WhatsappHack schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 20:42:
[...]
Dan zou je die problemen eigenlijk ook moeten hebben met normale NFC-betalingen en bij bunq, boon, N26 en Revolut. Tot dusver hebben die problemen zich daar niet of nauwelijks (eg: doelbewuste blokkades contactloos betalen (bepaalde tankstations)) voorgedaan.
Die zijn er ook (met de gewone contactloze betalingen) en doen zich met enige regelmaat voor, je hoort daar alleen nooit wat over. Mensen gaan nou niet massaal op internet klagen dat de contactloze betaling het niet deed. Hetzelfde gaat op voor de OV-chipkaart. Daar hoor je ook niemand over terwijl, als je vrij veel met het OV reist, je meerdere keren per rit hoort (aan het bliepje dat de scanner maakt) dat de eerste in-check niet werkt. Je ziet ook dat wanneer het echt niet werkt mensen meteen naar de volgende scanner gaan of gewoon weglopen (met name studenten doen dat).
Bij ING hoor je veel meer problemstories. Het lijkt er op dat de implementatie van ING dus nog niet helemaal lekker loopt, maar dat heeft verder vrij weinig te maken met de rest van het netwerk. ING heeft natuurlijk mogelijk ook wat meer klanten dan die anderen en vanwege de nieuwigheid meteen ook veel mensen die het direct willen proberen; wat capaciteitsproblemen zou me ook niet helemaal vreemd lijken.
ING is in Nederland de grootste bank qua aantal klanten. Of dat ook echt meespeelt is de grote vraag, het is in ieder geval niet geheel uit te sluiten.
En dat geeft natuurlijk ook niet zo heel veel. Het is net live, ING mag best wat kinderziektes hebben - het is alleen te hopen dat ze die snel oplossen, voordat mensen het gevoel krijgen dat het een onbetrouwbaar betaalmiddel is.

Nu is de tijd om tractie te krijgen, dus ik hoop dat ING de bugs snel de wereld uithelpt.

Dit zijn geen kinderziektes, dit zul je ook bij een volwassen systeem terug zien. Draadloze techniek is gewoon niet foutloos. De scanners kunnen soms de kaart gewoon niet lezen, als je de kaart opnieuw er voor houdt gaat het vaak wel goed. Zolang het zo nu en dan fout gaat zullen mensen het accepteren en er gebruik van maken. Er zitten gemakken aan het contactloos betalen die veel zwaarder wegen waardoor het soms fout gaan van een betaling geaccepteerd is. Hier zijn trouwens ook mooie studies over: betrouwbaarheid en acceptatie van informatiesystemen.
Overigens is ING maar 1 van de vele organisaties die om de hoek komen kijken bij zo'n betalingssysteem. Currence speelt hierin ook een grote rol. Als er bij hun een storing is heeft dat ook invloed. Zoals we hebben gezien is de partij die het netwerk voor zijn rekening neemt ook erg belangrijk (denk aan de firewall van KPN). Je kunt niet zomaar de schuld bij ING neerleggen.
WhatsappHack schreef op zaterdag 15 juni 2019 @ 22:48:
Trouwens, als zo'n betaling geweigerd wordt en de status zo duidelijk is; zou ik toch een keer contact opnemen met ING en vragen hoe het zit. Als de terminal zegt dat de betaling geweigerd is en in je app staat eigenlijk ook *direct* geweigerd - dan blijf ik erbij dat dat meer neigt naar een probleem bij de bank (ING) dan bij de terminal.
Dat is dus ook meteen het probleem: er staat wel "geweigerd" maar de reden van de weigering wordt niet vermeld. Dat zul je in de systemen moeten gaan zoeken en hopen dat deze de reden van weigering ook daadwerkelijk vastleggen. In veel informatiesystemen komt het voor dat dit niet gebeurd omdat het simpelweg volstaat om alleen te weten of iets is geweigerd of niet.
Omdat je die reden van weigering niet weet wordt het ook weer lastig om te wijzen naar een specifieke partij. Je kunt het inderdaad eens opperen bij ING en kijken wat zij als reactie geven. Het zou mij niets verbazen dat er in de logs van de betaalterminal zelf gekeken moet worden en daarbij denk ik niet dat de winkel behulpzaam zal zijn (support kost ook geld).