WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

• FrankieV
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-06 22:17
Dit is wat Ai zegt :

1. igmpproxy (De traditionele klassieker)
  • Wat is het? Dit is een ouder, opensource programma dat al tientallen jaren de standaard is binnen Linux en alternatieve router-firmware.
  • Hoe werkt het? Het is een heel eenvoudig, rechtlijnig programma. Het luistert naar aanvragen op je netwerk en stuurt ze door.
  • IGMP-versie: Het ondersteunt officieel alleen IGMPv1 en IGMPv2. Het kan niet goed omgaan met de modernere IGMPv3-pakketjes.
  • Status bij UniFi: Dit programma werd gebruikt op de oudere UniFi-routers (zoals de USG-3P en de EdgeRouters).
2. improxy (De moderne opvolger voor UniFi OS)
  • Wat is het? Dit is een modernere multicast-routing daemon die specifiek is ontworpen om beter samen te werken met nieuwere Linux-kernels en moderne netwerkapparatuur.
  • Hoe werkt het? Het is een stuk intelligenter en efficiënter dan de oude variant. Het is volledig ontworpen om met IGMPv3 om te gaan (wat moderne tv-ontvangers zoals jouw KPN TV+ boxen gebruiken).
  • Status bij UniFi: Vanaf UniFi OS versie 3.x en 4.x (dus ook op jouw Cloud Gateway Max) heeft Ubiquiti de oude igmpproxy volledig verwijderd en vervangen door improxy.
Wat ik hieruit begrijp is dat indien je improxy gebruikt je eigenlijk IGMPv3 moet kiezen.

Via Ai : De ingebouwde improxy van UniFi gooit soms na een tijdje de multicast-routingtabellen dicht door bugs in de firmware. De klassieke igmpproxy heeft hier geen last van en blijft de data-pijplijn met KPN onvoorwaardelijk openhouden.

Dit is dan de volgende stap.......

[ Voor 8% gewijzigd door FrankieV op 03-06-2026 13:52 ]

• JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:29
FrankieV schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:49:
Dit is wat Ai zegt :

1. igmpproxy (De traditionele klassieker)
  • Wat is het? Dit is een ouder, opensource programma dat al tientallen jaren de standaard is binnen Linux en alternatieve router-firmware.
  • Hoe werkt het? Het is een heel eenvoudig, rechtlijnig programma. Het luistert naar aanvragen op je netwerk en stuurt ze door.
  • IGMP-versie: Het ondersteunt officieel alleen IGMPv1 en IGMPv2. Het kan niet goed omgaan met de modernere IGMPv3-pakketjes.
  • Status bij UniFi: Dit programma werd gebruikt op de oudere UniFi-routers (zoals de USG-3P en de EdgeRouters).
2. improxy (De moderne opvolger voor UniFi OS)
  • Wat is het? Dit is een modernere multicast-routing daemon die specifiek is ontworpen om beter samen te werken met nieuwere Linux-kernels en moderne netwerkapparatuur.
  • Hoe werkt het? Het is een stuk intelligenter en efficiënter dan de oude variant. Het is volledig ontworpen om met IGMPv3 om te gaan (wat moderne tv-ontvangers zoals jouw KPN TV+ boxen gebruiken).
  • Status bij UniFi: Vanaf UniFi OS versie 3.x en 4.x (dus ook op jouw Cloud Gateway Max) heeft Ubiquiti de oude igmpproxy volledig verwijderd en vervangen door improxy.
Wat ik hieruit begrijp is dat indien je improxy gebruikt je eigenlijk IGMPv3 moet kiezen.

Via Ai : De ingebouwde improxy van UniFi gooit soms na een tijdje de multicast-routingtabellen dicht door bugs in de firmware. De klassieke igmpproxy heeft hier geen last van en blijft de data-pijplijn met KPN onvoorwaardelijk openhouden.

Dit is dan de volgende stap.......
Sorry hoor maar hier klopt in mijn ogen maar weinig van.

igmpproxy ondersteunt prima IGMP V3.

igmpproxy is nooit onderdeel geweest van UniFi OS. Op een gegeven moment heeft Ubiquiti ondersteuning voor IGMP Proxy toegevoegd (weet niet precies sinds welke versie), vanaf dat moment is improxy standaard meegeinstalleerd als package binnen UniFi OS.

Beide IGMP Proxies zijn overigens open source (zie igmpproxy en improxy), dus er is verder niet zoveel magisch aan.

En improxy "moderner"? Dat is ook maar relatief want de eerste commit op imgpproxy was in 2008 en die op improxy 2013. Dus 13 jaar geleden... Uiteindelijk is IGMP een standaard, dus het zou niet zoveel uit moeten maken welke implementatie je gebruikt.

Het zit eerder in het feit dat een multicast architectuur complex is, en afhankelijk van veel factoren om het goed te laten werken. En het helpt niet mee dat het niet mogelijk is om via Network Application routed IPTV op een apart WAN VLAN te configureren. Als dat zou kunnen dan is udm-iptv niet meer nodig.

Dus advies is: gewoon even proberen wat in jouw situatie goed werkt.

• FrankieV
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-06 22:17
JungleJim schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 14:13:
[...]

Sorry hoor maar hier klopt in mijn ogen maar weinig van.
Hahaha, Ai wat heb je eraan. En ik maar denken dat je met Ai alles kan. Uitkijken dus. Heb al gemerkt als je advies vraagt hij met een antwoord komt, je er vervolgens commentaar op geeft hij zijn antwoord kompleet omdraaid..... Zelf na blijven denken dus!

• H4nsie
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 04-06 15:49
Ik heb het Fabian script gister voor het eerst geïnstalleerd en kreeg het alleen goed werkend door IGMP snooping uit te schakelen voor het VLAN van het local lan van mijn IPTV. Anders had ik dezelfde symptomen als dat jij beschrijft.
Ik vermoed dat bij het aanzetten van snooping de UCG zich verslikt, omdat het niet weet dat Fabian een wan-vlan bridged naar een lan-vlan. Of omdat ik maar één ethernetpoort heb op mijn local lan.
Omdat de KPN TV+ box op de switch de enige ethernetpoort is aangesloten die op de switch gelabeld is naar het IPTV vlan, hoef ik IGMP snooping niet aan te zetten, immers zijn er geen andere ethernetpoorten waar snooping de ongewenste multicast moet voorkomen.
Je zou het eens kunnen uitproberen, het is maar een vinkje en het kan geen kwaad; alleen andere ethernetpoorten in je lan of vlan kunnen het even wat 'drukker' krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door H4nsie op 03-06-2026 15:23 ]

• exepti0n
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online

exepti0n

_o-

Heb sinds een paar dagen ook ineens de melding "STB-zap-03 / -40462 - Videoserver niet gevonden".

Het gekke is dat gister een opname het niet deed, maar een andere wel. Vandaag wilde ik verder kijken en nu blijft die ook steeds terugkeren naar het menu.

IGMP Snooping op het VLAN in Unifi staat uit, provider is XS4ALL.

Config van udm-iptv:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
## Example configuration for udmp-iptv ##
# Interface on which IPTV traffic enters the router
IPTV_WAN_INTERFACE="eth8"
# ID of VLAN which carries IPTV traffic (use 0 if no VLAN is used)
IPTV_WAN_VLAN="4"
# Name of the IPTV VLAN interface
IPTV_WAN_VLAN_INTERFACE="iptv"
# IP ranges from which the IPTV traffic originates (separated by spaces)
# IPTV_WAN_RANGES="213.75.0.0/16  217.166.0.0/16  195.121.0.0/16"
# IPTV_WAN_RANGES="213.75.0.0/16  217.166.0.0/16  195.121.0.0/16"
IPTV_WAN_RANGES="0.0.0.0/0"
# DHCP options to send when requesting an IP address
IPTV_WAN_DHCP_OPTIONS="-O staticroutes -V IPTV_RG"
# LAN interfaces on which IPTV should be made available
IPTV_LAN_INTERFACES="br4"
# Disable quickleave for igmpproxy
# IPTV_IGMPPROXY_DISABLE_QUICKLEAVE="false"
IPTV_IGMPPROXY_DISABLE_QUICKLEAVE="true"
# Enable debugging for igmpproxy
IPTV_IGMPPROXY_DEBUG="false"
IPTV_IGMPPROXY_PROGRAM="improxy"

IPTV_IGMPPROXY_IGMP_VERSION="2"
Output van udm-iptv diagnose:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
=== Configuration ===
WAN Interface: eth8
WAN VLAN: 4 (dev iptv)
WAN DHCP: true (options "-O staticroutes -V IPTV_RG")
WAN Ranges: 0.0.0.0/0
LAN Interfaces: br4
IGMP Proxy quickleave disabled: true
IGMP Proxy debug: false
=== IP Link and Route ===
49: iptv@eth8: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UP group default qlen 1000
    inet 10.36.59.91/22 brd 10.36.59.255 scope global iptv
       valid_lft forever preferred_lft forever
10.36.56.0/22 proto kernel scope link src 10.36.59.91 
213.75.112.0/21 via 10.36.56.1 metric 249 
=== Service Logs ===
Jun 03 21:46:18 udm-se udm-iptvd[3260022]: Obtaining IP address for VLAN interface
Jun 03 21:46:18 udm-se udm-iptvd[3260034]: udhcpc: started, v1.30.1
Jun 03 21:46:18 udm-se udm-iptvd[3260034]: udhcpc: sending discover
Jun 03 21:46:19 udm-se udm-iptvd[3260034]: udhcpc: sending select for 10.36.59.91
Jun 03 21:46:19 udm-se udm-iptvd[3260034]: udhcpc: lease of 10.36.59.91 obtained, lease time 3600
Jun 03 21:46:19 udm-se udm-iptvd[3260022]: NATing IPTV network ranges (if necessary)
Jun 03 21:46:19 udm-se udm-iptvd[3260022]: Creating static routes (if necessary)
Jun 03 21:46:19 udm-se udm-iptvd[3260022]: Setting up IGMP Proxy
Jun 03 21:46:19 udm-se udm-iptvd[3260022]: Using improxy...
Jun 03 21:46:19 udm-se udm-iptvd[3260022]: Starting IGMP Proxy
Draai op Unifi OS 5.0.16 en Network 10.4.57.

Welke instelling zie ik over het hoofd?

Is er daarnaast een manier om te controleren of mijn VIP5202 up to date is? Vraag me af of ik firmware updates wel binnenkrijg sinds ik niet meer via de Fritzbox verbinding maak.
edit:
Het aanpassen van IPTV_IGMPPROXY_IGMP_VERSION naar "3", lijkt deels geholpen te hebben. Toch doen sommige opnames het nog niet, terwijl anderen het nu wel doen.

[ Voor 3% gewijzigd door exepti0n op 03-06-2026 22:03 . Reden: Wijziging gedaan die hielp ]

Volvo XC40 SMSR Plus (MY24)

• JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:29
exepti0n schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:58:
Heb sinds een paar dagen ook ineens de melding "STB-zap-03 / -40462 - Videoserver niet gevonden".
Ik vraag me eigenlijk af of jouw probleem met IGMP instellingen van udm-iptv te maken heeft. Terugkijken gaat voor zover ik weet via unicast en niet via multicast.

Welke DNS servers heb je ingesteld op het VLAN waar je VIP5202 in zit? De default of de DNS servers van KPN? Bij de oude TV kastjes wil het wel eens helpen om de KPN DNS servers daar in te vullen.

En werkt het terugkijken wel goed als je de Experiabox of Fritzbox gebruikt ipv je UniFi Gateway (welke trouwens, dat staat niet in je post). Kan ook best zijn dat het een issue aan de kant van KPN is...

[ Voor 10% gewijzigd door JungleJim op 03-06-2026 22:14 ]

• exepti0n
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online

exepti0n

_o-

JungleJim schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 22:09:
Welke DNS servers heb je ingesteld op het VLAN waar je VIP5202 in zit? De default of de DNS servers van KPN? Bij de oude TV kastjes wil het wel eens helpen om de KPN DNS servers daar in te vullen.
Op de VLAN stond "Auto DNS Server" inderdaad aan. Ik heb deze gewijzigd naar 195.121.1.34 en 195.121.1.66. Het lijkt weinig effect te hebben.
JungleJim schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 22:09:
En werkt het terugkijken wel goed als je de Experiabox of Fritzbox gebruikt ipv je UniFi Gateway (welke trouwens, dat staat niet in je post). Kan ook best zijn dat het een issue aan de kant van KPN is...
Geen idee, is ook een situatie die ik niet zo snel even kan testen. Het draait al bijna een jaar via mijn UDM-SE zonder noemenswaardige problemen, echter sinds kort dus issues met sommige opnames.

Ik heb Unifi OS ook bijgewerkt naar 5.1.15 en het script opnieuw gedraaid. Helaas blijven sommige opnames nog steeds terugkeren naar het menu.

Volvo XC40 SMSR Plus (MY24)

Pagina: 1 ... 65 66 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van IPTV in combinatie met Ubiquiti. Algemene vragen over Ubiquiti horen thuis in [Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 of een los topic.