• FrankieV
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-06 11:52
Dit is wat Ai zegt :

1. igmpproxy (De traditionele klassieker)
  • Wat is het? Dit is een ouder, opensource programma dat al tientallen jaren de standaard is binnen Linux en alternatieve router-firmware.
  • Hoe werkt het? Het is een heel eenvoudig, rechtlijnig programma. Het luistert naar aanvragen op je netwerk en stuurt ze door.
  • IGMP-versie: Het ondersteunt officieel alleen IGMPv1 en IGMPv2. Het kan niet goed omgaan met de modernere IGMPv3-pakketjes.
  • Status bij UniFi: Dit programma werd gebruikt op de oudere UniFi-routers (zoals de USG-3P en de EdgeRouters).
2. improxy (De moderne opvolger voor UniFi OS)
  • Wat is het? Dit is een modernere multicast-routing daemon die specifiek is ontworpen om beter samen te werken met nieuwere Linux-kernels en moderne netwerkapparatuur.
  • Hoe werkt het? Het is een stuk intelligenter en efficiënter dan de oude variant. Het is volledig ontworpen om met IGMPv3 om te gaan (wat moderne tv-ontvangers zoals jouw KPN TV+ boxen gebruiken).
  • Status bij UniFi: Vanaf UniFi OS versie 3.x en 4.x (dus ook op jouw Cloud Gateway Max) heeft Ubiquiti de oude igmpproxy volledig verwijderd en vervangen door improxy.
Wat ik hieruit begrijp is dat indien je improxy gebruikt je eigenlijk IGMPv3 moet kiezen.

Via Ai : De ingebouwde improxy van UniFi gooit soms na een tijdje de multicast-routingtabellen dicht door bugs in de firmware. De klassieke igmpproxy heeft hier geen last van en blijft de data-pijplijn met KPN onvoorwaardelijk openhouden.

Dit is dan de volgende stap.......

[ Voor 8% gewijzigd door FrankieV op 03-06-2026 13:52 ]


  • JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:54
FrankieV schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 13:49:
Dit is wat Ai zegt :

1. igmpproxy (De traditionele klassieker)
  • Wat is het? Dit is een ouder, opensource programma dat al tientallen jaren de standaard is binnen Linux en alternatieve router-firmware.
  • Hoe werkt het? Het is een heel eenvoudig, rechtlijnig programma. Het luistert naar aanvragen op je netwerk en stuurt ze door.
  • IGMP-versie: Het ondersteunt officieel alleen IGMPv1 en IGMPv2. Het kan niet goed omgaan met de modernere IGMPv3-pakketjes.
  • Status bij UniFi: Dit programma werd gebruikt op de oudere UniFi-routers (zoals de USG-3P en de EdgeRouters).
2. improxy (De moderne opvolger voor UniFi OS)
  • Wat is het? Dit is een modernere multicast-routing daemon die specifiek is ontworpen om beter samen te werken met nieuwere Linux-kernels en moderne netwerkapparatuur.
  • Hoe werkt het? Het is een stuk intelligenter en efficiënter dan de oude variant. Het is volledig ontworpen om met IGMPv3 om te gaan (wat moderne tv-ontvangers zoals jouw KPN TV+ boxen gebruiken).
  • Status bij UniFi: Vanaf UniFi OS versie 3.x en 4.x (dus ook op jouw Cloud Gateway Max) heeft Ubiquiti de oude igmpproxy volledig verwijderd en vervangen door improxy.
Wat ik hieruit begrijp is dat indien je improxy gebruikt je eigenlijk IGMPv3 moet kiezen.

Via Ai : De ingebouwde improxy van UniFi gooit soms na een tijdje de multicast-routingtabellen dicht door bugs in de firmware. De klassieke igmpproxy heeft hier geen last van en blijft de data-pijplijn met KPN onvoorwaardelijk openhouden.

Dit is dan de volgende stap.......
Sorry hoor maar hier klopt in mijn ogen maar weinig van.

igmpproxy ondersteunt prima IGMP V3.

igmpproxy is nooit onderdeel geweest van UniFi OS. Op een gegeven moment heeft Ubiquiti ondersteuning voor IGMP Proxy toegevoegd (weet niet precies sinds welke versie), vanaf dat moment is improxy standaard meegeinstalleerd als package binnen UniFi OS.

Beide IGMP Proxies zijn overigens open source (zie igmpproxy en improxy), dus er is verder niet zoveel magisch aan.

En improxy "moderner"? Dat is ook maar relatief want de eerste commit op imgpproxy was in 2008 en die op improxy 2013. Dus 13 jaar geleden... Uiteindelijk is IGMP een standaard, dus het zou niet zoveel uit moeten maken welke implementatie je gebruikt.

Het zit eerder in het feit dat een multicast architectuur complex is, en afhankelijk van veel factoren om het goed te laten werken. En het helpt niet mee dat het niet mogelijk is om via Network Application routed IPTV op een apart WAN VLAN te configureren. Als dat zou kunnen dan is udm-iptv niet meer nodig.

Dus advies is: gewoon even proberen wat in jouw situatie goed werkt.

  • FrankieV
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-06 11:52
JungleJim schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 14:13:
[...]

Sorry hoor maar hier klopt in mijn ogen maar weinig van.
Hahaha, Ai wat heb je eraan. En ik maar denken dat je met Ai alles kan. Uitkijken dus. Heb al gemerkt als je advies vraagt hij met een antwoord komt, je er vervolgens commentaar op geeft hij zijn antwoord kompleet omdraaid..... Zelf na blijven denken dus!

  • H4nsie
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 25-06 15:33
Ik heb het Fabian script gister voor het eerst geïnstalleerd en kreeg het alleen goed werkend door IGMP snooping uit te schakelen voor het VLAN van het local lan van mijn IPTV. Anders had ik dezelfde symptomen als dat jij beschrijft.
Ik vermoed dat bij het aanzetten van snooping de UCG zich verslikt, omdat het niet weet dat Fabian een wan-vlan bridged naar een lan-vlan. Of omdat ik maar één ethernetpoort heb op mijn local lan.
Omdat de KPN TV+ box op de switch de enige ethernetpoort is aangesloten die op de switch gelabeld is naar het IPTV vlan, hoef ik IGMP snooping niet aan te zetten, immers zijn er geen andere ethernetpoorten waar snooping de ongewenste multicast moet voorkomen.
Je zou het eens kunnen uitproberen, het is maar een vinkje en het kan geen kwaad; alleen andere ethernetpoorten in je lan of vlan kunnen het even wat 'drukker' krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door H4nsie op 03-06-2026 15:23 ]


  • exepti0n
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online

exepti0n

_o-

Heb sinds een paar dagen ook ineens de melding "STB-zap-03 / -40462 - Videoserver niet gevonden".

