• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-06 11:08

Apple presenteert vandaag de nieuwe Mac mini met enorm verbeterde prestaties. De nieuwe Mac mini, nu met quad-core en 6-core processors, sneller geheugen van tot wel 64 GB en verbluffend snelle SSD-opslag, is wel vijf keer sneller dan de vorige generatie en is daarmee de krachtigste Mac mini ooit.1 En met Thunderbolt 3-poorten, de Apple T2 Security-chip en een optie voor 10-Gb Ethernet is de nieuwe Mac mini een snellere en krachtigere desktopcomputer die tot meer in staat is dan ooit.

“Mac mini is geliefd bij klanten omdat hij op allerlei manieren kan worden ingezet: gewoon als desktopcomputer, bij professionele liveoptredens, met meerdere Mac mini-computers die samen video renderen of softwarecode compileren, of in rekken van duizenden exemplaren voor het bouwen van apps. Deze kleine krachtpatser doet het allemaal”, aldus Philip Schiller, Senior Vice President van Worldwide Marketing bij Apple. “Mac mini-klanten zullen echt uit hun dak gaan bij de nieuwe Mac mini. Hij werkt meer dan vijf keer sneller, heeft quad-core of 6-core processors van desktopkwaliteit, een Apple T2 Security-chip, sneller geheugen van tot wel 64 GB, snelle SSD-opslag en een aantal geavanceerde poorten: Thunderbolt 3, twee USB-A, HDMI-video, audio en Ethernet tot 10 Gbps. Allemaal in een device van hetzelfde formaat als de vorige generatie, perfect voor klanten die hem als upgrade aanschaffen of voor geheel nieuwe installaties waarbij Mac mini de ideale oplossing is.”

Vijf keer sneller en krachtiger dan ooit
Mac mini, nu met Intel quad-core en 6-core processors van de 8e generatie met Turbo Boost-snelheden tot 4,6 GHz en Intel UHD Graphics, presteert tot vijf keer sneller dan de vorige generatie.1 Mac mini voert traditionele desktoptaken als foto- en videobewerking, muziek maken en software ontwikkelen razendsnel uit, en weet ook raad met professionele workflows zoals video transcoderen, code compileren en liveconcerten. En met een 2666-MHz geheugen van tot wel 64 GB kan Mac mini grotere bestanden in het geheugen laden, meer virtuele machines laten draaien en nog grotere datasets verwerken. Elke Mac mini beschikt nu over de snelheid en betrouwbaarheid van SSD-opslag. Met een capaciteit van tot wel 2 TB zijn de SSD’s van Mac mini tot vier keer sneller. Werken met grote bestanden en apps openen gaat daarom sneller dan ooit.

Apple T2 Security-chip nu in Mac mini
Met de Apple T2 Security-chip beschikt Mac mini nu over beveiliging van het hoogste niveau. De T2 heeft een SSD-controller waarmee alles wat op de SSD wordt opgeslagen, direct automatisch wordt versleuteld. De Secure Enclave in T2 garandeert dat er niet geknoeid is met de software die tijdens het opstartproces wordt geladen. T2 biedt ook video transcoderen met HEVC, wel dertig keer sneller, zodat professionele videogebruikers in hun hele workflow sneller en met hogere resolutie kunnen werken.

Snellere I/O met Thunderbolt 3 en 10-Gb Ethernet
Met vier Thunderbolt 3-poorten, twee keer zoveel Thunderbolt-poorten als bij de vorige generatie, die elk twee keer zo snel zijn, kan de nieuwe Mac mini worden aangesloten op snelle opslag, 4K en 5K Thunderbolt-displays, en video uitvoeren in drie structuren. Mac mini heeft ook een HDMI 2.0-poort, twee USB-A-poorten, een audioaansluiting en Gigabit Ethernet, dus hij kan op praktisch alles worden aangesloten. En voor supersnelle netwerkprestaties biedt Mac mini voor het eerst een optie voor 10-Gb Ethernet.

Mac mini Also Updated Today (18-03-2020)

Whether they are using it as a desktop computer, a music and movie storage hub for the family, or as a code compile server for Xcode, customers love Mac mini. The standard configurations of Mac mini now come with double the storage capacity. The $799 configuration now comes standard with 256GB, while the $1,099 configuration features 512GB of storage, and every Mac mini is made from 100 percent recycled aluminum.

[Voor 56% gewijzigd door robcoenen op 18-03-2020 13:32]

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03:39
Een naar mijn mening schitterend product, waar je enorm veel dingen mee kan doen. Ik heb lange tijd een Mac Mini van de vorige generatie gehad als desktop en ik overweeg om er terug eentje samen te stellen.

Om de prijs te drukken zou ik zelfs voor het instapmodel durven gaan (ram kan je zelf upgraden later). Enkel de 128 GB SDD valt wat tegen, maar 240 EUR voor een upgrade naar 256 vind ik ook weer heel veel.. Misschien beter een snelle 2 TB HDD koppelen voor algemene opslag?

Gamertag: I Darks I

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Darks schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 19:22:
Een naar mijn mening schitterend product, waar je enorm veel dingen mee kan doen. Ik heb lange tijd een Mac Mini van de vorige generatie gehad als desktop en ik overweeg om er terug eentje samen te stellen.

Om de prijs te drukken zou ik zelfs voor het instapmodel durven gaan (ram kan je zelf upgraden later). Enkel de 128 GB SDD valt wat tegen, maar 240 EUR voor een upgrade naar 256 vind ik ook weer heel veel.. Misschien beter een snelle 2 TB HDD koppelen voor algemene opslag?
Weet je zeker dat je het RAM kan upgraden?

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
-

[Voor 99% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 16:21. Reden: Leeg ivm privacy]

• joey82
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-06 18:06
ik heb altijd al een mac mini willen hebben,

ik vraag mij af welke variant/upgrade voldoende zal zijn om mee te editen ( fullHD en misschien later 4K )

iemand een idee? ik ben nieuw in het apple wereldje.

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:43
joey82 schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 19:34:
ik heb altijd al een mac mini willen hebben,

ik vraag mij af welke variant/upgrade voldoende zal zijn om mee te editen ( fullHD en misschien later 4K )

iemand een idee? ik ben nieuw in het apple wereldje.
Van de GPU die erin zit hoef je niet teveel te verwachten. Als je 4K wilt gaan editten zul je ook nog een eGPU moeten aanschaffen.

• joey82
MelvinW schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 19:35:
[...]

Van de GPU die erin zit hoef je niet teveel te verwachten. Als je 4K wilt gaan editten zul je ook nog een eGPU moeten aanschaffen.
hmm oke,

en als het gewoon bij FullHD blijft?

• Xenophoben
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02-06 16:18
Met final cut toch niet?

• MelvinW
joey82 schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 19:36:
[...]

hmm oke,

en als het gewoon bij FullHD blijft?
Zelfs dan zal een eGPU een hoop voordeel opleveren. Je bent imo beter af met een iMac als je wilt gaan editten. Een Mac Mini met 16GB RAM, een normale hoeveelheid opslag en een CPU-upgrade die je zeker nodigt hebt kost al gauw meer dan een iMac als je daarbij een monitor bij op telt.

• joey82
MelvinW schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 19:38:
[...]

Zelfs dan zal een eGPU een hoop voordeel opleveren. Je bent imo beter af met een iMac als je wilt gaan editten. Een Mac Mini met 16GB RAM, een normale hoeveelheid opslag en een CPU-upgrade die je zeker nodigt hebt kost al gauw meer dan een iMac als je daarbij een monitor bij op telt.
dat is een domper :'(

• Xenophoben
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02-06 16:18
Volgens mij gaat final cut prima om met een intel igpu. Ik edit regelmatig 4k materiaal op een retina mbpro 2013. Gaat prima! Neemt niet weg dat een iMac in verhouding niet veel duurder is... Monitor en muis en keyboard zijn ook duur als je kwaliteit wilt

[Voor 34% gewijzigd door Xenophoben op 30-10-2018 20:07]

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-06 19:42

Yucko

One clown to rule them all !

zou de SSD ook echt te vervangen zijn aangezien het een PCIe versie zou zijn?

anders ga ik voor de i7 met 8GB RAM en 128GB SSD :)

. iPhone X Space Gray 64GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:45

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

CurtPoindexter schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 19:33:
[...]

Weet al wat ik ga halen. De processor op max, 256 GB SSD (is zat) en draai ik er zelf 32 gig in voor de helft van de prijs.
Net dezelfde move gedaan en een bestelling geplaatst.

http://www.xbmcfreak.nl/

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-06 22:25
Eigenlijk een vraag mbt de Mac Mini in het algemeen. Hoe soepel kan de Mac Mini twee 23" cinema displays aansturen? Ik heb nu een van de eerste Mac Pro's die draait op Snow Leopard en op het ene scherm draai ik altijd full screen youtube en op het andere scherm bewerk ik wat foto's. Vaak staan er veel vensters van Finder en Safari open en Expose werkt dan ook soepel. Is dit iets dat de recentere Mac Mini's ook soepel kunnen?
Grafisch lijkt een iMac me beter, maar ik werk graag met de schermen die ik nu heb.

[Voor 9% gewijzigd door Dancing_Animal op 30-10-2018 20:55]

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:01
Hmm..heb nu een iMac 27" mid 2010 die problemen heeft met de videokaart. Denk al langer aan vervanging maar hikte tegen de prijs aan van een nieuwe iMac. Deze nieuwe Mac mini is een prima alternatief voor mij. Zou dan gaan voor de duurste versie met I7, 8 GB geheugen en 512 GB SSD. Wat voor scherm zouden jullie erbij aanraden wat kwalitatief goed is (vergelijkbaar met huidige iMac schermen) voor algemeen gebruik, zoals fotobewerking en af en toe wat gamen?

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-06 10:11

Step

step@tweakers.net#

Geen infrarood meer, moet daar een alternatief voor gezocht worden (i.c.m. Harmony met IR en niet BT). USB-to-IR? Forse prijs maar wel een mooi apparaatje.

Ben ook wel benieuwd hoe die presteert met een eGPU. :)

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:51

-SaveMe-

-klik-

ik kan het anders op de Apple site ook niet terug vinden. Ik zou wel zeker willen weten dat je zelf RAM kunt upgraden ...

GamiQ, de game notes app met game maps!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
-SaveMe- schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 22:24:
[...]

ik kan het anders op de Apple site ook niet terug vinden. Ik zou wel zeker willen weten dat je zelf RAM kunt upgraden ...
RAM kan je upgraden. Ze zijn voorzien van SO-DIMM modules en ze hebben het tijdens de keynote ook nog duidelijk gezegd :P

https://www.apple.com/nl/mac-mini/specs/

Desktop: NZXT H1 2022 (AMD Ryzen 7 5700X / AMD 7900 XTX) -  MBP 16 2021 (M1 Max//64GB/8TB) - S23 Ultra White -  iPad Pro 2021 12.9

• Executor16
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Nu nog kijken of het mogelijk is zelf 2 ssd's erin te plaatsen zoals de oude mini server. Dan ben ik echt om :)

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
bvsteyn schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 21:45:
Hmm..heb nu een iMac 27" mid 2010 die problemen heeft met de videokaart. Denk al langer aan vervanging maar hikte tegen de prijs aan van een nieuwe iMac. Deze nieuwe Mac mini is een prima alternatief voor mij. Zou dan gaan voor de duurste versie met I7, 8 GB geheugen en 512 GB SSD. Wat voor scherm zouden jullie erbij aanraden wat kwalitatief goed is (vergelijkbaar met huidige iMac schermen) voor algemeen gebruik, zoals fotobewerking en af en toe wat gamen?
https://appleinsider.com/...thunderbolt-3-macbook-pro

• IceBlue
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-06 10:58
Ik vind schijfruimte wel extreem kostelijk. Ik heb een photo bibliotheek van 230 GB hoe kan ik deze het beste bewaren buiten op de interne HD? Ik heb tot nu toe een nas geprobeerd maar dat werkte tot nu toe niet altijd even stabiel.

• LegeBoekenkast
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-06 10:53
Is er dan niemand die valt over de prijs? Ik gebruik mijn huidige Mac Mini nu bijna 9 jaar en hij draait nog steeds prima. Volgend jaar moet er een nieuwe komen, echter vind ik het wel een prijzig apparaatje. Ik ben wel wat gewend van Apple, maar heb echt het idee dat alles steeds duurder wordt zonder toevoeging van features die die prijs verklaren.

Canon EOS R | EF 16-35 f/4.0 | RF 24-105 f/4.0 | RF 70-200 f/2.8 | EF 50 F/1.8 | Instagram

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 03-06 20:48
Waar ik heel benieuwd naar ben is dit:
Support for the following combination of maximum concurrent display setups:
  • Up to three displays:
    Two displays with 4096-by-2304 resolution at 60Hz connected via Thunderbolt 3 plus one display with 4096-by-2160 resolution at 60Hz connected via HDMI 2.0
    or
  • Up to two displays:
    One display with 5120-by-2880 resolution at 60Hz connected via Thunderbolt 3 plus one display with 4096-by-2160 resolution at 60Hz connected via HDMI 2.0
Terwijl Intel's specificaties zeggen:
4K Support: Yes, at 60Hz
Max Resolution (HDMI 1.4): 4096x2304@24Hz
Max Resolution (DP): 3840x2160@60Hz
Max Resolution (eDP - Integrated Flat Panel): 3840x2160@60Hz
Dus óf ze hebben een manier gevonden om een Intel-processor een 5k-scherm aan te alten sturen, óf er zit stiekem nog een extra GPU in. (iets uit de Radeon 500-series?)

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
IceBlue schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 06:58:
Ik vind schijfruimte wel extreem kostelijk. Ik heb een photo bibliotheek van 230 GB hoe kan ik deze het beste bewaren buiten op de interne HD? Ik heb tot nu toe een nas geprobeerd maar dat werkte tot nu toe niet altijd even stabiel.
Ik denk dat je met een externe SSD of HDD al goed uit de voeten kunt. Een 500 GB SSD heb je al voor 120-130 euro. Zeker met een non-portable Mac Mini kan dat interessant zijn en iets wat ik zelf van plan ben om te doen.

Heb zelf gisteren het base model besteld. Die is nog enigszins betaalbaar. Mijn gevoel zegt dat zodra je richting die hexacore gaat, de balans met de videochip en geheugen minder wordt. Geheugen kun je voor zover ik begrijp dus makkelijk bij prikken - hoewel je wel het risico loopt dat Apple dit een keer dicht gaat zetten met de T2-chip. Maar ik zit wat met die videoperformance in mijn maag.

Hoe denken jullie daarover?

[Voor 56% gewijzigd door JPtjeeNL op 31-10-2018 09:14]

• CurtPoindexter
  • Niet online
-

[Voor 100% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 16:21. Reden: Leeg ivm privacy]

• Knappa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:07
Executor16 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 00:48:
Nu nog kijken of het mogelijk is zelf 2 ssd's erin te plaatsen zoals de oude mini server. Dan ben ik echt om :)
Dit vraag ik me ook af. Op de product page staat kiets vermeld van de gebruikte aansluiting voor storage. Worst case is dit dus de proprietary connector die ze tot nu toe voor alles gebruiken. Best case zou (voor mij) een standaard NVMe aansluiting zijn en een 2.5” sata aansluiting.
Bummer (van Appleinsider.com):
Is the internal drive accessible to the user?

No. It is not a slotted M.2 drive, nor SATA. Buy what you need for internal storage when you get the machine.

Realize, though, that it has four 40Gbit/sec Thunderbolt 3 ports, so consider external storage. A USB 3.1 type-C generation 1 enclosure for a SATA SSD is about $20 from Amazon. One that can take two drives and is USB 3.1 type-C generation 2 is about $60.

We'll be talking about options for truly ridiculous storage for the new machines before not too long.

[Voor 35% gewijzigd door Knappa op 31-10-2018 10:01. Reden: Eigen antwoord gegeven + bron]

• kevinl
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Grote vraag nog steeds is. Is er een mogelijkheid om een extra drive intern te plaatsen.
Er is toch genoeg ruimte in de mini?

Misschien een mogelijkheid is een SSD plaatsen intern en dan een gat te boren naar buiten en een usb-c poort gebruiken.

SD reader weg?? 8)7
Dat ding is altijd handig als je wat foto's wilt importeren. Nu moet ik gaan zoeken naar een SD reader. Die je op dat moment niet kan vinden. En dan maar van ellende even naar de mediamarkt moet gaan om een dure reader aan te schaffen.

Ontbreken van geluid in vind ik minder belangrijk. Dan maar geen gesprekken in Discord ;)

[Voor 42% gewijzigd door kevinl op 31-10-2018 10:43]

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

• Vhond
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
En geen microfoonpoort (audio in)..., alleen een hoofdtelefoonuitgang (audio out)

• bvsteyn
Dank. Denk dat ik uiteindelijk voor dit IPS scherm ga; AOC U2777PQU. Prijstechnisch interessant en volgens mij een mooie toevoeging aan de mini 2018.

Het scherm plus onderstaande config maakt dat ik onder de 2K euro blijf itt bijvoorbeeld een nieuwe iMac.
  • 3,2‑GHz 6‑core Intel Core i7 van de 8e generatie (Turbo Boost tot 4,6 GHz)
    8 GB 2666‑MHz DDR4
    Intel UHD Graphics 630
    256 GB SSD-opslag
    Gigabit Ethernet (10/100/1000BASE‑T Gigabit Ethernet via RJ‑45-connector)
Nu alleen bepalen of de core i7 verstandig is of dat de i5 ook prima gaat voldoen. Zit er veel performance verschil tussen de twee? Of ga ik hier alleen in heel specifieke situaties iets van merken?

• Vistajevski
  • Laatst online: 08:29
De prijs van het basismodel vind ik best netjes. Goedkoper en sneller dan het topmodel van de oude mini en je mist eigenlijk alleen de fusiondrive, maar dat is met een externe disk prima te ondervangen. Bij de duurdere modellen zou ik toch eerder naar een iMac neigen denk ik.

Grootste pré vind ik dat er nu eindelijk weer eens iets te kiezen valt als je een desktop Mac zoekt, en dat er van de basis Mac Mini tot de iMac Pro voor iedereen wel een goede oplossing te vinden is.

• zonoskar
  • Laatst online: 10:10

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Vhond schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 10:40:
En geen microfoonpoort (audio in)..., alleen een hoofdtelefoonuitgang (audio out)
Je kan hopelijk wel gewoon een headset aansluiten met mic. Het zou echt dom van Apple zijn als je geen videoconferencing zou kunnen doen met de mini.

@JPtjeeNL Ik zou zeker gaan voor de hex core. Ik zou de mini kopen voor de komende 8 jaar, dus om dan met een base i3 te zitten lijkt me geen goed idee. Je kan er altijd nog een externe GPU bij kopen als het echt te traag blijkt. Maar of je dan moet gaan voor het i3 model en upgraden naar de i7, of met model met i5, maar met 256 GB SSD. Ik zou voor het eerste gaan aangezien externe storage veel goedkoper is dan de interne upgraden via Apple. Nog even een paar maandjes sparen :)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• DarkUnreal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:16

DarkUnreal

Postmaster General

Tweakers kopen toch geen Mac Mini.. die gaan toch aan de slag met eigen hardware, en daarop OSX installeren? :p

13:37

• JustSys
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20-12-2022
DarkUnreal schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 11:01:
Tweakers kopen toch geen Mac Mini.. die gaan toch aan de slag met eigen hardware, en daarop OSX installeren? :p
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan :)

• JPtjeeNL
  • Niet online
zonoskar schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 10:55:
[...]

Je kan hopelijk wel gewoon een headset aansluiten met mic. Het zou echt dom van Apple zijn als je geen videoconferencing zou kunnen doen met de mini.

@JPtjeeNL Ik zou zeker gaan voor de hex core. Ik zou de mini kopen voor de komende 8 jaar, dus om dan met een base i3 te zitten lijkt me geen goed idee. Je kan er altijd nog een externe GPU bij kopen als het echt te traag blijkt. Maar of je dan moet gaan voor het i3 model en upgraden naar de i7, of met model met i5, maar met 256 GB SSD. Ik zou voor het eerste gaan aangezien externe storage veel goedkoper is dan de interne upgraden via Apple. Nog even een paar maandjes sparen :)
Thanks voor je advies! Weet iemand welke i5 er in de Mac Mini zit? De i3 lijkt de i3-8100 te zijn voor zover ik kan zien.

