Apple PayErvaringen & Discussie |
Apple Pay in vogelvlucht | |||
|
Veelgestelde vragen | ||
- Wat kost Apple Pay? Het gebruiken of aanbieden van Apple Pay is gratis! Voor verkopers zullen uiteraard wel de gebruikelijke kosten voor het verwerken van betalingen/pintransacties van toepassing zijn, maar dat staat los van Apple Pay. - Wat als ik geen internet heb? Net als je pinpas heeft, eenmaal ingesteld, Apple Pay geen internetverbinding meer nodig om te werken. - Welke banken ondersteunen Apple Pay? Zie de introductie van het topic. - Wanneer komt Apple Pay naar andere banken? Dat is op dit moment niet bekend, hiervoor kun je het best contact opnemen met je bank. - Hoe zit het met mijn privacy en veiligheid eigenlijk? Goede vraag! Het is een goed idee om dit artikel te lezen. - Is er een limiet per betaling voor Apple Pay? Dat ligt voornamelijk aan je bank. Er is in ieder geval (in NL) standaard geen limiet van €25 zoals op je pinas. De ING hanteert een limiet van €2500 per dag per rekening of €250 per rekening als je 16 of 17 jaar oud bent. Bij bunq kun je het limiet instellen per pas in je app, verder gelden limieten zoals omschreven in hun voorwaarden. Voor overige banken, raadpleeg de site van je bank! Zie ook dit artikel van Apple. - Geen limiet? Maar als iemand m'n telefoon/watch jat kunnen ze meteen m'n hele bankrekening plunderen!? Als je een code gebruikt als "0000" is dat een reële mogelijkheid (tot de limiet van de bank per dag). Zoals altijd is het van belang om je apparaat goed te beveiligen met een sterke code. Apple heeft echter ook een paar trucjes:
Dit kun je het beste vragen aan de maker van de app, maar voer ook gerust even een zoekfunctie binnen dit topic uit. - Hoe gebruik ik het eigenlijk? Er van uitgaande dat je de pas(jes) hebt toegevoegd:
Als je een Macbook in clamshell-mode gebruikt (lid dicht, keyboard + muis aangesloten), dan kan je niet bij TouchID. Daarom is Apple Pay niet direct beschikbaar en moet je de transactie bevestigen op je iPhone of Apple Watch. Of even het lid van je Macbook openklappen zodat TouchID weer werkt. - Okee, ik heb de kaart aan m'n Wallet toegevoegd. Nu ben ik super mega eager om het te proberen, maar alle winkels zijn dicht. Fix my addiction? Och wee. Vreest niet. Probeer het gewoon eens met de Demo van Apple. Daar kan je betalingen op het web (via Safari) simuleren. Known-"bug" is dat die site van Apple standaard geen Maestro accepteert, maar enkel MasterCard. Scroll ietsjes naar beneden naar "Try it: ApplePayPaymentRequest", en paste het volgende in het code-veld (overschrijf wat er al instaat) daaronder en klik vervolgens op de zwarte PAY knop: code:
- Ik zie de transacties van mijn Watch niet op m'n iPhone en andersom ook niet! Dat klopt, ze schrijven dit weg naar hun eigen Wallet-app. Voor de iPhone open je gewoon de wallet-app en kan je per pas zien wat je transacties zijn. Voor de Watch open je op de iPhone de Watch-app, van daaruit ga je naar Wallet en kun je je transacties zien. Uiteraard kan je ook gewoon bij je bank op het rekeningoverzicht/afschrift kijken. - Kan ik klantkaarten, zoals de AH bonuskaart, toevoegen aan Apple Pay? Nee, maar wel aan je Wallet-app met apps zoals Pass4Wallet. Ze verschijnen dan onder je betaalpas(sen). Let op dat deze kaarten mogelijk niet hun barcode tonen op de Watch. In de toekomst kun je hopelijk makkelijker en sneller klantkaarten toevoegen. - Ik heb meerdere pasjes van dezelfde bank. Hoe hou ik ze uit elkaar, kan ik ze een naam geven? Helaas, dat is op dit moment (nog?) niet mogelijk. Je zult dus de volgorde van de pasjes zelf moeten onthouden of onthouden welke rekening gekoppeld is aan de laatst 4 cijfers van het pasnummer. Vind daarin wat je zelf handig vindt, voorbeeld: Pas 1 = privé, Pas 2 = gedeelde rekening, Pas 3 = zakelijk. Je kan ook een Siri-opdracht maken, zoals in deze post beschreven. -edit Feb 2020-: Sinds recent kan je bij bunq een gekleurde rand over je kaart heen zetten. Bunq biedt een aantal verschillende kleuren. Zo kan je je pasjes uit elkaar halen of specifieke groepen passen een kleurtje geven om ze aan te herkennen. Openbank biedt ook meerdere pasdesigns aan voor Apple Pay. - Bij sommige terminals reageert deze niet of krijg ik "transactie mislukt" als ik met mijn Watch betaal? Dit is redelijk uitzonderlijk, maar kan soms gebeuren bij bepaalde types terminal. Een eenduidige verklaring was niet te vinden, wel viel het op dat het vaak de terminals zijn met de scanner (links) aan de zijkant. Sommige mensen zeggen dat het probleem niet voorkomt als je eerst wacht tot de blauwe lamp(jes) op deze terminals branden voordat je je Watch erbij houdt, maar het was niet te verifiëren of dit klopt of gewoon toeval was. - Ik heb een bankrekening in het buitenland die Apple Pay ondersteund. Kan ik die kaart toevoegen aan mijn Wallet en gebruiken (in Nederland/België)? Dat ligt aan de bank, maar over het algemeen is dit mogelijk. Soms zul je wel de regio van je toestel moeten wijzigen en kan de bank om extra verificatiemaatregelen vragen voordat je de pas kunt activeren. Of je hem kan gebruiken in Nederland/België hangt af van het type kaart en de winkel, de meeste winkels accepteren Maestro, maar MasterCard/AMEX/VISA/etc. ondersteuning is een stuk minder wijdverspreid. - De volgorde van m'n kaarten op de Watch zijn anders dan op m'n iPhone en dat vind ik erg vervelend, waarom kan ik dat niet aanpassen? Dat klopt en dat is inderdaad vervelend. Echter, er is een trucje om dit op te lossen. Ietwat omslachtig, maar dit doe je door in omgekeerde volgorde je passen de standaardkaart te maken. Dus je hebt nu Pas 4, Pas 1, Pas 3, Pas 2 en je wilt dit 1, 2, 3, 4 maken. Dan maak je eerst pas 4 de standaard, dan 3, dan 2 en eindelijk 1. Voila, je kaarten staan nu op de door jou gewenste volgorde - probeer het maar eens! Op je iPhone kun je de kaarten in Wallet trouwens gewoon drag & droppen, de voorste kaart is je standaardkaart. - Apple Pay komt niet tevoorschijn als ik m'n telefoon bij de terminal hou, en als ik 2x op de homeknop/zijknop druk ook niet/soms wel en de andere keer niet. Wat is er aan de hand? Het kan zijn dat je onder Instellingen - TouchID & Toegangscode het schuifje bij "Wallet" uit hebt staan. Dit betekend dat het toestel eerst unlocked moet zijn voordat je Apple Pay kan starten. Bij een iPhone met FaceID merk je dat waarschijnlijk niet vaak omdat FaceID zo snel unlocked, op een toestel met TouchID zal je dat veel sneller merken. Je kunt twee dingen doen: a.) het schuifje aanzetten, b.) je toestel eerst unlocken (dus aankijken of eerst even je vinger op TouchID leggen tot je het slotje unlocked ziet worden) en dan pas proberen Apple Pay te starten door je telefoon bij de terminal te houden of 2x home/zijknop. - Als ik in m’n Wallet kijk bij transacties, dan staan de meeste of alle transacties lange tijd of zelfs permanent op “In behandeling”. Is dat normaal? Ja, dat is normaal en niets om je zorgen om te maken. - Ik heb een vraag die niet in deze FAQ beantwoord wordt. WAT NU!? Allereerst ga je natuurlijk even kijken in de zoekfunctie van het forum of je iets kan vinden, ook in andere en voorgaande topics. Als dat niet werkt kijk je even op Google. Neem daarnaast ook eens een kijkje in deze FAQ van iCulture. Kan je dan nog niets vinden of begrijp je het niet? Stel dan natuurlijk gerust je vraag (graag met wat details en wat je zelf al geprobeerd/gevonden hebt) en mocht je onverhoopt later alsnog (elders) zelf het antwoord vinden: post dit dan ook even zodat andere mensen die hetzelfde probleem hebben het ook kunnen vinden en oplossen. |
Dit topic zal later met nog meer informatie, veelgestelde vragen en een tips & tricks sectie gevuld worden aan de hand van geplaatste posts, feedback en suggesties. (Spelings)vaut(je(s)) gespot? Stuur me a.u.b. even een DM, dan los ik dat op.
[ Voor 219% gewijzigd door WhatsappHack op 16-12-2023 12:14 ]
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)