Argarath schreef op zondag 19 april 2026 @ 10:22:
Ik heb de MTU rechtstreeks in de USG-fiber, vanuit daar gaat de fiber naar een Netgear managed switch vanuit waar alle internet het hele huis in gaat. Daar heb ik wel een VLAN (4) voor iptv en de rest zit op 6. Een van de kabels gaat dus naar een USW-lite 8 waar oa de shield en de KPN stb op zitten. Voorheen had ik in die switch ook poorten getagd voor het VLAN. Maar als ik dat nu doe, krijg ik helemaal geen signaal meer, of de STB switcht naar unicast.
Ik heb heel de config gereset (behalve die op de netgear) en alleen het script van Fabian gedraaid, en dan werkt het wel op multicast, alleen ik heb het idee dat er op een gegeven moment teveel signaal in de switch komt. Dus iptv gaat op een gegeven moment stotteren, maar gaat daarna wel weer automatisch verder. Gister keken we echter een film via de Shield en toen kregen we na verloop van tijd ook stotters (alsof ie ging bufferen). Heb ik nog nooit gehad.
Ergens heb ik het gevoel dat er “teveel” signaal naar de switch gaat ofzo, maar ik heb er gewoon te weinig verstand van. Het werkte allemaal prima overigens, tot de laatste update van Unifi
Ah ok je gebruikt dus wel udm-iptv en VLAN4 aan de WAN-kant. Ik dacht dat je zonder het script multicast TV had.
Maar jouw issues klinken wel als een IGMP issue. Ubiquiti heeft in recente Network Application versies de configuratie-opties voor IGMP Snooping aangepast. Omdat je ook een netgear switch hebt, zou je kunnen proberen om in Network Application bij Networks de IGMP Querier selection op Off te zetten. IGMP Snooping moet je denk ik wel aan laten staan voor je lokale VLAN waar je TV kastje in zit.
En dan zorgen dat je op je Netgear switch ook IGMP snooping configureert.
IGMP Snooping zorgt ervoor dat multicast verkeer alleen naar switch poorten gaat waar ook daadwerkelijk een client zit die dat verkeer gebruikt. Heb je dat niet dan gaat het multicast verkeer naar alle netwerk poorten en dat kan dan issues opleveren omdat er onnodig veel verkeer door je netwerk gaat.
En ik merkte zelf dat met de recente Unifi OS en Network Application updates dat improxy niet meer goed werkt, bij mij gaf dat problemen met streams die bleven hangen. De oplossing was om udm-iptv zo te configureren dat deze igmpproxy gebruikt ipv de standaard improxy.