kaasaanfiets schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 17:29:
Ik zie voornamelijk positieve verhalen dus om het ietwat realistisch te maken zal ik mijn verhaal ook plaatsen.
Wij kwamen gister vanuit een hotel in Amsterdam met de trein. We gingen via Amsterdam Sloterdijk rond +- 10:00 en dat was op vrijdag aardig goed geregeld hoewel ik vandaag hoorde dat het daar ook enorm druk was.
Ze lieten telkens een beperkt aantal mensen richting het perron zodat de trein meteen vol weer door kon. Treinen gingen ook zeer regelmatig.
Het was vanaf het station Zandvoort nog zeker een halfuur lopen naar het circuit. gate 1
In een lange stoet.
Bij de ingang werden tassen gecontroleerd, zowel ik als mijn vriendin hadden beide 2 flesjes 0.5 water mee en wat eten. bij m'n vriendin gaf men aan: 'als het 1 flesje voor jou en 1 voor je vriend is, is het geen probleem". De controle van mij keek er even in maar controleerde niet echt iets en ik kon zo doorlopen.
Dan kom je op 1 of ander braakliggend terrein met stof en stenen/grind en een enorm podium voor je neus maar daar mag je met je GA kaartje niet heen.
her en der wat eet tentjes en jumbo promotie die gratis t-shirts uitdeelt. Zoals eerder aangegeven ideaal om op te zitten. Verder heb je hier weinig te zoeken.
Je hoort van alles rijden maar ziet verder niks. Daarvoor moet je linksaf door de hekjes van GA1 en heb je een steile helling omhoog met losliggend grind/stenen/zand. Aan de rechterkant zou je het circuit kunnen zien maar is afgezet met hekken en plastic erop waardoor je niks ziet. Nog even doorlopen en dan heb je hekken waar oorspronkelijk zwart doek voor hangt maar mensen halen dit er zelf af en scheuren dit los zodat ze wat richting de tarzanbocht kunnen zien.
Tussen de tarzanbocht en gerlachbocht is niks te zien. daar staan ook ergens eet en drink tentjes en ruim voldoende wc's.
Verder lopen want nog nergens een plekje gezien waar je even kan rusten/zitten.
bocht 3 hugenholtzbocht kan je een duin omhoog klimmen maar die is normaal gesproken bezet met mensen, veel kan je hier ook niet echt zien.
Tussen bocht 3 en 4 zou een mooie plek bovenop duinen kunnen zijn waar je ook echt iets kan zien maar daar mag je niet komen.
Wij hebben een tijdje bij bocht 4 in de duinen gezeten, daar zijn iets verderop ook tentjes met eten/drinken.
Echt lekker zitten was het niet, dat duingras is ook nog best scherp haha. Dus daarvoor is dat jumbo t-shirt ideaal.
Op den duur na F1 FP1 en de kwalificatie voor F3 werd het daar echt te warm er is namelijk nergens schaduw. Dus zijn we teruggelopen naar de GA area. Daar was ook nergens schaduw behalve 1 soort van enorme tent die prop en propvol zat met mensen. Gelukkig stond er een busje van de jumbo waar we wat schaduw van kregen. (jeuj 2x voordeel gehad van de jumbo

)
Beetje bijkomen en omdat we FP2 van de F1 ook graag wouden zien weer het eind teruggelopen naar bocht 4, en verder doorgelopen richting 5, 6 en 7. Bij bocht 7 heb je op zich een leuk zicht op de baan. Tenminste ik wel met mijn 1,88. Mijn vriendin is 1.70 en zag een stuk minder, die moest een beetje tussen de mensen doorkijken zeg maar.
Daarna doorgelopen naar bocht 8. Daar was op zich wel ruimte om wat te zien ook als je kleiner bent.
Toen waren was de fut bij mij en m'n vriendin er wel een beetje uit en liepen we richting bocht 9 waar je via een zijuitgang richting een golfbaan het circuit weer kon verlaten. Dan was het nog een behoorlijk eindje lopen naar het station.
Een aantal minpuntjes:
- Wij hebben nergens een water tappunt gezien. Alleen 1 op het pleintje als je net de trein uit komt maar die is van de gemeente. Verder nergens op het circuit.
- Er is nergens schaduw, alles is vol in de zon.
- Er is nergens een plek om te zitten, nergens stoeltjes.
- Wil je iets zien moet je op veel plekken als een stelletje aapjes op een rots (duin) zitten/staan.
- De mooiste duinen waar je iets kan zien zijn niet toegankelijk.
- Plekken bij de tarzanbocht waren dus dichtgemaakt met doeken. (die mensen zelf gingen verwijderen, open scheuren)
- 2 grote bier en een ice tea green: 16 euro....
Persoonlijk puntje: Het geluid. Dit is iets waar Zandvoort niks aan kan doen maar ik vond het geluid uit de auto's echt zwaar tegenvallen. Je hoort de auto's ook bijna niet stijgen in toeren. Het is een beetje monotoon wheeeee wheeeee wheeeee de eerste 10 minuten leuk maar begint erg snel te vervelen. Gelukkig had ik oordopjes mee.
Het verbaasde mij dat er meer dynamiek leek te zitten in de F2 auto's die klonken iets hoger en daar had ik sowieso dopjes bij nodig.
Pluspuntjes:
- Op verschillende plekken wel eet/drink tentjes gezien
- Er waren voldoende wc's aanwezig
- Er liepen mensen rond met drinken te koop op hun rug. (helaas rond FP2 hadden ze alleen nog maar bier, geen fris meer)
- Voor ons was het openbaar vervoer goed geregeld, er gingen veel treinen en we hoefden nergens lang te wachten.
- Personeel was heel vriendelijk en op veel plekken kon je informatie vragen.
Conclusie: Ik vond het leuk om een keer te zien en te ervaren maar ik zou nooit weer naar zo'n plekje gaan(GA). Misschien wel tribune plaatsen maar niet langs de kant in de duinen. Ik zou het verder ook niemand aanraden.
We hadden een kaartje via de jumbo maar waren vorig jaar niet ingeloot dus mochten we dit jaar. Volgens mij was het kaartje maar 17,50 dat is natuurlijk ook niet veel geld maar dit wordt wel goed gemaakt met de prijzen voor eten en drinken. Maar als je niet op een goede pek staat zie je eigenlijk ook niks en je krijgt al helemaal niks van de progressie van de training/kwalificatie of race mee als je niet een scherm in de buurt hebt. Bocht 3 en 8 staan grote schermen.
[
Afbeelding]