Het gekke is dat gister een opname het niet deed, maar een andere wel. Vandaag wilde ik verder kijken en nu blijft die ook steeds terugkeren naar het menu.

IGMP Snooping op het VLAN in Unifi staat uit, provider is XS4ALL.

Config van udm-iptv:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
## Example configuration for udmp-iptv ##
# Interface on which IPTV traffic enters the router
IPTV_WAN_INTERFACE="eth8"
# ID of VLAN which carries IPTV traffic (use 0 if no VLAN is used)
IPTV_WAN_VLAN="4"
# Name of the IPTV VLAN interface
IPTV_WAN_VLAN_INTERFACE="iptv"
# IP ranges from which the IPTV traffic originates (separated by spaces)
# IPTV_WAN_RANGES="213.75.0.0/16  217.166.0.0/16  195.121.0.0/16"
# IPTV_WAN_RANGES="213.75.0.0/16  217.166.0.0/16  195.121.0.0/16"
IPTV_WAN_RANGES="0.0.0.0/0"
# DHCP options to send when requesting an IP address
IPTV_WAN_DHCP_OPTIONS="-O staticroutes -V IPTV_RG"
# LAN interfaces on which IPTV should be made available
IPTV_LAN_INTERFACES="br4"
# Disable quickleave for igmpproxy
# IPTV_IGMPPROXY_DISABLE_QUICKLEAVE="false"
IPTV_IGMPPROXY_DISABLE_QUICKLEAVE="true"
# Enable debugging for igmpproxy
IPTV_IGMPPROXY_DEBUG="false"
IPTV_IGMPPROXY_PROGRAM="improxy"

IPTV_IGMPPROXY_IGMP_VERSION="2"
Output van udm-iptv diagnose:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
=== Configuration ===
WAN Interface: eth8
WAN VLAN: 4 (dev iptv)
WAN DHCP: true (options "-O staticroutes -V IPTV_RG")
WAN Ranges: 0.0.0.0/0
LAN Interfaces: br4
IGMP Proxy quickleave disabled: true
IGMP Proxy debug: false
=== IP Link and Route ===
49: iptv@eth8: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UP group default qlen 1000
    inet 10.36.59.91/22 brd 10.36.59.255 scope global iptv
       valid_lft forever preferred_lft forever
10.36.56.0/22 proto kernel scope link src 10.36.59.91 
213.75.112.0/21 via 10.36.56.1 metric 249 
=== Service Logs ===
Jun 03 21:46:18 udm-se udm-iptvd[3260022]: Obtaining IP address for VLAN interface
Jun 03 21:46:18 udm-se udm-iptvd[3260034]: udhcpc: started, v1.30.1
Jun 03 21:46:18 udm-se udm-iptvd[3260034]: udhcpc: sending discover
Jun 03 21:46:19 udm-se udm-iptvd[3260034]: udhcpc: sending select for 10.36.59.91
Jun 03 21:46:19 udm-se udm-iptvd[3260034]: udhcpc: lease of 10.36.59.91 obtained, lease time 3600
Jun 03 21:46:19 udm-se udm-iptvd[3260022]: NATing IPTV network ranges (if necessary)
Jun 03 21:46:19 udm-se udm-iptvd[3260022]: Creating static routes (if necessary)
Jun 03 21:46:19 udm-se udm-iptvd[3260022]: Setting up IGMP Proxy
Jun 03 21:46:19 udm-se udm-iptvd[3260022]: Using improxy...
Jun 03 21:46:19 udm-se udm-iptvd[3260022]: Starting IGMP Proxy
Draai op Unifi OS 5.0.16 en Network 10.4.57.

Welke instelling zie ik over het hoofd?

Is er daarnaast een manier om te controleren of mijn VIP5202 up to date is? Vraag me af of ik firmware updates wel binnenkrijg sinds ik niet meer via de Fritzbox verbinding maak.
edit:
Het aanpassen van IPTV_IGMPPROXY_IGMP_VERSION naar "3", lijkt deels geholpen te hebben. Toch doen sommige opnames het nog niet, terwijl anderen het nu wel doen.

[ Voor 3% gewijzigd door exepti0n op 03-06-2026 22:03 . Reden: Wijziging gedaan die hielp ]

Volvo XC40 SMSR Plus (MY24)


  • JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:54
exepti0n schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:58:
Heb sinds een paar dagen ook ineens de melding "STB-zap-03 / -40462 - Videoserver niet gevonden".
Ik vraag me eigenlijk af of jouw probleem met IGMP instellingen van udm-iptv te maken heeft. Terugkijken gaat voor zover ik weet via unicast en niet via multicast.

Welke DNS servers heb je ingesteld op het VLAN waar je VIP5202 in zit? De default of de DNS servers van KPN? Bij de oude TV kastjes wil het wel eens helpen om de KPN DNS servers daar in te vullen.

En werkt het terugkijken wel goed als je de Experiabox of Fritzbox gebruikt ipv je UniFi Gateway (welke trouwens, dat staat niet in je post). Kan ook best zijn dat het een issue aan de kant van KPN is...

[ Voor 10% gewijzigd door JungleJim op 03-06-2026 22:14 ]


  • exepti0n
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online

exepti0n

_o-

JungleJim schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 22:09:
Welke DNS servers heb je ingesteld op het VLAN waar je VIP5202 in zit? De default of de DNS servers van KPN? Bij de oude TV kastjes wil het wel eens helpen om de KPN DNS servers daar in te vullen.
Op de VLAN stond "Auto DNS Server" inderdaad aan. Ik heb deze gewijzigd naar 195.121.1.34 en 195.121.1.66. Het lijkt weinig effect te hebben.
JungleJim schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 22:09:
En werkt het terugkijken wel goed als je de Experiabox of Fritzbox gebruikt ipv je UniFi Gateway (welke trouwens, dat staat niet in je post). Kan ook best zijn dat het een issue aan de kant van KPN is...
Geen idee, is ook een situatie die ik niet zo snel even kan testen. Het draait al bijna een jaar via mijn UDM-SE zonder noemenswaardige problemen, echter sinds kort dus issues met sommige opnames.

Ik heb Unifi OS ook bijgewerkt naar 5.1.15 en het script opnieuw gedraaid. Helaas blijven sommige opnames nog steeds terugkeren naar het menu.

Volvo XC40 SMSR Plus (MY24)


  • mgiebels
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 24-06 01:40
Hier weer alles geupdate ook nieuwste UCG Fiber OS laatste versie.

Echter met de improxy niet meer goedwerkend krijgen sinds de laatste versies van het OS. Heb nu IGMPPROXY erop gezet en dan werkt het als een malle.

Met de improxy staat beeld stil om de 10 min (zo uit me hoofd) dit is op versie 2 als versie 3 van de IGMP versie. Trouwens moet hem met IGMPPROXY ook op V3 zetten voor beste resutaat.

  • MadDog2K
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:12

MadDog2K

The Great Puppy Dog :>

mgiebels schreef op maandag 8 juni 2026 @ 15:56:

Met de improxy staat beeld stil om de 10 min (zo uit me hoofd) dit is op versie 2 als versie 3 van de IGMP versie. Trouwens moet hem met IGMPPROXY ook op V3 zetten voor beste resutaat.
Vreemd dat dat niet meer goed werkt.

Hier ook een UCG Fiber, zowel van OS als Network de laatste official versies, maar ik gebruik nog steeds zonder probleem improxy. Dit icm. 2 KPN tv+ boxen (en ja er staat LIVE :-)) in apart VLAN

Misschien een combinatie met de switch laag ?

  • mgiebels
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 24-06 01:40
MadDog2K schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 11:52:
[...]

Vreemd dat dat niet meer goed werkt.

Hier ook een UCG Fiber, zowel van OS als Network de laatste official versies, maar ik gebruik nog steeds zonder probleem improxy. Dit icm. 2 KPN tv+ boxen (en ja er staat LIVE :-)) in apart VLAN

Misschien een combinatie met de switch laag ?
Nee zelfde euvel heeft maat van me ook sinds de laatst 2 OS versies.

Maar goed IGMPPROXY werkte hier altijd al fijnlozer.

ik gebruik hier ook apart Vlan

  • Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:55
Iemand het volgende wel eens gezien?

Ik heb bij onze buren een Dreamrouter 7 geconfigureerd als vervanging van de KPN Experia Box, deze heb ik er helemaal tussenuit gehaald.

Alles werkt verder prima en ik heb IPTV voor ze geconfigureerd via het UDM-IPTV script: GitHub - fabianishere/udm-iptv: Helper tool for configuring routed IPTV on the UniFi Dream Machine (Pro) · GitHub

Dit werkt ook prima, alleen stopt IPTV na een x aantal dagen met werken en dan moet ik opnieuw bovenstaand script draaien om het weer werkend te krijgen.

Automatische updates voor de Dreamrouter heb ik al uitgezet, iemand enig idee hoe dit op te lossen is?

  • V-rg
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-06 15:04
exepti0n schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 21:58:
Heb sinds een paar dagen ook ineens de melding "STB-zap-03 / -40462 - Videoserver niet gevonden".

Het gekke is dat gister een opname het niet deed, maar een andere wel. Vandaag wilde ik verder kijken en nu blijft die ook steeds terugkeren naar het menu.

IGMP Snooping op het VLAN in Unifi staat uit, provider is XS4ALL.

Config van udm-iptv:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
## Example configuration for udmp-iptv ##
# Interface on which IPTV traffic enters the router
IPTV_WAN_INTERFACE="eth8"
# ID of VLAN which carries IPTV traffic (use 0 if no VLAN is used)
IPTV_WAN_VLAN="4"
# Name of the IPTV VLAN interface
IPTV_WAN_VLAN_INTERFACE="iptv"
# IP ranges from which the IPTV traffic originates (separated by spaces)
# IPTV_WAN_RANGES="213.75.0.0/16  217.166.0.0/16  195.121.0.0/16"
# IPTV_WAN_RANGES="213.75.0.0/16  217.166.0.0/16  195.121.0.0/16"
IPTV_WAN_RANGES="0.0.0.0/0"
# DHCP options to send when requesting an IP address
IPTV_WAN_DHCP_OPTIONS="-O staticroutes -V IPTV_RG"
# LAN interfaces on which IPTV should be made available
IPTV_LAN_INTERFACES="br4"
# Disable quickleave for igmpproxy
# IPTV_IGMPPROXY_DISABLE_QUICKLEAVE="false"
IPTV_IGMPPROXY_DISABLE_QUICKLEAVE="true"
# Enable debugging for igmpproxy
IPTV_IGMPPROXY_DEBUG="false"
IPTV_IGMPPROXY_PROGRAM="improxy"

IPTV_IGMPPROXY_IGMP_VERSION="2"
Output van udm-iptv diagnose:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
=== Configuration ===
WAN Interface: eth8
WAN VLAN: 4 (dev iptv)
WAN DHCP: true (options "-O staticroutes -V IPTV_RG")
WAN Ranges: 0.0.0.0/0
LAN Interfaces: br4
IGMP Proxy quickleave disabled: true
IGMP Proxy debug: false
=== IP Link and Route ===
49: iptv@eth8: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UP group default qlen 1000
    inet 10.36.59.91/22 brd 10.36.59.255 scope global iptv
       valid_lft forever preferred_lft forever
10.36.56.0/22 proto kernel scope link src 10.36.59.91 
213.75.112.0/21 via 10.36.56.1 metric 249 
=== Service Logs ===
Jun 03 21:46:18 udm-se udm-iptvd[3260022]: Obtaining IP address for VLAN interface
Jun 03 21:46:18 udm-se udm-iptvd[3260034]: udhcpc: started, v1.30.1
Jun 03 21:46:18 udm-se udm-iptvd[3260034]: udhcpc: sending discover
Jun 03 21:46:19 udm-se udm-iptvd[3260034]: udhcpc: sending select for 10.36.59.91
Jun 03 21:46:19 udm-se udm-iptvd[3260034]: udhcpc: lease of 10.36.59.91 obtained, lease time 3600
Jun 03 21:46:19 udm-se udm-iptvd[3260022]: NATing IPTV network ranges (if necessary)
Jun 03 21:46:19 udm-se udm-iptvd[3260022]: Creating static routes (if necessary)
Jun 03 21:46:19 udm-se udm-iptvd[3260022]: Setting up IGMP Proxy
Jun 03 21:46:19 udm-se udm-iptvd[3260022]: Using improxy...
Jun 03 21:46:19 udm-se udm-iptvd[3260022]: Starting IGMP Proxy
Draai op Unifi OS 5.0.16 en Network 10.4.57.

Welke instelling zie ik over het hoofd?

Is er daarnaast een manier om te controleren of mijn VIP5202 up to date is? Vraag me af of ik firmware updates wel binnenkrijg sinds ik niet meer via de Fritzbox verbinding maak.
edit:
Het aanpassen van IPTV_IGMPPROXY_IGMP_VERSION naar "3", lijkt deels geholpen te hebben. Toch doen sommige opnames het nog niet, terwijl anderen het nu wel doen.
Ik had ook het issue van "STB-zap-03 / -40462 - Videoserver niet gevonden". Ik zag ook op mn VIP5202 dat de IP adres van IPTV IP-Adres op 0.0.0.0 stond, oftewel geen verbinding met de video server.

Na aanleiding van jouw post even gekeken welke versie IGMP stond, maar die stond al op versie 3 bij mij.

Dus even gekeken wat de diagnose zei en daar zag ik:

UCG-Fiber udm-iptvd[3661]: Another app is currently holding the xtables lock. Per haps you want to use the -w option?

Google AI (lol) gaf aan dat IGMP snooping van de Ubiquiti OS dit zelf veroorzaakt. Dus heb IGMP snooping uitgezet in het scherm van 'Settings > Internet > KPN'. Daarna in SSH de command udm-iptv restart uitgevoerd en ja hoor, nu zag ik geen issues bij diagnose and mijn VIP5202 heeft weer een IP adres, waardoor ik ook weer opnames/achteraf kan kijken.

[ Voor 0% gewijzigd door V-rg op 10-06-2026 21:37 . Reden: typo fix ]


  • exepti0n
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online

exepti0n

_o-

V-rg schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 21:36:
Ik had ook het issue van "STB-zap-03 / -40462 - Videoserver niet gevonden". Ik zag ook op mn VIP5202 dat de IP adres van IPTV IP-Adres op 0.0.0.0 stond, oftewel geen verbinding met de video server.

Na aanleiding van jouw post even gekeken welke versie IGMP stond, maar die stond al op versie 3 bij mij.

Dus even gekeken wat de diagnose zei en daar zag ik:

UCG-Fiber udm-iptvd[3661]: Another app is currently holding the xtables lock. Perhaps you want to use the -w option?
Het gekke is dus dat ik wel een IPTV-adres krijg, sommige opnames het wel doen maar voornamelijk de wat oudere opnames niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cYA0o4Tz5Yh9qYalGMXze5bGpYs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/nrOcpIKEoEU28z5s91NPycOc.jpg?f=user_largeIk ben ook al geswitcht naar igmpproxy, ook zonder verbetering. Toen kreeg ik zelfs af en toe een STB-zap-03 / 3 - HAL layer melding.

In de debugging zie ik nu wel deze regel af en toe verschijnen:
code:
1
Jun 12 09:51:57 udm-iptvd[1342824]: can't leave group 233.89.188.1 on interface iptv; Errno(99): Cannot assign requested address
V-rg schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 21:36:
Dus heb IGMP snooping uitgezet in het scherm van 'Settings > Internet > KPN'.
Als ik daar kijk, zie ik geen optie voor IGMP snooping. Wel IGMP Proxy, maar dat is wat anders. Deze optie staat ook uit.

Volvo XC40 SMSR Plus (MY24)


  • V-rg
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-06 15:04
exepti0n schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 09:57:
[...]

Het gekke is dus dat ik wel een IPTV-adres krijg, sommige opnames het wel doen maar voornamelijk de wat oudere opnames niet.
[Afbeelding]Ik ben ook al geswitcht naar igmpproxy, ook zonder verbetering. Toen kreeg ik zelfs af en toe een STB-zap-03 / 3 - HAL layer melding.

In de debugging zie ik nu wel deze regel af en toe verschijnen:
code:
1
Jun 12 09:51:57 udm-iptvd[1342824]: can't leave group 233.89.188.1 on interface iptv; Errno(99): Cannot assign requested address
[...]

Als ik daar kijk, zie ik geen optie voor IGMP snooping. Wel IGMP Proxy, maar dat is wat anders. Deze optie staat ook uit.
Sorry, inderdaad IGMP Proxy. Die stond dus aan bij mij, die heb ik dus uitgezet. Maar ik had helemaal geen mogelijkheid om opnames te bekijken, dat lukt bij jou wel.

Als je de KPN app gebruikt, kan je daar die oude opnames wel bekijken? Want straks is het issue gewoon bij KPN.

  • exepti0n
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online

exepti0n

_o-

V-rg schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 10:32:
Als je de KPN app gebruikt, kan je daar die oude opnames wel bekijken? Want straks is het issue gewoon bij KPN.
Ja, daar geen problemen. Het lijkt dus wel een configuratie issue te zijn :-(

Volvo XC40 SMSR Plus (MY24)


  • V-rg
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 26-06 15:04
exepti0n schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 10:40:
[...]

Ja, daar geen problemen. Het lijkt dus wel een configuratie issue te zijn :-(
Je zou eventueel kunnen kijken wat er gebeurt als je tijdelijk de Experiabox aansluit. Dan weet je in ieder geval als het aan je Ubiquiti ligt of niet.

  • Duranco2001
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08:32
Goedenavond,

Ook wij hebben hulp nodig bij het installeren van iptv. Sinds vorige week woensdag hebben wij geen TV meer van KPN, daarvoor werkte het wel, maar opeens niet meer. Helaas. Vervolgens heb ik het Fabian script opnieuw geïnstalleerd er werkte het nog steeds niet. Vervolgens heb ik de router (de cloud gateway ultra) gereset en het scripts van Fabian weer geinstalleerd, helaas het werkt niet steeds. Ook heb dit forum afgezocht en allerlei aanpassingen gedaan, maar helaas dat heeft ook niet geholpen.

De tv kastjes van kpn blijven hangen op 85%

Onze situatie is als volgt: CGU - US 8 60W - US 8 - kpn kastje en CGU - US 8 60W - flex mini - kpn kastje


Ben ik iets vergeten in te stellen of heb ik het niet goed geïnstalleerd?

Alvast bedankt, Jeffrey


De instellingen zijn als volgt: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I6eHf94AvSmITNhlMfi84UkXcfI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vCYCv9LTorWifDcC2a4E2Xlb.png?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lBm1Um8Thw49JlM7-GYy_mY-MDc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TdUYNVI1j4fWTE4CojnrXkW3.png?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FLTAZFNgS2v6qpAEFbFCrCM9zFM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TsqiLEmjoOyJ7P9fBUGELKGl.png?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQqcskzZkLhshghOboUtnuz3UDQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j3Efo4iz3IFDSicvaX1vTA8t.png?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ce6naGOrYvI5g4pI3QWLHPkJW20=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XhlyvKQj89DLBPpiofUHV7gy.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 51% gewijzigd door Duranco2001 op 23-06-2026 20:55 ]


  • JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:54
Duranco2001 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 20:54:
Goedenavond,

Ook wij hebben hulp nodig bij het installeren van iptv. Sinds vorige week woensdag hebben wij geen TV meer van KPN, daarvoor werkte het wel, maar opeens niet meer. Helaas. Vervolgens heb ik het Fabian script opnieuw geïnstalleerd er werkte het nog steeds niet. Vervolgens heb ik de router (de cloud gateway ultra) gereset en het scripts van Fabian weer geinstalleerd, helaas het werkt niet steeds. Ook heb dit forum afgezocht en allerlei aanpassingen gedaan, maar helaas dat heeft ook niet geholpen.

De tv kastjes van kpn blijven hangen op 85%

Onze situatie is als volgt: CGU - US 8 60W - US 8 - kpn kastje en CGU - US 8 60W - flex mini - kpn kastje


Ben ik iets vergeten in te stellen of heb ik het niet goed geïnstalleerd?

Alvast bedankt, Jeffrey


De instellingen zijn als volgt: [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Je udm-iptv config lijkt niet te kloppen, de setting IPTV_LAN_INTERFACES moet op "br661" staan, niet op "eth0.661". De log geeft een foutmelding, dat wordt hierdoor veroorzaakt.

Daarnaast kun je IPTV_WAN_RANGES beter op "0.0.0.0/0" zetten. En IPTV_IGMPPROXY_DISABLE_QUICKLEAVE kan bij meerdere kastjes beter op "true".

Na aanpassingen in /etc/udm-iptv.conf moet je de udm-iptv service herstarten, dit doe je met 'systemctl restart udm-iptv'. Check dan de logs of er geen foutmeldingen zijn.

En klopt het dat je de oude TV kastjes hebt, en niet TV+? Zo ja dan is het ook aan te raden om op je lokale IPTV VLAN andere DNS servers in te stellen dan de default, namelijk de DNS servers van KPN (195.121.1.34 en 195.121.1.66). Heb je TV+ dan is dat niet nodig.

En tenslotte, afhankelijk van welke UnifiOS versie je hebt kan het zijn dat de default improxy niet goed werkt. Als dat zo is (beeld hapert in multicast of bevriest na paar minuten), dan werkt igmpproxy ws wel goed. Die moet je eerst even installeren (apt update, apt install igmpproxy) en dan IPTV_IGMPPROXY_PROGRAM op "igmpproxy" zetten en udm-iptv herstarten (systemctl restart udm-iptv).

[ Voor 10% gewijzigd door JungleJim op 23-06-2026 21:21 ]


  • Duranco2001
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08:32
Dank je. Het is gelukt om alle aanpassingen te doen, behalve de laatste, IPTV_IGMPPROXY_PROGRAM op "igmpproxy". Putty kent het commando niet. Zie hieronder de diagnose:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vGTxt3VPu2x4vcdENlY_R02apJM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MiRot7GNUJu7zsZXPvcfCghU.png?f=fotoalbum_large

Daarnaast zijn twee config bestanden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/stknnZ20g_3Fq4mAq2bTdg96z-0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/z2e5VpGdk242KPvTLyR1xBFL.png?f=user_large

En de onderste heeft weer een andere config:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i3NO76d5fCRMF-tbqfhCMjk9DOk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M5r66A0hOG5S0JI8StrIzkT3.png?f=fotoalbum_large

Is dit bestand nodig, is het van invloed?

  • JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:54
Duranco2001 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:05:
Dank je. Het is gelukt om alle aanpassingen te doen, behalve de laatste, IPTV_IGMPPROXY_PROGRAM op "igmpproxy". Putty kent het commando niet. Zie hieronder de diagnose:

[Afbeelding]
Wat bedoel je precies met "Putty kent het commando niet"?

Uit de log die je post kan ik niet veel opmaken, daarvoor staan er te weinig log regels. Begin eens met IPTV_IGMPPROXY_DEBUG op "false" te zetten om debug logging uit te zetten, dat voegt namelijk weinig toe. Even script herstarten (systemctl restart udm-iptv) en dan weer "udm-iptv diagnose" uitvoeren.

En ik zou eerst proberen of het werkt met IPTV_IGMPPROXY_PROGRAM op "improxy". Nooit te veel dingen in één keer aanpassen, dan weet je niet waar je het moet zoeken als het niet werkt.
Duranco2001 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 22:05:
Daarnaast zijn twee config bestanden.

[Afbeelding]

En de onderste heeft weer een andere config:

[Afbeelding]

Is dit bestand nodig, is het van invloed?
Nee, die udm-iptv..conf.dpkg-... is een overblijfsel van een (mislukte?) upgrade denk ik. Dat bestand kun je verwijderen.

En post even je aangepaste udm-iptv.conf (graag in een code blok, dan is het leesbaar), dan kan ik zien of alles ook echt goed staat.

[ Voor 9% gewijzigd door JungleJim op 23-06-2026 22:22 ]


  • esp8266
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 25-06 21:45
Misschien interessant voor dit topic:
ik heb bij UniFi een feature-request ingediend om routed IPTV (KPN/XS4ALL-stijl: aparte getagde IPTV-WAN-VLAN + DHCP-opties + option 121 static routes) native in UniFi OS te krijgen. De native IGMP Proxy sinds Network 7.4.140 dekt dit namelijk niet af, dus we leunen nog steeds op het udm-iptv-pakket van fabianishere — top tool, maar het verdwijnt bij elke firmware-update en moet via SSH opnieuw geïnstalleerd worden.

Extra argument dat ik heb meegegeven: vrije modemkeuze is in Nederland een wettelijk recht (ACM-beleidsregel netwerkaansluitpunt, sinds 2022). KPN documenteert het keurig, maar juist door de IPTV-configuratie is dat recht in de praktijk lastig te benutten op een UniFi-gateway (vooral voor gebruikers zonder al te veel technische kennis).

Herken je dit (KPN, XS4ALL, Tweak, Solcon...)? Een reactie of stem op de UI-post helpt — hoe meer R&D ziet dat het breed speelt, hoe groter de kans dat het opgepakt wordt:

https://community.ui.com/questions/Feature-Request-Native-routed-IPTV-KPN-XS4ALL-NL-extend-IGMP-Proxy-with-dedicated-WAN-VLAN-DHCP-sta/7d9eb2e7-2f0c-4b8b-9fd7-20261d3a0a59

(Alle credits aan fabianishere — het verzoek is juist om die bewezen, community-onderhouden functionaliteit native te maken.)

  • pboelhouwer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10:31
We gaan zien of dit request wat uithaalt. Ik sta er achter en steun het maar dacht dat ik het eerder voorbij heb zien komen. Misschien dat het in combi met WK (Amerikanen zijn gek op Dutch orange army) wat uithaalt. Top initiatief 👍

  • Duranco2001
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08:32
Dank je. Ik zal niet te veel wijzigingen in 1 keer. Nu is het dubbele bestand verwijdert. En hierbij de inhoud van de config (ik weet precies wat blok code, heb het nu "gewoon" gekopieerd).

# Interface on which IPTV traffic enters the router

IPTV_WAN_INTERFACE="eth4"

# ID of VLAN which carries IPTV traffic (use 0 if no VLAN is used)

IPTV_WAN_VLAN="4"

# Name of the IPTV VLAN interface

IPTV_WAN_VLAN_INTERFACE="iptv"

# IP ranges from which the IPTV traffic originates (separated by spaces)

IPTV_WAN_RANGES="0.0.0.0/0"

# DHCP options to send when requesting an IP address

IPTV_WAN_DHCP_OPTIONS="-O staticroutes -V IPTV_RG"

# LAN interfaces on which IPTV should be made available

IPTV_LAN_INTERFACES="br661"

# Disable quickleave for igmpproxy

IPTV_IGMPPROXY_DISABLE_QUICKLEAVE="true"

# Enable debugging for igmpproxy

IPTV_IGMPPROXY_DEBUG="true"

IPTV_IGMPPROXY_PROGRAM="improxy"

IPTV_IGMPPROXY_IGMP_VERSION="3"

En tenslotte krijg ik de melding: "command not found". Bij het invoeren van "IPTV_IGMPPROXY_PROGRAM (in putty).

Wil je ook de diagnose zien?

  • JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:54
Duranco2001 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 19:42:
Dank je. Ik zal niet te veel wijzigingen in 1 keer. Nu is het dubbele bestand verwijdert. En hierbij de inhoud van de config (ik weet precies wat blok code, heb het nu "gewoon" gekopieerd).
[..]
Een code block is dat je de tekst tussen [code] en [/code] zet als je een bericht maakt, dat leest makkelijker.
Duranco2001 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 19:42:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
# Interface on which IPTV traffic enters the router
IPTV_WAN_INTERFACE="eth4"
# ID of VLAN which carries IPTV traffic (use 0 if no VLAN is used)
IPTV_WAN_VLAN="4"
# Name of the IPTV VLAN interface
IPTV_WAN_VLAN_INTERFACE="iptv"
# IP ranges from which the IPTV traffic originates (separated by spaces)
IPTV_WAN_RANGES="0.0.0.0/0"
# DHCP options to send when requesting an IP address
IPTV_WAN_DHCP_OPTIONS="-O staticroutes -V IPTV_RG"
# LAN interfaces on which IPTV should be made available
IPTV_LAN_INTERFACES="br661"
# Disable quickleave for igmpproxy
IPTV_IGMPPROXY_DISABLE_QUICKLEAVE="true"
# Enable debugging for igmpproxy
IPTV_IGMPPROXY_DEBUG="true"
IPTV_IGMPPROXY_PROGRAM="improxy"
IPTV_IGMPPROXY_IGMP_VERSION="3"
Je config ziet er goed uit, zou alleen dus IPTV_IGMPPROXY_DEBUG op "false" zetten (voor duidelijkere logs). Wellicht ten overvloede, maar daarmee bedoel ik dus in je PuTTY sessie het config bestand opent met een teksteditor (bijv. vi, zoek even op internet hoe je die gebruikt) en dan op de regel met IPTV_IGMPPROXY_DEBUG de tekst "true" aanpassen naar "false".

Werkt je TV nu met deze instellingen?
Duranco2001 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 19:42:
En tenslotte krijg ik de melding: "command not found". Bij het invoeren van "IPTV_IGMPPROXY_PROGRAM (in putty).
Je hoeft IPTV_IGMPPROXY_PROGRAM niet in te voeren in je PuTTY sessie, dat is een setting in het udm-iptv.conf bestand. Die staat nu op improxy, dat is de default IGMP Proxy die bij UniFi OS zit. Om igmpproxy (een andere implementatie van een IGMP Proxy) te gebruiken moet je de volgende stappen uitvoeren:
  • inloggen op je UCG Ultra met PuTTY
  • commando 'apt update' uitvoeren
  • commando 'apt install igmpproxy' uitvoeren
  • het config bestand /etc/udm-iptv.conf in een teksteditor openen, bijv. 'vi /etc/udm-iptv.conf'
  • de regel IPTV_IGMPPROXY_PROGRAM="improxy" aanpassen naar IPTV_IGMPPROXY_PROGRAM="igmpproxy"
  • bestand opslaan en editor afsluiten
  • commado 'systemctl restart udm-iptv' uitvoeren
  • controleren of TV nu wel goed werkt, zo kijken of er in de output van 'udm-iptv diagnose' fouten staan
Maar zoals eerder gezegd zou ik igmpproxy pas proberen als het met improxy niet goed werkt.

  • esp8266
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 25-06 21:45
pboelhouwer schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 14:09:
We gaan zien of dit request wat uithaalt. Ik sta er achter en steun het maar dacht dat ik het eerder voorbij heb zien komen. Misschien dat het in combi met WK (Amerikanen zijn gek op Dutch orange army) wat uithaalt. Top initiatief 👍
tja, Als je het niet probeert dan weet je zeker dat unifi er niets mee doet. En zekerheid heb je idd niet. Toch zou je zeggen dat als Unifi in de EU hun marktaandeel zou willen vergroten dat dit een goede zet zou zijn. Zeker als ze het inbouwen in de startup setup of anderzijds mogelijk maken om het voor eindgebruikers simpelweg in te schakelen.

voor vandaag is het bericht iig wel trending

#orangearmy :-)

[ Voor 4% gewijzigd door esp8266 op 25-06-2026 21:23 ]


  • gerbenp
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:02
esp8266 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 13:01:
Misschien interessant voor dit topic:
ik heb bij UniFi een feature-request ingediend om routed IPTV (KPN/XS4ALL-stijl: aparte getagde IPTV-WAN-VLAN + DHCP-opties + option 121 static routes) native in UniFi OS te krijgen. De native IGMP Proxy sinds Network 7.4.140 dekt dit namelijk niet af, dus we leunen nog steeds op het udm-iptv-pakket van fabianishere — top tool, maar het verdwijnt bij elke firmware-update en moet via SSH opnieuw geïnstalleerd worden.

Extra argument dat ik heb meegegeven: vrije modemkeuze is in Nederland een wettelijk recht (ACM-beleidsregel netwerkaansluitpunt, sinds 2022). KPN documenteert het keurig, maar juist door de IPTV-configuratie is dat recht in de praktijk lastig te benutten op een UniFi-gateway (vooral voor gebruikers zonder al te veel technische kennis).

Herken je dit (KPN, XS4ALL, Tweak, Solcon...)? Een reactie of stem op de UI-post helpt — hoe meer R&D ziet dat het breed speelt, hoe groter de kans dat het opgepakt wordt:

https://community.ui.com/questions/Feature-Request-Native-routed-IPTV-KPN-XS4ALL-NL-extend-IGMP-Proxy-with-dedicated-WAN-VLAN-DHCP-sta/7d9eb2e7-2f0c-4b8b-9fd7-20261d3a0a59

(Alle credits aan fabianishere — het verzoek is juist om die bewezen, community-onderhouden functionaliteit native te maken.)
Hopen dat het eindelijk eens gaat gebeuren, maar ik heb er voor nu nog een hard hoofd in..
Zijn meerdere topics over gemaakt maar het lijkt uit de aandacht geglipt te zijn vrees ik. Misschien dat deze zet weer even werkt, je weet maar nooit, gezien ze eindelijk 1500 mtu hebben toegevoegd na heel veel jaren vragen kan het altijd nog gewoon gaan gebeuren :)

TP-LINK kan het al wel inmiddels native met hun Omada reeks..

  • Duranco2001
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08:32
JungleJim schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 21:15:
[...]

Een code block is dat je de tekst tussen [code] en [/code] zet als je een bericht maakt, dat leest makkelijker. Bedankt voor de uitleg.


[...]

Je config ziet er goed uit, zou alleen dus IPTV_IGMPPROXY_DEBUG op "false" zetten (voor duidelijkere logs). Wellicht ten overvloede, maar daarmee bedoel ik dus in je PuTTY sessie het config bestand opent met een teksteditor (bijv. vi, zoek even op internet hoe je die gebruikt) en dan op de regel met IPTV_IGMPPROXY_DEBUG de tekst "true" aanpassen naar "false".

Werkt je TV nu met deze instellingen?

Het is aangepast naar false, maar helaas het werkt (nog) niet.


[...]

Je hoeft IPTV_IGMPPROXY_PROGRAM niet in te voeren in je PuTTY sessie, dat is een setting in het udm-iptv.conf bestand. Die staat nu op improxy, dat is de default IGMP Proxy die bij UniFi OS zit. Om igmpproxy (een andere implementatie van een IGMP Proxy) te gebruiken moet je de volgende stappen uitvoeren:
  • inloggen op je UCG Ultra met PuTTY
  • commando 'apt update' uitvoeren
  • commando 'apt install igmpproxy' uitvoeren
  • het config bestand /etc/udm-iptv.conf in een teksteditor openen, bijv. 'vi /etc/udm-iptv.conf'
  • de regel IPTV_IGMPPROXY_PROGRAM="improxy" aanpassen naar IPTV_IGMPPROXY_PROGRAM="igmpproxy"
  • bestand opslaan en editor afsluiten
  • commado 'systemctl restart udm-iptv' uitvoeren
  • controleren of TV nu wel goed werkt, zo kijken of er in de output van 'udm-iptv diagnose' fouten staan
Maar zoals eerder gezegd zou ik igmpproxy pas proberen als het met improxy niet goed werkt.
Bedankt voor de uitleg Heb je iets aan de diagnose? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hEokt_1rgQj3nDQSs9oM8l8EmMw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/52HO9imFLURHruhAaKq4UzBm.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Duranco2001 op 26-06-2026 08:56 ]


  • JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:54
Duranco2001 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 08:54:
[...]

Bedankt voor de uitleg Heb je iets aan de diagnose? [Afbeelding]
Heb je in Network Application onder Settings > Internet > je internet verbinding > IGMP Proxy aangevinkt? Ik vermoed van wel omdat in de logs staat dat improxy niet op kan starten. Dat is vaak een teken dat die setting aanstaat.

En in de log lijkt het dat IPTV_WAN_RANGES niet goed staat, die moet op 0.0.0.0/0 staan. Stond in je eerdere post wel goed, dus kijk even goed wat daar aangepast is.

  • Duranco2001
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08:32
Dank je. Heb de IGMP-proxy uitgezet. Die stond inderdaad nog aangevinkt. En daarnaast de WAN Ranges aangepast naar 0.0.0.0/0. Heb na deze aanpassingen de CGU gereset. Helaas blijft het nog op 85% hangen. Ook twee diagnoses gemaakt. 1 direct na de reset en 1 zojuist. Daar zitten wel verschillen tussen, met name bij IP link and Route. Weet jij waarom ze afwijken van elkaar? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PpnlTxPCu9OsOXPoZXsto3m3ibU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zix4OTILgKB5xY5640bQfMWk.png?f=fotoalbum_large

  • CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-06 12:30

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Duranco2001 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:25:
Dank je. Heb de IGMP-proxy uitgezet. Die stond inderdaad nog aangevinkt. En daarnaast de WAN Ranges aangepast naar 0.0.0.0/0. Heb na deze aanpassingen de CGU gereset. Helaas blijft het nog op 85% hangen. Ook twee diagnoses gemaakt. 1 direct na de reset en 1 zojuist. Daar zitten wel verschillen tussen, met name bij IP link and Route. Weet jij waarom ze afwijken van elkaar? [Afbeelding]
hij zegt het zelf al letterlijk he, error address already in use.

KPN - Vodafone Ziggo Partner


  • JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:54
Duranco2001 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:25:
Dank je. Heb de IGMP-proxy uitgezet. Die stond inderdaad nog aangevinkt. En daarnaast de WAN Ranges aangepast naar 0.0.0.0/0. Heb na deze aanpassingen de CGU gereset. Helaas blijft het nog op 85% hangen. Ook twee diagnoses gemaakt. 1 direct na de reset en 1 zojuist. Daar zitten wel verschillen tussen, met name bij IP link and Route. Weet jij waarom ze afwijken van elkaar? [Afbeelding]
Neem aan dat je bedoelt dat je de CGU herstart hebt? Bij een reset ben je alle instellingen kwijt en kun je opnieuw beginnen.

Weet je zeker dat IGMP Proxy in Network Application uitstaat? Dwz ook op opslaan geklikt? De foutmelding in de log geeft namelijk aan dat er al een IGMP Proxy draait...

En welke TV kastjes heb je nou? Want als je de oude TV kastjes hebt (dus geen TV+), en die blijven hangen bij opstarten, dan komt dat vaak door de DNS servers die op je IPTV LAN ingesteld zijn (zie een van mijn eerdere reacties).

En weet je zeker dat je TV kastje ook een IP adres uit je lokale IPTV LAN krijgt? Daarvoor moet je namelijk via de Port Manager in Network Application instellen dat het native network voor de poort waar je ontvangers aanzitten je lokale IPTV VLAN is.

  • Duranco2001
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08:32
Dank je. Inderdaad, ik voer een herstart uit na elke mutatie.

IGMP-proxy staat uit. Zie hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lfiib_DDIa0fw9bzQWBbrSCjFA8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XlmJk2ln2e07QNyzloF0DMkj.png?f=fotoalbum_large

De tv-kastjes zijn: Arris VIP5602WT en/of Arcadyan HMB2260. Ik vermoed dat dit de oude zijn. De DNS servers waren al aangepast. Zie hieronder: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ooKFe4tOSW-8STLRgP5662LLJL4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ruFbw8eCUtCtb4x9kD3k7Qci.png?f=user_large

Ja zijn twee ip adressen gegeven in IPTV lan. Zie hieronder: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ea1cxYT_SORBWUn_D23JNEikwdQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PwzW2JEiD6AmzDo6oZhWeImR.png?f=fotoalbum_large

Ik heb de vlan route in een tabelletje gezet. Hopelijk is het zo duidelijk.
Device 1PortVlan
   
CGU4Default
   
US 8 60W7Default
   
US 82IPTV (661)
   
   
Device 2PortVlan
   
CGU1Default
   
US 8 60W5Default
   
USW Flex Mini2IPTV
Klopt zo iptv route?

  • JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:54
Duranco2001 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:53:
Dank je. Inderdaad, ik voer een herstart uit na elke mutatie.

IGMP-proxy staat uit. Zie hieronder:

[Afbeelding]
Dat is een andere setting, IGMP Snooping. Die moet juist aan staan.

De setting die ik bedoel zit (zoals eerder aangegeven) onder Settings > Internet > je primary internet verbinding > IGMP Proxy (naam kan iets anders zijn afhankelijk van welke versie van Network Application je hebt).

Een herstart van je UCGU is trouwens niet nodig na een aanpassing van de configuratie in Network Application of van de udm-iptv config. Het herstarten van udm-iptv via 'systemctl restart udm-iptv' is (meestal :)) voldoende.

[ Voor 13% gewijzigd door JungleJim op 26-06-2026 16:07 ]


  • Duranco2001
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08:32
JungleJim schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 16:04:
[...]

Dat is een andere setting, IGMP Snooping. Die moet juist aan staan. Ok. duidelijk. Snooping staat en proxy staat nu uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/otS6yk85YVL2M44E6C7XYvaToZ4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dvb3mRrEeNVjpWHs36Ahrfw4.png?f=user_large
De setting die ik bedoel zit (zoals eerder aangegeven) onder Settings > Internet > je primary internet verbinding > IGMP Proxy (naam kan iets anders zijn afhankelijk van welke versie van Network Application je hebt).

Staat IGMP Snooping goed ingesteld?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HS5BERprBCPoeLYntFnnK6IInlU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QWsDJflIYQg9rJZTOZVkBh2y.png?f=fotoalbum_large

Een herstart van je UCGU is trouwens niet nodig na een aanpassing van de configuratie in Network Application of van de udm-iptv config. Het herstarten van udm-iptv via 'systemctl restart udm-iptv' is (meestal :)) voldoende.
Dank je en Fijn. Gezin vond het al niet zo leuk, dat iedere keer restarten ;-

0
Deze aanpassingen hebben helaas nog niet gewerkt. Blijft hangen op 85%. Zie hieronder de diagnose:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/50P4npVzQZ46eaIm6NjXqFdvxWo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jWsatCVEFglCtBP0XYmaOHLL.png?f=fotoalbum_large

  • Duranco2001
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08:32
Nog er aanvulling op het bericht hierboven. Ik had het Vlan ID aangepast naar 4 en toen deed de tv het. Bij het uit en aanzetten niet meer. Zie hieronder het diagnose rapport. Maakt een Vlan ID uit? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RzSeZU7_tMaaT7SRYgfb_cMfAP8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D3e6QGqXCIzJKwrGTUiUKfkd.png?f=fotoalbum_large

  • JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:54
Duranco2001 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 17:30:
Nog er aanvulling op het bericht hierboven. Ik had het Vlan ID aangepast naar 4 en toen deed de tv het. Bij het uit en aanzetten niet meer. Zie hieronder het diagnose rapport. Maakt een Vlan ID uit? [Afbeelding]
VLAN ID voor je lokale IPTV VLAN maakt niet uit, elk ID is prima. Zolang je in de udm-iptv config maar hetzelfde ID gebruikt voor je lokale VLAN.

Aan de WAN kant maakt het wel uit, dat moet altijd 4 zijn.

De logs zien er nu goed uit, geen foutmeldingen meer.

Dus multicast TV zou in principe goed moeten werken. Als de ontvanger blijft hangen op 85% dan is dat iets anders, dat heeft vziw niet met multicast te maken.

De Flex Mini ondersteunt trouwens geen IGMP Snooping dus als je nog problemen hebt zou ik het eerst eens met 1 ontvanger proberen, diegene die niet aan je Flex Mini hangt.

  • Duranco2001
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08:32
Dank je JungleJim. De Tv kastjes werken weer :-) Ik heb de flex mini vervangen voor een US8, wellicht dat dat geholpen heeft.

  • buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:49

buzzlightyear

To infinity and beyond...

Duranco2001 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 20:48:
Dank je JungleJim. De Tv kastjes werken weer :-) Ik heb de flex mini vervangen voor een US8, wellicht dat dat geholpen heeft.
Waarschijnlijk ondersteund de flex mini geen igmp snooping?

  • Duranco2001
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 08:32
Helaas, ben iets te snel geweest met reageren. De tv werkt weer na iedere restart van CGU. Als de kastjes uit zijn geweest en weer opnieuw aan doe, dan krijgen we de melding dat ze het niet kunnen vinden. Is igmpproxy een optie?

Inmiddels werkt het wel weer, door het aanpassen van de poort op de switch in IPTV.

[ Voor 31% gewijzigd door Duranco2001 op 27-06-2026 08:32 ]

Pagina: 1 ... 65 66 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van IPTV in combinatie met Ubiquiti. Algemene vragen over Ubiquiti horen thuis in [Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 of een los topic.