Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-07 22:49
Ik twijfel nu enorm tussen volgende configs;

- i3 3.6 Ghz, 8GB Ram, 128 SSD (basis config) EUR 899

- i5 3.0 Ghz, 8GB Ram, 256 SSD (basis 6 core config) EUR 1249

Dat maakt 349 EUR meer voor 2 extra cores en Turbo Boost, en dubbele opslag. Mooie upgrade maar ook weer een aanzienlijk bedrag. Externe opslag is sowieso noodzakelijk, dus ik vraag me vooral af hoeveel voordeel ik (op termijn eventueel) uit de betere CPU kan halen.

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:56
-SaveMe- schreef op woensdag 7 november 2018 @ 11:59:
Mja, ik vind dat wat teveel risico met een nieuw apparaat. Ben ook niet meer zo van het systeem in en uit elkaar schroeven. Wil gewoon een apparaat wat werkt en waar ik mijn ding mee kan doen. En als er iets is of hij moet terug voor garantie, moet je weer dat hele ding uit elkaar halen....

Mijn config wordt denk ik de Core i7, 32GB, 256GB SSD ...

ik wil er deze monitor bij halen:
https://www.bol.com/nl/p/...monitor/9200000089142936/

Maar daar zit alleen een displayport en hdmi kabel bij. Mijn tweede monitor gaat op de hdmi, dus deze op de tb3/ucb-c aansluiting. Welke kabel heb ik daarvoor nodig ?
Zelf zou ik RAM los hebben gekocht (goed merk natuurlijk, Kingston/Corsair) en er een grotere SSD ingezet. Je betaald 720 euro!!!!!! Om van 8GB naar 32GB te gaan. De stap van 24GB kost je dus 720 euro.

Voor €300,- koop je dit Kingston 32GB DDR4 2666MHz

En houd je nog €420,- over voor extra's ;) Ik had het wel geweten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rido
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-07 09:39
mprkooij schreef op woensdag 7 november 2018 @ 16:09:
[...]

Zelf zou ik RAM los hebben gekocht (goed merk natuurlijk, Kingston/Corsair) en er een grotere SSD ingezet. Je betaald 720 euro!!!!!! Om van 8GB naar 32GB te gaan. De stap van 24GB kost je dus 720 euro.

SSD upgraden kan helaas niet bij de 2018 versie. Maar een externe SSD met Thunderbolt 3 lijkt me dan een mooi & betaalbaar alternatief.

Ik denk dat ik zelf wel ga proberen om de RAM te upgraden. Wil er zeker wel 32GB in hebben en daar ga ik geen Apple prijzen voor betalen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
Rido schreef op woensdag 7 november 2018 @ 16:25:
[...]

SSD upgraden kan helaas niet bij de 2018 versie. Maar een externe SSD met Thunderbolt 3 lijkt me dan een mooi & betaalbaar alternatief.

Ik denk dat ik zelf wel ga proberen om de RAM te upgraden. Wil er zeker wel 32GB in hebben en daar ga ik geen Apple prijzen voor betalen 8)7
De SSD upgrade bedoelde ik via Apple zelf zeg maar. De SSD's die Apple in zijn machines stopt zijn werkelijk waar meesterlijk! Alleen heb ik geen respect voor de prijzen die ze vragen voor upgrades.. Gaat echt nergens over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rido
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-07 09:39
mprkooij schreef op woensdag 7 november 2018 @ 16:28:
[...]

De SSD upgrade bedoelde ik via Apple zelf zeg maar. De SSD's die Apple in zijn machines stopt zijn werkelijk waar meesterlijk! Alleen heb ik geen respect voor de prijzen die ze vragen voor upgrades.. Gaat echt nergens over.
Oh sorry, zie nu inderdaad dat ik het verkeerd heb gelezen. Maar de SSD's zijn inderdaad erg snel!

Ik ga zelf waarschijnlijk voor de duurdere Mac Mini met i7 6-core, 256GB SSD & misschien de netwerk upgrade. En dan zelf nog "even" 32GB erin prikken.

Maar ondanks dat de Mac Mini uit elkaar moet vervalt de garantie niet als je de RAM vervangt toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-07 11:44

SG

SG surft naar info hardewaren

Darks schreef op woensdag 7 november 2018 @ 16:07:

Dat maakt 349 EUR meer voor 2 extra cores en Turbo Boost, en dubbele opslag. Mooie upgrade maar ook weer een aanzienlijk bedrag. Externe opslag is sowieso noodzakelijk, dus ik vraag me vooral af hoeveel voordeel ik (op termijn eventueel) uit de betere CPU kan halen.
Nou ik zie het zo. Je koopt het niet alleen voor hier en nu maar voor X aantal jaren.
En de komend 3 a 5 jaar zal er geen nieuwe komen.
En in 2020 loopt het uiteraad achter op -7nm geweld wat er dan uit is. Maar ja next gen kan pas op 2022 opduiken.

En wat voor zware software features of apps er komen over paar jaar in 2020 komen.

Ik zie dus de prijs en die meer prijs over 5 jaar dienst tijd van deze verse Mac mini.

En dan zet ik liever meer in op future proof.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
Rido schreef op woensdag 7 november 2018 @ 16:31:
[...]

Oh sorry, zie nu inderdaad dat ik het verkeerd heb gelezen. Maar de SSD's zijn inderdaad erg snel!

Ik ga zelf waarschijnlijk voor de duurdere Mac Mini met i7 6-core, 256GB SSD & misschien de netwerk upgrade. En dan zelf nog "even" 32GB erin prikken.

Maar ondanks dat de Mac Mini uit elkaar moet vervalt de garantie niet als je de RAM vervangt toch?
Ik geloof het niet. Zolang je niet langs void warranty stickers moet is er niets aan de hand. Ik zou wel de 8GB aan RAM houden zodat als hij ooit een keer terug moet naar Apple je hem wel met de originele RAM sticks terugstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-07 10:30
zelf doen van upgrade naar 32 GB geheugen is ruim de helft van wat Apple ervan vraagt (720 euro):

32 GB voor 309 Euro..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Darks schreef op woensdag 7 november 2018 @ 16:07:

Ik heb hetzelfde, maar ik ben er inmiddels van overtuigd dat de 256 GB SSD minimaal is. Ook met een externe SSD. Dus dan is de upgrade richting de i5 logisch, want die krijg je er voor een paar tientjes meer erbij.

Ik twijfel of misschien de 16 GB niet verstandig is. Alleen hetgeen wat iedereen lijkt te vergeten is dat Apple met de T2 chip het geheugen makkelijk kan weigeren. Dat betekent dat je ook niet zeker bent of het geheugen de komende maanden/jaren blijft werken. Als je daarbij optelt dat ze het moeilijk maken voor de gemiddelde consument om het geheugen te upgraden, kun je misschien toch beter die 100 euro t.o.v. 16 GB los kopen voor de zekerheid. Als je dat uitspreidt over 5 jaar is dat ook niet zoveel.

Om het nóg lastiger te maken: als je 256 GB/i5/16GB neemt, is de GPU weer zwaar uit balans als je het mij vraagt. Voor dit geld kruip je langzaam richting een 13" MacBook Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:24

-SaveMe-

-klik-

mprkooij schreef op woensdag 7 november 2018 @ 16:09:
[...]

Believe me, ik weet dat dezelfde hoeveelheid RAM me 420,- meer kost bij Apple... Maar zie dat hele ding uit elkaar schroeven niet zitten ...Ben vandaag de dag meer user dan tweaker wat dat betreft... Mss eens kijken naar winkeltje ofzo dat dat wil doen?

@MelvinW Staat niet vermeld welke tools hij nodig heeft gehad ...

[ Voor 4% gewijzigd door -SaveMe- op 07-11-2018 18:36 ]

GamiQ, de game notes app met game maps!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• runnershigh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-07 15:54
-SaveMe- schreef op woensdag 7 november 2018 @ 18:33:
Staat niet vermeld welke tools hij nodig heeft gehad ...
Toch wel:
Hex robe driver T type T 9 x 60 (Torx 9) [No_ 6300 T 9 X 60]
Superfit Precision Driver Torx 6 [No_3543]
Penta Roof Driver No. 5 [AirDriverP 5]

Zie: https://forums.macrumors....796/page-16#post-26769286

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 525104

Zeer interessant deze mac mini.
Ik denk dat ik er eentje ga kopen en wat ga rondneuzen in Xcode en Swift.

Qua hardware ga ik voor de i5/16gb ram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
JPtjeeNL schreef op woensdag 7 november 2018 @ 18:14:
[...]

Ik heb hetzelfde, maar ik ben er inmiddels van overtuigd dat de 256 GB SSD minimaal is. Ook met een externe SSD. Dus dan is de upgrade richting de i5 logisch, want die krijg je er voor een paar tientjes meer erbij.

Ik twijfel of misschien de 16 GB niet verstandig is. Alleen hetgeen wat iedereen lijkt te vergeten is dat Apple met de T2 chip het geheugen makkelijk kan weigeren. Dat betekent dat je ook niet zeker bent of het geheugen de komende maanden/jaren blijft werken. Als je daarbij optelt dat ze het moeilijk maken voor de gemiddelde consument om het geheugen te upgraden, kun je misschien toch beter die 100 euro t.o.v. 16 GB los kopen voor de zekerheid. Als je dat uitspreidt over 5 jaar is dat ook niet zoveel.

Om het nóg lastiger te maken: als je 256 GB/i5/16GB neemt, is de GPU weer zwaar uit balans als je het mij vraagt. Voor dit geld kruip je langzaam richting een 13" MacBook Pro.
Later kan je dan een extern gpu nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• derhenno
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:48
Late 2018 Mac Mini Teardown & Ram Upgrade + Re-assembly :)

https://www.youtube.com/watch?v=2UrSLnnMyeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
Gereedschap benodigd;

TR6 Torx (special with hole): https://amzn.to/2D9k52c
Also T10 and T5 Torx screwdriver: https://amzn.to/2SUvrMT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
-

[ Voor 99% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 16:22 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvsteyn
Ook nog iemand die het proces van upgrade van geheugen met foto's en tekst heeft vastgelegd;

http://www.trunghoangphot...he-ram-in-a-2018-mac-mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
SG schreef op woensdag 7 november 2018 @ 16:41:
[...]

Nou ik zie het zo. Je koopt het niet alleen voor hier en nu maar voor X aantal jaren.
En de komend 3 a 5 jaar zal er geen nieuwe komen.
Nou, dat is maar de vraag. Tot 2014 werd de mini regelmatig geupdate. Ik zie die enorme tijd sinds 2014 meer als een uitzondering dan een regel.

Zeker omdat de mini nu een totaal andere marktpositie heeft: Meer neergezet als een 'mini Mac pro' dan als 'goedkopere instapper'. Ik weet dat de Mac pro ook lang genegeerd is, maar dat is meer omdat Apple zich in een hoek geverfd heeft met de themische eigenschappen van de 2013 Pro.

Ik denk dat we wel weer elk jaar of minstens elke 2 jaar een nieuwe mini gaan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

ik heb de mini besteld; core i7, 32GB DDR4, 256GB SSD.

Nu nog de monitor (27" 4K), kijk nu naar deze https://www.bol.com/nl/p/...6/#product_specifications

Misschien nog andere, betere suggesties ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

JSchut schreef op woensdag 7 november 2018 @ 13:41:
[...]

Ik heb deze monitor ook en hier zat "gewoon" een USB-C kabel bij hoor.

Gebruik deze kabel momenteel met mijn Macbook Pro.
Heb je geen last van backlight bleeding met deze monitor? Sommige user reviews maken daar melding van ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:05
Fijn, geheugenupgrade is dus goed zelf te doen! Iedere afzonderlijke stap is vrij eenvoudig, alleen goed opletten op de volgorde en welk schroefje waar vandaan kwam.

[ Voor 5% gewijzigd door Gluten Parody op 08-11-2018 14:20 ]

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
-SaveMe- schreef op donderdag 8 november 2018 @ 13:37:
ik heb de mini besteld; core i7, 32GB DDR4, 256GB SSD.

Nu nog de monitor (27" 4K), kijk nu naar deze https://www.bol.com/nl/p/...6/#product_specifications

Misschien nog andere, betere suggesties ?
Denk dat je in deze prijsklasse geen andere vergelijkbaar 4K scherm gaat vinden. Je zou nog naar een 32" LG kunnen, maar dit is direct weer een stuk duurder. Ik zou m gewoon gaan halen als ik jouw was. Als je dan laat weten hoe ie bevalt haal ik 'm ook even... 8) :+

..staat namelijk ook op mijn wishlist..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JSchut
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-07 09:54

JSchut

.....

-SaveMe- schreef op donderdag 8 november 2018 @ 13:42:
[...]

Heb je geen last van backlight bleeding met deze monitor? Sommige user reviews maken daar melding van ...
Niet dat mij is opgevallen iig.
Op de foto's lijkt het trouwens dat de monitor geen bezels heeft. Echter heeft hij dit wel maar dit zit aan de binnenkant. Het beeld begint dus niet bij de rand maar wat dieper. Op foto's waar het scherm aan staat is dat goed te zien.

PSN jschut_82 | Xbox: JSchut82

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

bvsteyn schreef op donderdag 8 november 2018 @ 14:30:
[...]

Denk dat je in deze prijsklasse geen andere vergelijkbaar 4K scherm gaat vinden. Je zou nog naar een 32" LG kunnen, maar dit is direct weer een stuk duurder. Ik zou m gewoon gaan halen als ik jouw was. Als je dan laat weten hoe ie bevalt haal ik 'm ook even... 8) :+

..staat namelijk ook op mijn wishlist..
Ja, dan ga ik deze maar bestellen denk ik ...

EDIT
En besteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kafka
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-06 11:17
Men vergeet even dat je voor die 8gb ook hebt betaald. Dus als je laten we zeggen €300 betaalt voor 32gb moet je de prijs van de 8gb die er al inzit ook meetellen.
Dan wordt de prijs €300 + €100? = €400 voor 32gb die je er zelf ook nog moet inzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:36
Ik schaar dit niet onder de noemer ‘user-upgradable’ Niet bepaald klepje open, reepje eruit, reepje erin, klepje dicht.

Jammer, was ook te mooi om waar te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
-SaveMe- schreef op donderdag 8 november 2018 @ 16:04:
[...]

EDIT
Heb 'm zelf ook gereserveerd (LG 27UK850) en ga 'm morgen ophalen. De koude blauwe winkel zit tegenover mijn werk.. ;)

Volgende stap is de mac mini, core i7, 8 gb en 512 gb SSD bestellen. Het geheugen ga ik tzt zelf upgraden, de SSD heb ik bewust hoger gekozen omdat deze niet zelf te upgraden is.

Iemand enig idee wat de levertermijn is op het moment?

Edit; overigens wordt dit mijn eerste upgrade in jaren. Werk nog altijd op een mid 2010 iMac 27" , core i7 2,93 Ghz en 2 TB HD plus 512 GB SSD. Dit jaar was het de eerste keer dat ik niet meekon met een OSX update, dus vandaar tijd om nu over te stappen op wat anders. Ben benieuwd naar het verschil in performance..

[ Voor 22% gewijzigd door bvsteyn op 08-11-2018 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pegox
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06 13:59
Heeft er nog al iemand zijn nieuwe Mac Mini ontvangen? Iets heel raars bij mij: ik hoor, bij disk access lijkt me, een licht geratel, het lijkt wel op het lawaai dat je hoort bij klassieke harde schijven (draaien van de schijf, bewegen van de kop).

Nochtans zit er een SSD in?! Iemand een idee wat dat zou kunnen zijn?

Het is de goedkope versie maar met CPU upgrade (core i7).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
Weet iemand al wat de Mac Mini qua stroomverbruik doet? Ik ben van plan hem regelmatig aan te laten staan en ben benieuwd wat dit vraagt aan energie. Niemand lijkt daar in reviews aandacht aan te schenken.

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15:26
pegox schreef op donderdag 8 november 2018 @ 21:25:
Heeft er nog al iemand zijn nieuwe Mac Mini ontvangen? Iets heel raars bij mij: ik hoor, bij disk access lijkt me, een licht geratel, het lijkt wel op het lawaai dat je hoort bij klassieke harde schijven (draaien van de schijf, bewegen van de kop).

Dat is coil whine. Op macrumors loopt er al een topic over, zelfde use case bij de 2018 mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronaldm3
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-07 22:42

ronaldm3

Apple Watch :)

bvsteyn schreef op donderdag 8 november 2018 @ 21:12:
[...]

Heb 'm zelf ook gereserveerd (LG 27UK850) en ga 'm morgen ophalen. De koude blauwe winkel zit tegenover mijn werk.. ;)

Volgende stap is de mac mini, core i7, 8 gb en 512 gb SSD bestellen. Het geheugen ga ik tzt zelf upgraden, de SSD heb ik bewust hoger gekozen omdat deze niet zelf te upgraden is.

Iemand enig idee wat de levertermijn is op het moment?

Edit; overigens wordt dit mijn eerste upgrade in jaren. Werk nog altijd op een mid 2010 iMac 27" , core i7 2,93 Ghz en 2 TB HD plus 512 GB SSD. Dit jaar was het de eerste keer dat ik niet meekon met een OSX update, dus vandaar tijd om nu over te stappen op wat anders. Ben benieuwd naar het verschil in performance..
Dat is cool man ;)

Sorry kon het niet laten.

Power to the beat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
JPtjeeNL schreef op donderdag 8 november 2018 @ 21:43:
Weet iemand al wat de Mac Mini qua stroomverbruik doet? Ik ben van plan hem regelmatig aan te laten staan en ben benieuwd wat dit vraagt aan energie. Niemand lijkt daar in reviews aandacht aan te schenken.

Thanks!
Maximaal continu verhogen is 150W.

Zie specs: https://www.apple.com/nl/mac-mini/specs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
Thanks, maar dat is het maximale vermogen inderdaad. Ik ben benieuwd wat hij idle doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runnershigh
Ik wil mijn MM upgraden naar 32GB, maar het is me nog niet helemaal duidelijk uit welke geheugenmodules ik kan kiezen.
Is elke 16GB DDR4 2666MHz NON-ECC module automatisch geschikt of zijn er nog meer zaken om op te letten? Maakt de latency in de praktijk nog wat uit?

In de pricewatch zie ik dan zes mogelijkheden:
categorie: Geheugen intern

met 3x een Crucial, maar vreemd genoeg staan ze niet in de lijst die Crucial zelf adviseert voor de MM 2018: http://eu.crucial.com/eur...Apple/mac-mini-%282018%29

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niomar
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 05-07 08:14

Heb mijne al vanaf woensdag nog niks raars gehoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
niomar schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 11:12:
[...]

Heb mijne al vanaf woensdag nog niks raars gehoord
Welke configuratie heb je? Wat voor scherm gebruik je in combi met de mini. Hoe bevalt hij verder? Ben wel benieuwd waar je hem voor gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niomar
Ik heb de I5 versie met 8GB RAM en 256 GB SSD.
Aangesloten op een LG 29WK500-P - Ultrawide IPS Monitor.
Ik gebruik hem voor gewoon dagelijkse dingen geen zware programma's
Draai weleens een VM erop verder niks speciaals.
De reden dat ik de i5 nam was omdat als ik 256GB SSD wilde het niet veel verschilde qua prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

niomar schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 12:59:
Ik heb de I5 versie met 8GB RAM en 256 GB SSD.
Aangesloten op een LG 29WK500-P - Ultrawide IPS Monitor.
Ik gebruik hem voor gewoon dagelijkse dingen geen zware programma's
Draai weleens een VM erop verder niks speciaals.
De reden dat ik de i5 nam was omdat als ik 256GB SSD wilde het niet veel verschilde qua prijs.
Draait lightroom en de gehele suite een beetje aardig op dit systeem? Of moet je voor de i7 gaan?
Een i5-8gb-512 met 5k scherm als kerstkadootje is heel leuk.

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niomar
kevinl schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 13:32:
[...]

Draait lightroom en de gehele suite een beetje aardig op dit systeem? Of moet je voor de i7 gaan?
Zou zonder problemen moeten kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvsteyn
-SaveMe- schreef op donderdag 8 november 2018 @ 16:04:
[...]

EDIT
Heb het scherm al binnen..nu de Mac nog bestellen.. 😉

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Tmkq7WDqC0WpssuBJHFsaT5i/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 525104

Zoooo jaloers! Mooi scherm man;)
Ik heb momenteel dus geen geld voor een mac mini/scherm.. Beetje gek gedaan afgelopen tijd met reizen, dat ik nu tot januari wel even rustig aan moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@kevinl Ik draai Lightroom op mijn 2009 Mac Mini (met 8GB geheugen), dan moet de huidige dat toch ook kunnen?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
zonoskar schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 15:19:
@kevinl Ik draai Lightroom op mijn 2009 Mac Mini (met 8GB geheugen), dan moet de huidige dat toch ook kunnen?
Dat moet zeker wel draaien! Begreep dat LR en Photoshop met name gebruik maken van CPU en memory en niet zozeer van de GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl

kevinl

Yellow van

zonoskar schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 15:19:
Ging mij meer om het verschil in tussen de i5 en de i7. Hoeveel verschil het zou uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Nu online

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Ik hoor dit ook!!

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

@bvsteyn mijn scherm komt maandag en dan ergens in de week hopelijk de mini ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stevie_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-02 20:40
Mijn i7 - 32gb - 512gb is onderweg vanuit China. Wordt dinsdag bezorgd :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl

kevinl

Yellow van

Stevie_ schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 23:00:
Mijn i7 - 32gb - 512gb is onderweg vanuit China. Wordt dinsdag bezorgd :).
Koop je het zakelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:29
O jee hebben we nu weer een rattle-gate? No Apple without an gate.

[ Voor 6% gewijzigd door winwiz op 10-11-2018 09:32 ]

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

winwiz schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 09:32:
[...]

O jee hebben we nu weer een rattle-gate? No Apple without an gate.
Ik hoop het toch niet ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maxnl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-12-2024
runnershigh schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 09:19:
Ik wil mijn MM upgraden naar 32GB, maar het is me nog niet helemaal duidelijk uit welke geheugenmodules ik kan kiezen.
Is elke 16GB DDR4 2666MHz NON-ECC module automatisch geschikt of zijn er nog meer zaken om op te letten? Maakt de latency in de praktijk nog wat uit?
Heb er zelf net twee standaard SODIMM DDR4 modules van Crucial in gedaan en die lijken het prima te doen.

Door mij gebruikte onderdelen:

2 van deze (heb het bij 2x8GB gelaten): https://www.amazon.de/gp/product/B071KNKBQ1/
En een gereedschapsetje: https://www.amazon.de/gp/product/B01MRNIFR6/

Viel me verder op dat Apple ook modules van verschillende merken gebruikt.
In mijn mini zaten eerst modules van Micron, terwijl iFixit Hynix aantrof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
kevinl schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 13:32:
[...]

Voor dit soort dingen neem je toch een apparaat met een discrete videokaart?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ralfie165
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-07 23:07
JPtjeeNL schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 08:39:
[...]

Thanks, maar dat is het maximale vermogen inderdaad. Ik ben benieuwd wat hij idle doet.
In de video review van Marco Arment vertelt hij vanaf 4:19 dat zijn review exemplaar (i7 - 32 GB RAM - 1 TB SSD) idle ongeveer 15W verbruikt en onder heavy load ongeveer 50W.
De review en de video review staan hier: https://marco.org/2018/11/06/mac-mini-2018-review

Een nog niet genoemde, naar mijn mening zeer duidelijke teardown video van Snazzy Labs vond ik hier: YouTube: Can You Upgrade the 2018 Apple Mac mini?! - RAM Upgrade Tutorial and...

 iPhone 14 |  iPad Pro 12,9" 2018 |  Mac mini M2 Pro |  Apple TV 4K | Live PVOutput 3.770 kW W-NW 276°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
Ralfie165 schreef op zondag 11 november 2018 @ 00:33:
[...]

In de video review van Marco Arment vertelt hij vanaf 4:19 dat zijn review exemplaar (i7 - 32 GB RAM - 1 TB SSD) idle ongeveer 15W verbruikt en onder heavy load ongeveer 50W.
De review en de video review staan hier: https://marco.org/2018/11/06/mac-mini-2018-review

Een nog niet genoemde, naar mijn mening zeer duidelijke teardown video van Snazzy Labs vond ik hier: YouTube: Can You Upgrade the 2018 Apple Mac mini?! - RAM Upgrade Tutorial and...
Aha, thanks! Dit is goed om te weten! Ik heb gisteravond de i5/256GB/8GB besteld. Ga ‘m straks ophalen. Ik denk er over om dat meteen bij opening van de Store te doen. Gaat dat lukken denken jullie, of moet je echt op een SMSje wachten dat de bestelling klaarligt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-07 22:07

swv

JPtjeeNL schreef op zondag 11 november 2018 @ 06:09:
[...]

Aha, thanks! Dit is goed om te weten! Ik heb gisteravond de i5/256GB/8GB besteld. Ga ‘m straks ophalen. Ik denk er over om dat meteen bij opening van de Store te doen. Gaat dat lukken denken jullie, of moet je echt op een SMSje wachten dat de bestelling klaarligt?
Nee ik weet uit zeeeeeer recente ervaring dat je moet wachten op dat smsje. Ze kunnen (of ik denk eerder mogen) in de Apple Store niet buiten de lijntjes opereren. Wat je ook kunt doen is je online order annuleren en een voorraadexemplaar meenemen. Betaal je wel tijdelijk dubbel.

Ik liep gisteren de bezorger mis. Dus mijn Mini komt maandag. UPS T&T werkte niet mee...

Ik lees trouwens weinig ervaringen in dit topic. Gaat voornamelijk over het upgraden van het RAM geheugen (heb daar zelf ook interesse in hoor) en niet hoe programma’s presteren. Iemand die kan zeggen zo na een paar dagen ‘wat een beest’ of ‘had ik maar de i7 gekozen’ etc :P ?

[ Voor 3% gewijzigd door swv op 11-11-2018 07:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

swv schreef op zondag 11 november 2018 @ 07:56:
[...]

Ik lees trouwens weinig ervaringen in dit topic. Gaat voornamelijk over het upgraden van het RAM geheugen (heb daar zelf ook interesse in hoor) en niet hoe programma’s presteren. Iemand die kan zeggen zo na een paar dagen ‘wat een beest’ of ‘had ik maar de i7 gekozen’ etc :P ?
Ik hoop je eind van de week de glory story van racebeest i7 te kunnen vertellen. Wat zal dat een verademing zijn na de 7,5 jaar oude mini uit 2011 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxnl
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-12-2024
Ik lees trouwens weinig ervaringen in dit topic. Gaat voornamelijk over het upgraden van het RAM geheugen (heb daar zelf ook interesse in hoor) en niet hoe programma’s presteren.
Komt waarschijnlijk omdat juist Mac Mini's ook gebruikt worden door mensen die niet zoveel met Apple hebben.
Gezien ik als ontwikkelaar ook wel eens iets moet schrijven dat op IOS draait, heb ik deze aangeschaft.
Maar ik gebruik hem niet als normale desktop computer, en mijn voorgaande Mini komt uit 2008, dus hoe deze presteert in vergelijking met de tussenliggende modellen kan ik niet zoveel zinnigs op zeggen.

Doet wat hij moet doen, en snelheid is acceptabel.
Softwarematig ziet het er allemaal gelikt uit, maar functioneel een beetje buggy, en technical support slecht.
Zo heeft Apple een aantal applicaties zoals Pages, Numbers, Keynote en iMovie voorgeinstalleerd.
Vervolgens krijg je een melding dat updates beschikbaar zijn, maar wil je die installeren dan lukt dat niet, en moet je een berg foutmeldingen (voor elke applicatie 1) wegklikken.
"Update unavailable with this Apple ID. This update is not available for this Apple ID either because it was bought by a different user or the item was refunded or cancelled"

Neem je dan met support contact op, dan krijg je als antwoord:
Ter verduidelijking vertel ik u graag eerst iets over aankopen en accounts. Als u een app aankoopt of downloadt wordt deze account-afhankelijk. Dat wil zeggen dat u deze app alleen opnieuw kunt downloaden of bijwerken in hetzelfde account als waarin u deze voor de eerste keer heeft binnengehaald. U kunt apps ook niet overzetten naar een ander account.

Als u de apps nog op uw apparaat heeft staan kunt u deze dus nog wel gebruiken maar niet bijwerken met uw nieuwe Apple ID.

Om de app alsnog te kunnen updaten of opnieuw downloaden kunt u kiezen uit de volgende mogelijkheden:

1. Inloggen met uw oude account.
Als u inlogt met het account waarmee u de app gekocht of gedownload heeft, kunt u de app alsnog gaan updaten. Het is dan wel zaak dat u steeds inlogt met hetzelfde account als waarmee u de app aangeschaft of gedownload heeft.

2. Opnieuw downloaden in het nieuwe account.
U kunt de app ook verwijderen van het apparaat en deze opnieuw downloaden. Als het een gekochte app betreft en u deze heel graag in uw nieuwe account wilt gaan gebruiken kunt u overwegen deze opnieuw te kopen. De app wordt nu afhankelijk van uw nieuwe account en u kunt de app nu downloaden en blijven bijwerken vanuit uw nieuwe account.
Eh, Apple, ik had nog niets gedownload of aangekocht.
Het zijn applicaties die jullie zelf voorgeinstalleerd hadden...
Kennenlijk wordt verwacht dat ik deze zelf maar weer handmatig verwijder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:05
Dit staat even los van de mac mini, maar wat @maxnl ervaart herken ik. Heb vorige week een Ipad voor mijn moeder gekocht en deze geïnstalleerd. Mijn moeder is een nieuwe Apple gebruiker maar ook zij krijg de melding dat er een update voor deze apps beschikbaar is, echter kan ik het niet updaten.Dit lijkt een groter probleem te zijn dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
maxnl schreef op zondag 11 november 2018 @ 13:21:
[...]
Softwarematig ziet het er allemaal gelikt uit, maar functioneel een beetje buggy, en technical support slecht.
Zo heeft Apple een aantal applicaties zoals Pages, Numbers, Keynote en iMovie voorgeinstalleerd.
Vervolgens krijg je een melding dat updates beschikbaar zijn, maar wil je die installeren dan lukt dat niet, en moet je een berg foutmeldingen (voor elke applicatie 1) wegklikken.
"Update unavailable with this Apple ID. This update is not available for this Apple ID either because it was bought by a different user or the item was refunded or cancelled"

Neem je dan met support contact op, dan krijg je als antwoord:

Eh, Apple, ik had nog niets gedownload of aangekocht.
Het zijn applicaties die jullie zelf voorgeinstalleerd hadden...
Kennenlijk wordt verwacht dat ik deze zelf maar weer handmatig verwijder.
Ik heb exact hetzelfde! Geen idee waarom.
[...]

Nee ik weet uit zeeeeeer recente ervaring dat je moet wachten op dat smsje. Ze kunnen (of ik denk eerder mogen) in de Apple Store niet buiten de lijntjes opereren. Wat je ook kunt doen is je online order annuleren en een voorraadexemplaar meenemen. Betaal je wel tijdelijk dubbel.

Ik liep gisteren de bezorger mis. Dus mijn Mini komt maandag. UPS T&T werkte niet mee...

Dat eerste kan ik beamen: je moet inderdaad wachten op je bestelling én hoewel Apple zegt dat je ongeveer een uur na je bestelling de bestelling op kunt halen, loopt dat scheef. Je wordt in de Apple Store echt terug naar huis verwezen of je moet 'm online willen annuleren zoals je al zei. Persoonlijk vind ik dat slechte service. Ik snap dat als het heel druk is en je hebt 300 iPhone orders liggen dat dat niet mogelijk is. Maar als het rustig is, kan iemand toch wel even achter kijken of de order al gemaakt is.
noslen schreef op donderdag 8 november 2018 @ 21:48:
[...]

Dat is coil whine. Op macrumors loopt er al een topic over, zelfde use case bij de 2018 mini
Ik heb helaas hetzelfde! :( Dit is m'n eerste Mac en meteen al een slechte ervaring in de store en met het apparaat zelf door die coil whine. Weet nog niet of ik hem ga retourneren, maar het geluid is wel storend als ik geen muziek aan heb staan.

Stond ook even wat te typen op een MacBook Pro. Bleef na het typen van een zin al meteen een letter hangen. Zelfs de showroom modellen hebben last van het toetsenbord probleem en Apple maar blijven ontkennen. 8)7

[ Voor 52% gewijzigd door JPtjeeNL op 11-11-2018 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Al iets bekend over throttling? Of gaat de mini maar door?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Laatst online: 19-07 14:31
JPtjeeNL schreef op zondag 11 november 2018 @ 19:00:
[...]

Ik heb exact hetzelfde! Geen idee waarom.

[...]

Dat eerste kan ik beamen: je moet inderdaad wachten op je bestelling én hoewel Apple zegt dat je ongeveer een uur na je bestelling de bestelling op kunt halen, loopt dat scheef. Je wordt in de Apple Store echt terug naar huis verwezen of je moet 'm online willen annuleren zoals je al zei. Persoonlijk vind ik dat slechte service. Ik snap dat als het heel druk is en je hebt 300 iPhone orders liggen dat dat niet mogelijk is. Maar als het rustig is, kan iemand toch wel even achter kijken of de order al gemaakt is.

[...]

Ik heb helaas hetzelfde! :( Dit is m'n eerste Mac en meteen al een slechte ervaring in de store en met het apparaat zelf door die coil whine. Weet nog niet of ik hem ga retourneren, maar het geluid is wel storend als ik geen muziek aan heb staan.

Stond ook even wat te typen op een MacBook Pro. Bleef na het typen van een zin al meteen een letter hangen. Zelfs de showroom modellen hebben last van het toetsenbord probleem en Apple maar blijven ontkennen. 8)7
Een MacBook Pro zonder touchbar hoop ik?
Ze hadden ooit goede toetsenborden, maar die waren volgens Apple zo wiebelig (niet) en waarschijnlijk 0,05 mm dikker en dan wordt de notebook zo verschrikkelijk dik.

[ Voor 6% gewijzigd door Dancing_Animal op 11-11-2018 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
Dancing_Animal schreef op zondag 11 november 2018 @ 20:31:
[...]

Een MacBook Pro zonder touchbar hoop ik?
Ze hadden ooit goede toetsenborden, maar die waren volgens Apple zo wiebelig (niet) en waarschijnlijk 0,05 mm dikker en dan wordt de notebook zo verschrikkelijk dik.
Nee, was met touchbar. 2018 model. Ik vind het ook niet fijn typen en klinken moet ik zeggen. Zeker als je tussen de mensen zit in de trein of op kantoor. Maar ja, dat touchpad is weer superfijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvsteyn
[...]

Denk dat het daarnaast ook komt dat mensen die tevreden zijn niet heel snel op een forum ermee te koop lopen. Juist als er iets is wat niet overeenkomt met de verwachting dan zal men in de pen klimmen.

Heb voor mezelf de knoop nog niet doorgehakt qua bestelling. Zou inderdaad graag wat reacties willen lezen van mensen die erg blij zijn met het apparaat. Nu lees je toch nog redelijk wat problemen van mensen met de 'coil whine' en het feit dat men twijfelt aan de GPU van de Mac mini.

Maar goed...wil toch deze week de bestelling doen, want anders staat mijn prachtige 4k scherm nog langer niks te doen in de doos... O-) ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mark_78
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:08
Denk dat het daarnaast ook komt dat mensen die tevreden zijn niet heel snel op een forum ermee te koop lopen. Juist als er iets is wat niet overeenkomt met de verwachting dan zal men in de pen klimmen.

Heb voor mezelf de knoop nog niet doorgehakt qua bestelling. Zou inderdaad graag wat reacties willen lezen van mensen die erg blij zijn met het apparaat. Nu lees je toch nog redelijk wat problemen van mensen met de 'coil whine' en het feit dat men twijfelt aan de GPU van de Mac mini.

Maar goed...wil toch deze week de bestelling doen, want anders staat mijn prachtige 4k scherm nog langer niks te doen in de doos... O-) ;)
Zo werkt het nu eenmaal, we zijn allemaal sneller geneigd om te reageren als er iets niet lekker zit. Ik ben zelf net zo O-)

Mijn macMini staat praktisch naast me op mijn bureau en ik heb hem nog niet gehoord. De paar keer dat hij flink aan het werk moest is me ook niets opgevallen. Hij vervangt een iMac uit 2015 en hoewel die machine al niet langzaam was is deze wel merkbaar sneller.
Ik ben gegaan voor de middenweg, i5 256GB SSD en 8GB RAM (geheugen gaat binnenkort een upgrade krijgen). Over de gpu maak ik me ook geen zorgen, wat me juist zo aanspreekt aan de macMini is dat hij zo goed uit te bereiden is. Mocht ik ruimte tekort komen dan hang ik er een snelle externe SSD aan. Als de gpu toch tekort gaat komen dan komt er een eGPU bij.

Het enige wat ik "mis" ten opzichte van mijn iMac is het scherm, ik gebruik nu een 4k AOC scherm welke na wat spelen met de instellingen kwa kleur wel een beetje in de buurt kan komen, maar het verschil tussen 4k en 5k kun je wel zien. Gelukkig beginnen er langzaamaan wat meer 5k opties te komen, zeker als daarbij straks de prijs een beetje gaat zakken dan degradeer ik dit scherm tot 2e monitor.

Samengevat, tot zover ben ik erg blij met dit kleine krachtpatsertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
mark_78 schreef op maandag 12 november 2018 @ 08:18:
[...]

Zo werkt het nu eenmaal, we zijn allemaal sneller geneigd om te reageren als er iets niet lekker zit. Ik ben zelf net zo O-)

Mijn macMini staat praktisch naast me op mijn bureau en ik heb hem nog niet gehoord. De paar keer dat hij flink aan het werk moest is me ook niets opgevallen. Hij vervangt een iMac uit 2015 en hoewel die machine al niet langzaam was is deze wel merkbaar sneller.
Ik ben gegaan voor de middenweg, i5 256GB SSD en 8GB RAM (geheugen gaat binnenkort een upgrade krijgen). Over de gpu maak ik me ook geen zorgen, wat me juist zo aanspreekt aan de macMini is dat hij zo goed uit te bereiden is. Mocht ik ruimte tekort komen dan hang ik er een snelle externe SSD aan. Als de gpu toch tekort gaat komen dan komt er een eGPU bij.

Het enige wat ik "mis" ten opzichte van mijn iMac is het scherm, ik gebruik nu een 4k AOC scherm welke na wat spelen met de instellingen kwa kleur wel een beetje in de buurt kan komen, maar het verschil tussen 4k en 5k kun je wel zien. Gelukkig beginnen er langzaamaan wat meer 5k opties te komen, zeker als daarbij straks de prijs een beetje gaat zakken dan degradeer ik dit scherm tot 2e monitor.

Samengevat, tot zover ben ik erg blij met dit kleine krachtpatsertje.
Dank voor je uitgebreide reactie! Ik kom van een mid 2010 iMac (i7, 32 GB geheugen), die ook niet langzaam is, maar verwacht een flinke stap te kunnen maken. Met uitbreidbaarheid zit het idd wel goed, maar een externe eGPU gaat me eigenlijk wel te ver.

Dat AOC scherm wilde ik eerst ook aanschaffen, maar heb uiteindelijk gekozen voor een 4K scherm van LG (LG 27UK850). Een 5K exemplaar is weer een stuk prijziger en niet in 27" te krijgen (LG tenminste), dus vandaar maar een 4K exemplaar. Vanaf mijn huidige iMac is dat ook al een flinke stap tenslotte..

Misschien moet ik maar gewoon in het diepe springen en de i7 bestellen met 512 GB en 8 GB geheugen.. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
Dan zou ik de iMac juist houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
Berlinetta schreef op maandag 12 november 2018 @ 10:02:
Dan zou ik de iMac juist houden...
Want?

Hij is van mid 2010 en mag van Apple niet meer meedoen in de updates. Ik gebruik 'm voor fotobewerkingen (PS/Lightroom) en het scherm heeft stofvlekken (bekend euvel) en dat maakt een dedicated 4K scherm interessant. Verder vind ik het met zo'n oude machine wel eens tijd voor een update, omdat met name de videokaart van mijn iMac ook niet het eeuwige leven heeft. Juist het 2010/2011 model kent problemen met de videokaart. Een reflow ervan zie ik niet zitten, dus vandaar mijn wens voor een upgrade.

Mijn keuze bestaat uit een nieuwe iMac of een Mac mini..en gezien de prijs van een nieuwe iMac wil ik gaan voor de mini.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
bvsteyn schreef op maandag 12 november 2018 @ 10:15:
[...]

Want?

Hij is van mid 2010 en mag van Apple niet meer meedoen in de updates. Ik gebruik 'm voor fotobewerkingen (PS/Lightroom) en het scherm heeft stofvlekken (bekend euvel) en dat maakt een dedicated 4K scherm interessant. Verder vind ik het met zo'n oude machine wel eens tijd voor een update, omdat met name de videokaart van mijn iMac ook niet het eeuwige leven heeft. Juist het 2010/2011 model kent problemen met de videokaart. Een reflow ervan zie ik niet zitten, dus vandaar mijn wens voor een upgrade.

Mijn keuze bestaat uit een nieuwe iMac of een Mac mini..en gezien de prijs van een nieuwe iMac wil ik gaan voor de mini.. ;)
Niet jij, het bericht was voor Mark bedoeld. Die heeft een 2015 model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark_78
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:08
Niet jij, het bericht was voor Mark bedoeld. Die heeft een 2015 model.
Die reactie snap ik wel ;)
De macMini staat nu op de zaak wat al een aantal voordelen heeft. Maar de belangrijkste reden is dat ik regelmatig/af en toe op locatie werk waar al monitoren aanwezig zijn. Ik kan dan de macMini heel makkelijk mee nemen. De twijfel was daarom meer tussen een macbook en een macMini.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:58
bvsteyn schreef op maandag 12 november 2018 @ 10:15:
[...]

Want?

Mocht je echt willen tweaken, dan is het zeker mogelijk om op een iMac 09/10/11 mojave te draaien.
Je dient eerst je iMac video kaart te upgraden, en daarna kan je via dosdude1 mojave patcher Mojave draaien..
Mocht je de tijd echt in willen steken, en je vind het leuk om te tweaken dan zou je het kunnen overwegen...

Meer info is hier te vinden :
http://dosdude1.com/mojave/
https://forums.macrumors....ics-card-upgrade.1596614/

Ik heb dit gedaan met onze 2011 27" iMacs.
Hier zit nu een nvidia GTX765m video kaart in, welke Metal compatible is.
Met Dosdude1 Mojave patcher erboven op, heb je ook MacOS Mojave draaien...

iMac's welke o.a uit 2009-2010 en 2011 komen hebben een losse mxm video kaart, deze is te vervangen..

[ Voor 10% gewijzigd door FlorisVN op 12-11-2018 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Wat zou een mid 2011 mini 2,5 GHz Intel Core i5 (met MD Radeon HD 6630M 256MB ), 500GB HD en 16GB Ram nog opleveren? Iemand een idee ?

[ Voor 21% gewijzigd door -SaveMe- op 12-11-2018 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
FlorisVN schreef op maandag 12 november 2018 @ 14:55:
[...]

Mocht je echt willen tweaken, dan is het zeker mogelijk om op een iMac 09/10/11 mojave te draaien.
Je dient eerst je iMac video kaart te upgraden, en daarna kan je via dosdude1 mojave patcher Mojave draaien..
Mocht je de tijd echt in willen steken, en je vind het leuk om te tweaken dan zou je het kunnen overwegen...

Meer info is hier te vinden :
http://dosdude1.com/mojave/
https://forums.macrumors....ics-card-upgrade.1596614/

Ik heb dit gedaan met onze 2011 27" iMacs.
Hier zit nu een nvidia GTX765m video kaart in, welke Metal compatible is.
Met Dosdude1 Mojave patcher erboven op, heb je ook MacOS Mojave draaien...

iMac's welke o.a uit 2009-2010 en 2011 komen hebben een losse mxm video kaart, deze is te vervangen..
Hmmm..nee, dat gaat me te ver..tweaken is leuk, maar deze machine moet gewoon werken... 8)
Bovendien is het leuk om iets nieuws aan te schaffen.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Nu online

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Bij mij springt de scherm instelling ‘scaled’ iedere keer na een koud boot weer terug naar de standaard instelling waardoor de pictogrammen heel groot zijn. Iemand een idee waar dit aan kan liggen?

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustSys
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-11-2023
-SaveMe- schreef op maandag 12 november 2018 @ 16:32:
Wat zou een mid 2011 mini 2,5 GHz Intel Core i5 (met MD Radeon HD 6630M 256MB ), 500GB HD en 16GB Ram nog opleveren? Iemand een idee ?
Ik zou het ook willen weten, heb er 2 die ik ook wil weg doen. (Zelfde config)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
Zo..gisteravond de knoop doorgehakt. De Mac mini met I7, 8gb RAM en 512GB SSD is onderweg!

Nu alleen kijken of ik nog ergens een een Apple keyboard space gray op de kop kan tikken ipv nieuw aan te schaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keepitfrosty
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-07 16:44
bvsteyn schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 09:19:
Zo..gisteravond de knoop doorgehakt. De Mac mini met I7, 8gb RAM en 512GB SSD is onderweg!

Nu alleen kijken of ik nog ergens een een Apple keyboard space gray op de kop kan tikken ipv nieuw aan te schaffen.
Nice congrats. Ik heb voor mijn pa de Matias space grey keyboard gehaald. Scheelt wat in de prijs en verder een prima keyboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Laatst online: 20-07 01:05
keepitfrosty schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 09:46:
[...]

Nice congrats. Ik heb voor mijn pa de Matias space grey keyboard gehaald. Scheelt wat in de prijs en verder een prima keyboard.
Offtopic, maar zijn er ook dergelijke keyboards te koop voor windows machines?
Ik werk voor mijn baan ook met Apple, maar heb thuis een windows machine staan.
Ik vind de dunne toetsen een stuk prettiger werken dan die dikke (lompe) toetsen van thuis B)

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keepitfrosty
Het keyboard werkt voor zover ik weet prima met windows. Je kan met de Matias ook 4 apparaten pairen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

kaos- schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 09:57:
Je kan gewoon een Apple keyboard op je Windows PC aansluiten, dat doe ik op het werk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Laatst online: 20-07 01:05
Daar zat ik ook al naar te kijken, maar de indeling is toch ietwat anders. Ben benieuwd of er dergelijke toetsenborden in de handel zijn die zich op windows toegespitst hebben.

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
keepitfrosty schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 09:46:
[...]

Ah dank...goed alternatief. Zag dat ze ook een exemplaar hebben met backlight, maar die schijnt de acculading in een week leeg te trekken en dus ben je beter af met eentje zonder (die doet een jaar met een lading)... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keepitfrosty
bvsteyn schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 11:01:
[...]

Ah dank...goed alternatief. Zag dat ze ook een exemplaar hebben met backlight, maar die schijnt de acculading in een week leeg te trekken en dus ben je beter af met eentje zonder (die doet een jaar met een lading)... :)
Niet helemaal want die met backlight heeft 2 accus :) Eentje voor de toetsenbord keys en eentje voor de backlight en de accu van de backlight gaat inderdaad afhankelijk van gebruik 2 weken ongeveer mee. De tobo accu blijft gewoon werken op de accu van een jaar.

ontopic: Pa krijgt vandaag zijn mac mini binnen (i5 8gb ram en 512ssd). Dit gaat zijn eerste mac worden :) Ik ben benieuwd of die de overstap van windows naar macos een beetje makkelijk kan maken. Ik verwacht het wel, maar er zullen vast weer genoeg telefoontjes mijn kant opkomen.

[ Voor 18% gewijzigd door keepitfrosty op 13-11-2018 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinl

kevinl

Yellow van

keepitfrosty schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 11:03:
[...]

Niet helemaal want die met backlight heeft 2 accus :) Eentje voor de toetsenbord keys en eentje voor de backlight en de accu van de backlight gaat inderdaad afhankelijk van gebruik 2 weken ongeveer mee. De tobo accu blijft gewoon werken op de accu van een jaar.

ontopic: Pa krijgt vandaag zijn mac mini binnen (i5 8gb ram en 512ssd). Dit gaat zijn eerste mac worden :) Ik ben benieuwd of die de overstap van windows naar macos een beetje makkelijk kan maken. Ik verwacht het wel, maar er zullen vast weer genoeg telefoontjes mijn kant opkomen.
leuk is om je pa een windows naar apple shortcuts te laten zien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustSys
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-11-2023
iemand al een 2 latjes van 32GBram erin gepompt? Hoe zit het met de performance als je een stuk of 10VM's wilt laten draaien in VMwareFusion, zou de macmini rustig blijven werken of gaat em in de lucht springen :)

Ik wil de Mac als Homelab willen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
keepitfrosty schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 11:03:
[...]

Ok, top! was in de veronderstelling dat dan het hele toetsenbord leeg is.. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dancing_Animal
kaos- schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 09:57:
[...]

Ik werk voor mijn baan ook met Apple, maar heb thuis een windows machine staan.
Ik vind de dunne toetsen een stuk prettiger werken dan die dikke (lompe) toetsen van thuis B)
Je hebt ook een toetsenbord van Microsoft dat er op lijkt. Ongeveer €100.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Bericht van Apple...

Mijn mini staat nu bij ups
In transit

13/11/2018 - 21:54
Chek Lap Kok, Hong Kong

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NewYerk
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13:52
Zojuist mijn Mac Mini I5 256gb memory vervangen naar 32 gb. Kwartiertje werk! Ik gebruik mijn mini met 3x 4k schermen van LG. Lekker veel werk plek om thuis te kunnen werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinl

kevinl

Yellow van

NewYerk schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 16:57:
Zojuist mijn Mac Mini I5 256gb memory vervangen naar 32 gb. Kwartiertje werk! Ik gebruik mijn mini met 3x 4k schermen van LG. Lekker veel werk plek om thuis te kunnen werken.
Ben benieuwd hoe het uit ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ik heb nu een 1440p 27" monitor. Voor de mensen met 27" 4K-monitors: hoe ziet de @1.5x scaling eruit? Of draaien jullie 'm native? Is dan niet alles erg klein?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• runnershigh
Ik heb de i7/512 nu een dag in gebruik met een nieuwe LG 32" 4K monitor, aangesloten via USB-C. Bijna alles werkt fantastisch. Geluid: geen enkel probleem. Ik hoor alleen wat fluisterzacht geratel met mijn oor minder dan 10cm bij het apparaat vandaan. Ik denk de fan die heel rustig draait. Met mijn hand erop voelt de Mini lekker warm. Bij zwaar werk (builden app) begint hij wel flink te blazen, als het langer duurt dan een halve minuut of zo.

Belangrijkste minpunt: het duurt meer dan 15 seconden voor hij wakker is nadat hij een tijdje op slaapstand heeft gestaan. Normale Sleep, geen hibernate. Dat moet veel sneller kunnen lijkt mij, maar ik weet niet hoe. In slaap zetten en direct weer aanzetten gaat wel razendsnel.

Morgen komt 32GB geheugen binnen en dan even knutselen.
LanTao schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 19:18:
Ik heb nu een 1440p 27" monitor. Voor de mensen met 27" 4K-monitors: hoe ziet de @1.5x scaling eruit? Of draaien jullie 'm native? Is dan niet alles erg klein?
Op 32" vind ik 150% precies goed. Op 27" zou ik een hoger percentage kiezen, maar ik ben dan ook al aan de leesbril. 8) 200% is een standaard keuze, maar waarden ertussenin zijn met een klein truukje ook mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belrpr
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21-07 10:53
Iemand die final cut Pro gebruikt op de nieuwe mac mini. Voldoende of toch beter iets anders nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
runnershigh schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 20:17:

Op 32" vind ik 150% precies goed. Op 27" zou ik een hoger percentage kiezen, maar ik ben dan ook al aan de leesbril. 8) 200% is een standaard keuze, maar waarden ertussenin zijn met een klein truukje ook mogelijk.
Wat bedoel je met truukje? Heb zelf een 27” 4K dus wellicht interessant..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
Max is toch 2 x 4K scherm? Hoe stuur je de derde aan? Ben wel benieuwd idd naar je setup!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
runnershigh schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 20:17:
200% is een standaard keuze, maar waarden ertussenin zijn met een klein truukje ook mogelijk.
Meer truc dan Option ingedrukt houden terwijl je op Scaled drukt in System Preferences?

bvsteyn schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 21:04:
Max is toch 2 x 4K scherm? Hoe stuur je de derde aan? Ben wel benieuwd idd naar je setup!
Van https://www.apple.com/nl/mac-mini/specs/
Tot drie displays: Twee displays met een resolutie van 4096 x 2304 pixels bij 60 Hz die zijn aangesloten op Thunderbolt 3 en één display met een resolutie van 4096 x 2160 pixels bij 60 Hz dat is aangesloten op HDMI 2.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• runnershigh
LanTao schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 21:51:
[...]
Meer truc dan Option ingedrukt houden terwijl je op Scaled drukt in System Preferences?
Precies dat! Ik heb het vandaag (pas) ontdekt. Truukje omdat je het maar net even moet weten.
Ik hoop dat iemand net zo'n truukje weet om mijn Mini sneller uit slaap te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0wl
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-01 17:22
En hoe soepel lopen de animaties met deze setup? Op MacRumors lees ik namelijk berichten van haperende animaties bij bijv. het openen van launchpad of het minimaliseren van applicaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NewYerk
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13:52
Om het nog goed leesbaar te houden op de 27 inch schermen heb ik ze gescaled naar 3360x1890.
Wa betreft de animaties heb ik nog niets gemerkt in ieder geval niet dat ze haperen. Met de 8gb aan memory zat de Mini wel gauw aan z'n Max van vond ik. Zeker als je veel apps en tabbladen open hebt staan. Dan werd het soms een beetje laggy. Nu merk ik er (nog) niet zoveel aan met die 32gb er in.

Ik had al jaren de Mini 2012 maar daar kon ik alleen 2 schermen in hd (bij een gelijke resolutie) tevoorschijn toveren. Zat al eigenlijk 2 jaar te wachten op deze Mini. Tussentijds nog geprobeerd met een NUC7i5 en moest er later achter komen dat ze verkeerde informatie hadden verstrekt bij Intel. Was maar 2 x4k scherm mogelijk ipv 3. Twee weken geleden de NUC verkocht en ben blij nu met deze mini. ;)

[ Voor 79% gewijzigd door NewYerk op 13-11-2018 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Pyr0wl schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 22:13:
[...]

En hoe soepel lopen de animaties met deze setup? Op MacRumors lees ik namelijk berichten van haperende animaties bij bijv. het openen van launchpad of het minimaliseren van applicaties.
Ik heb in de Apple store gespeeld met een i5. iMovie een film laten exporteren en naar YouTube gegaan en full HD een film gestart. Ok, twee zware taken. Film in YouTube liep goed, dat viel me mee. Maar switchen naar full screen en weer terug naar niet full screen gaat met haperingen. Dan weer terug van safari naar iMovie gaat ook weer met haperingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Iemand al MacsFanControl op de nieuwe mini geinstalleerd? Ben benieuwd naar fan speeds en temperaturen!

Pagina: 1 ... 3 ... 10 Laatste