• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:25
ja las ik idd. maar dat is dus extra. Dus HDMI + die 2?

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:14

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

TweakerVincent schreef op donderdag 22 november 2018 @ 13:30:
[...]

ja las ik idd. maar dat is dus extra. Dus HDMI + die 2?
Yup. Die 2 extra monitoren moeten dus wel een USB-C of TB interface hebben, of je moet verloopjes kopen van TB naar displayport of hdmi.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• TweakerVincent
zonoskar schreef op donderdag 22 november 2018 @ 13:52:
[...]

Yup. Die 2 extra monitoren moeten dus wel een USB-C of TB interface hebben, of je moet verloopjes kopen van TB naar displayport of hdmi.
Ik denk dat ik dan naar een hub oplossing moet kijken. Denk allleen niet dat 1 hub 3 4k schermen via hdmi kan aansturen. Of mss 2 TB -> Hub

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:59
Wellicht interessant voor iemand op zoek naar een mount en een 3d printer;

https://www.thingiverse.com/thing:3231161

• TweakerVincent
Ik wil 16GB Ram. Kan je ook een mini kopen zonder RAM? Want er zitten wss 2 slots in dus 8 gb heb ik dan over (aangezien ik wss dual channel moet kopen). Of kan ik ook 8GB 1 stuk kopen en die erbij proppen? Lijkt me geen goed plan?

Mss toch maar gewoon upgrade kopen, of is het zo erin gestopt? Wil wel zeker weten dat ik dit geheugen kan blijven gebruiken en niet dat Apple het gaat locken in de toekomst oid.

[ Voor 28% gewijzigd door TweakerVincent op 22-11-2018 16:38 ]

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:44
TweakerVincent schreef op donderdag 22 november 2018 @ 16:34:
Ik wil 16GB Ram. Kan je ook een mini kopen zonder RAM? Want er zitten wss 2 slots in dus 8 gb heb ik dan over (aangezien ik wss dual channel moet kopen). Of kan ik ook 8GB 1 stuk kopen en die erbij proppen? Lijkt me geen goed plan?

Mss toch maar gewoon upgrade kopen, of is het zo erin gestopt? Wil wel zeker weten dat ik dit geheugen kan blijven gebruiken en niet dat Apple het gaat locken in de toekomst oid.
De Mac Mini komt standaard met 8GB (2x 4GB) en als je dus wilt upgraden naar 16GB, dan zul je dus 2x 8 moeten kopen. Je kunt geen Mini kopen zonder RAM. Je bent vrij om je eigen werkgeheugen te kiezen, dat wordt niet geblokkeerd door Apple.

• TweakerVincent
MelvinW schreef op donderdag 22 november 2018 @ 17:06:
[...]

De Mac Mini komt standaard met 8GB (2x 4GB) en als je dus wilt upgraden naar 16GB, dan zul je dus 2x 8 moeten kopen. Je kunt geen Mini kopen zonder RAM. Je bent vrij om je eigen werkgeheugen te kiezen, dat wordt niet geblokkeerd door Apple.
Yes dus dan heb ik 8gb over als ik 2 dimmetjes koop, ga er vanuit uit dat er maar 2 inpassen?

• MelvinW
TweakerVincent schreef op donderdag 22 november 2018 @ 19:23:
[...]

Yes dus dan heb ik 8gb over als ik 2 dimmetjes koop, ga er vanuit uit dat er maar 2 inpassen?
Correct, je kunt maar 2 dimmetjes installeren. Als je de Mac Mini ooit moet inleveren voor garantie, dan zul je wel het originele werkgeheugen weer moeten installeren. Doe het originele RAM dus niet weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herf
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07-03-2021
derhenno schreef op woensdag 21 november 2018 @ 08:54:
Voor hen die nog twijfelen over aanschaf van een en ander, black friday is coming:
https://www.apple.com/nl/shop/gifts/shopping-event
Black Friday is coming, ook bij Amac
https://www.amac.nl/apple-black-friday

Verwijderd

Wat voor toetsenborden gebruiken jullie icm met de mini eigenlijk? Ben van plan om hem binnenkort te bestellen maar weet niet zo goed wat ik van het Apple toetsenbord moet vinden. Ben al een tijdje een mechanisch toetsenbord gewend en dat is toch heel anders.

Denk dus niet dat ik dit toetsenbord ga aanschaffen, maar ben zeer benieuwd naar jullie mening hierover.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2018 23:48 ]

• MelvinW
Verwijderd schreef op donderdag 22 november 2018 @ 23:47:
Wat voor toetsenborden gebruiken jullie icm met de mini eigenlijk? Ben van plan om hem binnenkort te bestellen maar weet niet zo goed wat ik van het Apple toetsenbord moet vinden. Ben al een tijdje een mechanisch toetsenbord gewend en dat is toch heel anders.

Denk dus niet dat ik dit toetsenbord ga aanschaffen, maar ben zeer benieuwd naar jullie mening hierover.
Ik gebruik gewoon een Apple Magic Keyboard met numeriek toetsenblok. Vind ik persoonlijk een erg fijn toetsenbord om op te typen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als laatst, hoe belangrijk is een USB-C poort op een monitor voor de mac mini?
Zit te kijken naar de monitoren van LG en heb interesse in deze: pricewatch: LG 27UK650-W Zilver, Zwart

Echter ontbreekt de USB-C poort, maar aangezien de mini een HDMI aansluiting heeft is dit toch geen probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
Verwijderd schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 10:46:
Als laatst, hoe belangrijk is een USB-C poort op een monitor voor de mac mini?
Zit te kijken naar de monitoren van LG en heb interesse in deze: pricewatch: LG 27UK650-W Zilver, Zwart

Echter ontbreekt de USB-C poort, maar aangezien de mini een HDMI aansluiting heeft is dit toch geen probleem?
Houd er rekening mee dat als je HDMI gebruikt je de USB poorten op de monitor niet kan gebruiken. Ik zelf heb de LG 27UK850 gekocht en deze aangesloten via USB-C om die reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bvsteyn schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 11:03:
[...]

Houd er rekening mee dat als je HDMI gebruikt je de USB poorten op de monitor niet kan gebruiken. Ik zelf heb de LG 27UK850 gekocht en deze aangesloten via USB-C om die reden.
Aha, dat wist ik niet! Is dat erg dan? Mijn huidige monitor is al 7 jaar oud en heeft ook geen USBs.
Wat heb jij aangesloten b.v. op je monitor met usb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
Verwijderd schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 11:05:
[...]

Aha, dat wist ik niet! Is dat erg dan? Mijn huidige monitor is al 7 jaar oud en heeft ook geen USBs.
Wat heb jij aangesloten b.v. op je monitor met usb?
Erg niet, maar zonde als je daar poorten hebt die je niet kan gebruiken. Ik heb er mijn wireless dongle in zitten van mijn toetsenbord en muis. Daarnaast gebruik ik een USB poort om een externe harde schijf dock te kunnen gebruiken als ik met de machine bezig ben.

Let wel op; als de monitor in deep sleep (setting van de LG monitor) gaat dan wordt de usb voeding onderbroken en krijg je melding op de Mac dat je de schijf niet netjes uitgeworpen hebt.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bvsteyn schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 11:33:
[...]

Erg niet, maar zonde als je daar poorten hebt die je niet kan gebruiken. Ik heb er mijn wireless dongle in zitten van mijn toetsenbord en muis. Daarnaast gebruik ik een USB poort om een externe harde schijf dock te kunnen gebruiken als ik met de machine bezig ben.

Let wel op; als de monitor in deep sleep (setting van de LG monitor) gaat dan wordt de usb voeding onderbroken en krijg je melding op de Mac dat je de schijf niet netjes uitgeworpen hebt.. ;)
Ah top, bedankt voor je input. Is mij nu helemaal duidelijk ;)

Laatste overweging is de keuze tussen de i5 en de i7.
Yikes. Zoveel keuzes :P

Overigens is de i5 wel in de black friday deal met weliswaar 5% bij de amac :+
Scheelt nu toch 303€ tussen de i5 en de i7..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik lees op sommige fora problemen met coil whine bij de SSD. Heeft iemand hier daar ook last van?

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-08 10:11

-SaveMe-

-klik-

Icelus schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 14:23:
Ik lees op sommige fora problemen met coil whine bij de SSD. Heeft iemand hier daar ook last van?
ik heb er *knock knock* geen last van. Hoor niks met mijn oor tegen de mini aan ... _/-\o_

GamiQ, de game notes app met game maps!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
-SaveMe- schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 14:52:
[...]

ik heb er *knock knock* geen last van. Hoor niks met mijn oor tegen de mini aan ... _/-\o_
Ik ook niet, maar moet zeggen dat ik er ook niet met mijn oor boven hang. Daarnaast is er altijd wel geluid in de kamer dus denk niet dat ik me er snel aan zal storen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online
-SaveMe- schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 14:52:
[...]

Mooi. Je hoort het volgens mij direct, als ik Youtube-video's mogen geloven.

Ik heb alleen geen patroon kunnen ontdekken in de configuraties (i5/i7 128/256/512GB) wanneer het sneller zou optreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runnershigh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-07 15:54
Ik hoor niks: i7/512.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joh de Heer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12:53
Duidelijk hoorbaar in stille kamer, maar alleen bij veel lees/schrijfactiviteit. i7/256

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Joh de Heer schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 19:52:
Duidelijk hoorbaar in stille kamer, maar alleen bij veel lees/schrijfactiviteit. i7/256
Hmmm, die heb ik ook, maar ik hoor echt niks... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Mss koop ik de basis goedkoopste versie voor 800+ en koppel dan een ssd eraan en kan later uitbreiden met ram als dat nodig is. Vraag is alleen of ik een sata ssd naar tb kan koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zojuist knoop doorgehakt en hop. De i5 opgehaald met 5% korting bij de amac! Heel blij mee!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:34

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik heb het goedkoopste basismodel gekocht voor 899 met 128 GB storage. :)

Ik wilde eigenlijk wel een lekker gepimpt model met de i7, 16 GB RAM, 512 GB storage. Maar dan betaal je 2100 euro aan Apple. Dat is gestoord, ik kan dat niet verantwoorden naar mijzelf toe, ook al had ik het kunnen doen.

Omdat ik van een 2012 Mini kom is het basis model eigelijk al een enorme upgrade en daarom heb ik de hand op de knip gehouden.

Meer dan 8 GB aan RAM heb je niet nodig voor huis, tuin en keuken gebruik. Storage ga ik toevoegen met een USB-C externe 1TB SSD. En dan ben ik nog steeds stukken goedkoper uit. VMs draaien doe ik wel op andere hardware.

Apple is altijd gestoord geweest met de prijzen voor geheugen en storage, maar 'vroeger' kon je dat allemaal zelf vervangen. Met name storage is extreem prijzig geworden.

Uiteindelijk ben ik wel blij met deze mac mini. Met deze aanschaf kan ik wel weer een paar jaartjes vooruit.

Maar ik vraag me steeds vaker af waarom ik nog steeds op een mac werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Q schreef op zondag 25 november 2018 @ 08:11:
Ik doe hetzelfde met de MacBooks. Het basismodel heeft een instapprijs die ze aantrekkelijk houden. Nou ja, aantrekkelijk voor Apple begrippen.
Zelf wilde ik een media PC vorig jaar en die Mac Mini van toen supporte niet eens 4K. Dus heb ik een Windows bakkie gekocht. Het voldoet voor dat doeleinde prima. Maar voor de dagelijkse zaken zou ik toch enorm macOS missen, hoor. En dan ga ik er van uit dat de hardware in orde is, wat gewoon vaak niet zo is.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-09 10:46

Ik wilde eigenlijk wel een lekker gepimpt model met de i7, 16 GB RAM, 512 GB storage. Maar dan betaal je 2100 euro aan Apple. Dat is gestoord, ik kan dat niet verantwoorden naar mijzelf toe, ook al had ik het kunnen doen.

Omdat ik van een 2012 Mini kom is het basis model eigelijk al een enorme upgrade en daarom heb ik de hand op de knip gehouden.

Meer dan 8 GB aan RAM heb je niet nodig voor huis, tuin en keuken gebruik. Storage ga ik toevoegen met een USB-C externe 1TB SSD. En dan ben ik nog steeds stukken goedkoper uit. VMs draaien doe ik wel op andere hardware.

Apple is altijd gestoord geweest met de prijzen voor geheugen en storage, maar 'vroeger' kon je dat allemaal zelf vervangen. Met name storage is extreem prijzig geworden.

Uiteindelijk ben ik wel blij met deze mac mini. Met deze aanschaf kan ik wel weer een paar jaartjes vooruit.

Zelfde hier gedaan, voor mijn vriendin. Doet voor haar werk veel met Sketch. De prijzen voor upgrades zijn belachelijk, maar het basismodel is nog relatief leuk geprijsd. Mooi scherm erbij en accessoires, eventueel zelf ram erbij prikken en een externe ssd en je zit goed voor de komende jaren. En dat kun je allemaal gemakkelijk doen voor 1500+-(afhankelijk van het scherm natuurlijk).

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-09 14:00

Coldbullet

ps4: Coldbullet_NL

Ik lees gewoon lekker mee, heb zelf een 2011 mac mini gehad en was een top machintje. Heb daar toen de ram en hdd zelf vervangen, de nieuwe mac mini heeft de zelfde afmeting pas daar geen sata ssd in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online

Ik zit aan hetzelfde te denken.
Ik wil 16GB en i5 of i7 en ga waarschijnlijk voor 256GB. Het grootste probleem vind ik dat wanneer de SSD kapot gaat het volledige moederbord vervangen dient te worden. Een externe SSD in de toekomst lijkt me dan een veel betere oplossing.
Coldbullet schreef op zondag 25 november 2018 @ 11:23:
[...]

Ik lees gewoon lekker mee, heb zelf een 2011 mac mini gehad en was een top machintje. Heb daar toen de ram en hdd zelf vervangen, de nieuwe mac mini heeft de zelfde afmeting pas daar geen sata ssd in?
Bij de 2018 Mac mini zit de SSD vast op het moederbord. Je dient daarom bij het kopen al te beslissen hoeveel opslag je wilt, want dit is later niet meer te wijzigen. Er is geen plek voor een SATA-schijf want deze ruimte is voornamelijk ingenomen door de extra koeling.

[ Voor 22% gewijzigd door Icelus op 25-11-2018 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-09 14:00

Coldbullet

ps4: Coldbullet_NL

Icelus schreef op zondag 25 november 2018 @ 11:31:
[...]
Ik zit aan hetzelfde te denken.
Ik wil 16GB en i5 of i7 en ga waarschijnlijk voor 256GB. Het grootste probleem vind ik dat wanneer de SSD kapot gaat het volledige moederbord vervangen dient te worden. Een externe SSD in de toekomst lijkt me dan een veel betere oplossing.

[...]

Bij de 2018 Mac mini zit de SSD vast op het moederbord. Je dient daarom bij het kopen al te beslissen hoeveel opslag je wilt, want dit is later niet meer te wijzigen. Er is geen plek voor een SATA-schijf want deze ruimte is voornamelijk ingenomen door de extra koeling.
Aa okee duidelijk! En jammer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Iedereen bedankt voor de reacties voor de keuze Mac mini of iMac. Ik ben er uit, het wordt de volgende generatie iMac. Even wachten kan ik nog wel.

De videokaart in de Mac mini, of beter gezegd het gemis van een videokaart gaf de doorslag. Helaas heeft de Mac mini alleen een Intel GPU chip on board, geen hybride Intel met AMD chip of zelfs eDRAM cache om er nog wat extra's uit te halen. Deze GPU heeft ook geen eigen geheugen maar gebruikt hiervoor het interne RAM geheugen.

Dan kun je al huidige games alleen in lage resolutie spelen. Ik ben geen zware gamer maar een potje Civilization op zijn tijd kun je dan vergeten.

Jammer hoor, want de Mac mini is verder een erg interessant apparaat.

Game Benchmarks: https://www.notebookcheck...s-and-Specs.257928.0.html

[ Voor 4% gewijzigd door CR2032 op 25-11-2018 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

De mini is inderdaad niet voor gamen geschikt, al zou je natuurlijk een eGPU kunnen aansluiten ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoieso zijn Macs niet echt geschikt voor games, maar de Mac mini al helemaal niet nee. Daar zijn ze simpelweg niet voor gemaakt.

Mijn Mac is overigens helemaal geluidloos i5/256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Verwijderd schreef op maandag 26 november 2018 @ 08:20:

Mijn Mac is overigens helemaal geluidloos i5/256gb
Heb dezelfde config en alleen als ik hem volledig en langdurig op z'n lazer geef kan ik de fan horen. Wel een stuk minder irritant dan die van de 2012 die ik eerst had (dual core model).

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hebben velen hier de ram handmatig upgraded? Zo ja, welke ram hebben jullie gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nitai
  • Laatst online: 15:41

Nitai

Live the life you love.

Ik heb dat ook, ben nog wel aan het lurken hier omdat ik toch wel wilde weten wat de ervaringen zijn van de nieuwe Mac Mini en ook of ik misschien mijn ‘itch’ om een Mac Mini te halen kon rechtvaardigen. Op Reddit lees ik allerlei verhalen over niet goed werkende monitoren e.d. Dat maakt mij wel een beetje huiverig. Maar vooralsnog kan ik het niet verkopen aan mezelf om een Mini voor erbij te nemen wat ook weer om en nabij de 1k kost.

Ik heb echter nog een MBP 15” van 2015 en werk er nauwelijks op door m’n zelfbouw pc en iPad Pro 12.9 (2017). Ik heb uiteindelijk maar een Surface Pro 6 besteld om mee te spelen.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q

Q

Ik ben van het weekend even als proef overgegaan van de 2012 mini naar de 2018 mini en simpel browsen is al zoveel sneller.

Wat met name nog wel fijn is: migratie assistent. Dat werkte echt perfect, ik moest alleen mijn itunes en foto collectie weg laten ivm ruimte gebrek.

Ik heb inmiddels het volgende gedaan:

1. optische audio via een externe USB audio kaart naar mijn receiver
2. HDMI poort naar DVI voor 1440p werkt prima
3. Externe SSD besteld 1 TB + USB-C behuizing (was goedkoper dan portable SSD).
4. De 8 GB RAM is nog geen enkel issue geweest, maar ik heb ook nog niet veel gedaan. Een paar kleine Linux VMs zou zelfs nog moeten gaan.

Tip:

Als je graag wel 6 cores wilt maar verder alles zelf wil kopen, ga dan voor het goedkoopste model met 128 GB intern geheugen en stop daar de i7 in. Kun je zelf geheugen en storage bij prikken en dan blijft alles nog een beetje betaalbaar.

Maar ik denk dat zelfs de i3 met vier cores al voor de meeste use-cases van de mac mini prima is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
Q schreef op maandag 26 november 2018 @ 19:38:
Ik ben van het weekend even als proef overgegaan van de 2012 mini naar de 2018 mini en simpel browsen is al zoveel sneller.

Wat met name nog wel fijn is: migratie assistent. Dat werkte echt perfect, ik moest alleen mijn itunes en foto collectie weg laten ivm ruimte gebrek.

Ik heb inmiddels het volgende gedaan:

3. Externe SSD besteld 1 TB + USB-C behuizing (was goedkoper dan portable SSD).
Wat heb je gekocht? Was het ook goedkoper dan een lacie porsche design schijf met usb-c?

Ik zelf ben erg tevreden met mijn machine in combinatie met een 4k scherm. Wacht nog ff tot het geheugen wat goedkoper wordt om 'm uit te breiden van 8 GB naar 32 GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLLuSion_xGen
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15-05 08:41
Q schreef op maandag 26 november 2018 @ 19:38:
Als je graag wel 6 cores wilt maar verder alles zelf wil kopen, ga dan voor het goedkoopste model met 128 GB intern geheugen en stop daar de i7 in. Kun je zelf geheugen en storage bij prikken en dan blijft alles nog een beetje betaalbaar.

Maar ik denk dat zelfs de i3 met vier cores al voor de meeste use-cases van de mac mini prima is.
Dit ga ik dus doen.
Met Black Friday een Samsung T5 250GB voor €70 op de kop getikt zodat ik nu ipv een i5/256GB een i7/128GB kan kopen.

Ga ik die i7 nu nodig hebben? Absoluut niet maar wie weet wat de toekomst brengt qua performance en qua doorverkoop waarde zal het ook wel schelen indien ik deze geen 8-10 jaar houd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MelvinW
iLLuSion_xGen schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 09:48:
[...]

Dit ga ik dus doen.
Met Black Friday een Samsung T5 250GB voor €70 op de kop getikt zodat ik nu ipv een i5/256GB een i7/128GB kan kopen.

Ga ik die i7 nu nodig hebben? Absoluut niet maar wie weet wat de toekomst brengt qua performance en qua doorverkoop waarde zal het ook wel schelen indien ik deze geen 8-10 jaar houd.
De iGPU van de i7 is 100MHz hoger geclockt dan die van de i3 en i5. Dat zou voor mij al een reden zijn om de i3 en i5 links te laten liggen en de i7 te pakken.

Lees op veel fora’s dat de i3 en i5 toch last van UI lag hebben wanneer er bepaalde scaling opties gebruikt worden op een 4K-scherm. Bij de i7 is dat door de iets snellere iGPU toch een stuk minder.

Je doet er dus inderdaad goed aan om voor de i7 te kiezen i.p.v. de i5 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Aan degene die ook een LG27UK850-W hebben, hoe hebben jullie het beeld ingesteld? Welke mode ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvsteyn
-SaveMe- schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 23:33:
Aan degene die ook een LG27UK850-W hebben, hoe hebben jullie het beeld ingesteld? Welke mode ?
Heb 'm scaled staan met 'larger text' en hij geeft dan aan looks like 2560 x 1440. Voor mij prima qua grootte en leesbaarheid. Als ik 'm 'default for display' laat staan is het me net wat te groot.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MelvinW schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 15:38:
[...]

De iGPU van de i7 is 100MHz hoger geclockt dan die van de i3 en i5. Dat zou voor mij al een reden zijn om de i3 en i5 links te laten liggen en de i7 te pakken.

Lees op veel fora’s dat de i3 en i5 toch last van UI lag hebben wanneer er bepaalde scaling opties gebruikt worden op een 4K-scherm. Bij de i7 is dat door de iets snellere iGPU toch een stuk minder.

Je doet er dus inderdaad goed aan om voor de i7 te kiezen i.p.v. de i5 :)
Hmm vreemd. Hier een i5 met een 4k monitor en geen enkel probleem hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
Verwijderd schreef op woensdag 28 november 2018 @ 10:01:
[...]

Hmm vreemd. Hier een i5 met een 4k monitor en geen enkel probleem hoor.
Welke scaling optie gebruik je? Bij 1920x1080@2x is er nauwelijks lag, maar bij 3008x1692 is het duidelijk merkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

bvsteyn schreef op woensdag 28 november 2018 @ 09:50:
[...]

Heb 'm scaled staan met 'larger text' en hij geeft dan aan looks like 2560 x 1440. Voor mij prima qua grootte en leesbaarheid. Als ik 'm 'default for display' laat staan is het me net wat te groot.. ;)
Zo heb ik het ook staan, maar bedoel eigenlijk meer de settings van de monitor zelf (in het OSD), welke mode, helderheid, etc ...

• Q

Q

Migratie naar mac mini 2018

Inmiddels heb ik de externe USB-C enclosure en de Samsung SSD binnen.

- De performance is gegeven de bandbreedte uitstekend, rond de 550 MB/s schrijven. (Sata 600 is de flessenhals).
- Ik heb de SSD extern gekoppeld via USB-A aan mijn 2012 mini en met SuperDuper een kloon gemaakt.
- Deze kloon was direct bootable gekoppeld via usb-c aan mijn mini 2018.

Ik draai dus nu met een Mac Mini van 899 euro (4 cores, 8 GB RAM) met een externe SSD storage (1TB) totaal ongeveer 180 euro. Ik heb ook nog een USB-C naar Dual-Link DVI adapter gekocht van 45 euro en een geluidskaart met optische aansluiting van 25 euro. Totaal is dat ~1150 euro.

Eenzelfde configuratie bij apple zou zeg ~700 euro duurder zijn door de storage.

Aan de ene kant ben ik nu blij :) , en ben ik klaar. Aan de andere kant is dit gewoon een Frankenstein-oplossing :X die niet nodig zou zijn als Apple niet zulke belachelijke prijzen vraagt voor upgrades.

Ik kan voorlopig weer vooruit, maar helemaal van harte is het niet. :(

[ Voor 15% gewijzigd door Q op 29-11-2018 11:31 ]

Verwijderd

Hmm.

Zelf begrijp ik die ophef niet zo betreft opslag. Ja, het is duur. Dat klopt. Bij concurrenten ook.
En natuurlijk is het ook persoonlijk hoor, maar waar heb je b.v. 500gb in hemelsnaam voor nodig. Gamen jullie op die Mac ofzo?

Ik gebruik zelf altijd 256GB, zowel voor me gaming desktop, laptop van de zaak als m'n mac mini.
Nog nooit te kort aan geheugen gehad tot nu toe.

Ik ben in ieder geval super tevreden met m'n mini! :D
Was al een tijdje zonder Mac door het leven aangezien ik een laptop van de zaak kreeg en ineens met C# en Microsoft omgevingen moest gaan werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Als je voor 180 euro 1TB kan krijgen, dan waarom niet? Waarom moet dat bij Apple 960 euro (meerprijs!!) kosten?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

@Q Ik heb de 256GB SSD via Apple, maar die haalt schrijfsnelheden tot rond de 1250-1300MB/s. Vind ik nogal een verschil.

@Verwijderd Ik heb zelf ook genoeg aan 256 GB... Zelfs mijn 128GB iPad Pro heeft nog genoeg ruimte over ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

zonoskar schreef op donderdag 29 november 2018 @ 13:12:
Als je voor 180 euro 1TB kan krijgen, dan waarom niet? Waarom moet dat bij Apple 960 euro (meerprijs!!) kosten?
180€ voor PCI 1tb SSD? Dat lijkt mij wel erg cheap.

Overigens probeer ik het niet 'goed te praten' hoor, het is inderdaad veel te duur.
Vind het alleen opvallend dat het in Mac gerelateerde topics toch vaak naar boven komt terwijl concurrenten zoals Microsoft Surface dit ook doen. Zo werkt het gewoon tegenwoordig ;)

Maar goed dat zijn meningen he, ik vond vroeger een Macbook pro 13" van 1200 euro veel te duur, inmiddels loop ik nu met een iPhone X van ong. dezelfde prijsklasse 8)7

Tijden veranderen nou eenmaal.

Je kan natuurlijk altijd kiezen voor 128/256Gb en gewoon paar euro in de maand te betalen voor een cloud dienst zoals iCloud. Voor 3 euro in de maand heb je al 200GB
-SaveMe- schreef op donderdag 29 november 2018 @ 13:37:
@Q Ik heb de 256GB SSD via Apple, maar die haalt schrijfsnelheden tot rond de 1250-1300MB/s. Vind ik nogal een verschil.

@Verwijderd Ik heb zelf ook genoeg aan 256 GB... Zelfs mijn 128GB iPad Pro heeft nog genoeg ruimte over ...
Ja, mijn iPad air 2 met 32gb heeft nog genoeg ruimte over, en ik heb letterlijk een paar honderd boeken erop staan, redelijk wat apps en nog de gehele collectie van Suske en Wiske.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2018 13:54 ]

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Verwijderd schreef op donderdag 29 november 2018 @ 13:49:
180€ voor PCI 1tb SSD? Dat lijkt mij wel erg cheap.
pricewatch: Samsung 850 EVO M.2 1TB (is wel een M2-SATA600) anders voor een paar euro meer dan 180 koop je pricewatch: Crucial P1 1TB

[ Voor 20% gewijzigd door zonoskar op 29-11-2018 14:22 ]

• Q

Q

-SaveMe- schreef op donderdag 29 november 2018 @ 13:37:
Daar ga je niets van merken van dat verschil. :)

• MelvinW
zonoskar schreef op donderdag 29 november 2018 @ 14:19:
[...]

pricewatch: Samsung 850 EVO M.2 1TB (is wel een M2-SATA600) anders voor een paar euro meer dan 180 koop je pricewatch: Crucial P1 1TB
De prestaties van de SSD in een Mac Mini komen meer overeen met een 970 Pro: pricewatch: Samsung 970 Pro 1TB. De SSD van Apple presteert zelfs nog iets beter dankzij de T2-chip. Nog steeds een groot prijsverschil, maar weet dat men het toch wel betaalt. Je hebt namelijk geen andere optie. Als je vergelijkbare performance in een externe oplossing wilt, dan betaal je ook 609 euro pricewatch: Samsung X5 1TB Zwart.

Het zou fijn geweest zijn als je het interne opslag gewoon zelf kon upgraden. Heeft puur met geld te maken, niet met technische beperkingen. Intern gebruikt Apple een Mac Mini met sockets voor de processor, SSD en WiFi/Bluetooth-module.

• Icelus
  • Niet online
Q schreef op donderdag 29 november 2018 @ 14:25:
[...]

Normaal niet, het verklaart wel voor een deel het prijsverschil.

Schrijfsnelheden Mac mini 2018:
128GB -> ~600MB/s
256GB -> ~1.3GB/s
512GB -> ~1.9GB/s
1TB -> ~2.6GB/s

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

[...]

Dat ligt er maar aan wat je met je mini doet!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:11

Grin

Ride si sapis.

[...]

Dat is niet waar.
Probeer jij maar eens een serieuze Lightroom bilbliotheek, iPhoto, of andere intensieve I/O-taak op zo'n schijf los te laten. Dat gaat op een snelle PCIe/TB3 SSD echt veel sneller/beter dan een eerste/tweede generatie(200-600 MB/S) SSD. Moet er niet aan denken om mijn ~1.5TB foto-bibliotheek op een oude SSD te hebben.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:47
Icelus schreef op donderdag 29 november 2018 @ 14:46:
[...]

Normaal niet, het verklaart wel voor een deel het prijsverschil.

Schrijfsnelheden Mac mini 2018:
128GB -> ~600MB/s
256GB -> ~1.3GB/s
512GB -> ~1.9GB/s
1TB -> ~2.6GB/s
is de 128GB een sata dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:11

Grin

Ride si sapis.

Dat zijn alleen de snelheden bij het schrijven, bij lezen zijn ze allemaal over de 2 GB/s.
Dus mijn voorgaande commentaar is dus toch iets minder sterk. De meeste acties gaan toch over het lezen van data. Intensieve write I/O is stukken minder belangrijk bij Lightroom/iPhoto, etc.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Lezen en schrijven gaat met sata tot max 600 MB/s. Misschien dat je met photoshop er iets van zou kunnen merken maar 600MB/s is al zo fucking snel.

De SSD wordt door de sata connectie gelimiteerd maar alle moderne SSDs die tegenwoordig een prikkie kosten halen deze snelheden.

Mijn photos bieb vliegt er over, ik merk er niets van. Het punt is dat SSDs veel sneller worden maar boven een bepaalde grens maakt het voor de beleving niet meer uit, jij bent dan zelf de bottleneck.

We doen soms alsof die SSDs met GB/s een eerste levensbehoefte zijn. Maar die dingen bestaan nog niet zo lang en daarvoor ging het ook prima. Latency is in veel gevallen veel doorslaggevender dan througput.

Voor de mensen die ook de hand op de knip willen houden is een externe ssd via usb-c in verruit de meeste gevallen een prima compromis.

[ Voor 40% gewijzigd door Q op 01-12-2018 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online
-SaveMe- schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 00:01:
[...]

Hmmm, die heb ik ook, maar ik hoor echt niks... :/
Ik heb mijn mini nog niet binnen dus ben benieuwd.
Van diverse fora begrijp ik dat het vooral om Toshiba SSDs gaat die recent (laatste twee jaar) door Apple worden gebruikt in o.a. Macbook Pros. De Samsung hadden/hebben daar geen of veel minder last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
oops

[ Voor 143% gewijzigd door MelvinW op 02-12-2018 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Per ongeluk een mini gekocht ? :+ :9 ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enzo Dizono
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-05-2022
-SaveMe- schreef op zondag 2 december 2018 @ 21:22:
[...]
Per ongeluk een mini gekocht ? :+ :9 ;)
I did! :9~ :+

Net een Mini met i7 32GB RAM en 512GB besteld ter vervanging van een vierenhalf jaar oude Hackintosh met een overgeklokte 4750K, GTX660 en eveneens 32GB RAM en 480GB SSD. Hoop vooral op minder gedoe rondom updates en af en toe opeens uitvallen van de hack. Ben alleen een beetje bang dat het zonder eGPU wel gedaan is met af en toe Skyline Cities of ETS2 in beetje knappe resolutie (2.5K met huidig scherm). Maar ja, als ik met Photoshop en Lightroom geen gemis ga hebben aan een eGPU kan ik dat geld beter investeren in een PS4 ter vervanging van de PS3 denk ik... :X

De oude hack gaat helemaal leeg en ga ik schoon opnieuw installeren met laatste versie OSX en op standaard kloksnelheid om te zien of ik die weer betrouwbaar kan krijgen. In dat geval kan vrouwlief er nog een tijdje op werken alvorens die overstapt naar haar eigen Mini. Qua snelheid is het na al die jaren nog niet eens zo heel erg behelpen namelijk.

www.jessekraal.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLLuSion_xGen
Bah ben toch nog serieus aant twijfelen welk model ik ga nemen.
Langs de ene kant denk ik een i7 voor wat future proof te zijn, maar langs de andere kant stream ik nu ook 4K Plex vanaf een dual core Macbook Pro 2016 dus dacht ik aan misschien toch een i3.
De benchmarks van de i3 zijn wel niet zo veel hoger als mijn Macbook Pro terwijl de i7 er natuurlijk los over gaat.

Iemand ervaring met het streamen via Plex vanaf de nieuwe Mac Mini?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzo Dizono
iLLuSion_xGen schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 20:36:
[...]
Als je twijfelt tussen de i3 n de i7, zou een i5 dan geen uitkomst zijn? Hangt er natuurlijk wel vanaf hoeveel schijfruimte je nodig hebt, daar 128GB+i7 net zo duur is als 256GB+i5 en 128+i5 niet mogelijk is. Het grote verschil tussen de i3 en i5 is natuurlijk wel het aantal cores, waarbij de multicore score van de i5 veel beter is dan die van de i3.

https://browser.geekbench.com/macs/434

www.jessekraal.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iLLuSion_xGen schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 20:36:
Langs de ene kant denk ik een i7 voor wat future proof te zijn, maar langs de andere kant stream ik nu ook 4K Plex vanaf een dual core Macbook Pro 2016 dus dacht ik aan misschien toch een i3.
De benchmarks van de i3 zijn wel niet zo veel hoger als mijn Macbook Pro terwijl de i7 er natuurlijk los over gaat.

Iemand ervaring met het streamen via Plex vanaf de nieuwe Mac Mini?
Ik heb zelf geen ervaring met het streamen via Plex maar ik zat ook lang te twijfelen tussen de i5 en de i7.
Uiteindelijk voor de i5 gegaan, en absoluut geen spijt van. Geld weer kunnen investeren in een beter scherm en de i5 is althans voor mij als ontwikkelaar snel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLLuSion_xGen
Enzo Dizono schreef op woensdag 5 december 2018 @ 08:48:
[...]

Als je twijfelt tussen de i3 n de i7, zou een i5 dan geen uitkomst zijn? Hangt er natuurlijk wel vanaf hoeveel schijfruimte je nodig hebt, daar 128GB+i7 net zo duur is als 256GB+i5 en 128+i5 niet mogelijk is. Het grote verschil tussen de i3 en i5 is natuurlijk wel het aantal cores, waarbij de multicore score van de i5 veel beter is dan die van de i3.

https://browser.geekbench.com/macs/434
Ik heb met Black Friday een Samsung T5 gekocht voor €70 dus de grotere ssd is geen prioriteit hier aangezien een geüpgrade basismodel naar i7 evenveel kost als een i5.
Ik was enkel benieuwd naar het verschil tussen een i3 en een i7 omdat dit wel €300 prijs verschil is

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Als je geekbench als referentie gebruikt, dan zie je dat de i7 een score haalt van 5683 / 23169 en de i3 haalt een score van 4772 / 13926. Dus single core prestaties zijn 'slechts' 20% sneller voor de i7 (email, wordprocessing, internet browsen), maar multi core prestaties zijn wel flink beter (+66%) voor de i7 (Photoshop, video rendering, etc). Het ligt er dus een beetje aan wat je met de mini gaat doen. De i7 heeft schijnbaar ook een 100MHz snellere GPU.

/edit: De i5 is ca 10% langzamer dan de i7 in beide tests. Dus qua bang-for-buck is de i5 het beste.

/edit2: Geekbench waardes variëren een beetje per systeem: i3 scores, i5 scores, i7 scores.

[ Voor 31% gewijzigd door zonoskar op 05-12-2018 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iLLuSion_xGen
zonoskar schreef op woensdag 5 december 2018 @ 10:00:
Als je geekbench als referentie gebruikt, dan zie je dat de i7 een score haalt van 5683 / 23169 en de i3 haalt een score van 4772 / 13926. Dus single core prestaties zijn 'slechts' 20% sneller voor de i7 (email, wordprocessing, internet browsen), maar multi core prestaties zijn wel flink beter (+66%) voor de i7 (Photoshop, video rendering, etc). Het ligt er dus een beetje aan wat je met de mini gaat doen. De i7 heeft schijnbaar ook een 100MHz snellere GPU.

/edit: De i5 is ca 10% langzamer dan de i7 in beide tests. Dus qua bang-for-buck is de i5 het beste.

/edit2: Geekbench waardes variëren een beetje per systeem: i3 scores, i5 scores, i7 scores.
Hij gaat voornamelijk dienen als Plex Media Server om meestal 1080p te streamen maar 4K is ook een vereiste omdat dit de toekomst is.
Video editing zou ook komen met de aankoop van een DJI GoPro maar dit is zéér sporadisch!
Handbrake zou ook moeten kunnen om Direct Play op Plex te kunnen streamen i.p.v. transcoding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzo Dizono
Krijg net de verzendbevestiging, vrijdag is als het goed is dé dag =)

Is het tegenwoordig standaard dat BTO Mac's vanuit Shenzen, China worden verstuurd? Kan me dat van m'n iMac jaaaaren (2009 denk ik, laatste Mac die ik nieuw kocht) terug niet herinneren.

www.jessekraal.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Enzo Dizono schreef op woensdag 5 december 2018 @ 13:42:
Krijg net de verzendbevestiging, vrijdag is als het goed is dé dag =)

Is het tegenwoordig standaard dat BTO Mac's vanuit Shenzen, China worden verstuurd? Kan me dat van m'n iMac jaaaaren (2009 denk ik, laatste Mac die ik nieuw kocht) terug niet herinneren.
Denk het wel, die van mij kwam daar ook vandaan. Ging best snel de reis naar Nederland :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Q schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 08:39:
Lezen en schrijven gaat met sata tot max 600 MB/s. Misschien dat je met photoshop er iets van zou kunnen merken maar 600MB/s is al zo fucking snel.

De SSD wordt door de sata connectie gelimiteerd maar alle moderne SSDs die tegenwoordig een prikkie kosten halen deze snelheden.

Mijn photos bieb vliegt er over, ik merk er niets van. Het punt is dat SSDs veel sneller worden maar boven een bepaalde grens maakt het voor de beleving niet meer uit, jij bent dan zelf de bottleneck.

We doen soms alsof die SSDs met GB/s een eerste levensbehoefte zijn. Maar die dingen bestaan nog niet zo lang en daarvoor ging het ook prima. Latency is in veel gevallen veel doorslaggevender dan througput.

Voor de mensen die ook de hand op de knip willen houden is een externe ssd via usb-c in verruit de meeste gevallen een prima compromis.
Ja, je kan echt wel merken dat NVME sneller is, vooral als je meerdere dingen tegelijkertijd doet.
Dat jij het niet merkt is een ander verhaal. Valt mij behoorlijk tegen de cijfers (schrijven) van 128GB versie,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
Berlinetta schreef op donderdag 6 december 2018 @ 00:57:
[...]

Ja, je kan echt wel merken dat NVME sneller is, vooral als je meerdere dingen tegelijkertijd doet.
Dat jij het niet merkt is een ander verhaal. Valt mij behoorlijk tegen de cijfers (schrijven) van 128GB versie,
Bij dit soort opslag wordt de snelheid voor een groot deel bepaald door het aantal geheugenchips waarnaar parallel geschreven kan worden. 128GB heeft minder geheugenchips dan 512GB, waardoor je dus een groot verschil in schrijfsnelheid ziet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JSchut
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:58

JSchut

.....

Hier op het werk heb ik nu een i5/16/512 staan. Wat een beest! Kwam van een 2014 mini af. Was een tussen model met 2,6 i5 dual core 5400 1TB schijf en 8GB.

Alles is echt zoveel sneller. En deze is muisstil. Geen gekke coilwhine iig. Tot nu toe super blij mee!

PSN jschut_82 | Xbox: JSchut82

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzo Dizono
Yeah, de Mini i7/32/512 binnen en wat een snelheid =)

Helaas blijkt m'n Iiyama met 2560x1440 resolutie over de HDMI alleen 1920x1080 toe te laten en moet ik nog even wachten op een usb-c naar display port adapter om weer op normale resolutie te kunnen werken. Op dezelfde kabel gaf hij op het 4K-display van m'n vriendin wel gewoon 4K door, dus aan de kabel ligt het niet... Waarom zou je een achterhaalde HDMI-standaard in een 2,5K scherm stoppen... ik kan er niet bij.

www.jessekraal.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

https://forums.macrumors....xternal-apfs-ssd.2074650/

Booten van externe USB met APFS == super traag. (minuten)
Helaas ben ik hier ook tegenaan gelopen. Terug formatteren naar HFS+ schijnt het probleem op te lossen.

Ik heb wel 1000 euro bespaard maar wel irritant. Ik laat mijn mini meestal altijd aan staan dus ik heb er niet echt last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Dus.... Van de week mijn oude gaming systeem geupgrade met een nieuwe kast, processor, mainboard etc (want de oude was een superkleine Dell Alienware X51 waar niks in paste).

Ryzen 5 2600 (ook nog aan de i5-8600 gedacht maar die is opeens 100 euro duurder geworden de laatste maanden), 16GB RAM, enz. GTX970 van de vorige overgezet. Dacht dat ik wel een flink systeem had.

Maar, de Mac Mini 2018 i5 versie overtreft hem al in Geekbench :) :) Laat staan de i7. In single core al helemaal (en dat is toch het belangrijkste bij gaming).

Ik heb er nog even over nagedacht om een Mini 2018 te kopen in plaats van deze, met een externe TB3 GPU behuizing. Want dan had ik ook meteen een nieuwe Mac gehad met volledige 4K ondersteuning (mijn 2014 mini draait op max. 47Hz). Dualbooten naar Windows voor het gamen en klaar.

Ik baal nu een beetje meer dat ik de mini optie niet heb genomen :) Maar aan de andere kant, nu was ik 380 euro kwijt dat had de GPU behuizing alleen al gekost. En dan kwam daar de mini van 1249 (+ 16GB geheugen) nog bij. Hoop dat die GPU behuizingen gauw wat goedkoper worden.

Maar ik wou dus even zeggen: De 2018 mini kan heel goed mee ten opzichte van een veel groter desktop systeem, dat valt me echt op. Goede keuze als je een Mac zoekt.

[ Voor 9% gewijzigd door GekkePrutser op 08-12-2018 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

GekkePrutser schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 15:17:

Maar ik wou dus even zeggen: De 2018 mini kan heel goed mee ten opzichte van een veel groter desktop systeem, dat valt me echt op. Goede keuze als je een Mac zoekt.
Ik heb een gaming PC met een intel processor (i5) van 4+ jaar oud en de base model i3 processor van de mini die ik heb heeft dezelfde passmark single thread score. Dus gamen zou prima gaan.

Het probleem is dat een externe GPU enclosure erg prijzig is. Dat moet je er voor over hebben om bij 1 systeem te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Q schreef op zondag 9 december 2018 @ 09:01:
[...]

Ik heb een gaming PC met een intel processor (i5) van 4+ jaar oud en de base model i3 processor van de mini die ik heb heeft dezelfde passmark single thread score. Dus gamen zou prima gaan.

Het probleem is dat een externe GPU enclosure erg prijzig is. Dat moet je er voor over hebben om bij 1 systeem te blijven.
Ja precies ja.. Het is bovendien een lekker klein systeem (maar als mijn 2011 model een indicatie is laat Apple de temperatuur wel altijd oplopen tot rond de 100 graden)

Maar idd die behuizingen zijn me nog te duur, vooral hier in Europa. Dus heb ik maar gewoon een los gaming systeem gehouden. Mijn belangrijkste werk-systeem is wel een Mac Mini maar die 2014 voldoet op zich nog prima. 4K op 30Hz was niet te harden, maar sinds ik via een hack (SwitchResX) de snelheid heb opgekrikt tot 47Hz gaat het op zich wel... Een hele nieuwe mini is weer zo duur.

[ Voor 15% gewijzigd door GekkePrutser op 09-12-2018 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Dit weekeind de knoop doorgehakt en een Mac mini i7/16/256 is onderweg!
Nog wel hevig zitten twijfelen tussen een iMac of een Mac mini voor af en toe gaming maar gemerkt dat je daarvoor eigenlijk geen Mac hoeft te nemen.

Ben je eruit dat het een Mac mini wordt, dan is het vervolgens nog verdraaid lastig om te bepalen welke config in combinatie met een 4K scherm.

Dit is een handig leesbare keuzehulp voor met fotografie:
https://phototacopodcast....c-mini-buying-guide-2018/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:47
@CR2032 Dit vind ik moeilijk om te geloven:

“Core i3 Processor – Not Enough Power

At the least expensive end of things, $799 gets you a 3.6GHz quad‑core 8th‑generation Intel Core i3 processor. A Core i3 processor is simply not enough power to run Lightroom, Photoshop, or really almost any other post processing software. “

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Kom op zeg, ik draai Lightroom en Photoshop op een core 2 duo uit 2009. Onzin dat de i3 daar niet tegenop kan. Volgens mij zijn dat dezelfde mensen die beweren dat je met een analoge camera geen foto's kunt maken omdat de AF niet zo goed is als die van tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
zonoskar schreef op maandag 10 december 2018 @ 20:20:
Kom op zeg, ik draai Lightroom en Photoshop op een core 2 duo uit 2009. Onzin dat de i3 daar niet tegenop kan. Volgens mij zijn dat dezelfde mensen die beweren dat je met een analoge camera geen foto's kunt maken omdat de AF niet zo goed is als die van tegenwoordig.
In combinatie met een 4K scherm? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@CR2032 Nee, geen 4K scherm, gewoon 1920x1200. Volgens mij kan een Mini 2009 geen 4K scherm aansturen. Maar door de resolutie van het scherm worden de foto's niet ineens groter, die blijven gewoon 18MPix (ja, ik heb ook een oude camera).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:16

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

iemand al 2x32GB in zijn of haar mac mini geplaatst? prijzen zijn rond 850 euro zag ik...

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

peterpijpelink schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 11:21:
iemand al 2x32GB in zijn of haar mac mini geplaatst? prijzen zijn rond 850 euro zag ik...
Dat wilde ik in eerste instantie ook, maar heb er nu 32GB in zitten en ik moet zeggen dat ik denk dat dat eigenlijk voor iedereen voldoende is. Zeker icm met de snelle SSDs heb je niet echt meer nodig. Tenzij je enorme VMs gaat draaien lijkt me 32 ruim voldoende ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Heb 2x32 samsung in bestelling, lijkt alleen nog wel even te duren.. ga er 6 a7 vm's op draaien.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

@peterpijpelink Benieuwd naar je ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustSys
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-11-2023
peterpijpelink schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 17:34:
Heb 2x32 samsung in bestelling, lijkt alleen nog wel even te duren.. ga er 6 a7 vm's op draaien.
mag ik vragen welke Setup je hiervoor gekozen hebt want ben van plan ook 64GB erin te pompen. Indien ik een Setup bestel met 32GB ram krijg ik 1 of 2 latjes?

ben ook van plan om een stuk of 7/8 vm's te draaien.

[ Voor 12% gewijzigd door JustSys op 12-12-2018 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustSys
-SaveMe- schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 14:59:
[...]

Dat wilde ik in eerste instantie ook, maar heb er nu 32GB in zitten en ik moet zeggen dat ik denk dat dat eigenlijk voor iedereen voldoende is. Zeker icm met de snelle SSDs heb je niet echt meer nodig. Tenzij je enorme VMs gaat draaien lijkt me 32 ruim voldoende ...
levert appel 1 of 2 latjes van 16GB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonderpa
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:52
8GB = 2 x 4GB
16GB = 2 x 8GB
32GB = 2 x 16GB
64GB = 2 x 32GB

M.a.w. Apple vult altijd beide geheugen slots.
(Voor zover ik weet)

[ Voor 8% gewijzigd door sonderpa op 12-12-2018 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:37
JAHRASTAFARI schreef op maandag 10 december 2018 @ 20:04:

“Core i3 Processor – Not Enough Power

At the least expensive end of things, $799 gets you a 3.6GHz quad‑core 8th‑generation Intel Core i3 processor. A Core i3 processor is simply not enough power to run Lightroom, Photoshop, or really almost any other post processing software. “
Is ook flauwekul, de Core i3-8500 zit keurig op het niveau van vorig jaar's i5. Weer een suffe review voor de kliks.
sonderpa schreef op woensdag 12 december 2018 @ 09:15:
Apple vult altijd beide geheugen slots.
(Voor zover ik weet)
True, want dual channel :-) een soort RAID nul voor werkgeheugen.

[ Voor 18% gewijzigd door Gluten Parody op 12-12-2018 11:38 ]

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustSys
sonderpa schreef op woensdag 12 december 2018 @ 09:15:
8GB = 2 x 4GB
16GB = 2 x 8GB
32GB = 2 x 16GB
64GB = 2 x 32GB

M.a.w. Apple vult altijd beide geheugen slots.
(Voor zover ik weet)
ìk dacht eerst een 32GB en nadien nog een latje kopen van 32GB, moet eerst nog zien wat 64GB extern kost want voor 940 koop je een nieuwe MAcMini :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

JustSys schreef op woensdag 12 december 2018 @ 11:34:
[...]

ìk dacht eerst een 32GB en nadien nog een latje kopen van 32GB, moet eerst nog zien wat 64GB extern kost want voor 940 koop je een nieuwe MAcMini :)
Dan gebruik je het geheugen niet in dual-channel configuratie. Volgens mij kan het en je hebt een kleine performance hit (ik dacht 3-5%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:37
Het kan tot 15% schelen afhankelijk van wat je doet.

Je kunt één 4GB dimm eruit wippen en daar 32GB in zetten, dan draait de eerste 4 GB als dual channel en de rest als single channel ;-)

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustSys
zonoskar schreef op woensdag 12 december 2018 @ 11:40:
[...]

Dan gebruik je het geheugen niet in dual-channel configuratie. Volgens mij kan het en je hebt een kleine performance hit (ik dacht 3-5%).
I know, het gewoon jammer dat Apple zoveel vraagt voor 64GBRAM is gewoon belachelijk veel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

JustSys schreef op woensdag 12 december 2018 @ 08:46:
[...]

mag ik vragen welke Setup je hiervoor gekozen hebt want ben van plan ook 64GB erin te pompen. Indien ik een Setup bestel met 32GB ram krijg ik 1 of 2 latjes?

ben ook van plan om een stuk of 7/8 vm's te draaien.
ik heb de i7 met cpu upgrade en disk van 256 naar 512 gekozen. Dus dikste cpu en dan zelf aanvullen met 2x32GB. Je krijgt 2 memory modules. Ik ga er iets van 10 vm's opdraaien, eigenlijk voornamelijk osx met ieder een eigen functie. Dus sonar en sabnzb samen met plex apart ivm meer eigen memory en vcores. meer mogelijkheden, alleen domoticz draai ik onder ubuntu.

[ Voor 10% gewijzigd door peterpijpelink op 12-12-2018 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustSys
peterpijpelink schreef op woensdag 12 december 2018 @ 12:46:
[...]

ik heb de i7 met cpu upgrade en disk van 256 naar 512 gekozen. Dus dikste cpu en dan zelf aanvullen met 2x32GB. Je krijgt 2 memory modules. Ik ga er iets van 10 vm's opdraaien, eigenlijk voornamelijk osx met ieder een eigen functie. Dus sonar en sabnzb samen met plex apart ivm meer eigen memory en vcores. meer mogelijkheden, alleen domoticz draai ik onder ubuntu.
Ok thanks, Zo juist de MM'18 i7/512/32GB besteld, misschien dat ik achter de 32GB (2x16GB) op de VA zet en 2 latjes van 32GB ga halen.

mag ik vragen waar je de 2x32GB ga bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
JustSys schreef op woensdag 12 december 2018 @ 13:33:
[...]

Ok thanks, Zo juist de MM'18 i7/512/32GB besteld, misschien dat ik achter de 32GB (2x16GB) op de VA zet en 2 latjes van 32GB ga halen.

mag ik vragen waar je de 2x32GB ga bestellen?
Houd er wel rekening mee dat Apple garantie kan weigeren als de originele RAM latjes ontbreken. Als je die dus gaat verkopen, dan is de kans aanwezig dat je ook geen garantie meer kan claimen.
Pagina: 1 ... 5 ... 10 Laatste