Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:36
Enzo Dizono schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 21:22:
[...]

Ja, 4 core in de i3 versus 6 core voor i5 en i7. Dus een enkele core is niet heel veel sneller, maar bij multicore taken valt het verschil aanzienlijk hoger uit.
mezelf kennende ga ik toch maar voor het beest, de i7 met 512 ssd. en dan zelf 16 gb ram erbij prikken, Enige waar ik mij zorgen om maak is de t2 chip. Ik las op diverse plekken dat deze geheugenchips kan tegenhouden? Gaat dit echt gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Enzo Dizono schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 21:22:
[...]

Ja, 4 core in de i3 versus 6 core voor i5 en i7. Dus een enkele core is niet heel veel sneller, maar bij multicore taken valt het verschil aanzienlijk hoger uit.
Ik ken mezelf en ga wss toch maar voor de i7 512 ssd en dan zelf 16 gb erbij prikken. mooi speelgoed. bye bye hackintosh. Kostte me zoveel tijd. is ook wat waard :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
CR2032 schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 13:05:
Heeft iemand Filevault al geprobeerd op de nieuwe Mac mini?
Wanneer ik deze activeer dan werkt na opnieuw starten het 4K LG beeldscherm niet meer. Ik heb geen eGPU.

Wat ik ook probeer, via HDMI kabel, Displayport/USB-C kabel, met draad of bluetooth toetsenbord, muiskliks. Het beeldscherm wordt niet wakker en je kunt niet inloggen.

Na heel veel herstarten met de power knop kom je dan in de ' wachtwoord vergeten' modus waarna je dan 1 keer kunt inloggen. Daarna hetzelfde probleem.

Zet je Filevault vervolgens uit dan werkt het allemaal weer perfect.
Net de macOS update gedaan en de hoop dat dit is opgelost.
Nee dus, Filevault werkt nog steeds niet goed op de Mac mini!

[ Voor 5% gewijzigd door CR2032 op 26-01-2019 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzo Dizono
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-05-2022
Iemand anders van jullie al geprobeerd een bluetooth koptelefoon met de Mini te verbinden? Mijn nieuwe JBL E65BTNC doet het prima met mijn telefoon, maar geeft regelmatig hick-ups als ik hem met mijn Mac Mini verbind. En ja, die staat dan gewoon naast me op mijn bureau voor kacheltje te spelen.

Edit: ik heb geen andere Bluetooth-spullen aangesloten, muis, wacom en tobo zijn bedraad.

[ Voor 13% gewijzigd door Enzo Dizono op 26-01-2019 12:24 ]

www.jessekraal.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:11
Enzo Dizono schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 12:19:
Iemand anders van jullie al geprobeerd een bluetooth koptelefoon met de Mini te verbinden? Mijn nieuwe JBL E65BTNC doet het prima met mijn telefoon, maar geeft regelmatig hick-ups als ik hem met mijn Mac Mini verbind. En ja, die staat dan gewoon naast me op mijn bureau voor kacheltje te spelen.

Edit: ik heb geen andere Bluetooth-spullen aangesloten, muis, wacom en tobo zijn bedraad.
Klinkt alsof je last hebt van draadloze interferentie. Heb je veel apparaten op 2.4GHz WiFi? USB3-apparaten kunnen ook voor storing zorgen, dus kijk ook eens of daar het probleem zit. Zie ook: https://support.apple.com/nl-nl/HT201542

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzo Dizono
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-05-2022
Ahh, het AP hangt er inderdaad vlak naast, dat zou het wel eens kunnen zijn. Mss maar even een BT-dongle aan een usbverlengsnoertje proberen en die naar de minder gevulde kant van het bureau laten lopen. Had niet verwacht dat wifi veel invloed zou hebben op de kwaliteit van de BT.

Overigens is het niet geheel een onbekend probleem vond ik al: https://forums.macrumors....oth-issues.2157086/page-2

www.jessekraal.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Disrupt0r
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 12:53
Ik ben al een tijdje aan het kijken naar de mac mini. Mijn late 2011 macbook pro begint nu toch wel het onderspit te delven dus ben op zoek naar een nieuw systeem.

Ik zal de mac mini voornamelijk gebruiken voor het produceren van muziek, programmeren en wat videobewerking (voornamelijk korte video's)

Ik twijfel enorm of ik voor de i5 of i7 moet gaan. Daarnaast twijfel ik ook of een ssd van 256 genoeg is. Ik heb een externe samsung SSD met usb-c en verwacht dat dat vrijwel even snel is? Weet iemand of dat ook daadwerkelijk zo is?

Dit is wat ik nu voor ogen heb. Kan iemand mij adviseren of dit genoeg is voor de dingen die ik ermee wil doen?

3,0‑GHz 6‑core Intel Core i5 van de 8e generatie (Turbo Boost tot 4,1 GHz)
16 GB 2666‑MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630
256 GB SSD-opslag
Gigabit Ethernet (10/100/1000BASE‑T Gigabit Ethernet via RJ‑45-connector)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@Disrupt0r wat ga je programmeren? Xcode? Want die is een notoir zware gebruiker van schijfruimte. Een collega van mij kan uit met 256 GB, maar zelf wil ik echt 512 GB want dan hoef je niet steeds Xcode op te ruimen.

CPU: als je video's gaat converteren naar andere formaten, dan is de CPU de bottleneck (voor zover ik weet wordt GPU nog niet gebruikt hiervoor). Dus ikzelf zou voor de hoogste CPU gaan.

[ Voor 30% gewijzigd door TucanoItaly op 06-03-2019 10:37 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Disrupt0r
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 12:53
TucanoItaly schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 10:36:
@Disrupt0r wat ga je programmeren? Xcode? Want die is een notoir zware gebruiker van schijfruimte. Een collega van mij kan uit met 256 GB, maar zelf wil ik echt 512 GB want dan hoef je niet steeds Xcode op te ruimen.

CPU: als je video's gaat converteren naar andere formaten, dan is de CPU de bottleneck (voor zover ik weet wordt GPU nog niet gebruikt hiervoor). Dus ikzelf zou voor de hoogste CPU gaan.
Thanks voor je snelle antwoord! Voornamelijk frontend development (React) met af en toe een uitstapje naar React Native. Goed om te weten dat je zelf 512GB hebt. Ik denk dat ik daar voor ga. Voornamelijk omdat het achteraf niet te upgraden is toch?

i7 it is! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@Disrupt0r kleine correctie, ik heb 512 GB in m'n MacBook Pro. Mijn Mac Mini heeft slechts 128 GB want het is een build servertje en heeft maar weinig nodig. Maar inderdaad, alleen geheugen is te upgraden achteraf.

Voor frontend development heb je denk ik minder nodig dan Xcode, want die laatste heeft (per device!) voor elke versie van iOS een simulator die een paar honderd MB in beslag neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:47
Disrupt0r schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 10:17:
Ik ben al een tijdje aan het kijken naar de mac mini. Mijn late 2011 macbook pro begint nu toch wel het onderspit te delven dus ben op zoek naar een nieuw systeem.

Ik zal de mac mini voornamelijk gebruiken voor het produceren van muziek, programmeren en wat videobewerking (voornamelijk korte video's)

Ik twijfel enorm of ik voor de i5 of i7 moet gaan. Daarnaast twijfel ik ook of een ssd van 256 genoeg is. Ik heb een externe samsung SSD met usb-c en verwacht dat dat vrijwel even snel is? Weet iemand of dat ook daadwerkelijk zo is?

Dit is wat ik nu voor ogen heb. Kan iemand mij adviseren of dit genoeg is voor de dingen die ik ermee wil doen?

3,0‑GHz 6‑core Intel Core i5 van de 8e generatie (Turbo Boost tot 4,1 GHz)
16 GB 2666‑MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630
256 GB SSD-opslag
Gigabit Ethernet (10/100/1000BASE‑T Gigabit Ethernet via RJ‑45-connector)
Ik ben nog altijd aan het nadenken over de overstap naar een mac mini, en wordt nu vooral tegengehouden door de gedachte dat de SSD niet vervangen kan worden.

Mijn huidige PC (i7-950) is inmiddels al 10 jaar oud en daar heb ik al het nodige links/rechts moeten vervangen. Stel je nu voor dat je SSD het over 4 jaar begeeft, wat dan?

Kun je dus beter een grotere SSD nemen ivm achteruitgang / schrijf cycles?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:50
Vraagje, sinds december heb ik een I7 Mac Mini.

Mijn Mac Air gaat in principe nooit uit, dichtklappen is genoeg.
Maar zitten jullie de Mac Mini uit na gebruik of staat ie altijd aan?
Bij mij staat ie altijd aan, heb na het uitzetten altijd problemen om hem bv weer op internet (UTP) te krijgen.

Hoe is dat bij jullie?

Bing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
bing69 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 07:42:

Bij mij staat ie altijd aan, heb na het uitzetten altijd problemen om hem bv weer op internet (UTP) te krijgen.

Hoe is dat bij jullie?
Gewoon alleen rebooten bij updates of problemen joh! Dat is voldoende :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-08 10:11

-SaveMe-

-klik-

bing69 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 07:42:

Hoe is dat bij jullie?
Staat hier altijd in slaapstand. Eens in de zoveel tijd een reboot vanwege updates, of omdat een scherm niet uit slaapstand komt (geen signaal). Voor dat laatste is vaak even uit en weer inloggen ook voldoende ...

GamiQ, de game notes app met game maps!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:03
-SaveMe- schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 11:28:
[...]

Staat hier altijd in slaapstand. Eens in de zoveel tijd een reboot vanwege updates, of omdat een scherm niet uit slaapstand komt (geen signaal). Voor dat laatste is vaak even uit en weer inloggen ook voldoende ...
Hoe doe je uit en inloggen zonder dat je wat ziet op je scherm? Ik moet vaak dan de powerknop even ingedrukt houden om m volledig te booten en weer scherm te hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
bvsteyn schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 13:32:
[...]

Hoe doe je uit en inloggen zonder dat je wat ziet op je scherm? Ik moet vaak dan de powerknop even ingedrukt houden om m volledig te booten en weer scherm te hebben..
Volgens mij door een seconde de aan/uit knop in te drukken

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
over een maandje oid wil ik ook een mac mini kopen voor erbij. ik ga niet hardcore video bewerken en zal hem wss gewoon voor casual gebruik gaan nemen. De i5 is ok denk ik. heeft het nog meerwaarde om toch voor de i7 te gaan? Ik denk het niet. Ik heb op zich geld genoeg dus dat is het probleem niet.

Verder wil ik wel 512 ssd en koop zelf dan 16 gb ram. wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@TweakerVincent Klinkt prima, ik zie echt weinig in een snellere CPU. Als je extra cores er bij zou krijgen, dan zou je wel wat wat merken indien je ze allemaal tegelijk belast (software compileren, video converteren). Maar zelf kies ik vrijwel altijd voor het basismodel met een SSD van voldoende grootte.

Ik kan me wel voorstellen dat je de max. CPU koopt als je zo lang mogelijk met je machine wil doen. Maar ik wil juist relatief snel weer upgraden naar een nieuwe machine.

Wat bedoel je trouwens "voor erbij"? Gewoon een chille desktop waar je goed aan kan zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

bvsteyn schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 13:32:
[...]

Ik heb twee schermen, en komt nooit voor dat ze allebei geen beeld hebben, dus dan kan ik op de normale manier uit- en weer inloggen... of ik gebruik SHIFT CMD Q :)

[ Voor 3% gewijzigd door -SaveMe- op 08-03-2019 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
TucanoItaly schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 22:17:
@TweakerVincent Klinkt prima, ik zie echt weinig in een snellere CPU. Als je extra cores er bij zou krijgen, dan zou je wel wat wat merken indien je ze allemaal tegelijk belast (software compileren, video converteren). Maar zelf kies ik vrijwel altijd voor het basismodel met een SSD van voldoende grootte.

Ik kan me wel voorstellen dat je de max. CPU koopt als je zo lang mogelijk met je machine wil doen. Maar ik wil juist relatief snel weer upgraden naar een nieuwe machine.

Wat bedoel je trouwens "voor erbij"? Gewoon een chille desktop waar je goed aan kan zitten?
dan zou zelfs de i3 mss genoeg zijn. Ik gebruik hem als 2e pc voor casual gebruik. Internet/email wat apps etc. mijn main pc gebruik ik voor hardcore applicaties. Beetje loos om eigenlijk een i7 te nemen. heb jarenlang hackintosh gedraaid maar kost teveel tijd met upgrades etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@TweakerVincent Ah, in dat geval zou ik inderdaad de i3 overwegen. Als ik zie hoe snel die i3 mijn Xcode projecten compileert: ik ben onder de indruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
TucanoItaly schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 19:48:
@TweakerVincent Ah, in dat geval zou ik inderdaad de i3 overwegen. Als ik zie hoe snel die i3 mijn Xcode projecten compileert: ik ben onder de indruk.
mss heb je wel gelijk. Ik wil meestal altijd beste van beste maar eigenlijk ga ik de mac niet hardcore gebruiken, gewoon casual beetje browsen internet chat etc. Gewoon voor erbij. Ik krijg 6% korting via werk op de mac mini aankoop. Een grote SSD lijkt me wel lekker anders moet je zo lelijk een externe SSD eraan koppelen. RAM kan ik uitbreiden.

Op zich heb ik geld genoeg ervoor dus het gaat niet om het geld, puur om wat ik er mee doe. i3 klonk altijd zo goedkoop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:29

mr.paaJ

generatie cmd+z

Ik overweeg mijn MBP, 2016 met 460, te gaan vervangen omdat ik hem toch niet als laptop gebruik. Ik denk dan aan de Mini i7 met twee 27” schermen.

Hoe doet de Intel 630 van de Mini het met twee 4k schermen op 1440 of 1692px schaling? Lopen de MacOS animaties dan nog een beetje vloeiend?

Het gaat vooral om web design en development, dus voornamelijk lekker cmd-tabben tussen programma’s en veel vensters open.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
mr.paaJ schreef op zondag 10 maart 2019 @ 10:54:
Ik overweeg mijn MBP, 2016 met 460, te gaan vervangen omdat ik hem toch niet als laptop gebruik. Ik denk dan aan de Mini i7 met twee 27” schermen.

Hoe doet de Intel 630 van de Mini het met twee 4k schermen op 1440 of 1692px schaling? Lopen de MacOS animaties dan nog een beetje vloeiend?

Het gaat vooral om web design en development, dus voornamelijk lekker cmd-tabben tussen programma’s en veel vensters open.
Van wat ik gelezen heb is de performance sterk afhankelijk van de hoeveelheid RAM dat geïnstalleerd is. Voor een 4K-scherm zou je minimaal 16GB RAM moeten hebben, omdat het anders gewoon niet altijd smooth is, zeker met die schalingsopties. Op MacRumors loopt er een discussie over de UI-performance van de Intel HD630 in de Mac Mini: https://forums.macrumors....th-lg-5k-display.2154518/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Ik heb de i7 met 32GB RAM en de performance is super. Ik heb twee schermen, 24" FHD en een 27" 4K en altijd een stuk of 11 desktops (spaces) open met een meervoud aan applicaties. Performance is echt ultra smooth ...

Ik ben erg blij met de 2018 mini ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
-SaveMe- schreef op zondag 10 maart 2019 @ 12:20:
Ik heb de i7 met 32GB RAM en de performance is super. Ik heb twee schermen, 24" FHD en een 27" 4K en altijd een stuk of 11 desktops (spaces) open met een meervoud aan applicaties. Performance is echt ultra smooth ...

Ik ben erg blij met de 2018 mini ...
Denk je dat 32 gb helpt of de i7?

Ik wil 2 4k schermen aansturen en 1 3440 scherm. I7 kopen vind ik prima maar 32 gv tam gebruik ik niet, 16 wel. Zou dat voldoende zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

TweakerVincent schreef op zondag 10 maart 2019 @ 12:28:
[...]

Denk je dat 32 gb helpt of de i7?

Ik wil 2 4k schermen aansturen en 1 3440 scherm. I7 kopen vind ik prima maar 32 gv tam gebruik ik niet, 16 wel. Zou dat voldoende zijn?
Durf ik eerlijk gezegd niet te zeggen. Als je erg veel hebt open staan is veel RAM natuurlijk altijd een pre. Al is swappen tegenwoordig niet meer zo traag vanwege de SSDs. Maar activity monitor geeft bij mij meestal aan dat 0 swap used is, dus alles in memory ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:29

mr.paaJ

generatie cmd+z

Ah kijk dat klinkt goed, was sowieso van plan er dan zelf RAM in te prikken.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:44
Ik twijfel ook wat over de aankoop van een Mac Mini.

Desondanks dat ik diep in het Apple ecosysteem zit en ik een Macbook Pro heb (2017 13") voor de algemene taken, heb ik mijn desktop pc nog steeds nodig. Hij doet vooral dienst als media server maar af en toe heb ik ook wat paardenkracht nodig, om bijvoorbeeld Handbrake te draaien en ik wil in de toekomst ook meer persoonlijke video's gaan basis bewerken.

Enerzijds zou een Mac Mini veel handiger samenwerken met onze iPhones, Macbook, iCloud.. En hij heeft ook wel de nodige CPU kracht. Maar opslag is waanzinnig duur waardoor ik sowieso moet uitwijken naar een externe oplossing (weer ruimte, weer kosten) en ik heb angst dat ik vroeg of laat tegen de grafische beperkingen aan zou lopen.

De Mac Mini naar mijn wensen (i5 256 Gb) met de nodige externe opslag stuurt de prijs al snel richting 1.500 EUR. Ik zit dus met een duur dilemma enkel op vlak van voorkeur :)

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-09 14:08

4bit

Onward, to futility!

Hier 2 weken geleden ook de mac mini gekocht, i5 met 1TB ssd. geheugen basis gelaten en zelf vervangen door 32GB. Vliegt overal zeer snel door, uiterst tevreden.

Komende dagen/weken nog eens kijken naar een USB C / thunderbolt dock.

I'll do what I can, but expect very little.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabianspoelman
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04-09 18:48
Darks schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 10:22:
Ik twijfel ook wat over de aankoop van een Mac Mini.

Desondanks dat ik diep in het Apple ecosysteem zit en ik een Macbook Pro heb (2017 13") voor de algemene taken, heb ik mijn desktop pc nog steeds nodig. Hij doet vooral dienst als media server maar af en toe heb ik ook wat paardenkracht nodig, om bijvoorbeeld Handbrake te draaien en ik wil in de toekomst ook meer persoonlijke video's gaan basis bewerken.

Enerzijds zou een Mac Mini veel handiger samenwerken met onze iPhones, Macbook, iCloud.. En hij heeft ook wel de nodige CPU kracht. Maar opslag is waanzinnig duur waardoor ik sowieso moet uitwijken naar een externe oplossing (weer ruimte, weer kosten) en ik heb angst dat ik vroeg of laat tegen de grafische beperkingen aan zou lopen.

De Mac Mini naar mijn wensen (i5 256 Gb) met de nodige externe opslag stuurt de prijs al snel richting 1.500 EUR. Ik zit dus met een duur dilemma enkel op vlak van voorkeur :)
OT: Waarom niet gewoon een iMac dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er mensen hier die de mac mini aan een EGPU gekoppeld hebben? Ben benieuwd naar de prestaties voor simpele games als Wow.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Darks
fabianspoelman schreef op zondag 24 maart 2019 @ 20:54:
[...]

Daar had ik ook al aan gedacht, maar ik hou wel veel meer van de flexibiliteit van een Mac mini. Ook gaat het design van de iMac alweer zoveel jaren mee dat ik vandaag geen nieuwe zou kopen. Een mini is eerder tijdloos, stop je lekker weg wanneer je het ding beu gezien bent en over 8 jaar dient het nog perfect als media server of gezinscomputer.

Maar eerlijk gezegd heb ik er allemaal het geld niet voor (over). Ik krijg dat aan mezelf niet verkocht (en zeker niet aan de vrouw) dat ik een Mac mini van tegen de 2000 EUR nodig heb, terwijl mijn huidige PC na een upgrade van welgeteld 160 EUR voor een nieuwe 6-core AMD perfect aan mijn eisen voorziet. En geen nood aan externe opslag :+

Ik ben nog steeds een grote Apple fan maar vooral hun beleid van geheugen en opslag meerprijs doet me terugvallen op een simpele rationele keuze. Een mini was ooit bedoeld om mensen tegen een acceptabel budget te doen overstappen op MacOs, nu is het niet echt meer weggelegd voor jan en alleman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
fabianspoelman schreef op zondag 24 maart 2019 @ 20:54:
[...]
Wat voor mij altijd een enorm punt was: Bij de iMac betaal je ook voor een (prachtig) scherm. Maar wel een scherm dat je niet voor andere doeleinden kan gebruiken (mijn 4K 24" scherm hangt nu aan een Mac Mini, Game PC en werk laptop). Plus dat het PC gedeelte veel minder lang mee gaat dan het scherm gedeelte en dat vind ik jammer.

Ook het upgraden met een pizzasnijder is gewoon niet bepaald handig :F Zeker omdat je steeds een nieuwe plakstrip moet kopen om hem weer dicht te maken. De Mac Mini is juist geweldig om open te maken (helaas wel gesoldeerde CPU die de iMac 2017 in een socket had (2019 moet nog gecheckt worden geloof ik).

Ik had vroeger nog een andere reden: het glanzende scherm. Maar ik heb nu een iMac op mijn werk en ik moet zeggen: De ontspiegeling is subliem op de iMacs tegenwoordig. Ik heb meerdere schermen achter me en ik zie maar een heel donkere paarsige reflectie ervan. Zelfs voor mij als glanzende-schermen-hater is dit gewoon prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
Ben ook (bijna) dik tevreden. Heb een probleempje met het netwerk.
Mac staat altijd aan en aangesloten op Utp en Wifi. Echter als ik de eerste keer in ochtend Internet gebruik krijg ik geen contact. Op mijn eigen netwerk wel maar naar extern niet, kan even duren en dan ineens is hij er weer en blijft dan ook full speed werken.
Op mijn Windows bak geen problemen.

Zijn er meer mensen die dit ervaren??

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
Verwijderd schreef op zondag 24 maart 2019 @ 21:05:
Zijn er mensen hier die de mac mini aan een EGPU gekoppeld hebben? Ben benieuwd naar de prestaties voor simpele games als Wow.
Ik denk dat je wel veel tests op Youtube kan terugvinden van een Mac Mini met externe GPU. Op vlak van hardware zal een Wow zeker geen probleem vormen (tenzij je er echt een prulkaart aan gaat hangen) maar ik weet wel niet hoe goed Wow op MacOS draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Beetje crosspost maar ik zoek een mac voor casual gebruik. Dacht eerst een mini nodig te hebben maar mss kan ik toch beter voor een macbook pro 2018 13 inch gaat met TB. En die als desktop EN laptop te gebruiken. Voor casual gebruik is dit prima toch?

[ Voor 80% gewijzigd door TweakerVincent op 03-04-2019 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-05 15:31
Ik gebruik een mac mini 2014 (i7, 32GB, 256GB) als lokale server voor downloaden/backups/plex.
De reden voor mac is dat voor google filestream te gebruiken enkel Windows/mac-only is, en zodoende ik al mijn media kan streamen en dit als NAS te gebruiken.

Bij fusa.is is het echter mogelijk om voor 15,50 euro/maand een mac mini te hosten met 5TB bandwidth en Gbit uplink. Hierdoor kan ik mijn internetabonnement downgraden. Enige pijnpunt is dat er geen KVM beschikbaar is, en ik dus een hands-on moet aanvragen bij problemen.

Iemand hier ervaring met mac mini colocatie?

~ beware of misinformation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Nindustries schreef op donderdag 4 april 2019 @ 08:23:
Gewoon proberen, gaat toch per maand?

Ik heb het ook een tijdje gebruikt toen ik aan het reizen was, en af en toe een upload moest doen naar de App Store. Dat gaat niet werken met een krakkemikkige 3g verbinding, maar op de remote Mac Mini een checkout, build en upload doen: werkt prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
TucanoItaly schreef op donderdag 4 april 2019 @ 09:13:
[...]

Gewoon proberen, gaat toch per maand?

Ik heb het ook een tijdje gebruikt toen ik aan het reizen was, en af en toe een upload moest doen naar de App Store. Dat gaat niet werken met een krakkemikkige 3g verbinding, maar op de remote Mac Mini een checkout, build en upload doen: werkt prima :)
Hoe deed jij dit, alle poorten dicht buiten SSH met key-based authenticatie?

Een stemmetje in mijn hoofd zegt dat ik dan beter direct de 2018 versie koop, omdat die "stabieler zal zijn" 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Nindustries schreef op donderdag 4 april 2019 @ 09:16:
Hoe deed jij dit, alle poorten dicht buiten SSH met key-based authenticatie?
Oeps, ik las het verkeerd... ik deed geen colocatie, maar huurde gewoon een Mini voor twee maanden. Dus het sysadmin gedeelte lag bij die partij.

Als ik colo zou doen, dan zou ik inderdaad SSH doen, en TeamViewer installeren. Dat werkt voor mij vele malen lekkerder. Wel even een HDMI dongle in de Mini prikken.

Ik zou eerlijk gezegd niet eens firewallen. Als je gewoon voorzichtig bent met het enablen van services, dan lijkt me dat voldoende.
Een stemmetje in mijn hoofd zegt dat ik dan beter direct de 2018 versie koop, omdat die "stabieler zal zijn" 8)7
Welke anders? Nu nog een 2014 Mac Mini kopen? Of heb je die al staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nindustries
TucanoItaly schreef op donderdag 4 april 2019 @ 09:44:
Oeps, ik las het verkeerd... ik deed geen colocatie, maar huurde gewoon een Mini voor twee maanden. Dus het sysadmin gedeelte lag bij die partij.

Als ik colo zou doen, dan zou ik inderdaad SSH doen, en TeamViewer installeren. Dat werkt voor mij vele malen lekkerder. Wel even een HDMI dongle in de Mini prikken.
Ik heb momenteel een mac mini 2014 in de kast liggen met enkel ethernet + voeding erin, geen dongle. Screen Sharing en SSH werkt perfect, maar als deze bloot staat wil ik echt wel enkel SSH toelaten op firewall-niveau.
Ik ben paranoia genoeg om enkel SSH toe te laten, en de rest te tunnelen over SSH. }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Nindustries schreef op donderdag 4 april 2019 @ 08:23:
Ja, ik heb jarenlang een Mac Mini (2009) in een DC gehad. Was ook in Belgie, bij Xenius.be , voor een ongeveer gelijke prijs.

Ik was van plan hem als "cloud desktop" te gebruiken maar de snelheid viel tegen via VNC. Het probleem was dat ik wou verbinden via Mac Screen Sharing en die gebruikt dynamische compressie die op dat moment door geen enkele windows app werd ondersteund. Tegenwoordig is er wel een die dat kan. Het werkte wel zonder dynamische compressie maar was veel te traag om serieus mee te werken.

Maar uiteindelijk heb ik hem jarenlang als mailserver gebruikt met macOS Server. Uiteindelijk heb ik hem weggehaald en de mail verplaatst naar de Microsoft cloud omdat Apple hun Server app steeds beperkter bleef maken |:( De mailserver zit er tegenwoordig niet eens meer in. Ik heb een tijdje de oude versie gedraaid maar dat vond ik te riskant worden. En ik miste ook ActiveSync support.

Ik had daar ook geen KVM en dat was inderdaad erg vervelend, vooral toen ze een IP change deden en er wat mis ging. Verder heeft de hardware wel jarenlang probleemloos gehaald. Wel heb ik destijds de CD-ROM drive verwijderd en de stoffen divider uit de 'gleuf' gehaald zodat hij makkelijker koelingslucht kon aanzuigen. En andere onnodige interne dingen zoals de WiFi/BT module en antennes eruit gesloopt voor extra airflow.

Verbinding deed ik ook via SSH en dan screen sharing over een port forward.

[ Voor 4% gewijzigd door GekkePrutser op 04-04-2019 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Zo net een Mac Mini 2018 i7/512 gekocht. Kreeg 6% korting via werk dus 1623 euro vond ik wel een prima prijs. Macbook pro overwogen maar niet gedaan ivm de keyboard problemen en omdat ik een desktop zocht.

Nu nog RAM geheugen kopen (32 GB), iemand een tip? En welke HDMI kabel kan ik het beste gebruiken? Ik heb een 4k scherm die 60 hz ondersteunt dus wil een HDMI 2.0 kabel. 1 meter zou al genoeg zijn maar 2 kan natuurlijk ook.

wbt RAM ik wil met Docker/K8S gaan expirementeren (puur studie voor werk). 32 GB Ram lijkt me dan lekker, of zou je zelfs meer nodig hebben?

Volgens mij kan ik gewoon SODDR4 uitzoeken, in mijn geval dus 2x16gb totaal 32. Goedkoopste is deze pricewatch: Corsair Vengeance CMSX32GX4M2A2666C18 2666hz geheugen? Heeft het nut sneller geheugen erin te proppen?

[ Voor 35% gewijzigd door TweakerVincent op 10-04-2019 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
sorry, twee keer!

[ Voor 98% gewijzigd door bing69 op 11-04-2019 08:33 ]

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
bing69 schreef op donderdag 11 april 2019 @ 08:05:
[...]

Voor geheugen kom ik op andere prijzen: https://www.onlinemacwink...b-voor-mac-mini-2018.html
Of er verschil in zit weet ik niet.

Wbt Docker, lijkt me wel genoeg geheugen. Ik draai het hier op een Raspberry Pi :)

Wat voor geheugen zit er nu in??

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Volgens mij kan ik er gewoon so-ddr4 in stoppen, 320 euro is bizar hoog op die site. Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
TweakerVincent schreef op donderdag 11 april 2019 @ 09:39:
[...]Volgens mij kan ik er gewoon so-ddr4 in stoppen, 320 euro is bizar hoog op die site. Of zie ik iets over het hoofd?
Nee je ziet niks over het hoofd. Apple heeft altijd al absurde prijzen gevraagd voor geheugen upgrades, deden ze al in de PowerPC tijd. In elk geval is er nu een alternatief door het zelf te doen.

Check alleen wel of het precieze type dat je op het oog hebt door iemand anders is geprobeerd in de mini. Er willen nog wel eens compatibiliteitsproblemen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
TweakerVincent schreef op donderdag 11 april 2019 @ 09:39:
[...]

Volgens mij kan ik er gewoon so-ddr4 in stoppen, 320 euro is bizar hoog op die site. Of zie ik iets over het hoofd?
Heb zelf deze (16gb x 2) in mijn Mini erin zitten. Werkt perfect!

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
RWK__ schreef op donderdag 11 april 2019 @ 11:35:
[...]

Is dat de 2666 MT/s ?? En is het 2*8 voor die prijs?
Mijn duits is erg slecht

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
bing69 schreef op donderdag 11 april 2019 @ 12:18:
[...]

Is dat de 2666 MT/s ?? En is het 2*8 voor die prijs?
Mijn duits is erg slecht
Nee, het betreft een 1x16 voor die prijs, maar de snelheid is wel gewoon op 2666 MHz. Navraag bij Crucial kwamen ze uit op deze SODIMMS en ze werken nu al 2 maanden perfect in mijn Mini.

Je komt iets goedkoper als als je 2x (1x16) aanschaft, dan zo'n dual 2x16 optie. Maandje geleden scheelde dat mij rond de 30-40 euro. Zie dat de prijzen nu wel erg gedaald zijn vergeleken met 2 maanden terug.. :P

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
RWK__ schreef op donderdag 11 april 2019 @ 11:35:
[...]

Maar heb je niet een dual channel set nodig voor meer performance? Of werken ze dual channel als je 2 dezelfde erin stopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
TweakerVincent schreef op donderdag 11 april 2019 @ 13:04:
[...]

Maar heb je niet een dual channel set nodig voor meer performance? Of werken ze dual channel als je 2 dezelfde erin stopt?
Ze werken gewoon dual channel, zijn gewoon dezelfde sticks als je ze per 2 zou halen. Per 2 kom je echter iets duurder uit.

hi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerVincent
RWK__ schreef op donderdag 11 april 2019 @ 13:05:
[...]

Ze werken gewoon dual channel, zijn gewoon dezelfde sticks als je ze per 2 zou halen. Per 2 kom je echter iets duurder uit.
Ok klinkt goed!! Dan ga ik beide vnv bestellen. Tnx

Hier zijn ze 85 euro https://www.sicomputers.n...ffered-sodimm-260pin.html

Nl'se shop vind ik persoonlijk relaxter en kan ik gelijk nog 16 gb voor mijn eigen pc kopen

[ Voor 26% gewijzigd door TweakerVincent op 11-04-2019 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
TweakerVincent schreef op donderdag 11 april 2019 @ 13:12:
[...]

Ok klinkt goed!! Dan ga ik beide vnv bestellen. Tnx

Hier zijn ze 85 euro https://www.sicomputers.n...ffered-sodimm-260pin.html

Nl'se shop vind ik persoonlijk relaxter en kan ik gelijk nog 16 gb voor mijn eigen pc kopen
Je moet natuurlijk bestellen waar je zelf wilt natuurlijk, wel 2-3 dagen levertijd! :P

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
RWK__ schreef op donderdag 11 april 2019 @ 13:18:
[...]

Je moet natuurlijk bestellen waar je zelf wilt natuurlijk, wel 2-3 dagen levertijd! :P
Mini komt pas 20-25 april :( gisteravond besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
TweakerVincent schreef op donderdag 11 april 2019 @ 13:21:
[...]

Mini komt pas 20-25 april :( gisteravond besteld
Ooh, nice nice, dan heb je nog wel even tijd haha :o

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
RWK__ schreef op donderdag 11 april 2019 @ 12:27:
[...]

Nee, het betreft een 1x16 voor die prijs, maar de snelheid is wel gewoon op 2666 MHz. Navraag bij Crucial kwamen ze uit op deze SODIMMS en ze werken nu al 2 maanden perfect in mijn Mini.

Je komt iets goedkoper als als je 2x (1x16) aanschaft, dan zo'n dual 2x16 optie. Maandje geleden scheelde dat mij rond de 30-40 euro. Zie dat de prijzen nu wel erg gedaald zijn vergeleken met 2 maanden terug.. :P
Dus als ik het goed begrijp heb ik twee plaatsen in de Mac mini maar hoeft er maar een gevuld te zijn?

En als ik er een vul met die 16 en een met 4 (originele) of kan dat niet?

Bing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
bing69 schreef op donderdag 11 april 2019 @ 13:56:
[...]

Dus als ik het goed begrijp heb ik twee plaatsen in de Mac mini maar hoeft er maar een gevuld te zijn?

En als ik er een vul met die 16 en een met 4 (originele) of kan dat niet?
Er zijn inderdaad twee RAM-sloten in de Mini, of er maar 1 gevuld hoeft te zijn weet ik niet, dat zou eigenlijk ook gewoon moeten werken, maar zeker weet ik het niet. Ik heb dus zelf 2x16gb RAM in mijn Mini.

1x met 16 en 1x met 4GB zou in theorie ook gewoon moeten werken, veel iMacs worden ook zo (achteraf bij uitbreiding) uitgerust, maar kans op performance issues heb je wel (of juist niet).

Ga gewoon altijd voor dezelfde soort RAM, mixen levert vroeg of laat toch wel voor problemen.

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
yeah, 2x16gb besteld voor 83,50 p stuk. 169 totaal inc verz.

Hoe zit het eigenlijk als ik in de toekomst een egpu wil aansluiten? Hoe duur is een egpu box die ik kan gebruiken? Ik las dat ik alleen maar AMD kaarten kan gebruiken, ik heb bv nog een 7950 AMD liggen. Zou dat foutloos gaan?

[ Voor 65% gewijzigd door TweakerVincent op 11-04-2019 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
TweakerVincent schreef op donderdag 11 april 2019 @ 22:59:
yeah, 2x16gb besteld voor 83,50 p stuk. 169 totaal inc verz.

Hoe zit het eigenlijk als ik in de toekomst een egpu wil aansluiten? Hoe duur is een egpu box die ik kan gebruiken? Ik las dat ik alleen maar AMD kaarten kan gebruiken, ik heb bv nog een 7950 AMD liggen. Zou dat foutloos gaan?
Alle ondersteunde eGPU-configuraties kun je hier vinden: https://support.apple.com/nl-nl/HT208544.

Andere eGPU-enclosures en kaarten werken mogelijk ook, maar het is aan te raden om alleen configuraties te gebruiken die door Apple officieel ondersteund worden. Dit om eventuele problemen in de toekomst te voorkomen. Mocht je toch een configuratie willen gebruiken die niet ondersteund wordt, dan kun je purge-wrangler gebruiken. Op eGPU.io kun je configuraties vinden die anderen getest hebben.

In Mojave kunnen alleen AMD-kaarten gebruikt worden. In Windows met Bootcamp kun je wel een Nvidia-kaart gebruiken. Nvidia ondersteuning op Mac is alleen beschikbaar in High Sierra, maar dat is in het geval van de Mac Mini geen optie, aangezien dat OS te oud is voor de Mac Mini.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerVincent
MelvinW schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 02:12:
[...]

Alle ondersteunde eGPU-configuraties kun je hier vinden: https://support.apple.com/nl-nl/HT208544.

Andere eGPU-enclosures en kaarten werken mogelijk ook, maar het is aan te raden om alleen configuraties te gebruiken die door Apple officieel ondersteund worden. Dit om eventuele problemen in de toekomst te voorkomen. Mocht je toch een configuratie willen gebruiken die niet ondersteund wordt, dan kun je purge-wrangler gebruiken. Op eGPU.io kun je configuraties vinden die anderen getest hebben.

In Mojave kunnen alleen AMD-kaarten gebruikt worden. In Windows met Bootcamp kun je wel een Nvidia-kaart gebruiken. Nvidia ondersteuning op Mac is alleen beschikbaar in High Sierra, maar dat is in het geval van de Mac Mini geen optie, aangezien dat OS te oud is voor de Mac Mini.
Thanks! Even zitten lezen en volgens mij kan ik voor 250-300 wel een egpu case kopen en dan nog een AMD kaartje, maar alleen als het nodig is. Mijn huidige WIN setup 2080ti oa gebruik ik voor gamen enzo. Wel leuk om te lezen dat ik altijd nog kan upgraden.

Net ook even weer naar een site over hackintosh en 2080ti (waar ik al vele jaren tijd in gestoken heb) zitten kijken, maar op het juiste moment besloten te stoppen hiermee. 2080ti wordt gewoon niet eens ondersteund... lekker dan, heerlijk om te lezen hoeveel fixes/niet compatible apparaten etc er zijn; dit gaat mij echt zoveel tijd schele, native MacOs. Geen gedoe meer met falende bluetooth apparaten/bootloader die spontaan ermee kappen om nog maar te zwijgen over minor en may. upgrades... Was echt kloten met een X99 setup. Nu bedenken wat ik met die vele uren ga doen die ik over heb :D Is mij zeker 1800 euro waard _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Net UPS bericht dat hij donderdag komt. Yeah. Wel apart hij is nu in HongKong, komt uit een fabriek in China. Ik had wel verwacht dat Apple een distributiecenter ergens in europa had? Is dat altijd zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

TweakerVincent schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 18:04:
Net UPS bericht dat hij donderdag komt. Yeah. Wel apart hij is nu in HongKong, komt uit een fabriek in China. Ik had wel verwacht dat Apple een distributiecenter ergens in europa had? Is dat altijd zo?
Al mijn MacBooks tot nu toe komen uit China. (Mac Mini heb ik gewoon bij de lokale grossier gehaald)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01:50
TweakerVincent schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 18:04:
Heb je CTO?

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Wat is CTO?

Ups kan ik volgen.

Wbt geheugen is het beter eerst geheugen te vervangen en dan de mac voor het eerst aandoen of maakt het niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
TweakerVincent schreef op zondag 14 april 2019 @ 11:38:
[...]

Wat is CTO?

Ups kan ik volgen.

Wbt geheugen is het beter eerst geheugen te vervangen en dan de mac voor het eerst aandoen of maakt het niet uit?
CTO/BTO: Build to Order. Dus een zelf samengesteld model i.p.v. een standaard configuratie.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
TweakerVincent schreef op zondag 14 april 2019 @ 11:38:
[...]

Wat is CTO?

Ups kan ik volgen.

Ik zou eerst kijken of hij het doet!

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Rivanov schreef op zondag 14 april 2019 @ 11:41:
[...]

CTO/BTO: Build to Order. Dus een zelf samengesteld model i.p.v. een standaard configuratie.
Ja idd samengesteld. I7/8/512

Dat verklaart het wss!
bing69 schreef op zondag 14 april 2019 @ 11:50:
[...]

Ik zou eerst kijken of hij het doet!
Ok top

[ Voor 24% gewijzigd door TweakerVincent op 14-04-2019 12:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
TweakerVincent schreef op zondag 14 april 2019 @ 12:06:
[...]

Dat verklaart het wss!

[...]

Ok top
Jup. Die liggen vaak niet op de plank in de distributiecentra en moeten dus vanuit China komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
TweakerVincent schreef op zondag 14 april 2019 @ 12:06:
[...]

Dat verklaart het wss!

[...]

Ok top
En als hij het doet met het geheugen (heb je al binnen?) even vermelden, Dan bestel ik het ook!

Bing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerVincent
bing69 schreef op zondag 14 april 2019 @ 13:09:
[...]

En als hij het doet met het geheugen (heb je al binnen?) even vermelden, Dan bestel ik het ook!
Yes laat ik weten, nog niet binnen maar zou 2-3 werkdagen duren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
MelvinW schreef op donderdag 15 november 2018 @ 10:00:
[...]

Probeer HDMI Deep Color eens in te schakelen onder Menu -> Picture -> Picture Adjust.
Waar kan ik deze optie vinden? Ik zoek me rot?
Moest op de monitor, lol :-) thanks melvin!

Hij is binnen trouwens! Echt de hele week UPS site in de gaten gehouden, prachtig om te zien waar hij allemaal was :D :D

Geheugen kan ik nog niet upgraden om ik T5 T6 niet heb, dus even kijken bij buren enzo.

Trouwens wel grappig de Mini heeft zelf ook een speaker, wist ik niet :P

Zit er eigenlijk nog een usb-c -> optical audio oid op? hoe doen jullie dit?

[ Voor 45% gewijzigd door TweakerVincent op 17-04-2019 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Nou dat geheugen upgraden gaat lekker :( Eerst naar de praxis geweest voor torx 5/6 etc, blijk ik een tr6 nodig te hebben :(

Zit er sterk aan te denken het ergens maar te laten doen, geen idee wat ik nog tegenkom/sloop. Iemand een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
TweakerVincent schreef op woensdag 17 april 2019 @ 20:45:
Nou dat geheugen upgraden gaat lekker :( Eerst naar de praxis geweest voor torx 5/6 etc, blijk ik een tr6 nodig te hebben :(

Zit er sterk aan te denken het ergens maar te laten doen, geen idee wat ik nog tegenkom/sloop. Iemand een tip?
Je hebt inderdaad de Torx Security setje nodig, deze complete setje bijvoorbeeld.

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
RWK__ schreef op woensdag 17 april 2019 @ 21:14:
[...]

Je hebt inderdaad de Torx Security setje nodig, deze complete setje bijvoorbeeld.
Zijn alleen de buitenste schroeven tr6? Ik heb namelijk 2 schroeven eruit via een truukje. Als dat van binnen ook tr 6 is dan moet ik een tr6 kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
TweakerVincent schreef op woensdag 17 april 2019 @ 21:21:
[...]

Zijn alleen de buitenste schroeven tr6? Ik heb namelijk 2 schroeven eruit via een truukje. Als dat van binnen ook tr 6 is dan moet ik een tr6 kopen
Een handleiding, hier staat alles in. Ga er aub niet te haastig mee aan de slag, het kan zo fout gaan!

Je hebt ook een T5 en een T10 nodig, het setje wat ik eerder gelinkt had, is exact wat je nodig hebt en is ook kwaliteit spul.

Ik zou anders eerst even een filmpje bekijken voordat je aan de slag gaat, dan weet je waar je aan toe bent :P

[ Voor 4% gewijzigd door MysticX op 17-04-2019 21:55 ]

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
RWK__ schreef op woensdag 17 april 2019 @ 21:54:
[...]

Een handleiding, hier staat alles in. Ga er aub niet te haastig mee aan de slag, het kan zo fout gaan!

Je hebt ook een T5 en een T10 nodig, het setje wat ik eerder gelinkt had, is exact wat je nodig hebt en is ook kwaliteit spul.

Ik zou anders eerst even een filmpje bekijken voordat je aan de slag gaat, dan weet je waar je aan toe bent :P
Mss beter om het te laten doen, microfix en amac vragen er 100+ euro voor. Iemand een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
RWK__ schreef op woensdag 17 april 2019 @ 21:54:
[...]

filmpje had ik al eerder bekeken, ik mis de tr6 :( Twijfel nu of ik het zelf ga doen omdat volgens mij de tr6 alleen bij de buitenkant nodig is. Die kan je open krijgen met een normale piepkleine schroevendraaier haaks erop te zetten. Ik wil dit echter niet te vaak doen ivm beschadigingen van de schroef, buitenkant ok maar niet intern.

lastig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
TweakerVincent schreef op woensdag 17 april 2019 @ 23:01:
[...]

filmpje had ik al eerder bekeken, ik mis de tr6 :( Twijfel nu of ik het zelf ga doen omdat volgens mij de tr6 alleen bij de buitenkant nodig is. Die kan je open krijgen met een normale piepkleine schroevendraaier haaks erop te zetten. Ik wil dit echter niet te vaak doen ivm beschadigingen van de schroef, buitenkant ok maar niet intern.

lastig...
Binnen heb je ook de TR6 nodig, maar dat wist je al aangezien je het filmpje al gezien had. Lastig is het niet hoor, gewoon dat setje bestellen of elk ander willekeurig setje met de Torx Security setje erin en je kan aan de slag. Waarom al die risico nemen?

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
RWK__ schreef op woensdag 17 april 2019 @ 23:11:
[...]

Binnen heb je ook de TR6 nodig, maar dat wist je al aangezien je het filmpje al gezien had. Lastig is het niet hoor, gewoon dat setje bestellen of elk ander willekeurig setje met de Torx Security setje erin en je kan aan de slag. Waarom al die risico nemen?
True, dus met dit setje heb ik alles? Of mis ik dan de t10? t10 heb ik zelf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
TweakerVincent schreef op woensdag 17 april 2019 @ 23:23:
[...]

True, dus met dit setje heb ik alles? Of mis ik dan de t10?
Ja, dat klopt! Ook de TR10 zit erin. :)

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
RWK__ schreef op woensdag 17 april 2019 @ 23:25:
[...]

Ok dan bestel ik hem, en wacht even :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
RWK__ schreef op woensdag 17 april 2019 @ 23:25:
[...]

Besteld bij alternate, morgen? Al binnen dus van het weekend kijken!

Tnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Mss toch mogelijk

[ Voor 168% gewijzigd door TweakerVincent op 18-04-2019 23:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:27
@TweakerVincent u wint de award voor meeste dubbelposts in dit topic *O* (zelfs 2x tripelpost!)

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Gluten Parody schreef op vrijdag 19 april 2019 @ 05:26:
@TweakerVincent u wint de award voor meeste dubbelposts in dit topic *O* (zelfs 2x tripelpost!)
Ja dom lette niet goed op :-).

Maar hoop wel dat 32 gb ram die lag fixt anders gaat ram + mini mooi retour. Geen zin om een egpu te moeten om goed te draaien. 4k Scaling moet gewoon werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navuri
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-08-2020
Is het ook mogelijk om alleen specifieke bestanden te uploaden / syncen naar iCloud drive i.p.v. een complete map zoals 'Documents'.? Ik wil namelijk niet een complete map uploaden, maar alleen een bepaald aantal documenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerVincent
RWK__ schreef op woensdag 17 april 2019 @ 23:11:
[...]

Zo draai nu 32 GB Ram. Fluitje van een cent met een youtube video erbij EN jouw top! torx set. Ging super goed.

alleen..... scaling 4k draait nog steeds voor geen meter. Moet dus een egpu OF 32 inch 4k kopen die native aankan. 27 is te klein voor 4k native... helaas

Kan ik een egpu setup box kopen en daar een non 7950 amd videokaart in stoppen?

Aanrader: YouTube: How to Upgrade the Memory in a 2018 Mac mini

[ Voor 14% gewijzigd door TweakerVincent op 20-04-2019 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
TweakerVincent schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 00:06:
[...]

Zo draai nu 32 GB Ram. Fluitje van een cent met een youtube video erbij EN jouw top! torx set. Ging super goed.

alleen..... scaling 4k draait nog steeds voor geen meter. Moet dus een egpu OF 32 inch 4k kopen die native aankan. 27 is te klein voor 4k native... helaas

Kan ik een egpu setup box kopen en daar een non 7950 amd videokaart in stoppen?
Top dat het gelukt is! :D

Wat voor 'lag' ervaar je precies? Je zou beter voor een eGPU gaan i.p.v. monitor. Zoveel verschil gaat dat niet uitmaken lijkt mij en voor de basic tasks heb je echt aan de interne iGPU genoeg. Desnoods moet je de scaling zetten op 2560 x 1440.

Kan zo niet vinden of de 7950 i.c.m. de Mini gaat werken, maar ben wel tegen gekomen dat de oude Mac Pro's deze kaarten wel ondersteunen, dus het zou theoretisch gezien wel moeten werken. Anders even een RX 480/580 op V&A scoren. Heb zelf een RX 580 8GB i.c.m. de HP Omen Accelerator en dat gaat wel lekker op 3840 x 1600 (38" UltraWide - al raad ik je deze eGPU niet aan).

hi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerVincent
RWK__ schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 00:51:
[...]

Top dat het gelukt is! :D

Wat voor 'lag' ervaar je precies? Je zou beter voor een eGPU gaan i.p.v. monitor. Zoveel verschil gaat dat niet uitmaken lijkt mij en voor de basic tasks heb je echt aan de interne iGPU genoeg. Desnoods moet je de scaling zetten op 2560 x 1440.

Kan zo niet vinden of de 7950 i.c.m. de Mini gaat werken, maar ben wel tegen gekomen dat de oude Mac Pro's deze kaarten wel ondersteunen, dus het zou theoretisch gezien wel moeten werken. Anders even een RX 480/580 op V&A scoren. Heb zelf een RX 580 8GB i.c.m. de HP Omen Accelerator en dat gaat wel lekker op 3840 x 1600 (38" UltraWide - al raad ik je deze eGPU niet aan).
bij 1440 draait het redelijk maar op default (dan kiest macos 4k als default en 1080 als ui view) draait ie het beste. En eigenlijk is dit ook wel ok. Ik was bang dat ik 1080 draaide maar het bljkt dus wel 4k te zijn maar alleen ui is 1080.

Nu dus maar even wennen aan 1080p ui maar op zich ok.

Moet dan wss zeker naar een egpu als ik scaling wil toepassen.

goed trouwens dat je woensdag ff aangaf dat ik moest wachten ipv met trukjes die schroeven eruit krijgen. ging perfect nu! tnx

[ Voor 5% gewijzigd door TweakerVincent op 20-04-2019 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
TweakerVincent schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 00:54:
[...]

bij 1440 draait het redelijk maar op default (dan kiest macos 4k als default en 1080 als ui view) draait ie het beste. En eigenlijk is dit ook wel ok. Ik was bang dat ik 1080 draaide maar het bljkt dus wel 4k te zijn maar alleen ui is 1080.

Nu dus maar even wennen aan 1080p ui maar op zich ok.

Moet dan wss zeker naar een egpu als ik scaling wil toepassen.

goed trouwens dat je woensdag ff aangaf dat ik moest wachten ipv met trukjes die schroeven eruit krijgen. ging perfect nu! tnx
Geef svp nog een keer de link door van waar je het geheugen besteld hebt??

Bing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerVincent
bing69 schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 08:01:
[...]

Geef svp nog een keer de link door van waar je het geheugen besteld hebt??
Het is hetzelfde geheugen als RWK_ aanraadde. Ik heb echter niet Amazon gepakt maar een nederlandse winkel (die prefereer ik boven Amazon, tenzij niet anders kan)

deze url https://www.sicomputers.n...ffered-sodimm-260pin.html en dan 2x

Gaat om artikel:

16GB DDR4 2666 MT/s (PC4-21300) CL19 DRx8 Unbuffered SODIMM 260pin
Art.nr.: CT16G4SFD8266

PW pricewatch: Crucial CT16G4SFD8266 is nog een goedkopere winkel zie ik, toen ik bestelde niet :P

Draait perfect!

Trouwens wel vet om te zien dat 32 GB echt gebruikt wordt, allemaal cache enzo en normaal geheugen, perfect!

En mijn Airpods lopen niet lekker, ze stotteren dus onbruikbaar, Apple Care al gebeld maar kreeg alleen standaard helpdingen, schiet niet op :(

[ Voor 25% gewijzigd door TweakerVincent op 20-04-2019 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
TweakerVincent schreef op zaterdag 20 april 2019 @ 12:48:

En mijn Airpods lopen niet lekker, ze stotteren dus onbruikbaar, Apple Care al gebeld maar kreeg alleen standaard helpdingen, schiet niet op :(
Ik heb hetzelfde met mijn Airpods in combi met de mini. Op mijn iMac had ik er nooit last van, maar sinds de mini moet ik mijn hoofd in dezelfde positie houden om geen stotterend of wegvallend geluid te hebben.. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
bvsteyn schreef op zondag 21 april 2019 @ 10:39:
[...]

Ik heb hetzelfde met mijn Airpods in combi met de mini. Op mijn iMac had ik er nooit last van, maar sinds de mini moet ik mijn hoofd in dezelfde positie houden om geen stotterend of wegvallend geluid te hebben.. ;(
Heb jij geprobeerd met een andere bluetooth usb dongle? Ik heb eigenlijk maar 1 oplossing gevonden en dat is met een externe dongle en dan met een programma forceren dat die dongle gebruikt moet worden. Maar vind ik echt een lelijke fix en ik heb nu geen compatible dongle bij de hand :(

Hoopte ook een andere fix. Las wel verhalen van mensen die met safe boot heel soms successen haalden. Van de week maar weer bellen met Apple en aangeven dat ik hem anders terug stuur oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
Ik heb altijd Airpods in (gehoorapparaten)
Kan deze ook koppelen via BT aan oa de Mac Mini. Dit werkt perfect!!

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
bing69 schreef op zondag 21 april 2019 @ 11:48:
Ik heb altijd Airpods in (gehoorapparaten)
Kan deze ook koppelen via BT aan oa de Mac Mini. Dit werkt perfect!!
Bedoel je de gewone AirPods 1 van Apple via BT? Heb je veel andere BT apparaten? Bij mij is het drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
TweakerVincent schreef op zondag 21 april 2019 @ 20:47:
[...]

Bedoel je de gewone AirPods 1 van Apple via BT? Heb je veel andere BT apparaten? Bij mij is het drama
Ik bedoel die dingen voor mensen die wat slechter horen! En ja buiten mijn gehoorapparaten, heb ik een JBL, muis en toetsenbord via BT gekoppeld.

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
TweakerVincent schreef op zondag 21 april 2019 @ 11:32:
[...]

Heb jij geprobeerd met een andere bluetooth usb dongle? Ik heb eigenlijk maar 1 oplossing gevonden en dat is met een externe dongle en dan met een programma forceren dat die dongle gebruikt moet worden. Maar vind ik echt een lelijke fix en ik heb nu geen compatible dongle bij de hand :(

Hoopte ook een andere fix. Las wel verhalen van mensen die met safe boot heel soms successen haalden. Van de week maar weer bellen met Apple en aangeven dat ik hem anders terug stuur oid.
Nee, niet geprobeerd met een dongle. Na wat leeswerk..heb ik iets aangepast in mijn situatie waardoor het er nu op lijkt dat ik de verstoringen kwijt ben. Ik had in de buitenste USB poort een klein USB hubje zitten. Daarnaast zat het USB lightning kabeltje voor mijn iPhone. Nu schijnt dat de buitenste USB poort vaker de oorzaak is van verstoring van bluetooth, zeker in combinatie met een niet afgeschermd hubje. Heb nu de USB hub geswitched met de lightning kabel (dus dat kabeltje zit nu in de buitenste poort) en nu blijft de bluetooth verbinding staan zonder te storen of weg te vallen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
bvsteyn schreef op dinsdag 23 april 2019 @ 06:50:
[...]

Nee, niet geprobeerd met een dongle. Na wat leeswerk..heb ik iets aangepast in mijn situatie waardoor het er nu op lijkt dat ik de verstoringen kwijt ben. Ik had in de buitenste USB poort een klein USB hubje zitten. Daarnaast zat het USB lightning kabeltje voor mijn iPhone. Nu schijnt dat de buitenste USB poort vaker de oorzaak is van verstoring van bluetooth, zeker in combinatie met een niet afgeschermd hubje. Heb nu de USB hub geswitched met de lightning kabel (dus dat kabeltje zit nu in de buitenste poort) en nu blijft de bluetooth verbinding staan zonder te storen of weg te vallen..
Zou het ook niet kunnen dat de BT van de Mini zwakker is? Ik gebruik een Surface muis en hij haperde nogal een keer (stotteren zeg maar) Toen ik de mini verplaatste naar mijn monitor en de afstand muis _ Mini een 20 cm werd had ik er geen last meer van.

Bing

Pagina: 1 ... 7 ... 10 Laatste