• kristofn
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-06-2022
Ik heb net een nieuwe Nad c316bee v2 versterker icm met C538 cd speler. Nu maakt deze om de 5 seconden of zo een tikkend geluid, soort 'scanning' tik geluid. Eeerg vervelend bij rustige muziek. Geen enkele van oude cd spelers had dit, deze waren muis still bij afspelen. Dit is m'n eerste nieuwe CD speler en voor 400 had ik niet verwacht dat er geluid zou zijn tijdens het afspelen. Is dit 'normaal'? Zijn er nog mensen met dit probleem? Of heb ik een slechte unit ?

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:22
kristofn schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 17:00:
Ik heb net een nieuwe Nad c316bee v2 versterker icm met C538 cd speler. Nu maakt deze om de 5 seconden of zo een tikkend geluid, soort 'scanning' tik geluid. Eeerg vervelend bij rustige muziek. Geen enkele van oude cd spelers had dit, deze waren muis still bij afspelen. Dit is m'n eerste nieuwe CD speler en voor 400 had ik niet verwacht dat er geluid zou zijn tijdens het afspelen. Is dit 'normaal'? Zijn er nog mensen met dit probleem? Of heb ik een slechte unit ?
Een tik in de geluidsweergave via de versterker of in het cd loopwerk?

• kristofn
In het cd loopwerk, precies zo scanning / tikkend, maar op 2 - 3 m afstand hoor ik het nog als er stilte of rustige muziek dus

• Flozem
  • Laatst online: 20:22
kristofn schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 18:20:
In het cd loopwerk, precies zo scanning / tikkend, maar op 2 - 3 m afstand hoor ik het nog als er stilte of rustige muziek dus
Lijkt mij niet normaal. Ik heb een dure Denon blu-ray speler en een goedkope Yamaha dvd speler beide in gebruik als veredelde cd-speler. Maar die hoor ik echt nauwelijks spelen.

• kristofn
Ja inderdaad, ik heb al veel oude Sony cd spelers gehad, yamaha, kenwood, allemaal niks van geluid tijdens afspelen..

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:57

T-MOB

Echte chocomel eerst!

Ik heb een NAD C516BEE speler en die hoor je nooit. Ik zou er mee teruggaan naar de winkel en ter plekke een vervanger testen.

Falling isn't flying \ Floating isn't infinite

• kristofn
Was een online aankoop, maar inderdaad.

• Laurens85
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22:13
kristofn schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 17:00:
Herkenbaar. NAD-dingetje helaas. Vooral bij de eerste minuten van de cd hoorbaar. Ik heb de C545 uit 2010, het loopwerk is 2x (!) vervangen geweest, ander merk er in, en sindsdien is het goed.

Helaas zijn nu de fysieke knoppen weer in de war, ook een NAD-dingetje.

Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection

• onzichtbaar
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:10
Met mijn 2 jaar oude C538 geen centje pijn. Wat mij meer stoort is dat deze minder diep is qua afmeting dan de overige apparaten. Maar had geen zin €400 extra te betalen, alleen daarvoor.

Rampage VI Extreme

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ezonno
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07-05 21:15
PHiXioN schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 21:34:
Wellicht komt het door mijn 10 jaar NAD luister ervaring, maar in mijn oren blies de c399 de Marantz 40n en Lyngdorf 1120 van tafel. Echt significant beter. Helaas niet leverbaar.
Ik ben ook gaan luisteren naar een demo van de lyngdorf tdai-1120, door de goede reviews en kleine form factor.
Ik vind het een beetje tegenvallen tov de NAD c399 en de NAD m10. Veel minder dynamiek, wel mooi stereo beeld. Nu lees ik dat met room correctie de lyngdorf echt anders klinkt. Ik twijfel nu echt. Ik denk dat ik het thuis moet horen. Heb een set Rubicon 2. demo was met een Rubicon 6.

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:49
ezonno schreef op zondag 12 juni 2022 @ 18:17:
[...]

Ik ben ook gaan luisteren naar een demo van de lyngdorf tdai-1120, door de goede reviews en kleine form factor.
Ik vind het een beetje tegenvallen tov de NAD c399 en de NAD m10. Veel minder dynamiek, wel mooi stereo beeld. Nu lees ik dat met room correctie de lyngdorf echt anders klinkt. Ik twijfel nu echt. Ik denk dat ik het thuis moet horen. Heb een set Rubicon 2. demo was met een Rubicon 6.
Klubben geeft 60 dagen probeergarantie. Ik denk dat je met de Lyngdorf 1120 vooral een systeem kiest: Room Perfect en -indien je kiest voor 1 of twee subwoofers- sterke integratie van subwoofer die tijdens de RoomPerfect metingen ook worden meegenomen.
Dat dynamische van NAD m10 begrijp ik wel, maar dat effect heb ook met een Denon Ceol in mijn opstelling, daar wordt de bas meteen in neutraal wat meer aangezet in vergelijking met de Lyngdorf die neutraler of "vlakker" blijft zonder correctie.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor het Lyngdorf systeem (Dali Menuet SE + 2 subwoofers BW-2) en ik kan je wel verzekeren dat na inmeten je Rubicons 2 heel anders (positief dan) klinken dan voor inmeten: dan zijn ze een stuk vlakker en minder dydnamisch. Ook wordt het stereobeeld beter, stemmen wat warmer+echter, geluidbeeld erg prettig door correctie van relfecties e.d.
Succes met je keuze.

Sony 55 A90J & Sony 48A9 - B&O Beosound Stage - Dali Menuet SE - Dali 104 - Lyngdorf BW-2 - Lyngdorf TDAI-1120 in 2.2. opstelling | 3,2 kW Qcell + SolarEdge : plat dak met 3 oost met een boom en 7 west

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:43
Zijn er heir toevallig mensen met de C298 of M33 met Kef R3/5? Ben benieuwd naar ervaringen hiermee.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• onzichtbaar
Ik heb de M23 (zelfde versterker als 298 en M33) met de KEF R900. Daarvoor had ik de KEF aangesloten op de C268. Enorme verbetering! De KEF’s worden veel preciezer aangestuurd, eigenlijk op alle toonhoogtes en volumes. Maar het viel mij nog het meeste op bij de “bescheiden” volume niveaus. Benut nu pas alle potentie van de KEFs.

Rampage VI Extreme

• Anoniem: 159816
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Johan Bogle schreef op maandag 13 juni 2022 @ 21:58:
Zijn er heir toevallig mensen met de C298 of M33 met Kef R3/5? Ben benieuwd naar ervaringen hiermee.
Je kan dit gebruiken om te zien wat voor SPL je daarmee kan neerzetten in jouw situatie:

https://mehlau.net/audio/spl/ (is voor een enkele luidsprekers, bij twee luidsprekers is het eindresultaat natuurlijk +3dB)

• Johan Bogle
Anoniem: 159816 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 12:19:
[...]

Je kan dit gebruiken om te zien wat voor SPL je daarmee kan neerzetten in jouw situatie:

https://mehlau.net/audio/spl/ (is voor een enkele luidsprekers, bij twee luidsprekers is het eindresultaat natuurlijk +3dB)
Geen idee wat dit betekent, maar ik ben van de subjectieve school en hoor graag hoe iets klinkt uit ervaring :)

• Niet online
Johan Bogle schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 14:23:
[...]
Geen idee wat dit betekent, maar ik ben van de subjectieve school en hoor graag hoe iets klinkt uit ervaring :)
Hetzelfde, het klinkt hetzelfde. De vraag is alleen of je het SPL niveau kan bereiken dat jij wilt (zolang je luidsprekers het ook trekken). Maar als het om het gevoel gaat dan zou ik gewoon het duurste kopen dat je kan betalen, dat zal het grootste placebo effect geven.

[Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 14-06-2022 15:32]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Johan Bogle
Anoniem: 159816 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 15:31:
[...]

Hetzelfde, het klinkt hetzelfde. De vraag is alleen of je het SPL niveau kan bereiken dat jij wilt (zolang je luidsprekers het ook trekken). Maar als het om het gevoel gaat dan zou ik gewoon het duurste kopen dat je kan betalen, dat zal het grootste placebo effect geven.
Bedankt voor je reactie. Nu weet ik zeker dat ik jou posts verder best kan negeren, waar er eerst nog enige twijfel was :-)

• Niet online
Johan Bogle schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 15:53:
[...]
Bedankt voor je reactie. Nu weet ik zeker dat ik jou posts verder best kan negeren, waar er eerst nog enige twijfel was :-)
Waarom stel je de vraag als je antwoorden die je niet bevallen gaat negeren? Je hebt zelf al besloten wat je als antwoord wil horen, en dan heeft het stellen van je vragen weinig zin.

• odepetho
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-05 20:23
Luidsprekers moet je ‘horen’……de specs zijn leuk, maar die dingen ‘doen’ wat met je, als je ze hoort…..of niet, moeilijker is het niet 😉
Ik heb overigens een NAD C368 met de BluOS module, C568 cd-speler en Sonus faber Lumina III’s.

[Voor 24% gewijzigd door odepetho op 14-06-2022 17:44]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• odepetho
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-05 20:23
Met mijn 2 jaar oude C538 geen centje pijn. Wat mij meer stoort is dat deze minder diep is qua afmeting dan de overige apparaten. Maar had geen zin €400 extra te betalen, alleen daarvoor.
Ik ergerde mij daar ook aan en heb hem uiteindelijk toch omgeruild voor de C568 en dan kom je erachter dat de kleur van de C368 en C568 niet exact hetzelfde is en dan vind NAD ook nog heel normaal 🙁

• Niet online
odepetho schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 17:42:
Luidsprekers moet je ‘horen’……de specs zijn leuk, maar die dingen ‘doen’ wat met je, als je ze hoort…..of niet, moeilijker is het niet 😉
Ik heb overigens een NAD C368 met de BluOS module, C568 cd-speler en Sonus faber Lumina III’s.
Hij vraagt naar versterking, dat is allemaal wat minder genuanceerd dan luidsprekers.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:37
Nou... de kogel is door de kerk.. ik was oorspronkelijk uit op een c399 met BluOS ter vervanging van mijn c390dd die na de laatste reparatie na 3 uur spelen er weer uit knalt. Ik wilde heel graag weg van NAD vanwege mijn eerdere ervaringen met defecten, maar vanwege het geluid blijf ik toch bij het merk na vergelijking met andere merken (Marantz, Lyngdorf, Yamaha) en wat ik lees in reviews over andere interessante kandidaten (Linn Majik, Naim Atom Uniti).

Door geen beschikbaarheid van de c399 uiteindelijk maar de M10 V2 als ' compromis' gesloten. Ik was enigzins skeptisch richting het schoenendoosje, maar uiteindelijk na een shoot-out tussen M10 V2, C399 en C658+C298 toch voor deze gegaan. Momenteel de M10 aan het uitproberen op mijn eigen luidsprekers, de Audio Physic Tempo 25 en ben tot dusver positief.

Ja de C658+C298 combinatie klonk bij sommige drukkere dynamische tracks zeker beter en meer gecontroleerd (minder boemerig, beter gedefinieerd). Qua sound ook helderder en meer 'up front' wat meer anders is dan perse beter. Uiteindelijk is de c658+c298 zeker beter, maar dat is ook niet gek voor meer dan 1500 euro meer geld en 2 lompe bakken in je meubel.

De c399 klonk ook goed, maar de M10 kwam goed mee en won het (incl BluOS) op prijs vanwege een goede afprijzing bij Hifi Klubben (2432 euro). Geen MDC slots in de M10 maar in de afgelopen 10 jaar met de c390dd ook nooit een upgrade nodig gehad, en de standaard is intussen ook weer obsolete met MDC2.

Zojuist ook Dirac Live gecalibreerd en een filter aangemaakt op basis van een brede luisterplek. Ook dat lijkt goed te werken om het boemerige van de kamer te elimineren. Is trouwens wel even een klusje met 17 meetpunten. Gelukkig is het filter ook uit te zetten, want bij sommige muziekstijlen heeft het boemerige ook wel wat (hiphop, reggae).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PHiXioN
Nog even een update...

De M10 V2 is in alle opzichten een apparaat dat ik graag zou hebben. Ik neig er toch naar om hem terug te brengen.

De reden is dat hij regelmatig niet te vinden is op het netwerk. De app vindt hem niet, de web interface reageert niet, ip-adres pingen geeft geen response. De huidige playlist blijft vreemd genoeg doorspelen, dus er is nog wel netwerkverbinding. Er staat een Bluesound Node 2 naast die in 4 jaar nog nooit dit soort perikelen heeft vertoont.

Ik dacht eerst dat dit aan een brakke implementatie van WiFi lag, en was zelf bereid om er mee te leven door hem bedraad aan te sluiten. Echter ervaar ik nu meerdere malen hetzelfde euvel over het bedrade netwerk.

Wat ik al heb geprobeerd:
- Mijn Wifi-beveiliging zo compatibel mogelijk ingesteld.
- Router meerdere malen gerest en van de stroom af gehaald
- Factory restore

Wat ik nog niet heb gedaan:
- Firmware opnieuw installeren
- Andere router proberen (al vraag ik mij af of dit het is, aangezien dit apparaat het enige is dat problemen vertoont)

Mocht iemand nog tips hebben hoor ik het graag, maar ik begin er een beetje klaar mee te zijn. Zeker aangezien je alles via de app bedient is het een dealbreaker als dat dan niet goed werkt.

[Voor 5% gewijzigd door PHiXioN op 17-07-2022 00:02]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Laurens85
PHiXioN schreef op zondag 17 juli 2022 @ 00:00:
Mocht iemand nog tips hebben hoor ik het graag, maar ik begin er een beetje klaar mee te zijn. Zeker aangezien je alles via de app bedient is het een dealbreaker als dat dan niet goed werkt.
De app als dealbreaker??? Je mag van een apparaat van 2000 euro gewoon verwachten dat het normaal functioneert

Ik ben vorig jaar gestopt met NAD, nooit spijt gehad

[Voor 6% gewijzigd door Laurens85 op 17-07-2022 20:33]

Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PHiXioN
Laurens85 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 20:33:
[...]

De app als dealbreaker??? Je mag van een apparaat van 2000 euro gewoon verwachten dat het normaal functioneert

Ik ben vorig jaar gestopt met NAD, nooit spijt gehad
Helemaal mee eens. Het enige dat mij weerhield meteen terug te gaan is dat het bij netwerken aan veel verschillende factoren kan liggen die ik eerst wil uitsluiten.

Maar goed... alle andere apparaten werken betrouwbaar, note bene ook een streamer van hetzelfde merk. Op een gegeven moment houdt het op.

Ik zie dat je momenteel Arcam gebruikt, moet ik wellicht ook eens naar luisteren. De SA30 ziet er interessant uit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SanderI
  • Laatst online: 04-06 10:28
Sinds het weekend in bezit van de NAD C700 en ik ben helemaal blij. Meer dan prima geluid uit zo'n klein doosje. Initieel wat terughoudend, maar onder de indruk. Ik kwam van een Arcam A28 met losse Musical Fidelity V90 DAC (Iemand interesse?, wil ik te koop gaan zetten).
Het gebruiksgemak, streaming opties en display voor album art maken het mooi af. Voor het geld had de afstandsbediening wel inclusief mogen zijn.

Afstandsbediening wel al los besteld, zie er wel wat meerwaarde in voor het makkelijk switchen van presets.

• Laurens85
PHiXioN schreef op zondag 17 juli 2022 @ 21:56:
[...]

Ik zie dat je momenteel Arcam gebruikt, moet ik wellicht ook eens naar luisteren. De SA30 ziet er interessant uit.
Zeker een leuke tip, ik ben sindskort echt fan van Arcam. Ik heb de SA20. Beest van een versterker, erg fijn no-nonsense spul. Stuurt mijn Monitor Audio's echt zeer goed aan. Tip: kijk even goed waarom je de 30 zou willen ipv de 20.

• onzichtbaar
Let op! Niet alle Arcam’s testen even goed. Sommige zijn gewoon ronduit inferieur. Check audiosciencereview…

Rampage VI Extreme

• Laurens85
onzichtbaar schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 23:39:
Let op! Niet alle Arcam’s testen even goed. Sommige zijn gewoon ronduit inferieur. Check audiosciencereview…
En nu?

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:49
Ik zie zonet dat de NAD M10 V2 inmiddels voor minder dan 2200 te koop staat bij iEar en HifiKlubben. Ik zat naar dit apparaat te kijken voor mijn toekomstige systeem zodra mijn nieuwbouwhuis klaar is maar denk dat ik de aankoop maar iets naar voren haal... :p Of komt er binnenkort een V3 aan?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
v2 is nog niet zo heel oud, ik verwacht niet snel een v3 (maar wat ik verwacht zegt natuurlijk niet zoveel :P )
wat voor speakers ga je er aan hangen en heb je de combi al eens geluisterd? ik vond de m10v1 namelijk erg iel klinken icm met de speakers die ik wilde. mijn speakers hadden duidelijk meer vermogen nodig dan de M10 kon leveren. M32/M33 klonk overduidelijk beter, maar wel ander prijskaartje natuurlijk...

• onzichtbaar
Inderdaad, geen peil op te trekken. Wacht al heel lang op de M13 als opvolger van de M12. Maar prijsverlagingen zijn soms wel een signaal...

Rampage VI Extreme

• Ramon
Ik heb net meteen gebruik gemaakt van de koopavond en de M10 V2 kunnen beluisteren met de KEF R7, dynaudio evoke 30 en een focal aria 926 en met de dynaudio vond ik het heerlijk klinken. Ik heb de M10 V2 alvast besteld, speakeraanschaf wacht ik nog even mee.
Leipo schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 14:39:
v2 is nog niet zo heel oud, ik verwacht niet snel een v3 (maar wat ik verwacht zegt natuurlijk niet zoveel :P )
wat voor speakers ga je er aan hangen en heb je de combi al eens geluisterd? ik vond de m10v1 namelijk erg iel klinken icm met de speakers die ik wilde. mijn speakers hadden duidelijk meer vermogen nodig dan de M10 kon leveren. M32/M33 klonk overduidelijk beter, maar wel ander prijskaartje natuurlijk...
Iel vond ik M10 V2 totaal niet gelukkig. En ja die M33 valt buiten mijn budget...

• onzichtbaar
Goed dat je nog even wacht met die R7. zou wel eens te veeleisend kunnen zijn voor de M10.

Rampage VI Extreme

• Niet online
Zou het anders aanpakken, zou eerst zorgen dat je een versterker hebt die gewoon alles kan aansturen. Alleen als je het design van de M10 wil dan gaat dat wat prijzig worden, omdat geïntegreerd je gewoon minder opties hebt. De versterking zelf is geen probleem, je koopt voor €1000 al een eindversterker die praktisch elke luidspreker kan aansturen én vergelijkbaar is met de M10 qua THD+N maar wel een factor 2 of meer aan vermogen heeft. Maar dan moet je nog een voorversterker en de meest logische optie is dan de MiniDSP SHD, en dat design moet je maar net bevallen.

• paulkokkie
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 06-06 08:16
Ik ben sinds 2 maanden eigenaar van een NAD C399 waar Kef R3 aanhangt.

Man, man, wat een verschil met de B&W DM640, die best wel oud zijn.

Dit setje kent geen genade voor slechte opnames.

Het enige waar ik even een gevecht mee heb gevoerd is de BluOs app, maar die strijd heb ik gewonnen 💪

• Hans - ja die
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23-07-2022
Vraagje: Ik heb tot volle tevredenheid een NAD T 778 in combinatie met mijn Dali Rubicon 6'en. Regelmatig Spotify, later Tidal en nu Apple Music via Airplay afgespeeld, maar vandaag wordt er (op mijn iphone en ook de Macbook) opeens gevraagd om een Airplay-wachtwoord.
Iemand een idee waar ik dat wachtwoord kan vinden? Ik heb al "0000" geprobeerd...

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-06 22:54
Hans - ja die schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 19:26:
Vraagje: Ik heb tot volle tevredenheid een NAD T 778 in combinatie met mijn Dali Rubicon 6'en. Regelmatig Spotify, later Tidal en nu Apple Music via Airplay afgespeeld, maar vandaag wordt er (op mijn iphone en ook de Macbook) opeens gevraagd om een Airplay-wachtwoord.
Iemand een idee waar ik dat wachtwoord kan vinden? Ik heb al "0000" geprobeerd...
TV aan al geprobeerd? Als het net als bij de Apple TV is dan komt de code op het scherm.

• hr15
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:20
Hans - ja die schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 19:26:
Ik had dit afgelopen week ook, maar geen code te zien op beeld. Bluos reset en daarna werkte het weer zonder code.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• PHiXioN
onzichtbaar schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 23:39:
Met alle respect, audioscience review is een stel nerds met meetapparatuur. Goede bedoelingen, maar ik denk dat ze het meten een stap te ver nemen. Volgens mij luisteren ze niet eens naar de apparatuur.

Vandaag ben ik gaan luisteren naar de c658/c298 combi en een Simaudio Moon. Ok de laatste een hoger model dan degene die ze daar hebben getest, maar zowel de Moon 250 als de NAD C658 komen daar allemaal slecht uit de test.

Ik hoorde echter echt mooie muziek vandaag met veel dynamiek en soundstage.

Uiteindelijk heb ik de Arcam SA-30 besteld ondanks dat de C658/C298 combi elders flink is afgeprijsd. Ik hoorde te weinig verschil, heb wisselende ervaring met NAD en de Simaudio vond ik te duur voor het verschil in geluidskwaliteit. Klonk significant anders dan de Arcam en NAD, maar vond het moeilijk te bepalen of ik het beter of slechter vond.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PHiXioN
Laurens85 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 01:00:
[...]

Zeker een leuke tip, ik ben sindskort echt fan van Arcam. Ik heb de SA20. Beest van een versterker, erg fijn no-nonsense spul. Stuurt mijn Monitor Audio's echt zeer goed aan. Tip: kijk even goed waarom je de 30 zou willen ipv de 20.
Bedankt voor de tip, ik had Arcam lang niet op mijn radar, maar je hebt helemaal gelijk op basis van wat ik vandaag hoorde.

Uiteindelijk voor de SA-30 gegaan om de komende 10 jaar mij niet te hoeven afvragen of ik mezelf niet tekort heb gedaan. Hopelijk klopt het dat de bugs inderdaad zijn verholpen.

Dealer gaf trouwens aan dat in Sept/Oct een nieuwe app wordt verwacht, maar dat die waarschijnlijk niet voor de SA30 gebruikt kan worden..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• remco2706
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16-04 12:08
Ik heb een vraagje,ik heb de nad t778 sinds een klein jaartje(geen problemen mee overigens tot nu toe).
Het is me nog niet duidelijk of de display aangeeft wat het geluidsspoor is als je een film kijkt?in het boekje gebladerd maar kon daar niet echt uitsluitsel over vinden.

En ik lees van sommige mensen dat ze muziek luisteren zonder dirac,en films met.
Ik ben van mening als je het goed instelt(heb het zelf laten doen)dat het voor zowel muziek als films ten goede kan komen.
Ik switch regelmatig tussen on en off maar zonder is het geluid wat dunner en stemmen wat scheller.
Misschien ook persoonlijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Als je het scherm instelt op "Source (detailed)", dan staat de codec en het aantal kanalen onderin beeld.

Wat ik zelf soms ook handig vind is een app, voor Android bijv: https://play.google.com/s...mrooding.t758&hl=nl&gl=US

Voor iOS is er iets vergelijkbaars, NAD OSD-app.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ramon
onzichtbaar schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 00:38:
Goed dat je nog even wacht met die R7. zou wel eens te veeleisend kunnen zijn voor de M10.
Of het aan de M10 V2 of aan de R7 ligt weet ik niet, maar aangezien ik de Evoke 30 wel fantastisch vindt met de M10 V2, houdt ik het erop dat ik de R7 gewoon niet prettig vond klinken.
Anoniem: 159816 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 09:29:
Zou het anders aanpakken, zou eerst zorgen dat je een versterker hebt die gewoon alles kan aansturen. Alleen als je het design van de M10 wil dan gaat dat wat prijzig worden, omdat geïntegreerd je gewoon minder opties hebt. De versterking zelf is geen probleem, je koopt voor €1000 al een eindversterker die praktisch elke luidspreker kan aansturen én vergelijkbaar is met de M10 qua THD+N maar wel een factor 2 of meer aan vermogen heeft. Maar dan moet je nog een voorversterker en de meest logische optie is dan de MiniDSP SHD, en dat design moet je maar net bevallen.
Leuk al die suggesties maar je weet niets van mijn use case, eisen of wensen. Ik verwacht eigenlijk dat de M10 V2 meer dan zat is voor mijn systeem, mocht dat niet zo zijn dan kan er altijd nog een eindversterker achter.

• Niet online
Ramon schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:28:

[...]
Leuk al die suggesties maar je weet niets van mijn use case, eisen of wensen. Ik verwacht eigenlijk dat de M10 V2 meer dan zat is voor mijn systeem, mocht dat niet zo zijn dan kan er altijd nog een eindversterker achter.
Klopt, ik kan natuurlijk niet inschatten wat je situatie is. Maar ik weet wel dat een Evoke 30 een nominale impedantie heeft van 4 Ohm met dezelfde gevoeligheid als de R7 die een nominale impedantie heeft van 8 Ohm. De specificaties van NAD zeggen dat de M10 V2 100W levert bij 4 én 8 Ohm. Maar ik vermoed dat de output bij 4 Ohm een stukje hoger zal zijn, bij de M10 V1 is dat boven de 200W. Metingen bij een 8 Ohm load heb ik niet, maar aangezien het een Hypex Ncore module is zal die 100W eerder 125W zijn.

Wat wil dat allemaal zeggen? Met 125W haal je met luidsprekers net geen 105dB op een luisterpositie 4m vanaf de luidsprekers. De M10 kan dus tegen zijn limieten aanlopen bij dynamische pieken met de R7. Vrij kort door de bocht, maar iets meer headroom mag wel. De Evoke zal 3dB meer headroom hebben (mits de luidspreker het zelf aan kan). Overigens kan je van beiden wel 1-2dB aftrekken omdat de meeste fabrikanten gevoeligheid te hoog specificeren.

Maar als de luisterpositie dichterbij is dan is de M10 zeker voldoende bij de meeste luidsprekers.

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-06 15:13
PHiXioN schreef op zondag 24 juli 2022 @ 00:15:
[...]
Met alle respect, audioscience review is een stel nerds met meetapparatuur. Goede bedoelingen, maar ik denk dat ze het meten een stap te ver nemen. Volgens mij luisteren ze niet eens naar de apparatuur.

Vandaag ben ik gaan luisteren naar de c658/c298 combi en een Simaudio Moon. Ok de laatste een hoger model dan degene die ze daar hebben getest, maar zowel de Moon 250 als de NAD C658 komen daar allemaal slecht uit de test.

Ik hoorde echter echt mooie muziek vandaag met veel dynamiek en soundstage.
Dat laatste zegt natuurlijk net zo weinig. Wat als er een beter metende combinatie naast stond? Was het dan ook nog zo top?

En je luistert ergens in een andere ruimte met andere akoestiek, dus ook dat is een flink verschil. En ook nog andere speakers?

Jouw subjectieve indrukken zeggen daardoor net zo weinig als de nerds van asr met hun metingen.

• Khil
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:52
PHiXioN schreef op zondag 24 juli 2022 @ 00:15:
[...]

Doe ik ook nooit :) Wel naar de speakers natuurlijk.

Toon de skills in je profiel.

• Niet online
JAHRASTAFARI schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 15:48:
[...]

Dat laatste zegt natuurlijk net zo weinig. Wat als er een beter metende combinatie naast stond? Was het dan ook nog zo top?

En je luistert ergens in een andere ruimte met andere akoestiek, dus ook dat is een flink verschil. En ook nog andere speakers?

Jouw subjectieve indrukken zeggen daardoor net zo weinig als de nerds van asr met hun metingen.
Zijn subjectieve indrukken zeggen zelfs nog minder, want daar zit zo'n enorme bias in. Subjectieve ervaringen zijn leuk als het aankomt op bedieningsgemak e.d. maar buiten dat heb je er echt helemaal niets aan.

Ironisch genoeg laten die metingen op ASR juist zien of je naar de apparatuur luistert of niet ;)

[Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 27-07-2022 17:41]

• PHiXioN
JAHRASTAFARI schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 15:48:
[...]

Wat je zegt klopt helemaal. Hoe het in de winkel klinkt is zeker anders dan thuis. Zeker op andere luidsprekers, vandaar dat het erg fijn is dat ze een bedenktermijn hanteren. Maar hoe de apparatuur meet zegt nog steeds niet alles over hoe het klinkt. Daarnaast zal ik zeker niet ontkennen dat mijn en jouw oren subjectief zijn. De een zijn gehoor is anders dan die van een ander en mijn brein processed het anders dan de jouwe.

Maar afwijkingen in curves buiten het voor mensen waarneembare bereik zeggen niets over hoe je de versterker ervaart. Daarnaast tunen alle leveranciers de versterker naar wat zij als signatuur mee willen geven. In exact dezelfde omstandigheden zit er een gigantisch verschil in geluid wat volgens mij niet allemaal per toeval is. Welke tuning het best klinkt voor jou ga je niet uit een curve halen.

Daarnaast is een niet perfecte weergave voor veel mensen juist een pre. Waar kopen zo veel liefhebbers buizenversterkers? Omdat de vervorming een bepaalde sound geeft.

De meest perfecte vorm vlees is spam uit een blikje. Perfect egale en consistente massa in een optimale vorm gedrukt. Toch heb ik liever een stuk vlees met karakter op mijn bord.

• onzichtbaar
ASR test op hele basale zaken. Namelijk of een ingevoerd signaal er correct uitkomt. Dat betekent linker en rechterkanaal gelijk in vermogen, 1kHz als 1kHz, vervorming vanaf welke waarde, snelheid van weergave, frequentie drops, etc, etc. Ook geven ze aan of een euvel in het hoorbare gebied valt. Verder zeggen ze weinig over of eventuele kleuring lekker klinkt. Dat laten ze nou juist over aan de “specialisten”. Ik heb zelf de NAD C658 die er echt slecht uitkwam in de test. Zou er nu ook geen €2000 meer voor over hebben. Want dat mag je toch verwachten van de duurdere apparaten, dat de basale prestaties in orde zijn.

Rampage VI Extreme

• Khil
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:52
nvm

[Voor 93% gewijzigd door Khil op 27-07-2022 23:53]

Toon de skills in je profiel.

• Niet online
onzichtbaar schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 22:51:
ASR test op hele basale zaken. Namelijk of een ingevoerd signaal er correct uitkomt. Dat betekent linker en rechterkanaal gelijk in vermogen, 1kHz als 1kHz, vervorming vanaf welke waarde, snelheid van weergave, frequentie drops, etc, etc. Ook geven ze aan of een euvel in het hoorbare gebied valt. Verder zeggen ze weinig over of eventuele kleuring lekker klinkt. Dat laten ze nou juist over aan de “specialisten”. Ik heb zelf de NAD C658 die er echt slecht uitkwam in de test. Zou er nu ook geen €2000 meer voor over hebben. Want dat mag je toch verwachten van de duurdere apparaten, dat de basale prestaties in orde zijn.
Er wordt zeker wel geluisterd naar bepaalde producten. Alleen niet bij versterkers, streamers of DACs, want daar zeggen de metingen alles al. Daar gaat het simpelweg om de vraag of de fouten buiten de gehoorgrens liggen. Dat vind ik belangrijk, want mij gaat het er uiteindelijk om dat de bronweergave zo correct mogelijk is. Dat is waar hifi voor staat. Voor iemand als @PHiXioN gaat het er vooral omdat hij zich er vooral goed bij voelt, hifi staat daar op de tweede plaats.

Naar hoofdtelefoonversterkers (die komen vaak vermogen tekort), hoofdtelefoons en luidsprekers wordt wel gewoon geluisterd. Alhoewel ik vind dat Erin van Erin's Audio Corner het beter doet door eerst te luisteren en dan te meten.

En dat andere reviews luisteren naar of de kleuring bevalt is niet helemaal correct, want geen enkele van die reviews worden uitgevoerd onder betrouwbare testomstandigheden. Datzelfde geld ook voor de luistertests op ASR natuurlijk, daar zal ook gewoon bias inzitten. Maar bij andere publicaties gaat het uiteindelijk over het voorbestaan van de publicatie. Daarom zijn Hifi.nl en WhatHifi zo compleet waardeloos: die moeten gewoon advertenties verkopen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PHiXioN
Gisteren de SA30 van Arcam ontvangen en aangesloten. Wat dat betreft een blessing en een curse dat mijn c390dd zo snel stuk is. Tot nu toe is het echt een enorme verbetering. Wel een stuk Spartaanser dan de M10 V2 die ik initieel had gekocht, maar significant meer controle.

• remco2706
Ramon,nog bedankt voor je reactie.Ik zal er op letten volgende keer als ik een film kijk.

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:18
Heeft iemand hier ook last van (gelukkig spaarzame) korte dropouts bij het gebruik van de analoge ingangen van de M10v2?

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:18
PHiXioN schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 19:19:
Gisteren de SA30 van Arcam ontvangen en aangesloten. Wat dat betreft een blessing en een curse dat mijn c390dd zo snel stuk is. Tot nu toe is het echt een enorme verbetering. Wel een stuk Spartaanser dan de M10 V2 die ik initieel had gekocht, maar significant meer controle.
Gefeliciteerd, mooi apparaat. De bugs zijn grotendeels verholpen, alleen is er veel delay via ARC, een erg lange opstarttijd en een matige app (ik gebruikte altijd Bubble UPNP om de Musiclife app te omzeilen.)
Ander klankkarakter dan de NAD M10v2, maar ik kon aan alletwee goed wennen. De Arcam matcht bijvoorbeeld goed met ATC luidsprekers, de M10v2 juist met de Wharfedale Linton Anniversary.

Jammer dat je de NAD M10v2 niet goed in je netwerk aan de praat kreeg. Bij mij draait hij vanaf dag 1 feilloos (op de net geconstateerde analoge dropout-kwestie na 😇). De surroundfunctie van de M10v2 is voor mij een zegen.

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

• PHiXioN
Heintje schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:02:
[...]

Gefeliciteerd, mooi apparaat. De bugs zijn grotendeels verholpen, alleen is er veel delay via ARC, een erg lange opstarttijd en een matige app (ik gebruikte altijd Bubble UPNP om de Musiclife app te omzeilen.)
Ander klankkarakter dan de NAD M10v2, maar ik kon aan alletwee goed wennen. De Arcam matcht bijvoorbeeld goed met ATC luidsprekers, de M10v2 juist met de Wharfedale Linton Anniversary.

Jammer dat je de NAD M10v2 niet goed in je netwerk aan de praat kreeg. Bij mij draait hij vanaf dag 1 feilloos (op de net geconstateerde analoge dropout-kwestie na 😇). De surroundfunctie van de M10v2 is voor mij een zegen.
Thanks. ik heb tot dusver inderdaad nog geen bugs meegemaakt. De app is inderdaad een stuk minder dan Bluesound, maar werkbaar. Ook Bluesound vind ik niet geweldig. Het grootste verschil is kleinere icoontjes en wat minder intuitief.

Opstarttijd is inderdaad wat lang, maar tegen de tijd dat ik de app heb opgestart kan ik spelen. Tot dusver nog niet gevonden of en hoe je de amp uit standby kan laten komen via de app.

ARC werkt trouwens ook perfect op mijn oude Panasonic 55VT30. Dat werkte bij de NAD M10V2 ook minder, enkel geluid doorgeven en niet automatisch aan en uitschakelen en ook geen volumeregeling. Audio lijkt ook synchroon te lopen met de TV zonder aanpassingen.

De surroundfunctie van de M10V2 sprak mij ook erg aan, om zo laagdrempelig 4.0 te realiseren. Ik ben blij dat ik nog niet in de Bluesound speakers was gestapt. Daarnaast stond de M10 een stuk mooier in mijn meubel. Dus vind het wel jammer dat dit hem niet werd. Maar goed ik vind de Arcam toch wel wat beter klinken en de netwerkissues waren voor mij onacceptabel. Wellicht was het een slecht exemplaar dat ik had.

• RedHead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-06 23:52
Ramon schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 08:43:
Ik zie zonet dat de NAD M10 V2 inmiddels voor minder dan 2200 te koop staat bij iEar en HifiKlubben. Ik zat naar dit apparaat te kijken voor mijn toekomstige systeem zodra mijn nieuwbouwhuis klaar is maar denk dat ik de aankoop maar iets naar voren haal... :p Of komt er binnenkort een V3 aan?
Nou terug van vakantie aan het oriënteren en vind de m10 v2 wel interessant, maar de prijs bij iear en HifiKlubben is weer 2999 euro dus 2200 was blijkbaar tijdelijk?

De M10v2 vind ik o.a. ook door de draadloze 4.2 surround mogelijkheden interessant, al hebben heeft bluesound producten last van hoge annoying lip-sync issue?

Wat zijn de ervaringen met de M10 v2 in surround opstelling?

WHAT PLAYERS ARE COMPATIBLE WITH HOME THEATER GROUPING?
DO BLUESOUND PLAYERS SUPPORT DOLBY CONTENT?

Goedkoopste prijs is nu 2445 bij Eglantierhifi.be; nog nooit van gehoord maar bol.com zegt 8.8 aan ervaring

[Voor 14% gewijzigd door RedHead op 05-08-2022 17:04. Reden: added reference to blueos home theater setup / compatible devices]

• remco2706
Heeft iemand dat ook met de nad t788?mijn vu meter is ineens weg.
Altijd als ik via bluos spotify luister komt de vu meter in beeld,nu blijft alleen bluos staan in het scherm met links tekst:pcm en rechts 1920×(1080p60)60 24 bit etc.

In het menu staat de vu meter geselecteerd,maar komt niet terug.
En luister ik wel met de juiste geluidsinstelling(stereo)?ik heb ook nog nooit gezien bij muziek luisteren dat al dat tekst erin staat.

• remco2706

Heb even een foto gemaakt,ook mij een raadsel waarom links audio 2 staat?maar krijg hem dus niet meer van deze scherm af.Overigens nog gee update gehad naar de nieuwste update,maar dat moet toch niet uitmaken?

• willemd
  • Niet online
Ik zou het apparaat even helemaal uit- en aanzetten (met de schakelaar achterop). De update uitvoeren is sowieso verstandig, want de eerdere versies hadden wel wat bugs. Die tekst linksonder (Audio.Rate etc.) lijkt me ook een bug.

• remco2706
Willemd,ik heb het gerest en inderdaad is het weer terug.Hij stond ook al 2 maanden ofzo uit,zou daardoor die bug kunnen komen?

En ik heb bluos versie v3.16.5.
Is die nieuwe veel beter en stabieler?hoor weleens verhalen dat men spijt heeft van upgraden ik twijfel nog.

• remco2706

Dit ziet er ook beter uit?
Waarom staat er eigenlijk audio 2 en geen audio 1?zie er niet veel over in het boekje.

[Voor 9% gewijzigd door remco2706 op 06-08-2022 17:58]

• willemd
  • Niet online
Ik heb persoonlijk nooit problemen gehad met upgrades, hooguit dat hij een keer herstart moest worden direct na de update, maar in normaal gebruik gaat alles prima. Mijn T778 heeft 3.18.7.

Dat hij twee maanden heeft uitgestaan lijkt me geen probleem, zou niet weten wat dat zou kunnen veroorzaken.

Ik snap het overigens nog wel enigszins dat je terughoudend bent met updates als alles het goed doet (don't fix if it ain't broken), maar als je een bug ervaart lijkt het me logisch om de nieuwste software te proberen.

Audio 2 heb ik nooit gezien op mijn apparaat, maar wellicht heb je een Zone 2 ingesteld? Dat gebruik ik zelf niet.

Je kunt het scherm voor BluOS overigens los instellen van de andere bronnen, maar ik vermoed dat je dat wel gezien hebt in de instellingen.

Je hebt trouwens twee keer dezelfde foto gepost?

[Voor 13% gewijzigd door willemd op 06-08-2022 19:01]

• remco2706
Willemd,oooo haha zie het nu pas 2 dezelfde fotoos,excuus was even snel tussendoor.

Ik heb volgens mij zone 2 niet ingesteld,ben dat ding nog een beetje aan het ontdekken.

• remco2706
Ik vind het alleen irritant,dat mijn nad ruzie heeft met mijn marantz blueray speler.
6 maanden geleden een upgrade gedaan via inter et voor de marantz ud speler en mijn nad werkte goed,geen beeldflikkeringen en kon een film in 1x uitkijken.
Vanavond wilde ik even wat bekijken,en ja hoor weer steeds uitval beeld.
Geen updates meer voor de marantz,dan maar de bluos geupdate van de nad en werkte weer prima.
Snap er geen r... van,moet ik nou telkens op hopen dat hetzij marantz hetzij de bluos weer een nieuwere update hebben,anders zit ik weer met flikkeringen in me beeld?
Als ik alles uitzet,en alles heeft gewerkt,waarom krijg ik dan volgende keren het niet werkend?(denk steeds handshake problemen).
Vind het niet ontspannen kijken omdat ik bang ben wanneer het beeld weer zwart wordt en op de tv weer een melding komt:hdmi bron niet gevonden.

Laat ik het helemaal niet over de ps4 hebben,die krijg ik helemaal niet werkend over de nad ondanks goedkope en dure hdmi certificieerde kabels,die heb ik maar rechtstreeks aan de tv aangesloten met een aparte toslink,werkt wel goed.

Van de zotte dat je zoveel geld uitgeeft,en kan er niet eens op gamen,en steeds na 1x film kijken dat het weer over en uit is.Op deze manier verkoop ik de boel en ga ik wel over op een soundbar manman....

• remco2706
Oja,ik ben achtergekomen waarom audio 2 brandde.In het menu stond ook analoog 2 aan,heb ik op off gezet en het indicatortje is uit.

• Rob G
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-05 09:39
Ik heb sinds kort de NAD T758v3i, maar ik heb een probleem met de verbinding met de Bluos upgrade kit.
De istallatie leek prima te gaan, de hotspot werd gevonden, en de gegevens van mijn wifi is ingevoerd. Nadat ik op update klikte verbrak de verbinding met de hotspot. Echter, de BluOs controller kan de speler niet vinden.
De hotspot is ook niet meer beschikbaar, maar de speler staat ook niet in de lijst van de met de router (Deco M4 in mijn geval) verbonden apparaten.
Als de upgrade kit niet verbind met het netwerk zou hij na 5 minuten weer in de Hotspot modus moeten springen. Maar dat gebeurt dus ook niet.

Heeft iemand soortgelijke problemen gehad, en hier een oplossing voor?

• RobbieT
Rob G schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 15:28:
Ik heb sinds kort de NAD T758v3i, maar ik heb een probleem met de verbinding met de Bluos upgrade kit.
De istallatie leek prima te gaan, de hotspot werd gevonden, en de gegevens van mijn wifi is ingevoerd. Nadat ik op update klikte verbrak de verbinding met de hotspot. Echter, de BluOs controller kan de speler niet vinden.
De hotspot is ook niet meer beschikbaar, maar de speler staat ook niet in de lijst van de met de router (Deco M4 in mijn geval) verbonden apparaten.
Als de upgrade kit niet verbind met het netwerk zou hij na 5 minuten weer in de Hotspot modus moeten springen. Maar dat gebeurt dus ook niet.

Heeft iemand soortgelijke problemen gehad, en hier een oplossing voor?
Bedraad aansluiten. Ik heb daarvoor een Ugreen usb ethernet adapter gebruikt.
Let op, niet ieder exemplaar werkt, er moet een ASIX 88179 chip inzitten.

Bekijk USB A Hub / Internet Hub - Zwart - USB 3.0 - 5Gbps - RJ45 - Gigabit Ethernet 1000 Mbps - UGREEN op: https://www.bol.com/nl/p/...s-ugreen/9300000117212356

https://www.amazon.nl/UGR...dersteuning/dp/B00LLUEJFU

• Rob G
Bedankt, heb ik meteen maar besteld.
Is dat een bekend probleem? Ik las wel dat het wisselen van het wifi kanaal kan helpen, maar met de deco's kan dat juist niet.

• RobbieT
Die wifi dongle is gewoon niet geweldig, alleen heb je die nodig omdat het mac-adres een soort vrijgave is voor je BluOS. Dus die wifi dongle moet je wel aansluiten, ook al gebruik je die niet. (Heb een keer een TP-link dongle met de juiste chipset tot BluOS dongle omgebouwd, zo weet ik hoe het zit)

• remco2706
In de nad t778 heb ik rechtstreeks het internetdraad erin zitten,werkt perfect.
Ik weet niet of dat bij de nad t758 ook kan?zoals gezegd,indien mogelijk dat doen.

• Rob G
RobbieT schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 23:16:
Die wifi dongle is gewoon niet geweldig, alleen heb je die nodig omdat het mac-adres een soort vrijgave is voor je BluOS. Dus die wifi dongle moet je wel aansluiten, ook al gebruik je die niet. (Heb een keer een TP-link dongle met de juiste chipset tot BluOS dongle omgebouwd, zo weet ik hoe het zit)
Na wat verder zoeken kwam ik op een bluesound forum
Daarin is ook e.e.a. uitgezocht en beschreven. Het ziet er dus ook naar uit dat de Ugreen dongle gebruikt kan worden i.p.v. de bijgeleverde BluOS module. Netwerkkabel, wifi- en bluetooth dongle wel even inpluggen en het zou moeten werken. werkt direct.

• RobbieT
remco2706 schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 23:27:
In de nad t778 heb ik rechtstreeks het internetdraad erin zitten,werkt perfect.
Ik weet niet of dat bij de nad t758 ook kan?zoals gezegd,indien mogelijk dat doen.
Een T757 / T758 heeft geen ethernetpoort, vandaar de oplossing met de USB-ethernet hub.
Via de usb-ethernet hub werkt BluOS niet alleen betrouwbaarder, maar is ook sneller.

Die wifi dongle is een DNUA-93F in een specifieke MAC-adres range. (Als je goed zoekt wel ergens te vinden nieuw, buiten NAD om, alleen dan heeft het ding niet het juiste MAC-adres)
https://innovelec.co.uk/products/dnua-93f/

Die dongle heeft een stokoude Atheros chipset, 802N, max 150Mbps.

Atheros AR9002U
Atheros AR9271

Het moet een wifi dongle met die chipset zijn, de software laad maar een paar wifi drivers. De rest is er gewoon niet, net als bij de usb hub, waar niet alle typen werken.

Een TP-Link TL-WN721N (V1) heeft dezelfde chipset.
http://en.techinfodepot.shoutwiki.com/wiki/TP-LINK_TL-WN721N

(Mac adres aanpassen is alleen wel even een werkje, EEPROM verwijderen, inhoud downloaden, MAC aanpassen, nieuwe CRC bepalen en erin zetten, chip er terug in solderen)

[Voor 7% gewijzigd door RobbieT op 08-08-2022 13:22]

• remco2706
O dat wist ik niet dat het niet kon rechtstreeks.

• onzichtbaar
Dat met het ontbreken van die ethernetpoort vind ik wel jammer. Zag op MP een jonge gebruikte M12 staan, ook zonder! NAD zou de benodigde MDC modules tegen kostprijs moeten aanbieden.

Rampage VI Extreme

• Rob G
Een usb-ethernet hub zou wat mij betreft al voldoende zijn. Dat kost (relatief gezien) niks, maar kan een hoop ellende wat betreft connectiviteit besparen.

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:57

T-MOB

Echte chocomel eerst!

Rob G schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:42:
[...]
Na wat verder zoeken kwam ik op een bluesound forum
Daarin is ook e.e.a. uitgezocht en beschreven. Het ziet er dus ook naar uit dat de Ugreen dongle gebruikt kan worden i.p.v. de bijgeleverde BluOS module. Netwerkkabel, wifi- en bluetooth dongle wel even inpluggen en het zou moeten werken. werkt direct.
Ah top dit. Ik heb een T758 en het stoort me al vanaf het begin dat hij niet bekabeld aangesloten kan worden. Toen ik erachter kwam dat er gewoon linux draait op mijn BluSound pulse boxjes al eens geprobeerd om een usb-dongle met ethernet in de NAD te prikken, maar zonder resultaat. Nu deze ugreen van bol besteld, hopelijk met succes :)

Falling isn't flying \ Floating isn't infinite

• jeroen.ijmuiden
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:51
T-MOB schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 10:23:
[...]

Ah top dit. Ik heb een T758 en het stoort me al vanaf het begin dat hij niet bekabeld aangesloten kan worden. Toen ik erachter kwam dat er gewoon linux draait op mijn BluSound pulse boxjes al eens geprobeerd om een usb-dongle met ethernet in de NAD te prikken, maar zonder resultaat. Nu deze ugreen van bol besteld, hopelijk met succes :)
Ik had mijn receiver bij hifiklubben gekocht en zij hebben kosteloos een juiste utp Dongle gestuurd.

• harrysteen
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12-09-2022
Hoi
ik heb nu anderhalf jaar een NAD T778.
vorige week begon deze af en toe spontaan in stand-by te gaan (rood lampje. Kon hem niet meer aanzetten met de knop aan de voorkant of afstandbediening.
krijg hem alleen weer aan als ik de hoofdschakelaar uit en aan zet.
sinds vandaag gaat hij direct weer uit - niets meer mee te beginnen dus.

iemand advies of een idee wat dit is?

gr.
harry

[Voor 0% gewijzigd door harrysteen op 13-08-2022 20:13. Reden: tekstueel]

• Niet online
harrysteen schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 20:12:
Hoi
ik heb nu anderhalf jaar een NAD T778.
vorige week begon deze af en toe spontaan in stand-by te gaan (rood lampje. Kon hem niet meer aanzetten met de knop aan de voorkant of afstandbediening.
krijg hem alleen weer aan als ik de hoofdschakelaar uit en aan zet.
sinds vandaag gaat hij direct weer uit - niets meer mee te beginnen dus.

iemand advies of een idee wat dit is?

gr.
harry
Die is kapot, tijd om garantie te claimen.

• remco2706
Ik heb een vraag waar ik helemaal niet uitkom.
Ik gebruik de netflix app via mijn nieuwe samsung tv,echter zou ik het geluid van netflix graag over mijn reciever willen.
Maar ik snap er helemaal niks van,ik heb een hdmi kabel(earc)van de tv naar hdmi 4k out van de nad.En een hdmi kabel van tv naar het kpn kastje,of moet deze eruit en moet het van reciever naar kpn?
Daar stuit mijn hoofd qua denken dus op een probleem en loop ik vast,want dat betekend dat het naar een hdmi ingang moet,en dat snap ik dus niet.

Is het dan wel mogelijk om tv te kijken zonder elke keer de reciever aan te zetten?lijkt me irritant om altijd maar de reciever aan te zetten als je alleen maar het journaal kijkt e.d.

• willemd
  • Niet online
Je kan de NAD instellen dat hij beeld en geluid van bijvoorbeeld de KPN-box, als je die direct op de NAD zou aansluiten, doorgeeft aan de tv als de receiver uitstaat.

Ik weet niet hoe Samsung dat doet, maar bij mij gaat het geluid over de speakers (en is de tv stil), maar als de receiver uit staat, komt er wel geluid uit de tv. Ik heb een LG. Ik denk dat dat via ARC en CEC wordt geregeld, maar weet niet precies hoe.

Je probleem met Spotify snap ik niet direct. Misschien moet je op de tv instellen dat geluid via ARC gaat ipv de speakers? Heb je wel geluid over de NAD van je KPN-box die je direct op de tv had aangesloten?

Overigens heeft de NAD via BluOS ook Spotify Connect, zodat je via je telefoon bijvoorbeeld Spotify kan bedienen. Misschien vind je dat handiger.

• remco2706
Willemd,dank voor je antwoord.
Ik heb geen problemen met spotify,eigenlijk nu nergens meer mee,alleen het feit dat ik het niet voorelkaar krijg om netflix over de reciever te krijgen.

Ik heb een hdmi kabel earc aangesloten op de tv,die gaat mijn reciever in(op hdmi out 4k,schijnt op de nad t778 een earc aansluiting te zijn).En een hdmi kabel van de tv naar het kpn kastje.

Dit zou toch goed moeten zijn?zo ja welke instellingen moet ik dan hebben in de reciever?je kan alleen kiezen voor hdmi in kanalen.
Maar wat ik ook doe,krijg geen geluid.
Maar als ik om te beginnen weet dat het goed is aangesloten,dan kan ik dat alvast uitsluiten en verder kijken.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

remco2706 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:59:
Maar als ik om te beginnen weet dat het goed is aangesloten,dan kan ik dat alvast uitsluiten en verder kijken.
KPN via de NAD is een keuze en staat buiten audio van Netflix over de NAD. Qua aansluiten lijkt het goed: HDMI (e)ARC van de TV aansluiten op de HDMI (e)ARC (HDMI Out) van NAD.

HDMI CEC ingeschakeld? HDMI ARC ingeschakeld? Welke input kies je voor HDMI ARC (lees: TV)?

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• RobbieT

Dit zou toch goed moeten zijn?zo ja welke instellingen moet ik dan hebben in de reciever?je kan alleen kiezen voor hdmi in kanalen.
1. Op de TV eARC aangezet?
2. eArc als geluidsuitgang geselecteerd op de TV?

In de NAD:
1. CEC aan?
2. ARC mode op Auto, of aan een ingang gekoppeld en de juiste ingang op de receiver actief?

Bladzijde 13 staan de instellingen voor CEC en ARC
https://nadelectronics.co...019/07/T778-OM-NL-v03.pdf

• remco2706
Fear,het gaat alleen om het geluid van netflix id,tv van kpn zelf is niet van belang.

RobbieT,ik had het ook gevonden in het boekje,maar vind het zo onduidelijk.
Ik snap de ingang dus niet welke ik dan moet kiezen op de reciever.Cec had ik aangezet in de nad,arc mode op auto.
Maar wat wordt er bedoelt met aan ingang gekoppeld?Ingang van hdmi out kan ik niet kiezen op de reciever.
Misschien ben ik heel dom hierin,maar in de marantz wat ik hiervoor had kon je ook een hdmi out selecteren voor geluid,net als een toslink uitgang.

• RobbieT
Een Source bij NAD is maar een slot, een plaats waar je iets aan kan koppelen.
Als je ARC mode op Source Setup zet, dan kan je ARC daarna bij broninstellingen aan een Source koppelen als geluidsbron.

Ik heb daarvoor Source 9 gebruikt en die Smart TV genoemd.

• remco2706
Dank voor jullie moeite beste mensen,ook zeker RobbieT.
Als ik het dus goed begrijp(in dit geval van robbieT)dat source 9 je hdmi van je tv inzit?In mijn denkwijze moet er toch dan iets inzitten?een source toewijzen waar niks inzit kan toch niet?
Ik ga er morgen overdag even mee aan de slag.

Robbiet,hoe heb jij tv e.d dan aangesloten?
Ik ben dan namelijk niet zeker of het bij mij goed is aangesloten.
Want moet mijn kpn met hdmi dan niet aangesloten worden op een hdmi in source?nu zit mijn kpn met hdmi rechtstreeks op mijn tv.

[Voor 22% gewijzigd door remco2706 op 04-10-2022 23:03]

• RobbieT
De TV zit aan de HDMI out, het gaat hier puur om een koppeling hoe het geluid van de TV via ARC terug naar je receiver te krijgen.
Bron (source) 9 heb ik gekozen omdat daar niks op zat wat ik wilde gebruiken.

De bronnen kan je allemaal zo configureren als je wilt. Dus dat is puur een keuze.
Als je het zo in hebt gesteld, dan bron 9 selecteren als je iets van de TV kijkt, en als dan op je TV de geluidsuitgang goed is ingesteld, namelijk ARC, dan moet het werken.

KPN box kan op een willekeurige HDMI in.
Maar ik neem aan dat je Netflix met de smart app op je TV kijkt, en niet vanaf de KPN box.

Ik zou tenminste wel de app op je tv gebruiken voor Netflix.

Als de bron je KPN box is dan is het natuurlijk weer anders, dan moet je KPN box op een HDMI ingang op de receiver zitten.

• remco2706
Hoi RobbieT,dank nogmaals voor al je vriendelijke moeite.
Ik gebruik inderdaad de samsung app voor netflix.
Dus als ik het dan goed begrijp,in mijn geval,zit het dus goed bij mij,dan kan ik mijn kpn kastje met hdmi gewoon in de tv laten?
Ik ga morgen even stoeien.

Kom je toevallig niet uit de buurt van rotterdam haha.
Ik bedenk me net dat het jammer is dat de nad maar 1 4k hdmi out heeft,als ik mijn ps 5 straks krijg en ik krijg weer veel handshake problemen zoals met mijn ps 4,dan kan ik niks anders doen dan de andere hdmi out gebruiken of aansluiten via tv,maar dat is weer voor later.Is dit maar eens werkend krijgen.

Voor mij is normale tv geluid van programmas van kpn niet van belang of het via de reciever gaat,liever juist niet.
Alleen puur netflix(van de samsung tv app)wel.
Dus mijns inziens,en wat ik van jullie begrijp is het bjj mij dus goed,alleen kwestie van alles juist toewijzen.

• remco2706
Ik ben zo a technisch als een geit die zo dom kijkt als hij eet,manman

• willemd
  • Niet online
Ach sorry, om de een of andere reden had ik Spotify in gedachten terwijl je duidelijk Netflix schreef.

Ik denk dat wat Robbie schrijft allemaal klopt.
Ik heb geen problemen met spotify,eigenlijk nu nergens meer mee,alleen het feit dat ik het niet voorelkaar krijg om netflix over de reciever te krijgen.

Ik heb een hdmi kabel earc aangesloten op de tv,die gaat mijn reciever in(op hdmi out 4k,schijnt op de nad t778 een earc aansluiting te zijn).En een hdmi kabel van de tv naar het kpn kastje.

• remco2706
Willemd,haha geeft niet,ik vergis me ook vaak.
Ik zat denk ik te moeilijk te denken ivm het kpn kastje,maar die kan ik natuurlijk eigenlijk buiten beschouwing laten want ik wil natuurlijk alleen geluid van netflix app via de samsung tv,en dat is goed aangesloten dmv hdmi (e)arc aansluiting van tv naar reciever.
Daarom heb ik het kpn kastje rechtstreeks ook in mijn tv zitten omdat ik dat juist niet via mijn reciever wil laten gaan.
Nu dus kwestie van de instellingen.

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

remco2706 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 19:01:
Fear,het gaat alleen om het geluid van netflix id,tv van kpn zelf is niet van belang.
Dat is wat ik zeg? Je vroeg om bevestiging qua aansluiten en vroeg zelf over KPN? Waarom de rest van de vragen negeren?
remco2706 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 23:34:
Dus als ik het dan goed begrijp,in mijn geval,zit het dus goed bij mij,dan kan ik mijn kpn kastje met hdmi gewoon in de tv laten?
Zoals eerder aangegeven is dat een keuze. Je kan of HDMI bronnen op de TV aansluiten en audio via HDMI ARC terug naar de receiver laten gaan of je sluit HDMI bronnen direct op de receiver aan zodat deze de audio direct van het signaal kan halen en alleen beeld doorstuurt naar de TV. Een combinatie van beide is natuurlijk ook mogelijk.
....jammer is dat de nad maar 1 4k hdmi out heeft,als ik mijn ps 5 straks krijg en ik krijg weer veel handshake problemen zoals met mijn ps 4,dan kan ik niks anders doen dan de andere hdmi out gebruiken of aansluiten via tv...
HDMI Out is voor aansluiten van monitoren. Als je een tweede TV of een beamer naast de huidige TV gaat gebruiken heb je de tweede HDMI Out op de NAD nodig. Een bron sluit je op de HDMI IN van de NAD. Console rechtstreeks naar de TV kan ook, moet je weer met HDMI ARC terug naar de NAD. Dat is dan dezelfde connectie als waar je nu Netflix over werkend probeert te krijgen. Let wel dat daar eventueel nadelen aan kunnen zitten ten opzichte van door de receiver aansluiten.

Volgens mij klopt je gedachtengang qua aansluiten en mogelijkheden niet. Heb je de handleiding nageslagen of je ingelezen in wat alles doet en kan? Of teken uit hoe alles aan is gesloten en hoe de audio en video in die situatie lopen. Mogelijk maakt dat het beeld duidelijker. In essentie is de NAD niets anders dan je vorige Marantz, sinds HDMI 1.3 (<2010) werken receivers volgens dit principe.
Voor mij is normale tv geluid van programmas van kpn niet van belang of het via de reciever gaat,liever juist niet.
In de NAD is vast in te stellen dat beeld én geluid door worden gestuurd naar de TV als deze in standby staat. Dan kan je alsnog alle bronnen op de NAD aansluiten en niet altijd geluid via NAD hebben. HDMI Passthrough in Stand-by heet dat veelal. Anders zou de keuze voor KPN rechtstreeks op de TV een betere zijn. Kan je nog steeds terug naar de receiver voor audio met HDMI ARC.
remco2706 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 23:36:
Ik ben zo a technisch als een geit die zo dom kijkt als hij eet,manman
NoFi maar waarom koop je een dergelijk product zonder hulp bij installatie en uitleg? Instellen kan een dingetje zijn (zeker aangezien theorie en praktijk niet altijd gelijk zijn door nukken van HDMI CEC of HDMI handshake problemen) maar puur de theorie van hoe en wat aansluiten lijkt ook niet duidelijk te zijn. Puur de manieren van aansluiten zijn globale kennis die in de handleiding beschreven staan. Het gaat dieper als je de apparatuur naast elkaar moet zetten om te weten wat de beste methode is om aan te sluiten: bronnen naar de TV (TV als hub) en HDMI ARC gebruiken, bronnen naar de receiver of een combinatie van die twee.

Om nu te beginnen over codecs en voor- dan wel nadelen van bronnen aansluiten via de receiver of via de TV gaat het mogelijk nog onduidelijker maken. Die dingen dienen wel mee moeten worden genomenm dus bij deze. Zo moet je namelijk de HDMI versie van de NAD in gedachten nemen, die is (van wat Google mij vertelt HDMI 2.0) met 4K en 60 Hz als max. Als je TV dat ook is kan je alles via de NAD aansluiten. Wil je echter bijvoorbeeld 4K 120 Hz gamen omdat de (toekomstige) PlayStation 5 en je TV dat aankunnen (HDMI 2.1) dan wil je weer niet door de NAD omdat deze dan een te lage HDMI versie heeft. Nadeel van HDMI ARC gebruiken is dat Samsung geen DTS door zet, heb je bronnen met DTS dan is via HDMI ARC weer niet de beste optie. Voor nu zie ik alleen een KPN Decoder en Netflix, dat is beide Dolby Digital (Plus) en dat kan door een Samsung TV en over HDMI ARC. Waarbij ARC en eARC ook nog anders zijn qua opties. Jij blijft in deze op HDMI ARC hangen denk ik. NAD is HDMI 2.0 met ARC, TV maakt dan niet uit omdat de laagste versie geldt.

[Voor 46% gewijzigd door FeaR op 05-10-2022 07:50]

• remco2706
Veel dank nog,echter is de hdmi poort op de nad t778 earc(hdmi 2.0b versie).

• remco2706
Jongens,alles is goed aangesloten nu.Behalve 1 dom ding,namelijk dat mijn hdmi kabel niet op een earc poort van de tv zit.

Even kijken hoe ik dat ga doen,heb een 75 samsung qn93a met een platte beugel van vogels.Als het goed kan je hem geloof ik aan de onderkant naar voren halen.

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

remco2706 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 16:47:
Veel dank nog,echter is de hdmi poort op de nad t778 earc(hdmi 2.0b versie).
Dan zit de enige limitatie in opties die bij een current gen console en game pc van toepassing zijn: 4K op 120 Hz, VRR, etc. Is het de vraag of je TV dat wel aan kan. Zo ja, is de eventuele PS5 direct op de TV aansluiten de enige methode om daar gebruik van te kunnen maken. Voordeel is wel dat als je een eARC verbinding hebt de PlayStation ingesteld kan worden op LPCM. HDMI eARC kan dat namelijk wel dragen in surround (ten opzichte van HDMI ARC wat beperkt is tot 2.0).

• remco2706
Voorzover ik kan zien is mijn hdmi poort een earc 2.1.
Maar de nad heeft 2.0b,maar kan schijnt gewoon ook 4k 120hz aan te kunnen ondanks maar een 2.0.
Maar ik vind dat niet heel erg belangrijk,mijn beste vriend heeft ook een ps 5 en gamed met vrr en 120hz,maar merk er niet heel veel van.
Ik speel geen voetbal spellen en snelle shooters,alleen asventure games.
En komende van een ps4 is het sowieso een verbetering.
Allicht komt nad nog wel een keer met een nieuwe module 2.1 uitbreiding(wat nog lang duurt).

Maar by the way,het is allemaal gelukt,heb eindelijk geluid over mijn speakers.
Op mijn nad staat arc en heb 5.1 geluid van netflix.Had alleen verwacht dat er dolby of 5.1 erbij zou staan.
Klopt dat dat het middels arc dat niet wordt weergegeven?

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

remco2706 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 18:43:
Maar de nad heeft 2.0b,maar kan schijnt gewoon ook 4k 120hz aan te kunnen ondanks maar een 2.0.
Heb je daar een bron van? Ik betwijfel dat namelijk ten zeerste. HDMI eARC is een functie van HDMI 2.1 die sommige fabrikanten inderdaad beschikbaar hebben gemaakt onder HDMI 2.0b maar 4K op 120 Hz over HDMI 2.0b ben ik nog nergens tegen gekomen
remco2706 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 18:43:
Klopt dat dat het middels arc dat niet wordt weergegeven?
Wat staat er wel op de display? Hoe veel kanalen krijgt de NAD aangeboden? Als in, heb je 5.1 surround omdat er een upscaler actief is of krijg je wel surround binnen. Instellingen van de TV? Bitstream/passthrough?

Netflix is veelal Dolby Digital Plus en dat gaat over HDMI ARC en eARC.

[Voor 33% gewijzigd door FeaR op 05-10-2022 19:04]

Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee