Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kajel
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-05 23:10

Kajel

Development in Style

Bedankt voor het uitgebreide antwoord @indy911 !

De software van alle Unifi apparaten update ik regelmatig, maar had ik voordat het internet begon te haperen al een paar maanden niet meer geupdate. Dus een update kan het niet getriggered hebben lijkt me.

Met de config.gateway.json van de Cloud key ben ik al bekend. Die gebruik ik ook om IPv6 en IPTV goed te configureren, wat ook tot nu toe gewoon gewerkt heeft.

Enfin, ik ga dit weekend eens de USG achter de Experia hangen en dat een tijdje draaien om te kijken wat dat doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kajel schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 00:33:
Ik neem aan dat dat concreet betekent:
- Sluit Experia WAN poort op NTU aan
- Sluit Experia LAN poort op WAN poort van USG 4 Pro aan
- Geef USG 4 Pro DHCP reservation in Experia en zet de USG 4 Pro in DMZ

toch?
Dat is ook een optie inderdaad!

Ik had niet eens aan de DMZ toestand gedacht eerlijk gezegd... :)
"PPPoE toestand die een probeem heeft" -> betekent feitelijk dat het probleem in de NTU of bij KPN ligt toch?
Nee, want je PPPoE gaat down en dat betekent IMHO dat in een normale situatie twee dingen de oorzaak kunnen zijn :
- KPN heeft iets aan hun PPPoE versie of instellingen veranderd wat wij niet (makkelijk) te weten kunnen komen.
- De PPPoE versie die de USG gebruikt is niet meer compatible met de versie van KPN sinds een bepaalde datum.

Gezien de leeftijd van de USG serie zou dat zomaar eens de verklaring kunnen zijn, maar dat weet je pas als er ineens veel meer meldingen zoals die van jou hier ineens worden gepost! :)
M.a.w. als de USG 4 Pro achter de Experia box gewoon goed werkt, dan is er met de USG 4 Pro niks aan de hand? Of is dat een te snelle conclusie?
Zonder PPPoE is die dan prima bruikbaar inderdaad! :)

Verder 100% eens met de reactie van @indy911 d:)b
indy911 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 09:24:
Op het Unifi forum is aangetoond dat tussen software versies van de controller (of de USG zelf) soms "default configuraties" veranderen.
Daardoor *lijkt* het alsof jij niets veranderd hebt, maar in de praktijk is dat dus wel degelijk het geval.
Iets dat trouwens met allerlei software en apparaten kan voorkomen!

Daarom loop ik altijd de instellingen helemaal na als ik net een update heb gedraaid van wat dan ook! :Y)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kajel
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-05 23:10

Kajel

Development in Style

Aangezien ik de USG software niet had geupdate toen de disconnects begonnen, lijkt het me heel sterk dat de USG software opeens iets aan de configuratie aangepast heeft.

Enfin, ik heb voor nu de USG achter de Experia Box gezet, en in de Experia Box de USG in de DMZ gezet. Hiermee werkt mijn oude netwerk setup weer.
Hiermee is KPN IPTV echter gestopt met werken. Ik gok dat dat komt omdat het IPTV kastje nog steeds aan mijn Unifi switch hangt, die weer achter de USG -> Experia box hangt. Toen de USG nog direct aan de NTU hing, toen werkte IPTV dankzij de configuratie van @Coolhva , maar dat werkt niet meer nu de Experia Box achter de NTU hangt.

Wat is de beste manier om IPTV weer aan de praat te krijgen? Kan dat nog terwijl het IPTV kastje achter de USG hangt? Of moet ie nu direct op de Experia Box?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kajel schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 18:40:
Aangezien ik de USG software niet had geupdate toen de disconnects begonnen, lijkt het me heel sterk dat de USG software opeens iets aan de configuratie aangepast heeft.
Dat zeg ik ook niet hé! B)

Ik bedoel dus dat door een KPN update je PPPoE versie outdated/incompatible is geraakt!
Enfin, ik heb voor nu de USG achter de Experia Box gezet, en in de Experia Box de USG in de DMZ gezet. Hiermee werkt mijn oude netwerk setup weer.
Hiermee is KPN IPTV echter gestopt met werken. Ik gok dat dat komt omdat het IPTV kastje nog steeds aan mijn Unifi switch hangt, die weer achter de USG -> Experia box hangt. Toen de USG nog direct aan de NTU hing, toen werkte IPTV dankzij de configuratie van @Coolhva , maar dat werkt niet meer nu de Experia Box achter de NTU hangt.
Yep! :)
Wat is de beste manier om IPTV weer aan de praat te krijgen?
VLAN Only netwerk waarin de ExperiaBox de baas is :)
Kan dat nog terwijl het IPTV kastje achter de USG hangt?
Volgens mij niet...
Of moet ie nu direct op de Experia Box?
Inderdaad! d:)b

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kajel schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 18:40:

Wat is de beste manier om IPTV weer aan de praat te krijgen? Kan dat nog terwijl het IPTV kastje achter de USG hangt? Of moet ie nu direct op de Experia Box?
Dat laatste is verre, verre weg het gemakkelijkste als die ExperiaBox er toch voor staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Misschien interessant om in de gaten te houden / te proberen.

Voor de Dream Router en Dream Wall van Ubiquiti is 3.1.6 beta firmware beschikbaar. Voor UDM PRO / SE is deze er nog niet maar zal kwestie van tijd zijn. Zie https://community.ui.com/...0f-4311-90f2-508c5f67d0e2

Het interessante van de firmware is "Added support for IGMP-Proxy." in de release notes. Ik heb zelf een UDM Pro maar het lijkt er op dat - met beetje geluk - er eindelijk native support is voor IGMP proxy zodat workarounds niet meer nodig zijn. Ik zie (nog) geen ervaringen met de IGMP proxy dus beetje de vraag hoe dat precies gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:54

OMX2000

By any means necessary...

smesjz schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:06:

Voor de Dream Router en Dream Wall van Ubiquiti is 3.1.6 beta firmware beschikbaar. Voor UDM PRO / SE is deze er nog niet maar zal kwestie van tijd zijn. Zie https://community.ui.com/...0f-4311-90f2-508c5f67d0e2

Het interessante van de firmware is "Added support for IGMP-Proxy." in de release notes. Ik heb zelf een UDM Pro maar het lijkt er op dat - met beetje geluk - er eindelijk native support is voor IGMP proxy zodat workarounds niet meer nodig zijn. Ik zie (nog) geen ervaringen met de IGMP proxy dus beetje de vraag hoe dat precies gaat werken.
Goede! Ik wil mijn USG Pro + CloudKey Gen2 Plus vervangen. Usg pro is niet stabiel, en het is eigenlijk een end of life product voor Ubiquiti. Dus een UDM Pro als opvolger lijkt mij logisch, want voor wat ik ermee wil doen voldoet ie en gebruiksgemak van alles in een omgeving is ook fijn.

Ik wacht dus eerst af hoe mensen de 3.x release gaat bevallen, en hopelijk zit die IGMP Proxy support er dan ook in. Als dat goed gaat koop ik een UDM Pro, zo niet dan ga ik een Pfsense/Opnsense oplossing draaien.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indy911
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-06 12:44

Een IGMP proxy is de helft van je probleem. Of misschien zelfs maar 1/3. De andere 2/3 is de configuratie met aparte VLANs op de WAN interface en de manier waarop de routering geregeld is. Voor beide is geen enkele indicatie dat dit op (korte) termijn als configuratie mogelijkheid in de console opgenomen wordt.

[ Voor 17% gewijzigd door indy911 op 21-03-2023 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat was al bekend, maar dan zit je dus inderdaad nog steeds met dit :
indy911 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 12:06:
Een IGMP proxy is de helft van je probleem. Of misschien zelfs maar 1/3. De andere 2/3 is de configuratie met aparte VLANs op de WAN interface en de manier waarop de routering geregeld is. Voor beide is geen enkele indicatie dat dit op (korte) termijn als configuratie mogelijkheid in de console opgenomen wordt.
En een heleboel andere dingen die na al die jaren nog steeds niet aanwezig zijn in de UniFi Controller webGUI :X :| :F
OMX2000 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 09:16:
Ik wil mijn USG Pro + CloudKey Gen2 Plus vervangen.

Dus een UDM Pro als opvolger lijkt mij logisch, want voor wat ik ermee wil doen voldoet ie en gebruiksgemak van alles in een omgeving is ook fijn.

Zo niet dan ga ik een Pfsense/Opnsense oplossing draaien.
Ik zou zeggen ga meteen voor de laatste optie, want dat is gewoon de beste optie! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk007
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-06 19:08
indy911 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 12:06:
[...]

