Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@Canaria Toch maar eens geprobeerd en inderdaad, het is werkbaar. Waar mogelijk heb ik de fonts ietsje groter gezet, o.a. in Xcode en iTerm, waar ik 90% van de tijd in zit.

Renault Zoe Q90

• Erhnam
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 10:30

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Zijn er hier mensen die een Dell UltraSharp U3219Q hebben gekoppeld aan de mini? Wat zijn jullie ervaringen?

http://www.xbmcfreak.nl/

• TweakerVincent
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 11:30
Erhnam schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 22:09:
Zijn er hier mensen die een Dell UltraSharp U3219Q hebben gekoppeld aan de mini? Wat zijn jullie ervaringen?
Ja werkt perfect. Native 4k zie mijn posts hierboven

• TweakerVincent
Ik heb icloud 2tb genomen en wilde even simpel een externe usb schijf koppelen aan icloud drive. Nou lees ik overal dat dit niet zomaar kan en zelfs afgeraden wordt??? Hoe kan ik dan mijn mac mini 512 GB volledig koppelen aan icloud drive 2tb? Ik wil gewoon alles relaxt in de icloud krijgen?

• TonVH
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 26-01 20:01
Zijn er mensen met ervaring in de combi Mac Mini 2018 en LG 34WK95-W (monitor)? Werkt dat goed?

• TweakerVincent
TonVH schreef op zondag 15 september 2019 @ 09:56:
Zijn er mensen met ervaring in de combi Mac Mini 2018 en LG 34WK95-W (monitor)? Werkt dat goed?
Heb een andere 34 maar 32 inch 4k is zoveel beter. Pak die! Zie hierboven mijn posts

Native 32 inch 4k is heerlijk

• TonVH
De LG 34WK95 is een 5K scherm.

• TweakerVincent
Ok dan wel interessant!

• TonVH
Hoe is de helderheid van die Dell U3219Q vergeleken met bijv. iMac vanaf 2017? Zelf heb ik nu (tijdelijk) een Samsung scherm LU32R590CWUXEN (3840*2160) naast mijn iMac maar ik moet zeggen dat (1) de helderheid van e iMac veel groter is en (2) alles is ook scherper.

Dat ervaar ik als erg storend.

• JustSys
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 26-01 19:38
Is er iemand die zelf een upgrade heeft gedaan naar 64gb ram? Heb nu 32 zou naar 64 willen gaan. Je garantie vervalt volgens mij niet maar bij een issue doen ik (hebben ze mij wijs gemaakt) wel de originele latjes er terug in te steken. Klopt dit?

Ik ging ze in de verkoop zetten

• MysticX
  • Registratie: november 2013
  • Niet online
JustSys schreef op maandag 16 september 2019 @ 16:37:
Is er iemand die zelf een upgrade heeft gedaan naar 64gb ram? Heb nu 32 zou naar 64 willen gaan. Je garantie vervalt volgens mij niet maar bij een issue doen ik (hebben ze mij wijs gemaakt) wel de originele latjes er terug in te steken. Klopt dit?

Ik ging ze in de verkoop zetten
Ben zelf van 8GB naar 32GB gegaan, maar de originele latjes liggen netjes in de la. Als er wat mis mee is, dan stop ik ze terug voordat ik hem inlever voor garantie bijv :P

• Darks
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 25-01 23:31
Hoe zijn jullie ervaringen nu op iets langere termijn m.b.t. performance van de Mac mini?

Gezien ik reeds 90% van mijn werk op Apple apparaten doe, wil ik mijn Windows PC misschien toch maar eens van de hand doen. Echter, soms heb ik wat performance nodig (handbrake, foto's bewerken, ..) en net dat komt mijn Macbook Pro 13" uit 2017 tekort.

Een Mac mini lijkt me erg leuk omdat je een krachtige basis hebt en er verder op kan bouwen, heb ook een scherm (LG 27UK850-W) dat ik zeker wil blijven gebruiken. Maar de mini is in hetzelfde bedje ziek als mijn Macbook, scaling is niet echt aangenaam door middel van gebrek aan grafische performance. :?

Gamertag: I Darks I

• MysticX
  • Registratie: november 2013
  • Niet online
Darks schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 12:48:
Hoe zijn jullie ervaringen nu op iets langere termijn m.b.t. performance van de Mac mini?

Gezien ik reeds 90% van mijn werk op Apple apparaten doe, wil ik mijn Windows PC misschien toch maar eens van de hand doen. Echter, soms heb ik wat performance nodig (handbrake, foto's bewerken, ..) en net dat komt mijn Macbook Pro 13" uit 2017 tekort.

Een Mac mini lijkt me erg leuk omdat je een krachtige basis hebt en er verder op kan bouwen, heb ook een scherm (LG 27UK850-W) dat ik zeker wil blijven gebruiken. Maar de mini is in hetzelfde bedje ziek als mijn Macbook, scaling is niet echt aangenaam door middel van gebrek aan grafische performance. :?
Is een eGPU geen oplossing voor je? Daarvoor hoef je niet perse gelijk een Mac Mini voor aan te schaffen, dat zal ook gewoon prima werken op je 13" MBP.

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

MysticX schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 14:33:
Is een eGPU geen oplossing voor je?
Misschien voor z'n andere bezigheden, echter Handbrake is naar mijn weten 100% CPU-bound en doet niks met de GPU.
Je kunt toch gewoon de CPU/GPU vergelijken met wat je nu hebt in je Windows bakkie? Het is allemaal Intel dus feitelijk weinig bijzonders.

TucanoItaly wijzigde deze reactie 07-10-2019 14:36 (39%)

Renault Zoe Q90

• TweakerVincent

Koop een 32 inch 4k die je native kan draaien, weg zijn je scaling problemen en een zee aan ruimte.

• Darks
TweakerVincent schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 14:38:
[...]

Koop een 32 inch 4k die je native kan draaien, weg zijn je scaling problemen en een zee aan ruimte.
Ik geloof je graag, maar ik heb momenteel niet het budget noch de ruimte voor een 32 inch scherm.

Wel vreemd dat scaling tegenwoordig iets beter lijkt te gaan met mijn Macbook Pro, hij heeft er precies minder moeite mee. Nochtans nergens iets van een update gezien/gelezen, of ik beeld het mij maar in. Wel droevig dat de Intel UHD Graphics 630 in de Mac mini zelfs nog een tikkeltje zwakker blijkt te zijn dan de Iris Plus Graphics 640 in mijn Macbook. Gezien ze geen dedicated memory hebben, kan extra ram hier helpen?
TucanoItaly schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 14:34:
[...]

Misschien voor z'n andere bezigheden, echter Handbrake is naar mijn weten 100% CPU-bound en doet niks met de GPU.

[...]

