Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• peterpijpelink
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 21:48
MelvinW schreef op woensdag 12 december 2018 @ 13:47:
[...]

Houd er wel rekening mee dat Apple garantie kan weigeren als de originele RAM latjes ontbreken. Als je die dus gaat verkopen, dan is de kans aanwezig dat je ook geen garantie meer kan claimen.
die ga ik netjes bewaren in de doos, en als er iets is even terugplaatsen idd.

http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019

• JustSys
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 10-11 16:51
peterpijpelink schreef op woensdag 12 december 2018 @ 13:53:
[...]

die ga ik netjes bewaren in de doos, en als er iets is even terugplaatsen idd.
dan mag ik ze achteraf lenen ;)

• Vaniska
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 18:54
Mensen hier die een egpu gekoppeld hebben aan hun Mini? Zo ja, wat zijn de ervaringen?

“Never underestimate the determination of a kid who is time-rich and cash-poor.”

• Wolvganger
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 10-11 11:19

Wolvganger

Don't eat the yellow snow.

Vaniska schreef op woensdag 12 december 2018 @ 20:04:
Mensen hier die een egpu gekoppeld hebben aan hun Mini? Zo ja, wat zijn de ervaringen?
Heb de gok gewaagd met een externe RX580 (Gigabyte Gaming Box) voor de quadcore i3 versie. Wel een gepruts om het aan de praat te krijgen en twijfel of het maximale er wel uitkomt. Deze specifieke egpu staat trouwens ook niet op de aanbevolen lijst van Apple, misschien ligt het daaraan.

Benchmark met Geekbench 4 geeft echter wel een redelijk resultaat voor de OpenCL test, waar de RX580 een score van circa 125000 haalt. Dat is een aardig verschil met de standaard intel UHD 630 (met 20600 als resultaat). CIV6 draait er niet super op, Rocket League wel op hoge settings, maar das ook een totaal andere game. :P

Moet nog tijd vinden om te testen met een MacBook Pro 2018. :)

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

• -SaveMe-
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 17:19

-SaveMe-

-klik-

Nu al een paar keer gehad dat wanneer ik de mini uit slaap haal, er een van de twee monitoren geen krijgt en dus uit blijft. Eerst alleen het USB-C scherm, maar nu net ook het HDMi scherm. Meestal deed een reboot het verhelpen, maar nu moest ik mijn mini uitzetten en weer aan....

Geen idee of dat iets van Mojave is... Heb ik met mijn oude mini nooit last van gehad ...

EDIT
Er is nu ook een Mojave update die erg lang duurt en waarbij mijn schermen verschillende keren aan en uit gaan.....

-SaveMe- wijzigde deze reactie 14-12-2018 00:00 (14%)

Fools! said I, You do not know, Silence like a cancer grows!

• Dancing_Animal
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 18:31

Dancing_Animal

Niet omdat het moet.

Terugkomend op Photoshop. Hoe presteert de mini als je meerdere filters op een foto toepast? Werkt zoiets wel sneller met een gpu? Als ik in plaats voor de mini voor een iMac ga dan kies ik de grote en die is flink duurder.

Hoe dan?

• JustSys
Waar zijn de 2x32gb rammetjes :)... Wie heeft er al 64gb erin gepompt

• CR2032
  • Registratie: juli 2016
  • Niet online
De i7/16/256 is inmiddels binnen. Het is met recht mini want wat is die klein in het echt zo op het bureau.
Werkt stil en probleemloos, geen coil whine te bekennen.

Met ook een nieuwe LG 32UD59-B monitor. Een VA-scherm voor de verandering, met beter contrast en diepe zwart waarden dan IPS. Vond 32" voor 4K uiteindelijk de ideale maat. macOS gebruikt de standaard beeldschaling en tekst is groot en gestoken scherp. Bevalt super. :)

• Khil
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 18:42
Leuk CR2032! Ik ben benieuwd hoe de monitor je gaat bevallen, echt bizar veel 'bureaublad' voor het geld.

is er leven op Pluto

• Enzo Dizono
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 10-11 00:53
Dancing_Animal schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 23:36:
Terugkomend op Photoshop. Hoe presteert de mini als je meerdere filters op een foto toepast? Werkt zoiets wel sneller met een gpu? Als ik in plaats voor de mini voor een iMac ga dan kies ik de grote en die is flink duurder.
Zelfs met een .PSB van 3,7 GB werkt Photoshop bij mij prima. Ik heb nog wel PS CC 2018 omdat 2019 problemen geeft in combinatie met OSX 14.x en m'n Wacom. Saven gaat wel traag, maar dat was met m'n vorige computer met losse GPU niet anders. Ligt denk ik vooral aan het (extreem) grote bestandsformaat. Bij normale .psd's geen last van. Tot nu toe erg happy met m'n Mini (i7/32/512) voor fotobewerking.

www.jessekraal.nl

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Wat ik ook fantastisch vind is dat Cut & Paste nu werkt tussen al mijn Apple apparaten (Pro, XR, Mini). Met de oude mini werkte dat gewoon niet ... Handsoff heb ik nog niet geprobeerd

• Dancing_Animal
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 18:31

Dancing_Animal

Niet omdat het moet.

Enzo Dizono schreef op zondag 16 december 2018 @ 14:58:
[...]

Zelfs met een .PSB van 3,7 GB werkt Photoshop bij mij prima. Ik heb nog wel PS CC 2018 omdat 2019 problemen geeft in combinatie met OSX 14.x en m'n Wacom. Saven gaat wel traag, maar dat was met m'n vorige computer met losse GPU niet anders. Ligt denk ik vooral aan het (extreem) grote bestandsformaat. Bij normale .psd's geen last van. Tot nu toe erg happy met m'n Mini (i7/32/512) voor fotobewerking.
En als je nu effecten op je foto's loslaat? Ik speel in pixelmator nog weleens met kaleidoskoop-achtige effecten en die previewen enorm traag. Kun je zoiets eens proberen?

Hoe dan?

• Enzo Dizono
Dancing_Animal schreef op zondag 16 december 2018 @ 18:24:
[...]

En als je nu effecten op je foto's loslaat? Ik speel in pixelmator nog weleens met kaleidoskoop-achtige effecten en die previewen enorm traag. Kun je zoiets eens proberen?
Median noise en flinke liquify effecten gaan ook razendsnel.

@CR2032 Ik heb trouwens ook net zo'n LG 32 inch besteld, thanks voor de tip!

www.jessekraal.nl

• rimave
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 21:52
Dit lijkt mij ook nog wel een leuk projectje:

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• Enzo Dizono
Joah, ik draai juist al 4,5 jaar op een hack en ben juist terug naar native OSX omdat het soms toch gewoon heel handig is dat je elke update kunt installeren en alles wat je er aan hangt direct en zonder omwegen werkt. Dat gezegd hebbende ga ik de hack wel voorzien van een schone 14.2 installatie en kan hij waarschijnlijk nog wel enkele jaren dienst doen als computer voor m'lady.

Dat gezegd hebbende ga ik Apple steeds minder leuk vinden, maar ben ik gewoon te gewend aan en te happy met OSX.

www.jessekraal.nl

• KW25
  • Nu online
Enzo Dizono schreef op maandag 17 december 2018 @ 12:56:
Joah, ik draai juist al 4,5 jaar op een hack en ben juist terug naar native OSX omdat het soms toch gewoon heel handig is dat je elke update kunt installeren en alles wat je er aan hangt direct en zonder omwegen werkt. Dat gezegd hebbende ga ik de hack wel voorzien van een schone 14.2 installatie en kan hij waarschijnlijk nog wel enkele jaren dienst doen als computer voor m'lady.

Dat gezegd hebbende ga ik Apple steeds minder leuk vinden, maar ben ik gewoon te gewend aan en te happy met OSX.
Dat is bij veel mensen volgens mij, inclusief mijzelf. Probleem is ook dat er niet echt een alternatief is voor MacOS. Aan de andere kant lijkt me dat Apple dit zelf ook wel doorheeft, door middel van de tegenvallende verkoopcijfers, en hopelijk zichzelf gaat verbeteren.

 MBPr 13" 2015 256GB  iPhone 8 64GB

• CR2032
  • Niet online
waXtehnip schreef op zondag 16 december 2018 @ 11:32:
Leuk CR2032! Ik ben benieuwd hoe de monitor je gaat bevallen, echt bizar veel 'bureaublad' voor het geld.
Thnx! En @Enzo Dizono Goede keuze. :)

De LG 32UD59-B monitor bevalt tot nu toe uitstekend met de Mac mini.
Ik had eerst een LG 27UK650-W gekocht op basis van de goede reviews. Het exemplaar wat ik kreeg had echter veel last van lichte plekken in de hoeken en clouding. Het zwart was ook hooguit donkergrijs. Onacceptabel en direct teruggebracht.

Toen wat verder zitten zoeken. Ik dacht eerst dat de beste beeldschermen altijd IPS waren. VA-schermen hebben driemaal hogere contrastwaarde en zwart is ook echt diep zwart door een heel andere techniek. Deze monitor die ik nu heb heeft ook geen last van blacklight bleed of clouding.

Enige nadeel van VA is dat de kijkhoek wat kleiner is dan IPS. Als je er gewoon recht voor zit met 50 cm afstand heb je geen probleem. VA is verder alleen vanaf 32" beschikbaar zijn. Al is dat voor 4K een voordeel, ik vond 27" toch net te krap daarvoor. Tekst is standaard met macOS op de Mac mini zeer prettig leesbaar en inktzwart. En foto's en films hebben veel meer details en diepere kleuren.

Deze LG doet mij weer veel denken aan mijn Apple Cinema Display die ik jaren geleden had.
Ik merk nu pas dat ik dat heb gemist. :)

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 21:38
KW25 schreef op maandag 17 december 2018 @ 14:09:
[...]Dat is bij veel mensen volgens mij, inclusief mijzelf. Probleem is ook dat er niet echt een alternatief is voor MacOS. Aan de andere kant lijkt me dat Apple dit zelf ook wel doorheeft, door middel van de tegenvallende verkoopcijfers, en hopelijk zichzelf gaat verbeteren.
Dat Apple steeds duurdere producten maakt is prima, maar de rek is er idd een beetje uit aan het gaan.

Grote fout hierbij is dat de instapsystemen gewoon veel te duur zijn geworden. Alleen de iPad is nog een goedkope instap, maar de instap in MacOS is 1000 euro+ geworden in de vorm van een mini + toetsenbord + muis + monitor. Zo mis je veel nieuwe aanwas van mensen die gewend raken aan het apple OS.

In het geval van de mini had er voor de prijs van de instapper een 256GB SSD in moeten zitten.

• MelvinW
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 16:34
JAHRASTAFARI schreef op maandag 17 december 2018 @ 19:03:
[...]

Dat Apple steeds duurdere producten maakt is prima, maar de rek is er idd een beetje uit aan het gaan.

Grote fout hierbij is dat de instapsystemen gewoon veel te duur zijn geworden. Alleen de iPad is nog een goedkope instap, maar de instap in MacOS is 1000 euro+ geworden in de vorm van een mini + toetsenbord + muis + monitor. Zo mis je veel nieuwe aanwas van mensen die gewend raken aan het apple OS.

In het geval van de mini had er voor de prijs van de instapper een 256GB SSD in moeten zitten.
Een Windows-systeem is niet veel goedkoper als je vergelijkbare onderdelen gebruikt. Zo duur vind ik de Mac Mini dus niet.

MBP 13" 2018 TB i7 2.7GHz // 16GB RAM // 1TB - iPhone 11 Pro Max Silver 256GB - Apple Watch Series 5 Hermès

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

JAHRASTAFARI schreef op maandag 17 december 2018 @ 19:03:
Grote fout hierbij is dat de instapsystemen gewoon veel te duur zijn geworden. (...) Zo mis je veel nieuwe aanwas van mensen die gewend raken aan het apple OS.
Mijn vermoeden is dat ze (nog sterker dan eerst) richting een luxe merk gaan. Minder mensen, meer marge. Ik zie niet in wat hier fout aan is, eerlijk gezegd.

Renault Zoe Q90

• KW25
  • Nu online
TucanoItaly schreef op maandag 17 december 2018 @ 20:03:
[...]

Mijn vermoeden is dat ze (nog sterker dan eerst) richting een luxe merk gaan. Minder mensen, meer marge. Ik zie niet in wat hier fout aan is, eerlijk gezegd.
Fout is niet het juiste woord, maar probleem zit hen er meer in dat de concurrentie eigenlijk snel inloopt en het langzamerhand niet echt meer de hoge prijs verantwoord. Dit is mijn mening dan.

 MBPr 13" 2015 256GB  iPhone 8 64GB

• Khil
Uiteindelijk merkt Apple vanzelf wel of mensen het slikken. Als het marktaandeel MacOS desktops duikt, of er melden zich steeds meer Intel NUCs aan voor MacOS updates, gaat er in Cupertino ook wel een lampje branden.

Overigens levert Apple met de nieuwe mini precies waar veel mensen om vragen: een krachtige desktop zonder scherm, maar veel betaalbaarder dan de pro-serie.

is er leven op Pluto

• MelvinW
waXtehnip schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 07:56:
Uiteindelijk merkt Apple vanzelf wel of mensen het slikken. Als het marktaandeel MacOS desktops duikt, of er melden zich steeds meer Intel NUCs aan voor MacOS updates, gaat er in Cupertino ook wel een lampje branden.

Overigens levert Apple met de nieuwe mini precies waar veel mensen om vragen: een krachtige desktop zonder scherm, maar veel betaalbaarder dan de pro-serie.
Een NUC is nou niet echt te vergelijken met een een Mac Mini. Daar zit een mobile processor in met een veel lagere base clock. Ook lever je flink wat in op bouwkwaliteit en krijg je maar 1 Thunderbolt 3-poort in plaats van 4 op de Mac Mini. Daarnaast is een NUC Hackintosh echt vreselijk om te gebruiken. WiFi werkt niet, Thunderbolt hot-plug werkt niet en bij elke macOS-update is de kans aanwezig dat je systeem het niet meer doet.

MBP 13" 2018 TB i7 2.7GHz // 16GB RAM // 1TB - iPhone 11 Pro Max Silver 256GB - Apple Watch Series 5 Hermès

• Khil
My point exactly: als heel veel mensen dat voor lief nemen weet Apple dat hun systemen écht te duur zijn :-)

Volgens Snazzy labs valt het overigens best mee...

Khil wijzigde deze reactie 18-12-2018 09:54 (30%)

is er leven op Pluto

• MelvinW
waXtehnip schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 09:53:
My point exactly: als heel veel mensen dat voor lief nemen weet Apple dat hun systemen écht te duur zijn :-)
Niet te duur, gewoon niet geschikt voor die doelgroep. Een Windows-systeem met vergelijkbare specs kost ongeveer hetzelfde.

Als ik een systeem met vergelijkbare high-end componenten zou bouwen, dan kom ik op dit uit:

Louqe Ghost S1 case: €219
ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/AC: €186,95
Intel i3-8100: €141,00
Noctua NH-L9i: €43,90
Corsair SF450: €83,90
Corsair Vengeance LPX 8GB (2x 4GB): €72,95
Samsung 970 Evo 250GB: €73,95
Windows 10 Home: €145

Totaal: €966,65

Mac Mini

3,6‑GHz quad‑core Intel Core i3 van de 8e generatie
8 GB 2666‑MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630
256 GB SSD-opslag
macOS Mojave

Prijs: €1.139,00

Kortom, voor ongeveer 170 euro meer krijg je 3 extra Thunderbolt 3-poorten en veel kleinere kast.

• Enzo Dizono
CR2032 schreef op maandag 17 december 2018 @ 17:28:
[...]

Thnx! En @Enzo Dizono Goede keuze. :)

De LG 32UD59-B monitor bevalt tot nu toe uitstekend met de Mac mini.
Ik had eerst een LG 27UK650-W gekocht op basis van de goede reviews. Het exemplaar wat ik kreeg had echter veel last van lichte plekken in de hoeken en clouding. Het zwart was ook hooguit donkergrijs. Onacceptabel en direct teruggebracht.

Toen wat verder zitten zoeken. Ik dacht eerst dat de beste beeldschermen altijd IPS waren. VA-schermen hebben driemaal hogere contrastwaarde en zwart is ook echt diep zwart door een heel andere techniek. Deze monitor die ik nu heb heeft ook geen last van blacklight bleed of clouding.

Enige nadeel van VA is dat de kijkhoek wat kleiner is dan IPS. Als je er gewoon recht voor zit met 50 cm afstand heb je geen probleem. VA is verder alleen vanaf 32" beschikbaar zijn. Al is dat voor 4K een voordeel, ik vond 27" toch net te krap daarvoor. Tekst is standaard met macOS op de Mac mini zeer prettig leesbaar en inktzwart. En foto's en films hebben veel meer details en diepere kleuren.

Deze LG doet mij weer veel denken aan mijn Apple Cinema Display die ik jaren geleden had.
Ik merk nu pas dat ik dat heb gemist. :)
Ja, hij staat hier nu ook net op m'n bureau en maakt wel indruk. Zo'n groot mat scherm is even wennen na een 27" met glanzende toplaag, maar hier ga ik wel aan wennen. Contrast is goed en na een half uurtje opwarmen net ook even de calibratie laten lopen. De ingebouwde 'photo mode' is wat aan de blauwe kant, maar de geteste waarden zijn lang niet slecht voor een scherm in deze prijsklasse.

www.jessekraal.nl

• Didjee
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 10-04 15:14
-SaveMe- schreef op donderdag 13 december 2018 @ 23:47:
Nu al een paar keer gehad dat wanneer ik de mini uit slaap haal, er een van de twee monitoren geen krijgt en dus uit blijft. Eerst alleen het USB-C scherm, maar nu net ook het HDMi scherm. Meestal deed een reboot het verhelpen, maar nu moest ik mijn mini uitzetten en weer aan...
Ik heb regelmatig exact hetzelfde probleem. Bij mij is het altijd het tweede scherm (Dell U2413, aangesloten via HDMI) dat dan geen beeld geeft.

Wat ook voorkomt is dat na het ontwaken van de Mac mini beide schermen beeld geven, maar dat alle vensters die op het 2de scherm open stonden naar het hoofdscherm zijn verplaatst.

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

@Didjee Vervelend inderdaad. Ik kan er ook nog geen logica in bespeuren. Gelukkig komt het niet te vaak voor, maar het blijft irritant ...

• peterpijpelink
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 21:48
JustSys schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 08:57:
Waar zijn de 2x32gb rammetjes :)... Wie heeft er al 64gb erin gepompt
nog niet leverbaar, half tot eind Jan 2019. Ik heb mijn bestelling van 64GB omgezet naar 2x16GB.. kan altijd upgraden als echt nodig is over tijdje.

http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019

• audiojunk
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 09:34
MelvinW schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 10:10:
[...]

Als ik een systeem met vergelijkbare high-end componenten zou bouwen, dan kom ik op dit uit:

Kast, moederbord en voeding kan je vervangen voor een Deskmini scheelt zo'n €350. Als je er een Hackintosh van maakt bespaar je ook nog eens €145 voor een Windows Licentie.
Moet alleen nog een wifi module bij die ook werkt onder OSX.

Metallicgear Neo micro,Intel i7 8700K,Asrock Z390M ITX /AC, Crucial DDR4 2x8GB,PC3000, Crucial SSD MX500 500GB,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

• MelvinW
audiojunk schreef op woensdag 19 december 2018 @ 16:14:
[...]

Kast, moederbord en voeding kan je vervangen voor een Deskmini scheelt zo'n €350. Als je er een Hackintosh van maakt bespaar je ook nog eens €145 voor een Windows Licentie.
Ik had het niet voor niets over high-end componenten. Een Deskmini heeft al geen Thunderbolt 3, dus dat is al geen eerlijke vergelijking meer. Daarnaast is de bouwkwaliteit van een Deskmini ook een stuk minder dan dat van een Mac Mini.
peterpijpelink schreef op woensdag 19 december 2018 @ 15:36:
[...]

nog niet leverbaar, half tot eind Jan 2019. Ik heb mijn bestelling van 64GB omgezet naar 2x16GB.. kan altijd upgraden als echt nodig is over tijdje.
In Duitsland is er al wel voorraad, tenminste 2 weken geleden nog wel. Zag ze op eBay.de al te koop voor 799 EUR.

MelvinW wijzigde deze reactie 19-12-2018 16:34 (27%)

• audiojunk
  • Laatst online: 09:34
MelvinW schreef op woensdag 19 december 2018 @ 16:25:
[...]

Ik had het niet voor niets over high-end componenten. Een Deskmini heeft al geen Thunderbolt 3, dus dat is al geen eerlijke vergelijking meer. Daarnaast is de bouwkwaliteit van een Deskmini ook een stuk minder dan dat van een Mac Mini.
Thunderbolt 3 had ik ff gemist maar de bouwkwaliteit van de Deskmini is gewoon goed. Misschien niet zo mooi als een Macmini maar de er is wel plaats voor 2x 2'5 HD's (9,5mm) en de Noctua koeler past er ook gewoon in.

Metallicgear Neo micro,Intel i7 8700K,Asrock Z390M ITX /AC, Crucial DDR4 2x8GB,PC3000, Crucial SSD MX500 500GB,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

• JustSys
peterpijpelink schreef op woensdag 19 december 2018 @ 15:36:
[...]

Ik had nog mijn order aangepast naar 64gb, maar terug geschroefd. Zal zien of ik her nodig heb, heb ook een IntelNuc en daar zit ook 32gb dus we kunnen wel verder. En als ik toch die extra 32gb nodig dan heb ik nog 2 mini’s van 2011 met telkens 16gb :)

• zonoskar
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 22:04

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

[...]

Niet te duur, gewoon niet geschikt voor die doelgroep. Een Windows-systeem met vergelijkbare specs kost ongeveer hetzelfde.

Mac Mini

3,6‑GHz quad‑core Intel Core i3 van de 8e generatie
8 GB 2666‑MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630
256 GB SSD-opslag
macOS Mojave

Prijs: €1.139,00

Kortom, voor ongeveer 170 euro meer krijg je 3 extra Thunderbolt 3-poorten en veel kleinere kast.
Doe dit zelfde sommetje eens voor de i7/1TB/32GB versie. Dan zie je dat Apple echt wel veel te duur is.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• MelvinW
zonoskar schreef op donderdag 20 december 2018 @ 09:35:
[...]

Doe dit zelfde sommetje eens voor de i7/1TB/32GB versie. Dan zie je dat Apple echt wel veel te duur is.
Correct, Apple's prijzen voor storage en werkgeheugen zijn absurd. Gelukkig kun je het werkgeheugen zelf uitbreiden, dus dat hoeft niet duur te zijn.

• JustSys
MelvinW schreef op donderdag 20 december 2018 @ 15:16:
[...]

Correct, Apple's prijzen voor storage en werkgeheugen zijn absurd. Gelukkig kun je het werkgeheugen zelf uitbreiden, dus dat hoeft niet duur te zijn.
Als je echt voor de 64gb ga moet je gewoon de versie met 8gb bestellen en later upgraden indien 16/32gb genoeg is dan gewoon bij Apple bestellen.

• CR2032
  • Niet online
zonoskar schreef op donderdag 20 december 2018 @ 09:35:
[...]

Dat soort van hogere upgrades is ook meer voor de grotere bedrijven.
Dan maakt zo'n hoger bedrag niets uit. Als groter bedrijf ga je niet zelf lopen schroeven aan Mac mini's met alle risico's er gratis bij.

• MelvinW
JustSys schreef op donderdag 20 december 2018 @ 18:05:
[...]

Als je echt voor de 64gb ga moet je gewoon de versie met 8gb bestellen en later upgraden indien 16/32gb genoeg is dan gewoon bij Apple bestellen.
Voor 16GB loont het al om geheugen zelf te kopen. Het is niet nodig om dat bij Apple te bestellen. Het is vrij eenvoudig om te installeren en het gaat niet ten koste van je garantie, zolang je het originele geheugen maar bewaart.

• Khil
CR2032 schreef op donderdag 20 december 2018 @ 18:09:
Dat soort van hogere upgrades is ook meer voor de grotere bedrijven.
Dan maakt zo'n hoger bedrag niets uit. Als groter bedrijf ga je niet zelf lopen schroeven aan Mac mini's met alle risico's er gratis bij.
Inderdaad, en zelfs dan is er een tussenweg: je mini's kopen bij een reseller die de geheugenswap voor je uitvoert. Juist als je tientallen/honderden machines nodig hebt scheelt dat een slok op een borrel...

is er leven op Pluto

• bing69
  • Laatst online: 10-11 16:57
Jullie schuld, vanmorgen ook maar de I7, 256 en 8 gig besteld.
Kon blijkbaar wel onderwijskorting krijgen.....

Ben 66!

Bing

• CR2032
  • Niet online
waXtehnip schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 15:05:
[...]

Inderdaad, en zelfs dan is er een tussenweg: je mini's kopen bij een reseller die de geheugenswap voor je uitvoert. Juist als je tientallen/honderden machines nodig hebt scheelt dat een slok op een borrel...
Klopt, alleen is het gemak en snelheid dan vaak weer belangrijker.

Ook mooi: een kijkje bij MacStadium. Dat is pas een serieus aantal aan Mac mini's. :)
YouTube: Inside a Huge Data Center Filled with Apple Mac Computers

• markmunnik
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 11:15
[...]

En een besturingssysteem...

markmunnik wijzigde deze reactie 21-12-2018 18:33 (71%)

• bing69
Vandaag de Mac Mini I7, 256, 8g binnen gekregen.

Werkt allemaal redelijk alleen op het netwerk doet ie toch wat moeilijk. Heb zowel de wifi (ivm ontgrendelen met de watch) aangesloten als wel de UTP.
Verbinding valt af en toe weg, op het macbook als op windows geen last van...

Hebben jullie er ook last van? Hebben jullie ook beide aangesloten?

bing69 wijzigde deze reactie 27-12-2018 18:05 (12%)

Bing

• styx1
  • Registratie: november 2003
  • Niet online

styx1

prutser

Gegoogeld maar niet gevonden..
Iemand fortnite en/of euro truck simulator2 gespeeld op de nieuwe Mac mini? Zo ja is het goed te doen?

Debian -- The Universal Operating System OF "Ubuntu: Linux for human beings"

• GekkePrutser
  • Registratie: juli 2004
  • Niet online
bing69 schreef op donderdag 27 december 2018 @ 18:04:

Werkt allemaal redelijk alleen op het netwerk doet ie toch wat moeilijk. Heb zowel de wifi (ivm ontgrendelen met de watch) aangesloten als wel de UTP.
Gek genoeg heb ik hetzelfde op de Mac Mini 2014. Regelmatig (met name als ik hem aanstoot) valt de ethernet weg. Als ik dan de plug een beetje heen en weer beweeg dan werkt het weer. Ik wou al een andere kabel proberen maar alles zit netjes met klitteband ingepakt dus ik heb er nog geen zin in gehad :) Maar het is een kant en klare CAT6 patchkabel dus het moet toch wel goed zitten.

Misschien is er iets niet helemaal standaard aan de ethernet connector waardoor dit gebeurt met sommige kabels.

• CR2032
  • Niet online
bing69 schreef op donderdag 27 december 2018 @ 18:04:

Hebben jullie er ook last van? Hebben jullie ook beide aangesloten?
Hier dezelfde Mac mini en nergens last van. Klinkt als een gare ethernet kabel.

• bing69
CR2032 schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 15:14:
[...]

Hier dezelfde Mac mini en nergens last van. Klinkt als een gare ethernet kabel.
Jullie hebben wel zowel wifi als ethernet samen werkend?

Bing

• Enzo Dizono
styx1 schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 13:21:
Iemand fortnite en/of euro truck simulator2 gespeeld op de nieuwe Mac mini? Zo ja is het goed te doen?
ETS2 kan, maar niet in een resolutie waar je blij van gaat worden...

www.jessekraal.nl

• MelvinW
styx1 schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 13:21:
Een Mac Mini heeft alleen een geïntegreerde Intel GPU en daardoor niet geschikt voor gamen. Zoek maar eens naar Intel HD630 benchmarks. Daar word je niet vrolijk van en je zult de grafische instellingen ontzettend laag moeten zetten voor een acceptable framerate.

• CR2032
  • Niet online
MelvinW schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 09:34:
[...]

Een Mac Mini heeft alleen een geïntegreerde Intel GPU en daardoor niet geschikt voor gamen. Zoek maar eens naar Intel HD630 benchmarks. Daar word je niet vrolijk van en je zult de grafische instellingen ontzettend laag moeten zetten voor een acceptable framerate.
Dat valt wel mee met oudere games. Zo heb ik voor de grap eens Sid Meijers Railroads! geprobeerd die ik nog in de App Store had staan. Werkt perfect vloeiend op mijn nieuwe Mac mini. Deze game kreeg verleden week zowaar nog een software update naar 64-bit en Metal support. Super.

https://store.feralintera...ac-linux-games/railroads/

• bing69
Een vraagje over de beeldscherm instellingen, heb er nu een 28" scherm aanhangen op 3840*2160. Het is toch wel erg klein om te lezen.
Ik weet dat ik via de optie Beeldscherm en geschaald het een en ander groter kan maken maar is er ook een andere optie.
Zodat ik resolutie kan behouden maar de letters en eventueel iconen toch groter kan krijgen?

Bing

• MelvinW
CR2032 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 18:32:
[...]

Dat valt wel mee met oudere games. Zo heb ik voor de grap eens Sid Meijers Railroads! geprobeerd die ik nog in de App Store had staan. Werkt perfect vloeiend op mijn nieuwe Mac mini. Deze game kreeg verleden week zowaar nog een software update naar 64-bit en Metal support. Super.

https://store.feralintera...ac-linux-games/railroads/
Dat is dan ook geen grafisch intensief spel. Optimalisatie is ook erg belangrijk en dat ontbreekt bij veel games voor Mac. Simpele spelletjes zullen ongetwijfeld prima draaien, maar je moet niet verwachten dat je Fortnite met een acceptabele framerate kunt spelen, tenzij je de settings zo laag mogelijk zet.

• MysticX
  • Registratie: november 2013
  • Niet online
Heb een week een Mac Mini, maar helaas nog niet goed kunnen gebruiken omdat:

Als ik hem aansluit via mijn egpu, dan start hij op in boot recovery assistant met de melding:

'A software update is required to use this startup disk.'

Ik kan dan kiezen uit update, die dan gelijk een foutmelding geeft dat hij niet kan updaten of 'startup disk'. Klik ik op startup disk, dan kies ik de interne schijf, voer mijn wachtwoord in en voor de rest blijft het scherm zwart.

Zonder egpu kom ik ook op de boot recovery assistant. Na een aantal keer rebooten kom ik uiteindelijk wel in mijn log in scherm terecht.

Iemand ook deze ervaring? Secure boot is volledig uitgeschakeld.

Uiteindelijk opgelost.. https://support.apple.com/nl-nl/HT208544
1. Als u een Mac mini (2018) hebt waarop FileVault is ingeschakeld, zorg er dan voor dat uw primaire beeldscherm tijdens het opstarten direct is aangesloten op de Mac mini. Als na het inloggen het bureaublad van macOS wordt weergegeven, kunt u het beeldscherm loskoppelen van de Mac mini en aansluiten op de eGPU.
:'(

MysticX wijzigde deze reactie 04-01-2019 17:22 (23%)

• CR2032
  • Niet online
Heeft iemand Filevault al geprobeerd op de nieuwe Mac mini?
Wanneer ik deze activeer dan werkt na opnieuw starten het 4K LG beeldscherm niet meer. Ik heb geen eGPU.

Wat ik ook probeer, via HDMI kabel, Displayport/USB-C kabel, met draad of bluetooth toetsenbord, muiskliks. Het beeldscherm wordt niet wakker en je kunt niet inloggen.

Na heel veel herstarten met de power knop kom je dan in de ' wachtwoord vergeten' modus waarna je dan 1 keer kunt inloggen. Daarna hetzelfde probleem.

Zet je Filevault vervolgens uit dan werkt het allemaal weer perfect.

• bing69
CR2032 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 13:05:
Wanneer ik deze activeer dan werkt na opnieuw starten het 4K LG beeldscherm niet meer. Ik heb geen eGPU.

Wat ik ook probeer, via HDMI kabel, Displayport/USB-C kabel, met draad of bluetooth toetsenbord, muiskliks. Het beeldscherm wordt niet wakker en je kunt niet inloggen.

Na heel veel herstarten met de power knop kom je dan in de ' wachtwoord vergeten' modus waarna je dan 1 keer kunt inloggen. Daarna hetzelfde probleem.

Heb hem net aangezet, we wachten af......

Na 45 minuten geen probleem met een AOC 4 k scherm

bing69 wijzigde deze reactie 05-01-2019 14:57 (3%)

Bing

• MysticX
  • Registratie: november 2013
  • Niet online

Is het display direct aangesloten op de Mini of zit er nog een TB dock of adapter ertussen? Display moet direct aangesloten zijn.

• CR2032
  • Niet online
RWK__ schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 15:11:
[...]

Is het display direct aangesloten op de Mini of zit er nog een TB dock of adapter ertussen? Display moet direct aangesloten zijn.
Het beeldscherm is direct aangesloten. Zowel de HDMI-kabel of daarna met een Displayport/USB 4K/60 Hz kabel gaat fout.

@bing69 Heb je de Mac mini dan ook eerst volledig uitgeschakeld gehad en het beeldscherm zichzelf heeft uitgeschakeld? Dat geeft bij mij de problemen direct bij het opstarten. Mac lampje brandt, muis en toetsenbord ook, geen signaal voor beeldscherm die daarom blijft slapen.

Ik heb nu Filevault uit staan en dan werkt het direct goed. Vandaag nog een keer met Filevault geprobeerd en gelijk mis.

CR2032 wijzigde deze reactie 05-01-2019 16:12 (10%)

• Enzo Dizono

Jup, had ik ook. Super irritant. Dacht ik na een hackintosh nu met m'n Mini van 2500 euro van het gezeik af te zijn en bleek dit een van de problemen. Ik heb firevault maar uitgezet.

www.jessekraal.nl

• bing69
CR2032 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 16:10:
[...]

Het beeldscherm is direct aangesloten. Zowel de HDMI-kabel of daarna met een Displayport/USB 4K/60 Hz kabel gaat fout.

@bing69 Heb je de Mac mini dan ook eerst volledig uitgeschakeld gehad en het beeldscherm zichzelf heeft uitgeschakeld? Dat geeft bij mij de problemen direct bij het opstarten. Mac lampje brandt, muis en toetsenbord ook, geen signaal voor beeldscherm die daarom blijft slapen.

Ik heb nu Filevault uit staan en dan werkt het direct goed. Vandaag nog een keer met Filevault geprobeerd en gelijk mis.
Zojuist alles uitgezet en ja hoor zelfde probleem, toetsenbord en (surface)muis lijken niet meer te werken.
Wel beeld!! Een bedrade muis aangesloten, gebruiker aangeklikt en kan het pasword intypen. Hierna werkt ook de BT muis weer. Filefault gaat maar uit!

Bing

• CR2032
  • Niet online
Thnx. Dan weet ik dat ik Apple moet gaan bellen. Raadt jullie dat ook aan, hoe meer meldingen hoe beter.

Misschien moet ik ook eens denken aan AppleCare er bij te nemen. Dit wordt de tweede melding binnen een maand.

• Enzo Dizono
Ander vraagje, heeft iemand van jullie toevallig zijn Mini in een vertical stand staan? Lijkt me wel wat, maar de paar hits die ik online tegen kom zijn zo lelijk. Een mooi alu of houten standaardje zou toch niet zo moeilijk hoeven zijn...

www.jessekraal.nl

• TonVH
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 21:31
Als je in je browser intikt "https://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=mac+mini+verticaal&ie=UTF-8&oe=UTF-8" vindt je volop oplossingen.

• GekkePrutser
  • Niet online
Enzo Dizono schreef op zondag 6 januari 2019 @ 23:16:
Ander vraagje, heeft iemand van jullie toevallig zijn Mini in een vertical stand staan? Lijkt me wel wat, maar de paar hits die ik online tegen kom zijn zo lelijk. Een mooi alu of houten standaardje zou toch niet zo moeilijk hoeven zijn...

[Afbeelding]
Ja, ik heb precies die die je daar hebt staan.

Overigens paste de mini er niet echt super in. Hij rammelde heen en weer. Ik heb er wat rubberen plakkertjes op gedaan om hem wat beter te laten passen.

Ik vind deze verder niet lelijk ofzo... Wat zou je er liever anders aan zien? Prima ding en de prijs was ook prima (15 euro ofzo)

• Enzo Dizono
Ik vind hem behoorlijk groot en vooral niet zo strak als de Mini zelf. Daarnaast jammer dat het voor de Late 2018 de verkeerde kleur is. Ik zou liever zoiets zien:

Vriend van me is houtbewerker en ik klus geregeld bij hem in z'n werkplaats. Misschien maar eens zelf wat proberen te maken...

www.jessekraal.nl

• kaos001
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 16:45
Enzo Dizono schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:17:

Vriend van me is houtbewerker en ik klus geregeld bij hem in z'n werkplaats. Misschien maar eens zelf wat proberen te maken...
Dit zou ik 100% doen.

1. Goedkoop
2. Eigen stijl/smaak
3. Zelf gemaakt, dus leuker

*O*

Soundcloud

• JustSys
Wie gebruikt zijn/haar MacMini als homelab? zo ja, welke virtual software gebruiken jullie hierop? fusion, esxi, vbox parallels of hyperV :+

• Vaniska
  • Laatst online: 18:54
Zo, ik heb een externe SSD gekocht en ben van plan om hier bootcamp te gaan installeren. Word nog wat :+

“Never underestimate the determination of a kid who is time-rich and cash-poor.”

• GekkePrutser
  • Niet online
JustSys schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 14:05:
Wie gebruikt zijn/haar MacMini als homelab? zo ja, welke virtual software gebruiken jullie hierop? fusion, esxi, vbox parallels of hyperV :+
Ja hier ESXi op een mini 2011. Werkt perfect. Herkent zelfs automatisch dat het een Mac os waardoor je macOS guests mag draaien, geen hacks nodig.

Edit: Oeps dit is het 2018 topic. De 2018 heb ik nog niet maar ga ik bestellen voor mijn werk zodra ik het budget krijg. Dan ga ik het ook proberen met ESXi.

GekkePrutser wijzigde deze reactie 09-01-2019 21:01 (16%)

• JAHRASTAFARI
CR2032 schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 19:22:
De i7/16/256 is inmiddels binnen. Het is met recht mini want wat is die klein in het echt zo op het bureau.
Werkt stil en probleemloos, geen coil whine te bekennen.

Met ook een nieuwe LG 32UD59-B monitor. Een VA-scherm voor de verandering, met beter contrast en diepe zwart waarden dan IPS. Vond 32" voor 4K uiteindelijk de ideale maat. macOS gebruikt de standaard beeldschaling en tekst is groot en gestoken scherp. Bevalt super. :)
Ik heb ook dezelfde monitor. Werkt dit goed op 4k en 60hz? Met HDMI of Displayport?

• JustSys
Eindelijk! i7/32gb/512 is binnen, nu nog een scherm bestellen!

• JAHRASTAFARI
JustSys schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 16:23:
Eindelijk! i7/32gb/512 is binnen, nu nog een scherm bestellen!
Ga voor 32 inch 4k!

Na 10 jaar 27 inch ben ik overgestapt. Dit is een veel fijnere maat en resolutie.

• CR2032
  • Niet online
JAHRASTAFARI schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 11:50:
[...]
Ik heb ook dezelfde monitor. Werkt dit goed op 4k en 60hz? Met HDMI of Displayport?
Dat werkt prima, erg fijne monitor. 32" is de perfecte maat voor 4K, 27" is net te klein.
Ik gebruik deze Displayport/USB-C kabel: https://www.allekabels.nl...splayport-naar-usb-c.html

Heb alleen met alle kabels problemen met Filevault, zie mijn vorige post.
Dat is blijkbaar een bug die hopelijk snel wordt opgelost.

CR2032 wijzigde deze reactie 10-01-2019 22:03 (4%)

• JAHRASTAFARI
Welke schaling gebruik je dan?

• JustSys
JAHRASTAFARI schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 20:07:
[...]
Ga voor 32 inch 4k!

Na 10 jaar 27 inch ben ik overgestapt. Dit is een veel fijnere maat en resolutie.
Ik had eigenlijk gee scherm nodig maar bij een nieuw Mac hoort ook een scherm en ben voor de LG 27UK850. Een 32 heb ik niet nodig. Nu nog tijd maken om alle aankopen van afgelopen maanden te openen 7(8)7

• bing69
Ik luister mee, want veranderd ook de resolutie met schaling??

Bing

• JAHRASTAFARI
bing69 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 07:33:
[...]

Ik luister mee, want veranderd ook de resolutie met schaling??
Nee, alleen de tekst en iconen worden “opgeblazen” warbij de resolutie gelijk blijft. Zelfs op een 32 inch scherm geeft 4k op standaard tekstgrootte te kleine letters van het menu. Tekst in Word of zo is gewoon scherper en zoom je.

• Poesmij
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 14:45
Op mijn werk is er iets aan de hand met de mac mini's.
Als mijn collega een mail typt, dan komt er op de andere mac mini's in het dock een icoon van zijn mail.
Als ik hier dan op klik verdwijnt dit bij hem en word het bij mij geopend.

Het ziet er uit als volgt(linker icoon):
https://tweakers.net/ext/f/zMUpyv5feAVAjIgBk61AX0o6/thumb.png

Gezien ik niks weet van het mac systeem, kan iemand mij helpen wat voor functie dit is en hoe ik dit uit kan schakelen? :)

• MelvinW
Poesmij schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 10:46:
Als mijn collega een mail typt, dan komt er op de andere mac mini's in het dock een icoon van zijn mail.

[Afbeelding]

Gezien ik niks weet van het mac systeem, kan iemand mij helpen wat voor functie dit is en hoe ik dit uit kan schakelen? :)
Dat is Handoff, maar dat gebeurt alleen als de Mac mini's met hetzelfde Apple ID zijn ingelogd. Zie: https://support.apple.com/nl-nl/HT204681#handoff

Om het uit te schakelen ga je naar Systeemvoorkeuren -> Algemeen -> "Sta Handoff tussen deze Mac en je iCloud-apparaten toe"

MelvinW wijzigde deze reactie 11-01-2019 10:56 (7%)

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Poesmij schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 10:46:

[Afbeelding]

Dat heet Handoff en is onderdeel van Continuity. Je kunt het uitschakelen, maar dit zou alleen tevoorschijn moeten komen als beide machines met hetzelfde Apple ID zijn ingelogd op iCloud. Oplossing is om met je eigen Apple ID in te loggen, of uit te loggen van iCloud.

offtopic:
/laat

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Enzo Dizono
JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 08:49:
[...]
Nee, alleen de tekst en iconen worden “opgeblazen” warbij de resolutie gelijk blijft. Zelfs op een 32 inch scherm geeft 4k op standaard tekstgrootte te kleine letters van het menu. Tekst in Word of zo is gewoon scherper en zoom je.
Was het maar zo'n feest, dit is dus gewoon niet waar.

In de foto hieronder gekozen voor de middelste scaling-optie, die me op mijn 32-inch scherm het beste voorkwam qua leesbaarheid. Maar toen ik een nieuwe wallpaper ging maken voor mijn scherm viel me het volgende op. Als ik een foto resizede naar de resolutie van het scherm (3840x2160), dan was de 100% weergave van Photoshop verre van pixel to pixel. Er vind dus nog steeds scaling plaats. Niet erg als je niet pietluttig bent vwb foto's of grafisch werk, maar als je daar professioneel mee bezig bent behoorlijk vervelend dat je niet pixel to pixel kunt werken. Heb m'n scherm nu dus in native resolutie staan en dat is eigenlijk net kut qua leesbaarheid...

www.jessekraal.nl

• JAHRASTAFARI
Enzo Dizono schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 11:41:
[...]

Was het maar zo'n feest, dit is dus gewoon niet waar.

In de foto hieronder gekozen voor de middelste scaling-optie, die me op mijn 32-inch scherm het beste voorkwam qua leesbaarheid. Maar toen ik een nieuwe wallpaper ging maken voor mijn scherm viel me het volgende op. Als ik een foto resizede naar de resolutie van het scherm (3840x2160), dan was de 100% weergave van Photoshop verre van pixel to pixel. Er vind dus nog steeds scaling plaats. Niet erg als je niet pietluttig bent vwb foto's of grafisch werk, maar als je daar professioneel mee bezig bent behoorlijk vervelend dat je niet pixel to pixel kunt werken. Heb m'n scherm nu dus in native resolutie staan en dat is eigenlijk net kut qua leesbaarheid...

[Afbeelding]
Dat zou dan toch raar zijn? Achtergronden en tekst in bijv. Word is toch haarscherp en op de native resolutie?

En wat bedoel je met een foto resize dat daarna de 100% weergave niet “pixel to pixel” is?

• Enzo Dizono
JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 13:48:
[...]
Dat zou dan toch raar zijn? Achtergronden en tekst in bijv. Word is toch haarscherp en op de native resolutie?

En wat bedoel je met een foto resize dat daarna de 100% weergave niet “pixel to pixel” is?
Met pixel to pixel bedoel dat elke pixel in mijn foto ook weergegeven wordt als een pixel op mijn scherm. De resolutie van mijn scherm is 3840 pixels in de breedte en 2160 pixels in de hoogte. Als ik dan een fotobestand maak dat uit exact evenveel pixels bestaat, dan wil ik die dus zo kunnen bekijken, dat exact mijn hele scherm gevuld is.

Ik ben fotograaf en als je dan bijvoorbeeld een verscherpingsfilter toevoegt, wil je wel precies zien of dat filter de juiste sterkte heeft. Wat Mac OS kennelijk doet is toch een vorm van scaling van het gehele beeld, terwijl ik gehoopt had dat ze enkel het UI zouden schalen. Toegegeven, dat schalen doen ze goed en voor dagelijks gebruik is het prima, maar wederom wordt de grafische professional door Apple weer eens vergeten...

www.jessekraal.nl

• JAHRASTAFARI
Enzo Dizono schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 16:11:
[...]

Met pixel to pixel bedoel dat elke pixel in mijn foto ook weergegeven wordt als een pixel op mijn scherm. De resolutie van mijn scherm is 3840 pixels in de breedte en 2160 pixels in de hoogte. Als ik dan een fotobestand maak dat uit exact evenveel pixels bestaat, dan wil ik die dus zo kunnen bekijken, dat exact mijn hele scherm gevuld is.

Ik ben fotograaf en als je dan bijvoorbeeld een verscherpingsfilter toevoegt, wil je wel precies zien of dat filter de juiste sterkte heeft. Wat Mac OS kennelijk doet is toch een vorm van scaling van het gehele beeld, terwijl ik gehoopt had dat ze enkel het UI zouden schalen. Toegegeven, dat schalen doen ze goed en voor dagelijks gebruik is het prima, maar wederom wordt de grafische professional door Apple weer eens vergeten...
En windows heeft dit probleem dan niet?

• Enzo Dizono
JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 17:52:
[...]
En windows heeft dit probleem dan niet?
De laatste keer dat ik een Windows-computer langer dan een uur heb gebruikt was Windows 7 nog actueel....

Ik heb serieus overwogen ipv de Mini de overstap naar Windows te maken omdat ik Apple als bedrijf niet heel erg leuk vind, maar het chronische gebrek aan recente kennis van Windows heeft me tegengehouden. En eerlijk is eerlijk, los van eat moeilijkheden met het scherm was de transitie van oude naar nieuwe mac peulenschil en kon ik direct weer aan het werk.

Enzo Dizono wijzigde deze reactie 11-01-2019 19:23 (39%)

www.jessekraal.nl

• KeFFeR1208
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 19-08 12:03

Goed dat ik jouw comment eerder deze week al had gelezen, ik heb precies hetzelfde met een LG 32UD59 scherm. Mac Mini op een ander scherm voor het eerst geconfigureerd (en Filevault geactiveerd). Gister nieuw scherm binnengekomen en die reageerde idd niet. Mini tijdelijk op de tv aangesloten om de Filevault uit te zetten en alles werkt weer!

Ik krijg als het goed is vandaag een usb-c naar displaypoort kabel binnen, maar met de huidige HDMI kabel herkent de Mini mijn scherm als een LG 27" scherm en geeft geen melding van 4K en/of 60Hz. Hoe zien jullie of je scherm herkend wordt als 4K - 60Hz?

• CR2032
  • Niet online
KeFFeR1208 schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 15:50:
[...]

Goed dat ik jouw comment eerder deze week al had gelezen, ik heb precies hetzelfde met een LG 32UD59 scherm. Mac Mini op een ander scherm voor het eerst geconfigureerd (en Filevault geactiveerd). Gister nieuw scherm binnengekomen en die reageerde idd niet. Mini tijdelijk op de tv aangesloten om de Filevault uit te zetten en alles werkt weer!

Ik krijg als het goed is vandaag een usb-c naar displaypoort kabel binnen, maar met de huidige HDMI kabel herkent de Mini mijn scherm als een LG 27" scherm en geeft geen melding van 4K en/of 60Hz. Hoe zien jullie of je scherm herkend wordt als 4K - 60Hz?
Het heeft mij ook even wat hoofdbrekens gekost.. Bel ook naar Apple Support. Hoe meer er mensen contact opnemen, hoe groter /sneller de kans dat dit ook wordt opgelost.

Scherm kun je zien onder
Appeltje links boven - Over deze Mac - Systeemoverzicht en dan Hardware Video/Beeldschermen.

• KeFFeR1208
Werkt Freesync bij jullie? Op het moment dat ik die op basic of extended zet dan krijg ik geen beeld meer...
En hebben jullie nog tips waar op te letten bij een nieuw scherm? Qua backlight bleed, kleur-calibratie o.i.d.? Ik ben nog niet echt onder de indruk van de LG 32UD59 namelijk...

• MelvinW
KeFFeR1208 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 13:26:
Werkt Freesync bij jullie? Op het moment dat ik die op basic of extended zet dan krijg ik geen beeld meer...
En hebben jullie nog tips waar op te letten bij een nieuw scherm? Qua backlight bleed, kleur-calibratie o.i.d.? Ik ben nog niet echt onder de indruk van de LG 32UD59 namelijk...
Voor FreeSync heb je toch echt een AMD GPU nodig. De Intel iGPU in de Mac Mini ondersteunt dat niet.

• Enzo Dizono
KeFFeR1208 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 13:26:
Ik heb kleurkalibratie gedaan met een Spyder Pro 5 (a 129 euro) en daar kwamen goede resultaten uit, volle 100 procent sRGB en 90% AdobeRGB. Vraag is natuurlijk wel wat jij bedoelt met 'kalibratie', levensechte kleuren of juist een vrolijk en helder beeld dat wellicht de werkelijkheid wat overdrijft qua contrast en saturatie.

Ook fijn dat de backlight behoorlijk gedimd kan worden zodat het makkelijk is om een fijne instelling te vinden voor langdurig bewerken. De grootste problemen die ik ervoer (niet aangaan van scherm bij opstarten Mac en klein UI of scaling) lagen aan het OS en niet aan het scherm.

Ik heb mijn scherm overigens via een usb-c naar displayport-adapter aangesloten omdat ik dan minder problemen leek te hebben dan via HDMI met geluid e.d.

Enzo Dizono wijzigde deze reactie 13-01-2019 15:20 (7%)

www.jessekraal.nl

• KeFFeR1208
Zojuist de HDMI kabel vervangen voor een USB-C naar DisplayPort kabel en de scaling is idd een stuk beter. Tekst is ook veel scherper. Daarnaast het kleurprofiel vervangen voor deze:

https://www.rtings.com/monitor/reviews/lg/32ud59-b

Even vergeten dat er een Intel onboard GPU op zit. Zat wat verhalen te lezen van mensen die al een eGPU hadden (van AMD) en die hadden Freesync aan staan. Ik was er niet meer helemaal bij :)

Bedankt voor de reacties!

• CR2032
  • Niet online
KeFFeR1208 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 18:09:
Zojuist de HDMI kabel vervangen voor een USB-C naar DisplayPort kabel en de scaling is idd een stuk beter. Tekst is ook veel scherper. Daarnaast het kleurprofiel vervangen voor deze:
Blijkbaar is je HDMI-kabel dan niet goed, want HDMI of Displayport/USB-C maakt hier geen verschil in scherpte of schaling. Alleen herkenning bij opstarten gaat sneller. En je kunt firmware updates voor je monitor in de toekomst doorvoeren met de LG-tool.

• _Tygernoot
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 16:00
Enzo Dizono schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 11:41:

In de foto hieronder gekozen voor de middelste scaling-optie, die me op mijn 32-inch scherm het beste voorkwam qua leesbaarheid. Maar toen ik een nieuwe wallpaper ging maken voor mijn scherm viel me het volgende op. Als ik een foto resizede naar de resolutie van het scherm (3840x2160), dan was de 100% weergave van Photoshop verre van pixel to pixel. Er vind dus nog steeds scaling plaats.
Niet zeker of dit helpt, maar mogelijk past Photoshop de scaling expres aan:
https://helpx.adobe.com/be_en/photoshop/kb/hidpi-retina.html
https://forums.adobe.com/thread/2399854

• Enzo Dizono
Dank, maar die scaling-opties zijn alleen in Windows beschikbaar. Ik moet het met de volgende quote doen:
The result is that your images display sharper; however, your images could display smaller. If this issue occurs, view your images at 200% in Photoshop (choose View > 200%).
Leuk, maar op 200% is de afbeelding weer veel te groot (en daardoor niet meer scherp) en een tussenstap is er niet...

www.jessekraal.nl

• _Tygernoot
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 16:00
Ah ok. Ik dacht dat afbeeldingen altijd op native resolutie werden gerenderd (zolang de applicatie het ondersteunt). Misschien werkt dit enkel op de 2x scaling? Ik heb verder geen Photoshop en draai zonder scaling, dus kan er helaas niet bij helpen. Was gewoon in de veronderstelling dat het zo werkte.

• bing69
Ik merk dat op mijn Imac Mini I7 etc. de internetsnelheid, bekabeld, veel lager is dan bv op mijn windowsbak.
Zelfde switch, goede kabel etc.
Op Windows 209,8 down en 20,5 up
op Mac 91,9 down en 20,4 up

Meer mensen last van?

Sorry, kabel vernieuwd van 5E naar 6 en opgelost!!

bing69 wijzigde deze reactie 16-01-2019 18:45 (10%)

Bing

• TweakerVincent
  • Registratie: april 2014
  • Nu online
Ik wil de mac mini 2018 van 899 kopen. 4 vragen:

- Als het goed is kan ik met deze kabel https://www.allekabels.nl...sb-c-naar-hdmi-kabel.html usb-c naar HDMI 2.0 4k 60hz connecten. Mijn monitor ondersteunt 60 hz 2.0 hdmi. 27UD59-B pricewatch: LG 27UD59-B Zwart

Voor 4 tientjes ben ik dan klaar en kan ik mijn macmini aan monitor 4k aansluiten EN mijn windows machine gewoon met DP naar DP op dezelfde monitor aansluiten allebei 60 hz.

Apple site vind ik wat verwarrend. Weet nu niet of alle kabels ondersteund zijn?

- De goedkoopste variant heeft een i3 processor. Ik neem aan dat het best een groot verschil ik met de 6 cores voor 1249? Of valt dat in praktijk enorm mee?

- Geheugen uitbreiden kan maar ik las ergens in dit topic dat de t2 chip dit tegen kan gaan later? Dat lijkt me niet echt handig?

- Is een Macbook Air 2018 basis editie veel slechter in performance? Twijfel nog of ik een laptop in combi met desktop oplossing wil. Neem aan dat de mac mini veel betere performance heeft? Lijkt me op zich handig als ik hem ook als laptopje kan gebruiken... Op papier is de mini natuurlijk veel beter maar merk je dit in praktijk ook enorm? Bij normaal desktop gebruik ? Intensievere apps natuurlijk wel?

TweakerVincent wijzigde deze reactie 18-01-2019 21:23 (42%)

• TonVH
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 21:31
v5Op Geekbench kun je de performance van alle Apple systemen vinden en onderling vergelijken.

• Enzo Dizono
@TweakerVincent waarom zou je een usb-c naar HDMI adapter gebruiken? De Mini heeft gewoon een hdmi-poort. Of bedoel je usb-c naar displayport?

www.jessekraal.nl

• TweakerVincent
  • Registratie: april 2014
  • Nu online
Enzo Dizono schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 22:38:
@TweakerVincent waarom zou je een usb-c naar HDMI adapter gebruiken? De Mini heeft gewoon een hdmi-poort. Of bedoel je usb-c naar displayport?
Oh das beter! Iets teveel naar laptops gekeken :) Nu even uitzoeken of 4k 60hz ondersteunt wordt

Werkt gewoon. En instapmodel i3 is 10% langzamer dan i5 dus snel zat. Of zie ik iets over het hoofd?

TweakerVincent wijzigde deze reactie 19-01-2019 01:18 (19%)

• Enzo Dizono
TweakerVincent schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 00:18:
[...]

Oh das beter! Iets teveel naar laptops gekeken :) Nu even uitzoeken of 4k 60hz ondersteunt wordt

Werkt gewoon. En instapmodel i3 is 10% langzamer dan i5 dus snel zat. Of zie ik iets over het hoofd?
Ja, 4 core in de i3 versus 6 core voor i5 en i7. Dus een enkele core is niet heel veel sneller, maar bij multicore taken valt het verschil aanzienlijk hoger uit.

www.jessekraal.nl

Pagina: 1 ... 6 7 8 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True