Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xthephreakx
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-05 17:26
Pimmetje651 schreef op zondag 18 december 2022 @ 20:55:
[...]

Waarom dan niet meteen een PFsense ofzo pakken ?
omdat ik nog wel een pi heb liggen, maar geen pfsense :)
of bedoel je pfsense op de pi installen ? dacht dat dat niet ondersteund werd.

[ Voor 14% gewijzigd door xthephreakx op 18-12-2022 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xthephreakx
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-05 17:26
nero355 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:34:
[...]

Dat komt omdat de IGMP Proxy Service niet altijd goed opstart helaas... ;)

Daarom blijf ik deze oplossing ook eigenlijk wel het mooist vinden : Coolhva in "[Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie"
Dan ben je van al dat gezeik af en hoeft je Router zich daar niet mee te bemoeiten! :*)

TL;DR : Zet een Raspberry Pi of Intel Atom NUC neer en laat die lekker al het IPTV werk doen! :Y)
Ff een domme vraag…

Huidige setup:
Glas > usg > netwerk

Moet deze oplossing dan
Glas > managed switch > usg > rest netwerk
> Linux > iptv

:s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BorisBoef
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-05 15:18
Ik heb al 3 jaar de HvA setup draaien op mijn USG en sinds gisteren is dit ermee gestopt, zonder enige aanleiding. TV blijft hangen op fout 301 tijdens het "laden van de software".

Ik heb alles nagelopen en opnieuw gedaan, maar het wil niet meer werken.Het eninge verschil met de troubleshooting guide is dat er bij mij geen verkeer over de multicast lijkt te komen, alles staat op 0:

code:
1
2
3
4
5
6
admin@USG:~$ show ip multicast interfaces
Intf             BytesIn        PktsIn      BytesOut       PktsOut            Local
eth1               0.00b             0         0.00b             0      192.168.1.1
eth1.22            0.00b             0         0.00b             0     192.168.22.1
eth0.4             0.00b             0         0.00b             0    10.133.245.45
pppoe2             0.00b             0         0.00b             0     86.87.216.29

Interfaces, routes, proxy, alles lijkt verder goed te staan.

Ben ik de enige? Iemand een tip wat ik nog kan checken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xthephreakx schreef op woensdag 28 december 2022 @ 20:01:
Ff een domme vraag…

Huidige setup:
Glas > usg > netwerk

Moet deze oplossing dan
code:
1
2
Glas > managed switch > usg > rest netwerk 
                      > Linux > iptv
Yep! :)

Zie ook nero355 in "[Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie" ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BorisBoef
  • Laatst online: 03-05 15:18
BorisBoef schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:31:
Ik heb al 3 jaar de HvA setup draaien op mijn USG en sinds gisteren is dit ermee gestopt, zonder enige aanleiding. TV blijft hangen op fout 301 tijdens het "laden van de software".

Ik heb alles nagelopen en opnieuw gedaan, maar het wil niet meer werken.Het eninge verschil met de troubleshooting guide is dat er bij mij geen verkeer over de multicast lijkt te komen, alles staat op 0:

code:
1
2
3
4
5
6
admin@USG:~$ show ip multicast interfaces
Intf             BytesIn        PktsIn      BytesOut       PktsOut            Local
eth1               0.00b             0         0.00b             0      192.168.1.1
eth1.22            0.00b             0         0.00b             0     192.168.22.1
eth0.4             0.00b             0         0.00b             0    10.133.245.45
pppoe2             0.00b             0         0.00b             0     86.87.216.29

Interfaces, routes, proxy, alles lijkt verder goed te staan.

Ben ik de enige? Iemand een tip wat ik nog kan checken?
Ogelost door kpn modem aan te sluiten, update uitvoeren en daarna weer via de USG.. probleem weg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:03
Na lange tijd stabiel een soortgelijke situatie als @BorisBoef. KPN Modem aangesloten, waarna de TV ontvanger geupdate is, maar helaas. Ik ben even lost, alle settings lijken in orde.

Soms gaat het 2u goed, daarna weer iedere 10min ellende. Daardoor al een paar keer op het verkeerde been gezet.

usg log:
code:
1
2
3
4
5
6
pppd[3737]: Serial link appears to be disconnected.
pppd[3737]: Connection terminated: no multilink.
pppd[3737]: Modem hangup
pppd[3737]: Connected to xxx via interface eth0.6
pppd[3737]: Connect: ppp0 <--> eth0.6
pppd[3737]: PAP authentication succeeded

Iemand suggesties?
Kan iets binnen mijn netwerk dit veroorzaken?

Edit: nu 48u ok, enige wijziging is dat ik de tv ontvangers eruit heb gehaald.

[ Voor 15% gewijzigd door Miyamoto op 04-01-2023 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Semperfi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12-04-2023
Ik gebruik de script van coolhva icm met een usg 3p.
Standard config werkt ipv6 op eth1 gewoon goed.
Hoe krijg ik ipv6 werkend op eth1.50?

Zover ik weet moet ik iets aanpassen in de config.json maar ik ben daar niet zo bekend.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
[code]eth0         -                                 u/u  WAN
eth0.4       10.210.87.177/22                  u/u  IPTV
eth0.6       -                                 u/u
eth1         192.168.1.1/24                    u/u  LAN
             x::1/64
             x:1:7a8a:20ff:fe41:869f/64
eth1.2       172.16.0.1/16                     u/u
eth1.40      192.168.4.1/27                    u/u
eth1.50      10.10.10.1/24                     u/u
eth1.661     192.168.3.1/24                    u/u
eth2         -                                 A/D
lo           127.0.0.1/8                       u/u
             ::1/128
pppoe2       x.x.x.x                    u/u
[/code]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:59
Vorige week eindelijk tijd gehad om mijn UDM-Pro in de meterkast in te bouwen. Vandaag dit een vervolg gegeven door de UDM-Pro ook te installeren en de Experiabox uit te zetten. Alles ging vrij makkelijk via de instructie van @fabianishere. Ik zit alleen nog wel met wat vraagjes.
  • Als ik de instructies volg heb ik alleen IPv4. Is dat juist of is IPv6 ook nog aan te zetten?
  • In de de instructie staat het volgende:
    Select the LAN network on which IPTV will be used. We recommend creating a separate LAN network for IPTV traffic if possible in order to reduce interference of other devices on the network.
    Ik heb hier in 1e instantie iets te snel overheen gelezen. Kan ik eenvoudig een apart netwerk aan maken en het script opnieuw uitvoeren? En moet ik dan daarna nog de netwerkpoorten waar de STB's aan hangen ook configureren voor dit netwerk?
  • Daarnaast staat er ook nog het volgende in de instructie:
    Custom packages on the UniFi Dream Machine (Pro) are re-installed after a firmware updates, but custom configuration is lost. To ensure your configuration remains persistent, move the configuration file to a persistent location and create a symlink:
    [...]
    Make sure to re-create the symlink after a firmware upgrade.
    Is het dan niet net zo snel om het script even opnieuw te draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk007
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-05 19:23
Phoolie schreef op maandag 9 januari 2023 @ 17:25:
Vorige week eindelijk tijd gehad om mijn UDM-Pro in de meterkast in te bouwen. Vandaag dit een vervolg gegeven door de UDM-Pro ook te installeren en de Experiabox uit te zetten. Alles ging vrij makkelijk via de instructie van @fabianishere. Ik zit alleen nog wel met wat vraagjes.

[list]
• Als ik de instructies volg heb ik alleen IPv4. Is dat juist of is IPv6 ook nog aan te zetten?
Geen idee ik heb alleen ipv4
• In de de instructie staat het volgende:

[...]

Ik heb hier in 1e instantie iets te snel overheen gelezen. Kan ik eenvoudig een apart netwerk aan maken en het script opnieuw uitvoeren? En moet ik dan daarna nog de netwerkpoorten waar de STB's aan hangen ook configureren voor dit netwerk?
Ja aanmaken en script runnen en in je UDM config je port assignment goed zetten dus je aangemaakte netwerk aan je poorten waar je STB's aan hangen toekennen, mits ze allemaal fysiek aan je UDM zitten...
• Daarnaast staat er ook nog het volgende in de instructie:

[...]

Is het dan niet net zo snel om het script even opnieuw te draaien?
[/list]
Jazeker...als je je configuratie uit je hoofd weet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
bvk007 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 19:17:
[...]

Geen idee ik heb alleen ipv4
Dan zal het vast zo horen en heb ik iig geen stap gemist.
[...]

Ja aanmaken en script runnen en in je UDM config je port assignment goed zetten dus je aangemaakte netwerk aan je poorten waar je STB's aan hangen toekennen, mits ze allemaal fysiek aan je UDM zitten...
De STB hangt achter een Ubiquiti UniFi In-Wall HD. Tot op heden nog niks met aparte netwerken gedaan, dus om de boel thuis te vriend te houden, ga ik daar van de week wel even mee stoeien, als de rest naar school en werk is. In dat geval moet ik wel die DHCP optie 60 van het gewone naar het nieuwe netwerk verplaatsen, toch?
[...]

Jazeker...als je je configuratie uit je hoofd weet :+
Het draaide meteen met de standaard KPN configuratie. Dat was het installatie script draaien, paar keer op Enter drukken en alles was goed. Weet niet of dat extra netwerk nog veel uitmaakt in die stappen. Maar anders valt er weining uit mijn hoofd te weten/leren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk007
Phoolie schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:30:
[...]
Dan zal het vast zo horen en heb ik iig geen stap gemist.

[...]
De STB hangt achter een Ubiquiti UniFi In-Wall HD. Tot op heden nog niks met aparte netwerken gedaan, dus om de boel thuis te vriend te houden, ga ik daar van de week wel even mee stoeien, als de rest naar school en werk is. In dat geval moet ik wel die DHCP optie 60 van het gewone naar het nieuwe netwerk verplaatsen, toch?

[...]
Het draaide meteen met de standaard KPN configuratie. Dat was het installatie script draaien, paar keer op Enter drukken en alles was goed. Weet niet of dat extra netwerk nog veel uitmaakt in die stappen. Maar anders valt er weining uit mijn hoofd te weten/leren :)
Ja optie verplaatsen afaik. Maar ik heb geen kpn dus weet t niet zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dogstyx
  • Laatst online: 18-12-2023
fabianishere schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 18:08:
[...]

Om terug te komen op je vraag.
Als je het zelf te builden moet je eerst de benodigde packages installeren. Dit moet je niet doen op je UDM/P, maar op een andere Linux installatie (als je die hebt draaien).

Vervolgens de volgende commandos uitvoeren:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
git clone --depth 1 https://github.com/fabianishere/udm-kernel
cd udm-kernel
.github/prepare.sh -s
make ARCH=arm64 CROSS_COMPILE=aarch64-linux-gnu- LOCALVERSION= modules_prepare

cd ..
git clone https://github.com/maru-sama/rtsp-linux.git
cd rtsp-linux
make ARCH=arm64 CROSS_COMPILE=aarch64-linux-gnu- KERNELDIR=../udm-kernel EXTRAVERSION="-al-linux-v10.2.0" LOCALVERSION=

Uiteindelijk staan in de laatste folder dan nf_conntrack_rtsp.ko en nf_nat_rtsp.ko. Die kan je dan naar je Dream Machine uploaden en installeren met behulp van insmod:

code:
1
2
insmod nf_conntrack_rtsp.ko
insmod nf_nat_rtsp.ko
Sorry for coming late to the party and not speaking Dutch. I've been trying to compile the rtsp filter as per the instructions above for a UDM Pro SE using kernel 4.19.152 (uname -r 4.19.152-ui-alpine), and I got the modules compiled with the following caveats:
1) When I compile the rtsp module I get the following warning:
WARNING: Symbol version dump ./Module.symvers
is missing; modules will have no dependencies and modversions.

2) And when I try to load the modules I get the following:
root@UDM-SE:/tmp/rtsp# insmod nf_conntrack_rtsp.ko
insmod: ERROR: could not insert module nf_conntrack_rtsp.ko: Unknown symbol in module
root@UDM-SE:/tmp/rtsp# insmod nf_nat_rtsp.ko
insmod: ERROR: could not insert module nf_nat_rtsp.ko: Unknown symbol in module

Looking at dmsg I get the following messages:
[2744785.881537] nf_conntrack_rtsp: Unknown symbol __ll_sc___cmpxchg_case_acq_4 (err -2)
[2744923.038644] nf_nat_rtsp: Unknown symbol nf_nat_rtsp_hook (err -2)

Any help (Dutch or English :) ) will be appreciated, I'm stuck at this point.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dogstyx schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 23:08:
insmod: ERROR: could not insert module nf_conntrack_rtsp.ko: Unknown symbol in module

[2744785.881537] nf_conntrack_rtsp: Unknown symbol __ll_sc___cmpxchg_case_acq_4 (err -2)

My best guess is you will have to escape the _ in nf_conntrack_rtsp but I could be horribly wrong! :)

Have you tried using tab completion for it ? It escapes stuff automatically in most cases...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dogstyx
nero355 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 23:38:
[...]

My best guess is you will have to escape the _ in nf_conntrack_rtsp but I could be horribly wrong! :)

Have you tried using tab completion for it ? It escapes stuff automatically in most cases...
Thanks for the reply, I believe though it has something to do with the make options. The second symbol (nf_nat_rtsp_hook) is definitely declared in the rtsp module, but somehow it is not getting through. As for the first I have no clue.

It must be something evident but I can't see it, any help will be greatly appreciated, maybe @fabianishere can shed some light on this since he prepared the kernel sources and provided the instructions for compiling the module with that kernel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRaSH
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05 22:44

TRaSH

koffie ?

Sinds vandaag blijft mijn TV ontvanger hangen op Fout: 563
is er een manier om dit op te lossen zonder de experiabox er tussen te zetten.
het lijkt net als er elke keer een grotere update is voor de iptv kastje dat hij blijft hangen

I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens362
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:56
*knip*, Dubbel met: laurens362 in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"

[ Voor 111% gewijzigd door rens-br op 16-01-2023 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fabianishere
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-03-2024
dogstyx schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 23:08:
[...]

Sorry for coming late to the party and not speaking Dutch. I've been trying to compile the rtsp filter as per the instructions above for a UDM Pro SE using kernel 4.19.152 (uname -r 4.19.152-ui-alpine), and I got the modules compiled with the following caveats:
1) When I compile the rtsp module I get the following warning:
WARNING: Symbol version dump ./Module.symvers
is missing; modules will have no dependencies and modversions.

Did you build the modules using the UDM SE kernel sources and config?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dogstyx
fabianishere schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 22:53:
[...]

Did you build the modules using the UDM SE kernel sources and config?
Thanks for the reply, I'm afraid not, I picked up the kernel for UDM Pro that you put in Github here, and since the kernel version seemed to be the same (4.19.152), I assumed it would work anyway. I only changed CONFIG_LOCALVERSION from -v1.12.30.4325-060f0fe to -ui-alpine

Could you please point me to the proper kernel sources for the UDM SE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:03
Hier blijft de KPN TV ontvanger op 85% hangen. Troubleshoot guide lijkt alles OK, behalve dat er weinig verkeer zichtbaar is (Internet - ipv4 en ipv6 werken wel)

code:
1
2
3
4
5
6
me@SecurityGateway:~$ show ip multicast interfaces
eth1.661           0.00b             0         0.00b             0      192.168.3.1
eth1.10            0.00b             0         0.00b             0     192.168.10.1
eth0.4             0.00b             0         0.00b             0    10.xxx.xxx.xx
pppoe2             0.00b             0         0.00b             0    86.xxx.xxx.xxx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TRaSH
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05 22:44

TRaSH

koffie ?

krijg je een Fout: 563 melding ?
Dan is it een langlopende issue (sinds november als ik mij niet vergis), die bij de een eerder begon dan bij de andere.
En helaas tot nu toe nog geen oplossing voor is

I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09:12
nero355 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:14:
[...]

Dus :
- Pak een Managed Switch erbij.
(Ik zou niet je UniFi Switch gebruiken omdat je Clients lijst dan vervuild wordt met allerlei meuk uit het netwerk van je ISP ;)

Koop lekker een 5-poorts dan wel 8-poorts TP-Link/Netgear erbij voor een paar tientjes...)
Ben wel nieuwsgierig wat dit dan is, meuk van de isp , snap als je een modem van je isp hebt dat ze alles kunnen doen om er in te kijken en te veranderen.

Vraag: als je een eigen router/modem rechtstreeks op de ( mijn geval edgerouter)isp lijn aansluit heb je geen last van meuk
Vraag: of heb je dat alleen bij een switch?( rechtstreeks op de isp)

Vraag: kan je de meuk ook uitzetten van de isp? In je eigen router/modem.

Heb dus de edgerouter direct op de glaslijn van de isp, dus had ik laatst de isp via de telefoon aan de lijn konden ze hun modem niet inzien dus ging ik er vanuit dat je geen last heb meer van meuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
boomer21 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 10:57:
Ben wel nieuwsgierig wat dit dan is, meuk van de isp , snap als je een modem van je isp hebt dat ze alles kunnen doen om er in te kijken en te veranderen.

Vraag: als je een eigen router/modem rechtstreeks op de ( mijn geval edgerouter)isp lijn aansluit heb je geen last van meuk
Vraag: of heb je dat alleen bij een switch?( rechtstreeks op de isp)

Vraag: kan je de meuk ook uitzetten van de isp? In je eigen router/modem.

Heb dus de edgerouter direct op de glaslijn van de isp, dus had ik laatst de isp via de telefoon aan de lijn konden ze hun modem niet inzien dus ging ik er vanuit dat je geen last heb meer van meuk.
Als je een EdgeRouter/USG/UDR/UDM aan je WAN koppelt (eventueel via een Media Converter) dan is er niks aan de hand! d:)b

Gebruik je echter een UniFi Switch met SFP poorten als Media Converter of gewoon als tussenstap dan loopt je Clients overzicht in je UniFi Controller vol met alle andere apparaten op het netwerk van je ISP en dat is dus niet handig! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09:12
nero355 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:04:
[...]

Als je een EdgeRouter/USG/UDR/UDM aan je WAN koppelt (eventueel via een Media Converter) dan is er niks aan de hand! d:)b

Gebruik je echter een UniFi Switch met SFP poorten als Media Converter of gewoon als tussenstap dan loopt je Clients overzicht in je UniFi Controller vol met alle andere apparaten op het netwerk van je ISP en dat is dus niet handig! ;)
Oké dat bedoel je dank je

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fabianishere
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-03-2024
dogstyx schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:18:
[...]

Thanks for the reply, I'm afraid not, I picked up the kernel for UDM Pro that you put in Github here, and since the kernel version seemed to be the same (4.19.152), I assumed it would work anyway. I only changed CONFIG_LOCALVERSION from -v1.12.30.4325-060f0fe to -ui-alpine

Could you please point me to the proper kernel sources for the UDM SE?
You'll have to request them from Ubiquiti at opensource-requests@ui.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dogstyx
fabianishere schreef op zondag 15 januari 2023 @ 22:01:
[...]

Thanks for the hint, I'll ask them for the source code, let's hope I'm lucky!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWFpa2Vs
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-05 19:08
Ik ben/was ook met ipv6 aan het kloten maar krijg het ook nog niet helemaal werkend, heb de instructies gevolgd en kan ook bevestigingen dat vanaf de USG het werkt "curl -6 ifconfig.co" geeft netjes het ipv6 adres terug maar doe ik dit vanaf een client in mijn LAN dan krijg ik na lange tijd een failure.

Ik heb zowel de guide van Cool gevolgd als gegoogled op de combi KPN glasvezel en USG maar kom nog niet echt verder behalve de wan prefix van /48

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b1YHDYkLvfGZFG18CDYI1_jIin8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sujRPbrIdVRnhIRp6ugNjvMB.jpg?f=user_large

Wan interface:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4AVBwBBlXcAve_yzZ5zptcYXzcc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1O2w6DMqVvy4mXnp0IMO2yvQ.jpg?f=fotoalbum_large

Wat zie ik over het hoofd?

Ik heb het werkend inmiddels maar ben er nog niet helemaal overtuigd of dit de manier is, ik heb de LAN kant op static gezet en de range gebruikt die ik in mijnkpn gevonden heb.

[ Voor 7% gewijzigd door TWFpa2Vs op 23-01-2023 08:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• garp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-04 18:32
Er is een software update voor de USG-3P beschikbaar. Kan die gewoon uitgevoerd worden en werkt de boel dan nog, heeft iemand dat al getest?

https://community.ui.com/...18-400f-8f44-7242a553e449

[ Voor 27% gewijzigd door garp op 25-01-2023 16:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Borys27
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:33
Ik heb die update gisteren geïnstalleerd, vooralsnog geen issues gehad i.c.m. KPN IPTV. Alleen even de igmp-proxy service een duwtje moeten geven na de reboot :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruubster
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Sinds twee dagen had ik ook issues met error 563 en dat ie de config niet wilde laden. Het aansluiten van de KPN Experiabox hielp, dan startte alles op en kon ik daarna weer de USG aansluiten.

Uiteindelijk zag ik in de logs van kpn.sh dat ie dat script oversloeg omdat de kpn.lock aanwezig was en kwam ik erachter dat het bestandje kpn.lock in de map /config/scripts/post-config.d bleef staan. Ik heb eigenlijk niet verder gekeken en gewoon dat lock-bestandje gewist. Daarna handmatig even kpn.sh gedraaid en nu werkt alles weer prima. Ik dacht ik deel het even...

Nu nog een keer VLAN scheiden, maar dat lukte nog niet helemaal. Ben niet zo'n netwerk expert, dus kreeg het niet aan de praat met USG en Netgear managed switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvhemert
  • Nu online
garp schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:58:
Er is een software update voor de USG-3P beschikbaar. Kan die gewoon uitgevoerd worden en werkt de boel dan nog, heeft iemand dat al getest?

https://community.ui.com/...18-400f-8f44-7242a553e449
Ook erg benieuwd voor de USG-Pro-4, hiervoor is deze week 4.4.57.5578372 beschikbaar gekomen.

Ik draai momenteel 4.4.56.5449062 in met de scripts van Henk van Achterberg en ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• garp
Update uitgevoerd. Geen enkel issue, alles werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvhemert
  • Nu online
garp schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:23:
Update uitgevoerd. Geen enkel issue, alles werkt.
Op de USG-3P of de USG-4?

Alleen de update of was het nodig de scripts en config van Henk opnieuw te installeren/kopieren?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• garp
fvhemert schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:00:
[...]

Op de USG-3P of de USG-4?

Alleen de update of was het nodig de scripts en config van Henk opnieuw te installeren/kopieren?
3P. Gewoon update gedraaid, verder geen enkele actie ondernomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SilencerNL
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-05 20:46

SilencerNL

No remorse

Update geïnstalleerd op een USG 4 Pro, zonder problemen, alles kwam na de reboot automatisch weer online, incl. IPTV. Licht aangepaste config van CoolHva.

Don't dream your life, live your dreams!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10:32

jurroen

Security en privacy geek

Een half uur geleden is de nieuwe UniFi Network Application (versie 7.4.140) in EA vrijgegeven voor consoles die UniFi OS 3.x draaien. Uit de changelog:
  • Add support for IPTV through IGMP Proxy (for UXG/UniFi OS Consoles with gateway functions).
Ik kan het zelf niet testen (geen live TV), maar dit is wellicht een blessing voor velen :)

[ Voor 10% gewijzigd door jurroen op 27-01-2023 18:22 ]

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• googol101
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
Hier werkt het met KPN en een USG-3P. Heel erg blij mee!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B-mVFjD4Hh5qb88JlRpjEJZyhTI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YtxJL4uWDJjKjLJGWQTWT24Z.png?f=user_large

[ Voor 63% gewijzigd door googol101 op 27-01-2023 23:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
googol101 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 23:02:
Hier werkt het met KPN en een USG-3P. Heel erg blij mee!

[Afbeelding]
Hoe specificeer je VLAN4 op je WAN poort? Je roept in het screenshot nu de generieke WAN interface aan, staat ergens anders de vlan 4 en 6 config?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carlob
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:34
Interessant bericht over de nieuwe UniFi Network Application (versie 7.4.140). Ik wacht sowieso totdat deze niet meer als EA staat.

Maar betekent dit dat IPTV dan werkt zónder de scripts van CoolHVA? Nu moet ik zeggen dat door die scripts ik nooit problemen heb met IPTV (waarvoor dank!). Enige nadeel is volgens mij dat het herstarten van de USG-3P iets langer duurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• googol101
  • Nu online
stormfly schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 23:05:
[...]

Hoe specificeer je VLAN4 op je WAN poort? Je roept in het screenshot nu de generieke WAN interface aan, staat ergens anders de vlan 4 en 6 config?
Hier kan ik geen andere optie selecteren dan de WAN interface.

Verder heb ik nog wel een aantal keer handmatig de igmp-proxy moeten herstarten. Inmiddels heb ik het script wat ik hiervoor gebruikte maar weer terug gezet.

Hier nog de link naar change log van de EA update met ondersteuning voor o.a. IPTV: https://community.ui.com/...93-482b-86c3-044c2382967f

[ Voor 4% gewijzigd door googol101 op 28-01-2023 13:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
googol101 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 13:00:
[...]

Hier kan ik geen andere optie selecteren dan de WAN interface.

Verder heb ik nog wel een aantal keer handmatig de igmp-proxy moeten herstarten. Inmiddels heb ik het script wat ik hiervoor gebruikte maar weer terug gezet.

Hier nog de link naar change log van de EA update met ondersteuning voor o.a. IPTV: https://community.ui.com/...93-482b-86c3-044c2382967f
Helder, in de IGMP-proxy zie ik dat ook niet in je screenshot. Maar hoe weet jouw UniFi router van het bestaan van vlan 4 af? Is dat een restant config van coolhva of heb je dit in de GUI ook aan moeten geven?

Wat je eigenlijk zegt is dat het niet stabiel is en je TV een aantal keer stopte waardoor je moest herstarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:46

Mimiix

Professioneel Prutser

carlob schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 11:20:
Interessant bericht over de nieuwe UniFi Network Application (versie 7.4.140). Ik wacht sowieso totdat deze niet meer als EA staat.

Maar betekent dit dat IPTV dan werkt zónder de scripts van CoolHVA? Nu moet ik zeggen dat door die scripts ik nooit problemen heb met IPTV (waarvoor dank!). Enige nadeel is volgens mij dat het herstarten van de USG-3P iets langer duurt.
Hier ben ik het mee eens en ook benieuwd naar!

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dogstyx
fabianishere schreef op zondag 15 januari 2023 @ 22:01:
[...]

Hi again,

I got the UDM SE kernel source from Ubiquity, I successfully compiled the RTSP modules and loaded them without any issue.

Looking at the traffic of the iptv interface with Tcpdump I can see that the RTSP dialog is going on as it should (10.160.XX.XX is the static iptv address):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8690    10.711517   10.160.XX.XX    172.26.83.40    RTSP    500 DESCRIBE rtsp://cdvr1.wp4.catchup1.imagenio.telefonica.net:554/rolling_buffer/2543/2023-01-28T12:29:00Z/2023-01-28T14:00:00Z/vxttoken_cGF0aFVSST0vcm9sbGluZ19idWZmZXIvMjU0My8yMDIzLTAxLTI4VDEyOjI5OjAwWi8yMDIzLTAxLTI4VDE0OjAwOjAwWiZleHBpcnk9MTY3NDk5ODU5NCZjLWlwPTEwLjE2MC40Mi44NCxkZDM3YjU1ODM2Zjk2ZWU4ZjNjMThlODMyYjM1NDcxNGY2NjEyZTdkMTM3NWUwMmRjMDRlZDU5ZDM4MWEwMmEx RTSP/1.0
8691    10.733588   172.26.20.39    239.0.2.155 UDP 460 53617 → 3937 Len=418
8692    10.739103   172.26.83.40    10.160.XX.XX    RTSP/SDP    612 Reply: RTSP/1.0 200 OKvod 
8693    10.741439   10.160.XX.XX    172.26.83.40    RTSP    539 SETUP rtsp://cdvr1.wp4.catchup1.imagenio.telefonica.net:554/rolling_buffer/2543/2023-01-28T12:29:00Z/2023-01-28T14:00:00Z/vxttoken_cGF0aFVSST0vcm9sbGluZ19idWZmZXIvMjU0My8yMDIzLTAxLTI4VDEyOjI5OjAwWi8yMDIzLTAxLTI4VDE0OjAwOjAwWiZleHBpcnk9MTY3NDk5ODU5NCZjLWlwPTEwLjE2MC40Mi44NCxkZDM3YjU1ODM2Zjk2ZWU4ZjNjMThlODMyYjM1NDcxNGY2NjEyZTdkMTM3NWUwMmRjMDRlZDU5ZDM4MWEwMmEx RTSP/1.0
8694    10.745942   172.26.83.40    10.160.XX.XX    RTSP    231 Reply: RTSP/1.0 200 OK
8695    10.747097   10.160.XX.XX    172.26.83.40    RTSP    563 PLAY rtsp://cdvr1.wp4.catchup1.imagenio.telefonica.net:554/rolling_buffer/2543/2023-01-28T12:29:00Z/2023-01-28T14:00:00Z/vxttoken_cGF0aFVSST0vcm9sbGluZ19idWZmZXIvMjU0My8yMDIzLTAxLTI4VDEyOjI5OjAwWi8yMDIzLTAxLTI4VDE0OjAwOjAwWiZleHBpcnk9MTY3NDk5ODU5NCZjLWlwPTEwLjE2MC40Mi44NCxkZDM3YjU1ODM2Zjk2ZWU4ZjNjMThlODMyYjM1NDcxNGY2NjEyZTdkMTM3NWUwMmRjMDRlZDU5ZDM4MWEwMmEx RTSP/1.0
8696    10.751115   172.26.83.40    10.160.XX.XX    RTSP    160 Reply: RTSP/1.0 200 OK

I can see in the SETUP request that the set top box tells the server that the video on demand is to be delivered through port 27603, and then I can see the MPEG traffic coming from the server towards the iptv interface through that port:

code:
1
2
3
4
5
6
8717    10.950810   172.26.83.40    10.160.XX.XX    MPEG TS 1358    [MP2T fragment of a reassembled packet]
8718    10.952164   172.26.83.40    10.160.XX.XX    MPEG TS 1358    [MP2T fragment of a reassembled packet]
8719    10.953510   172.26.83.40    10.160.XX.XX    MPEG TS 1358    [MP2T fragment of a reassembled packet]
8720    10.954285   172.26.20.39    239.0.2.129 UDP 1442    62024 → 3937 Len=1400
8721    10.954873   172.26.83.40    10.160.XX.XX    MPEG TS 1358    [MP2T fragment of a reassembled packet]
8722    10.956226   172.26.83.40    10.160.XX.XX    MPEG TS 1358    [MP2T fragment of a reassembled packet] Conditional Access Table (CA) [MP2T fragment of a reassembled packet]

However, this traffic is not reaching the decoder at interface br3, IP 192.168.3.200; it looks like the nat module is not working at all.

code:
1
2
root@UDM-SE:/tmp/rtsp# netstat -nat -n | grep 192.168.3.200
root@UDM-SE:/tmp/rtsp#

But both modules are loaded:

code:
1
2
3
root@UDM-SE:/tmp/rtsp# lsmod | grep rtsp
nf_nat_rtsp            16384  0
nf_conntrack_rtsp      16384  1 nf_nat_rtsp

And dmesg shows expected activity:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
[171041.228850] IP_CT_DIR_REPLY
[171041.267517] IP_CT_DIR_REPLY
[171041.276450] found a setup message
[171041.276453] tran='Transport: MP2T/H2221/UDP;unicast;client_port=27777
                '
[171041.276457] lo port found : 27777
[171041.276459] udp transport found, ports=(0,27777,27777)
[171041.276463] expect_related 0.0.0.0:0-10.160.XX.XX:27777
[171041.276465] NAT rtsp help_out
[171041.281205] IP_CT_DIR_REPLY
[171041.289139] IP_CT_DIR_REPLY
[171041.618591] IP_CT_DIR_REPLY
[171041.692847] IP_CT_DIR_REPLY
[171047.676670] teardown handled
[171047.680464] IP_CT_DIR_REPLY

Any suggestion about where to look at this point? I’ve checked the iptables but apparently there is no rule preventing the VOD traffic from reaching the decoder. Furthermore, I have implemented the workaround of adding the following rule to the end of the chain:

code:
1
iptables -t nat -A PREROUTING -i iptv -p udp --dst 10.160.XX.XX -j DNAT --to 192.168.3.200

And then I receive the MPEG streams in the set top box, so it doesn't seem like there is any other iptables rule interfering with this.

Thanks

[ Voor 12% gewijzigd door dogstyx op 29-01-2023 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kariem112
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met Freedom internet Glas, in combinatie met een USG4 of een UDM? Ben even benieuwd wat daar de static routes e.d. zijn, en of de stappen hetzelfde zijn als die voor KPN/XS4all..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

jurroen schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 18:16:
Een half uur geleden is de nieuwe UniFi Network Application (versie 7.4.140) in EA vrijgegeven voor consoles die UniFi OS 3.x draaien. Uit de changelog:
  • Add support for IPTV through IGMP Proxy (for UXG/UniFi OS Consoles with gateway functions).
Ik kan het zelf niet testen (geen live TV), maar dit is wellicht een blessing voor velen :)
Is het al zeker dat het ook voor de USG-3P gaat werken?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kariem112 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:36:
Heeft iemand ervaring met Freedom internet Glas, in combinatie met een USG4 of een UDM? Ben even benieuwd wat daar de static routes e.d. zijn, en of de stappen hetzelfde zijn als die voor KPN/XS4all...
De vraag is dan natuurlijk : Wie levert de Glasvezel aansluiting :?

Dat kan zowel KPN als iemand anders zijn voor zover ik weet...?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kariem112
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
nero355 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 15:12:
[...]

De vraag is dan natuurlijk : Wie levert de Glasvezel aansluiting :?

Dat kan zowel KPN als iemand anders zijn voor zover ik weet...?!
Cambrium :) maar volgens mij is het allemaal KPN netwerk ? Wellicht met iets andere instellingen, maar dat is ook een gedeelte van mijn vraag....

[ Voor 12% gewijzigd door kariem112 op 30-01-2023 16:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• googol101
  • Nu online
stormfly schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 13:46:
[...]

Helder, in de IGMP-proxy zie ik dat ook niet in je screenshot. Maar hoe weet jouw UniFi router van het bestaan van vlan 4 af? Is dat een restant config van coolhva of heb je dit in de GUI ook aan moeten geven?

Wat je eigenlijk zegt is dat het niet stabiel is en je TV een aantal keer stopte waardoor je moest herstarten?
In het verleden heb ik gebruik gemaakt van het script, tot een week of 8 geleden waarna ik iets heb gewijzigd en het niet meer naar behoren werkte. Voldoende kennis om dit zelf te oplossen had ik (helaas) niet.

Voor het instellen heb ik alleen het vinkje "IPTV Support" aangezet. Ik kan dus niet vertellen welke handelingen er nodig zijn bij een schone installatie, maar wel dat mogelijkheden om zaken in te stellen zeer beperkt zijn. Na dat dit goed werkte heb ik ook het script van Coolhva verwijderd.

Het is nu stabiel, maar het restarten van de igmp-proxy lijkt nog niet gedaan te worden door de USG zelf. Dit betekend dat er bij een restart van het systeem of stroomuitval de TV het niet meer doet.

[ Voor 3% gewijzigd door googol101 op 30-01-2023 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermanh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-05 10:47
Heeft iemand al praktische ervaring met de nieuwe TV+ box van KPN?
Dat schijnt een Android TV box te zijn, dus ik ben nieuwsgierig of die box de 'standaard' android app van KPN gebruikt of niet.

Vooral in het kader van de hele reden van dit topic op tweakers.
Heb je voor deze TV+ box Router IP-TV nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hermanh schreef op maandag 6 februari 2023 @ 16:53:
Dat schijnt een Android TV box te zijn, dus ik ben nieuwsgierig of die box de 'standaard' android app van KPN gebruikt of niet.

Volgens @stormfly schijnt daar een experimentele Unicast IPTV optie in te zitten en heb je dus het hele Multicast gedoe straks misschien niet eens nodig! :*)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
hermanh schreef op maandag 6 februari 2023 @ 16:53:

Jeps je hebt de optie om te kiezen tegenwoordig, het beste beeld (hogere bandbreedte + vaste bitrate) blijft alleen in multicast beschikbaar. Voor overige 1080i streams kan je terug schakelen naar unicastmode, en plukt hij de streams van de tv.kpn.com (iTV) farm.

UnFi is ook aan het experimenteren met een IGMP proxy, er lijkt verlichting te komen _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hermanh
Het lijkt erop dat de optie nu een verplichting is geworden. Nieuwe klanten krijgen alleen de tv+ box.
Ook komen er streams met betere kwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hermanh
Even een schaamteloze kopieer actie / samenvatten uit een ander topic van tweakers.

Topic: UDM Pro met KPN FTTH

De nieuwe (Android) ontvanger werkt inderdaad zonder vlan-tagging. Ik heb hem hier draaien als test voor hij officieel gelanceerd werd.

En maakt het voor de kwaliteit van het beeld nog uit of hij wel of geen vlan tagging gebruikt?
"Technisch niet getest, maar wij vinden de beeldkwaliteit van de box beter dan de app's (Samsung Tizen & Philips Android).
Ook zijn er minder haperingen voor het laden."

Volgens de helpdesk van KPN zou er geen kwaliteitsverschil moeten zijn tussen de oude box en de tv app's.

"Dat is deels waar. De Android gebaseerde unicast player hanteert ongeveer dezelfde bitrates als wanneer je
TV kijkt via de multicast feed over ADSL. Bij glasvezel is de bitrate ongeveer 2x zo hoog.
Of dit ook beter beeld geeft hangt af van de bronkwaliteit."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
Ik wou zojuist mijn UDM pro weer even herconfigureren voor KPN IPTV, omdat deze een update had gehad. Ik pak dan altijd de instructie van @fabianishere er bij. Maar nou viel het mij op dat er voorheen iets stond over DHCP optie 60 en dat staat er nu niet meer bij. Is deze optie niet meer nodig en moet ik deze dan bij mij ook weghalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19-05 20:18
hermanh schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 15:39:
Even een schaamteloze kopieer actie / samenvatten uit een ander topic van tweakers.

Topic: UDM Pro met KPN FTTH

De nieuwe (Android) ontvanger werkt inderdaad zonder vlan-tagging. Ik heb hem hier draaien als test voor hij officieel gelanceerd werd.
Weet je toevallig ook hoe bestaande klanten aan de nieuwe ontvanger kunnen komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _AcS_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:45
Huub- schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 13:19:
[...]

Weet je toevallig ook hoe bestaande klanten aan de nieuwe ontvanger kunnen komen?
Ik ben deze week bij de KPN winkel geweest, omdat ik ook graag nieuwe ontvanger wou.
Daar zeiden ze dat je als bestaande klant pas een nieuwe box kan krijgen als je je contract moet verlengen.

Dat staat ook op de site gemeld.

Ben je klant en heb je al Internet en TV?
Dan kan je KPN TV+ alleen bestellen in combinatie met een nieuw KPN Internet 2023 abonnement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huub-
_AcS_ schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 15:10:
[...]

Ik ben deze week bij de KPN winkel geweest, omdat ik ook graag nieuwe ontvanger wou.
Daar zeiden ze dat je als bestaande klant pas een nieuwe box kan krijgen als je je contract moet verlengen.

Dat staat ook op de site gemeld.

Ben je klant en heb je al Internet en TV?
Dan kan je KPN TV+ alleen bestellen in combinatie met een nieuw KPN Internet 2023 abonnement.
Thx, wederom kom je er als bestaande klant bekaaid vanaf 8)7
Zal ook wel ff duren voordat ze op Marktplaats verschijnen. Als iemand er 1 wil ruilen PM me ff, ik heb de oude nog nieuw in de doos liggen >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indy911
  • Laatst online: 20-05 07:50
Phoolie schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:52:
Ik wou zojuist mijn UDM pro weer even herconfigureren voor KPN IPTV, omdat deze een update had gehad. Ik pak dan altijd de instructie van @fabianishere er bij. Maar nou viel het mij op dat er voorheen iets stond over DHCP optie 60 en dat staat er nu niet meer bij. Is deze optie niet meer nodig en moet ik deze dan bij mij ook weghalen?
Die optie is op de WAN interface nodig, niet op de LAN interface. Het script regelt de juiste instellingen op het WAN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nklaver234
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-05 08:49
Mocht je heel graag een nieuwe ontvanger hebben en heb je daar een paar weken geen tv voor over dan kan je ook je tv dienst stoppen. Dat kan al voor de afloopdatum van het contract. De oude ontvanger stuur je dan op naar KPN. Vervolgens sluit je een nieuw tv abo af en krijgt je nieuwe spullen.
Voor de tussentijd zou je dan een NLZIET abo kunnen nemen, die hebben een gratis proefperiode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phoolie
indy911 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 15:50:
[...]

Die optie is op de WAN interface nodig, niet op de LAN interface. Het script regelt de juiste instellingen op het WAN.
Klinkt logisch, maar ik weet vrij zeker dat die ooit wel in die instructie heeft gestaan. Heb namelijk gewoon alle stappen van die instructie doorgelopen en hij stond er net echt nog tussen bij mij op de LAN interface.

Maar heb hem nu weggehaald en alles blijft werken :)

Binnenkort maar eens stoeien om een apart IPTV interface/VLAN te maken naast de LAN interface

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• indy911
Phoolie schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:18:
[...]

Klinkt logisch, maar ik weet vrij zeker dat die ooit wel in die instructie heeft gestaan. Heb namelijk gewoon alle stappen van die instructie doorgelopen en hij stond er net echt nog tussen bij mij op de LAN interface.

Maar heb hem nu weggehaald en alles blijft werken :)

Binnenkort maar eens stoeien om een apart IPTV interface/VLAN te maken naast de LAN interface
Ik weet zelfs heel zeker dat die optie er in heeft gestaan ;). Maar nu niet meer.

De optie is nodig op de WAN interface zodat de IPTV VLAN interface daar de juiste instellingen van de KPN DHCP server krijgt. Geef je die optie niet mee, dan krijg je van die DHCP server ook geen antwoord, komt je IPTV VLAN interface niet op goed op en gaat het niet werken.

Je LAN interface heeft het niet nodig. Heel veel scripts en configs op Internet hebben dat overgenomen van elkaar.

Het bewijs voor bovenstaande is ook door jou nog een keer bevestigd: het werkt zonder ook ;).

Een apart IPTV LAN is nuttig, maar niet eens noodzakelijk, zeker als je een goed werkende IGMP snoop op je switches hebt. Laat nou dat laatste bij sommige Unifi switches wel eens wat te wensen overlaten.

Hoe dan ook, het script van Fabian werkt fantastisch en regelt de IGMP proxy voor de verschillende LAN interfaces gelijk goed in. Kleine moeite dus. Succes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dogstyx
dogstyx schreef op zondag 29 januari 2023 @ 10:29:
[...]

Hi again,

I got the UDM SE kernel source from Ubiquity, I successfully compiled the RTSP modules and loaded them without any issue.

Looking at the traffic of the iptv interface with Tcpdump I can see that the RTSP dialog is going on as it should (10.160.XX.XX is the static iptv address):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8690    10.711517   10.160.XX.XX    172.26.83.40    RTSP    500 DESCRIBE rtsp://cdvr1.wp4.catchup1.imagenio.telefonica.net:554/rolling_buffer/2543/2023-01-28T12:29:00Z/2023-01-28T14:00:00Z/vxttoken_cGF0aFVSST0vcm9sbGluZ19idWZmZXIvMjU0My8yMDIzLTAxLTI4VDEyOjI5OjAwWi8yMDIzLTAxLTI4VDE0OjAwOjAwWiZleHBpcnk9MTY3NDk5ODU5NCZjLWlwPTEwLjE2MC40Mi44NCxkZDM3YjU1ODM2Zjk2ZWU4ZjNjMThlODMyYjM1NDcxNGY2NjEyZTdkMTM3NWUwMmRjMDRlZDU5ZDM4MWEwMmEx RTSP/1.0
8691    10.733588   172.26.20.39    239.0.2.155 UDP 460 53617 → 3937 Len=418
8692    10.739103   172.26.83.40    10.160.XX.XX    RTSP/SDP    612 Reply: RTSP/1.0 200 OKvod 
8693    10.741439   10.160.XX.XX    172.26.83.40    RTSP    539 SETUP rtsp://cdvr1.wp4.catchup1.imagenio.telefonica.net:554/rolling_buffer/2543/2023-01-28T12:29:00Z/2023-01-28T14:00:00Z/vxttoken_cGF0aFVSST0vcm9sbGluZ19idWZmZXIvMjU0My8yMDIzLTAxLTI4VDEyOjI5OjAwWi8yMDIzLTAxLTI4VDE0OjAwOjAwWiZleHBpcnk9MTY3NDk5ODU5NCZjLWlwPTEwLjE2MC40Mi44NCxkZDM3YjU1ODM2Zjk2ZWU4ZjNjMThlODMyYjM1NDcxNGY2NjEyZTdkMTM3NWUwMmRjMDRlZDU5ZDM4MWEwMmEx RTSP/1.0
8694    10.745942   172.26.83.40    10.160.XX.XX    RTSP    231 Reply: RTSP/1.0 200 OK
8695    10.747097   10.160.XX.XX    172.26.83.40    RTSP    563 PLAY rtsp://cdvr1.wp4.catchup1.imagenio.telefonica.net:554/rolling_buffer/2543/2023-01-28T12:29:00Z/2023-01-28T14:00:00Z/vxttoken_cGF0aFVSST0vcm9sbGluZ19idWZmZXIvMjU0My8yMDIzLTAxLTI4VDEyOjI5OjAwWi8yMDIzLTAxLTI4VDE0OjAwOjAwWiZleHBpcnk9MTY3NDk5ODU5NCZjLWlwPTEwLjE2MC40Mi44NCxkZDM3YjU1ODM2Zjk2ZWU4ZjNjMThlODMyYjM1NDcxNGY2NjEyZTdkMTM3NWUwMmRjMDRlZDU5ZDM4MWEwMmEx RTSP/1.0
8696    10.751115   172.26.83.40    10.160.XX.XX    RTSP    160 Reply: RTSP/1.0 200 OK

I can see in the SETUP request that the set top box tells the server that the video on demand is to be delivered through port 27603, and then I can see the MPEG traffic coming from the server towards the iptv interface through that port:

code:
1
2
3
4
5
6
8717    10.950810   172.26.83.40    10.160.XX.XX    MPEG TS 1358    [MP2T fragment of a reassembled packet]
8718    10.952164   172.26.83.40    10.160.XX.XX    MPEG TS 1358    [MP2T fragment of a reassembled packet]
8719    10.953510   172.26.83.40    10.160.XX.XX    MPEG TS 1358    [MP2T fragment of a reassembled packet]
8720    10.954285   172.26.20.39    239.0.2.129 UDP 1442    62024 → 3937 Len=1400
8721    10.954873   172.26.83.40    10.160.XX.XX    MPEG TS 1358    [MP2T fragment of a reassembled packet]
8722    10.956226   172.26.83.40    10.160.XX.XX    MPEG TS 1358    [MP2T fragment of a reassembled packet] Conditional Access Table (CA) [MP2T fragment of a reassembled packet]

However, this traffic is not reaching the decoder at interface br3, IP 192.168.3.200; it looks like the nat module is not working at all.

code:
1
2
root@UDM-SE:/tmp/rtsp# netstat -nat -n | grep 192.168.3.200
root@UDM-SE:/tmp/rtsp#

But both modules are loaded:

code:
1
2
3
root@UDM-SE:/tmp/rtsp# lsmod | grep rtsp
nf_nat_rtsp            16384  0
nf_conntrack_rtsp      16384  1 nf_nat_rtsp

And dmesg shows expected activity:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
[171041.228850] IP_CT_DIR_REPLY
[171041.267517] IP_CT_DIR_REPLY
[171041.276450] found a setup message
[171041.276453] tran='Transport: MP2T/H2221/UDP;unicast;client_port=27777
                '
[171041.276457] lo port found : 27777
[171041.276459] udp transport found, ports=(0,27777,27777)
[171041.276463] expect_related 0.0.0.0:0-10.160.XX.XX:27777
[171041.276465] NAT rtsp help_out
[171041.281205] IP_CT_DIR_REPLY
[171041.289139] IP_CT_DIR_REPLY
[171041.618591] IP_CT_DIR_REPLY
[171041.692847] IP_CT_DIR_REPLY
[171047.676670] teardown handled
[171047.680464] IP_CT_DIR_REPLY

Any suggestion about where to look at this point? I’ve checked the iptables but apparently there is no rule preventing the VOD traffic from reaching the decoder. Furthermore, I have implemented the workaround of adding the following rule to the end of the chain:

code:
1
iptables -t nat -A PREROUTING -i iptv -p udp --dst 10.160.XX.XX -j DNAT --to 192.168.3.200

And then I receive the MPEG streams in the set top box, so it doesn't seem like there is any other iptables rule interfering with this.

Thanks
I will respond to myself for whoever is interested in this: the problem was the nf_nat_rtsp module, which was not working as expected, not finding the transport header. I stumbled upon one post of a person experiencing the same problem, and the solution was to apply this patch to said module. I tried it on my UDM Pro SE, and it works like a charm; I'm able to receive VOD in the two decoders I have at home

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dogstyx
bvk007 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:13:
@fabianishere

Update: RTSP streams werken op een UDM...Nadat de RTSP handshake plaats heeft gevonden wordt de stream gestart, issue was dat deze idd wel op de WAN interface aankwam maar niet doorgezet werd naar de STB.

Met een DNAT regel naar de STB werkt het wel...maar dat is niet de manier. De RTSP conntracker zou die UDP poort open moeten zetten naar de STB...

Nou is jouw kennis m.b.t. de UDM beter dan die van mij...heb jij enig idee waarom de conntracker van https://github.com/maru-sama/rtsp-linux niet werkt? Terwijl deze wel lijkt te werken op een UDM-SE en deze code wordt afaik ook gebruikt in het openwrt project.
Hi @bvk007, you shouldn't need to create a DNAT rule to handle this; the problem apparently lies in the nf_nat_rtsp module, which is not working as expected, not finding the transport header. Look at another post of mine to see how to patch it. I've applied it to my UDM-SE, and it works like a charm with my Spanish IPTV provider. Your mileage will vary if your provider is doing other things, such as serving VOD from a different server than the one used for the negotiation, but there are also workarounds for that. Good luck!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk007
Nice it’s been a while since I’ve looked into this. Now that my UDM is updated to 2.x I should rebuild the conntrack module. Thnx for the update @dogstyx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Heeft iemand een werkende config.json zonder ipv6 beschikbaar?

Na kpn onderhoud moest ik de fixes doorvoeren, en dat werkt allemaal maar ik wil geen ipv6 gebruiken intern.

na wat geklooi met de json files krijg ik geen goede validatie en eigenlijk weet ik ook niet zo goed wat ik weg moet halen, dat is niet echt mijn expertise helaas.

edit: ik heb de 2 nameservers uit lijn 158 en 159 weggehaald, dat snaait ie maar ik krijg alsnog adressen toegewezen

[ Voor 23% gewijzigd door Gunner op 22-02-2023 20:57 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:02
Ik heb hier een losse VLAN nodig op mijn USG. Niet voor IPTV maar omdat onze (zakelijke) provider de IPv6 verbinding over een losse VLAN gooit. In het grote Ubiquiti topic ben ik op dit topic gewezen. Ik wil gaan knutselen, maar loop al direct tegen een probleem aan: ik heb geen idee waar ik config.gateway.json moet zetten.

De controller draait hier op een Raspberry Pi met Ubuntu 20.04, volgens deze documentatie zou de basedir in /usr/lib/unifi moeten staan. Die directory bestaat, dus so far so good.

Volgens deze documentatie moet ik het json-bestand plaatsen in <unifi_base>/data/sites/site_ID. Maar, ik heb geen idee hoe ik de site ID kan achterhalen. Op die pagina staat ook dit:
The original site is named “default”, and every site that is created will be assigned a random string. For example, this is what would be seen in the URL bar when inside the dashboard page of a site
Wat mij nu niet duidelijk wordt: moet ik het bestand plaatsen in <unifi_base>/data/sites/default? Want ik heb dus geen "random string" in de URL van mijn controller staan.

omniscale.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!
posttoast schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 09:46:

Wat mij nu niet duidelijk wordt: moet ik het bestand plaatsen in <unifi_base>/data/sites/default? Want ik heb dus geen "random string" in de URL van mijn controller staan.
Als je 1 site hebt is het antwoord: Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:02
Dank! Ik ben zelf aan het rommelen gegaan (heb zelfs mijn nieuwe vriend ChatGPT er even bijgehaald) maar merk dat de voorbeelden die ik tegenkom net niet aansluiten bij wat ik nodig heb. Kan iemand mij in de goede richting duwen? Ik heb deze uitleg van onze provider gekregen:
/64 voor P2P WAN
Wij hebben foo1:bar1:2:4::/64 gealloceerd voor de point-to-point upstream connectie. Onze router gebruikt foo1:bar1:2:4::1/64 (dit is jullie IPv6 default gateway). Jullie router/firewall gebruikt foo1:bar1:2:4::1:1/64 op de WAN port.

Kortom:
IPv6 voor jullie router: foo1:bar1:2:4::1:1/64
Default gateway: foo1:bar1:2:4::1/64

Laag-2 isolatie
Bovenstaande P2P WAN prefix is beschikbaar door een 802.1Q tagged VLAN ID 1800 op de WAN port van je router/firewall te configureren.

/48 voor alle CE hosts
Wij routeren foo1:bar1:4::/48 naar foo1:bar1:2:4::1:1/64 (jullie uiteinde van de P2P link).
(en nee, de adressen beginnen niet écht met foo1:bar1 ;) )

Onze ipv4 verbinding heeft nu ook een static ip, daarvan wil ik gewoon dat het blijft werken zoals het nu doet. DIe heb ik als volgt ingesteld staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2u5KtWsesiJuKa4zM-_gN_qnXys=/x800/filters:strip_exif()/f/image/s2K0rpMA5XZ2iEWW0XsE7Fji.png?f=fotoalbum_large

Dat kan, als ik het goed begrijp, gewoon zo blijven toch? De instellingen in config.gateway.json komen hier "bovenop" te liggen?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
posttoast schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 11:47:
Dat kan, als ik het goed begrijp, gewoon zo blijven toch? De instellingen in config.gateway.json komen hier "bovenop" te liggen?
Het is aanvullend inderdaad! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-05 16:36
indy911 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 19:31:
[...]

Ik weet zelfs heel zeker dat die optie er in heeft gestaan ;). Maar nu niet meer.

De optie is nodig op de WAN interface zodat de IPTV VLAN interface daar de juiste instellingen van de KPN DHCP server krijgt. Geef je die optie niet mee, dan krijg je van die DHCP server ook geen antwoord, komt je IPTV VLAN interface niet op goed op en gaat het niet werken.

Je LAN interface heeft het niet nodig. Heel veel scripts en configs op Internet hebben dat overgenomen van elkaar.

Het bewijs voor bovenstaande is ook door jou nog een keer bevestigd: het werkt zonder ook ;).

Een apart IPTV LAN is nuttig, maar niet eens noodzakelijk, zeker als je een goed werkende IGMP snoop op je switches hebt. Laat nou dat laatste bij sommige Unifi switches wel eens wat te wensen overlaten.

Hoe dan ook, het script van Fabian werkt fantastisch en regelt de IGMP proxy voor de verschillende LAN interfaces gelijk goed in. Kleine moeite dus. Succes!
Ben sinds kort ook in het bezit van een UDM Pro en wil mijn EB v10 weghalen via het script van Fabian. Moet even kijken hoe dat precies moet en wat de beste link is maar dat komt vast goed met Google. Had wel een vraag, wil bij mijn tv een Flex Mini neerleggen om mijn Unifi netwerk compleet te maken maar las dat die geen IGMP Snooping heeft.

Gaat dat dan wel werken met ITV van KPN na dat ik de stappen van Fabian heb gedaan op mijn UDM Pro?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• indy911
Frid0 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 12:56:
[...]

Ben sinds kort ook in het bezit van een UDM Pro en wil mijn EB v10 weghalen via het script van Fabian. Moet even kijken hoe dat precies moet en wat de beste link is maar dat komt vast goed met Google. Had wel een vraag, wil bij mijn tv een Flex Mini neerleggen om mijn Unifi netwerk compleet te maken maar las dat die geen IGMP Snooping heeft.

Gaat dat dan wel werken met ITV van KPN na dat ik de stappen van Fabian heb gedaan op mijn UDM Pro?
Het gaat wel werken, maar gaat erg ten koste van de performance van je LAN en misschien zelfs wel je WiFi. Beter is een switch te nemen die IGMP snooping ondersteunt.

Als je weet wat je doet, kun je het ook omzeilen door een apart LAN voor IPTV aan te maken (daar helpt de instructie van Fabian je mee) en dat LAN te blokkeren op poorten die toch geen TV signaal hoeven doorgeven (links naar andere switches, de poorten waar je WiFi APs aan zitten). Als je moet vragen hoe dat moet is mijn voorzichtige conclusie dat je beter niet die weg in kunt slaan ;).

Gewoon een switch flex ipv een flex mini, of anders een ander merk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpeedfreakR
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:54

SpeedfreakR

Zoeffff.....

Ik heb mijn KPN IPTV de deur uit gedaan. Dus komt het erop neer dat ik de config voor IPTV ook niet meer nodig heb.
Is er ook een script voor KPN en IPv6 zonder IPTV? Ik kan dit niet vinden op het internet. En heb helaas niet genoeg kennis om te klooien met mijn huidige script.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-05 13:25
SpeedfreakR schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:08:
Ik heb mijn KPN IPTV de deur uit gedaan. Dus komt het erop neer dat ik de config voor IPTV ook niet meer nodig heb.
Is er ook een script voor KPN en IPv6 zonder IPTV? Ik kan dit niet vinden op het internet. En heb helaas niet genoeg kennis om te klooien met mijn huidige script.
Hier heb je geen script voor nodig, dit kan gewoon direct in de webinterface ingesteld worden.

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OfficeGeek
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 01-12-2023
Hoi allen,

Ik heb een usg 3p

Ik heb als eerste de handleiding van hva als eerste de iptv kpn handleiding uitgevoerd zonder problemen. Toen kon mijn iptv tv kastje niet meer updaten en bleef ik loopen. Toen heb ik de iptv op een aparte vlan 661 gezet en daarna werkte alles weer, met 1 groot nadeel dat mijn internet eruit klapt aantal keren per dag. Tv werkt wel stabiel.

Ik heb vanuit de Jason die bij de handleidingen zitten niets aangepast, omdat ik ervanuit ging dat dit al zo gepreped was dat dit juist is.

Wat zou dat kunnen veroorzaken?
Had ik die Jason config nog handmatig moeten tweaken

Zou iemand mij hier in de juiste richting kunnen brengen?

Mvg

Dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik zit al jaren bij Ziggo ondanks dat ik de optie voor KPN glasvezel had, echter was ik huiverig voor de IPTV icm met mijn usg-3gp en cloudkey gen2. Door de prijsverhogingen bij Ziggo wil ik toch de overstap wagen, begrijp ik nou goed dat er in de huidige situatie vrij weinig geconfigureerd hoeft te worden om KPN IPTV in mijn situatie werkend te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garp
shoombak schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 20:00:
Ik zit al jaren bij Ziggo ondanks dat ik de optie voor KPN glasvezel had, echter was ik huiverig voor de IPTV icm met mijn usg-3gp en cloudkey gen2. Door de prijsverhogingen bij Ziggo wil ik toch de overstap wagen, begrijp ik nou goed dat er in de huidige situatie vrij weinig geconfigureerd hoeft te worden om KPN IPTV in mijn situatie werkend te krijgen?
Klopt. Ik zat in dezelfde situatie als jij. De gok gewaagd en het bevalt geweldig. Gewoon doen, die config change is uiteindelijk simpel genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrBuggyB
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-05 15:50
Na een update van mijn UDM Pro naar 2.4.27 kan ik niet meer in unifi-os komen (schijnt zo te zijn bedacht).

Maar nu kan ik het commando uit het script van @fabianishere ook niet meer geven na de upgrade:
cp /mnt/persistent/udm-iptv.conf /etc/udm-iptv.conf

IPTV doet het nu dus ook niet meer. Iemand enig idee hoe ik de boel nu weer aan de praat kan krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huub-
BrBuggyB schreef op zondag 12 maart 2023 @ 17:03:
Na een update van mijn UDM Pro naar 2.4.27 kan ik niet meer in unifi-os komen (schijnt zo te zijn bedacht).

Maar nu kan ik het commando uit het script van @fabianishere ook niet meer geven na de upgrade:
cp /mnt/persistent/udm-iptv.conf /etc/udm-iptv.conf

IPTV doet het nu dus ook niet meer. Iemand enig idee hoe ik de boel nu weer aan de praat kan krijgen?
Met SSH inloggen en dan van daaruit (direct) het script uitvoeren. Zo heb ik het gedaan…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk007
Huub- schreef op zondag 12 maart 2023 @ 18:25:
[...]

Met SSH inloggen en dan van daaruit (direct) het script uitvoeren. Zo heb ik het gedaan…
Idd de unifi-os shell bestaat niet meer...met ssh inloggen en direct Fabian z'n installatiescript aftrappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kajel
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-05 15:33

Kajel

Development in Style

Ik maak al een paar jaar dankbaar gebruik van de setup van @Coolhva met KPN glasvezel en het werkte tot nu toe als een zonnetje. Sinds gisteren valt mijn internet regelmatig weg. Ik denk dat het een storing is bij KPN, maar de KPN website geeft geen storing aan in mijn regio.

Wat is een goede manier om te checken of het niet aan mijn eigen netwerk setup ligt? (bv. config changes in mijn USG)

Wat ik al geprobeerd heb:

- De stappen uitgevoerd die Coolhva in dit bericht deelt. Alles werkt naar behoren (in ieder geval op de momenten dat ik internet heb)
- Naar mijn USG geSSHd en daar het volgende gedaan:
code:
1
ping 1.1.1.1
. Op het moment dat ik geen internet heb, geeft ie
code:
1
Network unreachable

Mijn hypothese: als ik in mijn USG kom en er soms wel internet is en ik op de momenten dat er geen internet is, vanuit de USG niet naar Cloudflare DNS (of iets anders) kan pingen, dan ligt het probleem bij KPN en niet bij mij. Is deze hypothese juist?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coolhva
  • Laatst online: 29-12-2024

Coolhva

Dr. Zero Trust

Topicstarter
Kajel schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:48:
Ik maak al een paar jaar dankbaar gebruik van de setup van @Coolhva met KPN glasvezel en het werkte tot nu toe als een zonnetje. Sinds gisteren valt mijn internet regelmatig weg. Ik denk dat het een storing is bij KPN, maar de KPN website geeft geen storing aan in mijn regio.

Wat is een goede manier om te checken of het niet aan mijn eigen netwerk setup ligt? (bv. config changes in mijn USG)

- De stappen uitgevoerd die Coolhva in dit bericht deelt. Alles werkt naar behoren (in ieder geval op de momenten dat ik internet heb)
code:
1
ping 1.1.1.1
code:
1
Network unreachable

Mijn hypothese: als ik in mijn USG kom en er soms wel internet is en ik op de momenten dat er geen internet is, vanuit de USG niet naar Cloudflare DNS (of iets anders) kan pingen, dan ligt het probleem bij KPN en niet bij mij. Is deze hypothese juist?
je moet ook ff show interfaces doen en kijken of je op dat moment ook een extern IP hebt. Ik denk dat je PPPoE sessie eruit klapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kajel

Kajel

Development in Style

Coolhva schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 16:41:
[...]

je moet ook ff show interfaces doen en kijken of je op dat moment ook een extern IP hebt. Ik denk dat je PPPoE sessie eruit klapt.
Momenteel heb ik weer internet. Dus moet even afwachten totdat 't weer uit ligt. Als je idd gelijk hebt en mijn PPPoE sessie klapt eruit, zou dat aan mijn kant kunnen liggen, of is de kans groter dat het bij KPN ligt?

edit: internet ligt er weer uit. Dit is wat de USG Pro zegt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
admin@ubnt:~$ show interfaces
Codes: S - State, L - Link, u - Up, D - Down, A - Admin Down
Interface    IP Address                        S/L  Description
---------    ----------                        ---  -----------
eth0         192.168.1.1/24                    u/u  LAN
             2a02:a451:f155:1:e263:daff:fe27:af9b/64
eth0.66      192.168.66.1/24                   u/u
eth1         -                                 A/D
eth2         -                                 u/u  WAN
eth2.4       10.227.229.219/22                 u/u  IPTV
eth2.6       -                                 u/u  WAN
eth3         -                                 A/D

Als ik wel internet heb, dan staat er dit

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
             2a02:a451:f155:1::1/64
pppoe2       84.83.143.65                      u/u

Dus inderdaad, geen extern IP meer, PPPoE sessie ligt eruit.

De vraag is, ligt dat aan mijn kant of KPN's kant?

[ Voor 82% gewijzigd door Kajel op 14-03-2023 16:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coolhva

Coolhva

Dr. Zero Trust

Topicstarter
Kajel schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 16:45:
[...]

Momenteel heb ik weer internet. Dus moet even afwachten totdat 't weer uit ligt. Als je idd gelijk hebt en mijn PPPoE sessie klapt eruit, zou dat aan mijn kant kunnen liggen, of is de kans groter dat het bij KPN ligt?

edit: internet ligt er weer uit. Dit is wat de USG Pro zegt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14

Als ik wel internet heb, dan staat er dit

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
             2a02:a451:f155:1::1/64
pppoe2       84.83.143.65                      u/u

Dus inderdaad, geen extern IP meer, PPPoE sessie ligt eruit.

De vraag is, ligt dat aan mijn kant of KPN's kant?
KPN of je NTU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kajel

Kajel

Development in Style

NTU is het kastje waar de ethernet kabel uitkomt die in mijn USG Pro gaat, right?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coolhva

Coolhva

Dr. Zero Trust

Topicstarter
Kajel schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:51:
[...]

NTU is het kastje waar de ethernet kabel uitkomt die in mijn USG Pro gaat, right?
Yup. Je kan ook het PPPoE log nakijken in de USG:

code:
1
2
$ show log | match pppd
show interfaces pppoe pppoe2 log

[ Voor 22% gewijzigd door Coolhva op 14-03-2023 17:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kajel

Kajel

Development in Style

Coolhva schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 17:51:
[...]

Yup. Je kan ook het PPPoE log nakijken in de USG:

code:
1
2
$ show log | match pppd
show interfaces pppoe pppoe2 log
Dit zeggen de logs

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Mar 14 16:22:19 ubnt pppd[18844]: Modem hangup
Mar 14 16:22:19 ubnt pppd[18844]: Connection terminated: no multilink.
Mar 14 16:22:19 ubnt pppd[18844]: Failed to disconnect PPPoE socket: 149 Operation already in progress
Mar 14 16:23:07 ubnt pppd[21911]: pppd 2.4.4 started by root, uid 0
Mar 14 16:23:07 ubnt pppd[21911]: Connected to 60:7e:cd:95:90:5b via interface eth2.6
Mar 14 16:23:07 ubnt pppd[21911]: Connect: ppp0 <--> eth2.6
Mar 14 16:23:07 ubnt pppd[21911]: PAP authentication succeeded
Mar 14 16:23:07 ubnt pppd[21911]: peer from calling number 60:7E:CD:95:90:5B authorized
Mar 14 16:23:07 ubnt pppd[21911]: local  IP address 84.xx.xx.xx
Mar 14 16:23:07 ubnt pppd[21911]: remote IP address 195.xx.xx.xx
Mar 14 16:23:07 ubnt pppd[21911]: primary   DNS address 195.xx.xx.xx
Mar 14 16:23:07 ubnt pppd[21911]: secondary DNS address 195.xx.xx.xx
Mar 14 16:23:10 ubnt pppd[21969]: Connection terminated: no multilink.
Mar 14 16:23:10 ubnt pppd[21969]: Modem hangup

En dat veelvuldig herhaald.
Wat ik overigens soms zie als variatie op de regels waar de IP adressen verkondigd worden:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Mar 14 17:54:46 ubnt pppd[11638]: PAP authentication succeeded
Mar 14 17:54:46 ubnt pppd[11638]: peer from calling number 60:7E:CD:95:90:5B authorized
Mar 14 17:54:46 ubnt pppd[11638]: local  LL address fe80::d92f:etc
Mar 14 17:54:46 ubnt pppd[11638]: remote LL address fe80::627e:etc
Mar 14 17:54:47 ubnt pppd[11638]: local  IP address 84.xx.xx.xx
Mar 14 17:54:47 ubnt pppd[11638]: remote IP address 195.xx.xx.xx
Mar 14 17:54:47 ubnt pppd[11638]: primary   DNS address 195.xx.xx.xx
Mar 14 17:54:47 ubnt pppd[11638]: secondary DNS address 195.xx.xx.xx

Maar die LL adresses toont ie niet altijd als ie opnieuw connect

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kajel schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:48:

code:
1
ping 1.1.1.1
code:
1
Network unreachable

Wat doet het modem van de provider? Als je provider modem wel goed draait dan weet je dat het de USG is qua defecte adapter (bekend issue) of een stukje configuratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kajel schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 18:00:
[...]

Dit zeggen de logs

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Mar 14 16:22:19 ubnt pppd[18844]: Failed to disconnect PPPoE socket: 149 Operation already in progress
Mar 14 16:23:07 ubnt pppd[21911]: Connected to 60:7e:cd:95:90:5b via interface eth2.6
Mar 14 16:23:07 ubnt pppd[21911]: peer from calling number 60:7E:CD:95:90:5B authorized

Wat ik overigens soms zie als variatie op de regels waar de IP adressen verkondigd worden:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Mar 14 17:54:46 ubnt pppd[11638]: peer from calling number 60:7E:CD:95:90:5B authorized

Kan prima aan je adapter liggen die op zijn einde is, of iets met MTU configuratie?

You've trimmed the logs excessively (date/time and daemon who provided
the message are missing), but the "Modem hangup" is normal for pppd
when it receives a modem hangup signal from the modem - for the old
RS-232 serial protocol, this would be the "CD" (Carrier Detect") pin
dropping - in other words, this is a signal _generated_ by the modem
saying that the serial connection has been broken. Now what caused
the modem device to say that is something you'll have to investigate.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolhva

Coolhva

Dr. Zero Trust

Topicstarter
Kajel schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 18:00:
[...]

Dit zeggen de logs

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14

code:
1
2
3
4
5
6
7
8

https://forum.kpn.com/int...et-door-ntu-kastje-498833

NTU al van de stroom afgehaald en er opnieuw opgezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kajel

Kajel

Development in Style

Zojuist gedaan, ben benieuwd of dit helpt

update: internet valt nog steeds soms weg. Heb nu het ondenkbare gedaan: mijn USG even vervangen voor de Experia box.

[ Voor 17% gewijzigd door Kajel op 14-03-2023 19:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kajel

Kajel

Development in Style

Ik begrijp er niks meer van. Met de Experia box ipv de USG Pro blijft het internet stabiel werken. Voor de duidelijkheid: ik heb de USG van de NTU afgehaald, en de Experia box op de NTU aangesloten. De "master" switch die op de USG aangesloten was, heb ik op een van de Experia box LAN poorten aangesloten.

Internet lijkt het nu stabiel te doen.

Wat ik niet begrijp, is dat dit lijkt te suggereren dat het probleem in mijn eigen netwerk setup (de Unifi spullen dus) ligt. Ik heb daar niks aan veranderd in de afgelopen 6 maanden minimaal. Toch heb ik pas sinds gisteren problemen met mijn internet.

Ik weet niet zo goed waar ik nu moet zoeken, maar zou graag weer terugwillen naar de oude setup met de USG op de NTU enzo. Als iemand suggesties heeft waar ik moet kijken, dan hou ik me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 24-04 00:10
Is het zo'n apparaat waarvan de voeding en de usb stick nogal eens het loodje leggen?

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garp
Zou idd de voeding kunnen zijn. Mijn USG had ook gedoe een jaar of 2 geleden. Bleek de voeding te zijn.

Factory reset, re-adopt en re-provisionen zou mogelijk ook kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kajel

Kajel

Development in Style

garp schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 21:48:
Zou idd de voeding kunnen zijn. Mijn USG had ook gedoe een jaar of 2 geleden. Bleek de voeding te zijn.
Hoe kom je erachter dat het de voeding is? Ik kan tot nu toe nl. wel altijd gewoon in de USG via SSH. Dus het lijkt er niet op dat ie zonder stroom komt te zitten ofzo.
Bedoel je dan dat ie te weinig stroom krijgt en daarom de PPPoE connectie laat vallen?
Factory reset, re-adopt en re-provisionen zou mogelijk ook kunnen helpen.
Dat ga ik morgen even proberen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indy911
Kajel schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 22:40:
[...]

Hoe kom je erachter dat het de voeding is?
Door de voeding om te wisselen? ;).

Ik heb vergelijkbare problemen gehad destijds met mijn USG. Weekje instabiel en toen was de USG ineens helemaal weg met wazig brandende LEDjes. Vervangen van de voeding loste het gelijk op.

Kijk even naar de voeding van de experiabox. Bij mij had die dezelfde connector, spanning en amperage als die van de USG. Was dus snel omgewisseld :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kajel

Kajel

Development in Style

indy911 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 07:23:
[...]

Door de voeding om te wisselen? ;).

Ik heb vergelijkbare problemen gehad destijds met mijn USG. Weekje instabiel en toen was de USG ineens helemaal weg met wazig brandende LEDjes. Vervangen van de voeding loste het gelijk op.

Kijk even naar de voeding van de experiabox. Bij mij had die dezelfde connector, spanning en amperage als die van de USG. Was dus snel omgewisseld :).
Ik heb een USG 4 Pro, daarbij zit de voeding intern. Maar ik kan em natuurlijk openschroeven en kijken wat voor voeding erin moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kajel schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 10:22:
Ik heb een USG 4 Pro, daarbij zit de voeding intern. Maar ik kan em natuurlijk openschroeven en kijken wat voor voeding erin moet.
Bepaalde revisies van de uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+) kennen ook een brakke voeding dus misschien speelt er zoiets bij de USG 4 Pro ook :?

Ik hoop het niet voor je, maar je weet het maar nooit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kajel

Kajel

Development in Style

Update: ik heb een factory reset gedaan op de USG 4 Pro. Daarna adopt + provision gedaan. Nog steeds heel regelmatig Modem hangup helaas.

Ik weet echt even niet wat ik hiermee aanmoet. Ik heb voor nu de Experiabox maar op de NTU aangesloten en mijn master switch (waar andere switches + access points achterhangen) daarop aangesloten. De USG is ertussen uit en staat ook uitgeschakeld.
Het goede nieuws is dat ik nu stabiel internet lijk te hebben.

Het slechte nieuws is dat mijn netwerk overhoop ligt. Ik kan niet meer bij m'n Unifi cloud key, en die heeft volgens het display nog steeds het oude static IP wat ik em gegeven heb toen de USG er nog tussen zat. Maar da's op een heel ander subnet wat volgens mij helemaal niet meer hoort te bestaan (192.168.1.1/24). De Experiabox deelt adressen uit in de 192.168.2.x range.
Doordat ik niet bij de cloud key kan, kan ik ook de switches niet herconfigureren. Mijn ShieldTV die in een tagged VLAN zat toen ik de USG nog aan had, kan niet bij Netflix/Amazon Prime etc.

Wat betreft het probleem met de USG en PPPoE verbinding oplossen: Eerdere suggestie was dat de PPPoE verbinding op mijn USG eruit knalt omdat de voeding stuk zou zijn, maar die begrijp ik even niet. Want als de voeding stuk zou zijn, zou ik verwachten dat de USG in zijn geheel uit zou vallen. Maar toen ik em nog aan had staan, routeerde hij verder al het interne netwerk verkeer prima. Mis ik hier iets?

Ik zie nu een aantal opties om verder te gaan:

- Contact opnemen met KPN om te kijken of het aan hun kant ligt. Ik verwacht dat die gaan zeggen dat ze niet kunnen helpen omdat ze alleen de Experia box ondersteunen (en die doet het)
- Contact opnemen met Ubiquity in de hoop dat ik daar wijzer van wordt

Ik baal hier enorm van want alles draaide 2+ jaar zonder problemen en nu is er vooral gezeik...
Iemand anders nog suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Draai eens effe een tijdje NAT achter NAT met de USG 4 Pro als Client van de ExperiaBox en kijk eens of dat stabiel blijft werken :?

Als dat zo goed blijkt te werken dan is het de PPPoE toestand die ergens een probleem heeft zitten en zo niet dan is er meer aan de hand! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kajel

Kajel

Development in Style

nero355 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 00:03:
[...]

Draai eens effe een tijdje NAT achter NAT met de USG 4 Pro als Client van de ExperiaBox en kijk eens of dat stabiel blijft werken :?
Thanks, da's ook een goeie tip!

Ik neem aan dat dat concreet betekent:
- Sluit Experia WAN poort op NTU aan
- Sluit Experia LAN poort op WAN poort van USG 4 Pro aan
- Geef USG 4 Pro DHCP reservation in Experia en zet de USG 4 Pro in DMZ

toch?
Als dat zo goed blijkt te werken dan is het de PPPoE toestand die ergens een probleem heeft zitten en zo niet dan is er meer aan de hand! :)
"PPPoE toestand die een probeem heeft" -> betekent feitelijk dat het probleem in de NTU of bij KPN ligt toch? M.a.w. als de USG 4 Pro achter de Experia box gewoon goed werkt, dan is er met de USG 4 Pro niks aan de hand? Of is dat een te snelle conclusie?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• indy911
Kajel schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 00:33:

"PPPoE toestand die een probeem heeft" -> betekent feitelijk dat het probleem in de NTU of bij KPN ligt toch? M.a.w. als de USG 4 Pro achter de Experia box gewoon goed werkt, dan is er met de USG 4 Pro niks aan de hand? Of is dat een te snelle conclusie?
Als het maanden heeft gewerkt en het ineens niet meer werkt, is de conclusie niet "er is niets veranderd". De conclusie is: "er is iets veranderd en ik weet niet wat".

De voeding was een suggestie, niet meer dan dan dat. Een aantal mensen op dit forum (waaronder ikzelf) kunnen voorbeelden geven dat een USG "rare" dingen doet als de voeding stuk is (of, zoals in mijn geval, op het punt stond van stuk gaan). Als je dat kan uitsluiten, mooi! Op naar de volgende mogelijk oorzaak.

Als ik goed begrijp gebruik je een USG Pro in combinatie met een Cloud Key. Heb je de software van die USG wel eens bijgewerkt? Of die van de cloudkey? Op het Unifi forum is aangetoond dat tussen software versies van de controller (of de USG zelf) soms "default configuraties" veranderen. Daardoor *lijkt* het alsof jij niets veranderd hebt, maar in de praktijk is dat dus wel degelijk het geval.

Daarnaast zijn er - met meer recente software van Unifi - behoorlijk wat meldingen van problemen op PPPoE verbindingen, zeker in combinatie met een GPON NTU. Die lijken redelijk moeilijk te vangen en worden misschien veroorzaakt door de keten van apparatuur tot en met de routers in de KPN wolk. Die heb je niet onder controle, en daar kan recent heel veel veranderd zijn zonder dat je het weet (software en hardware upgrades). Als de combinatie met de Experiabox zonder problemen werkt, betekent dat niet vanzelfsprekend dat het probleem niet in de KPN wolk veroorzaakt wordt. Het betekent (helaas) waarschijnlijk wel dat je van KPN geen oplossing hoeft te verwachten - zij kunnen immers aantonen dat hun gedeelte van de dienstverlening doet wat afgesproken is.

Een laatste die nog al eens voor problemen zorgt (zeker in combinatie met GPON) is MTU. De combinatie van VLANs en PPPoE op je WAN verbinding snoept behoorlijk wat van je MTU af. Daar is een oplossing voor bedacht die KPN wel ondersteunt, maar de controller van de Cloud Key niet. Dan zal je dus met je .json aan de slag moeten. Ook hier loop je dan weer aan tegen het feit dat er uiteenlopende combinaties apparatuur in het veld staan, waarbij je het soms wel en soms niet voor elkaar krijgt. Misschien heeft KPN aan hun kant recent wat doorgevoerd, waar een bug of probleem zich ineens nu wel aan jouw kant manifesteert. Mijn oude USG (inmiddels vervangen door een Dream Machine Pro) vertikte het om die json met MTU aanpassingen te verwerken, zelfs terwijl die op een andere USG feilloos draaide. Leg dat maar eens uit.

Kortom: zo makkelijk is het allemaal niet. Voor dit soort problemen is de beste stap meestal een packet capture maken en die voorleggen aan iemand die tot op bit-en-byte niveau een protocol als PPPoE begrijpt en precies kan zien wat er misgaat.

Overigens is het niet zo moeilijk om die Cloud Key weer bereikbaar te maken: als je op je client handmatig een (tweede) IPadres in het juiste subnet configureert kun je er zo weer bij. Het default LAN op een Experiabox heeft volgens mij als reeks 192.168.2.0/24, terwijl je Cloud Key in 192.168.1.0/24 zit. Let er ook op dat KPN het adres .254 als default gateway gebruikt, in plaats van .1.
Pagina: 1 ... 42 ... 56 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van IPTV in combinatie met Ubiquiti. Algemene vragen over Ubiquiti horen thuis in [Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 of een los topic.