Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NewYerk
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-09 23:46
-SaveMe- schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 23:26:
Iemand al MacsFanControl op de nieuwe mini geinstalleerd? Ben benieuwd naar fan speeds en temperaturen!
Yep de Mini kan wel behoorlijk warm worden. Fanspeed rond de 1700 rpm cpu 62-65 graden. De behuizing is dan rond de 41,5 graden (infrarood warmtemeter). Heb nu wel behoorlijk wat open staan en speel een film tegelijkertijd af. CPU usage totaal rond de 12% met een geheugen gebruik van 19gb.

[ Voor 8% gewijzigd door NewYerk op 14-11-2018 00:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
runnershigh schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 20:17:
Belangrijkste minpunt: het duurt meer dan 15 seconden voor hij wakker is nadat hij een tijdje op slaapstand heeft gestaan. Normale Sleep, geen hibernate. Dat moet veel sneller kunnen lijkt mij, maar ik weet niet hoe. In slaap zetten en direct weer aanzetten gaat wel razendsnel.
Heb je geprobeerd met `pmset -g' te spelen? Mogelijk iets rond ErP, de autopoweroff-setting.

Mijn MacBook Pro doet er soms ook erg lang over om uit sleep te komen, vooral als 'ie al een tijdje dicht lag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Heb de Mac Mini nu een paar dagen in gebruik. Ben erg blij met de integraties tussen bijvoorbeeld iMessage, Voice Memo, Photos etc. Dat werkt toch wel erg lekker hoor! Ben toch ook een aantal dingetjes tegengekomen:
- Coil Whining - is gelukkig bij mij niet zo heel hard. Alleen als ik m'n oor dicht bij de Mac Mini houdt. Is het bij de andere mensen wel echt goed hoorbaar?

- Ik gebruik een 4K LG scherm van 27" en veel teksten in bijvoorbeeld iMessage zijn blurry. Hebben jullie dat ook ervaren? Ik heb online al gelezen dat dit mogelijk door Mojave komt en dat het misschien op te lossen valt met wat tweaks in de terminal. Het lijkt bij mij niet te liggen aan scaling overigens, wat je bij Windows wel eens ziet. Maar dit is een mooi moment om eens de Apple Support te testen. :)

- Als ik twee windows naast elkaar heb, heb je een zwarte balk in het midden. Deze zwarte balk lijkt zich op de één of andere manier tijdelijk in mijn scherm te 'branden'. (Image retention heet dat schijnbaar) Niet letterlijk, want als ik de volgende dag weer op de Mac werk is het weg (gelukkig!). Hebben jullie iets soortgelijks ervaren? Juist omdat het zwart is denk ik niet direct aan inbranden, maar eerder aan de pixels die daarna niet meer de volledige sterkte afgeven.

- Ander puntje is dat 4 apps in de store op "Pending updates" blijven hangen, wat hier al eerder gemeld is. Daarna komt er een error tevoorschijn met "This update is not available for this Apple ID either because it was bought by a different user or the item was refunded or cancelled". Ga ik ook voor aan de bel trekken bij Apple Support.

- Tot slot mistte m'n Word in Office 365 het "Segoe UI" font wat ik nogal veel in documenten gebruik. Dit schijnt een Microsoft font te zijn en is gelukkig online te downloaden. Vreemd dat Microsoft dit niet standaard in het Office 365 package duwt.

- Note to self: als je ooit denkt Windows nodig te hebben in een VM in VirtualBox bijvoorbeeld - ga dan op z'n minst voor 16 GB. Met 8 GB lukt dat niet soepel.

Tot nog toe nog een beetje mixed feelings. Het idee dat Apple hardware ook geoptimaliseerd voor andere Apple hardware/software is mijn inziens wel wat versterkt. Denk dat ik met een iMac (vanwege beeldscherm), draadloos Apple toetsenbord en muis (zodat je tijdens OOBE tenminste kunt typen en de muis kunt gebruiken) en Pages (i.t.t. Word) misschien de volledige Apple ervaring had gehad.

[ Voor 3% gewijzigd door JPtjeeNL op 14-11-2018 08:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• runnershigh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-07 15:54
JPtjeeNL schreef op woensdag 14 november 2018 @ 08:10:
- Coil Whining - is gelukkig bij mij niet zo heel hard. Alleen als ik m'n oor dicht bij de Mac Mini houdt. Is het bij de andere mensen wel echt goed hoorbaar?
Het enige dat ik hoor, met mijn oor dichtbij, is het zacht roteren van de fan. Geen coil whining. i7/512/8.
- Ik gebruik een 4K LG scherm van 27" en veel teksten in bijvoorbeeld iMessage zijn blurry. Hebben jullie dat ook ervaren? Ik heb online al gelezen dat dit mogelijk door Mojave komt en dat het misschien op te lossen valt met wat tweaks in de terminal.
Ik had begrepen dat dit niet speelt bij 4K schermen. Ik heb er geen last van met LG 32" 4K op 150% scaling.
- Als ik twee windows naast elkaar heb, heb je een zwarte balk in het midden.
Hier geen zwarte balk in het midden. Ik gebruik overigens Magnet voor meer mogelijkheden en keyboard shortcuts.
- Ander puntje is dat 4 apps in de store op "Pending updates" blijven hangen, wat hier al eerder gemeld is. Daarna komt er een error tevoorschijn met "This update is not available for this Apple ID either because it was bought by a different user or the item was refunded or cancelled". Ga ik ook voor aan de bel trekken bij Apple Support.
Ja dat heb ik ook. Heel irritant. Ik ben benieuwd of Apple Support het kan oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustSys
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-11-2023
niemand die VMwareFusion al geinstalleerd heeft en al getest met een paar VM's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat zeggen jullie voor een beetje programmeren, i5 of i7? Ik twijfel, aangezien je dit dus nooit ever gaat kunnen upgraden natuurlijk. Denk zelf dat een i5 meer dan genoeg is als je niet gaat renderen etc of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 14 november 2018 @ 09:55:
Wat zeggen jullie voor een beetje programmeren, i5 of i7? Ik twijfel, aangezien je dit dus nooit ever gaat kunnen upgraden natuurlijk. Denk zelf dat een i5 meer dan genoeg is als je niet gaat renderen etc of niet?
Hangt er vanaf wat je gaat programmeren en of je veel moet compilen!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:47

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

De i7 gaat 8% sneller compileren, voor het programmeren zelf is de CPU niet van belang. Maareh, je kan nog programmeren/compileren op een rapberry pi, dus de i3 is ook meer dan zat.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-08 10:11

-SaveMe-

-klik-

Verwijderd schreef op woensdag 14 november 2018 @ 09:55:
Ik heb voor de i7 gekozen, elk beetje meer power is welkom wat mij betreft ...

GamiQ, de game notes app met game maps!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runnershigh
Zojuist het geheugen uitgebreid naar 32GB met pricewatch: Corsair Vengeance CMSX32GX4M2A2666C18
Op het moment van bestellen was dit de goedkoopste optie, maar de Crucial is daar nu weer ondergedoken. Het zal allemaal niet veel uitmaken, ik heb nog van niemand gehoord dat geheugen niet werkte in de nieuwe Mini.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

runnershigh schreef op woensdag 14 november 2018 @ 14:26:
Zojuist het geheugen uitgebreid naar 32GB met pricewatch: Corsair Vengeance CMSX32GX4M2A2666C18
Op het moment van bestellen was dit de goedkoopste optie, maar de Crucial is daar nu weer ondergedoken. Het zal allemaal niet veel uitmaken, ik heb nog van niemand gehoord dat geheugen niet werkte in de nieuwe Mini.
Waarom voor een 2 x 16 variant?
En niet een 1 x 32 variant? Zodat je in totaal 32 +8 = 40GB hebt.

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runnershigh
kevinl schreef op woensdag 14 november 2018 @ 14:48:
[...]

Waarom voor een 2 x 16 variant?
En niet een 1 x 32 variant? Zodat je in totaal 32 +8 = 40GB hebt.
1 x 32GB is (nog) vrijwel niet verkrijgbaar en veel duurder.
Overigens zit er standaard 2x4GB in, dus zou het totaal 36GB worden. En zou de snelheid bij 2 gelijke reepjes iets sneller moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:37
Altijd in paren plaatsen ivm dual channel, daar zijn Macjes dan wel weer gevoelig voor...

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NewYerk
JPtjeeNL schreef op woensdag 14 november 2018 @ 08:10:
Ik heb de apps verwijderd en daarna weer toegevoegd vanuit de App Store. Geen melding meer gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Heel aardige instructie video van OWC over hoe je RAM vervangt in de 2018 Mac Mini:
YouTube: How to Upgrade the Memory in a 2018 Mac mini

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NewYerk
runnershigh schreef op woensdag 14 november 2018 @ 14:26:
Ik heb dezelfde gekocht en het werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:25
Zijn er bepaalde verdelers die rond black friday al eens korting geven op Apple hardware?

Misschien dat ik rond die tijd even oplet om een bestelling te plaatsen.

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Morgen komt mijn mini binnen als het goed is ... Ben erg benieuwd!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Over performance / thermal throttling van de nieuwe mini:

• runnershigh
Mijn Mini is aangesloten op de 4K 32" pricewatch: LG 32UD89-W Wit. Over USB-C krijg ik een refresh rate van 60 Hz, maar over HDMI slechts 30 Hz. Ik gebruik de originele kabels die met de monitor zijn meegeleverd.

Zowel op de monitor als ik de Mini zie ik geen instelling om de refresh rate aan te passen. Bovendien zou het het systeem zelf de optimale instelling moeten kiezen. Ik zou het liefst HDMI gebruiken, zodat de USB-poorten beschikbaar blijven voor andere zaken.
Aangesloten via HDMI:

LG Ultra HD:
Resolution: 5120x2880 (5K/UHD+ - Ultra High Definition Plus)
UI Looks like: 2560 x 1440 @ 30 Hz
Framebuffer Depth: 30-Bit Colour (ARGB2101010)
Main Display: Yes
Mirror: Off
Online: Yes
Rotation: Supported
Adapter Type: DVI or HDMI
Automatically Adjust Brightness: No
Adapter Firmware Version: 2.08
Aangesloten via USB-C:

LG Ultra HD:
UI Looks like: 2560 x 1440 @ 60 Hz
Connection Type: DisplayPort

• keepitfrosty
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-09 13:15
NewYerk schreef op woensdag 14 november 2018 @ 21:27:
[...]

Ik heb de apps verwijderd en daarna weer toegevoegd vanuit de App Store. Geen melding meer gehad.
Jemig ik krijg dit maar niet voorelkaar. Ik heb imovie verwijderd maar er staat nog steeds dat er een update beschikbaar is. Ook het uitloggen van het account in de appstore en weer inloggen geeft geen oplossing. Wel zie ik de melding wanneer ik in de appstore op mijn vaders account klik dat hij 5 programma's (waaronder dus imovie) moet accepteren om updates te kunnen ontvangen. Klik je op accepteer dan moet je het apple id wachtwoord opgeven en daarna komt een foutmelding dat het op dit moment niet verwerkt kan worden.

Ook de imovie "werk bij" button is nu kapot want die functioneert nu niet meer (logisch ook want ik heb de app verwijderd)

Ik vermoed dat ik toch maar eens apple moet gaan bellen tenzij iemand hiervoor nog een oplossing heeft.

edit: probleem inmiddels opgelost door een nieuwe gebruiker aan te maken en daar hetzelfde apple id te koppelen. Toen kon ik wel alle updates binnenhalen.

[ Voor 7% gewijzigd door keepitfrosty op 15-11-2018 13:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 03:44
runnershigh schreef op donderdag 15 november 2018 @ 09:30:
Mijn Mini is aangesloten op de 4K 32" pricewatch: LG 32UD89-W Wit. Over USB-C krijg ik een refresh rate van 60 Hz, maar over HDMI slechts 30 Hz. Ik gebruik de originele kabels die met de monitor zijn meegeleverd.

Zowel op de monitor als ik de Mini zie ik geen instelling om de refresh rate aan te passen. Bovendien zou het het systeem zelf de optimale instelling moeten kiezen. Ik zou het liefst HDMI gebruiken, zodat de USB-poorten beschikbaar blijven voor andere zaken.

[...]

[...]
Probeer HDMI Deep Color eens in te schakelen onder Menu -> Picture -> Picture Adjust.

• runnershigh
MelvinW schreef op donderdag 15 november 2018 @ 10:00:
[...]
Probeer HDMI Deep Color eens in te schakelen onder Menu -> Picture -> Picture Adjust.
Held! _/-\o_
LG Ultra HD:
UI Looks like: 2560 x 1440 @ 60 Hz
Adapter Type: DVI or HDMI
Adapter Firmware Version: 2.08

• NewYerk
@keepitfrosty
Dat is balen, bij mij waren het 2 apps waar ik de melding bij kreeg. Weet even niet meer welke. Ik had ze beide verwijderd en vervolgens in de App Store weer toegevoegd. Ik heb verder geen meldingen daarna gehad. Beide waren onder zelfde Apple ID. Beide waren standaard apps, die bij de installatie van OS X worden geleverd.

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Zo, de mini is up and running. Moet nog wel vele programmas installeren.
Eerste indruk is echt super; snel, stil....

Xcode staat te installeren... erg benieuwd naar het starten van de simulator :)

En die LG27UK850-W is echt super! Wat een beeld! (komend van een IIyama FHD)

Ik ben komende daagjes lekker zoet!

Verwijderd

-SaveMe- schreef op donderdag 15 november 2018 @ 17:48:

Hou ons op de hoogte a.u.b. :D ben benieuwd hiernaar.

Je had de i7 variant right?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
en.. wat is de conclusie van het filmpje? (ik haat filmpjes ivm lage informatiedichthei ;) )

specs

• JSchut
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:10

JSchut

.....

De usb-c kabel zat erbij heh?

Ik ben ook benieuwd naar je Xcode ervaring. Dat is voor mij de reden om hem te kopen. In combinatie met webdev en een vm.

PSN jschut_82 | Xbox: JSchut82

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Ik ga morgen echt aan de slag met Xcode, maar heb even wat getest en de performance is echt top (i7, 32GB, 256GB SSD). Als de simulator app nog niet open is staat een XR simulator er binnen 8 seconden! Elke volgende ook binnen seconden. Heb er drie naast elkaar gedraaid zonder problemen. Xcode zelf start nagenoeg instant!

@JSchut kabel zat er inderdaad bij! Ben erg blij met de monitor!

* -SaveMe- happy beaver :)

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
NOU INDERDAAD!

Ik heb dit probleem dus al sinds de aanschaf van mijn 24UD58-B... Weigerde via HDMI op 60Hz te werken... Dacht dat ik alle functies al eens geprobeerd had maar blijkbaar niet dus. Heb destijds ook contact opgenomen met de LG klantenservice die het ook niet wisten (stom voor zoiets dat blijkbaar een bekend probleem is). Uiteindelijk heb ik een DisplayPort switcher gekocht om zowel de PC als de Mac op dit scherm te kunnen gebruiken. Maar meer aansluitingen zijn altijd welkom.

Bedankt @MelvinW !!

Ik heb nu alleen wel een beetje fletse kleuren vreemd genoeg... Is dat ook een bekend probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:08

Da's goed nieuws! Goed om te lezen dat de LG ook bevalt...heb die ook staan hier, maar nog niet aangesloten aangezien de mac mini 2018 onderweg is. Heb zelf overigens standaard 8 gb geheugen, dus een upgrade zal dan wel snel gebeuren verwacht ik zo.. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Echt een genot om in Xcode te werken op de nieuwe mini. En de 32GB RAM ben ik ook erg blij mee. Alles is echt super fast en ik heb echt een shitload aan windows en tabs en spaces openstaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl

kevinl

Yellow van

-SaveMe- schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 13:45:
Echt een genot om in Xcode te werken op de nieuwe mini. En de 32GB RAM ben ik ook erg blij mee. Alles is echt super fast en ik heb echt een shitload aan windows en tabs en spaces openstaan!
Hoeveel schermen heb je nu aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
-SaveMe- schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 13:45:
Geen beperkingen nog gezien/bemerkt qua GPU?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

@kevinl Twee, als main de LG27uk850-W 4K en als secondaire een IiYama 24" FHD.
Nu ik die Lg heb is het verschil met de Iiyama wel erg groot. Zou graag een tweede LG hebben, maar dat vind ik te duur en bovendien is wat ik op het tweede scherm heb voldoende in FHD ...

@bvsteyn Nee, systeem staat bijna idle te wezen :). Fan spint ook nauwelijks/niet op, temperaturen rond 43-50 graden.

Wil binnenkort nog eens wat stress testen, maar vooralsnog zit ik gewoon met een brede grijns achter Xcode :)

EDIT:
En ook blij met Mojave! Dark mode for the win _/-\o_

[ Voor 35% gewijzigd door -SaveMe- op 16-11-2018 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinl

kevinl

Yellow van

-SaveMe- schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 14:12:
Nu ik die Lg heb is het verschil met de Iiyama wel erg groot. Zou graag een tweede LG hebben, maar dat vind ik te duur en bovendien is wat ik op het tweede scherm heb voldoende in FHD ...

@bvsteyn Nee, systeem staat bijna idle te wezen :). Fan spint ook nauwelijks/niet op, temperaturen rond 43-50 graden.

Wil binnenkort nog eens wat stress testen, maar vooralsnog zit ik gewoon met een brede grijns achter Xcode :)
Het kriebelt wel ontzettend om zo'n beestje te kopen. Maar zolang ik niet gelijk naar 64GB kan (anders dan via de apple.shop). Omdat er nog geen 32GB modules zijn in de PW zijn. Haal ik hem nog niet. Tot die tijd voldoet mijn 2012 i5 16GB nog voldoende. Maar het jeukt ontzettend. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
-SaveMe- schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 14:12:

EDIT:
En ook blij met Mojave! Dark mode for the win _/-\o_
Je moet verkoper worden.... ;)
Baal alleen dat ik het beestje pas a.s. maandag kan verwachten.. :'( :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

kevinl schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 14:21:
Maar zolang ik niet gelijk naar 64GB kan (anders dan via de apple.shop). Omdat er nog geen 32GB modules zijn in de PW zijn. Haal ik hem nog niet.
:? pricewatch: Crucial CT32G4R266M

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
En ook; https://tweakers.net/pric...-cmsx32gx4m2a2666c18.html

Nevermind...te snel gelezen. Dit betreft een kit van 2 x 16 GB... 8)7

Overigens vraag ik af hoe zinvol het is om de mini met 64 GB vol te plempen op het moment.

[ Voor 19% gewijzigd door bvsteyn op 16-11-2018 14:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinl

kevinl

Yellow van

bvsteyn schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 14:38:
[...]

En ook; https://tweakers.net/pric...-cmsx32gx4m2a2666c18.html

Nevermind...te snel gelezen. Dit betreft een kit van 2 x 16 GB... 8)7

Overigens vraag ik af hoe zinvol het is om de mini met 64 GB vol te plempen op het moment.
Niet omdat het moet, maar omdat het kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

kevinl schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 14:57:
[...]

Niet omdat het moet, maar omdat het kan...
Ik wilde aanvankelijk ook 64GB, maar vond dat uiteindelijk toch te duur. Al helemaal via Apple natuurlijk.
Maar moet zeggen dat 32GB een prima hoeveelheid is. Met alles wat ik open heb heb ik nog 10GB ongebruikt RAM, nagenoeg nul swap. Bovendien is swappen met de SSD natuurlijk ook niet bepaald slow. Verwacht niet binnenkort uit het geheugen te lopen! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 23:31
Leuk, op die eerste link krijg ik bij Aanbevolen Mountain Lion te zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Die prijzen _O- _O- _O- 480 Euro voor 16GB. 7(8)7

Sorry maar dat is niet normaal meer. Maar wel goed dat Apple de eigen inbouw dus gewoon officieel ondersteunt, anders zouden ze dit niet los verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustSys
Iemand al VMware fusion al geïnstalleerd en een paar VM’s laten draaien? (Gns3,VIRL Cisco, sql...) wil de Mac als homelab gebruiken, want sta op punt een Supermicro aan te schaffen maar de MM18 is so cool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustSys
GekkePrutser schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 21:25:
[...]

Die prijzen _O- _O- _O- 480 Euro voor 16GB. 7(8)7

Sorry maar dat is niet normaal meer. Maar wel goed dat Apple de eigen inbouw dus gewoon officieel ondersteunt, anders zouden ze dit niet los verkopen.
Ik verkoop mijn MacMini2011 voor minder en incl 16GB ram :P

2x32gb kost 1900€ dat is er echt ver over!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
JustSys schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 22:42:
Iemand al VMware fusion al geïnstalleerd en een paar VM’s laten draaien? (Gns3,VIRL Cisco, sql...) wil de Mac als homelab gebruiken, want sta op punt een Supermicro aan te schaffen maar de MM18 is so cool!
Wat je zelfs zou kunnen overwegen is ESXi te draaien. Dat doe ik op mijn Mac Mini 2011 en ESXi kan dan zelfs gewoon macOS clients draaien zonder enige hack, omdat je op Apple hardware draait en daarmee de licentievoorwaarden van macOS vervult.

Ik hoorde alleen dat Linux booten op de T2 Macs veel lastiger is dus ik zou wel eerst ff googlen of iemand dit aan de praat heeft gekregen. Probleem is dat de key die gebruikt wordt voor Linux bootloaders (eentje van MS) niet door Apple wordt herkend. En als je secure boot uitzet kan je niet bij de interne SSD.

Maar het zou me niet verbazen als de bootloader van ESXi wel gewoon herkend wordt want Apple weet dat er vele bedrijven zijn die aan 'farms' van Mac Mini's doen en dit komt dan ook als mogelijk gebruik naar boven.

Edit: schijnt te kunnen inderdaad, maar helaas inderdaad alleen vanaf een externe schijf door die T2 chip. En de 10GbE aansluiting wordt niet herkend, de gewone ethernet wel. Lijkt me zeker een mooie optie voor een homelab. Zeker als je die niet 24/7 gebruikt, dan kan je de interne SSD gewoon voor macOS gebruiken (en voor ESXi heb je aan die SSD dus momenteel dus sowieso helemaal niks!)

Wel jammer dat de thunderbolt ook niet werkt want dat zou wel een mooi snel alternatief zijn geweest. En ook voor Ethernet als je het 10GbE model had.

[ Voor 26% gewijzigd door GekkePrutser op 17-11-2018 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Ik wil mijn mini 2011 gaan verkopen, wat is de beste manier om hem leeg te maken? Is de install van MacOS (High Sierra) gekoppeld aan mijn appleid ? Lijkt me niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
GekkePrutser schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 00:03:
[...]
Ik hoorde alleen dat Linux booten op de T2 Macs veel lastiger is dus ik zou wel eerst ff googlen of iemand dit aan de praat heeft gekregen. Probleem is dat de key die gebruikt wordt voor Linux bootloaders (eentje van MS) niet door Apple wordt herkend. En als je secure boot uitzet kan je niet bij de interne SSD.
Ik heb op mijn MacBook Air 18, dus met T2, de secureboot uitgezet om van een usb stick met Linux te kunnen starten en ook dan werkt de interne ssd met macOS werkt gewoon. edit: Overigens niet geprobeerd om die ssd vanuit Linux te benaderen omdat het puur een 'live' omgeving is.
Zie https://support.apple.com/nl-nl/HT208330

[ Voor 6% gewijzigd door bite op 17-11-2018 00:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swv
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:22

swv

-SaveMe- schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 00:16:
Ik wil mijn mini 2011 gaan verkopen, wat is de beste manier om hem leeg te maken? Is de install van MacOS (High Sierra) gekoppeld aan mijn appleid ? Lijkt me niet?
Stap 1: https://support.apple.com/nl-nl/HT201065
Stap 2: https://support.apple.com/nl-nl/HT204904

Ik zou CMD-R aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Thanks! Ga ik er eens aan beginnen ....

/EDIT
Harde schijf moet ik wel secure erasen, kan dat via de CMD-R optie ?

[ Voor 50% gewijzigd door -SaveMe- op 17-11-2018 09:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swv

swv

-SaveMe- schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 09:31:
Thanks! Ga ik er eens aan beginnen ....

/EDIT
Harde schijf moet ik wel secure erasen, kan dat via de CMD-R optie ?
Weet ik niet uit mijn hoofd. Heb je filevault aanstaan? Zoja dan kan men toch sowieso geen data terughalen?

Ik kom nu trouwens dit support document tegen en daar staat onderaan:
“Note: With a solid-state drive (SSD), secure erase options are not available in Disk Utility. For more security, consider turning on FileVault encryption when you start using your SSD drive.”
https://support.apple.com/kb/ph22241?locale=en_US

Zolang je het erasen niet daadwerkelijk uitvoert kun je toch nog even rustig struinen in de opties? Als jouw Mini een harde schijf heeft lijkt het in ieder geval te kunnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Geen filevault (oude 5400 RPM drive ;) ) Overigens filevault ook niet aan staan op mijn nieuwe mini.

Dan zal ik idd wel een secure erase optie krijgen bij disk utility :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
Heb gisteren met Apple Support gesproken en de volgende oplossingen gekregen/gevonden:

- Ik gebruik een 4K LG scherm van 27" en veel teksten in bijvoorbeeld iMessage zijn blurry. Hebben jullie dat ook ervaren? Ik heb online al gelezen dat dit mogelijk door Mojave komt en dat het misschien op te lossen valt met wat tweaks in de terminal. Het lijkt bij mij niet te liggen aan scaling overigens, wat je bij Windows wel eens ziet. Maar dit is een mooi moment om eens de Apple Support te testen. :)

Hadden ze geen oplossing voor - want extern non-Apple scherm en in Safari zijn de teksten gewoon minder scherp als in Chrome. Vreemd, want op de iPad is Safari haarscherp. Ben zelf in de terminal gedoken en na invoeren van het volgende is het wel iets verbeterd, maar het is nog niet zo scherp als in Windows (nooit gedacht dat ik dit zou zeggen):

defaults write -g CGFontRenderingFontSmoothingDisabled -bool FALSE

- Als ik twee windows naast elkaar heb, heb je een zwarte balk in het midden. Deze zwarte balk lijkt zich op de één of andere manier tijdelijk in mijn scherm te 'branden'. (Image retention heet dat schijnbaar) Niet letterlijk, want als ik de volgende dag weer op de Mac werk is het weg (gelukkig!). Hebben jullie iets soortgelijks ervaren? Juist omdat het zwart is denk ik niet direct aan inbranden, maar eerder aan de pixels die daarna niet meer de volledige sterkte afgeven.

Dit heb ik ook in Windows kunnen reproduceren, alleen gebruikt Windows voor mijn gevoel minder harde kleuren. Apple gebruikt veel zwart en Windows gebruikt meer grijs, waardoor de "screen retention" wat minder is. Ik heb Coolblue gesproken over het scherm en ik mag hem naar hun opsturen voor reparatie. Maar ik ben bang dat dit niet gerepareerd kan worden omdat dit nou eenmaal bij IPS gebeurt en dat ze 'm weer terugsturen. Wat denken jullie?

Apple Support zei hetzelfde als wat hier eerder is gemeld. Apps één voor één verwijderen en opnieuw installeren fixt het probleem. Nog even de vraag of dit niet opnieuw terugkomt bij een volgende update.

Additioneel had ik nog gevraagd of de power button ook ingesteld kan worden zodat hij direct naar sleep gaat. Dat vind ik wel fijn omdat de Mac Mini op mijn bureau staat waar ik vaak schakel tussen meerdere systemen. Kort antwoord: kan niet.

Mijn eindconclusie blijft nog wel overeind staan. Ik weet niet of ik 'm houd, want hij is ook niet goedkoop:

Tot nog toe nog een beetje mixed feelings. Het idee dat Apple hardware ook geoptimaliseerd voor andere Apple hardware/software is mijn inziens wel wat versterkt. Denk dat ik met een iMac (vanwege beeldscherm), draadloos Apple toetsenbord en muis (zodat je tijdens OOBE tenminste kunt typen en de muis kunt gebruiken) en Pages (i.t.t. Word) misschien de volledige Apple ervaring had gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
JPtjeeNL schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 11:56:
Heb gisteren met Apple Support gesproken en de volgende oplossingen gekregen/gevonden:

Hadden ze geen oplossing voor - want extern non-Apple scherm en in Safari zijn de teksten gewoon minder scherp als in Chrome. Vreemd, want op de iPad is Safari haarscherp. Ben zelf in de terminal gedoken en na invoeren van het volgende is het wel iets verbeterd, maar het is nog niet zo scherp als in Windows (nooit gedacht dat ik dit zou zeggen):

Dit heb ik ook in Windows kunnen reproduceren, alleen gebruikt Windows voor mijn gevoel minder harde kleuren. Apple gebruikt veel zwart en Windows gebruikt meer grijs, waardoor de "screen retention" wat minder is. Ik heb Coolblue gesproken over het scherm en ik mag hem naar hun opsturen voor reparatie. Maar ik ben bang dat dit niet gerepareerd kan worden omdat dit nou eenmaal bij IPS gebeurt en dat ze 'm weer terugsturen. Wat denken jullie?

Apple Support zei hetzelfde als wat hier eerder is gemeld. Apps één voor één verwijderen en opnieuw installeren fixt het probleem. Nog even de vraag of dit niet opnieuw terugkomt bij een volgende update.

Additioneel had ik nog gevraagd of de power button ook ingesteld kan worden zodat hij direct naar sleep gaat. Dat vind ik wel fijn omdat de Mac Mini op mijn bureau staat waar ik vaak schakel tussen meerdere systemen. Kort antwoord: kan niet.

Mijn eindconclusie blijft nog wel overeind staan. Ik weet niet of ik 'm houd, want hij is ook niet goedkoop:

Wat een smoes van dat non Apple scherm. Dit moet gewoon op alle resoluties goed werken. Laten ze anders zelf een Apple scherm leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
Dancing_Animal schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 12:05:
[...]

Wat een smoes van dat non Apple scherm. Dit moet gewoon op alle resoluties goed werken. Laten ze anders zelf een Apple scherm leveren.
True - ik moet zeggen dat ik ook niets anders verwacht had van Apple... Dat sluit dan ook weer aan bij m'n conclusie. Mixed feelings dus...

Als ze nou gewoon toestaan dat ik mijn Windows werklaptop op een iMac kan aansluiten zoals ze dat vroeger hadden, had ik hier allang een iMac gehad. RDP is voor mij helaas geen optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Ik heb nergens last van met Safari op mijn mini en 4K scherm. Alles is even scherp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runnershigh
Ik heb een keyboard shortcut gekoppeld aan het Sleep commando, dat werkt (voor mij) zelfs nog makkelijker.

Alleen heeft mijn Mini nog steeds last van wake-from-sleep problemen. Ik ben wel een stukje verder: het lijkt te liggen aan de handshake tussen de Mini en de 32" 4K LG monitor. Als de mini slaapt, en ik de powerknop van de mini kort indruk, zie ik een teken van leven op de monitor (o.a. lampje gaat even aan), maar kort daarna gaat het beeldscherm weer op zwart/slaapstand. Aan de mini is niet te zien of hij wakker is. In een wanhoopspoging probeerde ik twee keer "blind" het wachtwoord te typen op de monitor. Er gebeurde eerst niks. Toen probeerde ik wat met het knopje op het beeldscherm en warempel had ik ineens beeld. En wat nog gekker was: mijn wachtwoord was (1x) getypt in het document dat nog openstond. De mini was dus al die tijd een soort wakker, maar de LG deed niet mee.

Het probleem treedt op zowel via HDMI als USB-C. Maar alleen als het systeem langere tijd slaapt. Direct weer uit slaap halen werkt prima.

Misschien weet @MelvinW nog zo'n briljante geheime instelling op de LG??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

@runnershigh
Heb je de Deep Sleep Mode op je LG aanstaan? Onder General in je OSD. Ik heb het wel aangezet (scheelt energie) en heb geen problemen.

Ik zet mijn mini in Sleep en als ik weer terug kom druk ik op de spatiebalk en toets mijn wachtwoord + enter. De mini is instant uit slaap en mijn 24" inch geeft ook direct beeld. Echter door de Deep Sleep wordt de LG wat later wakker, dan gaat het scherm even aan, dan beide schermen even uit en dan heb ik op beide schermen beeld. Als ik Deep Sleep uitzet gaat het vlotter. Maar de mini is gewoon altijd gelijk uit sleep ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
runnershigh schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 12:56:
[...]
Ik heb een keyboard shortcut gekoppeld aan het Sleep commando, dat werkt (voor mij) zelfs nog makkelijker.
Cool, goed idee! Heb ik nu ook gedaan. Thanks voor de tip! :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MelvinW
runnershigh schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 12:56:
[...]

Alleen heeft mijn Mini nog steeds last van wake-from-sleep problemen. Ik ben wel een stukje verder: het lijkt te liggen aan de handshake tussen de Mini en de 32" 4K LG monitor. Als de mini slaapt, en ik de powerknop van de mini kort indruk, zie ik een teken van leven op de monitor (o.a. lampje gaat even aan), maar kort daarna gaat het beeldscherm weer op zwart/slaapstand. Aan de mini is niet te zien of hij wakker is. In een wanhoopspoging probeerde ik twee keer "blind" het wachtwoord te typen op de monitor. Er gebeurde eerst niks. Toen probeerde ik wat met het knopje op het beeldscherm en warempel had ik ineens beeld. En wat nog gekker was: mijn wachtwoord was (1x) getypt in het document dat nog openstond. De mini was dus al die tijd een soort wakker, maar de LG deed niet mee.

Het probleem treedt op zowel via HDMI als USB-C. Maar alleen als het systeem langere tijd slaapt. Direct weer uit slaap halen werkt prima.

Misschien weet @MelvinW nog zo'n briljante geheime instelling op de LG??
Ik had een vergelijkbaar probleem met mijn 32UD99W, waarbij hij soms niet het signaal detecteerde van een apparaat dat aan ging. Ik heb toen de firmware van de monitor geüpdatet en dat heeft voor mij het probleem verholpen.

Je kunt de firmware upgraden met OnScreen Control van LG. Vervolgens start je het programma op en zorg je ervoor dat de monitor via USB-C is aangesloten. Onder 'Monitorinstellingen' kun je vervolgens de update uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
MelvinW schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 14:37:
[...]

Ik had een vergelijkbaar probleem met mijn 32UD99W, waarbij hij soms niet het signaal detecteerde van een apparaat dat aan ging. Ik heb toen de firmware van de monitor geüpdatet en dat heeft voor mij het probleem verholpen.

Je kunt de firmware upgraden met OnScreen Control van LG. Vervolgens start je het programma op en zorg je ervoor dat de monitor via USB-C is aangesloten. Onder 'Monitorinstellingen' kun je vervolgens de update uitvoeren.
Thanks voor de tip! Die tool probeerde ik net op m'n Mac te installeren alleen krijg ik via HDMI geen toegang tot de monitor settings om de firmware te updaten. Misschien omdat ik HDMI gebruik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MelvinW
JPtjeeNL schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 16:47:
[...]

Thanks voor de tip! Die tool probeerde ik net op m'n Mac te installeren alleen krijg ik via HDMI geen toegang tot de monitor settings om de firmware te updaten. Misschien omdat ik HDMI gebruik?
Klopt, via HDMI lukt dat inderdaad niet. Je moet het met de USB-C kabel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
MelvinW schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 16:48:
[...]

Klopt, via HDMI lukt dat inderdaad niet. Je moet het met de USB-C kabel doen.
Laat ik nou net een monitor hebben met alleen HDMI en DP. :( Misschien werkt het alleen over DP voor mijn monitor, maar ik heb geen device met DP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
JPtjeeNL schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 16:56:
[...]

Laat ik nou net een monitor hebben met alleen HDMI en DP. :( Misschien werkt het alleen over DP voor mijn monitor, maar ik heb geen device met DP.
Heeft ‘ie wel een USB-poort? Volgens mij kan updaten alleen via USB namelijk. Als je geen USB-poort hebt, dan zal er vast ook geen firmware-update voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
MelvinW schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 16:59:
[...]

Heeft ‘ie wel een USB-poort? Volgens mij kan updaten alleen via USB namelijk. Als je geen USB-poort hebt, dan zal er vast ook geen firmware-update voor zijn.
Nee, er zit helaas ook geen USB-poort op. Kan ik ergens vinden welke firmware updates beschikbaar zijn voor OnScreen? Want bij mijn model staan er geen losse drivers op de pagina van LG: https://www.lg.com/hk_en/support/support-product/lg-27UD69-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MelvinW
JPtjeeNL schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 17:01:
[...]

Nee, er zit helaas ook geen USB-poort op. Kan ik ergens vinden welke firmware updates beschikbaar zijn voor OnScreen? Want bij mijn model staan er geen losse drivers op de pagina van LG: https://www.lg.com/hk_en/support/support-product/lg-27UD69-W
Firmware upgrades zijn alleen voor LG-monitoren die een USB-poort hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online

https://www.reddit.com/r/..._mojave_looks_odd_to_you/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Hoe snel is de Mac mini eigenlijk in de Finder als je door een folder met veel foto's scrollt? Ik heb nu weleens dat alleen de thumbnails van de bestanden die nu in beeld staan gemaakt worden en pas als je de andere bestanden in beeld scrollt worden die aangemaakt. Deze vertraging is best vervelend.

[ Voor 4% gewijzigd door Dancing_Animal op 17-11-2018 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Dancing_Animal schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 20:24:
Hoe snel is de Mac mini eigenlijk in de Finder als je door een folder met veel foto's scrollt? Ik heb nu weleens dat alleen de thumbnails van de bestanden die nu in beeld staan gemaakt worden en pas als je de andere bestanden in beeld scrollt worden die aangemaakt. Deze vertraging is best vervelend.
Ik kan door mijn pictures folder (1000-en fotos) in thumbnail mode scrollen en ik zie werkelijk nooit een thumbnail opgebouwd/ingevuld worden. Alles staat er direct. Scrollen gaat ook zonder hikken. Niet zo verwonderlijk met een SSD lijkt me ... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
Da's een goede link, thanks! Iemand schrijft ook dat de kans bestaat dat Apple die Font Rendering mogelijkheden in de volgende release eruit sloopt. Dan zou ik blijven zitten met lelijke fonts. Hmm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runnershigh
Update over de wake-up problemen van mijn LG beeldscherm; ik heb wat tips van jullie uitgeprobeerd met het volgende resultaat:
LanTao schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 23:56:
Heb je geprobeerd met `pmset -g' te spelen? Mogelijk iets rond ErP, de autopoweroff-setting.
Ik heb gekeken, daar zie ik geen gekke waarden. Zo staat hybernatemode op 3.
-SaveMe- schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 13:10:
Heb je de Deep Sleep Mode op je LG aanstaan? Onder General in je OSD. Ik heb het wel aangezet (scheelt energie) en heb geen problemen.
Deze instelling maakt bij mij geen verschil voor het wake-up probleem.
MelvinW schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 14:37:

Helaas, in OSC op mijn monitor (aangesloten via USB-C) ontbreekt de mogelijkheid om een update uit te voeren. Ik blijf die pagina in de gaten houden, wie weet komt er nog een keer een update.

Een uitgebreide zoektocht op internet heeft mij geleerd dat ik bepaald niet de enige ben met dit probleem. Het treedt op met veel andere Mac's en MacBooks, vooral maar niet uitsluitend bij LG monitoren. Een van de suggesties was om de System Management Controller (SMC) van de Mac te resetten, maar ook dat hielp niet.

Ik heb nog wel wat ontdekt: via HDMI komt de monitor niet op eigen kracht uit slaap. Via USB-C wel, na ongeveer 15 seconden. Niet ideaal, maar wel werkbaar. Als ik in die 15 seconden de monitor handmatig uit en aan zet, gaat het nog iets sneller. Ik heb de sleep timeout wat ruimer gezet, zodat de mini niet te snel op eigen initiatief in slaapstand gaat.

Iemand (n=1) heeft gemeld dat hij het probleem heeft kunnen oplossen met een USB-C naar HDMI kabel. Ik heb dat nog niet geprobeerd, helaas zijn zulke kabels vrij prijzig.

Tot slot heb ik vastgesteld dat de monitor wel direct beeld geeft als ik de mini binnen 20 seconden weer uit slaap laat ontwaken. Na die 20 seconden duurt het wakker maken dus 15 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
runnershigh schreef op zondag 18 november 2018 @ 22:09:
Ik heb gekeken, daar zie ik geen gekke waarden. Zo staat hybernatemode op 3.
Ik had het vermoeden dat je Mac misschien in deep sleep was gegaan, maar dat was 'm dus niet. Veel succes met je verdere zoektocht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
runnershigh schreef op zondag 18 november 2018 @ 22:09:

Helaas, in OSC op mijn monitor (aangesloten via USB-C) ontbreekt de mogelijkheid om een update uit te voeren. Ik blijf die pagina in de gaten houden, wie weet komt er nog een keer een update.
Vreemd dat voor mijn monitor wel een update beschikbaar was, terwijl mijn model hetzelfde is als die van jou, alleen heeft de mijne ook nog HDR. Misschien verschilt het per regio. Mijn LG-monitor komt uit de VS namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sonderpa
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 12:34
@runnershigh
Heb je aan je Mac misschien een HD hangen?
Als dat zo is en die HD gaat ook in slaapstand, dan duurt het inderdaad enige tijd voor je weer beeld hebt.
Ik heb bij mijn Mac gemerkt dat de HD eerst helemaal weer beschikbaar moet zijn voordat het scherm aangaat.
Als je er een HD aan hebt hangen, hoe gaat het dan als je de HD loskoppelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runnershigh
sonderpa schreef op maandag 19 november 2018 @ 08:24:
@runnershigh
Heb je aan je Mac misschien een HD hangen?
Geen externe HD. Via het netwerk wel een NAS maar die slaapt niet zo snel. Binnen de 15 seconden wachttijd kan ik wel alvast "blind" mijn wachtwoord intypen. Het lijkt erop dat de Mac helemaal beschikbaar is, maar dat de monitor 15 seconden ergens mee bezig is of ergens op wacht. Nog even geprobeerd met mijn oude monitor: die geeft via HDMI "gewoon" binnen 2 seconden beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
Grmbl.....UPS zou gisteren aan het einde van de dag langskomen aldus het trace systeem. Had dus gepland om begin middag naar huis te gaan om de koerier op te wachten. Stonden ze om 10:51 uur al voor de deur...

Zucht..

Hopelijk vandaag een nieuwe poging en nu is er wel iemand thuis.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-09 16:16

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

64GB onder de 1000euro... (€ 859,95) kijken of prijzen nog dalen deze week...

Geheugen SAMSUNG PC4-21300S DDR4 2666MHz 64GB/2x 32GB Mac mini 2018 - NIEUW
https://www.mac4us.nl/pro...382o2om7uh4l1dha174hmqb06

denken jullie, dit gaat werken? zie vooral de corsair modules voorbij komen..

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
De Mac mini update maakt het een erg interessante Mac. Ik twijfel nog alleen tussen Mac mini of iMac.

Nu zie ik hier verschillende posts over de aankoop van tegelijk een Mac mini + 4K beeldscherm zoals de LG.
Zoals van o.a. @JPtjeeNL en @-SaveMe-

Wat heeft voor verse kopers nu de doorslag gegeven om voor de Mac mini te gaan in plaats van de iMac?

In prijs maakt dat niet zo veel verschil maar de iMac heeft 5K display + zwaardere video kaart.
Of heeft de Mac mini meer voordelen? Best lastig als er keuze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swv

swv

Mijn reden is dat ik mijn MacBook praktisch alleen in clamshell modus gebruikte. Best zonde eigenlijk. Daarom gekozen voor meer desktop power met het oog op verdere uitbreiding van RAM en eventueel eGPU. Twee externe beeldschermen, Magic Keyboard en Mouse 2 had ik al. Dan is de keuze snel gemaakt. Denk dat anderen ook graag voor de uitbreidbaarheid kiezen van de Mini. Ik vind de 5k iMac prachtig, maar zie er nog maar eens een passend scherm bij te zoeken indien je geen genoegen neemt met een enkel 27” scherm ;) Nu heb ik meer keuze en kan ik makkelijker onderdelen vervangen.

Voor de iMac kan ik overigens ook een lijstje pluspunten verzinnen. Laat zich wel raden.

[ Voor 13% gewijzigd door swv op 20-11-2018 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derhenno
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:15
Voor hen die nog twijfelen over aanschaf van een en ander, black friday is coming:
https://www.apple.com/nl/shop/gifts/shopping-event

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSchut

JSchut

.....

swv schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 23:10:
Mijn reden is dat ik mijn MacBook praktisch alleen in clamshell modus gebruikte. Best zonde eigenlijk. Daarom gekozen voor meer desktop power met het oog op verdere uitbreiding van RAM en eventueel eGPU. Twee externe beeldschermen, Magic Keyboard en Mouse 2 had ik al. Dan is de keuze snel gemaakt. Denk dat anderen ook graag voor de uitbreidbaarheid kiezen van de Mini. Ik vind de 5k iMac prachtig, maar zie er nog maar eens een passend scherm bij te zoeken indien je geen genoegen neemt met een enkel 27” scherm ;) Nu heb ik meer keuze en kan ik makkelijker onderdelen vervangen.

Voor de iMac kan ik overigens ook een lijstje pluspunten verzinnen. Laat zich wel raden.
Exact de reden dat ik begin volgend jaar ga switchen van een Macbook Pro (13 inch 2017) naar een Mac mini (i7, 16, 512).

Ik heb al een toetsenbord + muis + scherm (LG 27UK850). Dus een Mac mini is voor mij goedkoper in aanschaf. Een dedicated GPU heb ik niet nodig. En mocht dat in de toekomst wel nodig zijn dan is dat dus ook gewoon een mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

derhenno schreef op woensdag 21 november 2018 @ 08:54:
Voor hen die nog twijfelen over aanschaf van een en ander, black friday is coming:
https://www.apple.com/nl/shop/gifts/shopping-event
Denk persoonlijk niet dat ze hun gloednieuwe apparaten nu met black friday deals gaan verlagen, maar wie weet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvsteyn
Zelf sinds gisteren een Mac mini (i7, 8GB, 512GB) staan in combi met een LG 27UK850. Heerlijk snelle combinatie. Kom van een iMac mid 2010 en heb lang getwijfeld wat ik wilde aanschaffen. Uiteindelijk om de prijs voor een Mac mini gegaan en het feit dat mocht het nodig zijn ik kan uitbreiden.

Voor mijn gebruik echt een perfecte machine!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

CR2032 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 23:01:
De Mac mini update maakt het een erg interessante Mac. Ik twijfel nog alleen tussen Mac mini of iMac.

Nu zie ik hier verschillende posts over de aankoop van tegelijk een Mac mini + 4K beeldscherm zoals de LG.

Wat heeft voor verse kopers nu de doorslag gegeven om voor de Mac mini te gaan in plaats van de iMac?

In prijs maakt dat niet zo veel verschil maar de iMac heeft 5K display + zwaardere video kaart.
Voor mij waren het de volgende redenen:

1. Ik kom van een mini en vind dat een fijn apparaat (qua form factor enzo), dus een nieuwe mini lag voor de hand
2. De mini heeft de snellere processor (tov iMac)
3. Ik heb niet echt veel GPU power nodig (game niet, geen videobewerking, rendering)
4. Als een iMac outdated is, is het scherm dat ook (all in one). Met een los scherm heb je dat niet/minder
5. Mini + 4K scherm is goedkoper
6. Goede uitbreidbaarheid van de mini door de vele poorten achterop ...

Als je grafische power nodig hebt, dan moet je niet voor de mini gaan (maar zaken als Photoshop gaan prima) ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online

Voor mij: Het feit dat ik mijn 4K scherm ook voor de PC wil gebruiken.

Op mijn werk heb ik wel de 4K iMac (21.5") en het is een prima apparaat. Zeer mooi scherm, zeker beter dan de LG. Ik heb een hekel aan glossy schermen maar de antireflectiecoating is erg goed op de iMac.

Maar ik heb een aparte game PC en de iMac heeft allang geen target display mode meer, helaas. Dus de mini.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

-SaveMe- schreef op woensdag 21 november 2018 @ 11:40:
Als je grafische power nodig hebt, dan moet je niet voor de mini gaan
Of juist wel, als je meer GPU power nodig hebt dan de iMac kan bieden, kun een een externe GPU aan de mac mini hangen. En dan betaal je niet voor de GPU die in de iMac zit (externe GPU kan bij de iMac geloof ik ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl

kevinl

Yellow van

GekkePrutser schreef op woensdag 21 november 2018 @ 11:58:
[...]

Voor mij: Het feit dat ik mijn 4K scherm ook voor de PC wil gebruiken.

Op mijn werk heb ik wel de 4K iMac (21.5") en het is een prima apparaat. Zeer mooi scherm, zeker beter dan de LG. Ik heb een hekel aan glossy schermen maar de antireflectiecoating is erg goed op de iMac.

Maar ik heb een aparte game PC en de iMac heeft allang geen target display mode meer, helaas. Dus de mini.
Is de LG dan glossy?
Ik twijfel ook tussen een LG of de Dell variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Welke waarden halen jullie met een disk benchmark en welke (grootte) SSD hebben jullie ?
Ik haal met Blackmagic Disk Speedtest zo'n 1250 MB/s write en 2750 MB/s read speed. Ik begrijp dat grotere SSDs hogere snelheden halen. Zijn deze scores een beetje ok ? (kom van een 5400RPM HD, dus voor is het al snel snel ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
kevinl schreef op woensdag 21 november 2018 @ 13:08:
[...]
Is de LG dan glossy?
Ik twijfel ook tussen een LG of de Dell variant.
"De" LG? Ik weet niet of er hier een speciaal model besproken werd. Maar ik heb de 24UG58-B en die is niet glossy, dat heeft ook mijn voorkeur.

Maar de iMac heeft zo'n goede antireflectiecoating dat ik er niet echt een probleem mee heb dat hij glossy is. Alleen het all in one principe is gewoon een dealbreaker voor mij als computer hobbyist. Ik heb zoveel computers, raspberry pi's e.d. dat een scherm dat alleen maar met 1 computer werkt gewoon enorm onhandig is.

Overigens is de kleurdiepte een stuk beter op de iMac dan op mijn LG monitor en het contrast ook. Logisch ook wel want die LG was maar 220 euro. Je krijgt echt een fenomenaal scherm bij de iMac. Ook heb je met het huidige (2017) model nog de mogelijkheid om de CPU te upgraden(!) omdat die gesocket is. Op zich allemaal heel interessant, alleen heb je een pizzasnijder nodig om hem open te krijgen :P

Als er een optie was om het iMac scherm gewoon met een andere PC te gebruiken dan zou ik hem zeker nemen in plaats van de mini.. Dat zou hem ook toekomstbestendiger maken. Maarja.

[ Voor 31% gewijzigd door GekkePrutser op 21-11-2018 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl

kevinl

Yellow van

-SaveMe- schreef op donderdag 8 november 2018 @ 13:37:
ik heb de mini besteld; core i7, 32GB DDR4, 256GB SSD.

Nu nog de monitor (27" 4K), kijk nu naar deze https://www.bol.com/nl/p/...6/#product_specifications

Misschien nog andere, betere suggesties ?
Is er wel een VESA aansluiting? En de aansluitingen zitten dicht bij het hart van de monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

kevinl schreef op woensdag 21 november 2018 @ 14:19:
[...]

Is er wel een VESA aansluiting? En de aansluitingen zitten dicht bij het hart van de monitor.
Ik weet niet of de Monitor aan VESA standaard voldoet, geen idee hoe ik dat kan zien/checken? En de aansluitingen, was is daar mis mee ? Ik vind het een hele fijne monitor met een mooie voet (zoals ik hem gebruik) ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JSchut

JSchut

.....

kevinl schreef op woensdag 21 november 2018 @ 14:19:
[...]

Dat moet volgens mij kunnen als ik mij goed herinneren uit het boekje ;)
Dacht een 100x100 VESA aansluiting.

De aansluitingen zitten idd redelijk in het midden ja. Geen idee of je dan nog wel gewone kabels kunt gebruiken i.c.m. een VESA mount.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online

Goede vraag. Voor mij de reden dat ik een 4K scherm heb en ik ook een Windows werklaptop aan wil sluiten. Er is voor mij nog de kans dat ik deze terugbreng en wacht op de iMac 2018/2019. Dan neem ik het niet kunnen aansluiten van m'n werklaptop voor lief. Ik heb nu weer toetsenbord/muis problemen als hij uit slaapstand komt. Alle probleempjes waar ik tegenaan loop komen door 3rd party hardware: scherm, muis en toetsenbord.

Als Apple nou weer eens zou toestaan dat Windows laptops op iMacs aangesloten konden worden, zou dat een hoop gezeur oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
JPtjeeNL schreef op woensdag 21 november 2018 @ 19:06:
[...]

Goede vraag. Voor mij de reden dat ik een 4K scherm heb en ik ook een Windows werklaptop aan wil sluiten. Er is voor mij nog de kans dat ik deze terugbreng en wacht op de iMac 2018/2019. Dan neem ik het niet kunnen aansluiten van m'n werklaptop voor lief. Ik heb nu weer toetsenbord/muis problemen als hij uit slaapstand komt. Alle probleempjes waar ik tegenaan loop komen door 3rd party hardware: scherm, muis en toetsenbord.

Als Apple nou weer eens zou toestaan dat Windows laptops op iMacs aangesloten konden worden, zou dat een hoop gezeur oplossen.
Wat voor tobo en muis gebruik je? Ik werk hier met een HP wireless toetsenbord en muis (dus met zo'n dongle) en dat werk zonder problemen. Het uit standby komen van de monitor/mac duurt ff, maar daarna kan ik direct werken zonder problemen.

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
JPtjeeNL schreef op woensdag 21 november 2018 @ 19:06:
[...]

Je bedoelt Targeted Display Mode? Gaat hem voorlopig niet worden.

• JPtjeeNL
  • Niet online
bvsteyn schreef op woensdag 21 november 2018 @ 20:24:
[...]

Wat voor tobo en muis gebruik je? Ik werk hier met een HP wireless toetsenbord en muis (dus met zo'n dongle) en dat werk zonder problemen. Het uit standby komen van de monitor/mac duurt ff, maar daarna kan ik direct werken zonder problemen.
Mijn Logitech muis met klein dongeltje gaat meestal wel goed. Toetsenbord gaat via Bluetooth, daar zit vaak het probleem. Het is een heel raar verschijnsel. Als ik willekeurig toetsen invul, gebeuren er wel dingen op het scherm, maar je ziet niet wat je verwacht. Het lijkt wel alsof hij in een soort functie-toets modus schiet. Na een paar keer uit en aanzetten gaat het meestal weer goed, maar dat is nou niet de gebruikerservaring die je wil als je flink investeert in Apple.
Berlinetta schreef op donderdag 22 november 2018 @ 07:49:
[...]

Je bedoelt Targeted Display Mode? Gaat hem voorlopig niet worden.
Ja dat bedoel ik inderdaad. Nee dat verwacht ik ook niet, want dat hebben ze er een aantal jaar geleden uitgesloopt voor non-Mac devices.

• bones
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-07 19:07
Even een vraagje, ik overweeg ook een Mac mini omdat ik een mac en een pc op slechts 1 bureau (met 1 4k scherm, toetsenbord en muis) wil gaan aansluiten. Hoe doe ik dat met het toetsenbord en muis als ik die van apple wil gebruiken? Die zijn namelijk draadloos, en het lijkt me niet dat je eenvoudig kunt switchen om deze ook voor een pc te gebruiken?

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:07
De Mac mini lijkt me een goed alternatief voor mijn hackintosh. Hackintosh is leuk maar te tijdrovend, zeker bij mayor updates.

Ik wil de 16 gb/ 256 ram. koppelen aan 3 schermen. Volgens diverse bronnen moet dit lukken. Ik wil 3x4k aansluiten via DP HDMI of USB-C. Gaat dit werken? En op zich zou een externe harddisk(SSD) toch ook moeten lukken als ik te weinig hdd heb?

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

TweakerVincent schreef op donderdag 22 november 2018 @ 13:06:
De Mac mini lijkt me een goed alternatief voor mijn hackintosh. Hackintosh is leuk maar te tijdrovend, zeker bij mayor updates.

Ik wil de 16 gb/ 256 ram. koppelen aan 3 schermen. Volgens diverse bronnen moet dit lukken. Ik wil 3x4k aansluiten via DP HDMI of USB-C. Gaat dit werken? En op zich zou een externe harddisk(SSD) toch ook moeten lukken als ik te weinig hdd heb?
Volgens Apple.nl:
Twee displays met een resolutie van 4096 x 2304 pixels bij 60 Hz die zijn aangesloten op Thunderbolt 3 en één display met een resolutie van 4096 x 2160 pixels bij 60 Hz dat is aangesloten op HDMI 2.0

Pagina: 1 ... 4 ... 10 Laatste