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-05 21:53

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Balance schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 09:03:
Waar ik heel benieuwd naar ben is dit:

[...]
Terwijl Intel's specificaties zeggen:

[...]
Dus óf ze hebben een manier gevonden om een Intel-processor een 5k-scherm aan te alten sturen, óf er zit stiekem nog een extra GPU in. (iets uit de Radeon 500-series?)
De iGPU in de rMBP 2016 13” TB kon dit ook al, Apple heeft het voor elkaar om 1x 5K of 2x 4K uit te sturen.

• DarkUnreal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:16

DarkUnreal

Postmaster General

JustSys schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 11:07:
[...]

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan :)
Moeilijk? nee tis niet moeilijk. en voor het zelfde geld, haal je toch echt heel wat meer peformance eruit.

YouTube: $682 Hackintosh Mac Mini vs. $1,300 Apple Mac Mini
In dit filmpje (wel vorige generatie) worden een aantal benchmarks gedaan. Erg intressant!

13:37

• JustSys
Ik was een tijdje aan het wachten om een 2de HomeLab machine aan te schaffen, mijn voorkeur was Nuc8i5 of een SuperMicro E300-9D en de nieuwe MacMini. De prijs doet me nu twijfelen.

Zou deze als volwaardige homelab Machine kunnen functioneren ?

• Aike
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
LegeBoekenkast schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 08:57:
Is er dan niemand die valt over de prijs? Ik gebruik mijn huidige Mac Mini nu bijna 9 jaar en hij draait nog steeds prima. Volgend jaar moet er een nieuwe komen, echter vind ik het wel een prijzig apparaatje. Ik ben wel wat gewend van Apple, maar heb echt het idee dat alles steeds duurder wordt zonder toevoeging van features die die prijs verklaren.
Als een computer zo goed is dat je er 9 jaar mee kunt doen is dat toch juist goedkoop? Dat is 100 euro per jaar.

Maar ik ben met je eens dat het vreemd overkomt dat storage bij Apple zoveel duurder is dan in de pricewatch.

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

• Enzo Dizono
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-05-2022
DarkUnreal schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 11:01:
Grappig dat je dit aanhaalt. Ik draai nu 4,5 jaar redelijk succesvol op een Hackintosh (i5 4670k, 32GB RAM, GTX660). Destijds gekocht omdat ik als beginnend zzp'er (fotograaf) keuzes moest maken qua aankopen en dit voor mij toen een prima oplossing was. Hoewel hij het nog steeds prima doet, merk ik dat ik toch wel graag weer een native systeem wil. Het is nu al een aantal keer voorgekomen dat een simpele update uitmondde in twee dagen werk om het systeem weer up and running te krijgen en dat is gewoon niet ideaal als je je Mac nodig hebt om geld te verdienen.

Daarom gaat bij mij deze Mac Mini er zeker komen. Ik heb al een aardig scherm staan, dat kan ik voor nu blijven gebruiken en later upgraden naar 4k of 5k.

Op het verlanglijstje staat:
-i7 6-core
-8GB RAM (en dan zelf vervangen voor 1x 32, zodat ik later evt kan upgraden naar 2x 32gb)
-512GB SSD (en heb nog een reserve ssd liggen, dus die via een externe behuizing aansluiten als ik naast m'n nas wat snelle extra opslag nodig heb)

Ook een eGPU staat op de verlanglijst, al ben ik momenteel even niet met video bezig (in het verleden wel gedaan) en zou hij ook wel eens nodig kunnen zijn om Cities Skylines en ETS2 lekker te kunnen draaien :+

www.jessekraal.nl

• kevinl

kevinl

Yellow van

Ik lees in dit topic meerdere keren dat je 1 slot vervangt. Zijn het tegenwoordig geen dual sloten meer?

• Enzo Dizono
kevinl schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 11:29:
Ik lees in dit topic meerdere keren dat je 1 slot vervangt. Zijn het tegenwoordig geen dual sloten meer?
Er zitten twee 2666 DDR4 SO DIMM-slots in, maar als je bijvoorbeeld nu voor 32GB gaat, is het verstandiger om 1x 32GB te plaatsen ipv 2x16. Dat is voor nu een paar tientjes duurder, maar veel goedkoper als je in de toekomst naar 64GB wil.

www.jessekraal.nl

• JustSys
ik denk de meeste voordeligeste keuze ( die ik ga maken) is het volgende:

MacMini i5
8GB RAM
245SSD of 512SSD
€1250 of € 1400

en achteraf zelf 2 latjes van 32GB erin pompen (extern aankopen ;) )

• JPtjeeNL
  • Niet online
Mocht je je interne geheugen gaan uitbreiden: dit kreeg ik net te horen via de Apple Support chat:
"Het is inderdaad mogelijk om het geheugen uit te breiden later al gaat het alleen mogelijk zijn om dit te doen via een Officieel Service punt van Apple. Dus is het in een van onze officiële Stores, dan blijft de garantie ook gewoon geldig!"

Wil je je garantie behouden is dit handig om te weten. Wie weet zetten ze dat straks dicht met de T2 chip en moet je naar de Apple Store toe om je Mac Mini weer geactiveerd te krijgen. (Speculatie) De harddisk kan niet op deze manier worden vervangen.
Enzo Dizono schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 11:33:
[...]

Er zitten twee 2666 DDR4 SO DIMM-slots in, maar als je bijvoorbeeld nu voor 32GB gaat, is het verstandiger om 1x 32GB te plaatsen ipv 2x16. Dat is voor nu een paar tientjes duurder, maar veel goedkoper als je in de toekomst naar 64GB wil.
Dat vroeg ik net ook even aan Apple Support:
"Voor het aantal slots is dit, tot zover bekend is bij ons, 2. Al wachten we hierover ook nog op meer informatie."

[Voor 30% gewijzigd door JPtjeeNL op 31-10-2018 11:43]

• Enzo Dizono
Hmmm, irritant. Vooral omdat hun eigen veel te dure 32GB-optie waarschijnlijk uit 2x16 bestaat en je bij een latere update dus nog een keer riant in de buidel kunt tasten. Ik wacht even wat gebruikerservaring af voordat ik ga bestellen...

www.jessekraal.nl

• R3M1
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-05 00:14
JustSys schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 11:37:

MacMini i5
8GB RAM
245SSD of 512SSD
€1250 of € 1400

En dan heb je nog geen scherm of keyboard/muis ... qua prijs zit je al bij een iMac :/

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

R3M1 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 12:14:
En dan heb je nog geen scherm of keyboard/muis ... qua prijs zit je al bij een iMac :/
Maar gen 8th gen i7 met hex core. En je kan geen memory upgrade doen.

Zou het mogelijk zijn om een 4GB latje door eentje van 32GB te vervangen zodat je 36GB hebt (ik neem aan dat de 8GB versie 2 DIMMs heeft)? Of moeten er 2 gelijke DIMMs in zitten. Je mist dan natuurlijk wel dual-channel memory.

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 03-06 15:26

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

JPtjeeNL schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 11:17:

Thanks voor je advies! Weet iemand welke i5 er in de Mac Mini zit? De i3 lijkt de i3-8100 te zijn voor zover ik kan zien.
Op de site van Apple staat:

3,0‑GHz 6‑core Intel Core i5-processor van de 8e generatie, Turbo Boost tot 4,1 GHz

Dan gok ik de i5-8500.

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

JPtjeeNL schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 11:42:
Mocht je je interne geheugen gaan uitbreiden: dit kreeg ik net te horen via de Apple Support chat:
"Het is inderdaad mogelijk om het geheugen uit te breiden later al gaat het alleen mogelijk zijn om dit te doen via een Officieel Service punt van Apple. Dus is het in een van onze officiële Stores, dan blijft de garantie ook gewoon geldig!"

Wil je je garantie behouden is dit handig om te weten. Wie weet zetten ze dat straks dicht met de T2 chip en moet je naar de Apple Store toe om je Mac Mini weer geactiveerd te krijgen. (Speculatie) De harddisk kan niet op deze manier worden vervangen.

[...]

Dat vroeg ik net ook even aan Apple Support:
"Voor het aantal slots is dit, tot zover bekend is bij ons, 2. Al wachten we hierover ook nog op meer informatie."
Dus je kunt niet zelf upgraden? Dat zou voor mij deal breaker zijn ... :|

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:44
Als je zelf geen geheugen kan bij prikken zou Apple een flinke flatter slaan als je het mij vraagt.

Dan willen ze zeker ook dat je alleen belachelijk duur Apple geheugen bij gaat plaatsen.
Ik wacht nog even af met bestellen tot dit duidelijker is geworden....

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Dracula schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 14:19:
Als je zelf geen geheugen kan bij prikken zou Apple een flinke flatter slaan als je het mij vraagt.

Dan willen ze zeker ook dat je alleen belachelijk duur Apple geheugen bij gaat plaatsen.
Ik wacht nog even af met bestellen tot dit duidelijker is geworden....
Zelfde hier. Neig erg naar deze mini, maar ik ga niet tegen dure Apple prijzen er 32 of 64GB in laten prikken ...

• jeroengr0ter
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-11-2021
Heb een Mini uit 2012. Heb daar toen 2x 8GB in gedaan. Ik gebruik mn Mac Mini eigenlijk uitsluitend als Media Center en om m'n fotobibliotheek op te draaien als screensaver op mn TV.

Wat ik me afvraag:
Voor mijn doeleinden, vooral films/series in hoogste kwaliteit (ook 4K) kunnen kijken, welke versie volstaat dan voor mij? Mn films staan allemaal op een externe 6TB HDD (geen SSD).
Kan ik volstaan met de instap versie? Is het handig/raadzaam om ergens een tandje hoger te gaan?

Weet iemand of er nu wel een Apple TV / Airplay functie is ingebouwd zodat je direct kunt Airplayen naar de Mac Mini? Dat mis ik namelijk wel op de huidige...

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Weet iemand wat het versie nummer van de Core-7 in de nieuwe mini is?

EDIT:
ik denk dat het deze is: Intel® Core™ i7-8700B Processor

[Voor 36% gewijzigd door -SaveMe- op 31-10-2018 14:47]

• kevinl

kevinl

Yellow van

jeroengr0ter schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 14:27:
Heb een Mini uit 2012. Heb daar toen 2x 8GB in gedaan. Ik gebruik mn Mac Mini eigenlijk uitsluitend als Media Center en om m'n fotobibliotheek op te draaien als screensaver op mn TV.

Wat ik me afvraag:
Voor mijn doeleinden, vooral films/series in hoogste kwaliteit (ook 4K) kunnen kijken, welke versie volstaat dan voor mij? Mn films staan allemaal op een externe 6TB HDD (geen SSD).
Kan ik volstaan met de instap versie? Is het handig/raadzaam om ergens een tandje hoger te gaan?

Weet iemand of er nu wel een Apple TV / Airplay functie is ingebouwd zodat je direct kunt Airplayen naar de Mac Mini? Dat mis ik namelijk wel op de huidige...
Je kan toch altijd airplayen naar een mini toch? Dit is een functie ingebakken in de OS.

• jeroengr0ter
kevinl schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 14:58:
[...]

Je kan toch altijd airplayen naar een mini toch? Dit is een functie ingebakken in de OS.
Nee, kan niet. Mac Mini is niet zichtbaar als Airplay apparaat.

• Xilantof
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:53

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

-SaveMe- schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 14:44:
Weet iemand wat het versie nummer van de Core-7 in de nieuwe mini is?

EDIT:
ik denk dat het deze is: Intel® Core™ i7-8700B Processor
Dat is een mobile processor terwijl er toch nu (naar mijn weten voor het eerste keer) desktop-class processors worden toegepast?

Fotonerd

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:12
Beoogd gebruik is MS Office en Lightroom voor eenvoudige fotobewerking. Welke processor is aan te raden? Hoe goed is de instap i3 hiervoor?

Heb voor het werk een laptop met i5-8350U en 8 GB geheugen. Deze voelt voor mij meer dan snel genoeg.
IceBlue schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 06:58:
Ik zou de interne SSD gebruiken voor OS en programma's en een externe SSD voor bestanden en foto's. Daarnaast een NAS voor archief en on-site backup.

pricewatch: Samsung Portable SSD T5 1TB Zwart
pricewatch: Samsung X5 500GB Zwart

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Xilantof schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 15:33:
[...]

Dat is een mobile processor terwijl er toch nu (naar mijn weten voor het eerste) desktop-class processors worden toegepast?
Als ik hier kijk, dan is de enige die overeenkomt de 8700( B ) ...

• Xilantof

Xilantof

-SaveMe- schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 15:35:
[...]

Als ik hier kijk, dan is de enige die overeenkomt de 8700( B ) ...
Een i7 3,2 met 4,6 boost en 12 MB cache zie je ook bij de desktop-varianten staan als je daar filtert.

Fotonerd

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

@Xilantof Ja, dat is dan toch de 8700 ?

• Xilantof

Xilantof

Excuses! Je hebt gelijk. Ik keek verkeerd.

Fotonerd

Anoniem: 498327

MelvinW schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 19:35:
[...]

Beetje onzin:
De Mini 2012 2.3 quad is een prima machine om 4K mee te monteren. Dat doet die al met 2 vingers in de neus met een HD4000 GPU (die heeft FCP helemaal niet nodig).

De nieuwe Mini zal het dus meer dan vloeiend doen, ook zonder EGPU. Bedenk ook nog dat de T2 chip een H265 encoder heeft die 30x sneller dan de i7 video kan samenpersen, dus ook voor dat stukje videobewerking gaat de Mini uitstekend volstaan. Niet dat encoden op de 2012 vervelend is. Ik exporteer 4K op ongeveer 1,5x de afspeelsnelheid, en dat is prima. Film van 20 minuten in 30 minuten opslaan als 4K MP4 file.

[b]jeroengr0ter in "[Mac mini 2018] Ervaringen & Discussie"Voor mijn doeleinden, vooral films/series in hoogste kwaliteit (ook 4K) kunnen kijken, welke versie volstaat dan voor mij? Mn films staan allemaal op een externe 6TB HDD (geen SSD).
Is een Mini niet het meest geschikt voor. De Mini 2011 Radeon gaat nog, die krijg je nog in 23,976/25/30 Hz uitvoer gezet (Intel HD4000 laat dat niet toe, de nieuwe wellicht wel, geen idee), alleen gaat daar snel de ventilator in standje blaas.

JPtjeeNL schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 11:42:
Dat zeggen ze gewoon om meer geld te verdienen. In Nederland (hele EU trouwens) verlies je geen recht op garantie als je zelf RAM insteekt.

JustSys schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 11:37:

MacMini i5
8GB RAM
245SSD of 512SSD
€1250 of € 1400

Slimste keuze is instap Mini + i7 hexacore. Dat is 1249€, en dus precies even duur. Maar dan heb je wel een 2x zo snelle bak! Als je dan nog een extra moet bestellen, zou ik de 10GB ethernet nemen. Kun je er leuke externe opslag aanhangen, of een renderfarm maken (thunderbolt werkt niet mac naar mac).

[Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 498327 op 31-10-2018 20:05]

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Anoniem: 498327 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 20:01:
[...]

Slimste keuze is instap Mini + i7 hexacore. Dat is 1249€, en dus precies even duur. Maar dan heb je wel een 2x zo snelle bak! Als je dan nog een extra moet bestellen, zou ik de 10GB ethernet nemen. Kun je er leuke externe opslag aanhangen, of een renderfarm maken (thunderbolt werkt niet mac naar mac).
Thunderbolt werkt wel van Mac naar Mac :) Die emuleert dan vanzelf een 10G ethernet verbinding.
JustSys schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 11:23:
Ik was een tijdje aan het wachten om een 2de HomeLab machine aan te schaffen, mijn voorkeur was Nuc8i5 of een SuperMicro E300-9D en de nieuwe MacMini. De prijs doet me nu twijfelen.

Zou deze als volwaardige homelab Machine kunnen functioneren ?
Ik denk het wel. Mijn mini 2011 draait ESXi prima en ondersteunt zelfs mac os guests zonder gebruik van hacks. Zoals het ook hoort. Maar ik was wel verbaasd dat het gewoon werkte zonder gedoe.

[Voor 34% gewijzigd door GekkePrutser op 01-11-2018 01:16]

• CurtPoindexter
  • Niet online
-

[Voor 100% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 16:21. Reden: Leeg ivm privacy]

• JPtjeeNL
  • Niet online
Anoniem: 498327 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 19:58:
[...]

Dat zeggen ze gewoon om meer geld te verdienen. In Nederland (hele EU trouwens) verlies je geen recht op garantie als je zelf RAM insteekt.
Ja maar je gelijk krijgen vs halen is nog wel een verschil. Als blijkt dat je Mac Mini stuk is en Apple zegt dat ze hem niet repareren, weet ik niet of het de kosten waard is om hier juridisch iets mee te doen.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
neem aan dat ze bij de hexacores de allcore turbo wat verlaagd hebben tov de bestaande hexacores? Zoals bijv ook in de imac pro?

specs

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Wanneer zijn ze eigenlijk leverbaar. Hoopdat er snel meer duidelijkheid komt over het uitbreiden van het geheugen. Dat is het enige wat mij tegenhoudt nu ...

• MelvinW
-SaveMe- schreef op donderdag 1 november 2018 @ 12:43:
Wanneer zijn ze eigenlijk leverbaar. Hoopdat er snel meer duidelijkheid komt over het uitbreiden van het geheugen. Dat is het enige wat mij tegenhoudt nu ...
Wat voor duidelijk wil je hebben? Je kunt zelf RAM uitbreiden, dat heeft Apple officieel bevestigd aan de pers. Lees hier: https://appleinsider.com/...mini-ram-storage-and-more
Yes. The slots are SO-DIMM slots, and are mostly accessible to the user. In conversations with Apple corporate employees, we've been told that users with a "modicum of skill" can get to the pair of RAM slots.
Het lijkt dus niet voor iedereen even makkelijk te zijn, maar het is wel gewoon mogelijk.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ze zullen wel bedoelen: "RAM is toegankelijk voor iedereen die de juiste schroevendraaiertjes heeft".

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

@MelvinW Thanks voor de link. Helder. Als ik het plaatje daar zie, zijn de SO_DIMM slots net als mijn oude mini gewoon toegankelijk door slechts het bodem deksel los te maken

Ik wacht nog even op wat meer bevestiging maar het ziet er goed uit ... d:)b

• MelvinW
-SaveMe- schreef op donderdag 1 november 2018 @ 12:56:
@MelvinW Thanks voor de link. Helder. Als ik het plaatje daar zie, zijn de SO_DIMM slots net als mijn oude mini gewoon toegankelijk door slechts het bodem deksel los te maken

[Afbeelding]

Ik wacht nog even op wat meer bevestiging maar het ziet er goed uit ... d:)b
Ik ga ervan uit dat we begin volgende week de eerste reviews gaan zien. Het zal dan ongetwijfeld duidelijk worden hoe het precies zit ;).

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

MelvinW schreef op donderdag 1 november 2018 @ 12:58:
[...]

Ik ga ervan uit dat we begin volgende week de eerste reviews gaan zien. Het zal dan ongetwijfeld duidelijk worden hoe het precies zit ;).
Precies! Daar wacht ik even op. Maar ik zit echt te springen om een upgrade :9

Wat vindt je van dit scherm voor bij de nieuwe mini:
https://www.bol.com/nl/p/...le#product_specifications

• MelvinW
-SaveMe- schreef op donderdag 1 november 2018 @ 12:59:
[...]

Ik zou persoonlijk een scherm met USB-C of Thunderbolt kiezen. Zoiets: pricewatch: LG 27UK850-W Zilver

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

MelvinW schreef op donderdag 1 november 2018 @ 13:01:
[...]

Ik zou persoonlijk een scherm met USB-C of Thunderbolt kiezen. Zoiets: pricewatch: LG 27UK850-W Zilver
Daar had ik nog niet opgelet! :z Ik zag displayport staan en dacht eigenlijk thunderbolt, maar dat is natuurlijk niet zo ....

@MelvinW Die monitor heeft ook geen thunderbolt. Wel displayport en USB-C. Displayport kan via een verloop ook op thunderbolt toch? Wat is dan het nadeel?

[Voor 15% gewijzigd door -SaveMe- op 01-11-2018 13:12]

• MelvinW
-SaveMe- schreef op donderdag 1 november 2018 @ 13:04:
[...]

Daar had ik nog niet opgelet! :z Ik zag displayport staan en dacht eigenlijk thunderbolt, maar dat is natuurlijk niet zo ....

@MelvinW Die monitor heeft ook geen thunderbolt. Wel displayport en USB-C. Displayport kan via een verloop ook op thunderbolt toch? Wat is dan het nadeel?
Dit is gewoon Display Port over USB-C. Je hebt geen verloopstekkertje nodig. Gewoon een USB-C-kabel in de monitor stoppen en in de Thunderbolt3-poort van de Mac Mini. Een Thunderbolt 3-display is een stuk duurder: https://www.apple.com/nl/...rafine-5k%E2%80%91display

[Voor 9% gewijzigd door MelvinW op 01-11-2018 13:15]

• CurtPoindexter
  • Niet online
-

[Voor 99% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 16:22. Reden: Leeg ivm privacy]

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Als jij betaald? :9

Ik zit nu nog met 2x FHD, dus een 4K is al een hele upgrade 8)

• MelvinW
Je hebt alleen niet zoveel keus als je een 5K-scherm wilt. Ik zou ook graag een 5K monitor willen, maar je kunt eigenlijk alleen de UltraFine 5K kiezen en dat is echt een scherm voor exclusief gebruik met macOS.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Voor de prijs van een 5K scherm, koop je 2x 4K. En dan nog 32GB upgrade voor je mini. Ik zou het wel weten :)

Hoewel de Iiyama nog best goed geprijsd is.

• jeroengr0ter
Anoniem: 498327 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 19:55:
[...]

Is een Mini niet het meest geschikt voor. De Mini 2011 Radeon gaat nog, die krijg je nog in 23,976/25/30 Hz uitvoer gezet (Intel HD4000 laat dat niet toe, de nieuwe wellicht wel, geen idee), alleen gaat daar snel de ventilator in standje blaas.
M'n huidige Mac Mini doet het prima al 6 jaar. En dat was ook de basis. Wat is de reden dat je zegt dat de Mac Mini er niet het meest geschikt voor is? Veel mensen gebruiken de Mini toch als media center?

• GekkePrutser
  • Niet online
jeroengr0ter schreef op donderdag 1 november 2018 @ 13:39:
[...]

M'n huidige Mac Mini doet het prima al 6 jaar. En dat was ook de basis. Wat is de reden dat je zegt dat de Mac Mini er niet het meest geschikt voor is? Veel mensen gebruiken de Mini toch als media center?
Ook de 2014 kan geen 4K@60. Dus voor videomateriaal is dat toch wat minder. Alleen speelfilms zijn 30Hz.

Bovendien is het enorm schokkerig en het voelt traag aan als je op 30Hz gaat zitten muizen.

Gelukkig kan je met SwitchResX de 2014 versie een beetje boosten. Ik zit zelf op 4K@47Hz. Daarboven valt het beeld soms weg als ik een grote verandering op het beeld heb (bijv. een window maximaliseren). Ik heb gehoord dat sommige mensen zelfs op 52Hz komen. Dat helpt een boel hem soepeler aan te laten voelen.

De 2011 Radeon versie heb ik ook maar daar kan het helaas niet. 4K@30 max. Dus dit is zeker een goede meerwaarde van de 2018 mini! Eindelijk goede soepele video output op 4K en zelfs 5K! _/-\o_

Overigens denk ik niet dat veel mensen de mini nog pakken als mediacenter. Het is allang niet de kleinste/beste/goedkoopste optie meer. Alleen in het begin was dat zo, de eerste mini was best vernieuwend (nog in de powerpc tijd).
MelvinW schreef op donderdag 1 november 2018 @ 12:58:
[...]
En de iFixit teardown! Die zullen ongetwijfeld ook meteen testen of er andere geheugenmodules in kunnen zonder gezeur.

[Voor 17% gewijzigd door GekkePrutser op 01-11-2018 13:55]

• CurtPoindexter
  • Niet online
-

[Voor 99% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 16:22. Reden: Leeg ivm privacy]

• bvsteyn
MelvinW schreef op donderdag 1 november 2018 @ 13:01:
[...]

Even voor mijn beeldvorming waarom USB-C of Thunderbolt? Wat is er mis met bijvoorbeeld de HDMI aansluiting te gebruiken?
[...]

Ik heb ook dat AOC scherm op het oog voor de mac mini 2018...Komt goed uit de reviews..

• MelvinW
bvsteyn schreef op donderdag 1 november 2018 @ 14:05:
[...]

Even voor mijn beeldvorming waarom USB-C of Thunderbolt? Wat is er mis met bijvoorbeeld de HDMI aansluiting te gebruiken?

[...]

Ik heb ook dat AOC scherm op het oog voor de mac mini 2018...Komt goed uit de reviews..
Meeste USB-C monitoren hebben ook USB-A-poorten, zoals die LG monitor. Met HDMI kun je die poorten dan niet gebruiken. Verder maakt het inderdaad niet zo heel veel uit.

• j1b2c3
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-03 06:09
Voor de mensen die de keynote gezien hebben Apple wie misten we op het podium? Schijnt dat john en Phil ruzie hebben met de centen.... Die wel op het podium stond het schijnt namelijk dat Apple eindelijk een 5k monitor heeft een prototype. Maar deze mocht niet in productie wa 't dat zou de imac pro line up schade toe brengen dus ik denk als de nieuwe Mac pro komt volge d jaar komt deze pas uit. Ook geen nieuwe imac.,
MAAR ben ik de enige die op een mac mini zat te wachten en nu zo iets heb van wtf wat een slecht product we zijn hoeveel jaar verder en we hebben exact het zelfde design 0,0% innovatie alleen maar een andere cpu en nu moet alles moet extern aangesloten worden! Ook de t2 chip die de vast gesoldeerde opslag moet beschermen..... Zeker tegen mense die zouden willen upgraden.... zit ik totaal niet op te wachten. Het is bizar dat bedrijven als hp met de slice en Microsoft met de surface pro meer inovatieve producten uitbrengen . Zeker de hp elite slice is een super mooi voorbeeld hoe het ook kan...

• bvsteyn
MelvinW schreef op donderdag 1 november 2018 @ 14:11:
[...]

Meeste USB-C monitoren hebben ook USB-A-poorten, zoals die LG monitor. Met HDMI kun je die poorten dan niet gebruiken. Verder maakt het inderdaad niet zo heel veel uit.
Ah..helder...

[Voor 9% gewijzigd door bvsteyn op 01-11-2018 14:39]

• runnershigh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:03
Ik zoek nog een monitor bij de nieuwe mini, vooral voor programmeerwerk en denk aan deze 4k 31.5 inch: pricewatch: LG 32UD89-W Wit

Kan ik dan de USB-C aansluiting gebruiken en dus ook de andere USB poorten van de monitor?

• GekkePrutser
  • Niet online
Ik had de nieuwe mini ook veel kleiner verwacht. De huidige heeft deze vorm omdat er destijds een optical drive in moest passen, en sinds 2010 is die ruimte gewoon leeg gebleven :X Alhoewel je er in het 2011/2012 model tenminste nog gewoon een tweede HDD/SSD in kon stoppen.

Het verbaasde me ook heel erg dat deze vorm behouden is gebleven. Maar: ik denk dat dat aan twee dingen ligt: De extra warmte die nu weggewerkt moet worden met de 65W CPU, en de klanten van Apple die er farms van mini's op na houden. Zoals die farm van 8000 mini's die ze lieten zien in het filmpje. Die zullen wel gelobbied hebben om de vorm te behouden omdat ze allemaal custom racks hebben gemaakt.

Aan de andere kant had ik van Apple met hun eindeloze "dun/licht" obsessie ook wel wat kleiners verwacht ja. Een beetje zoals een intel NUC maar dan wat hoger, beetje het idee Airport Extreme maar dan half zo hoog. Jammer.

Maargoed het is een desktop PC dus je kan hem gewoon wegwerken en het boeit allemaal niet zo. Ik heb de mijne meestal achterstevoren op het bureau staan zodat ik normaal bij de poorten kan (vooral bij de iMac is dit een gruwel!!!)

• MelvinW
GekkePrutser schreef op donderdag 1 november 2018 @ 14:49:
Ik had de nieuwe mini ook veel kleiner verwacht. De huidige heeft deze vorm omdat er destijds een optical drive in moest passen, en sinds 2010 is die ruimte gewoon leeg gebleven :X Alhoewel je er in het 2011/2012 model tenminste nog gewoon een tweede HDD/SSD in kon stoppen.

Het verbaasde me ook heel erg dat deze vorm behouden is gebleven. Maar: ik denk dat dat aan twee dingen ligt: De extra warmte die nu weggewerkt moet worden met de 65W CPU, en de klanten van Apple die er farms van mini's op na houden. Zoals die farm van 8000 mini's die ze lieten zien in het filmpje. Die zullen wel gelobbied hebben om de vorm te behouden omdat ze allemaal custom racks hebben gemaakt.

Aan de andere kant had ik van Apple met hun eindeloze "dun/licht" obsessie ook wel wat kleiners verwacht ja. Een beetje zoals een intel NUC maar dan wat hoger, beetje het idee Airport Extreme maar dan half zo hoog. Jammer.

Maargoed het is een desktop PC dus je kan hem gewoon wegwerken en het boeit allemaal niet zo. Ik heb de mijne meestal achterstevoren op het bureau staan zodat ik normaal bij de poorten kan (vooral bij de iMac is dit een gruwel!!!)
Heeft denk ik inderdaad met warmte te maken. De Intel NUC is misschien wat kleiner, maar gebruikt wel mobile CPUs. Ik denk dat de Mac Mini nu vrij stil is met fans op een lage snelheid. Als ze 'm kleiner hadden gemaakt dan zouden de fans ook sneller moeten gaan draaien om de chips koel te houden. Apple heeft een nog grotere obsessie met zo stil mogelijk :P

• Enzo Dizono
[...]

Mijn vriendin heeft die nu staan. Prima scherm voor dat geld, heel behoorlijke kleurweergave ook. Het verschil tussen 4K en 5K is in resolutie natuurlijk niet zo heel groot. Ik draai zelf al een tijd met een 27" 2.5K scherm en mis daar voor fotobewerking niet zo veel aan. Voor video is 4K/5K natuurlijk wel erg fijn, maar dat is voor mij niet van toepassing.

www.jessekraal.nl

• bvsteyn
Enzo Dizono schreef op donderdag 1 november 2018 @ 15:09:
[...]

Mijn vriendin heeft die nu staan. Prima scherm voor dat geld, heel behoorlijke kleurweergave ook. Het verschil tussen 4K en 5K is in resolutie natuurlijk niet zo heel groot. Ik draai zelf al een tijd met een 27" 2.5K scherm en mis daar voor fotobewerking niet zo veel aan. Voor video is 4K/5K natuurlijk wel erg fijn, maar dat is voor mij niet van toepassing.
Ok, thnx! Ik denk toch dat ik voor dit scherm ga. Het is jammer dat ik (door de hdmi aansluiting te gebruiken) geen gebruik kan maken van de poorten/USB hub op de monitor zelf. Maar goed, de Mac mini heeft zelf ook voldoende aansluitingen natuurlijk.

Nu alleen nog even wachten op de eerste reviews van de Mac mini 2018 en dan zsm bestellen!!

[Voor 6% gewijzigd door bvsteyn op 01-11-2018 15:16]

• kevinl

kevinl

Yellow van

Ik zie dat de maxxed out versie in HK 25% goedkoper is. De vraag is of je een naheffing krijgt.
Daarnaast weet ik niet of de apple care van HK werkt in Nederland.

• MelvinW
runnershigh schreef op donderdag 1 november 2018 @ 14:49:
Ik zoek nog een monitor bij de nieuwe mini, vooral voor programmeerwerk en denk aan deze 4k 31.5 inch: pricewatch: LG 32UD89-W Wit

Kan ik dan de USB-C aansluiting gebruiken en dus ook de andere USB poorten van de monitor?
Correct. Ik heb hier een LG 32-UD99-W staan die ook met een enkele USB-C kabel verbonden is aan mijn MacBook Pro. Ik gebruik de USB-poorten van de monitor voor een webcam en het opladen van mijn muis.

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Als je een monitor met usb-c aansluit op de mini, krijgt die monitor daar dan ook zijn power van, of toch nog een extra powerbrick? Ben totaal niet meer thuis in het hele usb/thunderbolt gebeuren ...
Ik wil als tweede monitor er een via HDMI aanlsuiten, dus dan moet ik wel gaan voor een usb-c monitor als primaire scherm ...

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-06 14:06
Xenophoben schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 20:05:
Volgens mij gaat final cut prima om met een intel igpu. Ik edit regelmatig 4k materiaal op een retina mbpro 2013. Gaat prima! Neemt niet weg dat een iMac in verhouding niet veel duurder is... Monitor en muis en keyboard zijn ook duur als je kwaliteit wilt
Maar ik kan mij voorstellen dat als je al een fatsoenlijke monitor hebt dit zeker een goeie optie is. Voor mij in ieder geval wel.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021

• j1b2c3
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-03 06:09
kevinl schreef op donderdag 1 november 2018 @ 15:32:
Ik zie dat de maxxed out versie in HK 25% goedkoper is. De vraag is of je een naheffing krijgt.
Daarnaast weet ik niet of de apple care van HK werkt in Nederland.
Voor 350-400 euro vlieg je al retour naar HK dan kun je voor het zelfde geld een leuke vakantie van maken en je mini ophalen
bvsteyn schreef op donderdag 1 november 2018 @ 15:16:
[...]

Ok, thnx! Ik denk toch dat ik voor dit scherm ga. Het is jammer dat ik (door de hdmi aansluiting te gebruiken) geen gebruik kan maken van de poorten/USB hub op de monitor zelf. Maar goed, de Mac mini heeft zelf ook voldoende aansluitingen natuurlijk.

Nu alleen nog even wachten op de eerste reviews van de Mac mini 2018 en dan zsm bestellen!!
Let wel op je krijgt maar 2 USB a poorten. Wat voor mij gewoon te weinig is. Ik vind de traagheid van het wakker worden van Apple Bluetooth keyboards een drama dus heb een. Een bedraad keyboard en muis wil je een USB drive aan sluiten heb je pech en moet dat via een dongle.... Maar we mogen niet klagen....

[Voor 49% gewijzigd door j1b2c3 op 01-11-2018 17:41]

Pagina: 1 2 3 ... 10 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee