Toon posts:

[Apple Pay] Ervaringen & Discussie Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 2
Acties:

Apple Pay

Ervaringen & Discussie

Apple Pay in vogelvlucht

Apple Pay is de betaaldienst van Apple. Hiermee kan je, mits je bank het ondersteunt en je een geschikt toestel hebt, betalingen maken met compatible Apple devices. Je kan betalen in winkels, apps, via de Safari browser, in het OV (in ondersteunde landen, helaas (nog) niet in NL/BE), tussen personen ((nog) niet beschikbaar in NL/BE) en op sommige scholen met een studentenkaart. (Ook (nog) niet in NL/BE.) De dienst is voor de gebruiker gratis.

In de praktijk betekent het in Nederland dat je kan betalen op nagenoeg alle plekken waar betaalterminals zijn die contactloos betalen ondersteunen. Het is wel afhankelijk van je kaart of die geaccepteerd wordt, je kan bijvoorbeeld niet met een MasterCard in Apple Pay betalen als de winkel geen MasterCard accepteert. Denk daar ook aan als je op reis gaat, het kan zomaar zijn dat winkels en/of tolwegen in het land waar je heenreist bijvoorbeeld geen Maestro accepteren. Daarnaast komen er steeds meer apps en websites/webshops die Apple Pay ondersteunen, zoals Thuisbezorgd, CoolBlue en KLM. Tenslotte kan je Apple Pay ook gebruiken om bij sommige parkeergarages in- en uit te rijden, zoals bij de QPark. Helaas is een contactloze terminal geen garantie dat je met Apple Pay kan betalen, het is bekend dat bijvoorbeeld sommige tankstations het gebruik ervan niet ondersteunen - al heeft Total dat naar eigen zeggen recent opgelost.

- De volgende apparaten zijn compatible met Apple Pay volgens Apple:
• iPhone-modellen met Face ID (in winkels, in-app en online)
• iPhone-modellen met Touch ID (in winkels, in-app en online), behalve de iPhone 5s
• Alle Apple Watch modellen (in-app, online en in winkels)
• iPad Pro-, iPad Air-, iPad- en iPad mini-modellen met Touch- of Face ID (in-app en online)
• Mac-modellen met TouchID (in-app en online)
• Mac-modellen vanaf 2012, i.c.m. een iPhone of Apple Watch die geschikt is voor Apple Pay.

- In Nederland wordt Apple Pay aangeboden door:
• ABN-AMRO
• American Express
• ASN Bank
• Bank of America
• bunq
• Curve
• iCard
• ING
• KNAB
• Monese
• N26
• Openbank
• Rabobank
• Regiobank
• Revolut
• SNS
• TransferWise
• Viva

- In België wordt Apple Pay aangeboden door:
• AION NV/SA
• Bank of America
• BNP Paribas Fortis
• bunq
• Buy Way
• Curve
• Fintro
• Hello bank!
• iCard
• Monese
• N26
• Revolut
• TransferWise
• Viva

Klik hier voor de volledige lijst van officieel ondersteunde banken per land.

Veelgestelde vragen
- Wat kost Apple Pay?
Het gebruiken of aanbieden van Apple Pay is gratis!
Voor verkopers zullen uiteraard wel de gebruikelijke kosten voor het verwerken van betalingen/pintransacties van toepassing zijn, maar dat staat los van Apple Pay.

- Wat als ik geen internet heb?
Net als je pinpas heeft, eenmaal ingesteld, Apple Pay geen internetverbinding meer nodig om te werken.

- Welke banken ondersteunen Apple Pay?
Zie de introductie van het topic.

- Wanneer komt Apple Pay naar andere banken?
Dat is op dit moment niet bekend, hiervoor kun je het best contact opnemen met je bank.

- Hoe zit het met mijn privacy en veiligheid eigenlijk?
Goede vraag! Het is een goed idee om dit artikel te lezen.

- Is er een limiet per betaling voor Apple Pay?
Dat ligt voornamelijk aan je bank. Er is in ieder geval (in NL) standaard geen limiet van €25 zoals op je pinas. De ING hanteert een limiet van €2500 per dag per rekening of €250 per rekening als je 16 of 17 jaar oud bent. Bij bunq kun je het limiet instellen per pas in je app, verder gelden limieten zoals omschreven in hun voorwaarden. Voor overige banken, raadpleeg de site van je bank! Zie ook dit artikel van Apple.

- Geen limiet? Maar als iemand m'n telefoon/watch jat kunnen ze meteen m'n hele bankrekening plunderen!?
Als je een code gebruikt als "0000" is dat een reële mogelijkheid (tot de limiet van de bank per dag). Zoals altijd is het van belang om je apparaat goed te beveiligen met een sterke code.
Apple heeft echter ook een paar trucjes:
  1. Je telefoon vraagt altijd, zelfs als deze unlocked is, om je vingerafdruk, FaceID-scan of pincode van je toestel om te kunnen betalen.
  2. Als je je Watch van je pols afhaalt of je hebt geen hartslag meer (macaber, I know.), dan blokkeert deze direct waardoor Apple Pay niet werkt. Je moet de Watch dan eerst weer unlocken.
  3. Op iCloud.com kun je Apple Pay uitschakelen op de gestolen/verloren device. Zelfs als je je tweestaps-verificatiecode voor iCloud niet weet of niet kan inzien omdat je je toestel kwijt bent is deze functie beschikbaar.
  4. Als je je onprettig voelt kun je je iPhone ook in noodmodus zetten door vol up + pwr een paar seconden ingedrukt te houden. De boel blokkeert dan direct en FaceID/TouchID schakelen uit, waardoor Apple Pay enkel nog werkt met je toegangscode tot je de telefoon een keer hebt gedeblokkeerd. (Op iPhone's met TouchID lijkt Pay zelfs helemaal niet meer tevoorschijn te komen.)
  5. Natuurlijk kun je ook meteen je bank bellen om de pas te blokkeren.
- Wanneer komt Apple Pay naar <app X, Y, Z> of <website A, B, C>?
Dit kun je het beste vragen aan de maker van de app, maar voer ook gerust even een zoekfunctie binnen dit topic uit.

- Hoe gebruik ik het eigenlijk?
Er van uitgaande dat je de pas(jes) hebt toegevoegd:
  • Op iPhone's met FaceID kun je 2x op de aan/uit knop drukken om Apple Pay te starten met je default kaart, ook als het toestel unlocked is - je gezicht wordt gescand, het toestel is klaar om te betalen en zal "Houd bij lezer" op het scherm tonen.
  • Op iPhone's met TouchID kan je op het lockscherm 2x op de homeknop drukken om Apple Pay tevoorschijn te toveren, hierna wordt om je vingerafdruk gevraagd, is het toestel klaar om te betalen en zal "Houd bij lezer" op het scherm tonen.
  • Wil je via je iPhone betalen met een andere pas dan je standaard kaart? Tik dan op de pasjes en selecteer de pas waarmee je wilt betalen; je zult dan opnieuw je gezicht/vinger moeten scannen.
  • Op de Apple Watch druk je 2x op de zijknop (niet de kroon), het apparaat is dan direct klaar om te betalen - hier kan je een andere kaart selecteren door van rechts naar links te swipen.
  • Je kan al de bovenstaande devices ook bij de contactloze terminal houden om Apple Pay te starten. Daarnaast kan je ook de Wallet-app openen, de kaart die je wilt gebruiken selecteren en vervolgens Apple Pay starten.
  • Betalen doe je door het apparaat tegen/vlak voor de terminal aan te houden, ongeveer net zoals met je pinpas.
  • Op je Macbook en iPad kun je in-app en/of op websites die het ondersteunen betalen, er verschijnt automagisch een pop-up als je op de Apple Pay button tikt. Op oudere modellen heb je hiervoor mogelijk je iPhone/Watch nodig om de betaling goed te keuren.
  • Op alle bovenstaande apparaten, mits compatible, kun je ook in-app en op websites (via Safari) gebruik maken van Apple Pay waar dit wordt aangeboden.
  • TIP: controleer op terminals die handmatig bediend worden of het totaalbedrag wel klopt ;).
- Ik kan opeens niet betalen met mijn Macbook. Er staat dat Apple Pay niet beschikbaar is vanwege iets met veiligheid?
Als je een Macbook in clamshell-mode gebruikt (lid dicht, keyboard + muis aangesloten), dan kan je niet bij TouchID. Daarom is Apple Pay niet direct beschikbaar en moet je de transactie bevestigen op je iPhone of Apple Watch. Of even het lid van je Macbook openklappen zodat TouchID weer werkt. ;) Dit legt Apple zelf inderdaad niet zo goed uit waardoor de melding verwarrend kan zijn.

- Okee, ik heb de kaart aan m'n Wallet toegevoegd. Nu ben ik super mega eager om het te proberen, maar alle winkels zijn dicht. Fix my addiction?
Och wee. Vreest niet. Probeer het gewoon eens met de Demo van Apple. Daar kan je betalingen op het web (via Safari) simuleren. Known-"bug" is dat die site van Apple standaard geen Maestro accepteert, maar enkel MasterCard. Scroll ietsjes naar beneden naar "Try it: ApplePayPaymentRequest", en paste het volgende in het code-veld (overschrijf wat er al instaat) daaronder en klik vervolgens op de zwarte PAY knop:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
{
  "countryCode": "NL",
  "currencyCode": "EUR",
  "merchantCapabilities": [
    "supports3DS"
  ],
  "supportedNetworks": [
    "visa",
    "masterCard",
    "amex",
    "maestro",
    "discover"
  ],
  "total": {
    "label": "Demo (Er wordt geen geld afgeschreven van je rekening)",
    "type": "final",
    "amount": "1.99"
  }
}

- Ik zie de transacties van mijn Watch niet op m'n iPhone en andersom ook niet!
Dat klopt, ze schrijven dit weg naar hun eigen Wallet-app. Voor de iPhone open je gewoon de wallet-app en kan je per pas zien wat je transacties zijn. Voor de Watch open je op de iPhone de Watch-app, van daaruit ga je naar Wallet en kun je je transacties zien. Uiteraard kan je ook gewoon bij je bank op het rekeningoverzicht/afschrift kijken.

- Kan ik klantkaarten, zoals de AH bonuskaart, toevoegen aan Apple Pay?
Nee, maar wel aan je Wallet-app met apps zoals Pass4Wallet. Ze verschijnen dan onder je betaalpas(sen). Let op dat deze kaarten mogelijk niet hun barcode tonen op de Watch. In de toekomst kun je hopelijk makkelijker en sneller klantkaarten toevoegen.

- Ik heb meerdere pasjes van dezelfde bank. Hoe hou ik ze uit elkaar, kan ik ze een naam geven?
Helaas, dat is op dit moment (nog?) niet mogelijk. Je zult dus de volgorde van de pasjes zelf moeten onthouden of onthouden welke rekening gekoppeld is aan de laatst 4 cijfers van het pasnummer. Vind daarin wat je zelf handig vindt, voorbeeld: Pas 1 = privé, Pas 2 = gedeelde rekening, Pas 3 = zakelijk. Je kan ook een Siri-opdracht maken, zoals in deze post beschreven.
-edit Feb 2020-: Sinds recent kan je bij bunq een gekleurde rand over je kaart heen zetten. Bunq biedt een aantal verschillende kleuren. Zo kan je je pasjes uit elkaar halen of specifieke groepen passen een kleurtje geven om ze aan te herkennen. Openbank biedt ook meerdere pasdesigns aan voor Apple Pay.

- Bij sommige terminals reageert deze niet of krijg ik "transactie mislukt" als ik met mijn Watch betaal?
Dit is redelijk uitzonderlijk, maar kan soms gebeuren bij bepaalde types terminal. Een eenduidige verklaring was niet te vinden, wel viel het op dat het vaak de terminals zijn met de scanner (links) aan de zijkant. Sommige mensen zeggen dat het probleem niet voorkomt als je eerst wacht tot de blauwe lamp(jes) op deze terminals branden voordat je je Watch erbij houdt, maar het was niet te verifiëren of dit klopt of gewoon toeval was.

- Ik heb een bankrekening in het buitenland die Apple Pay ondersteund. Kan ik die kaart toevoegen aan mijn Wallet en gebruiken (in Nederland/België)?
Dat ligt aan de bank, maar over het algemeen is dit mogelijk. Soms zul je wel de regio van je toestel moeten wijzigen en kan de bank om extra verificatiemaatregelen vragen voordat je de pas kunt activeren. Of je hem kan gebruiken in Nederland/België hangt af van het type kaart en de winkel, de meeste winkels accepteren Maestro, maar MasterCard/AMEX/VISA/etc. ondersteuning is een stuk minder wijdverspreid.

- De volgorde van m'n kaarten op de Watch zijn anders dan op m'n iPhone en dat vind ik erg vervelend, waarom kan ik dat niet aanpassen?
Dat klopt en dat is inderdaad vervelend. Echter, er is een trucje om dit op te lossen. Ietwat omslachtig, maar dit doe je door in omgekeerde volgorde je passen de standaardkaart te maken. Dus je hebt nu Pas 4, Pas 1, Pas 3, Pas 2 en je wilt dit 1, 2, 3, 4 maken. Dan maak je eerst pas 4 de standaard, dan 3, dan 2 en eindelijk 1. Voila, je kaarten staan nu op de door jou gewenste volgorde - probeer het maar eens! Op je iPhone kun je de kaarten in Wallet trouwens gewoon drag & droppen, de voorste kaart is je standaardkaart.

- Apple Pay komt niet tevoorschijn als ik m'n telefoon bij de terminal hou, en als ik 2x op de homeknop/zijknop druk ook niet/soms wel en de andere keer niet. Wat is er aan de hand?
Het kan zijn dat je onder Instellingen - TouchID & Toegangscode het schuifje bij "Wallet" uit hebt staan. Dit betekend dat het toestel eerst unlocked moet zijn voordat je Apple Pay kan starten. Bij een iPhone met FaceID merk je dat waarschijnlijk niet vaak omdat FaceID zo snel unlocked, op een toestel met TouchID zal je dat veel sneller merken. Je kunt twee dingen doen: a.) het schuifje aanzetten, b.) je toestel eerst unlocken (dus aankijken of eerst even je vinger op TouchID leggen tot je het slotje unlocked ziet worden) en dan pas proberen Apple Pay te starten door je telefoon bij de terminal te houden of 2x home/zijknop.

- Als ik in m’n Wallet kijk bij transacties, dan staan de meeste of alle transacties lange tijd of zelfs permanent op “In behandeling”. Is dat normaal?
Ja, dat is normaal en niets om je zorgen om te maken.

- Ik heb een vraag die niet in deze FAQ beantwoord wordt. WAT NU!?
Allereerst ga je natuurlijk even kijken in de zoekfunctie van het forum of je iets kan vinden, ook in andere en voorgaande topics. Als dat niet werkt kijk je even op Google. Neem daarnaast ook eens een kijkje in deze FAQ van iCulture. Kan je dan nog niets vinden of begrijp je het niet? Stel dan natuurlijk gerust je vraag (graag met wat details en wat je zelf al geprobeerd/gevonden hebt) en mocht je onverhoopt later alsnog (elders) zelf het antwoord vinden: post dit dan ook even zodat andere mensen die hetzelfde probleem hebben het ook kunnen vinden en oplossen. ;) Heb je een tip/trick? Kijk even of die al vermeld is; zo niet: post deze in het topic en tag (@) de OP even, er wordt namelijk gewerkt aan een tips & tricks sectie in de startpost. Alvast bedankt voor je bijdrage! :)

Dit topic zal later met nog meer informatie, veelgestelde vragen en een tips & tricks sectie gevuld worden aan de hand van geplaatste posts, feedback en suggesties. (Spelings)vaut(je(s)) gespot? Stuur me a.u.b. even een DM, dan los ik dat op. :) Alvast bedankt voor je feedback!

[Voor 214% gewijzigd door WhatsappHack op 17-05-2022 11:52]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

@MikeL Ik had het wat ongelukkig verwoord inderdaad, bedankt voor het melden! :) Dat laatste sloeg op de normale fees voor betaalverkeer bij bank/payment provider voor debit/creditkaarten. Is het zoals het er nu staat beter/duidelijker? :)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

@MrAcid Ik meende dat er eens per x transacties (dan moet je het heel bont maken) een verbinding nodig was met iCloud. Dit kan ik echter nergens meer terugvinden, dus zal het denk ik niet kloppen en heb ik de passage aangepast. Thanks! Ook heb ik een link naar die FAQ verwerkt. :)

[Voor 7% gewijzigd door WhatsappHack op 11-08-2019 16:53]

@Bardu Maestro wordt nauwelijks ondersteund in de VS helaas, dat is het probleem. ;( Andersom worden hier kaarten als mastercard en visa enzo lang niet overal geaccepteerd. :P

[Voor 34% gewijzigd door WhatsappHack op 11-08-2019 17:52]

@Canaria Je hoeft het scherm van de Watch niet perse tegen de reader te houden he. Ik deed dat voorheen ook altijd, maar bij de zijkant van de watch werkt het ook prima. Die onnatuurlijke beweging is vaak niet nodig. Je kan daarnaast bij terminals met de scanner aan de zijkant vaak de watch ook gewoon meer in ‘t midden van de terminal houden en dan doet ie ‘t ook. Misschien moet je dat de volgende keer eens proberen. :)

@Galois @Hulliee Je kan ook de telefoon achterover kantelen en weer naar voren wijzen als FaceID mislukt of grijs wordt na te lang wachten. ;) Dan scant FaceID opnieuw. Dat is wat makkelijker en sneller dan wegswipen, kaart weer selecteren en dan pas scannen. Dit trucje werkt ook bij het unlocken van je telefoon als FaceID je niet herkend heeft trouwens. Je kan overigens voor zonnebrillen die moeilijk doen een "Nieuwe look" toevoegen in de FaceID-opties.

Alleen met FaceID betalen zal sowieso niet kunnen ben ik bang, omdat er momenten zijn dat Face/TouchID niet beschikbaar zijn - zoals in de noodvergrendeling waarbij je sowieso al je code in moet tikken om ook maar iets te doen. Al zou je dan kunnen zeggen eigen risico dat ie het dan even helemaal niet doet I guess. Misschien feedback op indienen. :P

[Voor 19% gewijzigd door WhatsappHack op 15-08-2019 00:16]

Geert1976 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 14:11:
Daarentegen heb ik voor mijn aankomende roadtrip door de VS vrijwel geen f*ck aan Apple Pay met mijn ING rekening, Maestro kennen ze daar nauwelijks tot niet
Je zou hier, als je t niet eerder hebt gehad, eventueel een maandje gratis Bunq Premium kunnen inzetten met een Belgische MasterCard via de work-around. (Niet de gratis travel card want die heeft geen Apple Pay.) Of een maandje pack voor €5. Niet ideaal, maar als je ‘t echt wilt... :P Ben je in de VS iig voorzien van een werkende Apple Pay. :)

@Geert1976 Meerdere cards van wie/wat dan precies? :P Als ‘t goed is kan je de kaarten in wallet verwijderen.

Via-via dat ABN het op 9 September zou willen introduceren. Toch lijkt me dat nogal stug en ik betwijfel het, het Apple Event is op 10 September. Het zou mij verbazen als andere banken voor Oktober werkelijk lanceren (niet enkel aankondigen). Maar wie weet. Bunq heeft 3 September weer een update, misschien gaan die er wat over los laten en aankondigen. :) Interesting times ahead. :P

@DeNachtwacht Ik denk ook niet dat Apple het gaat aankondigen tijdens de keynote (en zeker niet per bank), ik zei enkel dat ik de 9e een wat rare datum zou vinden voor de ABN om AP aan te kondigen; en er daarom aan twijfel of de info wel klopt. :) Ff afwachten, we gaan ‘t zien. :P

[Voor 11% gewijzigd door WhatsappHack op 01-09-2019 00:12]

@iAmRenzo Yup:
https://datawrapper.dwcdn.net/6K85O/20/
(Arme Andorra en Aland als enige in de anders blauwe EU-kant ;))

[Voor 36% gewijzigd door WhatsappHack op 01-09-2019 10:22]

@GeforceAA Dat klinkt als een goed idee! :) Ik denk dat dat voor Pricewatch eentje is om in Mooie Features aan te vragen? Dan kunnen de webwinkels het zelf doorgeven zodra Tweakers het toevoegt. Zal wel even wat tijd overheen gaan, maar uiteindelijk accurater dan een handmatige lijst gok ik. Alleen is de Pricewatch natuurlijk gelimiteerd tot wat specifiekere producten en winkels, ik kom Apple Pay vaker tegen op buitenlandse sites voor triviale zaken zoals bloemetjes of covers - dat ga je niet vinden in de Pricewatch. Voor dat doel is een “acceptatie” lijst misschien inderdaad wel een strak plan, als het goed wordt bijgehouden. Als niemand (eg: andere website/community :P) anders het al gemaakt heeft en we ‘t wiel dus niet opnieuw uitvinden is dat denk ik wel een top idee om te gaan doen. (Of we “forken” dat en vullen aan :P)

Ik weet alleen niet of ‘t handig is om aan dit topic toe te voegen (zo’n lijst kan heel lang worden), een apart topic te maken of op een andere manier (eg Google Docs en dan hier in de OP linken?) te onderhouden? :)

Famous schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 09:59:
[...]

Had ING toch een bepaalde periode exclusive nu ze opeens "allemaal" komen.
Ben benieuwd wat dat gekost heeft :D

Afgelopen week is een vriend van mij nog overgestapt van ABN naar ING :+
Ik denk dat het ze niets gekost heeft. Sterker nog, misschien kregen ze wel korting. Banken hier waren terughoudend, Apple had een grote launchpartner nodig. Voila, dealtje gesloten. :)

Zelfde probleem hier met die ING-actie. Heb zoals de mail stelt netjes eerst iTunes Store geïnstalleerd, maar ook dat mocht niet baten. :P

Hier werkt ie nu ook, dank ING. ;) Makkelijk verdiend. :P Zonder privé-modus trouwens, dat heeft puur te maken met caches denk k. Daar is m’n browser iets minder agressief mee dan Safari.

Zspirit schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 11:22:
Ook hier de 5 euro van ING binnen, ik vind apple pay prima werken maar gebruik het vooral voor aankopen op mijn telefoon zo als Uber en en webwinkels.
Hoe zit het nu met apple pay in winkels, staat contactloos kunnen pinnen gelijk aan apple pay accepteren of is dat te simpel gezegd?
In de praktijk staat dat vaak gelijk aan elkaar ja (zeker in landen waar AP officieel aangeboden wordt), het is relatief uitzonderlijk dat het niet werkt bij een contactloze terminal. :) In de begindagen gebeurde ‘t nog wel eens dat ‘t niet werkte of je pincode foutief gevraagd werd bij €25+. Nu het er al een tijdje is zijn de meeste van die terminals ook wel bijgewerkt, dus zal het erg zeldzaam zijn dat je problemen ondervindt. Ook de meeste tankstations doen het in mijn ervaring intussen, die zaten ‘t vaakst dwars. (Noot: bij bemande pompen, ik ben tot dusver nog nooit een onbemande pomp tegengekomen die überhaupt contactloos betalen aanbiedt. oO)

Nope, ik denk ook niet dat die voorspelling uit gaat komen. Vond het al een twijfelachtige datum. Tenzij ze het vanmiddag of vanavond nog gaan aankondigen, maar... Nah.

Jedi Geub schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 12:06:
Vraagje, ik had een paar maanden terug Apple pay aan de praat met Bunq en de “Italië” workaround. Het werkt allemaal prima het enige is dat sommige pin automaten mijn in het Italiaans vertellen dat ik even geduld moet hebben of dat de betaling geslaagd is.

Nu Apple pay er gewoon is in Nederland bij Bunq zou ik dit graag naar NL veranderen. Kan dat?
Volgens mij kan dat niet. Voor fysieke kaarten sowieso niet, dan moet je een nieuwe kaart aanvragen (met de nadruk op nieuw, niet een vervanging) ala €9 per stuk.

Voor virtuele maestro/online mastercard kaarten hetzelfde natuurlijk, maar die zijn makkelijker te vervangen en gratis. :P

[Voor 3% gewijzigd door WhatsappHack op 10-09-2019 17:27]

GioStyle schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 09:37:
Weet iemand hoe je de volgorde van klantenkaarten kan aanpassen?
Heb daar ook mee zitten klooien, maar kreeg het niet voor elkaar. In een bepaalde volgorde toevoegen is het enige dat volgens mij werkt.

DeNachtwacht schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 15:00:
[...]

[...]

Het is heel makkelijk. Ga in instellingen naar Apple Pay en Wallet. Onder transactievoorkeuren kun je daar de standaardkaart selecteren.
Dat is voor de Apple Pay passen he :P Het ging om klantenkaarten - zoals bijv je AH bonuskaart, Passes dus.
Je Apple Pay passen wijzigen kan vanuit Wallet door simpel te drag ‘n droppen (voorste wordt standaard); scheelt een tripje naar de instellingen haha :)

SAICRJMPM schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 08:55:
[...]

ICS is de formele issuer van de credit cards van de banken. Dus ik denk inderdaad dat ICS ook expliciet Apple Pay moet ondersteunen en niet alleen je bank.
Van de ABN (en dochters) wel ja, dat is de eigenaar van ICS. De ING bijvoorbeeld geeft gewoon eigen kaarten uit, hebben niets met ICS van doen. Dus als de ING mastercard ondersteuning toevoegt zegt dat niets over ICS, bunq en volgens mij zit de Rabobank ook niet bij ICS.

-edit - Heu, zou zweren dat ik m’n post gewijzigd had ipv een tweede reactie achter elkaar te posten. :+

[Voor 9% gewijzigd door WhatsappHack op 14-09-2019 16:19]

Ja voor op de Watch werkt Stocard inderdaad prima. :) Als het werkt tenminste, het is hier sinds iOS 13 zeer instabiel op de Watch (steeds zogenaamd geen kaarten) - hopen dat daar volgende week verandering in komt. :P Op de iPhone is alles in wallet wel weer een stuk relaxter. “Bonuskaart” scannen, wegtikken, sideknop x2 voor Apple Pay en hopsa. :P Tussen de twee zit geen enorm verschil, maar mijn voorkeur gaat over ‘t algemeen ook nét uit naar via de Watch betalen. Al ligt het helemaal aan de winkel/plek eigenlijk, soms is de iPhone makkelijker. De Watch is wel cooler. :+

Maarja, sommige mensen hebben natuurlijk helemaal geen Watch - ook dan is, vind ik zelf, het hele zooitje in wallet onderbrengen wel een stuk fijner en sneller om af te rekenen dan met meerdere verschillende apps. :)

Over kaarten uit elkaar houden en sorteren gesproken, ik blijf het jammer vinden dat Apple nog steeds geen optie heeft toegevoegd om een (kleine) beschrijving bij de pasjes te plaatsen of ze een ander design te geven. (Geef desnoods de banken de optie om er meerdere te submitten) Ik heb in totaal 9 kaarten voor Apple Pay, door ze op een bepaalde manier te sorteren weet ik precies welke kaart wat is: maar dat is enkel zo in de Wallet. Het grootste probleem is dat bij in-app checkouts de kaarten de volgorde van de wallet totaal niet meer aanhouden. :/ Dan moet je t opeens wel hebben van enkel de laatste 4 cijfertjes. :+
Waarom ze dat nu nog niet gefixt hebben is mij een raadsel. De volgorde daar kunnen bepalen zou ook al veel schelen, maar voeg gewoon de optie voor een beschrijving toe en call it a day, hehe.

DeNachtwacht schreef op zondag 15 september 2019 @ 04:00:
Euhm je bent vast een aardige jongen maar 9 verschillende Apple Pay accounts? Ik gok niet dat dat een use case is waar Apple echt rekening mee hoeft te houden...
Al heb je 3 kaarten, sommige mensen vinden dat moeilijk en is het is een veelgehoorde klacht. ;)
En waarom niet eigenlijk? :P Apple biedt zelf aan om tot 12 kaarten toe te voegen (-edit- vanaf de iPhone 8 en Watch Series 3, oudere modellen kunnen er 8.), als je daar gebruik van wil maken dan moet het natuurlijk goed werken ook. :) En dat is toch echt Apple’s taak. :P Het is gewoon inconsistent. De enige plek om kaarten helemaal te sorteren zoals je wil is in Wallet, maar vervolgens wordt die volgorde niet gebruikt bij in-app of website betalingen, dat gaat imho nergens over. En dat je dan ook geen beschrijving kan toevoegen maakt ‘t feestje compleet en, tenzij je zelf logica aanbrengt en/of (bijna) alle kaarten van een andere issuer zijn, een chaos in Wallet :)

9 kaarten vind ik ook helemaal niet zo onredelijk eigenlijk, 5 ervan zijn van dezelfde bank (bunq). Het gaat snel als je per rekening (2) zowel een Maestro als MasterCard toevoegt (wat ook bittere noodzaak is overigens, ik kom veel in ‘t buitenland en shop best wel eens bij buitenlandse webshops - lang niet overal wordt Maestro geaccepteerd. ;)) en nog een extra aparte en geïsoleerde MasterCard voor risicovollere online check-outs. :) De overige passen zijn van andere (buitenlandse en/of zakelijke) banken en zijn makkelijk te herkennen. Geen extreme usecase ofzo, al zal ‘t voor de meeste consumenten die maar 1 rekening hebben en/of (bijna) nooit MasterCard/VISA nodig hebben wel superveel lijken I guess. Als we hier geen Maestro kende had het iig alweer 2 passen gescheeld hehe.

Ik benut Apple Pay gewoon maximaal waar het voor bedoeld is en zit nog ruim onder de limiet van wat het aankan. :P

[Voor 36% gewijzigd door WhatsappHack op 15-09-2019 04:35]

Wel balen, omdat Safari 13 geen volledige extensies meer heeft (die gelimiteerd troep in de store is tot dusver waardeloos) en daarmee een groot privacy/beveiligingslek is kan ik Apple Pay niet meer gebruiken op websites via de Mac na de update. ;( Voorlopig nog maar ff bij 12 houden dan. :)

oohh schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 11:13:
[...]

Wat bedoel je precies? Je hebt toch geen extensies nodig om Apple Pay te gebruiken?
Nee je hebt Safari nodig hehe, het werkt helaas in geen enkele andere browser. Maar ik ga natuurlijk geen browser gebruiken zonder adequate beveiliging. Dus kan AP ook niet meer gebruikt worden helaas. ;( En dat is balen.

Ik hoop dat Apple de noodzaak voor Safari een keer lostrekt en het vanuit ‘t OS ondersteund in alle browsers. :) Of een optie maakt om weer extensies in te laden als de gebruiker dat wil, want ik vond Safari wel de fijnste browser.

Kent iemand een tool zoals Tikkie, bunq.me/betaalverzoek, et cetera die Apple Pay support? :)
Dus een manier om (als particulier) betaalverzoeken aan te maken waarbij de ontvanger van het verzoek kan aftikken met Apple Pay? Hoeft wat mij betreft niet perse van Nederlandse bodem te zijn en er hoeft geen iDeal ondersteuning te zijn. Wel een betrouwbare partij natuurlijk.

