kdeboois schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 11:14:
[...]
Ik heb helaas geen iPace, maar een beetje normaal gebruik komt met 20% SoC thuis. Natuurlijk moet je er wel voor zorgen dat je een 7,2 kW laders hebt hangen, maar dan ben je mijn inziens de volgende ochtend gewoon vol.
19:00 uur desavonds thuis - 9:00 desmorgens weer op pad is 14 uur aan de lader wat neer komt op 100 kWh
Dat ga je gewoon makkelijk redden.
Natuurlijk, als je echt met 10% thuis komt om 23:00 uur omdat je alle sociale activiteiten met de auto doet en de volgende ochtend om 6:00 weer een lange rit voor de boeg hebt gaat het allemaal niet lukken als je vervolgens ook nog een 3 kW LoLo uit het jaar kruik hebt hangen.
Mijn inziens is het bovenstaande rush schema niet alleen slecht voor de lading van je iPace maar ook de route naar een Pacemaker
Ik snap dat als je nu 3-fase 11/22 kW hebt het voelt als een stap terug maar onbruikbaar / plank mis slaan / etc dat zie ik er gewoon niet in.
Ik zie nogal een verschil tussen 'onbruikbaar' en 'de plank mis slaan'. Ik zeg niet dat de iPace onbruikbaar is. Ho, ho, there's a lot of grey between this black and white.
Nee, het is een misser; zeker met deze accu capaciteit en in deze prijsklasse zou je een 3 fase lader verwachten. Dàt
En qua AC/DC laden: een één fase 35Ampere huis aansluiting is niet voldoende om een DC lader op te kunnen hangen. En om op één fase met 7,2 kW te kunnen laden heb je al wel een slimme paal nodig, die continu je huisverbruik monitort. Zet je de vaatwasser aan, wordt het laden geknepen, zo ook de wasmachine, de waterkoker, de oven en het fornuis.. Anders past 't niet. Een slimme lolo is dan dus vereist.
Heb je een 3x25ampere 3 fase aansluiting, dan kan je inderdaad voor 4k een DC lader ophangen.
Scheelt...
Maar als Jaguar het slim had aangepakt, had je met een oude domme lolo gewoon 11kW kunnen laden, of zelfs 22kW met een slimme lolo.
Ergo: Als Jaguar met de iPace gewoon net iets verder dan de eigen landsgrenzen had gekeken, (UK heeft voor zover ik weet standaard maar één fase), dan had dat een hoop gedoe gescheeld. En gedoe , dat is iets wat de EV-beweging niet helpt: Nu gaan er bosjes mensen die een iPace blind hebben geleaset, (want lage bijtelling nog voor 1 januari) tegen beperkingen aa
nlopen die er niet hadden hoeven zijn. Die beperkingen of kosten zorgen voor een slechtere adaptatie dan nodig.
Ik hoor al over berichten over ingeleverde iPace's omdat de auto niet aan de wensen voldeed. Nu zal het massaal uitvallen van de radio en ander zaken daaraan het grootste debet hebben gehad, maar toch; het zijn de kleine dingen die het 'm doen. Ook valt het mij persoo
nlijk op dat de iPace opvallend vaak te zien is bij de FastNed's van Nederland,...
[
Voor 11% gewijzigd door
JayPe op 09-01-2019 15:53
]
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker