Toon posts:

Apple Pay in Nederland OverzichtLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 45 46 47 Laatste
Acties:
  • 342.747 views

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:53
Kweet niet of het al gemeld is maar ‘onbeslist’ (pending) is nu vertaald naar ‘in behandeling’ in de wallet.

Waren het er toch meer eens dan ik alleen.

[Voor 8% gewijzigd door Mel33 op 26-07-2019 04:14]

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:06

ralpje

Deugpopje

Ik heb nu twee ING-passen in m'n wallet staan, maar is het mogelijk om ergens te selecteren welke van de twee de 'primaire' kaart is? De kaart die ik het meeste gebruik is nu de tweede, waardoor ik elke keer na het openen van m'n wallet nog een keer de juiste kaart moet selecteren en een keer extra de fingerprint moet doen. Niet onoverkomelijk, maar neemt wel een stuk van het gemak weg.
Ik heb al wat door de settings in zowel m'n wallet als m'n ING app gelopen, maar heb de optie nog niet kunnen vinden.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

ralpje schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 09:15:
Ik heb nu twee ING-passen in m'n wallet staan, maar is het mogelijk om ergens te selecteren welke van de twee de 'primaire' kaart is? De kaart die ik het meeste gebruik is nu de tweede, waardoor ik elke keer na het openen van m'n wallet nog een keer de juiste kaart moet selecteren en een keer extra de fingerprint moet doen. Niet onoverkomelijk, maar neemt wel een stuk van het gemak weg.
Ik heb al wat door de settings in zowel m'n wallet als m'n ING app gelopen, maar heb de optie nog niet kunnen vinden.
Settings --> Wallet & Apple Pay --> Default Card

When you do things right, people won't be sure you've done anything at all.

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:06

ralpje

Deugpopje

Ah, crap. Gewoon in de algemene settings app natuurlijk. Stom.
Thanks!

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Ik kom net op De pijnlijke manier achter het nadeel van “geen pinpasje meenemen maar Apple Pay gebruiken”. Parkeergarage waar ik sta doet geen contactloos. Dus nu 60 minuten wachten tot iemand een pinpasje komt brengen 8)7

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:04
Donstil schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 11:25:
Ik kom net op De pijnlijke manier achter het nadeel van “geen pinpasje meenemen maar Apple Pay gebruiken”. Parkeergarage waar ik sta doet geen contactloos. Dus nu 60 minuten wachten tot iemand een pinpasje komt brengen 8)7
Oei.... parkeergarages is inderdaad een dingetje.

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-06 18:00
meesje schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 11:33:
[...]

Oei.... parkeergarages is inderdaad een dingetje.
Tankstations ook. Ik ga vaak naar tankstations waar je buiten aan zo'n paal kan afrekenen, want dan hoef ik mijn motorhelm niet af te doen. Echter ben ik er nog geen 1 tegen gekomen waar je dat contactloos kan doen. Dat is wel jammer, want nu moet ik nog steeds mijn handschoenen uittrekken om mijn pasje te pakken/pincode in te voeren.

• meesje
zynex schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 11:37:
[...]

Tankstations ook. Ik ga vaak naar tankstations waar je buiten aan zo'n paal kan afrekenen, want dan hoef ik mijn motorhelm niet af te doen. Echter ben ik er nog geen 1 tegen gekomen waar je dat contactloos kan doen. Dat is wel jammer, want nu moet ik nog steeds mijn handschoenen uittrekken om mijn pasje te pakken/pincode in te voeren.
Dat is inderdaad ook zo. Vanwege zakelijke auto gebruik ik altijd de tankpas en parkeren in garage (voor het werk) de creditcard.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Donstil schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 11:25:
Het is sowieso handig om een backup pasje te hebben. :P
Bij je sleutelbos of in de auto laten liggen. :)

Bij goede parkeergarages is 't geen probleem overigens, bij de QPark kan je zelfs in/uitrijden met je Watch. :P

@ralpje Of de pas drag 'n droppen in Wallet. ;) De gene die vooraan staat is de default.

[Voor 7% gewijzigd door WhatsappHack op 26-07-2019 12:38]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:40
Mijn oplossing is een kleine pasjeshouder die ik altijd in mijn broekzak heb voor pinpas+identiteitskaart. Ik gebruik al een jaar geen portemonnee meer en al mijn andere (klanten)passen zijn digitaal. Werkt prima.

• Mel33
This van ver gekomen, van geld halen met paspoort, naar pinpas, naar telefoon.
Maar geld opnemen of een winkel die Apple pay niet heeft/storing, moet je toch nog je pas mee.
En hem bij je telefoon doen achter een gelcase werkt niet, want als je dat beide in de buurt houdt van de terminal, welke pakt de terminal dan?
Heb ik nog niet getest btw,....iemand?

En hoe zit dat dan met een hoes die afschermt? Of draai je dan het beeldscherm naar de terminal?
Zijn zo van die dingen waar ik mee zit.

Maargoed ID moet je nu ook altijd bij je hebben, dus je blijft met 2 dingen lopen.
Maar kwil er vanaf. Vroeger alleen maar geld en sleutels op zak
En haalde je €200 voor een week.

Nu heb je sleutels portemonnee(id) en telefoon. en je hele doopceel mee. Dingen dingen die je absoluut niet kwijt wil raken of laten stelen/beroven.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:37
Mel33 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 17:13:
This van ver gekomen, van geld halen met paspoort, naar pinpas, naar telefoon.
Maar geld opnemen of een winkel die Apple pay niet heeft/storing, moet je toch nog je pas mee.
En hem bij je telefoon doen achter een gelcase werkt niet, want als je dat beide in de buurt houdt van de terminal, welke pakt hij dan?
Heb ik nog niet getest btw,....iemand?

En hoe zit dat dan met een hoes die afschermt? Of draai je dan het beeldscherm naar de terminal?
Zijn zo van die dingen waar ik mee zit.

Maargoed ID moet je nu ook altijd bij je hebben, dus je blijft met 2 dingen lopen.
Maar kwil er vanaf. Vroeger alleen maar geld en sleutels op zak
En haalde je €200 voor een week.

Nu heb je sleutels portemonnee(id) en telefoon. en je hele doopceel mee. Dingen dingen die je absoluut niet kwijt wil raken of laten stelen/beroven.
Je kan altijd nog naar Duitsland verhuizen :P
@Mel33 ID heeft toonplicht in NL, geen draagplicht. Ben je ver van huis of bij een evenement komt dat op t zelfde neer, maar verder hoeft ie niet perse mee en je rijbewijs geldt ook. Met rij- en kentekenbewijzen loopt een proef voor digitalisatie. In het VK zelfs met Apple Pay, wie weet hier ooit ook. :)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:17

amphora

Websites & Fotografie

WhatsappHack schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 00:21:
@Mel33 ID heeft toonplicht in NL, geen draagplicht. Ben je ver van huis of bij een evenement komt dat op t zelfde neer, maar verder hoeft ie niet perse mee en je rijbewijs geldt ook. Met rij- en kentekenbewijzen loopt een proef voor digitalisatie. In het VK zelfs met Apple Pay, wie weet hier ooit ook. :)
En hoe toon je dan je ID als je ‘m niet bij je draagt? Denk niet dat de politie een foto van mijn rijbewijs accepteert op mijn telefoon. Makkelijk te vervalsen etc.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DeNachtwacht
WhatsappHack schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 00:21:
Ik ben het eens uit gaan zoeken en helaas voldoet een foto niet en moet je wel degelijk altijd je id bij je hebben. Jammer want ik dacht ook met een foto weg te gaan komen...
U heeft geen draagplicht, alleen een toonplicht. Omdat u het identiteitsbewijs verplicht moet kunnen tonen, betekent het in de praktijk dat u altijd een identiteitsbewijs bij u moet dragen. Het verschil tussen een draagplicht en een toonplicht is dat de politie bij een draagplicht bevoegd zou zijn u ook zonder reden aan te houden om uw identiteit te controleren.
@amphora Door meneer/mevrouw agent te vragen met je mee te komen naar huis waar je je ID even toont. Woon je in Eindhoven en ben je in Groningen dan is het dikke vinger en mee naar het bureau, maar ben je een wijk verderop in je lokale supermarkt dan moeten ze gewoon ff mee en kunnen ze er geen boete voor uitschrijven.

• Mel33
Een id dragen/tonen kan allang burgervriendelijker ingevoerd worden.
Een foto van je ID op je telefoon is toch duidelijk een id kunnen tonen.

Het argument dat jij het niet bent kan ook met een id die je wel kan overhandigen gezegd worden
(Je vingerafdruk en DNA word gelukkig nog niet afgenomen om aan te tonen of jij het wel bent)

Die toonplicht is voor die agent makkelijk zodat hij gegevens kan nalopen van/over jou
Dat kan ook met een foto van je id (voor en achterkant)

Kan mooi in de wallet

Overheid wanneer gaan we dit doen?

Acties:
  • +1Henk 'm!
Ik heb mij nog nooit hoeven legitimeren bij een agent en ook in het ziekenhuis (zie boven) kwam ik er mee weg door te zeggen “ja het was een beetje last minute dus ik heb niets bij me. Hier is een foto op mijn smartphone.

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-06 21:44
Kan iemand uitleggen hoe Apple pay werkt?
Ik heb een rekening bij ING. De bijbehorende betaalkaart houd ik bij de betaalautomaat bij de kassa.
Nou begrijp ik dat als je Apple pay hebt dat je je iPhone of Apple watch bij de automaat kunt houden, toch?
Dan simuleert je iPhone of Apple watch toch alleen maar de nfc chip van je kaart met het verschil dat je standaard meer contactloos kunt betalen dan met de kaart?
Waarom moet een bank of een automaat daar geschikt voor zijn? Wat doet Apple met of voor ING in dit proces? Kan iemand het desnoods uittekenen?
Als ik Apple pay snap kom ik terug met een zelfde vraag over Apple card.

• meesje
Het zou mooi zijn als je je kunt legitimeren via een ID kaart in je Wallet. Op dit moment lijkt me dit een utopie. Je kunnen legitimeren is iets dat wereldwijd geldt. Het is dus niet 1-2-3 een oplossing verzinnen binnen NL of EU.
Dat sommige bedrijven of personen een kopietje van je ID accepteren (digitaal of papier) is grove nalatigheid van die personen. Natuurlijk zouden ze bij mij in het dorp akkoord gaan met een fotootje van mijn rijbewijs bij het afhalen van een pakketje bij het postnl punt. Echter als er iets fout gaat, zijn zij nalatig geweest. Ook zal een agent die je langs de weg aanhoudt, nooit van z’n leven akkoord gaan met een kopietje. Een nieuwe werkgever zal een kopie ook nooit accepteren, bij indiensttreding zijn ze wettelijk verplicht om zelf een kopie te maken van je ID.
Kortom een grote utopie. Maar dromen mogen we altijd. ;)

• Mel33
Of je nou een stuk plastiek met een chip hebt of een telefoon met die eigenschappen. Wat maakt een id nou zo essentieel
Mijn werkgever zal vals niet van echt kunnen onderscheiden en een post agentschap ook niet (die typen alleen de nummers en kijken naar je foto)

Een agent eigenlijk het zelfde
Enige wat het echt maakt is dat je in het systeem bestaat. Nergens lezen het uit behalve bij het vliegen

Dus ik snap het hebben van een kaartje met je naam erop niet.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Dancing_Animal schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 20:28:
Kan iemand uitleggen hoe Apple pay werkt?
[..]
Ipv opnieuw te typen waar het internet al vol mee staat:
https://www.iculture.nl/uitleg/apple-pay/

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• meesje
Mel33 schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 22:06:
Of je nou een stuk plastiek met een chip hebt of een telefoon met die eigenschappen. Wat maakt een id nou zo essentieel
Mijn werkgever zal vals niet van echt kunnen onderscheiden en een post agentschap ook niet (die typen alleen de nummers en kijken naar je foto)

Een agent eigenlijk het zelfde
Enige wat het echt maakt is dat je in het systeem bestaat. Nergens lezen het uit behalve bij het vliegen

Dus ik snap het hebben van een kaartje met je naam erop niet.
Ze hadden het hier over een kopietje bij je hebben..... Dit is toch eerder te vervalsen dan een fysiek kaartje?

En verder wat betreft de techniek: Hoe weet jij dat je telefoon de functionaliteit van deze chip kan overnemen?
Deze uitdaging is toch gigantisch? Het moet op wereld niveau geïmplementeerd worden met grote betrokkenheid van alle smartphone fabrikanten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mel33
Het hele nut van zo’n id ontgaat mij gewoon
Lees mijn punten even in het vorige bericht
Waarom ik dat vind

Het maakt het juist mogelijk om een ander te misbruiken als hij niet fysiek aanwezig is

Acties:
  • 0Henk 'm!

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Mel33 schreef op zondag 28 juli 2019 @ 08:25:
Waarom ik dat vind

Het maakt het juist mogelijk om een ander te misbruiken als hij niet fysiek aanwezig is
Stel je wordt aangehouden voor een verkeersovertreding. Dan wil ook agent zeker weten dat de juiste persoon de boete krijgt.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0Henk 'm!

• meesje
Mel33 schreef op zondag 28 juli 2019 @ 08:25:
Waarom ik dat vind

Je laatste zin snap ik helemaal niks van. Fysiek aanwezig zijn en je ID tonen zijn juist key. Daarvoor heb je toch de pasfoto?
Dat jou het nut ontgaat, ligt aan jou. Lees mijn eerdere voorbeelden nog maar een keer. Verder maar weer lekker on-topic.

[Voor 23% gewijzigd door meesje op 28-07-2019 09:36]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mel33
amphora schreef op zondag 28 juli 2019 @ 09:17:
[...]

Stel je wordt aangehouden voor een verkeersovertreding. Dan wil ook agent zeker weten dat de juiste persoon de boete krijgt.
En hoe weet hij het zeker dan? is het omdat hij het pasje in handen heeft en er naar kijkt?, is het omdat er gegevens en een foto op de pas staan? this niet zo dat hij de pas uitleest (en als dat wel zo is dan kan dat ook met een telefoon)
Er is maar 1 barrière en dat is de echtheid van de pas controleren. maar dat doen al die bedrijven en werkgevers niet aangezien ze een kopie voldoende vinden.
meesje schreef op zondag 28 juli 2019 @ 09:33:
[...]

Je laatste zin snap ik helemaal niks van. Fysiek aanwezig zijn en je ID tonen zijn juist key. Daarvoor heb je toch de pasfoto?
Dat jou het nut ontgaat, ligt aan jou. Lees mijn eerdere voorbeelden nog maar een keer. Verder maar weer lekker on-topic.
Nou het is namelijk zo, dat als jou id gestolen wordt, de dief er dus van alles mee kan doen zonder fysiek aanwezig te zijn. het maakt het makkelijker voor de dief om jou te misbruiken zonder dat jij erbij bent. Als jij de pas niet had dan kon dat ook niet gebeuren.

ik weet het is compleet of topic maar ik wil de pas zo graag in mijn wallet, (en als het echt nodig is dan kan ik hem fysiek tonen) vandaar dat ik mij afvroeg wat nou de werkende veilige essentie van een pas is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• meesje
Mel33 schreef op zondag 28 juli 2019 @ 10:37:
[...]

En hoe weet hij het zeker dan? is het omdat hij het pasje in handen heeft en er naar kijkt?, is het omdat er gegevens en een foto op de pas staan? this niet zo dat hij de pas uitleest (en als dat wel zo is dan kan dat ook met een telefoon)
Er is maar 1 barrière en dat is de echtheid van de pas controleren. maar dat doen al die bedrijven en werkgevers niet aangezien ze een kopie voldoende vinden.

[...]

Nou het is namelijk zo, dat als jou id gestolen wordt, de dief er dus van alles mee kan doen zonder fysiek aanwezig te zijn. het maakt het makkelijker voor de dief om jou te misbruiken zonder dat jij erbij bent. Als jij de pas niet had dan kon dat ook niet gebeuren.

ik weet het is compleet of topic maar ik wil de pas zo graag in mijn wallet, (en als het echt nodig is dan kan ik hem fysiek tonen) vandaar dat ik mij afvroeg wat nou de werkende veilige essentie van een pas is.
Dat misbruiken zie ik niet zo. Je hebt toch ook een foto op de ID kaart? Deze wordt toch bij identificatie (postnl, agent, etc.) gecheckt? Dit neemt niet weg dat ik ‘m ook wel graag in mijn wallet zou wil hebben. Nu is mijn ID/rijbewijs het enige kaartje dat ik elke keer mee neem.
Ach, wie weet hebben we straks net als in de serie 3% een chip achter ons oor. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DeNachtwacht
Voor iedereen die het digitaal wil; verhuis naar Estland :)

https://e-estonia.com/solutions/e-identity/id-card/

Ik hoop trouwens wel dat Nederland hierin snel gaat volgen. Ik kan niet wachten tot ik geen pasjes meer bij me hoef te dragen.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Rijbewijs en paspoort kunnen gewoon met NFC werken, in het VK loopt al een pilot. De agent scant je telefoon/watch gewoon met hun smartphone en voila.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• meesje
WhatsappHack schreef op zondag 28 juli 2019 @ 13:07:
Rijbewijs en paspoort kunnen gewoon met NFC werken, in het VK loopt al een pilot. De agent scant je telefoon/watch gewoon met hun smartphone en voila.
Is dit waar je naar refereert?
http://www.iphonehacks.co...e-support-uk-eu-exit.html
Zo ja, dan betreft het alleen het scannen van een paspoort middels een iphone.
Zo nee, wat is je bron?

Acties:
  • +2Henk 'm!
WhatsappHack schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 13:58:
@amphora Door meneer/mevrouw agent te vragen met je mee te komen naar huis waar je je ID even toont. Woon je in Eindhoven en ben je in Groningen dan is het dikke vinger en mee naar het bureau, maar ben je een wijk verderop in je lokale supermarkt dan moeten ze gewoon ff mee en kunnen ze er geen boete voor uitschrijven.
Dat is pertinent onjuist. Jij moet van de wetgever ter plekke je ID kunnen tonen, je hebt niet voor niets toonplicht. Kun je dat niet dan stelt de wet dat daarvoor een maximale boete of gevangenisstraf voor kan gelden. Zoals altijd is het echter geheel aan de agent zelf om de situatie in te schatten en daar naar te handelen. Daarom vragen ze in de praktijk ook wel eens naar iets anders waar je naam op staat (bankpas, collegekaart, enz.), laten ze het varen of moet je binnen x uur verschijnen op het dichtstbijzijnde politiebureau om je ID te tonen (dat is overigens niks meer dan een uitweg die ze je aanbieden om onder de boete uit te komen; neem je daar geen gebruik van dan krijg je ook een boete).

Je hoeft dus niet per definitie naar het bureau en de agent hoeft zeer zeker niet verplicht met je mee. De enige die hier iets moet is degene die zijn ID moet tonen.
Donstil schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 14:38:
Ik heb mij nog nooit hoeven legitimeren bij een agent en ook in het ziekenhuis (zie boven) kwam ik er mee weg door te zeggen “ja het was een beetje last minute dus ik heb niets bij me. Hier is een foto op mijn smartphone.
Het gaat ze niet om hoe je eruit ziet, dat staat namelijk nergens in die systemen geregistreerd. Het gaat ze om dingen als je naam, BSN en documentnummer (van je ID). Bovendien staat er duidelijk aangegeven dat ze om je ID kunnen vragen. Dat betekent dus niet dat ze dat ook altijd zullen doen.

Het is met name de eerste keer dat je ergens komt ze je ID controleren. Dat ID is op dat moment het enige wat ze hebben om te checken. Als je er al eerder bent geweest dan sta je al in het systeem met alles erop en eraan.
Mel33 schreef op zondag 28 juli 2019 @ 10:37:
En hoe weet hij het zeker dan?
Er is geen zekerheid. Wat je hebt is een aan zekerheid grenzende aannemelijkheid. Als je een officieel ID document van de overheid kunt presenteren dan staat daar meer informatie op dan alleen je pasfoto. BSN, documentnummer en vele veiligheidskenmerken waaronder ook een RFID chip. Dat alles controleren ze en juist dat geeft ze die aan zekerheid grenzende aannemelijkheid dat je bent wie je zegt dat je bent.
Nou het is namelijk zo, dat als jou id gestolen wordt, de dief er dus van alles mee kan doen zonder fysiek aanwezig te zijn
In 99% van de identiteitsfraude gaat het niet om gestolen ID documenten. Het gaat dan om andere zaken die worden gestolen. Denk aan een hack maar ook aan de brief van het ziekenhuis, UWV, etc. waarop naast je NAW gegevens ook je BSN wordt vermeldt. Dat is ook de reden waarom ZZP'ers massaal slachtoffer worden van identiteitsfraude: hun BSN is hun belastingnummer en aangezien dat tezamen met hun NAW in het KVK-register staat hebben ze alles wat ze nodig hebben.
ik weet het is compleet of topic maar ik wil de pas zo graag in mijn wallet
Daar schiet je dus niets mee op qua preventie van identiteitsfraude. Hebben ze je telefoon dan hebben ze je ID. Bovendien staat het nog op diverse andere papieren die de meeste mensen argeloos de papierbak in mikken (al dan niet doormidden gescheurd). Als je op dit vlak echt iets aan identiteitsfraude wil doen dan zul je altijd voorzichtig moeten zijn waar je kopietjes van je ID achterlaat en ook brieven van overheidsinstanties, zorgverzekering en zorgverlener door de papierversnipperaar moeten halen alvorens in de papierbak te mikken.

Een digitaal ID heeft andere voordelen dan dat. Zie eerder genoemde digitale ID die ze in Estland gebruiken. Houdt er echter rekening mee dat ze daar security regelen met 2FA in de vorm van een fysieke kaart. Een volledig digitaal ID is vanwege security dan ook niet bepaald haalbaar (een Yubikey kan ook niet want sleutels willen we dan ook digitaal hebben middels de NFC in de iPhone en Apple Watch).

Acties:
  • 0Henk 'm!
@meesje https://express.co.uk/lif...-DVLA-digital-smartphone/

@ppl Niets pertinent onwaar, wat ik zeg is gewoon feitelijk accuraat. Je hebt een toonplicht, geen draagplicht. https://amp.nos.nl/artike...nt-even-mee-te-lopen.html
Het zou dus fijn zijn als ze dit op z’n minst aan wallet kunnen toevoegen, kan je eigenlijk nauwelijks nog een excuus hebben om hem zelfs ver weg niet te kunnen tonen. ;)

[Voor 22% gewijzigd door WhatsappHack op 28-07-2019 19:06]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DeNachtwacht
WhatsappHack schreef op zondag 28 juli 2019 @ 19:01:
@meesje https://express.co.uk/lif...-DVLA-digital-smartphone/

@ppl Niets pertinent onwaar, wat ik zeg is gewoon feitelijk accuraat. Je hebt een toonplicht, geen draagplicht. https://amp.nos.nl/artike...nt-even-mee-te-lopen.html
Het zou dus fijn zijn als ze dit op z’n minst aan wallet kunnen toevoegen, kan je eigenlijk nauwelijks nog een excuus hebben om hem zelfs ver weg niet te kunnen tonen. ;)
over Apple Pay in je wallet. in die bron staat helemaal nergens dat die pilot loopt via Apple Pay. Er staat dat er in de toekomst via Google en/of Apple Pay misschien de mogelijkheid zou kunnen ontstaan je portomonnee thuis te laten. Er is alleen een screenshotje met een voorbeeld van Apple Wallet gereleased, maar dat was niets anders dan een mockup. Om het nog erger te maken zie je als je goed leest dat deze bron uit 2017 is en gaat over een pilot die loopt tot april 2018. Sindsdien is er nooit meer iets over gehoord en niets nieuws te vinden dus de pilot is hoogstwaarschijnlijk niet succesvol bevonden.

Over toonplicht/draagplicht. ik reageerde al eerder in dit topic met een goede bron (rijksoverheid) dat je wel degelijk een identiteitsbewijs bij je moet hebben ook al heb je toonplicht. Geen draagplicht is puur een formeel juridisch verschil maar in de praktijk zul je het toch altijd bij je moeten hebben. Dat een agent coulant kan zijn is leuk maar staat los van de wet. Als jij door rood licht rijdt omdat je vader op sterven ligt in het ziekenhuis kan de agent ook coulant zijn en geen boete uitschrijven ook al staat in de wet dat het niet mag. Dat heet discretionaire ruimte.
Omdat u het identiteitsbewijs verplicht moet kunnen tonen, betekent het in de praktijk dat u altijd een identiteitsbewijs bij u moet dragen. Het verschil tussen een draagplicht en een toonplicht is dat de politie bij een draagplicht bevoegd zou zijn u ook zonder reden aan te houden om uw identiteit te controleren.
Ook hier is de bron die je aanhaalt 4 jaar oud, dus wellicht achterhaald, en bovendien staat op de website van de Rijksoverheid dus gewoon iets anders.

Dus: twee gevallen op rij van de bron niet goed lezen en vervolgens met heel veel zekerheid hier iets zeggen dat toch genuanceerder ligt of zelfs niet (meer) klopt. Dat vind ik wel een dingetje. Je hebt zowel voor Apple Pay als ING als iPhone het meeste karma en mensen vertrouwen er dan toch op dat je verstand van zaken hebt. Ik vind dat daar ook wel de verantwoordelijkheid bij hoort om zaken goed uit te zoeken voordat je ze zo stellig post hier.

[Voor 7% gewijzigd door DeNachtwacht op 28-07-2019 20:06]

Acties:
  • 0Henk 'm!
ppl schreef op zondag 28 juli 2019 @ 18:55:
Het is met name de eerste keer dat je ergens komt ze je ID controleren. Dat ID is op dat moment het enige wat ze hebben om te checken. Als je er al eerder bent geweest dan sta je al in het systeem met alles erop en eraan.
Ik was hier nog nooit geweest en stond daarom ook nog niet in het systeem.

[Voor 27% gewijzigd door Donstil op 28-07-2019 20:07]

Acties:
  • 0Henk 'm!
@WhatsappHack Dan moet je toch eens wat vaker TV gaan kijken. Legio uitzendingen incl. docu's over de politie die namelijk het tegendeel bewijzen en die ook echt standhouden ;)

Overigens zou ik oppassen met de uitspraken van Privacy First. Dit is ten eerste geen overheidsorgaan en ten tweede een private privacy organisatie die bekend staat om het voortdurend verliezen van hun rechtszaken. Wat zij denken komt dus in het gros van de gevallen niet overeen met hoe de rechter hierover denkt (en dus hoe de wet in elkaar steekt).

Verder staat er in het artikel nergens uitgelegd op basis waarvan ze dit zeggen, wat dan het verschil is tussen toonplicht en draagplicht, wordt er nergens iets opgemerkt over identificatie op de werkvloer en wordt er ook nergens rekening mee gehouden met de bevoegdheden en mogelijkheden van een agent (die met meer dingen dan alleen jouw ID moet bezighouden). Er ontbreekt nogal wat aan informatie. Let ook even op data van de informatie die je post, die spelen ook een belangrijke rol, wetten en diens artikelen hebben namelijk een ingangsdatum (en einddatum als ze zijn vervallen).

Voor wie echter artikel 2 van de Wet op de identificatieplicht leest zal opmerken dat er alleen staat dat je bij eerste vordering een identiteitsbewijs ter inzage dient aan te bieden. Hoe je dat exact moet interpreteren staat er niet bij. Zoek in deze ook even op wat men met "vordering" bedoelt. Bovendien staat er in artikel 1 vermeldt dat het rijbewijs een identiteitsbewijs is en toch is dat niet zo in de praktijk.
Wetgeving is aanzienlijk complexer dan men hier denkt. In tegendeel tot wat men hier denkt werkt de wet niet volgens: zoals het in de wettekst staat, zo gaat het. De wet werkt op basis van 2 principes: volgens de letter der wet (aka de wettekst) en in geest der wet (wat is de bedoeling van de wettekst? dit kan aangevuld worden met een brief van de minister die verdere uitleg daarover verschaft). Je kunt hier dus ook niet zomaar met een rechtszaak aan komen zetten omdat ons systeem van geval tot geval oordeelt (itt bijv. in de USA). Daarnaast spelen er in veel situaties ook meer dan 1 wetsartikel en dien je ook internationaal recht mee te nemen (zeker gezien het feit Nederland een EU-lidstaat is).

Afgezien van die hele wet- en regelgeving: het bij je hebben van je ID levert het minste gezeik op (naast je aan de wet houden natuurlijk). Als dat makkelijker is wanneer je het digitaal op je smartphone hebt dan lijkt me dat ook prima. Het zal echter wel diverse andere vragen opleveren omdat het gevaar van vervalsing dan ook een stuk hoger ligt. Hoe dan ook, eigenlijk is dit allemaal wel zwaar offtopic hier en hoort het meer thuis in het topic over Wallet.

@Donstil, zoals aangegeven: ze kunnen er naar vragen, het is geen verplichting.

Acties:
  • 0Henk 'm!
ppl schreef op zondag 28 juli 2019 @ 20:12:
@Donstil, zoals aangegeven: ze kunnen er naar vragen, het is geen verplichting.
In een ziekenhuis? Dat vind ik vreemd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DeNachtwacht
Donstil schreef op zondag 28 juli 2019 @ 20:19:
[...]

Dat ze er naar vragen? Lijkt me toch logisch. Een telefoonprovider moet het, hotels mogen het, conducteurs mogen het, en zo zijn er wel meer. Ziekenhuis past m.i. gewoon in hetzelfde straatje.

Acties:
  • 0Henk 'm!
DeNachtwacht schreef op zondag 28 juli 2019 @ 20:28:
[...]

Dat ze er naar vragen? Lijkt me toch logisch. Een telefoonprovider moet het, hotels mogen het, conducteurs mogen het, en zo zijn er wel meer. Ziekenhuis past m.i. gewoon in hetzelfde straatje.
Ja daarom de vraag dus ook, als reactie op dat het niet verplicht is.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Donstil schreef op zondag 28 juli 2019 @ 20:19:
Het is geen harde verplichting, ze kunnen er naar vragen omdat ze vast moeten kunnen stellen wie je bent. Dat is, net als bij de politie, naar eigen inzicht. Dat de wet je een bepaald recht toekent wil nog niet zeggen dat je verplicht bent om daar altijd gebruik van te maken.

Dit geldt niet alleen voor het ziekenhuis, dit geldt ook voor o.a. de fysio en de huisarts. Ook daar kunnen ze je om je ID vragen.

@DeNachtwacht, hotels zijn een slecht voorbeeld, die moeten weliswaar vastleggen wie er bij hun verblijven maar ze dienen zich ook aan de privacywetgeving te houden. Van die wet mag een "kopietje paspoort" (zoals dat is gaan heten) niet. Je kunt dan alles aan belangrijke gegevens afdekken waardoor alleen je voornaam en achternaam nog overblijven. Volgens mij was het noteren van het documentnummer ook nog toegestaan maar dat weet ik niet zeker. Of telefoonproviders het moeten betwijfel ik ook.
Wat betreft de Wet op de identificatieplicht gaat alleen je voorbeeld van conducteur op omdat dat een BOA is. Voor de rest geldt deze wet niet (zie artikel 1 van die wet). Dit betreft dan ook andere wetgeving.

[Voor 39% gewijzigd door ppl op 28-07-2019 20:50]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DeNachtwacht
Euhmm het begint langzaam wel erg offtopic te raken hier.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• meesje
@ppl Dank je wel voor de uitvoerige reacties! Bij sommige reacties was ik met stomheid geslagen.
@DeNachtwacht Je hebt gelijk, maar je hebt er ook aan deel genomen. ;)
@WhatsappHack Ik snap je redenatie helemaal niet. Je denkt dat met je ID kaart (een kopietje dus) in je Wallet voldoet aan de toonplicht. Wat je toont, moet toch voldoen aan alle eisen die gesteld worden aan een ID? En dat is iets in je Wallet niet. Als je nu nog vol wil blijven houden, moet je het zelf weten. Mocht je ooit van werkgever veranderen en je laat je iphone zien, dan zal dat nooit geaccepteerd worden.

Nou ja, nu maar weer on topic! ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!
@ppl @DeNachtwacht Het is inderdaad aardig offtopic geschoten. Laat ik hiermee eindigen: dat jullie een andere mening zijn toegedaan: prima, en vooral doen wat je prettig lijkt natuurlijk. :) Dat is uiteindelijk ook het belangrijkste. Ik blijf bij mijn juridische standpunt en uiteraard mag je het daar mee oneens zijn als je het anders interpreteert of denkt dat het anders geïnterpreteerd zou moeten worden. Je moet ook vooral voor jezelf bepalen wat je fijner vindt of doet om het zekere voor het onzekere te nemen als je twijfelt. (Want zo'n ramp is het nou ook weer niet om een ID mee te nemen ;) Heb zelf 99% van de tijd buitenshuis toch m'n rijbewijs bij, want *die* moet je wel verplicht bij je hebben in de auto.) Als ik een stuk in het bos (min of meer m'n achtertuin) ga hardlopen neem ik in ieder geval echt m'n ID niet mee en gezien we dus een toonplicht hebben lijkt het mij extreem stug dat ik daar een boete voor zou krijgen (of dat ik die niet succesvol zou kunnen aanvechten als de agent in een slecht humeur is ;)) terwijl m'n huis 5 minuten verderop is. Dat lijkt me ook in strijd met gezonde redelijkheid en billijkheid, mede omdat er dus geen draagplicht is. Afijn. Dat is mijn interpretatie van de wet en hoe ik er mee omgaan en er zijn zowel voor- als tegenstanders van die interpretatie - jullie horen duidelijk bij de tegenstanders: okee! :) Free country. :) Ik geef alleen aan dat er een andere interpretatie is dan die van jullie die door (sommige) juristen onderschreven wordt. Evident is er in de praktijk discussie over mogelijk hoe het werkelijk zit - en uiteraard kan je er dan voor kiezen het zekere voor het onzekere te nemen door hem altijd bij je te hebben. Overigens is de bron denk ik niet verouderd, want die wet is naar mijn weten al sinds 2010 niet meer aangepast.

Bottom-line is, en dat is waar het eigenlijk om gaat voor het offtopic schoot met een wellus/nietus gesprek - de discussie over wel/niet te allen tijde bij moeten hebben is puur semantics, dat ik graag zie dat ID, paspoort, rij- en kentekenbewijs allemaal op z'n minst in Wallet komen; maar eigenlijk (ook voor de agenten) het liefst met (iets als) Apple Pay zodat hun NFC-toestellen direct alle data kunnen opvragen zonder dat ze het zelf moeten invoeren en kunnen fat-finger'en. ;) Want serieus, ik ben twee keer door algemene controle fuiken heengereden en het zou in 1 minuut afgerond kunnen zijn als de agent niet alles handmatig moest overtikken met één hand en in de andere hand een zaklampje. (Wat ik wel vreemd vond, want volgens mij hébben ze al een app waarmee ze een code op je ID/rijbewijs kunnen scannen, maarja... Misschien daar toevallig niet of trainees of te donker, no clue.) Het opent een wereld van mogelijkheden en snelle controles, ook bijvoorbeeld bij grensposten - en wat mij betreft kan dat niet snel genoeg komen. De technologie is er, nu de wetgeving en apparaten bij de verantwoordelijke partijen nog. :) Apple Pay en Google Pay zijn hier bij uitstek een stel van de juiste voorbeelden van waarmee het kan; maar zeker niet de enige overigens. De overheid kennende gaan ze het wiel zelf opnieuw uitvinden (en werkt het wellicht niet met iPhone :+), waar ergens ook wat voor te zeggen valt vanwege privacy wetgeving. :)

Either way, even goede vrienden - ga vooral af op je eigen gevoel/mening omtrent dit issue. Laten we dat afsluiten en eventueel enkel voortborduren op het verrijken van Apple Pay met dit soort handige features vanuit overheidsinstanties - dat is in ieder geval waar het mij eigenlijk om ging. :)

@meesje Heu? Nee? Ik heb helemaal nergens gezegd dat je met een kopietje (eg: een foto) van je ID/rijbewijs kan voldoen aan de toonplicht? o0 Ik weet niet hoe je daar bij komt dat ik dat geclaimd zou hebben. Dat heb ik naar mijn beste weten niet geclaimd noch geïmpliceerd. Overigens geldt voor al dat soort projecten dat het enkel geldig is in het land waar het wordt uitgegeven. Uiteraard niet daarbuiten, want daar zijn de wetten nog niet up to date voor. En de technologie in sommige landen al helemaal niet. Ermee de grens oversteken kan dus voorlopig sowieso nog niet.

Met betrekking tot de rijbewijs pilot in combinatie met Apple Pay: wellicht kon de bron beter, ja. Ik ging hoofdzakelijk af op een interview van de CEO op dat moment dat ik me herinner, die zei dat naast Wallet support het in de toekomst (maar first things first) wellicht mogelijk wordt om rij- en kentekenbewijs toe te voegen aan diensten zoals Pay (zowel de Apple als Google variant); vooral voor het kentekenbewijs blijkt dat interessant te zijn omdat de voertuig data dan makkelijker gecontroleerd en gevalideerd kon worden door agenten met een speciale app op hun NFC-enabled smartphone. Ik zal kijken of ik dat interview terug kan vinden, dat werd inderdaad niet vermeld in die bron die ik tussendoor snel even tevoorschijn had getoverd op verzoek. Sorry hoor. :+ Je kan ook zelf zoeken als het resultaat niet bevalt ipv boos te worden op iemand die tenminste nog wel wat zoekwerk heeft gedaan. :P

Either way: dit zou ik dus graag in Nederland geïntroduceerd zien en wat mij betreft mag dat (optioneel) graag via het Apple Pay netwerk! Dat werkt prima, de infra ligt er al en het is ook zeer veilig. :)
Maar eerlijk is eerlijk, als de RDW morgen een app maakt waar het kentekenbewijs digitaal instaat (en dit juridisch voldoende is) dan zou ik ook al een stuk blijer zijn. Het liefst natuurlijk gewoon in Wallet, en het liefst via Pay met de NFC-functie, maar het zou al een verrekte goed begin zijn. :) In het VK lijken ze dat gelukkig begrepen te hebben en ik vind het raar dat wij daar op achterlopen eigenlijk.
Dat vind ik wel een dingetje. Je hebt zowel voor Apple Pay als ING als iPhone het meeste karma en mensen vertrouwen er dan toch op dat je verstand van zaken hebt. Ik vind dat daar ook wel de verantwoordelijkheid bij hoort om zaken goed uit te zoeken voordat je ze zo stellig post hier.
Hm, dit is ook offtopic - maar die wil ik toch even ophelderen.
Met alle respect: dat mag jij vinden, maar ik ga echt niet angstvallig oppassen omdat er een of ander virtueel speldje is opgeprikt. ;) Ik heb het relatief vaak bij het juiste eind (zeggen vooral anderen eigenlijk, ik probeer eigenoordeel te vermijden teneinde geen (overmatige ;)) arrogantie te ontwikkelen.), zorg vaak goed voor de inhoud van mijn posts (en de accuraatheid ervan) en help hier heel veel mensen - of probeer dat iig en doe er ook mijn best voor. Maar ik ben een mens en kan zeker soms fouten maken, iets verkeerd lezen of iets verkeerd begrijpen; of bijvoorbeeld linken uit een bron die het mis heeft. (Niet dat ik denk dat daar hier sprake van is, maar dat even terzijde.) Mijn poststijl blijft mijn poststijl en ik ga zélf over de inhoud van mijn posts... Vaak controleer ik die redelijk goed, maar dat deed ik al ver voor deze hele feature überhaupt bestond. En dat ga ik niet veranderen, ik ga me niet druk maken om het feit dat ik misschien weleens een foutje zou kunnen maken.

Als het doel van de badges is dat je opeens een voorbeeldfunctie moet vervullen en absoluut geen fouten meer mag maken, dan halen ze ze desnoods maar weg. Maar ik denk eigenlijk dat ik de meeste karma *juist* verdiend heb met het posten van (behoorlijke hoeveelheden) accurate informatie en het helpen van vele mensen met hun vragen en problemen, af en toe een foutje be damned en dat zal altijd blijven kunnen voorkomen; ga ik me niet druk om maken. :) Dus nee, ik ga er niet nog meer aandacht aan besteden en ga echt niet angstig worden dat ik misschien eens een keer een foutje maak, puur omdat er een badge onder m'n naam staat. Nogmaals: info die ik hier post klopt vaak (speculatie/geruchten mogelijk uitgezonderd) en ik zorg vaak al erg goed voor m'n posts en de inhoud ervan; maar ik weiger om angstvallig te moeten gaan omspringen met m'n posts en om op m'n teentjes gaan lopen, sorry. :)

Het is, niet persoonlijk bedoeld overigens, imho wel weer typisch dat de badges voor het eerst worden aangehaald in dit topic nadat er vermeend een fout door mij zou zijn gemaakt (nogmaals: ik denk van niet.); maar ze waarschijnlijk nooit aangehaald zouden worden met een complimentje en bedankje omdat je juist (veel) goede info levert. Nee alleen als er iets te klagen valt worden ze opeens in twijfel getrokken of je ze wel verdient of waard bent blijkbaar. Dat is ergens wel jammer, maar such is the internet I guess. :) (En nee, ik zit niet te azen op complimentjes en ik doe dit met alle plezier; het is alleen weer zo jammer dat je nooit iets over die dingen hoort (wat prima is want het zal allemaal wel - het is leuk om erkenning te krijgen voor je harde werk natuurlijk hoor en fijn dat mensen je bijdragen kunnen zien, maar het blijft een simpel speldje - kom op :P Niet té zwaar aan tillen. :)), maar het opeens wel opgerakeld wordt als er kennelijk iets te klagen valt over één post die je maakt... Dus iets dat je blijkbaar, zonder het te vragen overigens, van het systeem hebt gekregen omdat je het blijkbaar verdiend had, wordt zomaar tegen je gebruikt als dat net even zo uitkomt, dat blijft ergens toch altijd jammer. Als ik dat mag zeggen. :))
((-edit- P.S. Voor de duidelijkheid, ik ben niet beledigd of iets dergelijks hoor en voel me ook niet aangevallen door je, in andere omstandigheden had je post best een punt kunnen hebben. Ik geef enkel aan dat ik het wel apart vind dat die dingen echt *nooit* benoemd worden, totdat er blijkbaar iets te klagen valt; dan opeens is het "dit dat zus zo, want badges!" :+ :P Dat is een beetje raar vind ik. Maar ale. No hard feelings dus, dat wou ik nog even toevoegen. :) Zonder intonatie komt een geschreven stuk tekst soms een stuk harder over dan hij gesproken zou zijn, dus ik dacht ik zeg het maar even voordat daar misverstanden over ontstaan. :))

