Jaren geleden (iets met vorige eeuw en zo) gewerkt met NAD apparatuur en dat is al die jaren een beetje blijven hangen. Van de week kon ik mijn NAD C399 met de MDC2 BluOS-D module ophalen. Deze ging mijn Pioneer AV receiver uit 2007 vervangen. De reden dat ik voor de NAD heb gekozen is dat ik geen ruimte (meer) heb om een 7.1, 9.1, 11.x HT in te richten. 2 front speakers en that's it (heel misschien nog eens een subwoofer voor bij films). De eisen waren; eARC, twee speaker + subwoofer, streaming, en een paar ingangen (waaronder phono) en daar blijkt verrekte weinig keuze in te zijn (oh ja, en niet te veel knoppen op de voorkant). Nog wel gekeken naar de M10v2, maar aangezien het apparaat in een kast staat met een deurtje er voor en om dat een paar honderd euro meer te betalen voor een LCD scherm.. Nah
Qua speakers had ik nog KEF iQ7's (ook uit 2007), maar ik mistte wel wat laag. Dus in de winkel ook al wat staan lonken naar een paar nieuwe Dali vloerstaanders (Opticon 8 mk2). Dat zou een volgende stap worden.
Bij thuiskomt de NAD aangesloten. Dat verliep soepeltjes totdat ik de eARC wilde gebruiken icm de TV. Geen geluid... WTF. Na twee uur zoeken (kabels wisselen, boel resetten, opnieuw instellen, online fora bezoeken en dan lezen dat er wel eens issues zijn met eARC en dat dan optical geadviseerd wordt

) blijkt de return audio ergens in een menu op de TV ingesteld te worden (in één van de 100 onlogische submenu's). Door dat vinkje had ik opeens geluid via de NAD.
Dan is de NAD toch een stuk makkelijker qua menu's (alhoewel de BluOS app wel even moest wennen). Ingangen die ik (nog) niet gebruik kan je uitschakelen, zodat ze ook niet langskomen in de menu's e.d.
En toen begon het testen... En dat was wel een eye/ear-opener. Blijkbaar was die Pioneer echt wel op zijn retour, want het geluid dat uit de KEF's kwam was geweldig (kak... nog geen reden voor nieuwe speakers). Zo goed, dat het idee van een subwoofer ook op de back-burner staat.
De TuneIn Internet Radio stations via de BluOS reageren snappy (in tegenstelling tot mijn HEOS versterker op de werkkamer). Alsof je FM-zenders zapt. Zo snel (de module alleen al was al duurder dan de HEOS versterker, dus ik ga er vanuit dat dat ook meetelt).
Door die snappy-ness mis ik de FM/DAB+ tuner ook niet.
Het gemak dat er via CEC/eARC onstaat is overigens ook briljant. Niet meer met 30 afstandsbedieningen op de bank.
Al met al erg blij met de upgrade (in totaal van een Pioneer 5.1 AV receiver met 40" FullHD LCD TV en een Apple TV HD naar de NAD C399, met 55" OLED Sony Bravia en een AppleTV 4k).
Enige punt van kritiek is dat de BluOS MacOS app niet lekker werkt. De mobiele versie (iOS) doet het overigens perfect.
Misschien de werkkamer ook maar eens upgraden met een NAD Powernode.