Even een kleine review van de Satechi Dock; Begin 2020 heb ik een Satechi dock samen met de Mac Mini (2018) aangeschaft (waarschijnlijk is de 'review' ook van toepassing op de Mac Mini M1 uitvoering, maar daar heb ik nog geen ervaring mee). Daarnaast ook meteen een externe schijf van LaCie (2Big TB3) er naast gezet voor backup doeleinden. Dat was tevens het moment dat ik ook ben overgestapt naar Big Sur.
Gedurende het jaar merkte ik 's ochtends vaak dat de Mac Mini aan stond met de melding dat er een crash had voorgedaan en dat de Mini herstart was. Dat is raar, want ik gebruik de slaapstand nooit en wacht altijd totdat de Mac uit is als ik mijn werkkamer verlaat.
Blijkt dus dat zo af en toe de Mac spontaan opnieuw opstart en dat gebeurt dan 20-30 seconden nadat hij uit is gegaan.
In het begin gaf ik daar de combi van de Mac hardware en Big Sur de schuld van. Het OS stond toen nog redelijk in de kinderschoenen. Echter, update na update, een het probleem bleef. Het probleem was niet van die aard dat ik het een acuut probleem vond. Het gebeurde immers eens in de 10-15 keer dat ik de Mac uit zette.
Vorige maand stuitte ik heel toevallig op een forum post waarin iemand ook dergelijke problemen had. Hij had te horen gekregen dat het aan randapparatuur moest liggen, wellicht een brakke dock...
En inderdaad; na het loshalen van de Satechi dock zijn alle problemen weg. En met alle problemen bedoel ik ook alle problemen. Zo bleek mijn dasKeyboard ook geen issues te hebben. Die had ook (eens in de 10-15 keer geen USB verbinding). Dat gebeurde niet voor of na de crash van de Mac Mini, maar op andere tijdstippen na het opstarten. Ook is het tweede scherm nu een stuk stabieler qua display. Die wilde af en toe wel eens een scrambled beeld geven. Even een andere input kiezen en weer terug zetten en het probleem was weg.
Ik draai nu bijna een maand zonder die dock en alles is nog steeds stabiel. Echter mis ik de dock wel qua, dus dan ook bijna meteen de vraag; zijn er docks die dit niet hebben? Want de extra aansluitingen op de voorkant mis ik wel.
Vergeten dat de dock 1 goed ding had. Die had nml de enige USB aansluiting waarop ik mijn Cambridge One versterker kon aansluiten. Via alle andere USB poorten wordt die niet herkend. Dus die heb ik maar via BT gekoppeld.
[
Voor 5% gewijzigd door
BlaTieBla op 15-05-2021 08:43
]