[Voor 8% gewijzigd door WhatsappHack op 28-07-2019 22:32]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• meesje
Oei, karma en badges. Laten we daar nu niet heel veel waarde aan hechten. Van sommige van mijn badges weet ik echt niet hoe ik er aan gekomen ben. ;) Nog beter, hoe kom ik er van af. :) Ooit in verdiept, dat kan helaas niet. Eerlijk gezegd heb ik nog nooit naar iemand z’n badges gekeken als ik de reactie lees.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mrkend54l
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 25-12-2022
meesje schreef op zondag 28 juli 2019 @ 22:40:
Oei, karma en badges. Laten we daar nu niet heel veel waarde aan hechten. Van sommige van mijn badges weet ik echt niet hoe ik er aan gekomen ben. ;) Nog beter, hoe kom ik er van af. :) Ooit in verdiept, dat kan helaas niet. Eerlijk gezegd heb ik nog nooit naar iemand z’n badges gekeken als ik de reactie lees.
Het geeft toch een goed beeld hoe actief iemand is omtrent een bepaald onderwerp?
Dat wilt niet automatisch zeggen dat die persoon alwetend is op dat onderwerp, maar wel dat er een grote affiniteit mee is.
Er meer achter zoeken is zinloos.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-06 11:29

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Modbreak:Het gaat nu wel heel hard offtopic. Vanaf hier graag weer over Apple Pay in Nederland, en niet over ID bewijzen, ziekenhuizen, karma, of badges. Voor dergelijke discussies zijn afdoende andere hoeken van GoT beschikbaar. :)

Launching containers into space

• Nicj56
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:16
Het is nog maar afwachten wanneer Mastercard support er komt ipv alleen Maestro. Volgens Mastercard in een artikel van hun in een later stadium(dan met name de creditcards van ING).

MBPr 13" 2017 128GB  iPhone 11 64GB

Nicj56 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 22:24:
Het is nog maar afwachten wanneer Mastercard support er komt ipv alleen Maestro. Volgens Mastercard in een artikel van hun in een later stadium(dan met name de creditcards van ING).
Ja die snap ik sowieso niet helemaal, bij bunq werken de mastercards uit alle ondersteunde regio’s prima. Behalve de travelcard dan, maar die boeit heel weinig. Waarom het bij ING niet bij launch kon...?

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:22
Iemand enig idee of ABN aan het voorbereiden is voor Apple Pay? (geen zin om pagina's over ID's en identificatieplicht door te jakkeren...)

Vandaag/gisteren de update met: "That's why we regularly release updates, which are always in line with the latest technologies introduced in iOs".

Je kan er wat achter zoeken, of het is gewoon lelijke marketing praat...

• Roos79
  • Nu online
@Deshmir apps updaten heel geregeld daar hoef je niet wat achter te zoeken.
En zeker Apple pay word eerst aangekondigd en zal niet in eens via een up date komen 😉
Verder kan je ook de zoek functie gebruiken in dit topic gebruiken hoef je niet alles te lezen maar doe je wel zelf onderzoek ipv gelijk vragen.

[Voor 31% gewijzigd door Roos79 op 01-08-2019 07:34]

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:34
Deshmir schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 07:21:
Iemand enig idee of ABN aan het voorbereiden is voor Apple Pay? (geen zin om pagina's over ID's en identificatieplicht door te jakkeren...)

Vandaag/gisteren de update met: "That's why we regularly release updates, which are always in line with the latest technologies introduced in iOs".

Verwacht maar niet dat ABN AMRO, Rabobank etc op korte termijn met Apple Pay gaan komen.

Xbox Live: Rivanov | LG OLED65CX :: Xbox Series X | TREQ One Simrig :: Fanatec GT DD Pro 8nm :: BJ Steel F1 Pro :: BMW GT2 v2 - Formula V2.5X | 5800x3D - PNY RTX 4080 - 32GB Fury Renegade - Samsung 980 Pro 2TB NVMe (Main) + Kingston 2TB NVMe (Storage)

• Nicj56
WhatsappHack schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 23:46:
[...]

Ja die snap ik sowieso niet helemaal, bij bunq werken de mastercards uit alle ondersteunde regio’s prima. Behalve de travelcard dan, maar die boeit heel weinig. Waarom het bij ING niet bij launch kon...?
Dat kan, maar ligt aan de code die in die file staat die apple upload en bij ons is daar geen mastercard toegevoegd. MasterCard van N26 staan wel erin, maar gaan niet werken hier in NL via Apple Pay.

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:37

TheVMaster

Moderator WOS
Nicj56 schreef op Thursday 1 August 2019 @ 20:38:
[...]

Dat kan, maar ligt aan de code die in die file staat die apple upload en bij ons is daar geen mastercard toegevoegd. MasterCard van N26 staan wel erin, maar gaan niet werken hier in NL via Apple Pay.
Tuurlijk werken die mastercards wel in Nederland. Ze werken alleen niet overal, namelijk alleen op locaties waar Mastercard betalingen geaccepteerd worden...
Klopt, ik kan prima betalen met m’n MasterCard. Getest bij QPark en mcDonalds. ‘T zijn alleen geen NL-kaarten natuurlijk maar Belgische (omweg bunq). En daarom verbaast het me ook dat het niet kan bij de ING.

• oohh
  • Laatst online: 18:40
Deshmir schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 07:21:

Wellicht kan @MelvinW even kijken, hij is immers de expert ;)

Aankomende dinsdag is het, volgens mij, wel twee maanden geleden dat Apple Pay bij ING in gebruik werd genomen. Kan best dat de exclusiviteit van ING dan afloopt. Maar kan natuurlijk op meerdere dingen slaan; bijvoorbeeld compatibiliteit met iOS 13.

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08-06 17:20
Apple Pay komt inderdaad naar ABN. Ik had het overigens in de vorige app-update al gezien, maar nog niet bekendgemaakt. Ik zie nu echter dat ze bestanden hebben verwijderd in deze update die in de vorige update zijn toegevoegd.

Bestanden als 'WalletEligibleAccountCell.nib', 'WalletEligibleAccountsHeaderView.nib', 'UpdateDeviceForWalletViewController.nib', 'AddCardToWalletViewController.nib' zijn verwijderd.

Ook de volgende teksten kan ik in de app vinden:
"walletAddCard": {
"header_title": "Vanaf welke rekening wil je betalen met Wallet?",
"label_loading": "Rekeningen ophalen",
"openWalletbutton_title": "[NL] Open Wallet"
},
"walletPromo": {
"button_addCard": "Voeg nu een betaalpas toe",
"button_moreInfo": "Meer informatie over Wallet",
"button_remindMeLater": "Herinner me later",
"label_message": "Maak van uw mobiel een portemonnee en betalen gaat makkelijker en sneller dan ooit.",
"label_title": "Wallet is er!"
},
"walletSuccess": {},
"walletUpdateDevice": {
"label_message": "[NL] Update uw iOS versie naar ios 12.1 of hoger om gebruik te maken van Wallet.\r\nOm dit te doen gaat u naar:\r\nInstellingen > Algemeen > Software-update",
"label_title": "[NL] iOS versie is niet geschikt voor Wallet"
},
ABN noemt het nog niet bij naam, maar het is wel duidelijk dat het hierbij om Apple Pay gaat. Afbeeldingen zijn er ook nog niet.

• Roos79
  • Nu online
@MelvinW en andere banken zoals Rabo?

• MelvinW
Al 2 weken geen update van geweest en 0 aanwijzingen voor Apple Pay. Momenteel vermoed ik alleen ABN Amro, American Express en banken die het in andere landen al ondersteunen. American Express heeft nieuwe voorwaarden die eind september ingaan waarin ook gesproken wordt over een digitale wallet.

• DaveFlash
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:27

DaveFlash

Here's to the crazy ones

topper melvin! wel gek dat de google pay troep/onzin ook nog in de ios app strings zit, maar abn gebruikt blijkbaar zelfde code base voor beide platformen...

• Bruzski
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-06 19:33

Bruzski

watte ??

zynex schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 11:37:
[...]

Ik betaal altijd met mijn iphone aan de paal met de “Easy2pay” app, tanknummer selecteren en direct tanken, handig als je haast heb, niets geen pasjes gebruiken. :)

☁ Tech Junky | Smart Things | Motivator | rFactor 2 Sim GT3 Pro ☁ (ICQ 8297373)

• oohh
MelvinW schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 23:15:
[...]
American Express heeft nieuwe voorwaarden die eind september ingaan waarin ook gesproken wordt over een digitale wallet.
Waar heb je dit gezien? Net even mijn e-mail bekeken, maar kan het niet terugvinden.

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-06 11:55
Afgelopen week op vakantie geweest in Tenerife en wat is Apple Pay toch een geweldige toevoeging.. Zo goed als alles betaald met mijn telefoon (op vakantie betaal je toch wat vaker dan in het gewone leven)..

Eigenlijk de hele vakantie zonder contant geld en pincode geleefd, maar goed ook want geld pinnen kost gewoon tussen de 2 en 4 euro bij de geldautomaat.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Lane assist uit op je VAG EV? Purmerend Stuur een DM.

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:14
M@cer schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 09:38:
Afgelopen week op vakantie geweest in Tenerife en wat is Apple Pay toch een geweldige toevoeging.. Zo goed als alles betaald met mijn telefoon (op vakantie betaal je toch wat vaker dan in het gewone leven)..

Eigenlijk de hele vakantie zonder contant geld en pincode geleefd, maar goed ook want geld pinnen kost gewoon tussen de 2 en 4 euro bij de geldautomaat.
Tenerife heeft toch gewoon de euro? Waarom kost pinnen dan geld?

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• MelvinW
oohh schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 08:12:
[...]

Waar heb je dit gezien? Net even mijn e-mail bekeken, maar kan het niet terugvinden.
De corporate kaarten hebben gewijzigde voorwoorden: https://www.americanexpre...es-tcs-june2019-nl-en.pdf

https://www.americanexpre...algemene-voorwaarden.html

Edit: zie trouwens nu dat deze voorwaarden op 3 september al in gaan, voorheen was dat dus 30 september.

[Voor 19% gewijzigd door MelvinW op 02-08-2019 10:37]

• M@cer
KW25 schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 09:41:
[...]

Werkelijk geen idee, maar bij 4 automaten geprobeerd (had geld nodig voor borg) en 4 keer werd er een extra bedrag berekend.. Uiteindelijk de goedkoopste maar gekozen.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

• Woopdedooo
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09-02 15:20

Woopdedooo

THT: Zie signature

M@cer schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 10:08:
[...]

Werkelijk geen idee, maar bij 4 automaten geprobeerd (had geld nodig voor borg) en 4 keer werd er een extra bedrag berekend.. Uiteindelijk de goedkoopste maar gekozen.
Volgens mij vragen bepaalde automaten geld voor het gebruik ervan. Dit zijn dan apparaten die niet van een bank zijn ofzo.

... na de zomer

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-06 15:13
KW25 schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 09:41:
[...]

Betalen bij betaalautomaten kost niks (mag niet binnen de euro-zone), maar geld opnemen kunnen inderdaad wel extra kosten aan verbonden zijn.

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
KW25 schreef op Friday 2 August 2019 @ 09:41:
[...]

Buiten Nederland is het niet ongewoon voor een ATM eigenaar (vaak een bank) om geld te vragen voor 'gastgebruik'. Moest op Curacao (hebben ze niet de Euro, moest daar 1x pinnen) geen kosten betalen aan mijn bank (bunq), maar wel aan de eigenaar van de ATM. Dus je kunt in het buitenland beter maar gewoon zo veel mogelijk met Apple Pay (of je debit/credit cards) betalen, is veel goedkoper.

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:37
In Duitsland hebben sommige geldautomaten er ook nog een handje van 👎

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:14
JackSparrow schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 11:39:
[...]

Buiten Nederland is het niet ongewoon voor een ATM eigenaar (vaak een bank) om geld te vragen voor 'gastgebruik'. Moest op Curacao (hebben ze niet de Euro, moest daar 1x pinnen) geen kosten betalen aan mijn bank (bunq), maar wel aan de eigenaar van de ATM. Dus je kunt in het buitenland beter maar gewoon zo veel mogelijk met Apple Pay (of je debit/credit cards) betalen, is veel goedkoper.
Behalve dat ING een andere (lees slechtere) koers rekent dan Bunq.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
KW25 schreef op Friday 2 August 2019 @ 13:03:
[...]

Behalve dat ING een andere (lees slechtere) koers rekent dan Bunq.
Ongetwijfeld, maar bunq rekent geen extra toeslag (wat andere banken wel doen). Die 'ATM toeslag' is voor alle passen hetzelfde, al was die bij de automaat waar ik pinde 'maar' 4 euro....er schijnen ATMs te zijn daar die het dubbele rekenen. Maar goed, Apple Pay is daar nog niet zo heel erg ingeburgerd. Ik kwam op Curacao twee types POS terminals tegen. De ene ondersteunde uberhaupt geen contactloze betalingen en de ander wel, maar dan alleen met de Mastercard debit van bunq (en die moest op de terminal dan weer als creditcard worden aangeduid)....

Helaas had het gros van de winkels de MCB terminals, die ondersteunen het dus niet. Maar mocht je op Curacao komen en ze hebben twee POS terminals (Dat hebben veel grotere winkels daar), zodra ze een Royal Banco di Caribe terminal hebben (RBC geloof ik), dan kun je in ieder geval met de mastercard via Apple Pay betalen....heb de maestro pas niet geprobeerd.

• M@cer
Uffje schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 10:34:
[...]

Volgens mij vragen bepaalde automaten geld voor het gebruik ervan. Dit zijn dan apparaten die niet van een bank zijn ofzo.
Het stikt op Tenerife van de ATM's, maar ik ben er geen een tegen gekomen waar geen extra kosten werden berekend..

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ralpje schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 09:15:
Had graag gewild dat je de betaalpassen kon aanpassen, of op z'n minst het nummer boven kan zien.
Heijmenberg99 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 18:21:
Is er ondertussen al iets bekend wanneer Apple pay beschikbaar komt bij ABN-AMRO.
Ik gok eind van het jaar bij de andere twee grote banken. De 5 maanden exclusiviteit is voorbij dan.
Ben alleen wel benieuwd of het de ING wat heeft opgeleverd.
DeNachtwacht schreef op zondag 28 juli 2019 @ 12:05:
Voor iedereen die het digitaal wil; verhuis naar Estland :)

https://e-estonia.com/solutions/e-identity/id-card/

Ik hoop trouwens wel dat Nederland hierin snel gaat volgen. Ik kan niet wachten tot ik geen pasjes meer bij me hoef te dragen.
Ja, bizar ver zijn die! Al jaren.

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:34
iAmRenzo schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 16:46:
[...]

Had graag gewild dat je de betaalpassen kon aanpassen, of op z'n minst het nummer boven kan zien.

[...]

Ik gok eind van het jaar bij de andere twee grote banken. De 5 maanden exclusiviteit is voorbij dan.
Ben alleen wel benieuwd of het de ING wat heeft opgeleverd.

[...]
Ja, bizar ver zijn die! Al jaren.
Sowieso één nieuwe klant. ;)

Xbox Live: Rivanov | LG OLED65CX :: Xbox Series X | TREQ One Simrig :: Fanatec GT DD Pro 8nm :: BJ Steel F1 Pro :: BMW GT2 v2 - Formula V2.5X | 5800x3D - PNY RTX 4080 - 32GB Fury Renegade - Samsung 980 Pro 2TB NVMe (Main) + Kingston 2TB NVMe (Storage)

Iedere bank heeft zo zijn eigen contracten/afspraken met de verschillende partijen naast hun eigen IT. Ik zie genoeg redenen waarom je niet kunt stellen dat als het bij de een werkt het dan ook maar bij de ander moet werken.

• odo966
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-04 19:15
[...]

ING heeft niet eens NFC op hun fysieke Mastercards, omdat er "te weinig animo" voor zou zijn, dus dan zullen ze Apple Pay ook wel niet belangrijk achten, in eerste instantie althans.

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:46
Vinnienerd schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 11:54:
In Duitsland hebben sommige geldautomaten er ook nog een handje van 👎
Begin niet over Duitse ATMs of nog erger restaurants waar je niet met een Nederlandse pinpas terecht kan. Heel handig als je met 20 collega’s ergens zit te eten en cash de enige optie is.

iMac 24" 2021 | Mac mini (M1, 2020) | iPhone 14 Pro 256GB | iPad Pro 11" 256GB | AW Series 8 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Shield TV | PS5/PS VR | XSX | Nest Audio | Netatmo | Hue | Harmony Elite | FRITZ!Box 7590 AX (XS4ALL)

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14:20
loekf2 schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 09:31:
[...]

Begin niet over Duitse ATMs of nog erger restaurants waar je niet met een Nederlandse pinpas terecht kan. Heel handig als je met 20 collega’s ergens zit te eten en cash de enige optie is.
Blijft bizar hé.... net als in België.

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02 18:48
M@cer schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 15:29:
[...]

Het stikt op Tenerife van de ATM's, maar ik ben er geen een tegen gekomen waar geen extra kosten werden berekend..
Vreemd, op Gran Canaria rekenen ze bij alle ATM’s ook tussen de 2 en 4 euro per opname, daarom namen wij altijd al cash mee.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Het enige wat mij nog tegenhoud om over te stappen (nu RABO)is het gedoe. Rekeningnummerbehoud zou voor de consument toch wel fijn zijn..

[Voor 3% gewijzigd door R0y. op 03-08-2019 10:00]

• Ferret
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-06 11:15
M@cer schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 10:08:
[...]

Ik ga in november naar Tenerife. Wat is de goedkoopste ATM?

Overigens ben ik heel benieuwd hoe ik daar alles ga betalen met mijn watch :P

• oohh
MelvinW schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 10:08:
[...]
Edit: zie trouwens nu dat deze voorwaarden op 3 september al in gaan, voorheen was dat dus 30 september.
Interessante datum. Is precies drie maanden na de launch van Apple Pay bij ING :)

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:36

Hoedje

Moderator Apple Talk
Modbreak:Graag weer ontopic. Geldautomaten en waar je goedkoop geld kan opnemen op de Canarische Eilanden heeft natuurlijk niets met Apple Pay te maken ;)

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-06 23:39
R0y. schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 09:59:
Het enige wat mij nog tegenhoud om over te stappen (nu RABO)is het gedoe. Rekeningnummerbehoud zou voor de consument toch wel fijn zijn..
Onmogelijk nu we IBAN gebruiken. Overal waar je IBAN bekend is, heeft als prefix ‘RABO’, dat gaat natuurlijk niet werken

Mazda CX-5 (2022)

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-06 20:58
xoniq schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 12:21:
[...]

Onmogelijk nu we IBAN gebruiken. Overal waar je IBAN bekend is, heeft als prefix ‘RABO’, dat gaat natuurlijk niet werken
En dat is ook precies de reden waarom ze het zo hebben gedaan in Nederland, om het nog steeds zo lastig mogelijk te maken om over te stappen.

Hyundai Ioniq 28kWh, 3250Wp AEG PV2800, 3.5 kW Daikin Ururu Sarara, Homeautomation by Homey

• Mel33
Iemand al zijn pincode niet meer kunnen herinneren?
Het wend snel heh met Apple pay

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-06 15:13
Mel33 schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 20:43:
Iemand al zijn pincode niet meer kunnen herinneren?
Het went snel heh met Apple pay
Er zijn nog zat plekken waar je nog steeds je pinpas nodig hebt die ik met enige regelmaat gebruik (benzinepompen, geldautomaten), dus nee, ik ben m’n pincode nog niet vergeten.

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
xoniq schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 12:21:
[...]

Snap ik. Het zal ook wel voordelen voor de klant hebben maar met overstappen een nadeel.

Van mobiele provider stap je zo over met nummerbehoud. Geen gezeur. Van bank overstappen daarentegen brengt toch wat met zich mee.

• dilasaba
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 01-01-2020
Als je betaalt via Apple Pay, voelen jullie dan ook dat moment dat de iPhone de betaalterminal pakt en later trilt ter bevestiging? Het lijkt dat als de twee NFC-coils elkaar ''aanvoelen'', de iPhone voelbare feedback geeft aan de gebruiker. (Vraag dit voor een vriend.)

• domini2006
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-04 14:57
dilasaba schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 22:08:
Als je betaalt via Apple Pay, voelen jullie dan ook dat moment dat de iPhone de betaalterminal pakt en later trilt ter bevestiging? Het lijkt dat als de twee NFC-coils elkaar ''aanvoelen'', de iPhone voelbare feedback geeft aan de gebruiker. (Vraag dit voor een vriend.)
Watch/phone trilt als transactie geslaagd is!

• M@cer
U
Ferret schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 10:25:
[...]

Ik ga in november naar Tenerife. Wat is de goedkoopste ATM?

Overigens ben ik heel benieuwd hoe ik daar alles ga betalen met mijn watch :P
Gewoon je pinpas en Apple pay gebruiken, dat is gratis. Voor de rest al wat cash meenemen vanuit Nederland.

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-06 23:39
Philos31 schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 20:35:
[...]

En dat is ook precies de reden waarom ze het zo hebben gedaan in Nederland, om het nog steeds zo lastig mogelijk te maken om over te stappen.
Je opmerking gaat niet op, IBAN is niet Nederlands, en heet dan ook voluit “International Bank Account Number”. Dus is niet door Nederland bedacht om consumenten te pesten.

Mazda CX-5 (2022)

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-06 20:58
xoniq schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 10:16:
[...]

Je opmerking gaat niet op, IBAN is niet Nederlands, en heet dan ook voluit “International Bank Account Number”. Dus is niet door Nederland bedacht om consumenten te pesten.
Volgens mij heb je de helft van het verhaal maar gelezen, het gaat om het stukje RABO of ABNA in de IBAN, dat hebben de Nederlandse banken speciaal gedaan om overstappen zo moeilijk mogelijk te maken, om dat IBAN nummer vast te knopen aan de bank, het mag namelijk ook heel goed NL 98 7654 3210 9876 54 zijn, maar dan zou je dus gewoon je nummer kunnen porteren.
Nu met de naam erin gaat dat niet.

Hyundai Ioniq 28kWh, 3250Wp AEG PV2800, 3.5 kW Daikin Ururu Sarara, Homeautomation by Homey

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:44
Philos31 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 10:25:
[...]

Volgens mij heb je de helft van het verhaal maar gelezen, het gaat om het stukje RABO of ABNA in de IBAN, dat hebben de Nederlandse banken speciaal gedaan om overstappen zo moeilijk mogelijk te maken, om dat IBAN nummer vast te knopen aan de bank, het mag namelijk ook heel goed NL 98 7654 3210 9876 54 zijn, maar dan zou je dus gewoon je nummer kunnen porteren.
Nu met de naam erin gaat dat niet.
Vziw geldt dat voor alle banken, ieder nr heeft een identificatienr voor de bank erin: https://help.homeaway.nl/articles/IBAN-indeling-per-land

• amphora

amphora

Websites & Fotografie

Voor de iban waren alle rekeningnummers ook bank specifiek. De eerste twee of drie cijfers stonden per bank vast. Net als vroeger mobiele telefoonnummers. 06-1xxxxx was altijd een Vodafone nummer bijvoorbeeld.

Maar goed. Weer lekker off-topic ;)

• Nicj56
JackSparrow schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 20:48:
[...]

Tuurlijk werken die mastercards wel in Nederland. Ze werken alleen niet overal, namelijk alleen op locaties waar Mastercard betalingen geaccepteerd worden...
Ja de fysieke kaart, maar probeer er maar een toe te voegen aan je wallet op je iPhone. Dat pakt die niet.

@Nicj56 Van ING niet nee, maar die van bunq wel. ;) (De niet Nederlandse dan.) Zelfs die online kaarten van ze zijn toe te voegen aan Apple Pay.

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
WhatsappHack schreef op Sunday 4 August 2019 @ 12:37:
@Nicj56 Van ING niet nee, maar die van bunq wel. ;) (De niet Nederlandse dan.) Zelfs die online kaarten van ze zijn toe te voegen aan Apple Pay.
Daarom...heb een heel scala aan bunq kaarten in mijn Wallet zitten. :+
@JackSparrow Ik ken het :+ Zit op 7 waarvan 3 mastercard :P Vooral ook vanwege AP op de Mac en in-app, die krijgen een andere kaart voor extra veiligheid. :P

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
WhatsappHack schreef op Sunday 4 August 2019 @ 12:55:
@JackSparrow Ik ken het :+ Zit op 7 waarvan 3 mastercard :P Vooral ook vanwege AP op de Mac en in-app, die krijgen een andere kaart voor extra veiligheid. :P
Moet zeggen dat de maestro passen het ook keurig doen bij de webshops, maar idd...ik heb er ook 2-3 MC's tussen zitten ;-)
Pagina: 1 ... 45 46 47 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee