Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanB
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

JanB

Het ken rotter !!!

iLLuSion_xGen schreef op donderdag 21 november 2019 @ 11:39:
[...]

Ze verzenden inderdaad naar de EU maar wel met import tax achteraf en dan wordt ie wel duur
Voor import en kosten komt er nog 28,10 euro bij.

Totaal komt het dan op 81,97 USD = 74,00 Euro + 28,10 Euro = 102,10 Euro.

Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iLLuSion_xGen
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15-05 08:41
JanB schreef op woensdag 4 december 2019 @ 08:45:
[...]

Voor import en kosten komt er nog 28,10 euro bij.

Totaal komt het dan op 81,97 USD = 74,00 Euro + 28,10 Euro = 102,10 Euro.
Ik moet 42 euro bijbetalen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Haga
  • Registratie: Januari 2017
  • Niet online
Deze hub is gewoon te koop op Amazon.de voor nog geen € 80,= 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:50
Haga schreef op donderdag 5 december 2019 @ 07:08:
[...]

Bijna...... vanaf 17 december. :)

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanB
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

JanB

Het ken rotter !!!

Zo, dat is veel. Ik ben benieuwd hoe ze daar bij gekomen zijn. Je kan wellicht nog een poging wagen om bezwaar te maken. Hier de bereiding die bij de mijne zat:

Invoerrechten Mac Mini hub

Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Descendant
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-06 19:27
bing69 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 07:43:
Gisteren mijn geheugen (van de Mac Mini) laten uitbreiden van 8 naar 32.
Heerlijk!!
Ik heb het gister zelf gedaan. Was toch iets spannender dan ik had verwacht, maar uiteindelijk is alles goed gegaan gelukkig. Toch weer €600 Apple tax bespaard :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:05
Descendant schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 11:11:
[...]

Ik heb het gister zelf gedaan. Was toch iets spannender dan ik had verwacht, maar uiteindelijk is alles goed gegaan gelukkig. Toch weer €600 Apple tax bespaard :P
Same hier, aardig vaak youtube filmpje rewind gedaan om geen fouten te maken :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Descendant
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-06 19:27
TweakerVincent schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 11:19:
[...]

Same hier, aardig vaak youtube filmpje rewind gedaan om geen fouten te maken :D
Inderdaad. Bij mij kwam vooral dat piepkleine LED-connectortje nogal lastig uit het moederbord. Zelfs met redelijk wat kracht kwam 'ie er niet uit, terwijl ik in de comments bij die stap op iFixit las dat sommige mensen die connector per ongeluk met socket en al uit het moederbord hadden gerukt 8)7 Kostte een paar pogingen en een paar keer diep ademhalen voordat ik hem los wist te wurmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Zie ik dat nu verkeerd of is 64GB wel heel goedkoper geworden een jaar na de introductie van de mac mini 2018?

Amazond 64gb

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:45

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Haga schreef op donderdag 5 december 2019 @ 07:08:
[...]

Heb deze besteld bij Amazon voor 62,22 met 5 euro korting bon, geen BTW :)

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:45

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

kevinl schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 17:49:
Zie ik dat nu verkeerd of is 64GB wel heel goedkoper geworden een jaar na de introductie van de mac mini 2018?

Amazond 64gb
Bij mac4us.nl zie ik 64GB voor 299,95 met samsung modules. (2x 32GB).

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4bit
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-09 14:08

4bit

Onward, to futility!

Ja RAM is blijkbaar toch heel wat goedkoper geworden, begin dit jaar nog 220 euro betaald voor 32GB.

Die Satechi hub heb ik ook gekocht, samen met die Apple watch lader en een draadloze lader. Hiervoor moest ik in totaal 39 euro tax betalen, gekregen via een bericht van DHL.
Vorig weekend toegekregen maar nog niet kunnen gebruiken. Het is in ieder geval wel kwaliteit en is mijn ogen wel een zeer mooie oplossing.
Descendant schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 12:08:
[...]

Inderdaad. Bij mij kwam vooral dat piepkleine LED-connectortje nogal lastig uit het moederbord. Zelfs met redelijk wat kracht kwam 'ie er niet uit, terwijl ik in de comments bij die stap op iFixit las dat sommige mensen die connector per ongeluk met socket en al uit het moederbord hadden gerukt 8)7 Kostte een paar pogingen en een paar keer diep ademhalen voordat ik hem los wist te wurmen.
Ik had toch veruit het meeste moeite met de antenne los te maken en er terug op te klikken.

[ Voor 18% gewijzigd door 4bit op 12-12-2019 09:47 ]

I'll do what I can, but expect very little.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl

kevinl

Yellow van

4bit schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:40:
Ja RAM is blijkbaar toch heel wat goedkoper geworden, begin dit jaar nog 220 euro betaald voor 32GB.
Ik vind dat het best hard gaat met de daling van de prijs. Wie had dat kunnen verwachten. Terwijl de prijs bij Apple gelijk is gebleven.

Toch is 300 nog best wel wat geld als je al een kleine 1600 moet ophoesten voor het basis i7 model.
Het aantal cores tussen de i5 en de i7 zijn volgens mij gelijk gebleven. Dus het is puur het aantal Hz. Zit er zoveel verschil tussen dat het die upgrade van 240 euro rechtvaardigd?
Of kan je beter i5 nemen met 64GB reepjes van een andere leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-09 14:08

4bit

Onward, to futility!

Ja dat is nu eenmaal apple, in het begin vallen de prijzen op zich nog wel mee. Maar in de technologie sector kan nieuwe technologie hard dalen in prijs. Maar Apple verlaagt hun prijzen zeer zelden. En dan beginnen de upgrades wel zeer duur te worden tov de gangbare prijzen. Zowel bij RAM als bij SSDs. Alhoewel de RAM prijzen bij de mac mini van in den beginne al wel te duur waren.

Ik heb het laatste gedaan. i5, en dan 32GB gekocht op amazon.com. De i7 heeft ook wel hyperthreading wat de i5 niet heeft. Maar de i5 leek mij een goede middenmoot. Ik ben voornamelijk gegaan voor een grotere interne harde (onmiddelijk zelfs 1TB.). Ondertussen een externe SSD (Samsung T5 1TB) er bij gehangen. Die kan je rechtstreeks op 1 van de thunderbolt/USB-C poorten hangen.

I'll do what I can, but expect very little.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl

kevinl

Yellow van

4bit schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 11:40:
Ja dat is nu eenmaal apple, in het begin vallen de prijzen op zich nog wel mee. Maar in de technologie sector kan nieuwe technologie hard dalen in prijs. Maar Apple verlaagt hun prijzen zeer zelden. En dan beginnen de upgrades wel zeer duur te worden tov de gangbare prijzen. Zowel bij RAM als bij SSDs. Alhoewel de RAM prijzen bij de mac mini van in den beginne al wel te duur waren.

Ik heb het laatste gedaan. i5, en dan 32GB gekocht op amazon.com. De i7 heeft ook wel hyperthreading wat de i5 niet heeft. Maar de i5 leek mij een goede middenmoot. Ik ben voornamelijk gegaan voor een grotere interne harde (onmiddelijk zelfs 1TB.). Ondertussen een externe SSD (Samsung T5 1TB) er bij gehangen. Die kan je rechtstreeks op 1 van de thunderbolt/USB-C poorten hangen.
Ik en mijn grote mond weer. Waarom moest ik dat nu weer vragen. Dan had ik de i5 gekocht en was ik overal goedkoper geweest. Nu zie ik iets wat niet meer unseen kan worden. :| Geen HT. Wat is dat nu weer voor iets? HT is toch zo oud als de weg naar Rome toch? Dan lees ik dat die op de i5 macversie disabled is.

12 virtuele cores is toch wel mooi om te zien :o
1600 + 300 geheugenkit = ff 1.900 aftikken :|

Ik kan ook als uitgangspunt een i3 gaan en die upgraden naar de i7, met 8gb ram, 128gb ssd en 10gbit nic.
OSX kan toch werken op 128gb?

[ Voor 9% gewijzigd door kevinl op 13-12-2019 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-09 15:47
kevinl schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 11:49:
[...]

Ik en mijn grote mond weer. Waarom moest ik dat nu weer vragen. Dan had ik de i5 gekocht en was ik overal goedkoper geweest. Nu zie ik iets wat niet meer unseen kan worden. :| Geen HT. Wat is dat nu weer voor iets? HT is toch zo oud als de weg naar Rome toch? Dan lees ik dat die op de i5 macversie disabled is.

12 virtuele cores is toch wel mooi om te zien :o
1600 + 300 geheugenkit = ff 1.900 aftikken :|

Ik kan ook als uitgangspunt een i3 gaan en die upgraden naar de i7, met 8gb ram, 128gb ssd en 10gbit nic.
OSX kan toch werken op 128gb?
Ik zou nooit de 128gb nemen ivm degradatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Het heet macOS tegenwoordig, maar ik zou niet voor de 128 gaan. Die reactie hierboven kan ik niet plaatsen, ik heb nog nooit gehoord van degradatie van de SSDs van Apple. Theoretisch kan het wellicht, maar een veel belangrijkere reden is dat van de 128 gig gewoon te weinig over blijft.

Behalve je systeemfiles nemen ook swap files ca. het dubbele in van RAM geheugen. Een reboot verwijdert alle swap files maar die komen weer terug. En als je denkt dat je genoeg over hebt, dan krijg je problemen bij updates. Die nemen tegenwoordig vrij veel ruimte in, omdat upgrades een volledig nieuwe systeempartitie maken, en bij de volgende succesvolle boot de oude systeempartitie verwijderen.

Ik heb dus zelf wél een 128 gig SSD, en moet bij elke OS update dus Xcode (15 gig) weggooien, trash leeggooien en updaten. En dat is met 15 gig reeds vrij!

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinl

kevinl

Yellow van

TucanoItaly schreef op maandag 23 december 2019 @ 09:52:
[...]

Het heet macOS tegenwoordig, maar ik zou niet voor de 128 gaan. Die reactie hierboven kan ik niet plaatsen, ik heb nog nooit gehoord van degradatie van de SSDs van Apple. Theoretisch kan het wellicht, maar een veel belangrijkere reden is dat van de 128 gig gewoon te weinig over blijft.

Behalve je systeemfiles nemen ook swap files ca. het dubbele in van RAM geheugen. Een reboot verwijdert alle swap files maar die komen weer terug. En als je denkt dat je genoeg over hebt, dan krijg je problemen bij updates. Die nemen tegenwoordig vrij veel ruimte in, omdat upgrades een volledig nieuwe systeempartitie maken, en bij de volgende succesvolle boot de oude systeempartitie verwijderen.

Ik heb dus zelf wél een 128 gig SSD, en moet bij elke OS update dus Xcode (15 gig) weggooien, trash leeggooien en updaten. En dat is met 15 gig reeds vrij!
Dank je wel voor de toelichting. Dan wordt het een i7, 8gb, 256gb en 10gbit nic en 64gb ram.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-09 22:27
Benieuwd of deze uitbreiding voor de Mac mini het gaat redden... heeft iemand nog £699 liggen?

ANIMAIONIC on Kickstarter
Afbeeldingslocatie: http://cdn3.gadgetify.com/wp-content/uploads/2019/12/10/ANIMAIONIC.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Gluten Parody op 30-12-2019 16:27 ]

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enzo Dizono
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-05-2022
Iemand al ervaring met die Satechi in de praktijk? En ervaringen op het gebied van koeling? Ik heb zelf een i7 die ik gebruik voor fotografie en die volgens de intel power tool behoorlijk vaak tegen de 100 graden aanzit. Mijn vriendin (ook fotograaf) heeft net de i5 besteld (waar ik door de lagere RAM-prijzen nu toch maar zelf de 32 GB in ga zetten, in plaats van het bij Apple mee te bestellen) en ik zou graag voor ons beide zo'n ding willen bestellen. Laat het kabeltje aan de achterkant eventueel wat ruimte om met een paar rubberen dopjes de Mini iets hoger op de dock te plaatsen?

Ben ook wel benieuwd naar een 'echte' foto, hoe zit het met kleurafwijking?

www.jessekraal.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:36

Nitai

Live the life you love.

Enzo Dizono schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 11:13:
Iemand al ervaring met die Satechi in de praktijk? En ervaringen op het gebied van koeling? Ik heb zelf een i7 die ik gebruik voor fotografie en die volgens de intel power tool behoorlijk vaak tegen de 100 graden aanzit. Mijn vriendin (ook fotograaf) heeft net de i5 besteld (waar ik door de lagere RAM-prijzen nu toch maar zelf de 32 GB in ga zetten, in plaats van het bij Apple mee te bestellen) en ik zou graag voor ons beide zo'n ding willen bestellen. Laat het kabeltje aan de achterkant eventueel wat ruimte om met een paar rubberen dopjes de Mini iets hoger op de dock te plaatsen?

Ben ook wel benieuwd naar een 'echte' foto, hoe zit het met kleurafwijking?
Op Reddit wordt idd wel kleurverschil genoemd.
https://www.reddit.com/r/...er_mac_mini_2018/f8x568g/

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iLLuSion_xGen
Ik heb hem nu 1 week en m'n i5 wordt inderdaad wel warmer maar niet veel meer hoor. De poorten aan de voorkant zijn voor mij wel een groot pluspunt.

Er is ook inderdaad wat kleurverschil maar bij mij valt het niet op doordat mijn scherm er boven hangt en de schaduw erop valt.

Zal zien dat ik eens een foto kan posten morgen

Edit:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2oHSeCm.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door iLLuSion_xGen op 01-01-2020 16:46 . Reden: Foto bijgevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzo Dizono
Thanks, ziet er -ondanks het kleine kleurverschil- wel echt heel strak uit. Misschien toch maar bestellen...

RAM-upgrade van de Mini viel me alles mee trouwens. Koste me 2x 30 minuten omdat ik de eerste keer uit voorzichtigheid een van de twee ram-reepjes net niet goed genoeg had aangeduwd. Twee keer was het wel raak.

www.jessekraal.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:57
Enzo Dizono schreef op zondag 12 januari 2020 @ 16:58:
Thanks, ziet er -ondanks het kleine kleurverschil- wel echt heel strak uit. Misschien toch maar bestellen...

RAM-upgrade van de Mini viel me alles mee trouwens. Koste me 2x 30 minuten omdat ik de eerste keer uit voorzichtigheid een van de twee ram-reepjes net niet goed genoeg had aangeduwd. Twee keer was het wel raak.
Welk ram geheugen heb je gekocht en waar? Ben ook aan het kijken naar een uitbreiding naar 32 GB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enzo Dizono
Gekocht bij Apple4you, volgens mij met 213,63 de goedkoopste voor de OWC 32GB-kit en voor een tientje heb je er bij diezelfde winkel ook het setje gereedschap van OWC bij. Met i-Fixit-set in de hand prima te doen, al had ik er zelf nog wel een setje pincetjes bij (eentje met een gebogen puntje en een brede met wat tape over het bekje om de schroefjes te kunnen pakken en terugplaatsen.

www.jessekraal.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-08 10:11

-SaveMe-

-klik-

Ik heb in xcode 11 veel last van dat ik steeds "invalid character source file" krijg. Ik vermoed dat my magic keyboard v1 niet helemaal meer up to par is, paar toetsen (pijltjes) blijven ook wat hangen.

Zit er dus over te denken keyboard en trackpad door v2 varianten te vervangen. De trackpad is er ook in antraciet wat mooi past bij de mini 2018, maar de keyboard v2 is er alleen in het wit? Klopt dit ?

GamiQ, de game notes app met game maps!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:38

nelizmastr

Goed wies kapot

-SaveMe- schreef op maandag 13 januari 2020 @ 15:30:
Ik heb in xcode 11 veel last van dat ik steeds "invalid character source file" krijg. Ik vermoed dat my magic keyboard v1 niet helemaal meer up to par is, paar toetsen (pijltjes) blijven ook wat hangen.

Zit er dus over te denken keyboard en trackpad door v2 varianten te vervangen. De trackpad is er ook in antraciet wat mooi past bij de mini 2018, maar de keyboard v2 is er alleen in het wit? Klopt dit ?
Zie hier, in space grijs, welke ik ook heb :)

https://www.apple.com/nl/...lands-spacegrijs?fnode=4c

Mocht je niets voelen voor draadloos, je kan hem als bedraad tobo gebruiken op elke machine via de lightning naar USB kabel.

De versie zonder numpad is alleen wit idd. Maar dat is ook een ouder model.

[ Voor 4% gewijzigd door nelizmastr op 13-01-2020 15:47 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-08 10:11

-SaveMe-

-klik-

@nelizmastr Thanks, alleen is dit de full size ik ik zoek de kleine variant :) Die zie ik ook op de Apple site niet staan ...

Die grijze is ook wel een nieuwe variant (schuin oplopend). Ga ik denk ik toch maar voor de kleine witte en de silver trackpad v2 .... :/

[ Voor 35% gewijzigd door -SaveMe- op 13-01-2020 15:51 ]

GamiQ, de game notes app met game maps!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Escrimador
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-09 21:54
Heeft iemand hier ervaring met de LG34WK95U of een ander 34 inch scherm?

Ik wil eigenlijk een groot scherm op mijn bureau voor een Mini2018 om wat simpel kantoorwerk, rdp, beetje fotobeheer en internetten op te doen. De reviews zijn wisselend en gezien resolutie zou LG32UL950 misschien zelfs prettiger werken zijn.

Eigenlijk heb ik alleen maar naar de mini gekeken omdat ik dan zelf eigen (groter) scherm uit kan kiezen en toch al een MBP heb, anders had een gewone iMac 27” nog wel optie geweest

Only dead fish go with the flow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 17:54

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

De Mac Mini aangeschaft (i7, 8GB, 1TB uitvoering). Ik zal zelf de 8GB voor 32 GB vervangen als hij binnen is. Ik kom van een iMac 27" uit 2010, dus alle randapparatuur (FW800 en USB2 storage) ook maar meteen vervangen voor een LaCie 2BIG 16TB en een Synology NAS voor backup.

De Satechi dock heb ik op amazon.fr besteld voor ~75 euro dacht ik. Met name voor de poorten aan de voorkant.

Nu maar hopen dat de iMac blijft leven tot de Mac Mini er is. Meerdere USB poorten doen het inmiddels erg slecht en Bluetooth is ook al overleden.....
In de tussentijd ~8TB aan content via USB2 kopiëren naar mijn nieuwe NAS....... Dat voelt alsof ik weer terug ben in het 14k4 modem tijdperk. z o l a n g z a a m . . . .

Kan niet wachten om weer met een beetje snelheid door mijn Lightroom catalogus te kunnen scrollen.
Gluten Parody schreef op maandag 30 december 2019 @ 16:25:
Benieuwd of deze uitbreiding voor de Mac mini het gaat redden... heeft iemand nog £699 liggen?

ANIMAIONIC on Kickstarter
[Afbeelding]
Da's alleen de kast. Dan moet je er zelf nog een paar kaarten voor kopen.

[ Voor 24% gewijzigd door BlaTieBla op 14-01-2020 16:18 ]

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi98
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 03-09 16:57
Escrimador schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 11:47:
Heeft iemand hier ervaring met de LG34WK95U of een ander 34 inch scherm?

Ik wil eigenlijk een groot scherm op mijn bureau voor een Mini2018 om wat simpel kantoorwerk, rdp, beetje fotobeheer en internetten op te doen. De reviews zijn wisselend en gezien resolutie zou LG32UL950 misschien zelfs prettiger werken zijn.

Eigenlijk heb ik alleen maar naar de mini gekeken omdat ik dan zelf eigen (groter) scherm uit kan kiezen en toch al een MBP heb, anders had een gewone iMac 27” nog wel optie geweest
Werkt perfect met mijn LG 34UM95 (3440x1440 34 inch). Voor mij is het in elk geval een verademing en alles schaalt heel mooi in macOS. Ik raad je zeker aan om het scherm via Thunderbolt aan te sluiten dan werken de helderheid/volume knopjes (mocht je over een Apple keyboard beschikken) zoals op een iMac.

Hiervoor had ik een iMac 27 inch (2009 model) waarvan de grafische kaart het jammer genoeg begeven heeft en ik moet zeggen dat de extra ruimte op de LG Ultrawide een enorm verschil maakt: je kan met gemak in 3 documenten tegelijk werken zonder al te veel gescroll/gezoom.

Ikzelf heb de Mini voor €699 kunnen scoren bij Fnac (weet niet of de prijs nu nog hetzelfde is), weliswaar de instapper met i3, 8GB RAM en 128GB SSD. Maar gezien de quad core i3 overeenkomt met een 7e generatie i5 valt dat reuze mee, RAM kan je nog vrij eenvoudig uitbreiden op dit model Mac mini en voor opslag heb je zo een externe SSD. Bijkomend voordeel is dan nog dat je steeds een externe grafische kaart kan aansluiten mocht je wat zwaarder grafisch werk willen doen op de Mini (maar deze kunnen best kostelijk zijn).

Veel succes met je zoektocht nog! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Escrimador
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-09 21:54
Thx ik heb vandaag de 32” variant in ontvangt genomen en is toch wel flinke verbetering ten op zichtte van mijn oude Dell 27 (wat destijds goed scherm was)

Ben erg blij met de grote van de letters ook in deze combinatie

Only dead fish go with the flow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
Escrimador schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 00:49:
Thx ik heb vandaag de 32” variant in ontvangt genomen en is toch wel flinke verbetering ten op zichtte van mijn oude Dell 27
offtopic:
ik weet nog dat ik van 14 naar 17 inch crt ging. Totale euforie... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
Gluten Parody schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 09:38:
[...]

offtopic:
ik weet nog dat ik van 14 naar 17 inch crt ging. Totale euforie... :P
Ik weet nog dat ik op z/w tv's werkte....met oa Sinclair Spectrum

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Mac Mini i7 is inmiddels fully operational. Wel een aantal 'dingetjes';
  • Hij wordt erg warm. Dacht eerst dat ik de fan niet goed had aangesloten na de memory upgrade, maar dat lijkt 'gewoon' te zijn. Heb voor de zekerheid wat blokjes tussen de satechi-stand en de mac gedaan t.b.v. de airflow.
  • Ik heb er 2 LG 4k HDR schermen aan hangen en de DisplayPort (via een storage enclosure dat via TB3 verbonden is) wordt niet altijd actief zo lijkt het. Hij wordt dan ook niet herkend. Na een reboot weer wel. Weird. Eens kijken wat er gebeurd als ik HDMI gebruik (eerst ff een kabel vinden.....)
Verder nogal wat issues met Catalina (kwam van High Sierra), maar die zijn voor een ander topic...

UPDATE: ik heb de DisplayPort aan de docking van een laptop gehangen en nu de MacMini met HDMI op de tweede monitor gekoppeld en dat gaat goed. Dus het zal iets met de Thunderbolt3 -> Enclosure -> DisplayPort -> Monitor zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door BlaTieBla op 18-01-2020 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
BlaTieBla schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 19:39:
Mac Mini i7 is inmiddels fully operational. Wel een aantal 'dingetjes';
  • Hij wordt erg warm. Dacht eerst dat ik de fan niet goed had aangesloten na de memory upgrade, maar dat lijkt 'gewoon' te zijn. Heb voor de zekerheid wat blokjes tussen de satechi-stand en de mac gedaan t.b.v. de airflow.
Dit is Apple... :X Fangeluid vinden ze vies. Daarom laten ze de CPU standaard tot de maximum Tjunction oplopen en dan gaan ze pas aan de fansnelheid denken. Ik snap het wel maar dat is iets dat gewoon een keuzemogelijkheid voor de gebruiker nodig heeft vind ik. Helaas zijn keuzemogelijkheden ook iets waar Apple niet van houdt :)

Ik gebruikte altijd deze tool maar die schijnt in Catalina niet meer te werken: https://github.com/hholtmann/smcFanControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

GekkePrutser schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 12:37:
[...]

Dit is Apple... :X Fangeluid vinden ze vies. Daarom laten ze de CPU standaard tot de maximum Tjunction oplopen en dan gaan ze pas aan de fansnelheid denken. Ik snap het wel maar dat is iets dat gewoon een keuzemogelijkheid voor de gebruiker nodig heeft vind ik. Helaas zijn keuzemogelijkheden ook iets waar Apple niet van houdt :)

Ik gebruikte altijd deze tool maar die schijnt in Catalina niet meer te werken: https://github.com/hholtmann/smcFanControl
Ik ben Mac Fan Control eens aan het proberen. Ik zie dat de fan normaal rond de 2500RPM zit (op de auto-stand), terwijl hij volgens de tool naar 4500 kan. Nu eens op 3250 gezet en eens kijken wat dat met de temp doet van de case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMaxMan
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14-09 10:29
BlaTieBla schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 13:22:
[...]

Ik ben Mac Fan Control eens aan het proberen. Ik zie dat de fan normaal rond de 2500RPM zit (op de auto-stand), terwijl hij volgens de tool naar 4500 kan. Nu eens op 3250 gezet en eens kijken wat dat met de temp doet van de case.
Je kan de snelheid ook doen afhangen van temperatuur. Zo heb ik op m'n iMac & MBP ingesteld dat de snelheid naar omhoog gaat vanaf 45°C en op 95°C aan z'n maximumsnelheid moet draaien, gebaseerd op de CPU PECI sensor. Maar dat is voor licht gebruik, ik kan me inbeelden dat je voor zwaardere workloads misschien ook iets hogere temperaturen wilt tolereren om er geen stofzuiger van te maken.

[ Voor 12% gewijzigd door TheMaxMan op 18-01-2020 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

MaxVMH schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 13:45:
[...]

Je kan de snelheid ook doen afhangen van temperatuur. Zo heb ik op m'n iMac & MBP ingesteld dat de snelheid naar omhoog gaat vanaf 45°C en op 95°C aan z'n maximumsnelheid moet draaien, gebaseerd op de CPU PECI sensor. Maar dat is voor licht gebruik, ik kan me inbeelden dat je voor zwaardere workloads misschien ook iets hogere temperaturen wilt tolereren om er geen stofzuiger van te maken.
Zo ver had ik nog niet gekeken, maar ik zal daar eens wat mee gaan spelen. Wat sowieso al ~5 graden scheelt is het creeeren van iets meer ruimte tussen de Mini en Satechi dock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
GekkePrutser schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 12:37:
[...]

Kijk eens naar deze: https://www.crystalidea.com/macs-fan-control/support

te laat..... Sorry

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

iLLuSion_xGen schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 01:10:

Er is ook inderdaad wat kleurverschil maar bij mij valt het niet op doordat mijn scherm er boven hangt en de schaduw erop valt.

Zal zien dat ik eens een foto kan posten morgen

Edit:
[Afbeelding]
Bij mij klopt de kleur wel een stuk beter met de meest recente Mac Mini. Er is alleen een klein verschil onder een bepaalde hoek, Maar dat heeft te maken met de manier / richting waarop het materiaal bewerkt is.

Afbeeldingslocatie: https://dump.redelijkheid.com/GoT/macminisatechistand.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
BlaTieBla schreef op zondag 19 januari 2020 @ 11:22:
[...]

Bij mij klopt de kleur wel een stuk beter met de meest recente Mac Mini. Er is alleen een klein verschil onder een bepaalde hoek, Maar dat heeft te maken met de manier / richting waarop het materiaal bewerkt is.

[Afbeelding]
Ga de mijne eind van de week bestellen, ben benieuwd...

Bing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:57
Gisteren mijn mac mini opengeschroefd en 32 GB geheugen geplaatst. Fluitje van een cent om uit te voeren! Van te voren even een youtube video bekeken en dan is het prima zelf uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
BlaTieBla schreef op zondag 19 januari 2020 @ 09:18:
[...]

Zo ver had ik nog niet gekeken, maar ik zal daar eens wat mee gaan spelen. Wat sowieso al ~5 graden scheelt is het creeeren van iets meer ruimte tussen de Mini en Satechi dock.
Kan het dock niet erbovenop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bing69
Mijne komt morgen binnen, ga ik testen

Bing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Kan wel, maar;
  1. Ziet er niet uit
  2. de dock is relatief licht waardoor je met in en uitpluggen van devices hem van de mini afschuift en je dus twee handen nodig hebt. Dat kan je oplossen door er een baksteen op te leggen, maar... zie punt 1
Overigens is die tempdaling van ~5 graden bij mij dus generiek wanneer ik de mini ook zonder dock iets hoger plaatst. Idealiter zou hij gewoon een centimeter of 3 boven mijn bureau moeten zweven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bing69
Zojuist binnen gekregen, kan nog geen echte temp stijging ontdekken. Ben aan het browsen en een sd kaart aan het beschrijven. Zit op 45,1. Omgekeerd is inderdaad niet mooi. Maar de koeling zit toch aan de achterkant niet aan de onderkant!

Bing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

bing69 schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 12:42:
Zojuist binnen gekregen, kan nog geen echte temp stijging ontdekken. Ben aan het browsen en een sd kaart aan het beschrijven. Zit op 45,1. Omgekeerd is inderdaad niet mooi. Maar de koeling zit toch aan de achterkant niet aan de onderkant!
De lucht wordt van onder aangezogen en aan de achterkant uitgeblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
Er zijn standaardjes waar de mini verticaal in gaat, dan zuigt ie dus lucht aan van opzij. Niet mooi met een Satechi dock, wel koel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Ik heb die Mac Fan Control app gekocht (want dan kan je profielen opslaan) en die hitte van de behuizing is weg. De fan gaat gewoon eerder sneller draaien om de boel koel te houden.
Dus de Satechi er netjes onder (met iets meer ruimte) en een marginaal luidere Mac Mini als ik aan het foto/video editten ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
BlaTieBla schreef op zondag 26 januari 2020 @ 00:01:
Ik heb die Mac Fan Control app gekocht (want dan kan je profielen opslaan) en die hitte van de behuizing is weg. De fan gaat gewoon eerder sneller draaien om de boel koel te houden.
Dus de Satechi er netjes onder (met iets meer ruimte) en een marginaal luidere Mac Mini als ik aan het foto/video editten ben.
Kwam er net achter dat er een hele sterke veer in de mini sd kaart houder zit. Kaartje zat nog niet goed en sprong weg, 15 min. met z'n tweeën op de knieën aan het zoeken geweest :)

Bing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustSys
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-11-2023
Iemand al zelf 2 latjes van 64gb ram erin gestoken?

Heb nu 32gb ram maar mijn vms’ (SystemCenter omgeving) beginnen om meer RAM te schreeuwen :)

https://www.mac4us.nl/pro...g19jm4rcgfh5hvrpfndiigp67

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

JustSys schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 08:50:
Iemand al zelf 2 latjes van 64gb ram erin gestoken?

Heb nu 32gb ram maar mijn vms’ (SystemCenter omgeving) beginnen om meer RAM te schreeuwen :)

https://www.mac4us.nl/pro...g19jm4rcgfh5hvrpfndiigp67
De Mac Mini 2018 gaat toch maar max tot 64GB? Bedoel je 64GB (2 * 32GB)?
Ik vind ook nergens enige hint op de interwebs dat er totaal 128GB RAM in kan (wel 128GB SSD)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-09 08:40

Mac mini Also Updated Today

Whether they are using it as a desktop computer, a music and movie storage hub for the family, or as a code compile server for Xcode, customers love Mac mini. The standard configurations of Mac mini now come with double the storage capacity. The $799 configuration now comes standard with 256GB, while the $1,099 configuration features 512GB of storage, and every Mac mini is made from 100 percent recycled aluminum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiny Disco
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-05 07:57
Wanneer kan je de nieuwe Mac Mini bestellen bij de Amac winkels? Gisteren wilde ik het huidige model Mac Mini kopen maar de medewerker zei dat ik beter even kon wachten omdat Apple een half uur geleden de nieuwe Mac Mini heeft aangekondigd. Op de site van Apple is hij al wel te bestellen , op de site van Amac echter nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Wist die medewerker dat dan niet? En waarom niet bij Apple kopen?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Shiny Disco schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 16:08:
Wanneer kan je de nieuwe Mac Mini bestellen bij de Amac winkels? Gisteren wilde ik het huidige model Mac Mini kopen maar de medewerker zei dat ik beter even kon wachten omdat Apple een half uur geleden de nieuwe Mac Mini heeft aangekondigd. Op de site van Apple is hij al wel te bestellen , op de site van Amac echter nog niet.
Er is alleen een storage upgrade voor de Mac Mini. Voor de rest is het dezelfde.

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiny Disco
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-05 07:57
MysticX schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 16:22:
[...]

Er is alleen een storage upgrade voor de Mac Mini. Voor de rest is het dezelfde.
I know maar vanaf wanneer kan je hem bestellen bij andere niet Apple stores

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Shiny Disco schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 16:32:
[...]

I know maar vanaf wanneer kan je hem bestellen bij andere niet Apple stores
Denk dat dat nog even afwachten is. Als je snel duidelijkheid wilt hebben, bel dan even naar de klantenservice van de Amac :)

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-11-2024

Ron_Tweaker

Tweak!

Hoe zijn de ervaringen met het basismodel? i3, 8Gb en 128Gb?

Voor het thuiswerken heb ik op dit moment een MBP 13" 2016 met een i5 Dual Core 2.0 Ghz en 256Gb SSD. Echter valt het in de praktijk niet mee te werken. Wanneer ik op het netwerk van de zaak moet inloggen moet ik via een andere manier booten vervolgens kom ik in het netwerk van de zaak, ik kan vervolgens niet meer in MacOS aan de slag.

Ik heb op dit moment een externe monitor, deze wil ik koppelen aan een nieuw aan te schaffen Mac mini. Deze zal voornamelijk gebruikt worden voor het huis-tuin en keukengebruik, geen zware applicaties, enkel MS-Office en Mail.

Is dan een SSD van 128Gb voldoende? Wordt er niet teveel geswapped ivm de 8Gb werkgeheugen? Hoeveel heb je over als je enkel en alleen MS-Office gebruikt? En voldoet de i3 of kan ik beter de 6-core i5 nemen met de 3.0 CPU? Ik vermoed dat de i3 beter is dan mijn huidige i5 van mijn MBP. Fijne is wel van deze Mac mini is dat hij qua werkgeheugen uitbreidbaar is.

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martijn1899
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-09 18:07
Ron_Tweaker schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 12:28:

Voor het thuiswerken heb ik op dit moment een MBP 13" 2016 met een i5 Dual Core 2.0 Ghz en 256Gb SSD. Echter valt het in de praktijk niet mee te werken. Wanneer ik op het netwerk van de zaak moet inloggen moet ik via een andere manier booten vervolgens kom ik in het netwerk van de zaak, ik kan vervolgens niet meer in MacOS aan de slag.

Ik heb op dit moment een externe monitor, deze wil ik koppelen aan een nieuw aan te schaffen Mac mini. Deze zal voornamelijk gebruikt worden voor het huis-tuin en keukengebruik, geen zware applicaties, enkel MS-Office en Mail.

Is dan een SSD van 128Gb voldoende? Wordt er niet teveel geswapped ivm de 8Gb werkgeheugen? Hoeveel heb je over als je enkel en alleen MS-Office gebruikt? En voldoet de i3 of kan ik beter de 6-core i5 nemen met de 3.0 CPU? Ik vermoed dat de i3 beter is dan mijn huidige i5 van mijn MBP. Fijne is wel van deze Mac mini is dat hij qua werkgeheugen uitbreidbaar is.
Heb vorige week precies dit model opgepikt bij de MediaMarkt. € 449 _/-\o_

Voor mij is het de vervanger van de 2014 Mac mini, de 2,6 Ghz dual core. En de nieuwe voelt echt veel sneller aan. Draait uiteraard prima op een 4k scherm. Gebruik hem ook niet voor heftige dingen. Heb voor opslag wel een 2tb ssd eraan hangen middels USB. Daar staat dan mijn photolibrary en de mediabestanden. Hij is ook mijn Plex server.

Voor het verdere gebruik van een beetje internetten, thuiswerken en wat office gedoe is hij ook helemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLLuSion_xGen
Martijn1899 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 13:38:
[...]

Voor mij is het de vervanger van de 2014 Mac mini, de 2,6 Ghz dual core. En de nieuwe voelt echt veel sneller aan. Draait uiteraard prima op een 4k scherm. Gebruik hem ook niet voor heftige dingen. Heb voor opslag wel een 2tb ssd eraan hangen middels USB. Daar staat dan mijn photolibrary en de mediabestanden. Hij is ook mijn Plex server.

Voor het verdere gebruik van een beetje internetten, thuiswerken en wat office gedoe is hij ook helemaal prima.
449 euro is echt wel een knalprijs, externe SSD er aan en je bent vertrokken inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1899
Ja, stond ook wel op de website voor die prijs, alleen nergens beschikbaar. Kwam er toevallig nog 1 bij de lokale Mediamarkt tegen.

Verder zijn de poorten met 2 keer usb-a en 4 keer usb-c / thunderbolt ook keurig voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Als een i5 al niet lekker werkt, vraag ik me wel af wat jij allemaal moet doen thuis. Die i3 is misschien 30% sneller, dat maakt de onwerkbare situatie niet echt veel beter. Ik werk thuis op een 2009 Mac Mini, maar ik log in op een virtuele windows bak (Citrix) en alle software draait daar. Mijn mini is alleen voor I/O en beeldscherm verantwoordelijk.

Ik snap je opmerking over het inloggen ook niet echt. Boot je naar windows op je mac mini?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker

Ron_Tweaker

Tweak!

zonoskar schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 21:33:
[...]

Als een i5 al niet lekker werkt, vraag ik me wel af wat jij allemaal moet doen thuis. Die i3 is misschien 30% sneller, dat maakt de onwerkbare situatie niet echt veel beter. Ik werk thuis op een 2009 Mac Mini, maar ik log in op een virtuele windows bak (Citrix) en alle software draait daar. Mijn mini is alleen voor I/O en beeldscherm verantwoordelijk.

Ik snap je opmerking over het inloggen ook niet echt. Boot je naar windows op je mac mini?
Nee lastig uit te leggen, ik moet op Ubuntu inloggen vanaf een USB stick. Ik kan daardoor gelijktijdig geen gebruik maken van MacOS.

Intussen heb ik de Mac Mini gekocht met de 3.0 Ghz i5, 256 Gb SSD en 8Gb RAM die ik in de toekomst ga upgraden naar 16 of 32.

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online

Waarom een ander OS? Dit ligt dan toch echt meer aan het bedrijfsnetwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron_Tweaker

Ron_Tweaker

Tweak!

Berlinetta schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 02:47:
[...]Waarom een ander OS? Dit ligt dan toch echt meer aan het bedrijfsnetwerk.
Dat klopt.

Intussen heb ik een 3.0Ghz Intel i5 met 8Gb en 256Gb SSD gekocht. Werkt prima! Sneller dan mijn MacBook Pro zo op eerste gezicht :)

Apple | Marantz | B&W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Ron_Tweaker schreef op maandag 30 maart 2020 @ 15:31:
[...]

Dat klopt.

Intussen heb ik een 3.0Ghz Intel i5 met 8Gb en 256Gb SSD gekocht. Werkt prima! Sneller dan mijn MacBook Pro zo op eerste gezicht :)
Nice! het zou heel raar zijn als hij langzamer was dan de Macboo Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ik overweeg om mijn pricewatch: Apple iMac Retina 5K (2015) 3,2GHz, 1TB HDD, R9 M380 in te ruilen voor een Mac Mini, maar twijfel tussen de i5 en i7.

Met mijn huidige configuratie kan ik onderstaande 4K (OLED TV) demo's niet afspelen (CPU naar 100% en veel stotteren).

https://4kmedia.org/sony-swordsmith-hdr-uhd-4k-demo/
https://4kmedia.org/lg-chess-hdr-demo/

Wat zijn jullie ervaringen met het afspelen van 4K content op de Mac mini? Denk dan aan Blu Ray Remux van ±70GB en series als Planet Earth van c.a. 25GB per aflevering.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Greatsword schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 19:30:
Wat zijn jullie ervaringen met het afspelen van 4K content op de Mac mini?
Ik kan zonder al te veel problemen 4K@60fps content afspelen van YouTube op een 4K-scherm @1.5x (Mac mini i5). De GPU is dan wel 95% in gebruik en af en toe zijn er framedrops/stutters. Ik denk dat als ik naar @1x scaling ga dit beter zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@LanTao Zou je de demo's misschien kunnen checken, YouTube is namelijk gecomprimeerd en daarom volgens mij ook eenn stuk minder zwaar.

ik heb het met zowel VLC als iNNA geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LanTao
  • Niet online
@Greatsword welke demo's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@LanTao Deze:

https://4kmedia.org/sony-swordsmith-hdr-uhd-4k-demo/
https://4kmedia.org/lg-chess-hdr-demo/

Bedankt alvast, ben benieuwd of de CPU dit gemakkelijk af kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LanTao
  • Niet online
@Greatsword "Sorry, you can't view or download this file at this time." iets met download limits per dag overschreden foutmelding van Google Drive...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
Martijn1899 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 13:38:
[...]

Nette prijs hoor... kreeg je 120+ korting? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

LanTao schreef op donderdag 16 april 2020 @ 11:21:
@Greatsword "Sorry, you can't view or download this file at this time." iets met download limits per dag overschreden foutmelding van Google Drive...
Vreemd, download hier binnen enkele seconden zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LanTao
  • Niet online
Greatsword schreef op donderdag 16 april 2020 @ 14:58:
Vreemd, download hier binnen enkele seconden zonder problemen.
Als je ingelogd bent bij Google werkt het wel meteen. Niks is gratis zonder tracking, zucht...

Resultaten: De Sony-video speelt zonder probleem in QuickTime Player. De LG-video speelt haperend (veel frame drops) in VLC op 1.5x scaling en zonder problemen indien de monitor in Display Preferences op geen scaling is ingesteld. In beide gevallen is de GPU zo'n 95% in gebruik, in beide gevallen fullscreen playback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

LanTao schreef op donderdag 16 april 2020 @ 16:04:
[...]

Als je ingelogd bent bij Google werkt het wel meteen. Niks is gratis zonder tracking, zucht...

Resultaten: De Sony-video speelt zonder probleem in QuickTime Player. De LG-video speelt haperend (veel frame drops) in VLC op 1.5x scaling en zonder problemen indien de monitor in Display Preferences op geen scaling is ingesteld. In beide gevallen is de GPU zo'n 95% in gebruik, in beide gevallen fullscreen playback.
Bedankt voor het testen.

De i5 heeft dus nog best moeite met deze content, ondanks de 6 cores.

Als je geen scaling toepast, heb je het dan over downsampling naar 1080p ?

Neem aan dat je de CPU op 95% bedoelt, aangezien dit volgens mij niet erg op de GPU leunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LanTao
  • Niet online
Greatsword schreef op donderdag 16 april 2020 @ 18:30:
De i5 heeft dus nog best moeite met deze content, ondanks de 6 cores.
Wel als je HiDPI gebruikt, ja.
Als je geen scaling toepast, heb je het dan over downsampling naar 1080p ?
Nee, native.

Ik heb een 27" 4K monitor en die kan ik o.a. op "Looks like 2560 ⨉ 1440" (@1.5x scaling) zetten, of op "Looks like 3840 ⨉ 2160". De @1.5x is waar ik gewoonlijk op werk, dat is een prima werkbare 109 dpi; de andere setting die ik noem is zonder scaling (163 dpi).

Bij de @1.5x maakt macOS een virtueel 5K-scherm, bouwt het beeld daarnaartoe op, en scale't dat dan weer naar UltraHD. Dat kost veel grafisch geheugen en veel GPU-rekenwerk. 4K-content wordt dan eerst decoded, dan * 1,5 gedaan, en dan weer / 1,5. Zonder scaling komt de demofilm zonder al die berekeningen op het scherm maar is gewone tekst onwerkbaar klein geworden.

De Sony demo speelt af op 60fps, in QuickTime Player op native met de GPU voor ongeveer een derde gebruikt. Zowel de Sony als de LG demo spelen in VLC fullscreen native met 100fps, en @1.5x scaled op 40fps.

Als ik de display op @2x scaling instel ("Looks like 1920 ⨉ 1080") krijg ik dezelfde resultaten als native qua GPU-load en frames per second.

In @1.5x scaled zijn er met VLC duidelijk framedrops te zien, met beide demo's. QuickTime Player speelt de Sony demo op @1.5x prima af maar kan de LG demo helemaal niet aan.
Neem aan dat je de CPU op 95% bedoelt, aangezien dit volgens mij niet erg op de GPU leunt.
Nee, ik bedoelde echt GPU load. :) Die wordt apart gemeten door iStat Menus. CPU load is verwaarloosbaar tijdens afspelen (ongeveer 10%). De FPS counter komt hier ook vandaan.

De i7 heeft 100MHz meer GPU clockspeed wat mogelijk nog een verschil oplevert, maar dat kan ik uiteraard niet testen.

Ik draai overigens nog steeds Mojave, mogelijk is dit anders onder Catalina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1899
Gluten Parody schreef op donderdag 16 april 2020 @ 12:44:
[...]

Nette prijs hoor... kreeg je 120+ korting? >:)
Was de laatste bij mijn lokale MediaMarkt. Deze prijs stond er groot bij, maar hij stond destijds ook voor diezelfde prijs op Mediamarkt.nl. Echter was er geen beschikbaarheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@LanTao Van het weekend de pricewatch: Apple iMac Retina 5K (2015) 3,2GHz, 1TB HDD, R9 M380 verkocht en vervangen voor een pricewatch: Apple Mac Mini 2018 i7 3,2GHz, 32GB, 256GB

Niet verwacht zo'n groot verschil te merken.

De eerder gelinkte 4K bestanden spelen zonder problemen af, en waarbij plex normaliter de iMac met zijn Quad Core CPU 100% belast, geeft deze Mini bijna geen kick.

Verder hoor ik hem gelukkig ook niet, enige wat ik een beetje mis is de SD kaart lezer.
De boxen daarentegen zijn wel een flinke tegenvaller t.o.v. de iMac, dus nu gaat het geluid maar via de TV.

Ik weet nog niet zeker of ik deze heel lang behoud, ligt een beetje aan een nieuwe iMac, als er een redesign aankomt wat me aanspreekt, switch ik misschien weer, maar tot die tijd genieten van de Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:36

Nitai

Live the life you love.

Greatsword schreef op woensdag 22 april 2020 @ 14:53:
@LanTao Van het weekend de pricewatch: Apple iMac Retina 5K (2015) 3,2GHz, 1TB HDD, R9 M380 verkocht en vervangen voor een pricewatch: Apple Mac Mini 2018 i7 3,2GHz, 32GB, 256GB

Niet verwacht zo'n groot verschil te merken.

De eerder gelinkte 4K bestanden spelen zonder problemen af, en waarbij plex normaliter de iMac met zijn Quad Core CPU 100% belast, geeft deze Mini bijna geen kick.

Verder hoor ik hem gelukkig ook niet, enige wat ik een beetje mis is de SD kaart lezer.
De boxen daarentegen zijn wel een flinke tegenvaller t.o.v. de iMac, dus nu gaat het geluid maar via de TV.

Ik weet nog niet zeker of ik deze heel lang behoud, ligt een beetje aan een nieuwe iMac, als er een redesign aankomt wat me aanspreekt, switch ik misschien weer, maar tot die tijd genieten van de Mini
Mooi! Fijn dat je er zo tevreden over bent. Met welke monitor gebruik je de Mini?

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Nitai schreef op woensdag 22 april 2020 @ 15:18:
[...]

Mooi! Fijn dat je er zo tevreden over bent. Met welke monitor gebruik je de Mini?
Niet echt een monitor, maar zo wordt ie wel gebruikt ;)

pricewatch: Philips 55OLED804 Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Ik heb problemen na sleep. Ik draai schermen. 2 4k via usbc -> hdmi. en 1 hdmi - hdmi Ultrawide.

de beide 4k's doen het perfect. de ultrawide die dus hdmi - hdmi werkt niet lekker na sleep. Blijft flikkeren en pas na uit aan uit aan doet ie het weer. Ik las dat ik een intel firmware update zou moeten toepassen (https://forums.macrumors....-awakening.2161504/page-6) , geen idee waar ik die kan vinden. Lijkt te maken te hebben met een handshake die niet goed gaat bij hmdi?

Iemand ervaring?

Doet me weer denken aan al die verspilde uren ten tijden van hackintosh

[ Voor 7% gewijzigd door TweakerVincent op 02-05-2020 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@TweakerVincent Al een andere HDMI kabel geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
ja dacht ik ook aan idd. Hoopte dat het aan hardware lag. Zal eens testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Ben niet de enige... https://www.reddit.com/r/...display_wakes_from_sleep/

Kabel maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@TweakerVincent Vreemd, mijn Mini van 2018 staat eigenlijk 24/7 aan.

Als ik ga slapen zet ik de Mini handmatig in sluimerstand, dit doe ik door gebruik te maken van de interactieve hoeken, in mijn geval als ik met de muis naar de linkerbovenhoek ga, dan schakelt hij in sluimerstand.

Hoe activeer jij sleep precies?

Probeer het anders even op deze manier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OeFqxSXNETvRtkxGXQqgwoVQqto=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DEWLbcNWgUUgi7OJEvmG4qED.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Greatsword schreef op zondag 3 mei 2020 @ 14:52:
@TweakerVincent Vreemd, mijn Mini van 2018 staat eigenlijk 24/7 aan.

Als ik ga slapen zet ik de Mini handmatig in sluimerstand, dit doe ik door gebruik te maken van de interactieve hoeken, in mijn geval als ik met de muis naar de linkerbovenhoek ga, dan schakelt hij in sluimerstand.

Hoe activeer jij sleep precies?

Probeer het anders even op deze manier.

[Afbeelding]
Ik heb 3 schermen, jij denk ik niet? main is 4k (USBC), links 4k (USBC), rechts 3440 via HDMi.

excuus ik las nu pas dat jij hem in sluimerstand zet ipv sleep. Kost dat niet veel stroom?

Manier van sleep aanroepen is wss niet relevant omdat hetzelfde proces aangestuurd wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door TweakerVincent op 03-05-2020 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Vandaag met apple gebeld, wordt doorgezet naar 3e lijn en probleem is bekend (speelt al lang).

HDMI met 1 scherm gaat prima, als ik echter tripple monitor doe niet. (4k, 4k, 3440 HDMI). Morgen komt er een USBC - HDMI kabel (voor een ander systeem) en zal eens testen, vermoedelijk gaat dit niet werken omdat usbc volgens mij max 2x4k aan kan (specs van apple site). Iemand ervaring mee?

Alternatief is wellicht een eGpu die dedicated 3 schermen aanstuurt. Gaat dat makkelijk? Dus dat echt alles via egpu gaat? Las ook hoop gedoe met meerdere schermen of werkt het prima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Kan de mac mini 2018 atmos dolby spelen? Natuurlijk niet via de jack maar optical via usbc?

Ik heb een atmos headset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:45
Ik zou eens even willen uitbreiden over de werking van de IGPU van de Mac Mini 2018 (Intel UHD Graphics 630).

Ik gebruik een 27" 4k monitor met geschaalde resolutie in MacOS (looks like 1440p). Mijn Mac mini 2018 betreft een i5/16/256. Dit werkt behoorlijk goed.

Wanneer ik mijn MacBook Pro 13" 2017 i5/8/256 aan de monitor hang en dezelfde, geschaalde resolutie vraag merk ik een opmerkelijk slechtere performance. Ondanks dat deze een 'betere' IGPU heeft (Intel Iris Plus Graphics 640 1536 MB).

Ik probeer nu af te leiden waar dit door komt, want ik dacht dat de GPU de belangrijkste component is bij een geschaalde resolutie aansturen. Heeft de krachtigere CPU toch meer invloed dan ik dacht? Of ligt het eerder aan het extra ram geheugen?

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eckie77
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 30-08 21:08
Darks schreef op zondag 24 mei 2020 @ 11:06:
Ik zou eens even willen uitbreiden over de werking van de IGPU van de Mac Mini 2018 (Intel UHD Graphics 630).

Ik gebruik een 27" 4k monitor met geschaalde resolutie in MacOS (looks like 1440p). Mijn Mac mini 2018 betreft een i5/16/256. Dit werkt behoorlijk goed.

Wanneer ik mijn MacBook Pro 13" 2017 i5/8/256 aan de monitor hang en dezelfde, geschaalde resolutie vraag merk ik een opmerkelijk slechtere performance. Ondanks dat deze een 'betere' IGPU heeft (Intel Iris Plus Graphics 640 1536 MB).

Ik probeer nu af te leiden waar dit door komt, want ik dacht dat de GPU de belangrijkste component is bij een geschaalde resolutie aansturen. Heeft de krachtigere CPU toch meer invloed dan ik dacht? Of ligt het eerder aan het extra ram geheugen?
Wat je op Engelse forums leest is dat inderdaad het Ram geheugen de grootste rol speelt hierbij en de beperkende factor is, omdat de GPU daar gebruik van maakt. De processor zou ook wel beperkt een rol spelen, maar minder dan het ram geheugen.

Ik zelf heb een Mac Mini gekocht met i3 en 8gb, maar ik vind de prestaties met een 27 inch QHD scherm dan vooral de scherpte met tekst etc erg slecht vergeleken met een iPad Pro die ik heb en een iMac 4K die ik eerder heb gehad. Maar ook Windows is vele malen scherper als het gaat om text.

Ik wil daar dit scherm inruilen voor een LG 24 inch Ultrafine scherm met 4K resolutie en dan werken met 1080p scaling (dus 2x). Benieuwd of dat goed zou werken en of iemand daar ervaringen mee heeft. Wellicht is het dan nodig de ram te upgraden naar 16gb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:45
@Eckie77

Kan je met je huidige scherm niet eens proberen op de “looks like 1080p” setting? Op mijn 4K 27” draait dat super vloeiend, natuurlijk wel wat groot om echt handig te zijn..

Ik overweeg zelf ook een 27” 1440p scherm te gaan gebruiken maar nu je zegt dat de scherpte tegenvalt doe je me twijfelen of er geen betere oplossing bestaat. Ik ben in principe erg tevreden van mijn 4K scherm, enkel die performance hit met scaling zit me dwars..

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Eckie77 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:37:
[...]
Ik wil daar dit scherm inruilen voor een LG 24 inch Ultrafine scherm met 4K resolutie en dan werken met 1080p scaling (dus 2x). Benieuwd of dat goed zou werken en of iemand daar ervaringen mee heeft. Wellicht is het dan nodig de ram te upgraden naar 16gb.
Dit is precies wat ik gebruik. LG24UD58-B (was slechts rond de 200 euro). Op een Mac Mini 2014 zelfs met 8GB (niet upgradebaar). Officieel kan hij tot 30Hz maar met een tooltje (SwitchResX) kan je hem overclocken tot ongeveer 47 Hz. Sommige mensen halen zelfs boven de 52, maar bij mij begint hij dan regelmatig op zwart te springen.

Het ziet er inderdaad geweldig uit, eenmaal HiDPI wil je nooit meer terug.

Verder geen problemen met de scaling of video performance. De 2014 Mini is gewoon geen uitblinker in performance helaas, dus ik kan me voorstellen dat de 2018 alleen maar beter is, met zijn veel nieuwere en desktop-klasse processor.

Maar wellicht ben ik wel gewend aan de sowieso trage performance van de 2014 mini... Ik gebruik hetzelfde scherm ook op een Windows PC met Ryzen 5 6-core en GTX1080Ti :P En dat gaat uiteraard een heel stuk beter.

[ Voor 9% gewijzigd door GekkePrutser op 05-06-2020 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macfriend
  • Laatst online: 21-06-2024
Ik doe DTP-werk (Indesign, Photoshop, Illustrator) op een iMac uit 2009 die nu echt op zijn laatst benen loopt.
Omdat ik graag een breder scherm wil, overweeg ik de aanschaf van een Mac Mini samen met een ultrawide 34 monitor.

Nu is het geheugen van een Mini uitbreidbaar tot maar liefst 64 GB, maar is dat noodzakelijk voor het werk dat ik doe of zou 32 GB ook volstaan?

En is het raadzaam om de 3.2 Ghz 6 core Intel Core i7 te nemen in plaats van de 3.0 Ghz 6 core Intel Core i5 te nemen of zou dat voor mij overkill zijn?

Heeft de upgrade naar een grotere SSD zin of kun je beter later een externe SDD bij kopen?

En tenslotte: is de Mac Mini in staat om een 5K scherm zoals de LG 34WK95U goed aan te sturen of vraagt dat net iets te veel en kan ik beter voor een 4K scherm gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Macfriend schreef op zondag 7 juni 2020 @ 12:37:
Ik doe DTP-werk (Indesign, Photoshop, Illustrator) op een iMac uit 2009 die nu echt op zijn laatst benen loopt.
Omdat ik graag een breder scherm wil, overweeg ik de aanschaf van een Mac Mini samen met een ultrawide 34 monitor.

Nu is het geheugen van een Mini uitbreidbaar tot maar liefst 64 GB, maar is dat noodzakelijk voor het werk dat ik doe of zou 32 GB ook volstaan?

En is het raadzaam om de 3.2 Ghz 6 core Intel Core i7 te nemen in plaats van de 3.0 Ghz 6 core Intel Core i5 te nemen of zou dat voor mij overkill zijn?

Heeft de upgrade naar een grotere SSD zin of kun je beter later een externe SDD bij kopen?

En tenslotte: is de Mac Mini in staat om een 5K scherm zoals de LG 34WK95U goed aan te sturen of vraagt dat net iets te veel en kan ik beter voor een 4K scherm gaan?
Ga voor een 32 inch 4k. Kan je native draaien. Ik heb als derde scherm nog een ultrawide 3440, maar die resolutie is om te huilen als je 4k gewend ben.

2e scherm is een 27 inch 4k.

Ultrawide gebruik ik nauwelijk voor mac door die bedroevende resolutie (wel voor gamen ivm 120 hz)

Update, lees verkeerd. Die ultrawide met 5k is wel ok, maar mss te klein voor 100% zonder scaling.

[ Voor 3% gewijzigd door TweakerVincent op 07-06-2020 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macfriend
Dank voor je reactie, Vincent. Het zou dus gaan om een 4K of 5K ultrawide scherm. Zit aardig wat prijsverschil tussen. Zou ik er wel voor over hebben als ik zeker zou weten dat 5K ultrawide 34 inch scherm goed werkt met een Mac Mini.

Maar goed, punt is allereerst of een Mac Mini wel geschikt is voor grafisch werk en zo ja, hoeveel geheugen er dan in moet en welke processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Macfriend schreef op zondag 7 juni 2020 @ 12:37:
Ik doe DTP-werk (Indesign, Photoshop, Illustrator)

32GB is meer dan prima, maar om kosten te besparen zou ik het wel zelf upgraden.

Doe je ook nog iets met video, of mogelijk in de toekomst? Heb zelf wel een i7 maar dat komt omdat ik hem ook als Plex Media Server gebruik. Vooral bij grote 4K film bestanden met 10bit HDR heeft het wel meerwaarde.

Mijn opslag is 256gb, maar ik boot vanaf een externe Samsung T5 met 1TB, de rest staat op een NAS.
Voordeel van het 6 core 2020 model is dat je minimaal 512gb opslag krijgt.

Het is dus maar net hoe je workflow in elkaar zit en wat je er voor over hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door Greatsword op 07-06-2020 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macfriend
Dank voor je reactie. Nee, ik doe eigenlijk niets met video. Zou kunnen dat ik op een dag eens wat losse filmpjes aan elkaar wil monteren of zo, maar dat zou puur hobbymatig zijn. Voor mijn workflow gaat het om Indesign, Illustrator en Photoshop. Indesigndocumenten worden soms door de vele foto's die erin zijn opgenomen wel redelijk zwaar (rond 1 GB).

Zelf upgraden kan toch niet meer bij de nieuwste generatie Mac Mini's? Of heb ik dat verkeerd begrepen?

En als ik vragen mag: welk scherm/welke schermen gebruik jij?
Pagina: 1 ... 9 10 Laatste