Ik heb de Slide net opgehangen, wel een paar puntjes waar ik tegenaan liep (met rails, links + rechts gordijnen):
* De plastic ophangbeugel gaat dus om 2 runners heen. Die van mij (karwei) waren iets te dik waardoor de beugel er dus niet overheen kon schuiven. Heb ik moeten afvijlen / bijsnijden.
* mijn rails loopt helemaal tot aan het einde, tegen de muur, zonder ruimte. Dus de metalen clipjes kon ik niet gebruiken, want die moeten aan de achterkant van de rails komen en daar heb ik dus geen ruimte. Ik hoop dus dat de vaste eindrunner sterk genoeg is om niet te gaan schuiven bij het openen / sluiten van de gordijnen.
* mijn rails ligt iets verzonken in het plafond. Ik had de ophangbeugels eerst te strak tegen de rails en dus ook tegen het plafond zitten, waardoor de haakjes van het gordijn er niet tussen konden. Gelukkig heb je drie stelmogelijkheden qua hoogtes en ging het op de middelste wel.
* de installatie met de app ging prima en in 1x goed. De instructievideo is duidelijk. Zelfs mijn verborgen IoT netwerk kon ik zo toevoegen.
Lijkt nu allemaal te werken. Heb nog iets verschil qua openen tussen links een rechts, dus nog even puzzelen met de kalibratie.
Ik heb overigens ruim 5 meter rails te overbruggen, en met de motor sterkte op middel lijkt dat goed te gaan. Alleen omdat onze gordijnen net iets over de grond slepen, krijg je bij het sluiten in het midden toch een gat / kier. Normaal met de hand dichttrekken gaat dat beter.
Eerste indruk: OK.
Nu nog in Home Assistant krijgen.
EDIT: Home Assistant:
Eerst de Slide dus via de app geïnstalleerd / gekalibreerd.
Daarna aan de onderkant 2x de resetknop kort achter elkaar indrukken, de led knippert dan 5x, dan staat de Slide in local mode.
Vervolgens de Slide Local integratie van Home Assistant toegevoegd:
https://www.home-assistant.io/integrations/slide_local
IP-adres en Device code van de Slide invullen, en klaar.
Works like charm
Nu de dagelijkse praktijk nog zien, maar het ziet er allemaal positief uit.
[
Voor 14% gewijzigd door
Pazo op 03-09-2025 21:37
]