• JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:46
mgiebels schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 21:56:
@JungleJim
Is het verstandig als ik een eigen vlan heb ook

Isolate Network bij instellingen aan te vinken?
Dat ligt eraan wat je wil bereiken. Als je Network Isolation op een netwerk aanvinkt dan kunnen apparaten vanuit andere VLANs niet meer praten met apparaten in dit netwerk. Of je dat nodig hebt hangt af van hoe je je netwerk hebt ingericht.

Voor IPTV heb je het iig niet nodig, en is het zelfs niet handig omdat je niet meer kan casten naar de TV+ box vanuit andere VLANs als je Network Isolation hebt aangezet voor je IPTV VLAN.

Zie ook https://help.ui.com/hc/en...Client-Isolation-in-UniFi voor meer info.

• mgiebels
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 28-01 17:13
JungleJim schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:19:
[...]

Dat ligt eraan wat je wil bereiken. Als je Network Isolation op een netwerk aanvinkt dan kunnen apparaten vanuit andere VLANs niet meer praten met apparaten in dit netwerk. Of je dat nodig hebt hangt af van hoe je je netwerk hebt ingericht.

Voor IPTV heb je het iig niet nodig, en is het zelfs niet handig omdat je niet meer kan casten naar de TV+ box vanuit andere VLANs als je Network Isolation hebt aangezet voor je IPTV VLAN.

Zie ook https://help.ui.com/hc/en...Client-Isolation-in-UniFi voor meer info.
Ik denk dat ik het verwar met Block all op Tagged Vlan management die moest wel aan

Had die isolation op me UXG lite namelijk nog nooit gezien vandaar

• JungleJim
mgiebels schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 09:28:
[...]

Ik denk dat ik het verwar met Block all op Tagged Vlan management die moest wel aan

Had die isolation op me UXG lite namelijk nog nooit gezien vandaar
Dat zijn idd twee verschillende dingen. Network Isolation is op layer 3 niveau (IP), tagged VLAN management is op layer 2 niveau (Ethernet).

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 31-01 19:45

The Legend

*Plop*

Ik heb een UDM Pro op de KPN NT aangesloten ter vervanging van de KPN modem. Op de UDM heb ik ook een UniFi switch aangesloten. Het iTV kastje is aangesloten op de switch. Op de UDM heb ik het Fabian tv-script gedraaid. Ik heb geen apart VLAN ingesteld. Internet werkt en TV op zich ook, alleen freezed het beeld na een minuut of 4-5. Na zappen loopt het weer door. Iemand enig idee?

Ik ben toch malle pietje niet!

• RomeoOscarBravo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-01 22:42
The Legend schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 21:48:
Ik heb een UDM Pro op de KPN NT aangesloten ter vervanging van de KPN modem. Op de UDM heb ik ook een UniFi switch aangesloten. Het iTV kastje is aangesloten op de switch. Op de UDM heb ik het Fabian tv-script gedraaid. Ik heb geen apart VLAN ingesteld. Internet werkt en TV op zich ook, alleen freezed het beeld na een minuut of 4-5. Na zappen loopt het weer door. Iemand enig idee?
Heb je de TV-ontvanger op unicast of multicast staan? Multicast kan problemen geven. Als je TV kijkt via de app of website zou je dit probleem niet moeten hebben. Komt dit overeen met je situatie?

• The Legend

The Legend

*Plop*

RomeoOscarBravo schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 21:52:
[...]

Heb je de TV-ontvanger op unicast of multicast staan? Multicast kan problemen geven. Als je TV kijkt via de app of website zou je dit probleem niet moeten hebben. Komt dit overeen met je situatie?
Multicast heeft ook betere kwaliteit toch? Dat zou ik wel willen houden.

• RomeoOscarBravo
The Legend schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 21:53:
[...]

Multicast heeft ook betere kwaliteit toch? Dat zou ik wel willen houden.
Multicast is vooral fijner voor de infrastructuur van de provider. Zodra je TV pauzeert en weer verder gaat loop je al niet meer gelijk met de livestream en schiet je naar unicast. Heb je ooit kwaliteitsverlies gemerkt na pauzeren?

• RomeoOscarBravo
IGMP snooping aanzetten in de router en/of switch kan het ook oplossen als je multicast wil behouden en dit ook wel de oorzaak van je issues is.

• The Legend

The Legend

*Plop*

RomeoOscarBravo schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 21:57:
IGMP snooping aanzetten in de router en/of switch kan het ook oplossen als je multicast wil behouden en dit ook wel de oorzaak van je issues is.
Moet IGMP snooping apart nog aan als je dat script hebt gedraaid? Dat zou toch instellingen ‘onder water’ aanpassen?

• RomeoOscarBravo
The Legend schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 22:04:
[...]

Moet IGMP snooping apart nog aan als je dat script hebt gedraaid? Dat zou toch instellingen ‘onder water’ aanpassen?
Aha. Ik ben niet bekend met het scriptje. Dan kom ik vanuit mijn positie niet verder dan unicast. Succes ermee in ieder geval!

• JungleJim
The Legend schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 22:04:
[...]

Het script zet IGMP snooping niet aan, dat moet je zelf doen in de Network Application. Het script zorgt voor de juiste routing regels en de IGMP Proxy, want die zijn niet in te stellen via de Network Application.

Apart (lokaal) VLAN is idd niet per se nodig, maar als je met IGMP snooping aan nog problemen hebt zou je kunnen proberen om je IPTV kastje in een apart (lokaal) VLAN te hangen. En dan uiteraard de config van udm-iptv script daarop aanpassen en udm-iptv service herstarten.

• The Legend

The Legend

*Plop*

JungleJim schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 23:41:
[...]

Het script zet IGMP snooping niet aan, dat moet je zelf doen in de Network Application. Het script zorgt voor de juiste routing regels en de IGMP Proxy, want die zijn niet in te stellen via de Network Application.

Apart (lokaal) VLAN is idd niet per se nodig, maar als je met IGMP snooping aan nog problemen hebt zou je kunnen proberen om je IPTV kastje in een apart (lokaal) VLAN te hangen. En dan uiteraard de config van udm-iptv script daarop aanpassen en udm-iptv service herstarten.
Ah dat had ik gemist. Net aangevinkt, en nu iig al 10 minuten kunnen kijken zonder hapering :) Thx!

• NeuroTechie
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 24-01 20:22
Hallo,

Zelf heb ik mijn soundbox van kpn aangesloten op vlan4 en het werkt redelijke en kan multicast zendingen bekijken. Ik ondervind helaas wel wat problemen waaronder traag zappen en een aantal zenders die niet werken waaronder npo 3.

Config:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
## Example configuration for udmp-iptv ##
# Interface on which IPTV traffic enters the router
IPTV_WAN_INTERFACE="eth4"
# ID of VLAN which carries IPTV traffic (use 0 if no VLAN is used)
IPTV_WAN_VLAN="4"
# Name of the IPTV VLAN interface
IPTV_WAN_VLAN_INTERFACE="iptv"
# IP ranges from which the IPTV traffic originates (separated by spaces)
IPTV_WAN_RANGES="213.75.0.0/16  217.166.0.0/16  195.121.0.0/16"
# DHCP options to send when requesting an IP address
IPTV_WAN_DHCP_OPTIONS="-O staticroutes -V IPTV_RG"
# LAN interfaces on which IPTV should be made available
IPTV_LAN_INTERFACES="br4"
# Disable quickleave for igmpproxy
IPTV_IGMPPROXY_DISABLE_QUICKLEAVE="false"
# Enable debugging for igmpproxy
IPTV_IGMPPROXY_DEBUG="true"
IPTV_IGMPPROXY_PROGRAM="improxy"

IPTV_IGMPPROXY_IGMP_VERSION="2"

• JungleJim
NeuroTechie schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 07:27:
Hallo,

Zelf heb ik mijn soundbox van kpn aangesloten op vlan4 en het werkt redelijke en kan multicast zendingen bekijken. Ik ondervind helaas wel wat problemen waaronder traag zappen en een aantal zenders die niet werken waaronder npo 3.

Config:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
## Example configuration for udmp-iptv ##
# Interface on which IPTV traffic enters the router
IPTV_WAN_INTERFACE="eth4"
# ID of VLAN which carries IPTV traffic (use 0 if no VLAN is used)
IPTV_WAN_VLAN="4"
# Name of the IPTV VLAN interface
IPTV_WAN_VLAN_INTERFACE="iptv"
# IP ranges from which the IPTV traffic originates (separated by spaces)
IPTV_WAN_RANGES="213.75.0.0/16  217.166.0.0/16  195.121.0.0/16"
# DHCP options to send when requesting an IP address
IPTV_WAN_DHCP_OPTIONS="-O staticroutes -V IPTV_RG"
# LAN interfaces on which IPTV should be made available
IPTV_LAN_INTERFACES="br4"
# Disable quickleave for igmpproxy
IPTV_IGMPPROXY_DISABLE_QUICKLEAVE="false"
# Enable debugging for igmpproxy
IPTV_IGMPPROXY_DEBUG="true"
IPTV_IGMPPROXY_PROGRAM="improxy"

IPTV_IGMPPROXY_IGMP_VERSION="2"
Welke UniFi gateway heb je? En hoe ziet je netwerk er verder uit? Instellingen in Network Application staan goed (met name IGMP snooping)?

In je config kun je de setting IPTV_WAN_RANGES het beste op "0.0.0.0/0" zetten, die aanpassing zit helaas nog niet in de release versie van udm-iptv. Na aanpassen van het config bestand niet vergeten de udm-iptv service te herstarten (systemctl restart udm-iptv).

• NeuroTechie
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 24-01 20:22
JungleJim schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:01:
[...]

Welke UniFi gateway heb je? En hoe ziet je netwerk er verder uit? Instellingen in Network Application staan goed (met name IGMP snooping)?

In je config kun je de setting IPTV_WAN_RANGES het beste op "0.0.0.0/0" zetten, die aanpassing zit helaas nog niet in de release versie van udm-iptv. Na aanpassen van het config bestand niet vergeten de udm-iptv service te herstarten (systemctl restart udm-iptv).
Voor mijn tv is het relatief makkelijk; heb een UCG-Fiber --> Switch --> iptv

Zojuist IPTV_WAN_RANGES aangepast naar "0.0.0.0/0" en het het werkt perfect! Zappen gaat snel en alle zenders werken, veel dank! O+

• Gulli
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-01 16:22

Gulli

100% Unwiderstehlich

Vraagje over de KPN Experiabox 12; ik probeer de situatie voor elkaar te krijgen dat ik de Experiabox laat staan en mijn CGU erachter zet. Als ik het goed begrijp moet de Experiabox dan in DMZ mode werken. Elke keer als ik dat probeer en vijf minuten later weer check dan lijkt het of de DMZ er weer vanaf is, het IP van m'n CGU staat er in elk geval niet meer in.

Is er iets dat ik in de Experiabox anders moet instellen om deze DMZ wel blijvend ingesteld te krijgen? Of is het wel ingesteld maar laat de Experiabox dat niet duidelijk zien?

[ Voor 0% gewijzigd door Gulli op 20-01-2026 08:56 . Reden: type experiabox toegevoegd ]

Connaisseur des femmes

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:40
Ik heb sinds we KPN glas hebben een USG3P ingesteld voor IPTV. Echter, waar voorheen de portforwarding wel werkte, deed dat het toen niet (kwam ik pasgeleden ineens achter).
Later geupgrade naar de UXG Max en hetzelfde probleem blijft.
Alles wat ik ingesteld had, werkte niet meer. Rustdesk als voorbeeld, maar ook andere applicaties hebben blijkbaar geen open poort.
Wat wel werkt is de VPN via wireguard ingesteld in de interface van de Unifi.

Nu gebruik ik de KPN tv box niet omdat we 2 Nvidia Shields hebben die dit werk doen. Scheelt weer een apparaat.
Wellicht dat er een derde komt of dat onze dochter wanneer ze ooit een tv op haar kamer mag de KPN tv+ krijgt, dan zou het wel weer aan moeten.

Nu twijfel ik, begin ik helemaal opnieuw met instellen, of ga ik de verwijzing eruit gooien, of herkent iemand het probleem en waar de oplossing wellicht in zou zitten. Heb alles afgezocht, maar heb in principe de basis gewoon ingesteld zoals op één van die scripts. Verder niets gewijzigd.

• JungleJim
Arunia schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:02:
Ik heb sinds we KPN glas hebben een USG3P ingesteld voor IPTV. Echter, waar voorheen de portforwarding wel werkte, deed dat het toen niet (kwam ik pasgeleden ineens achter).
Later geupgrade naar de UXG Max en hetzelfde probleem blijft.
Alles wat ik ingesteld had, werkte niet meer. Rustdesk als voorbeeld, maar ook andere applicaties hebben blijkbaar geen open poort.
Wat wel werkt is de VPN via wireguard ingesteld in de interface van de Unifi.

Nu gebruik ik de KPN tv box niet omdat we 2 Nvidia Shields hebben die dit werk doen. Scheelt weer een apparaat.
Wellicht dat er een derde komt of dat onze dochter wanneer ze ooit een tv op haar kamer mag de KPN tv+ krijgt, dan zou het wel weer aan moeten.

Nu twijfel ik, begin ik helemaal opnieuw met instellen, of ga ik de verwijzing eruit gooien, of herkent iemand het probleem en waar de oplossing wellicht in zou zitten. Heb alles afgezocht, maar heb in principe de basis gewoon ingesteld zoals op één van die scripts. Verder niets gewijzigd.
Als je de KPN TV boxen niet gebruikt zou ik ook geen moeite steken in het configureren van IPTV met het udm-iptv script (voor de UXG Max). Scheelt weer werk als je Unifi OS bijwerkt. Als je op een later moment KPN TV+ gaat gebruiken, dan kun je altijd nog het script installeren als je via multicast wil kijken.

Overigens is het niet eens per se nodig om scripts te gebruiken voor KPN TV+. Het werkt namelijk ook via unicast, zonder speciale configuratie in je router en switches. Met een iets mindere beeldkwaliteit en wat tragere zap ervaring, maar de vraag is of je dochter dat überhaupt belangrijk vindt.

Ik heb op mijn UDM Pro geen issues met portforwarding icm udm-iptv. Ik zou denk ik het udm-iptv script verwijderen (via udm-iptv uninstall en daarna reboot van de UXG Max), de instellingen in Network Application even goed nalopen, en als dat het probleem niet oplost een factory reset doen.

Als je er dan nog niet uitkomt kun je je vraag denk ik het beste in [Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 navragen, aangezien het ws geen IPTV gerelateerd issue is.

• Arunia
@JungleJim Dank je wel voor je uitleg. Het is denk ik zo dat ik het hele gebeuren heb overgezet vanuit de USG3P toen. Maar ik zal inderdaad even kijken om het te deinstalleren. Weet ook niet welke route ik toen heb gebruikt en dus welk script.

Zal als dat het niet is uiteindelijk, eens kijken via het andere topic. Had daar toen ook al eens gepost en kreeg het idee dat het aan de KPN aanpassingen zou liggen. Dit omdat we hiervoor hetzelfde idee zonder router/modem van de provider via Ziggo ook gewoon werkend hadden en daar het wel werkte. Enige trigger is dan dus IPTV of KPN instellingen.

In ieder geval een nieuwe weg om naar te kijken.

• JungleJim
Arunia schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:37:
@JungleJim Dank je wel voor je uitleg. Het is denk ik zo dat ik het hele gebeuren heb overgezet vanuit de USG3P toen. Maar ik zal inderdaad even kijken om het te deinstalleren. Weet ook niet welke route ik toen heb gebruikt en dus welk script.
Er zijn verschillende scripts om de USG3P en de UXG Max te configureren voor multicast IPTV. Dus als je het script voor de USG3P op de UXG Max hebt gebruikt dan kan ik me voorstellen dat dat problemen op gaat leveren. Als dat zo is kun je beter helemaal opnieuw beginnen.
Arunia schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:37:
Zal als dat het niet is uiteindelijk, eens kijken via het andere topic. Had daar toen ook al eens gepost en kreeg het idee dat het aan de KPN aanpassingen zou liggen. Dit omdat we hiervoor hetzelfde idee zonder router/modem van de provider via Ziggo ook gewoon werkend hadden en daar het wel werkte. Enige trigger is dan dus IPTV of KPN instellingen.
Die snap ik niet helemaal? KPN en Ziggo zijn verschillende providers, dus als iets bij de een werkt wil dat niet zeggen dat hetzelfde bij de ander werkt.

• Arunia
JungleJim schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:31:
[...]

Er zijn verschillende scripts om de USG3P en de UXG Max te configureren voor multicast IPTV. Dus als je het script voor de USG3P op de UXG Max hebt gebruikt dan kan ik me voorstellen dat dat problemen op gaat leveren. Als dat zo is kun je beter helemaal opnieuw beginnen.

[...]

Die snap ik niet helemaal? KPN en Ziggo zijn verschillende providers, dus als iets bij de een werkt wil dat niet zeggen dat hetzelfde bij de ander werkt.
Sorry, niet duidelijk inderdaad. De problemen waren er op de 3p achteraf gezien blijkbaar al. Nooit doorgehad.
Wat ik bedoelde met Ziggo, was dat toen de portforwarding wel werkte.
Uiteraard weet ik dat glas en coax verschillend zijn qua configuratie.

Ik heb zeker geen idee welk script ik heb gebruikt. Dus dat wordt al een dingetje.

• Gulli

Gulli

100% Unwiderstehlich

Gulli schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:50:
Vraagje over de KPN Experiabox 12; ik probeer de situatie...
Ok vergeet dit, ik ga toch proberen om het voor elkaar te krijgen zonder de Experiabox ertussen, want wat ik ook probeer, de KPN STB blijft op maximaal 85% hangen.

Gisteren heb ik het geprobeerd en dit is de opstelling die ik nu heb;

ONT -> Cloud Gateway Ultra -> USW-lite-8-PoE switch -> KPN STB (Arris HMB2260 V2) en een U6 Mesh en nog wat bedraad spul.

Ik heb de ONT in de WAN poort (port 5) van de CGU geprikt.
Connection type = PPPoE (met Internet/Internet als login en password)
VLAN ID = 6

Dan gaat er een LAN kabel naar mijn woonkamer waar de lite switch staat. Daar heb ik op port 4 de KPN STB zitten. Port 4 heb ik een aparte VLAN gegeven genaamd KPN IPTV. IPv4 VLAN ID = 4 en IGMP snooping = ON

Vervolgens heb ik via SSH het udm-iptv script gedraaid om de instellingen goed te zetten, ik kan de hele wizard doorlopen, mijn KPN IPTV VLAN wordt herkend door de wizard dus dat lijkt allemaal prima.

En toch als ik de boel aanzet kom ik óf niet voorbij error 143 (geen LAN verbinding) óf niet voorbij 90%, wat het verste is dat ik ooit gekomen ben. Aangezien hij daar bleef hangen en het langer dan 10 minuten duurde heb ik de STB een power cycle gegeven en toen hing hij weer op error 143.

Is er iets heel simpels dat ik over het hoofd zie? Ik ben een Linux noob en een netwerk-amateur dus ik ben met hulp van CGPT een eind gekomen, maar ik kom er toch niet uit.

Connaisseur des femmes

• JungleJim
Gulli schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:53:
[...]

Ok vergeet dit, ik ga toch proberen om het voor elkaar te krijgen zonder de Experiabox ertussen, want wat ik ook probeer, de KPN STB blijft op maximaal 85% hangen.

Gisteren heb ik het geprobeerd en dit is de opstelling die ik nu heb;

ONT -> Cloud Gateway Ultra -> USW-lite-8-PoE switch -> KPN STB (Arris HMB2260 V2) en een U6 Mesh en nog wat bedraad spul.

Ik heb de ONT in de WAN poort (port 5) van de CGU geprikt.
Connection type = PPPoE (met Internet/Internet als login en password)
VLAN ID = 6

Dan gaat er een LAN kabel naar mijn woonkamer waar de lite switch staat. Daar heb ik op port 4 de KPN STB zitten. Port 4 heb ik een aparte VLAN gegeven genaamd KPN IPTV. IPv4 VLAN ID = 4 en IGMP snooping = ON

Vervolgens heb ik via SSH het udm-iptv script gedraaid om de instellingen goed te zetten, ik kan de hele wizard doorlopen, mijn KPN IPTV VLAN wordt herkend door de wizard dus dat lijkt allemaal prima.

En toch als ik de boel aanzet kom ik óf niet voorbij error 143 (geen LAN verbinding) óf niet voorbij 90%, wat het verste is dat ik ooit gekomen ben. Aangezien hij daar bleef hangen en het langer dan 10 minuten duurde heb ik de STB een power cycle gegeven en toen hing hij weer op error 143.

Is er iets heel simpels dat ik over het hoofd zie? Ik ben een Linux noob en een netwerk-amateur dus ik ben met hulp van CGPT een eind gekomen, maar ik kom er toch niet uit.
Je zou twee dingen kunnen proberen:
- de instelling IPTV_WAN_RANGES in /etc/udm-iptv.conf aanpassen en deze op "0.0.0.0/0" zetten, en daarna udm-iptv herstarten met 'systemctl restart udm-iptv'
- op je lokale IPTV VLAN in Network Application de DNS server niet op Auto zetten maar handmatig de DNS servers van KPN invullen (195.121.1.34 en 195.121.1.66)

Die 2e niet 100% zeker of dat een oplossing gaat zijn maar herinner me dat ergens gelezen te hebben.

• Gulli

Gulli

100% Unwiderstehlich

JungleJim schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:37:
[...]
- op je lokale IPTV VLAN in Network Application de DNS server niet op Auto zetten maar handmatig de DNS servers van KPN invullen (195.121.1.34 en 195.121.1.66)

Die 2e niet 100% zeker of dat een oplossing gaat zijn maar herinner me dat ergens gelezen te hebben.
Bingo! Dit zorgde meteen voor beeld op tv. Nu is het menu wel intens traag maar daar heb ik in dit topic volgens mij ook oplossingen voor gezien. 2 stappen vooruit, 1 stapje terug. Doe ik het voor!

Update: 0.0.0.0/0 werkt perfect, had ik meteen moeten doen 😊 Bedankt @JungleJim !

[ Voor 7% gewijzigd door Gulli op 23-01-2026 14:24 ]

Connaisseur des femmes

• mgiebels
@JungleJim wae het niet zo dat je met een TV+ theoretisch geen eigen vlan op je Lan nodig zou hebben maar met de oudere boxen wel?
Toen ik nog een Arris vip5202 had moest ik voor dit probleem. Eigen vlan gebruiken.

Pa. Voor TV+ maken de DNS servers ook niet uit voor het updaten ik gebruik hier al paar jaar cloudflare 1.1.1.2 als primary.

• JungleJim
mgiebels schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 14:39:
@JungleJim wae het niet zo dat je met een TV+ theoretisch geen eigen vlan op je Lan nodig zou hebben maar met de oudere boxen wel?
Toen ik nog een Arris vip5202 had moest ik voor dit probleem. Eigen vlan gebruiken.
Geen idee eigenlijk, ik heb zelf nooit het oude TV-platform gebruikt. Als het nodig is om de VIP5202 direct de DNS servers van KPN te laten gebruiken dan moet je met Unifi wel een apart netwerk aanmaken, aangezien in je lokale netwerk altijd de gateway als DNS server wordt gebruikt.
Pa. Voor TV+ maken de DNS servers ook niet uit voor het updaten ik gebruik hier al paar jaar cloudflare 1.1.1.2 als primary.
Dat zal dan een verschil zijn in hoe het oude TV platform werkt en hoe het nieuwe werkt.

• plakjekaas2
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 31-01 00:11

Voor KPN interactieve TV met de oudere boxen heb je een apart vlan nodig. En met de vip5202 moet je de KPN dns servers in de netwerk applicatie configureren. Doe je dat niet kom je bij een update van de firmware van de stb in een boot loop terecht.

• dajappie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:24
plakjekaas2 schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 07:58:
[...]

Voor KPN interactieve TV met de oudere boxen heb je een apart vlan nodig. En met de vip5202 moet je de KPN dns servers in de netwerk applicatie configureren. Doe je dat niet kom je bij een update van de firmware van de stb in een boot loop terecht.
De 5202 draait hier al jaren zonder eigen VLAN en zonder KPN DNS en werkt als een zonnetje incl. updates achter eerst een USG3 en nu een UCG Fiber….

• plakjekaas2
dajappie schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:37:
[...]

De 5202 draait hier al jaren zonder eigen VLAN en zonder KPN DNS en werkt als een zonnetje incl. updates achter eerst een USG3 en nu een UCG Fiber….
Interesting...

Heb je KPN Interactieve TV of KPN TV+ ? Als het interactieve TV is, hoe heb je je Fiber geconfigureerd om dit werkend te krijgen ?

Zover ik weet (ervaring, community) werkt KPN nteractieve TV niet zonder oplossingen als
https://github.com/fabianishere/udm-iptv

De 5202 boxen doen alleen een update als ik de KPN DNS servers in de netwerk app configureer. Doe ik dat niet en ik doe/forceer een update van de STB komen ze in een boot loop terecht.

Hoe staan bij settings - internet je DNS settings ? Auto ?

Btw hier ook Fiber en volledig up to date met alle final release versies voor network en console.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l1CRPUjT-MHZqAhlprr5fqzRQY8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BrhJR9OLTa4cVKaJpSVgIlva.png?f=user_large

• mgiebels
Kan ook zijn dat hij nog de DNS servers van KPN op ze wan heeft staan dan gebruikt hij dat ook over ze netwerk. en dan werkt het inderdaad 5202 werkt ook gewoon als je IGMP snooping maar aanzet

• JungleJim
plakjekaas2 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:34:
[...]

Interesting...

Heb je KPN Interactieve TV of KPN TV+ ? Als het interactieve TV is, hoe heb je je Fiber geconfigureerd om dit werkend te krijgen ?

Zover ik weet (ervaring, community) werkt KPN nteractieve TV niet zonder oplossingen als
https://github.com/fabianishere/udm-iptv
De Arris 5202 is nog van de oude interactieve TV. TV+ kastje is DIW7022.

Hij zegt niets over het script, alleen over VLAN en DNS servers. Je kunt het udm-iptv script prima gebruiken zonder een apart lokaal VLAN te gebruiken voor je STB.

Het script zorgt voor een IGMP proxy, de juiste WAN interface voor IPTV VLAN aan de WAN kant en routeringsregels voor multicast verkeer naar die WAN interface.

• dajappie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:24
JungleJim schreef op zondag 25 januari 2026 @ 15:25:
[...]

De Arris 5202 is nog van de oude interactieve TV. TV+ kastje is DIW7022.

Hij zegt niets over het script, alleen over VLAN en DNS servers. Je kunt het udm-iptv script prima gebruiken zonder een apart lokaal VLAN te gebruiken voor je STB.

Het script zorgt voor een IGMP proxy, de juiste WAN interface voor IPTV VLAN aan de WAN kant en routeringsregels voor multicast verkeer naar die WAN interface.
Klopt het is de “oude” 5202 niet de nieuwe TV+. DNS loopt voor het hele netwerk via 2 lokale Adguard DNS servers en calls van de Arris zijn hier gewoon op zichtbaar, en script van fabianishere idd voor IGMP proxy op de UCGF.

• plakjekaas2
dajappie schreef op zondag 25 januari 2026 @ 15:37:
[...]

Klopt het is de “oude” 5202 niet de nieuwe TV+. DNS loopt voor het hele netwerk via 2 lokale Adguard DNS servers en calls van de Arris zijn hier gewoon op zichtbaar, en script van fabianishere idd voor IGMP proxy op de UCGF.
Ja eens apart VLAN is optioneel.

Overigens heb ik het 5202 update issue pas sinds ik de Fiber heb, daarvoor had ik een dream router en werkte het allemaal prima. Ik kan de calls ook zien in flows maar ben er nog niet achter wat het probleem is. Ga Ubiquity wel weer contacten, zijn met alle Unify OS issues icm Fiber tot nu toe zeer responsief en behulpzaam geweest.
Pagina: 1 ... 63 64 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van IPTV in combinatie met Ubiquiti. Algemene vragen over Ubiquiti horen thuis in [Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 of een los topic.