Je kunt toch gewoon de CPU/GPU vergelijken met wat je nu hebt in je Windows bakkie? Het is allemaal Intel dus feitelijk weinig bijzonders.
Goede opmerking, op vlak van CPU maak ik me ook geen zorgen. Enkel bij het begin kwam ik wat opmerkingen in reviews tegen omtrent throttling, daarom dat ik eens kom polsen of er hier hun Mac Mini al aan het zweten gekregen hebben :)

Ik ben nog steeds deels overtuigd. Misschien kan ik met een base i5 / 8g / 256 Gb config starten en stelselmatig upgraden (Ram, EGPU) wanneer nodig. Maar als dat dan op dag 2 al nodig blijkt te zijn gaat mijn spaarvarken niet blij zijn :+

• Sluw
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 10:22
Darks schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 18:44:
[...]

Ik geloof je graag, maar ik heb momenteel niet het budget noch de ruimte voor een 32 inch scherm.

Wel vreemd dat scaling tegenwoordig iets beter lijkt te gaan met mijn Macbook Pro, hij heeft er precies minder moeite mee. Nochtans nergens iets van een update gezien/gelezen, of ik beeld het mij maar in. Wel droevig dat de Intel UHD Graphics 630 in de Mac mini zelfs nog een tikkeltje zwakker blijkt te zijn dan de Iris Plus Graphics 640 in mijn Macbook. Gezien ze geen dedicated memory hebben, kan extra ram hier helpen?

[...]

Goede opmerking, op vlak van CPU maak ik me ook geen zorgen. Enkel bij het begin kwam ik wat opmerkingen in reviews tegen omtrent throttling, daarom dat ik eens kom polsen of er hier hun Mac Mini al aan het zweten gekregen hebben :)

Ik ben nog steeds deels overtuigd. Misschien kan ik met een base i5 / 8g / 256 Gb config starten en stelselmatig upgraden (Ram, EGPU) wanneer nodig. Maar als dat dan op dag 2 al nodig blijkt te zijn gaat mijn spaarvarken niet blij zijn :+
Je kunt een product ook terugsturen als het niet doet wat je verwacht. Ik zou daarom je upgrade pad iets anders doen, je hebt nu namelijk helemaal geen gpu. Ik kan me voorstellen dat een GPU met je macbook al een boel doet al weet ik niet precies welke taken bij bewerken het traagst gaan. Hier zie je in ieder geval waar de GPU in Photoshop meehelpt. En zo'n egpu kun je ook meenemen naar een mac mini. Mocht het al voldoen dan ben je minder geld kwijt.

• Darks
Ik heb inmiddels een mooie Mac Mini 2018 (i5, 16Gb, 256 Gb) kunnen overnemen van een andere Tweaker. Eigenlijk net wat ik zocht. Ik merk eigenlijk nu al dat het verschil in processorkracht toch veel meerwaarde heeft. De interne GPU geeft eigenlijk geen problemen met scaling maar dat was met de Macbook ook wel beter geworden. Binnenkort eens wat lichte fotobewerking doen, maar vooralsnog denk ik niet dat ik met mijn gebruik nood heb aan een EGPU.

Wel tevreden, na een jaar neuzen dan toch een Mac mini in huis :)

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@Darks Mooie aankoop. Die specs zijn werkelijk perfect, als ik het zeggen mag. Middle of the road, dus goed te verkopen in de toekomst en momenteel uitstekend bruikbaar in 95% van de situaties. Zelf heb ik hier een i3/16Gb/128 Gb staan. Dat leek prima bruikbaar als build server. Maar ik moest onlangs Xcode (~10 Gb) verwijderen omdat de Catalina installer te weinig ruimte had :')

Renault Zoe Q90

• Vettigedennis
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 06:32
Is de mac mini fijn om te gebruiken op een tv ? Ik heb een 55” en zit op 4 Meter afstand. Als ik op het web browse is alles dan nog goed leesbaar of werkt dat niet ?

En is het goedkoopste model geschikt om 4K content van youtube en Netflix af te spelen zonder dat alles gaat stotteren ?

• iLLuSion_xGen
  • Registratie: januari 2016
  • Nu online
Vettigedennis schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 15:09:
Is de mac mini fijn om te gebruiken op een tv ? Ik heb een 55” en zit op 4 Meter afstand. Als ik op het web browse is alles dan nog goed leesbaar of werkt dat niet ?

En is het goedkoopste model geschikt om 4K content van youtube en Netflix af te spelen zonder dat alles gaat stotteren ?
Ik dacht dat geen enkele mac netflix en youtube in 4k kon bekijken door geen licentie met de codecs?

Apple is HEVC gaan ondersteunen terwijl Google VP9 heeft.
Wil je 4k netflix zul je Bootcamp moeten installeren met Windows

• winwiz
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 26-01 21:31
iLLuSion_xGen schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 15:15:
[...]

Ik dacht dat geen enkele mac netflix en youtube in 4k kon bekijken door geen licentie met de codecs?

Apple is HEVC gaan ondersteunen terwijl Google VP9 heeft.
Wil je 4k netflix zul je Bootcamp moeten installeren met Windows
voor zover je het verschil tussen 4K en FHD al gaat zien. Zeker met de compressie die YT gebruikt

Ryzen 2700X stock + 32GB GSKILL @3200 op Croshair VI Hero + RX Vega 64 + Philips BDM4065UC + DS1815+ + DS414 + MacbookPro 15" 2016

• Vettigedennis
Oke. Dan zal ik de apple tv 4K daarvoor blijven gebruiken.

En hoe zit het met alledaags internet gebruik ? Beetje googlen , gebruik van forums en dergelijke. Is alles goed leesbaar op die afstand en werkt dat een beetje vlot allemaal ?

Ik zie wisselende reviews op youtube over de mac mini i3. Voor video bewerking/gaming zal ik hem nooit gebruiken maar ik moet wel lekker vlot op safari kunnen browsen.

• iLLuSion_xGen
  • Nu online
Vettigedennis schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 17:13:

En hoe zit het met alledaags internet gebruik ? Beetje googlen , gebruik van forums en dergelijke. Is alles goed leesbaar op die afstand en werkt dat een beetje vlot allemaal ?

Ik zie wisselende reviews op youtube over de mac mini i3. Voor video bewerking/gaming zal ik hem nooit gebruiken maar ik moet wel lekker vlot op safari kunnen browsen.
Ik heb mij MM2018 niet op een tv aangesloten dus daar weet ik niets van maar qua specs wel.
Ikzelf heb de i5 genomen omdat Apple nu niet bepaald een fan is van de mini en deze consequent update.
MAAR ik had zeker interesse in de i3 omdat dit eigenlijk ook een i5 is maar dan een gerebrande van de vorige generatie. Om te browsen is de i3 meer dan genoeg trouwens

• yorroy
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 26-01 16:52
Vettigedennis schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 17:13:

Je kunt natuurlijk de scaling wel groter zetten, en het zo groot maken als je zelf wil.
De i3 uit de Mac Mini is best een goeie cpu hoor. Quad core en zoals @iLLuSion_xGen al terecht opmerkt is het eigenlijk een i5 uit de vorige generatie.

Maar wat is precies je doel met surfen op de tv? Je kunt natuurlijk ook je iPhone mirroren naar je Apple TV om te surfen.

• Vettigedennis
Ik wil minder m’n telefoon gebruiken voor surfen op het web omdat ik vaak toch wel in een rot houding zit. Dan lijkt zo’n mac op de tv me veel prettiger. En ik wil met de mac op de Tidal website gaan en zo muziek streamen. Via de usb uitgang van de mac naar de dac van de versterker.

• CR2032
  • Registratie: juli 2016
  • Niet online
Vettigedennis schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 15:09:

Op een Mac is 4K geen probleem wanneer je een andere browser gebruikt dan Safari. Chrome of Firefox spelen alles vloeiend af.

• Marv87
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 16-01 17:59
Ik overweeg de aankoop van een Mac Mini 2018. Heb nu de 2012 en daar zeer tevreden over, maar nu wel tijd voor een snelheidsboost. Wat betreft het RAM-geheugen, wat zit er standaard in? 1x 8 gb of 2x 4 gb? In het geval van het eerste hoef ik dan maar slechts 1 bankje bij te kopen van 8 gb :-)

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@Marv87 Quote van iFixit: “We pop out two SKhynix HMA851S6CJR6N 4 GB DDR4-2666 SDRAM modules, each with four 1 GB H5AN8G6NCJR DDR4 SDRAM ICs.”

https://www.ifixit.com/Te...Late+2018+Teardown/115210

Renault Zoe Q90

• TonVH
@Marv87 centengeneuzel. Koop gewoon 2 bij elkaar passende modules van elk 8 GB.

• Descendant
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 25-01 10:34
Heb sinds deze week de nieuwe Mac Mini in huis (i7 / 8 GB / 512 GB). Leuke machine, en flink wat sneller dan m'n oude MBP uit 2011. :) De Wi-Fi-ontvangst is niet geweldig, maar ik heb 'm toch aan een draadje. En inderdaad, er is af en toe wat subtiele coil whine van de SSD, maar verder is 'ie fluisterstil. Stiller dan ik had verwacht (ik heb de fan tot nu toe helemaal niet gehoord). Ik was ook aangenaam verrast dat Mojave er op stond, ik had verwacht dat hij met Catalina zou worden geleverd. Kan ik mooi nog even de kat uit de boom kijken wat betreft compatibiliteitsproblemen.

De komende weken even goed testen, maar ik denk dat het een blijvertje wordt. En daarna knal ik er 32 GB geheugen in.

• bing69
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 09:34
Descendant schreef op woensdag 6 november 2019 @ 10:45:
Heb sinds deze week de nieuwe Mac Mini in huis (i7 / 8 GB / 512 GB). Leuke machine, en flink wat sneller dan m'n oude MBP uit 2011. :) De Wi-Fi-ontvangst is niet geweldig, maar ik heb 'm toch aan een draadje. En inderdaad, er is af en toe wat subtiele coil whine van de SSD, maar verder is 'ie fluisterstil. Stiller dan ik had verwacht (ik heb de fan tot nu toe helemaal niet gehoord). Ik was ook aangenaam verrast dat Mojave er op stond, ik had verwacht dat hij met Catalina zou worden geleverd. Kan ik mooi nog even de kat uit de boom kijken wat betreft compatibiliteitsproblemen.

De komende weken even goed testen, maar ik denk dat het een blijvertje wordt. En daarna knal ik er 32 GB geheugen in.
Fijn ding hoor, geniet er al een tijdje van. Alleen dat geheugen, wil ik wel, maar daar durf ik niet aan te beginnen....

Bing

• Descendant
bing69 schreef op woensdag 6 november 2019 @ 11:24:
[...]

Fijn ding hoor, geniet er al een tijdje van. Alleen dat geheugen, wil ik wel, maar daar durf ik niet aan te beginnen....
Het zal wel even klooien zijn ja, maar gewoon een kwestie van het juiste gereedschap hebben, alle stappen goed doornemen, en er rustig de tijd voor nemen. Moet lukken :)

• zonoskar
  • Laatst online: 10:54

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Marv87 schreef op zondag 3 november 2019 @ 21:35:
Ik overweeg de aankoop van een Mac Mini 2018. Heb nu de 2012 en daar zeer tevreden over, maar nu wel tijd voor een snelheidsboost. Wat betreft het RAM-geheugen, wat zit er standaard in? 1x 8 gb of 2x 4 gb? In het geval van het eerste hoef ik dan maar slechts 1 bankje bij te kopen van 8 gb :-)
Je kan ook een plankje van 16GB kopen, dan heb je 20GB in totaal. Is wel iets(iepietsie) langzamer omdat je dual channel verliest over een gedeelte van het geheugen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• Darks
Descendant schreef op woensdag 6 november 2019 @ 11:44:
[...]

Het zal wel even klooien zijn ja, maar gewoon een kwestie van het juiste gereedschap hebben, alle stappen goed doornemen, en er rustig de tijd voor nemen. Moet lukken :)
Ik heb overlaatst ook eens een ifixers kit gekocht via een bekende webshop. Om bij de Mini een keer geheugen bij te plaatsen, maar ook leuk om een kleine toolbox te hebben voor allerlei werkjes aan computers e.d. Kleine investering waar je naar mijn mening lang plezier van hebt.

• Descendant
Darks schreef op woensdag 6 november 2019 @ 13:55:
[...]

Ik heb overlaatst ook eens een ifixers kit gekocht via een bekende webshop. Om bij de Mini een keer geheugen bij te plaatsen, maar ook leuk om een kleine toolbox te hebben voor allerlei werkjes aan computers e.d. Kleine investering waar je naar mijn mening lang plezier van hebt.
Dat was ik ook van plan inderdaad. Waar heb je hem gekocht?

• Darks
Descendant schreef op woensdag 6 november 2019 @ 15:07:
[...]

Dat was ik ook van plan inderdaad. Waar heb je hem gekocht?
Amazon.de

• josstie85
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 26-01 20:48
Ik heb nu een Mac mini late 2012 (i5 dual-core 2,5 GHz 4GB ram) en ga binnenkort een bruiloft video editten (bronmateriaal is 1080p) Met Final Cut Pro of Première. Zou het uitbreiden van de ram naar 16GB volstaan voor dit project? Of kan ik beter het hele systeem upgraden naar bijvoorbeeld een Mac mini 2018? Waarschijnlijk is het een eenmalig edit project, maar ik begreep ook dat de Mac mini 2012 geen update meer krijgt naar het volgende macOS.

• bing69

Bing

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

josstie85 schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 11:16:
Ik heb nu een Mac mini late 2012 (i5 dual-core 2,5 GHz 4GB ram) en ga binnenkort een bruiloft video editten (bronmateriaal is 1080p) Met Final Cut Pro of Première. Zou het uitbreiden van de ram naar 16GB volstaan voor dit project? Of kan ik beter het hele systeem upgraden naar bijvoorbeeld een Mac mini 2018? Waarschijnlijk is het een eenmalig edit project, maar ik begreep ook dat de Mac mini 2012 geen update meer krijgt naar het volgende macOS.
Die i5 heeft H264 support geloof ik. Dat is bij mijn mini uit 2010 met 2.6GHz core duo en 8GB het grootste probleem, het scrollen door de preview gaat niet soepel, de transities worden niet getoond. Het renderen van een 5 minuten filmpje duurt ca 40 minuten. Maar ik denk dat met H264 support het scrollen al beter gaat. Je moet gewoon even een test filmpje maken om te kijken of 4Gb genoeg is. Ik heb iig niet het gevoel dat 8GB te weinig was.

• MrRobers
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 22-01 17:31
Bijna perfect ik mis nog een externe ssd optie.

• TweakerVincent
Grappige project. Ik gebruik hem niet remote maar wel een mooie oplossing!

• iLLuSion_xGen
  • Nu online
Ben hier hard op aan het wachten tot dat deze op amazon.de komt aangezien die "Not in US?" optie niet kan aanklikken

• JanB
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 10:59

JanB

Het ken rotter !!!

iLLuSion_xGen schreef op woensdag 20 november 2019 @ 19:02:
[...]

Ben hier hard op aan het wachten tot dat deze op amazon.de komt aangezien die "Not in US?" optie niet kan aanklikken
Ik heb hem gewoon besteld. Ze shippen naar de EU. Tip, gooi hem in je winkelmandje en begin aan de check out zodat je emailadres ook geregistreerd is. Wacht dan een dag, je krijgt dan eenmail met een 15% kortingscode.

Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...

• iLLuSion_xGen
  • Nu online
JanB schreef op donderdag 21 november 2019 @ 09:26:
[...]

Ik heb hem gewoon besteld. Ze shippen naar de EU. Tip, gooi hem in je winkelmandje en begin aan de check out zodat je emailadres ook geregistreerd is. Wacht dan een dag, je krijgt dan eenmail met een 15% kortingscode.
Ze verzenden inderdaad naar de EU maar wel met import tax achteraf en dan wordt ie wel duur

• bing69
Gisteren mijn geheugen (van de Mac Mini) laten uitbreiden van 8 naar 32.
Heerlijk!!

Bing

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Zie ik dat nou goed? Helemaal geen love for the mac mini. Geen BF goodies bij de Mac mini dus. Jammer.

• Descendant
Voor wie nog geheugen zoekt voor z'n Mac Mini, op de Duitse Amazon is er vandaag een mooie aanbieding voor een 32 GB kitje van Crucial (volgens Crucial zelf volledig compatible met de 2018 Mac Mini). Deze aanbieding staat niet in de Pricewatch! Normaal ruim €120, nu €95 :)

• JustSys
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 26-01 19:38
Een 64gb kit aan die prijs zou top zijn :)

• JanB

JanB

Het ken rotter !!!

iLLuSion_xGen schreef op donderdag 21 november 2019 @ 11:39:
[...]

Ze verzenden inderdaad naar de EU maar wel met import tax achteraf en dan wordt ie wel duur
Voor import en kosten komt er nog 28,10 euro bij.

Totaal komt het dan op 81,97 USD = 74,00 Euro + 28,10 Euro = 102,10 Euro.

• iLLuSion_xGen
  • Nu online
JanB schreef op woensdag 4 december 2019 @ 08:45:
[...]

Voor import en kosten komt er nog 28,10 euro bij.

Totaal komt het dan op 81,97 USD = 74,00 Euro + 28,10 Euro = 102,10 Euro.
Ik moet 42 euro bijbetalen

• Haga
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 26-01 21:53
Deze hub is gewoon te koop op Amazon.de voor nog geen € 80,= 😉

• bing69
Haga schreef op donderdag 5 december 2019 @ 07:08:
[...]

Bijna...... vanaf 17 december. :)

Bing

• JanB

JanB

Het ken rotter !!!

Zo, dat is veel. Ik ben benieuwd hoe ze daar bij gekomen zijn. Je kan wellicht nog een poging wagen om bezwaar te maken. Hier de bereiding die bij de mijne zat:

Invoerrechten Mac Mini hub

• Descendant
bing69 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 07:43:
Gisteren mijn geheugen (van de Mac Mini) laten uitbreiden van 8 naar 32.
Heerlijk!!
Ik heb het gister zelf gedaan. Was toch iets spannender dan ik had verwacht, maar uiteindelijk is alles goed gegaan gelukkig. Toch weer €600 Apple tax bespaard :P

• TweakerVincent
Descendant schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 11:11:
[...]

Ik heb het gister zelf gedaan. Was toch iets spannender dan ik had verwacht, maar uiteindelijk is alles goed gegaan gelukkig. Toch weer €600 Apple tax bespaard :P
Same hier, aardig vaak youtube filmpje rewind gedaan om geen fouten te maken :D

• Descendant
TweakerVincent schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 11:19:
[...]

Same hier, aardig vaak youtube filmpje rewind gedaan om geen fouten te maken :D
Inderdaad. Bij mij kwam vooral dat piepkleine LED-connectortje nogal lastig uit het moederbord. Zelfs met redelijk wat kracht kwam 'ie er niet uit, terwijl ik in de comments bij die stap op iFixit las dat sommige mensen die connector per ongeluk met socket en al uit het moederbord hadden gerukt 8)7 Kostte een paar pogingen en een paar keer diep ademhalen voordat ik hem los wist te wurmen.

• kevinl
  • Laatst online: 11:32
Zie ik dat nu verkeerd of is 64GB wel heel goedkoper geworden een jaar na de introductie van de mac mini 2018?

Amazond 64gb

• peterpijpelink
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 10:55
Haga schreef op donderdag 5 december 2019 @ 07:08:
[...]

Heb deze besteld bij Amazon voor 62,22 met 5 euro korting bon, geen BTW :)

http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019

• peterpijpelink
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 10:55
kevinl schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 17:49:
Zie ik dat nu verkeerd of is 64GB wel heel goedkoper geworden een jaar na de introductie van de mac mini 2018?

Amazond 64gb
Bij mac4us.nl zie ik 64GB voor 299,95 met samsung modules. (2x 32GB).

http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019

• 4bit
  • Laatst online: 10:58

4bit

Onward, to futility!

Ja RAM is blijkbaar toch heel wat goedkoper geworden, begin dit jaar nog 220 euro betaald voor 32GB.

Die Satechi hub heb ik ook gekocht, samen met die Apple watch lader en een draadloze lader. Hiervoor moest ik in totaal 39 euro tax betalen, gekregen via een bericht van DHL.
Vorig weekend toegekregen maar nog niet kunnen gebruiken. Het is in ieder geval wel kwaliteit en is mijn ogen wel een zeer mooie oplossing.
Descendant schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 12:08:
[...]

Inderdaad. Bij mij kwam vooral dat piepkleine LED-connectortje nogal lastig uit het moederbord. Zelfs met redelijk wat kracht kwam 'ie er niet uit, terwijl ik in de comments bij die stap op iFixit las dat sommige mensen die connector per ongeluk met socket en al uit het moederbord hadden gerukt 8)7 Kostte een paar pogingen en een paar keer diep ademhalen voordat ik hem los wist te wurmen.
Ik had toch veruit het meeste moeite met de antenne los te maken en er terug op te klikken.

4bit wijzigde deze reactie 12-12-2019 09:47 (18%)

I'll do what I can, but expect very little.

• kevinl
4bit schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:40:
Ja RAM is blijkbaar toch heel wat goedkoper geworden, begin dit jaar nog 220 euro betaald voor 32GB.
Ik vind dat het best hard gaat met de daling van de prijs. Wie had dat kunnen verwachten. Terwijl de prijs bij Apple gelijk is gebleven.

Toch is 300 nog best wel wat geld als je al een kleine 1600 moet ophoesten voor het basis i7 model.
Het aantal cores tussen de i5 en de i7 zijn volgens mij gelijk gebleven. Dus het is puur het aantal Hz. Zit er zoveel verschil tussen dat het die upgrade van 240 euro rechtvaardigd?
Of kan je beter i5 nemen met 64GB reepjes van een andere leverancier.

• 4bit
  • Laatst online: 10:58

4bit

Onward, to futility!

Ja dat is nu eenmaal apple, in het begin vallen de prijzen op zich nog wel mee. Maar in de technologie sector kan nieuwe technologie hard dalen in prijs. Maar Apple verlaagt hun prijzen zeer zelden. En dan beginnen de upgrades wel zeer duur te worden tov de gangbare prijzen. Zowel bij RAM als bij SSDs. Alhoewel de RAM prijzen bij de mac mini van in den beginne al wel te duur waren.

Ik heb het laatste gedaan. i5, en dan 32GB gekocht op amazon.com. De i7 heeft ook wel hyperthreading wat de i5 niet heeft. Maar de i5 leek mij een goede middenmoot. Ik ben voornamelijk gegaan voor een grotere interne harde (onmiddelijk zelfs 1TB.). Ondertussen een externe SSD (Samsung T5 1TB) er bij gehangen. Die kan je rechtstreeks op 1 van de thunderbolt/USB-C poorten hangen.

I'll do what I can, but expect very little.

• kevinl
4bit schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 11:40:
Ja dat is nu eenmaal apple, in het begin vallen de prijzen op zich nog wel mee. Maar in de technologie sector kan nieuwe technologie hard dalen in prijs. Maar Apple verlaagt hun prijzen zeer zelden. En dan beginnen de upgrades wel zeer duur te worden tov de gangbare prijzen. Zowel bij RAM als bij SSDs. Alhoewel de RAM prijzen bij de mac mini van in den beginne al wel te duur waren.

Ik heb het laatste gedaan. i5, en dan 32GB gekocht op amazon.com. De i7 heeft ook wel hyperthreading wat de i5 niet heeft. Maar de i5 leek mij een goede middenmoot. Ik ben voornamelijk gegaan voor een grotere interne harde (onmiddelijk zelfs 1TB.). Ondertussen een externe SSD (Samsung T5 1TB) er bij gehangen. Die kan je rechtstreeks op 1 van de thunderbolt/USB-C poorten hangen.
Ik en mijn grote mond weer. Waarom moest ik dat nu weer vragen. Dan had ik de i5 gekocht en was ik overal goedkoper geweest. Nu zie ik iets wat niet meer unseen kan worden. :| Geen HT. Wat is dat nu weer voor iets? HT is toch zo oud als de weg naar Rome toch? Dan lees ik dat die op de i5 macversie disabled is.

12 virtuele cores is toch wel mooi om te zien :o
1600 + 300 geheugenkit = ff 1.900 aftikken :|

Ik kan ook als uitgangspunt een i3 gaan en die upgraden naar de i7, met 8gb ram, 128gb ssd en 10gbit nic.
OSX kan toch werken op 128gb?

kevinl wijzigde deze reactie 13-12-2019 13:55 (9%)

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 26-01 14:38
kevinl schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 11:49:
[...]

Ik en mijn grote mond weer. Waarom moest ik dat nu weer vragen. Dan had ik de i5 gekocht en was ik overal goedkoper geweest. Nu zie ik iets wat niet meer unseen kan worden. :| Geen HT. Wat is dat nu weer voor iets? HT is toch zo oud als de weg naar Rome toch? Dan lees ik dat die op de i5 macversie disabled is.

12 virtuele cores is toch wel mooi om te zien :o
1600 + 300 geheugenkit = ff 1.900 aftikken :|

Ik kan ook als uitgangspunt een i3 gaan en die upgraden naar de i7, met 8gb ram, 128gb ssd en 10gbit nic.
OSX kan toch werken op 128gb?
Ik zou nooit de 128gb nemen ivm degradatie.

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Het heet macOS tegenwoordig, maar ik zou niet voor de 128 gaan. Die reactie hierboven kan ik niet plaatsen, ik heb nog nooit gehoord van degradatie van de SSDs van Apple. Theoretisch kan het wellicht, maar een veel belangrijkere reden is dat van de 128 gig gewoon te weinig over blijft.

Behalve je systeemfiles nemen ook swap files ca. het dubbele in van RAM geheugen. Een reboot verwijdert alle swap files maar die komen weer terug. En als je denkt dat je genoeg over hebt, dan krijg je problemen bij updates. Die nemen tegenwoordig vrij veel ruimte in, omdat upgrades een volledig nieuwe systeempartitie maken, en bij de volgende succesvolle boot de oude systeempartitie verwijderen.

Ik heb dus zelf wél een 128 gig SSD, en moet bij elke OS update dus Xcode (15 gig) weggooien, trash leeggooien en updaten. En dat is met 15 gig reeds vrij!

Renault Zoe Q90

• kevinl
TucanoItaly schreef op maandag 23 december 2019 @ 09:52:
[...]

Het heet macOS tegenwoordig, maar ik zou niet voor de 128 gaan. Die reactie hierboven kan ik niet plaatsen, ik heb nog nooit gehoord van degradatie van de SSDs van Apple. Theoretisch kan het wellicht, maar een veel belangrijkere reden is dat van de 128 gig gewoon te weinig over blijft.

Behalve je systeemfiles nemen ook swap files ca. het dubbele in van RAM geheugen. Een reboot verwijdert alle swap files maar die komen weer terug. En als je denkt dat je genoeg over hebt, dan krijg je problemen bij updates. Die nemen tegenwoordig vrij veel ruimte in, omdat upgrades een volledig nieuwe systeempartitie maken, en bij de volgende succesvolle boot de oude systeempartitie verwijderen.

Ik heb dus zelf wél een 128 gig SSD, en moet bij elke OS update dus Xcode (15 gig) weggooien, trash leeggooien en updaten. En dat is met 15 gig reeds vrij!
Dank je wel voor de toelichting. Dan wordt het een i7, 8gb, 256gb en 10gbit nic en 64gb ram.

• Khil
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 08:07
Benieuwd of deze uitbreiding voor de Mac mini het gaat redden... heeft iemand nog £699 liggen?

ANIMAIONIC on Kickstarter
http://cdn3.gadgetify.com/wp-content/uploads/2019/12/10/ANIMAIONIC.jpg

Khil wijzigde deze reactie 30-12-2019 16:27 (6%)

anders ga je even je netsnoer demagnetiseren

• Enzo Dizono
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 22-01 21:41
Iemand al ervaring met die Satechi in de praktijk? En ervaringen op het gebied van koeling? Ik heb zelf een i7 die ik gebruik voor fotografie en die volgens de intel power tool behoorlijk vaak tegen de 100 graden aanzit. Mijn vriendin (ook fotograaf) heeft net de i5 besteld (waar ik door de lagere RAM-prijzen nu toch maar zelf de 32 GB in ga zetten, in plaats van het bij Apple mee te bestellen) en ik zou graag voor ons beide zo'n ding willen bestellen. Laat het kabeltje aan de achterkant eventueel wat ruimte om met een paar rubberen dopjes de Mini iets hoger op de dock te plaatsen?

Ben ook wel benieuwd naar een 'echte' foto, hoe zit het met kleurafwijking?

www.jessekraal.nl

• Nitai
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 10:34

Nitai

Feels good man

Enzo Dizono schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 11:13:
Iemand al ervaring met die Satechi in de praktijk? En ervaringen op het gebied van koeling? Ik heb zelf een i7 die ik gebruik voor fotografie en die volgens de intel power tool behoorlijk vaak tegen de 100 graden aanzit. Mijn vriendin (ook fotograaf) heeft net de i5 besteld (waar ik door de lagere RAM-prijzen nu toch maar zelf de 32 GB in ga zetten, in plaats van het bij Apple mee te bestellen) en ik zou graag voor ons beide zo'n ding willen bestellen. Laat het kabeltje aan de achterkant eventueel wat ruimte om met een paar rubberen dopjes de Mini iets hoger op de dock te plaatsen?

Ben ook wel benieuwd naar een 'echte' foto, hoe zit het met kleurafwijking?
Op Reddit wordt idd wel kleurverschil genoemd.
https://www.reddit.com/r/...er_mac_mini_2018/f8x568g/

Vinnu#2173 | Thats all folks!

• iLLuSion_xGen
  • Nu online
Ik heb hem nu 1 week en m'n i5 wordt inderdaad wel warmer maar niet veel meer hoor. De poorten aan de voorkant zijn voor mij wel een groot pluspunt.

Er is ook inderdaad wat kleurverschil maar bij mij valt het niet op doordat mijn scherm er boven hangt en de schaduw erop valt.

Zal zien dat ik eens een foto kan posten morgen

Edit:

iLLuSion_xGen wijzigde deze reactie 01-01-2020 16:46 (9%)
Reden: Foto bijgevoegd

• Enzo Dizono
Thanks, ziet er -ondanks het kleine kleurverschil- wel echt heel strak uit. Misschien toch maar bestellen...

RAM-upgrade van de Mini viel me alles mee trouwens. Koste me 2x 30 minuten omdat ik de eerste keer uit voorzichtigheid een van de twee ram-reepjes net niet goed genoeg had aangeduwd. Twee keer was het wel raak.

www.jessekraal.nl

• bvsteyn
  • Registratie: november 2003
  • Nu online
Enzo Dizono schreef op zondag 12 januari 2020 @ 16:58:
Thanks, ziet er -ondanks het kleine kleurverschil- wel echt heel strak uit. Misschien toch maar bestellen...

RAM-upgrade van de Mini viel me alles mee trouwens. Koste me 2x 30 minuten omdat ik de eerste keer uit voorzichtigheid een van de twee ram-reepjes net niet goed genoeg had aangeduwd. Twee keer was het wel raak.
Welk ram geheugen heb je gekocht en waar? Ben ook aan het kijken naar een uitbreiding naar 32 GB.

• Enzo Dizono
Gekocht bij Apple4you, volgens mij met 213,63 de goedkoopste voor de OWC 32GB-kit en voor een tientje heb je er bij diezelfde winkel ook het setje gereedschap van OWC bij. Met i-Fixit-set in de hand prima te doen, al had ik er zelf nog wel een setje pincetjes bij (eentje met een gebogen puntje en een brede met wat tape over het bekje om de schroefjes te kunnen pakken en terugplaatsen.

www.jessekraal.nl

• -SaveMe-
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 11:23

-SaveMe-

-klik-

Ik heb in xcode 11 veel last van dat ik steeds "invalid character source file" krijg. Ik vermoed dat my magic keyboard v1 niet helemaal meer up to par is, paar toetsen (pijltjes) blijven ook wat hangen.

Zit er dus over te denken keyboard en trackpad door v2 varianten te vervangen. De trackpad is er ook in antraciet wat mooi past bij de mini 2018, maar de keyboard v2 is er alleen in het wit? Klopt dit ?

Fools! said I, You do not know, Silence like a cancer grows!

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 09:17

nelizmastr

Goed wies kapot

-SaveMe- schreef op maandag 13 januari 2020 @ 15:30:
Ik heb in xcode 11 veel last van dat ik steeds "invalid character source file" krijg. Ik vermoed dat my magic keyboard v1 niet helemaal meer up to par is, paar toetsen (pijltjes) blijven ook wat hangen.

Zit er dus over te denken keyboard en trackpad door v2 varianten te vervangen. De trackpad is er ook in antraciet wat mooi past bij de mini 2018, maar de keyboard v2 is er alleen in het wit? Klopt dit ?
Zie hier, in space grijs, welke ik ook heb :)

https://www.apple.com/nl/...lands-spacegrijs?fnode=4c

Mocht je niets voelen voor draadloos, je kan hem als bedraad tobo gebruiken op elke machine via de lightning naar USB kabel.

De versie zonder numpad is alleen wit idd. Maar dat is ook een ouder model.

nelizmastr wijzigde deze reactie 13-01-2020 15:47 (4%)

I reject your reality and substitute my own

• -SaveMe-
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 11:23

-SaveMe-

-klik-

@nelizmastr Thanks, alleen is dit de full size ik ik zoek de kleine variant :) Die zie ik ook op de Apple site niet staan ...

Die grijze is ook wel een nieuwe variant (schuin oplopend). Ga ik denk ik toch maar voor de kleine witte en de silver trackpad v2 .... :/

-SaveMe- wijzigde deze reactie 13-01-2020 15:51 (35%)

Fools! said I, You do not know, Silence like a cancer grows!

• Escrimador
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 01:25
Heeft iemand hier ervaring met de LG34WK95U of een ander 34 inch scherm?

Ik wil eigenlijk een groot scherm op mijn bureau voor een Mini2018 om wat simpel kantoorwerk, rdp, beetje fotobeheer en internetten op te doen. De reviews zijn wisselend en gezien resolutie zou LG32UL950 misschien zelfs prettiger werken zijn.

Eigenlijk heb ik alleen maar naar de mini gekeken omdat ik dan zelf eigen (groter) scherm uit kan kiezen en toch al een MBP heb, anders had een gewone iMac 27” nog wel optie geweest

Only dead fish go with the flow

• BlaTieBla
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 08:21

BlaTieBla

Blake Returns

De Mac Mini aangeschaft (i7, 8GB, 1TB uitvoering). Ik zal zelf de 8GB voor 32 GB vervangen als hij binnen is. Ik kom van een iMac 27" uit 2010, dus alle randapparatuur (FW800 en USB2 storage) ook maar meteen vervangen voor een LaCie 2BIG 16TB en een Synology NAS voor backup.

De Satechi dock heb ik op amazon.fr besteld voor ~75 euro dacht ik. Met name voor de poorten aan de voorkant.

Nu maar hopen dat de iMac blijft leven tot de Mac Mini er is. Meerdere USB poorten doen het inmiddels erg slecht en Bluetooth is ook al overleden.....
In de tussentijd ~8TB aan content via USB2 kopiëren naar mijn nieuwe NAS....... Dat voelt alsof ik weer terug ben in het 14k4 modem tijdperk. z o l a n g z a a m . . . .

Kan niet wachten om weer met een beetje snelheid door mijn Lightroom catalogus te kunnen scrollen.
Khil schreef op maandag 30 december 2019 @ 16:25:
Benieuwd of deze uitbreiding voor de Mac mini het gaat redden... heeft iemand nog £699 liggen?

ANIMAIONIC on Kickstarter
[Afbeelding]
Da's alleen de kast. Dan moet je er zelf nog een paar kaarten voor kopen.

BlaTieBla wijzigde deze reactie 14-01-2020 16:18 (24%)

foto's - thuis - twitter - leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• Navi98
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 26-01 16:33
Escrimador schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 11:47:
Heeft iemand hier ervaring met de LG34WK95U of een ander 34 inch scherm?

Ik wil eigenlijk een groot scherm op mijn bureau voor een Mini2018 om wat simpel kantoorwerk, rdp, beetje fotobeheer en internetten op te doen. De reviews zijn wisselend en gezien resolutie zou LG32UL950 misschien zelfs prettiger werken zijn.

Eigenlijk heb ik alleen maar naar de mini gekeken omdat ik dan zelf eigen (groter) scherm uit kan kiezen en toch al een MBP heb, anders had een gewone iMac 27” nog wel optie geweest
Werkt perfect met mijn LG 34UM95 (3440x1440 34 inch). Voor mij is het in elk geval een verademing en alles schaalt heel mooi in macOS. Ik raad je zeker aan om het scherm via Thunderbolt aan te sluiten dan werken de helderheid/volume knopjes (mocht je over een Apple keyboard beschikken) zoals op een iMac.

Hiervoor had ik een iMac 27 inch (2009 model) waarvan de grafische kaart het jammer genoeg begeven heeft en ik moet zeggen dat de extra ruimte op de LG Ultrawide een enorm verschil maakt: je kan met gemak in 3 documenten tegelijk werken zonder al te veel gescroll/gezoom.

Ikzelf heb de Mini voor €699 kunnen scoren bij Fnac (weet niet of de prijs nu nog hetzelfde is), weliswaar de instapper met i3, 8GB RAM en 128GB SSD. Maar gezien de quad core i3 overeenkomt met een 7e generatie i5 valt dat reuze mee, RAM kan je nog vrij eenvoudig uitbreiden op dit model Mac mini en voor opslag heb je zo een externe SSD. Bijkomend voordeel is dan nog dat je steeds een externe grafische kaart kan aansluiten mocht je wat zwaarder grafisch werk willen doen op de Mini (maar deze kunnen best kostelijk zijn).

Veel succes met je zoektocht nog! :)

• Escrimador
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 01:25
Thx ik heb vandaag de 32” variant in ontvangt genomen en is toch wel flinke verbetering ten op zichtte van mijn oude Dell 27 (wat destijds goed scherm was)

Ben erg blij met de grote van de letters ook in deze combinatie

Only dead fish go with the flow

• Khil
Escrimador schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 00:49:
Thx ik heb vandaag de 32” variant in ontvangt genomen en is toch wel flinke verbetering ten op zichtte van mijn oude Dell 27
offtopic:
ik weet nog dat ik van 14 naar 17 inch crt ging. Totale euforie... :P

• bing69
Khil schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 09:38:
[...]

offtopic:
ik weet nog dat ik van 14 naar 17 inch crt ging. Totale euforie... :P
Ik weet nog dat ik op z/w tv's werkte....met oa Sinclair Spectrum

Bing

• BlaTieBla

BlaTieBla

Blake Returns

Mac Mini i7 is inmiddels fully operational. Wel een aantal 'dingetjes';
  • Hij wordt erg warm. Dacht eerst dat ik de fan niet goed had aangesloten na de memory upgrade, maar dat lijkt 'gewoon' te zijn. Heb voor de zekerheid wat blokjes tussen de satechi-stand en de mac gedaan t.b.v. de airflow.
  • Ik heb er 2 LG 4k HDR schermen aan hangen en de DisplayPort (via een storage enclosure dat via TB3 verbonden is) wordt niet altijd actief zo lijkt het. Hij wordt dan ook niet herkend. Na een reboot weer wel. Weird. Eens kijken wat er gebeurd als ik HDMI gebruik (eerst ff een kabel vinden.....)
Verder nogal wat issues met Catalina (kwam van High Sierra), maar die zijn voor een ander topic...

UPDATE: ik heb de DisplayPort aan de docking van een laptop gehangen en nu de MacMini met HDMI op de tweede monitor gekoppeld en dat gaat goed. Dus het zal iets met de Thunderbolt3 -> Enclosure -> DisplayPort -> Monitor zijn.

BlaTieBla wijzigde deze reactie 18-01-2020 09:40 (13%)

• GekkePrutser
  • Registratie: juli 2004
  • Niet online
BlaTieBla schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 19:39:
Mac Mini i7 is inmiddels fully operational. Wel een aantal 'dingetjes';
  • Hij wordt erg warm. Dacht eerst dat ik de fan niet goed had aangesloten na de memory upgrade, maar dat lijkt 'gewoon' te zijn. Heb voor de zekerheid wat blokjes tussen de satechi-stand en de mac gedaan t.b.v. de airflow.
Dit is Apple... :X Fangeluid vinden ze vies. Daarom laten ze de CPU standaard tot de maximum Tjunction oplopen en dan gaan ze pas aan de fansnelheid denken. Ik snap het wel maar dat is iets dat gewoon een keuzemogelijkheid voor de gebruiker nodig heeft vind ik. Helaas zijn keuzemogelijkheden ook iets waar Apple niet van houdt :)

Ik gebruikte altijd deze tool maar die schijnt in Catalina niet meer te werken: https://github.com/hholtmann/smcFanControl

• BlaTieBla

BlaTieBla

Blake Returns

GekkePrutser schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 12:37:
[...]

Dit is Apple... :X Fangeluid vinden ze vies. Daarom laten ze de CPU standaard tot de maximum Tjunction oplopen en dan gaan ze pas aan de fansnelheid denken. Ik snap het wel maar dat is iets dat gewoon een keuzemogelijkheid voor de gebruiker nodig heeft vind ik. Helaas zijn keuzemogelijkheden ook iets waar Apple niet van houdt :)

Ik gebruikte altijd deze tool maar die schijnt in Catalina niet meer te werken: https://github.com/hholtmann/smcFanControl
Ik ben Mac Fan Control eens aan het proberen. Ik zie dat de fan normaal rond de 2500RPM zit (op de auto-stand), terwijl hij volgens de tool naar 4500 kan. Nu eens op 3250 gezet en eens kijken wat dat met de temp doet van de case.

• MaxVMH
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 06:36
BlaTieBla schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 13:22:
[...]

Ik ben Mac Fan Control eens aan het proberen. Ik zie dat de fan normaal rond de 2500RPM zit (op de auto-stand), terwijl hij volgens de tool naar 4500 kan. Nu eens op 3250 gezet en eens kijken wat dat met de temp doet van de case.
Je kan de snelheid ook doen afhangen van temperatuur. Zo heb ik op m'n iMac & MBP ingesteld dat de snelheid naar omhoog gaat vanaf 45°C en op 95°C aan z'n maximumsnelheid moet draaien, gebaseerd op de CPU PECI sensor. Maar dat is voor licht gebruik, ik kan me inbeelden dat je voor zwaardere workloads misschien ook iets hogere temperaturen wilt tolereren om er geen stofzuiger van te maken.

MaxVMH wijzigde deze reactie 18-01-2020 13:46 (12%)

• BlaTieBla

BlaTieBla

Blake Returns

MaxVMH schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 13:45:
[...]

Je kan de snelheid ook doen afhangen van temperatuur. Zo heb ik op m'n iMac & MBP ingesteld dat de snelheid naar omhoog gaat vanaf 45°C en op 95°C aan z'n maximumsnelheid moet draaien, gebaseerd op de CPU PECI sensor. Maar dat is voor licht gebruik, ik kan me inbeelden dat je voor zwaardere workloads misschien ook iets hogere temperaturen wilt tolereren om er geen stofzuiger van te maken.
Zo ver had ik nog niet gekeken, maar ik zal daar eens wat mee gaan spelen. Wat sowieso al ~5 graden scheelt is het creeeren van iets meer ruimte tussen de Mini en Satechi dock.

• bing69
GekkePrutser schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 12:37:
[...]

Kijk eens naar deze: https://www.crystalidea.com/macs-fan-control/support

te laat..... Sorry

Bing

• BlaTieBla

BlaTieBla

Blake Returns

iLLuSion_xGen schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 01:10:

Er is ook inderdaad wat kleurverschil maar bij mij valt het niet op doordat mijn scherm er boven hangt en de schaduw erop valt.

Zal zien dat ik eens een foto kan posten morgen

Edit:
[Afbeelding]
Bij mij klopt de kleur wel een stuk beter met de meest recente Mac Mini. Er is alleen een klein verschil onder een bepaalde hoek, Maar dat heeft te maken met de manier / richting waarop het materiaal bewerkt is.

• bing69
BlaTieBla schreef op zondag 19 januari 2020 @ 11:22:
[...]

Bij mij klopt de kleur wel een stuk beter met de meest recente Mac Mini. Er is alleen een klein verschil onder een bepaalde hoek, Maar dat heeft te maken met de manier / richting waarop het materiaal bewerkt is.

[Afbeelding]
Ga de mijne eind van de week bestellen, ben benieuwd...

Bing

• bvsteyn
  • Registratie: november 2003
  • Nu online
Gisteren mijn mac mini opengeschroefd en 32 GB geheugen geplaatst. Fluitje van een cent om uit te voeren! Van te voren even een youtube video bekeken en dan is het prima zelf uit te voeren.

• Khil
BlaTieBla schreef op zondag 19 januari 2020 @ 09:18:
[...]

Zo ver had ik nog niet gekeken, maar ik zal daar eens wat mee gaan spelen. Wat sowieso al ~5 graden scheelt is het creeeren van iets meer ruimte tussen de Mini en Satechi dock.
Kan het dock niet erbovenop?

• bing69
Khil schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 14:31:
[...]

Mijne komt morgen binnen, ga ik testen

Bing

• BlaTieBla

BlaTieBla

Blake Returns

Khil schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 14:31:
[...]

Kan wel, maar;
  1. Ziet er niet uit
  2. de dock is relatief licht waardoor je met in en uitpluggen van devices hem van de mini afschuift en je dus twee handen nodig hebt. Dat kan je oplossen door er een baksteen op te leggen, maar... zie punt 1
Overigens is die tempdaling van ~5 graden bij mij dus generiek wanneer ik de mini ook zonder dock iets hoger plaatst. Idealiter zou hij gewoon een centimeter of 3 boven mijn bureau moeten zweven.

• bing69
Zojuist binnen gekregen, kan nog geen echte temp stijging ontdekken. Ben aan het browsen en een sd kaart aan het beschrijven. Zit op 45,1. Omgekeerd is inderdaad niet mooi. Maar de koeling zit toch aan de achterkant niet aan de onderkant!

Bing

• BlaTieBla

BlaTieBla

Blake Returns

bing69 schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 12:42:
Zojuist binnen gekregen, kan nog geen echte temp stijging ontdekken. Ben aan het browsen en een sd kaart aan het beschrijven. Zit op 45,1. Omgekeerd is inderdaad niet mooi. Maar de koeling zit toch aan de achterkant niet aan de onderkant!
De lucht wordt van onder aangezogen en aan de achterkant uitgeblazen.

• Khil
Er zijn standaardjes waar de mini verticaal in gaat, dan zuigt ie dus lucht aan van opzij. Niet mooi met een Satechi dock, wel koel...

• BlaTieBla

BlaTieBla

Blake Returns

Ik heb die Mac Fan Control app gekocht (want dan kan je profielen opslaan) en die hitte van de behuizing is weg. De fan gaat gewoon eerder sneller draaien om de boel koel te houden.
Dus de Satechi er netjes onder (met iets meer ruimte) en een marginaal luidere Mac Mini als ik aan het foto/video editten ben.

• bing69
BlaTieBla schreef op zondag 26 januari 2020 @ 00:01:
Ik heb die Mac Fan Control app gekocht (want dan kan je profielen opslaan) en die hitte van de behuizing is weg. De fan gaat gewoon eerder sneller draaien om de boel koel te houden.
Dus de Satechi er netjes onder (met iets meer ruimte) en een marginaal luidere Mac Mini als ik aan het foto/video editten ben.
Kwam er net achter dat er een hele sterke veer in de mini sd kaart houder zit. Kaartje zat nog niet goed en sprong weg, 15 min. met z'n tweeën op de knieën aan het zoeken geweest :)

Bing

Pagina: 1 ... 7 8 9 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True