Acties:
  • +1 Henk 'm!
king006 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 14:51:
[...]

Ja, zover ben ik al 😉 Maar even standaard VLAN 4 aanzetten op een LAN netwerk is het niet.

Ik heb de reacties van @robsterren1 gelezen. Echter ervaarde hij nog issue met pauzeren zoals ik las in zijn laatste post begin dit jaar.
Ik denk dat je Fabian zijn udm-iptv script moet tweaken want trined is geen voor gedetineerde provider. Misschien staat er meer onder zijn gitub vragen lijst over trined.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk007
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-10 17:34
king006 schreef op zondag 29 juni 2025 @ 14:51:
[...]

Ja, zover ben ik al 😉 Maar even standaard VLAN 4 aanzetten op een LAN netwerk is het niet.

Ik heb de reacties van @robsterren1 gelezen. Echter ervaarde hij nog issue met pauzeren zoals ik las in zijn laatste post begin dit jaar.
Het is ook niet dat je VLAN4 moet zetten aan de LAN zijde. In Fabian z'n script selecteer je VLAN 4 als binnenkomend VLAN voor je TV verkeer.

Edit: je zou eens kunnen kijken of het Profiel van Tweak werkt voor je, die gebruikt ook VLAN 4 :)

[ Voor 9% gewijzigd door bvk007 op 29-06-2025 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:05
Vandaag ter vervanging van mijn USG 3p de UCG Ultra besteld. Die komt morgen binnen. Buiten dat ik hem nog in moet gaan stellen.
Ik bedacht me na het lezen van dit topic eigenlijk dat waarschijnlijk dat hele gebeuren voor het vlan van de televisie niet meer nodig is omdat we eigenlijk het KPN TV+ kastje niet meer gebruiken en in de kamers een Nvidia Shield hebben staan. Klopt mijn gedachten gang? Dan hoef ik eigenlijk alleen maar de router in te stellen voor KPN glas, zodat we het modem nu ook nog steeds niet nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:06
Arunia schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 11:59:
Vandaag ter vervanging van mijn USG 3p de UCG Ultra besteld. Die komt morgen binnen. Buiten dat ik hem nog in moet gaan stellen.
Ik bedacht me na het lezen van dit topic eigenlijk dat waarschijnlijk dat hele gebeuren voor het vlan van de televisie niet meer nodig is omdat we eigenlijk het KPN TV+ kastje niet meer gebruiken en in de kamers een Nvidia Shield hebben staan. Klopt mijn gedachten gang? Dan hoef ik eigenlijk alleen maar de router in te stellen voor KPN glas, zodat we het modem nu ook nog steeds niet nodig hebben.
Als je inderdaad geen TV kijkt via het KPN TV+ kastje dan hoef je het udm-iptv script plus bijbehorende configuratie niet te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:05
JungleJim schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 12:25:
[...]

Als je inderdaad geen TV kijkt via het KPN TV+ kastje dan hoef je het udm-iptv script plus bijbehorende configuratie niet te gebruiken.
Dat scheelt weer iets inderdaad. Niet dat het veel moeite is, maar toch.
Dan alleen het andere gedeelte qua instellen en dan zijn we ready to go.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bucket
  • Laatst online: 09-10 18:45
Even een succes-verhaal:
Na geprobeer met een Zaram-module in mijn Dream Machine Pro om KPN IPTV op Multicast stabiel te krijgen, sinds gisteren/vandaag toch over gestapt naar een FS-module.
De Zaram-module was heel stabiel op het Internet-stuk, maar IPTV liep steeds vast op Multicast.

Dankzij de hulp en hints van @JungleJim en @stormfly de overstap naar de (duurdere) FS-module en jawel, tot op heden werkt het vlekkeloos.

Ook fijn dat de levering van @wbschenk zo snel ging en de hulp van @Economics voor het omzetten van de aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boedha
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:47

Boedha

Niks

Mijn KPN TV+ loopt sinds de update van mijn Enterprise en Professional switches steeds vast naar een x aantal seconden.

Ik heb wel een update gedraaid op mijn switches (7.2.116), hiervoor werkte het prima.

Ik heb opnieuw IGMPProxy geinstalleerd in de UCG FIber, Fabian script opnieuw gedraaid. Alles opnieuw gereset. Maar dat heeft niet geholpen.

CONF file

IPTV_WAN_INTERFACE="eth4"

IPTV_WAN_VLAN="4"

IPTV_WAN_VLAN_INTERFACE="iptv"

IPTV_WAN_RANGES="213.75.0.0/16 217.166.0.0/16 195.121.0.0/16"

IPTV_WAN_DHCP_OPTIONS="-O staticroutes -V IPTV_RG"

IPTV_LAN_INTERFACES="br4"

IPTV_IGMPPROXY_PROGRAM="igmpproxy"

IPTV_IGMPPROXY_DISABLE_QUICKLEAVE="false"

IPTV_IGMPPROXY_DEBUG="true"

IPTV_IGMPPROXY_IGMP_VERSION="2"

[ Voor 31% gewijzigd door Boedha op 05-07-2025 19:21 ]

Tja, wat zullen we daar nou op zeggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk007
Boedha schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 19:13:
Mijn KPN TV+ loopt sinds de update van mijn Enterprise en Professional switches steeds vast naar een x aantal seconden.

Ik heb wel een update gedraaid op mijn switches (7.2.116), hiervoor werkte het prima.

Ik heb opnieuw IGMPProxy geinstalleerd in de UCG FIber, Fabian script opnieuw gedraaid. Alles opnieuw gereset. Maar dat heeft niet geholpen.

CONF file

IPTV_WAN_INTERFACE="eth4"

IPTV_WAN_VLAN="4"

IPTV_WAN_RANGES="213.75.0.0/16 217.166.0.0/16 195.121.0.0/16"

IPTV_IGMPPROXY_DEBUG="true"

Ik ben niet bekend met een setup waar switches tussen zitten…heb je uitgesloten dat het in de switches zit? Direct je iptv kastje aangesloten op je router? En staat op de switches na de update IGMP snooping aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boedha

Boedha

Niks

bvk007 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 19:38:
[...]

Ik ben niet bekend met een setup waar switches tussen zitten…heb je uitgesloten dat het in de switches zit? Direct je iptv kastje aangesloten op je router? En staat op de switches na de update IGMP snooping aan?
IGMP snooping staat aan op het IPTV vlan vanuit de router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk007
Ok, en dat propageert naar de switches?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boedha

Boedha

Niks

bvk007 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 20:03:
Ok, en dat propageert naar de switches?
yep, dat is de enige plek waar ik kan aangeven.

Ik heb nu de update teruggedraaid en alles lijkt weer te werken. Ga dit van de week nog wel een proberen en dan 1 voor 1 de switches updaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk007
Ik zie wel in de changelog van ubiquity dat er behoorlijk is gesleuteld aan Igmp snooping in de laatste EA switch software, begin toch wat vermoedens te krijgen dat de implementatie niet is zoals verwacht (is het risico van E.A. draaien imho) of je mist toch ergens een setting :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Boedha schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 19:13:

Volgende keer niet gaan wijzigen maar eerst de switch firmware downgraden. Als het dan weer werkt, dan kan je een bug report maken op community.ui.com. Nu heb je zoveel gewijzigd dat het niet helder is wat de oorzaak is, alhoewel ik ook een vermoeden heb.
bvk007 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 22:38:
Ik zie wel in de changelog van ubiquity dat er behoorlijk is gesleuteld aan Igmp snooping in de laatste EA switch software, begin toch wat vermoedens te krijgen dat de implementatie niet is zoals verwacht (is het risico van E.A. draaien imho) of je mist toch ergens een setting :)
Denk ook dat dit de oorzaak is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Boedha schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 19:48:
[...]

IGMP snooping staat aan op het IPTV vlan vanuit de router.
Je kunt in je volgende testronde uit sluiten welke switch het is die de onderbreking veroorzaakt door ze inderdaad per stuk te upgraden. Als je de switch dan in beeld hebt kan je ook testen of het zonder IGMP snooping wel blijft afspelen.

EA software draaien = bug reports schrijven + supportfiles uploaden ;-) althans zo is het concept bedacht.

[ Voor 5% gewijzigd door stormfly op 06-07-2025 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:52
Omdat mijn search een wisselend beeld oplevert van of het werkt of niet, toch even voor de zekerheid vragen.

Mijn contract bij Odido Internet & TV zit erop. Ik kijk graag tv en ben het aantal landelijke storingen wel echt beu. De laatste tijd zijn er erg veel tv-storingen en ik heb besloten niet te verlengen. Over 4 dagen ben ik contractvrij.

Mijn ouders hadden altijd KPN en dat beviel erg goed. Ik overweeg nu ook KPN Internet en TV. Dat het duurder is, maakt me niks uit. Kwaliteit kost nu eenmaal geld.

Kan ik gewoon dit script: https://github.com/fabianishere/udm-iptv gebruiken op mijn UCG Ultra? En dan werkt het of out the box, verder? Of moet ik dan nog een switch kopen met VLAN tagging? Ik ben niet nieuw met scripts. De EdgeRouter 4 had altijd een script van wjb lopen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boedha

Boedha

Niks

Toch weer een probleem, ondanks dat ik weer de oude firmware heb terug gezet werk het nu ongeveer voor 10 min en dan loopt de boel vast. Opnieuw opstarten van kpn kastje helpt dan weer voor 10 min.

Hiervoor had ik totaal geen problemen met kpn en mijn eigen ubiquiti apparatuur.

Vlan lijkt ook gewoon goed te zijn anders lijkt me dat er ook geen 10 min beeld is.

Mijn setup is.
USG Fiber
USW XG flex
2x USW Enterprise 8 waarvan 1 naar tv kastje
2x USW Professional 8 waarvan 1 naar tv kastje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
Dennisweb schreef op zondag 6 juli 2025 @ 23:58:
Omdat mijn search een wisselend beeld oplevert van of het werkt of niet, toch even voor de zekerheid vragen.

Mijn contract bij Odido Internet & TV zit erop. Ik kijk graag tv en ben het aantal landelijke storingen wel echt beu. De laatste tijd zijn er erg veel tv-storingen en ik heb besloten niet te verlengen. Over 4 dagen ben ik contractvrij.

Mijn ouders hadden altijd KPN en dat beviel erg goed. Ik overweeg nu ook KPN Internet en TV. Dat het duurder is, maakt me niks uit. Kwaliteit kost nu eenmaal geld.

Kan ik gewoon dit script: https://github.com/fabianishere/udm-iptv gebruiken op mijn UCG Ultra? En dan werkt het of out the box, verder? Of moet ik dan nog een switch kopen met VLAN tagging? Ik ben niet nieuw met scripts. De EdgeRouter 4 had altijd een script van wjb lopen. :)
Het script ondersteunt de UCG Ultra, dus als je de configuratiewizard bij installatie doorloopt en de juiste poorten voor WAN en je VLAN kiest zou het moeten werken.

Een switch heb je alleen nodig als je het TV kastje niet rechtstreeks aan je UCG Ultra kan aansluiten.

Als je een switch gaat gebruiken moet die sowieso IGMP Snooping ondersteunen. Makkelijkst is uiteraard een Unifi switch, dan kan je die beheren vanuti de Unifi Network Application. Let er op dat de Switch Flex Mini geen IGMP snooping en beperkte VLAN ondersteuning heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
Boedha schreef op maandag 7 juli 2025 @ 00:07:
Toch weer een probleem, ondanks dat ik weer de oude firmware heb terug gezet werk het nu ongeveer voor 10 min en dan loopt de boel vast. Opnieuw opstarten van kpn kastje helpt dan weer voor 10 min.

Hiervoor had ik totaal geen problemen met kpn en mijn eigen ubiquiti apparatuur.

Vlan lijkt ook gewoon goed te zijn anders lijkt me dat er ook geen 10 min beeld is.

Mijn setup is.
USG Fiber
USW XG flex
2x USW Enterprise 8 waarvan 1 naar tv kastje
2x USW Professional 8 waarvan 1 naar tv kastje
Gaat het fout als beide kastjes aanstaan, of ook als je maar één kastje gebruikt? Indien dat eerste zou je kunnen proberen om fast leave uit te zetten, daarvoor moet je de setting IPTV_IGMPPROXY_DISABLE_QUICKLEAVE in /etc/udm-iptv.conf op "true" zetten (en script herstarten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennisweb schreef op zondag 6 juli 2025 @ 23:58:

Ik zou hem direct in je UCG-Fiber prikken als dat mogelijk is, dan voorkom je al het geneuzel waar @Boedha nu tegenaanloopt.

Het is een custom script en het werk zolang UI.com geen ingrijpende wijzigingen doorvoert. Wees je bewust dat je altijd terug kunt naar het provider modem. Grote kans dat het gewoon goed werkt, en blijft werken, geen garanties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
Dankjewel @JungleJim en @stormfly. Bedacht me bij het bestellen net dat ik helemaal geen kabels gebruik voor de ontvangers. Dat gaat gewoon via wifi. Ik kan gewoon de KPN TV+-app gebruiken op mijn Philips OLED-televisie en de TCL-tv op de slaapkamer. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dennisweb schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:09:
Dankjewel @JungleJim en @stormfly. Bedacht me bij het bestellen net dat ik helemaal geen kabels gebruik voor de ontvangers. Dat gaat gewoon via wifi. Ik kan gewoon de KPN TV+-app gebruiken op mijn Philips OLED-televisie en de TCL-tv op de slaapkamer. :)
Zonder al te diep te gaan: over WiFi kijk je unicast TV waarschijnlijk scherper dan het Odido beeld maar wat minder scherp op hele grote TV's dan de multicast variant welke je over de kabel met het script krijgt.

Je heb het script dus niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
stormfly schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:11:
[...]

Zonder al te diep te gaan: over WiFi kijk je unicast TV waarschijnlijk scherper dan het Odido beeld maar wat minder scherp op hele grote TV's dan de multicast variant welke je over de kabel met het script krijgt.

Je heb het script dus niet nodig.
Mijn tv’s zijn niet groter dan 42 inch. Met Odido is het beeld ook goed genoeg, dus daar maak ik me niet zo’n zorgen over. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JungleJim
Dennisweb schreef op maandag 7 juli 2025 @ 13:09:
Wat @stormfly ook aangeeft, als je TV+ via Wifi gaat gebruiken heb je het script helemaal niet nodig. Pas wanneer je bekabeld gaat werken én je wil via multicast kijken moet je het script gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
JungleJim schreef op maandag 7 juli 2025 @ 14:12:
[...]

Wat @stormfly ook aangeeft, als je TV+ via Wifi gaat gebruiken heb je het script helemaal niet nodig. Pas wanneer je bekabeld gaat werken én je wil via multicast kijken moet je het script gebruiken.
Top! Dan is het net als bij Odido. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanhs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:38
bvk007 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 22:38:
Dat blijkt inderdaad, had mijn switch naar 7.2.116 geupdate waarna mijn IPTV niet meer werkte, had ook mijn UCG naar 4.3.5 gebracht en verdacht deze eerst. Was het weekend weg dus geen tijd om er naar te kijken. Vanavond de switch gedowngrade naar 7.1.26 en IPTV werkte direct weer. Wie weet welke settings er nogdig zijn om ook de firmware te laten werken met IPTV?

Arjan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-10 16:40
arjanhs schreef op maandag 7 juli 2025 @ 20:04:
[...]

Dat blijkt inderdaad, had mijn switch naar 7.2.116 geupdate waarna mijn IPTV niet meer werkte, had ook mijn UCG naar 4.3.5 gebracht en verdacht deze eerst. Was het weekend weg dus geen tijd om er naar te kijken. Vanavond de switch gedowngrade naar 7.1.26 en IPTV werkte direct weer. Wie weet welke settings er nogdig zijn om ook de firmware te laten werken met IPTV?

Arjan
Advies gebruik zo min mogelijk de EA versies zitten redelijk vol met bugs zeker als dit je live omgeving is waar je op kijkt.

[ Voor 4% gewijzigd door mgiebels op 08-07-2025 04:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Arjan
Het zijn geen settings, die blijven hetzelfde. Je zult een bug report moeten maken bij UI.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exepti0n
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online

exepti0n

_o-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZKL1KhIC0epQFd19KNWhKUCogJ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RmoeXKnGgmJ2owigtTWDmcRc.png?f=fotoalbum_large

Ik heb sinds een tijdje issues met de ontvanger achter de U7. Terugkijken is geen enkel probleem, maar bij live tv kijken loopt ie steeds vast en komt de melding "Verbinding met zender verbroken" steeds in beeld.

Pauzeer je het beeld even en gaat dan verder kijken, is er niets aan de hand.

Ook het downloaden van software deed het niet (werd toevallig getriggerd toen ik "ontvanger herstarten" via het menu deed) vanwege foutcode 309.

- De poort op de UDM-SE waar de U7 op aangesloten is, staat op Native VLAN "Management" en Tagged VLAN Management staat op "Allow all".
- De poort op de U7 waar de STB op aangesloten is, heeft Native VLAN "TV"
- De poort op de UDM-SE waar de andere STB op aangesloten is staat op Native VLAN "TV"

Iets doet mij vermoeden dat het een instelling in de U7 is, want als ik de ontvanger rechtstreeks op de poort van de andere ontvanger aansluit (dus direct op de UDM-SE) is er niets aan de hand.

De vraag is alleen, welke instelling staat niet goed?

Volvo XC40 SMSR Plus (MY24)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
@exepti0n ik neem aan dat je het udm-iptv script gebruikt? welke instellingen gebruik je daarvoor?

En op welke software versie zit de U7 In-Wall? Toevallig op EA? Daar waren recent nog issues met IGMP snooping mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
exepti0n schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 15:33:
[Afbeelding]

Ik heb sinds een tijdje issues met de ontvanger achter de U7. Terugkijken is geen enkel probleem, maar bij live tv kijken loopt ie steeds vast en komt de melding "Verbinding met zender verbroken" steeds in beeld.

Ook het downloaden van software deed het niet (werd toevallig getriggerd toen ik "ontvanger herstarten" via het menu deed) vanwege foutcode 309.

- De poort op de UDM-SE waar de U7 op aangesloten is, staat op Native VLAN "Management" en Tagged VLAN Management staat op "Allow all".
- De poort op de UDM-SE waar de andere STB op aangesloten is staat op Native VLAN "TV"

Iets doet mij vermoeden dat het een instelling in de U7 is, want als ik de ontvanger rechtstreeks op de poort van de andere ontvanger aansluit (dus direct op de UDM-SE) is er niets aan de hand.

Je kunt eens testen om IGMP snooping uit te schakelen voor je TV vlan als test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucket
  • Laatst online: 09-10 18:45
exepti0n schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 15:33:
[Afbeelding]

Ik heb een U6 InWall, waar ik voorheen ook de switch van gebruikte om door te gaan naar een andere switch waar weer de IPTV-box op zat. Ik kreeg het niet aan de praat, totdat ik op de U6 de optie "Port VLAN" uitzette.

Let wel: ik had niet het tv-vlan op de poort gezet en ook niet als native voor de gehele InWall. Dat deed ik pas op de switch die daar weer achter zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boedha

Boedha

Niks

JungleJim schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:47:
[...]

Gaat het fout als beide kastjes aanstaan, of ook als je maar één kastje gebruikt? Indien dat eerste zou je kunnen proberen om fast leave uit te zetten, daarvoor moet je de setting IPTV_IGMPPROXY_DISABLE_QUICKLEAVE in /etc/udm-iptv.conf op "true" zetten (en script herstarten).
Vandaag de setting aangepast en op true gezet, maar nog steeds hetzelfde probleem. Na 1o minuten loopt het vast.

Denk dat ik alles gaan resetten, terug naar de release kandidate firmware en opnieuw script draaien. Of heeft iemand nog een andere optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exepti0n
  • Niet online

exepti0n

_o-

JungleJim schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 16:35:
ik neem aan dat je het udm-iptv script gebruikt? welke instellingen gebruik je daarvoor?

En op welke software versie zit de U7 In-Wall? Toevallig op EA? Daar waren recent nog issues met IGMP snooping mee.
Klopt, dat script heb ik gedraaid. Hoewel de UI aangeeft dat ik KPN heb, zit ik bij XS4ALL.

Inhoud /etc/udm-iptv.conf
## Example configuration for udmp-iptv ##
# Interface on which IPTV traffic enters the router
IPTV_WAN_INTERFACE="eth8"
# ID of VLAN which carries IPTV traffic (use 0 if no VLAN is used)
IPTV_WAN_VLAN="4"
# Name of the IPTV VLAN interface
# IP ranges from which the IPTV traffic originates (separated by spaces)
# IPTV_WAN_RANGES="213.75.0.0/16  217.166.0.0/16  195.121.0.0/16"
IPTV_WAN_RANGES="0.0.0.0/0"
# DHCP options to send when requesting an IP address
# LAN interfaces on which IPTV should be made available
# Disable quickleave for igmpproxy
# Enable debugging for igmpproxy
IPTV_IGMPPROXY_DEBUG="false"
IPTV_IGMPPROXY_PROGRAM="improxy"

Wat me wel opvalt is dat IPTV_WAN_VLAN_INTERFACE op "iptv" staat, maar in Unifi heet mijn netwerk "TV", maakt dat nog iets uit?

Members only: Output udm-iptv diagnose
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

De U7 In-Wall draait op 8.0.49
stormfly schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 17:34:
Je kunt eens testen om IGMP snooping uit te schakelen voor je TV vlan als test.
Waar zou ik die uit moeten zetten? Ergens in de Unifi UI? Zoals gezegd heb ik op de ontvanger die rechtstreeks op de UDM-SE is aangesloten geen issues.
Bucket schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 18:15:
Ik heb een U6 InWall, waar ik voorheen ook de switch van gebruikte om door te gaan naar een andere switch waar weer de IPTV-box op zat. Ik kreeg het niet aan de praat, totdat ik op de U6 de optie "Port VLAN" uitzette.

Let wel: ik had niet het tv-vlan op de poort gezet en ook niet als native voor de gehele InWall. Dat deed ik pas op de switch die daar weer achter zat.
Dat klinkt als een ander scenario, ik wil juist een poort van de In-Wall op het VLAN hebben en volgens mij kan dat niet meer als ik "Port VLAN" uitschakel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@exepti0n

Is je netwerk op het LAN ook vlan 4 omdat je br4 aanroept?

Als je in instellingen linksboven zoekt op "snooping" kom je bij de juiste instellingen uit.

iptv is je WAN interface vanuit het script dat is goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exepti0n
  • Niet online

exepti0n

_o-

stormfly schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:30:
Is je netwerk op het LAN ook vlan 4 omdat je br4 aanroept?

Als je in instellingen linksboven zoekt op "snooping" kom je bij de juiste instellingen uit.

iptv is je WAN interface vanuit het script dat is goed.
VLAN ID voor TV is inderdaad 4.

Snooping staat overal uitgevinkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JungleJim
exepti0n schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:09:
Klopt, dat script heb ik gedraaid. Hoewel de UI aangeeft dat ik KPN heb, zit ik bij XS4ALL.
Dat maakt niet uit, de XS4ALL diensten worden door KPN geleverd op de KPN infrastructuur.
exepti0n schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:09:
Wat me wel opvalt is dat IPTV_WAN_VLAN_INTERFACE op "iptv" staat, maar in Unifi heet mijn netwerk "TV", maakt dat nog iets uit?
Nee, "iptv" is de naam van de interface aan de WAN zijde. Die staat los van namen van VLANs aan LAN zijde.

IPTV_IGMPPROXY_DISABLE_QUICKLEAVE zou ik trouwens op true zetten omdat je twee STBs gebruikt. Daarvoor moet je wel op versie 3.0.6 van het udm-iptv script zitten, eerdere versies ondersteunen deze setting niet in combinatie met improxy.

[ Voor 16% gewijzigd door JungleJim op 11-07-2025 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
exepti0n schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:37:
Snooping staat overal uitgevinkt
Snooping moet je aanzetten voor het VLAN waar je TV kastje in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JungleJim schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:40:
[...]

Snooping moet je aanzetten voor het VLAN waar je TV kastje in zit.
Hier verschillen we van mening over het woord "moet". In de tijd van 100Mbps porten prima om onnodige flow te reduceren om de CPU van een 486 te ontzien. Met 1Gbps of 2.5Gbps is dat niet nodig ben ik van mening, je kan het prima uitlaten niemand die verschil merkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
stormfly schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:47:
[...]

Hier verschillen we van mening over het woord "moet". In de tijd van 100Mbps porten prima om onnodige flow te reduceren om de CPU van een 486 te ontzien. Met 1Gbps of 2.5Gbps is dat niet nodig ben ik van mening, je kan het prima uitlaten niemand die verschil merkt.
Haha ja dat is waar :) Maar mijn advies zou zijn om het wel aan te zetten ;)

Alhoewel ik me trouwens afvraag of de U7 In-Wall wel IGMP snooping ondersteunt. Het staat in iig niet bij de specs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JungleJim schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:50:
[...]

Haha ja dat is waar :) Maar mijn advies zou zijn om het wel aan te zetten ;)

Alhoewel ik me trouwens afvraag of de U7 In-Wall wel IGMP snooping ondersteunt. Het staat in iig niet bij de specs.
Goed punt, als het er niet bij staat denk ik het niet. Maar als je igmpsnooping uitzet dan forward de switch als het goed is het multicast verkeer. Juist als je troubleshoot wil je igmpsnooping even uit omdat het, bij een bug, ook verkeer kan blokkeren.

@exepti0n Het staat uit geef je aan en de TV werkt in je hele huis goed behalve op die ene poort? Jim had de tip gegeven om met fastleave te testen toch, als dat geen verschil maakt dan denk ik dat je te maken hebt met een bug. Mijn advies is om een topic openen op het community.ui.com met een supportfile erbij.

Je kan ze nog een losse file aanreiken die je met SCP eraf kan halen. (nee ik heb geen TV boven ik kan het niet voor je testen 8) )

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
U7InWallSlaapkamer:~# supp
base:            collection started
board:           collection started
pids:            collection started
ubus:            collection started
system:          collection started
crashes:         collection started
config:          collection started
logs:            collection started
mtd:             collection started
network:         collection started
network/lldp:    collection started
ethernet:        collection started
wireless:        collection started
mcad:            collection started
ecm:             collection started
switch/swconfig: collection started
ppe:             collection started
wireless/rfscan: collection started
Waiting for all collectors to finish (timeout of 30 seconds)

[ Voor 6% gewijzigd door stormfly op 11-07-2025 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exepti0n
  • Niet online

exepti0n

_o-

JungleJim schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:40:
IPTV_IGMPPROXY_DISABLE_QUICKLEAVE zou ik trouwens op true zetten omdat je twee STBs gebruikt. Daarvoor moet je wel op versie 3.0.6 van het udm-iptv script zitten, eerdere versies ondersteunen deze setting niet in combinatie met improxy.
Die draai ik, de waarde op "true" zetten heeft echter niet geholpen.

Ook heb ik IGMP Snooping in Unifi op het "TV" netwerk aangezet, zonder resultaat. Zijn er nog anders instellingen die ik aan moet/kan zetten?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
stormfly schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 12:29:
Het staat uit geef je aan en de TV werkt in je hele huis goed behalve op die ene poort? Jim had de tip gegeven om met fastleave te testen toch, als dat geen verschil maakt dan denk ik dat je te maken hebt met een bug. Mijn advies is om een topic openen op het community.ui.com met een supportfile erbij.
Ik heb nog geen andere poorten geprobeerd, alleen de falende ontvanger aan de andere kabel gehangen.

Ik wil nog wel even testen of de VIP5202 wel werkt via de U7, als dat het geval is zal ik bij XS4ALL (KPN) een swap proberen te regelen voor de VIP2952

Acties:
  • 0 Henk 'm!
exepti0n schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 14:22:
[...]

Die draai ik, de waarde op "true" zetten heeft echter niet geholpen.

Ook heb ik IGMP Snooping in Unifi op het "TV" netwerk aangezet, zonder resultaat. Zijn er nog anders instellingen die ik aan moet/kan zetten?

***members only***

[...]

Ik heb nog geen andere poorten geprobeerd, alleen de falende ontvanger aan de andere kabel gehangen.

Ik wil nog wel even testen of de VIP5202 wel werkt via de U7, als dat het geval is zal ik bij XS4ALL (KPN) een swap proberen te regelen voor de VIP2952
Had je al getest of de kabel/switchketen die naar de u7-iw gaat wel in staat is om stabiele TV aan te bieden als je die in het TV vlan zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
stormfly schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 11:47:
[...]

KPN tv+ of soundbox is 100 mbit maar IGMP snooping op 1 gbps is ook nodig uit ervaring als dit uitstaat hapert het.

En ik las van de week dat het via WIfi aangesloten was dan is het sowieso alleen Unicast dus moet je dat ook instellen op de box.

[ Voor 11% gewijzigd door mgiebels op 13-07-2025 15:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• josseg
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:50
[...]

Arjan
Blij dat ik dit bericht lees. Twee dagen aan zoeken geweest omdat IPTV het niet meer deed. Vandaag switches gedowngraded en meteen werken. Dankjewel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
josseg schreef op zondag 13 juli 2025 @ 15:58:
[...]

Blij dat ik dit bericht lees. Twee dagen aan zoeken geweest omdat IPTV het niet meer deed. Vandaag switches gedowngraded en meteen werken. Dankjewel
Zoals eerder gezegd gebruik nooit met Live TV EA versies van Ubiquity die zitten vaak echt vol met bugs.
Ik heb het ook altijd gedaan maar liep tegen van alles aan gebruik tegenwoordig alleen nog maar Final of RC versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
Nu heb ik zelfs iets stoms gedaan en een EA versie van Network geïnstalleerd.
Network 9.3.43 nu kan ik alleen nog maar Unicast kijken in een keer.

root@UniFiNext-GenGatewayLite:~# udm-iptv diagnose
Please share the following output with the developers:
=== Configuration ===
WAN Interface: eth1
WAN VLAN: 4 (dev iptv)
WAN DHCP: true (options "-O staticroutes -V IPTV_RG")
WAN Ranges: 0.0.0.0/0
LAN Interfaces: eth0.661
IGMP Proxy quickleave disabled: false
IGMP Proxy debug: true
=== IP Link and Route ===
=== Service Logs ===
Jul 13 17:47:58 UniFiNext-GenGatewayLite udm-iptvd[27865]: DEBUG[init_interface@178]: iptv's ipv4 address is 10.215.109.242
Jul 13 17:47:58 UniFiNext-GenGatewayLite udm-iptvd[27865]: DEBUG[init_interface@195]: if_index = 19
Jul 13 17:47:58 UniFiNext-GenGatewayLite udm-iptvd[27865]: DEBUG[init_interface@208]: if_mtu = 1500
Jul 13 17:47:58 UniFiNext-GenGatewayLite udm-iptvd[27865]: DEBUG[init_interface@214]: if_falgs = 4163
Jul 13 17:47:58 UniFiNext-GenGatewayLite udm-iptvd[27865]: ERROR[init_interface@232]: Disable IGMP, there is not igmp upstream interface or igmp downstream interface
Jul 13 17:47:58 UniFiNext-GenGatewayLite udm-iptvd[27865]: FATAL[init_interface@251]: exiting.....
Jul 13 17:47:58 UniFiNext-GenGatewayLite udm-iptvd[27865]: ERROR[main@619]: exiting.........
Jul 13 17:47:58 UniFiNext-GenGatewayLite IMPROXY[27865]: FATAL[init_interface@251]: exiting.....
Jul 13 17:47:58 UniFiNext-GenGatewayLite systemd[1]: udm-iptv.service: Failed with result 'exit-code'.
Jul 13 17:47:58 UniFiNext-GenGatewayLite IMPROXY[27865]: ERROR[main@619]: exiting.........
root@UniFiNext-GenGatewayLite:~#

Hoe downgrade ik dit?

[ Voor 81% gewijzigd door mgiebels op 13-07-2025 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boedha

Boedha

Niks

mgiebels schreef op zondag 13 juli 2025 @ 17:44:

=== Configuration ===
=== Service Logs ===
Jul 13 17:47:58 UniFiNext-GenGatewayLite udm-iptvd[27865]: DEBUG[init_interface@178]: iptv's ipv4 address is 10.215.109.242
Jul 13 17:47:58 UniFiNext-GenGatewayLite udm-iptvd[27865]: DEBUG[init_interface@195]: if_index = 19
Jul 13 17:47:58 UniFiNext-GenGatewayLite udm-iptvd[27865]: DEBUG[init_interface@208]: if_mtu = 1500
Jul 13 17:47:58 UniFiNext-GenGatewayLite udm-iptvd[27865]: DEBUG[init_interface@214]: if_falgs = 4163
Jul 13 17:47:58 UniFiNext-GenGatewayLite udm-iptvd[27865]: ERROR[init_interface@232]: Disable IGMP, there is not igmp upstream interface or igmp downstream interface
Jul 13 17:47:58 UniFiNext-GenGatewayLite udm-iptvd[27865]: FATAL[init_interface@251]: exiting.....
Jul 13 17:47:58 UniFiNext-GenGatewayLite udm-iptvd[27865]: ERROR[main@619]: exiting.........
Jul 13 17:47:58 UniFiNext-GenGatewayLite IMPROXY[27865]: FATAL[init_interface@251]: exiting.....
Jul 13 17:47:58 UniFiNext-GenGatewayLite systemd[1]: udm-iptv.service: Failed with result 'exit-code'.
Jul 13 17:47:58 UniFiNext-GenGatewayLite IMPROXY[27865]: ERROR[main@619]: exiting.........

Hoe downgrade ik dit?
https://help.ui.com/hc/en...anced-Updating-Techniques

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boedha

Boedha

Niks

mgiebels schreef op zondag 13 juli 2025 @ 18:29:
[...]

Daar staat niet hoe je downgrade
Onderaan staat hoe via SSH, een firmware kan installeren. Bij Ubiquiti de juist versie zoeken, copy paste. Kan zowel up al downgrade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgiebels
Boedha schreef op zondag 13 juli 2025 @ 18:37:
[...]

Onderaan staat hoe via SSH, een firmware kan installeren. Bij Ubiquiti de juist versie zoeken, copy paste. Kan zowel up al downgrade.
Als ik inlog op mijn Cloudkey 2 plus kan ik dat commando niet uitvoeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boedha

Boedha

Niks

mgiebels schreef op zondag 13 juli 2025 @ 18:38:
[...]

Als ik inlog op mijn Cloudkey 2 plus kan ik dat commando niet uitvoeren
En je vraag stellen bij Ubiquiti Unifi gtp?

Steps to Downgrade CloudKey Gen2 Plus Firmware:
Download the Desired Firmware:

Visit the UniFi Community Releases page and download the firmware version you want to downgrade to.
Power Off the CloudKey Gen2 Plus:

Disconnect the device from its power source.
Enter Recovery Mode:

Press and hold the Reset button on the CloudKey Gen2 Plus.
While holding the Reset button, reconnect the device to the power source.
Continue holding the Reset button for 10 seconds until the LED flashes blue and white, and the LCD screen displays "RECOVERY MODE."
Access the Recovery Mode Interface:

Open a web browser and navigate to the IP address displayed on the CloudKey's screen.
If no IP address is assigned by your DHCP server, use the fallback IP: 192.168.1.30.
Run Filesystem Check (Optional):

In the Recovery Mode interface, run the Check Filesystem option to ensure there are no storage issues.
Upload the Firmware:

Select the Firmware Update option in the Recovery Mode interface.
Upload the previously downloaded firmware file (.bin format).
Complete the Downgrade:

Wait for the firmware downgrade process to complete. The LED will flash white during the process and turn steady white once it is finished.
Reconfigure the Device (if needed):

Note that downgrading firmware will factory reset the device. You may need to restore your settings from a backup.
Important Notes:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:28
mgiebels schreef op zondag 13 juli 2025 @ 17:44:

=== Configuration ===
=== Service Logs ===

Hoe downgrade ik dit?
Je kunt in de controller toch aangeven dat je official of rc wilt ontvangen en geen ea?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgiebels
Behoorlijk Leek schreef op zondag 13 juli 2025 @ 20:03:
[...]

Je kunt in de controller toch aangeven dat je official of rc wilt ontvangen en geen ea?
ja klopt maar als je de EA versie installeert en je zet hem terug op Official krijg je niet standaard die terug.

Maar is nu gelukt en IPTV draait weer zoals het hoort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exepti0n
  • Niet online

exepti0n

_o-

stormfly schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 15:18:
Had je al getest of de kabel/switchketen die naar de u7-iw gaat wel in staat is om stabiele TV aan te bieden als je die in het TV vlan zet?
Nee, staat ook nog op het afstreeplijstje. Vanwege de drop meldingen, ook al even met de Fluke MS2 de kabel opnieuw getest maar die gaf geen kabelbreuk aan.

Het vreemde is dat het voor de upgrade van de UDM-SE prima gewerkt heeft. Daarna heb ik opnieuw het script gedraaid om de boel weer aan de praat te krijgen. Wat eerst ook goed leek, maar nu toch issues geeft met live TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
exepti0n schreef op maandag 14 juli 2025 @ 10:08:
[...]

Nee, staat ook nog op het afstreeplijstje. Vanwege de drop meldingen, ook al even met de Fluke MS2 de kabel opnieuw getest maar die gaf geen kabelbreuk aan.

Het vreemde is dat het voor de upgrade van de UDM-SE prima gewerkt heeft. Daarna heb ik opnieuw het script gedraaid om de boel weer aan de praat te krijgen. Wat eerst ook goed leek, maar nu toch issues geeft met live TV.
Je heb niet toevallig je Network software geupdate naar een RC of EA versie? Network 9.3.43
Deze geeft namelijk ook issues!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exepti0n
  • Niet online

exepti0n

_o-

mgiebels schreef op maandag 14 juli 2025 @ 10:13:
Je heb niet toevallig je Network software geupdate naar een RC of EA versie? Network 9.3.43
Nee, draai alleen official releases.

UDM-SE draait momenteel op 4.2.12 en Network op 9.2.87

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josseg
mgiebels schreef op maandag 14 juli 2025 @ 10:13:
[...]

Ik heb het gewoon werkende met netwerk 9.3.43 en OS 4.3.6. De switches heb ik wel terug gezet naar firmware 7.1.26. Daarnaast gebruik ik igmpproxy i.p.v igmproxy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
josseg schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:02:
[...]

Ik heb het gewoon werkende met netwerk 9.3.43 en OS 4.3.6. De switches heb ik wel terug gezet naar firmware 7.1.26. Daarnaast gebruik ik igmpproxy i.p.v igmproxy.
Denk dat je bedoeld improxy hier werkt het sindsdien dan ook niet meer mee.

En met igmpproxy weer wel alleen niet zoals het hoort je heb dan alleen Unicast en niet Multicast dit werkt vanaf 9.3.43 niet meer.
Las dat er meer waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josseg
mgiebels schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:07:
[...]

Denk dat je bedoeld improxy hier werkt het sindsdien dan ook niet meer mee.

En met igmpproxy weer wel alleen niet zoals het hoort je heb dan alleen Unicast en niet Multicast dit werkt vanaf 9.3.43 niet meer.
Las dat er meer waren.
Met de instellingen zoals ik het beschreef heb ik multicast dus haarscherp beeld :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
josseg schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:23:
[...]

Met de instellingen zoals ik het beschreef heb ik multicast dus haarscherp beeld :-)
Hier werkte het niet met die update was meteen omzeep.
Wat ik al zei gelukkig bij andere ook.

draai jij ook het script van Fabian?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josseg
mgiebels schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:24:
[...]

Hier werkte het niet met die update was meteen omzeep.
Wat ik al zei gelukkig bij andere ook.

draai jij ook het script van Fabian?
Ja ik maak gebruik van het script. Bij mij werkte het ook niet meer na een update firmware van de switches. Dus daar heb ik een rolback op gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
josseg schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:31:
[...]

Ja ik maak gebruik van het script. Bij mij werkte het ook niet meer na een update firmware van de switches. Dus daar heb ik een rolback op gedaan.
Switches had ik niet gedaan alleen network per ongeluk nu alles op Official gezet zitten mij teveel bugs in laatste tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josseg
mgiebels schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:37:
[...]

Switches had ik niet gedaan alleen network per ongeluk nu alles op Official gezet zitten mij teveel bugs in laatste tijd.
OS 9.3.43 is zojuist gereleased dus daar zal het niet aan liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
josseg schreef op maandag 14 juli 2025 @ 19:18:
[...]

OS 9.3.43 is zojuist gereleased dus daar zal het niet aan liggen.
Nou daar ligt het wel degelijk aan als ik die eraf haal en ouder versie terug zet werkt het meteen weer.
Is niet de eerste keer dat in een officiele versie van ubiquity ook fouten zitten.

Ik sla deze versie over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
mgiebels schreef op maandag 14 juli 2025 @ 19:20:
[...]

Nou daar ligt het wel degelijk aan als ik die eraf haal en ouder versie terug zet werkt het meteen weer.
Is niet de eerste keer dat in een officiele versie van ubiquity ook fouten zitten.

Ik sla deze versie over.
Ik draai sinds zaterdag op Network Application 9.3.43 op mijn UDM Pro en heb geen enkel probleem met multicast IPTV.

De meldingen in de log geven trouwens wel een hint: ik zie geen log regels na "=== IP Link and Route ===", normaal staat daar dat het IP adres van de WAN IPTV interface, en de routing info. Als die er niet is kan de IGMP proxy ook geen verkeer proxy-en.

Kan natuurlijk zo zijn dat het een UXG Lite specifiek issue is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgiebels
JungleJim schreef op maandag 14 juli 2025 @ 19:39:
[...]

Ik draai sinds zaterdag op Network Application 9.3.43 op mijn UDM Pro en heb geen enkel probleem met multicast IPTV.

De meldingen in de log geven trouwens wel een hint: ik zie geen log regels na "=== IP Link and Route ===", normaal staat daar dat het IP adres van de WAN IPTV interface, en de routing info. Als die er niet is kan de IGMP proxy ook geen verkeer proxy-en.

Kan natuurlijk zo zijn dat het een UXG Lite specifiek issue is.
Ja zou kunnen want aan me config verander ik niks die is zelfde
Deinstalleer hem naar 9.2.87 werkt het meteen weer met zelfde config en loopt er ook weer verkeer.

Is net of in de nieuwe software toch want anders is.
Of heten de interfaces opeens geen eth meer?

[ Voor 3% gewijzigd door mgiebels op 14-07-2025 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
mgiebels schreef op maandag 14 juli 2025 @ 19:43:
[...]

Ja zou kunnen want aan me config verander ik niks die is zelfde
Deinstalleer hem naar 9.2.87 werkt het meteen weer met zelfde config en loopt er ook weer verkeer.

Is net of in de nieuwe software toch want anders is.
Of heten de interfaces opeens geen eth meer?
Dat kun je makkelijk controleren door te ssh-en naar je UXG Lite en dan 'ifconfig' te doen.

Je zou dan eth1 moeten zien voor je WAN connectie, eth1.6 voor je internet VLAN 6 aan de WAN kant, en ppp0 voor de PPPoE verbinding.

Je lokale VLANs zijn of br<x> of eth0.<x> waarbij x het lokale VLAN ID is. Op de meeste Unifi gateways is de interface voor lokale VLANs br<x>.

En op welke Unifi Gateway release zit je? 4.1.13?

[ Voor 3% gewijzigd door JungleJim op 14-07-2025 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
JungleJim schreef op maandag 14 juli 2025 @ 19:53:
[...]

Dat kun je makkelijk controleren door te ssh-en naar je UXG Lite en dan 'ifconfig' te doen.

Je zou dan eth1 moeten zien voor je WAN connectie, eth1.6 voor je internet VLAN 6 aan de WAN kant, en ppp0 voor de PPPoE verbinding.

Je lokale VLANs zijn of br<x> of eth0.<x> waarbij x het lokale VLAN ID is. Op de meeste Unifi gateways is de interface voor lokale VLANs br<x>.

En op welke Unifi Gateway release zit je? 4.1.13?
Yes ik zit met me UXG Lite op 4.1.13

het is bij mij :

root@UniFiNext-GenGatewayLite:~# ifconfig
eth0: flags=4163<UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST> mtu 1500
inet 192.168.1.1 netmask 255.255.255.0 broadcast 0.0.0.0
inet6 fe80::dab3:70ff:fe8d:e092 prefixlen 64 scopeid 0x20<link>
ether d8:b3:70:8d:e0:92 txqueuelen 1000 (Ethernet)
RX packets 58187264 bytes 20050893371 (18.6 GiB)
RX errors 0 dropped 0 overruns 0 frame 0
TX packets 141664438 bytes 189013376229 (176.0 GiB)
TX errors 0 dropped 0 overruns 0 carrier 0 collisions 0
device interrupt 31

eth1: flags=4163<UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST> mtu 1500
inet6 fe80::dab3:70ff:fe8d:e093 prefixlen 64 scopeid 0x20<link>
ether d8:b3:70:8d:e0:93 txqueuelen 1000 (Ethernet)
RX packets 139224749 bytes 188010403120 (175.0 GiB)
TX packets 55329131 bytes 20351440773 (18.9 GiB)
device interrupt 32

eth0.661: flags=4163<UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST> mtu 1500
inet 192.168.2.1 netmask 255.255.255.0 broadcast 0.0.0.0
inet6 fe80::dab3:70ff:fe8d:e092 prefixlen 64 scopeid 0x20<link>
ether d8:b3:70:8d:e0:92 txqueuelen 1000 (Ethernet)
RX packets 3227092 bytes 288242998 (274.8 MiB)
TX packets 69542201 bytes 95166568744 (88.6 GiB)

Dus daar ligt het dan ook niet aan wat wel weet is dat het gewoon niet meer werkte.
Had ook Fabian script opnieuw gedaan maar dat maakt natuurlijk niet uit aangezien dat alleen op je gateway is.

[ Voor 4% gewijzigd door mgiebels op 14-07-2025 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
Met de Network 9.2.87
heb ik dit inderdaad:

=== Configuration ===
19: iptv@eth1: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UP group default qlen 1000
inet 10.215.110.121/22 brd 10.215.111.255 scope global iptv
valid_lft forever preferred_lft forever
10.215.108.0/22 proto kernel scope link src 10.215.110.121
213.75.112.0/21 via 10.215.108.1 metric 219

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
mgiebels schreef op maandag 14 juli 2025 @ 20:25:
het is bij mij :

root@UniFiNext-GenGatewayLite:~# ifconfig
[...]
Is dit met Network Application 9.3.43? Of 9.2.87?

Wat zegt ifconfig over je WAN interfaces? eth1, eth1.n en ppp0?

Er moet ergens verschil zitten in config op de UXG Lite tussen 9.2.87 en 9.3.43...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
JungleJim schreef op maandag 14 juli 2025 @ 20:46:
[...]

Is dit met Network Application 9.3.43? Of 9.2.87?

Wat zegt ifconfig over je WAN interfaces? eth1, eth1.n en ppp0?

Er moet ergens verschil zitten in config op de UXG Lite tussen 9.2.87 en 9.3.43...
dit is met 9.2.87

Maar kan die ifconfig met 9.3.43 anders zijn dan?

Ga hem nu niet testen aangezien er TV wordt gekeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
mgiebels schreef op maandag 14 juli 2025 @ 20:48:
[...]

dit is met 9.2.87

Maar kan die ifconfig met 9.3.43 anders zijn dan?

Ga hem nu niet testen aangezien er TV wordt gekeken ;)
Geen idee, maar troubleshooten is vooral een proces van uitsluiten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
JungleJim schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:09:
[...]

Geen idee, maar troubleshooten is vooral een proces van uitsluiten :)
Zal morgen anders eens kijken.
Tot opheden nog geen offical binnen gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarZ_E
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-10 14:00
Ook hier een UXG-Lite i.c.m. een cloudkey en KPN glasvezel.
Sinds zondagochtend was IPTV stuk en, mede door jullie ervaringen werkt het weer. Het bleek inderdaad versie 9.3.43 van de Network app te zijn.

Mijn zoektocht begon zondag bij de router zelf, eerst de firmware gedowngraded en opnieuw het script gedraaid. wat bij het configureren van het script opviel (achteraf, uiteraard, anders had ik er wel een screenshot van gemaakt) is dat er opeens 2x zoveel netwerken (VLANs) zichtbaar waren om te kiezen als intern netwerk. Blijkbaar maakt versie 9.3.43 een zooitje van de netwerken / VLANs.

Gisteravond dan eindelijk even tijd om de netwerk app te downgraden, script opnieuw gedraaid en jawel, alleen mijn 4 VLANs zichtbaar. Ik zelf blijf er nu even vanaf, nu eerst op vakantie, maar volgend mij moeten we het daar zoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
MarZ_E schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 10:49:
Sinds zondagochtend was IPTV stuk en, mede door jullie ervaringen werkt het weer. Het bleek inderdaad versie 9.3.43 van de Network app te zijn.

Mijn zoektocht begon zondag bij de router zelf, eerst de firmware gedowngraded en opnieuw het script gedraaid. wat bij het configureren van het script opviel (achteraf, uiteraard, anders had ik er wel een screenshot van gemaakt) is dat er opeens 2x zoveel netwerken (VLANs) zichtbaar waren om te kiezen als intern netwerk. Blijkbaar maakt versie 9.3.43 een zooitje van de netwerken / VLANs.

Gisteravond dan eindelijk even tijd om de netwerk app te downgraden, script opnieuw gedraaid en jawel, alleen mijn 4 VLANs zichtbaar. Ik zelf blijf er nu even vanaf, nu eerst op vakantie, maar volgend mij moeten we het daar zoeken...
Fijn dat ik dus niet enige ben.
Ik laat hem ook nog op de oude versie aangezien we hier ook op vakantie gaan en het zo wel prima draait.

Ik had inderdaad ook gezien dat het bij netwerken een zooi was

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-10 11:18

TiMMieJ

PSN: Orixez

Edit:

Ik verplaats hem even naar het algemene topic. Had inderdaad niet goed opgelet.

[ Voor 85% gewijzigd door TiMMieJ op 16-07-2025 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgiebels
TiMMieJ schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 09:45:
Ik ben in de race om een enkele camera (G6 Turret) aan te gaan sluiten op mijn dream machine pro. Uiteraard wil ik deze dan ook gaan uitbreiden met storage. Ik zag op de site dat ze vooral hun eigen HDD's promoten maar dat vind ik wat te gek. Nu zit ik te kijken wat er dan wel nodig is en daar adviseren ze een 7200RPM HDD te plaatsen. Wat zijn jullie ervaringen met schijven? Is het bijvoorbeeld beter om een desktop of NAS hdd te kiezen bijvoorbeeld? Zelf zat ik aan de WD Red of Seagate Ironwolf te denken. En met 1 camera lijkt de kleinste storage mij prima om nog e.e.a. te bewaren.
Volgens mij zit je niet in het juiste topic met deze vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
MarZ_E schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 10:49:

Heb jij een cloudkey gen 2? er kwam trouwens vandaag wel nieuwe cloudkey software 4.3.6 uit die installeer ik nu.Maar vertrouw die software voor network niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
@mgiebels en @MarZ_E wellicht handig om hierover een melding te doen in de community van Ubiqitui. Als een update van Network Application aanpassingen in de interfaces op een UXG Lite tot gevolg heeft, lijkt me dat relevant voor Ubquiti om te weten. Wellicht is het gewoon een bug die ze kunnen oplossen. En anders is het mss een aanpassing in hoe de UXG Lite werkt en moet het udm-iptv script daarop aangepast worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
JungleJim schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 19:56:
@mgiebels en @MarZ_E wellicht handig om hierover een melding te doen in de community van Ubiqitui. Als een update van Network Application aanpassingen in de interfaces op een UXG Lite tot gevolg heeft, lijkt me dat relevant voor Ubquiti om te weten. Wellicht is het gewoon een bug die ze kunnen oplossen. En anders is het mss een aanpassing in hoe de UXG Lite werkt en moet het udm-iptv script daarop aangepast worden.
Ik ga pas na me vakantie er tijd aan besteden.
Aangezien op de community iemand zei doe maar factory reset :O
En ze ondersteunen daar geen third party software dus hoef je daar dan ook niet te melden helaas

[ Voor 7% gewijzigd door mgiebels op 17-07-2025 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarZ_E
Intussen al onderweg naar zonnig Italië, dus sluit me even bij @mgiebels aan om er over drie weken mee verder te gaan. De koter die thuis is gebleven kan weer TV kijken, de rest komt later, dus ook die nieuwe update.

Ik heb trouwens een cloud key gen2 plus (voor de unifi deurbel). Denk er wel steeds meer over na om over te stappen naar een UCG-Fiber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
MarZ_E schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 20:20:
Intussen al onderweg naar zonnig Italië, dus sluit me even bij @mgiebels aan om er over drie weken mee verder te gaan. De koter die thuis is gebleven kan weer TV kijken, de rest komt later, dus ook die nieuwe update.

Ik heb trouwens een cloud key gen2 plus (voor de unifi deurbel). Denk er wel steeds meer over na om over te stappen naar een UCG-Fiber.
Ja hier denk ik daar ook aan twijfel nog met sas of zonder bestellen.
Ook omdat ik dan me cloudkey 2 kan verlaten.

Maar ben nog even zoekende welke glasconnector (of hoe je het ook noemt) met nemen lees overal die van FS maar kan niet vinden hoe ik die aansluit op me KPN aansluiting.

[ Voor 14% gewijzigd door mgiebels op 18-07-2025 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exepti0n
  • Niet online

exepti0n

_o-

mgiebels schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 21:00:
Maar ben nog even zoekende welke glasconnector (of hoe je het ook noemt) met nemen lees overal die van FS maar kan niet vinden hoe ik die aansluit op me KPN aansluiting.
Je bedoelt de SFP-module?

Daar ben ik ook wel benieuwd naar, ik zou ook liever glas direct op mijn UDM-SE willen aansluiten om een apparaat minder te hebben dat stroom verbruikt (media converter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:36
exepti0n schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:55:
[...]

Daar ben ik ook wel benieuwd naar, ik zou ook liever glas direct op mijn UDM-SE willen aansluiten om een apparaat minder te hebben dat stroom verbruikt (media converter)
Je kunt toch gewoon met een utp kabel van je glaspunt van de kpn (FTU-NT) naar de wan van je udm-se?
Zo heb ik het gedaan. Snap ook niet zo goed welk apparaat je bedoelt met media-converter.

Canon 5dMkIV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgiebels
gazzzman61 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:30:
[...]

Je kunt toch gewoon met een utp kabel van je glaspunt van de kpn naar de wan van je udm-se?
Zo heb ik het gedaan. Snap ook niet zo goed welk apparaat je bedoelt met media-converter.
Media converter is die unit die over glasvezel kastje zit waar nu je utp in gaat.

Maar als je 4 Gb heb je niks aan de utp die naar je ubiquity gaat dit is dan 1 gbit

[ Voor 3% gewijzigd door mgiebels op 18-07-2025 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarZ_E
exepti0n schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 10:55:
[...]

of bedoel je zoiets

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ztZc1zZlKP3Ap5gH-4m19-PmUEA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/W5t57Bge6qxrzJYOS48GdNTg.jpg?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door MarZ_E op 18-07-2025 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
Ook inderdaad maar dan moet je een SPF module van FS hebben las ik nog in je USG Fiber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
mgiebels schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 14:59:
[...]

Ook inderdaad maar dan moet je een SPF module van FS hebben las ik nog in je USG Fiber
Welke module je nodig hebt hangt af van je glasvezel aansluiting. Er zijn twee types (bij KPN tenminste): AON en XGS-PON. In de KPN service tool kun je zien wat voor aansluiting je hebt.

Bij AON is er vrij ruime keuze uit geschikte SFPs en is het een kwestie van in je Gateway pluggen, patch cover op je ONT en glasvezelkabel in de SFP.

Bij XGS-PON is er minder keuze, en de modules zijn een stuk duurder. Ook moet je het serienummer van de SFP doorgeven aan KPN vanwege de versleuteling die gebruikt wordt.

Voor meer details kun je het beste in de desbetreffende topics vragen: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken voor KPN XGS-PON en [KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 voor AON.

Zelf zit ik op AON en gebruik ik een FS.com SFP module in m'n UDM Pro, en dat werkt zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JungleJim
Dit is de patch cover, die schuif je over de NTU waar je glasvezel je huis binnenkomt (meestal meterkast). De gele glasvezel kabel steek je dan in de SFP die je weer in je Unifi Gateway steekt.

Als je meer wil weten kun je je vragen beter in één van de KPN glasvezel topics plaatsen, het heeft namelijk niet zoveel te maken met Ubiquiti & IPTV ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
JungleJim schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:46:
[...]

Welke module je nodig hebt hangt af van je glasvezel aansluiting. Er zijn twee types (bij KPN tenminste): AON en XGS-PON. In de KPN service tool kun je zien wat voor aansluiting je hebt.

Bij AON is er vrij ruime keuze uit geschikte SFPs en is het een kwestie van in je Gateway pluggen, patch cover op je ONT en glasvezelkabel in de SFP.

Bij XGS-PON is er minder keuze, en de modules zijn een stuk duurder. Ook moet je het serienummer van de SFP doorgeven aan KPN vanwege de versleuteling die gebruikt wordt.

Voor meer details kun je het beste in de desbetreffende topics vragen: [KPN XGS-PON] Eigen router/ONT gebruiken voor KPN XGS-PON en [KPN Glasvezel] Ervaringen, Techniek en Discussie - Deel 3 voor AON.

Zelf zit ik op AON en gebruik ik een FS.com SFP module in m'n UDM Pro, en dat werkt zonder problemen.
Ja dit weet ik zit zelf nu nog op AON maar ze gaan over 2 jaar het hier ombouwen naar XGS-PON of je moet nu 4 gbit nemen dan krijg je het nu al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
JungleJim schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:48:
[...]

Dit is de patch cover, die schuif je over de NTU waar je glasvezel je huis binnenkomt (meestal meterkast). De gele glasvezel kabel steek je dan in de SFP die je weer in je Unifi Gateway steekt.

Als je meer wil weten kun je je vragen beter in één van de KPN glasvezel topics plaatsen, het heeft namelijk niet zoveel te maken met Ubiquiti & IPTV ;)
Ja en nee straks komt hier de vraag hoe sluit ik het aan met IPTV.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JungleJim
mgiebels schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:50:
[...]

Ja en nee straks komt hier de vraag hoe sluit ik het aan met IPTV.
Prima, alle vragen over hoe je je SFP module en internet werkend krijgt wmb in de andere topics, en de vraag hoe je het udm-iptv script dan configureert hier. En die vraag is makkelijk te beantwoorden: dat is namelijk hetzelfde als wanneer je Ethernet gebruikt, alleen de interface naam is anders want je gebruikt een andere poort op je Gateway.

[ Voor 7% gewijzigd door JungleJim op 18-07-2025 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exepti0n
  • Niet online

exepti0n

_o-

exepti0n schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 14:22:
Helaas, ook die geeft hetzelfde probleem met haperend beeld.

Ook vanaf de UDM-SE de poort richting de U7-IW op native VLAN "TV" zetten en Port VLAN daar uitzetten hielp niet.

De U7-IW er tussen uit halen en de poort op de UDM-SE op native VLAN "TV" zetten hielp wel, maar is niet een situatie die ik wilde.

Via de release notes van 8.0.19 stuitte ik op een opmerking van iemand die ook issues had met IGMP. Dat ging weliswaar om een U7 Pro maar leek mij het proberen waard.

Aangezien ik geen oudere versie dan deze 8.0.19 voor een U7-IW kon vinden, heb ik die maar geïnstalleerd. Na de downgrade (van 8.0.49), totaal geen issues meer |:(

Meteen overal automatisch upgrades maar uitgezet :+ Site Manager begon al te zeuren over Unifi OS 4.3.6 en Network 9.3.43 maar die moeten maar even wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-10 18:30
mgiebels schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 21:35:
[...]

Fijn dat ik dus niet enige ben.
Ik laat hem ook nog op de oude versie aangezien we hier ook op vakantie gaan en het zo wel prima draait.

Ik had inderdaad ook gezien dat het bij netwerken een zooi was
+1 , wat een drama, krijg het niet meer ff 1,2,3 gefixed voor de vakantie (en ook totaal geen zin in eigenlijk), maar ff het beeld op Unicast gezet, en misschien na de vakantie een update die het oplost
Heb al poging gedaan om op "official" te zetten maar kon zo niet downgraden

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
Vandaag is RC 9.3.45 uitgekomen, ben benieuwd: https://community.ui.com/...03-45cb-a662-13efef605341

[ Voor 53% gewijzigd door Pimmetje651 op 23-07-2025 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
Update uitgevoerd, probleem niet verholpen.
Eens aan het apt-update-en op de UXG-lite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
Pimmetje651 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:50:
[...]

Update uitgevoerd, probleem niet verholpen.
Eens aan het apt-update-en op de UXG-lite
Is ook een EA versie he meestal nog vol bugs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
mgiebels schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 21:04:
[...]

Is ook een EA versie he meestal nog vol bugs
Heb toch ruim 2 jaar op EA gedraaid zonder echt noemenswaardige problemen, voor voor het eerst dat ik echt tegen (tot nu) onoplosbare problemen aanloop.
Dan toch maar downgraden denk ik,...dit is niet te doen. Zelfs streaming radio op mijn receiver (wel in FLAC) begint te stotteren

Zie overigens net dat 9.3.43 als official staat

[ Voor 15% gewijzigd door Pimmetje651 op 24-07-2025 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josseg
Pimmetje651 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 21:36:
[...]

Heb toch ruim 2 jaar op EA gedraaid zonder echt noemenswaardige problemen, voor voor het eerst dat ik echt tegen (tot nu) onoplosbare problemen aanloop.
Dan toch maar downgraden denk ik,...dit is niet te doen. Zelfs streaming radio op mijn receiver (wel in FLAC) begint te stotteren

Zie overigens net dat 9.3.43 als official staat
9.3.43 werkt ook prima. Je moet alleen igmpproxy gebruiken i.p.v. improxy :-)

apt update
apt install igmpproxy

Daarna udm-iptv.conf aanpassen:

Daarna udm-iptv opnieuw opstarten:

systemctl restart udm-iptv

Dat was de truc bij mij :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
josseg schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 20:33:
[...]

9.3.43 werkt ook prima. Je moet alleen igmpproxy gebruiken i.p.v. improxy :-)

apt update
apt install igmpproxy

Daarna cdm-iptv.conf aanpassen:

Daarna udm-iptv opnieuw opstarten:

systemctl restart udm-iptv

Dat was de truc bij mij :-)
heb jij een UXG Lite?

Want jou Truc werkt bij mij niet met de Lite.
Ja kan kijken maar geen multicast
Pagina: 1 ... 58 ... 62 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van IPTV in combinatie met Ubiquiti. Algemene vragen over Ubiquiti horen thuis in [Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 of een los topic.