Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolhva
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-12-2024

Coolhva

Dr. Zero Trust

Topicstarter
immemons schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 17:54:
Na waarschuwingen vanuit xs4all heb IPTV routed werkend gekregen via beschrijving van @Coolhva . Dankzij deze beschrijving en bijbehorende bestanden werken IPTV en internet goed.

In mijn LAN netwerk zie ik dat ipv6 adressen uitgedeeld worden. Alleen wordt er volgens test-ipv6.com geen ipv6 adres gedetecteerd en ook ping6 naar google.com geeft geen gewenst resultaat. Wat moet ik wijzigen/proberen om ipv6 wel werkend te krijgen?

zie onder mijn instellingen
[Afbeelding]
1. welke USG heb je (3 of Pro)?
2. voor "host google.com" op de commandline uit en post de results (kijken of je AAAA record(s) terug krijgt)
3. welke versie draai je van de controller en USG?

Als iemand het leuk vind om met teamviewer ff te troubleshooten dan sta ik daar voor open; het zou namelijk "gewoon moeten werken" ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fonta schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 13:44:
Is het mogelijk om een port bonding op te zetten die er voor zorgt dat een host to host connectie 2GB/s gaat doen? Met LACP wordt alsnog maar een enkele poort gebruikt, maar is de andere poort in de aggregation beschikbaar voor een andere host.
Dit op een USW-8-60W.
Dat ligt er vooral aan hoe je die hosts configureert naar mijn mening, maar ik heb helaas geen ervaring met de UniFi switches qua LACP :)
Coolhva schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 19:20:
Ik zou graag ja zeggen... maar het antwoord is echt nee.
Waarom precies ?!
Misschien kan je dit op applicatie niveau oplossen of je netwerk upgraden naar 2.5/5 of 10Gbit.
CAT6 kabel pakken en dan een tweede 10 Gbps NIC inbouwen en die twee hosts direct met elkaar patchen is opzich ook geen gek idee :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonta
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-09 21:14
Thanks @Coolhva en @nero355 voor de antwoorden.
Ik heb nu me Syology nas middels LACP aan de switch hangen en de server met beide NICs en 2 IPs aangesloten zitten.
In ESXi heb ik de ene poort voor het algemene verkeer ingeregeld, en de 2e poort doet enkel iSCSI verkeer.

Het zou mooi geweest zijn als beide systemen de 2x1GB volledig hadden kunnen bundelen om zo 2GB/s met elkaar te kunnen praten, maar helaas.

De server zou ik een 10GB kaartje in kunnen prikken, maar de nas zit ik vast aan de 2x 1GB.
Ook zou ik dan de switch moeten vervangen, of een P2P verbinding opzetten voor enkel iSCSI verkeer.
- Lijkt mij een beetje overkill :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolhva

Coolhva

Dr. Zero Trust

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahiko750
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-09 09:29
Coolhva schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 19:25:
[...]

1. welke USG heb je (3 of Pro)?
2. voor "host google.com" op de commandline uit en post de results (kijken of je AAAA record(s) terug krijgt)
3. welke versie draai je van de controller en USG?

Als iemand het leuk vind om met teamviewer ff te troubleshooten dan sta ik daar voor open; het zou namelijk "gewoon moeten werken" ;-).
Yes, ik ben beschikbaar voor een Teamviewer sessie!

Edit; morgen een sessie met coolhva. Mochten we eruit komen posten we uiteraard de oplossing!

Edit; Opgelost!

[ Voor 9% gewijzigd door Yahiko750 op 15-04-2020 21:29 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Coolhva

Coolhva

Dr. Zero Trust

Topicstarter
immemons schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 17:54:
Na waarschuwingen vanuit xs4all heb IPTV routed werkend gekregen via beschrijving van @Coolhva . Dankzij deze beschrijving en bijbehorende bestanden werken IPTV en internet goed.

In mijn LAN netwerk zie ik dat ipv6 adressen uitgedeeld worden. Alleen wordt er volgens test-ipv6.com geen ipv6 adres gedetecteerd en ook ping6 naar google.com geeft geen gewenst resultaat. Wat moet ik wijzigen/proberen om ipv6 wel werkend te krijgen?

zie onder mijn instellingen
[Afbeelding]
https://github.com/coolhva/usg-kpn-ftth/ update:

If you have X4ALL you need to enter one additional line just before the line "commit" in dhcp6.sh, otherwise IPv6 will not work:

set interfaces ethernet eth0 vif 6 pppoe 2 dhcpv6-pd prefix-only >> ${logFile}

Samen met @Yahiko750 getest en het werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• immemons
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 29-08 11:11
Helemaal top, het werkt!!! Dank jullie wel voor de hulp en delen van jullie kennis!!!

Overigens maak ik gebruik van een USG3 en versie 5.12.66-13102-1 cloud key controller en op de USG3 draait versie 4.4.50.5272448
Coolhva schreef op woensdag 15 april 2020 @ 21:09:
[...]

If you have X4ALL you need to enter one additional line just before the line "commit" in dhcp6.sh, otherwise IPv6 will not work:

[ Voor 11% gewijzigd door immemons op 16-04-2020 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsjek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-02 08:41
@Coolhva Ik gebruik jou config naar volle tevredenheid internet en iptv van kpn, alleen een paar vragen omtrend ipv6.

Als ik pihole draai en het ipv6 nr wil toevoegen moet ik dan beide opendns ipv6 adressen verwijderen en alleen de pihole adres toevoegen in de config.gateway.json?

Ik heb een reverse proxy draaien op een thuis server en wil deze ook over ipv6 beschikbaar maken, meer ter lering dan nut op dit moment. Als ik dan in de unifi controller een firewall rule 443/80 aanmaak op ipv6 wan in, dan na de provision heb ik geen ipv6 meer.
rule applied: before predefined rules
action: accept
protocal: tcp & udp
status: new & accepted
ipsec: don't match
Source: any
portgroup: 443 & 80
destination: reverse proxy ipv6 adress
portgroup: 443 & 80

Wat doe ik hier fout?
Moet ik hem handmatig via de json toevoegen of kan het simpelweg niet via kpn op een usg3p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AckRite
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-07 20:28
Ik ben, na maandenlang een USG Pro naar een kast te hebben verbannen omsdat ik er simpelweg niet uitkwam, een poging aan het wagen om met de howto van @Coolhva mijn FritzBox er tussenuit te halen.

Ik loop alleen vrij vlot vast met het aanpassen van de json. Ik moet, aangezien het een USG Pro betreft, aanpassingen doen betreffende de poorten (ETH0, 1 etc). Ik zie alleen niet welke waarden ik moet wijzigen en waar. Wellicht zie ik wat over het hoofd, heb vanzelfsprekend het topic (en andere bronnen) doorzocht.

Is er wellicht iemand die mij kan aangeven wat ik waar en waarin moet wijzigen (of zijn er wellicht al "ready to eat" files beschikbaar voor een Pro/).

Alvast dank!

Edit; Inmiddels een berichtje ontvangen van @Dutch-gabber waarmee ik weer verder hoop te kunnen komen!

Edit 2: Het draait! En bijna alles werkt naar wens.

Een vraag; de streaming diensten en begin gemist, tv pauzeren enzovoorts die worden aangeboden op de set top boxen (Netflix, Amazon Prime etc) werken helaas niet. Dit had ik al eens ergens gelezen maar had eigenlijk gehoopt dat dit inmiddels zou zijn opgelost en werkend zou zijn.

Is dit iets waar ik mee zou moeten leren leven (voorlopig?) of is er een fix voor? We gebruiken eea nog wel eens (Netflix op de slaapkamer en af en toe begin gemist oid).

(Op zich een excuus om die ene niet-smart-tv in huis te vervangen natuurlijk) ;)

[ Voor 33% gewijzigd door AckRite op 18-04-2020 21:30 . Reden: Werkend gekregen, additionele vraag. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkTje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-08 22:41
**

[ Voor 102% gewijzigd door AkTje op 18-04-2020 17:06 . Reden: verkeerd forum ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badnews.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:39
Ik wil mijn USG3 vervangen door een UDM(pro).

Mijn meterkast is ondiep, dus hij zal op zolder of op zijn kant geplaatst worden. Dit lijkt me geen probleem en wel te doen..

Maar Tweak gbit fiber (ja, ik heb ook tv) aansluiten is dus een probleem door de 2x vlan op de WAN en geen ondersteuning van de json file...

Liefst zou ik het glas direct in de UDM stoppen, maar voorlopig vindt ik een media converter naar koper ook goed genoeg (die ik al heb).

Zijn er mensen die dit opgelost hebben, door bv managed switch ervoor te plaatsen en als 2 losse wan’s naar de udm te sturen, of nog betere/slimmere oplossingen?

Ik heb redelijk wat in dit topic en andere Ubiquiti topics teruggelezen, maar de oplossing niet echt gevonden of gemist.

[ Voor 13% gewijzigd door badnews.nl op 18-04-2020 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duncanwijnen
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19-09 10:14
Goedenavond Medetweakers,

Ik heb sinds vandaag 7 uur, mijn USG i.c.m. 8 poorts Unifi switch en Unifi AP draaien.
Helaas ondervind ik in deze configuratie met de IPTV.
De IPTV verbinding valt er uit en komt alleen terug met een herstart van de USG

Zouden jullie eens mijn config willen checken en waar kan ik dit beste naar boven halen?

Alvast bedank!

Duncan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 07:36
Duncanwijnen schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 23:11:
Goedenavond Medetweakers,

Ik heb sinds vandaag 7 uur, mijn USG i.c.m. 8 poorts Unifi switch en Unifi AP draaien.
Helaas ondervind ik in deze configuratie met de IPTV.
De IPTV verbinding valt er uit en komt alleen terug met een herstart van de USG

Zouden jullie eens mijn config willen checken en waar kan ik dit beste naar boven halen?

Alvast bedank!

Duncan
Als ik mijn USG soms een nieuwe config naar push. Dan moet ik ook de USG herstarten.
Zelfde bij nieuwe FirmWare., Dan heeft hij toch weer een cold boot nodig.

Ook het handmatig van de scripts starten wil dit ook wel oplossen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duncanwijnen
Duidelijk!
Ik neem aan dat je met de scripts, de bestanden in deze locatie bedoeld? /config/scripts/post-config.d/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grave176
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-09 16:33
Hoi,

Ik heb inmiddels ook een UDM-Pro en daar werken de json files niet op. Heb ook een subnet/29 van xs4all.
Weet iemand of het mogelijk is meerdere pppoe sessies op te zetten zodat ik bv een fritzbox inzet met het normale ip adres van de xs4all verbinding en IPTV en op de udm-pro een sessie met pppoe om het subnet op te zetten ?
Ik gebruik nu een pfsense die de pppoe sessie opzet en IPTV regelt en dan het subnet /29 van xs4all uitdeelt naar de UDM-Pro en van daar uit mijn normale clients/nas/cam's enz. Maar dit wil ik graag vereenvoudigen, als de pfsense uitvalt doet niks het meer.
Is het verder van belang voor IPTV wat voor internet buiten de vlan4 stream geleverd word naar de IPTV box ?

dus stel ik zou vlan4 pakken en hier internet bij leveren van bv ziggo werkt dit dan ook of moet dit een xs4all ip zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank voor de heldere uitleg, allemaal gelukt.

Alleen bij aanzetten KPN iptv kastje (na herstart etc) komt het beeld over software update, en dan de fout DBL-307 (zwart beeld) met stappen die je moet ondernemen (router reset etc).

Toen de debug stappen op tweakers gevolgd. Staat goed tot de stap 'multicast interfaces'. Alle waardes staan bij mij nog op 0. Misschien ook logisch omdat er nog geen tv aan heeft gestaan.

IGMP proxy staat aan. Ook een reset gegeven.

Tot dusver nog geen TV, internet werkt wel.

(Meterkast) KPN NT kast ---> Unifi USG ---> Unifi sw16 (+ cloudkey g2)---> (woonkamer) Unifi sw8 ---> iptv kast kpn

Ik heb even geen oplossing meer voor ogen, hoop dat jullie me in de juiste richting kunnen wijzen.

Ik vond wel dat ik veelmeldingen bij 'DHCP Timeout/Fout' heb staan...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UaiLSqRh7c_U9VfcOo3IlQYsUmo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/khO7Sfza5S86jeqElrnRMaN0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duncanwijnen
Goedemorgen,

Inmiddels werkt IPTV en Internet naar behoren, de problemen met IPTV hadden te maken met de configuratie van de poorten i.c.m. IGMP.

Vanmorgen is alleen mijn USG onverwachts herstart en kreeg ik de volgende foutmelding terug vanaf de controller:

Probleem met doorvoeren configuratie. Foutmelding: {"COMMIT":{"error":"[ interfaces ethernet eth0 vif 6 pppoe 2 dhcpv6-pd ]\ncalling cfgPathExists() without config session at /opt/vyatta/share/perl5//Vyatta/Config.pm line 82.\n\n0\n[ firewall name WAN_IN ]\ncalling cfgPathGetValue() without config session\n\n0\nCommit failed\n","failure":"1","success":"1"},"DELETE":{"failure":"0","success":"1"},"SESSION_ID":"bfb7b21e90096187a62e183118","SET":{"failure":"0","success":"1"}

Weten jullie hier een oplossing voor? (ben zelf niet zo bekend met foutmeldingen van Ubiquiti)

Installatie is gedaan volgens deze handleiding: https://coolhva.github.io...teway-kpn-ftth-iptv-ipv6/

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolhva

Coolhva

Dr. Zero Trust

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 19 april 2020 @ 16:05:
Dank voor de heldere uitleg, allemaal gelukt.

Alleen bij aanzetten KPN iptv kastje (na herstart etc) komt het beeld over software update, en dan de fout DBL-307 (zwart beeld) met stappen die je moet ondernemen (router reset etc).

Toen de debug stappen op tweakers gevolgd. Staat goed tot de stap 'multicast interfaces'. Alle waardes staan bij mij nog op 0. Misschien ook logisch omdat er nog geen tv aan heeft gestaan.

IGMP proxy staat aan. Ook een reset gegeven.

Tot dusver nog geen TV, internet werkt wel.

(Meterkast) KPN NT kast ---> Unifi USG ---> Unifi sw16 (+ cloudkey g2)---> (woonkamer) Unifi sw8 ---> iptv kast kpn

Ik heb even geen oplossing meer voor ogen, hoop dat jullie me in de juiste richting kunnen wijzen.

Ik vond wel dat ik veelmeldingen bij 'DHCP Timeout/Fout' heb staan...

[Afbeelding]
Heb je wel een kernel (K) route staan voor het IPTV netwerk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolhva

Coolhva

Dr. Zero Trust

Topicstarter
Duncanwijnen schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:21:
Goedemorgen,

Inmiddels werkt IPTV en Internet naar behoren, de problemen met IPTV hadden te maken met de configuratie van de poorten i.c.m. IGMP.

Vanmorgen is alleen mijn USG onverwachts herstart en kreeg ik de volgende foutmelding terug vanaf de controller:

Probleem met doorvoeren configuratie. Foutmelding: {"COMMIT":{"error":"[ interfaces ethernet eth0 vif 6 pppoe 2 dhcpv6-pd ]\ncalling cfgPathExists() without config session at /opt/vyatta/share/perl5//Vyatta/Config.pm line 82.\n\n0\n[ firewall name WAN_IN ]\ncalling cfgPathGetValue() without config session\n\n0\nCommit failed\n","failure":"1","success":"1"},"DELETE":{"failure":"0","success":"1"},"SESSION_ID":"bfb7b21e90096187a62e183118","SET":{"failure":"0","success":"1"}

Weten jullie hier een oplossing voor? (ben zelf niet zo bekend met foutmeldingen van Ubiquiti)

Installatie is gedaan volgens deze handleiding: https://coolhva.github.io...teway-kpn-ftth-iptv-ipv6/

Alvast bedankt!
Is een bug, werkt alles of zijn er nu zaken die niet werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolhva

Coolhva

Dr. Zero Trust

Topicstarter
grave176 schreef op zondag 19 april 2020 @ 09:56:
Hoi,

Ik heb inmiddels ook een UDM-Pro en daar werken de json files niet op. Heb ook een subnet/29 van xs4all.
Weet iemand of het mogelijk is meerdere pppoe sessies op te zetten zodat ik bv een fritzbox inzet met het normale ip adres van de xs4all verbinding en IPTV en op de udm-pro een sessie met pppoe om het subnet op te zetten ?
Ik gebruik nu een pfsense die de pppoe sessie opzet en IPTV regelt en dan het subnet /29 van xs4all uitdeelt naar de UDM-Pro en van daar uit mijn normale clients/nas/cam's enz. Maar dit wil ik graag vereenvoudigen, als de pfsense uitvalt doet niks het meer.
Is het verder van belang voor IPTV wat voor internet buiten de vlan4 stream geleverd word naar de IPTV box ?

dus stel ik zou vlan4 pakken en hier internet bij leveren van bv ziggo werkt dit dan ook of moet dit een xs4all ip zijn ?
Je kan maar 1 pppoe sessie opzetten. UDM kent geen config json dus je moet de fritzbox / pfsense gebruiken voor IPTV. Als je redundancy wilt moet je twee PFsense opzetten met failover ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Coolhva schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:27:
[...]

Heb je wel een kernel (K) route staan voor het IPTV netwerk?
Bedankt voor je reactie, ja die zie ik wel staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wg6z8K9EvI-2OWIK71wfl2SrJLM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LwfCQQWjFryxuJHN6eFlnj2q.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duncanwijnen
Coolhva schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:27:
[...]

Is een bug, werkt alles of zijn er nu zaken die niet werken?
Goedemiddag Coolhva,

Allereerst ontzettend bedankt voor de goed geschreven handleiding!
Alles lijkt nu weer naar behoren te werken en heb geen rare klachten meer gehad, ik hoop dat de USG niet meer uit zijn eigen gaat herstarten.
Ik kijk het gewoon even aan, ontzettend bedankt! _/-\o_

Duncan Wijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Old-Tweaker
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 25-12-2023
Goedenavond,

Alles draait naar tevredenheid en heb weinig problemen tot nu toe.
Dit is al weken zo :D

Ik heb alleen 1 dingetje waar ik alleen last hebben als er in het huis 2 TV's aanstaan op dezelfde zender.
Dan lopen af en toe het beeld vast. En dat is soms bij de ene TV en soms bij de andere.

Weet iemand waar dat aan ligt? 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Oke voor nu lijkt het hier ook te werken.

TV kastje (iptv) gaf de melding "Welkom bij interactieve tv! Je tv-ontvanger wordt opgestart..." "downloaden van de software, moment geduld a.u.b. Schadel de tv-ontvanger niet uit.".

Hier ging wat tijd overheen en dan de volgende foutmelding "DBL-307: Downloaden van software op tv-ontvanger lukt niet" En dan wat mogelijke oplossingen..

Hier kwam ik dus niet verder en hoopte ik op een oplossing vanuit jullie. Uiteindelijk toch maar de wan utp uit de USG gehaald en in de experiabox gedaan. Utp kabel direct naar de tv ontvanger, en inderdaad dat werkte. Ontvanger ging bezig met downloaden en installeren. Daarna tv zenders weer beschikbaar (logisch).

Nu de test, wan utp weer in de USG. Kabel in de switch in de meterkast. En hopla beeld op tv. Nu via de oorspronkelijke aansluitingen weer lopen, en ook dat werkt.

Dus.. de ontvanger moest een update ophalen of installatiebestanden.. Dat lukte dus niet via USG.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• luuktap
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-09 03:02
Ik heb nu ook een setup draaien met de geweldige handleiding van @Coolhva. Het meeste werkte meteen, behalve de IPTV. Ik kreeg de zelfde fout als @Verwijderd, maar zijn workaround (updaten via experia box) heeft het probleem verholpen. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolhva

Coolhva

Dr. Zero Trust

Topicstarter
Toch vreemd, ik zou graag eens een packet capture willen zien als er zo’n fout op treed. Blijkbaar wil hij ergens naar toe wat niet mag/kan van de USG.

Maar fijn dat er een work around is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.little
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22-05-2023
Heren,

Goed avond. Ik heb de volgende uitdaging. Ik krijg een "KPN een 500/500 abonnement" met telefonie en de bekende esperiabox v10. Via glas uiteraard.

Nu wil ik een USG pro met daarachter een unifi 16V poe switch rechtstreeks op de NTU aansluiten en vraag ik mij af of ik een poort op de unifi switch kan benoemen waar ik de esperia box op kan aansluiten om de telefoons aan te sluiten en alle telefonie af te laten handelen (heb/krijg geen IPTV).

Dus Vlan7 (telfonie) vanaf NTU--->WAN1 USG PRO---> LAN1--->PORT 1 op Unifi SWITCH --->op port x
van deze SWITCH---> Esperiabox aansluiten tbv 2 tel toestellen/lijnen.

Is dit mogelijk zonder de eerder genoemde JSON files met Vlan7 toewijzing via de controller software. Zo niet dan ga ik achter de esperiabox zitten met de Pro router wat uiteraard niet mijn voorkeur heeft.

Alvast dank voor jullie meedenken en eventuele hulp.

Gr. Raimond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolhva

Coolhva

Dr. Zero Trust

Topicstarter
Als je een telefoon met SIP/VOIP ondersteuning hebt (kan zelfs op de computer) kan je de gegevens bij KPN opvragen en heb je de experiabox niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Coolhva schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 18:07:
Als je een telefoon met SIP/VOIP ondersteuning hebt (kan zelfs op de computer) kan je de gegevens bij KPN opvragen en heb je de experiabox niet nodig.
Ik heb al jaren mijn telefonie via andere providers dan kpn lopen. ik gebruik daar een (oude) Fritz!box voor. Sinds KPN een eigen router toestaat, heb ik de ExperiaBox vervangen door een EdgeRouter-X en heb ik mijn telefoonnr terug naar KPN laten porteren. De FritzBox handelt dat keurig af (uitgaande gesprekken lopen nog steeds via andere SIP-aanbieder ivm veel buitenlandse gesprekken). KPN heeft dit eindelijk goed geregeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r.little
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22-05-2023
@Coolhva

Jij hebt me de gouden tip gegeven. Ik ging er vanuit dat de telefonie op de esperiabox aangesloten zou zitten, maar het blijkt dat de Panasonic TGP600 een Sip/Voip telefoon is.... Pfff kan eindelijk rustig slapen nu.

Esperiabox wordt niet geplaatst....

Gr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14:14
Eigenlijk een vraagje aan @Coolhva
We krijgen binnen 1 a 2 jaar glasvezel en met name vlans voor tv.nee ik bedoel bij edge router gebeurt Hardware Acceleration for Packet Processing hardwarematige en unifi software matig.denk ik?
En omdat ik een 10 Gb thuisnetwerk bezig ben op te zetten kun je via iptv (vlans tv)gebruik maken van json files in de unifi router of is het beter om een edge router daarvoor te gebruiken.
En ik bedoel dan deze unifi router: pricewatch: Ubiquiti UniFi UXG-Pro

[ Voor 18% gewijzigd door boomer21 op 26-04-2020 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitt3nz
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-08 16:19
Is die guide van @Coolhva ook te gebruiken voor Telfort Glasvezel? Gaat hier namelijk alleen maar over Xs4all en KPN lijkt het. Weet dat Telfort tegenwoordig is opgeslokt door KPN maar vraag het toch maar even voor de zekerheid :)

Heb overigens een ExperiaBox v10 en een USG3, Unifi PoE 4 poorts switch en Cloud Key.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Mitt3nz schreef op zondag 26 april 2020 @ 16:41:
Is die guide van @Coolhva ook te gebruiken voor Telfort Glasvezel? Gaat hier namelijk alleen maar over Xs4all en KPN lijkt het. Weet dat Telfort tegenwoordig is opgeslokt door KPN maar vraag het toch maar even voor de zekerheid :)

Heb overigens een ExperiaBox v10 en een USG3, Unifi PoE 4 poorts switch en Cloud Key.
In de basis wel, alleen doet Telfort voor internet DHCP via VLAN 34 ipv PPPoE via VLAN 6. En je moet volgens mij goed zorgen dat je op VLAN 4 dan niet hetzelfde MAC adres gebruikt als op VLAN 34.

De rest zou gewoon moeten werken voor Telfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kariem112
  • Niet online
Heb sinds vorige week de .json in gebruik, dat werkt (bijna) allemaal goed. Tv blijft af en toe vast zitten, switchen naar een andere zender lost het probleem op. Het is alleen niet elke x minuten.

Moet ik in de .json eventuele vlans uitsluiten van igmp proxy ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolhva

Coolhva

Dr. Zero Trust

Topicstarter
kariem112 schreef op maandag 27 april 2020 @ 09:41:
Heb sinds vorige week de .json in gebruik, dat werkt (bijna) allemaal goed. Tv blijft af en toe vast zitten, switchen naar een andere zender lost het probleem op. Het is alleen niet elke x minuten.

Moet ik in de .json eventuele vlans uitsluiten van igmp proxy ?
Welke switches gebruik je? IGMP fast leave moet aanstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kariem112
  • Niet online
Coolhva schreef op maandag 27 april 2020 @ 12:29:
[...]

Welke switches gebruik je? IGMP fast leave moet aanstaan.
:) thanks! Stond uit op de Unifi Switches. Heb het aangezet middels het stappenplan van @Smitty-42 , nu even testen of het stabiel blijft werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medjai
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:38
Mitt3nz schreef op zondag 26 april 2020 @ 16:41:

Het kan wel
Deze post heeft mij veel geholpen omdat hier specifiek Telfort info in genoemd wordt.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/61737676

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xieoxer
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14-09 08:01
Afgelopen week ben ik eindelijk begonnen met het bouwen van mijn nieuwe netwerk. Was even gedoe, omdat KPN "vergeten" was om ons nieuwbouw project te voorzien van een glasvezelkabel. Helaas kon ik tijdelijk niet terugschakelen naar telefoonlijn, omdat ze deze helemaal niet hebben neer gelegd.

Op basis van veel zoeken en jullie topic nauwkeurig door te lezen heb ik eindelijk een configuratie kunnen bouwen dat werkt. Alleen DPI werkt nog niet.. Wellicht heeft iemand tips? Mijn controller draait op een VM buiten huis.

Mijn project: https://github.com/KvanSteijn/unifi-usg-kpn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2hHDcB05WV-LeMu-mi5VuZtOJN4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M8tm82xfVv8h6xgfCjCxkHUh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Old-Tweaker
Xieoxer schreef op maandag 27 april 2020 @ 19:06:
Afgelopen week ben ik eindelijk begonnen met het bouwen van mijn nieuwe netwerk. Was even gedoe, omdat KPN "vergeten" was om ons nieuwbouw project te voorzien van een glasvezelkabel. Helaas kon ik tijdelijk niet terugschakelen naar telefoonlijn, omdat ze deze helemaal niet hebben neer gelegd.

Op basis van veel zoeken en jullie topic nauwkeurig door te lezen heb ik eindelijk een configuratie kunnen bouwen dat werkt. Alleen DPI werkt nog niet.. Wellicht heeft iemand tips? Mijn controller draait op een VM buiten huis.

Mijn project: https://github.com/KvanSteijn/unifi-usg-kpn

[Afbeelding]
Vraagje waar heb je dat rack vandaan?
Ben opzoek naar zo iets want de server racks zijn te groot voor de ruimte waar ik het wil plaatsen

[ Voor 46% gewijzigd door Old-Tweaker op 27-04-2020 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Old-Tweaker
Old-Tweaker schreef op donderdag 23 april 2020 @ 19:29:
Goedenavond,

Alles draait naar tevredenheid en heb weinig problemen tot nu toe.
Dit is al weken zo :D

Ik heb alleen 1 dingetje waar ik alleen last hebben als er in het huis 2 TV's aanstaan op dezelfde zender.
Dan lopen af en toe het beeld vast. En dat is soms bij de ene TV en soms bij de andere.

Weet iemand waar dat aan ligt? 8)7
Niemand ervaringen mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mitt3nz
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-08 16:19
Medjai schreef op maandag 27 april 2020 @ 14:59:
[...]

Het kan wel
Deze post heeft mij veel geholpen omdat hier specifiek Telfort info in genoemd wordt.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/61737676
Werkt perfect, thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Old-Tweaker schreef op maandag 27 april 2020 @ 21:07:
Ben opzoek naar zo iets want de server racks zijn te groot voor de ruimte waar ik het wil plaatsen
Kijk eens hier rond voor dat soort dingen : Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4

Als je een zooi winkels wilt doorzoeken dan kan je dit lijstje erbij pakken : nero355 in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"

;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrk87
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:01
Coolhva schreef op woensdag 15 april 2020 @ 21:09:
[...]

Ik heb mijn nieuwe omgeving ingericht volgens dit stappenplan. (Provider is XS4ALL) IPv4 en IPTV werken prima :D maar IPv6 krijg ik niet lekker werkend. naamomzetting lijkt goed te gaan en ook de LAN interface heeft een IPv6 adres. Alleen alle IPv6 testen online falen en ook een ping6 naar bijv. de DNS server 2606:4700:4700::1111 werkt niet. (vanuit USG en interne devices)

Iemand een idee?

[ Voor 3% gewijzigd door Mrk87 op 28-04-2020 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolhva

Coolhva

Dr. Zero Trust

Topicstarter
Mrk87 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 10:13:
[...]

Ik heb mijn nieuwe omgeving ingericht volgens dit stappenplan. (Provider is XS4ALL) IPv4 en IPTV werken prima :D maar IPv6 krijg ik niet lekker werkend. naamomzetting lijkt goed te gaan en ook de LAN interface heeft een IPv6 adres. Alleen alle IPv6 testen online falen en ook een ping6 naar bijv. de DNS server 2606:4700:4700::1111 werkt niet. (vanuit USG en interne devices)

Iemand een idee?
Als je op de USG via ssh inlogt en dan “configure” doet en daarna “show interfaces ethernet eth0 vif 6”, zie je dan de prefix only configuratie doorgevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrk87
Coolhva schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 11:56:
[...]

Als je op de USG via ssh inlogt en dan “configure” doet en daarna “show interfaces ethernet eth0 vif 6”, zie je dan de prefix only configuratie doorgevoerd?
Coolhva schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 11:56:
[...]

Hierbij de configuratie:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
show interfaces ethernet eth0 vif 6
 firewall {
     in {
         ipv6-name WANv6_IN
         name WAN_IN
     }
     local {
         ipv6-name WANv6_LOCAL
         name WAN_LOCAL
     }
     out {
         ipv6-name WANv6_OUT
         name WAN_OUT
     }
 }
 pppoe 2 {
     default-route auto
     firewall {
         in {
             ipv6-name WANv6_IN
             name WAN_IN
         }
         local {
             ipv6-name WANv6_LOCAL
             name WAN_LOCAL
         }
         out {
             ipv6-name WANv6_OUT
             name WAN_OUT
         }
     }
     ipv6 {
         address {
             autoconf
         }
         dup-addr-detect-transmits 1
         enable {
         }
     }
     mtu 1500
     name-server auto
     password kpn
     user-id kpn
 }

[ Voor 21% gewijzigd door Mrk87 op 28-04-2020 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolhva

Coolhva

Dr. Zero Trust

Topicstarter
Mrk87 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 13:21:
[...]

[...]

Hierbij de configuratie:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
 firewall {
     in {
         ipv6-name WANv6_IN
         name WAN_IN
     }
     local {
         ipv6-name WANv6_LOCAL
         name WAN_LOCAL
     }
     out {
         ipv6-name WANv6_OUT
         name WAN_OUT
     }
 }
 pppoe 2 {
     default-route auto
     firewall {
         in {
             ipv6-name WANv6_IN
             name WAN_IN
         }
         local {
             ipv6-name WANv6_LOCAL
             name WAN_LOCAL
         }
         out {
             ipv6-name WANv6_OUT
             name WAN_OUT
         }
     }
     ipv6 {
         address {
             autoconf
         }
         enable {
         }
     }
     mtu 1500
     name-server auto
     password kpn
     user-id kpn
 }
ik zie dat dhcp6.sh helemaal niet wordt uitgevoerd. het kan zijn dat de rechten niet goed staan, of dat het formaat verkeerd is. heb je notepad++ gebruikt om het bestand aan te passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrk87
Coolhva schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 14:29:
[...]

ik zie dat dhcp6.sh helemaal niet wordt uitgevoerd. het kan zijn dat de rechten niet goed staan, of dat het formaat verkeerd is. heb je notepad++ gebruikt om het bestand aan te passen?
Check. Notepad++. Ik heb de bestanden wel 0755 chmod gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolhva

Coolhva

Dr. Zero Trust

Topicstarter
Mrk87 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 14:32:
[...]

Check. Notepad++. Ik heb de bestanden wel 0755 chmod gegeven.
kan je handmatig het bestand uitvoeren vanuit ssh (met sudo); krijg je dan een foutmelding?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mrk87
Coolhva schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 14:36:
[...]

kan je handmatig het bestand uitvoeren vanuit ssh (met sudo); krijg je dan een foutmelding?
code:
1
2
3
4
5
sudo /config/scripts/post-config.d/dhcp6.sh
/config/scripts/post-config.d/dhcp6.sh: line 1: $'\r': command not found
/config/scripts/post-config.d/dhcp6.sh: line 3: $'\r': command not found
/config/scripts/post-config.d/dhcp6.sh: line 5: $'\r': command not found
/config/scripts/post-config.d/dhcp6.sh: line 6: /opt/vyatta/etc/functions/script: No such file or directory

Na opnieuw plaatsen van de file en het uitvoeren volgende resultaat:

code:
1
2
3
 sudo /config/scripts/post-config.d/dhcp6.sh
[ interfaces ethernet eth0 vif 6 pppoe 2 dhcpv6-pd ]
Starting new daemon...

En de config:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
 firewall {
     in {
         ipv6-name WANv6_IN
         name WAN_IN
     }
     local {
         ipv6-name WANv6_LOCAL
         name WAN_LOCAL
     }
     out {
         ipv6-name WANv6_OUT
         name WAN_OUT
     }
 }
 pppoe 2 {
     default-route auto
     dhcpv6-pd {
         no-dns
         pd 0 {
             interface eth1 {
                 prefix-id :1
                 service slaac
             }
             prefix-length /48
         }
         prefix-only
         rapid-commit disable
     }
     firewall {
         in {
             ipv6-name WANv6_IN
             name WAN_IN
         }
         local {
             ipv6-name WANv6_LOCAL
             name WAN_LOCAL
         }
         out {
             ipv6-name WANv6_OUT
             name WAN_OUT
         }
     }
     ipv6 {
         address {
             autoconf
         }
         enable {
         }
     }
     mtu 1500
     name-server auto
     password kpn
     user-id kpn
 }

pingen of testen werkt nog niet. Zal hem nog even een provision geven.. Edit: ook niet geholpen en een reboot ook niet.

Edit:2: Alle settings van de controller gewist en opnieuw ingesteld. Nu werkt IPv6 naar behoren _/-\o_

[ Voor 59% gewijzigd door Mrk87 op 28-04-2020 18:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xieoxer
Old-Tweaker schreef op maandag 27 april 2020 @ 21:07:
[...]

Natuurlijk: pricewatch: Startech.com Verticaal wandmonteerbaar server rack 19" 6U (RK619W...

Heeft iemand ervaring met USG dat blijft hangen in provisioning?
Ik heb een instelling veranderd, en sinds doen lukt het niet meer om custom config's te draaien.
De machine heb ik meerdere keren al opnieuw geïnstalleerd, en de controller zo ver het kan terug gezet in de default state.

Zie: https://community.ui.com/...f2-4d0c-a1eb-08762f6fb413

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolhva

Coolhva

Dr. Zero Trust

Topicstarter
Xieoxer schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 15:07:
[...]

Natuurlijk: pricewatch: Startech.com Verticaal wandmonteerbaar server rack 19" 6U (RK619W...

Heeft iemand ervaring met USG dat blijft hangen in provisioning?
Ik heb een instelling veranderd, en sinds doen lukt het niet meer om custom config's te draaien.
De machine heb ik meerdere keren al opnieuw geïnstalleerd, en de controller zo ver het kan terug gezet in de default state.

Zie: https://community.ui.com/...f2-4d0c-a1eb-08762f6fb413
@menonv heeft hetzelfde probleem. Heb je je controller via layer 3 (remote) of via layer 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:50
Vrijdag overgestapt op T-Mobile glas en ik krijg IP TV (VLAN 640) met bridged modus niet aan de praat. Op eth1 zit een managed switch (Netgear GS105ev2) in de woonkamer daarop zit de amino aangesloten.

Kan iemand een werkende config posten (Edgerouter 12P).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coolhva

Coolhva

Dr. Zero Trust

Topicstarter
Ik heb voor XS4ALL een aparte "branch" gemaakt en ook de handleiding aangepast zodat je niet meer handmatig een bestand hoeft aan te passen.

https://github.com/coolhva/usg-kpn-ftth/tree/xs4all

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medjai
Coolhva schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 19:27:
Ik heb voor XS4ALL een aparte "branch" gemaakt en ook de handleiding aangepast zodat je niet meer handmatig een bestand hoeft aan te passen.

https://github.com/coolhva/usg-kpn-ftth/tree/xs4all
Zou je dat ook voor Telfort willen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolhva

Coolhva

Dr. Zero Trust

Topicstarter
Euh, dan moet ik een gewillig slachtoffer hebben aangezien ik zelf geen Telfort heb en het natuurlijk wel moet werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xieoxer
Coolhva schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 16:21:
[...]

@menonv heeft hetzelfde probleem. Heb je je controller via layer 3 (remote) of via layer 2?
Layer 3. Ik heb nu mijn oude Unifi cloud key van zolder gehaald en toen werkte het meteen. Er zit blijkbaar een issue met custom config files en remote controllers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medjai
Coolhva schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 20:48:
Euh, dan moet ik een gewillig slachtoffer hebben aangezien ik zelf geen Telfort heb en het natuurlijk wel moet werken
Ik heb wel Telfort en het werkt ook bij mij. wat heb je nodig van een slachtoffer? Ik heb er zelf totaal geen verstand van dus waarom/hoe het werkt weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-08 19:56
Vaevictis_ schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 17:51:
Vrijdag overgestapt op T-Mobile glas en ik krijg IP TV (VLAN 640) met bridged modus niet aan de praat. Op eth1 zit een managed switch (Netgear GS105ev2) in de woonkamer daarop zit de amino aangesloten.

Kan iemand een werkende config posten (Edgerouter 12P).
Ik heb met de Edgerouter 6P gewoon deze methode van @PL3X4N gebruikt; werkt perfect bij mij.

[ Voor 0% gewijzigd door Comp User op 28-04-2020 22:19 . Reden: Typo - 2 nagenoeg identieke "nicks" verwisseld. ]

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menonv
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-09 14:39

menonv

Beunhazerij?

Xieoxer schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 20:59:
[...]

Layer 3. Ik heb nu mijn oude Unifi cloud key van zolder gehaald en toen werkte het meteen. Er zit blijkbaar een issue met custom config files en remote controllers.
Ik heb dit dus ook.
In de "Cloud" op een aparte server de Controller geinstalleerd zodat ik niet op eigen IP allerlei poorten moet openen.

Alles werkt voor een halfuurtje, en op een gegeven moment gaat de USG in een provision loop (ondertussen werkt wel alles).
Als je dan op de USG met Putty inlogt en vervolgens /var/log/messages bekijkt, dan zie je dat ie aant miepen is dat hij de controller niet meer kan bereiken. Internet e.d. werkt, tv werkt.
Issue is dat je dus niks meer kunt beheren, geen statistieken, en dus ook geen portfowards of whatever meer kunt instellen. gaar

@Coolhva ondersteunend in aparte uitgeklede config, maar tot op heden lopen we nog vast om het werkend te krijgen.

i7-14700K @ 5.6G | MSI-Z690 | 64G | GigaByte RTX4080 SUPER | Storage / 14TB SHR2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xieoxer
menonv schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 23:46:
[...]

Ik heb dit dus ook.
In de "Cloud" op een aparte server de Controller geinstalleerd zodat ik niet op eigen IP allerlei poorten moet openen.

Alles werkt voor een halfuurtje, en op een gegeven moment gaat de USG in een provision loop (ondertussen werkt wel alles).
Als je dan op de USG met Putty inlogt en vervolgens /var/log/messages bekijkt, dan zie je dat ie aant miepen is dat hij de controller niet meer kan bereiken. Internet e.d. werkt, tv werkt.
Issue is dat je dus niks meer kunt beheren, geen statistieken, en dus ook geen portfowards of whatever meer kunt instellen. gaar

@Coolhva ondersteunend in aparte uitgeklede config, maar tot op heden lopen we nog vast om het werkend te krijgen.
Exact het zelfde probleem. Ik heb meerdere sites draaien in mijn "cloud" omgeving, dus ik dacht eventjes dit erbij prikken zal geen probleem zij. Maar helaas! Na dat je config.gateway.json activeert, dan haalt de USG de config op en past deze toe. Alles werkt, maar de USG kan niet meer communiceren met controller. Als je vervolgens debug modus draait op de controller, dan zie je wel dat de inform binnenkomt. Dus er is connectie met elkaar. Ik heb verschillende configs geprobeerd, maar kom steeds op het zelfde punt uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Comp User schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 22:18:
[...]

Ik heb met de Edgerouter 6P gewoon deze methode van @PL3X4N gebruikt; werkt perfect bij mij.
@Comp User Dan werkt IP TV inderdaad wel maar ik heb dan geen LAN toegang op die switch in de woonkamer. Of ligt dat aan de woonkamer switch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xieoxer
@Coolhva werkt DPI modus wel met jouw config? Het lijkt er op dat DPI niet werkt als je meerdere VLAN's heb gekoppeld aan de wan port.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
"eth2" : {
  "vif" : {
    "6" : {
      "firewall" : {
        "local" : {
          "name" : "WAN_LOCAL",
          "ipv6-name" : "WANv6_LOCAL"
        },
        "in" : {
          "name" : "WAN_IN",
          "ipv6-name" : "WANv6_IN"
        },
        "out" : {
          "name" : "WAN_OUT",
          "ipv6-name" : "WANv6_OUT"
        }
      },
      "description" : "eth2.6 - Internet",
      "dhcp-options" : {
        "client-option" : [ "retry 60;" ],
        "name-server" : "no-update",
        "default-route-distance" : "1"
      },
      "address" : [ "dhcp" ],
      "pppoe" : {
        "2" : {
          "default-route" : "auto",
          "firewall" : {
            "in" : {
              "name" : "WAN_IN"
            },
            "local" : {
              "name" : "WAN_LOCAL"
            },
            "out" : {
              "name" : "WAN_OUT"
            }
          },
          "mtu" : "1492",
          "name-server" : "none",
          "password" : "kpn",
          "user-id" : "kpn"
        }
      }
    },
    "4" : {
      "address" : [ "dhcp" ],
      "description" : "eth2.4 - IPTV",
      "dhcp-options" : {
        "client-option" : [ "send vendor-class-identifier "IPTV_RG";", "request subnet-mask, routers, rfc3442-classless-static-routes;" ],
        "default-route" : "no-update",
        "default-route-distance" : "210",
        "name-server" : "update"
      },
      "ip" : {
        "source-validation" : "loose"
      }
    }
  },
  "description" : "eth2 - FTTH",
  "duplex" : "auto",
  "speed" : "auto"
}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kariem112
  • Niet online
Coolhva schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 20:48:
Ik heb de bestanden voor XS4ALL in combinatie met een USG4. Mocht je die nodig hebben...... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHankyPanky
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-09-2024
@vanputten80 @Medjai

Ik hoop deze config ook te config te kunnen gebruiken voor mijn ‘Budget alles in 1’ config maar ik loop vast bij stap 3 van ‘debeerict’ guide. Hier geeft hij geen ip adres 😤

Enig idee, of iemand anders ervaringen met NLE x / Budget alles in 1?

Bvd

Very funny scotty, now beam up my clothes!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-08 19:56
Vaevictis_ schreef op woensdag 29 april 2020 @ 10:13:
[...]

@Comp User Dan werkt IP TV inderdaad wel maar ik heb dan geen LAN toegang op die switch in de woonkamer. Of ligt dat aan de woonkamer switch?
Ik gebruik gewoon 2 "domme" Netgear switches (GS105 resp. GS116), werkt perfect bij mij.

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medjai
theHankyPanky schreef op woensdag 29 april 2020 @ 21:39:
[...]

@vanputten80 @Medjai

Ik hoop deze config ook te config te kunnen gebruiken voor mijn ‘Budget alles in 1’ config maar ik loop vast bij stap 3 van ‘debeerict’ guide. Hier geeft hij geen ip adres 😤

Enig idee, of iemand anders ervaringen met NLE x / Budget alles in 1?

Bvd
Volgens mij heb ik eerst het voorbeeld IP (10.240.34.1) gebruikt en daarna het route script gedraaid om het IP te updaten
Let wel op dat je de usg een aantal keer moet herstarten door de stroom er af te halen en ook je tv ontvanger echt helemaal uit moet zetten en dan op moet laten starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Comp User schreef op woensdag 29 april 2020 @ 22:56:
[...]

Ik gebruik gewoon 2 "domme" Netgear switches (GS105 resp. GS116), werkt perfect bij mij.
Heb het werkend gekregen zonder bridge, gewoon via een VLAN switch en managed switch met VLAN routering. Was best simpel achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:08
Medjai schreef op donderdag 30 april 2020 @ 10:18:
[...]

Volgens mij heb ik eerst het voorbeeld IP (10.240.34.1) gebruikt en daarna het route script gedraaid om het IP te updaten
Let wel op dat je de usg een aantal keer moet herstarten door de stroom er af te halen en ook je tv ontvanger echt helemaal uit moet zetten en dan op moet laten starten.
Klopt. Dit heb ik ook gedaan. Eerst voorbeeld IP. Dan kun je alle stappen doorlopen.
Om het next op adres daarna te vinden heb ik het volgende gedaan:

-SSH naar USG
-Sudo su
-show dhcp client leases

Gekeken naar interface eth0.4 , het router adres is next hop.

Wat mij nog niet gelukt is om het dynamisch te maken. Vandaag kreeg ik een update van Telfort. Je raad het al, next hop was veranderd..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xieoxer
vanputten80 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 19:46:
[...]

Klopt. Dit heb ik ook gedaan. Eerst voorbeeld IP. Dan kun je alle stappen doorlopen.

-SSH naar USG
-Sudo su
-show dhcp client leases

Wat mij nog niet gelukt is om het dynamisch te maken. Vandaag kreeg ik een update van Telfort. Je raad het al, next hop was veranderd..
Kun je niet dit script gebruiken: https://github.com/basmee...ster/update_iptv_route.sh
Ik gebruik dit script voor KPN, maar volgende mij doet dit precies zelfde wat jij zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
Xieoxer schreef op donderdag 30 april 2020 @ 20:01:
[...]

Kun je niet dit script gebruiken: https://github.com/basmee...ster/update_iptv_route.sh
Ik gebruik dit script voor KPN, maar volgende mij doet dit precies zelfde wat jij zoekt.
Staat ook op de USG, maar het lijkt alsof hij niet draait. Ik weet niet hoe ik moet controleren of de cronjob goed staat en het bestand uitvoerbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xieoxer
vanputten80 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 20:11:
[...]

Staat ook op de USG, maar het lijkt alsof hij niet draait. Ik weet niet hoe ik moet controleren of de cronjob goed staat en het bestand uitvoerbaar is.
Heb je task-scheduler aangemaakt in je config.gateway.json?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
Nee, hoe kan ik dat doen?

ik heb dit gedaan.

Stel een cronjob in zodat het script automatisch gestart wordt:

configure
set system task-scheduler task updateIPTVroute executable path /config/scripts/post-config.d/tvroute.sh
set system task-scheduler task updateIPTVroute interval 10m
commit
save
exit

EDIT: moeten deze regels in JSON komen?
Xieoxer schreef op donderdag 30 april 2020 @ 20:35:
[...]

Kun je dit runnen:
code:
1
2
configure
show system task-scheduler

En is de script executable?
code:
1
chmod +x /config/scripts/post-config.d/tvroute.sh
" Configuration under specified path is empty"

Denk dat het niet goed gegaan is, ik zal het nog eens doen.

[ Voor 43% gewijzigd door vanputten80 op 30-04-2020 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xieoxer
vanputten80 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 20:30:
Nee, niet dat ik weet...

ik heb dit gedaan.

Stel een cronjob in zodat het script automatisch gestart wordt:

configure
set system task-scheduler task updateIPTVroute executable path /config/scripts/post-config.d/tvroute.sh
set system task-scheduler task updateIPTVroute interval 10m
commit
save
exit
Kun je dit runnen:
code:
1
2
configure

code:
1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
Xieoxer schreef op donderdag 30 april 2020 @ 20:35:
[...]

Kun je dit runnen:
code:
1
2
configure

code:
1

EDIT
[ system task-scheduler ]
Restarting periodic command scheduler: cronStopping periodic command scheduler: cron.
Starting periodic command scheduler: cron.

Het lijkt nu goed te staan.
Dank

[ Voor 20% gewijzigd door vanputten80 op 30-04-2020 20:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xieoxer
vanputten80 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 20:48:
[...]

EDIT
[ system task-scheduler ]
Restarting periodic command scheduler: cronStopping periodic command scheduler: cron.
Starting periodic command scheduler: cron.

Het lijkt nu goed te staan.
Dank
No problem.
Ik die altijd via config.gateway.json:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
{
 "system": {
    "task-scheduler": {
      "task": {
        "iptv": {
          "executable": {
            "path": "/config/scripts/post-config.d/update_iptv_route.sh"
          },
          "interval": "15m"
        }
      }
    }
  }
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 12:14
ik heb hier een USG + switch 60w US-8 en cloudkey en ac lr liggen.
Zodra ik alles opstart kan ik gewoon inloggen op de USG met ubnt/ubnt
Vervolgens ga ik de cloudkey instellen en vraagt die cloudkey direct om het wachtwoord aan te passen.
Vervolgens een netwerkje gemaakt etc.

Echter kan ik niet meer inloggen in de USG. Zowel niet met ubnt/ubnt als het username/password van de cloudkey. klopt dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kerminator
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:40
NL_Scratch schreef op donderdag 30 april 2020 @ 23:02:
ik heb hier een USG + switch 60w US-8 en cloudkey en ac lr liggen.
Zodra ik alles opstart kan ik gewoon inloggen op de USG met ubnt/ubnt
Vervolgens ga ik de cloudkey instellen en vraagt die cloudkey direct om het wachtwoord aan te passen.
Vervolgens een netwerkje gemaakt etc.

Echter kan ik niet meer inloggen in de USG. Zowel niet met ubnt/ubnt als het username/password van de cloudkey. klopt dit?
Ook gehad. Bij mij kon ik om onverklaarbare reden inloggen met root/[eigen password]. 8)7

Trust me - I'm a lawyer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-09 09:06
Gisteren alles aan de praat gekregen met de handleiding van @Coolhva, super makkelijk :)
Nu moet ik dit weekend hetzelfde uitvoeren met 1 verschil telefonie van KPN.

Kan ik hiervoor de Experia Box op 1 van de poorten van de managed switch zetten als een ATA ? Of zijn er nog eventuele andere aanpassingen nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happy killer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:32
Ik heb het script van @Coolhva gebruikt voor mijn USG pro4 enkel hebben we nu sinds enkele dagen dat de TV constant bevriest en dan weer verder gaat. Een reboot van alle devices lost het helaas niet op .
Zijn er toevallig aanpassingen nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xieoxer
happy killer schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 10:05:
Ik heb het script van @Coolhva gebruikt voor mijn USG pro4 enkel hebben we nu sinds enkele dagen dat de TV constant bevriest en dan weer verder gaat. Een reboot van alle devices lost het helaas niet op .
Zijn er toevallig aanpassingen nodig?
Heb je IGMP snooping toevallig uit staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Imperial Guard schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 09:58:
Gisteren alles aan de praat gekregen met de handleiding van @Coolhva, super makkelijk :)
Nu moet ik dit weekend hetzelfde uitvoeren met 1 verschil telefonie van KPN.

Kan ik hiervoor de Experia Box op 1 van de poorten van de managed switch zetten als een ATA ? Of zijn er nog eventuele andere aanpassingen nodig?
Met de "handleiding" van KPN kan je de telefonie werkend krijgen in een VOIP device (https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/eigen-modem-instellen-en-gebruiken.htm). Je hoeft daarvoor niet af te wijken van de bekende handleiding.

Eventueel kan je ook gewoon het telefonie VLAN afsplitsen en direct naar de WAN poort van de ExperiaBox verbinden. Optie #1 is wel mooier.

[ Voor 5% gewijzigd door xh3adshotx op 01-05-2020 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happy killer
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:32
Xieoxer schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 10:21:
[...]

Heb je IGMP snooping toevallig uit staan?
IGMP Snooping staat aan op me switch. Dit is helaas nog geen Ubiquiti switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xieoxer
happy killer schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 10:26:
[...]

IGMP Snooping staat aan op me switch. Dit is helaas nog geen Ubiquiti switch.
Hmm. Ik heb op mijn Ubiquiti switch dit geactiveerd via config.properties:

code:
1
2
3
config.system_cfg.1=switch.igmp.header_checking=false
config.system_cfg.2=switch.vlan.4.igmp_snooping=true
config.system_cfg.3=switch.vlan.4.igmp_fastleave=true

Wellicht kun je op je eigen switch deze opties vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
xh3adshotx schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 10:22:
[...]

Met de "handleiding" van KPN kan je de telefonie werkend krijgen in een VOIP device (https://www.kpn.com/servi...nstellen-en-gebruiken.htm). Je hoeft daarvoor niet af te wijken van de bekende handleiding.

Eventueel kan je ook gewoon het telefonie VLAN afsplitsen en direct naar de WAN poort van de ExperiaBox verbinden. Optie #1 is wel mooier.
Kpn staat sinds kort toe om je eigen router te gebruiken. Vanaf dat moment kun je ook de VOIP/SIP (dus geen aparte vlan meer) gegevens van je telefonie-aansluiting op de KPN site opvragen. Daardoor kun je eigen VOIP/SIP apparatuur gebruiken en de ExperiaBox helemaal weghalen. Draait hier prima met een Fritz!box als voip/sip device.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xh3adshotx
Hermarcel schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 10:36:
[...]

Kpn staat sinds kort toe om je eigen router te gebruiken. Vanaf dat moment kun je ook de VOIP/SIP (dus geen aparte vlan meer) gegevens van je telefonie-aansluiting op de KPN site opvragen. Daardoor kun je eigen VOIP/SIP apparatuur gebruiken en de ExperiaBox helemaal weghalen. Draait hier prima met een Fritz!box als voip/sip device.
Dat is wat ik zeg bij optie 1 toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
xh3adshotx schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 10:39:
[...]

Thanks voor je reactie zijn er dan nog specifieke punten die ik moet doen? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xh3adshotx
Imperial Guard schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 10:44:
[...]

Thanks voor je reactie zijn er dan nog specifieke punten die ik moet doen? :)
In principe gewoon de handleiding van @Coolhva volgen zoals je gedaan hebt en dan bij KPN je SIP gegevens opvragen en invullen in je VOIP telefoon. Punt 3B hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
xh3adshotx schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 10:47:
[...]

In principe gewoon de handleiding van @Coolhva volgen zoals je gedaan hebt en dan bij KPN je SIP gegevens opvragen en invullen in je VOIP telefoon. Punt 3B hier.
Misschien vergeten te vermelden maar het gaan om zeg maar domme telefoons RJ11 die nu aan de Xperiabox hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
xh3adshotx schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 10:39:
[...]

wist ik niet zeker. En de link deed het niet. Sorry.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xh3adshotx
Imperial Guard schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 10:50:
[...]

Misschien vergeten te vermelden maar het gaan om zeg maar domme telefoons RJ11 die nu aan de Xperiabox hangen.
Dat maakt het niet makkelijker inderdaad. Het mooiste zou dan zijn om iets als de Cisco SPA112 te gebruiken om de telefoons aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
Hermarcel schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 11:01:
[...]
wist ik niet zeker. En de link deed het niet. Sorry.
Scherp, had nog niet door dat de link kapot was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
xh3adshotx schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 11:03:
[...]

Dat maakt het niet makkelijker inderdaad. Het mooiste zou dan zijn om iets als de Cisco SPA112 te gebruiken om de telefoons aan te sluiten.
Dan zou deze setup beter moeten werken.

NUT -> Unifi Flex Mini:
  1. Port 1 USG
  2. Port 1 Xperiabox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHankyPanky
Medjai schreef op donderdag 30 april 2020 @ 10:18:
[...]

Dit heb ik ook al geprobeerd, maar helaas werkte dit ook niet :-(. Sterker nog, na het laden van de config had ik ook geen internet meer. Wellicht verschilt de Telfort config toch tov de NLE x / Budget config?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHankyPanky
vanputten80 schreef op donderdag 30 april 2020 @ 19:46:
[...]

-SSH naar USG
-Sudo su
-show dhcp client leases

thnks, zal dit nog een keer proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 12:14
Kerminator schreef op donderdag 30 april 2020 @ 23:41:
[...]

Ook gehad. Bij mij kon ik om onverklaarbare reden inloggen met root/[eigen password]. 8)7
Hier een topic met het antwoord

https://community.ui.com/...-a587-f134ee271ffd?page=2

In the New Settings Menu these credentials are found in Settings -> Network Settings -> Device Authentication . Advanced Features do not need to be enabled to get this feature.

A short explanation. After adoption the devices use ssh key authentication by default, the changed credentials are due to a new key being generated. The simplest way to find these is to go to the settings and type "ssh authentication" into the search bar. the creds you are seeking will be on the "ssh authentication" page as "ssh username" and "ssh password"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xieoxer
theHankyPanky schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 11:43:
[...]

thnks, zal dit nog een keer proberen.
Zie berichten hierboven. Er is een automatische script die dit fix voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
Imperial Guard schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 11:07:
[...]

Dan zou deze setup beter moeten werken.

NUT -> Unifi Flex Mini:
  1. Port 1 USG
  2. Port 1 Xperiabox
Dat zou moeten werken zolang KPN een apart vlan blijft ondersteunen voor VoIP. Je moet namelijk wel alleen het VoIP vlan doorzetten naar de ExperiaBox, je kunt namelijk maar één pppoe sessie per aansluiting opzetten naar KPN. In het verleden moest de ExperiaBox ook soms even aan het internet om nieuwe sip gegevens op te halen, weet niet of dat nu nog zo is. Wat dat betreft zou het beter werken om gewoon een VoIP modem te gebruiken aangezien de ExperiaBox bedoelt is om álle taken op zich te nemen.

[ Voor 4% gewijzigd door xh3adshotx op 01-05-2020 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
xh3adshotx schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 15:25:
[...]

Dat zou moeten werken zolang KPN een apart vlan blijft ondersteunen voor VoIP. Je moet namelijk wel alleen het VoIP vlan doorzetten naar de ExperiaBox, je kunt namelijk maar één pppoe sessie per aansluiting opzetten naar KPN. In het verleden moest de ExperiaBox ook soms even aan het internet om nieuwe sip gegevens op te halen, weet niet of dat nu nog zo is. Wat dat betreft zou het beter werken om gewoon een VoIP modem te gebruiken aangezien de ExperiaBox bedoelt is om álle taken op zich te nemen.
Thanks voor je feedback!

Ik denk dat ik als eerste setup de Xperiabox als modem/router laat werken en daarachter de USG te plaatsen met de Cloudkey, switches, camera's en AP's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xh3adshotx schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 15:25:
Nu de gegevens voor VoIP bekend zijn en je al een jaar of zo niet eens VLAN 7 voor VoIP nodig hebt, maar gewoon alleen een werkende Internet verbinding via VLAN 6 zou zoiets toch niet meer voor mogen komen :?

Gewoon je SIP gegevens in een ATA knallen en die op je normale netwerk aansluiten en gaan met die banaan! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xieoxer
Heeft iemand DPI al werkend gekregen in combinatie met IPTV en internet vlan?
Pagina: 1 ... 14 ... 62 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van IPTV in combinatie met Ubiquiti. Algemene vragen over Ubiquiti horen thuis in [Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 of een los topic.