Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
j1b2c3 schreef op donderdag 1 november 2018 @ 17:33:
[...]

Let wel op je krijgt maar 2 USB a poorten. Wat voor mij gewoon te weinig is. Ik vind de traagheid van het wakker worden van Apple Bluetooth keyboards een drama dus heb een. Een bedraad keyboard en muis wil je een USB drive aan sluiten heb je pech en moet dat via een dongle.... Maar we mogen niet klagen....
De bedrade Apple keyboards hebben gewoon een hub ingebouwd hiervoor. Helaas niet meer nieuw te krijgen maar je vindt ze nog wel zgan.
-SaveMe- schreef op donderdag 1 november 2018 @ 16:29:
Als je een monitor met usb-c aansluit op de mini, krijgt die monitor daar dan ook zijn power van, of toch nog een extra powerbrick? Ben totaal niet meer thuis in het hele usb/thunderbolt gebeuren ...
Ik wil als tweede monitor er een via HDMI aanlsuiten, dus dan moet ik wel gaan voor een usb-c monitor als primaire scherm ...
Nee power is nog steeds apart. De mini kan trouwens ook niet zoveel stroom leveren. Je kan er ook geen laptop mee opladen bijv.

[ Voor 33% gewijzigd door GekkePrutser op 01-11-2018 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:05
Er bestaan ook USB 3 hubs hoor. Periferie aan de hub en 1 kabeltje naar je Mac Mini.

Ik wil eerst even reviews afwachten of je werkelijk zelf geheugen en opslag kan upgraden/vervangen.

[ Voor 38% gewijzigd door winwiz op 01-11-2018 20:28 ]

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07-06 09:50
winwiz schreef op donderdag 1 november 2018 @ 20:27:
Er bestaan ook USB 3 hubs hoor. Periferie aan de hub en 1 kabeltje naar je Mac Mini.

Ik wil eerst even reviews afwachten of je werkelijk zelf geheugen en opslag kan upgraden/vervangen.
Opslag is gesoldeerd en niet te vervangen. Dat is al 100% zeker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niomar
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 04-06 12:38
Weet iemand zo hoeveel GB Mac OS Mojave in gebruik neemt? Heb de instap model van mac mini genomen maar ik twijfel heel erg of 128GB wel genoeg zal zijn. Het zal voornamelijk nodig zijn voor het OS en applicaties, mijn bestanden zet ik standaard op mijn NAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
niomar schreef op donderdag 1 november 2018 @ 21:43:
Weet iemand zo hoeveel GB Mac OS Mojave in gebruik neemt? Heb de instap model van mac mini genomen maar ik twijfel heel erg of 128GB wel genoeg zal zijn. Het zal voornamelijk nodig zijn voor het OS en applicaties, mijn bestanden zet ik standaard op mijn NAS
12,5GB minimaal.

https://support.apple.com/kb/SP777?locale=nl_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdgut
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-05 16:56
niomar schreef op donderdag 1 november 2018 @ 21:43:
Mijn vriendin heeft een 128GB MBP. Afhankelijk van wat je allemaal gaat doen zit je al gauw tegen dat limiet aan.
Ik zit er zelf ook aan te denken om een nieuwe mac mini te bestellen maar ik wacht ook op de berichten dat het geheugen zelf in te prikken is.
Echter zou ik minimaal voor 256 gaan waarbij ik waarschijnlijk sneller voor een 512 ga aangezien het niet te vervangen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niomar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niomar
rdgut schreef op donderdag 1 november 2018 @ 22:43:
[...]

Mijn vriendin heeft een 128GB MBP. Afhankelijk van wat je allemaal gaat doen zit je al gauw tegen dat limiet aan.
Ik zit er zelf ook aan te denken om een nieuwe mac mini te bestellen maar ik wacht ook op de berichten dat het geheugen zelf in te prikken is.
Echter zou ik minimaal voor 256 gaan waarbij ik waarschijnlijk sneller voor een 512 ga aangezien het niet te vervangen is.
Bedankt voor je reactie. Het geheugen is zelf in te prikken he, is al door meerdere bronnen bevestigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0wl
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-01 17:22
Als ik de prijs en de specs zo zie begin ik ergens wel te twijfelen om die Mac Pro hier te verkopen en een Mini in de plaats te zetten :9 Maar misschien toch maar best even de reviews afwachten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MelvinW
niomar schreef op donderdag 1 november 2018 @ 23:01:
[...]

Bedankt voor je reactie. Het geheugen is zelf in te prikken he, is al door meerdere bronnen bevestigd.
Correct. OWC heeft ook al aangegeven geheugen voor de Mac Mini te gaan verkopen: https://blog.macsales.com...rades-for-newest-mac-mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:55

-SaveMe-

-klik-

Ik wacht toch nog even op reviews/tear downs volgende week ...

EDIT
volgens mij past dit geheugen in de mini. Twijfel 32 of gelijk 64 ...
pricewatch: Corsair Vengeance CMSX64GX4M4A2666C18

Damn. Mini heeft maar 2 slots, moet ik 2X32 hebben en die zijn er niet ?

[ Voor 75% gewijzigd door -SaveMe- op 01-11-2018 23:20 ]

GamiQ, de game notes app met game maps!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
-SaveMe- schreef op donderdag 1 november 2018 @ 23:16:
Ik wacht toch nog even op reviews/tear downs volgende week ...

EDIT
volgens mij past dit geheugen in de mini. Twijfel 32 of gelijk 64 ...
pricewatch: Corsair Vengeance CMSX64GX4M4A2666C18

Damn. Mini heeft maar 2 slots, moet ik 2X32 hebben en die zijn er niet ?
Je hebt 2x 32GB nodig voor 64GB inderdaad. OWC verkoopt dit binnenkort voor $1079. Ik ben nog geen andere merken tegengekomen die dit gaat verkopen. Goedkoop zal het niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j1b2c3
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-03-2023
Pyr0wl schreef op donderdag 1 november 2018 @ 23:01:
Als ik de prijs en de specs zo zie begin ik ergens wel te twijfelen om die Mac Pro hier te verkopen en een Mini in de plaats te zetten :9 Maar misschien toch maar best even de reviews afwachten :+
Gewoon even wachten. Want in begin 2019 komt de nieuwe imac en mac pro. Ik heb liever een imac met scherm dan een mini voor de zelfde prijs zonder scherm.
Maar ik zou gewoon een hackintosh overwegen op dit moment, als een Mac pro gebruiker. I8600k op 5ghz gigabyte aroris 370 moederbord en een Nvidia 970. en je bent net zo snel als de base imac pro in real world scenarios zo als een FCP voor een 1/4 van de prijs. En dezelfde prijs als een mini met full opptions

Nee het is niet mooi of compact maar wel super snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niomar
j1b2c3 schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 01:30:
[...]

Gewoon even wachten. Want in begin 2019 komt de nieuwe imac en mac pro. Ik heb liever een imac met scherm dan een mini voor de zelfde prijs zonder scherm.
Maar ik zou gewoon een hackintosh overwegen op dit moment, als een Mac pro gebruiker. I8600k op 5ghz gigabyte aroris 370 moederbord en een Nvidia 970. en je bent net zo snel als de base imac pro in real world scenarios zo als een FCP voor een 1/4 van de prijs. En dezelfde prijs als een mini met full opptions

Ben je met Hackintosh niet heel erg afhankelijk van hardware die door apple ondersteund wordt? Wat ik daarmee bedoel is dat je het niet op elke willekeurige hardware kan installeren toch? Heb al een tijdje niet naar hackintosh gekeken kan zijn dat het nu anders is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MelvinW
niomar schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 01:47:
[...]

Ben je met Hackintosh niet heel erg afhankelijk van hardware die door apple ondersteund wordt? Wat ik daarmee bedoe is dat je het niet op elke willekeurige hardware kan installeren toch? Heb al een tijdje niet naar hackintosh gekeken kan zijn dat het nu anders is
Dat valt wel mee. Zolang je een systeem met een Intel CPU en AMD-videokaart hebt zit je goed. Het is ook mogelijk met een Nvidia-kaart, maar voor de 9xx-, 1xxx- en 2xxx-series ben je afhankelijk van Nvidia voor drivers. Voor Mojave zijn deze drivers nog niet beschikbaar, dus zit je vast aan High Sierra. Een AMD-gpu heeft daarom altijd de voorkeur in een Hackintosh. Een Sapphire Pulse RX580 wordt bijvoorbeeld door Apple gebruikt in de eGPU's, dus die zijn officieel ondersteund.

Ik heb zelf ook een Hackintosh met i7 8700k, 32GB DDR4 RAM, RX580 en een 1TB NVMe SSD. Heb daarnaast ook nog een officiële WiFi-kaart van een iMac in een PCI-E adapter zitten, zodat ik ook features als Apple Watch unlock, Handoff, Continuity etc. kan gebruiken. Alles in macOS werkt daardoor hetzelfde als op een echte Mac.

Het ziet er misschien niet zo elegant uit als een Mac Mini, maar het is wel een optie voor mensen die meer power nodig hebben dan Apple kan bieden. Het is daarnaast ook nog eens een stuk goedkoper. Ik vind het zelf erg prettig dat ik met gemak mijn systeem kan upgraden. Misschien dat ik volgend jaar wel voor een Mac Pro ga als deze modulair is. Voor nu ben ik tevreden met mijn Hackintosh :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Doet de Mac Mini eigenlijk 4K YouTube?

D.w.z. doet macOS tegenwoordig VP9 content geaccelereerd?

[ Voor 44% gewijzigd door TucanoItaly op 02-11-2018 04:01 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3M1
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-06 09:38
In hoeverre is de mac mini vergelijkbaar met de intel skull candy?

https://www.intel.com/con...tures-configurations.html

Ik weet nog niet wat de beste setup is, voor mijn gevoel krijg je 'meer' bij de skull candy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:44
MelvinW schreef op donderdag 1 november 2018 @ 20:54:
[...]

Heb je daar ook een bron voor? Voor zover ik kan vinden is het een PCIe ssd, dat kan een NVMe-SSD zijn. Het kan ook zijn dat er nu een ongebruikte losse aansluiting nog op de mobo zit die te gebruiken is. Wishfull thinking, maar zolang de ifixit nog geen teardown heeft gedaan zou ik dat nog even in het midden laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:15

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

R3M1 schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 09:31:
In hoeverre is de mac mini vergelijkbaar met de intel skull candy?

https://www.intel.com/con...tures-configurations.html

Ik weet nog niet wat de beste setup is, voor mijn gevoel krijg je 'meer' bij de skull candy
Volgens mij is de Mini beter, in ieder geval is de CPU moderner en sneller en kan meer geheugen adresseren.
TucanoItaly schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 03:59:
Doet de Mac Mini eigenlijk 4K YouTube?

D.w.z. doet macOS tegenwoordig VP9 content geaccelereerd?
Als je Chrome gebruikt zou het moeten werken. Volgens mij is er alleen een issue met de AppleTV die geen 4K youtube kan afspelen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

MelvinW schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 00:05:
[...]

Je hebt 2x 32GB nodig voor 64GB inderdaad. OWC verkoopt dit binnenkort voor $1079. Ik ben nog geen andere merken tegengekomen die dit gaat verkopen. Goedkoop zal het niet zijn.
Dat gaat hem niet worden, dat is me te duur. 32GB it is ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niomar
MelvinW schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 02:06:
[...]

Dat valt wel mee. Zolang je een systeem met een Intel CPU en AMD-videokaart hebt zit je goed. Het is ook mogelijk met een Nvidia-kaart, maar voor de 9xx-, 1xxx- en 2xxx-series ben je afhankelijk van Nvidia voor drivers. Voor Mojave zijn deze drivers nog niet beschikbaar, dus zit je vast aan High Sierra. Een AMD-gpu heeft daarom altijd de voorkeur in een Hackintosh. Een Sapphire Pulse RX580 wordt bijvoorbeeld door Apple gebruikt in de eGPU's, dus die zijn officieel ondersteund.

Ik heb zelf ook een Hackintosh met i7 8700k, 32GB DDR4 RAM, RX580 en een 1TB NVMe SSD. Heb daarnaast ook nog een officiële WiFi-kaart van een iMac in een PCI-E adapter zitten, zodat ik ook features als Apple Watch unlock, Handoff, Continuity etc. kan gebruiken. Alles in macOS werkt daardoor hetzelfde als op een echte Mac.

Het ziet er misschien niet zo elegant uit als een Mac Mini, maar het is wel een optie voor mensen die meer power nodig hebben dan Apple kan bieden. Het is daarnaast ook nog eens een stuk goedkoper. Ik vind het zelf erg prettig dat ik met gemak mijn systeem kan upgraden. Misschien dat ik volgend jaar wel voor een Mac Pro ga als deze modulair is. Voor nu ben ik tevreden met mijn Hackintosh :)
Klinkt inderdaad goed. Binnenkort maar eens even testen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroengr0ter
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-11-2021
Sorry dat ik blijf doorvragen, maar het is me niet helemaal duidelijk...

Deze nieuwe Mini moet toch met gemak grote videobestanden kunnen afspelen op mn 4K TV? Als de mijne van late 2012 dat kan, moet deze dat toch zeker aankunnen?
Heb geen verstand van het Hz verhaal. Zou het op prijs stellen als iemand het me uit kan leggen en me zou kunnen adviseren welke processor voor mij het best zou zijn.

Dank!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
MelvinW schreef op donderdag 1 november 2018 @ 20:54:
[...]

Ook wel te verwachten, vastgesoldeerde flash is dé manier om mensen icloud storage in te krijgen :)

Al kun je die mini achterin ook nog wel uitbreiden met een usb stick oid. Of met 10Gb opslag, das wel weer nice. Geeft ook aan waar men deze dingen allemaal voor gebruikt.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-05 05:05
(jarig!)
-SaveMe- schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 11:05:
[...]

Dat gaat hem niet worden, dat is me te duur. 32GB it is ...
32GB is dan ook vreselijk veel. Ik heb 16GB zitten in mijn audio workstation en ben nog nooit tegen de limiet aangelopen. Ik vraag me serieus af wat mensen met 64GB moeten. Los van VM's draaien.

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

kaos- schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 13:09:
[...]

32GB is dan ook vreselijk veel. Ik heb 16GB zitten in mijn audio workstation en ben nog nooit tegen de limiet aangelopen. Ik vraag me serieus af wat mensen met 64GB moeten. Los van VM's draaien.
Ik heb ook 16GB in mijn huidige mini en loop constant tegen de limiet aan. Ik heb altijd heel veel open staan. Oa twee Chrome windows met gezamelijk een 60-tal tabs bijvoorbeeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0wl
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-01 17:22
j1b2c3 schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 01:30:
[...]

Klopt, bij de iMac krijg je nog steeds het meeste waar voor je geld, maar het idee dat je computer en scherm een geheel vormen, staat me iets minder aan. Als het ene het begeeft, ben je met het andere ook niets meer. Plus, het is makkelijker om een losstaande computer een tweede leven te geven dan eentje die vast hangt aan een 27" scherm.

De refresh van de Mac Pro valt nog af te wachten, maar gezien de prijzen van huidige producten denk ik dat je kan rekenen op €4/5k om eentje op je land te sleuren. Als developer heb ik eigenlijk ook geen ECC RAM nodig, of zotte grafische kaarten :P dus miss dat die nieuwe Mac Mini eigenlijk dé ideale computer is (voor mijn gebruik)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Meh, de meerprijzen voor ssd-opslag vallen vies tegen zeg, dik vier keer de marktprijs. Als de flash-chips nu nog beschilderd worden door elfen bij maanlicht zeur ik natuurlijk nergens over, maar dat kom ik in de specs nergens tegen.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ben wel benieuwd wat iedereen heeft besteld! Ikzelf heb het volgende besteld:
- Intel Core i3
- 8 GB
- 128 GB SSD

Die i3 schijnt er goed te presteren - ongeveer gelijk aan de i5-7400 van de vorige generatie. Het gevoel dat de i3 tekort zal schieten voor licht videobewerking zit voor mijn gevoel wat tussen de oren.

8 GB schijnt uitbreidbaar te zijn, waardoor ik na verlopen van garantie 8 GB bij kan prikken bijvoorbeeld.

Het enige wat me niet lekker zit is die 128 GB SSD:
- Uitbreidbaarheid - ik heb meerdere (tegenstrijdige) verhalen gehoord.
- Hoe zal de performance zijn t.o.v. het 256 GB model? Vaak presenteren die kleinste modellen toch minder.
- Zal 128 GB voldoende zijn voor de basis dingen (MacOS, applicaties) zodat ik de rest op een externe SSD kan zetten?

Hoop dat op maandag de reviews binnendruppelen en misschien zelfs een teardown is gedaan, zodat ik eventueel nog voor verzenden zou kunnen annuleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Ik heb nog niks besteld.. De i5 vind ik vrij duur en van de i3 vind ik het gewoon heel jammer dat die turbo boost mist. Misschien ten onrechte maar met single core apps kan het volgens mij veel uitmaken.

Voor de opslag: Het gaat er echt volledig van afhangen wat je er mee gaat doen. Reken 20-25GB voor OS en de belangrijkste basis apps die iedereen wel heeft. Daarna gaat het gewoon puur om jouw soort gebruik. Heb je een muziekcollectie of veel foto's, staan die op je NAS of op je computer zelf... Dat soort dingen.

Ik denk dat het verschil in performance mee gaat vallen. Dit komt normaal namelijk door het aantal chips: De grotere modellen op SATA formfactor gebruiken meestal meer chips en kunnen dus meer voordeel halen uit parallelle doorvoer. Bij de mini is dit afwachten maar aan de Air was te zien dat er altijd 2 chips op het board zitten. Dus ik vraag me af of hier verschil in zit (kan zijn natuurlijk dat de 128 er maar 1tje heeft).

Ook heb je ook meer overboeking op de grotere modellen en is de levensduur daardoor ook langer. Dit hangt ook weer af van je gebruik: Is je data vooral statisch op het ding of loop je regelmatig vele gigabytes weg te schrijven.

Maar je hebt natuurlijk je USB-3 en thunderbolt. Wat je kan doen is gewoon voor een kleine basis SSD gaan voor booten en je apps, en je data op een externe zetten. Wel zijn thunderbolt NVMe SSDs erg duur.

Ik wacht zelf iig op de reviews (en waarschijnlijk ook mijn 'kerstgeld' wat we hier in Spanje hebben, we krijgen 2x per jaar 'vakantiegeld', eigenlijk een soort 14 maanden uitbetaal systeem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-06 17:26
Ik wil eigenlijk wel een Mac Mini voor in de woonkamer. Ik heb nu alleen een laptop + scherm, maar mijn vrouw kan niet computeren als ik op het werk zit. Zou die Mac Mini aangesloten kunnen worden op mijn Dell TB16 dock? Dat is een TB3 dock, waarop ook mijn Apple Cinema Display zit aangesloten.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MelvinW
JPtjeeNL schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 19:54:
- Intel Core i3
- 8 GB
- 128 GB SSD

Die i3 schijnt er goed te presteren - ongeveer gelijk aan de i5-7400 van de vorige generatie. Het gevoel dat de i3 tekort zal schieten voor licht videobewerking zit voor mijn gevoel wat tussen de oren.

8 GB schijnt uitbreidbaar te zijn, waardoor ik na verlopen van garantie 8 GB bij kan prikken bijvoorbeeld.

- Hoe zal de performance zijn t.o.v. het 256 GB model? Vaak presenteren die kleinste modellen toch minder.
- Zal 128 GB voldoende zijn voor de basis dingen (MacOS, applicaties) zodat ik de rest op een externe SSD kan zetten?

Hoop dat op maandag de reviews binnendruppelen en misschien zelfs een teardown is gedaan, zodat ik eventueel nog voor verzenden zou kunnen annuleren.
Verschil in schrijfsnelheden is vrij groot. Bij de MacBook Pro zien we bijvoorbeeld dat de 128GB MBP een schrijfsnelheid van 750MB/s heeft, 256GB rond de 1300MB/s, 512GB rond de 1800MB/s en de 1TB- en 2TB-modellen halen rond de 2600MB/s. Leessnelheden zijn vrijwel gelijk. In de praktijk merk je er weinig tot niets van, maar het kan voor pro-gebruikers wel een reden zijn om voor meer opslag te kiezen.

Ik zou zelf nooit voor 128GB kiezen. Na het installeren van al mijn programma's zit ik al snel op 100GB. Ik heb altijd graag een Windows VM, dus dan kan het hard gaan met opslag. Het zou op een externe SSD kunnen, maar daar ben ik niet graag van afhankelijk. Bij een Mac Mini is dat misschien minder een probleem dan bij een MacBook Pro. 256GB voelt voor mij als een veel veiligere keuze.
BugBoy schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 21:43:
Ik wil eigenlijk wel een Mac Mini voor in de woonkamer. Ik heb nu alleen een laptop + scherm, maar mijn vrouw kan niet computeren als ik op het werk zit. Zou die Mac Mini aangesloten kunnen worden op mijn Dell TB16 dock? Dat is een TB3 dock, waarop ook mijn Apple Cinema Display zit aangesloten.
Ja, je kunt een TB3-dock aansluiten op je Mac Mini en zo dus ook het scherm gebruiken.

[ Voor 11% gewijzigd door MelvinW op 03-11-2018 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niomar
JPtjeeNL schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 19:54:
- Intel Core i3
- 8 GB
- 128 GB SSD

Ik had eerst ook de i3 versie besteld echter twijfelde ik ook aan de 128GB SSD. En toen dacht ik kan net zo goed de i5 model halen met 8GB RAM en 256GB SSD met studentenkorting voor 1170 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Nu online
128GB is nu misschien genoeg, maar bekijk het ook over de hele levensduur van de machine. Ik zou voor 256GB gaan en verder uitbreiden op externe media (SSD via Thunderbolt rolt prima).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxnl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-12-2024
Heb de i5/256 besteld.

En voor toekomstige extra opslag een USB3.1<->NVMe enclosure (met JMS583 chip) van een paar tientjes bij Aliexpress besteld.
Geen idee of dat een beetje goed werkt, maar kom daar snel genoeg achter.

[ Voor 23% gewijzigd door maxnl op 03-11-2018 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
maxnl schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 22:29:
Heb de i5/256 besteld.

En voor toekomstige extra opslag een USB3.1<->NVMe enclosure (met JMS583 chip) van een paar tientjes bij Aliexpress besteld.
Hoop niet dat je daar een high-end NVMe SSD in gaat doen? :P Voor NVMe-schijven ben je beter af met een Thunderbolt 3-enclosure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niomar
MelvinW schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 22:50:
[...]

Hoop niet dat je daar een high-end NVMe SSD in gaat doen? :P Voor NVMe-schijven ben je beter af met een Thunderbolt 3-enclosure.
Heb je misschien link van eentje die je zou aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
niomar schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 22:59:
[...]

Heb je misschien link van eentje die je zou aanraden?
De Samsung X5 is erg snel, maar kost een hoop geld. Fabrikanten mogen van Intel helaas geen enclosures uitbrengen zonder schijf. Je kunt wel een enclosure kopen waarbij je zelf de schijf kunt vervangen, zoals deze van Nekteck. Je zou er dan een 970 EVO/Pro in kunnen plaatsen.

[ Voor 4% gewijzigd door MelvinW op 03-11-2018 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niomar
MelvinW schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 23:08:
[...]

De Samsung X5 is erg snel, maar kost een hoop geld. Fabrikanten mogen van Intel helaas geen enclosures uitbrengen zonder schijf. Je kunt wel een enclosure kopen waarbij je zelf de schijf kunt vervangen, zoals deze van Nekteck. Je zou er dan een 970 EVO/Pro in kunnen plaatsen.
Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
MelvinW schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 23:08:
[...]
Dat is wel echt een probleem van Thunderbolt. Dat marketing gerotzooi van Intel :(

Ten tijde van Thunderbolt 1/2 mochten er ook geen GPU enclosures worden uitgebracht.

Ik hoop dat er snel een Chinese fabrikant komt die dit soort domme regels aan hun laars lapt en gewoon betaalbare behuizingen aan gaat bieden. Want voor de mini zou dit een heel mooi alternatief zijn, immer kan je er ook prima van booten. Doe ik nu al via USB. Het werkt met macOS zelfs tussen verschillende systemen: Op mijn werk gebruik ik een iMac (met trage hdd) en als ik thuis werk dan neem ik de boot-SSD gewoon mee en prik die in de mini en boot daarvan. Werkt perfect. De HDD van de iMac gebruik ik puur voor time machine :')

Enige probleem is dat de activatie van Office in de war raakt en ik die elke keer even moet activeren. Maar dat is een kleine moeite.

Je zal alleen op de T2 modellen wel de bootbeveiliging uit moeten schakelen denk ik.

[ Voor 27% gewijzigd door GekkePrutser op 03-11-2018 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxnl
MelvinW schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 22:50:
Is voor een "afdankertje" dat uit mijn normale computer gaat komen, zodra daar een groter exemplaar in gaat.
Wil daarom niet al teveel aan een enclosure uitgeven.

[ Voor 4% gewijzigd door maxnl op 04-11-2018 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
GekkePrutser schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 21:17:
Ik heb nog niks besteld.. De i5 vind ik vrij duur en van de i3 vind ik het gewoon heel jammer dat die turbo boost mist. Misschien ten onrechte maar met single core apps kan het volgens mij veel uitmaken.

Voor de opslag: Het gaat er echt volledig van afhangen wat je er mee gaat doen. Reken 20-25GB voor OS en de belangrijkste basis apps die iedereen wel heeft. Daarna gaat het gewoon puur om jouw soort gebruik. Heb je een muziekcollectie of veel foto's, staan die op je NAS of op je computer zelf... Dat soort dingen.

Ik denk dat het verschil in performance mee gaat vallen. Dit komt normaal namelijk door het aantal chips: De grotere modellen op SATA formfactor gebruiken meestal meer chips en kunnen dus meer voordeel halen uit parallelle doorvoer. Bij de mini is dit afwachten maar aan de Air was te zien dat er altijd 2 chips op het board zitten. Dus ik vraag me af of hier verschil in zit (kan zijn natuurlijk dat de 128 er maar 1tje heeft).

Ook heb je ook meer overboeking op de grotere modellen en is de levensduur daardoor ook langer. Dit hangt ook weer af van je gebruik: Is je data vooral statisch op het ding of loop je regelmatig vele gigabytes weg te schrijven.

Maar je hebt natuurlijk je USB-3 en thunderbolt. Wat je kan doen is gewoon voor een kleine basis SSD gaan voor booten en je apps, en je data op een externe zetten. Wel zijn thunderbolt NVMe SSDs erg duur.

Ik wacht zelf iig op de reviews (en waarschijnlijk ook mijn 'kerstgeld' wat we hier in Spanje hebben, we krijgen 2x per jaar 'vakantiegeld', eigenlijk een soort 14 maanden uitbetaal systeem).
Thanks voor je reactie! Dat was mijn idee ook: applicaties en OS op de SSD en dan een externe SSD bijkopen. Ik lees alleen dat applicaties altijd op de boot schijf geïnstalleerd moeten worden, dus mocht ik fanatiek worden qua software dan loop ik misschien gauw tegen dat limiet op. Ik heb m'n oude bestelling geannuleerd en wacht ook op de reviews en de iFixit teardown om te zien hoe makkelijk en welke componenten te upgraden zijn. Als je nu een standaard Mac Mini bestelt, is hij 07-11 in huis, dus heb het gevoel dat ze ook niet zo hard lopen.
MelvinW schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 21:45:
[...]
Verschil in schrijfsnelheden is vrij groot. Bij de MacBook Pro zien we bijvoorbeeld dat de 128GB MBP een schrijfsnelheid van 750MB/s heeft, 256GB rond de 1300MB/s, 512GB rond de 1800MB/s en de 1TB- en 2TB-modellen halen rond de 2600MB/s. Leessnelheden zijn vrijwel gelijk. In de praktijk merk je er weinig tot niets van, maar het kan voor pro-gebruikers wel een reden zijn om voor meer opslag te kiezen.

Ik zou zelf nooit voor 128GB kiezen. Na het installeren van al mijn programma's zit ik al snel op 100GB. Ik heb altijd graag een Windows VM, dus dan kan het hard gaan met opslag. Het zou op een externe SSD kunnen, maar daar ben ik niet graag van afhankelijk. Bij een Mac Mini is dat misschien minder een probleem dan bij een MacBook Pro. 256GB voelt voor mij als een veel veiligere keuze.
Thanks Melvin voor je reactie. Heb je daar toevallig een linkje bij? Je bedoelt hierbij de 128 GB MacBook Pro 2017 toch? Heb de order geannuleerd en wacht maar even rustig af tot de eerste reviews & teardowns.
niomar schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 21:46:
Ik had eerst ook de i3 versie besteld echter twijfelde ik ook aan de 128GB SSD. En toen dacht ik kan net zo goed de i5 model halen met 8GB RAM en 256GB SSD met studentenkorting voor 1170 euro.
Hmm, ben dus niet de enige. Maar ja, 330 euro erbij leggen is ook niet niks. Als Apple over 2 jaar een nieuwe uitbrengt, ben je met 330 euro alweer bijna op de helft voor een refresh. Als je de Mac Mini dan op V&A zet dan moet je ook maar weer zien dat je die 330 euro eruit krijgt. Lastig lastig. :) Wanneer je de Mac Mini een beetje aankleed, kruip je zo richting de MacBook Pro 13.3 die ik eigenlijk het allerliefste wil. Maar ja, 2K voor een laptop die ik niet dagelijks meer dan 6 uur ga gebruiken vind ik weer wat te veel van het goede.
Gluten Parody schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 21:51:
128GB is nu misschien genoeg, maar bekijk het ook over de hele levensduur van de machine. Ik zou voor 256GB gaan en verder uitbreiden op externe media (SSD via Thunderbolt rolt prima).
_/-\o_
maxnl schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 22:29:
Heb de i5/256 besteld.

Volgens mij bestelt niemand die 128 GB Mac Mini... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceBlue
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:55
Ja ik vind 128GB echt belachelijk de meeste hier hebben toch naast een Mac meestal ook een iPhone en een iPad. Ik heb nu een Mac mini met een 500gb SSD erin (omdat de oude schijf stuk gegaan is). Als ik nu mijn iPhone via iTunes wil updaten dit al niet omdat iTunes eerst een backup wil maken en dit niet gaat omdat er te weinig ruimte is (iPhone 256 gb).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
IceBlue schreef op zondag 4 november 2018 @ 08:51:
Ja ik vind 128GB echt belachelijk de meeste hier hebben toch naast een Mac meestal ook een iPhone en een iPad. Ik heb nu een Mac mini met een 500gb SSD erin (omdat de oude schijf stuk gegaan is). Als ik nu mijn iPhone via iTunes wil updaten dit al niet omdat iTunes eerst een backup wil maken en dit niet gaat omdat er te weinig ruimte is (iPhone 256 gb).
Kom op zeg je hebt iCloud. iTunes heb je al jaren niet meer nodig voor dat soort dingen.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Voor 500 - 600 euro zou dit een onmiddellijke aanschaf zijn. Voor 900 euro is de Mini toch echt veel te duur. Een Dell Optiplex 3060 met vrijwel dezelfde processor kost 340 euro, nog 40 euro voor 4GB ram extra en 30 euro voor een 128 GB SSD voor gelijkwaardige specs en je zit op 410 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blubkens
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Anoniem: 498327 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 19:52:
[...]

Beetje onzin:
De Mini 2012 2.3 quad is een prima machine om 4K mee te monteren. Dat doet die al met 2 vingers in de neus met een HD4000 GPU (die heeft FCP helemaal niet nodig).

De nieuwe Mini zal het dus meer dan vloeiend doen, ook zonder EGPU. Bedenk ook nog dat de T2 chip een H265 encoder heeft die 30x sneller dan de i7 video kan samenpersen, dus ook voor dat stukje videobewerking gaat de Mini uitstekend volstaan. Niet dat encoden op de 2012 vervelend is. Ik exporteer 4K op ongeveer 1,5x de afspeelsnelheid, en dat is prima. Film van 20 minuten in 30 minuten opslaan als 4K MP4 file.
Ik denk zelf dat de Mac Mini sneller is dan de huidige iMac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdgut
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-05 16:56
Ik zit er zelf aan te denken om de mac mini te kopen tijdens mijn vakantie in Amerika volgend jaar.
Heeft iemand hier een idee hoe de beschikbaarheid in een fysieke Apple Store is als je de specs omhoog gooit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxnl
rdgut schreef op zondag 4 november 2018 @ 10:18:
Heeft iemand hier een idee hoe de beschikbaarheid in een fysieke Apple Store is als je de specs omhoog gooit?
Lijkt me stug dat ze daar 120 verschillende modellen op voorraad hebben liggen.
(3 cpu opties * 4 geheugen opties * 5 schijf opties * 2 netwerk opties)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MelvinW
JPtjeeNL schreef op zondag 4 november 2018 @ 05:47:
[...]

Thanks voor je reactie! Dat was mijn idee ook: applicaties en OS op de SSD en dan een externe SSD bijkopen. Ik lees alleen dat applicaties altijd op de boot schijf geïnstalleerd moeten worden, dus mocht ik fanatiek worden qua software dan loop ik misschien gauw tegen dat limiet op. Ik heb m'n oude bestelling geannuleerd en wacht ook op de reviews en de iFixit teardown om te zien hoe makkelijk en welke componenten te upgraden zijn. Als je nu een standaard Mac Mini bestelt, is hij 07-11 in huis, dus heb het gevoel dat ze ook niet zo hard lopen.

[...]

Thanks Melvin voor je reactie. Heb je daar toevallig een linkje bij? Je bedoelt hierbij de 128 GB MacBook Pro 2017 toch? Heb de order geannuleerd en wacht maar even rustig af tot de eerste reviews & teardowns.

[...]

Hmm, ben dus niet de enige. Maar ja, 330 euro erbij leggen is ook niet niks. Als Apple over 2 jaar een nieuwe uitbrengt, ben je met 330 euro alweer bijna op de helft voor een refresh. Als je de Mac Mini dan op V&A zet dan moet je ook maar weer zien dat je die 330 euro eruit krijgt. Lastig lastig. :) Wanneer je de Mac Mini een beetje aankleed, kruip je zo richting de MacBook Pro 13.3 die ik eigenlijk het allerliefste wil. Maar ja, 2K voor een laptop die ik niet dagelijks meer dan 6 uur ga gebruiken vind ik weer wat te veel van het goede.

[...]

_/-\o_

[...]

Volgens mij bestelt niemand die 128 GB Mac Mini... :)
Op YouTube staan wel filmpjes van mensen die een speedtest doen. Zie hier bijvoorbeeld een speedtest op een 128GB MacBook Pro 2017 enhier van een 256GB MacBook Pro 2018.
rdgut schreef op zondag 4 november 2018 @ 10:18:
Ik zit er zelf aan te denken om de mac mini te kopen tijdens mijn vakantie in Amerika volgend jaar.
Bij de meeste stores zullen alleen de basisconfiguraties beschikbaar zijn. In grote stores zijn vaak ook wel extra configuraties beschikbaar die vaak voorkomen. Als je er zeker van wilt zijn dat je een Mac Mini met custom configuratie kunt afhalen in de Store, dan zul je online een bestelling moeten plaatsen. Je kunt dan een Apple Store kiezen waar je de order wilt laten afleveren en dan heb je 3 weken de tijd om dit te doen.

[ Voor 17% gewijzigd door MelvinW op 04-11-2018 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
MelvinW schreef op zondag 4 november 2018 @ 12:29:
[...]
Op YouTube staan wel filmpjes van mensen die een speedtest doen. Zie hier bijvoorbeeld een speedtest op een 128GB MacBook Pro 2017 en [url=""]hier[/url] van een 256GB MacBook Pro 2018.
Thanks! Dat scheelt inderdaad zeker! Hmm.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niomar
[...]

[...]

[...]

Ja snap ik ook wel. Mijn eerste plan was om een macbook air te halen tot dat het bekend werd wat de prijzen zouden worden in combi met maar een dual core processor. Ik heb nu de i5 variant mac mini met studentenkorting voor 1170 euro. Ik kan inderdaad dan ook iets meer betalen voor de pro of air maar vind een dual core cpu gewoon helemaal niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
[...]
Thanks voor je reactie! Dat was mijn idee ook: applicaties en OS op de SSD en dan een externe SSD bijkopen. Ik lees alleen dat applicaties altijd op de boot schijf geïnstalleerd moeten worden, dus mocht ik fanatiek worden qua software dan loop ik misschien gauw tegen dat limiet op.
Hangt van de software af. Veel software houdt zich netjes aan Apple's standaard en is dus een application 'bundle' (eigenlijk een directory) dat alles bevat dat de applicatie nodig heeft (rechts-klik (of twee-vinger klik bij trackpad) maar eens op een applicatie en doe "Show package contents"). Deze applicaties kan je gewoon installeren en verwijderen door het applicatie icoon naar je computer te droppen en weer terug. Normaal gebeurt dat in de /Applications folder, maar dat hoeft niet per se. Je kan ze overal neerplempen waar je wilt.

Maar: Sommige applicaties installeren meer gedoe in andere plaatsen en hebben dus een PKG installer. Van deze kan je vaak niet aangeven waar ze geinstalleerd moeten worden omdat deze optie uitgeschakeld is in de installer (al kan je dat vaak wel omzeilen door /sbin/installer handmatig aan te roepen).

Die applicaties installeren zich dus standaard in /Applications en doen ook vaak vervelend als je ze daar weer uit sleept. Denk aan MS Office, Adobe spul enz, de grotere. Of tools die wat harder ingrijpen in je systeem zoals Little Snitch (grote aanrader trouwens als je die niet kent!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
niomar schreef op zondag 4 november 2018 @ 13:25:
[...]
Ja snap ik ook wel. Mijn eerste plan was om een macbook air te halen tot dat het bekend werd wat de prijzen zouden worden in combi met maar een dual core processor. Ik heb nu de i5 variant mac mini met studentenkorting voor 1170 euro. Ik kan inderdaad dan ook iets meer betalen voor de pro of air maar vind een dual core cpu gewoon helemaal niks
Nee helemaal mee eens. Ik snap geen pepernoot meer van de Apple MacBook/iPhone line-up. Maar goed, dat is een andere discussie. :) Heb je trouwens ook toegang tot SurfSpot? Anders kun je via SurfSpot naar de Apple site gaan en er daar nog een paar tientjes vanaf snoepen.
GekkePrutser schreef op zondag 4 november 2018 @ 13:55:
[...]
Hangt van de software af. Veel software houdt zich netjes aan Apple's standaard en is dus een application 'bundle' (eigenlijk een directory) dat alles bevat dat de applicatie nodig heeft (rechts-klik maar eens op een applicatie en doe "Show package contents"). Deze applicaties kan je gewoon installeren en verwijderen door het applicatie icoon naar je computer te droppen en weer terug. Normaal gebeurt dat in de /Applications folder, maar dat hoeft niet per se. Je kan ze overal neerplempen waar je wilt.

Maar: Sommige applicaties installeren meer gedoe in andere plaatsen en hebben dus een PKG installer. Van deze kan je vaak niet aangeven waar ze geinstalleerd moeten worden omdat deze optie uitgeschakeld is in de installer (al kan je dat vaak wel omzeilen door /sbin/installer handmatig aan te roepen).

Die applicaties installeren zich dus standaard in /Applications en doen ook vaak vervelend als je ze daar weer uit sleept. Denk aan MS Office, Adobe spul enz, de grotere. Of tools die wat harder ingrijpen in je systeem zoals Little Snitch (grote aanrader trouwens als je die niet kent!)
Aha, dat is interessant & goed om te weten, thanks! Dit zou m'n eerste Mac worden dus dit helpt goed op weg. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niomar
JPtjeeNL schreef op zondag 4 november 2018 @ 15:37:
[...]

Nee helemaal mee eens. Ik snap geen pepernoot meer van de Apple MacBook/iPhone line-up. Maar goed, dat is een andere discussie. :) Heb je trouwens ook toegang tot SurfSpot? Anders kun je via SurfSpot naar de Apple site gaan en er daar nog een paar tientjes vanaf snoepen.

[...]

Aha, dat is interessant & goed om te weten, thanks! Dit zou m'n eerste Mac worden dus dit helpt goed op weg. :)
Nee heb helaas geen toegang tot SurfSpot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxnl
Heb niet het idee dat ze heel streng controleren of je wel student bent...

https://www.apple.com/nl-edu/shop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Laatst online: 06-06 18:09
Lees net op onemorething wat leuks. Nieuw Apple display!

https://www.onemorething....isplay-samen-met-mac-pro/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vzKrQok5XmZgZLCIREVIjaLC/full.jpg

[ Voor 65% gewijzigd door Dancing_Animal op 04-11-2018 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Nu online
Mijn strategie was altijd: kies de dikste Mac in de basisconfig en upgrade zelf disk en geheugen. Helaas gaat disk upgrade niet meer, dus kom ik op de 3,2 GHz 6core i7 met 256GB SSD voor 1489, plus 270 euro voor 32GB werkgeheugen. Hiermee zit ik al dicht tegen iMac-prijzen aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Dat Apple display krijgt vast ook weer Apple prijs... Next!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Nu online
Tip: kies een mooi Dell-scherm en gebruik Brightness Menulet om de helderheid te regelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceBlue
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:55
winwiz schreef op zondag 4 november 2018 @ 09:11:
[...]

Kom op zeg je hebt iCloud. iTunes heb je al jaren niet meer nodig voor dat soort dingen.
Dus als je een nieuwe iPhone aanschaft is het niet handig om een back up te kunnen maken van de huidige? En dan te kopiëren naar de nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
Ik hoop het, erg mooi display. Zou voor veel mensen een instant-buy zijn, zeker als 'ie net als de LG UltraFine 5K rond de 1400 euro gaat kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
IceBlue schreef op zondag 4 november 2018 @ 19:44:
[...]

Dus als je een nieuwe iPhone aanschaft is het niet handig om een back up te kunnen maken van de huidige? En dan te kopiëren naar de nieuwe.
Dat is al een paar jaar niet nodig. Inloggen in je nieuw iPhone met je iCloud account, krijg je de vraag of je hem als een nieuwe wil configureren of een backup wil terugzetten van een iDevice... simple as that.

Maar goed dit is een heel ander topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niomar
maxnl schreef op zondag 4 november 2018 @ 18:09:
Heb niet het idee dat ze heel streng controleren of je wel student bent...

https://www.apple.com/nl-edu/shop
Klopt vond ik ook opmerkelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
niomar schreef op zondag 4 november 2018 @ 23:58:
[...]

Klopt vond ik ook opmerkelijk
In de meeste gevallen vindt er geen controle plaats, maar Apple doet wel aan steekproeven. Ze kunnen na het bestellen alsnog vragen om bewijs dat je student bent. Kun je dat niet, dan wordt de bestelling gewoon geannuleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niomar
MelvinW schreef op maandag 5 november 2018 @ 00:09:
[...]

In de meeste gevallen vindt er geen controle plaats, maar Apple doet wel aan steekproeven. Ze kunnen na het bestellen alsnog vragen om bewijs dat je student bent. Kun je dat niet, dan wordt de bestelling gewoon geannuleerd.
Aaah oke oke. Heb alles al wel klaar liggen mochten ze het nog vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-06 14:32

Grin

Ride si sapis.

-SaveMe- schreef op zondag 4 november 2018 @ 19:38:
Dat Apple display krijgt vast ook weer Apple prijs... Next!
Als ik kijk naar hoe lang ik heb gewerkt met de 23" en 30" ACD's dan is de prijs van minder groot belang. Het kan toch ook zo zijn dat het product 'te duur' is omdat jij niet zo'n goede monitor nodig hebt? Doe mij maar het beste display van het moment en dan kan ik daar prima twee PC-levens (6-8 jaren) mee werken. Zo heb ik dat ook gedaan met mijn ACD's. Maar niet iedereen heeft een ACD nodig, je kan ook prima af met iets anders, wat voor jou specifieke geval een beter prijs-/kwaliteitsverhouding heeft.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Wat betreft de Apple prijspolitiek: ik zag afgelopen weekend dat de lokale 'officiële' Apple reseller geen Macs heeft staan, alleen wat telefoons, tablets, wat Apple en niet-Apple accessoires. Ik denk dat er door de extreme prijzen hier eenvoudig vrijwel geen vraag meer naar is. Bestellen kan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-06 19:13
Review Mac mini 2018:

https://www.tomsguide.com/us/mac-mini,review-5908.html
QUICK TAKE
The Apple Mac mini (2018 model) is finally back, and it's better than ever, with a new look, rock-solid performance, and even a bit of upgradability. It's not just the best (and only) mini PC in the Mac lineup, it's also one of the best mini PCs we've seen.
Ook AppleInsider heeft een review gedaan en een filmpje ervan;

https://appleinsider.com/articles/18/11/06/mac-mini-2018-review-apples-mightiest-mini-yet

[ Voor 93% gewijzigd door bvsteyn op 06-11-2018 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MelvinW
AppleInsider geeft ook aan wat er voor nodig is om het werkgeheugen te upgraden:
It's a fairly simple procedure, though not as easy as some of the previous minis from 2012 and earlier, necessitating a spudger, and a set of security Torx drivers. We'll be going into the upgrade process at a later date.

Should you opt to upgrade the RAM yourself, you won't void your warranty, but if you happen to somehow damage the machine in the process, you will be out of luck.
Iedereen die de juiste schroevendraaiers heeft kan dus met gemak het werkgeheugen upgraden zonder dat je daarbij je garantie verliest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
Ik heb een iFixit setje, moet lukken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevie_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-02 20:40
Ik heb de Mac Mini besteld, 3,2ghz i7 - 32GB - 512GB. Hopelijk volgende week binnen en zal dan de nodige benchmarks doen en oordeel geven. Ik gebruik de computer voornamelijk professioneel in de fotografie branche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Wat is zo'n spudger? Torx heb ik wel ...

/Staat op het punt te bestellen ...

@MelvinW Apple Insider heeft dat upgraden nog niet getest. Ik wacht nog even tot iemand dat heeft getest, maar het lijkt goed te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
-SaveMe- schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 17:23:
Wat is zo'n spudger? Torx heb ik wel ...

/Staat op het punt te bestellen ...

@MelvinW Apple Insider heeft dat upgraden nog niet getest. Ik wacht nog even tot iemand dat heeft getest, maar het lijkt goed te zijn...
Over een paar uurtjes ontvangen mensen in Nieuw-Zeeland hun orders. Zal vast wel iemand tussen zitten die 'm even open maakt.

Edit: MacWorld is iets duidelijker:
You can easily open up the Mac mini on your own: The circular plastic cap at the bottom of the Mac mini pops off to unveil an aluminum hatch that’s kept in place with torx screws. But what you’ll find when you remove the hatch is that the memory is placed in a sort of a cage, and that you’ll need to remove the fan and other components to get access. It’s not a trivial task.
Afbeeldingslocatie: https://forums.macrumors.com/attachments/macmini2018bottom-jpg.801779/

[ Voor 41% gewijzigd door MelvinW op 06-11-2018 17:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Laatst online: 06-06 18:09
Stevie_ schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 15:16:
Ik heb de Mac Mini besteld, 3,2ghz i7 - 32GB - 512GB. Hopelijk volgende week binnen en zal dan de nodige benchmarks doen en oordeel geven. Ik gebruik de computer voornamelijk professioneel in de fotografie branche.
Ik ben benieuwd wat de performance gaat zijn. Een pakket als Pixelmator Pro maakt gebruik van de gpu. Ik weet niet hoe dat met Photoshop zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

@MelvinW Dat ziet er inderdaad wat ingewikkelder uit dan de eerdere foto. Had niet verwacht een fan enzo te moeten verwijderen ... Even wachten op een voorbeeld ... Hopelijk is het wel te doen, vind de +720,- for 32GB echt belachelijk ...

[ Voor 18% gewijzigd door -SaveMe- op 06-11-2018 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevie_
Dancing_Animal schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 18:33:
[...]

Ik ben benieuwd wat de performance gaat zijn. Een pakket als Pixelmator Pro maakt gebruik van de gpu. Ik weet niet hoe dat met Photoshop zit.
Ik gebruik voor 95% Lightroom, die maakt vooral gebruik van de cpu en Lightroom is momenteel enkel in staat om maximaal 6 cores te gebruiken, Mac Mini lijkt perfect dus. Ben wel enigzins onzeker of dit echt mijn perfecte match is, dus voordat ik hem uittest zijn er hopelijk wat bevestigende reviews online :).

En gpu is altijd nog mogelijk mocht dat voldoende winst geven. Leek mij een betere keuze dan een Macbook Pro (en ik gebruik een extern scherm).

[ Voor 13% gewijzigd door Stevie_ op 06-11-2018 22:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
-SaveMe- schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 19:40:
@MelvinW Dat ziet er inderdaad wat ingewikkelder uit dan de eerdere foto. Had niet verwacht een fan enzo te moeten verwijderen ... Even wachten op een voorbeeld ... Hopelijk is het wel te doen, vind de +720,- for 32GB echt belachelijk ...
Ach, bij de 2010/11/12 moest hij ook al aardig uit elkaar voor een HDD vervanging (of tweede erbij). Laat staan bij de 2014 waar ik dit ook al enkele keren heb gedaan.

De mini is prima te doen als je goed de iFixit instructies volgt, de schroefjes goed uit elkaar houdt (*) en jezelf goed de rust geeft. Ik open al vele jaren electronische apparaten en sinds de Apple unibody tijd zijn ze een van de makkelijksten.

De oude Powerbook daarentegen.... :X |:( :F ;( Ik moet nog altijd aan het advies van iFixit destijds denken: "Take a deep breath and think happy thoughts". Ook de eerste plastic MacBook, ik heb nog nooit een scherm daarvan open gekregen zonder de helft van de plastic klemmetjes van de bezel kapot te maken.

De mini is echt een eitje, en het nieuwe model zal niet veel verschillen, zo te zien zit het nog net zo in elkaar (de hele binnenunit schuift er uit).

*) Tipje voor die schroefjes: Plak een stuk duck tape omgekeerd op je bureau met de plakkant naar boven (zijkantjes omkrullen). Schets met een marker het onderdeel wat je nu open maakt (op de plakkende kant dus). Plak de schroefjes (en ander klein spul) met de kop op het plakband op de juiste plek op de schets. Zodra je een niveau dieper komt, maak je een nieuwe schets en doe je het opnieuw.

Dit zorgt ervoor dat elke schroef op de juiste plek terug komt, je niet genaaid wordt door eender uitziende schroefjes met net iets meer lengte (denk iPhone 5S waarbij het verkeerde schroefje het moederboard kapot krast!!!) of andere schroefdraad, en je geen onderdelen overhoudt waarvan je geen flauw idee meer hebt waar die thuishoren.

Edit: Oh, en een spudger is een plastic ding waarmee je dingen los kan wurmen. Die zijn van plastic omdat je dan niet het risico hebt kleine metalen spoortjes op moederboards e.d. los te krassen, en ook minder kans hebt om van die 'hapjes' uit plastic behuizingen te krassen als je ze open wrikt. Maar afhankelijk van wat je doet gaat het met een stukje credit card plastic vaak ook prima. Alleen schroevendraaiers niet doen. En als je toch dingetjes gaat bestellen, voor die WiFi mini-connectoren (IPEX) heb je speciale pincetjes van plastic.

[ Voor 44% gewijzigd door GekkePrutser op 06-11-2018 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevie_
-SaveMe- schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 19:40:
Het is +€300,-. Wel belachelijk verschil natuurlijk tov marktprijs, maar 32gb is sowieso niet gratis. En las ergens dat ze slecht verkrijgbaar zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door Stevie_ op 06-11-2018 22:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BikkelZ
  • Laatst online: 21-02 08:50

BikkelZ

CMD+Z

Ik heb destijds het geheugen geüpgraded van mijn 2011 (eitje) en een extra SSD toegevoegd (lastiger maar niet onmogelijk voor een worstvinger als ik). Als het net zo lastig is als een extra drive toevoegen aan de 2011 zou ik er niet van wakker liggen.

iOS developer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:49
Zou het enigszins te doen zijn om een 128GB configuratie te nemen en dan de 'grote hoop' bestanden (foto's, video's, ..) permanent te koppelen met een externe HDD of SSD?

In mijn huidige desktop heb ik een relatief snelle HDD intern bijgeplaatst die deze functie eigenlijk perfect vervult, OS en programma's draaien op de SSD. Maar hoe zou dat lukken op een Mac, kan de photo applicatie bijvoorbeeld zijn bronbestanden extern raadplegen, of moet je dan telkens een transfer naar de interne opslag doen, idem voor bewerken van video?

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Darks schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 23:15:
Zou het enigszins te doen zijn om een 128GB configuratie te nemen en dan de 'grote hoop' bestanden (foto's, video's, ..) permanent te koppelen met een externe HDD of SSD?

In mijn huidige desktop heb ik een relatief snelle HDD intern bijgeplaatst die deze functie eigenlijk perfect vervult, OS en programma's draaien op de SSD. Maar hoe zou dat lukken op een Mac, kan de photo applicatie bijvoorbeeld zijn bronbestanden extern raadplegen, of moet je dan telkens een transfer naar de interne opslag doen, idem voor bewerken van video?
Natuurlijk kan dat. Gewoon thunderbolt schijf scoren!

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BikkelZ
  • Laatst online: 21-02 08:50

BikkelZ

CMD+Z

Darks schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 23:15:

TB3 is echt retesnel. Dat is eigenlijk het nieuwe SCSI: maakt niet meer uit of je schijf intern of extern is! _/-\o_

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

GekkePrutser schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 22:11:
De mini is prima te doen als je goed de iFixit instructies volgt, de schroefjes goed uit elkaar houdt (*) en jezelf goed de rust geeft. Ik open al vele jaren electronische apparaten en sinds de Apple unibody tijd zijn ze een van de makkelijksten.
*) Tipje voor die schroefjes: Plak een stuk duck tape omgekeerd op je bureau met de plakkant naar boven (zijkantjes omkrullen). Schets met een marker het onderdeel wat je nu open maakt (op de plakkende kant dus). Plak de schroefjes (en ander klein spul) met de kop op het plakband op de juiste plek op de schets. Zodra je een niveau dieper komt, maak je een nieuwe schets en doe je het opnieuw.

Dit zorgt ervoor dat elke schroef op de juiste plek terug komt, je niet genaaid wordt door eender uitziende schroefjes met net iets meer lengte (denk iPhone 5S waarbij het verkeerde schroefje het moederboard kapot krast!!!) of andere schroefdraad, en je geen onderdelen overhoudt waarvan je geen flauw idee meer hebt waar die thuishoren.
Thanks! Ik ga inderdaad ff wachten op een iFixit video/review. Ben wat minder van het zelf prutsen tegenwoordig, dus wel een beetje huiverig voor.

En goede tip met dat plakband! (y)
BikkelZ schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 22:16:
Ik heb destijds het geheugen geüpgraded van mijn 2011 (eitje) en een extra SSD toegevoegd (lastiger maar niet onmogelijk voor een worstvinger als ik). Als het net zo lastig is als een extra drive toevoegen aan de 2011 zou ik er niet van wakker liggen.
2011 mini heb ik RAM ook geupgrade maar dat is kwestie van slotten. Stelt dus echt niks voor. Op het eerste plaatje wat ik van de nieuwe mini zag leek dat hetzelfde tezijn, maar is dus toch iets anders. Maar ik ga ervan uit dat het zal meevallen ...

Hier een video waar ze hem open maken (vanaf 7.55).... niet echt simpel ben ik bang...

[ Voor 3% gewijzigd door -SaveMe- op 07-11-2018 01:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
Brian Stucki van MacStadium geeft aan dat het hele logic board verwijderd moet worden om bij het werkgeheugen te komen: https://twitter.com/brian.../1059971734441476096?s=21

Apple zelf geeft aan dat je voor het upgraden van RAM naar een Apple Store of Service Provider moet gaan: https://support.apple.com/en-us/HT205041

Zolang je voorzichtig bent kan er niet zoveel misgaan lijkt me. Al denk ik dat er ook genoeg mensen die dit te ingewikkeld gaan vinden en dit niet aandurven.

Edit: op deze foto's zien we het logic board en hoe je bij het RAM kan komen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QYIrPDN.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mzTOlnu.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door MelvinW op 07-11-2018 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Mja, dat ga ik dus niet doen... zou echt zonde zijn als dit zo is ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-06 19:13
-SaveMe- schreef op woensdag 7 november 2018 @ 11:28:
Mja, dat ga ik dus niet doen... zou echt zonde zijn als dit zo is ...
Denk dat je er vanuit mag gaan dat het zo is. Ik heb zelf mijn iMac mid 2010 zelf uit elkaar geschroefd een paar jaar geleden om een SSD te plaatsen. Dat was een hele onderneming, maar prima te doen met behulp van handleiding van iFixit en wat youtube video's.

Ik durf dat dan ook wel aan met de Mac mini! Ga echt niet zoveel betalen voor intern geheugen bij de aanschaf van het 2018 model.

Neig nu naar de zwaarste processor config, 8 GB geheugen en een ssd van 512 GB. Dan kan ik ff vooruit.. ;)
Tzt plaats ik er wel extra memory bij.. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Mja, ik vind dat wat teveel risico met een nieuw apparaat. Ben ook niet meer zo van het systeem in en uit elkaar schroeven. Wil gewoon een apparaat wat werkt en waar ik mijn ding mee kan doen. En als er iets is of hij moet terug voor garantie, moet je weer dat hele ding uit elkaar halen....

Mijn config wordt denk ik de Core i7, 32GB, 256GB SSD ...

ik wil er deze monitor bij halen:
https://www.bol.com/nl/p/...monitor/9200000089142936/

Maar daar zit alleen een displayport en hdmi kabel bij. Mijn tweede monitor gaat op de hdmi, dus deze op de tb3/ucb-c aansluiting. Welke kabel heb ik daarvoor nodig ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-06 09:12

SG

SG surft naar info hardewaren

Mij lijkt ivm de lange product cycle de meest ideale aanschaf periode bij release van nextgen Mac mini. En er is nu een verse .
En deze gen geniet we ook van AMD vs intel cores wapenwedloop.
Kan het weer of moet dan maar 5 jaren mee met pech meer.

Ik zou voor minstens 6 core gaan.
Als verschil tussen 6core i5 en i7 minimaal is dan i5 6 core. Geen idee hoe het met HT zit.

Kleine SSD lijkt mij ook niet zo een groot probleem gezien streven naar icloud opslag en TB3 SSD external.
Memory hoeveel heb je eigenlijk nodig. Mijn use case is Xcode en 16GB lijkt mij zat.

Denk dat ik begin volgend jaar pas ervoor ga.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 776095

SG schreef op woensdag 7 november 2018 @ 12:07:
Mij lijkt ivm de lange product cycle de meest ideale aanschaf periode bij release van nextgen Mac mini. En er is nu een verse .
En deze gen geniet we ook van AMD vs intel cores wapenwedloop.
Kan het weer of moet dan maar 5 jaren mee met pech meer.

Ik zou voor minstens 6 core gaan.
Als verschil tussen 6core i5 en i7 minimaal is dan i5 6 core. Geen idee hoe het met HT zit.

Kleine SSD lijkt mij ook niet zo een groot probleem gezien streven naar icloud opslag en TB3 SSD external.
Memory hoeveel heb je eigenlijk nodig. Mijn use case is Xcode en 16GB lijkt mij zat.

Denk dat ik begin volgend jaar pas ervoor ga.
Vgm is de i5 een 8400/8500 en de i7 een 8700b. Scheelt toch best wat denk ik, maar of het het waard is verschilt voor iedereen.

Ik ga iig de iPad pro 11 kopen en denk ik ook de mac mini, maar is een macbook pro 13" dan wel nuttig? Ik kan op de iPad bijna alles, ga niet onderweg gamen op een laptop en het grootste voordeel van de macbook is dat ik dan makkelijker aan tafel kan gaan zitten met een mac, maar ook daarvoor zijn oplossingen zoals portable usb-c schermen (misschien ook leuk voor de ipad) en een egpu is ook niet zo moeilijk te verplaatsen.

Ik kan wel net een 512gb/16gb i5 mp13 betalen icm een mac mini 16gb/512, 2tb externe sata ssd zelfbouw en een vega 64 egpu met een 4k monitor. Lang gewacht op iets leuks voor windows, maar blijk toch echt een mac persoon met teveel geld! :P

Een mac mini is wel erg licht en makkelijk mee te nemen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-06 14:45
Wij vallen op dit moment eigenlijk overal tussenin.. We moeten dit jaar onze 5K iMac nog vervangen en het zou allemaal niet zo moeilijk zijn als ze de iMac ook van dezelfde upgrade zouden hebben voorzien als de Mac Mini.

Nu is de keuze

- iMac met 5K scherm en snelste processor, maar deze is alweer anderhalf jaar onderweg
- iMac Pro, schitterend maar toch ook wel heel erg duur
- Mac Mini, maar welke schermen om het vergelijkbaar te houden met wat we nu hebben en het toch betaal baar te houden.. En werkt Photoshop/Lightroom goed met een eventuele eGPU (en welke)

Een 5K scherm is toch wel heel fijn als je foto's aan het bewerken bent met enorme resoluties uit de Nikon D800, dus een stap terug naar 4K is zeker niet wenselijk.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JSchut
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:49

JSchut

.....

-SaveMe- schreef op woensdag 7 november 2018 @ 11:59:
Mja, ik vind dat wat teveel risico met een nieuw apparaat. Ben ook niet meer zo van het systeem in en uit elkaar schroeven. Wil gewoon een apparaat wat werkt en waar ik mijn ding mee kan doen. En als er iets is of hij moet terug voor garantie, moet je weer dat hele ding uit elkaar halen....

Mijn config wordt denk ik de Core i7, 32GB, 256GB SSD ...

ik wil er deze monitor bij halen:
https://www.bol.com/nl/p/...monitor/9200000089142936/

Maar daar zit alleen een displayport en hdmi kabel bij. Mijn tweede monitor gaat op de hdmi, dus deze op de tb3/ucb-c aansluiting. Welke kabel heb ik daarvoor nodig ?
Ik heb deze monitor ook en hier zat "gewoon" een USB-C kabel bij hoor.

Gebruik deze kabel momenteel met mijn Macbook Pro.

[ Voor 3% gewijzigd door JSchut op 07-11-2018 13:41 ]

PSN jschut_82 | Xbox: JSchut82

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

JSchut schreef op woensdag 7 november 2018 @ 13:41:
[...]

Ik heb deze monitor ook en hier zat "gewoon" een USB-C kabel bij hoor.
Ow, dat zou cool zijn. Staat niet op de site van bol. Maar als die er niet bij zit, welke kabel moet ik dan hebben ... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSchut
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:49

JSchut

.....

-SaveMe- schreef op woensdag 7 november 2018 @ 13:42:
[...]

Ow, dat zou cool zijn. Staat niet op de site van bol. Maar als die er niet bij zit, welke kabel moet ik dan hebben ... ?
Hij zit er wel bij :) Kijk maar eens op de site van Coolblue bijvoorbeeld. (Zelfde EAN)

Volgens mij heb je een gewone USB-C kabel nodig. Die erbij zit is ook een PD kabel want mijn Macbook blijft opgeladen. Monitor is PD natuurlijk. Niet de kabel 8)7

[ Voor 21% gewijzigd door JSchut op 07-11-2018 13:48 ]

PSN jschut_82 | Xbox: JSchut82

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

JSchut schreef op woensdag 7 november 2018 @ 13:44:
[...]

Hij zit er wel bij :) Kijk maar eens op de site van Coolblue bijvoorbeeld. (Zelfde EAN)

Volgens mij heb je een gewone USB-C kabel nodig. Die erbij zit is ook een PD kabel want mijn Macbook blijft opgeladen.
Top.... nog even de knoop doorhakken wat betreft de mini en dan bestellen maar :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 15:15

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

M@cer schreef op woensdag 7 november 2018 @ 13:31:
Wij vallen op dit moment eigenlijk overal tussenin.. We moeten dit jaar onze 5K iMac nog vervangen en het zou allemaal niet zo moeilijk zijn als ze de iMac ook van dezelfde upgrade zouden hebben voorzien als de Mac Mini.

Nu is de keuze

- iMac met 5K scherm en snelste processor, maar deze is alweer anderhalf jaar onderweg
- iMac Pro, schitterend maar toch ook wel heel erg duur
- Mac Mini, maar welke schermen om het vergelijkbaar te houden met wat we nu hebben en het toch betaal baar te houden.. En werkt Photoshop/Lightroom goed met een eventuele eGPU (en welke)

Een 5K scherm is toch wel heel fijn als je foto's aan het bewerken bent met enorme resoluties uit de Nikon D800, dus een stap terug naar 4K is zeker niet wenselijk.
Keuze 4: jaartje wachten op de nieuwe iMac? Waarom zou je je iMac moeten vervangen, is dat ding kapot ofzo?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:49
Zelf DDR upgraden lijkt dus een vervelende klus te worden tenzij je echt wel handig bent. Jammer, zeker als je ziet hoe makkelijk het vroeger kon. Maar als het voor huis-tuin-keuken werk moet dienen zou ik gewoon op 8GB boeren tot je echt niet meer kan, en het dan maar eens uitvoeren.

Even iets anders, misschien een domme vraag maar bij welke taken zou het gebrek aan een dedicated gpu voor problemen zorgen? Gamen doen we niet op een mac, is dat dan enkel bij videobewerking van belang? Voor taken zoals 4k video streamen voldoet hij prima? Aangezien ik het toestel vooral als basis werkstation en media server wil gebruiken.

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Darks schreef op woensdag 7 november 2018 @ 14:51:
Zelf DDR upgraden lijkt dus een vervelende klus te worden tenzij je echt wel handig bent. Jammer, zeker als je ziet hoe makkelijk het vroeger kon. Maar als het voor huis-tuin-keuken werk moet dienen zou ik gewoon op 8GB boeren tot je echt niet meer kan, en het dan maar eens uitvoeren.

Even iets anders, misschien een domme vraag maar bij welke taken zou het gebrek aan een dedicated gpu voor problemen zorgen? Gamen doen we niet op een mac, is dat dan enkel bij videobewerking van belang? Voor taken zoals 4k video streamen voldoet hij prima? Aangezien ik het toestel vooral als basis werkstation en media server wil gebruiken.
4K streaming kan er idd prima op. Als je 4/8K wilt gaan renderen is een externe GPU misschien wel handig ja!

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Nu online
4K streaming kan nog op een mini uit 2012 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Ik kan nu al niet meer uit de voeten met 16GB, en ik wil gewoon een flinke stap vooruit maken, dus naaste snelste cpu wil ik ook 32GB...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-06 14:45
zonoskar schreef op woensdag 7 november 2018 @ 14:40:
[...]

Keuze 4: jaartje wachten op de nieuwe iMac? Waarom zou je je iMac moeten vervangen, is dat ding kapot ofzo?
Boekhoudtechnisch is dit, in verband met investeringsaftrek, het beste om de iMac dit jaar te vervangen...

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
Op MacRumors heeft iemand met succes het RAM van zijn Mac Mini vervangen door een Crucial 16GB Kit. Ook heeft hij instructies en foto's geplaatst. Dit moet iedereen die een beetje handig makkelijk kunnen doen in een kwartiertje.
Pagina: 1 2 ... 10 Laatste