Yes, hier helaas ook het zelfde probleem icm KPN. Om de 5-10 minuten. Fast leave is enabled, geeft inderdaad iets verbetering, maar nog niet “Wife Accepted”Smitty-42 schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 16:40:
Plotseling stotterend beeld, frozen, zap-naar andere zender, etc.
Verbetering door fast-leave op switch te enablen
Sinds di 14 januari opeens stotterend beeld. Netwerk daarvoor al 23 dagen probleemloos werkend obv coolhva. Geen verandering aan mijn kant.
Herstart plus update firmware naar 4.0.80.10875 en controller update naar 5.11.50 geeft geen enkele verbetering.
De 'pauze-truc' werkte wel.
Iemand zelfde probleem? En betere oplossing?
Oplossing:
Heb IGMP Fastleave op de switch aangezet en probleem sterk minder. Na halve dag beetje switchen nog alleen licht stotteren in eerste ~5 seconden met soms de melding "zap naar andere zender".....
Setup:
XS4all -> NTU - USG3 - SW8 - [Devolo] - TPlink-SG108E - STB
Firmware op de switch en AP's van 4.0.66.10832 naar 4.0.80.10875
Controller naar 5.11.50 (van 5.11.46)
Heb de stappen om fastleave op de switch te enablen uitgeschreven voor de liefhebber. En zodat @Coolhva ook dit kan toevoegen aan zijn pages op github als hij wil.
Steps
0. Voorbereiding
- Enable IGMP snooping staat aangevinkt in de GUI bij de betrokken netwerken. in mijn geval elk netwerk.
- Het VLAN-ID voor het iptv netwerk is bekend. In mijn geval VLAN=40.
- Achterhaal het VLAN volgnummer [vlan #] dat de switch gebruikt, dit is niet het VLAN-ID...
- ssh naar de switch en login
Doorloop de volgende stappen om in de switch de igmp snooping configuratie te zien:
- 'telnet localhost <enter >'
- 'en <enter>'
- 'show igmp'
- 'show igmpsnooping VLAN-ID' -> "Fast Leave Mode................................ Disabled"
- 'exit'
- 'grep vlan /tmp/system.cfg' of: >Switch-8-60-US.v4.0.80# grep id /tmp/system.cfg
Het VLAN volgnummer [vlan #] staat bij "switch.vlan.[vlan #].id=[VLAN-ID]"
In mijn geval: "switch.vlan.3.id=40" en [vlan #] is voor VLAN-ID 40 dus 3
1. Maak een plain text-file “config.properties” met deze inhoud op de controller:
config.system_cfg.1=switch.vlan.[vlan #].igmp_snooping=true
config.system_cfg.2=switch.vlan.[vlan #].igmp_fastleave=true
Nb. beide entries zijn nodig, alleen fastleave werkt niet. Dit zet igmpsnooping en fast-leave voor [vlan #] op alle switches op de site aan.
2. Kopieer "config.properties" naar <unifi_base>/data/sites/site_ID
In geval controller op een unix: chown en chgrp naar unifi
3. Force Provision van de switch vanuit de GUI
4. Check:
- ssh naar de switch en login
Doorloop de volgende stappen om in de switch config te komen:
- 'telnet localhost <enter >'
- 'en <enter>'
- 'show igmp'
- 'show igmpsnooping VLAN-ID' -> "Fast Leave Mode................................ Enabled"
- 'exit <enter>' 3 maal exit om sessie af te sluiten
En natuurlijkvoor @hermanh @xbeam @Coolhva voor alle inspanning en mod van dit topic.
Smarthome - HomeAssistant | Zigbee2MQTT | Homekit | Philips Hue | Synology | Unifi