-SaveMe- schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 19:40:
@
MelvinW Dat ziet er inderdaad wat ingewikkelder uit dan de eerdere foto. Had niet verwacht een fan enzo te moeten verwijderen ... Even wachten op een voorbeeld ... Hopelijk is het wel te doen, vind de +720,- for 32GB echt belachelijk ...
Ach, bij de 2010/11/12 moest hij ook al aardig uit elkaar voor een HDD vervanging (of tweede erbij). Laat staan bij de 2014 waar ik dit ook al enkele keren heb gedaan.
De mini is prima te doen als je goed de iFixit instructies volgt, de schroefjes goed uit elkaar houdt (*) en jezelf goed de rust geeft. Ik open al vele jaren electronische apparaten en sinds de Apple unibody tijd zijn ze een van de makkelijksten.
De oude Powerbook daarentegen....

Ik moet nog altijd aan
het advies van iFixit destijds denken:
"Take a deep breath and think happy thoughts". Ook de eerste plastic MacBook, ik heb nog nooit een scherm daarvan open gekregen zonder de helft van de plastic klemmetjes van de bezel kapot te maken.
De mini is echt een eitje, en het nieuwe model zal niet veel verschillen, zo te zien zit het nog net zo in elkaar (de hele binnenunit schuift er uit).
*) Tipje voor die schroefjes: Plak een stuk duck tape omgekeerd op je bureau met de plakkant naar boven (zijkantjes omkrullen). Schets met een marker het onderdeel wat je nu open maakt (op de plakkende kant dus). Plak de schroefjes (en ander klein spul) met de kop op het plakband op de juiste plek op de schets. Zodra je een niveau dieper komt, maak je een nieuwe schets en doe je het opnieuw.
Dit zorgt ervoor dat elke schroef op de juiste plek terug komt, je niet genaaid wordt door eender uitziende schroefjes met net iets meer lengte (denk iPhone 5S waarbij
het verkeerde schroefje het moederboard kapot krast!!!) of andere schroefdraad, en je geen onderdelen overhoudt waarvan je geen flauw idee meer hebt waar die thuishoren.
Edit: Oh, en een spudger is een plastic ding waarmee je dingen los kan wurmen. Die zijn van plastic omdat je dan niet het risico hebt kleine metalen spoortjes op moederboards e.d. los te krassen, en ook minder kans hebt om van die 'hapjes' uit plastic behuizingen te krassen als je ze open wrikt. Maar afhankelijk van wat je doet gaat het met een stukje credit card plastic vaak ook prima. Alleen schroevendraaiers niet doen. En als je toch dingetjes gaat bestellen, voor die WiFi mini-connectoren (IPEX) heb je speciale pincetjes van plastic.
[
Voor 44% gewijzigd door
GekkePrutser op 06-11-2018 23:01
]