Toon posts:

Apple Pay in Nederland OverzichtLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 45 46 47 Laatste
Acties:
  • 342.750 views

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14:20
Vloris schreef op maandag 15 juli 2019 @ 12:00:
De eerste (onbemande) benzinepomp waar je contactloos kunt betalen moet ik nog tegenkomen... Voorlopig heb ik m'n pinpas dus zeker nog wel nodig.
Gek hé dat je dat nog nergens ziet. Ik vraag mij af wat daar de reden van zou kunnen zijn?

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-06 23:39
Vandaag wel voor het eerst een ING pin automaat (voor geld opnemen) in een winkel gezien waar je contactloos kan. Geen idee hoe t werkt, maar goed, zag die nieuwe geld automaat staan met 4 lampjes erop en contactloos symbool.

Mazda CX-5 (2022)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:23
xoniq schreef op maandag 15 juli 2019 @ 13:29:
Vandaag wel voor het eerst een ING pin automaat (voor geld opnemen) in een winkel gezien waar je contactloos kan. Geen idee hoe t werkt, maar goed, zag die nieuwe geld automaat staan met 4 lampjes erop en contactloos symbool.
Die bestaan al langer, maar die functie is uitgeschakeld als ik me niet vergis. In ieder geval wél bij de lokale AH.

https://www.telecompaper....geldautomaat-ing--1190613
Oud artikel achter paywall, maar de essentie is duidelijk en het geld nog steeds ;)

[Voor 17% gewijzigd door Cheesy op 15-07-2019 13:32]

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

Acties:
  • +1Henk 'm!
GertJan2012 schreef op maandag 15 juli 2019 @ 13:18:
[...]

Gek hé dat je dat nog nergens ziet. Ik vraag mij af wat daar de reden van zou kunnen zijn?
Die moeten een reservering plaatsen, dus dan wordt je knettergek van dat €25 limiet op pinpassen, daar kom je dan *altijd* overheen. Je moet dan alsnog je pincode invoeren, dus dan maakt het eigenlijk geen hol meer uit of je de pas er voor moet houden of er ff in moet steken. :+ Apple Pay zou hier wel prima werken omdat die dat probleem niet heeft, maar enkel daarvoor gaan ze niet alle pompen ombouwen.

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14:20
WhatsappHack schreef op maandag 15 juli 2019 @ 13:35:
[...]

Die moeten een reservering plaatsen, dus dan wordt je knettergek van dat €25 limiet op pinpassen, daar kom je dan *altijd* overheen. Je moet dan alsnog je pincode invoeren, dus dan maakt het eigenlijk geen hol meer uit of je de pas er voor moet houden of er ff in moet steken. :+ Apple Pay zou hier wel prima werken omdat die dat probleem niet heeft, maar enkel daarvoor gaan ze niet alle pompen ombouwen.
Make’s sense!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:27
GertJan2012 schreef op maandag 15 juli 2019 @ 13:18:
[...]

Ik zie wel altijd het NFC teken op een onbemande pomp staan, maar heb me altijd afgevraagd hoe dat dan in zijn werk zou gaan.

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:09
Oprechte vraag (wil geen flame starten of trollen), ik heb een IPhone voor werk en een Android voor Prive. Nu betaal ik al enige tijd dmv NFC alles en ik zie echt niet in wat de meerwaarde van een Apple Pay of Google Wallet is aangezien ik nu ook alles contactloos doe. Nu moeten bedrijven weer uitgaven doen om Apple Pay te laten werken terwijl NFC steeds beter en uitgebreider aan het worden is.

Ik snap het vanuit Apples oogpunt wel dat ze het pushen net als Google dat doet en banken hun pasjes als nr 1 willen zien maar ik zie oprecht niet wat de meerwaarde is van wederom een nieuwe dienst.

Als je geen verbinding hebt kan je niet betalen met NFC en met oa Apple wel begreep ik maar ik wil juist graag de controle bij de bank hebben liggen (banken zijn natuurlijk uit op je geld maar dat is Apple ook natuurlijk).

Wie lukt het mij nu eens uit te leggen zodat ik de meerwaarde ook kan inzien hahaha (zijn al lmeerdere pogingen ondernomen hahaha

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 23:24
Rondlopen met een portemonnee inclusief pinpassen is ouderwets. Nu kan ik gewoon met mijn iPhone betalen, waardoor een portemonnee geen toegevoegde waarde meer heeft. Simple as that.

Tegenwoordig loop ik de deur uit met alleen een iPhone en sleutels. Minimalistisch for the win. :D

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pacificocean
  • Laatst online: 09-06 13:59
rikoos schreef op maandag 15 juli 2019 @ 16:21:
Oprechte vraag (wil geen flame starten of trollen), ik heb een IPhone voor werk en een Android voor Prive. Nu betaal ik al enige tijd dmv NFC alles en ik zie echt niet in wat de meerwaarde van een Apple Pay of Google Wallet is aangezien ik nu ook alles contactloos doe. Nu moeten bedrijven weer uitgaven doen om Apple Pay te laten werken terwijl NFC steeds beter en uitgebreider aan het worden is.

Ik snap het vanuit Apples oogpunt wel dat ze het pushen net als Google dat doet en banken hun pasjes als nr 1 willen zien maar ik zie oprecht niet wat de meerwaarde is van wederom een nieuwe dienst.

Als je geen verbinding hebt kan je niet betalen met NFC en met oa Apple wel begreep ik maar ik wil juist graag de controle bij de bank hebben liggen (banken zijn natuurlijk uit op je geld maar dat is Apple ook natuurlijk).

Wie lukt het mij nu eens uit te leggen zodat ik de meerwaarde ook kan inzien hahaha (zijn al lmeerdere pogingen ondernomen hahaha
1. Je hoeft geen pasje mee mee te nemen dat je kan kwijtraken.
2. Je hoeft geen pincode meer in te voeren die afgekeken kan worden.
3. Je kan direct via internet betalen aan webshops die Apple Pay accepteren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• xoniq
pacificocean schreef op maandag 15 juli 2019 @ 16:31:
[...]

4. Geen internet nodig voor Apple Pay.
5. Het pasje is fysiek, dus Apple Watch werkt onafhankelijk van iPhone met Apple Pay.
6. Niet direct gebonden aan de app (op Android is een crashende app fataal voor NFC betalen)
7. Met 2 drukjes is ie actief.
8. Werkt in alle winkels waar ook NFC is, dus geen extra investering voor winkels.
9. Privacy; Apple Pay genereert een willekeurig kaartnummer. (je echte kaartnummer wordt niet gebruikt)

[Voor 8% gewijzigd door xoniq op 15-07-2019 16:37]

Mazda CX-5 (2022)

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

GioStyle schreef op maandag 15 juli 2019 @ 16:28:
Rondlopen met een portemonnee inclusief pinpassen is ouderwets.

Tegenwoordig loop ik de deur uit met alleen een iPhone en sleutels. Minimalistisch for the win. :D
Die sleutels moeten we ook maar snel gaan vervangen ;)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• GioStyle
Greatsword schreef op maandag 15 juli 2019 @ 17:38:
[...]

Die sleutels moeten we ook maar snel gaan vervangen ;)
Haha, als er een goed systeem bestaat sta ik er wel open voor. Echter met bijvoorbeeld keyless entry/start voor de auto is het mij nog te risicovol.

• Da.Rock
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
...

...
Bij Apple Pay hoeft je Watch of iPhone geen internetverbinding te hebben maar de betaalterminal natuurlijk wel (met de bank) net zoals bij contactloos betalen m.b.v. je bankpas.

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07-06 23:48
De eerste (onbemande) benzinepomp waar je contactloos kunt betalen moet ik nog tegenkomen... Voorlopig heb ik m'n pinpas dus zeker nog wel nodig.
Pinpas in de auto leggen?

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:58
Donstil schreef op maandag 15 juli 2019 @ 12:16:
[...]

Tanken is zo 2012 dat doe ik niet meer :P
We rijden niet allemaal in een Nikko. :+

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-06 00:19
Kan ik met Apple PAy via de ING app, ook in (bijvoorbeeld) in de USA betalen?

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:38
Freak187 schreef op maandag 15 juli 2019 @ 20:18:
Kan ik met Apple PAy via de ING app, ook in (bijvoorbeeld) in de USA betalen?
Kan wel, alleen op heel weinig plekken omdat Maestro weinig geaccepteerd wordt. De acceptatie van Apple Pay wordt (helaas) bepaald door het onderliggende kaartschema. Voor de VS is een Mastercard of Visa wel aan te raden.

• xoniq
WTM schreef op maandag 15 juli 2019 @ 18:14:
[...]

Pinpas in de auto leggen?
Heb ik dus altijd in de auto liggen. Puur voor het tanken bij een onbemande pomp. (Ooh handig voor m'n vriendin als die met de auto boodschappen gaat doen, pinpas ligt er altijd in, ik pin toch verder overal met m'n horloge.)

Mazda CX-5 (2022)

• Joshoon
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-04 20:33

Joshoon

Hardstyle DJ, ICT'er

Ik gebruik Apple Pay al sinds dag 1 bij Bunq en ben daarmee gestopt op de dag dat ING er mee kwam.
Ik merk dat Bunq altijd probleemloos werkte, maar bij ING merk ik regelmatig dat de betaling niet in 1 keer lukt of dat de pinautomaat de 'pas' moeizaam kan lezen en moet hem er dan lang bij houden of zelfs een tweede of derde keer.

Deze ervaring had ik niet bij Bunq (en ja het is ook zo bij de zelfde winkels)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:55
Het helpt om je iDevice pas bij de NFC reader te houden NADAT je het eerst van de vier lampjes aan ziet gaan. Anders raakt 'ie in de war (betaling geweigerd en dan opeens betaling akkoord) of breekt hij de transactie af (probeer opnieuw).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• chippie777
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:35
Ik gebruik Apple pay bij ING vanaf dag 1. Betalen gaat probleemloos alleen niet bij Sepay automaten. Daar is het bij mij nog niet gelukt.

• rikoos
pacificocean schreef op maandag 15 juli 2019 @ 16:31:
[...]

Punt 1 en 2 is toch ook bij NFC het geval? Die pincode is erop als beveiliging en kan je zelf aanpassen voor het bedrag wat je zelf wilt.
xoniq schreef op maandag 15 juli 2019 @ 16:36:
[...]

4. Geen internet nodig voor Apple Pay.
5. Het pasje is fysiek, dus Apple Watch werkt onafhankelijk van iPhone met Apple Pay.
6. Niet direct gebonden aan de app (op Android is een crashende app fataal voor NFC betalen)
7. Met 2 drukjes is ie actief.
8. Werkt in alle winkels waar ook NFC is, dus geen extra investering voor winkels.
9. Privacy; Apple Pay genereert een willekeurig kaartnummer. (je echte kaartnummer wordt niet gebruikt)
Betreft punt 6 wat ik begreep en heb gelezen is dat omdat Apple het in het OS heeft ingebakken en dus een native proces ervan heeft gemaakt. Ik begreep ook dat Android dit ook wilde doen alleen te vroeg ermee was en dat banken dat toen nog weigerde. Echter dit is zeer binnenkort een open standaard waar leveranciers zelf kunnen kiezen of ze het in het OS meeleveren zoals Apple of weglaten.

Wat zijn trouwens de kosten van NFC betalen tov Apple Pay (dus wat betaald de winkel ervoor?). Apple staat natuurlijk bekend dat ze een behoorlijk bedrag vragen om in hun IOS omgeving officieel te mogen draaien (afstaan omzet verkoop apps of abonnementen afgesloten in hun IOS).

Daarmee zal het vallen of overleven lijkt mij want ik zou als winkel niet 20% van de omzet willen afstaan voor alleen deze dienst,

Acties:
  • +1Henk 'm!

• xoniq
rikoos schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 15:39:
[...]

Punt 1 en 2 is toch ook bij NFC het geval? Die pincode is erop als beveiliging en kan je zelf aanpassen voor het bedrag wat je zelf wilt.

[...]

Betreft punt 6 wat ik begreep en heb gelezen is dat omdat Apple het in het OS heeft ingebakken en dus een native proces ervan heeft gemaakt. Ik begreep ook dat Android dit ook wilde doen alleen te vroeg ermee was en dat banken dat toen nog weigerde. Echter dit is zeer binnenkort een open standaard waar leveranciers zelf kunnen kiezen of ze het in het OS meeleveren zoals Apple of weglaten.

Wat zijn trouwens de kosten van NFC betalen tov Apple Pay (dus wat betaald de winkel ervoor?). Apple staat natuurlijk bekend dat ze een behoorlijk bedrag vragen om in hun IOS omgeving officieel te mogen draaien (afstaan omzet verkoop apps of abonnementen afgesloten in hun IOS).

Daarmee zal het vallen of overleven lijkt mij want ik zou als winkel niet 20% van de omzet willen afstaan voor alleen deze dienst,
Winkels hebben geen onkosten hieraan. De onkosten gaan via de bank zelf. Mijn ouders hebben ook een winkel, en betalen geen verschil tussen NFC via de pas of NFC. Dus dat is wel weer goed geregeld.

En inderdaad; Google is ook hiermee bezig (Google Pay) maar geen idee hoe het daarmee gaat.

Mazda CX-5 (2022)

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:37

Grin

Ride si sapis.

@rikoos Het grote voordeel voor mij is het betalen met de Apple Watch. Dat is echt een verademing, geen gedoe meer met lompe telefoons. Elke keer wanneer ik met m'n Watch betaal sta ik d'r versteld van. Helemaal omdat ik regelmatig zonder telefoon door de stad wandel - ik woon in een stadscentrum. Twee keer klikken, Watch tegen de terminal, klaar!

Op de voet gevolgd door nummer twee: privacy. Uiteraard is ING een club die haar ziel al lang en breed aan de duivel heeft verkocht. Ik ga er ook direct weg wanneer die exclusiviteitsdeal van ING voorbij is (Bunq, Triodos, etc). Een dienst als Google Pay zal ik nooit vertrouwen. Hoe goed ze ook zullen kunnen onderbouwen dat het anoniem is. De grootste advertentieboer ter wereld moet je simpelweg niet vertrouwen met je betaaldata (of maildata,OSdata,GEOdata,zoekdata, etc etc enz enz). Ik ga dat ook verder niet toelichten. LMFD

Alle verder genoemde (bijkomende) voordelen van Apple Pay komen voor mij op grote afstand/derde plaats.
[...]
[...]
Huh, wat? :?
Hoezo: 'controle bij de bank hebben liggen'?
En tot slot: leestekens a.u.b.! :X

[Voor 20% gewijzigd door Grin op 16-07-2019 20:24. Reden: Controle bij de bank?]

NewsBlur || My Fujifilm gear

• epo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:52
[...]

[...]

Meerdere malen hier genoemd dat de Apple Pay schil het e.e.a veiliger maakt dan met NFC, daarnaast maakt het ook makkelijker voor de banken qua App ontwikkeling, focus op een Apple Pay en Google Pay i.p.v NFC en types Telefoons, scheelt ook kosten in ontwikkeling en testen.

Kan je niet eerst even Google gebruiken "Apple pay costs" standaard vooroordeel dat alles van Apple duur is, of TE duur.. Exacte kosten is een afspraak tussen de banken en Apple, maar een voorbeeld :

Apple assumes some liability for fraudulent use of the service.[2] Banks are expected to carry the burden of the service, and Apple is said to have negotiated smaller transaction fees. In turn, the banks hoped to capture purchases that were formerly handled without credit.[11] Financial Times reported that Apple receives 0.15% cut of US purchases made with the service,[12] but, following the UK launch, reported that Apple's cut is much lower in the UK. This is largely because Regulation (EU) 2015/751 capped interchange fees in the European Economic Area at 0.3% for personal credit cards and 0.2% for personal debit cards with effect from June 8, 2015.[13][14] In Russia, Apple receives 0.05% for debit cards and 0.12% for credit cards of each purchase, in addition, the bank pays 45 rubles a year for each card added in the service.[15]

Wikipedia: Apple Pay

Zag ook 0.05 cent voorbij komen voor Debit in Australië.

• Vinnienerd
Op de lange termijn is deze manier van betalen wel beter en goedkoper voor zowel de consument als banken omdat betalingen vrijwel 100% gegarandeerd niet frauduleus zijn. Als iedereen z'n pas thuis laat is het risico van een op straat verloren pas waar 49 euro aan aankopen mee wordt gedaan er niet meer (bank wint), en voor ecommerce transacties is het risico van gestolen kaartnummers er ook niet meer (aangezien alles met een dynamische CVV gedaan wordt).
WhatsappHack schreef op zondag 14 juli 2019 @ 23:27:
Ik denk dat men met "Apple Pay in het OV" bedoeld in- en uitchecken met AP, niet "afrekenen met AP bij de automaat om je OV-chipkaart op te laden" oid. :P
Ik kan mij ergens in het begin van dit draadje de verwarring hierover nog herinneren. Ook op andere plekken zie je het: mensen denken al snel bij "Apple Pay in het OV" aan het in- en uitchecken en dat kan momenteel niet.
Want als je 't zo gaat bekijken dan kan je ook al jaren "reizen in het OV met je bankpas". ;)
Maar zo behoor je het wel te bekijken. Apple Pay is namelijk nog steeds een laagje bovenop ons huidig betaalverkeer. Vergeet hier vooral niet dat wanneer contactloos betalen (met je "ouderwetse" betaalpas) wordt ondersteund, je in 99,99% van de gevallen hier in Nederland dan ook meteen Apple Pay ondersteuning hebt. Dat die OV bedrijven al van meet af aan met Apple Pay werken komt dan ook niet door Apple Pay maar door het feit dat ze contactloos betalen ondersteunen.
Nu moeten bedrijven weer uitgaven doen om Apple Pay te laten werken terwijl NFC steeds beter en uitgebreider aan het worden is.
Je hebt alleen extra uitgaven als je nog oude systemen gebruikt. Wanneer je up to date spul gebruikt dat contactloos betalen ondersteund dan heb je ook ondersteuning voor Apple Pay. Apple Pay en je betaalpas gebruiken beiden NFC.
Die andere diensten zijn niet te gebruiken als Paypal. Apple Pay is dat wat die andere diensten doen plus Paypal. Ik noem hier bewust Paypal omdat dit een wereldwijde reikwijdte heeft, iDeal heeft dat niet want dat is vrijwel alleen de Nederlandse markt.
Een ander voordeel van Apple Pay is dat je zowel je gewone betaalpas als creditcard kunt gebruiken, het systeem is voor beiden geschikt (het kan nu nog niet met ING maar het staat wel op de planning).

Voor de rest is het niet meer dan een verschuiving van de NFC chip van betaalpas naar device (smartphone, smartwatch). Door de implementatie van Apple Pay kun je daar meerdere passen aan gaan hangen. Virtueel kun je veel meer passen meenemen in een veel handzamer formaat dan een fysieke portemonnee. Ook kun je deze middels encryptie beveiligen en zijn dit soort virtuele passen bij diefstal in te trekken. Sommige van die andere diensten waar je op doelt kunnen dit ook, meesten niet omdat ze alleen voor het betalen zijn. Dat geldt overigens ook voor alle punten die de anderen hier tot dusver hebben genoemd, dat zijn dus beslist geen unieke features van Apple Pay.
Datzelfde verhaal gaat voor Apple Pay op aangezien dat ook NFC is. De controle ligt in alle gevallen bij je bank aangezien die jouw geld beheert. Apple Pay is alleen maar een systeem om betalingen mee te kunnen doen en zit dan ook tussen de betaalterminal en je bankrekening in. Bij een betaling zoals je die bij de winkel doet is je bank niet de enige partij die controleert. De verkopende kant wil ook graag kunnen controleren of een betaling er door is of niet.
Vinnienerd schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 20:57:
Als iedereen z'n pas thuis laat is het risico van een op straat verloren pas waar 49 euro aan aankopen mee wordt gedaan er niet meer...
Dat komt omdat je die inwisselt voor het risico van verliezen van je smartphone met een eenvoudig wachtwoord. De meesten weten niet eens dat je de standaard 6-cijferige code kunt en ook moet aanpassen naar een moeilijkere variant waarbij naast alfanumerieke tekens ook letters, diakritische tekens, etc. mogelijk zijn. De reden hiervoor is simpel: al die hack apparaatjes zijn er op gebouwd om die 4 of 6-cijferige alfanumerieke code te hacken en kunnen dat ook. De betaallimiet bij Apple Pay bij ING is 2500 euro per dag dus daar kun je behoorlijk wat schade mee aanrichten.

De biometrische beveiliging van die smartphones (in dit geval dus Touch ID en Face ID) zijn gekoppeld aan dat wachtwoord. Het maakt in deze dus niets uit of je die biomedische beveiliging in of uit hebt geschakeld. Die biometrische beveiliging dient dus alleen voor het gemak (makkelijker dan een wachtwoord invoeren) waardoor mensen eerder geneigd zijn om een moeilijker wachtwoord te kiezen. Enige echte veiligheidsvoordeel hiervan is dat het meekijken nutteloos maakt. Nadeel aan biometrische beveiliging is dat je deze wel moet afgeven omdat het niet wordt niet gezien als meewerken aan je eigen veroordeling. Bij een wachtwoord wordt dat echter wel zo gezien.
...en voor ecommerce transacties is het risico van gestolen kaartnummers er ook niet meer (aangezien alles met een dynamische CVV gedaan wordt).
Dat geldt alleen bij betaling met creditcards en dus niet voor overige betaalwijzen als iDeal of Paypal.

[Voor 19% gewijzigd door ppl op 16-07-2019 21:10]

• Vinnienerd
ppl schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 20:58:
[...]

Dat komt omdat je die inwisselt voor het risico van verliezen van je smartphone met een eenvoudig wachtwoord. De meesten weten niet eens dat je de standaard 6-cijferige code kunt en ook moet aanpassen naar een moeilijkere variant waarbij naast alfanumerieke tekens ook letters, diakritische tekens, etc. mogelijk zijn. De reden hiervoor is simpel: al die hack apparaatjes zijn er op gebouwd om die 4 of 6-cijferige alfanumerieke code te hacken en kunnen dat ook. De betaallimiet bij Apple Pay bij ING is 2500 euro per dag dus daar kun je behoorlijk wat schade mee aanrichten.

[...]

Dat geldt alleen bij betaling met creditcards en dus niet voor overige betaalwijzen als iDeal of Paypal.
Ik vergeleek Apple Pay met een kaartbetaling, niet met iDeal of Paypal. Dus ik weet niet wat je daarmee bedoelt.

En het brute-forcen van de code van een iPhone is niet te doen, voordat dat lukt is de kaart in de wallet al geblokkeerd via de bank.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:40
@ppl sorry hoor, maar dat je stelt dat Apple Pay ondersteund wordt door OV bedrijven en dat vind ik erg vreemd. Je zet iedereen in dit topic op het verkeerde been door dit te stellen. Wat je bedoelt is dat de onderliggende techniek van de OV poortjes ook gebruikt wordt voor Apple Pay. Maar dat is iets heel anders dan of de OV bedrijven in Nederland dit ondersteunen en het antwoord hier op is (helaas) vooralsnog een volmondig nee.

[Voor 9% gewijzigd door DeNachtwacht op 16-07-2019 22:28]

• pacificocean
[...]

Volgens pin.nl moet je soms toch nog je pinpas invoeren bij het overschrijden van een limiet.
https://www.pin.nl/consum...etalen-met-een-betaalpas/

Bij Apple Pay hoef je gewoon nooit meer je pincode in te voeren. Sterker nog ik zou niet eens weten wat de pincode is van mijn virtuele pas.
DeNachtwacht schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 22:14:
@ppl sorry hoor, maar dat je stelt dat Apple Pay ondersteund wordt door OV bedrijven en dat vind ik erg vreemd. Je zet iedereen in dit topic op het verkeerde been door dit te stellen.
Leuke poging om je hachje te redden door het verhaal om te draaien maar het werkt niet. Degene die stelde dat Apple Pay door OV-bedrijven wordt ondersteund en daarmee mensen op het verkeerde been zet ben jij.

Ik ben juist degene die uitlegt dat geen enkel bedrijf (en daar horen OV-bedrijven dus ook onder) hier in Nederland Apple Pay ondersteund. Bedrijven ondersteunen contactloos betalen. Apple Pay is compatible met contactloos betalen waardoor het juist vrijwel overal werkt.
Wat je bedoelt is dat de onderliggende techniek van de OV poortjes ook gebruikt wordt voor Apple Pay.
Neen, dat bedoelde ik niet. Wat ik bedoelde is dat de term NFC enorm breed is waar van alles en nog wat onder valt. Je kunt het dan ook beter geen techniek noemen maar eerder een verzamelnaam voor diverse technieken voor draadloze communicatie op korte afstanden (max 10cm). Printers, camera's, digitale sloten, identiteitskaarten, paspoorten, etc. gebruiken namelijk ook allemaal NFC maar allen op een hele andere manier.

De daadwerkelijke techniek van de OV-poortjes zijn totaal anders als wat er gebruikt wordt voor contactloos betalen (en daarmee dus Apple Pay). Ze zijn dan ook niet compatible met elkaar. Misschien dat onderstaande wat meer duidelijkheid voor je brengt:

In het OV zijn er 2 manieren om te reizen:
1. met een los kaartje
2. met de OV-chipkaart (de persoonlijke, de "anonieme" of de studenten OV-kaart).

Alleen bij optie 2 wordt er gebruik gemaakt van de OV-poortjes. Bij optie 1 kun je contant betalen of met je betaalpas. In sommige regio's kan alleen dat laatste (Twente is daar een voorbeeld van: bij Twents zijn sinds geruime tijd geen contante betalingen meer mogelijk). Dat betalen met je betaalpas kan op dezelfde wijzen als bij de AH of een willekeurig andere winkel. Waarom? Omdat men daar de gangbare betaalterminal voor gebruikt en je dus ofwel contactloos ofwel niet-contactloos (lees: ouderwets pinnen) kunt betalen met je betaalpas. En daarmee komen we weer terug bij wat Apple Pay nou eigenlijk is: een techniek die gebruik maakt van de contactloze betaaltechniek die je in vrijwel iedere winkel hier in Nederland vindt. Daarom werkt Apple Pay.

Kortom, Apple Pay gebruiken in het OV kan inderdaad al veel langer omdat Apple Pay net als je betaalpas van hetzelfde contactloos betalen systeem gebruik maakt en dat inmiddels vrijwel overal is uitgerold. Tot in de bussen, metro's, etc. aan toe.
Maar dat is iets heel anders dan of de OV bedrijven in Nederland dit ondersteunen en het antwoord hier op is (helaas) vooralsnog een volmondig nee.
Dat is geen juiste verwoording. OV bedrijven maken wel of geen gebruik van het OV-chipkaart systeem van Translink. Waar hier op gedoeld wordt is het ombouwen van het OV-chipkaart systeem naar een systeem dat geen gebruik meer maakt van de OV-chipkaart (zowel fysiek als virtueel!) maar van het gewone betaalsysteem zoals men dat ook al gebruikt voor de losse kaartjes. Kortom, in 2023 is het de bedoeling dat je van optie 1 en 2 alleen nog maar optie 1 overhoudt. Het is namelijk nogal raar dat we voor betalen in het OV een andere pas moeten gebruiken dan degene die we bij de AH gebruiken.

Zie ook de officiële berichtgeving van Keolis Nederland: https://www.keolis.nl/ove...n-bussen-keolis-nederland Dit is overigens ook in de bussen op het scherm aangegeven.
Vinnienerd schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 21:19:
Ik vergeleek Apple Pay met een kaartbetaling, niet met iDeal of Paypal. Dus ik weet niet wat je daarmee bedoelt.
Dat moet dus nou juist net niet doen. Apple Pay is meer dan dat: het is een kaartbetaling met een fysieke kaart (waar jij vanuit gaat), het is iets wat erg lijkt op Paypal (een betaaldienst waar je je kaart aan kunt koppelen maar waarbij de webshop niet jouw kaartgegevens krijgt) gecombineerd met de welbekende klantenkaart (iets wat hier in Nederland (nog) niet beschikbaar is).

In principe vervang je met Apple Pay dus 3 dingen: je betaalpas, Paypal/iDeal en de klantenkaart.
En het brute-forcen van de code van een iPhone is niet te doen, voordat dat lukt is de kaart in de wallet al geblokkeerd via de bank.
Met een 4 of 6-cijferige pin code is dat in luttele seconden te doen. Op YouTube staat een overvloed aan voorbeelden incl. hoe je dit soort apparaatjes die het geautomatiseerd doen kunt maken. Cellebrite is een welbekend bedrijf dat dit soort apparaatjes aanbiedt. Dit is iets wat niet mogelijk is wanneer je een geavanceerd wachtwoord instelt die van meer dan alleen cijfers gebruik maakt.
pacificocean schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 22:14:
Bij Apple Pay hoef je gewoon nooit meer je pincode in te voeren. Sterker nog ik zou niet eens weten wat de pincode is van mijn virtuele pas.
Mits de betaalterminal dat ondersteund.

• Sinus_rhythm
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:37
[...]
0000, 1234 of iets anders waar je zin in hebt ;)
Maar binnen Nederland nooit nodig, in ieder geval nog nooit meegemaakt.

[Voor 10% gewijzigd door Sinus_rhythm op 16-07-2019 23:27]

• DeNachtwacht
ppl schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 23:22:
[...]

Leuke poging om je hachje te redden door het verhaal om te draaien maar het werkt niet. Degene die stelde dat Apple Pay door OV-bedrijven wordt ondersteund en daarmee mensen op het verkeerde been zet ben jij.
Ik zou even goed lezen voordat je dat verwijt maakt want je verwisselt me met iemand anders. Je kan er hele mooie uitgebreide posts van maken verder maar de kern is gewoon heel simpel: Apple Pay kun je niet gebruiken in het OV.

Off-topic: Kleine taaltip: als ondersteunen een werkwoord is, is het met een -t op het eind, als het een voltooid deelwoord is, is het met een -d. Je gebruikt regelmatig een d i.p.v. t bij werkwoorden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vinnienerd

Dat moet dus nou juist net niet doen. Apple Pay is meer dan dat: het is een kaartbetaling met een fysieke kaart (waar jij vanuit gaat), het is iets wat erg lijkt op Paypal (een betaaldienst waar je je kaart aan kunt koppelen maar waarbij de webshop niet jouw kaartgegevens krijgt) gecombineerd met de welbekende klantenkaart (iets wat hier in Nederland (nog) niet beschikbaar is).

[...]

Met een 4 of 6-cijferige pin code is dat in luttele seconden te doen. Op YouTube staat een overvloed aan voorbeelden incl. hoe je dit soort apparaatjes die het geautomatiseerd doen kunt maken. Cellebrite is een welbekend bedrijf dat dit soort apparaatjes aanbiedt. Dit is iets wat niet mogelijk is wanneer je een geavanceerd wachtwoord instelt die van meer dan alleen cijfers gebruik maakt.
Ga je nou echt met Cellebrite aankomen? Dat is apparatuur die alleen aan overheidsinstanties wordt verkocht 8)7 en PayPal is geen card present payment scheme.

• rikoos
[...]

Volgens pin.nl moet je soms toch nog je pinpas invoeren bij het overschrijden van een limiet.

Klopt echter kan je dat bedrag zelf instellen wat zonder pincode kan vandaar mijn opmerking :-)

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:06
rikoos schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 17:22:
[...]

Klopt echter kan je dat bedrag zelf instellen wat zonder pincode kan vandaar mijn opmerking :-)
Dat verschilt per bank, het kan niet overal. Dan nog kan de terminal random om invoer van de pas en pincode vragen na een x aantal transacties in korte tijd.

[Voor 6% gewijzigd door Nachtapotheker op 17-07-2019 18:59]

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:54

In het OV zijn er 2 manieren om te reizen:
1. met een los kaartje
2. met de OV-chipkaart (de persoonlijke, de "anonieme" of de studenten OV-kaart).

Alleen bij optie 2 wordt er gebruik gemaakt van de OV-poortjes. Bij optie 1 kun je contant betalen of met je betaalpas. In sommige regio's kan alleen dat laatste (Twente is daar een voorbeeld van: bij Twents zijn sinds geruime tijd geen contante betalingen meer mogelijk). Dat betalen met je betaalpas kan op dezelfde wijzen als bij de AH of een willekeurig andere winkel. Waarom? Omdat men daar de gangbare betaalterminal voor gebruikt en je dus ofwel contactloos ofwel niet-contactloos (lees: ouderwets pinnen) kunt betalen met je betaalpas. En daarmee komen we weer terug bij wat Apple Pay nou eigenlijk is: een techniek die gebruik maakt van de contactloze betaaltechniek die je in vrijwel iedere winkel hier in Nederland vindt. Daarom werkt Apple Pay.

Kortom, Apple Pay gebruiken in het OV kan inderdaad al veel langer omdat Apple Pay net als je betaalpas van hetzelfde contactloos betalen systeem gebruik maakt en dat inmiddels vrijwel overal is uitgerold. Tot in de bussen, metro's, etc. aan toe.
In het OV kun je alleen reizen met een geldig vervoersbewijs. Dat geldige vervoersbewijs is er in een aantal vormen:
- in heel Nederland kun je sowieso terecht met de OV-chipkaart, waarop een saldo staat of een reisproduct (enkele rit, 2-urenkaart, dagkaart, abonnement). Een incheck is dan de manier om het vervoersbewijs geldig te maken. Hieronder versta ik ook de wegwerp ov-chipkaarten met een specifiek product.
- daarnaast werken een aantal vervoerders met een vervoersbewijs in digitale vorm (bv NS: mobile ticket, RET barcode app)
- daarnaast kun je reizen met een zelf geprint vervoersbewijs (bv eTicket bij NS)
- Ook zijn er vervoerders die zelf papieren kaartjes hanteren.

Waar het om gaat is dat je dus een betaling moet verrichten om een geldig vervoersbewijs aan te schaffen. Dat kan dus saldo laden zijn bij een automaat (cash of card), een automatische afschrijving van je rekening (bv abonnement of automatisch saldo laden), of een betaling via Apple Pay.

Ik zou niet durven stellen dat je nu overal een vervoersbewijs met Apple Pay (oftewel: contactloos volgens de EMV-standaard) kunt betalen.
Sowieso niet in de NS en RET kaartautomaten. Wellicht weer wel bij het loket van NS, maar daar wordt een toeslag berekend voor handelingen die je ook via de automaat kan doen.
Wellicht ook via de apps van de vervoerders, maar daar heb ik geen ervaring mee.

De stelling 'Apple Pay gebruiken in het OV' klopt dus in zoverre dat je op een x aantal plekken een geldig vervoersbewijs kunt aanschaffen met Apple Pay: dat zal met name in de bus zijn, waar contant geld steeds meer verbannen wordt.
Volgens mij zijn die limieten ook op nationaal en zelfs Europees niveau vastgesteld. Sommige banken laten het wel toe om een lagere limiet in te stellen.

Bij de ING heb je weinig instelmogelijkheden voor zowel contactloos betalen als Apple Pay. De enige 2 keuzes die je hebt is aan en uit.
Wally2002 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 20:28:
Ik zou niet durven stellen dat je nu overal een vervoersbewijs met Apple Pay (oftewel: contactloos volgens de EMV-standaard) kunt betalen.
Ik ook niet dus daarom houd ik de stelling ook maar heel algemeen: dat het gewoon wel mogelijk is. Zoals je zelf al aangeeft, geldt hetzelfde voor de OV-chipkaart (is ook niet overal te gebruiken, bijv. in de regiotaxi of in treinen/bussen die de grens overgaan...OV-chipkaart is namelijk iets dat alleen in Nederland werkt).
De stelling 'Apple Pay gebruiken in het OV' klopt dus in zoverre dat je op een x aantal plekken een geldig vervoersbewijs kunt aanschaffen met Apple Pay: dat zal met name in de bus zijn, waar contant geld steeds meer verbannen wordt.
Precies. Naast de vele vormen van OV kennen we ook vele soorten OV-producten. Lang niet alle producten zijn met de OV-chipkaart aan te schaffen of te gebruiken. Die zul je gewoon moeten betalen met pin/contactloos, contant of iDeal.

Overigens zijn er ook vervoerders die de oude zichtkaarten en bijbehorende abonnementen hebben gedigitaliseerd. Dan heb je een app die een unieke dag code genereert die je dan aan de buschauffeur moet tonen.

Jammer dat sommigen in dit topic steeds maar misinformatie blijven verspreiden, waaronder ook de onjuiste informatie dat je niet met Apple Pay in het OV kunt betalen. Zoals je ziet kan het wel degelijk maar moet je er mee oppassen. Heb je de mogelijkheid om een OV-chipkaart te gebruiken doe dat dan vooral ook want het is aanzienlijk goedkoper. Vervoerders lijken dat ook massaal netjes te melden.

[Voor 81% gewijzigd door ppl op 20-07-2019 14:19]

8<

[Voor 99% gewijzigd door ppl op 17-07-2019 20:48]

• Anoniem: 156876
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Ik dacht ook "even" een rekening te openen bij de ING voor Apple Pay. Afspraak maken, langs kantoor, 3 brieven afwachten, en dan nogmaals langs kantoor om het wachtwoord op te halen... In totaal duurt het 2 weken. Moet dit nou een innovatieve bank voorstellen? _O-

edit: Via "Wachtwoord vergeten" kan je langsgaan omzeilen blijkbaar. :+

[Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 156876 op 18-07-2019 12:44]

• DeNachtwacht
Anoniem: 156876 schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 12:30:
Ik dacht ook "even" een rekening te openen bij de ING voor Apple Pay. Afspraak maken, langs kantoor, 3 brieven afwachten, en dan nogmaals langs kantoor om het wachtwoord op te halen... In totaal duurt het 2 weken. Moet dit nou een innovatieve bank voorstellen? _O-

edit: Via "Wachtwoord vergeten" kan je langsgaan omzeilen blijkbaar. :+
Lol. Bij bunq heb je over 10 minuten 25 rekeningen met Apple Pay als je wil. Of nou vooruit, in verband met de Italiaanse omweg kost het je 20 minuten.

• pacificocean
[...]

Dat bedrag kan je wel verhogen, maar dat houdt ook in dat als je het bedrag verhoogt dat iedereen die bij je pasje kan ook dat bedrag van je rekening kan halen. Bijvoorbeeld door Digitaal zakkenrollen. https://www.nemokennislin...-met-contactloos-betalen/

Met Apple Pay kan je dit bedrag laag zetten en toch zonder pincode grote bedragen betalen zonder pincode.

• TheKerremenke
  • Laatst online: 22:05
DeNachtwacht schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 13:41:
[...]
Lol. Bij bunq heb je over 10 minuten 25 rekeningen met Apple Pay als je wil. Of nou vooruit, in verband met de Italiaanse omweg kost het je 20 minuten.
En dan ben je op vakantie. Maak je even snel een groepsrekening aan als pot. Kan iedereen geld op storten. Dan even een makkelijke pincode bedenken voor de creditcard. Deze koppelen met alleen die rekening. De pincode even delen en gaan met die banaan (Kan ikzelf mooi met mijn iPhone via Apple pay betalen >:) )

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 14 Pro Zilver  Apple Watch Series 6 Product Red  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePod Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• Grin

Grin

Ride si sapis.

pacificocean schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 14:18:
[...]

Dat bedrag kan je wel verhogen, maar dat houdt ook in dat als je het bedrag verhoogt dat iedereen die bij je pasje kan ook dat bedrag van je rekening kan halen. Bijvoorbeeld door Digitaal zakkenrollen. https://www.nemokennislin...-met-contactloos-betalen/

Met Apple Pay kan je dit bedrag laag zetten en toch zonder pincode grote bedragen betalen zonder pincode.
Exact, is mij een keer overkomen...
Daarom heb ik draadloos betalen uitgezet, Apple Pay FTW!

• GioStyle
Grin schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 18:16:
[...]

Exact, is mij een keer overkomen...
Daarom heb ik draadloos betalen uitgezet, Apple Pay FTW!
Ben ik wel benieuwd naar. Wat is er precies voorgevallen?

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Goede vraag... Als ik dat eens wist...
Het is inmiddels al even geleden, zal 2017 geweest zijn? Maar er was ineens 25 Euro van mijn rekening gehaald zonder dat ik die dag had betaald... Ik heb sinds dat incident draadloos betalen uitgeschakeld.

Wellicht zoiets:

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Filmpje gezien, grote kans dat het zoiets is geweest idd...
Voelde me behoorlijk bestolen en liep sinds die tijd weer te klooien met passen en codes. Gelukkig is er nu weer een optie met AP.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Grin schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 20:17:
Filmpje gezien, grote kans dat het zoiets is geweest idd...
Voelde me behoorlijk bestolen en liep sinds die tijd weer te klooien met passen en codes. Gelukkig is er nu weer een optie met AP.
Heb je dat geld niet gewoon terug gekregen (/gevraagd) van de bank?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Vinnienerd
Banken stellen je gewoon schadeloos, en sowieso ga je je geld terugkrijgen omdat de payment networks hier snel genoeg achter komen en alle betalingen terug draaien.

• Anoniem: 156876
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Vanavond voor het eerst Apple Pay gebruikt, en ik ben gelijk fan! :Y

Het was gelijk in een situatie waarin het aanzienlijk makkelijker was dan via pinpas. Ik had de kleine man op de arm, dan is het met 1 hand kunnen betalen wel erg fijn. Pasje uit portemonnee moeten halen zou het een stuk lastiger gemaakt hebben. :)

• alexhooven
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:06
alexhooven schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 16:15:
[...]

Gaat lekker snel idd. Maar auw wat een bedrag!

Over een week ga ik naar Ibiza, ik ben van plan mijn horloge te gaan gebruiken bij zwembaden en t strand om te betalen. Dit zodat ik mijn portemonee op de kamer kan laten. Iemand hier ervaring mee?

Off-topic: hoop dat t beter gaat met je (huis)dier!
Terug van Ibiza. Wat heerlijk zeg dat Apple pay. Nergens m’n portemonee nodig! Overal met m’n watch kunnen betalen (behalve Club hi, die wilde alleen m’n pasje accepteren). Vooral handig tijdens het zwemmen en cocktails bestellen 😬

iPhone 3G, Samsung Galaxy S2, HTC One M7, HTC One M8, Samsung Note 4, Samsung Galaxy S7 Edge, Oneplus 3T, iPhone X, Apple Watch Series 2, Apple Watch Series 6, iPhone 12 Pro. iPhone 14 Pro

• xoniq
alexhooven schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 21:21:
[...]

Terug van Ibiza. Wat heerlijk zeg dat Apple pay. Nergens m’n portemonee nodig! Overal met m’n watch kunnen betalen (behalve Club hi, die wilde alleen m’n pasje accepteren). Vooral handig tijdens het zwemmen en cocktails bestellen 😬
Vooral bij t zwemmen. Even je horloge wat afdrogen, waterslot eraf, en betalen maar.

Mazda CX-5 (2022)

Vinnienerd schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 21:04:
Banken stellen je gewoon schadeloos, en sowieso ga je je geld terugkrijgen omdat de payment networks hier snel genoeg achter komen en alle betalingen terug draaien.
Houdt er rekening mee dat de praktijk weerbarstiger kan zijn omdat banken zich ook vrij vaak beroepen op de Algemene Voorwaarden waarmee je akkoord bent gegaan en waarin staat dat je ook zelf je verantwoordelijkheid omtrent beveiliging dient te nemen. Ik zou het echter altijd proberen en daarbij wel duidelijk het hele verhaal uitleggen en ze ook vooral dat filmpje laten zien.

• Nicj56
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:40
[...]

Ja maar bij Apple Pay autoriseer je de betaling dmv touch/face-id. Of dmv een pincode op je watch. Je watch activeert alleen de NFC op het moment dat jij twee keer tikt op side button.

MBPr 13" 2017 128GB  iPhone 11 64GB

• chippie777
In NY werkt tot nu toe Apple pay alleen bij de McDonalds. Bij Footlocker BurgerKing NBA store, werkte het niet, maar ook de normale ING pas werkte daar niet.

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08-06 17:20
chippie777 schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 21:27:
In NY werkt tot nu toe Apple pay alleen bij de McDonalds. Bij Footlocker BurgerKing NBA store, werkte het niet, maar ook de normale ING pas werkte daar niet.
Apple Pay werkt wel, maar Maestro wordt niet geaccepteerd :P Hopelijk komt ING snel met Apple Pay support voor Creditcards, dan is het internationaal ook beter te gebruiken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:43
Net terug van 14 dagen Noord-Schotland, overal waar ik met de pin kon betalen ook met apple pay kunnen betalen op eentje in Edinburgh, ook de normale pin werd daar niet geaccepteerd.

In de alle hotels bij de bar niet kunnen pinnen dus ook geen apple pay, in hotel bij Londen wel.

Maar het gemak is heerlijk!!!

Bing

Acties:
  • 0Henk 'm!
MelvinW schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 21:58:
[...]

Apple Pay werkt wel, maar Maestro wordt niet geaccepteerd :P Hopelijk komt ING snel met Apple Pay support voor Creditcards, dan is het internationaal ook beter te gebruiken.
Binnenkort heeft bunq Apple Pay op de TravelCard. Die kan je gratis krijgen (als je verder niets van bunq nodig hebt), dus misschien een handige aanvulling. :)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:14
Sowieso niet heel handig om niet-EUR betalingen via ING te doen aangezien je vooral teveel betaald.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sushieffer
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-06 15:09
Ik weet niet wanneer het is ingeschakeld, maar ik kan nu ook met Bunq betalingen via apps en online doen. Eerder was dit niet mogelijk en kreeg ik de melding kaart is niet geschikt voor online betalingen voeg een andere kaart toe.

Think Different

Acties:
  • 0Henk 'm!
kaisoj schreef op zondag 21 juli 2019 @ 17:56:
Ik weet niet wanneer het is ingeschakeld, maar ik kan nu ook met Bunq betalingen via apps en online doen. Eerder was dit niet mogelijk en kreeg ik de melding kaart is niet geschikt voor online betalingen voeg een andere kaart toe.
Bedoel je met de Maestro of met de MasterCard of...?
De Italiaanse Maestro's waren voorheen niet online te gebruiken. De Spaanse (vziw) en Belgische wel, dat is al een tijdje mogelijk. :) Of als je een Italiaanse Maestro hebt, bedoel je dat je die nu ook online kan gebruiken? Want dát kon voorheen inderdaad niet.

[Voor 3% gewijzigd door WhatsappHack op 21-07-2019 18:17]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sushieffer
WhatsappHack schreef op zondag 21 juli 2019 @ 18:17:
[...]

Bedoel je met de Maestro of met de MasterCard of...?
De Italiaanse Maestro's waren voorheen niet online te gebruiken. De Spaanse (vziw) en Belgische wel, dat is al een tijdje mogelijk. :) Of als je een Italiaanse Maestro hebt, bedoel je dat je die nu ook online kan gebruiken? Want dát kon voorheen inderdaad niet.
Ik bedoel de Spaanse Maestro. Kwam er vandaag pas achter dat dit nu wel werkt. Toen ING net Apple Pay lanceerde werkte t bij mij nog niet.

Think Different

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rosje77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-06 18:42
Is het ook mogelijk om de afbeelding van het pasje aan te passen? Heb nu 2 ING passen en het is lastig te zien welke pas van welke rekening is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:05
rosje77 schreef op zondag 21 juli 2019 @ 20:23:
Is het ook mogelijk om de afbeelding van het pasje aan te passen? Heb nu 2 ING passen en het is lastig te zien welke pas van welke rekening is.
Heb je deze topic al eens doorgelezen? ;)
Dezelfde vraag is al meerdere keren gesteld.

Helaas is het niet mogelijk. Ik heb zelf ook 2 ING passen en je moet echt goed naar de laatste cijfers van het rekeningnummer kijken om ze uit elkaar te halen.

Toon Thermostaat Expert | ToonWiki.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!
Of ze op een bepaalde volgorde zetten en dat onthouden. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Laatst online: 22:05
bing69 schreef op zondag 21 juli 2019 @ 08:53:
Net terug van 14 dagen Noord-Schotland, overal waar ik met de pin kon betalen ook met apple pay kunnen betalen op eentje in Edinburgh, ook de normale pin werd daar niet geaccepteerd.

In de alle hotels bij de bar niet kunnen pinnen dus ook geen apple pay, in hotel bij Londen wel.

Maar het gemak is heerlijk!!!
Momenteel ben ik in Noord-Schotland. In alle hotels en horeca gelegenheden gewoon met Apple pay via de bunq creditcard kunnen betalen. Via maestro kaart is inderdaad een ander verhaal. Soms wel, dan weer niet. Ligt aan de locatie en het land gok ik zo..

Eens mbt het gemak van Apple pay.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 14 Pro Zilver  Apple Watch Series 6 Product Red  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePod Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DeNachtwacht
Yup, sommige landen zijn helemaal maestro minded, zoals Nederland, en andere landen juist weer helemaal MasterCard. Ligt dus niet meteen aan Apple Pay als het niet werkt idd. Ik heb daarom zowel een maestro als MasterCard met Apple Pay via bunq. Die combo zorgt letterlijk voor 100% acceptatie.

• Cheesy
rosje77 schreef op zondag 21 juli 2019 @ 20:23:
Je zou ook feedback in de ING-app kunnen indienen.
Naar mijn idee staan ze daar erg open voor, en proberen ze zoveel mogelijk klantwensen op te pakken.

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

• Vizzie33
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:24
Werkt apple pay goed ios 13 publike beta? Heb het al op de ipad staan, werkt perfect. Wil het ook op iphone xs max, maar ben wat voorzichtig.

• thefal
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-06 16:52
Ja inderdaad! Ik ben vandaag mijn pas vergeten en ik heb niet genoeg benzine om naar huis te komen. Gelukkig kan ik naar de lokale bemande tankstation vlak naast mijn werk, helaas tegen een duurdere literprijs, maargoed. Lang leve betalen met je telefoon!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cheesy
Vizzie33 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 15:06:
Werkt apple pay goed ios 13 publike beta? Heb het al op de ipad staan, werkt perfect. Wil het ook op iphone xs max, maar ben wat voorzichtig.
Werkt goed hier, alhoewel ik de eerste paar keer per ongeluk m'n telefoon (SE) unlockte.
De TouchID werkte iets te snel denk ik.

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

Acties:
  • +1Henk 'm!
@Vizzie33 Geen enkel probleem. Zowel bunq als ING en een bank uit de VS werken prima hier op iOS 13. :)

• chippie777
MelvinW schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 21:58:
[...]

Inderdaad daar lijkt het op. Wel raar dat ik nu ook heb meegemaakt dat een winkel wel apple pay heeft maar het niet werkt, maar de ING pas werkt dan weer wel. Blijft een beetje gehannes in de VS met mijn ING pasjes.
@chippie777 Het kan per winkel verschillen, maar in de VS wil je over het algemeen echt een MasterCard of VISA hebben. Zowel fysiek als in je Apple Pay.

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:06
chippie777 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 02:09:
[...]

Inderdaad daar lijkt het op. Wel raar dat ik nu ook heb meegemaakt dat een winkel wel apple pay heeft maar het niet werkt, maar de ING pas werkt dan weer wel. Blijft een beetje gehannes in de VS met mijn ING pasjes.
Dat ligt aan het feit dat Maestro niet overal gemeengoed is in de USA.

Xbox Live: Rivanov | LG OLED65CX :: Xbox Series X | TREQ One Simrig :: Fanatec GT DD Pro 8nm :: BJ Steel F1 Pro :: BMW GT2 v2 - Formula V2.5X | 5800x3D - PNY RTX 4080 - 32GB Fury Renegade - Samsung 980 Pro 2TB NVMe (Main) + Kingston 2TB NVMe (Storage)

• Nachtapotheker
Afgelopen dagen moet ik soms als ik mijn telefoon of horloge aanbied eerst op meastro drukken op de terminal voordat er betaald kan worden. Al meer mensen dat gehad? Voornamelijk bij de AH realiseer ik me nu.
Nachtapotheker schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 13:36:
Afgelopen dagen moet ik soms als ik mijn telefoon of horloge aanbied eerst op meastro drukken op de terminal voordat er betaald kan worden. Al meer mensen dat gehad? Voornamelijk bij de AH realiseer ik me nu.
Nee. Ook raar want de AH ondersteund helemaal niets anders dan Maestro en VPAY. :+
Tenzij je een To Go bedoeld, want daar doen ze het geloof ik wel.

• Nachtapotheker
WhatsappHack schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 13:40:
[...]

Nee. Ook raar want de AH ondersteund helemaal niets anders dan Maestro en VPAY. :+
Tenzij je een To Go bedoeld, want daar doen ze het geloof ik wel.
Nee tot nu toe 1x in een winkel (zelfscan) en net bij de ah bezorgdienst ook. Het was iets wat sinds korte tijd nodig was gaf de bezorger aan :?

• chippie777
Rivanov schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 13:33:
[...]

Dat ligt aan het feit dat Maestro niet overal gemeengoed is in de USA.
Maar waarom doet Apple pay het dan niet maar de ING pas wel? De winkel geeft aan dat ze Apple pay ondersteunen.

• chippie777
WhatsappHack schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 13:18:
@chippie777 Het kan per winkel verschillen, maar in de VS wil je over het algemeen echt een MasterCard of VISA hebben. Zowel fysiek als in je Apple Pay.
Dat weet ik (inmiddels :-) ) maar waarom werkt Apple pay dan niet maar de ING pas wel in dezelfde winkel?

• Scidd0w
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-06 15:39
chippie777 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 14:16:
[...]
Dat weet ik (inmiddels :-) ) maar waarom werkt Apple pay dan niet maar de ING pas wel in dezelfde winkel?
Weet het antwoord niet, maar heb eenzelfde ervaring gehad. Dit was bij een kaartjes automaat van de NS op het centraal station. Mijn Applewatch en iPhone werkte beiden niet maar mijn pinpas de gleuf in met pincode werkte wel.
Dit is trouwens de enige keer (op gemiddeld 3 transacties per dag) dat het niet heeft gewerkt. Na activatie op de eerste dag dat mogelijk was.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Eiríkr
  • Laatst online: 21:40
alexhooven schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 21:21:
[...]

Ik ga over 2 weken een avondje op en neer om te feesten. Specifiek DC10 en Amnesia. Ben je daar toevallig ook geweest? Zou ideaal zijn als ik met mijn Apple Watch kan betalen.

Hello, World!

Eiríkr schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 17:53:
[...]

Ik ga over 2 weken een avondje op en neer om te feesten. Specifiek DC10 en Amnesia. Ben je daar toevallig ook geweest? Zou ideaal zijn als ik met mijn Apple Watch kan betalen.
1x een bestelling afrekenen bij DC10 of Amnesia en je bent gelijk blut :+

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Eiríkr
Geert1976 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 17:55:
[...]

1x een bestelling afrekenen bij DC10 of Amnesia en je bent gelijk blut :+
Ik ben er wel vaker geweest maar je hebt gelijk ;( Alhoewel je bij Amnesia tegenwoordig online met 'korting' vooraf bonnen kunt kopen. Scheelt toch weer een euro of 4 per biertje....

Hello, World!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• MichaelK1985
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-08-2020

MichaelK1985

Don't you know?

Gisteren heeft Mollie hun plugin geüpdatet, met daarin Apple Pay als betaalmethode voor webshops. Zal niet erg lang duren voordat het gros van de shops een integratie heeft nu.

Everything Can Help!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• alexhooven
  • Laatst online: 19:06
Eiríkr schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 17:53:
[...]

Zoals hieronder vermeld ik heb in amnesia ook bonnen aangeschaft. Scheelt aanzienlijk in prijs. Elrow! Wat een feest!!!

iPhone 3G, Samsung Galaxy S2, HTC One M7, HTC One M8, Samsung Note 4, Samsung Galaxy S7 Edge, Oneplus 3T, iPhone X, Apple Watch Series 2, Apple Watch Series 6, iPhone 12 Pro. iPhone 14 Pro

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:34
Is er ondertussen al iets bekend wanneer Apple pay beschikbaar komt bij ABN-AMRO.
Heijmenberg99 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 18:21:
Is er ondertussen al iets bekend wanneer Apple pay beschikbaar komt bij ABN-AMRO.
Nope. Over geen enkele andere bank dan ING wat dat betreft.

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:12

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

WhatsappHack schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 19:46:
[...]

Nope. Over geen enkele andere bank dan ING wat dat betreft.
Het blijft stilletjes, terwijl ik hier zie dat de ontvangende kant her en der wel voorzien wordt. Kan niet blijven duren die exclusiviteit.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +4Henk 'm!

• xoniq
Net bios tickets besteld bij Pathé via de website. Fantastisch wat een gemak met Apple Pay, alleen op t knopje drukken, bevestigen met gezicht, en klaar, geen gegevens invullen, helemaal niks. En kon gelijk de e-ticket in m’n wallet zetten, helemaal top voor elkaar bij Pathé!

Nu hoop ik oprecht dat ze overal Apple Pay ondersteunen. Dit is zelfs nog vele malen sneller en gemakkelijker dan iDEAL omdat Apple Pay zelfs je NAW gegevens voor je regelt, je ziet niet eens een formulier, maar gaat gelijk naar de bedank pagina.

Ja je merkt het, dit is m’n eerste Apple Pay betaling op een website, en ja ik ben absoluut fan!

Mazda CX-5 (2022)

• GioStyle
Aan je onderschrift te zien was je al een fan voordat Apple Pay beschikbaar werd. :+

• xoniq
GioStyle schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 22:48:
Aan je onderschrift te zien was je al een fan voordat Apple Pay beschikbaar werd. :+
Van het eco systeem, zeer zeker. Maar dit is hoe iDEAL ooit had moeten zijn.

Mazda CX-5 (2022)

• DeNachtwacht
Ik schreef toen Apple Pay nog niet gereleased was ooit eens hier dat één van de belangrijkste reden daarvoor is dat de banken veel geld hebben geïnvesteerd in iDeal en hier geen concurrent voor willen creëren door Apple Pay te releasen. Waarschijnlijk heeft het daarom zo lang bij ons geduurd...

Als ik het zo lees gaat het heel snel klaar zijn met iDeal zodra de andere banken AP gaan ondersteunen. Zijn er trouwens al mensen die via bunq online met Apple Pay kunnen betalen? Ik zit nu in buitenland sinds een maand dus kan niet testen, maar het zou moeten kunnen werken nu?
@DeNachtwacht Mwah. Apple Pay is enkel voor Apple klanten he. Nog altijd een forse minderheid op de markt. Dus dat graf iDeal blijft nog wel even ben ik bang.

En ja, de Maestro passen zijn online te gebruiken nu. Van ING. Bij bunq sowieso de Belgische en naar verluidt nu ook de Italiaanse en Spaanse; maar die laatste twee durf ik niet met zekerheid te zeggen. Italiaanse werkte tot voor kort iig nog niet, maar t zou me niet verbazen als bunq dat aan heeft gezet om minder concurrentie te hebben/minder reden om naar ING te gaan; voor hen in NL die het via bunq hebben.

• sushieffer
DeNachtwacht schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 23:30:
Ik schreef toen Apple Pay nog niet gereleased was ooit eens hier dat één van de belangrijkste reden daarvoor is dat de banken veel geld hebben geïnvesteerd in iDeal en hier geen concurrent voor willen creëren door Apple Pay te releasen. Waarschijnlijk heeft het daarom zo lang bij ons geduurd...

Als ik het zo lees gaat het heel snel klaar zijn met iDeal zodra de andere banken AP gaan ondersteunen. Zijn er trouwens al mensen die via bunq online met Apple Pay kunnen betalen? Ik zit nu in buitenland sinds een maand dus kan niet testen, maar het zou moeten kunnen werken nu?
Ik kan in ieder geval bevestigen dat Bunq via de Spaanse weg nu ook werkt met online betalingen. Zowel online als in apps.

Think Different

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006

Pat-Juh

Patrick

xoniq schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 22:54:
[...]

Van het eco systeem, zeer zeker. Maar dit is hoe iDEAL ooit had moeten zijn.
iDeal is inderdaad tegenwoordig wat achterhaald. Indien ze ook hadden ingezet op het verbeteren van het betaal gemak dmv een extensie of app (die het zelfde doet als ApplePay nu) was het een heel ander verhaal ;).

• ex87
  • Laatst online: 12:06
Ja ik moet zeggen dat het betalen met me telefoon snel normaal werd maar waar Apple Pay echt uitblinkt is via apps en websites.

Thuisbezorgd, Pathe, KLM en Coolblue zijn echt een stuk sneller te gebruiken nu. Het loopje van:

App -> ideal -> ing -> website -> app was zo irritant en duurde een stuk langer dan nodig. Ik snap dat Apple hier ook een grote verantwoordelijkheid in draagt door de ING app niet met de Pathe app te laten praten maar de betaal flow is een stuk fijner geworden.

Al helemaal als je iets koopt op een website, 1x op de knop van je Apple Watch drukt en betaald hebt.

Ik mocht trouwens wel gewoon mijn vliegtickets (5300,-) bevestigen met m'n horloge dus die boven grens van Apple Pay lijkt niet te gelden voor websites?

[Voor 11% gewijzigd door ex87 op 25-07-2019 10:46]

@ex87 Apps kunnen wel degelijk direct met elkaar babbelen als ze willen :P Of nouja, niet helemaal direct maar ze kunnen elkaar vertellen een link zelf direct te openen. Precies wat nodig is voor iDeal dus.

• ex87
  • Laatst online: 12:06
@WhatsappHack Echt? wie in deze betaal flow is dan zo irritant om al mijn ideal betalingsbevestigingen door te sturen naar Safari? Ik gaf altijd Apple de schuld maar ik begrijp dat mijn irritatie naar een andere partij moet.

Ik krijg altijd een Safari scherm en dan de vraag of ik die link in de app wil openen voordat ik terug mag naar KLM/Pathe/Thuisbezorgd
Pagina: 1 ... 45 46 47 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee