Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Verwijderd
Die gast heeft het druk dezer dagen haha..MsG schreef op donderdag 8 november 2018 @ 13:07:
[...]
Ja, iedereen heeft een betalingsherinnering aan de broek. Verder nog niks. Die curator is nog wel even bezig.
Ik heb nog even, dus wacht wel even af wat er nog in de inbox beland qua info.
Euhm, ja, dat had ik dus allang gedaanVanwege het feit dat u nog een actieve aansluiting bij EnergieFlex had ten tijde van het faillissement, was ook uw aansluiting overgedragen naar Innova Energie. Echter, blijkt nu uit onze administratie, dat u reeds bent overgestapt naar een andere leverancier. U kunt alle verdere berichtgeving vanuit ons dan ook negeren.
Wij hadden al een incasso klaar staan voor het eerste termijnbedrag, welke inmiddels is afgehouden van uw rekeningnummer. Hierbij willen wij u verzoeken om deze incasso te storneren.
Onze excuses voor het ongemak.
Met vriendelijke groet,
Wat dat betreft wel tevreden over Innova, hun reacties en de reactietijd.
Nu nog een reactie van de currator...
@ Nieuwe energieleverancier zoeken en die melden dat je afziet van de 14 dagen bedenktijd.
Er is geen enkele verplichting om 30 dagen klant te blijven bij Innova. : Fake News.
Je aansluiting is tm 1 november geblokkeerd geweest.
Daarna niet meer; je bent gewoon vrij om onmiddelijk over te stappen
@ Als gevolg daarvan had ik vandaag van Innova een heldere, duidelijke en zeer gedetailleerde eindafrekening . Het betrof een dag : 1 november.
@ Zij kondigen aan om 23 november mij de maandtermijn minus 1 dag verbruik te gaan retourneren.
Maar ja, die incasso had ik natuurlijk ook al geblokkeerd.
@ Zo gauw er een eindafrekening van EnergieFlex komt toch ook maar een vordering indienen bij de curator...
Zal hij hier meelezen...
Ach, nu mogen we nogmaals alles indienen en als ik de bedragen uit de mail zo zie krijgen we gewoon € 0,00 terug.
Ik blijf het slecht vinden dat hier vanuit de overheid niets voor geregeld is. Ik snap het best dat ze niks voor winkels e.d. regelen, maar bij zoiets als dit met een energieleverancier zijn er zo ontzettend veel mensen gedupeerd. Plus dat gas en/of elektra ook voor (denk ik) 99% verplicht afgenomen wordt.
Gestorneerde bedragen worden verrekend met de eindnota.
Vorderingen moeten hier ingediend worden: https://www.crediteurenlijst.nl/
Ik ga denk ik toch maar de 75 euro welkomstbonus indienen als claim, ook al vervalt die volgens de e-mail.
[ Voor 46% gewijzigd door Soldaatje op 09-11-2018 17:14 ]
Verwijderd
Naar zowel de curator, zakelijk@energieflex en de klantenservice (als daar überhaupt nog iemand aan het werk is)
Mag je alles dan nog een keer gaan indienen
Maar goed, ik ga niet de moeite doen voor een paar euro om dit weer in te gaan vullen bij crediteurenlijst.nl
2x MT Venus 2.0 5.12kWh V153 CT003 V117 15x Enphase IQ7A 15x Junko solar 435wh panels
Waar staat dat ze vervallen dan? Nou je krijgt het vast niet, maar je kunt wel een vordering indienen toch? In de klantinformatie staat namelijk het volgende:Soldaatje schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 17:04:
welkomstbonussen vervallen
...
Ik ga denk ik toch maar de 75 euro welkomstbonus indienen als claim, ook al vervalt die volgens de e-mail.
4. Krijg ik mijn welkomstbonus nog uitbetaald?
Als gevolg van het faillissement van FlexEnergie kan deze welkomsbonus niet meer worden uitbetaald. U heeft zodoende een vordering op FlexEnergie die u via www.crediteurenlijst.nl kunt indienen.
Ja interessante gedachte.. is het wel een vordering waarvoor je "achteraan zou moeten sluiten"?jan_oniem schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 16:48:
Ik begrijp die vordering eigenlijk niet. Alsof je af zou zien van een teveel betaald voorschot volgens de eindnota, wanneer je géén vordering indient.
hier staat nl. https://www.consumentenbo...ent/faillissement-rechten
Als je iets dat jouw eigendom is bij een failliet bedrijf hebt staan, bijvoorbeeld voor reparatie, mag je dit gewoon ophalen.
Alleen is dat wat lastig als mijn eigendom in principe giraal geld is.
Naar het kantoor van EF gaan en spullen toe eigenen om te verkopen4-systeembeheer schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 17:21:
[...]
Ja interessante gedachte.. is het wel een vordering waarvoor je "achteraan zou moeten sluiten"?
Als je iets dat jouw eigendom is bij een failliet bedrijf hebt staan, bijvoorbeeld voor reparatie, mag je dit gewoon ophalen.
Daarom wordt het een vordering genoemd. Geld is geen eigendom.4-systeembeheer schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 17:21:
[...]
Ja interessante gedachte.. is het wel een vordering waarvoor je "achteraan zou moeten sluiten"?
Dat het dus vervalt op de eindnota.dragon2 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 17:18:
[...]
Waar staat dat ze vervallen dan? Nou je krijgt het vast niet, maar je kunt wel een vordering indienen toch? In de klantinformatie staat namelijk het volgende:
4. Krijg ik mijn welkomstbonus nog uitbetaald?
Als gevolg van het faillissement van FlexEnergie kan deze welkomsbonus niet meer worden uitbetaald. U heeft zodoende een vordering op FlexEnergie die u via www.crediteurenlijst.nl kunt indienen.
Ik heb de claim ingediend.
Staat gewoon in de klanteninformatie. Vraag 11.Nachtschade schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 17:02:
Flinke mail van de curator. Nog steeds geen bericht over wat ze met de storneringen gaan doen. Jammer weer.
Inmiddels ook de mail van de curator ontvangen, verteld eigenlijk weinig behalve dat als je geld krijgt dat je naar die website moet gaan.Soldaatje schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 17:04:
Schuld is 10 tot 20 miljoen euro, welkomstbonussen vervallen.
Gestorneerde bedragen worden verrekend met de eindnota.
Vorderingen moeten hier ingediend worden: https://www.crediteurenlijst.nl/
Ik had ze een eindafrekening gestuurd wellicht dat ze me daarom terug mailde.
Zou je niet al te druk maken over de storneringen en "aanmaningen" EF MAG niets aanmanen want falliet alles ligt bij de curator.
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Even lezen mensen:Verwijderd schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 17:09:
Ik heb maar meteen weer een mail gestuurd, dat ik nu de eindafrekening wil zien.
Naar zowel de curator, zakelijk@energieflex en de klantenservice (als daar überhaupt nog iemand aan het werk is)
Mag je alles dan nog een keer gaan indienen
"7. Krijg ik nog een eindafrekening voor de energielevering door FlexEnergie? De curator heeft met een derde afspraken kunnen maken over het opstellen van de eindafrekeningen. In de komende maanden zullen de eindafrekeningen worden opgesteld en aan alle klanten van FlexEnergie worden verzonden. "
Dan kun je het weer als vordering indienen samen met de welkoms bonus. Voor de vorm uiteraard
[ Voor 6% gewijzigd door Simpel78 op 09-11-2018 19:18 ]
Verwijderd
ik ben van mening dat ik,net als velen hier,nog een flink bedrag te vorderen heb van energieflex gezien de hoge voorschotbedragen en het weinige gebruik.Ik kan nu een vordering indienen bij de curator met "inclusief onderliggende bewijsstukken" .Ik neem toch aan dat een excelsheet geen bewijsstuk is hier heb ik toch een eindafrekening voor nodig?Deze kan getuige de mail van de curator nog wel enige maanden op zich laten wachten.Dan rijst automatisch de vraag "tot wanneer kan ik mijn vordering indienen?"
Dit kan ik ook nergens terugvinden.
iemand slimmer als mij ?
In jouw geval moet je inderdaad wachten op de eindafrekening, dan weet je precies wat de vordering is. Dat zal nog wel een paar weken, maanden kunnen duren helaas.Verwijderd schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 19:26:
Ik heb de mail en de klanteninfo van de curator zo goed mogelijk doorgelezen maar begrijp toch heel veel nog niet.Misschien heb ik ergens iets gemist dan graag een onderbouwend antwoord.
ik ben van mening dat ik,net als velen hier,nog een flink bedrag te vorderen heb van energieflex gezien de hoge voorschotbedragen en het weinige gebruik.Ik kan nu een vordering indienen bij de curator met "inclusief onderliggende bewijsstukken" .Ik neem toch aan dat een excelsheet geen bewijsstuk is hier heb ik toch een eindafrekening voor nodig?Deze kan getuige de mail van de curator nog wel enige maanden op zich laten wachten.Dan rijst automatisch de vraag "tot wanneer kan ik mijn vordering indienen?"
Dit kan ik ook nergens terugvinden.
iemand slimmer als mij ?
In mijn geval gaat het alleen om de welkomstbonus, die bij voorbaat als vordering gezien kan worden staat in de informatie pdf, dus die kan ik al indienen, heb 50 euro gestorneerd dus ik zal op de jaarnota een schuld hebben van rond dat bedrag, wellicht nog meer als mijn voorschot te laag was. Dus ik zal waarschijnlijk moeten betalen aan EF. De welkomstbonus heb ik al wel ingediend (nutteloos waarschijnlijk maar toch maar geprobeerd). Het zou niet moeten uitmaken wie het eerst indiend en wie als laatst, het geld is er toch niet, en als je geluk hebt krijg je een paar euro terug over een jaar of zo, het is triest maar zo gaat het.
Oh damn! Ik wist helemaal niet dat we als klant vooruit betaalden. Dan heeft de blokkade van incasso die ik rond 20 oktober heb ingesteld helemaal geen nut gehad10. Worden er door FlexEnergienog bedragen van mijn bankrekening afgeschreven?
Nee, de automatische incasso voor de levering van energie voor de maand oktober 2018 is eind september 2018 afgeschreven, zodat de curator geen bedragen van uw bankrekening zal meer zal laten afschrijven.
edit:
@hieronder: zou zomaar kunnen
[ Voor 3% gewijzigd door temp00 op 09-11-2018 19:56 ]
♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch ♠
Verwijderd
Misschien ligt dat wel aan het onderschrift van je gebruikersnaam !!!!temp00 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 19:50:
[...]
Oh damn! Ik wist helemaal niet dat we als klant vooruit betaalden. Dan heeft de blokkade van incasso die ik rond 20 oktober heb ingesteld helemaal geen nut gehad. Vandaar dus ook dat ik nog steeds geen aanmaning oid heb ontvangen. Ik heb nu wel spijt dat ik voor het faillissement niet heb gestorneerd.
(is sowieso al niet mogelijk gezien de schuldenlast)
Verwijderd
Ik ga mijn tijd er verder niet aan verdoen, de kans dat wij als consumenten nog geld zien is vrij klein als je het mij vraagt. Vraag me af in hoeverre een vordering de kans vergroot.
Voor nu laat ik het erbij. Het is warm thuis en het bedrag na de stornering is minimaal, fijn weekend allen:)
Dat leest als 'we gaan kijken hoeveel wij nog van u tegoed krijgen op basis van de eindafrekening' en dat ze de storneringen daarmee gaan verminderen.Dit betekent dat u – in het kader van de eindafrekening – mogelijk nog een bedrag aan FlexEnergie moet betalen. Over deze betaling zult u binnen afzienbare tijd nader worden geïnformeerd.
De hamvraag is dan natuurlijk of het verrekenen van de bonus met de eindafrekening in dit geval wettelijk toegestaan is. Ik schat in dat het mag i.v.m. de eerder aangehaalde artikelen uit de Faillissementswet, maar 100% zeker weten we het pas als de curator me voor de rechter sleept voor deze paar tientjes...
Ik zal in ieder geval na de "officiële" eindafrekening een vordering indienen voor het deel van de bonus dat ik nog tegoed heb, zodat mijn standpunt duidelijk is.
11. Ik heb een voorschottermijn gestorneerd en daarvoor een herinnering en/of eenMrAcid schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 18:30:
[...]
Staat gewoon in de klanteninformatie. Vraag 11.
aanmaning ontvangen, wat nu?
Indien u afgelopen dagen een door FlexEnergie geïncasseerde voorschottermijn heeft
gestorneerd, heeft u de levering van energie voor de desbetreffende maand niet voldaan.
Dit betekent dat u – in het kader van de eindafrekening – mogelijk nog een bedrag aan
FlexEnergie moet betalen. Over deze betaling zult u binnen afzienbare tijd nader worden
geïnformeerd.
En toch staat het er raar...ik lees het op meerdere manieren en kan nou niet vaststellen wat juist is:
1) ik heb nu september en oktober niet voldaan door deze te storneren en die moet ik binnenkort alsnog betalen zodat ze de eindafrekening op kunnen stellen omdat er anders, in mijn geval, maar 10 maanden betaald zijn ipv 12 (en nog meer geld binnen halen om aan de belastingdienst te schenken)
2) als uit de eindafrekening blijkt dat je na het storneren nog moet betalen krijg je bericht en moet je dit alsnog doen
3) als uit de eindafrekening blijkt dat je na het storneren nog steeds een vordering op EF hebt mag je het houden
Dat is wel een goede vraag eigenlijk, als ze zien dat je nog moet betalen dan zullen ze dat gaan innen, maar als je geld tegoed hebt dan mag je een vordering indienen.Annie24 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 21:34:
[...]
11. Ik heb een voorschottermijn gestorneerd en daarvoor een herinnering en/of een
aanmaning ontvangen, wat nu?
Indien u afgelopen dagen een door FlexEnergie geïncasseerde voorschottermijn heeft
gestorneerd, heeft u de levering van energie voor de desbetreffende maand niet voldaan.
Dit betekent dat u – in het kader van de eindafrekening – mogelijk nog een bedrag aan
FlexEnergie moet betalen. Over deze betaling zult u binnen afzienbare tijd nader worden
geïnformeerd.
En toch staat het er raar...ik lees het op meerdere manieren en kan nou niet vaststellen wat juist is:
1) ik heb nu september en oktober niet voldaan door deze te storneren en die moet ik binnenkort alsnog betalen zodat ze de eindafrekening op kunnen stellen omdat er anders, in mijn geval, maar 10 maanden betaald zijn ipv 12 (en nog meer geld binnen halen om aan de belastingdienst te schenken)
2) als uit de eindafrekening blijkt dat je na het storneren nog moet betalen krijg je bericht en moet je dit alsnog doen
3) als uit de eindafrekening blijkt dat je na het storneren nog steeds een vordering op EF hebt mag je het houden
Ik lees er uit dat éérst een eindafrekening wordt gemaakt en daarna wordt bepaald of leveringen zijn voldaan.
Op de website van Energieflex staat overigens nu:
Uiterlijk rond 1 februari 2019 wordt er door EnergieFlex/curator een eindafrekening gemaakt. Daarin staat hoeveel energie je precies hebt gebruikt sinds de laatste jaarafrekening of de start van je contract
Mag je storneren? JA (ook al is faillissement uitgesproken)
Zie artikel: http://www.openaccessadvo...VenO_2005_016_001_001.pdf
In het kort komt het er op neer dat een incasso een voorwaardelijke betaling is, pas als de storneringstermijn verstreken is dan kan het bedrijf definitief over het geld beschikken.
Advies: Als je nog kunt storneren dun dat dan zo snel mogelijk.
Gaat de curator het voorschot nog opeisen? Nee. (als na de eindafrekening blijkt dat u te weinig voorschot heeft betaald, dan dient dit uiteraard wel betaald te worden)
Bron: zie artikel 11 van https://gallery.mailchimp...ie_klantinformatie.02.pdf
Kan het energiecontract met Innova direct opgezegd worden zonder boete? Ja
Bron artikel 3 lid 1 van https://wetten.overheid.nl/BWBR0033394/2013-04-01
Advies: zorg dat dit binnen 2 weken gebeurd (voor 14-11-2018)
Zelf zit ik via homestroom bij Greenchoice en na een telefoontje waarbij middels een bandopname is bevestig dat ik afzie van de wettelijke 14 dagen bedenktermijn is het energiecontract de volgende dag gaan lopen.
Ik wil op dit forum nog wel even kwijt dat ik vind dat de consumentenbond zwaar in gebreke blijft.
Zij adviseren om niet te storneren zonder een goede onderbouwing en ze zeggen dat je een opzegtermijn hebt van 30 dagen wat mijn inziens ook niet correct is. Mochten hierdoor mensen in problemen komen dan zou ik ze daar aansprakelijk voor stellen.
Daarnaast maak ik mij zorgen over de hele afhandeling en dat is niet zo zeer voor mij zelf omdat mijn vordering zeer klein zal zijn.
Maar wat gaat gebeuren als blijkt dat een consument teveel voorschot heeft betaald en in feite is ca 2/3 van dit voorschot belasting. Gaat dan de curator het bedrag bij de belastingdienst terug vorderen en aan andere schuldeisers (=banken) terug betalen waarna er niks meer over is voor de consument?
De consument moet belasting betalen en de energieleverancier is slechts een doorgeefluik.
Net zoals mijn bedrijf een doorgeefluik is voor de BTW afdrachten. Zodra ik een factuur stuur moet ik per periode de BTW afdragen (zelfs als het geld van de factuur nog niet binnen is)
.
Nee.MrAcid schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 18:30:
[...]
Staat gewoon in de klanteninformatie. Vraag 11.
lees het forum, hier is al veel over geschreven.Jessy1604 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 15:21:
Ik heb de laatste termijn ook gestorneerd en een betaalverzoek ontvangen. Wat doen jullie als je een aanmaning met extra kosten krijgt?
Verwijderd
Als niet verzonden beschouwen. Tot dat de eindafrekening binnen is.Jessy1604 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 15:21:
Ik heb de laatste termijn ook gestorneerd en een betaalverzoek ontvangen. Wat doen jullie als je een aanmaning met extra kosten krijgt?
En daarna maar eens kijken wie van wie geld zou moeten krijgen.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2018 15:40 ]
Verwijderd
Als er na de eind afrekening vaststaat dat ze geld te goed hebben gewoon betalen. Ze hebben immers geleverd.Jessy1604 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 16:05:
En als er dan daarna nog een aanmaning komt met nog hogere kosten?
Maar eerst even de vorderingen van het door hun geëiste bedrag afhalen.
Verwijderd
1: Mij is nu nog niet duidelijk of bij de eindafrekening de welkomstbonus verdisconteerd gaat worden; dus met andere woorden: als je nog geld dient te voldaan, kan je dan aangeven een nieuwe eindafrekening te krijgen met aftrek van de welkomstbonus.
2: moeten gestorneerde bedragen alsnog terugbetaald worden, ook al krijg je nog geld terug van energieflex?
Verwijderd
De betaling is van jou naar hun.
Een terug betaling is van hun naar jou.
Aangezien de eerste niet is geweest, kan automatisch de 2de ook niet.
Waarom zou je ze terug betalen. Je eindafrekening geeft straks aan.
A. Uw heeft te weinig betaald, graag het volgende bedrag richting de curator over maken.
B uw heeft te veel betaald. Uw kunt uw vordering hier indienen
Wanneer ik te weinig heb betaald, en ik moet bv nog 400 betalen dan verreken ik die welkomstbonus zelf wel even.
Maar dat is mijn mening
Wat ik alleen niet weet mbt indienen van de vordering, is of het verstandig is om uit te gaan van een eigen berekening (ik heb een slimme meter en dus maandelijks verbruik gespecificeerd in kosten, dus dat is niet zo moeilijk), of dat ik gewoon kan wachten op de eindafrekening welke ik kan controleren en vervolgens indienen als 'bewijs'. Ik zie dat sommigen al een vordering hebben verstuurd naar de aangegeven website (of als je eerder direct had gemaild moet je dat alsnog doen), maar is het niet makkelijker om gewoon de eindafrekening af te wachten?
De curator zal ongetwijfeld zijn eindnota afwachten en checken of de vordering juist is.
Ik las ergens dat een externe partij is ingehuurd voor het opmaken van de eindafrekeningen.
Is het zinvol (raadzaam) om mijn betaling aan Innova direct te storneren?
Of krijg ik mijn te veel betaalde bedrag netjes terug van Innova?
Sorry, maar ik heb geen enkel vertrouwen meer in een onbekendere maatschappij....
Ik vind het trouwens te gek voor woorden dat Kassa, Radar of welk Nederlands programma dat op moet komen voor de consument geen enkel aandacht schenk aan gedupeerde consumenten zoals wij !!
Consumentenbond : shame on you want die slaan de plank helemaal mis!!
Weet ik meteen dat ik daar ook geen lid van hoeft te worden.
Ik twijfel hier inderdaad ook over. Ik wil eigenlijk het liefste gewoon die vordering indienen met de eindafrekening erbij. Echter, als het nog maanden gaat duren voordat we die krijgen..Daverius schreef op zondag 11 november 2018 @ 13:21:
Die eindafrekening is best interessant. Enerzijds zal de curator deze zo spoedig mogelijk willen opstellen om tegoeden te innen tbv schuldeisers en anderzijds zullen er genoeg mensen zijn die deze eindafrekening zullen gebruiken om als schuldeiser een teveel betaald bedrag terug te vragen. De curator heeft echter het voordeel dat hij het eerste (neem ik aan) af kan dwingen maar geen garantie kan geven voor het tweede.
Wat ik alleen niet weet mbt indienen van de vordering, is of het verstandig is om uit te gaan van een eigen berekening (ik heb een slimme meter en dus maandelijks verbruik gespecificeerd in kosten, dus dat is niet zo moeilijk), of dat ik gewoon kan wachten op de eindafrekening welke ik kan controleren en vervolgens indienen als 'bewijs'. Ik zie dat sommigen al een vordering hebben verstuurd naar de aangegeven website (of als je eerder direct had gemaild moet je dat alsnog doen), maar is het niet makkelijker om gewoon de eindafrekening af te wachten?
Ik heb een vordering ingediend voor:Nachtschade schreef op zondag 11 november 2018 @ 17:29:
[...]
Ik twijfel hier inderdaad ook over. Ik wil eigenlijk het liefste gewoon die vordering indienen met de eindafrekening erbij. Echter, als het nog maanden gaat duren voordat we die krijgen..
- De welkomstbonus
- Het bedrag zoals volgt uit de door EnergieFlex op te stellen en door klant goed te keuren eindafrekening, voorlopig bepaald op een vordering van klant op EnergieFlex van circa XX euro (dit is je eigen berekening)
De stornering van termijnen bij Energieflex was een overweging ivm maandelijkse overschotten (tegoed bij EF). Maar om Innova te storneren, dat lijkt me niet nodig. 1 November was de ingangsdatum bij Innova en in de loop van november zijn er genoeg mensen die per direct zijn overgestapt. Het is goed om dit in de gaten te houden, maar je hebt een x aantal dagen energie van hun geleverd gekregen en het verschil aan teveel betaalde voorschot kun je gewoon terug verwachten. Mocht dat niet het geval zijn, dan zullen er wel meer mensen op dit forum in dezelfde situatie zitten en bespreekbaar maken.cejean schreef op zondag 11 november 2018 @ 17:21:
Ben van Innova direct overgestapt naar green choice.
Is het niet veel slimmer om te eindafrekening af te wachten alvorens je die vordering invult?kjast schreef op maandag 12 november 2018 @ 04:20:
[...]
Ik heb een vordering ingediend voor:
- De welkomstbonus
- Het bedrag zoals volgt uit de door EnergieFlex op te stellen en door klant goed te keuren eindafrekening, voorlopig bepaald op een vordering van klant op EnergieFlex van circa XX euro (dit is je eigen berekening)
Op dit moment kan je enkel een schatting maken van je vordering en heb je geen feitelijk bedrag (behalve je welkomsbonus natuurlijk).
Of upload je een nieuw fomulier als je straks de eindafrekening krijgt?
Absoluut niet storneren, dat levert alleen maar extra werk voor jezelf op.cejean schreef op zondag 11 november 2018 @ 17:21:
Ben van Innova direct overgestapt naar green choice.
Sorry, maar ik heb geen enkel vertrouwen meer in een onbekendere maatschappij....
Als alles rond is met de overstap naar GreenChoice zal je netjes een eindafrekening krijgen van Innova waarbij je teveel betaalde voorschot terugbetaald zal worden.
[ Voor 30% gewijzigd door Wootism op 12-11-2018 14:48 ]
Waarom zou de curator tijd en geld steken in het opmaken van eindafrekeningen als dat niet in het voordeel van de boedel is?
Overigens is GreenChoice hiervoor in het verleden (>10 jaar terug) op de vingers getikt. Mensen die geld moesten bijbetalen kregen de rekening kort na overstappen, mensen die terug moesten krijgen konden lang op hun eindafrekening wachten.
Ja dat vroeg ik me ook af inderdaad. Best kans dat de curator alle storneringsgevallen alsnog als losse kwesties behandeld, dus wèl het doorzetten van de eis tot betaling van de maandbedragen conform contract, maar het niet vereffenen middels de eindafrekening, want eindafrekenen kost EnergieFlex voor vele klanten juist geld._JGC_ schreef op maandag 12 november 2018 @ 14:58:
Die eindrekening is ook nog maar zien of die er gaat komen. Er is een kleine groep die gestorneerd hebben, die hebben hun schade beperkt of moeten straks nog bijbetalen. Het gros heeft echter nog geld tegoed van EF.
Waarom zou de curator tijd en geld steken in het opmaken van eindafrekeningen als dat niet in het voordeel van de boedel is?
Overigens is GreenChoice hiervoor in het verleden (>10 jaar terug) op de vingers getikt. Mensen die geld moesten bijbetalen kregen de rekening kort na overstappen, mensen die terug moesten krijgen konden lang op hun eindafrekening wachten.
Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn
Ik kreeg trouwens vandaag tot twee keer toe een mail van Energieflex als reactie op mijn bericht van twee weken terug naar aanleiding van de aanmaning van de twee gestorneerde bedragen en daarin stond niets meer dan een verwijzing naar de mail van de curator die we afgelopen vrijdag kregen. Zinloos, maar goed.
In mijn ogen heeft de curator wel baat bij het opstellen van deze eidafrekeningen. Als blijkt dat klanten te weinig voorschot hebben betaald t.o.v. het daadwerkelijke verbruik, zal hij dit alsnog innen bij de klanten. Heb je een tegoed, dan kun je een vordering indienen, hier zie je vrijwel zeker niets meer van terug.
Persoonlijk heb ik ook 2 termijnen gestorneerd en wacht rustig op de eindafrekening, ook al duurt dit nog een tijdje. Vervolgens dien ik de vordering in bij het in de e-mail van de curator opgegeven e-mailadres.
Ik heb vanmorgen mijn eindafrekening binnengekregen. 🎉
Toch €800,- die ik dien te vorderen via crediteurenlijst... fors meer dan mijn eigen berekening. Ben benieuwd wat ik er van terug krijg....
[ Voor 45% gewijzigd door Wootism op 13-11-2018 08:18 ]
Knip. Ik lees scheefWootism schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 08:15:
Sneller dan verwacht!
Toch €800,- die ik dien te vorderen via crediteurenlijst... fors meer dan mijn eigen berekening. Ben benieuwd wat ik er van terug krijg....
[ Voor 19% gewijzigd door SeatRider op 13-11-2018 09:09 ]
Nederlands is makkelijker als je denkt
Die reactie lijkt dus in tegenspraak met wat SeatRider schrijft. Die heeft immers geld tegoed, maar krijgt wél een afrekening.SeatRider schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 08:25:
[...]
Ik heb dus niks gekregen van ze. Zou me niks verbazen als ze alleen de eindafrekeningen sturen van klanten waar nog iets te halen is, niet waar er iets terug te geven valt
They said it couldn't happen here.... And it didn't
Staat er nog info verder op de afrekening waar de andere hier iets mee kunnen?Wootism schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 08:15:
Sneller dan verwacht!
Of zou je hem (gecensureerd) willen uploaden?
Wel mooi dat er wat schot in de zaak zit!
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Nee niks speciaals.basvn schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 08:43:
[...]
Staat er nog info verder op de afrekening waar de andere hier iets mee kunnen?
Of zou je hem (gecensureerd) willen uploaden?
Wel mooi dat er wat schot in de zaak zit!
Precies dezelfde opmaak en inhoud als de eindnota van vorig jaar.
De mail zelf:
Beste heer Wootism,
Tot en met 31 oktober 2018 heb je energie ontvangen van EnergieFlex. Hierbij ontvang je de eindnota voor je energieverbruik tot en met 31 oktober 2018.
Heb je een vordering op EnergieFlex in verband met een openstaande teruggave, welkomstbonus of teveel betaalde termijnbedragen? Dan kun je die vordering indienen via de crediteurenlijst. Voor een uitgebreide lijst met vragen en antwoorden over de afhandeling van het faillissement van EnergieFlex verwijzen we je door naar de klantinformatie.
Voor overige vragen omtrent het faillissement kun je een mail sturen naar de curator.
Met vriendelijke groet,
Willem Jan van Andel
Curator EnergieFlex
Heb je nog vragen?
Neem contact met ons op via klantenservice@energieflex.nl.
- kan je maar 1 bestand toevoegen of meerdere? (Ik heb namelijk 8 bestandjes)
- kan je je indiening/vordering nog wijzigen? Dit als de eindafrekening afwijkt van mijn berekening.
Verwijderd
Die acht bestanden kan je toch mergen in een enkel PDF bestand? Doe je er een begeleidend schrijven bij dat alle info in dat bestand staat. Mocht er iets veranderen dan kan je dat altijd aangeven met een nieuw schrijven en bestand.Annie24 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 10:13:
Heeft iemand al de vordering ingediend bij dat crediteurenlijst? Ik vraag me wat af...
- kan je je indiening/vordering nog wijzigen? Dit als de eindafrekening afwijkt van mijn berekening.
U kunt meerdere bewijsstukken uploaden met ieder een omvang tot ca. 2 MB. Wilt u meer stukken uploaden? Klik dan opnieuw op de knop hiernaast of log later in en ga naar [Dossier bekijken] bovenaan de pagina en selecteer dan de vordering waaraan u stukken wilt toevoegen.Annie24 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 10:13:
Heeft iemand al de vordering ingediend bij dat crediteurenlijst? Ik vraag me wat af...
Je kan gewoon meerdere bestanden uploaden.Annie24 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 10:13:
Ik heb afgelopen vrijdag mijn vordering al ingediend, op basis van de eerder genoemde Excel sheet. Zojuist de eindafrekening ontvangen, blijk ik toch een stuk meer terug te moeten krijgen. Ik heb de bestanden die ik vrijdag heb geupload verwijderd, en deze nieuwe eindafrekening erin gezet, en het bedrag van mijn vordering naar boven bijgesteld. Ze vragen wel om een reden van wijziging ;-)
Kun je wellicht nog een deel van je betalingen storneren?Wootism schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 08:15:
Sneller dan verwacht!
Heb enkel het laatste voorschot kunnen storneren. Dit bedrag heb ik vervolgens netjes afgetrokken van het Eindnota-bedrag en ingediend op de crediteurenlijst.celshof schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 10:53:
[...]
Kun je wellicht nog een deel van je betalingen storneren?
De curator zal een zo groot mogelijke boedel willen voor de schuldeisers. Dus een eindafrekening vind ik minder logisch dan incasso-aanmaningen voor m'n gestorneerde maandbedragen en bij geld terug van EnergieFlex achteraan sluiten in de rij schuldeisers.Nachtschade schreef op maandag 12 november 2018 @ 17:49:
Maar de curator heeft slechts tot taak om alles financieel af te handelen met inachtneming van de wettelijke regels. Het zal de curator verder niet boeien waar het eventuele geld precies naar toe gaat.
Ik kreeg trouwens vandaag tot twee keer toe een mail van Energieflex als reactie op mijn bericht van twee weken terug naar aanleiding van de aanmaning van de twee gestorneerde bedragen en daarin stond niets meer dan een verwijzing naar de mail van de curator die we afgelopen vrijdag kregen. Zinloos, maar goed.
Maar ik hoop toch gewoon op een eindafrekening.
Verwijderd
De curator zal goed weten wat er wel en niet juridisch haabaar is. Het ontbreken van verdere aanmaningen is voor mij teken dat betaling van gestorneerde bedragen juridisch alleen kan worden afgedwongen als o.b.v. een eindafrekening nog een bedrag moet worden betaald door de klant.
Waar baseer je dat op?MsG schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 12:48:
[...]
De curator zal een zo groot mogelijke boedel willen voor de schuldeisers.
Dat is juist dè essentie van een curator:
Wikipedia: Curator (juridisch)Indien een rechtspersoon of een natuurlijk persoon niet langer aan zijn/haar betalingsverplichtingen kan voldoen (insolvent is), kan de rechtbank het faillissement uitspreken. Daarbij wordt door de rechtbank een curator benoemd. Deze dient in het belang van de schuldeisers de failliete boedel te liquideren en binnen de mogelijkheden en wettelijke regelingen, zo mogelijk, schuldeisers een uitkering te doen toekomen. In dit geval staat de curator niet aan de kant van de gefailleerde, maar aan de kant van de schuldeisers. Hij behartigt dan ook hun belangen. In een Wettelijke Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP) treedt de bewindvoerder op als beheerder van de goederen die tot de boedel behoren.
https://www.amsadvocaten....llissement-en-de-curator/De voornaamste taak van de curator is het liquideren (afwikkelen) van de onderneming en het verzamelen van zoveel mogelijk geld waarmee (een deel van) de vorderingen van de schuldeisers kunnen worden voldaan. Om actief te verzamelen, zal de curator de inventaris en voorraden van de onderneming verkopen. Als dit mogelijk is, zal hij deze activa verkopen in het kader van een doorstart zodat hij ook een bedrag kan vragen voor de resterende goodwill van het bedrijf. Ook zal de curator de openstaande debiteuren zoveel mogelijk proberen te innen, soms via inschakeling van een advocaat.
Overigens de mensen die al een eindafrekening hebben, hebben jullie je vordering eerder al gemaild met mooie papieren? Ik heb mijn storneringen nergens echt verantwoord, maar wel meteen verzocht om een eindafrekening. Geen idee of het in stappen gaat, of dat wellicht de mensen die de best juridische toon aansloegen de aandacht van de curator kregen :-P.
[ Voor 38% gewijzigd door MsG op 13-11-2018 13:20 ]
Ik heb iig niet een digitale eindafrekening. Of er vanavond iets in de brievenbus ligt is afwachten.J-roenn schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 12:48:
ik heb helaas nog geen eindafrekening mogen ontvangen, heeft iedereen die deze wel heeft gehad hem op hetzelfde tijdstip gekregen?
Daar staat dus niets over de stelling dat een curator een zo groot mogelijke boedel zou willen creëren alvorens hij deze gaat verdelen onder de schuldeisers.MsG schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 13:16:
[...]
Dat is juist dè essentie van een curator:
[...]
Een curator doet niets anders dan de financiële zaken afhandelen van een failliet bedrijf, daar hoort innen van vorderingen ook bij maar het is niet zo dat een curator redeneert dat nu een belastingdienst preferent schuldeiser is hij moet proberen om geld te innen van een klanten waar ze uiteindelijk weer een vordering op krijgen die ze kunnen weggooien omdat de curator heeft gezorgd dat het allemaal naar de belastingdienst is gesluisd.
Daarmee wil ik niet zeggen dat dat niet zou kunnen gebeuren in de praktijk maar het zal niet het uitgangspunt van een curator zijn.
Namens de schuldeisers ja. Niet namens het failliete bedrijf. Een significant verschil.Nachtschade schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 13:22:
[...]
Daar staat dus niets over de stelling dat een curator een zo groot mogelijke boedel zou willen creëren alvorens hij deze gaat verdelen onder de schuldeisers.
Een curator doet niets anders dan de financiële zaken afhandelen van een failliet bedrijf
Zo werkt het wel degelijk, de belastingdienst heeft voorrang, en gezien de schulden die genoemd zijn in het rapport van de curator gaan wij als gewone stervelingen echt geen rode cent meer zien van EnergieFlex. Tussen de belastingdienst en wij als consumenten zitten vermoedelijk ook nog tig andere grote organisaties.daar hoort innen van vorderingen ook bij maar het is niet zo dat een curator redeneert dat nu een belastingdienst preferent schuldeiser is hij moet proberen om geld te innen van een klanten waar ze uiteindelijk weer een vordering op krijgen die ze kunnen weggooien omdat de curator heeft gezorgd dat het allemaal naar de belastingdienst is gesluisd.
Daarmee wil ik niet zeggen dat dat niet zou kunnen gebeuren in de praktijk maar het zal niet het uitgangspunt van een curator zijn.
Wees je er van bewust dat gewone klanten ook schuldeisers kunnen zijn. Voor een curator maakt dat geen verschil, uitgezonderd de wettelijke regelingen waar hij zich aan moet houden.MsG schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 13:25:
[...]
Namens de schuldeisers ja. Niet namens het failliete bedrijf. Een significant verschil.
[...]
Zo werkt het wel degelijk, de belastingdienst heeft voorrang, en gezien de schulden die genoemd zijn in het rapport van de curator gaan wij als gewone stervelingen echt geen rode cent meer zien van EnergieFlex. Tussen de belastingdienst en wij als consumenten zitten vermoedelijk ook nog tig andere grote organisaties.
[...]
De suggestie die wordt gewekt is dat de curator de tegenpartij zou zijn en dat is gewoon niet waar.
En laat een preferente schuldeiser als de belastingdienst nou precies een voorranggevende vordering hebben op dat hele inieminie kleine stukje taart wat nog over is van EnergieFlex. Voor elke andere niet-preferente schuldeiser is er geen juridisch verschil, al is het voor de boedel gezien natuurlijk kosteneffectiever te verdelen over een paar reuzenschuldenaren dan tienduizenden consumentjes.Nachtschade schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 13:33:
[...]
Wees je er van bewust dat gewone klanten ook schuldeisers kunnen zijn. Voor een curator maakt dat geen verschil, uitgezonderd de wettelijke regelingen waar hij zich aan moet houden.
De suggestie die wordt gewekt is dat de curator de tegenpartij zou zijn en dat is gewoon niet waar.
https://zakelijk.infonu.n...rs-bij-faillissement.html
[ Voor 5% gewijzigd door MsG op 13-11-2018 13:39 ]
Maar de vraag naar preferentie komt pas naar voren bij het verdelen van de boedel, niet bij het inventariseren van de boedel. Het is dus niet zo dat de curator denkt: als ik nu ga proberen om geld te innen bij niet-preferente schuldeisers dan kan ik straks bij het verdelen de preferente schuldeiser blijer maken.MsG schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 13:35:
[...]
En laat een preferente schuldeiser als de belastingdienst nou precies een voorranggevende vordering hebben op dat hele inieminie kleine stukje taart wat nog over is van EnergieFlex. Voor elke andere niet-preferente schuldeiser is er geen juridisch verschil, al is het voor de boedel gezien natuurlijk kosteneffectiever te verdelen over een paar reuzenschuldenaren dan tienduizenden consumentjes.
Althans, het kan best zo zijn dat het in de praktijk wel zo gaat gebeuren, maar het is niet de taak van de curator om dat te doen.
Mijn contract verliep al voor het faillissement, namelijk op 1 oktober. Ik kreeg toen ook keurig een afrekening, met de belofte dat ik uiterlijk op 23 oktober een bijschrijving (1791 euro plus 180 euro bonus) op mijn rekening kon verwachten. Maar daar heb ik dus nog geen cent van gezien. Ik heb de dag na het faillissement meteen een vordering bij de curator ingediend (per post), met uiteraard een kopie van de afrekening. Die vordering heb ik een aantal dagen later nog een keer per mail gestuurd, omdat ik toen pas dat mailadres onder ogen kreeg. Omdat ik helemaal geen enkele reactie ontving heb ik een paar dagen later voor de derde keer alles opgestuurd (weer per mail) en toen kreeg ik eindelijk een bevestiging van ontvangst. En gisteren heb ik dan voor de vierde keer alles ingediend op de site waarop ik van de curator de vordering moest invoeren. 4 keer werk waar ik waarschijnlijk geen enkele "beloning" voor ga krijgen.MsG schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 13:16:
[...]
Overigens de mensen die al een eindafrekening hebben, hebben jullie je vordering eerder al gemaild met mooie papieren? Ik heb mijn storneringen nergens echt verantwoord, maar wel meteen verzocht om een eindafrekening. Geen idee of het in stappen gaat, of dat wellicht de mensen die de best juridische toon aansloegen de aandacht van de curator kregen :-P.
They said it couldn't happen here.... And it didn't
Verwijderd
Met alle respect en zonder leedvermaak maar 1791 euro terug ? als ik dit door 12 maanden deel kom ik op bijna 150 euro per maand.Dat is zo ongeveer een gemiddeld voorschot.Dan is hier toch ergens iets niet goed gegaan?4-legged-bird schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 13:59:
[...]
Mijn contract verliep al voor het faillissement, namelijk op 1 oktober. Ik kreeg toen ook keurig een afrekening, met de belofte dat ik uiterlijk op 23 oktober een bijschrijving (1791 euro plus 180 euro bonus) op mijn rekening kon verwachten.
Het enige wat ik zo 123 kan verzinnen, is dat de beste man (of vrouw) al bij een partner was ingetrokken, maar nog niet zijn/haar voorschot had teruggeschroefd. Zo is dat namelijk in mijn geval gegaanVerwijderd schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 14:34:
[...]
Met alle respect en zonder leedvermaak maar 1791 euro terug ? als ik dit door 12 maanden deel kom ik op bijna 150 euro per maand.Dat is zo ongeveer een gemiddeld voorschot.Dan is hier toch ergens iets niet goed gegaan?
Ik heb december en januari helaas nog het volle pond aan voorschot betaald a €100,- p/m
Daarna teruggeschroefd naar €40,-
Vanochtend m'n eindafrekening ontvangen waarin ik zo'n €360 terug zou moeten krijgen.
Minus m'n storneringen van 2x €40,- komt nog steeds neer op zo'n €280,-
Die zal ik wel nooit meer zien
Verwijderd
tsja als je veel van partner wisselt zou het moeten kunnen.
Que?Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 15:56:
tsja als je veel van partner wisselt zou het moeten kunnen.
Ik heb 1x alles gemaild inclusief foto's van de meters met datum en tijd van beginstand 1-11-2017 en eindstand 31-10-2018. Ik maak altijd foto's om gezeur over de standen te voorkomen.MsG schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 13:16:
Daarna het hele pakket nog aangetekend per post verzonden.
Mijn contract liep officieel tm 31-10-2018.
Ondanks alles nog geen eindnota.
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads
Die meende het zo netjes gedaan te hebben.
Echter gaat art 53 faillissementswet nadrukkelijk uit van
'Hij die zowel schuldenaar als schuldeiser van de gefailleerde is, kan zijn schuld met zijn vordering op de gefailleerde verrekenen, indien beide zijn ontstaan vóór de faillietverklaring of voortvloeien uit handelingen, vóór de faillietverklaring met de gefailleerde verricht.'
De situatie moest er dus al voor 22 oktober zijn.
Dat is het moeilijke met nu nog storneren. In het slechtste geval is met het verrekenen en nog naar EnergieFlex overgemaakte bedrag de pot nog verhoogd ook.
Aan de andere kant kun je betogen: dat de schuld bij Energieflex pas ontstaat op het moment dat de eindafrekening wordt opgemaakt.sambalbaj schreef op woensdag 14 november 2018 @ 23:49:
Ah. Wilde net reageren op iemand die nu gestorneerd had na de afrekening en het restant weer overgemaakt had.
Die meende het zo netjes gedaan te hebben.
Echter gaat art 53 faillissementswet nadrukkelijk uit van
'Hij die zowel schuldenaar als schuldeiser van de gefailleerde is, kan zijn schuld met zijn vordering op de gefailleerde verrekenen, indien beide zijn ontstaan vóór de faillietverklaring of voortvloeien uit handelingen, vóór de faillietverklaring met de gefailleerde verricht.'
De situatie moest er dus al voor 22 oktober zijn.
Dat is het moeilijke met nu nog storneren. In het slechtste geval is met het verrekenen en nog naar EnergieFlex overgemaakte bedrag de pot nog verhoogd ook.
Als dat inderdaad zo is, dan zou je nog wel kunnen onderzoeken of het mogelijk is te verrekenen met toekomstige schulden.
Echter: ik zou het via een ander juridisch pad doen en je betalingen opschorten omdat het niet redelijk is betaling te eisen terwijl er een grote kans bestaat dat jij nog geld van ze te goed hebt (en naar het surplus dan dus kan fluiten) - en daarom je betaling opschort tot je de eindafrekening hebt ontvangen.
Staat bij jullie de gestorneerde bedragen ook bij de eerder in rekening gebrachte termijnbedragen genoemd?
Dan moet ik die nog aftrekken van mijn terug te betalen som (kom ik op zo'n 50,-).
2x280 panelen | Bosch HRC35II met zonneboiler | Raspberry Pi
Is bij jullie de niet ontvangen welkomstbonus al dan niet deels meegenomen in de eindafrekening?
In de tekst van de mail staat "Heb je een vordering op EnergieFlex in verband met een openstaande teruggave, welkomstbonus of teveel betaalde termijnbedragen" maar in de rekening zelf is hij niet meegenomen. Ik vermoed omdat we nog maal een half jaar klant zijn.
Dan heb ik nog maar een heel klein beetje schade. Ben zo blij dat ik die laatste twee bedragen heb gestorneerd.
Ik kom uit op een vordering van zo'n 20 euro.. Bijna de moeite niet.
//edit
Er staat op de eindafrekening niets vermeld over de bonus, in dat geval zou ik meer te vorderen hebben..
[ Voor 12% gewijzigd door Kimberly op 15-11-2018 08:19 ]
Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED
ik heb nog niks mogen ontvangen, was jij nog klant (met een lopend contract) op het moment van failliet gaan ?buldogwtf schreef op donderdag 15 november 2018 @ 08:01:
Eindnota ontvangen.
Staat bij jullie de gestorneerde bedragen ook bij de eerder in rekening gebrachte termijnbedragen genoemd?
Dan moet ik die nog aftrekken van mijn terug te betalen som (kom ik op zo'n 50,-).
Ik was idd klant op het moment van failliet gaan.J-roenn schreef op donderdag 15 november 2018 @ 08:19:
[...]
ik heb nog niks mogen ontvangen, was jij nog klant (met een lopend contract) op het moment van failliet gaan ?
@nachtschade per email heb ik de eindafrekening ontvangen.
Per 28-12 pas over naar Greenchoise
2x280 panelen | Bosch HRC35II met zonneboiler | Raspberry Pi
[ Voor 85% gewijzigd door Yorinn op 15-11-2018 10:42 ]
Per mail, vannacht ontvangen, klant sinds april dit jaar, nooit post gehad.Nachtschade schreef op donderdag 15 november 2018 @ 08:20:
Ik wil graag weten hoe mensen die eindnota hebben gekregen. Mail of post? (Of beide?)
[ Voor 77% gewijzigd door Yorinn op 15-11-2018 10:42 ]
Dat vond ik wel netjes gedaan. De curator had een week eerder gemaild met diezelfde link, waarschijnlijk omdat hij tienduizend klanten in zijn mailbox heeft en het proces liever automatiseerd
Zojuist ook mijn claim ingediend, ik heb maar gemeld in de opmerkingenbox dat oktober gemeld staat als betaald, terwijl ik die maand gestorneerd heb. Mijn schade is gelukkig beperkt, ik was maar 8 maanden klant en had geen erg hoog maandbedrag ingesteld. Echter, doordat energiebelasting wordt voorgeschoten aan de leverancier, krijg ik nog wel genoeg terug voor 4 maandbedragen
[ Voor 8% gewijzigd door Yorinn op 15-11-2018 10:43 ]
ユレゲヌ
Per e-mail om 6.01 vanochtend. De enige post met betrekking tot dit onderwerp kwam van Innova.Nachtschade schreef op donderdag 15 november 2018 @ 08:20:
Ik wil graag weten hoe mensen die eindnota hebben gekregen. Mail of post? (Of beide?)
[ Voor 12% gewijzigd door Divak op 15-11-2018 12:07 ]
Hoe zit het met teveel betaalde belasting op de energie?
Ik heb na ontvangst van de eindafrekening een aanzienlijk bedrag (1000 euro+) tegoed van Energieflex. Daar kan ik naar fluiten, maar ik heb dus ook teveel BTW en energiebelasting betaald. Ik verwacht dat de belastingdienst/staat als preferent schuldeiser hun schuld uit de boedel weten te krijgen. Echter, heb ik dan niet nog een vordering op de belastingdienst/staat aangezien ik belasting betaald (voorgeschoten) heb voor diensten/gebruik dat ik niet genoten of afgenomen heb? Met de BTW is dit volgens mij niet anders.
Lijkt me sterk, je hebt gewoon een vordering op EnergieFlex, ook op het belastingcomponent. Dat de schuldeiser die vooraanstaat en nog wel íets krijgt toevallig dezelfde is als waar een deel van jouw energiekosten naar toe zouden gaan (de belasting) lijkt me een losse zaak. Maar goed, IANAL uiteraard.berties schreef op donderdag 15 november 2018 @ 12:25:
Wellicht heb ik het gemist in deze discussie, maar er is dan ook zo'n enorme stortvloed aan berichten gekomen dat ik niet alles in detail gelezen heb, maar:
Ik heb na ontvangst van de eindafrekening een aanzienlijk bedrag (1000 euro+) tegoed van Energieflex. Daar kan ik naar fluiten, maar ik heb dus ook teveel BTW en energiebelasting betaald. Ik verwacht dat de belastingdienst/staat als preferent schuldeiser hun schuld uit de boedel weten te krijgen. Echter, heb ik dan niet nog een vordering op de belastingdienst/staat aangezien ik belasting betaald (voorgeschoten) heb voor diensten/gebruik dat ik niet genoten of afgenomen heb? Met de BTW is dit volgens mij niet anders.
Als ik een PC in bestelling heb staan bij Piet's PC's, en die gaat failliet, waarbij de boedel verdwijnt naar de belastingdienst, heb ik ook niet opeens een vordering naar de belastingdienst, omdat zij effectief mijn bestelde computer, danwel de betaling daarvan, in de pocket hebben.
De energiebelasting zit gewoon verwerkt in je voorschotbedrag. En dat voorschotbedrag vorder je bij EnergieFlex. Er is nog steeds een kansje dat je het terugkrijgt.berties schreef op donderdag 15 november 2018 @ 12:25:
Wellicht heb ik het gemist in deze discussie, maar er is dan ook zo'n enorme stortvloed aan berichten gekomen dat ik niet alles in detail gelezen heb, maar:
Als uiteindelijk blijkt dat iedereen het voorschot daadwerkelijk niet terugkrijgt kan je natuurlijk altijd nog aankloppen bij de belastingdienst en je EnergieBelasting terugvragen. Niet geschoten is altijd mis....
Dit heb ik me ook al een paar keer afgevraagd, ik ga eens contact opnemen met rechtsbijstand en belastingdienst.berties schreef op donderdag 15 november 2018 @ 12:25:
Had er trouwens op gegoogeld want er is wel eens vaker een energiemaatschappij failliet gegaan. Nog niets over energiebelasting gevonden maar wel een ander detail : "Innova Energie koopt de kleinverbruikersklanten van de failliete energieleverancier Orro Energy.".......
Ipsa scientia potestas est
Het gaat niet om het voorschotbedrag, dat is betaald. Echter, uit de eindnota blijkt (en dat is dus ook het echte verbruik en de echte afrekening), dat ik teveel betaald heb. Ik heb teveel voorschot betaald voor gas en stroom maar die bedragen omvatten zowel een verbruiksdeel (dat voor de energiemaatschappij is) alsook overheidsdelen/instantiedelen. Die zijn niet voor de energiemaatschappij, maar dienen zij namens mij aan de overheid en netbeheerder te betalen. Sommige delen zijn vast, zoals het "vastrecht". Daar valt niets op af te dingen, maar sommige delen zoals BTW en energieheffing zijn variabel.Wootism schreef op donderdag 15 november 2018 @ 15:20:
[...]
De energiebelasting zit gewoon verwerkt in je voorschotbedrag. En dat voorschotbedrag vorder je bij EnergieFlex. Er is nog steeds een kansje dat je het terugkrijgt.
....
Nu blijkt dat mijn echte verbruik lager is dan mijn geschat en vooruit betaald deel, zou ik die delen terug moeten krijgen. Dat gaat me echter niet lukken, het zit immers in de failliete boedel. Maar, aangezien de energiemaatschappij dit deel voor mij "gereserveerd" heeft om door te schuiven naar de staat, zou ik mijns inziens recht hebben om dat deel ook terug te vorderen. De staat (en netbeheerder), krijgen nu (er vanuit gaande dat zij hun preferent deel wél uit de failliete boedel weten te halen) onterecht belastinginkomsten van mij waar ze geen recht op hebben.
Ik begrijp dat de staat in de vorm van de belastingdienst een preferente positie heeft, maar weet niet of dat in dit geval ook zo is. Buiten dat, volgens mij is een van de beginselen van faillissementsrecht, dat alle schuldeisers op gelijke voet staan, behalve die met pandrecht/hypotheekrecht en de preferente schuldeisers. De belastingdienst is expliciet erkent, maar ik denk de netbeheerder niet. Waarom heeft deze dan nu een voorkeurspositie op de gelden uit de boedel, die ze mijns inziens onterecht van mij hebben, zonder dat ze preferent zijn. Mijn gevoel zegt dat dit niet juist is, mijn ervaring dat de consument in dergelijke gevallen gewoon pech heeft en kan fluiten naar de centen....
Nog even snel nagerekend: ik zie dat ik ongeveer 40% belasting betaald heb (aan energiebelasting en opslag duurzame energie

En ik snap dat de belastingdienst preferent is. En ja, ze hebben een preferente positie om "hun" deel uit de boel met voorrang op "mijn" deel te krijgen. Wat nu gebeurt, is volgens mij dat ze niet alleen hun eigen deel, maar ook mijn deel krijgen. Dat lijkt me onjuist, en voor mij natuurlijk zeer onwenselijk..
[ Voor 12% gewijzigd door berties op 15-11-2018 16:52 ]
Het gaat juist wél om het voorschotbedrag!
In dat bedrag zit namelijk ook de energiebelasting e.d. verwerkt die EnergieFlex weer doorspeelt naar de overheid en netbeheerder.
Volgens mij bedoelen we hetzelfde aangezien we, mijns inziens, sowieso recht hebben op het door ons teveel betaalde heffing welke gereserveerd is voor andere instanties dan EF.
Wat nadrukkelijk niet de bedoeling is:
- De welbekende "ja ik ook"-reacties. Deze worden zonder pardon de Trashcan ingegooid.
- Flamen, trollen, of andersoortig ononderbouwd ranten richting Energieflex.
- Gooien met 'modder'.
- Het posten van privé NAW gegevens van de eigenaar en/of medewerkers is niet toegestaan.
- Algemene discussie over andere faillissementen
- Geen posts meer over overstappen enz. Dit is gewoonweg offtopic.
- Reageer constructief of reageer niet. Het is hier geen chatbox.
- Simpele vragen over de tarieven hoeven niet gesteld te worden. Dit is al meermaals vermeldt in het topic.
- Al het andere wat volgens de diverse FAQ's en policy's niet toegestaan is.
Wat wij wel graag zien:
- Houd de discussie hier netjes.
- Reageer beargumenteerd.
- Post alleen als je daadwerkelijk iets toe te voegen hebt.
Feedback op dit topic en elk ander topic binnen SF mag in Shopping Forum - Feedbacktopic. Hier is het offtopic.