Ik ben eigenlijk benieuwd of ABN-AMRO Apple Pay support gaat inbouwen in Tikkie...
Ik weet dat mensen aan bunq gevraagd hebben om de optie om met Apple Pay te betalen toe te voegen aan bunq.me/betaalverzoeken, maar daar is helaas nog geen enkele reactie op gekomen vanuit bunq. Het zou wel nice zijn, zowel bij bunq als Tikkie.

In de VS kan dit geloof ik met iMessage d.m.v. Apple Pay Cash, maar daar is vziw nog niets over gezegd of en zo ja wanneer dat naar andere landen komt (zonder trucjes). (Kwam wel dit artikel tegen, maar dat is ook alweer bijna een jaar oud.)

Tartarus schreef op maandag 23 september 2019 @ 06:39:
[...]

Ik denk dat je iets meer geduld moet hebben hiervoor.
Aangezien enkel nog ING en bunq/N26 Apple Pay ondersteuning biedt en de rest nog niet, is er niet genoeg draagvlak om Apple Pay nu al te ondersteunen in betaalverzoek appjes. Hopelijk komt daar verandering in wanneer Apple Pay wat volwassener wordt in Nederland.
Yup, het zal sowieso ook niet in Tikkie komen voordat ABN het überhaupt ondersteund natuurlijk.
Maar het hoeft niet perse een Nederlandse dienst te zijn wat mij betreft. In andere landen is het er al even, vandaar m'n hoop dat er in een ander EU land of VS zo'n dienst is. :) (Voor consumenten, Stripe bijvoorbeeld biedt het prima aan - maar zakelijk.) Tot zover niets kunnen vinden, dus misschien inderdaad helaas nog wat geduld nodig. Zal ook eens in de voorwaarden kijken, het zou ook nog wel eens kunnen dat het helemaal niet mag van Apple op die manier, omdat het in Cash vaarwater zit. :P

^ can confirm, en ook eventueel een apart emailadres en telefoonnummer. :)
Je hoeft dus niet perse het e-mailadres van je AppleID door te geven aan het restaurant/Thuisbezorgd.

Maar weet iemand of ze er ook echt iets mee doen? Want je moet alsnog eerst je adresgegevens invullen in de Thuisbezorgd app. :P Althans, toen ik vorige week iets bestelde was dat vereist; kon niet direct een check-out doen. Als niemand 't weet zal ik van de week eens kijken. De pizzabezorger hier is standaard verdwaald en belt *altijd* dat ze het niet kunnen vinden, dus even een ander telefoonnummer meegeven in het Apple Pay venster en we zullen zien. :+

CyberMania schreef op zondag 29 september 2019 @ 10:49:
[...]

Inderdaad, ABN AMRO heeft het allemaal net iets te vroeg aangekondigd. Niet echt netjes.

Volgende keer dat ABN AMRO geld van me wil zeg ik ook: "Nog maar heel even wachten." [duurt vervolgens maanden]
Mwah, ze moesten wel omdat het embaro afgelopen was. Alle banken die het gaan ondersteunen of het meteen activeerde, zoals bunq, kwamen ermee naar buiten. Als de ABN dan hun mond houdt dan loop je risico dat mensen over gaan stappen - zoals ING er een paar bij heeft gekregen dankzij die exclusiviteit. Nu weten mensen dat het eraan komt en zullen velen liever wachten dan de moeite nemen om over te stappen. (Niet dat dat veel werk is, maar toch.)

Denk ook niet dat ze er bijzonder wakker van liggen dat er een paar nog ongeduldig zijn en/of boos worden, terwijl de meesten al jaren wachten muv een handjevol via de bunq workaround. :+

Binnen nu en een week of 2 gaan ABN en Rabo ook live, no worries. :P

@stormbreaker Misschien je ma ff de eerste post in ‘t topic laten lezen? :) Staat aardig wat info in plus een gebruiksaanwijzing per apparaat (en links naar verdere uitleg.). Ook beveiliging ed komt aan bod. En zelf misschien ook ff doorlezen, hehe.

Maar nu ik eraan denk, legt Apple dat zelf uit eigenlijk mbt Apple Pay starten op een locked telefoon dmv tegen terminal houden of knopcombo? Kan het me niet herinneren. Misschien dat er ruimte voor verbetering is, zeker als het onduidelijk is voor, met respect - voor ‘t als lullig doen wordt opgevat :P, wat oudere en/of a-technische(re) mensen. :)

[Voor 5% gewijzigd door WhatsappHack op 29-09-2019 20:07]

Tartarus schreef op zondag 29 september 2019 @ 20:18:
[...]

Als je op homeknop of de zijknop drukt (afhankelijk van welk generatie iPhone je hebt), staat er dat je je moet identificeren met FaceID of TouchID of met passcode.
Apple Pay is peanuts, iedereen kan het.
I know (en heb ik ook uitgelegd in de FIPO :P). De vraag was of Apple bij het instellen uitlegt dat je op het lockscreen 2x op de knop kan drukken of de telefoon bij de terminal kan houden om Pay te starten - ipv eerst te unlocken en naar de Wallet-app te gaan. Ik kan het me niet herinneren, te lang geleden dat ik voor ‘t eerst een kaart heb toegevoegd. :P

[Voor 5% gewijzigd door WhatsappHack op 29-09-2019 20:29]

ShadowLord schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 14:52:
Het viel me afgelopen dagen wel op dat ING ineens (meer?) reclame is gaan maken voor Apply Pay (of kijk ik gewoon te weinig TV? :+ ).

Zou dat iets te maken met de aanstaande introductie bij ABN AMRO/Rabobank? Zelf vind ik de datum van 14 oktober wel waarschijnlijk klinken.
Grappig, ik heb enkel een paar keer de reclame voorbij zien komen over betalen met Android. :P
Ik vind "ergens in oktober" waarschijnlijk klinken, wat de exacte datum wordt is lastig te voorspellen. Vandaag, morgen of over 2 weken: het kan allemaal.

Het is intussen trouwens mogelijk om bij bunq de TravelCard toe te voegen. Die heeft ook het label “Bunq Credit” ipv “Bunq Debit” in wallet, dus misschien wat fijner voor mensen die moeite hebben kaarten uit elkaar te houden. :)

[Voor 15% gewijzigd door WhatsappHack op 02-10-2019 05:18]

@Skidmarks Geen probleem hier, maar dat was niet via ING. Heb hier wel al gezien dat iemand €2400 aftikte met ING, dus ‘t zou moeten kunnen. (Mits je 18+ bent, maar gezien je een bed koopt neem ik even aan van wel.) Misschien moet je ‘t eens aan de ING vragen? Die kunnen zien waarom ie declined werd.

[Voor 13% gewijzigd door WhatsappHack op 05-10-2019 01:30]

Longshot en zomaar een idee hoor, kan het niet zo zijn dat de terminal offline was en ING i.c.m. Apple Pay daar mogelijk andere limieten hanteert dan op de normale pas?

Jeu223 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 15:01:
Weet iemand of het mogelijk is om de betalingen die ik doe met mijn Apple Watch ook in overzicht van transacties bij Apple Pay op mij iPhone kan zien?
Zoals in de fipo vermeld is dat helaas (nog) niet mogelijk.

@ShadowLord Als het goed is kan je die pas wel handmatig toevoegen in Wallet en dan kiezen voor SMS-verificatie? Dat SMSje zal dan wel naar de hoofdhouder gaan.

Of biedt ABN geen SMS-check? Enkel via app en telefonisch? Telefonisch is ook prima natuurlijk, al moet de hoofdhouder dan de autorisatie geven.

[Voor 34% gewijzigd door WhatsappHack op 15-10-2019 14:03]

Wat is er trouwens zo gewaagd aan die Rabobank uitspraak? Het is gewoon yet another “soon”, je weet nog steeds niets behalve dat het waarschijnlijk ooit komt. Kan morgen zijn, kan volgend jaar zijn. :+ Laat je niet opnaaien met “binnenkort”. :P

@fsfikke Staat haar regio misschien op Spanje...? Wellicht checkt de ABN app op regio. Die kan je dan evt ff naar NL zetten in de iPhone instellingen (Algemeen -> Taal & Regio) en t dan nogmaals proberen.

@ShadowLord Een pas per ongeluk gebruiken is best lastig :P Maar als je je er niet prettig bij voelt moet je ‘t zeker niet doen. :)

[Voor 4% gewijzigd door WhatsappHack op 15-10-2019 14:17]

@ShadowLord
Omdat je binnen de Wallet relatief makkelijk een andere kaart even naar voren veegt om mee te betalen. Nadat ik met vliegtickets uit m'n Wallet daar mee heb zitten prutsen (per ongeluk veegje zorgde voor 2e scan van zelfde ticket) zit ik daar voor betalingen niet op te wachten :)
Je moet dan of eerst de standaardkaart wegtikken en dan de volgende kaart uit de lijst kiezen, of meteen al de verkeerde aantikken. Maar dan moet je alsnog je vinger of gezicht scannen en de telefoon naar de terminal brengen alvorens je er daadwerkelijk mee betaald. Dat zijn best wat stappen om "per ongeluk" de verkeerde kaart te kiezen hehe. :P Het kan natuurlijk wel hoor, daar niet van. :)

Als het niet nodig is en je bent er angstig voor dat dat gebeurt: inderdaad lekker niet toevoegen hoor, snap het wel. :)

@Apple_Minded Mja, dat zijn ze sowieso al lijkt me. Ze zeggen niets nieuws. Ze roepen de hele tijd al "soon", dus "we hebben je binnenkort iets te vertellen" (of varianten daarop) is dan niets nieuws op een iets andere phrasing na die nog steeds nul komma noppes prijs geeft of werkelijk beloofd. If anything was het al sowieso al discutabel om "binnenkort" te zeggen, van het begin af aan al. Idem dito voor ABN. :P Nu is op een jaar een paar weekjes natuurlijk niets, maar de meeste mensen hebben bij "soon" duidelijk een ander idee dan de banken. De webcare weet er alles van. Om dan nog in die terminologie verder te gaan is facepalm waardig, maar iets nieuws doen ze niet - ze doen nog steeds exact hetzelfde als 6 weken geleden: hype, hype, hype - but don't deliver. :')

[Voor 32% gewijzigd door WhatsappHack op 15-10-2019 14:48]

Overstappen van banken vond ik een stuk makkelijker dan gedacht eigenlijk. Zelfs zonder overstapservice. De enige die weer eens moeilijk en omslachtig moesten doen was de belastingdienst. Moet je bellen, allerlei gegevens doornemen, sturen ze een formuliertje op dat je moet ondertekenen en per post terugsturen en dan wordt het "binnen 6 weken geregeld". :+ Of je puur voor Apple Pay moet overstappen is natuurlijk weer een ander verhaal, maar als ik bij de Rabobank zat kon ik wel meer dingen bedenken om over te willen stappen to be honest. De app zelf, die verrekte random reader die zelfs in-app nodig is, bah.

@fsfikke Hm, dat is onhandig dan. Als je het pasnummer hebt kan je hem handmatig proberen toe te voegen natuurlijk. :) Wallet -> op + drukken -> "Voeg andere kaart toe" en dan handmatig de gegevens invullen. Verificatie via SMS/telefonisch doen ipv via app.

[Voor 17% gewijzigd door WhatsappHack op 15-10-2019 15:32]

@Serena Zou wel altijd een pasje meenemen eigenlijk. Voor je 't weet sta je in een winkel die geen contactloos betalen heeft en kan je terug om je pasje. Ook onbemande tankstations kan je het compleet vergeten dat er contactloos betalen geboden wordt, dat is helaas zeldzaam, dus gaat Apple Pay hem daar ook niet worden. Ik heb het bij m'n rijbewijs gepropt die in een pouch aan m'n sleutelbos hangt, lekker simpel. Je kan NFC op je pinpas uitzetten als je bang bent dat die geskimmd wordt, immers heb je die niet nodig. :P

Froggle schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 22:43:
Is er eigenlijk een overzicht van Nederlandse winkels waar  Pay werkt of juist niet? Dat laatste zou misschien nog wel handiger zijn zodat je niet van die awkward momenten krijgt aan de kassa wanneer je denkt, “dit tik ik even af met m’n horloge.”

Zo heb ik intussen al gemerkt dat het bij de lokale Appie niet werkt, maar bij de AH to go wel.

Edit: Ondertussen achtergekomen dat je in de Kaarten.app kunt zien welke winkels het ondersteunen. Bijna alles, maar blijkbaar doet AH er moeilijk over. Zijn er nog meer van die winkels die je dus maar beter kunt mijden? :P
AH werkt prima met Apple Pay. Betaal je wel met Maestro en niet met MasterCard? AH to Go weet ik van dat ze wél MasterCard ondersteunen, maar de normale winkels (meestal) niet. Je kan niet met MasterCard betalen, ook niet met Apple Pay, als de winkel het niet aanbiedt. En dat gebeurt vaak in Nederland!

Je moet eigenlijk overal waar ze contactloos betalen ondersteunen kunnen betalen met een maestropas in Apple Pay. In de praktijk is het naar mijn ervaring extreem zeldzaam dat dat niet kan. Heb t 1x meegemaakt dat een bemand tankstation het niet accepteerde (intussen wel) en 1x een toko die blijkbaar stokoude firmware had en me om een pincode vroeg (die ik toevallig had ingesteld op de virtuele pas, dus gelukkig lukte het alsnog.). Voor de rest heb ik nog nooit een transactie geweigerd gehad in een winkel, on- noch offline.

[Voor 7% gewijzigd door WhatsappHack op 15-10-2019 23:23]

@Froggle Bij bunq kun je ook Maestro aan Apple Pay toevoegen he :) Tenzij je dat Travel Card gebeuren hebt (enkel kaart), dat is inderdaad MasterCard.

Anyway, met de Maestro van ABN moet het inderdaad geen probleem zijn. Ben benieuwd. :)

Zowel in binnen als buitenland lekker aan de Apple Pay hier hoor. ;) Afhankelijk van het land is dat met Maestro of MasterCard. Prima!

@Heijmenberg99 @Tartarus Maak je daar geen zorgen om :) Betalingen staan hier soms wel een maand op “In behandeling” en sommigen komen er zelfs nooit vanaf, anderen zijn binnen een dag voltooid. De betaling is wel altijd prima verwerkt en afgeschreven van de rekening. Heb sinds afgelopen november apple pay en die status nog nooit echt betrouwbaar of consistent zien werken :P Het is sinds een paar maanden geleden wel verbeterd, maar nog altijd niet 100%.
R-utger schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 12:33:
Sinds een paar dagen merk ik lag/vertraging met het vergrendelen van de iPhone 11 pro.
Kom het niet thuis brengen waardoor het kwam.

Uiteindelijk met Google erachter gekomen dat als je Apple Pay gebruikt, dat de iPhone dan heel even nog nodig heeft om te zien of je een dubbele klik geeft op de zijknop :P

Je kan het ook uitschakelen, dan is de vertraging weg.

Misschien hebben meer dit ‘probleem’ ondervonden?
Het is dus volkomen normaal.
Dit is op de vorige pagina nog door meerdere mensen vermeld... Ff lezen en/of de zoekfunctie gebruiken mag wel. ;)

Ik vind het overigens geen enkel probleem. De vertraging is nog geen halve seconde, niet noemenswaardig imho.

[Voor 62% gewijzigd door WhatsappHack op 17-10-2019 13:08]

Bremsy schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 17:01:
Ik gebruik nu een paar dagen Apple Pay maar het gaat nog niet goed met contactloos betalen.
Wanneer ik mijn iPhone bij de terminal houd, start Apple Pay niet op.
Wanneer ik mijn iPhone bij de terminal houd met mijn vinger op de knop (touchid), opent het beginscherm, maar geen Apple Pay.
Wanneer ik eerst dubbelklik op de home knop, start soms Apple Pay, soms opent het beginscherm. Als Apple Pay gestart is, werkt het prima.

Ik heb een iPhone SE met iOS 13.1.3.

Wat doe ik fout?
Instellingen - TouchID & Toegangscode
Zet onderin bij “toegang bij vergrendeling” het schuifje voor Wallet aan.
Mijn gok is dat die nu uitstaat. :P

Wil je dat niet dan moet je eerst unlocken (aldanniet met TouchID, wacht tot het slotje ontgrendelt) voor het werkt. Dat ie t soms wel doet zijn de momenten waarop ie je vinger heeft gescand voordat je de 2x op de homeknop drukken had voltooid.

Bij toestellen met FaceID is ‘t hetzelfde. Zet je Wallet daar uit en hij kan je gezicht niet scannen dan start Apple Pay niet tenzij je de code invoert of je gezicht alsnog scant. (En daarna nog eens voor de betaling :+) Over ‘t algemeen merk je dit op een toestel met FaceID bijna nooit als die schuit uitstaat, ik was alweer vergeten dat ik die had uitstaan :P Met TouchID is dat anders natuurlijk. :)

[Voor 31% gewijzigd door WhatsappHack op 17-10-2019 19:50]

@Froggle Haha, dat viel mij ook al op bij vrienden uit de achterhoek. Rabobank en Grolsch. ;)
Daar reageren ze ook vaak nog een stuk verbaasder dan elders in 't land.
aljooge schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 01:31:
Vandaag weer mee betaald, winkelier zei al tegen mij: gaat zo niet lukken. Eventjes geduld... en bliep. Maar al met al werkt Apple Pay, maar het mag allemaal een beetje sneller.
En waarom ging het "zo" niet lukken en wat moest de winkelier doen zodat het wel werkte? :)
Apple Pay is hier bij uitstek de snelste betaalmethode eigenlijk, zeker op de Watch. (Tenzij er eerst een klantenkaart tevoorschijn getoverd moet worden, dan is de iPhone een stuk handiger.) Zou niet weten hoe het nog heel veel sneller kan tenzij ik gewoon kan denken "Betaal" en 't is klaar. :P

Vind Payconiq niet echt een redelijk alternatief op Apple Pay eigenlijk. Kutten met die QR-codes, soms echt lang wachten op bevestiging, de winkel moet het toevallig hebben itt “het werkt (nagenoeg) over waar je contactloos kan betalen”, niet zo’n sterke privacybescherming als Apple Pay, etc. :P

Je kan met AP wel wat plastic vermijden ja. Helaas heb je nog wel een fysieke pas nodig voor die plekken waar het niet contactloos kan. Zodra alle winkels, parkeerautomaten en (onbemande) tankstations over zijn heb je ‘t niet meer nodig - hoop dat dat snel is. :)

Hier ook geen vertraging van 4 seconden, de Watch kan meteen werken. Maar sommige terminals zijn wat minder (ingesteld) dan anderen. Hier bij de Plus bijvoorbeeld moet je even wachten met je Watch erbij houden tot de terminal echt gereed is; anders faalt ie. En gaat ook erg vaak mis de eerste poging. Bij de AH en Jumbo hebben ze dezelfde terminals en kan ik hem er wel direct bijhouden, zelfs als de terminal zelf nog niet gereed is en de lampjes nog uitstaan kan ik hem er alvast naast houden en is er geen enkel probleem: betaling wordt direct verwerkt als de Terminal het bedrag van de kassa doorkrijgt. Of als ik zelf te sloom was en de terminal is al gereed: 2x zijknop, Watch er meteen naast houden: ping. Betaald. Hoef echt geen meerdere seconden te wachten op de Watch. :P

Over ‘t algemeen doet ie het meteen en zonder vertragingen.

martgom schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 21:08:
[...]

Klopt, daardoor kan Rabobank eenvoudig allerlei features toevoegen in de app en lopen ze ver voor t.o.v. de andere banken.
Haha, goeie! :)

NoFearWizz schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 11:50:
Sowieso had Rabobank volgens mij aangegeven voor de live gang de datum naar buiten te brengen.
Ze hadden ook gezegd dat het “binnenkort” zou komen, dus hecht niet teveel waarde aan die beloftes. :+

Maar misschien was het een alieninvasie die het logo van de rabobank aanzagen voor een teken van een koning die over een gouden wereld loopt en dachten dat ze daar als eerst moesten aanvallen om de leiders af te zetten.

Zonder dollen, vind het enthousiasme voor Apple Pay leuk om te zien en deel dat enthousiasme, maar om nou bij elke willekeurige scheet een verband met Apple Pay te zien wordt wel een tikje bizar imho :P Het is net WIDM. ;)

Geert1976 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 09:26:
ik betaalde gisteren hier bij de Albert Heijn in Amsterdam met m'n pinpas, je had reactie van de cassiere moeten zien..

''wow, jij hebt nog een ol' skool pinpas!?"
Haha, zie het over een paar jaar al voor me. "Wauw, u moet wel erg rijk zijn... U betaalt zelfs met antiek!"

Gefeliciteerd Rabo-klanten! Mogen jullie eindelijk ook genieten van al dit gemak. :P
rexgildo schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 09:44:
Maar ik krijg de kaart dus niet geactiveerd op mn Mac...

edit: ter verduidelijking, model met Touch ID
By all means, don’t elaborate. :+
Wat gaat er precies mis?

[Voor 12% gewijzigd door WhatsappHack op 05-11-2019 13:08]

DigitalExorcist schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 17:49:
Net voor t eerst de Watch gebruikt om te betalen. Maar kan het zijn dat de Rabo de geschiedenis niet in de Wallet laat zien? Zowel niet in de iOS app als op de Watch zelf?
Die vind je op je iPhone -> Watch -> Wallet & Apple Pay.
Zie ook de FAQ in de OP. :P

sheepdog schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 18:04:
Is Touch ID nu eigenlijk (ietsjes) sneller bij betalen dan Face ID?

Ik vind het wel handig dat ik met Touch ID alleen de telefoon met vinger bij de terminal hoef te houden zonder dubbelklikken, maar ga binnenkort over op een iPhone 11.
Als je het op die manier gebruikt, dan is TouchID inderdaad ietsjes sneller als het een terminal is waar je het toestel niet in het midden kan houden/hij je gezicht niet kan zien. Bij de meeste terminals kan je gewoon het toestel in het midden houden, hoeft niet perse aan de zijkant, en doet iet het gewoon. Als je het toestel dan iets naar je toe hebt gekanteld zodat ie je hoofd kan scannen dan zit er eigenlijk nauwelijks verschil in. Maar: ja, TouchID is ietsjes flexibeler en sneller met deze manier van betalen. Als je eerst van pas moet wisselen omdat je niet met je standaardkaart wilt betalen maakt het imho helemaal geen verschil, misschien is FaceID dan zelfs niet iets prettiger - maar dat zal dicht tegen persoonlijke voorkeur aanleunen. ;)

Ik start eigenlijk altijd eerst Apple Pay en hou hem dan pas tegen de terminal. Wil toch eerst kijken wat er op het scherm van de terminal staat voor bedrag, dus tegen die tijd heeft de telefoon al lang en breed m'n gezicht gescand. :P Dat en m'n klantenkaarten staan in Wallet, dus bij winkels waar ik die gebruik maakt het ook vrij weinig uit; moet toch eerst de klantenkaart selecteren en daarna pas de pinpas. ;) Al probeer ik die klantenkaarten te vermijden.

[Voor 16% gewijzigd door WhatsappHack op 05-11-2019 18:25]

DigitalExorcist schreef op dinsdag 5 november 2019 @ 18:15:
[...]
Ah.... de Watch app op de foon.... niet erg logisch, maar inderdaad gevonden! Bedankt! De push melding kwam inderdaad wel binnen.
Gezien de manier waarop Apple Pay werkt is het verklaarbaar, maar ik vind het ook niet heel gebruiksvriendelijk op deze manier. Ik zou liever zien dat je het voor je Watch ook in de normale Wallet app kan bekijken - het liefst zelfs geaggregeerd als het om dezelfde pas gaat. Desnoods optioneel. De telefoon heeft toch al toegang tot die data op je Watch, dus het lijkt me niet dat het een beveiligingsprobleem oid zal opleveren. Het moet simpeler kunnen, mee eens. :P Feedback indienen bij Apple zou kunnen helpen. ;)

[Voor 7% gewijzigd door WhatsappHack op 05-11-2019 18:22]

@NotSoSteady Dan moet het gewoon werken. Werkt het elders wel of heb je ‘t nog niet op andere plekken gebruikt?

@Signs Bij je bank als t goed is. Geen idee eigenlijk of de status in je wallet wijzigt! :)

Ik heb wel altijd een pas mee eigenlijk. Aan m’n sleutelbos zit een pouch met rijbewijs, een pinpas en een klein beetje cash. Altijd handig :P
Rijbewijs gaat toch altijd mee, dat pasje extra merk ik niets van.

Heb liever de pas mee dan dat het opeens niet werkt hehe. Of als ik opeens een langere rit moet maken en moet tanken, want dat gaat vaak ook niet met Apple Pay; behalve bij bemande pompen. (En dan nog is ‘t soms mis, tankstations blijven raar.)
MartijnRGS schreef op woensdag 6 november 2019 @ 13:02:
[...]

Met een pinpas heb je echter nog wel eens dat het contactloos betalen om de een of andere reden niet lukt en deze vraagt om de pas ik de automaat te steken. Kan dat met Apple Pay nooit gebeuren? Oftewel, een terminal welke contactloos betalen accepteert zal nooit weigeren met Apple Pay wat wel kan gebeuren bij een fysieke pinpas?
Jawel hoor, soms mislukt het lezen. Dan kan je ‘t opnieuw proberen. Wil ie een kaart dan zal de cassier(e) de transactie ff opnieuw moeten starten :P

pacificocean schreef op donderdag 7 november 2019 @ 13:30:
[...]

Ligt het probleem niet doordat er voor het tanken een reservering gedaan wordt op de betaalkaart en dat pas bij het afsluiten van het tanken de uiteindelijke betaling wordt gedaan? Volgens mij gaat dat nooit lukken met Apple Pay.
https://www.tango.nl/faq/...serveerd-op-mijn-rekening
Jawel, dat is prima mogelijk.

RadioAir schreef op donderdag 7 november 2019 @ 20:32:
Vandaag wel een leuke gehad met Apple Pay. Bij het UMC in Utrecht kan je de parkeergarage in en uit met contactloos betalen. Ik kon zonder problemen met Apple Pay naar binnen, maar bij de uitgang werd mijn kaart geweigerd. Ik werd via de info knop gratis naar buiten geholpen maar onhandig was het wel. Vermoedelijk door die virtuele pas die elke transactie anders is (las zoiets eerder in dit topic?)
Gebruikte je dezelfde device om uit te rijden als waarmee je ingecheckt was?

@MRE-Inc Thanks, toegevoegd aan de fipo van dit topic.
Napsju schreef op zondag 10 november 2019 @ 13:58:
In Singapore werkte het in de bus en MRT ook prima en snel icm mijn MasterCard in Apple Pay. Eigenlijk niet anders dan in een winkel.
In express-OV modus?

[Voor 10% gewijzigd door WhatsappHack op 10-11-2019 18:12]

Napsju schreef op zondag 10 november 2019 @ 18:50:
@WhatsappHack Niet getest. Zo heel veel sneller zal dat toch ook niet zijn? Dubbelklik, (eventueel kaart kiezen), Face-ID en langs het poortje halen. Die eerstgenoemde handelingen kun je al doen terwijl er nog mensen voor je zijn.
Bij express-OV modus hoef je helemaal niets te doen behalve de telefoon/watch bij het poortje te houden. :P Geen FaceID of wat dan ook. Omdat je zei het te doen met MC vroeg ik me af of dat ook in Express OV modus was en hoe dat dan zou werken (met het oog op normale transacties :P). Maar zo te zien gebruik je gewoon de normale modus zegmaar :) Alrighty!

NRG-81 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 22:56:
[...]

MasterCard in België is al wel aangesloten... Over ondersteuning in NL helaas nog enkel bericht gezien.
Bij bunq kan je wel mastercard debit en credit toevoegen. Al blijft die credit natuurlijk een veredelde debitcard, maar toch - identificeert zich als credit.

Die vraag is al meerdere keren gesteld in dit topic en de voorganger, c’mon guys: zoekfunctie! :P

niekslebos schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 12:47:
Ik heb sinds kort apple pay actief op een iphone xs (rabobank). Nou werkt alles goed. Pas kan aangemeld worden en komt netjes naar voren. Helaas lijkt het net of de telefoon geen verbinding kan maken met het pinapparaat.

Wat kan dit zijn?
Je bedoelt dat je telefoon zegt dat ie bij de terminal gehouden moet worden, maar er niets gebeurd?
Als dat na een reset nog zo is dan zou ik eens langs een Apple Store gaan. Zou best kunnen dat je NFC chip brak is, komt wel eens voor. Was nog iemand anders hier op Tweakers en daar werd z'n telefoon ter plekke omgeruild. :P
HereIsTom schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 15:19:
[...]

ID zit bij mijn klantenpasjes op mijn telefoon ;)
En in de DigiD app.
Let wel, beiden niet rechtsgeldig als identificatie. ;)

@niekslebos Ai, jammer dat je zo lang op AP hebt moeten wachten dan. Anders lag ‘t nog in het eerste jaar. Dan moet je zoals @DigitalExorcist aangeeft contact opnemen met de verkopen en moet die een oplossing bieden.

hostler schreef op woensdag 20 november 2019 @ 15:50:
Ah jammer. Nu maar hopen dat ING snel credit cards toe gaat staan voor Apple Pay. Of is er wellicht nog een workaround?
Travel Card van bunq? Moet je wel eerst geld op storten, maar identificeert zich als MasterCard Credit Card.

Ik heb dat probleem niet met de bunq passen. ING toont ook de transacties nog, maar die pas gebruik ik bijna nooit; dus nog niet getest of daar ook nieuwe transacties verschijnen.

Karel127 schreef op zondag 24 november 2019 @ 13:53:
Heb ik al gedaan, maar kan ik de betaling door mijn vingerafdruk niet verfieren. Het lijkt dat mijn telefoon dus niet herkend dat ik heb boven een betaalautomaat houd.

Ik ben geen expert, maar kan ik ergens in mijn settings controleren of mijn NFC technologie nog aan staat?
Wordt je vingerafdruk nou niet herkend, of herkent de terminal je telefoon niet terwijl je telefoon vraagt hem bij de lezer te houden? Of doet de telefoon niets als je hem erbij houdt?

[Voor 4% gewijzigd door WhatsappHack op 24-11-2019 14:03]

Zei men eerst ook niet dat dit voor 1 mei moest? :P
En vaak valt 't wel mee. Er zit hier een lokale shop die hem niet vervangt. Heeft naar eigen zeggen geen zin om een apparaat dat prima werkt te vervangen, dat geld stopt ie liever in z'n prijzen laag houden. Tja, zo kan je het ook bekijken.

Contactloos betalen hoeft van mij ook weer niet door de strot van ondernemers geramd te worden. Die terminals worden echt vanzelf wel vervangen, om dat verplicht eerder te moeten doen: meh. Kleven meerdere nadelen aan. Het liefst kan ik overal betalen met AP, ook online/in-app - wat veelal nog niet kan, maar de acceptatiegraad is in winkels al heel erg hoog. Die paar plekken waar 't niet kan: meh, dat komt vanzelf wel als de terminals werkelijk aan vervanging toe zijn. :P Ik zou liever zien dat er meer wordt geïnvesteerd in online acceptatie van AP.

Heb dat altijd al uitstaan, maar ik neem aan dat als je je Watch opeens kwijt bent/die gejat is dat je toch sowieso Apple Pay er op ff blokkeert? :+

Volgens mij zit er nog aardig wat verschil tussen die terminals ook al zien ze er hetzelfde uit.
Bij de Plus staat dat model en die wordt he-le-maal gek als je met AP wilt betalen, moet altijd twee keer of hij crasht. Bij de AH staan ze ook, en daar werkt het feilloos. Ook als je je pas er al naast houdt. Bij de mcDonalds idem dito, geen enkel probleem. Misschien dat sommige winkels gewoon rete ver achterlopen qua firmware updates en daarom problemen geven?

MelvinW schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 17:53:
Bunq gaat in app versie 13.0 het mogelijk maken om je pas er anders uit te laten zien in Apple Pay, zodat ze makkelijker te herkennen zijn. Hopelijk komen andere banken ook met zoiets.

[Afbeelding]
Mooi, hebben ze naar de suggesties geluisterd.
Openbank van Santander biedt dat ook deels aan (je kan een aantal kleuren kiezen).

Hooli-gan schreef op zondag 2 februari 2020 @ 20:45:
In het vliegtuig werkte het ook zonder problemen. Verbaasde mij een beetje eerlijk gezegd.
Ligt ook een beetje aan de cardvendor volgens mij. Als de terminal offline is laten sommige hun pasjes helemaal niets doen, terwijl anderen een paar honderd euro buffer lijken te verstrekken.

+1 voor het niet automatisch unlocken van de Watch. Om meerdere redenen, niet alleen Apple Pay, een onprettig en slecht idee om hem automagisch te laten unlocken.

Overigens is dat handmatig unlocken ook niet waterdicht, daar niet van. Maar wel veiliger tenzij je hem heel vaak opnieuw moet unlocken en daarmee je code afkijken makkelijker is.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ronvgs schreef op woensdag 29 april 2020 @ 17:05:
[...]

Is er al een oplossing?
Werkt het als elk gezinslid Apple Pay selecteert?
Ik heb hier echt een behoorlijk lange discussie over gehad met Apple, ze snapten het zelf geloof ik ook niet want zelfs de afdeling Engineering werd erbij betrokken en nooit een bevredigend antwoord gekregen. Lieten me ook door hoepeltjes springen die nergens op sloegen. Ik bedoel, als Apple Pay lokaal gebonden is aan het apparaat, hoe de f- kunnen gezinsleden dan betalen met *jouw* Apple Pay (en hoe/waarom kunnen ze de passen inzien als die encrypted uitgewisseld worden in mijn account en de tokens enkel op mijn toestel moeten staan?)? En ik heb er tig kaarten instaan waaronder een zakelijke, dus hoe zorg ik ervoor dat ze die passen niet kunnen gebruiken en hoe weet ik welk van mijn passen dan wél gebruikt wordt voor gezinsaankopen...?
Lang verhaal kort: gezinsleden kunnen helemaal niet met jouw Apple Pay betalen. :+

Waarom het zo verschijnt en Apple Pay bovenaan staat als geprefereerde betaalmethode voor gezin geen idee, maar gezinsleden gebruiken gewoon je credit card of PayPal. Met alleen Apple Pay kun je ook geen gezinsdeling opzetten en je kunt ook je credit card er niet uitknikkeren zolang gezinsdeling actief is.

[Voor 16% gewijzigd door WhatsappHack op 10-05-2020 23:43]

Acties:
  • +1Henk 'm!
mark1541 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 10:02:
Is er een speciale manier hoe je het horloge bij de terminal houdt?
De draadloze ontvanger zat bij het apparaat aan de zijkant dus een lastige plek
Had deze over ‘t hoofd gezien. Je kan je Watch of telefoon gewoon aan de kant van ‘t midden van de terminal houden, boven ‘t keypad zegmaar. ;) Je hoeft niet perse je pols half te breken om de hoek te maken zodat ie links voor dat grijze vlak met NFC-logo hangt... Mag dus ook gewoon aan de keypad kant. Vaak pakt ie hem al als je hem pal in ‘t midden van de terminal houdt. Probeer maar eens.

Verder apart dat zoveel mensen klagen over de AH. Ik betaal al meer dan een jaar uitsluitend met Apple Pay bij die toko en in verschillende vestigingen, nog nooit een geweigerde transactie gehad. Let wel, de AH accepteert geen MasterCard en VISA. Dus ook niet met Apple Pay. Moet Maestro of V-Pay zijn,

[Voor 7% gewijzigd door WhatsappHack op 21-05-2020 13:39]

Acties:
  • +1Henk 'm!
@Volkan1984 Ja ik weet wat je bedoelt. Er is maar één winkel waar ik dat probleem had en dat was in de Plus. En consistent ook, altijd hetzelfde; 2x pas moeten aanbieden. Intussen geen last meer van, gok dat ze hun terminals geüpdatet hebben. Gelukkig hoef ik bijna nooit naar die grafwinkel, dus dat scheelt ook. :P

Acties:
  • 0Henk 'm!
VirinR schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:27:
De Nederlandse Apple Store-app en website hebben nu de mogelijkheid voor afrekenen met Apple Pay, maar dan alleen voor creditcards, niet voor Maestro-betaalpassen.
Creditcard ondersteuning zal dus wel snel volgen, lijkt mij.

Bron: https://www.iculture.nl/nieuws/online-apple-store-apple-pay/
Credit cards worden allang ondersteund met Apple Pay. ;) Het zegt dus helaas niet perse iets over de situatie met ING/Rabo/ABN. Maar je kan altijd hopen dat ze nu eindelijk snel ermee over de brug gaan komen bij die banken.

UnitedJunk schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 09:58:
Na de AMEX app update van deze week, toch de hoop op een Apple Pay integratie, maar helaas. Blijft wel gek dat in de App Store staat dat de app gebruik maakt van de Wallet functie.
Wallet is niet perse Apple Pay. Je kan ook klantenkaarten, tickets, etc in Wallet kwijt.

Acties:
  • +1Henk 'm!
@FreeShooter Ja die gepersonaliseerde passen in de Wallet zouden meer banken moeten doen. Veel banken staan helemaal geen enkele wijziging toe en “zelfs” een fintech bank als bunq komt niet verder dan een gekleurd randje. :+

Dat laatste kunnen sommige Nederlandse banken/banken op NL-markt gelukkig ook :) bunq en openbank bijvoorbeeld. Al kan je daar ook virtuele passen aanmaken natuurlijk, dat scheelt ook. M’n fysieke passen bij bunq bijvoorbeeld kan ik gewoon blokkeren zonder enig gezeik te veroorzaken met de virtuele maestro/mastercard passen voor Apple Pay. :) Dat is nog veel beter dan een nieuwe moeten aanmaken en toevoegen aan Wallet zoals jij beschrijft. imho. ;)

[Voor 22% gewijzigd door WhatsappHack op 27-07-2020 02:12]

@FreeShooter Ja dat is ook het geval bij waar ik het over had. :) Ik gaf enkel aan het jammer te vinden dat NL banken er hier niets mee doen of slechts zeer beperkt. (Al moet ik zeggen dat een custom pasje krijgen bij een NL-bank sowieso al vaak niet mogelijk is.)

En ja ik snapte je uitleg, al vraag ik me af hoe ze dat doen met de CVC, maar dat blijft wat mij betreft inferieur aan virtuele kaarten die volledig losstaan van je fysieke pas. :) Dan heb je dat gedoe namelijk helemaal niet nodig. :P Automagisch of niet, er niet op hoeven te vertrouwen en nul interruptie vind ik een veel prettiger idee; dus de fysieke passen en passen in de Wallet volledig onafhankelijk van elkaar. :)

Katmi schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 00:05:
[...]

Met van die betaalterminals waar de NFC pad links op het toestel zit ipv bovenaan zou ik toch nog steeds liever met cash betalen dan met een watch, zeker nu in Corona tijden waar die dingen nog eens half achter een plastic plaat hangen aan de kassa, moet je toch ff wat arm gymnastiek voor inzetten.
Je weet dat je je Watch gewoon in het midden van die terminal kan houden? Je hoeft hem niet perse tegen dat ding aan de linkerkant aan te houden. :P

prein2 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 12:07:
Hoe afhankelijk ben je...

Gisteren voor een kop koffie gestopt bij het tankstation. Weigert m'n telefoon te betalen! Pas werd zichtbaar, face Id geaccepteerd, maar geen sjoegem vanuit de terminal.
Had natuurlijk niets anders mee om te betalen 😡.
Ook opnieuw de betaling starten vanuit de terminal of vanuit de iPhone werkte niet.

Goed, de koffie mocht ik vandaag komen betalen. Gisteren bij andere terminals totaal geen problemen en vandaag de koffie ook zonder problemen betaald met Apple pay..

Getsie, heb nu weer een bankpas op zak 😞
Sowieso slim om mee te nemen, want je kan niet overal contactloos betalen. Al helemaal niet bij onbemande tankstations. Dus een pasje bij je sleutels of in portemonnee doen, je moet immers toch je rij- en kentekenbewijs ook meenemen, is wel een slim plan. Alternatief een pasje zonder contactloos dokken in je handschoenenkastje leggen.

RicoK schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:14:
Apple Pay en SNS.......

Mmmh, zojuist ging ik even het SNS Forum bekijken waar ik berichten lees die niet heel erg positief zijn....: https://forum.snsbank.nl/...ij-sns-12549/index22.html

Ik weet niet waar de poster het vandaag haalt, maar hij/zij meldt:

MikeN 1 reactie 6 dagen geleden
@Evelyn SNShet lijkt mij dat jullie toch op z’n minst moeten kunnen zeggen of de eerder geposte uitspraak van jullie klantenservicemedewerker klopt of niet. Daar staat letterlijk dat het er niet komt op korte termijn.

SNS kan op dit moment niet voldoen aan de voorwaarden die Apple stelt en de bijbehorende kosten voor marketing etc. SNS zou daar als bank te klein voor zijn. Misschien dat het in de toekomst eventueel wel tot de mogelijkheden zou behoren, maar zeker niet op kort termijn. Zeker niet dit jaar en misschien ook niet het jaar daarop

Ik snap dat jullie misschien niets kunnen zeggen over lopende besprekingen met Apple. Maar jullie kunnen het in ieder geval aangeven als er nu géén besprekingen lopen en we op korte termijn niets hoeven te verwachten. Dan schept dat een hoop duidelijkheid in dit topic en weet iedereen waar hij aan toe is.

