Vind de gehele range niet zo sterk. Varieert simpelweg slecht tot aan acceptabel.
PHiXioN schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 14:57:
[...]
In theorie heb je gelijk maar ik weet uit ervaring dat er zeker verschil zit tussen versterkers. Uiteindelijk kan je ook via de versterker de klank kleuren en is het maar net aan de engineers hoe ze hem tunen. Bij mijn vorige aankopen heb ik bvb Denon, Marantz en Onkyo naast elkaar beluisterd in dezelfde ruimte met dezelfde luidsprekers en daar zat wezenlijk verschil.
Opmerkelijk dat die zogenaamde tuning nooit terug te zien is in de metingen. Praktisch elke versterker is vlak van 20hz tot aan 20kHz. De enige versterkers met tuning zijn buizenversterkers en zelfs die zijn vaak gewoon vlak qua response. Zeker bij de reguliere merken zal je geen verschil zien.
Ook opmerkelijk dat jij verschil hoort, ik hoor alleen verschil als de versterker vermogen tekort komt. Lijkt erop dat je vooral naar te zwakke versterkers hebt geluisterd in dat geval. Of het meer voor de hand liggende scenario: je luisterde niet blind en niet level matched waardoor je een ervaringen onbetrouwbaar zijn. Psycho-akoestiek is een mooi fenomeen

.
De vraag is wel hoeveel dit uitmaakt wanneer je er een in huis haalt, aangezien factoren zoals je kamerindeling en luidsprekers vele grotere mate invloed hebben. Daarnaast is het ook een kwestie van gewenning. Als je eenmaal een kleine variatie in sound gewend bent maakt het ook niet meer uit, aangezien dat dan je referentiepunt wordt.
Het maakt niets uit thuis, het gaat er gewoon om dat je versterker voldoende vermogen kan leveren voor de pieken (reken op +15-20dB t.o.v. het gemiddelde luisterniveau).
Maar goed, je zal maar net die combinatie aanschaffen die echt niet matcht.. vermogenspecificaties zeggen ook niets.
Dit is absolute onzin en slecht advies voor mensen die een versterker willen kopen.
Zou geen Hegel boven NAD verkiezen, NAD is over het algemeen iets competenter qua design. Zeker als het op D/A conversie aankomt in versterkers. Plus de huidige NAD line-up gebruikt NCore (en ook Purifi) versterker, dat is sowieso een stapje hoger dan de ontwerpen van Hegel.
Ik hoef ze niet eens te horen om te zien dat ze het geld niet waard zijn. De hele midrange is een complete puinhoop en veel teveel treble (de response sloped naar boven). Er gaat duidelijk iets niet helemaal goed in de crossover. Plus als je naar de off-axis kijkt is de afstraling ook compleet willekeurig. Er is duidelijk nul aandacht besteed aan de crossover en het afstralingsgedrag van de luidspreker.
https://www.audiophysic.c...AudioPhysic_HT122_web.pdf
In hun eigen marketingmateriaal heeft Audio Physic het over een
a living-room friendly standing loudspeaker, maar als je geen aandacht besteed aan het afstralingsgedrag van de luidspreker zorg je er juist voor dat het een drama is om de luidspreker goed te laten functioneren in een willekeurige ruimte.
Dit is wat de concurrentie doet voor hetzelfde geld:
/f/image/J0S8Qrxtf4uTPvL0YxFGDyIk.png?f=fotoalbum_large)
Als je niet snapt hoe je deze grafiek moet lezen, dan moet je dat even laten weten. Kan ik het uitleggen.
[
Voor 32% gewijzigd door
Verwijderd op 19-04-2022 17:41
]