Eens, zojuist mijn udm-base geüpdatet naar versie 3.0.x. En Netwerk applicatie ook, je krijgt wel de optie voor het aanvinken van igmp proxy, maar vervolgens niet de mogelijkheid om het ook echt te configureren zoals het de oplossing van @fabianishere wel doet. Conclusie, het werkt dus niet native (althans niet bij mijn provider). Gelukkig werkt de oplossing van Fabian nog steeds netjes. :). Overigens mis ik ook nog steeds de conntrack module voor RTSP voor het geval je een RTSP stream aangeboden krijgt van je TV provider (begin gemist, en sommige zenders). Dus de nieuwe netwerkapplicatie icm de nieuwere firmware is verre van klaar voor "echte" ondersteuning van IPTV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:48

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Ik krijg het niet voor elkaar op mijn nieuwe UDM-SE. IPtv blijft hangen op 85% met fout 563.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/wB5m20FF/Screenshot-2023-03-22-at-06-22-15.png
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/y8MGcYrc/Screenshot-2023-03-22-at-06-23-07.png
Please share the following output with the developers:
=== Configuration ===
WAN Interface: eth8
WAN VLAN: 4 (dev iptv)
WAN DHCP: true (options "-O staticroutes -V IPTV_RG")
WAN Ranges: 213.75.0.0/16 217.166.0.0/16
LAN Interfaces: br4
IGMP Proxy quickleave disabled: false
IGMP Proxy debug: false
=== IP Link and Route ===
40: iptv@eth8: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1500 qdisc noqueue state UP group default qlen 1000
inet 10.200.188.135/22 brd 10.200.191.255 scope global iptv
valid_lft forever preferred_lft forever
10.200.188.0/22 proto kernel scope link src 10.200.188.135
213.75.112.0/21 via 10.200.188.1 metric 240
=== Service Logs ===
Mar 22 06:25:02 UDM-SE udm-iptvd[622926]: Obtaining IP address for VLAN interface
Mar 22 06:25:02 UDM-SE udm-iptvd[622938]: udhcpc: started, v1.30.1
Mar 22 06:25:02 UDM-SE udm-iptvd[622938]: udhcpc: sending discover
Mar 22 06:25:02 UDM-SE udm-iptvd[622938]: udhcpc: sending select for 10.200.188.135
Mar 22 06:25:03 UDM-SE udm-iptvd[622938]: udhcpc: lease of 10.200.188.135 obtained, lease time 3600
Mar 22 06:25:03 UDM-SE udm-iptvd[622926]: NATing IPTV network ranges (if necessary)
Mar 22 06:25:03 UDM-SE udm-iptvd[622926]: Creating static routes (if necessary)
Mar 22 06:25:03 UDM-SE udm-iptvd[622926]: Setting up IGMP Proxy
Mar 22 06:25:03 UDM-SE udm-iptvd[622926]: Using igmpproxy...
Mar 22 06:25:03 UDM-SE udm-iptvd[622926]: Starting IGMP Proxy
Internet komt binnen op poort 9 (eth8) vlan is 4 dus ook br4 in config. Tig maal de config gedraaid en tig maal de services restart alsmede de UDM SE een paar keer. Wat zie ik over het hoofd? Heeft altijd gewerkt zo.

EDIT: ok, met dat ik op zend knop druk van dit bericht bednk ik me ineens dat ik de switch waar de iptv box aan hangt ook maar eens moet onderzoeken voor igmp snooping. En daar kan je dus per poort een profiel aanvinken. Deze dus op iptv gezet en viola, het werkt allemaal weer 8)7 6 uur mee bezig geweest haha.

[ Voor 7% gewijzigd door Yzord op 22-03-2023 06:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yzord schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 06:28:
Ik krijg het niet voor elkaar op mijn nieuwe UDM-SE. IPtv blijft hangen op 85% met fout 563.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Post eens netjes de thumbnails van die afbeeldingen! Dit vreet schermruimte! :P
Internet komt binnen op poort 9 (eth8) vlan is 4 dus ook br4 in config. Tig maal de config gedraaid en tig maal de services restart alsmede de UDM SE een paar keer. Wat zie ik over het hoofd? Heeft altijd gewerkt zo.

EDIT: ok, met dat ik op zend knop druk van dit bericht bednk ik me ineens dat ik de switch waar de iptv box aan hangt ook maar eens moet onderzoeken voor igmp snooping. En daar kan je dus per poort een profiel aanvinken. Deze dus op iptv gezet en viola, het werkt allemaal weer 8)7 6 uur mee bezig geweest haha.
Wat heb je nou precies zitten doen :?

- De script van Fabian gebruikt ?
- De nieuwe IGMP Proxy optie gebruikt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:17:
[...]

Post eens netjes de thumbnails van die afbeeldingen! Dit vreet schermruimte! :P
Jij bent de enige die hier herhalend over klaagt, ben jij er niet aan toe om die CRT uit 1988 eens te vervangen? :o 8)

Dat past toch gewoon netjes? Hoe ziet dat bij jou eruit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mqItY09dq4MT32lSpbKFpjqqhgQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3ODNXOODfpQKkF98Sg6zh4jL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door stormfly op 22-03-2023 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yzord schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 06:28:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[...]

Snooping hoeft op vlan4 niet perse aan. Wacht even, KPN gebruikt vlan4 voor IPTV_WAN. Maar jij toevallig voor IPTV_LAN? Kan voor de IPTV config bij UniFi een WAN vlan meegeven? Zoals bij KPN: 6 voor internet en 4 voor TV?

[ Voor 8% gewijzigd door stormfly op 22-03-2023 16:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk007
stormfly schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:43:
[...]

Snooping hoeft op vlan4 niet perse aan. Wacht even, KPN gebruikt vlan4 voor IPTV_WAN. Maar jij toevallig voor IPTV_LAN? Kan voor de IPTV config bij UniFi een WAN vlan meegeven? Zoals bij KPN: 6 voor internet en 4 voor TV?
Nee, je kan niet aangeven op welk vlan IPTV binnenkomt aan WAN zijde (althans nog niet gevonden, zit pas 1 dag op de juiste firmware). Alleen kan je aangeven naar welk netwerk de ingebouwde igmp proxy moet sturen. Dus het lijkt erop dat Unifi er van uit gaat dat zowel internet als IPTV via het zelfde vlan (of geen vlan) binnenkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bvk007 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 17:27:
[...]

Nee, je kan niet aangeven op welk vlan IPTV binnenkomt aan WAN zijde (althans nog niet gevonden, zit pas 1 dag op de juiste firmware). Alleen kan je aangeven naar welk netwerk de ingebouwde igmp proxy moet sturen. Dus het lijkt erop dat Unifi er van uit gaat dat zowel internet als IPTV via het zelfde vlan (of geen vlan) binnenkomt.
Check dat schreven ze ergens anders ook, jammer dan is het niet voor Nederlandse ISP's te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
stormfly schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 16:41:
Jij bent de enige die hier herhalend over klaagt, ben jij er niet aan toe om die CRT uit 1988 eens te vervangen? :o 8)
Had ik maar mijn CRT's nog steeds! <3 _O_ O+

Het gaat erom dat je naar koeienletters zit te staren op een afbeelding die in de hoogte ruimte vreet en dat is nergens voor nodig! :P
Dat past toch gewoon netjes? Hoe ziet dat bij jou eruit?
[Afbeelding]
Zo :

Leer eens Thumbnails gebruiken mensen!

-O-

Als het nou de oude webGUI was van de UniFi Controller dan was het niet eens een ramp geweest, maar dit is gewoon HUGE!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijgetje57
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23-05 07:45
Heb straks weer een ander situatie, i kga terug in de tijd met mijn verbinding, VDSL en na een paar maanden weer terug naar fiber.

Nu heb ik al een Draytek Vigor 160 gekocht.

De vraag is alleen kan ik zo over met mijn fiber config van Fabian op mijn systeem of moet ik nog heel veel aanpassen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
tijgetje57 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:38:
Heb straks weer een ander situatie, i kga terug in de tijd met mijn verbinding, VDSL en na een paar maanden weer terug naar fiber.

Nu heb ik al een Draytek Vigor 160 gekocht.

De vraag is alleen kan ik zo over met mijn fiber config van Fabian op mijn systeem of moet ik nog heel veel aanpassen?
Niet op je USG/UDM maar wel op je Vigor 160 die moet in vlan mode komen.

OPNsense & pfSense KPN/Telfort IPTV how-to voor de 165 heb ik e.a. beschreven in deze startpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 00:04:
[...]

Had ik maar mijn CRT's nog steeds! <3 _O_ O+

Het gaat erom dat je naar koeienletters zit te staren op een afbeelding die in de hoogte ruimte vreet en dat is nergens voor nodig! :P
Haal jij een afbeelding dan vooraf door een thumbnail tooltje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stormfly schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:44:
Haal jij een afbeelding dan vooraf door een thumbnail tooltje?
Gebruikt er dan niemand https://tweakers.net/my.tnet/fotoalbum/ :? :+

En allerlei externe "upload websites" zoals UBB en dergelijken bieden het ook aan! :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 14:47:
[...]

Gebruikt er dan niemand https://tweakers.net/my.tnet/fotoalbum/ :? :+

En allerlei externe "upload websites" zoals UBB en dergelijken bieden het ook aan! :P
offtopic:
Zeker wel maar dan "plak" ik gewoon een screenshot in de uploader van de post die ik aan het tikken ben. Mogelijk mist daar een conversie slag tov de url die jij gebruikt.

[ Voor 10% gewijzigd door stormfly op 23-03-2023 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-06 17:18
Ik wou zojuist de tv aanzetten en zag dat het niet meer werkt. En toen bedacht ik mij dat de UDM Pro van het weekend een update heeft gehad. Nou probeer ik het script van @fabianishere uit te voeren. Maar via udm-iptv configure krijg ik de melding dat het commando niet gevonden kan worden.

Als ik dan probeer het volledige script uit te voeren, krijg ik het volgende:
root@UDMPRO:~# sh -c "$(curl https://raw.githubusercon...dm-iptv/master/install.sh -sSf)"
Downloading packages...
Installing packages...
Ign:1 http://deb.debian.org/debian stretch InRelease
Hit:2 http://deb.debian.org/debian stretch-updates InRelease
Get:3 http://deb.debian.org/debian stretch-backports InRelease [99.9 kB]
Hit:4 http://security.debian.org stretch/updates InRelease
Hit:5 http://deb.debian.org/debian stretch Release
Hit:6 https://apt.artifacts.ui.com stretch InRelease
Ign:7 https://apt-beta.artifacts.ui.com stretch InRelease
Ign:8 https://apt-release-candidate.artifacts.ui.com stretch InRelease
Err:10 https://apt-beta.artifacts.ui.com stretch Release
401
Err:11 https://apt-release-candidate.artifacts.ui.com stretch Release
401
Reading package lists...
E: The repository 'https://apt-beta.artifacts.ui.com stretch Release' does no longer have a Release file.
E: The repository 'https://apt-release-candidate.artifacts.ui.com stretch Release' does no longer have a Release file.
Meer mensen met die probleem en wellicht iemand die een oplossing weet?

[ Voor 28% gewijzigd door Phoolie op 27-03-2023 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk007
Phoolie schreef op maandag 27 maart 2023 @ 09:24:
Ik wou zojuist de tv aanzetten en zag dat het niet meer werkt. En toen bedacht ik mij dat de UDM Pro van het weekend een update heeft gehad. Nou probeer ik het script van @fabianishere uit te voeren. Maar via udm-iptv configure krijg ik de melding dat het commando niet gevonden kan worden.

Als ik dan probeer het volledige script uit te voeren, krijg ik het volgende:

[...]

Meer mensen met die probleem en wellicht iemand die een oplossing weet?
Zie: https://github.com/fabianishere/udm-iptv/discussions/226

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
Daar staat dat er wellicht iets mis is met de repositories. Maar waar ik die foutmelding op krijg is toch van Ubiquiti zelf? Zou die niet gewoon beschikbaar moeten zijn?

Het advies in die link is om die repositories (tijdelijk) uit te zetten. Nou ben ik niet bepaald een ster in command line. Iemand die mij dit uit kan leggen? Heb ook al gezocht, maar ik ga daar niet heel veel wijzer van worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Phoolie schreef op maandag 27 maart 2023 @ 11:46:
Het advies in die link is om die repositories (tijdelijk) uit te zetten. Nou ben ik niet bepaald een ster in command line. Iemand die mij dit uit kan leggen? Heb ook al gezocht, maar ik ga daar niet heel veel wijzer van worden.
Dit : https://www.addictivetips...t-repository-from-debian/
Dan wel dit : https://vitux.com/how-to-add-ppa-repositories-in-debian/

Meer dan dat zou het niet mogen zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phoolie
Ik ga vanavond eens kijken.

Maar zouden die Ubiquiti repositories niet gewoon beschikbaar moeten zijn?

{edit}
Ondertussen ook nog wat aan het zoeken geweest en kwam op onderstaande:
https://github.com/nextdns/nextdns/issues/816

Gaat over dezelfde foutmelding. Dus heb eens geprobeerd om de EA update te installeren en nu werkt het wel weer. Nu hoop ik alleen dat die EA update een beetje stabiel draait.

[ Voor 25% gewijzigd door Phoolie op 27-03-2023 18:09 . Reden: Toevoeging gedaan. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelMarcus
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 14-05 13:01
ikkezelf999 schreef op maandag 7 november 2022 @ 19:13:
Hallo,

Ik probeer inmiddels een paar dagen ITV werkend te krijgen door middel van de handleiding van @Coolhva

Ik gebruik een UGS 3g, 1 gen controller & 16 poorts switch.
Alles lijkt het eerste uur prima te werken. Maar na een uur valt de tv stil. De enige manier om een uurtje iets te kunnen kijken is een reboot van de USG.

Voor zover ik aan het speuren ben geraakt, kom ik er achter dat ik na een uur geen IP adres meer krijg op eth0.4. Als ik de USG via SSH benader en bij:
  • het commando "show interfaces" heb ik het eerste uur bij eth0.4 netjes een ip adres staan. Na een uur staat daar alleen nog een streepje
  • Het commando "show dhcp client leases interface eth0.4" geeft het eerste uur netjes een IP adres en bij reason: Bound. Na een uur zie ik alleen nog reason: FAIL te zien.
  • het commando "restart igmp-proxy geeft een warning: igmpproxy not running. Binnen het uur start en stopt de proxy gewoon.
Ik heb verschillende configs getest, incl aparte VLans (heeft zoiezo mijn voorkeur) en een andere MTU. Heeft iemand een idee en kan iemand mij verder helpen?
Hi @ikkezelf999,

Heb je dit uiteindelijk kunnen oplossen? Ik loop namelijk tegen hetzelfde issue aan.
Na een herstart van de USG gaat het ongeveer 1 uur goed (soms korter). Daarna heeft eth0.4 geen dhcp lease meer, en krijgt deze ook niet met een dhcp release/renew. Ook het opnieuw uitvoeren van het kpn.sh script (van @Coolhva) levert geen resultaat.

Het enige waardoor ik weer een nieuwe dhcp lease krijg, is door de USG weer te herstarten.. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolhva
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-12-2024

Coolhva

Dr. Zero Trust

Topicstarter
RoelMarcus schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 22:32:
[...]

Hi @ikkezelf999,

Heb je dit uiteindelijk kunnen oplossen? Ik loop namelijk tegen hetzelfde issue aan.
Na een herstart van de USG gaat het ongeveer 1 uur goed (soms korter). Daarna heeft eth0.4 geen dhcp lease meer, en krijgt deze ook niet met een dhcp release/renew. Ook het opnieuw uitvoeren van het kpn.sh script (van @Coolhva) levert geen resultaat.

Het enige waardoor ik weer een nieuwe dhcp lease krijg, is door de USG weer te herstarten.. 8)7
Heb je de NTU van KPN ook van het stroom afgehaald en er daarna weer opgezet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelMarcus
Coolhva schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 12:26:
[...]

Heb je de NTU van KPN ook van het stroom afgehaald en er daarna weer opgezet?
Net weer een poging gedaan. Na herstart van alleen de NTU gebeurt er niets.
Als ik daarna ook de USG een herstart geef, krijg ik netjes- weer een lease op eth0.4:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vx2BD3jGzjkjMtVLYzPggq-06YA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iJ06PC3gxd3kiGlnBD7Godgv.png?f=user_large

Maar helaas, na ongeveer 30 min. is het adres weer verdwenen en krijg ik geen nieuwe lease meer..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YymwIS6VmVu5R3OellrNHcU7Ssk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/i2w0SJq8E1GqsywEV0Y4Q3Oc.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door RoelMarcus op 31-03-2023 17:30 . Reden: Onvolledig ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RoelMarcus schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 22:32:
Na een herstart van de USG gaat het ongeveer 1 uur goed (soms korter).
Daarna heeft eth0.4 geen dhcp lease meer, en krijgt deze ook niet met een dhcp release/renew.

Het enige waardoor ik weer een nieuwe dhcp lease krijg, is door de USG weer te herstarten... 8)7
- Gebruik je wel de juiste daemon/service voor de DHCP Lease :?
Het kunnen er namelijk meerdere zijn : Network Manager/dhcpcd/SystemD onderdeel/enz.
- Kan je op het moment dat het nog werkt bekijken hoe lang de lease hoort te duren ?
Dus iets van status opvragen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolhva

Coolhva

Dr. Zero Trust

Topicstarter
RoelMarcus schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 17:20:
[...]

Net weer een poging gedaan. Na herstart van alleen de NTU gebeurt er niets.
Als ik daarna ook de USG een herstart geef, krijg ik netjes- weer een lease op eth0.4:
[Afbeelding]

Maar helaas, na ongeveer 30 min. is het adres weer verdwenen en krijg ik geen nieuwe lease meer..
[Afbeelding]
als je handmatig de release/renew doet; gaat dat dan wel goed (via ssh)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoelMarcus
nero355 schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 19:19:
[...]

- Gebruik je wel de juiste daemon/service voor de DHCP Lease :?
Het kunnen er namelijk meerdere zijn : Network Manager/dhcpcd/SystemD onderdeel/enz.
- Kan je op het moment dat het nog werkt bekijken hoe lang de lease hoort te duren ?
Dus iets van status opvragen ?
Geen idee welke daemon/service op een USG3 wordt gebruikt..
Net de USG een herstart gegeven, en een nieuwe lease gekregen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lI_UxFi1gn_M52OasXdVlbldMM0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ze6x3S90e3mVqhtclZs7W18I.png?f=user_large

De lease hoort het normaliter dus 1 uur vol te houden.
Coolhva schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 20:07:
[...]

als je handmatig de release/renew doet; gaat dat dan wel goed (via ssh)?
Nee, een handmatige release/renew levert geen resultaat.
Als ik de lease status voor eth0.4 opvraag, dan staat er reason: FAIL in het resultaat.

Alleen een herstart van de USG zorgt ervoor dat ik een nieuwe lease krijg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coolhva

Coolhva

Dr. Zero Trust

Topicstarter
RoelMarcus schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 20:22:
[...]

Geen idee welke daemon/service op een USG3 wordt gebruikt..
Net de USG een herstart gegeven, en een nieuwe lease gekregen:
[Afbeelding]

De lease hoort het normaliter dus 1 uur vol te houden.

[...]

Nee, een handmatige release/renew levert geen resultaat.
Als ik de lease status voor eth0.4 opvraag, dan staat er reason: FAIL in het resultaat.

Alleen een herstart van de USG zorgt ervoor dat ik een nieuwe lease krijg.
hmmz, erg vreemd. Factory reset van USG, adopten, kpn.sh erop duwen, herstart en nog een keer een herstart; dat is wat ik nog kan bedenken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoelMarcus
Coolhva schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 21:39:
[...]

hmmz, erg vreemd. Factory reset van USG, adopten, kpn.sh erop duwen, herstart en nog een keer een herstart; dat is wat ik nog kan bedenken.
Factory reset van de USG lijkt het te verhelpen!

De eerste lease die ik kreeg:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9T1_6gz0zp47L1iiXBPrQkwvOS4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6IYMG0T0Ela0lDfBbMafDsDv.png?f=user_large

En na 30 min. een mooie renew van de lease :) :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1vDH91vwyRxDWsCEQGWkHrKmLvw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/D2T4HGbC19RhIcGL9YkNFoLg.png?f=user_large

Hoop dat het nu goed blijft gaan. In ieder geval bedankt voor de hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RoelMarcus schreef op zaterdag 1 april 2023 @ 15:45:
Factory reset van de USG lijkt het te verhelpen!

En na 30 min. een mooie renew van de lease :) :
[Afbeelding]
Ik vroeg me al af waarom dat niet gebeurde na 30 minuten als je al een DHCP Lease van 60 minuten had...

Sinds je problemen had en in feite een soort van herinstallatie heeft geholpen is het misschien een idee om alvast een reserve USB Stick klaar te maken voor eventuele toekomstige (file system corruption achtige) problemen met de ingebouwde USB Stick van de USG 3P :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SchulieBug
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-04 18:24
Heb net mijn USG gereset en opnieuw toegevoegd. Handleiding CoolHVA gevolgd en nu een renew op het IPTV netwerk gekregen met 86400! Een reset, adopt en opnieuw instellen werkt en zou wellicht de eerste optie moeten zijn bij issues ;)

[ Voor 38% gewijzigd door SchulieBug op 11-04-2023 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-05 19:05
Ik begrijp er helemaal niks meer van. Ondertussen draai ik al een hele tijd met deze config (kpn.sh script + STB's in eigen VLAN, alles volgens de handleiding). In het begin kan ik mij herinneren dat ik gewoon een publiek IPv6 adres had. Ondertussen al een tijdje niet meer.

Vandaag heb ik bij een maatje van mij exact dezelfde setup geplaatst en geconfigureerd, en wat denk je: krijgt prima een publiek IPv6 adres. Uiteraard is er op dit moment niets kapot, maar dit triggered mij wel en ik zou dan heel graag willen weten waar ik het moet zoeken of zou moeten troubleshooten.

Ik heb onze config.gateway.json naast elkaar gehouden (en zelfs "ge-diffed") en deze zijn identiek.

Mijn "show interfaces":
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
admin@0F-Meterkast:~$ show interfaces
Codes: S - State, L - Link, u - Up, D - Down, A - Admin Down
Interface    IP Address                        S/L  Description
---------    ----------                        ---  -----------
eth0         -                                 u/u  WAN
eth0.4       10.204.81.67/20                   u/u  IPTV
eth0.6       -                                 u/u
eth1         192.168.2.254/24                  u/u  LAN
             2a02:a459:xxxx:x::1/64
eth1.661     172.24.0.254/24                   u/u
eth2         -                                 A/D
lo           127.0.0.1/8                       u/u
             ::1/128
pppoe2       86.xx.xx.xx                      u/u
vti64        -                                 u/u
vti65        -                                 u/u

Zijn "show interfaces":
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
admin@F0-Gateway:~$ show interfaces
eth0.4       10.170.39.8/20                    u/u  IPTV
eth1         192.168.1.1/24                    u/u  LAN
             2a02:a465:xxxx:x:xxxx:xxxx:xxxx:xxxx/64
             2a02:a465:xxxx:x::1/64
eth1.661     192.168.100.1/28                  u/u
pppoe2       77.xx.xx.xx                     u/u

Een simpele reboot heb ik al geprobeerd. Een disconnect/connect van de pppoe2 dialer ook, ik blijf het zelfde resultaat houden. Een "release dhcpv6-pd interface pppoe2" en vervolgens een renew levert ook hetzelfde resultaat op.

Mis ik nou echt iets aan mijn kant, of zou er dan iets bij KPN niet helemaal lekker gaan?

Edit:
Het verschil is ook duidelijk zichtbaar in het "show ipv6 neighbors" commando.
Bij mij is dit gevuld met enkel link-local IPv6 adressen (fe80) en bij hem staat dit vol met adressen wat begint met zijn prefix (2a02:a465:xxxx:xxxx:xxxx:etc).

[ Voor 4% gewijzigd door EricNL op 15-04-2023 19:48 ]

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[b]EricNL in "[Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie"
Mis ik nou echt iets aan mijn kant, of zou er dan iets bij KPN niet helemaal lekker gaan?
Dat is in 5minuten te testen, door je provider modem aan te sluiten en ipv6.google.com te pingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolhva

Coolhva

Dr. Zero Trust

Topicstarter
EricNL schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 19:12:
Ik begrijp er helemaal niks meer van. Ondertussen draai ik al een hele tijd met deze config (kpn.sh script + STB's in eigen VLAN, alles volgens de handleiding). In het begin kan ik mij herinneren dat ik gewoon een publiek IPv6 adres had. Ondertussen al een tijdje niet meer.

Vandaag heb ik bij een maatje van mij exact dezelfde setup geplaatst en geconfigureerd, en wat denk je: krijgt prima een publiek IPv6 adres. Uiteraard is er op dit moment niets kapot, maar dit triggered mij wel en ik zou dan heel graag willen weten waar ik het moet zoeken of zou moeten troubleshooten.

Ik heb onze config.gateway.json naast elkaar gehouden (en zelfs "ge-diffed") en deze zijn identiek.

Mijn "show interfaces":
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
admin@0F-Meterkast:~$ show interfaces
eth0.4       10.204.81.67/20                   u/u  IPTV
eth1         192.168.2.254/24                  u/u  LAN
             2a02:a459:xxxx:x::1/64
eth1.661     172.24.0.254/24                   u/u
pppoe2       86.xx.xx.xx                      u/u
vti65        -                                 u/u

Zijn "show interfaces":
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
admin@F0-Gateway:~$ show interfaces
eth0.4       10.170.39.8/20                    u/u  IPTV
eth1         192.168.1.1/24                    u/u  LAN
             2a02:a465:xxxx:x:xxxx:xxxx:xxxx:xxxx/64
             2a02:a465:xxxx:x::1/64
eth1.661     192.168.100.1/28                  u/u
pppoe2       77.xx.xx.xx                     u/u

Een simpele reboot heb ik al geprobeerd. Een disconnect/connect van de pppoe2 dialer ook, ik blijf het zelfde resultaat houden. Een "release dhcpv6-pd interface pppoe2" en vervolgens een renew levert ook hetzelfde resultaat op.

Edit:
Het verschil is ook duidelijk zichtbaar in het "show ipv6 neighbors" commando.
Bij mij is dit gevuld met enkel link-local IPv6 adressen (fe80) en bij hem staat dit vol met adressen wat begint met zijn prefix (2a02:a465:xxxx:xxxx:xxxx:etc).
Heb jij een oude xs4all verbinding? Er zit namelijk maar èèn verschil in de xs4all en KPN config; dat is de IPv6 regel op de Wan zijde. Heb je de xs4all json geprobeerd?

https://github.com/coolhv.../config.gateway.json#L113

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricNL
Coolhva schreef op zondag 16 april 2023 @ 10:24:
[...]

Heb jij een oude xs4all verbinding? Er zit namelijk maar èèn verschil in de xs4all en KPN config; dat is de IPv6 regel op de Wan zijde. Heb je de xs4all json geprobeerd?

https://github.com/coolhv.../config.gateway.json#L113

Ik weet vrij zeker dat ik geen oude XS4ALL verbinding heb, daar KPN hier in de hele wijk glasvezel 2.5 jaar geleden pas aangelegd. Maar ik denk dat ik iets op het spoor ben: m'n Unifi switches kunnen namelijk onderling prima pingen via hun IPv6 link local adres, maar niemand kan de USG pingen op zijn link local adres. Ik ga eerst alles even een update en reboot geven en dan vanuit de basis bekijken waar het fout gaat. Ik heb ook al een tcpdump gedraaid op de USG en zag dat de neighbor sollicitations wel aankwamen maar hij gaf ook geen antwoord.

Update:
Hoewel ik altijd heel erg tegen het "heb je hem al eens opnieuw opgestart" principe ben, leek het hier wel de oplossing (of het was een update die iets geeft gefixed, maar ik heb de release notes er nog niet op toe geslagen). Na de reboot heeft mn USG dus zelf ook een actief IPv6 adres, en PD richting mn LAN werkt nu ook weer naar behoren.

[ Voor 16% gewijzigd door EricNL op 16-04-2023 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolhva

Coolhva

Dr. Zero Trust

Topicstarter
EricNL schreef op zondag 16 april 2023 @ 12:22:
[...]

Ik weet vrij zeker dat ik geen oude XS4ALL verbinding heb, daar KPN hier in de hele wijk glasvezel 2.5 jaar geleden pas aangelegd. Maar ik denk dat ik iets op het spoor ben: m'n Unifi switches kunnen namelijk onderling prima pingen via hun IPv6 link local adres, maar niemand kan de USG pingen op zijn link local adres. Ik ga eerst alles even een update en reboot geven en dan vanuit de basis bekijken waar het fout gaat. Ik heb ook al een tcpdump gedraaid op de USG en zag dat de neighbor sollicitations wel aankwamen maar hij gaf ook geen antwoord.

Update:
Hoewel ik altijd heel erg tegen het "heb je hem al eens opnieuw opgestart" principe ben, leek het hier wel de oplossing (of het was een update die iets geeft gefixed, maar ik heb de release notes er nog niet op toe geslagen). Na de reboot heeft mn USG dus zelf ook een actief IPv6 adres, en PD richting mn LAN werkt nu ook weer naar behoren.
Helaas gaat er wel eens een 'bitje scheef', zoals we dat soms wel eens noemen. Het kost meer tijd om te onderzoeken waar het zit dan een herstart of een factory reset en opnieuw inspoelen.

fijn dat het werkt; je kan ook in de logs zien of het goed gaat met IPv6 op je PPPoE interface:

code:
1
show interfaces pppoe pppoe2 log | match "IPV6|LL"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgiebels
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14:24
@Coolhva is het al mogelijk om met jou config ook het Wan ip te kunnen zien in de software?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolhva

Coolhva

Dr. Zero Trust

Topicstarter
mgiebels schreef op zondag 16 april 2023 @ 14:40:
@Coolhva is het al mogelijk om met jou config ook het Wan ip te kunnen zien in de software?
Nope, dubbele VLAN op de WAN snapt de GUI niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SchulieBug
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 30-04 18:24
Net de USG en de KPN router spanningsloos gehad en nu, zelfs na een extra herstart, krijgt de USG geen renew van de DHCP lease op het IPTV adres. Iemand een idee waarom, want om nou elke keer de USG te resetten en te koppelen is wel een beetje veel werk (wat inderdaad de oplossing lijkt)... :(

[ Voor 7% gewijzigd door SchulieBug op 18-04-2023 22:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andriesb435
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-06 21:53
Ik heb mijn UDM Pro geupdatet naar versie 2.5.17. Ik moet het udm-iptv script opnieuw draaien omdat er packages missen. Helaas krijg ik de volgoende foutmeldingen

W: The repository 'http://security.debian.org stretch/updates Release' does not have a Release file.
W: The repository 'http://deb.debian.org/debian stretch Release' does not have a Release file.
E: Failed to fetch http://security.debian.or...rib/binary-arm64/Packages 404 Not Found [IP: 199.232.150.132 80]
E: Failed to fetch http://deb.debian.org/deb...ree/binary-arm64/Packages 404 Not Found [IP: 199.232.150.132 80]
E: Some index files failed to download. They have been ignored, or old ones used instead.

Iemand suggesties? IPTV werkt nu niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk007
andriesb435 schreef op zondag 23 april 2023 @ 20:54:
Ik heb mijn UDM Pro geupdatet naar versie 2.5.17. Ik moet het udm-iptv script opnieuw draaien omdat er packages missen. Helaas krijg ik de volgoende foutmeldingen

W: The repository 'http://security.debian.org stretch/updates Release' does not have a Release file.
W: The repository 'http://deb.debian.org/debian stretch Release' does not have a Release file.
E: Failed to fetch http://security.debian.or...rib/binary-arm64/Packages 404 Not Found [IP: 199.232.150.132 80]
E: Failed to fetch http://deb.debian.org/deb...ree/binary-arm64/Packages 404 Not Found [IP: 199.232.150.132 80]
E: Some index files failed to download. They have been ignored, or old ones used instead.

Deze thread op de GitHub repo van Fabian kan je wellicht de juiste richting op sturen alles is afhankelijk van jouw inrichting: https://github.com/fabianishere/udm-iptv/discussions/226

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andriesb435
bvk007 schreef op zondag 23 april 2023 @ 21:28:
[...]

Deze thread op de GitHub repo van Fabian kan je wellicht de juiste richting op sturen alles is afhankelijk van jouw inrichting: https://github.com/fabianishere/udm-iptv/discussions/226
Thanks, die had ik nog niet gevonden. Weet jij ook welke repositorys ik moet disablen? Dat is mij even niet duidelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk007
andriesb435 schreef op zondag 23 april 2023 @ 21:39:
[...]

Thanks, die had ik nog niet gevonden. Weet jij ook welke repositorys ik moet disablen? Dat is mij even niet duidelijk
Nope sorry, @rjhilbrink of @fabianishere kunnen jullie helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjhilbrink
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:38
andriesb435 schreef op zondag 23 april 2023 @ 21:39:
[...]

Volgens mij heb ik volgende enabled staan:
root@UDM-SE:~# cd /etc/apt/
root@UDM-SE:/etc/apt# more sources.list
deb http://deb.debian.org/debian/ bullseye main contrib non-free
deb http://deb.debian.org/debian/ bullseye-updates main contrib non-free
deb http://deb.debian.org/debian/ bullseye-backports main
deb http://security.debian.org/debian-security bullseye-security main contrib non-free
root@UDM-SE:/etc/apt# cd sources.list.d/
root@UDM-SE:/etc/apt/sources.list.d# more ubiquiti.list
deb https://apt-beta.artifacts.ui.com/ bullseye beta
deb https://apt-release-candidate.artifacts.ui.com/ bullseye release-candidate
deb https://apt.artifacts.ui.com/ bullseye release

Pas op ik draai de EA versies vandaar de apt-beta.
Ik vermoed echter dat jij zelf repositories hebt toegevoegd. Het upgrade script van Ubiquiti zou deze hebben moeten aanpassen. (Of het verschil met de 3.x op de UDM-SE is echt heel groot)

PV: Panasonic HIT Kuro/SolarEdge HD Wave 4.225 kWp verdeeld over 2600 Zuid Oost en 1625 Noord West

Acties:
  • 0 Henk 'm!
weet iet toevallig welke log file de ad blockking logt ? en welke blocking lijst ze gebruiken ?

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phoolie
andriesb435 schreef op zondag 23 april 2023 @ 20:54:

Had dit probleem ook een tijdje geleden. Kwam er niet helemaal uit met hoe je die repositories moet disabelen. Heb toen een upgrade gedaan naar een Early Access firmware en daarna kon ik het script van @fabianishere weer uitvoeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• andriesb435
Bedankt allen! Het is me gelukt door ubiquiti.list te renamen naar ubiquiti.list.bak. Hierna lukte het me op het script te runnen. IPTV werkt inmiddels ook weer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricNL
Misschien niet helemaal de juiste plek, maar ik probeer het toch even.
Sinds ik onlangs IPv6 weer helemaal aan de praat heb bypassen alle mobiele devices m'n Pi-Hole.
En hoewel mijn Windows PC ook een IPv4 + IPv6 adres heeft, bypassed deze Pi-Hole niet.

Nou vind ik persoonlijk troubleshooten op een (Android) phone niet heel erg handig. Je kan wel wat netwerk informatie zien maar ook gebrekkig. En met tooltjes als "Network Info 2" is IPv6 bijvoorbeeld niet eens volledig te zien.

Nou zie ik in de config.gateway.json het volgende staan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
"eth1": {
                "description": "LAN",
                "ipv6": {
                    "address": {
                        "autoconf": "''"
                    },
                    "dup-addr-detect-transmits": "1",
                    "router-advert": {
                        "cur-hop-limit": "64",
                        "link-mtu": "0",
                        "managed-flag": "true",
                        "max-interval": "600",
                        "name-server": [
                            "2606:4700:4700::1111",
                            "2606:4700:4700::1001"

M'n Raspberry (waar de Pi-Hole container op draait) heeft wel IPv6 (zowel via PD als link-local). De Pi-Hole container zelf heeft geen IPv6 adres (ik heb eerlijk gezegd nog niet onderzocht of ik die kant op wil).

Wat is de makkelijkste manier? Op zich heb ik niet veel behoefte aan IPv6 op m'n mobiele devices. Het is vooral "speelgoed" voor op mijn desktop en bijvoorbeeld Xbox.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
EricNL schreef op maandag 1 mei 2023 @ 10:05:
Misschien niet helemaal de juiste plek, maar ik probeer het toch even.
Sinds ik onlangs IPv6 weer helemaal aan de praat heb bypassen alle mobiele devices m'n Pi-Hole.
En hoewel mijn Windows PC ook een IPv4 + IPv6 adres heeft, bypassed deze Pi-Hole niet.
https://bgp.he.net/ip/2606:4700:4700::1111

Je geeft in je router de IPv6 adressen mee van Cloudflare voor DNS. Afhankelijk van de OS implementatie doet het OS er wat mee, dat is per device een eigen keuze.

Om het helemaal af te vangen zou je in de router het IPv6 adres van je Pi-Hole in moeten vullen bij de IPv6 DNS servers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
stormfly schreef op maandag 1 mei 2023 @ 12:56:
[...]

https://bgp.he.net/ip/2606:4700:4700::1111

Je geeft in je router de IPv6 adressen mee van Cloudflare voor DNS. Afhankelijk van de OS implementatie doet het OS er wat mee, dat is per device een eigen keuze.

Om het helemaal af te vangen zou je in de router het IPv6 adres van je Pi-Hole in moeten vullen bij de IPv6 DNS servers.
Ja ik ben er inmiddels wat meer ingedoken. Ik zit alleen nog even te kijken hoe ik het aan wil vliegen. By default staat IPv6 in docker uit. Nou is dat vrij makkelijk op te lossen. Alleen moet ik nog even bedenken/uitschrijven of ik m'n Pi-Hole container op z'n link-local wil laten werken en vervolgens het link-local IPv6 van m'n Pi-Hole via DHCP uit te geven (bovenstaande config), of dat ik het wil draaien via de reeds werkende prefix delegation. De docker host (Raspberry) heeft immers wel netjes een IPv6 via PD... Dan zou ik alleen het stukje moeten configureren om dit te NAT'en o.i.d. naar m'n PiHole container.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
EricNL schreef op maandag 1 mei 2023 @ 13:52:
[...]

Ja ik ben er inmiddels wat meer ingedoken. Ik zit alleen nog even te kijken hoe ik het aan wil vliegen. By default staat IPv6 in docker uit. Nou is dat vrij makkelijk op te lossen. Alleen moet ik nog even bedenken/uitschrijven of ik m'n Pi-Hole container op z'n link-local wil laten werken en vervolgens het link-local IPv6 van m'n Pi-Hole via DHCP uit te geven (bovenstaande config), of dat ik het wil draaien via de reeds werkende prefix delegation. De docker host (Raspberry) heeft immers wel netjes een IPv6 via PD... Dan zou ik alleen het stukje moeten configureren om dit te NAT'en o.i.d. naar m'n PiHole container.
Ik zou als eerste stap beginnen met IPv4 only DNS, dat lost al zoveel voor je op nu. Even die twee IPv6 DNS servers uit je router verwijderen, commit and save.

En dan kan je later via docker-compose een host een IPv6 geven op je echte vlan, dmv de macvlan driver kan je dockers netjes een IPv6 adres geven uit je normale LAN reeks. Als dat allemaal stabiel blijkt kan je later weer de IPv6 adressen van je pihole invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• entony10
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-06 09:35
Hey mede-tweakers,

Ik heb een probleem met mijn setup en heb het idee dat het iets heel eenvoudigs is, alleen kom ik er zelf niet uit..

Mijn configuratie is als volgt:

NT (Glasvezel entry) -> Ubiquiti USG -> UniFi Switch Flex Mini met op één van de poorten een kabel naar de woonkamer met daar nog een UniFi Switch Flex Mini waarvan poort 2 voor het KPN TV kastje is. Ook heb ik twee AP's van Unifi in huis hangen die verbonden zijn met de eerste switch (één boven, één beneden).

Ik heb alles ingericht volgens de methode die op de website van Henk van Achterberg beschreven staat (hier). Dit werkt(e) altijd en meer dan twee jaar als een zonnetje, maar sinds kort heb ik geen wifi signaal meer zodra ik het KPN kastje aanzet. Best frustrerend en in het begin dacht ik dat het euvel werd veroorzaakt door een firmware upgrade van één van de Unifi apparaten, maar na al deze apparaten teruggezet te hebben op de oorspronkelijke firmware die ten tijde van het installeren van de USG draaide bestond het probleem nog steeds. Ook een complete factory reset en opnieuw installeren van alles bood geen oplossing.

De televisie werkt dus als een zonnetje, maar het wifi signaal gaat naar 0,0 mbps zodra het kastje aangaat. Heeft iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen? Alle hulp is welkom :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!
entony10 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:43:
Hey mede-tweakers,

Ik heb een probleem met mijn setup en heb het idee dat het iets heel eenvoudigs is, alleen kom ik er zelf niet uit..

Mijn configuratie is als volgt:

NT (Glasvezel entry) -> Ubiquiti USG -> UniFi Switch Flex Mini met op één van de poorten een kabel naar de woonkamer met daar nog een UniFi Switch Flex Mini (met IGMP) waarvan poort 2 voor het KPN TV kastje is. Ook heb ik twee AP's van Unifi in huis hangen die verbonden zijn met de eerste switch (één boven, één beneden).

Ik heb alles ingericht volgens de methode die op de website van Henk van Achterberg beschreven staat (hier). Dit werkt(e) altijd en meer dan twee jaar als een zonnetje, maar sinds kort heb ik geen wifi signaal meer zodra ik het KPN kastje aanzet. Best frustrerend en in het begin dacht ik dat het euvel werd veroorzaakt door een firmware upgrade van één van de Unifi apparaten, maar na al deze apparaten teruggezet te hebben op de oorspronkelijke firmware die ten tijde van het installeren van de USG draaide bestond het probleem nog steeds. Ook een complete factory reset en opnieuw installeren van alles bood geen oplossing.

De televisie werkt dus als een zonnetje, maar het wifi signaal gaat naar 0,0 mbps zodra het kastje aangaat. Heeft iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen? Alle hulp is welkom :D
De flex mini heeft geen IGMP, hoe kom jij tot de conclusie dat hij dit wel heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
entony10 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:43:
De televisie werkt dus als een zonnetje, maar het wifi signaal gaat naar 0,0 mbps zodra het kastje aangaat.

Heeft iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen? Alle hulp is welkom :D
De vraag is natuurlijk waarom je IPTV niet in een apart VLAN zit en dan sowieso niet bij je WiFi kan komen :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• entony10
nero355 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:57:
[...]

De vraag is natuurlijk waarom je IPTV niet in een apart VLAN zit en dan sowieso niet bij je WiFi kan komen :?
Ik heb IPTV in een apart VLAN hangen..
stormfly schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:56:
[...]

De flex mini heeft geen IGMP, hoe kom jij tot de conclusie dat hij dit wel heeft?
Laat ik het anders stellen, het heeft altijd zonder problemen gewerkt met deze switch (wifi en televisie). Dat de switch wel of geen IMGP had ik achterwege kunnen laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
entony10 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 15:06:
[...]

Ik heb IPTV in een apart VLAN hangen..
Heb je dat VLAN weggehaald op je port naar de accesspoints?
Laat ik het anders stellen, het heeft altijd zonder problemen gewerkt met deze switch (wifi en televisie). Dat de switch wel of geen IMGP had ik achterwege kunnen laten.
Dat je geen IGMP gebruikt is juist de ontwerpfout die dit gedrag teweeg kan brengen. KPN heeft vorige maand de TV bandbreedtes op de HD+ kanalen verhoogd van 12,5Mbit naar 14,5Mbit misschien is die laatste 2 Mbit net de ruimte die jij overhad op je WiFi.

Met IGMP hou je 100% bandbreedte over, maar voordat we conclusies trekken is de bovenstaande vraag over het VLAN eerst relevant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• entony10
stormfly schreef op maandag 1 mei 2023 @ 15:12:
[...]

Heb je dat VLAN weggehaald op je port naar de accesspoints?

[...]

Dat je geen IGMP gebruikt is juist de ontwerpfout die dit gedrag teweeg kan brengen. KPN heeft vorige maand de TV bandbreedtes op de HD+ kanalen verhoogd van 12,5Mbit naar 14,5Mbit misschien is die laatste 2 Mbit net de ruimte die jij overhad op je WiFi.

Met IGMP hou je 100% bandbreedte over, maar voordat we conclusies trekken is de bovenstaande vraag over het VLAN eerst relevant.
Ik gebruik het VLAN (IPTV) alleen op de specifieke poort (poort 2) van mijn switch, die voor de televisie.
De rest van de poorten staan allemaal op het default netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
entony10 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 15:14:
[...]

Ik gebruik het VLAN (IPTV) alleen op de specifieke poort (poort 2) van mijn switch, die voor de televisie.
Aha je hebt hem dan van de "all" setting gewijzigd naar het "default" netwerk?

@nero355 kan die flex mini specifieke vlan groepen aan, ook niet toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
entony10 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 15:14:
[...]

Kijk dit is wat ik bedoel, de flex mini kan geen verkeer "verwijderen" van een port. Je kunt alleen het native vlan benoemen. Maar dat impliceert wel dat *all* het andere verkeer in vlans wel mee buldert over de poort naar je AP. En wat die er mee doet weet ik niet, maar gezien je bevindingen loopt het spaak.

8Port POE switch zie vinkje taffic isolation waarbij je verkeer (IPTV in jouw ontwerp) zou kunnen wegfilteren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s3QLg-2xwOTmeCt0gOphGZZo_eQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lDLDi5wV8LSWRbvZRlpLBF5s.png?f=user_large

Flex Mini met alleen het native vlan, daar kan je niets wegfilteren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/71BnNnwHh1cqnqzaQka8_2i-Pq0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mI0qaa3vQ2KOHvdt6K7gI4eD.png?f=user_large

Antwoord:

IGMP op de switch had dit probleem voorkomen. Of een duurdere UniFi switch waarin vlan traffic isolation supported is. Overigens de eerste UniFi switch met die functie heeft ook direct IGMP _/-\o_

Mijn advies om dat ik het idee hebt dat je het financieel voordelig op wilt lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• entony10
Heel veel dank! Ik denk dat ik wel een eind verder kom inderdaad, nog één vraag of de TP-Link switch (misschien een noob vraag). Staat IGMP hier standaard aan op alle poorten en is het daarom plug & play?

Acties:
  • +4 Henk 'm!
entony10 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 15:26:
Heel veel dank! Ik denk dat ik wel een eind verder kom inderdaad, nog één vraag of de TP-Link switch (misschien een noob vraag). Staat IGMP hier standaard aan op alle poorten en is het daarom plug & play?
Ik denk dat het standaard aan staat, maar het is vrij gemakkelijk te zien in de GUI.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H98RFkSfj2_xhy6F7-nBx8JJs2c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o23qmV2OLUpAcaddfGSFygCy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
stormfly schreef op maandag 1 mei 2023 @ 15:15:
@nero355 kan die flex mini specifieke vlan groepen aan, ook niet toch?
Ik heb werkelijk geen idee, want ik vind het maar een onding! :/

Er zijn zoveel betere Switches tekoop voor dat geld grofweg! :)
stormfly schreef op maandag 1 mei 2023 @ 15:22:
Mijn advies om dat ik het idee hebt dat je het financieel voordelig op wilt lossen.
Zoals die inderdaad! d:)b
entony10 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 15:26:
KPN heeft in hun webshop Netgear Switches tekoop die andere winkels niet meer leveren of zeer beperkt op voorraad hebben en aan hun klanten geven als ze IGMP problemen hebben : https://www.kpnwebshop.com/switches/producten

Dus dat is ook nog een optie! ;)

[ Voor 31% gewijzigd door nero355 op 01-05-2023 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:57
Sinds vandaag glasvezel van KPN en uiteraard moet dat ook met m'n Unifi werken. Ik heb het scriptje van Coolhva gevolgd, en alles werkt naar behoren, op de VLAN-config na. Ik heb geprobeerd een VLAN op te zetten volgens deze handleiding, maar ik krijg van m'n controller (versie 7.3.83) de fout dat 'ie de config niet kan toepassen. Meerdere keren geprobeerd, maar het wil niet vliegen. Iemand met hetzelfde probleem, en het liefst een oplossing? ;)

[ Voor 35% gewijzigd door endness op 03-05-2023 21:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phoolie
nero355 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:57:

[...]

KPN heeft in hun webshop Netgear Switches tekoop die andere winkels niet meer leveren of zeer beperkt op voorraad hebben en aan hun klanten geven als ze IGMP problemen hebben : https://www.kpnwebshop.com/switches/producten

Dus dat is ook nog een optie! ;)
Die heb ik ook een tijdje in gebruik gehad en werken idd prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:58
De TP-Link switches werken ook feilloos hoor. Ik heb zelf de SG-105E en SG-108E in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
endness schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 19:44:
Sinds vandaag glasvezel van KPN en uiteraard moet dat ook met m'n Unifi werken. Ik heb het scriptje van Coolhva gevolgd, en alles werkt naar behoren, op de VLAN-config na. Ik heb geprobeerd een VLAN op te zetten volgens deze handleiding, maar ik krijg van m'n controller (versie 7.3.83) de fout dat 'ie de config niet kan toepassen. Meerdere keren geprobeerd, maar het wil niet vliegen. Iemand met hetzelfde probleem, en het liefst een oplossing? ;)
Werkt het deployed zonder de config.gateway.json wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MarcoC schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 12:58:
De TP-Link switches werken ook feilloos hoor. Ik heb zelf de SG-105E en SG-108E in gebruik.
Daar hebben @stormfly en ik het dan ook over in eerste instantie! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:58
nero355 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 21:55:
[...]

Daar hebben @stormfly en ik het dan ook over in eerste instantie! ;)
Het onderwerp van gesprek was me even ontgaan, maar wilde mijn positieve ervaring delen voor eventuele twijfelaars :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

Ik heb bij m'n vriendin een probleem met IPTV van KPN via de ADSL en weet even niet zo goed waar ik het in moet zoeken.

Ze heeft een appartement in een klein complex dus niet al teveel andere wifi in de buurt. Internet gaat nu via 3 Devolo powerline adapters naar de slaapkamer en werkkamer. Dit is echter niet helemaal stabiel en bovendien is de snelheid niet al te best. Zeker in de werkkamer was dit een probleem maar de IPTV in de slaapkamer werkt hier wel probleemloos op. Ze kijkt daar TV via een Arris VIP2952 kastje.

Nu heb ik van wat Unifi spullen een Mesh netwerk opgezet met 3 UAP-AC-Pro schoteltjes, een unifi US-8-60W switch en een unifi cloudkey. De experiabox v10 doet nog steeds dienst als router. Zelfde netwerknaam voor de 5Ghz en 2,4Ghz en verder geen apparaten aangesloten op de wifi.

Vanaf de router gaat 1 ethernet kabel naar de switch. Cloudkey zit op een PoE poort op de switch en één van de AC-Pro zit ook aangesloten op een PoE poort. Die AC-Pro zit op een 15m lange ethernetkabel die de kamer half rondgaat en bij de deur naar de hal eindigt. Deze AC-Pro ligt dus nagenoeg in het midden van het appartement. De werkkamer en slaapkamer liggen naast elkaar aan deze hal.
De werkkamer is de verste kamer en daar ligt een AC-Pro aan een PoE adapter en de LAN poort van die PoE adapter zit in haar PC. De internet snelheid van die PC is ruim verdubbelt en zit nu rond de 100mbit. Upload loopt tegen de grens van de ADSL aan met iets van 50mbit. Maximale download op de ADSL zit trouwens rond de 120mbit.
In de slaapkamer ligt de laatste AC-Pro ook met een PoE adapter en daarop heb ik de Arris aangesloten.
Als we tv kijken in de slaapkamer zie ik in de unifi omgeving een signaalsterkte van 85% en netwerkbelasting van 3 a 4 mbit maar het beeld en geluid hapert verschrikkelijk.

Ik heb helaas geen speedtest kunnen doen op de ac-pro in de slaapkamer maar kan mij haast niet voorstellen dat het bereik er slechter is dan in de werkkamer. Op mijn telefoon heb ik in beide kamers vol signaal en in de werkkamer moet het signaal nog door een paar muren, deuren en een kast met gestapelde wasmachine/droger terwijl die van de slaapkamer bijna in het zicht ligt van de AC-Pro in de woonkamer.

Ik heb de AC-pro's al gewisseld tussen de verschillende kamers, IGMP-snooping staat aan. Als ik de Devolo via de switch aansluit ipv direct op de router werkt de IPTV via de Devolo nog steed wel goed dus eigenlijk is daarmee de switch al uitgesloten als storende factor.

Zie ik iets over het hoofd qua instellingen of ligt het toch aan de wifi signaalsterkte?

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:04

Mimiix

Professioneel Prutser

NBK schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 00:40:
Ik heb bij m'n vriendin een probleem met IPTV van KPN via de ADSL en weet even niet zo goed waar ik het in moet zoeken.

Ze heeft een appartement in een klein complex dus niet al teveel andere wifi in de buurt. Internet gaat nu via 3 Devolo powerline adapters naar de slaapkamer en werkkamer. Dit is echter niet helemaal stabiel en bovendien is de snelheid niet al te best. Zeker in de werkkamer was dit een probleem maar de IPTV in de slaapkamer werkt hier wel probleemloos op. Ze kijkt daar TV via een Arris VIP2952 kastje.

Nu heb ik van wat Unifi spullen een Mesh netwerk opgezet met 3 UAP-AC-Pro schoteltjes, een unifi US-8-60W switch en een unifi cloudkey. De experiabox v10 doet nog steeds dienst als router. Zelfde netwerknaam voor de 5Ghz en 2,4Ghz en verder geen apparaten aangesloten op de wifi.

Vanaf de router gaat 1 ethernet kabel naar de switch. Cloudkey zit op een PoE poort op de switch en één van de AC-Pro zit ook aangesloten op een PoE poort. Die AC-Pro zit op een 15m lange ethernetkabel die de kamer half rondgaat en bij de deur naar de hal eindigt. Deze AC-Pro ligt dus nagenoeg in het midden van het appartement. De werkkamer en slaapkamer liggen naast elkaar aan deze hal.
De werkkamer is de verste kamer en daar ligt een AC-Pro aan een PoE adapter en de LAN poort van die PoE adapter zit in haar PC. De internet snelheid van die PC is ruim verdubbelt en zit nu rond de 100mbit. Upload loopt tegen de grens van de ADSL aan met iets van 50mbit. Maximale download op de ADSL zit trouwens rond de 120mbit.
In de slaapkamer ligt de laatste AC-Pro ook met een PoE adapter en daarop heb ik de Arris aangesloten.
Als we tv kijken in de slaapkamer zie ik in de unifi omgeving een signaalsterkte van 85% en netwerkbelasting van 3 a 4 mbit maar het beeld en geluid hapert verschrikkelijk.

Ik heb helaas geen speedtest kunnen doen op de ac-pro in de slaapkamer maar kan mij haast niet voorstellen dat het bereik er slechter is dan in de werkkamer. Op mijn telefoon heb ik in beide kamers vol signaal en in de werkkamer moet het signaal nog door een paar muren, deuren en een kast met gestapelde wasmachine/droger terwijl die van de slaapkamer bijna in het zicht ligt van de AC-Pro in de woonkamer.

Ik heb de AC-pro's al gewisseld tussen de verschillende kamers, IGMP-snooping staat aan. Als ik de Devolo via de switch aansluit ipv direct op de router werkt de IPTV via de Devolo nog steed wel goed dus eigenlijk is daarmee de switch al uitgesloten als storende factor.

Zie ik iets over het hoofd qua instellingen of ligt het toch aan de wifi signaalsterkte?
Ik heb bovenstaande ook gehad in 2 omgevingen.

Bij de ene was het de kabel waarvan 1 pair het niet goed deed. Kabel vervangen lostte het op.

Bij de ander kwam het door het verkeer van de iptv doos. Ik heb dat opgelost door hem op zijn eigen subnet te zetten.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NBK schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 00:40:

Nu heb ik van wat Unifi spullen een Mesh netwerk opgezet met 3 UAP-AC-Pro schoteltjes
De experiabox v10 doet nog steeds dienst als router.

De internet snelheid van die PC is ruim verdubbelt en zit nu rond de 100mbit.
Upload loopt tegen de grens van de ADSL aan met iets van 50mbit.
Maximale download op de ADSL zit trouwens rond de 120mbit.
Dat klinkt als VDSL2 en dan vind ik die 120 Mbps eigenlijk best wel veel als je beseft dat het officiëel 100/30 Mbps is en je daar alleen voorbij kan komen met een Bonded variant of VPlus en dergelijken...

Hoe dan ook :

Kijk eens of je niet gewoon bij KPN zelf zo'n "SuperWiFi" setje kan regelen en laat dan een KPN monteur alles voor haar aansluiten en dan ben je van het gezeik af! :Y) d:)b
Werkt best goed i.c.m. een KPN Glasvezel aansluiting dus als het i.c.m. xDSL ook kan : Waarom ook niet ?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 135360

Inmiddels Tweak internet en TV aan de praat in Harderwijk (Cai) met Ubiquiti. Was een zware bevalling als overal staat staat iptv op vlan4 zit, maar het stiekem op vlan 33 zit. Dit kan een nuttige aanvulling zijn voor andere gebruikers uit Harderwijk die het willen inregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 135360 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:33:
Inmiddels Tweak internet en TV aan de praat in Harderwijk (Cai) met Ubiquiti.
Was een zware bevalling als overal staat staat iptv op vlan4 zit, maar het stiekem op vlan 33 zit.

Dit kan een nuttige aanvulling zijn voor andere gebruikers uit Harderwijk die het willen inregelen.
Zodra het geen KPN meer is zal het sowieso geen VLAN 4 + 6 + 7 meer worden dus dat is niet zo heel raar! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 135360

nero355 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:59:
[...]

Zodra het geen KPN meer is zal het sowieso geen VLAN 4 + 6 + 7 meer worden dus dat is niet zo heel raar! ;)
startpost hier geeft ook nog aan vlan4, site van tweak zelf geeft ook nog aan vlan4 . :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huub-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 03:30
Anoniem: 135360 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:33:
Inmiddels Tweak internet en TV aan de praat in Harderwijk (Cai) met Ubiquiti. Was een zware bevalling als overal staat staat iptv op vlan4 zit, maar het stiekem op vlan 33 zit. Dit kan een nuttige aanvulling zijn voor andere gebruikers uit Harderwijk die het willen inregelen.
Das gek inderdaad, met de UDMP is in het tweak profiel van @fabianishere ook VLAN4 opgenomen: https://github.com/fabian...er/profiles/tweak.profile
Wellicht dat het iets met CAI te maken heeft 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 135360 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 14:00:
startpost hier geeft ook nog aan vlan4, site van tweak zelf geeft ook nog aan vlan4 . :)
Dat is dan iets dat @Coolhva of @fabianishere moeten fixen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Heeft er iemand ervaring met het blokkeren van de VIP5202 KPN kastjes op basis van Firewall Rules (Time Based) met de Edgerouter (4)?

Ik probeer dit werkend te krijgen maar het lukt niet, ik zie wel in de statistieken dat er pakketjes gedropped worden vanaf het moment dat de blokkade in gaat maar de TV blijft gewoon doorlopen en er kan zelfs gezapped worden, hieronder de belangrijkste screenshots:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZczK6KS8X_WH0y1S04nuNtZpRew=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yX8IF7wAzHnyEKrfeo40JwfT.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tQqWpSBqPIwNh8ie9GJIAqn1opQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Rj0v5cotZEkY3I83jqnrOyiV.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gMK7kLsOm-56-y9RkF-Zt_N9fUU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qeojaupHAyr3uTX5zA6wT9x1.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/apzqJWNZa81P1spJm0FItM9qrf4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v2jBe5G3dIPcYQSIxWchcayo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolfstein89
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-04 09:42
https://community.ui.com/...KJa9tGtTg7pYuzcdBvZ3os7dM

Volgens de nieuwe software release zit igmp voor iptv in de software gebakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
nero355 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 14:59:
@Enforcer

Ik zou dan verwachten dat je de IGMP Proxy stop moet zetten :?
Dan stopt de rest van de TV ontvangers ook, dat is ook weer niet de bedoeling, 2 van de 4 ontvangers moeten vanaf een tijdstip geblokkeerd worden.

Doe het nu maar met een aparte switch en tijdschakelaar maar dit kan vele malen simpeler als de firewall gewoon zijn werk goed kan doen? Als ik zeg dat alles (all protocols) geblokkeerd moet worden in en out, dan moet er ook geen verkeer mogelijk zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Enforcer schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 07:47:
Dan stopt de rest van de TV ontvangers ook, dat is ook weer niet de bedoeling, 2 van de 4 ontvangers moeten vanaf een tijdstip geblokkeerd worden.
Stop die in een apart VLAN en laat de VLAN Interface DOWN/DOWN gaan op het moment dat het nodig is :?

Volgens mij was er iets van een API waarmee je dat soort dingen kan doen en wordt nog weleens gebruikt om PoE/PoE+ poortjes uit te schakelen :)
Doe het nu maar met een aparte switch en tijdschakelaar maar dit kan vele malen simpeler als de firewall gewoon zijn werk goed kan doen?

Als ik zeg dat alles (all protocols) geblokkeerd moet worden in en out, dan moet er ook geen verkeer mogelijk zijn toch?
Durf ik niet te zeggen...

In feite is Multicast iets dat je stiekem binnensluist in je netwerk via de IGMP Proxy en niet via reguliere routing dus ik weet niet hoeveel je daarvan via de Firewall kan blokkeren ?!

Poorten of Interfaces uitschakelen lijkt me in ieder geval een betere aanpak! :)
wolfstein89 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 07:28:
https://community.ui.com/...KJa9tGtTg7pYuzcdBvZ3os7dM

Volgens de nieuwe software release zit igmp voor iptv in de software gebakken.
Dat is al een tijdje bekend, maar je hebt er niks aan, want geen optie om meerdere VLAN's aan de WAN kant te definiëren... :/

[ Voor 19% gewijzigd door nero355 op 26-05-2023 14:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 13:11
nero355 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 14:57:

[...]

Dat is al een tijdje bekend, maar je hebt er niks aan, want geen optie om meerdere VLAN's aan de WAN kant te definiëren... :/
Prutsers zijn het. Ik wacht er al 4 jaar op maar kan de usg pro wel bij het oud vuil gooien in inmiddels.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-06 21:08
📢 Exciting news! #UniFi Network 7.4 is here! 🎉

🔹 OpenVPN Server Support
🔹 Improved Port Profiles Design
🔹 Traffic Map w/ Country Blocking
🔹 IPTV Compatibility via IGMP Proxy
🔹 Expanded Language Support

7.4 will be rolling out gradually. Learn More bit.ly/Net_7_4
#UniFiRelease

Bron: fb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub-
Heeft iemand al uitgevogeld hoe ‘IPTV Compatibility via IGMP Proxy’ werkt in de nieuwe update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Huub- schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:01:
Heeft iemand al uitgevogeld hoe ‘IPTV Compatibility via IGMP Proxy’ werkt in de nieuwe update?
Voor welke provider?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huub-
KPN

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Denk dat het niet gaat werken omdat ze geen 2e VLAN op de WAN poort ondersteunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huub-
stormfly schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:15:
[...]

Denk dat het niet gaat werken omdat ze geen 2e VLAN op de WAN poort ondersteunen.
Draai nu het IGMP script van @fabianishere: https://github.com/fabianishere/udm-iptv
Daarmee werkt het.
Waar zitten nu die instellingen dan?

[ Voor 6% gewijzigd door Huub- op 28-05-2023 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Huub- schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:16:
[...]

Draai nu het IGMP script van @fabianishere: https://github.com/fabianishere/udm-iptv
Daarmee werkt het.
Alleen zichtbaar bij bepaalde hardware. Ik voldoe denk niet aan deze voorwaarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Huub- schreef op zondag 28 mei 2023 @ 09:01:
Kijk eens naar de post boven die van jou... O-) :P :+
Huub- schreef op zondag 28 mei 2023 @ 11:16:
Daarmee werkt het.

Op dezelfde manier, maar dan toch anders en niet via de webGUI instelbaar : https://github.com/fabian...tv/blob/master/install.sh

Je ziet daar IGMP Proxy geïnstalleerd worden! ;)

[ Voor 22% gewijzigd door nero355 op 29-05-2023 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub-
@nero355 ik bedoel iets anders dan het huidige script van @fabianishere.
Zie ook mijn recente post in dit tweakers topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Huub- schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 11:55:
Ik bedoel iets anders dan het huidige script van @fabianishere.

Zie ook mijn recente post in dit tweakers topic.
Ja, maar als je daar niet VLAN Interface x.4 i.p.v. x.6 kan kiezen (...omdat je die ook niet via de webGUI van de UniFi Controller kan aanmaken...) dan houdt het IMHO al gauw op! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub-
nero355 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 14:41:
[...]

Ja, maar als je daar niet VLAN Interface x.4 i.p.v. x.6 kan kiezen (...omdat je die ook niet via de webGUI van de UniFi Controller kan aanmaken...) dan houdt het IMHO al gauw op! ;)
Je maakt toch een apart IPTV VLAN aan waar je VLAN 4 aan toe kent?
Pagina: 1 ... 43 ... 57 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van IPTV in combinatie met Ubiquiti. Algemene vragen over Ubiquiti horen thuis in [Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 of een los topic.