Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-07 10:26

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

JungleJim schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:01:
[...]

Ah dat is een goede inderdaad, quickleave moet uitstaan als je meerdere kastjes hebt. In de nieuwste versie van het script udm-iptv (3.0.6) staat quickleave aan voor de IGMP Proxy die standaard wordt gebruikt (improxy).

@CrankyGamerOG je kunt quickleave uitzetten door op de UCG Fiber in /etc/udm-iptv.conf de setting IPTV_IGMPPROXY_DISABLE_QUICKLEAVE op true te zetten (IPTV_IGMPPROXY_DISABLE_QUICKLEAVE="true") en dan udm-iptv script herstarten met 'systemctl restart udm-iptv'.
Dit was het, nu werkt hij boven ook prima _/-\o_
Ook al keek ik geen zelfde kanalen en was de andere uit, toch heeft dit geholpen

[ Voor 5% gewijzigd door CrankyGamerOG op 28-05-2025 12:06 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pboelhouwer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17:39
JungleJim schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 17:33:
* in plaats van de default improxy igmpproxy gebruiken, dit doe je door igmpproxy te installeren met 'apt install igmpproxy', in /etc/udm-iptv de setting 'IPTV_IGMPPROXY_PROGRAM' op 'igmpproxy' te zetten, en vervolgens de service herstarten met 'systemctl restart udm-iptv'
Wat is het verschil tussen de 2? Is igmpproxy nieuwe/beter?
Voor improxy kun je bij reconfig voor v2 en v3 kiezen (standaard 3 volgens mij) en dat werkt prima hier maar was benieuwd of het loont om igmpproxy te gaan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgiebels
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17:11
pboelhouwer schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 19:51:
[...]

Voor improxy kun je bij reconfig voor v2 en v3 kiezen (standaard 3 volgens mij) en dat werkt prima hier maar was benieuwd of het loont om igmpproxy te gaan gebruiken.
Bij mij zet hij hem standaard op v2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pboelhouwer
mgiebels schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 19:53:
[...]

Bij mij zet hij hem standaard op v2
Is dat ook met "udm-iptv v3.0.6"?
Die v3 was ook een aannamen gebaseerd op mijn config en een aantal configs die ik zag terug bladerend hier (IPTV_IGMPPROXY_IGMP_VERSION="3").

Maakt ook niet uit voor de vraag: is improxy of igmpproxy technisch beter?

Terugbladerend in het topic lees ik dat "vroeger" igmpproxy gebruikt werd, maar toen unifi improxy er standaard bij deed dat dit de gebruikte igmp proxy werd. (is natuurlijk makkelijker).

Ben nieuwsgierig of en wat de verschillen zijn. kan ook zijn dat het er niet is, dat is ook een antwoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:47
pboelhouwer schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 19:51:
[...]

improxy is volgens mij wat meer "lightweight". Feature-wise zijn ze voor zover ik snel kon zien redelijk gelijk.

Als improxy goed werkt is er geen reden om igmpproxy te gebruiken. improxy ondersteunt idd zowel IGMPv2 en IMGPv3 maar heb daar nog nooit verschil tussen gemerkt. igmpproxy ondersteunt alleen IGMPv2 (volgens de docs). De default voor improxy is trouwens IGMPv2.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JungleJim
pboelhouwer schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 20:31:
[..]
Terugbladerend in het topic lees ik dat "vroeger" igmpproxy gebruikt werd, maar toen unifi improxy er standaard bij deed dat dit de gebruikte igmp proxy werd. (is natuurlijk makkelijker).
Klopt, oudere Unifi OS versies hadden geen ondersteuning voor IGMP Proxy (Network Application ook niet).

Het udm-iptv script installeerde daarom de igmpproxy. Maar sinds udm-iptv versie 3.0.3 gebeurt dat niet meer en wordt improxy als default gebruilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pboelhouwer
@JungleJim thanks voor beide posts, dat zijn precies de antwoorden naar waar ik op zoek was.
Helemaal goud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgiebels
ik had hem weer terug gezet op improxy en lijkt wel sneller te zappen als hij al deed.
Heb ook sinds kort de DNS server van KPN niet meer op me TV vlan maar van cloudflare dat scheelde ook al hoop snelheid.

Kwam ik tegen ook op KPN forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
Ik merk toch verschil met improxy weer aan met V3 hij staat opeens stil seconden of 20 als je 10 min zit te kijken en gaat dan weer spelen.

Ik heb hem weer terug gezet op V2 met improxy kijken of dat beter gaat.
Gaat hij dan weer in de haper gaat igmpproxy weer aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mgiebels schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 13:19:
Ik merk toch verschil met improxy weer aan met V3 hij staat opeens stil seconden of 20 als je 10 min zit te kijken en gaat dan weer spelen.

Ik heb hem weer terug gezet op V2 met improxy kijken of dat beter gaat.
Gaat hij dan weer in de haper gaat igmpproxy weer aan
KPN schrijft in de aansluit voorwaarden IGMP v2. Stick to the plan :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mgiebels
stormfly schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 14:22:
[...]

KPN schrijft in de aansluit voorwaarden IGMP v2. Stick to the plan :)
Nu met V2 werkt het prima zijn nu inmiddels uur verder zonder hicks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucket
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:54
Nou, ik weet niet wat ik verkeerd geconfigureerd heb, maar...

Afgelopen dag heb ik de gehele Dream Machine Pro opnieuw opgezet. Alles in VLAN's (core (=default), servers, home, guest, iptv, enz) met dus losse subnets. Mijn fiber is rechtstreeks aangesloten op de eerste SFP+ port via een Zaram-module.

Voorheen heeft alles gewerkt (toen had ik alleen default, guest en iptv).
Ik heb het IPTV-netwerk VLAN 50 gegeven. Daarnaast igmpproxy geinstalleerd (en reboot) en het fabian-script (instellingen hieronder). Maar ik krijg het gewoon niet meer werkend. Zet ik het op Multicast, dan bevriest het beeld na 5 seconden. Kijk ik via diagnose, zie ik daar helemaal geen meldingen.
Heb de kpn-box al een reset gegeven en opnieuw geconfigureerd.

Ook de checklist van @JungleJim erbij gehouden en zover ik zie, alles gedaan. Ik snap er helemaal niks van.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
## Example configuration for udmp-iptv ##
# Interface on which IPTV traffic enters the router
IPTV_WAN_INTERFACE="eth9"
# ID of VLAN which carries IPTV traffic (use 0 if no VLAN is used)
IPTV_WAN_VLAN="4"
# Name of the IPTV VLAN interface
IPTV_WAN_VLAN_INTERFACE="iptv"
# IP ranges from which the IPTV traffic originates (separated by spaces)
IPTV_WAN_RANGES="213.75.0.0/16  217.166.0.0/16  195.121.0.0/16"
# IPTV_WAN_RANGES="0.0.0.0/0"
# DHCP options to send when requesting an IP address
IPTV_WAN_DHCP_OPTIONS="-O staticroutes -V IPTV_RG"
# LAN interfaces on which IPTV should be made available
IPTV_LAN_INTERFACES="br50"
# Disable quickleave for igmpproxy
IPTV_IGMPPROXY_DISABLE_QUICKLEAVE="true"
# Enable debugging for igmpproxy
IPTV_IGMPPROXY_DEBUG="false"
IPTV_IGMPPROXY_PROGRAM="igmpproxy"
IPTV_IGMPPROXY_IGMP_VERSION="2"

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
Please share the following output with the developers:
=== Configuration ===
WAN Interface: eth9
WAN VLAN: 4 (dev iptv)
WAN DHCP: true (options "-O staticroutes -V IPTV_RG")
WAN Ranges: 213.75.0.0/16  217.166.0.0/16  195.121.0.0/16
LAN Interfaces: br50
IGMP Proxy quickleave disabled: true
IGMP Proxy debug: false
=== IP Link and Route ===
52: iptv@eth9: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UP group default qlen 1000
    inet 10.174.217.25/22 brd 10.174.219.255 scope global iptv
       valid_lft forever preferred_lft forever
10.174.216.0/22 proto kernel scope link src 10.174.217.25
213.75.112.0/21 via 10.174.216.1 metric 252
=== Service Logs ===
Jun 02 20:11:24 Buckens-UDM-Pro udm-iptvd[80308]: Obtaining IP address for VLAN interface
Jun 02 20:11:24 Buckens-UDM-Pro udm-iptvd[80329]: udhcpc: started, v1.30.1
Jun 02 20:11:24 Buckens-UDM-Pro udm-iptvd[80329]: udhcpc: sending discover
Jun 02 20:11:24 Buckens-UDM-Pro udm-iptvd[80329]: udhcpc: sending select for 10.174.217.25
Jun 02 20:11:25 Buckens-UDM-Pro udm-iptvd[80329]: udhcpc: lease of 10.174.217.25 obtained, lease time 3600
Jun 02 20:11:25 Buckens-UDM-Pro udm-iptvd[80308]: NATing IPTV network ranges (if necessary)
Jun 02 20:11:25 Buckens-UDM-Pro udm-iptvd[80308]: Creating static routes (if necessary)
Jun 02 20:11:25 Buckens-UDM-Pro udm-iptvd[80308]: Setting up IGMP Proxy
Jun 02 20:11:25 Buckens-UDM-Pro udm-iptvd[80308]: Using igmpproxy...
Jun 02 20:11:25 Buckens-UDM-Pro udm-iptvd[80308]: Starting IGMP Proxy

[ Voor 30% gewijzigd door Bucket op 02-06-2025 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
@Bucket werkt het ook niet met improxy?

En check ook even de zone-based firewall, als je alles opnieuw hebt opgezet ga ik ervan uit dat die nu aan staat? Je IPTV VLAN moet dan in de Internal zone zitten. Of als ie in een eigen zone zit moet je wel zorgen dat je de juiste regels hebt tussen External zone en die zone.

En je kunt ook debug log van de IGMP proxy aanzetten, dan krijg je wat meer info in de log van het script.

IPTV_WAN_RANGES kun je trouwens het beste op "0.0.0.0/0" zetten, zal denk ik niet je probleem oplossen maar is wel toekomstbestendiger.

[ Voor 11% gewijzigd door JungleJim op 02-06-2025 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pboelhouwer
Bucket schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:13:
Maar ik krijg het gewoon niet meer werkend. Zet ik het op Multicast, dan bevriest het beeld na 5 seconden.
En als je een programma dat reeds geweest terug kijkt of een live paar seconden terug spoelt (zodat het niet live is), werkt het dan wel of ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucket
@JungleJim helaas, dan werkt het ook niet.
Maar die zone-based firewall klinkt wel "aannemelijk". Als ik nu kijk, staat het IPTV-VLAN gewoon bij Internal. Kijk ik dan in de matrix, dan is Interntal-External "Allow All", maar External-Internal is "Allow Return".
Heb jij (of staat er ergens) een voorbeeld hoe ik hiervoor het beste een losse zone kan maken (als dat al moet)?

De "0.0.0.0/0" maakte idd geen verschil uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
@Bucket ik heb het IPTV netwerk ook bij Internal staan, en dan is Internal->External idd Allow All en External -> Internal Allow Return. Dat is ook goed, want de TV Box initieert de stream (Internal->External) en het IPTV verkeer is vervolgens return verkeer.

Losse zone maken is niet per se nodig. Aangezien je ook eerst beeld krijgt wat daarna bevriest dan lijkt me dat eerder aan IGMP issue liggen.

Op unicast werkt het wel denk ik? En probeer eens een reboot van je UDM Pro. En een dubbelcheck of je echt wel alle instellingen in de Network Application goed hebt staan en niet per ongeluk toch ergens een vinkje bent vergeten.

[ Voor 10% gewijzigd door JungleJim op 02-06-2025 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucket
@JungleJim reboot al paar keer uitgevoerd, brengt helaas geen rust.
Unicast werkt inderdaad vlekkeloos.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L9hL1XbyKjRXVOLn6lIXlkyoqsA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BDkojnCgPmJPQZ6Y6zHRAlXm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Mj3WAHxfQdoje0D0BxEDsjT4pI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HlePx3CSehSdS7pqOzlntMsW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m5WzahbOdI0usuHKCCRnACX5cBM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LD8EVlxY7jXlzoL89R30jcQx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DH3PuPt8IMdGvGbewLjPJUvRRCs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4T8h30WEik3PiZUCWzt5lwee.png?f=user_large

[ Voor 24% gewijzigd door Bucket op 02-06-2025 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucket
pboelhouwer schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:33:
[...]

En als je een programma dat reeds geweest terug kijkt of een live paar seconden terug spoelt (zodat het niet live is), werkt het dan wel of ook niet?
@pboelhouwer ja, dat werkt wel.
Een oude aflevering uit de gids: werkt
Huidige uitzending: iets terug spoelen en kijken, dat werkt ook

[ Voor 14% gewijzigd door Bucket op 02-06-2025 21:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JungleJim
@Bucket instellingen lijken idd goed te staan zo. Vreemd dat het niet goed werkt.

Klopt het dat je op XGS-PON netwerk zit, omdat je een Zaram SFP hebt?

Als dat zo is kun je ook even in het [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken topic vragen, daar zag ik wel wat meer posts voorbij komen waarbij IPTV icm Zaram niet lekker werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucket
JungleJim schreef op maandag 2 juni 2025 @ 21:10:
@Bucket instellingen lijken idd goed te staan zo. Vreemd dat het niet goed werkt.

Klopt het dat je op XGS-PON netwerk zit, omdat je een Zaram SFP hebt?

Als dat zo is kun je ook even in het [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken topic vragen, daar zag ik wel wat meer posts voorbij komen waarbij IPTV icm Zaram niet lekker werkte.
Het rare is: tot vorige week (vrijdag) werkte het gewoon met de oude setup (minder aantal VLAN's).
Heb nog steeds het vermoeden, dat ik zelf ergens een config-fout heb gemaakt. Vandaag dus ook alles weer opnieuw opgebouwd, maar nog steeds hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pboelhouwer
Ik heb precies hetzelfde als Bucket.
Bij mij werkte prima tot ik een V3 naar V2 zette (29 mei) Toen ging het fout. Weer terug naar V3 loste het niet op. Ook igmpproxy installeren en configureren hielp niet meer.

Mijn gevoel zegt dat Improxy/igmpproxy het issue is.
Omdat we alleen het journaal kijken en ik het druk heb gehad ben ik er nog niet verder mee gegaan.

Ik denk dat mijn aanpak wordt igmpproxy deïnstalleren en script verwijderen, dan een UDM restart en dan opnieuw script installeren en àlles standaard laten.

Ps. Ik heb KPN met AON dus via glasconverter is de UDM(SE) aangesloten op UTP via poort 9.

Zou me verbazen als het de Zarem SFP is die dit veroorzaakt, maar je kan niks uitsluiten.

[ Voor 4% gewijzigd door pboelhouwer op 02-06-2025 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucket
@JungleJim en @pboelhouwer welke versie van Network draaien jullie?
Ik kreeg namelijk gelijk versie 9.1.120 aangeboden na de reset van de omgeving en die heb ik maar gelijk geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
@Bucket ik zit op mijn UDM Pro op Unifi OS 4.2.12 en Network Application 9.2.84. Maar moet zeggen dat het op eerdere versies bij mij altijd heeft gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pboelhouwer
OS 4.2.12
Application 9.1.96

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucket
Vandaag nog een keer alles opnieuw opgebouwd, maar nu met andere ip-reeksen voor de VLAN's.
Voorheen werkte ik met 10.x.x.x subnets, maar afgelopen dagen had ik die omgezet naar 172.18.x.x.
Tijdens het speuren via de commandline, kwam ik de /etc/igmpproxy.conf tegen. Daarin stonden alleen vermeldingen voor 10.x en 192.x. Nu maakt het script van fabian volgens mij gebruik van een eigen igmp-config, maar het triggerde bij mij wel het verschil met vorige config.

Dus nu alles weer om naar 10.x.x.x en jawel, hij werkt op multicast... voor bijna 5 minuten. Beeld/geluid liep vast.
Script een reconfigure gegeven voor de zekerheid, maar blijft nu weer stoppen tussen de 7 en 10 seconden. UDM een herstart gegeven, script start weer netjes op... kpn-box hang toch weer tussen de 7 en 10 sec.

Het is een kleine verbetering, aangezien hij afgelopen dagen al binnen 2 seconden stopte. Dus, nu maar tv uit en alles laten syncen (zoals het advies op https://github.com/renedi...ain/KPN%20multicast%20UDM).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pboelhouwer
Bucket schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 16:27:
Dus nu alles weer om naar 10.x.x.x en jawel, hij werkt op multicast... voor bijna 5 minuten. Beeld/geluid liep vast.
Script een reconfigure gegeven voor de zekerheid, maar blijft nu weer stoppen tussen de 7 en 10 seconden. UDM een herstart gegeven, script start weer netjes op... kpn-box hang toch weer tussen de 7 en 10 sec.

Het is een kleine verbetering, aangezien hij afgelopen dagen al binnen 2 seconden stopte. Dus, nu maar tv uit en alles laten syncen (zoals het advies op https://github.com/renedi...ain/KPN%20multicast%20UDM).
Zoals in document staat ook maar multicast DNS en stormcontrol op de poort aangezet maar dit geeft bij mij geen verbetering.

Heb jij ook KPNTV+?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucket
pboelhouwer schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 18:05:
[...]

Zoals in document staat ook maar multicast DNS en stormcontrol op de poort aangezet maar dit geeft bij mij geen verbetering.

Heb jij ook KPNTV+?
Ik heb multicast DNS en stormcontrol nog niet aan staan op het IPTV-gedeelte. Wilde niet teveel in 1x wijzigen.

Ja, ik heb ook KPN TV+, maar mijn glasvezel rechtstreeks afgemonteerd op de UDM Pro (geen KPN modem dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pboelhouwer
Bucket schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 18:10:
[...]

Ik heb multicast DNS en stormcontrol nog niet aan staan op het IPTV-gedeelte. Wilde niet teveel in 1x wijzigen.

Ja, ik heb ook KPN TV+, maar mijn glasvezel rechtstreeks afgemonteerd op de UDM Pro (geen KPN modem dus).
Ik ga het ook weer uit zetten, had al niet veel hoop dat dat het zou zijn, maar niet geschoten altijd mis.

Multicast DNS (mDNS) and IPTV use distinct technologies. mDNS is a name resolution protocol for small networks, while IPTV often utilizes multicast for efficient content delivery. While they are not directly related, they can coexist in a network. IPTV can leverage multicast to stream live TV channels, while mDNS might be used for device discovery and name resolution within the same network.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
Vandaag nog een keer alles opnieuw opgebouwd, maar nu met andere ip-reeksen voor de VLAN's.
Voorheen werkte ik met 10.x.x.x subnets, maar afgelopen dagen had ik die omgezet naar 172.18.x.x.
Tijdens het speuren via de commandline, kwam ik de /etc/igmpproxy.conf tegen. Daarin stonden alleen vermeldingen voor 10.x en 192.x. Nu maakt het script van fabian volgens mij gebruik van een eigen igmp-config, maar het triggerde bij mij wel het verschil met vorige config.
Als je het vinkje IGMP Proxy in de Network Application uit hebt staan zal Unifi OS improxy niet opstarten. Daarnaast staat de config die udm-iptv gebruikt op een heel andere plek. Dus die twee zitten elkaar niet in de weg, tenzij je het vinkje in Network Application hebt aangezet.
Dat advies gaat alleen over het doorvoeren van de wijzigingen in je Netwerk Application op alle Unifi apparaten binnen je netwerk. Als je weinig Unifi devices hebt is dat echt wel binnen paar minuutjes doorgevoerd, en vaak ook sneller.

Voor de zekerheid zou je nog even het volgende kunnen controleren: SSH sessie naar je UDM, dan 'ps -ax | grep improxy' uitvoeren, en dan kijken of je het volgende terugkrijgt (getallen zullen verschillen, het gaat om de laatste kolom):
code:
1
2
3
root@UDMPRO:~# ps -ax | grep improxy
  15576 ?        Ss     0:55 improxy -c /var/run/igmpproxy.iptv.conf
2106374 pts/0    S+     0:00 grep --color improxy

Dan weet je zeker dat improxy draait met de juiste config van het udm-iptv script.

Je zou eventueel een factory reset van je UDM SE kunnen doen zonder terugzetten van een backup. Is wel een hoop werk om het dan allemaal weer in te stellen... Bij mij was het iig de oplossing om een routing issue tussen twee VLANs op te lossen, dus wellicht helpt het ook voor jouw probleem.

[ Voor 12% gewijzigd door JungleJim op 04-06-2025 20:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JungleJim
pboelhouwer schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 19:00:
[...]

Ik ga het ook weer uit zetten, had al niet veel hoop dat dat het zou zijn, maar niet geschoten altijd mis.

Multicast DNS (mDNS) and IPTV use distinct technologies. mDNS is a name resolution protocol for small networks, while IPTV often utilizes multicast for efficient content delivery. While they are not directly related, they can coexist in a network. IPTV can leverage multicast to stream live TV channels, while mDNS might be used for device discovery and name resolution within the same network.
Multicast DNS en multicast streams voor IPTV zijn idd twee verschillende zaken, voor KPN IPTV heb je geen mDNS nodig. mDNS wordt wel gebruikt voor casting (discovery van device waar je naar toe cast), dus als je wil casten naar je TV box, dan moet je mDNS aanzetten op de VLANs waartussen je wil casten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucket
JungleJim schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 20:06:
[...]

Als je het vinkje IGMP Proxy in de Network Application uit hebt staan zal Unifi OS improxy niet opstarten. Daarnaast staat de config die udm-iptv gebruikt op een heel andere plek. Dus die twee zitten elkaar niet in de weg, tenzij je het vinkje in Network Application hebt aangezet.

[...]

Dat advies gaat alleen over het doorvoeren van de wijzigingen in je Netwerk Application op alle Unifi apparaten binnen je netwerk. Als je weinig Unifi devices hebt is dat echt wel binnen paar minuutjes doorgevoerd, en vaak ook sneller.

Voor de zekerheid zou je nog even het volgende kunnen controleren: SSH sessie naar je UDM, dan 'ps -ax | grep improxy' uitvoeren, en dan kijken of je het volgende terugkrijgt (getallen zullen verschillen, het gaat om de laatste kolom):
code:
1
2
3
root@UDMPRO:~# ps -ax | grep improxy
  15576 ?        Ss     0:55 improxy -c /var/run/igmpproxy.iptv.conf
2106374 pts/0    S+     0:00 grep --color improxy

Dan weet je zeker dat improxy draait met de juiste config van het udm-iptv script.

Je zou eventueel een factory reset van je UDM SE kunnen doen zonder terugzetten van een backup. Is wel een hoop werk om het dan allemaal weer in te stellen... Bij mij was het iig de oplossing om een routing issue tussen twee VLANs op te lossen, dus wellicht helpt het ook voor jouw probleem.
Als, in mijn geval, igmpproxy draait, dan is er inderdaad een verwijziging naar /var/run/igmpproxy.iptv.conf.
Maar dat is geen statisch bestand, want als je het script stop (systemctl stop udm-iptv), dan is het config bestand ook weg. Oftewel, het script zorgt voor de creatie van het config-bestand. Ik heb zelf ook wel het idee, dat het niet gebruik maakt van /etc/igmpproxy.conf, maar het triggerde bij mij wel het verschil tussen oude en nieuwe subnets.

Ik heb in mijn netwerk alleen maar Ubiquiti apparatuur (5 switches, 3 access points, UDM en een deurbel+chimes), vandaar dat ik het maar een tijdje laat snorren.

De factory reset heb ik in de afgelopen dagen dus 3x uitgevoerd. 2x met een configuratie gebruik makende van de nieuwe VLAN's en 172.x subnets en vandaag 1x met VLAN's gebasseerd op 10.x subnets. En inderdaad, een heel langdradig karwei. ;)

Morgen weer verder... geen puf meer vandaag, maar dank voor de response en tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucket
Het werkt helaas nog steeds niet. Vanochtend alles nog een herstart gegeven (beginnende met de UDM), waarna de KPN box het ongeveer weer 5 minuten deed. Daarna sloeg hij weer vast en kom ik weer tot maximaal 7-10 seconden.
Om eigen frustratie tegen te gaan, zet ik het terug naar Unicast en kijk over een tijdje maar weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pboelhouwer schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 18:05:
[...]

Heb jij ook KPNTV+?
Die guide klopt niet dat zijn overbodige functies voor KPN IPTV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bucket schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 10:25:
Het werkt helaas nog steeds niet. Vanochtend alles nog een herstart gegeven (beginnende met de UDM), waarna de KPN box het ongeveer weer 5 minuten deed. Daarna sloeg hij weer vast en kom ik weer tot maximaal 7-10 seconden.
Om eigen frustratie tegen te gaan, zet ik het terug naar Unicast en kijk over een tijdje maar weer.
Ik denk als je een FS.com SFP aanschaft het een hoop oplost. De Zaram icm IPTV is geen gouden combinatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:39
Ik heb een vraag m.b.t. een unifi netwerk en Sonos.

Hardware Unifi :
Cloud key Gen2 laatste versie
16 ports POE switch
3 X WIFI 7 AP`s

Hardware Sonos:
Sonos Beam
5 x Sonos One

In de sonos-app zijn 3 kamers geconfigureerd. Deze kamers zijn onregelmatig (en vaak zelfs niet) beschikbaar in de spotify-app. Ik heb het hele sonos-systeem gereset, IGMP en Multicast gechecked op de controller, maar dit probleem krijg ik niet opgelost.
De controller, telefooons en Sonos-speakers zitten op hetzelfde wifi-netwerk. Iemand die hier een oplossing voor weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
@pitchdown deze vraag kun je beter in het [Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 topic vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no00waa
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07 14:56
Ik denk dat ik iets fout doe bij het instellen van KPN IPTV op mijn Gateway Fiber en ik kom er zo snel niet achter wat.

als ik de config draai van Fabian en alles instel op mijn default VLAN (1) dan werkt IPTV, zodra ik een ander VLAN wil pakken (11) dan werkt het niet. Heeft iemand enig idee wat ik hier fout doe?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tXr5hSwxgWOWW45hl3W0BEcB7s8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i8YnQImK81HTG1xXfdc2M92F.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4_VSqlufLNYmAo-P8HHUFsFTEj4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NvyAN2PanMJJVcTJY4zpKmx8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M5G8BpEtqtoXOi30HqRE8Q_-mwk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fHe1DyfBCHSnGkkrgAdVONit.png?f=fotoalbum_large

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
Device UCG Fiber Noah: Connecting
Device UCG Fiber Noah: Connected
# udm-iptv diagnose
=== Configuration ===
WAN Interface: eth4
WAN Ranges: 213.75.0.0/16  217.166.0.0/16  195.121.0.0/16
LAN Interfaces: br11
IGMP Proxy quickleave disabled: false
IGMP Proxy debug: true
21: iptv@eth4: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UP group default qlen 1000
    inet 10.252.156.141/22 brd 10.252.159.255 scope global iptv
       valid_lft forever preferred_lft forever
10.252.156.0/22 proto kernel scope link src 10.252.156.141 
213.75.112.0/21 via 10.252.156.1 metric 221 
=== Service Logs ===
Jun 06 14:16:23 UCG-Fiber-Noah udm-iptvd[1857]: DEBUG[main@655]: timeout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucket
stormfly schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 11:02:
[...]

Ik denk als je een FS.com SFP aanschaft het een hoop oplost. De Zaram icm IPTV is geen gouden combinatie
Ok, interessant. Voor mijn normaal internet werkt het namelijk fantastisch en het heeft ook maanden goed gewerkt voor IPTV; alleen sinds de her-config niet meer.
Heb je meer posts of verwijzingen waaruit blijkt dat de combi niet zo geweldig is?
En voor de fs.com, welke variant dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bucket schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 20:38:
[...]

Ok, interessant. Voor mijn normaal internet werkt het namelijk fantastisch en het heeft ook maanden goed gewerkt voor IPTV; alleen sinds de her-config niet meer.
Heb je meer posts of verwijzingen waaruit blijkt dat de combi niet zo geweldig is?
En voor de fs.com, welke variant dan?
Jim had je de link al gegeven. Je bent aangesloten op XGS-PON? Dan zou ik het KPN XGS-PON topic eens doornemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
no00waa schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 14:18:
Ik denk dat ik iets fout doe bij het instellen van KPN IPTV op mijn Gateway Fiber en ik kom er zo snel niet achter wat.

als ik de config draai van Fabian en alles instel op mijn default VLAN (1) dan werkt IPTV, zodra ik een ander VLAN wil pakken (11) dan werkt het niet. Heeft iemand enig idee wat ik hier fout doe?
Wat is bij jou "dan werkt het niet"? Helemaal niet? Stream stopt na bepaalde tijd?

Hoe ziet je netwerk er verder uit? KPN kastje direct of UCG Fiber of nog switches er tussen?

Als je van VLAN wisselt, wat doe je dan precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p2dewit
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-06 13:22
pitchdown schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 12:22:
Ik heb een vraag m.b.t. een unifi netwerk en Sonos.

Hardware Unifi :
Cloud key Gen2 laatste versie
16 ports POE switch
3 X WIFI 7 AP`s

Hardware Sonos:
Sonos Beam
5 x Sonos One

In de sonos-app zijn 3 kamers geconfigureerd. Deze kamers zijn onregelmatig (en vaak zelfs niet) beschikbaar in de spotify-app. Ik heb het hele sonos-systeem gereset, IGMP en Multicast gechecked op de controller, maar dit probleem krijg ik niet opgelost.
De controller, telefooons en Sonos-speakers zitten op hetzelfde wifi-netwerk. Iemand die hier een oplossing voor weet?
IPv6 helemaal uitschakelen. Sonos werkt niet goed met Unifi IPv6. Bij mij verdwenen alle issues met Sonos direct toen ik IPv6 uitzette.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Ik heb sinds kort een UXG fiber.
Dit samen met KPN TV.

Heeft iemand de juiste instellingen m.b.t. vlan`s voor IP-tv ?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JungleJim
pitchdown schreef op maandag 16 juni 2025 @ 20:21:
Ik heb sinds kort een UXG fiber.
Dit samen met KPN TV.

Heeft iemand de juiste instellingen m.b.t. vlan`s voor IP-tv ?
Wat heb je zelf al in dit topic gevonden aan info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p2dewit
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-06 13:22
Sinds een week over van ‘oude’ KPN IPTV naar KPN TV+ (heb UDM PRO op laatste firmware en gebruikte altijd Fabian script),
Heb nu mijn KPN TV+ box via Wifi verbonden, Fabian script verwijderd, apart IPTV netwerk en Wifi en Unifi IGMP Proxy aan. Werkt prima via multicast (dus Fabian script is niet meer nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
mgiebels schreef op zondag 24 december 2023 @ 17:32:
[...]

Sorry ik heb zelf de instructie al meerdere malen erop gezet die werkend is.
En dit is niet lullig bedoeld maar even goed lezen doet hoop wonderen.

Hierbij de stappen:

- KPN PPPoE verbinding opzetten met VLAN6
- VLAN661 maken voor IPTV, noem dit VLAN ook IPTV en zet hier je tv kastje in
- SSH naar de UXG en doe alleen apt update
- Start nu het udm-iptv script van fabian (https://github.com/fabianishere/udm-iptv)
- Doe een udm-iptv reconfigure en stel deze in
- udm-iptv.conf bestand aanpassen zodat eth0.661 wordt gebruikt en zet IPTV_IGMPPROXY_DISABLE_QUICKLEAVE="true"
- rebooten UXG
- Als laatste heb ik nog de IGMP Proxy in de Unifi Controller weer aangezet

Hierna werkte IPTV obv multicast voor mij.

Let wel op dat je ook de config file moet aanpassen.
Juiste vlan instellen voor tv

root@UniFiNext-GenGatewayLite:~# cat /etc/udm-iptv.conf

IPTV_WAN_INTERFACE="eth1"
IPTV_WAN_VLAN="4"
IPTV_WAN_RANGES="213.75.0.0/16 217.166.0.0/16"
IPTV_LAN_INTERFACES="eth0.661"
IPTV_IGMPPROXY_PROGRAM="improxy"
IPTV_IGMPPROXY_DEBUG="true"
Geld deze instructie ook voor de UXG Fiber?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
p2dewit schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:22:
Sinds een week over van ‘oude’ KPN IPTV naar KPN TV+ (heb UDM PRO op laatste firmware en gebruikte altijd Fabian script),
Heb nu mijn KPN TV+ box via Wifi verbonden, Fabian script verwijderd, apart IPTV netwerk en Wifi en Unifi IGMP Proxy aan. Werkt prima via multicast (dus Fabian script is niet meer nodig).
Dan kijk je denk ik niet via multicast maar via unicast. Kun je checken door mini gids naar voren te halen als je TV kijkt. Als er rechtsonder LIVE staat kijk je multicast, staat er Live dan unicast.

De oude KPN TV werkte alleen via multicast dus je had altijd het script nodig. KPN TV+ werkt dus op multi- en unicast, en voor unicast heb je script niet nodig.

Is op zich geen probleem, kwaliteit van unicast is wat lager en er zit verschil in snelheid van zappen. Aan jou de keus dus 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
pitchdown schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 14:16:
[...]

Geld deze instructie ook voor de UXG Fiber?
Deels wel, die instructies zijn wat verouderd en niet helemaal compleet.

Het udm-iptv script heeft nog geen ondersteuning voor de UXG Fiber dus je moet de config handmatig aanpassen omdat de wizard niet de juiste instellingen kent.

Ik zou de volgende stappen doen:
- VLAN maken voor IPTV. Id maakt niet uit, ik zou gewoon de default gebruiken die de Network Application voorstelt. Id wel even onthouden.
- SSH naar UXG Fiber
- udm-iptv script installeren via de standaard instructies
- config wizard doorlopen, defaults aanhouden. Deze zijn dus niet goed maar pas je later aan
- /etc/udm-iptv.conf openen in een teksteditor
- IPTV_WAN_INTERFACE op eth4 zetten als je RJ45 WAN poort gebruikt of op eth6 als je SFP poort gebruikt (heb zelf geen UXG Fiber maar als ik normale telling aanhoudt zou dat moeten kloppen)
- IPTV_WAN_RANGES op 0.0.0.0/0 zetten
- IPTV_LAN_INTERFACES op eth0.<VLAN id> zetten. Dus bijv eth0.3 als je je lokale IPTV VLAN id 3 hebt gegeven
- herstart het script dmv ‘systemctl restart udm-iptv’
- zorg dat IGMP Proxy instelling in Network Application uit staat (script gebruikt eigen IGMP proxy configuratie)
- zorg dat IGMP Snooping aanstaat voor je IPTV VLAN
- maak IPTV VLAN default op de poort waar je TV kastje op aangesloten is (als je switches ertussen gebruikt dan alleen op de laatste switch) en blokkeer andere VLANs (tagged VLAN management op Block all)

Als het niet werkt dan hier je udm-iptv.conf posten en de logs (‘udm-iptv diagnose’) en screenshots van je Network Application configuratie van je IPTV netwerk, internet en config van poort waar TV kastje aan zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
JungleJim schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 18:15:
[...]

Deels wel, die instructies zijn wat verouderd en niet helemaal compleet.

Het udm-iptv script heeft nog geen ondersteuning voor de UXG Fiber dus je moet de config handmatig aanpassen omdat de wizard niet de juiste instellingen kent.

Ik zou de volgende stappen doen:
- VLAN maken voor IPTV. Id maakt niet uit, ik zou gewoon de default gebruiken die de Network Application voorstelt. Id wel even onthouden.
- SSH naar UXG Fiber
- udm-iptv script installeren via de standaard instructies
- config wizard doorlopen, defaults aanhouden. Deze zijn dus niet goed maar pas je later aan
- /etc/udm-iptv.conf openen in een teksteditor
- IPTV_WAN_INTERFACE op eth4 zetten als je RJ45 WAN poort gebruikt of op eth6 als je SFP poort gebruikt (heb zelf geen UXG Fiber maar als ik normale telling aanhoudt zou dat moeten kloppen)
- IPTV_WAN_RANGES op 0.0.0.0/0 zetten
- IPTV_LAN_INTERFACES op eth0.<VLAN id> zetten. Dus bijv eth0.3 als je je lokale IPTV VLAN id 3 hebt gegeven
- herstart het script dmv ‘systemctl restart udm-iptv’
- zorg dat IGMP Proxy instelling in Network Application uit staat (script gebruikt eigen IGMP proxy configuratie)
- zorg dat IGMP Snooping aanstaat voor je IPTV VLAN
- maak IPTV VLAN native op de poort waar je TV kastje op aangesloten is (als je switches ertussen gebruikt dan alleen op de laatste switch) en blokkeer andere VLANs

Als het niet werkt dan hier je udm-iptv.conf posten en de logs (‘udm-iptv diagnose’) en screenshots van je Network Application configuratie van je IPTV netwerk, internet en config van poort waar TV kastje aan zit.
Helaas geen werkende IPTV op mijn receiver.
Bij deze de log en info.

=== Configuration ===
WAN Ranges: 0.0.0.0/0
LAN Interfaces: eth0.4
=== Service Logs ===
Jun 17 18:32:24 UXGA6AA IMPROXY[91513]: ERROR[init_interface@232]: Disable IGMP, there is not igmp upstream interface or igmp downstream interface
Jun 17 18:32:24 UXGA6AA udm-iptvd[91513]: init_interface: Cannot assign requested address
Jun 17 18:32:24 UXGA6AA udm-iptvd[91513]: ERROR[init_interface@172]: SIOCGIFADDR filed eth0
Jun 17 18:32:24 UXGA6AA udm-iptvd[91513]: ERROR[init_interface@232]: Disable IGMP, there is not igmp upstream interface or igmp downstream interface
Jun 17 18:32:24 UXGA6AA udm-iptvd[91513]: FATAL[init_interface@251]: exiting.....
Jun 17 18:32:24 UXGA6AA udm-iptvd[91513]: ERROR[main@619]: exiting.........
Jun 17 18:32:24 UXGA6AA IMPROXY[91513]: FATAL[init_interface@251]: exiting.....
Jun 17 18:32:24 UXGA6AA systemd[1]: udm-iptv.service: Main process exited, code=exited, status=1/FAILURE
Jun 17 18:32:24 UXGA6AA IMPROXY[91513]: ERROR[main@619]: exiting.........
Jun 17 18:32:24 UXGA6AA systemd[1]: udm-iptv.service: Failed with result 'exit-code'.
root@UXGA6AA:~#

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f-Isl7tsxN9fJ_UrLRiPP6eWsAk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WojlTaajlyfLbSBfxc1aKULu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z49CKX_RIKQceUNo7X_JuswzIUc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XeUYv5MrEnQDBEKViP4IrEdI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c8VM72NF7O-Sq1iZswAqCf8dKoQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BoTKPfpKLvZ2KqpDoW9p16op.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 90% gewijzigd door pitchdown op 17-06-2025 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
pitchdown schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 18:34:
[...]

Helaas geen werkende IPTV op mijn receiver.
Bij deze de log en info.

=== Configuration ===
WAN Ranges: 0.0.0.0/0
LAN Interfaces: eth0.4
=== Service Logs ===
Jun 17 18:32:24 UXGA6AA IMPROXY[91513]: ERROR[init_interface@232]: Disable IGMP, there is not igmp upstream interface or igmp downstream interface
Jun 17 18:32:24 UXGA6AA udm-iptvd[91513]: init_interface: Cannot assign requested address
Jun 17 18:32:24 UXGA6AA udm-iptvd[91513]: ERROR[init_interface@172]: SIOCGIFADDR filed eth0
Jun 17 18:32:24 UXGA6AA udm-iptvd[91513]: ERROR[init_interface@232]: Disable IGMP, there is not igmp upstream interface or igmp downstream interface
Jun 17 18:32:24 UXGA6AA udm-iptvd[91513]: FATAL[init_interface@251]: exiting.....
Jun 17 18:32:24 UXGA6AA udm-iptvd[91513]: ERROR[main@619]: exiting.........
Jun 17 18:32:24 UXGA6AA IMPROXY[91513]: FATAL[init_interface@251]: exiting.....
Jun 17 18:32:24 UXGA6AA systemd[1]: udm-iptv.service: Main process exited, code=exited, status=1/FAILURE
Jun 17 18:32:24 UXGA6AA IMPROXY[91513]: ERROR[main@619]: exiting.........
Jun 17 18:32:24 UXGA6AA systemd[1]: udm-iptv.service: Failed with result 'exit-code'.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
My bad, port config heb ik verkeerd opgeschreven, native VLAN moet je op Default laten staan, in plaats daarvan Tagged VLAN op je IPTV VLAN en andere VLANs blokkeren.

Uit log maak ik op dat de config interface van je lokale VLAN nog niet klopt. Probeer eens br4 ipv eth0.4? Kan zijn dat dat intussen door UniFi is aangepast.

En gebruik je nou aan de WAN kant direct de glasvezel kabel via een SFP adapter of de Ethernet WAN poort? Kan het niet opmaken uit de info die je post want er zit geen screenshot van je Internet instellingen bij.

[ Voor 4% gewijzigd door JungleJim op 17-06-2025 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
JungleJim schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 18:39:
[...]

My bad, port config heb ik verkeerd opgeschreven, native VLAN moet je op Default laten staan, in plaats daarvan Tagged VLAN op je IPTV VLAN en andere VLANs blokkeren.

Uit log maak ik op dat de config interface van je lokale VLAN nog niet klopt. Probeer eens br4 ipv eth0.4? Kan zijn dat dat intussen door UniFi is aangepast.

En gebruik je nou aan de WAN kant direct de glasvezel kabel via een SFP adapter of de Ethernet WAN poort? Kan het niet opmaken uit de info die je post want er zit geen screenshot van je Internet instellingen bij.
Kan je bij port config aangeven wat ik precies moet doen? :-)

De normale Ethernet Wan-poort

Met br4:
=== Service Logs ===
Jun 17 18:48:55 UXGA6AA udm-iptvd[115973]: udhcpc: entering released state
Jun 17 18:48:56 UXGA6AA systemd[1]: udm-iptv.service: Succeeded.
Jun 17 18:48:56 UXGA6AA systemd[1]: Stopped IPTV support for the UniFi Dream Machine.
Jun 17 18:48:56 UXGA6AA systemd[1]: Started IPTV support for the UniFi Dream Machine.
Jun 17 18:48:56 UXGA6AA udm-iptvd[116031]: Device iptv already exists.. Deleting device
Jun 17 18:48:56 UXGA6AA udm-iptvd[116031]: Obtaining IP address for VLAN interface
Jun 17 18:48:56 UXGA6AA udm-iptvd[116042]: udhcpc: started, v1.30.1
Jun 17 18:48:56 UXGA6AA udm-iptvd[116042]: udhcpc: sending discover
Jun 17 18:48:59 UXGA6AA udm-iptvd[116042]: udhcpc: sending discover
Jun 17 18:49:02 UXGA6AA udm-iptvd[116042]: udhcpc: sending discover

Den port-settigns veranderd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O4dMaujs0tVwyMG_jWPloDN5qeU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1KfbzxuUmmMmoncffWpfkv9r.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door pitchdown op 17-06-2025 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
pitchdown schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 18:45:
[...]

Kan je bij port config aangeven wat ik precies moet doen? :-)

De normale Ethernet Wan-poort
Hoe bedoel je? Ik bedoelde de port config van de poort waar je TV kastje aan zit.

Heb je überhaupt internet aan de praat? Zo ja welke poort gebruik je voor de WAN verbinding? Poort 5 Ethernet of poort 7 SFP? Dat bepaalt namelijk wat je moet invullen bij IPTV_WAN_INTERFACE in het config bestand.

Edit: ah je hebt post aangepast zo te zien, port setting staat nu goed.

[ Voor 21% gewijzigd door JungleJim op 17-06-2025 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
JungleJim schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 18:51:
[...]

Hoe bedoel je? Ik bedoelde de port config van de poort waar je TV kastje aan zit.

Heb je überhaupt internet aan de praat? Zo ja welke poort gebruik je voor de WAN verbinding? Poort 5 Ethernet of poort 7 SFP? Dat bepaalt namelijk wat je moet invullen bij IPTV_WAN_INTERFACE in het config bestand.
Internet werkt prima. (vlan 6) WAN zit op de standard Port (5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
pitchdown schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 18:53:
[...]

Internet werkt prima. (vlan 6) WAN zit op de standard Port (5)
Maar werkt het nu met de aanpassing naar br4? Je post wel een log maar geeft niet aan of het nu werkt of niet…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
JungleJim schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 18:57:
[...]

Maar werkt het nu met de aanpassing naar br4? Je post wel een log maar geeft niet aan of het nu werkt of niet…
Nee Werkt niet...
maar ik weet ook niet of het nu Eth of Br is, waardoor het nu een zooitje is...
ik geef je even de hele config. Kan je aangeven waar dit in aangepast moet worden? :-)

IPTV_WAN_INTERFACE="eth4"
IPTV_WAN_VLAN="4"
IPTV_WAN_RANGES="0.0.0.0/0"
IPTV_LAN_INTERFACES="eth0.4"
IPTV_IGMPPROXY_DISABLE_QUICKLEAVE="false"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JungleJim
pitchdown schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 19:00:
[...]

Nee Werkt niet...
maar ik weet ook niet of het nu Eth of Br is, waardoor het nu een zooitje is...
ik geef je even de hele config. Kan je aangeven waar dit in aangepast moet worden? :-)

IPTV_WAN_VLAN="4"

Eh je weet toch welke aanpassing je maakt in de config? En het staat letterlijk in het config bestand wat je post.

Maar ik, ik zou het volgende doen:
- port config van port waar tv kastje aan zit Default network op je IPTV VLAN zetten en Tagged VLAN Management op Block all (zat niet op te letten, eerste aanwijzing was goed, de correctie was fout, my bad)
- IPTV_LAN_INTERFACES in config bestand op eth0.4 laten staan zoals ie nu staat, script herstarten (systemctl restart udm-iptv) en kijken of het werkt
- als dat niet werkt dan IPTV_LAN_INTERFACES op br4 zetten en script herstarten en kijken of het werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
JungleJim schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 19:06:
[...]

Eh je weet toch welke aanpassing je maakt in de config? En het staat letterlijk in het config bestand wat je post.

Maar ik, ik zou het volgende doen:
- port config van port waar tv kastje aan zit Default network op je IPTV VLAN zetten en Tagged VLAN Management op Block all (zat niet op te letten, eerste aanwijzing was goed, de correctie was fout, my bad)
- IPTV_LAN_INTERFACES in config bestand op eth0.4 laten staan zoals ie nu staat, script herstarten (systemctl restart udm-iptv) en kijken of het werkt
- als dat niet werkt dan IPTV_LAN_INTERFACES op br4 zetten en script herstarten en kijken of het werkt
Bij deze wat ik nu heb:
IPTV_WAN_INTERFACE="br4"
IPTV_WAN_VLAN="4"

~
~
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vjTRzEgZdSM53LxvpLQQi5adphI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qvL5WwsEwUn78aaOPhJSwaOg.jpg?f=fotoalbum_large

=== Service Logs ===
Jun 17 19:12:06 UXGA6AA IMPROXY[12435]: ERROR[main@619]: exiting.........
Jun 17 19:12:06 UXGA6AA systemd[1]: udm-iptv.service: Failed with result 'exit-code'.
Jun 17 19:12:11 UXGA6AA systemd[1]: udm-iptv.service: Scheduled restart job, restart counter is at 4.
Jun 17 19:12:11 UXGA6AA systemd[1]: Stopped IPTV support for the UniFi Dream Machine.
Jun 17 19:12:11 UXGA6AA systemd[1]: Started IPTV support for the UniFi Dream Machine.
Jun 17 19:12:11 UXGA6AA udm-iptvd[12679]: Device iptv already exists.. Deleting device
Jun 17 19:12:12 UXGA6AA udm-iptvd[12679]: Obtaining IP address for VLAN interface
Jun 17 19:12:12 UXGA6AA udm-iptvd[12699]: udhcpc: started, v1.30.1
Jun 17 19:12:12 UXGA6AA udm-iptvd[12699]: udhcpc: sending discover
Jun 17 19:12:15 UXGA6AA udm-iptvd[12699]: udhcpc: sending discover

En vervolgens met deze geprobeerd en herstart :

IPTV_WAN_INTERFACE="br4"
IPTV_WAN_VLAN="4"
IPTV_LAN_INTERFACES="br4"

Jun 17 19:15:06 UXGA6AA udm-iptvd[14651]: udhcpc: no lease, forking to background
Jun 17 19:15:06 UXGA6AA udm-iptvd[14640]: NATing IPTV network ranges (if necessary)
Jun 17 19:15:06 UXGA6AA systemd[1]: udm-iptv.service: Succeeded.
Jun 17 19:15:06 UXGA6AA systemd[1]: Stopped IPTV support for the UniFi Dream Machine.
Jun 17 19:15:06 UXGA6AA systemd[1]: Started IPTV support for the UniFi Dream Machine.
Jun 17 19:15:06 UXGA6AA udm-iptvd[15072]: Device iptv already exists.. Deleting device
Jun 17 19:15:07 UXGA6AA udm-iptvd[15072]: Obtaining IP address for VLAN interface
Jun 17 19:15:07 UXGA6AA udm-iptvd[15084]: udhcpc: started, v1.30.1
Jun 17 19:15:07 UXGA6AA udm-iptvd[15084]: udhcpc: sending discover
Jun 17 19:15:10 UXGA6AA udm-iptvd[15084]: udhcpc: sending discover

[ Voor 66% gewijzigd door pitchdown op 17-06-2025 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
pitchdown schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 19:10:
[...]

Bij deze wat ik nu heb:
IPTV_WAN_INTERFACE="br4"
IPTV_WAN_VLAN="4"

~
~
[Afbeelding]

=== Service Logs ===
Jun 17 19:12:06 UXGA6AA IMPROXY[12435]: ERROR[main@619]: exiting.........
Jun 17 19:12:06 UXGA6AA systemd[1]: udm-iptv.service: Failed with result 'exit-code'.
Jun 17 19:12:11 UXGA6AA systemd[1]: udm-iptv.service: Scheduled restart job, restart counter is at 4.
Jun 17 19:12:11 UXGA6AA systemd[1]: Stopped IPTV support for the UniFi Dream Machine.
Jun 17 19:12:11 UXGA6AA systemd[1]: Started IPTV support for the UniFi Dream Machine.
Jun 17 19:12:11 UXGA6AA udm-iptvd[12679]: Device iptv already exists.. Deleting device
Jun 17 19:12:12 UXGA6AA udm-iptvd[12679]: Obtaining IP address for VLAN interface
Jun 17 19:12:12 UXGA6AA udm-iptvd[12699]: udhcpc: started, v1.30.1
Jun 17 19:12:12 UXGA6AA udm-iptvd[12699]: udhcpc: sending discover
Jun 17 19:12:15 UXGA6AA udm-iptvd[12699]: udhcpc: sending discover
Je hebt de verkeerde setting aangepast, je hebt de setting voor de interface aan de WAN kant aangepast maar je moet die van de LAN kant aanpassen. Naam van de setting staat letterlijk in mijn post dus lees even terug zou ik zeggen. En zet IPTV_WAN_INTERFACE weer terug waar die op stond (hint eth4).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
@JungleJim
Dit moet h`m dan zijn :

IPTV_WAN_VLAN="4"

~

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vjTRzEgZdSM53LxvpLQQi5adphI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qvL5WwsEwUn78aaOPhJSwaOg.jpg?f=fotoalbum_large

Receiver blijft echter op 85% hangen.

[ Voor 20% gewijzigd door pitchdown op 17-06-2025 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
pitchdown schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 19:20:
@JungleJim
Dit moet h`m dan zijn :

IPTV_WAN_VLAN="4"

~
Dat ziet er beter uit.

Maar zoals ik eerder zei ik heb zelf geen UXG Fiber en het kan zijn dat IPTV_LAN_INTERFACES of op eth0.4 moet staan of br4. Maar daar kom je snel genoeg achter…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
JungleJim schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 19:22:
[...]

Dat ziet er beter uit.

Maar zoals ik eerder zei ik heb zelf geen UXG Fiber en het kan zijn dat IPTV_LAN_INTERFACES of op eth0.4 moet staan of br4. Maar daar kom je snel genoeg achter…
Ik blijf hier tegenaan lopen:

Jun 17 19:31:51 UXGA6AA IMPROXY[37390]: ERROR[init_interface@232]: Disable IGMP, there is not igmp upstream interface or igmp downstream interface
Jun 17 19:31:51 UXGA6AA udm-iptvd[37390]: init_interface: Cannot assign requested address
Jun 17 19:31:51 UXGA6AA udm-iptvd[37390]: ERROR[init_interface@172]: SIOCGIFADDR filed eth0
Jun 17 19:31:51 UXGA6AA udm-iptvd[37390]: ERROR[init_interface@232]: Disable IGMP, there is not igmp upstream interface or igmp downstream interface
Jun 17 19:31:51 UXGA6AA udm-iptvd[37390]: FATAL[init_interface@251]: exiting.....
Jun 17 19:31:51 UXGA6AA udm-iptvd[37390]: ERROR[main@619]: exiting.........
Jun 17 19:31:51 UXGA6AA IMPROXY[37390]: FATAL[init_interface@251]: exiting.....
Jun 17 19:31:51 UXGA6AA systemd[1]: udm-iptv.service: Main process exited, code=exited, status=1/FAILURE
Jun 17 19:31:51 UXGA6AA IMPROXY[37390]: ERROR[main@619]: exiting.........
Jun 17 19:31:51 UXGA6AA systemd[1]: udm-iptv.service: Failed with result 'exit-code'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
pitchdown schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 19:32:
[...]

Ik blijf hier tegenaan lopen:

Jun 17 19:31:51 UXGA6AA IMPROXY[37390]: ERROR[init_interface@232]: Disable IGMP, there is not igmp upstream interface or igmp downstream interface
Jun 17 19:31:51 UXGA6AA udm-iptvd[37390]: init_interface: Cannot assign requested address
Jun 17 19:31:51 UXGA6AA udm-iptvd[37390]: ERROR[init_interface@172]: SIOCGIFADDR filed eth0
Jun 17 19:31:51 UXGA6AA udm-iptvd[37390]: ERROR[init_interface@232]: Disable IGMP, there is not igmp upstream interface or igmp downstream interface
Jun 17 19:31:51 UXGA6AA udm-iptvd[37390]: FATAL[init_interface@251]: exiting.....
Jun 17 19:31:51 UXGA6AA udm-iptvd[37390]: ERROR[main@619]: exiting.........
Jun 17 19:31:51 UXGA6AA IMPROXY[37390]: FATAL[init_interface@251]: exiting.....
Jun 17 19:31:51 UXGA6AA systemd[1]: udm-iptv.service: Main process exited, code=exited, status=1/FAILURE
Jun 17 19:31:51 UXGA6AA IMPROXY[37390]: ERROR[main@619]: exiting.........
Jun 17 19:31:51 UXGA6AA systemd[1]: udm-iptv.service: Failed with result 'exit-code'.
Met beide waardes (eth0.4 of br4) voor IPTV_LAN_INTERFACES? Of met één van beide waardes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
JungleJim schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 19:35:
[...]

Met beide waardes (eth0.4 of br4) voor IPTV_LAN_INTERFACES? Of met één van beide waardes?
Beide ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

ipc te lopen hannesen, zet SNMP aan en doe een bulkwalk dan weet je welke port je moet hebben voor je lan kant.

[ Voor 62% gewijzigd door CrankyGamerOG op 17-06-2025 19:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pboelhouwer
Of kijk met

IFCONFIG

Wat voor interfaces er zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
Doe eens ‘ls /sys/class/net’ in je ssh sessie en post de output hier (in een code blok graag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

edit. ik heb br2 maar mijn vlanid is ook 2.

Draai gewoon udm-iptv reconfigure joh en pak ETH4 aan wan kant (ja hij zegt 2.5GB ook al is het 10) en aan de lan kant moet je BR4 hebben.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19

IPTV_WAN_VLAN="4"

IPTV_LAN_INTERFACES="br2"

Dit zou bijna gelijk moeten zijn bij jou behalve IPTV_LAN_INTERFACES, bij mij is dat br2 ( want 2e vlan en vlanid2)

[ Voor 231% gewijzigd door CrankyGamerOG op 17-06-2025 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JungleJim
CrankyGamerOG schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 19:55:
edit. ik heb br2 maar mijn vlanid is ook 2
VLAN ID in z’n screenshot is 4 maar het is idd niet logisch om dan 192.168.2.x IP range te gebruiken. Maar zou op zich niet uit moeten maken.

Heb jij ook een UXG variant? De eerste UXG had vlg mij eth0.vlanid als interface naam voor het VLAN maar mss is dat ondertussen aangepast naar br<vlanid>?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

JungleJim schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:00:
[...]

VLAN ID in z’n screenshot is 4 maar het is idd niet logisch om dan 192.168.2.x IP range te gebruiken. Maar zou op zich niet uit moeten maken.

Heb jij ook een UXG variant? De eerste UXG had vlg mij eth0.vlanid als interface naam voor het VLAN maar mss is dat ondertussen aangepast naar br<vlanid>?
Ja het is BR<vlanid) (althans op een UCG) dus dat zou bij hem dan br4 moeten zijn

Dus resumerend, WAN = eth4, LAN = br4

En eens met het subnet dat hij gebruikt, maar niet iedereen is blijkbaar zoals ons dat het subnet moet lijken op het vlan id :o
192.168.4.x zou logischer zijn :+

[ Voor 12% gewijzigd door CrankyGamerOG op 17-06-2025 20:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JungleJim
CrankyGamerOG schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 19:55:
edit. ik heb br2 maar mijn vlanid is ook 2.

Draai gewoon udm-iptv reconfigure joh en pak ETH4 aan wan kant (ja hij zegt 2.5GB ook al is het 10) en aan de lan kant moet je BR4 hebben.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19

IPTV_WAN_VLAN="4"

IPTV_LAN_INTERFACES="br2"

Dit zou bijna gelijk moeten zijn bij jou behalve IPTV_LAN_INTERFACES, bij mij is dat br2 ( want 2e vlan en vlanid2)
Eh dat is het punt zijn config lijkt goed te staan (WAN interface is goed) maar met LAN interface op br4 of eth0.4 gaat het dus blijkbaar fout met de IGMP proxy.

@pitchdown weet je zeker dat je ook IGMP Proxy in network application uit hebt staan? Zie Internet settings.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

JungleJim schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:03:
[...]

Eh dat is het punt zijn config lijkt goed te staan (WAN interface is goed) maar met LAN interface op br4 of eth0.4 gaat het dus blijkbaar fout met de IGMP proxy.

@pitchdown weet je zeker dat je ook IGMP Proxy in network application uit hebt staan? Zie Internet settings.
Ik vermoed dat dit idd aan staat, en ik heb dit ook gehad in het begin toen ik teveel klote met deze instellingen, uiteindelijk heb ik alles gedeinstalleerd, gereboot, en opnieuw begonnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JungleJim
CrankyGamerOG schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:01:
[...]

Ja het is BR<vlanid) (althans op een UCG) dus dat zou bij hem dan br4 moeten zijn

Dus resumerend, WAN = eth4, LAN = br4
Voor een UCG en UDM klopt dat, maar op een UXG is (was?) dat anders.

En ik vind het trouwens best wel onhandig dat mensen vaak dezelfde VLAN ID aan de LAN kant kiezen als het VLAN ID dat KPN aan de WAN kant gebruikt voor IPTV. Geeft veel te veel verwarring, zeker wanneer je niet zo bekend bent met VLANS en routering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JungleJim schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:05:
[...]

Voor een UCG en UDM klopt dat, maar op een UXG is (was?) dat anders.

En ik vind het trouwens best wel onhandig dat mensen vaak dezelfde VLAN ID aan de LAN kant kiezen als het VLAN ID dat KPN aan de WAN kant gebruikt voor IPTV. Geeft veel te veel verwarring, zeker wanneer je niet zo bekend bent met VLANS en routering.
Dat is gewoonweg onkunde, omdat ze het concept niet begrijpen.

@pitchdown je kan beter het ID van vlan 4 wijzigen naar 2 en dan de config naar br2 zetten. Dat maakt het voor jou, maar ook zeker voor de mensen die je helpen overzichtelijker.

En check ff die laatste vraag van JungleJim over de proxy instellingen in de UniFi GUI, die moet uit staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
stormfly schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 20:44:
[...]

Dat is gewoonweg onkunde, omdat ze het concept niet begrijpen.

@pitchdown je kan beter het ID van vlan 4 wijzigen naar 2 en dan de config naar br2 zetten. Dat maakt het voor jou, maar ook zeker voor de mensen die je helpen overzichtelijker.

En check ff die laatste vraag van JungleJim over de proxy instellingen in de UniFi GUI, die moet uit staan.
Daar zit wat in. Ik zal zijn mijn laatste status zo even updaten.

Is er iemand die IPTV van KPN werkend heeft op een UXG Fiber?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
het lijkt nu allemaal redelijk te staan met deze config:

# Example configuration for udmp-iptv ### Interface on which IPTV traffic enters the router
IPTV_WAN_VLAN="4"
IPTV_WAN_RANGES="213.75.0.0/16 217.166.0.0/16 195.121.0.0/16"

~
~
~

IGMP Proxy start alleen niet volgens mij?

Jun 18 08:13:52 UXGA6AA udm-iptvd[295183]: Obtaining IP address for VLAN interface
Jun 18 08:13:52 UXGA6AA udm-iptvd[295192]: udhcpc: started, v1.30.1
Jun 18 08:13:52 UXGA6AA udm-iptvd[295192]: udhcpc: sending discover
Jun 18 08:13:52 UXGA6AA udm-iptvd[295192]: udhcpc: sending select for 10.33.116.85
Jun 18 08:13:53 UXGA6AA udm-iptvd[295192]: udhcpc: lease of 10.33.116.85 obtained, lease time 3600
Jun 18 08:13:53 UXGA6AA udm-iptvd[295183]: NATing IPTV network ranges (if necessary)
Jun 18 08:13:53 UXGA6AA udm-iptvd[295183]: Creating static routes (if necessary)
Jun 18 08:13:53 UXGA6AA udm-iptvd[295183]: Setting up IGMP Proxy
Jun 18 08:13:53 UXGA6AA udm-iptvd[295183]: Using improxy...
Jun 18 08:13:53 UXGA6AA udm-iptvd[295183]: Starting IGMP Proxy

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pitchdown schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 08:17:
het lijkt nu allemaal redelijk te staan met deze config:

IGMP Proxy start alleen niet volgens mij?

Jun 18 08:13:52 UXGA6AA udm-iptvd[295183]: Obtaining IP address for VLAN interface
Jun 18 08:13:52 UXGA6AA udm-iptvd[295192]: udhcpc: started, v1.30.1
Jun 18 08:13:52 UXGA6AA udm-iptvd[295192]: udhcpc: sending discover
Jun 18 08:13:52 UXGA6AA udm-iptvd[295192]: udhcpc: sending select for 10.33.116.85
Jun 18 08:13:53 UXGA6AA udm-iptvd[295192]: udhcpc: lease of 10.33.116.85 obtained, lease time 3600
Jun 18 08:13:53 UXGA6AA udm-iptvd[295183]: NATing IPTV network ranges (if necessary)
Jun 18 08:13:53 UXGA6AA udm-iptvd[295183]: Creating static routes (if necessary)
Jun 18 08:13:53 UXGA6AA udm-iptvd[295183]: Setting up IGMP Proxy
Jun 18 08:13:53 UXGA6AA udm-iptvd[295183]: Using improxy...
Jun 18 08:13:53 UXGA6AA udm-iptvd[295183]: Starting IGMP Proxy
Hij start wel op, dat is goed nieuws. Wat zie je als je nogmaals "udm-iptv diag" tikt, wat komt er na de regel van 08:13:53?

Wat werkt er op je TV STB, werkt Netflix kan je streamen? Werkt KPN tv met LIVE of Live rechtsonder?

Er staat nog één vraag open die al 2x aan je gesteld en waar ik het antwoord nog niet van gelezen heb, kan je die nog beantwoorden?

[ Voor 5% gewijzigd door stormfly op 18-06-2025 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pboelhouwer
Dit ziet er al beter uit. je kan nog

IPTV_WAN_RANGES="213.75.0.0/16 217.166.0.0/16 195.121.0.0/16"

aanpassen naar

zodat ie aan de WAN kant naar hele IP reeks op VLAN 4 (IPTV vlan) luistert wat makkelijk is al KPN de bestaande ranges aanpast), maar het zou zo al moeten werken.

te twijfelt of IGMP start, maar in de log staat : "Starting IGMP Proxy"
werkt het dus nog helemaal niet? of een paar seconden en dan niks meer? (werkt het wel als je een programma terug kijkt of een paar seconden terug spoelt?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pitchdown
stormfly schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 08:32:
[...]

Hij start wel op wat zie je als je nogmaals "udm-iptv diag" tikt, wat komt er na de regel van 08:13:53?

Er staat nog één vraag open die al 2x aan je gesteld en waar ik het antwoord nog niet van gelezen heb, kan je die nog beantwoorden?
Hij staat op starting en ik heb inmiddels IPTV :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pitchdown schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 08:33:
[...]

Goed nieuws!

Had mijn post net nog aangepast: Wat werkt er op je TV STB, werkt Netflix kan je streamen? Werkt KPN tv met LIVE of Live rechtsonder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pboelhouwer
[...]

Top en nu afblijven en er van genieten ;)
ps. Na een update van de console kan het zijn dat je het opnieuw moet instellen dus documenteer de boel gelijk voor jezelf. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
[...]

Dat is mooi, het kostte even wat moeite maar dan heb je ook wat :)

Kun je trouwens het volgende doen en het resultaat hier posten, dan kan ik een aanpassing op het script maken zodat ze UXG Fiber ook ondersteund wordt.

- open /etc/board.info in een teksteditor en zoek de regel met board.shortname. De waarde die daar staat heb ik dan nodig
- als /etc/board.info niet bestaat dan het bestand /proc/ubnthal/system.info en de regel met shortname en daar dan de waarde van

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pitchdown
JungleJim schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 08:39:
[...]

Dat is mooi, het kostte even wat moeite maar dan heb je ook wat :)

Kun je trouwens het volgende doen en het resultaat hier posten, dan kan ik een aanpassing op het script maken zodat ze UXG Fiber ook ondersteund wordt.

- open /etc/board.info in een teksteditor en zoek de regel met board.shortname. De waarde die daar staat heb ik dan nodig
- als /etc/board.info niet bestaat dan het bestand /proc/ubnthal/system.info en de regel met shortname en daar dan de waarde van
Bij deze: board.shortname=UXGA6AA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klopping
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-07 18:09
Ik ben net overgestapt naar KPN en wil nu itv werkend krijgen. Ik loop gelijk al tegen remote acces issue aan. Zowel met putts als terminal (macOS) kom ik niet in mijn UDM met ssh. Met terminal type ik: ssh [username]@[ipadres]. Ik krijg dan password. Type dan het wachtwoord in wat ik bij device settings heb gezet. Wat me opvalt is dat bij intypen wachtwoord ik het wachtwoord niet zie. Ik zie de cursor ook niet veranderen. Iemand een idee wat ik niet goed doe?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HhMAHPCefRUa1gh3cLaqq4DIVEk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/e7TWn6jxea282Lgy42kanHyJ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
klopping schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 16:11:
Ik ben net overgestapt naar KPN en wil nu itv werkend krijgen. Ik loop gelijk al tegen remote acces issue aan. Zowel met putts als terminal (macOS) kom ik niet in mijn UDM met ssh. Met terminal type ik: ssh [username]@[ipadres]. Ik krijg dan password. Type dan het wachtwoord in wat ik bij device settings heb gezet. Wat me opvalt is dat bij intypen wachtwoord ik het wachtwoord niet zie. Ik zie de cursor ook niet veranderen. Iemand een idee wat ik niet goed doe?
[Afbeelding]
SSH toegang tot je UDM stel je ergens anders in. Waar jij nu username/password toevoegt is voor je andere UniFi devices in je netwerk (switches, APs, etc).

Voor SSH toegang tot je UDM moet je in de Network Application naar Control Plane > Console en dan onder Advanced. De username is altijd 'root'. (Kan zijn dat als je een wat oudere versie van Network Application gebruikt de plek van de instelling iets anders is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klopping
JungleJim schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 17:00:
[...]

SSH toegang tot je UDM stel je ergens anders in. Waar jij nu username/password toevoegt is voor je andere UniFi devices in je netwerk (switches, APs, etc).

Voor SSH toegang tot je UDM moet je in de Network Application naar Control Plane > Console en dan onder Advanced. De username is altijd 'root'. (Kan zijn dat als je een wat oudere versie van Network Application gebruikt de plek van de instelling iets anders is.)
Bedankt voor de snelle reactie. Ik zie advanced tab niet. Udm geeft aan dat ik up to date ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
klopping schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 17:50:
[...]

Bedankt voor de snelle reactie. Ik zie advanced tab niet. Udm geeft aan dat ik up to date ben.
Dat klopt, Advanced is ook geen tab :) Het is een sectie op de pagina die onder Control Plane, tabje Console zit. Daar staat een optie SSH die je kunt aanvinken.

Kan nu even geen screenshot maken helaas om het duidelijker te maken.

[ Voor 10% gewijzigd door JungleJim op 25-06-2025 18:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klopping
Bedankt, ik zag ergens op internet dat het een tab blad was, maar ondertussen gevonden. Morgen echt over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klopping
Ik heb de UDM vervangen door UCG-fiber. Na script install werkt KPN TV+ kastje op multicasting. Het wisselen tussen zenders gaat vrij snel, alleen constateer ik een korte freeze nadat ik een andere zender heb gekozen. Hebben jullie tips hoe ik dit probleempje zal kunnen oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
klopping schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 16:35:
Ik heb de UDM vervangen door UCG-fiber. Na script install werkt KPN TV+ kastje op multicasting. Het wisselen tussen zenders gaat vrij snel, alleen constateer ik een korte freeze nadat ik een andere zender heb gekozen. Hebben jullie tips hoe ik dit probleempje zal kunnen oplossen?
Welk tijdspanne spreek je over 10 seconden 1 seconde? Door de TV direct in de UCG-Fiber te pluggen werkt het bij mij het snelste en het meest stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klopping
stormfly schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 21:06:
[...]

Welk tijdspanne spreek je over 10 seconden 1 seconde? Door de TV direct in de UCG-Fiber te pluggen werkt het bij mij het snelste en het meest stabiel.
Ik heb tv direct in ucg-fiber geplugd. Het beeld staat even (1 sec) stil nadat ik van zender wissel. De korte freeze zie ik niet bij unicast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
klopping schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 21:21:
[...]

Ik heb tv direct in ucg-fiber geplugd. Het beeld staat even (1 sec) stil nadat ik van zender wissel. De korte freeze zie ik niet bij unicast.
Dat is normaal gedrag denk ik, je ziet even een statisch plaatje voordat het tv beeld gaat bewegen. Heb je het ook getest met het KPN modem? Met een kruistest kan je het uitsluiten.

Laat ik zo stellen ik heb hetzelfde, unicast zapt een stuk sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aotholland
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-07 21:10
verkeerde topic, mag verwijderd worden.

[ Voor 93% gewijzigd door aotholland op 26-06-2025 22:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JungleJim
@aotholland die vraag kun je beter in het [Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 topic stellen. Dit topic gaat specifiek over IPTV icm Ubiquiti spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klopping
stormfly schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 21:45:
[...]

Dat is normaal gedrag denk ik, je ziet even een statisch plaatje voordat het tv beeld gaat bewegen. Heb je het ook getest met het KPN modem? Met een kruistest kan je het uitsluiten.

Laat ik zo stellen ik heb hetzelfde, unicast zapt een stuk sneller.
Niet getest met kpn modem. Moet misschien nog wat kritischer kijken maar beeld vind ik niet veel anders dan met unicast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
klopping schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 22:15:
[...]

Niet getest met kpn modem. Moet misschien nog wat kritischer kijken maar beeld vind ik niet veel anders dan met unicast.
We hadden het over zap snelheid en beeldopbouw in multicast mode. Is dit anders met het KPN modem tov de UniFi router?

Beeldkwaliteit zie je vooral op grotere TV's op mijn TV-tje maak het nauwelijks verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klopping
stormfly schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 22:24:
[...]

We hadden het over zap snelheid en beeldopbouw in multicast mode. Is dit anders met het KPN modem tov de UniFi router?

Beeldkwaliteit zie je vooral op grotere TV's op mijn TV-tje maak het nauwelijks verschil.
Klopt, maar als de korte freeze standaard is bij multicast dan is de optie om over te schakelen naar unicast, vandaar mijn opmerking. Zoals je aangeeft, swappen is iets sneller. Zal morgen even checken met kpn modem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:06
Zijn er hier nog mensen aanwezig die TV werkend hebben gemaakt via Trined Glasvezel? Zo ja, uitleg hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
king006 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 12:55:
Zijn er hier nog mensen aanwezig die TV werkend hebben gemaakt via Trined Glasvezel? Zo ja, uitleg hoe?
https://trined.nl/vrije-modemkeuze/

Hoever ben je gekomen met deze guide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
king006 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 12:55:
Heb je al in dit topic gezocht naar Trined?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:06
Ja, zover ben ik al 😉 Maar even standaard VLAN 4 aanzetten op een LAN netwerk is het niet.

Ik heb de reacties van @robsterren1 gelezen. Echter ervaarde hij nog issue met pauzeren zoals ik las in zijn laatste post begin dit jaar.

[ Voor 18% gewijzigd door king006 op 29-06-2025 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JungleJim
king006 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 14:51:
Ik heb de reacties van @robsterren1 gelezen. Echter ervaarde hij nog issue met pauzeren zoals ik las in zijn laatste post begin dit jaar.
Ik zou eens beginnen met de info uit die post, en dan merk je gauw genoeg of het bij jou werkt of niet. Als het niet werkt dan horen we het wel :)
Pagina: 1 ... 57 58 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van IPTV in combinatie met Ubiquiti. Algemene vragen over Ubiquiti horen thuis in [Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 of een los topic.