[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 70 ... 101 Laatste
Acties:
  • 738.697 views
ed1703 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 18:22:
[...]

Om het nog erger te maken.. alle 'config.gateway.json'-mogelijkheden die er al waren zijn er gewoon uitgesloopt en het is nog maar de vraag of die opties ooit nog zullen terugkeren. Handig, hoe gaat men IPTV configureren? Dat is dus onmogelijk?

[...]
Heb je daar een bron van? Want dat is een nog groter probleem dan dat ik de udm’s niet onze cloud controller koppelen. Omdat eigenlijk allee bedrijven in Nederland meerde vlan’s op de wan kant hebben. Dat is gewoon hoe internet hier werkt. Zonder json is de udm onbruikbaar in NL.

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe schreef op woensdag 13 november 2019 @ 22:48:
Prijs in de early access store was €30 dus dat wijkt niet eens zoveel af van de goedkope TP-Links en Netgears alleen hebben die meestal 3 poorten extra voor het geld O-)
Het is dat die geen CLI access hebben, want dan had ik die al lang geleden een keer gekocht! :+
Zelf heb ik een korte tijd zo'n goedkope TP-Link gebruikt, maar wat was die een hell om goed in te stellen met VLANs. Zoals het apart instellen of uitgaand verkeer tagged of untagged moest zijn, uiteraard op VLAN id basis, en dan nog eens apart aangeven bij welk VLAN untagged binnenkomend verkeer hoort. Dan is de UniFi Controller met de switch port profiles toch echt een verademing.
Daarom : CLI FTW!!! :Y)

Maar de UniFi Profiles zijn ook wel een redelijke oplossing...

Ik mis alleen een simpele port up/down knop in de GUI, zoals die cheapass TP-Link dingen weer wel schijnen te hebben! :P
Arjan90 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 22:40:
Al met al komt het Ziggo modem dan in de meterkast te staan en de Dream Machine komt in de woonkamer te staan. Vervolgens komt er vanuit de Dream Machine weer een netwerkkabel retour naar de meterkast om daar aan te sluiten op de Switch zodat de bridge in de meterkast kan
Als de switch in de meterkast Managed is dan kan je d.m.v. VLAN's alles over één kabel doen tussen je Ziggo modem en de UDM en al het andere dat een uplink in de meterkast krijgt! ;)
abusimbal schreef op donderdag 14 november 2019 @ 10:31:
De setup ging niet goed, Met smartphone en bluetooth geprobeerd, deed moeilijk, zonder 4G aan te zetten lukte het in begin niet, bleef dan hangen bij speedtest, dan blij voorlaatste stap 9 van 9 bleeft hij hangen.
Dan smartphone verbindingen uitgezet en via PC geprobeerd, bij stap 8 van 9 bleef hij hangen, 15 minuten gewacht, dan UDM gereset en setup via PC opnieuw gedaan. Nu wel in orde.
Wie heeft verzonnen dat je via Bluetooth en een app een apparaat moet configureren verdient echt een nekschot! |:( :F
In de startgids en op internet wordt het belang van ononderbroken stroom voorziening aangehaald. Hierover heb ik 2 opmerkingen, ik mist een optie om de UDM te kunnen uitschakelen, er is enkel een reboot optie. En ten tweede, zou handig zijn dat als je hem op een UPS hebt hangen dat hij automatisch zou afsluiten bij x minuten zonder stroom, maar geen idee hoe ze dat zouden moeten implementeren.
Zoals men al jarenlang doet bij servers is prima wat mij betreft! En dat geldt voor beide problemen! :)
@GioStyle : om de UDM veilig af te sluiten als de stroom uitvalt en hij op UPS zit. Is toch beter dan dat hij uitvalt. Of als je hem wil verplaatsen, of als er werken aan je elektriciteitsnetwerk gaan plaats vinden, zullen nog een paar redenen zijn.
Is inderdaad helemaal zo gek nog niet om te hebben! d:)b
m3gA schreef op donderdag 14 november 2019 @ 11:14:
De normale UDM is voor Prosumers en kleine bedrijven. Het ondersteunen van een UPS is duurder (software/hardware).
Elk MKB met een paar eigen servers heeft gewoon een paar UPS units die seriëel of via USB zijn aangesloten dus zo gek lijkt mij die eis niet! :)
RnB schreef op donderdag 14 november 2019 @ 12:35:
Ik denk dat hij de Client list bedoelt, binnen de UniFi GUI.

Clients komen trouwens pas na een tijdje binnen, daar zit wel enige vertraging in. Ook verdwijnen ze met vertraging, dus als het device al disconnected is, kan ie nog een paar minuten in de Client list staan.
Dat is best wel raar...

Je zou denken dat het gewoon een fancy versie is van de ARP Cache :?
Tylen schreef op donderdag 14 november 2019 @ 17:43:
In de nvr kan je gewoon zo’n “view port” maken momenteel.

Edit: die viewport is wel een gaaf ding zeg. Ik snap dat wel. Je gaat tenslotte niet een pc continue aanzetten aan een tv met een connectie naar de controller. Dit is goedkoper.
Een PC niet, maar een Raspberry Pi achtig iets of een cheapass Intel Atom NUC of desnoods een tablet lijkt me helemaal niet zo raar :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
xbeam schreef op donderdag 14 november 2019 @ 19:09:
[...]

Heb je daar een bron van? Want dat is een nog groter probleem dan dat ik de udm’s niet onze cloud controller koppelen. Omdat eigenlijk allee bedrijven in Nederland meerde vlan’s op de wan kant hebben. Dat is gewoon hoe internet hier werkt. Zonder json is de udm onbruikbaar in NL.
Bron
YouTube: UniFi Dream Machine (UDM) Viewer Questions Answered

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ergens bij minuut 7. Overigens raar dat iemand als Willie daar “Thankful“ voor is.
nero355 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 19:13:

[...]

Een PC niet, maar een Raspberry Pi achtig iets of een cheapass Intel Atom NUC of desnoods een tablet lijkt me helemaal niet zo raar :?
Dat ik heb dat bij een klant maar daar wordt je niet vrolijk van. De viewer op forum is niet heel stabiel en update van pi is riskant en vaak na de update komen de camera’s niet meer online. En moet je alles opnieuw installeren. Ik laat de klant echt liever 200 euro betalen voor een apparaat waar ik geen omkijken aan heb.

xbeam schreef op donderdag 14 november 2019 @ 19:45:
Dat ik heb dat bij een klant maar daar wordt je niet vrolijk van. De viewer op forum is niet heel stabiel en update van pi is riskant en vaak na de update komen de camera’s niet meer online. En moet je alles opnieuw installeren.
Wat moet ik me daarbij voorstellen :?
Ik laat de klant echt liever 200 euro betalen voor een apparaat waar ik geen omkijken aan heb.
Gezien de reputatie van Ubiquiti wat betreft firmware updates durf ik dat niet hardop te zeggen... :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Een teleurgestelde Thanks, Als het echt waar wat hij zegt en er geen vervanging voor de json komt is dit het einde van unifi in Nederland en zeker voor mij. En moet ik opzoek naar ander merk. Zonde kost een hoop tijd en geld maar zonder json is een udm in Nederland onbruikbaar. Bijna alle zakelijk aansluitingen en 100% van de glasvezel aansluiting gebruiken vlan’s op de wan.

nero355 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 19:56:
[...]

Wat moet ik me daarbij voorstellen :?
https://community.ui.com/...d6-46c5-81f3-ee58b9284889
[...]

Gezien de reputatie van Ubiquiti wat betreft firmware updates durf ik dat niet hardop te zeggen... :+
Eens 😂😂😂 maar nog altijd beter dan al die viewers zelf onderhouden. Het onderhoud aan die zelfbouw pi viewers valt mij tegen. het vergt mij eigenlijk te veel voorbereiden om die viewers te update.

• Slux
  • Niet online
xbeam schreef op donderdag 14 november 2019 @ 19:56:
[...]

Een teleurgestelde Thanks, Als het echt waar wat hij zegt en er geen vervanging voor de json komt is dit het einde van unifi in Nederland en zeker voor mij. En moet ik opzoek naar ander merk. Zonde kost een hoop tijd en geld maar zonder json is een udm in Nederland onbruikbaar. Bijna alle zakelijk aansluitingen en 100% van de glasvezel aansluiting gebruiken vlan’s op de wan.
Ik snap hem even niet dat kan toch nog gewoon ? ik heb zelf tweakfiber en een USG en daar heb ik alleen VLAN6 ingevuld geen json file voor nodig.

