Toch vind ik dit een beetje gevaarlijk. Je wilt over het algemeen zo getrouw mogelijke weergave, zoals het bedoeld is. Zelf aanpassen van helderheid en contrast kan ten koste gaan van dynamisch bereik en je zwartwaarden. In principe worden sinds de update alle metadata doorgestuurd en zou het beter moeten zijn. Ik heb begrepen dat een HDR signaal ook absolute waarden zijn. Dus, het signaal geeft precies aan hoeveel nits een beeldelement moet zijn.Vuurvoske schreef op donderdag 16 december 2021 @ 20:46:
[...]
Hey,
Ik ben blij dat je dit gepost heb. Ik heb een LG OLED C9 2019/2020 en voorheen had ik de brightness op 53% staan. Sinds de laatste update valt het mij en mijn vriendin op dat de films veel te donker ogen. Wij vroegen ons dus ook al af of het door de update kwam. Ik heb nu de brightness en contrast op 53% gezet. Dat oogt natuurlijker.
Mocht je willen weten hoe dit in te stellen. Het makkelijkste is om een film te starten en dan op het icoontje met 3 puntjes en 3 streepjes te drukken. Je krijgt dan een menu waarin je allerlei waardes kunt aanpassen. Hiermee kun je ook het makkelijkste spelen met de instellingen. Ik zal nog even kijken in welk menu je deze aanpassingen globaal kunt doen vanuit het hoofdmenu.
Deze thread is misschien interessant om je zwartwaarden te testen: https://www.avsforum.com/...est-patterns-set.2943380/
Edit: trouwens, in HDR werkt brightness en contrast niet op de Vero.
:strip_exif()/f/image/IoDHHkPt3yN2F1TOCdXjEQkT.jpg?f=fotoalbum_large)