Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14-09 21:49

Coffee

Coffee

Nindustries schreef op donderdag 4 april 2019 @ 08:23:
Ik gebruik een mac mini 2014 (i7, 32GB, 256GB) als lokale server voor downloaden/backups/plex.
De reden voor mac is dat voor google filestream te gebruiken enkel Windows/mac-only is, en zodoende ik al mijn media kan streamen en dit als NAS te gebruiken.

Bij fusa.is is het echter mogelijk om voor 15,50 euro/maand een mac mini te hosten met 5TB bandwidth en Gbit uplink. Hierdoor kan ik mijn internetabonnement downgraden. Enige pijnpunt is dat er geen KVM beschikbaar is, en ik dus een hands-on moet aanvragen bij problemen.

Iemand hier ervaring met mac mini colocatie?
Ik realiseer me dat we inmiddels een jaar later zijn, maar ik ben benieuwd hoe dit zit/zat. Welke colocatie was je aangegaan, met specificaties? Kan de Mac mini op 0.25A?

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-05 15:31
Coffee schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 20:15:
[...]

Ik realiseer me dat we inmiddels een jaar later zijn, maar ik ben benieuwd hoe dit zit/zat. Welke colocatie was je aangegaan, met specificaties? Kan de Mac mini op 0.25A?
Deze staat nog steeds thuis door verscheidene redenen, maar fusa lijkt me nog steeds de beste optie. Sorry :-(

~ beware of misinformation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

Nindustries schreef op zondag 21 juni 2020 @ 12:15:
[...]

Deze staat nog steeds thuis door verscheidene redenen, maar fusa lijkt me nog steeds de beste optie. Sorry :-(
Da’s okay. Ik vroeg er naar omdat ik van Fusa een quote kreeg van ongeveer 23 euro per maand. Ik zal even moeten afwegen tegen losse diensten afnemen, maar het lijkt me een heftige prijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Coffee schreef op zondag 21 juni 2020 @ 16:37:
[...]

Da’s okay. Ik vroeg er naar omdat ik van Fusa een quote kreeg van ongeveer 23 euro per maand. Ik zal even moeten afwegen tegen losse diensten afnemen, maar het lijkt me een heftige prijs.
Ik heb heel lang een Mac Mini (nog het 2009 model) op colo gehad bij Xenius in Belgie, daar kwam ik ook op dezelfde prijs uit (okee, ietsje lager).

Het is belangrijk te realiseren dat dat al een enorm lage prijs is voor colocatie. Dat is niet ingesteld op de behoeften van consumenten. Je komt aan tegen het probleem dat alleen het maken van een factuur voor hen vaak al veel kost (uitbesteed) omdat het meestal om honderden euro's per maand gaat, en dat een Mac Mini niet echt geschikt is voor in een rack (paste destijds niet in 1U 19" - bij de huidige wellicht minder een probleem). De meeste colo's willen sowieso alleen 19" apparatuur hebben (al heb je tegenwoordig brackets voor de mini). Bovendien huur je niet alleen de stroom en netwerk, maar ook de 1U ruimte. Racks in een datacenter zijn gewoon duur en je hebt toch 1/42e daarvan in gebruik. Er passen wel meerdere mini's in 1U maar die dingen zijn echt zeldzaam dus de kans dat je een andere klant hebt die dat ook wel is klein. Wat je wel zou kunnen doen is andere mensen zoeken die dit ook willen en dan samen doen misschien? Ik denk dat er wel 2 a 3 in 1U passen, en als je een 19" bracket koopt, zou je zelfs een routertje in kunnen bouwen. Maakt het hele 'hands on' verhaal wel een stuk lastiger natuurlijk.

Ik moet wel zeggen dat ik hitteproblemen verwachtte - de mini is niet voor datacentergebruik immers - maar dat is nooit gebeurd. De mijne heeft 5 jaar gedraaid, de fan is wel helemaal vernaggeld nu (klinkt als een softzuiger) maar hij heeft stabiel gewerkt. Uiteraard moet je wel instellen dat hij aan gaat na een stroom probleem. De mijne had nog een DVD lezer en die heb ik er uit gesloopt en de stofvanger uit de opening gehaald voor extra airflow. Denk dat dat ook wel geholpen heeft. Een datacenter is toch vrijwel stofvrij.

[ Voor 17% gewijzigd door GekkePrutser op 21-06-2020 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee

Coffee

Coffee

GekkePrutser schreef op zondag 21 juni 2020 @ 17:28:
[...]

Ik heb heel lang een Mac Mini (nog het 2009 model) op colo gehad bij Xenius in Belgie, daar kwam ik ook op dezelfde prijs uit (okee, ietsje lager).

Het is belangrijk te realiseren dat dat al een enorm lage prijs is voor colocatie. Dat is niet ingesteld op de behoeften van consumenten. Je komt aan tegen het probleem dat alleen het maken van een factuur voor hen vaak al veel kost (uitbesteed) omdat het meestal om honderden euro's per maand gaat, en dat een Mac Mini niet echt geschikt is voor in een rack (paste destijds niet in 1U 19" - bij de huidige wellicht minder een probleem). De meeste colo's willen sowieso alleen 19" apparatuur hebben (al heb je tegenwoordig brackets voor de mini). Bovendien huur je niet alleen de stroom en netwerk, maar ook de 1U ruimte. Racks in een datacenter zijn gewoon duur en je hebt toch 1/42e daarvan in gebruik. Er passen wel meerdere mini's in 1U maar die dingen zijn echt zeldzaam dus de kans dat je een andere klant hebt die dat ook wel is klein. Wat je wel zou kunnen doen is andere mensen zoeken die dit ook willen en dan samen doen misschien? Ik denk dat er wel 2 a 3 in 1U passen, en als je een 19" bracket koopt, zou je zelfs een routertje in kunnen bouwen. Maakt het hele 'hands on' verhaal wel een stuk lastiger natuurlijk.
Ah, zo bedoelde ik het niet hoor. Ik realiseer me dat het voor die maandelijkse prijs écht niet verkeerd is. Echter, ik wil deze Mac Mini inderdaad colocaten voor persoonlijk gebruik. Momenteel neem ik namelijk e-mail hosting af van Transip, betaal ik voor een VPN server en betaal ik voor meer data bij Google, etc. Sinds Transip de prijzen heeft verhoogd zit ik dan ook naar andere opties te kijken, maar voor nu zou colocaten nog net iets duurder zijn dan losse diensten afnemen. Echter; colocaten geeft meer flexibiliteit, ten koste van beheer.

Ik dacht aan:

Off-site Time-machine server
E-mail-server
VPN-Server
Plex-server
SFTP of Webdav voor het uploaden van foto’s van mijn Android
GekkePrutser schreef op zondag 21 juni 2020 @ 17:28:
[...]Ik moet wel zeggen dat ik hitteproblemen verwachtte - de mini is niet voor datacentergebruik immers - maar dat is nooit gebeurd. De mijne heeft 5 jaar gedraaid, de fan is wel helemaal vernaggeld nu (klinkt als een softzuiger) maar hij heeft stabiel gewerkt. Uiteraard moet je wel instellen dat hij aan gaat na een stroom probleem. De mijne had nog een DVD lezer en die heb ik er uit gesloopt en de stofvanger uit de opening gehaald voor extra airflow. Denk dat dat ook wel geholpen heeft. Een datacenter is toch vrijwel stofvrij.
Ik was van plan de wifi + bluetooth module er uit te slopen, om zo ook de airflow te verbeteren. Goed idee ok ook die filter er uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Coffee schreef op maandag 22 juni 2020 @ 09:57:
[...]
Ik dacht aan:

Off-site Time-machine server
E-mail-server
VPN-Server
Plex-server
SFTP of Webdav voor het uploaden van foto’s van mijn Android

Ik was van plan de wifi + bluetooth module er uit te slopen, om zo ook de airflow te verbeteren. Goed idee ok ook die filter er uit te halen.
Ja die WiFi + Bluetooth had ik er ook uitgesloopt, meer vanwege de veiligheidsrisico's.

Nadeel is wel dat Apple's server OS nauwelijks nog interessant is. Ik gebruikte het voor email, maar die functie hebben ze er ook al uitgesloopt.

En als je macOS server toch al niet meer gebruikt, dan kan je net zo goed een andere goedkope 1U doos pakken en er Linux opzetten. De meerwaarde van een Mac voor dit doel is er niet meer.

Overigens was ik ook off-site timemachine van plan maar dit werkte niet. Timemachine kan niet tegen hoge latency. Het probleem is dat hij continu gaat rescannen als er wat verandert, en door de hoge latency gebeurt dat continu. Waardoor je niet hoger dan een paar kB/s uitkomt met je backup.

Wat ik nu doe is naar een lokale drive backuppen en die dan naar een remote lokatie synchroniseren met rsync.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRASH
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:48

KRASH

Juist ja...

GekkePrutser schreef op maandag 22 juni 2020 @ 11:29:
[...]

Ja die WiFi + Bluetooth had ik er ook uitgesloopt, meer vanwege de veiligheidsrisico's.

Nadeel is wel dat Apple's server OS nauwelijks nog interessant is. Ik gebruikte het voor email, maar die functie hebben ze er ook al uitgesloopt.

En als je macOS server toch al niet meer gebruikt, dan kan je net zo goed een andere goedkope 1U doos pakken en er Linux opzetten. De meerwaarde van een Mac voor dit doel is er niet meer.

Overigens was ik ook off-site timemachine van plan maar dit werkte niet. Timemachine kan niet tegen hoge latency. Het probleem is dat hij continu gaat rescannen als er wat verandert, en door de hoge latency gebeurt dat continu. Waardoor je niet hoger dan een paar kB/s uitkomt met je backup.

Wat ik nu doe is naar een lokale drive backuppen en die dan naar een remote lokatie synchroniseren met rsync.
Off-site timemachine werkt hier anders prima. Ik backup lokaal naar m'n nas en nog eens extern naar een samba share.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eckie77
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 30-08 21:08
GekkePrutser schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 07:59:
[...]

Dit is precies wat ik gebruik. LG24UD58-B (was slechts rond de 200 euro). Op een Mac Mini 2014 zelfs met 8GB (niet upgradebaar). Officieel kan hij tot 30Hz maar met een tooltje (SwitchResX) kan je hem overclocken tot ongeveer 47 Hz. Sommige mensen halen zelfs boven de 52, maar bij mij begint hij dan regelmatig op zwart te springen.

Het ziet er inderdaad geweldig uit, eenmaal HiDPI wil je nooit meer terug.

Verder geen problemen met de scaling of video performance. De 2014 Mini is gewoon geen uitblinker in performance helaas, dus ik kan me voorstellen dat de 2018 alleen maar beter is, met zijn veel nieuwere en desktop-klasse processor.

Maar wellicht ben ik wel gewend aan de sowieso trage performance van de 2014 mini... Ik gebruik hetzelfde scherm ook op een Windows PC met Ryzen 5 6-core en GTX1080Ti :P En dat gaat uiteraard een heel stuk beter.
Ik heb afgelopen week een LG Ultrafine 4k scherm (24 inch) gekocht (via marktplaats) en het Dell 27 inch QHD scherm teruggestuurd. Dit is inderdaad een wereld van verschil. Standaard schaalt hij 2x (dus ziet er uit als 1080p), maar moet zeggen dat dit voor mij een perfect formaat is. Ik heb ook 1,5 keer schaling geprobeerd, maar dat ziet alles er toch stuk minder scherp uit. Enige probleem wat ik nog heb is met office voor Mac, op een of andere manier schaalt dat niet lekker en blijft tekst onscherp, met name in Excel. Ik heb dat opgelost door nu Win10/Office te draaien via Parrallels desktop. Ik was in het verleden wel bekend met VMWare, dus dat eerst geprobeerd, maar daarbij merkte ik nog duidelijk iets van lag. Onder Parrallels desktop is het net alsof je native in Win10 start met bootcamp. Ik merk nauwelijks nog verschil in snelheid (dit geldt alleen voor office gebruik, dus niet voor zware applicaties of gaming). Enige nadeel van Parrallels is dat het 80 euro per jaar kost, dus het is wel prijzig, maar daar krijg je dat ook de met afstand de beste Win10 virtualisatie voor terug. Met de "coherence" optie is het net alsof de office applicaties gewoon op je eigen Mac draaien.

Daarnaast heb ik het geheugen geupgrade van 8GB naar 32GB OWC. Ik had niet verwacht dat dat zo'n enorm verschil zou maken met 8GB. Het voelt echt alsof je van een oude generatie naar een nieuwe generatie Mac gaat zo groot. Voor wat betreft de Mac Mini gaat hij er ook grafisch flink op vooruit. De UI liep hiervoor ook goed, maar je merkt duidelijk dat de grafische chip nu altijd de 1,5GB gealloceerde memory kan gebruiken. Daardoor zijn overgangen nog veel soepeler en merk je ook 4k filmpjes moeiteloos draaien. Alleen bij 4k60fps filmpjes, wil je nog weleens een minimale hapering in het beeld zien, maar het aanbod daarvan is nog heel laag en in de dagelijkse praktijk merk ik daar niks van. Mijn geheugengebruik zit met de virtualisatie van Win10 onder Parralells zo tussen de 15 en 25GB. Omdat ik verder alleen browse, youtube kijk en mail/office applicaties gebruik is dacht ik dat 8GB meer dan genoeg zou zijn en met virtualisatie 16GB zeker. Ik was daarom bijna voor de 16GB upgrade gegaan ipv 32GB, maar achteraf blij dat ik gezien geringe prijsverschil toch voor 32GB ben gegaan. Nu kan ik zorgeloos 10 tabjes open laten staan in chrome en hoef ik nooit meer iets af te sluiten. Misschien dat ik nu 1 keer per maand een keer een herstart doe. Ook swithcen tussen accounts gaan veel sneller als mijn vriendin erop wil. MacOs bewaart gewoon alles in het geheugen, dus je kan direct weer verder waar je was gebleven. 32GB is dus absoluut geen overkill, zoals je vaak op forums tegenkomt. Terwijl ik dit aan het schrijven ben, laat een korte blik een geheugengebruik van 22,2GB zien.

Tot slot heb ik ook mijn interne 128GB SSD vervangen voor een 500GB externe Samsung X5. Naast dat die laatste nog iets sneller is dan de interne schijf, misstaat hij ook zeker niet naast de Mac Mini. Voor 200 euro heb je dan de opslag waar je bij Apple meer dan het dubbele voor moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Eckie77 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 18:59:
[...]

Ik heb afgelopen week een LG Ultrafine 4k scherm (24 inch) gekocht (via marktplaats) en het Dell 27 inch QHD scherm teruggestuurd. Dit is inderdaad een wereld van verschil. Standaard schaalt hij 2x (dus ziet er uit als 1080p), maar moet zeggen dat dit voor mij een perfect formaat is. Ik heb ook 1,5 keer schaling geprobeerd, maar dat ziet alles er toch stuk minder scherp uit. Enige probleem wat ik nog heb is met office voor Mac, op een of andere manier schaalt dat niet lekker en blijft tekst onscherp, met name in Excel.
[...]

Tot slot heb ik ook mijn interne 128GB SSD vervangen voor een 500GB externe Samsung X5. Naast dat die laatste nog iets sneller is dan de interne schijf, misstaat hij ook zeker niet naast de Mac Mini. Voor 200 euro heb je dan de opslag waar je bij Apple meer dan het dubbele voor moet betalen.
Dat van Office hoort niet, is bij mij gewoon scherp. Als je op de app rechts-klikt (of 2-vinger klikt) en dan Get Info doet, staat hij niet toevallig op 'Open in Low Resolution'? Zoniet, zou ik ff Office opnieuw installeren want het hoort absoluut niet. Office voor Mac is een heel stuk mooier en past beter bij de Mac dan Office voor Windows dus het is de moeite waard het goed te krijgen. Er zijn tooltjes te krijgen om alle instellingen ook te verwijderen, hier: https://github.com/pbowden-msft?tab=repositories

Die X5 is inderdaad een mooi ding! En je kan er stabiel van booten op de Mac Mini, via USB is dat niet het geval. Ik doe dat ook zo en ik heb vaak crashes, en bovendien moet ik met de hand de swapfile mounten vreemd genoeg. Met de X5 heb je Thunderbolt 3 en dan werkt het gewoon als een interne schijf. Ik vond hem zelf te duur anders had ik het ook wel gedaan.

Verder gebruikt een mac altijd ongeveer zoveel geheugen als je hebt, alles wat hij niet nodig heeft gebruikt hij voor caching. Dus het is nooit weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eckie77
Darks schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 06:53:
@Eckie77

Kan je met je huidige scherm niet eens proberen op de “looks like 1080p” setting? Op mijn 4K 27” draait dat super vloeiend, natuurlijk wel wat groot om echt handig te zijn..

Ik overweeg zelf ook een 27” 1440p scherm te gaan gebruiken maar nu je zegt dat de scherpte tegenvalt doe je me twijfelen of er geen betere oplossing bestaat. Ik ben in principe erg tevreden van mijn 4K scherm, enkel die performance hit met scaling zit me dwars..
Je kan dan beter voor het LG Ultrafine 5k scherm gaan, al is dat een erg duur scherm en weet ik ook niet of de Mac Mini dan nog steeds zo vloeiend loopt. Ik denk dat de grafische performance issues vooral worden veroorzaakt door te weinig geheugen (8GB) of door niet standaard HiDPI scaling (dus bijvoorbeeld 1,5 keer ipv 2 keer). Het is ook best logisch dat een processor/grafische chip veel harder moet werken bij een afwijkende scaling. Het 5k scherm kun je dan wel op 1440p zetten bij 2 keer scaling. Zoals ik hierboven ook heb aangeven, is het 4k scherm echt top en voor mij groot genoeg. Ik gebruik toch maar 1 venster meestal en voor 4k is het voor de pixel mapping ook wel handig dat het 1op1 4k is denk ik. Voor mij is echter 24 inch dan wel de maximale grootte. Ik heb nu het LG scherm al helemaal achter op mijn bureau staan. Kortom met de Mac Mini 2018 zijn voor mij de LG Ultrafine schermen de enige optie. Als die er niet zouden zijn dan zou ik weer terug gaan naar een iMac. Wat ook superfijn is aan die schermen is dat je via de Thunderbolt aansluiting je brightness en geluid aan kan passen net zoals op een iMac. Daarnaast schakelt het scherm automatisch aan en uit met je Mac Mini. Kortom wat mij betreft echt een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eckie77
GekkePrutser schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 19:27:
[...]

Dat van Office hoort niet, is bij mij gewoon scherp. Als je op de app rechts-klikt (of 2-vinger klikt) en dan Get Info doet, staat hij niet toevallig op 'Open in Low Resolution'? Zoniet, zou ik ff Office opnieuw installeren want het hoort absoluut niet. Office voor Mac is een heel stuk mooier en past beter bij de Mac dan Office voor Windows dus het is de moeite waard het goed te krijgen. Er zijn tooltjes te krijgen om alle instellingen ook te verwijderen, hier: https://github.com/pbowden-msft?tab=repositories

Die X5 is inderdaad een mooi ding! En je kan er stabiel van booten op de Mac Mini, via USB is dat niet het geval. Ik doe dat ook zo en ik heb vaak crashes, en bovendien moet ik met de hand de swapfile mounten vreemd genoeg. Met de X5 heb je Thunderbolt 3 en dan werkt het gewoon als een interne schijf. Ik vond hem zelf te duur anders had ik het ook wel gedaan.

Verder gebruikt een mac altijd ongeveer zoveel geheugen als je hebt, alles wat hij niet nodig heeft gebruikt hij voor caching. Dus het is nooit weg!
Wat betreft Office speelt het probleem bij mij alleen bij Excel. Word ziet er wel redelijk goed uit. Ook bij Excel zien de menu's etc er redelijk goed uit. Het gaat om de tekst en schaling van het spreadsheet zelf. Ik heb daar best veel onderzoek naar gedaan en 2 compleet verse Catalina installs, dit geeft iedere keer hetzelfde resultaat. Uiteraard start hij hem niet op in low resolution, bovendien zouden dan de menu's ook niet scherp zijn. Ik lees overigens veel soortgelijke ervaringen, met name met Catalina en de veranderingen die door Apple zijn doorgevoerd in de anti-aliasing en text rendering. Nog los daarvan had ik voorheen een iMac en ook daarop was de office ervaring niet zoals op een Win10 pc. Dit heeft denk ik ook te maken met Cleartype van windows vs de rendering die Apple gebruikt, die meer grafisch gericht is. Voor MS office applicaties prefereer ik nog altijd Cleartype, terwijl ik voor browsing en overige apps (voornamelijk native Apple) ik hun rendering prefereer. Kortom je kan het allebei gewoon naast elkaar hebben met Parralels. Je kan daarbij niet te zeggen dat office voor mac mooier is dan office voor windows. Het is een kwestie van smaak. Beide hebben andere text rendering en mij bevalt die van van office for windows een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:50
Ik heb een macbook air en een Mac mini, beide backup ik via time machine naar mijn Nas.
Is het nu mogelijk (mijn Mini is in reparatie) om vanuit de backup van mijn Mini een programma terug te zetten naar mijn Air?

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-08 10:11

-SaveMe-

-klik-

Ik word echt schijtziek van de keren dat mijn 2e scherm (hdmi) niet uit slaapstand komt. Alleen shutdown helpt dan meestal. Kan ik weer al mijn openstaande apps/desktops gaan indelen.

Nu wil ik eens kijken als ik ook het tweede scherm op een van de vier thunderbolt/usb c aansluitingen zet, of het dan beter gaat. Maar welk kabeltje heb ik dan precies nodig ?

GamiQ, de game notes app met game maps!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@-SaveMe- https://www.amazon.de/Thu...b+c&qid=1594318753&sr=8-4

[ Voor 72% gewijzigd door Greatsword op 09-07-2020 20:21 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Thanks! Ik dacht aan een verloopje, maar een hele kabel kan natuurlijk ook ;)

Maar dan ga ik toch voor deze denk ik
Bekijk Usb C Naar HDMI Adapter | USB-C HUB 4K | Type-c to HDMI converter |Thunderbolt 3 | Compatible Apple Macbook | Chromebook | IMAC | Surface | XPS | Dell | Lenovo | Samsung | HP |Spacegrey | A-KONIC© op: https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@-SaveMe- Kan uiteraard ook, maar een adapter is natuurlijk een tussenstuk dat wel weer een grotere kans op verstoring / kwaliteitsverlies van het signaal geeft.

Mac > Adapter > HDMI Kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Hmmm, mja, das ook weer waar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteffanS
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 12-05 14:38
Welke versie van de 2020 mac mini modellen kunnen jullie me aanraden ? Mijn 10 jaar oude MacBook Pro heeft het begeven. Kan misschien ook iemand me vertellen hoe games als football manager en factorio werken op een Mac mini ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@SteffanS i7 met 64 GB RAM, 2TB SSD en de 10GB Ethernet poort.

Om het af te maken nog een eGPU voor gaming.

[ Voor 27% gewijzigd door Greatsword op 20-07-2020 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteffanS
Greatsword schreef op maandag 20 juli 2020 @ 14:45:
@SteffanS i7 met 64 GB RAM, 2TB SSD en de 10GB Ethernet poort.

Om het af te maken nog een eGPU voor gaming.
Nu iets minder kostelijk 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

SteffanS schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:02:
[...]

Ja dat was natuurlijk een inkopper, met zo weinig info kan niemand wat aanbevelen.
  • Waar gebruik je hem voor, welke programmas ga en wil je in de toekomst kunnen draaien?
  • Hoe lang moet het mee?
  • Moet al je data daar op kunnen staan, of heb je ook nog externe HDD/SSD/NAS?
etc.

[ Voor 4% gewijzigd door Greatsword op 20-07-2020 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
SteffanS schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:02:
[...]

Je kan toch zelf ook even op de Apple site kijken ? :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteffanS
Greatsword schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:05:
[...]

Ja dat was natuurlijk een inkopper, met zo weinig info kan niemand wat aanbevelen.
  • Waar gebruik je hem voor, welke programmas ga en wil je in de toekomst kunnen draaien?
  • Hoe lang moet het mee?
  • Moet al je data daar op kunnen staan, of heb je ook nog externe HDD/SSD/NAS?
etc.
Ik zou hem gebruiken voor lichte foto bewerking en football manager. Met mijn MacBook Pro heb ik ongeveer 10 jaar gedaan dus ik zou er toch wel een 8 jaar mee willen doen. Voor opslag heb ik thuis een NAS systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

SteffanS schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:24:
[...]

Ik zou hem gebruiken voor lichte foto bewerking en football manager. Met mijn MacBook Pro heb ik ongeveer 10 jaar gedaan dus ik zou er toch wel een 8 jaar mee willen doen. Voor opslag heb ik thuis een NAS systeem.
Dan zou ik voor een i7 met 16gb gaan. Dat moet voor de komende jaren geen probleem zijn met jou gebruik.

Let wel op dat Intel Mac's nog maar een paar jaar ondersteuning krijgen. Dus ik verwacht dat 5 jaar geen probleem moet zijn. Daarna kan je natuurlijk altijd nog op een verouderd OS blijven werken.

[ Voor 18% gewijzigd door Greatsword op 20-07-2020 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reservoir_Dog
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-10-2022
Hallo iedereen
Juist een mac mini gekocht, base configuratie, acht gig ram i5 6 core.
Betreft een 2018 versie dus met 256 gig SSD.
Ik heb problemen met de HDMI aansluiting. Ofwel werkt het even, dan weer niet, het flikkert, dan groen beeld...
Zou dit aan de kabel kunnen liggen of niet? Ik sluit deze toch probleemloos aan aan een windows computer.
Ik heb nog een dongle van toen ik een macbook pro had, van usb-c naar hdmi van belkin, als ik dit gebruik dan heb ik ook geen probleem....

Toestel terug brengen? Via andere fora zijn er velen met dit probleem blijkbaar...

Ik wil ook een ram upgrade doen, speelt het een rol welke snelheden en cas latency's?
Ok het moet 2666 mhz ram zijn met cas 19 maar als je bv cas 16 neemt kan dit dan problemen geven?

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:45
Reservoir_Dog schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:01:
Hallo iedereen
Juist een mac mini gekocht, base configuratie, acht gig ram i5 6 core.
Betreft een 2018 versie dus met 256 gig SSD.
Ik heb problemen met de HDMI aansluiting. Ofwel werkt het even, dan weer niet, het flikkert, dan groen beeld...
Zou dit aan de kabel kunnen liggen of niet? Ik sluit deze toch probleemloos aan aan een windows computer.
Ik heb nog een dongle van toen ik een macbook pro had, van usb-c naar hdmi van belkin, als ik dit gebruik dan heb ik ook geen probleem....

Toestel terug brengen? Via andere fora zijn er velen met dit probleem blijkbaar...

Ik wil ook een ram upgrade doen, speelt het een rol welke snelheden en cas latency's?
Ok het moet 2666 mhz ram zijn met cas 19 maar als je bv cas 16 neemt kan dit dan problemen geven?

Mvg
Ik zou toch even een andere kabel proberen, of eens zoeken in de beeldinstellingen of er misschien iets niet goed ondersteund is.

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reservoir_Dog
Het is beter met een andere kabel.
Nog een probleem, mijn mac mini registreert zichzelf niet dus ik heb geen basic coverage van apple
Hoe kan dit nu weeral? Heb dus geen support op dit toestel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Reservoir_Dog schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 17:49:
Het is beter met een andere kabel.
Nog een probleem, mijn mac mini registreert zichzelf niet dus ik heb geen basic coverage van apple
Hoe kan dit nu weeral? Heb dus geen support op dit toestel....
Soms duurt het even voordat je hem kan registreren.

Zolang je gewoon de factuur hebt en die datum uiteindelijk (met terugwerkende kracht) invult wordt hij geactiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reservoir_Dog
Ok het is in orde nu.
Ik wil ram kopen, moet dat speciaal van micron enz zijn, waar het label mac opstaat?
Het is toch gewoon sodimm 2666 mhz ram? Anders ga ik direct die ramlatjes bij alternate halen, van kingston, die hyper x latjes. Of van corsair....

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Reservoir_Dog schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:30:
Ik wil ram kopen, moet dat speciaal van micron enz zijn, waar het label mac opstaat?
Het is toch gewoon sodimm 2666 mhz ram? Anders ga ik direct die ramlatjes bij alternate halen, van kingston, die hyper x latjes. Of van corsair....
Het luistert soms nauw. Ik heb eind maart dit setje gekocht en nog geen enkel probleem gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrameWork.
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-09 23:09
Reservoir_Dog schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 11:30:
Ok het is in orde nu.

Mvg
Ik heb (eveneens in maart) tweemaal deze reepjes gekocht en tot op heden geen problemen ondervonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reservoir_Dog
Hallo ik heb mijn ramgeheugen van apple eruit gehaald en 32 gig erin gestoken

Ik heb deze set pricewatch: Corsair Vengeance CMSX32GX4M2A2666C18 gebruikt.

Werkt goed! De gegevens komen ook overeen met dat mac geheugen van corsair, ook C18 DDR 2666

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 17:54

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Even een kleine review van de Satechi Dock; Begin 2020 heb ik een Satechi dock samen met de Mac Mini (2018) aangeschaft (waarschijnlijk is de 'review' ook van toepassing op de Mac Mini M1 uitvoering, maar daar heb ik nog geen ervaring mee). Daarnaast ook meteen een externe schijf van LaCie (2Big TB3) er naast gezet voor backup doeleinden. Dat was tevens het moment dat ik ook ben overgestapt naar Big Sur.

Gedurende het jaar merkte ik 's ochtends vaak dat de Mac Mini aan stond met de melding dat er een crash had voorgedaan en dat de Mini herstart was. Dat is raar, want ik gebruik de slaapstand nooit en wacht altijd totdat de Mac uit is als ik mijn werkkamer verlaat.

Blijkt dus dat zo af en toe de Mac spontaan opnieuw opstart en dat gebeurt dan 20-30 seconden nadat hij uit is gegaan.
In het begin gaf ik daar de combi van de Mac hardware en Big Sur de schuld van. Het OS stond toen nog redelijk in de kinderschoenen. Echter, update na update, een het probleem bleef. Het probleem was niet van die aard dat ik het een acuut probleem vond. Het gebeurde immers eens in de 10-15 keer dat ik de Mac uit zette.

Vorige maand stuitte ik heel toevallig op een forum post waarin iemand ook dergelijke problemen had. Hij had te horen gekregen dat het aan randapparatuur moest liggen, wellicht een brakke dock...

En inderdaad; na het loshalen van de Satechi dock zijn alle problemen weg. En met alle problemen bedoel ik ook alle problemen. Zo bleek mijn dasKeyboard ook geen issues te hebben. Die had ook (eens in de 10-15 keer geen USB verbinding). Dat gebeurde niet voor of na de crash van de Mac Mini, maar op andere tijdstippen na het opstarten. Ook is het tweede scherm nu een stuk stabieler qua display. Die wilde af en toe wel eens een scrambled beeld geven. Even een andere input kiezen en weer terug zetten en het probleem was weg.

Ik draai nu bijna een maand zonder die dock en alles is nog steeds stabiel. Echter mis ik de dock wel qua, dus dan ook bijna meteen de vraag; zijn er docks die dit niet hebben? Want de extra aansluitingen op de voorkant mis ik wel.

Vergeten dat de dock 1 goed ding had. Die had nml de enige USB aansluiting waarop ik mijn Cambridge One versterker kon aansluiten. Via alle andere USB poorten wordt die niet herkend. Dus die heb ik maar via BT gekoppeld.

[ Voor 5% gewijzigd door BlaTieBla op 15-05-2021 08:43 ]

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audi
  • Laatst online: 20-03-2024
Ik ben in bezit gekomen van een mac mini 2018.
Nu wil ik daar 2 schermen led cinema op aan sluiten met allebi een mini display port aansluiting.
Welke verloop heb ik dan nodig?

thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Audi schreef op zondag 16 januari 2022 @ 20:42:
Ik ben in bezit gekomen van een mac mini 2018.
Nu wil ik daar 2 schermen led cinema op aan sluiten met allebi een mini display port aansluiting.
Welke verloop heb ik dan nodig?

thx
USB-C en Thunderbolt 3 accessoires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Even een shop omhoog met een memory vraagje.

Ik heb nog een Mac Mini 2018 i7 liggen met 8GB ram maar ook 1 bankje 16 GB (type zou verder compatible moeten zijn)

Kan ik de MacMini ook uitrusten met 1x 16 i.p.v. 2x8 of moeten er altijd twee bankjes aanwezig zijn?

Edit: Mocht iemand het ooit lezen vanwege dezelfde vraagstelling. Ik had zojuist even wat tijd over dus heb het maar gewoon even geprobeerd en kan daarom bevestigen dat het gewoon werkt.

[ Voor 26% gewijzigd door Donstil op 19-03-2022 13:29 ]

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerique
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-07 21:38
Reservoir_Dog schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 10:01:
Is jouw RAM upgrade gelukt?

En weet je of cas16 problemen geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerique
Reservoir_Dog schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 15:11:

Werkt goed! De gegevens komen ook overeen met dat mac geheugen van corsair, ook C18 DDR 2666
Klopt het dat je dus 2 modules van 32GB hebt gekregen? Dus 64GB in totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerique

Staat C18 voor cas 18?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bedge85
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 13-09 22:20

Gisteren op basis van deze suggestie ook 32GB Corsair Vengeance geheugen in mijn Mac Mini 2018 geplaatst, en werkt super goed. Wel jammer dat de SSD vast is ingebouwd en niet vervangen kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Bedge85 schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 07:11:
[...]

Wel jammer dat de SSD vast is ingebouwd en niet vervangen kan worden.
Je kan natuurlijk wel gewoon een externe SSD aansluiten en MacOS daar eventueel op installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:50
Greatsword schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:08:
[...]

Je kan natuurlijk wel gewoon een externe SSD aansluiten en MacOS daar eventueel op installeren.
Een hele mooie oplossing zou via deze "SATECHI Mac Mini Hub & Stand SSD-behuizing voor NVME/SATA M.2, Mac Mini Dock USB-C 10Gbps, 3 USB A 5/10Gbps, 2.0 audio-aansluiting, voor Mac Studio, Mac Mini M2/M1" zijn. Werkt perfect!

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bedge85
Greatsword schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 11:08:
[...]

Ja daar heb ik eerder iets over voorbij zien komen, heb je hier ervaring mee? Ik weet bijvoorbeeld niet of je in dat geval thunderbolt nodig hebt om voldoende snelheid te behouden of dat USB ook al voldoende is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Bedge85 schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 22:41:
[...]

Ja daar heb ik eerder iets over voorbij zien komen, heb je hier ervaring mee? Ik weet bijvoorbeeld niet of je in dat geval thunderbolt nodig hebt om voldoende snelheid te behouden of dat USB ook al voldoende is.
Ja heb zoiets jaren lang gedaan, pak gewoon een externe SSD zoals bijvoorbeeld een Samsung T7 met de bijbehorende USB-C kabel en dat is net zo snel als je interne SSD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bedge85
Greatsword schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 00:20:
[...]

Ja heb zoiets jaren lang gedaan, pak gewoon een externe SSD zoals bijvoorbeeld een Samsung T7 met de bijbehorende USB-C kabel en dat is net zo snel als je interne SSD.
Dankje voor concrete suggestie. Er zijn zoveel USB SSD's dat als je er niet in verdiept door de bomen het bos niet meer zier :).
Pagina: 1 ... 9 10 Laatste