Ik krijg morgen de UDM binnen juist ter vervanging van de USG

[ Voor 4% gewijzigd door Slux op 14-11-2019 20:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Slux schreef op donderdag 14 november 2019 @ 20:06:
[...]

Ik snap hem even niet dat kan toch nog gewoon ? ik heb zelf tweakfiber en een USG en daar heb ik alleen VLAN6 ingevuld geen json file voor nodig.

Op dit moment kan je voor bijvoorbeeld KPN ook telefonie en TV werken krijgen via de USG. Maar deze komen net als internet op een apart VLAN binnen en TV vereist configuratie van de IGMP wat niet kan zonder JSON file.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ed1703 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 19:39:
[...]

Ergens bij minuut 7. Overigens raar dat iemand als Willie daar “Thankful“ voor is.
Dat snap ik op zich wel, hij heeft gelijk met wat hij zegt dat het wachten is op iets fout bij de gebruiker, omdat waneer ui een functie toevoegt in GUI het uit de json moet. Het is daardoor draak van een systeem en wachten op problemen. Maar hij vergeet waarschijnlijk omdat het in de vs minder speelt. Dat het noodzakelijk is voor ons om de USG te kunnen gebruiken.

Aan de andere kant als je goed met json overweg kan, is het een systeem waar je van kan gaan houden. Van mij mogen ze juist meer json mogelijkheden creëren. Door bijv een keuze in te bouwen waar je aan geeft wat je master config is json of GUI en dat je bij json echt alles kan programmeren via json.

[ Voor 4% gewijzigd door xbeam op 14-11-2019 20:17 ]

• Slux
  • Niet online
xh3adshotx schreef op donderdag 14 november 2019 @ 20:11:
[...]

Op dit moment kan je voor bijvoorbeeld KPN ook telefonie en TV werken krijgen via de USG. Maar deze komen net als internet op een apart VLAN binnen en TV vereist configuratie van de IGMP wat niet kan zonder JSON file.
Ah okay, ik gebruik voys en ziggo voor telefonie en tv, die extra diensten kunnen dan wel een probleem worden ja, maar een standaard glaslijntje werkt gewoon voor zover ik weet.

Lijkt me sterk dat ze er in de toekomst niet meer vlan id's en IGMP opties erbij maken voor dit soort gevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Slux schreef op donderdag 14 november 2019 @ 20:15:
[...]

Ah okay, ik gebruik voys en ziggo voor telefonie en tv, die extra diensten kunnen dan wel een probleem worden ja, maar een standaard glaslijntje werkt gewoon voor zover ik weet.

Lijkt me sterk dat ze er in de toekomst niet meer vlan id's bijmaken voor dit soort gevallen.
Zakelijk Glasvezel providers bieden vaak voor voip gebruikers een aparte vlan met een fixed bandbreedte. Zodat je nooit zo zoveel data kan gebruiken dat er latency kan ontstaan op je voip gesprekken. Omdat dit dan is afgeschermd op een aparte wan vlan.

En we vragen al sinds dag 1 van de USG of ze multi wan vlan’s in GUI willen bouwen. En wachten nu al meer dan 3 jaar. Dus die hoop is al lang vervlogen.

• Slux
  • Niet online
xbeam schreef op donderdag 14 november 2019 @ 20:24:
[...]

Zakelijk Glasvezel providers bieden vaak voor voip gebruikers een aparte vlan met een fixed bandbreedte. Zodat je nooit zo zoveel data kan gebruiken dat er latency kan ontstaan op je voip gesprekken. Omdat dit dan is afgeschermd op een aparte wan vlan.

En we vragen al sinds dag 1 van de USG of ze multi wan vlan’s in GUI willen bouwen. En wachten nu al meer dan 3 jaar. Dus die hoop is al lang vervlogen.
Duidelijk, QoS zou misschien dan een optie zijn ? al weet ik niet of dat er wel in zit, zal ook wel niet dan.

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-09 11:37
Ik heb hier sinds zaterdag een NanoHD, sinds vandaag vertoond die ineens kuren. Ik heb heel veel WPA Authentication Timeout/Failure. high latency warnings en high tcp packet loss. Die waarschuwingen krijg ik voor meerdere devices (iphone, macbook, windows dekstop etc.). Wat kan je hier aan doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:16
nero355 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 19:13:
[...]
Als de switch in de meterkast Managed is dan kan je d.m.v. VLAN's alles over één kabel doen tussen je Ziggo modem en de UDM en al het andere dat een uplink in de meterkast krijgt! ;)
Ik geloof dat ik daar nog wat advies en hulp voor nodig heb, maar ik ga me eerst even inlezen in VLAN. In alle eerlijkheid: ik spring in het diepe met Ubiquiti (ondanks dat ik wel wat eigen draadloze netwerken heb geconfigureerd) en ben me er ook van bewust dat ik een steile leercurve ga hebben. Ik heb getwijfeld over Amplifi, maar omdat er op alle belangrijke plekken netwerkkabels liggen, toch op advies van "het internet" voor Access Points gegaan. Als het dan eerst een beetje "beun" stijl moet, is dat maar zo ;-)

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Heerlijk, in de afgelopen dagen een 2e AP AC Lite geplaatst. Was een kwestie van upgraden en adopten. Even een naam aan de AP geven zodat ik weet welke het is. Vervolgens neemt dat ding gewoon alle instellingen over die eerder gemaakt zijn. Was zo gepiept zonder moeilijke toestanden. Voordeel nu is dat ik door huis kan lopen en dat er automatisch geschakeld wordt naar het AP met het beste signaal.

Dat hebben ze bij UBNT in ieder geval netjes gedaan.

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:35
Ethirty schreef op donderdag 14 november 2019 @ 17:39:
[...]
  • ...
  • Een UDM all-in-one bedenken, maar dan geen PoE in de switch stoppen voor meer het aansluiten van meer access points?
¯\_(ツ)_/¯
Dat snap ik wel. De UDM is een product dat in de woonkamer hoort te staan. Hij voelt net als de AP's altijd wel wat warm aan. Als je er POE aan toevoegt wordt passieve koeling erg lastig.

De fan draait tijdens boot kort op vol vermogen en trust me; die wil je niet in je woonkamer hebben draaien. ;)
Jasper1975 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 16:10:
[...]
Is het al bekend dat er geen safe shutdown inzit? Of is gewoon niet bekend of het erin zit?
Hij draait hier nu een week, ik heb geen shutdown functie gevonden...

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:37

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

@FrenzyFreak haal de stekker er eens uit. Gaat hij dan direct uit? Of doet hij netjes een shutdown?

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:35
Tylen schreef op donderdag 14 november 2019 @ 22:47:
@FrenzyFreak haal de stekker er eens uit. Gaat hij dan direct uit? Of doet hij netjes een shutdown?
Heb ik toevallig al gedaan na de initiële setup, omdat ik hem moest plaatsen in het netwerk in plaats van de USG. Meteen ook de reden dat zo'n apparaat (indien gevoelig voor stroomverlies) een fatsoenlijke shutdown feature moet hebben. Fysiek of in de controller, maakt me niet uit.

Hij gaat direct uit. Hij startte overigens zonder problemen ook weer op (deze keer :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronhui
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 21:25
Slux schreef op donderdag 14 november 2019 @ 20:06:
[...]

Dan ben ik wel benieuwd naar je bevindingen.

Ik heb thuis nu Cisco Meraki draaien die wel end-of-life is. Ik wilde dat gaan vervangen en meteen mijn oude Experiabox wegdoen. De UDM leek mij een mooie basis, maar ik wacht nog even af dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muyz
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 11:20
xh3adshotx schreef op donderdag 14 november 2019 @ 20:11:
[...]

Euhm, even voor de duidelijkheid. Ik heb support voor 1 VLAN nodig op de UDM (geen Voip, TV, etc.). Dat is hopelijk toch wel mogelijk?

i9-12900K | MSI GeForce RTX 3080 Ti GAMING X TRIO 12G | NZXT Kraken X72 | 64GB 2xG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC | Gigabyte Z690 AORUS ELITE | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750i | NZXT H710i Wit | LG UltraGear 38GL950G | Bose Companion 20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Muyz schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 10:12:
[...]

Euhm, even voor de duidelijkheid. Ik heb support voor 1 VLAN nodig op de UDM (geen Voip, TV, etc.). Dat is hopelijk toch wel mogelijk?
Ja, dat werk nu ook op een USG zonder json.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muyz
  • Laatst online: 14-09 11:20
Slux schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 10:24:
[...]

Ja, dat werk nu ook op een USG zonder json.
Thanks; de UDM is nl onderweg vanuit Tsjechie... ;)

Edit: blijkbaar verscheept Ubiquiti vanuit Tsjechie. Op dit moment is ie daar 318 incl. verzendkosten; goedkoper niet gevonden.

[ Voor 23% gewijzigd door Muyz op 15-11-2019 10:32 ]

i9-12900K | MSI GeForce RTX 3080 Ti GAMING X TRIO 12G | NZXT Kraken X72 | 64GB 2xG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC | Gigabyte Z690 AORUS ELITE | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750i | NZXT H710i Wit | LG UltraGear 38GL950G | Bose Companion 20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Muyz schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 10:25:
[...]

Thanks; de UDM is nl onderweg vanuit Tsjechie... ;)
Waarom zover ? prijzen zijn daar niet veel goedkoper dan hier toch ? volgens mij zelfs duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Valt me op dat ze wel heel snel nieuwe firmware voor de UAP/USW hebben uitgebracht. Van 4.0.66 naar 4.0.69 binnen twee weken.....

(edit: m'n controller weet dat nog niet of ik kan niet direct naar .69 want op upgraden klikken levert een melding op dat ie naar 0.66 wil)

[ Voor 35% gewijzigd door Gunner op 15-11-2019 10:33 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Gunner schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 10:32:
Valt me op dat ze wel heel snel nieuwe firmware voor de UAP/USW hebben uitgebracht. Van 4.0.66 naar 4.0.69 binnen twee weken.....
Vanwege de opt-in voor statistieken denk ik?

Kan de UDM-Pro wel om gaan met json dat we weten? Zou wel een deal breaker zijn natuurlijk voor gebruikers van IPTV.

[ Voor 17% gewijzigd door Cartman! op 15-11-2019 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:54

TheVMaster

Moderator WOS
Slux schreef op Friday 15 November 2019 @ 10:27:
[...]

Waarom zover ? prijzen zijn daar niet veel goedkoper dan hier toch ? volgens mij zelfs duurder.
Eh..omdat daar hun Europese distributiepunt zit waarschijnlijk? Die van mij is ook vandaag binnen gekomen. Het is wel een heel sexy design hoor. Van m'n vrouw mag hij zelfs in de woonkamer staan....maar hij gaat lekker in de meterkast :+

Het gemis van de JSON hoeft trouwens helemaal niet zo heel groot te wezen. Heb zelfs al jaren een USG en laat de glas aansluiting al sinds het begin binnenkomen op mijn Unifi switch, waarbij ik alleen het internet verkeer weer richting de USG stuur. De IPTV ging (heb het nu niet meer) via z'n eigen VLAN rechtstreeks richting de TV, dus ook geen gedoe met IGMP (wat ik overigens nooit goed werkend heb gekregen toen ik aantal terug overstapte van KPN naar XS4All). Sinds een jaar bij T-Mobile en IPTV (en ook telefonie) er gelijk uitgegooit...

Tja, dan heb je dus geen JSON meer nodig ook.

[ Voor 39% gewijzigd door TheVMaster op 15-11-2019 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Cartman! schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 10:33:
[...]

Vanwege de opt-in voor statistieken denk ik?
Zie daar in de changelogs niets over terug, die is iets uitgebreider. Maar dat zouden ze toch via de controller fixxen?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Gunner schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 10:35:
[...]

Zie daar in de changelogs niets over terug, die is iets uitgebreider. Maar dat zouden ze toch via de controller fixxen?
In de allerlaatste beta controller krijg je bij het aanmelden de vraag of je opt-in wilt mbt de statistieken.
Features
Add analytics opt-in modal which is displayed post upgrade.
Add toggle for analytics.
Zie het beta releases forum.
Cartman! schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 10:33:
Kan de UDM-Pro wel om gaan met json dat we weten? Zou wel een deal breaker zijn natuurlijk voor gebruikers van IPTV.
UBI-OS, dus dat zou een dikke nee moeten zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door ed1703 op 15-11-2019 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwdtje
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:42
JackSparrow schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 10:35:
[...]

Eh..omdat daar hun Europese distributiepunt zit waarschijnlijk? Die van mij is ook vandaag binnen gekomen. Het is wel een heel sexy design hoor. Van m'n vrouw mag hij zelfs in de woonkamer staan....maar hij gaat lekker in de meterkast :+

Het gemis van de JSON hoeft trouwens helemaal niet zo heel groot te wezen. Heb zelfs al jaren een USG en laat de glas aansluiting al sinds het begin binnenkomen op mijn Unifi switch, waarbij ik alleen het internet verkeer weer richting de USG stuur. De IPTV ging (heb het nu niet meer) via z'n eigen VLAN rechtstreeks richting de TV, dus ook geen gedoe met IGMP (wat ik overigens nooit goed werkend heb gekregen toen ik aantal terug overstapte van KPN naar XS4All). Sinds een jaar bij T-Mobile en IPTV (en ook telefonie) er gelijk uitgegooit...

Tja, dan heb je dus geen JSON meer nodig ook.
Kan je misschien wat fotos maken? Ben erg benieuwd! Hoe is de Wifi eigenlijk als hij in de meterkast staat en als enige wifi punt gebruikt wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
JackSparrow schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 10:35:
[...]

Het gemis van de JSON hoeft trouwens helemaal niet zo heel groot te wezen.
Er zitten natuurlijk meer mogelijkheden in die JSON-file dan alleen tbv IP-TV.
Zoals SNAT/DNAT, dynamisch routeren (bedrijven), correct configureren van je MDNS en PREROUTING poorten forwarden over een VPN (laatste kun je oplossen met site-to-site VPN). Dit zal voor veel bedrijven of een tweaker een no-go zijn als dit zo blijft. De UDM is redelijk dom tov de USG. Beloftes zijn inmiddels 6 maanden oud dat men het in de GUI gaat verwerken, maar dat verhaal kennen we inmiddels wel. Trek daar maar gerust jaren voor uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JimSR
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-09 14:22
ed1703 schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 11:29:
[...]
Zoals SNAT/DNAT, dynamisch routeren (bedrijven), correct configureren van je MDNS en PREROUTING poorten forwarden over een VPN (laatste kun je oplossen met site-to-site VPN). Dit zal voor veel bedrijven of een tweaker een no-go zijn als dit zo blijft. De UDM is redelijk dom tov de USG. Beloftes zijn inmiddels 6 maanden oud dat men het in de GUI gaat verwerken, maar dat verhaal kennen we inmiddels wel. Trek daar maar gerust jaren voor uit.
Gaat de UDM-Pro die JSON wel behouden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-09 15:06
JimSR schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 11:52:
[...]

Gaat de UDM-Pro die JSON wel behouden?
Niet behouden en zover ik snap komt hij ook niet meer. Alles gaat in de GUI.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3gA
ed1703 schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 11:29:
[...]
Er staat een debian fork op dus zal vast op een andere manier te regelen zijn. Al zou ik persoonlijk nooit gaan hobbyen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
m3gA schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 12:54:
[...]

Niet behouden en zover ik snap komt hij ook niet meer. Alles gaat in de GUI.
Dan gaat de UDM Pro van m'n wishlist tot ik zekerheid heb dat ik er KPN iTV mee kan kijken zoals nu met de USG :{

[ Voor 3% gewijzigd door Cartman! op 15-11-2019 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Crazyanz schreef op donderdag 14 november 2019 @ 21:00:
Ik heb hier sinds zaterdag een NanoHD, sinds vandaag vertoond die ineens kuren. Ik heb heel veel WPA Authentication Timeout/Failure. high latency warnings en high tcp packet loss. Die waarschuwingen krijg ik voor meerdere devices (iphone, macbook, windows dekstop etc.). Wat kan je hier aan doen?
Merk je er ook echt wat van of zegt alleen de UniFi Controller dat er iets mis zou moeten zijn :?

Die negeer ik namelijk zolang ik er als gebruiker niks van merk! :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
nero355 schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 16:30:
[...]

Merk je er ook echt wat van of zegt alleen de UniFi Controller dat er iets mis zou moeten zijn :?

Die negeer ik namelijk zolang ik er als gebruiker niks van merk! :Y)
verbinding is ook echt ruk, maar voor mijn desktop lijkt dat eerder aan mijn wifi ontvanger te liggen. Een asus usb-ac68 die na een restart wel behoorlijk functioneerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Crazyanz schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 16:39:
verbinding is ook echt ruk, maar voor mijn desktop lijkt dat eerder aan mijn wifi ontvanger te liggen. Een asus usb-ac68 die na een restart wel behoorlijk functioneerd.
Kan je niet beter zoiets kopen als je echt geen kabel naar je PC kan trekken : pricewatch: Asus PCE-AC88 :?

(Of een ander merk uiteraard, maar qua model/uitvoering zoiets in ieder geval...)

/EDIT :
Crazyanz schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 16:46:
ik zou niet zo snel nog een asus wifi product kopen na de ervaring met dit apparaat :+
Tja, wie trekt er nou geen UTP kabel naar zijn Desktop PC om vervolgens met WiFi via USB te gaan zitten klooien ?! :P :+

En vandaar mijn opmerking ook over het merk tussen haakjes! :>

[ Voor 27% gewijzigd door nero355 op 15-11-2019 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
nero355 schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 16:45:
[...]

Kan je niet beter zoiets kopen als je echt geen kabel naar je PC kan trekken : pricewatch: Asus PCE-AC88 :?

(Of een ander merk uiteraard, maar qua model/uitvoering zoiets in ieder geval...)
ik zou niet zo snel nog een asus wifi product kopen na de ervaring met dit apparaat :+
nero355 schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 16:45:
[...]

Tja, wie trekt er nou geen UTP kabel naar zijn Desktop PC om vervolgens met WiFi via USB te gaan zitten klooien ?! :P :+

En vandaar mijn opmerking ook over het merk tussen haakjes! :>
Als het kon had ik het gedaan, iets met een huurhuis en geen mogelijkheid omdat zonder boren voorelkaar te krijgen. Er komt binnenkort een kleine bij daarna gaan we weer eens op huizenjacht

[ Voor 34% gewijzigd door haakjesluiten op 15-11-2019 16:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Teardowns van de UDM en de UDM Pro:

UDM: https://fccid.io/SWX-UDM/...hotos-Part-2-of-2-4075913
UDM Pro: https://fccid.io/SWX-UDMP...s/Internal-Photos-4365483

Ruimte zat voor een 2de harde schijf in de Pro :-(

Jammer genoeg is de UDM voor mij momenteel ook geen optie... Ik heb de JSON config nodig voor de dyndns configuratie, evenals voor de igmp proxy. DynDNS omdat ik achter dubbele NAT zit, dus mijn IP moet extern gefetched worden. En igmp proxy omdat ik de multicast van mijn IoT netwerk moet relayen naar andere VLANs. Zaken waar zelfs op middellange termijn vermoedelijk geen oplossing voor zal komen in de GUI...

[ Voor 45% gewijzigd door Slonzo op 15-11-2019 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wel 4 stuks! :o :D
Jammer genoeg is de UDM voor mij momenteel ook geen optie... Ik heb de JSON config nodig voor de dyndns configuratie, evenals voor de igmp proxy. DynDNS omdat ik achter dubbele NAT zit, dus mijn IP moet extern gefetched worden. En igmp proxy omdat ik de multicast van mijn IoT netwerk moet relayen naar andere VLANs. Zaken waar zelfs op middellange termijn vermoedelijk geen oplossing voor zal komen in de GUI...
Hmm... DynDNS... Je bedoelt dat spul dat elke consumentenrouter gewoon in de GUI heeft staan ? >:) :+

Schijnt tegenwoordig ook op andere apparaten in je netwerk te draaien dus je zou daar eens naar kunnen kijken! ;)

/EDIT :
alexwel schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 17:28:
Als ze er nou SSD's in doen, kunnen er nog veel meer in :P
Ik zat ook aan 4x 2,5 inch HDD te denken ;)

[ Voor 10% gewijzigd door nero355 op 15-11-2019 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexwel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 31-07 19:01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomeServ
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-09 16:54
alexwel schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 17:28:
[...]

Wat moet je met zoveel SSD's in een router?
Ik zou niet graag alles in 1 apparaat hebben. Als er 1 ding kapot gaat dan heb je niks meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HomeServ schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 18:03:
[...]

Wat moet je met zoveel SSD's in een router?
Ik zou niet graag alles in 1 apparaat hebben. Als er 1 ding kapot gaat dan heb je niks meer...
De UDM Pro draait ook de UniFi Protect software op. Dus doet ook dienst als recorder.

Overigens ben ik het wel met je eens dat je een router/gateway beter alleen daarvoor kunt gebruiken. Een foute configuratie en potentieel zijn je opnames via internet beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

nero355 schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 17:26:
Hmm... DynDNS... Je bedoelt dat spul dat elke consumentenrouter gewoon in de GUI heeft staan ? >:) :+

Schijnt tegenwoordig ook op andere apparaten in je netwerk te draaien dus je zou daar eens naar kunnen kijken! ;)
Nja, die dyndns is niet onoverkomelijk maar wil het toch graag daar houden... Het is vooral de igmp proxy die moeilijk wordt. Die kan ik eventueel in een LXC proberen te regelen, maar dat maakt de zaak weer een stuk moeilijker.
RobertMe schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 18:12:
Overigens ben ik het wel met je eens dat je een router/gateway beter alleen daarvoor kunt gebruiken. Een foute configuratie en potentieel zijn je opnames via internet beschikbaar.
Mwa, vind ik een beetje een non-argument. Foute config kan bij elke setup, los apparaat of niet.
Ik ga er daarbij wel vanuit dat die Protect op een apart IP zit? Maar terwijl ik dat typ, begint dat inderdaad twijfelachtig te lijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Ik heb de UDM draaien en als ik de config download is het in json formaat, misschien is er dan toch nog hoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 01:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Iedere keer als ik die UDM zie moet ik aan een pricewatch: Apple AirPort Extreme (2013) denken. Design is afwijkend maar voor de rest min of meer de zelfde functionaliteiten, alleen technologie van 6 jaar later.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
The Eagle schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 22:19:
Iedere keer als ik die UDM zie moet ik aan een pricewatch: Apple AirPort Extreme (2013) denken. Design is afwijkend maar voor de rest min of meer de zelfde functionaliteiten, alleen technologie van 6 jaar later.
Newsflash: de oprichter/CEO van Ubiquiti komt bij Apple vandaan :p

Daarnaast begint voor mijn gevoel dit sowieso een beetje meer standaard design te worden. Ook allemaal die hippe nieuwe mesh oplossing (Deco, Google Wifi) zijn zo'n soort apparaten, geen zichtbare antennes en met een "design" insteek om ze wat vriendelijker te laten ogen zodat je ze ook overal plaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helix
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-09 12:10
kwdtje schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 11:13:
[...]

Kan je misschien wat fotos maken? Ben erg benieuwd! Hoe is de Wifi eigenlijk als hij in de meterkast staat en als enige wifi punt gebruikt wordt?
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Heb voor onze nieuwe woning een USG, switch, AP Lite en AP IW aangeschaft. Helaas wist ik toen nog niet dat er zo snel een UDM zou komen. De IW is voor in de woonkamer. Echter zou het natuurlijk nog mooier zijn dat ik ipv de USG de UDM in de meterkast kan laten en geen IW nodig heb. Dan gaan de USG en IW retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-09 14:12
De laatste tijd regelmatig eigenaardige problemen met de USG.
Sommige connecties lijken geblokkeerd te worden.
Vandaag wou Zwift niet starten, onlangs konden mijn VOIP telefoons zich niet meer registreren bij de provider.
Na een reboot van de USG geen enkel probleem meer.

Ik heb een aantal firewall rules, allemaal met logging, in syslog zie ik geen enkele melding op deze tijdstippen en/of bewust src ip adres.
USG is up-to-date, IDS/IPS staat uit.

Iemand hetzelfde al gemerkt?
Is het nuttig de USG eens te resetten (draait nu al enkele jaren zonder problemen)?
Kan na een reset de config gewoon terug gepushed worden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Helix schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 23:49:
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Heb voor onze nieuwe woning een USG, switch, AP Lite en AP IW aangeschaft. Helaas wist ik toen nog niet dat er zo snel een UDM zou komen. De IW is voor in de woonkamer. Echter zou het natuurlijk nog mooier zijn dat ik ipv de USG de UDM in de meterkast kan laten en geen IW nodig heb. Dan gaan de USG en IW retour.
Ik ken de layout van jouw huis uiteraard niet, maar qua ontvangst en dergelijke moet ik er niet aan denken om mijn In-Wall die in de woonkamer staat weg te doen voor een UDM die in de meterkast staat! :/

Dan zou ik nog eerder de UDM op de plek van de In-Wall zetten indien mogelijk qua bekabeling en dergelijke, maar zelfs dat eigenlijk liever ook niet!
BlackShadow schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 13:39:
De laatste tijd regelmatig eigenaardige problemen met de USG.
Sommige connecties lijken geblokkeerd te worden.
Vandaag wou Zwift niet starten, onlangs konden mijn VOIP telefoons zich niet meer registreren bij de provider.
Na een reboot van de USG geen enkel probleem meer.

Ik heb een aantal firewall rules, allemaal met logging, in syslog zie ik geen enkele melding op deze tijdstippen en/of bewust src ip adres.
USG is up-to-date, IDS/IPS staat uit.

Iemand hetzelfde al gemerkt?
Is het nuttig de USG eens te resetten (draait nu al enkele jaren zonder problemen)?
Kan na een reset de config gewoon terug gepushed worden?
Je weet zeker dat het geen tijdelijk DNS probleem was ?

Resetten kan uiteraard altijd wel, maar als het na een reboot weer OK is en het probleem blijft weg na dezelfde uptime als wanneer het probleem optrad dan zie ik geen noodzaak om dat te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
nero355 schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 14:14:

Je weet zeker dat het geen tijdelijk DNS probleem was ?

Resetten kan uiteraard altijd wel, maar als het na een reboot weer OK is en het probleem blijft weg na dezelfde uptime als wanneer het probleem optrad dan zie ik geen noodzaak om dat te doen :)
Ik gebruik pi-hole en zie geen geblockte DNS requests op het bewuste tijdstip. Ander internet verkeer had geen last.

Ik zal even kijken om wat meer logging dan nu naar mijn syslog server te krijgen en hopelijk heb ik bij een volgende keer wat meer tijd om te debuggen :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
BlackShadow schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 15:10:
[...]

Ik gebruik pi-hole en zie geen geblockte DNS requests op het bewuste tijdstip. Ander internet verkeer had geen last.

Ik zal even kijken om wat meer logging dan nu naar mijn syslog server te krijgen en hopelijk heb ik bij een volgende keer wat meer tijd om te debuggen :-)
Ik heb/had zelf de laatste tijd problemen met pi-hole waardoor ik geen internet had, pas als ik de DNS resolver op pi-hole een reboot gaf werkte het weer.
Misschien moet je het ook daar zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik heb hier m'n VLAN segmentering afgelopen week aangepast waarbij ik m'n Philips HUE bridges (3 stuks) in een eigen VLAN gezet heb. Nou nog even uitpuzzelen hoe ik m'n Apple ATV-4 4K weer zo gek krijg dat 'ie er mee gaat babbelen zodat 'HomeKit' weer gaat werken.... Siri kan m'n lampen niet meer vinden :+

Alle FW rules al even tijdelijk disabled maar... No-Go :( Zal wel iets met IGMP te maken hebben

Voor de HUE App maakt 't geen éne moer uit in welk VLAN ik m'n telefoon / iPad plaats... Voor HomeKit echter :|

[ Voor 17% gewijzigd door Will_M op 16-11-2019 15:47 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oortjes
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-09 16:47
wimmel_1 schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 15:43:
Ik heb hier m'n VLAN segmentering afgelopen week aangepast waarbij ik m'n Philips HUE bridges (3 stuks) in een eigen VLAN gezet heb. Nou nog even uitpuzzelen hoe ik m'n Apple ATV-4 4K weer zo gek krijg dat 'ie er mee gaat babbelen zodat 'HomeKit' weer gaat werken.... Siri kan m'n lampen niet meer vinden :+

Alle FW rules al even tijdelijk disabled maar... No-Go :( Zal wel iets met IGMP te maken hebben

Voor de HUE App maakt 't geen éne moer uit in welk VLAN ik m'n telefoon / iPad plaats... Voor HomeKit echter :|
Heb je iets aan deze link?
YouTube: Secure IoT Network Configuration

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• itsme
  • Niet online
wimmel_1 schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 15:43:

Onder services -> MDNS
Enable Multicast DNS

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helix
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-09 12:10
nero355 schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 14:14:
[...]

Ik ken de layout van jouw huis uiteraard niet, maar qua ontvangst en dergelijke moet ik er niet aan denken om mijn In-Wall die in de woonkamer staat weg te doen voor een UDM die in de meterkast staat! :/

Dan zou ik nog eerder de UDM op de plek van de In-Wall zetten indien mogelijk qua bekabeling en dergelijke, maar zelfs dat eigenlijk liever ook niet!
Thanks voor je reply.

Ik snap dat de meterkast niet ideaal is, maar ik heb liever zo weinig in het zicht.
Ik had begrepen dat er een sterke AP in de UDM zit, beter dan die in de IW. Dus vandaar het idee om de UDM in de meterkast te zetten en dan alsnog alles beneden van WIFI te voorzien.

Maar waarom verkies je een In-Wall ipv een UDM op dezelfde plek in de woonkamer? Bekabeling is geen probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Helix schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 16:21:
Maar waarom verkies je een In-Wall ipv een UDM op dezelfde plek in de woonkamer? Bekabeling is geen probleem.
Om dezelfde reden waarom je wel een grote rij stopcontacten in de muur maakt maar geen stekkerdoos op een meubel plaatst? :P De In-Wall "plakt" tegen de muur, een UDM zal in meer als 75% van de gevallen waarin die in bv de woonkamer wordt geplaatst in het zicht staan. Een In-Wall is dan dus een stuk strakker / weg te werken. Bv bij de stopcontacten achter het TV meubel, terwijl een UDM dan ineens pontificaal op het TV meubel komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BlackShadow schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 15:10:

En welke Upstream Server gebruik je dan : Eigen Unbound of Extern ?!

Ik ben Unbound gaan draaien omdat DNS.Watch me steeds vaker in de steek liet namelijk en tot nu toe werkt dat heel erg goed! :)
d:)b
Ik snap dat de meterkast niet ideaal is, maar ik heb liever zo weinig in het zicht.
Ik had begrepen dat er een sterke AP in de UDM zit, beter dan die in de IW. Dus vandaar het idee om de UDM in de meterkast te zetten en dan alsnog alles beneden van WIFI te voorzien.
Sterker... mwa... wel een 4x4 antenne setup, maar dat moet je maar net nodig hebben/kunnen benutten ;)
Eigenlijk precies om de reden die @RobertMe aanhaalt :
RobertMe schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 18:22:
Om dezelfde reden waarom je wel een grote rij stopcontacten in de muur maakt maar geen stekkerdoos op een meubel plaatst? :P
De In-Wall "plakt" tegen de muur, een UDM zal in meer als 75% van de gevallen waarin die in bv de woonkamer wordt geplaatst in het zicht staan. Een In-Wall is dan dus een stuk strakker / weg te werken. Bv bij de stopcontacten achter het TV meubel, terwijl een UDM dan ineens pontificaal op het TV meubel komt te staan.
In mijn geval staan ze op alle 3 verdiepingen achter een kastje, maar toch heb ik overal fatsoenlijke 5 GHz dekking, zolang ik niet naar de tuin ga, maar daar heb ik weer de Mesh AC voor :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Sinds vorige week een paar Sonos speakers in huis en gemerkt dat ze soms de verbinding kwijtraken. Zie dit ook terug in de controller waar de "wifi experience" soms terugzakt naar 0%. Kom vooral tegen dat auto-optimize network uit moet staan maar dat staat ie natuurlijk al. Iemand nog een gouden tip? Gaat momenteel om 4 x speakers (3x Symfonisk, 1x One) en morgen komen er nog 2x Symfonisk bij.

edit: 1 speaker bedraad aansluiten en Sonos een eigen WLAN laten opzetten lees ik ergens als tip; iemand ervaring mee?

[ Voor 13% gewijzigd door Cartman! op 16-11-2019 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cartman! schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 22:05:
edit: 1 speaker bedraad aansluiten en Sonos een eigen WLAN laten opzetten lees ik ergens als tip; iemand ervaring mee?
Daar kun je meer last mee krijgen dan dat het wat oplost. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat de ene speaker via kabel zit en een eigen netwerk uitzendt en dat de andere dit exact andersom doet. Dus eigen sonos wifi oppakt en via de kabel weer je netwerk in propt. Broadcast storm tot gevolg.

Maarrr ten alle tijd heb je te maken met een extra wifi netwerk. Dit kost je overall airtime. Dus een degradatie van alle wifi.

Heb je enkel Unifi apparatuur welke het ssid uitzend of zijn er nog andere devices die nog het ssid uitzend?

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oortjes
Heb je een gescheiden 2.4 en 5 GHz netwerk?
Ik heb Bose SoundTouch en heb daar veel problemen mee gehad (ook met mijn hue bridge). Nadat ik mijn netwerk heb gescheiden knalt Sky Radio Christmas vol uit de speakers 😋

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-08 19:56
Oortjes schreef op zondag 17 november 2019 @ 07:45:
Heb je een gescheiden 2.4 en 5 GHz netwerk?
Ik heb Bose SoundTouch en heb daar veel problemen mee gehad (ook met mijn hue bridge). Nadat ik mijn netwerk heb gescheiden knalt Sky Radio Christmas vol uit de speakers 😋
Is het niet erg vroeg voor kerstmuziek :?

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Jeroen_ae92 schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 22:39:
[...]
Heb je enkel Unifi apparatuur welke het ssid uitzend of zijn er nog andere devices die nog het ssid uitzend?
Enkel Unifi en het lijkt ook wat random te zijn. Als ik gewoon de radio aanzet dan gaat t op zich allemaal prima en haal ik terwijl ik naast de speakers sta ook gewoon ~300mbit down/up met m'n telefoon. Als ik een beetje dingen van Soundcloud of Spotify wil gaan spelen dan hapert ie wel eens (error 1001). Mogelijk is het Sonos ecosysteem niet zo stabiel als ik verwacht en het niet ligt aan de Wifi.. dat kan ook nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 01:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

RobertMe schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 22:24:
[...]

Newsflash: de oprichter/CEO van Ubiquiti komt bij Apple vandaan :p

Daarnaast begint voor mijn gevoel dit sowieso een beetje meer standaard design te worden. Ook allemaal die hippe nieuwe mesh oplossing (Deco, Google Wifi) zijn zo'n soort apparaten, geen zichtbare antennes en met een "design" insteek om ze wat vriendelijker te laten ogen zodat je ze ook overal plaatst.
Weet ik ja. Bij apple was het geen succes, die hebben de hele airport lijn uiteindelijk gekilld. Benieuwd waarom dat het nu wel zou moeten zijn. In weze hebben ze nu alles in 1 device gezet en zijn we weer terug bij af: het is nu simpelweg een sterke wlan router met girmware. Alleen dan eentje die ook de rest van het ecosysteem snapt, Als ik al mensen lees die het ding centraal in de meterkast willen zetten...dat klinkt gewoon als een Netgear Nighthawk oid.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oortjes
Comp User schreef op zondag 17 november 2019 @ 09:54:
[...]

Is het niet erg vroeg voor kerstmuziek :?
Ja, veel te vroeg. Maar ja, ik heb thuis niet zo veel te vertellen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

itsme schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 16:01:
[...]

Onder services -> MDNS
Enable Multicast DNS
Thanks.... Dat deed't 'm. Siri snapt m'n lampen weer zónder dat er ook maar één 'bitje' over 't Internet heen vliegt. HUE Bridges mogen niet naar 't Internet en werden in 't verleden op basis van 't MAC adres gefilterd

_/-\o_ _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door Will_M op 17-11-2019 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
wimmel_1 schreef op zondag 17 november 2019 @ 12:22:
Siri snapt m'n lampen weer zónder dat er ook maar één 'bitje' over 't Internet heen vliegt.
Dat is nog maar de vraag, want ik geloof dat er wat gedoe was tussen mDNS Repeater en mDNS Reflector :?

Één van die twee werd gewoon vrolijk ook aan de WAN kant Enabled :X :F

Moet je effe terugzoeken in dit topic ;)
Sinds vorige week een paar Sonos speakers in huis en gemerkt dat ze soms de verbinding kwijtraken. Zie dit ook terug in de controller waar de "wifi experience" soms terugzakt naar 0%. Kom vooral tegen dat auto-optimize network uit moet staan maar dat staat ie natuurlijk al. Iemand nog een gouden tip? Gaat momenteel om 4 x speakers (3x Symfonisk, 1x One) en morgen komen er nog 2x Symfonisk bij.

Waren er in sommige gevallen niet allerlei rare problemen met (R)STP als je Sonos gebruikt :?

Daarnaast zou ik de WiFi Experience negeren en gewoon zelf eens gaan meten met een smartphone en de WiFi Analyzer app op de plek van de desbetreffende Sonos apparaten die via WiFi verbonden zijn en daarop de zendkracht van je 2.4 GHz en 5 GHz signalen afstemmen!

Bij mij bleek 2.4 GHz op Low en 5 GHz op High meteen zo goed als ideaal te zijn net als bij vele anderen in dit topic :)

[ Voor 56% gewijzigd door nero355 op 17-11-2019 14:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
nero355 schreef op zondag 17 november 2019 @ 14:12:
[...]

Dat is nog maar de vraag, want ik geloof dat er wat gedoe was tussen mDNS Repeater en mDNS Reflector :?

Klopt. De optie in de controller moet je niet hebben, maar het alternatief via de config.gateway.json.

Voorbeeld:
JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
{
  "service": {
    "mdns": {
      "repeater": {
        "interface": [
          "eth1.10",
          "eth1.20"
        ]
      }
    }
}

Met dus mDNS tussen VLAN 10 en 20 (op een USG 3P).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hierover gesproken: het zou mooi zijn wanneer er op een USG eenzelfde functie zou zitten waarmee je hele ritsen domeinen kunt blokkeren. Dat zou écht een mooie toevoeging zijn in de interface van de UBNT apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sypie schreef op zondag 17 november 2019 @ 14:17:
Hierover gesproken: het zou mooi zijn wanneer er op een USG eenzelfde functie zou zitten waarmee je hele ritsen domeinen kunt blokkeren. Dat zou écht een mooie toevoeging zijn in de interface van de UBNT apparatuur.
Mwa, als ik kijk naar de snelheid waarmee Ubiquiti de USG update dan zou ik zeggen : Doe mij maar gewoon Pi-Hole op een los apparaat of in een VM of iets dergelijks! :+

Dan ben je gelijk ook niet ineens die functionaliteit kwijt als je de USG zat bent en pfSense o.i.d. neerknalt! :P
Hoewel die weer wel zoiets aan boord heeft, maar goed... effe een random voorbeeld...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
RobertMe schreef op zondag 17 november 2019 @ 14:14:
[...]

Klopt. De optie in de controller moet je niet hebben, maar het alternatief via de config.gateway.json.

Voorbeeld:
JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
{
  "service": {
    "mdns": {
      "repeater": {
        "interface": [
          "eth1.10",
          "eth1.20"
        ]
      }
    }
}

Met dus mDNS tussen VLAN 10 en 20 (op een USG 3P).
Zo heb ik het inderdaad ook.. bijkomend heeft de Hue issues met MDNS-reflector en homekit.
Met meerdere apple-devices op je netwerk wordt die Hue overladen met Multicast-verkeer wat zorgt voor crashes/reboots. Met de repeater is dat probleem er heel gek niet. Die reflector is een echte 'pain in the *ss' :(
Misschien heeft Philips het probleem inmiddels verholpen, maar in april was het nog steeds een issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ed1703 schreef op zondag 17 november 2019 @ 15:35:
[...]

Zo heb ik het inderdaad ook.. bijkomend heeft de Hue issues met MDNS-reflector en homekit.
Met meerdere apple-devices op je netwerk wordt die Hue overladen met Multicast-verkeer wat zorgt voor crashes/reboots. Met de repeater is dat probleem er heel gek niet. Die reflector is een echte 'pain in the *ss' :(
Misschien heeft Philips het probleem inmiddels verholpen, maar in april was het nog steeds een issue.
Ach, die mdns repeater heeft ook zo z’n eigenaardigheden hoor. Weleens een edgerouter op z’n knieën gekregen met een repeater op een vti interface :P

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuvelman
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-09 16:32
[...]

Zo iets?
https://community.ui.com/...af-4f3f-ab96-97bccdb897b3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3gA
[...]

De UDMs hebben een redelijke rudimentaire versie hiervan. Nieuwe features voor de USG blijft waarschijnlijk bij dromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
nero355 schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 21:18:
[...]

En welke Upstream Server gebruik je dan : Eigen Unbound of Extern ?!

Ik ben Unbound gaan draaien omdat DNS.Watch me steeds vaker in de steek liet namelijk en tot nu toe werkt dat heel erg goed! :)
Ik gebruik de Quad9 Filtered als upstream DNS servers.
En conditional forwarding (lokaal domein) naar de USG.

Hoe heb jij het geconfigureerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

nero355 schreef op zondag 17 november 2019 @ 14:12:
[...]

>>knip<<
Die vraag was gisteren thuis vrij snel beantwoord.... Kwestie van de WAN kant lospakken en eigenlijk is de test dan al compleet 8)

@RobertMe Dat 'achterlijke' Bonjour Protocol is volgens mij de hele rede dat mDNS ooit gebouwd is. Toen ik 't woordje hier weer las wat 't een 'Aháá.... Dát was ik dus (weer) aan't vergeten' Erlebenus :9
Ik heb er jaren geleden ook al eens mee 'gevochten' op een Cisco WLC met een paar duizend AP's toen een klant aan het "zeuren" was dat z'n Apple devices dingen niet konden terwijl Windows machines geen centje pijn ervaarden :X

't Erge is: Ik heb hier thuis alleen maar Apple spullen op m'n netwerk. TV draait Android maar weet niks van een netwerk. Zakelijke Windows laptop mag alleen 't gastennetwerk op nét zoals de iPhone van m'n werk.

[ Voor 41% gewijzigd door Will_M op 17-11-2019 17:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Weet iemand waarom mijn USG default alle subnetten van mijn VLANs routeert? Dat is een beetje de omgekeerde wereld van hoe het zo ongeveer op alle andere platformen werkt.

[ Voor 4% gewijzigd door ocf81 op 17-11-2019 18:33 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

ocf81 schreef op zondag 17 november 2019 @ 18:33:
Weet iemand waarom mijn USG default alle subnetten van mijn VLANs routeert? Dat is een beetje de omgekeerde wereld van hoe het zo ongeveer op alle andere platformen werkt.
Omdat er 'per-default' geen enkele RULE in de firewall staat welke dat voorkomt. De standaard rules welke er onder LAN-IN staan zijn er puur om inter-VLAN communicatie mogelijk te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Je kan dit uitzetten: https://help.ubnt.com/hc/...Disable-InterVLAN-Routing

Eigenlijk is het logischer op deze manier daar een VLAN enkel maar een Layer 2 onderscheiding maakt.
IP routering is een laag hoger;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeHoX
  • Laatst online: 09-09 07:31

NeHoX

Gamer + PV

Iemand ervaring met de Cloudkey V3 (PoE aangesloten) welke bij afkoppelen/stroomloos maken alle opgebouwde statistieken en logs verliest? Dus met name gebruik per AP en roaming logs?

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Dus ik ben niet de enige die daar zo over dacht in het begin! NICE! :)
BlackShadow schreef op zondag 17 november 2019 @ 16:44:
Ik gebruik de Quad9 Filtered als upstream DNS servers.
En conditional forwarding (lokaal domein) naar de USG.

Hoe heb jij het geconfigureerd?
Op dit moment :
- Unbound geactiveerd op deze manier : https://docs.pi-hole.net/guides/unbound/
- Pi-Hole die dus die Unbound Server als Upstream Server gebruikt.
- Normaal Static IP waarop het geheel benaderbaar is geconfigureerd.
Deze is onderdeel van het standaard 192.168.1.x/24 subnet wat ik als "Management VLAN" zie en gebruik :)
- Nog een aantal Tagged VLAN Interfaces in RaspBian geconfigureerd voor de overige VLAN's en deze uiteraard ook aan de Pi-Hole config toegevoegd als interfaces waarop FTLDNS actief moet zijn! :Y)
- En natuurlijk alles in de UniFi Controller goed geconfigureerd door het IP van Pi-Hole in elk VLAN goed te configureren in de settings van elk bijbehorend VLAN waarin de USG DHCP Server actief is.
Vergeet niet het IP in alle 4 hokjes in te vullen! ;)

Werkt alweer bijna een jaar zonder enig probleem! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexwel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 31-07 19:01
NeHoX schreef op zondag 17 november 2019 @ 21:32:
Iemand ervaring met de Cloudkey V3 (PoE aangesloten) welke bij afkoppelen/stroomloos maken alle opgebouwde statistieken en logs verliest? Dus met name gebruik per AP en roaming logs?
V3? Ik neem aan dat je de Gen2 bedoeld?

Is het de normale of de plus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeHoX
  • Laatst online: 09-09 07:31

NeHoX

Gamer + PV

alexwel schreef op zondag 17 november 2019 @ 23:06:
[...]

V3? Ik neem aan dat je de Gen2 bedoeld?

Is het de normale of de plus?
Deze: https://www.ui.com/unifi/unifi-cloud-key/

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:29

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik denk dat ik binnenkort ook de stap ga maken naar Ubiquity, als vervanging van mijn huidige setup met twee Archer C7’s (Ziggo, bedankt! :))

Eerste idee was lekker makkelijk een Mesh setup kopen, en deze bedraad aansluiten. Maar ik raak hoe langer hoe meer gecharmeerd van het Ubuquity spul. Helemaal ideaal is het niet (zou graag AP’s met meer Lan poorten hebben, en een Router met meer poorten), maar daar komen we wel uit.

Dacht nog wat stroom te besparen door over te stappen op POE, maar als ik de verbruikscijfers zo zie, ben ik beter af met de Netgear 5 port switches die ik nu heb, en volgens specs maar 3,5 watt verbruiken, ipv de 12 watt voor De Ubiquiti switches.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
MikeyMan schreef op maandag 18 november 2019 @ 09:09:
zou graag AP’s met meer Lan poorten hebben
De In-Wall modellen al bekeken? De In-Wall HD heeft zelfs 4 aansluitingen aan de onderkant om weer apparatuur op aan te sluiten. Of zoals @nero355 doet. Een In-Wall met PoE passthrough naar een USW-8, die via PoE gevoed kan worden.
en een Router met meer poorten
Waarom moet je een router met meer poorten hebben? Het is een router, geen switch :p Voor een router is om die reden even dom gezegd twee poorten voldoende, één voor WAN en één voor LAN. "Splitsen" naar meerdere poorten heb je dan weer een switch voor.
Overigens begrijp ik je punt wel degelijk, want ook hier hangen de USG en USW 8-150W naast elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:29

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RobertMe schreef op maandag 18 november 2019 @ 09:16:
[...]

De In-Wall modellen al bekeken? De In-Wall HD heeft zelfs 4 aansluitingen aan de onderkant om weer apparatuur op aan te sluiten. Of zoals @nero355 doet. Een In-Wall met PoE passthrough naar een USW-8, die via PoE gevoed kan worden.
Yup, wel bekeken, maar die gaan wat rottig samen met de Niko Combi’s die ik in het hele huis heb zitten. Lullige is dat ze zo te zien niet makkelijk on-wall te monteren zijn :)
Extra switch kan inderdaad, maar dan gaat het stroomverbruik m.i. Weer tellen.
Zie nu dat de Archer C7 met 5 watt zelfs nog minder verbruikt dan de Ubuquiti Switch :X
[...]

Waarom moet je een router met meer poorten hebben? Het is een router, geen switch :p Voor een router is om die reden even dom gezegd twee poorten voldoende, één voor WAN en één voor LAN. "Splitsen" naar meerdere poorten heb je dan weer een switch voor.
Overigens begrijp ik je punt wel degelijk, want ook hier hangen de USG en USW 8-150W naast elkaar.
Nouja, vooral omdat het opgeruimder is. In de meterkast heb ik nu een modem, router en switch staan. Met drie adapters. Mocht hier een adapter weg kunnen, lijkt me dat prettig.
Enerzijds vanwege het mindere verlies door de adapters, anderzijds omdat je zodoende altijd twee apparaatjes naast elkaar moet hebben :)

De Rack variant is een beetje overkill hier. En ik heb geen rack :)

Zal er eens een tekening van maken, maar momenteel heb ik:
- Modem (12w) - Router 1 (5w) - 5p switch (3,5w) - Router 2 (als AP, 5w) - 5p Switch (3,5w)

Modem blijft staan, maar de twee routers en twee switches verbruiken volgens specs nauwelijks meer dan 1 enkele Ubiquiti switch. :X

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 18-11-2019 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:39

mvds

Totally awesome!

Zie dit ook terug in de controller waar de "wifi experience" soms terugzakt naar 0%.
Dat heb ik sinds enige tijd bij een Samsung TV, het enige apparaat in mijn netwerk wat problemen heeft. Gaat bij Netflix ook regelmatig ineens bufferen. De TV staat op een meter of 3 van mijn AP af en er is line-of-sight. TV geeft ook volle bak Wifi aan. Als je in de controller kijkt zegt ie inderdaad een slechte wifi experience en geeft als tip om een USG te gebruiken zodat je QoS hebt. Ik zou bijna denken dat de controller zelf deze problemen veroorzaakt zodat ze de verkopen van de USG kunnen boosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
mvds schreef op maandag 18 november 2019 @ 11:56:
[...]

Dat heb ik sinds enige tijd bij een Samsung TV, het enige apparaat in mijn netwerk wat problemen heeft. Gaat bij Netflix ook regelmatig ineens bufferen. De TV staat op een meter of 3 van mijn AP af en er is line-of-sight. TV geeft ook volle bak Wifi aan. Als je in de controller kijkt zegt ie inderdaad een slechte wifi experience en geeft als tip om een USG te gebruiken zodat je QoS hebt. Ik zou bijna denken dat de controller zelf deze problemen veroorzaakt zodat ze de verkopen van de USG kunnen boosten.
Die melding heb ik wel eens gezien echter... ik heb al een USG dus een hele vreemde melding 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TPA
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-08 15:31

TPA

ESET official partner

ESET software nodig? Let me know 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:39

mvds

Totally awesome!

Cartman! schreef op maandag 18 november 2019 @ 11:57:
[...]

Die melding heb ik wel eens gezien echter... ik heb al een USG dus een hele vreemde melding 8)7
:o

Dat is ook handig ja, maar wat betreft QoS kan ik mij wel wat voorstellen aangezien de Ziggo modems dat niet (meer) hebben. Maar ik vind het wel vreemd dat het nooit een probleem is geweest maar nu dus wel, nu ik de controller 24/7 heb draaien (op een Cloud Key). Misschien dat er ergens toch iets niet lekker zit in de firmware van de AP's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-09 17:15
Zo, toch maar de UDM bij de Ubiquiti store besteld. Had verwacht/gehoopt dat hij bij NL retailers wellicht wat goedkoper zou zijn, maar voorlopig komen ze niet in de buurt van de 318 die je er nu bij Ubiquiti zelf voor betaald.

Erg benieuwd, links en recht wel wat gemopper over het apparaat, maar toch ook een samenvoeging van een paar mooie features en biedt een aantal features waar ik 'los' al voor naar andere apparaten (extra switch en USG) aan het kijken was (IDS/IPS met hoge throughput, en een paar extra poorten). Mooi meegenomen dat ik m'n CK Gen1 dan kan dumpen, daar hoor ik toch ook wat minder fijne verhalen over (smeltende SD-kaarten, en het is al niet zo koud in m'n meterkast :X ), het AP boeit me niet echt, dekking is al prima op de BG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Ik wou vandaag een UDM op kantoor aansluiten maar dat werkt helaas niet met tweakfiber. ;(
Volgens mij moet ik dan toch met een json file aan de gang om het daar werkend te krijgen dat is een tweakfiber KPN gebied.

De helpdesk had het er over dat het vlan 34 zou zijn maar dat accepteert ie ook niet.

Iemand misschien nog een oplossing of is het gewoon afwachten tot de UDM wat meer connectie opties in de GUI krijgt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:46

Quad

Doof

@Slux Internet only? Dan heb je geen VLAN tagging nodig, en is het enkel DHCP op de WAN poort.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Quad schreef op maandag 18 november 2019 @ 19:04:
@Slux Internet only? Dan heb je geen VLAN tagging nodig, en is het enkel DHCP op de WAN poort.
Klopt internet only enkel DHCP werkt niet, ook als ik rechtstreeks een laptop aansluit krijg ik geen internet.

Zodra ik de aanwezige zyxel aansluit werkt het wel direct, ik ben alleen die inlog gegevens kwijt om de instellingen te controleren.

Tweak helpdesk zegt weer VLAN 34 :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mvds schreef op maandag 18 november 2019 @ 11:56:
Dat komt waarschijnlijk omdat de TV een of andere crappy "Voldoet nog maar net!" SoC erin heeft zitten, zoals bij de meeste merken... :X :F

Echter krijg je bij Samsung en Sony onder andere dit soort extra gratis bonus "features" :
- https://discourse.pi-hole...ke-with-a-samsung-tv/3165 (Samsung TV veroorzaakt 80% van het geblokkeerde DNS verkeer in Pi-Hole _O- :+ )
- https://news.ycombinator.com/item?id=17464267 (Ik ken een erger voorbeeld, maar dit was het eerste wat ik zo effe snel kon vinden voor Sony modellen...)

Daar krijgt zo'n SoC het ook best wel druk van! :+

Anyways...

Geen optie om toch maar gewoon een kabel naar de TV toe te trekken :?
Slux schreef op maandag 18 november 2019 @ 19:28:
Klopt internet only enkel DHCP werkt niet, ook als ik rechtstreeks een laptop aansluit krijg ik geen internet.

Zodra ik de aanwezige zyxel aansluit werkt het wel direct, ik ben alleen die inlog gegevens kwijt om de instellingen te controleren.

Tweak helpdesk zegt weer VLAN 34 :?
Doe eens netjes een DHCP Release aan de WAN kant als je de login details weer hebt gevonden en probeer het dan nog een keer! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:11
Soms snap ik niks van Ubiquiti.

Ik heb 1 AP AC Lite, en ik zit gewoon op het wifi netwerk van dat ding. Als ik de controller open op mijn laptop geeft Ubiquiti aan:

Your Setup Needs Attention

Accesspoints: 0/1

Als ik doorklik is het AP disconnected.

Ik heb de controller een tijd geleden ingesteld via de controller op mijn laptop. Hoe kan dat ding nou disconnected zijn, maar (het netwerk) wel functioneren? En belangrijker, hoe krijg ik hem er weer op. UIt en aanzetten doet niets.

Ik heb een tweede AP gekocht en ik heb de laatste tijd wat vage dingen op mijn laptop (zoals niet bereikbaar zijn van andere netwerkapparaten ondanks dat het Wifi gewoon werkt). Vermoedelijk komen die vage dingen door deze status?

[ Voor 6% gewijzigd door Stefke op 19-11-2019 09:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
stefijn schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 09:24:
Soms snap ik niks van Ubiquiti.

Ik heb 1 AP AC Lite, en ik zit gewoon op het wifi netwerk van dat ding. Als ik de controller open op mijn laptop geeft Ubiquiti aan:

Your Setup Needs Attention

Accesspoints: 0/1

Als ik doorklik is het AP disconnected.

Ik heb de controller een tijd geleden ingesteld via de controller op mijn laptop. Hoe kan dat ding nou disconnected zijn, maar (het netwerk) wel functioneren?

Ik heb een tweede AP gekocht en ik heb de laatste tijd wat vage dingen op mijn laptop (zoals niet bereikbaar zijn van andere netwerkapparaten ondanks dat het Wifi gewoon werkt). Vermoedelijk komen die vage dingen door deze status?
Staat de laptop continu aan etc? Want als dat niet zo is, en je start mogelijk zelfs de controller alleen als je die wilt gebruiken dan zal inderdaad de hardware op offline staan omdat deze zich nog niet heeft "ingecheckt". Immers kan het AP niet communiceren met de controller als de controller helemaal niet draait.

Daarnaast, als de laptop "gewoon" gebruikt wordt zou het mij niks verbazen als deze nog via DHCP een IP krijgt? En het IP adres kan dab dus ook wel eens wijzigen en ook dat kan natuurlijk allemaal issues opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:11
Nee, ik gebruik de controller nooit. Ik heb maar 1 AP al enkele jaren en dat draait.

Keek er nu toevallig eens in (omdat ik dus een tweede AP besteld heb die ergens deze week komt) en omdat ik wat netwerkprobleempjes ervaar af en toe.

Maar wat moet ik nu dan doen? Controller een dag laten draaien? Laptop staat idd op DHCP in mijn router (KPN modem)

[ Voor 7% gewijzigd door Stefke op 19-11-2019 09:34 ]

Pagina: 1 ... 70 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen, voor aankoopadvies dient een nieuw topic aangemaakt te worden. Daarnaast is er voor IPTV een los topic: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie.

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.