Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Ja....het is werkelijk fantastisch idd....het zijn juist die kleine dingen wat Apple Pay (en ook wel Google Pay natuurlijkRivanov schreef op Sunday 4 August 2019 @ 14:44:
Vanochtend weer het grote voordeel van Apple Pay i.c.m. Apple Watch kunnen gebruiken, tijdens het wielrennen. Aan het einde van de tocht kop koffie gedronken bij café en betaald met AW. Hoef dus nu geen geld meer mee te nemen als ik ga fietsen. Ideaal.
Had ik in het zwembad. Niet meer naar de kluisjes toe klieren om daar geld uit t kluisje te halen voor een friet ofzo, maar gewoon het zwembad uit en gelijk pinnen. (Watch om bij t zwemmen, super!)Rivanov schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 14:44:
Vanochtend weer het grote voordeel van Apple Pay i.c.m. Apple Watch kunnen gebruiken, tijdens het wielrennen. Aan het einde van de tocht kop koffie gedronken bij café en betaald met AW. Hoef dus nu geen geld meer mee te nemen als ik ga fietsen. Ideaal.
Ik wacht het met smart af, bedankt voor deze info!MelvinW schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 23:05:
Apple Pay komt inderdaad naar ABN. Ik had het overigens in de vorige app-update al gezien, maar nog niet bekendgemaakt. Ik zie nu echter dat ze bestanden hebben verwijderd in deze update die in de vorige update zijn toegevoegd.
Bestanden als 'WalletEligibleAccountCell.nib', 'WalletEligibleAccountsHeaderView.nib', 'UpdateDeviceForWalletViewController.nib', 'AddCardToWalletViewController.nib' zijn verwijderd.
Ook de volgende teksten kan ik in de app vinden:
[...]
ABN noemt het nog niet bij naam, maar het is wel duidelijk dat het hierbij om Apple Pay gaat. Afbeeldingen zijn er ook nog niet.
Nee nog erger, 3 weken op rij alleen Apple Pay gebruikt, nu ben ik mijn echt pinpas kwijtMel33 schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 20:43:
Iemand al zijn pincode niet meer kunnen herinneren?
Het wend snel heh met Apple pay

Tegenwoordig vraag je een nieuwe (buitenlandse) fysieke pas aan met Apple Pay. Is het dan wel mogelijk om zo'n backup-rekening daar aan te koppelen zodat dat ook met AP werkt?
Ja. Werkt prima!awenger schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 16:55:
Bij Bunq bestaat de mogelijkheid om een tweede rekening te koppelen als backup-rekening voor als de eerste leeg is. Nu heb ik AP geactiveerd op die ene dag dat dat mogelijk was in NL en ik heb dus een aparte Apple Pay pas waar dat niet op mogelijk is.
Tegenwoordig vraag je een nieuwe (buitenlandse) fysieke pas aan met Apple Pay. Is het dan wel mogelijk om zo'n backup-rekening daar aan te koppelen zodat dat ook met AP werkt?
[ Voor 12% gewijzigd door OmgItsKoen op 05-08-2019 17:16 ]
Neem je je iPhone ook mee tijdens het zwemmen?xoniq schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 18:42:
[...]
Had ik in het zwembad. Niet meer naar de kluisjes toe klieren om daar geld uit t kluisje te halen voor een friet ofzo, maar gewoon het zwembad uit en gelijk pinnen. (Watch om bij t zwemmen, super!)
Waarom zou die? Apple pay werkt op de Watch zonder verbinding te hebben met enig netwerk of telefoon.Dancing_Animal schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 19:12:
[...]
Neem je je iPhone ook mee tijdens het zwemmen?
Zoals degene onder je aangaf, m’n watch kan prima zonder telefoon functioneren met zwemmen, bewegen én betalen via Apple Pay. Daarvoor kan ik m zelfs thuis laten. Dat is nu precies het voordeel van de Apple Watch in het zwembad.Dancing_Animal schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 19:12:
[...]
Neem je je iPhone ook mee tijdens het zwemmen?
Als ie freezed drukt ze zeker een paar keer op de aan/uitknop om te proberen hem werkend te krijgen? Zo ja, dat is waarom AP triggert. 2x op die knop achter elkaar == Apple Pay. Als ie freezed kan ik me voorstellen dat ie dat zelfs zo registreert als het niet eens zo snel achter elkaar is. Probeer als ie freezed eens niet aan die knop te zitten, of probeer enkel eenmalig vol up + pwr ingedrukt te houden (max 5 secs, tegen de 10 secs zal ie force rebooten). Denk dat je dan niet meer ziet dat AP zomaar launched.OmgItsKoen schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 17:15:
Mijn vriendin heeft sinds ze Apple Pay heeft ingesteld (ING, iPhone X, laatste reguliere versie iOS, dus geen bèta) last van random iOS freezes. iOS loopt vast en vervolgens opent het Apply Pay scherm ineens. Herkennen meer mensen zich hierin?
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
Enkel de laatste generatie, niet?xoniq schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 19:35:
[...]
Zoals degene onder je aangaf, m’n watch kan prima zonder telefoon functioneren met zwemmen, bewegen én betalen via Apple Pay. Daarvoor kan ik m zelfs thuis laten. Dat is nu precies het voordeel van de Apple Watch in het zwembad.
What Do You Call An Alligator In A Vest?
Nee. Ik gebruik het op mijn S2, en de S0 vorig jaar kon het ook zonder telefoon. Daarom moet je bij de watch Apple Pay ook instellen, naast de telefoon, omdat je watch een eigen wallet heeft om mee te betalen zonder telefoon.
Probeer het maar eens, telefoon in de auto laten en dan op afstand staan tot je watch je telefoon niet kan vinden, en dan de kaart tevoorschijn halen met 2x zijkant drukken.
[ Voor 18% gewijzigd door xoniq op 06-08-2019 20:09 ]
Er is geen internet op het device nodig voor Apple Pay. Dat werkt dus op de watch als het toestel niet in de buurt is of op je iPhone als deze offline is.
Net zoals je pinpas geen internet nodig heeft zeg maar.
My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Ja, ik heb dat ook 1 a 2 keer gehad, vreemd... (zelfde configuratie).OmgItsKoen schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 17:15:
Mijn vriendin heeft sinds ze Apple Pay heeft ingesteld (ING, iPhone X, laatste reguliere versie iOS, dus geen bèta) last van random iOS freezes. iOS loopt vast en vervolgens opent het Apply Pay scherm ineens. Herkennen meer mensen zich hierin?
Anoniem: 532727
Iemand enig idee of dit ergens ooit nog te doen zal zijn? (misschien al vaker gevraagd hier, maar toch).
My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens
Lijkt er op dat bunq strenger is geworden..adres wijzigen in de app naar Spanje (via bunqDesktop) en dan toevoegen zou kunnen helpen.Anoniem: 532727 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 14:14:
Ik heb Apple Pay via de Spaanse weg van Bunq. Vanwege een herstel van mijn toestel moet ik de kaart opnieuw toevoegen. Normaal kon dit altijd als ik mijn Apple Pay kaart koos en mijn regio op Spanje zette, echter geeft ie nu iedere keer een foutmelding.. Iemand dit toevallig ook?
Ja, heb ik ook gehad. Wijzig je adres in de bunq-app naar een land waar bunq al Apple Pay heeft, zoals België. Vervolgens kun je de pas toevoegen vanuit de bunq-app. Als de pas rechtstreeks in de Wallet-app toevoegt, lukt het niet.Anoniem: 532727 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 14:14:
Ik heb Apple Pay via de Spaanse weg van Bunq. Vanwege een herstel van mijn toestel moet ik de kaart opnieuw toevoegen. Normaal kon dit altijd als ik mijn Apple Pay kaart koos en mijn regio op Spanje zette, echter geeft ie nu iedere keer een foutmelding.. Iemand dit toevallig ook?
GvNL schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 14:42:
[...]
Ja, heb ik ook gehad. Wijzig je adres in de bunq-app naar een land waar bunq al Apple Pay heeft, zoals België. Vervolgens kun je de pas toevoegen vanuit de bunq-app. Als de pas rechtstreeks in de Wallet-app toevoegt, lukt het niet.
Kan het aanpassen van het adres alleen via de bunq desktop app?Hemmik schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 14:41:
[...]
Lijkt er op dat bunq strenger is geworden..adres wijzigen in de app naar Spanje (via bunqDesktop) en dan toevoegen zou kunnen helpen.
Via de app kan je je adres alleen aanpassen naar het land waarin je op dat moment bent. Via bunqDesktop kan je wel een ander land instellen. Zie ook https://bunq.love/nl/faq-nl/bestelpas/#movetobelgiumAnoniem: 532727 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 15:25:
[...]
[...]
Kan het aanpassen van het adres alleen via de bunq desktop app?
Super dankjewel voor je hulp!Hemmik schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 15:39:
[...]
Via de app kan je je adres alleen aanpassen naar het land waarin je op dat moment bent. Via bunqDesktop kan je wel een ander land instellen. Zie ook https://bunq.love/nl/faq-nl/bestelpas/#movetobelgium
Dat zou betekenen dat het niet perse om Apple Pay gaat helaas.
Volgens mij zat dit er ook al in ivm Fitbit Pay ?WhatsappHack schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 21:36:
@MelvinW Weet niet of dit ergens was opgemerkt, maar die Wallet-functie is zichtbaar in de ABN-app. Zag in het tweakers artikel dat de code verwijderd was, maar het is in de app zelf te vinden? Onder instellingen - betaalpassen en wearables.
Die wearables pagina is eigenlijk alleen bedoeld voor de android variant.
Op iOs is het een nutteloze placeholder
Net dit gevolgd en kan met blijdschap melden dat dit inderdaad heeft gewerkt! Dankjewel!Hemmik schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 15:39:
[...]
Via de app kan je je adres alleen aanpassen naar het land waarin je op dat moment bent. Via bunqDesktop kan je wel een ander land instellen. Zie ook https://bunq.love/nl/faq-nl/bestelpas/#movetobelgium
Nee, het gaat 100% om Apple Pay. In de Engelstalige bestanden van de ABN Amro-app wordt er ook specifiek gesproken over betalen met iPhone en Apple Watch:WhatsappHack schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 21:36:
@MelvinW Weet niet of dit ergens was opgemerkt, maar die Wallet-functie is zichtbaar in de ABN-app. Zag in het tweakers artikel dat de code verwijderd was, maar het is in de app zelf te vinden? Onder instellingen - betaalpassen en wearables.
Ook de binary bevat PassKit code."walletPromo": {
"button_addCard": "Add a debit card to Wallet",
"button_moreInfo": "More info about Wallet",
"button_remindMeLater": "Remind me later",
"label_message": "From now on, all your payments are done effortless with your iPhone or Apple Watch.",
"label_title": "Wallet is here!"
},
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Ik zou het niet zo verwoorden omdat het te verwarrend is. Wat je op je Apple device hebt staan is een representatie van je virtuele betaalpas die door de ING app wordt gecreëerd. Apple Pay zet dat om in een unieke code per apparaat en met die unieke code betaal je. Je fysieke betaalpas komt hier op geen enkele wijze aan te pas en heeft er ook echt helemaal niets mee te maken.WhatsappHack schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 23:27:
@bonyuri Je Watch heeft ook een representatie van je pas.
Bij andere implementaties in bijv. de USA doen ze het niet op die manier. Daar moet je in Wallet een foto maken van je pas waarna deze wordt toegevoegd en Apple Pay daar weer een code op het device van maakt (en waarmee je ook weer je betalingen doet). Met deze werkwijze lijkt het er dan weer wel op een representatie van de fysieke betaalpas.
Daarnaast sowieso meh. "Pas" kan slaan op zowel een fysieke als virtuele pas, dus ik snap sowieso niet wat het probleem nou eigenlijk is.
Dat laatste is universeel, er wordt altijd door Apple een nummer gegenereerd. Virtueel, fysiek, Maestro, MasterCard, VISA, VPAY, AMEX: maakt niet uit. Altijd. Je kan deze nummers ook inzien als je wilt in de Wallet-app.Bij andere implementaties in bijv. de USA doen ze het niet op die manier. Daar moet je in Wallet een foto maken van je pas waarna deze wordt toegevoegd en Apple Pay daar weer een code op het device van maakt (en waarmee je ook weer je betalingen doet). Met deze werkwijze lijkt het er dan weer wel op een representatie van de fysieke betaalpas.
Je kan net als bij fysieke en virtuele passen in Nederland overigens ook het kaartnummer, vervaldatum en CVC van die kaart intikken in de Pay app, je hoeft niet perse een foto te maken. Dat werkt ook maar raar, ik heb voor m'n Amerikaanse VISA ook gewoon het kaartnummer ingetikt. Net als m'n bunq Maestro's, fysiek en virtueel.
[ Voor 3% gewijzigd door WhatsappHack op 08-08-2019 23:55 ]
Het probleem met jouw verhaal is dat je geen rekening houdt met het feit dat Apple Pay niet alleen met diverse banken werkt maar dat er ook meer dan 1 manier is waarop het werkt. Er zijn er namelijk 2:
1. Het werkt zoals de ING dat doet waarbij de bank zelf een virtuele pas regelt en waarvan Apple Pay het gewone proces doorloopt en dit omzet naar een specifieke code voor de device (het zogenaamde apparaataccountnummer) waarop je dat doet.
2. Het werkt met een fysieke pas die je met Wallet moet inscannen en waarbij Apple Pay die dan weer omzet naar eenzelfde specifieke code voor de device (apparaataccountnummer) waarop je dat doet.
De manier waarop ING het doet is anders dan wat het gros van de banken doet maar daarmee zijn ze absoluut niet de vreemde eend in de bijt. Wat ING doet is gewoon onderdeel van Apple Pay en kan ieder ander ook gebruiken. Dat de rest er geen gebruik van maakt is misschien raar maar wel begrijpelijk. Heel veel landen zijn niet zo ver als wij in Nederland en Zweden wat digitale betalingen betreft (lees: alles met de betaalpas of ideal ipv contant geld). Dit zie je ook goed terug in bijv. de dienstverlening van Bunq (ze zijn daarin trouwens niet de enige). Het kan dus best zo zijn dat wanneer hier in Nederland andere banken ook Apple Pay gaan aanbieden we eenzelfde setup krijgen als bij ING. In een topic die specifiek over Apple Pay in Nederland gaat kun je dus niet om beide opties heen
De Apple Pay manier die ING gebruikt betekent dat je dan ook 2 soorten betaalpassen hebt: fysiek en virtueel. De fysieke pas speelt hier geen enkele rol van betekenis. Dit is een ietwat subtiel maar wel ontzettend belangrijk detail van Apple Pay. Het systeem beperkt zich niet tot een fysieke pas. Sterker nog, de pas (fysiek of virtueel) wordt eigenlijk alleen maar gebruikt voor 2 dingen: verificatie (als in: mag/kun je Apple Pay gebruiken) en om die device specifieke code te genereren. Daarna wordt alleen die device specifieke code (apparaataccountnummer) gebruikt.
Daarbij moet ook opgemerkt worden dat wanneer je Apple Pay met zo'n betaalterminal en je Watch of iPhone gebruikt dit wordt gezien als een betaling met een pas (card present). Apple Pay betalingen via een app of website daarentegen niet, dat zijn betalingen zonder een pas (card not present). Er is dus niet altijd een representatie van een pas (fysiek noch virtueel) en daar lijk je al helemaal geen rekening mee te houden. Zie voor meer info: https://support.apple.com/nl-nl/HT204274
Dingen als Maestro, MasterCard, VISA, AMEX, VPAY hebben in deze er dan ook helemaal niets mee te maken.
Tot slot is er niet iets als een Apple Pay app. De app die je hier bedoelt is Wallet en is een applicatie waarin je allerlei soorten passen onder kunt brengen (zowel fysiek als virtueel). Apple Pay is alleen maar een dienst welke in diverse stukken software (Wallet, Safari, etc.) en hardware (de NFC hardware in de Apple devices) is geïntegreerd.
M.a.w. houdt je gewoon aan de officiële uitleg van Apple en ga niet dingen verzinnen. De verwarring in dit topic is al vrij groot, dat hoeft niet nog erger.
Fijn om te horen dat je voornemens bent om die voortaan eerst te raadplegen.het staat allemaal keurig netjes uitgelegd op de Apple Pay pagina's bij Apple zelf dus als je het niet snapt zou ik die eerst eens gaan raadplegen.
Daar hou ik wel rekening mee, want ik benoem duidelijk verschillende opties waarop het kan werken - inclusief de 2 methodes die jij benoemt:Het probleem met jouw verhaal is dat je geen rekening houdt met het feit dat Apple Pay niet alleen met diverse banken werkt maar dat er ook meer dan 1 manier is waarop het werkt.
Je "moet" helemaal niets inscannen.1. Het werkt zoals de ING dat doet waarbij de bank zelf een virtuele pas regelt en waarvan Apple Pay het gewone proces doorloopt en dit omzet naar een specifieke code voor de device (het zogenaamde apparaataccountnummer) waarop je dat doet.
2. Het werkt met een fysieke pas die je met Wallet moet inscannen en waarbij Apple Pay die dan weer omzet naar eenzelfde specifieke code voor de device (apparaataccountnummer) waarop je dat doet.
Daarnaast klopt je lezing eigenlijk technisch gezien sowieso niet dat er maar 2 opties zijn. Ik vind je lezing zoals je het daar schrijft te beperkt. Zoals jij het nu lijkt te stellen kan een virtuele pas enkel toegevoegd worden op de manier zoals ING het doet: automatisch vanuit de app. Dat hoeft dus niet zo te zijn en is puur een designkeuze van ING. En ook klopt het niet dat je een fysieke pas enkel handmatig/via camera zou kunnen toevoegen, dat kan ook op "de manier van ING" werken waarbij de app van de bank het voor je regelt.
Zoals ik reeds gezegd heb en zoals jij zometeen een stukje verderop in je post gaat bevestigen dat ik gelijk had: het boeit helemaal niet of de kaart virtueel of fysiek is. (Vandaar dat "pas", waar je in eerste instantie een discussie over begon, ook helemaal prima de lading dekte.) Wat in de basis nodig is, is het kaartnummer, de vervaldatum en CVC. Het zal Apple echt een worst wezen of het een virtuele of fysieke kaart is, dat is iets tussen jou en de bank - niet tussen jou en Apple, dat interesseert Apple echt helemaal niets. Wat uiteindelijk boeit is het apparaatrekeningnummer, Apple's virtuele representatie van je (virtuele/fysieke*) pas. * = doorhalen wat niet van toepassing is
Ook lijk je bij punt 1 te suggereren dat de implementatie van de ING is hoe het standaard werkt met virtuele passen. (Immers zeg je dat er maar 2 opties zijn en benoem je deze werking expliciet.) Dat is incorrect, dat is hoe het KAN werken (en lijkt de meest restrictieve vorm te zijn die er is...). Bunq bijvoorbeeld biedt het beiden aan. Je kan de virtuele Maestro van bunq direct toevoegen aan de Wallet-app vanuit de bunq-app (mits ondersteunde regio) OF je kan zelf handmatig het kaartnummer, vervaldatum en CVC opvragen onder het tabblad "passen" en invoeren in Wallet - net zoals je zou doen met een fysieke pas. (Dit laatste is zelfs vereist als je een van hun virtuele MasterCard's (Online MasterCard) wilt toevoegen, immers kunnen die officieel geen Apple Pay aan en dus biedt de bunq app het niet aan om die direct toe te voegen.) Dit handmatig invoeren kan bij ING niet omdat ING die gegevens niet verstrekt, maar dat *zouden* ze wel kunnen doen als ze dat willen; waarmee het hetzelfde zou zijn als het toevoegen van een fysieke kaart: kaartnummer intikken, vervaldatum, CVC en hoppa: je kaart staat erin. (Pending activation, natuurlijk.)
En dit kan dus ook omgekeerd werken. Het kan zijn dat jij een fysieke pas hebt in plaats van een virtuele, maar dat de app van de bank het kaartnummer, vervaldatum en CVC van je fysieke pas ook aan boord heeft en dit rechtstreeks kan doorzetten naar Wallet voor Apple Pay activatie. Dan hoef je zelf de gegevens niet in te tikken of een scan te maken, de app regelt het voor je met de gegevens van je fysieke pas. Dus ook op dat punt kan het identiek werken... En ook hier kan ik weer naar bunq wijzen als voorbeeld. Bunq staat het je toe om je fysieke pas rechtstreeks vanuit de bunq-app toe te voegen aan Wallet. Ze maken dan niet eerst een virtuele pas voor je aan, nee ze hebben gewoon de kaartgegevens van je fysieke pas ter beschikking en knallen dat door naar Wallet voor activatie van Apple Pay (waarop AP het virtuele apparaatrekeningnummer aanmaakt) - bespaart jou weer wat tijd zodat je de gegevens niet hoeft in te tikken noch een scan hoeft te maken van je fysieke pas. Sterker nog: dit kan je al doen als je de fysieke pas nog niet in bezit hebt.
De Apple Pay implementatie van bunq vind ik persoonlijk dan ook veel prettiger, omdat het meer vrijheid biedt. Je kan zowel virtuele als fysieke kaarten OF automatisch toevoegen OF handmatig toevoegen. ING blokkeert dat laatste door de gegevens geheim te houden en geen Apple Pay te ondersteunen op hun fysieke passen. (Ook nog steeds niet op MasterCard trouwens.)
Ik heb dan ook nergens gezegd dat dat niet zo zou zijn he?Wat ING doet is gewoon onderdeel van Apple Pay en kan ieder ander ook gebruiken.
En sure: ja, het zou kunnen dat andere Nederlandse banken (bunq niet iig) deze gebruiksonvriendelijke methode ook gaan hanteren. Ik hoop het niet en hoop dat ze gewoon net als bunq en de Amerikaanse banken die ik heb gebruikt de klant de keuze geven wat ze willen doen. Maar het zou me niet verbazen omdat ze allemaal volgens mij alsnog doodsbang zijn dat Maestro onlinebetalingen heel dat iDeal gaan slopen en daarom die kaartnummers verbergen; dan moet de site iig nog Apple Pay accepteren ipv Meastro/MasterCard.
Aha, dus je bent het gewoon volkomen met me eens dat het geen donder boeit of de pas van de bank nou virtueel of fysiek is?De Apple Pay manier die ING gebruikt betekent dat je dan ook 2 soorten betaalpassen hebt: fysiek en virtueel. De fysieke pas speelt hier geen enkele rol van betekenis. Dit is een ietwat subtiel maar wel ontzettend belangrijk detail van Apple Pay. Het systeem beperkt zich niet tot een fysieke pas. Sterker nog, de pas (fysiek of virtueel) wordt eigenlijk alleen maar gebruikt voor 2 dingen: verificatie (als in: mag/kun je Apple Pay gebruiken) en om die device specifieke code te genereren. Daarna wordt alleen die device specifieke code (apparaataccountnummer) gebruikt.
Voor de duidelijkheid: ik heb dan ook nergens gezegd dat de fysieke pas een rol van betekenis heeft bij ING voor Apple Pay noch dat het systeem van Apple beperkt zou zijn tot een fysieke pas, ik benoem in mijn post van 8 augustus 2019 23:52 zelfs duidelijk het tegendeel en heb daar ook al uitgelegd dat er 2 soorten passen zijn; dat "subtiele en belangrijke detail" staat dus gewoon in mijn post beschreven.
Ik denk dat je niet begrijpt wat die passage precies betekent, het is nogal irrelevant voor hetgeen waar we het over hebben naar mijn mening. Card Present vs Card Not Present heeft geen invloed op het feit dat de representatie van je pas die Apple per kaart per device aanmaakt wordt ingezet. Die is in beide gevallen hetzelfde, of je nou met je iPhone betaald via NFC (card present) of op dezelfde iPhone via een app (card not present) betaald: hetzelfde nummer wordt gebruikt. Als je pas A gebruikt met nummer 1234 en apparaatrekeningnummer 5678, dan zowel bij CP als CNP transacties wordt 5678 gebruikt: het apparaatrekeningnummer dat fungeert als virtuele representatie van je (fysieke of virtuele) pas.Daarbij moet ook opgemerkt worden dat wanneer je Apple Pay met zo'n betaalterminal en je Watch of iPhone gebruikt dit wordt gezien als een betaling met een pas (card present). Apple Pay betalingen via een app of website daarentegen niet, dat zijn betalingen zonder een pas (card not present). Er is dus niet altijd een representatie van een pas (fysiek noch virtueel) en daar lijk je al helemaal geen rekening mee te houden. Zie voor meer info: https://support.apple.com/nl-nl/HT204274
Het verschil zit hem dus puur in het type transactie: fysiek in een winkel waarbij je afrekent met de NFC-chip, of een online betaling (in-app of op websites) waarbij je NFC niet ingezet wordt en dus de kaart "niet present" is. (Vergelijkbaar met een online betaling met je MasterCard bijvoorbeeld.
Mede hierom vermoed ik dat je niet goed hebt begrepen wat ik bedoelde met een representatie van de pas - maar dat zij je dan vergeven (al had je ook gewoon even kunnen vragen wat ik precies bedoelde als het je niet duidelijk was ipv vol in de aanval te gaan
Dit CP/CNP gedoe heeft verder trouwens vrij weinig met wat ik zei te maken, dus het was ook helemaal niets voor mij om rekening mee te houden en dat is het nog steeds niet.
Dank nogmaals voor de bevestiging dat het inderdaad niet uitmaakt wat voor type pas het is. Zolang het maar Apple Pay ondersteund maakt het type en merk van de kaart niets uit. Waar wel onderscheid in is, is in hoe de bank het implementeert. That's it.Dingen als Maestro, MasterCard, VISA, AMEX, VPAY hebben in deze er dan ook helemaal niets mee te maken.
Gelukkig weet je dondersgoed wat ik bedoelde, dus het beoogde effect is alsnog behaald.Tot slot is er niet iets als een Apple Pay app. De app die je hier bedoelt is Wallet en is een applicatie waarin je allerlei soorten passen onder kunt brengen (zowel fysiek als virtueel). Apple Pay is alleen maar een dienst welke in diverse stukken software (Wallet, Safari, etc.) en hardware (de NFC hardware in de Apple devices) is geïntegreerd.
Dat belerende ondertoontje is in dit geval best ironisch imho.M.a.w. houdt je gewoon aan de officiële uitleg van Apple en ga niet dingen verzinnen. De verwarring in dit topic is al vrij groot, dat hoeft niet nog erger.
Ik heb overigens niets verzonnen, hou me al aan de officiële uitleg van Apple en de informatie die ik plaatste is correct (ohja, behalve dat ik per abuis "Pay" zei in plaats van "Wallet".), iets dat je zelf meerdere malen hebt bevestigd in je post.
Als je het niet erg vindt zou ik het met betrekking tot fysiek vs virtueel hier graag bij laten, ik heb hier verder niets meer aan toe te voegen en heb je alle informatie verstrekt. Daarnaast ben je het eigenlijk al tot op grote hoogte met me eens en geef je me op zowat al mijn punten gelijk, dus ik zie geen nut in een verdere discussie op dit punt, maar hoop wel dat onze gecombineerde posts tot dusver interessant educatief materiaal zijn voor anderen die wat "under the hood" informatie leuk vinden.
Fijne weekend!
[ Voor 11% gewijzigd door WhatsappHack op 10-08-2019 06:59 ]
youtube.com/@hisrep
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Wat mij betreft mogen reacties met " ja maar zo werkt het in <land-dat-niet-Nederland-is>" ook meteen richting pullenbak want offtopic.
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
meesje schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 08:26:
Ik heb het vermoeden dat bovenstaande lappen tekst niet op een iphone zijn getypt.
☁ Tech Junky | Smart Things | Motivator | rFactor 2 Sim GT3 Pro ☁ (ICQ 8297373)

[ Voor 29% gewijzigd door Vinnienerd op 10-08-2019 23:12 ]
Ik ben aan het verhuizen naar de USA en krijg van de week mijn debitcard + cc uit de US binnen, deze worden ondersteund door Apple Pay maar.. Mijn iPhone regio moet naar de US.
Of ik hierna ook nog mijn NL ING passen goed kan gebruiken voor de laatste 1,5 maand word een beetje spannend.
Benieuwd of er een Apple engineer rekening gehouden heeft met dit scenario
De regio-instelling is alleen van belang voor het toevoegen van kaarten (zou wel gek zijn als je in een niet-Apple pay land de optie ziet staan om een ING kaart toe te voegen). Voor het gebruik maakt het niets uit.ex87 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 13:15:
Ik ben benieuwd hoe het straks gaat werken voor mij met de ING.
Ik ben aan het verhuizen naar de USA en krijg van de week mijn debitcard + cc uit de US binnen, deze worden ondersteund door Apple Pay maar.. Mijn iPhone regio moet naar de US.
Of ik hierna ook nog mijn NL ING passen goed kan gebruiken voor de laatste 1,5 maand word een beetje spannend.
Kan je natuurlijk ook zelf uitvinden door stiekem je regio even naar US te veranderen en te zien dat je nog steeds gewoon met je ING Apple Pay kan betalen.
[ Voor 9% gewijzigd door fsfikke op 11-08-2019 13:35 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Dat maakt niets uit. Ik gebruik in Apple Pay ook passen uit 4 verschillende landen.ex87 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 13:15:
Ik ben benieuwd hoe het straks gaat werken voor mij met de ING.
Ik wil eigenlijk pas me regio switchen als ik daar ben, en het dan gelijk in 1x goed doen dus ook m'n store adres verhuizen. Dat zal wel een hoop gedoe met subscriptions etc opleveren maar dat is niet echt relevant voor een Apple Pay topic
Dit topic is gesloten.