En even voor de duidelijkheid: dit is verreweg het meest bekeken topic op dit forum met bijna 200.000 views. Dat niet iedereen hier reageert, betekent niet dat enorm veel van jullie klanten op deze functionaliteit zitten te wachten (zelf ben ik ASN klant, overigens). De Volksbank mist zakelijk gezien compleet de boot als hier geen antwoord op komt, en dit kost volgens mij ongemerkt onnoemelijk veel klanten.

Nogmaals, ik weet de herkomst en de nadere details niet, maar als ik dit bericht lees, lijkt het er alle schijn van te hebben dat SNS geen Apple Pay gaat aanbieden.... :(
Het lijkt me toch wel een beetje stug dat een mini bank met extreme verliezen zoals bunq het wel zou kunnen, maar SNS niet. Ik zie bunq ook nauwelijks aan marketing doen voor Apple Pay trouwens. ING wel, die zet er vol op in.

Hallelujah! De lokale onbemande BP pomp heeft een upgrade gekregen en ondersteunt nu contactloos betalen incl Apple Pay! Super snel, ff m’n watch er bij houden en meteen “pomp beschikbaar”. Hopsa!! :) Erg blij mee, steeds minder de pasjes nodig.

Luuk2015 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 17:26:
Ben benieuwd of er over een paar jaar misschien een mogelijkheid is om je Rijbewijs/ID-Kaart digitaal mee te nemen. Voor veel mensen is dat volgens mij nog de enige pas die ze bij zich dragen.
Het moet makkelijk kunnen, want de politie leest ook gewoon de chip in je rijbewijs uit met hun NFC-smartphone. iPhone kan dat emuleren en in het VK lopen daar al proeven mee. RDW denkt er echter ook over om een eigen app te maken voor het kentekenbewijs. Rijbewijs is dan nog een vraagteken.

Tartarus schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 19:11:
[...]

Dan moet Apple het wel mogelijk maken dat de politie of andere instanties de NFC van de iPhone met hun apparatuur kunnen uitlezen. Dat laatste zie ik niet zo snel gebeuren.
Voorlopig zal zowel de app van de RDW als de digitale rijbewijs alleen op Android gebeuren.
Zou niet moeten uitmaken, elke NFC-lezer kan dat lezen. Wat Apple moet toestaan is het uitzenden van NFC, dus of ze die pas mogen toevoegen aan Apple Pay. Gezien er al proeven mee lopen staan ze daar kennelijk niet direct negatief tegenover. Denk dat het zelfs kan helpen met marketing. Rijbewijs? Waarom ook niet meteen even je bankpasje toevoegen voor 't gemak? :P

HereIsTom schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 21:46:
[...]

In principe kan dat al lang, je ID kun je ook al via de DigiD app gebruiken.
Ook nog een optie. Geverifieerde DigiD-app met actuele pasfoto e.d. prominent in beeld (enkel te vervangen in gemeentehuis op vertoon van volwaardige ID-kaart) zou ook al ver moeten kunnen komen qua identificatie lijkt me... Gewoon puur binnen Nederland he. Kan me voorstellen dat het voor internationaal niet geldt natuurlijk, net als dat je in het buitenland je rijbewijs niet als ID mag gebruiken en verplicht een ID/paspoort mee moet. ;)

Maar idealiter zou ik het wel fijn vinden als ze juist *niet* opnieuw het wiel gaan uitvinden en gewoon rijbewijs/kentekenbewijs in je Wallet kan, en dan emuleren met "Apple Pay" :) Veilig, minder ontwikkelwerk, snel toegankelijk en alles op één plek. ;) Maar eerlijk is eerlijk, een digitale variant zou ik meteen al heel dankbaar voor zijn; zelfs als het iets omslachtiger werkt. :P

Oh ja, daily reminder dat er nog steeds geen MasterCard Apple Pay-support is bij ING. :(

[Voor 27% gewijzigd door WhatsappHack op 13-10-2020 01:07]

Tartarus schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 15:11:
[...]

We zeggen hier toch het zelfde? :?
Nee jij zegt dat de apparatuur van de politie het moet kunnen uitlezen en dat Apple daar toestemming voor zou moeten geven, maar dat kan het natuurlijk al omdat NFC een standaard is. Dus zodra die kaart erin kan is 't geregeld. Het probleem is dus niet de apparatuur van de politie, maar het emuleren van de kaart op het Apple device.

Tartarus schreef op donderdag 15 oktober 2020 @ 19:27:
[...]

Lezen is waarschijnlijk een vakgebied op zich.
Dat wat jij zegt, zeg ik letterlijk ook.

Ik zeg dus, nogmaals, letterlijk, dat Apple dat mogelijk moet maken. Dat betekent met andere woorden ‘toestaan’.

Maar goed, we gaan off-topic nu.
Of gewoon duidelijk en niet multi-interpretabel schrijven. Zoals je het formuleerde klonk het alsof de hard/software van de politie aangepast zou moeten worden in plaats van dat er aan de kant van Apple iets zou moeten gebeuren. Je legt de nadruk immers op de apparatuur van de politie. Het gaat erom dat de kaart toegevoegd moet kunnen worden in Wallet om evenals Apple Pay-kaarten de NFC te emuleren, de apparatuur van de politie doet er verder helemaal niets toe en daar hoeft niets aan aangepast te worden en de NFC kan gewoon gelezen worden zodra Apple dat mogelijk maakt. :)

Anyway, kennelijk bedoelden we dan inderdaad hetzelfde; maar had je het enkel wat ongelukkig geformuleerd. Geen probleem, whatever en inderdaad: het was een leuke side-step, laten we nu weer 100% focussen op Apple Pay zelf. :)

Vraag, met de nieuwe WatchOS 7, heeft iemand het daar voor elkaar gekregen om de volgorde van de klantenkaarten in Wallet te wijzigen...? In WatchOS 6 was dat niet bruikbaar omdat de barcode niet verscheen. Nu doet het dat wel en ik vind het ook ideaal in bijvoorbeeld de AH: bonuskaart scannen op Watch, handscanner pakken en boodschappen doen, Watch weer scannen en meteen afrekenen met Apple Pay. (En dan is het sneller om ff crown in te drukken en dan weer 2x zijknop dan helemaal terug naar boven te scrollen :P) Je telefoon hoeft je zak niet meer uit!! :)

... Alleen staat die bonuskaart natuurlijk he-le-maal onderaan en ook *niet* in dezelfde volgorde als de iPhone. Er staan ook andere pasjes in dan op de iPhone lijkt wel en daar verbaas ik me een beetje over. Maar in Wallet (in de Watch-app) kan ik uberhaupt niets vinden over deze kaarten. Wat zie ik over het hoofd/is er en oplossing? Of is het gewoon jammer maar helaas en deal with it? :P

[Voor 10% gewijzigd door WhatsappHack op 15-10-2020 22:47]

Heee vet, eindelijk CC-support van de Nederlandse banken - dat ontbrak nog :D (En nee, die veredelde debit card van bunq telt niet :P) Krijg hem alleen niet op m'n Watch toegevoegd, maar denk dat ik het probleem al zie; zo ff fixen. Top, dank voor de tip! :)

Toevoegen op MacOS lukt wel, maar de verificatie werkt inderdaad nog niet helaas.

Kees_B schreef op woensdag 2 december 2020 @ 16:32:
[...]

Die had ik 'vroeger' ook. Stond ik onlangs bij de Karwei waren alle kaarten op 1 na weg na een iOS-update. _O-

Gek dat hier nog niet meer handige apps voor zijn eigenlijk.
Apart, de kaartjes gemaakt met Pass4Wallet hier hebben alle updates overleeft en ook een complete migratie van de ene iPhone naar de andere. :P Alleen de volgorde is veranderd. Die kan je nog altijd niet zelf instellen, maar gelukkig zet ie nu wel de meest recente kaart vooraan. (op iPhone dan.)

Grin schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:37:
'Terwijl de bank dit nu ook gewoon doet' <-- dat vraag ik mij dus af, volgens mij doen banken dat dus niet. Mocht je materiaal hebben waaruit dat wel blijkt, zonder opt in, dan hoor ik dat graag.
De ING. Daar moet je een *opt-out* doen.

Vinnienerd schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 13:28:
[...]

Wat alleen maar voor interne diensten van ING bleek te zijn :P
Advertenties zijn advertenties really. Ze analyseren je gedrag, maken een profiel en op basis daarvan wordt je gespamd met aanbiedingen en suggesties. Het is niet veel anders dan Google, behalve wie je kan targetten. Tegenwoordig hebben ze ook dat punten gedoe, dat heeft ook een en ander te maken met je betaalgedrag en daar kan je geeneens een opt-out voor doen. :+

Maar goed, eigenlijk is het een wat offtopic discussie gezien Apple Pay dus geen transactiedata verzamelt en profielen maakt. :) Wat banken als ING doen staat los van AP.

@DaveFlash Dat van die “moet hetzelfde apparaat zijn” zeiden ze eerst bij de QPark ook, maar daar lijkt het intussen prima mogelijk om in- en uit te checken met een ander apparaat dan waarmee je incheckt; althans: met Maestro. Ben benieuwd of dat ook hier nog gaat gelden.

Kees_B schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 19:18:
Net betaald bij AliExpress met Apple Pay, is dat nieuw of heb ik het al die tijd niet zien staan?
Kan er niet echt wat over vinden op internet.
Oh mooi, zag laatst dat Unibet het ook ondersteunt. Hoe meer hoe beter, blijft imho de fijnste manier van check-out :) Gebruik nu bij Ali iDeal met een rekening speciaal voor Ali. Dit is dan een stuk fijner.
Zo hèhè, dat zou tijd worden ;) Nu de volksbank merken nog en dan is bijna iedereen wel voorzien denk ik? :P

Ja prijs jezelf niet prematuur rijk, want het is eigenlijk niets anders dan wat ze vorig jaar ook al hebben gezegd. :+

[Voor 6% gewijzigd door WhatsappHack op 08-09-2021 20:50]

Serena schreef op donderdag 9 september 2021 @ 01:55:
Mijn vriendin krijgt met geen mogelijkheid haar Rabo Goldcard Visa toegevoegd aan Apple Pay. Gewone bankpas werkt prima. Krijgen steeds de melding dat we contact op moeten nemen met de kaartverstrekker. Een herstart helpt niet en de app is volledig up to date.
Help?
Heb je al eens contact opgenomen met de kaartverstrekker…?

Pagina: 1 2

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee