Let op met het quoten van materiaal dat Beta/Early access is. Je hebt namelijk beloofd dat niet te doen...xbeam schreef op zondag 10 november 2019 @ 11:23:
UAP/USW Firmware 4.0.69.10871
HW] Default disable crash and critical event reporting.*
[HW] Improve accuracy of memory use calculations.
*Will be able to opt-in in a future controller release.
https://community.ui.com/...b4-482b-968f-27633f3daf91
Je hebt gelijk het ging eigenlijk alleen om het verwijderen van de crash and critical event reporting uit de firmware en de komst van een opt-in daarvoor.slooffmaster schreef op zondag 10 november 2019 @ 11:56:
[...]
Let op met het quoten van materiaal dat Beta/Early access is. Je hebt namelijk beloofd dat niet te doen...
Maar nu komt hier best wel veel beta/pre release voorbij het nu staat het beta/early acces forum niet echt onder NDA zoals andere delen van het forum waar je ook echt voor getekend hebt.
Vandaar
En zag na het posten dat het all een paar keer eerder was post. Maar als jij mede NDA’r denkt dat beter is de post of link weg te halen dan doe ik dat.
[ Voor 11% gewijzigd door xbeam op 10-11-2019 12:38 ]
Lesdictische is mijn hash#
De enige echte oplossing voor dit soort (niet alleen Ubiquity) problemen is het gebruik van open broncode programmatuur.geenwindows schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 20:33:
verplicht inloggen is toch echt een 'no-no' voor mij, hopelijk hoeft dit niet met de UDM Pro, anders ga ik toch naar wat anders kijken. (iets zonder "Verplicht" Cloud gebeuren.)
Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)
- RobertMe
- Registratie: Maart 2009
- Laatst online: 09:37
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall
- Ubiquiti EdgeRouter Infinity
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall Pro
- Ubiquiti EdgePoint Router
- Amplifi High Density WiFi Router
- Netwerk switches
- Amplifi High Density WiFi System (2 mesh points)
- Modems en routers
- Accesspoints
Daarvan kwam ik laatst ook nog iets tegen. Ubiquiti zou, zoals zo vele bedrijven, met een concurrent verwikkeld zijn in rechtzaken omtrent code die in de basis onder GPL wordt verstrekt. Daarbij werd door de schrijver (als ik het mij goed herinner een advocatenkantoor dat vaker rechtzaken omtrent GPL doet) ook even vermeld dat zij herhaaldelijk bij Ubiquiti de broncode hebben opgevraagd maar Ubiquiti daar geen response op gaf.Videopac schreef op zondag 10 november 2019 @ 12:59:
[...]
De enige echte oplossing voor dit soort (niet alleen Ubiquity) problemen is het gebruik van open broncode programmatuur.
En om concreter op je statement te reageren. Zijn er vergelijkbare systemen aan het UniFi ecosysteem die open source zijn? Op gateway/firewall gebied kun je zelf genoeg in elkaar zetten (met pfSense, OPNSense, ...). Maar switches en APs, inclusief centraal beheer? OpenWRT vind ik niet echt een alternatief, enerzijds omdat je "merk" hardware koopt en je maar moet hopen dat alles werkt met OpenWRT, en support van de fabrikant kun je ook vergeten, en anderzijds omdat OpenWRT geen centraal beheer etc heeft.
En hoewel ik an zich wel voorstander van OSS ben is het op dit punt bij mijn weten niet echt een oplossing. Omdat netwerkapparatuur voornamelijk om hardware gaat en alles flink geïntegreerd is. Dus een alternatieve firmware/software is dan al veel eerder een 'knutsel oplossing' en niet iets wat je bv in een bedrijf gaat inzetten. Laat staan dat er bij mijn weten dus geen oplossingen zijn met centraal beheer etc.
https://cumulusnetworks.com Komt een heel eind denk ikRobertMe schreef op zondag 10 november 2019 @ 13:09:
[...]
Daarvan kwam ik laatst ook nog iets tegen. Ubiquiti zou, zoals zo vele bedrijven, met een concurrent verwikkeld zijn in rechtzaken omtrent code die in de basis onder GPL wordt verstrekt. Daarbij werd door de schrijver (als ik het mij goed herinner een advocatenkantoor dat vaker rechtzaken omtrent GPL doet) ook even vermeld dat zij herhaaldelijk bij Ubiquiti de broncode hebben opgevraagd maar Ubiquiti daar geen response op gaf.
En om concreter op je statement te reageren. Zijn er vergelijkbare systemen aan het UniFi ecosysteem die open source zijn? Op gateway/firewall gebied kun je zelf genoeg in elkaar zetten (met pfSense, OPNSense, ...). Maar switches en APs, inclusief centraal beheer? OpenWRT vind ik niet echt een alternatief, enerzijds omdat je "merk" hardware koopt en je maar moet hopen dat alles werkt met OpenWRT, en support van de fabrikant kun je ook vergeten, en anderzijds omdat OpenWRT geen centraal beheer etc heeft.
En hoewel ik an zich wel voorstander van OSS ben is het op dit punt bij mijn weten niet echt een oplossing. Omdat netwerkapparatuur voornamelijk om hardware gaat en alles flink geïntegreerd is. Dus een alternatieve firmware/software is dan al veel eerder een 'knutsel oplossing' en niet iets wat je bv in een bedrijf gaat inzetten. Laat staan dat er bij mijn weten dus geen oplossingen zijn met centraal beheer etc.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Weet iemand ook toevallig of de UDM Pro ook bonding/LACP op de SFP+ poorten kan toepassen? Verder kan ik niet zo veel terugvinden over de routing performance. Kan ik tegelijkertijd met 10GbE mijn LAN routeren en ook 1 GbE WAN met IPS en DPI doen?
[ Voor 46% gewijzigd door ocf81 op 10-11-2019 17:04 ]
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Mensen die deel zijn van het Alpha test team mogen dat overigens formeel niet buiten die groep laten weten...😉 Wat mij betreft mag je de post laten staan, daar ga ik uiteraard niet over en voel me ook niet genoodzaakt dat te moeten melden bij UI.😄 Dit moet je uiteraard zelf beslissen.xbeam schreef op zondag 10 november 2019 @ 12:31:
[...]
Je hebt gelijk het ging eigenlijk alleen om het verwijderen van de crash and critical event reporting uit de firmware en de komst van een opt-in daarvoor.
Maar nu komt hier best wel veel beta/pre release voorbij het nu staat het beta/early acces forum niet echt onder NDA zoals andere delen van het forum waar je ook echt voor getekend hebt.
Vandaar
En zag na het posten dat het all een paar keer eerder was post. Maar als jij mede NDA’r denkt dat beter is de post of link weg te halen dan doe ik dat.
Dat maakt echt niet uit, het gaat hier echt specifiek over de opt-in ipv opt-out, maakt klanten/tweakers alleen maar blijslooffmaster schreef op zondag 10 november 2019 @ 17:25:
[...]
Mensen die deel zijn van het Alpha test team mogen dat overigens formeel niet buiten die groep laten weten...😉 Wat mij betreft mag je de post laten staan, daar ga ik uiteraard niet over en voel me ook niet genoodzaakt dat te moeten melden bij UI.😄 Dit moet je uiteraard zelf beslissen.
PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields
yes, was auto optimizerally schreef op zondag 10 november 2019 @ 08:23:
[...]
Dat is ook mijn eerste gedachte. Kijk even of "auto optimize network" aan staat.
Hoe is het AP aangesloten? Met een Unifi PoE Switch? De (meegeleverde) PoE injector? Of een andere PoE switch?
[ Voor 7% gewijzigd door haakjesluiten op 11-11-2019 10:27 ]
De UDM loopt goed tot nu toe, snelheid is dik in orde. Ook via een gekoppelde nanoHD op de laatste firmware.
Data collectie voor Insights in Unifi lijkt nog niet goed te gaan, tenzij ik moet geloven dat een Apple Watch op 5 minuten 56GB aan data gedownload heeft...
Data collectie voor Insights in Unifi lijkt nog niet goed te gaan, tenzij ik moet geloven dat een Apple Watch op 5 minuten 56GB aan data gedownload heeft...

Is er al enig zicht op de UDM bij NL retailers (of Amazon.de), zie hem nog nergens verschijnen, ook niet als 'binnenkort leverbaar' oid. Wilde CoolBlue al even een mailtje sturen, zeker gezien het feit dat hij wél voorradig is op de EU store van Ubiquiti zelf, dus hij is/wordt al geproduceerd.
Wij krijgen er als het goed is binnen op 14-11-2019The_Admin schreef op maandag 11 november 2019 @ 14:51:
Is er al enig zicht op de UDM bij NL retailers (of Amazon.de), zie hem nog nergens verschijnen, ook niet als 'binnenkort leverbaar' oid. Wilde CoolBlue al even een mailtje sturen, zeker gezien het feit dat hij wél voorradig is op de EU store van Ubiquiti zelf, dus hij is/wordt al geproduceerd.
Dus ze zijn wel al leverbaar. Gaat dan dus om de normale UDM dus niet de Pro
ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?
ik zie nu dat de ubiquiti controller software in de app ook buiten mijn huis bereikbaar is. Loopt dit via ubiquiti? Want mijn controller draait op mijn NAS en ik heb kwa portforwarding etc niets aanstaan...
Dat moet je tijdens installatie wel gekoppeld hebben met een UBNT account.Crazyanz schreef op maandag 11 november 2019 @ 15:35:
ik zie nu dat de ubiquiti controller software in de app ook buiten mijn huis bereikbaar is. Loopt dit via ubiquiti? Want mijn controller draait op mijn NAS en ik heb kwa portforwarding etc niets aanstaan...

[ Voor 9% gewijzigd door Gunner op 11-11-2019 15:39 ]
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
klopt maar ik was mij niet bewust van deze functionaliteit. Opzich geen probleem maar ik wil wel even begrijpen hoe deze datastroom loopt, waar mijn data staat en of mijn netwerk niet openstaatGunner schreef op maandag 11 november 2019 @ 15:37:
[...]
Dat moet je tijdens installatie wel gekoppeld hebben met een UBNT account.
Jij hebt hem al binnen? Die van mij staat vandaag op mij te wachten, alleen ben ik pas donderdagavond weer thuis.FrenzyFreak schreef op Monday 11 November 2019 @ 10:55:
De UDM loopt goed tot nu toe, snelheid is dik in orde. Ook via een gekoppelde nanoHD op de laatste firmware.
En 2FA inschakelen.Crazyanz schreef op maandag 11 november 2019 @ 15:39:
[...]
klopt maar ik was mij niet bewust van deze functionaliteit. Opzich geen probleem maar ik wil wel even begrijpen hoe deze datastroom loopt, waar mijn data staat en of mijn netwerk niet openstaat
@JackSparrow Hij kwam vrijdag al binnen
Wauw...ik heb hem donderdag besteld ofzo, dus ik vind maandag nog steeds wel erg snel ;-) Maar goed....kan er pas donderdag mee aan de slag. Iemand nog een USG kopen btw?FrenzyFreak schreef op Monday 11 November 2019 @ 15:56:
[...]
En 2FA inschakelen.
@JackSparrow Hij kwam vrijdag al binnen
@Kavaa heb jij toevallig ook een update over ETA van die nieuwe kleine switch? Ben ff de naam kwijt, dat ding dat rond de 30 usd zat in beta.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
ik verwacht niet eerder Q1 2020 .. trialrun is geweest en dan duurt het meestal nog 3 tot 4 maand tot release ..The Eagle schreef op maandag 11 november 2019 @ 16:04:
@Kavaa heb jij toevallig ook een update over ETA van die nieuwe kleine switch? Ben ff de naam kwijt, dat ding dat rond de 30 usd zat in beta.
There are no secrets, only information you do not yet have
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Die is ook nog niet uit in de store van Ubiquiti zelf. En daar zal die waarschijnlijk eerst verschijnen.The Eagle schreef op maandag 11 november 2019 @ 16:04:
Overigens is die intussen volgens mij ook uit de store verdwenen? Zag hem dit weekend zo snel niet meer staan, waar andere EA artikelen wel nog erin stonden met een out of stock.
Nog geen ETA idd, je bedoeld de 5 Ports UniFi Switch zonder PoE (Y)The Eagle schreef op maandag 11 november 2019 @ 16:04:
ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?
Check, we gaan het zien dan. Duurt lang 
(Maar heb geen haast. Al was het wel een mooi sinterklaas cadeau geweest).
(Maar heb geen haast. Al was het wel een mooi sinterklaas cadeau geweest).
Kan hij wel via PoE gevoed worden? Of ook dat niet?Kavaa schreef op maandag 11 november 2019 @ 16:43:
[...]
Nog geen ETA idd, je bedoeld de 5 Ports UniFi Switch zonder PoE (Y)
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
USW-MINIThe Eagle schreef op maandag 11 november 2019 @ 16:04:
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Bij mij weten is die alleen te voeden via USB-C. Dat is an zich wel een "nadeel" zo'n kleine switch kunnen voeden via PoE zou het echt heel makkelijk maken om hem ergens weg te stoppen zonder extra kabels voor stroom. Denk aan een TV meubel wat al vol kabels ligt, net die ene kabel minder is dan al een voordeeltje. Of juist voor op het bureau waar je zo weinig mogelijk poespas erbij wilt.RobbieB schreef op maandag 11 november 2019 @ 17:54:
[...]
Kan hij wel via PoE gevoed worden? Of ook dat niet?
Ik heb mijne UDM via hun eigen EU store besteld https://eu.store.ui.com/products/unifi-dream-machine vrijdag.The_Admin schreef op maandag 11 november 2019 @ 14:51:
Vandaag verzendbericht van UPS gekregen, zou woensdag geleverd worden.
Bij sommige shops heb ik verwachtte datum 14/11 gezien, maar ook hogere prijs dan bij Ubiquiti zelf.
vb.: https://www.wimoodshop.nl...i-UniFi-Dream-Machine-UDM
Ik heb 318 euro incl. BTW betaald voor levering in België. Tijdelijk gratis levering bij +120 euro.
318 lijkt veel, maar als je alleen al een USG, Cloud key Gen1 en het goedkoopste AP neemt, zit je al op 261 euro.
Grootste pluspunt van de UDM is de hogere verwerking als je IDS aanzet, 850Mbit versus 85Mbit voor de USG.
Elektricieitsverbruik zal ook iets minder zijn dan alles appart.
[ Voor 20% gewijzigd door abusimbal op 11-11-2019 20:40 ]
Dat kan natuurlijk al met de US-8RobertMe schreef op maandag 11 november 2019 @ 18:31:
[...]
Bij mij weten is die alleen te voeden via USB-C. Dat is an zich wel een "nadeel" zo'n kleine switch kunnen voeden via PoE zou het echt heel makkelijk maken om hem ergens weg te stoppen zonder extra kabels voor stroom. Denk aan een TV meubel wat al vol kabels ligt, net die ene kabel minder is dan al een voordeeltje. Of juist voor op het bureau waar je zo weinig mogelijk poespas erbij wilt.
Wordt te duur om er dan weer PoE in te maken dus, dan maar normaal voeden.
En of dat nu met USB-C of 12v is dat is dan bijzaak.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Uiteraard kan de US-8 dat al, maar die kost ook iets van 3x zoveelKavaa schreef op maandag 11 november 2019 @ 19:54:
[...]
Dat kan natuurlijk al met de US-8![]()
Wordt te duur om er dan weer PoE in te maken dus, dan maar normaal voeden.
En of dat nu met USB-C of 12v is dat is dan bijzaak.

CorrectRobertMe schreef op maandag 11 november 2019 @ 20:19:
[...]
Uiteraard kan de US-8 dat al, maar die kost ook iets van 3x zoveelMaar dat zal uiteraard (gedeeltelijk) door het hele PoE verhaal komen.

Nevermind; vraag was al beantwoord.
[ Voor 83% gewijzigd door slooffmaster op 11-11-2019 20:48 ]
Is het de 3P of Pro USG?JackSparrow schreef op maandag 11 november 2019 @ 15:57:
[...]
Wauw...ik heb hem donderdag besteld ofzo, dus ik vind maandag nog steeds wel erg snel ;-) Maar goed....kan er pas donderdag mee aan de slag. Iemand nog een USG kopen btw?
Mocht je willen migreren van een Cloudkey Controller 1 naar een UDM, dan gaat dat nu (nog?) niet met site migration. Dan moet je dat nog via deze manier doen: https://help.ubnt.com/hc/...-Gen-1-to-Cloud-Key-Gen-2
tl;dr backup maken in oude key en dan restoren op de UDM. Let wel; zoals gewoonlijk provisioned een nieuw Unifi product zoals de UDM in de 192.168.1.0/24 range, dus zorg er eerst voor dat je eigen interne reeks (of iig waar de controller is op een andere range zit) om hoofdpijn te voorkomen.
tl;dr backup maken in oude key en dan restoren op de UDM. Let wel; zoals gewoonlijk provisioned een nieuw Unifi product zoals de UDM in de 192.168.1.0/24 range, dus zorg er eerst voor dat je eigen interne reeks (of iig waar de controller is op een andere range zit) om hoofdpijn te voorkomen.
Oeww..en kan migreren van een 'gewone' Controller (die draait op Linux/Windows) wel? Of werkt dat ook niet?ghstly schreef op Tuesday 12 November 2019 @ 07:39:
Mocht je willen migreren van een Cloudkey Controller 1 naar een UDM, dan gaat dat nu (nog?) niet met site migration. Dan moet je dat nog via deze manier doen: https://help.ubnt.com/hc/...-Gen-1-to-Cloud-Key-Gen-2
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Als ik het goed begrijp kun je niet de "migrate site" optie gebruiken maar moet je handmatig een backup maken en in de UDM tijdens de initiële setup aangeven dat je een backup wilt terug zetten. Lijkt mij dus geen groot punt "om omheen te werken". Volgens mij is het zelfs zo dat je ook bij "migrate site" zelf de backup moet maken en restoren. Enige wat migrate site extra doet is op de hardware een set-inform uitvoeren naar de nieuwe controller locatie, maar als je nooit handmatig een set-inform hebt gedaan zal ook dat nu niet nodig zijn, zolang de unifi domeinnaam maar resolved naar het IP adres van de controller.JackSparrow schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 10:12:
[...]
Oeww..en kan migreren van een 'gewone' Controller (die draait op Linux/Windows) wel? Of werkt dat ook niet?
Ja, het is inderdaad niet heel bijzonder...maar moet zeggen dat de 'migrate site' optie wel lekker werkt (heb het een keer kunnen gebruiken bij het migreren bij het overzetten van de site vanaf een controller die draaide op een Raspberry Pi naar en controller in een docker container op Ubuntu.RobertMe schreef op Tuesday 12 November 2019 @ 10:43:
[...]
Als ik het goed begrijp kun je niet de "migrate site" optie gebruiken maar moet je handmatig een backup maken en in de UDM tijdens de initiële setup aangeven dat je een backup wilt terug zetten. Lijkt mij dus geen groot punt "om omheen te werken". Volgens mij is het zelfs zo dat je ook bij "migrate site" zelf de backup moet maken en restoren. Enige wat migrate site extra doet is op de hardware een set-inform uitvoeren naar de nieuwe controller locatie, maar als je nooit handmatig een set-inform hebt gedaan zal ook dat nu niet nodig zijn, zolang de unifi domeinnaam maar resolved naar het IP adres van de controller.
Ach, ik zie het wel even...en anders ff alles opnieuw connecten...
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Opnieuw connecten via een factory reset is volgens mij is dus niet nodig. Hoogstens dat je zelf even moet SSHen en een set-inform moet doen. Doordat je de backup over zet blijft de "key" van de controller gelijk waardoor de nieuwe controller wel "vertrouwd" is en je dus geen factory reset hoeft te doen.JackSparrow schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 10:50:
[...]
Ja, het is inderdaad niet heel bijzonder...maar moet zeggen dat de 'migrate site' optie wel lekker werkt (heb het een keer kunnen gebruiken bij het migreren bij het overzetten van de site vanaf een controller die draaide op een Raspberry Pi naar en controller in een docker container op Ubuntu.
Ach, ik zie het wel even...en anders ff alles opnieuw connecten...
Ja...zo heb ik het al eens eerder gedaan. Al ging dat niet met alle devices goed, maar op zich is dat ook niet heel erg....zo ingewikkelde setup heb ik niet ;-)RobertMe schreef op Tuesday 12 November 2019 @ 10:54:
[...]
Opnieuw connecten via een factory reset is volgens mij is dus niet nodig. Hoogstens dat je zelf even moet SSHen en een set-inform moet doen. Doordat je de backup over zet blijft de "key" van de controller gelijk waardoor de nieuwe controller wel "vertrouwd" is en je dus geen factory reset hoeft te doen.
Maar inderdaad precies dat. Het zou handiger kunnen vanuit Ubiquiti, maar schijnbaar zijn ze niet zo ver. Daarnaast nu na een paar uren te hebben gedraaid met de UDM is het wel prettig dat ik nog gewoon 950mbps throughput heb met threat management aan.
Dat is ook een van de redenen dat ik op die UDM zat te wachten. Ik wil gewoon Threat Management aan hebben staan....en 500/500 halen ;-)ghstly schreef op Tuesday 12 November 2019 @ 11:02:
Maar inderdaad precies dat. Het zou handiger kunnen vanuit Ubiquiti, maar schijnbaar zijn ze niet zo ver. Daarnaast nu na een paar uren te hebben gedraaid met de UDM is het wel prettig dat ik nog gewoon 950mbps throughput heb met threat management aan.
https://community.ui.com/...84-46bd-bfb5-9a9815c981b2RobertMe schreef op maandag 11 november 2019 @ 18:31:
[...]
Bij mij weten is die alleen te voeden via USB-C. Dat is an zich wel een "nadeel" zo'n kleine switch kunnen voeden via PoE zou het echt heel makkelijk maken om hem ergens weg te stoppen zonder extra kabels voor stroom. Denk aan een TV meubel wat al vol kabels ligt, net die ene kabel minder is dan al een voordeeltje. Of juist voor op het bureau waar je zo weinig mogelijk poespas erbij wilt.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Dat is uiteraard een oplossing. Maar tegen kabelzooi is een PoE splitter natuurlijk geen oplossing, en geeft het zelfs het tegenovergestelde resultaat
Ik hou er zelf ook niet zo van. Enige andere optie is een USW-Flex maar dan zit je in een hele andere prijsklasse.RobertMe schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 11:58:
[...]
Dat is uiteraard een oplossing. Maar tegen kabelzooi is een PoE splitter natuurlijk geen oplossing, en geeft het zelfs het tegenovergestelde resultaatVooral als ik die foto zie en de USB en ethernet poorten ook nog eens niet aan dezelfde kant zitten.
Kun je s.v.p. dat bericht even quoten i.p.v. de link te plaatsen? Mensen zonder account aldaar kunnen niets zien wat het volgen van de discussie alhier niet echt ten goede komt
www.google.nl
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Is niks spannends. Iemand die een PoE splitter ("voor RPi 4" dus vermoed voor USB-C) aan de switch heeft gehangen. Verbruik is dan 1,5W volgens z'n PoE switch dus ook nog eens lekker zuinig.MisteRMeesteR schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 12:39:
[...]
Kun je s.v.p. dat bericht even quoten i.p.v. de link te plaatsen? Mensen zonder account aldaar kunnen niets zien wat het volgen van de discussie alhier niet echt ten goede komt
Dat is mijn punt ook niet
Ah, ik doe hier hetzelfde met mijn STB, Die heeft er geen nadeel van dat zo'n PoE splitter maar 4 aders voor dat over heeft en dus met max. 100Mbit verbinding kan maken (Ethernet poort op de STB is ook 100Mbit).Iemand die een PoE splitter ("voor RPi 4" dus vermoed voor USB-C) aan de switch heeft gehangen. Verbruik is dan 1,5W volgens z'n PoE switch dus ook nog eens lekker zuinig.
Ik kan mij voorstellen dat je een switch wel degelijk middels Gigabit uplink wilt verbinden.
www.google.nl
Ik zag op aliexpress ook Gb varianten langs komen. Maar chinezen altijd maar de vraag of je dat ook krijgt.MisteRMeesteR schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 12:48:
[...]
Dat is mijn punt ook niet
[...]
Ah, ik doe hier hetzelfde met mijn STB, Die heeft er geen nadeel van dat zo'n PoE splitter maar 4 aders voor dat over heeft en dus met max. 100Mbit verbinding kan maken (Ethernet poort op de STB is ook 100Mbit).
Ik kan mij voorstellen dat je een switch wel degelijk middels Gigabit uplink wilt verbinden.
Net even vlug de Dream Machine ingestoken en ingesteld via de app en zag daar een zwarte Dream Machine met een schermpje
Had deze nog niet eerder zien voorbij komen, is daar al iets meer van geweten?

[ Voor 16% gewijzigd door SmokingCrop op 12-11-2019 14:38 ]
Dat moet vast een over-enthousiaste designer zijn geweest. Soms zie je dat ook wel in de controller mockups. Wel cool though.
Huidige setup:
In ieder kamer heb ik 2 utp poorten zitten die naar meterkast toe gaan.
Meterkast (begane grond):
- USG
- Patchpanel
- USW8-60 (daarop een G3 Dome, Flex en 2e etage NanoHD via POE)
Woonkamer (1ste etage):
- Cloudkey Gen2 Plus
- USW8-60 (TV, Shield, Versterker bekabeld, NanoHD, Cloudkey Gen2+)
- NanoHD 1ste etage en Cloudkey via POE
Werkkamer:
- USW8-60
- Wat bekabelde devices
Nu zit ik me af te vragen waar ik een UDM kan plaatsen, gezien dit toch een aantal devices zal vervangen.
Mijn gedachte:
- UDM in de woonkamer.
- Switch eruit
- NanoHD eerste etage eruit
- Cloudkey Gen2+ verplaatsen naar werkkamer
- WAN -> patchpanel -> UDM WAN
- UDM Lan1 -> patchpanel -> USW meterkast
- Op UDM de overige 3 poorten gebruiken voor devices in de woonkamer.
Omslachtig? Iemand een suggestie?
In ieder kamer heb ik 2 utp poorten zitten die naar meterkast toe gaan.
Meterkast (begane grond):
- USG
- Patchpanel
- USW8-60 (daarop een G3 Dome, Flex en 2e etage NanoHD via POE)
Woonkamer (1ste etage):
- Cloudkey Gen2 Plus
- USW8-60 (TV, Shield, Versterker bekabeld, NanoHD, Cloudkey Gen2+)
- NanoHD 1ste etage en Cloudkey via POE
Werkkamer:
- USW8-60
- Wat bekabelde devices
Nu zit ik me af te vragen waar ik een UDM kan plaatsen, gezien dit toch een aantal devices zal vervangen.
Mijn gedachte:
- UDM in de woonkamer.
- Switch eruit
- NanoHD eerste etage eruit
- Cloudkey Gen2+ verplaatsen naar werkkamer
- WAN -> patchpanel -> UDM WAN
- UDM Lan1 -> patchpanel -> USW meterkast
- Op UDM de overige 3 poorten gebruiken voor devices in de woonkamer.
Omslachtig? Iemand een suggestie?
[ Voor 4% gewijzigd door Rainesh op 12-11-2019 15:30 ]
http://tweakers.net/gallery/103719/sys.
Wat is de reden dat je wil gaan 'upgraden'?
Ikzelf wacht op de UDM Pro. Dan kunnen de USG, Cloudkey Gen2+, en de US24 het pand verlaten.
Ikzelf wacht op de UDM Pro. Dan kunnen de USG, Cloudkey Gen2+, en de US24 het pand verlaten.
USW-Mini is being renamed to USW-Flex-Mini.
Ik kan nergens een UDM Pro kwijt........rack past niet in mijn meterkastGioStyle schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 15:57:
Wat is de reden dat je wil gaan 'upgraden'?
http://tweakers.net/gallery/103719/sys.
Nu nog in de reguliere verkoop, ik kan er wel een paar gebruikenzeroday schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 16:13:
[...]
USW-Mini is being renamed to USW-Flex-Mini.
is er ergens een overzicht van al die early acces hardware die er nog aankomt?
Momenteel is toch alleen een witte te koop? Is dit dan al een Gen2 op het plaatjeSmokingCrop schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 14:36:
Net even vlug de Dream Machine ingestoken en ingesteld via de app en zag daar een zwarte Dream Machine met een schermpje![]()
[Afbeelding]
Cloud ☁️
- nero355
- Registratie: Februari 2002
- Laatst online: 28-02 22:21
ph34r my [WCG] Cows :P
- Netwerk switches
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
:strip_exif()/u/49248/DPCkoeienUD.gif?f=community)
Ondertussen in een ander topic : insante in "[Caiway glasvezel] Ervaringen & Discussie"ed1703 schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 09:12:
Hardware die je zonder internetverbinding niet kunt configureren.. je verzint zoiets toch niet?![]()

Centraal beheer is voor mij opzich geen harde eis dus een eventuele <insert your favorite>WRT oplossing zou ik ook helemaal niet erg vinden!RobertMe schreef op zondag 10 november 2019 @ 13:09:
Zijn er vergelijkbare systemen aan het UniFi ecosysteem die open source zijn? Op gateway/firewall gebied kun je zelf genoeg in elkaar zetten (met pfSense, OPNSense, ...). Maar switches en APs, inclusief centraal beheer? OpenWRT vind ik niet echt een alternatief, enerzijds omdat je "merk" hardware koopt en je maar moet hopen dat alles werkt met OpenWRT, en support van de fabrikant kun je ook vergeten, en anderzijds omdat OpenWRT geen centraal beheer etc heeft.
Daarnaast heb ik het idee dat al dit gekloot van de laatste tijd komt omdat de eigenaar van Ubiquiti ooit voor Apple heeft gewerkt, want er zit best wel een hoog "Wij weten beter dan onze klanten wat ze nou eigenlijk willen!" gehalte in alle beslissingen die ze maken...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Wat is de verwachte prijs voor deze USW?alexwel schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 17:24:
[...]
Nu nog in de reguliere verkoop, ik kan er wel een paar gebruiken
Ze staan in de EA store voor 30 dollar.. dus rond de 30 euro zou mooi zijn.
Security advisory bulletin 005
Important notes
Updated: Nov 12th, 2019
First Published: Nov 12th, 2019
Version: 1.0
Revision: 1.0
Summary:
We have released in September 17th the versions of UniFi Video server software that fixes vulnerabilities found in v3.10.6 and prior, according to the description below:
A regular user has ability to run arbitrary commands as a privileged user (system) by abusing the evostream API interface.
This vulnerability was fixed in the UniFi Video Server software v3.10.7.
Details:
The issue was fixed by adding a client certificate authentication to the communication between client and controller.
Affected Products:
UniFi Video Controller v3.10.6 and prior
Mitigation:
Update to UniFi Video Controller at least v3.10.7 or latest version available at UniFi Video Server download page.
Impact:
CVSS v3.0 Severity and Metrics:
Base Score: 9.6 High
Vector: AV:N/AC:L/PR:N/UI:R/S:C/C:H/I:H/A:H
Reference Links:
https://community.ui.com/...9e-4d00-9c90-d7243fbf406c
https://www.ui.com/download/unifi-video
Bron: https://community.ui.com/...62-4f2f-8a79-9d2517938c2e
Important notes
Updated: Nov 12th, 2019
First Published: Nov 12th, 2019
Version: 1.0
Revision: 1.0
Summary:
We have released in September 17th the versions of UniFi Video server software that fixes vulnerabilities found in v3.10.6 and prior, according to the description below:
A regular user has ability to run arbitrary commands as a privileged user (system) by abusing the evostream API interface.
This vulnerability was fixed in the UniFi Video Server software v3.10.7.
Details:
The issue was fixed by adding a client certificate authentication to the communication between client and controller.
Affected Products:
UniFi Video Controller v3.10.6 and prior
Mitigation:
Update to UniFi Video Controller at least v3.10.7 or latest version available at UniFi Video Server download page.
Impact:
CVSS v3.0 Severity and Metrics:
Base Score: 9.6 High
Vector: AV:N/AC:L/PR:N/UI:R/S:C/C:H/I:H/A:H
Reference Links:
https://community.ui.com/...9e-4d00-9c90-d7243fbf406c
https://www.ui.com/download/unifi-video
Bron: https://community.ui.com/...62-4f2f-8a79-9d2517938c2e
[ Voor 4% gewijzigd door xbeam op 12-11-2019 21:28 ]
PoE Splitter gebruiken ?RobertMe schreef op maandag 11 november 2019 @ 18:31:
[...]
https://www.reddit.com/r/...king_thing_with_a_screen/SmokingCrop schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 14:36:
Net even vlug de Dream Machine ingestoken en ingesteld via de app en zag daar een zwarte Dream Machine met een schermpje![]()
[Afbeelding]
UDM nu leverbaar via de nodige NL retailers; pricewatch: Ubiquiti UniFi Dream Machine
Laagste prijs momenteel is CentralPoint voor 337,59. EU store van UBNT is dus nog voordeliger met z'n 318,23.
Laagste prijs momenteel is CentralPoint voor 337,59. EU store van UBNT is dus nog voordeliger met z'n 318,23.
nou .. ben benieuwd hoe lang het gaat duren ..
voor de USG:
4.4.47 zit in het alpha kanaal als ik een bericht via google mag geloven (zoek op USG version 4.4.47)
en er zit daarna nog een update-tje aan te komen ..
Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat we een beta 4.4.47 of 48 krijgen..
voor de USG:
4.4.47 zit in het alpha kanaal als ik een bericht via google mag geloven (zoek op USG version 4.4.47)
4.4.47 is al beta; https://community.ui.com/...e4-4bc5-9e96-4d545fe92d83zeroday schreef op woensdag 13 november 2019 @ 13:19:
nou .. ben benieuwd hoe lang het gaat duren ..
voor de USG:
nou dat heb ik dan helemaal gemist .. was te verwachten met dat forumZandpad schreef op woensdag 13 november 2019 @ 13:37:
[...]
4.4.47 is al beta; https://community.ui.com/...e4-4bc5-9e96-4d545fe92d83
Die UDM past bij mij niet in de meterkast, dat is de plek waar ik al dit soort apparaten heb opgehangen.
Ik ben benieuwd of er nog een nieuwe USG komt, die is inmiddels ook weer een jaar of 5 oud.
Ik ben benieuwd of er nog een nieuwe USG komt, die is inmiddels ook weer een jaar of 5 oud.
[ Voor 12% gewijzigd door rinkel op 13-11-2019 15:02 ]
Dat is al 10x gezegd, nee er komt geen nieuwe USG.rinkel schreef op woensdag 13 november 2019 @ 14:13:
Die UDM past bij mij niet in de meterkast, dat is de plek waar ik al dit soort apparaten heb opgehangen.
UDM en UDM Pro zijn de opvolgers en daar blijft het 'voorlopig' bij
- nero355
- Netwerk switches
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Is er ook al een EOL datum voor de USG bekend ?tcviper schreef op woensdag 13 november 2019 @ 15:13:
Dat is al 10x gezegd, nee er komt geen nieuwe USG.
Of blijft deze gewoon tekoop naast de rest van de USG en UDM modellen ?
Ik zou eigenlijk wel nog een keer graag die DNAT/SNAT update willen zien in de UniFi Controller waarvan men zei dat die al half af was!
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Das een goeie vraag, daar word weinig over gezegd. Als ik moet gokken denk ik dat ze de USG nog wel even blijven verkopen totdat de UDM Pro en zo ook uit is en dan langzaam afbouwen.nero355 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 17:23:
[...]
Is er ook al een EOL datum voor de USG bekend ?
Of blijft deze gewoon tekoop naast de rest van de USG en UDM modellen ?
Ik zou eigenlijk wel nog een keer graag die DNAT/SNAT update willen zien in de UniFi Controller waarvan men zei dat die al half af was!
Qua updates zal de USG nog wel een paar jaar up to date worden gehouden, denk ik.
[ Voor 6% gewijzigd door tcviper op 13-11-2019 18:24 ]
Beetje flauw om te zeggen maar bij mij was de USG al EOL omdat je 'm niet echt kon gebruiken voor IDS/IPS. Maar op zich is het natuurlijk wel een goedkoop alternatief als je makkelijk VLANs wil instellen.
- nero355
- Netwerk switches
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Als je daar echt waarde aan hecht dan zou je IMHO het beste een losse appliance moeten overwegen en vlak voor je internet oprit neer moeten zetten!ghstly schreef op woensdag 13 november 2019 @ 18:44:
Beetje flauw om te zeggen maar bij mij was de USG al EOL omdat je 'm niet echt kon gebruiken voor IDS/IPS.
Kant en klaar of DIY laat ik effe in het midden...
Opzich is het een prima router, maar de UniFi Controller benut niet alle functies/mogelijkheden ervan en dat is gewoon heel erg zonde!Maar op zich is het natuurlijk wel een goedkoop alternatief als je makkelijk VLANs wil instellen.

Dat is best wel zonde; die UDM ziet er zo consument-like uit en de UDM Pro wil je ook niet altijd omdat je gewoon niet voor elke router die je neerzet een built-in controller wilt als je al een centrale controller hebt voor meerdere locaties.tcviper schreef op woensdag 13 november 2019 @ 15:13:
[...]
Dat is al 10x gezegd, nee er komt geen nieuwe USG.
Ik mis de sweet spot bij de nieuwe producten lijn, zoals ook bv. de Gen2 US 24 non-POE met SFP+. Wat moet je nou met 1 gigabit uplink???
Sinds een poosje als bedrijf over aan het stappen naar Unifi, maar maak me een beetje zorgen over de richting van sommige producten.
Toch maar een deel van mijn bestelling van afgelopen week terugsturen: een UAP-AC-Pro met 8-poorts switch en de Cloud Key Gen 1. Ter vervanging komt de Dream Machine die opgeteld goedkoper is en voor mijn doel prima is, bovendien met router geïntegreerd. Er moet alleen nog een switch bij komen maar daarvoor ga ik niet bij Ubiquiti kijken gezien de hoge prijzen, desnoods de NanoSwitch ophangen in de meterkast als Ubiquiti wel gewenst is (maar dat gaan we gewoon even rustig uitzoeken). Voor nu kan ik de Hue Bridge en Tado Bridge wel gewoon in de woonkamer leggen om in huis alles te gaan installeren.
Al met al komt het Ziggo modem dan in de meterkast te staan en de Dream Machine komt in de woonkamer te staan. Vervolgens komt er vanuit de Dream Machine weer een netwerkkabel retour naar de meterkast om daar aan te sluiten op de Switch zodat de bridge in de meterkast kan en vanuit de meterkast loopt vervolgens ook een kabel naar boven voor het In-Wall access point. Ik kom van DLink af en ben erg benieuwd naar Ubiquiti, ik hoor en lees veel goede verhalen over bereik en dat is wat we nodig hebben in ons nieuwe huis. Hopelijk wordt hij snel bezorgd vanuit Ubiquiti zodat ik dit weekend aan de slag kan
Al met al komt het Ziggo modem dan in de meterkast te staan en de Dream Machine komt in de woonkamer te staan. Vervolgens komt er vanuit de Dream Machine weer een netwerkkabel retour naar de meterkast om daar aan te sluiten op de Switch zodat de bridge in de meterkast kan en vanuit de meterkast loopt vervolgens ook een kabel naar boven voor het In-Wall access point. Ik kom van DLink af en ben erg benieuwd naar Ubiquiti, ik hoor en lees veel goede verhalen over bereik en dat is wat we nodig hebben in ons nieuwe huis. Hopelijk wordt hij snel bezorgd vanuit Ubiquiti zodat ik dit weekend aan de slag kan
"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Qua switch zou je t.z.t. kunnen over stappen naar de USW Flex Mini (eerst nog de USW Mini). 5 poorts managed switch gevoed via USB-C en verder no fuzz. Gewoon een "domme" compacte managed switch zonder teveel poespas. Prijs in de early access store was €30 dus dat wijkt niet eens zoveel af van de goedkope TP-Links en Netgears alleen hebben die meestal 3 poorten extra voor het geldArjan90 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 22:40:
Toch maar een deel van mijn bestelling van afgelopen week terugsturen: een UAP-AC-Pro met 8-poorts switch en de Cloud Key Gen 1. Ter vervanging komt de Dream Machine die opgeteld goedkoper is en voor mijn doel prima is, bovendien met router geïntegreerd. Er moet alleen nog een switch bij komen maar daarvoor ga ik niet bij Ubiquiti kijken gezien de hoge prijzen, desnoods de NanoSwitch ophangen in de meterkast als Ubiquiti wel gewenst is (maar dat gaan we gewoon even rustig uitzoeken). Voor nu kan ik de Hue Bridge en Tado Bridge wel gewoon in de woonkamer leggen om in huis alles te gaan installeren.

Edit:
Voor de duidelijkheid. De USW Flex Mini is dus nog niet beschikbaar. Deze verscheen "ineens" in de early access store maar was binnen no time ook uitverkocht. Nu is het dus wachten totdat deze "ineens" beschikbaar is (en dan niet als early access / beta).
Edit numero 2:
Grappig om er, via Google, achter te komen dat deze switch zelfs al in de pricewatch staat: pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Mini (5-poorts) Dit terwijl die officieel dus nog niet is aangekondigd, noch beschikbaar is. Maar ik denk dat er weinig tot geen hardware via early access is aangeboden door Ubiquiti maar vervolgens nooit is uitgebracht.
[ Voor 13% gewijzigd door RobertMe op 13-11-2019 23:02 ]
Zeker, Qua gemak en plezier is een usw 8 die 50 euro extra tegen over een netgear gs105e voor onder de tv zeker waard. Even wat aansluiten en dat dan op juiste vlan zetten is is echt zo veel makkelijker. Als iemand een keer een eigen mediaspeler of Xbox mee neemt gooi die even snel op een eigen vlan zulke aliens wil ik niet op mijn netwerk.RobertMe schreef op woensdag 13 november 2019 @ 22:48:
[...]
Qua switch zou je t.z.t. kunnen over stappen naar de US Flex Mini (eerst nog de US Mini). 5 poorts managed switch gevoed via USB-C en verder no fuzz. Gewoon een "domme" compacte managed switch zonder teveel poespas. Prijs in de early access store was €30 dus dat wijkt niet eens zoveel af van de goedkope TP-Links en Netgears alleen hebben die meestal 3 poorten extra voor het geldEn voordeel van de US Flex Mini is dan dat je hem gewoon vanuit de controller etc kunt beheren. Zelf heb ik een korte tijd zo'n goedkope TP-Link gebruikt, maar wat was die een hell om goed in te stellen met VLANs. Zoals het apart instellen of uitgaand verkeer tagged of untagged moest zijn, uiteraard op VLAN id basis, en dan nog eens apart aangeven bij welk VLAN untagged binnenkomend verkeer hoort. Dan is de UniFi Controller met de switch port profiles toch echt een verademing.
Edit:
Voor de duidelijkheid. De US Flex Mini is dus nog niet beschikbaar. Deze verscheen "ineens" in de early access store maar was binnen no time ook uitverkocht. Nu is het dus wachten totdat deze "ineens" beschikbaar is (en dan niet als early access / beta).
Edit numero 2:
Grappig om er, via Google, achter te komen dat deze switch zelfs al in de pricewatch staat: pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Mini (5-poorts) Dit terwijl die officieel dus nog niet is aangekondigd, noch beschikbaar is. Maar ik denk dat er weinig tot geen hardware via early access is aangeboden door Ubiquiti maar vervolgens nooit is uitgebracht.
@Arjan90 ik kan niet in je portemonnee kijken.
Maar als Je dan toch een investering doet in een SDN netwerk. Ga dan niet om 50 euro te bezuinigen je hele SDN omgeving corrupte. Want dan heb je veel geld voor niets in je SDN geïnvesteerd. Mijn advies is om gewoon een USW te gebruiken. Dat verdien je snel terug aan gemak en plezier en beveiliging.
De bedoeling is dus juist dat je alle controllers aan de cloud van UI gaat knopen.rookie no. 1 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 22:28:
[...]
Dat is best wel zonde; die UDM ziet er zo consument-like uit en de UDM Pro wil je ook niet altijd omdat je gewoon niet voor elke router die je neerzet een built-in controller wilt als je al een centrale controller hebt voor meerdere locaties.
Daarmee zorgt UI gelijk voor het uitschakelen van "concurrentie" zoals hostifi.net...
Overigens zou ik dan over een tijdje ook verwachten dat CK1 en CK2 niet meer verkocht gaan worden, maar die signalen zie ik nergens. Alsmede het niet meer verkopen van de USG, waarvan gezegd moet worden dat de UDM op full-speed IDS na maar weinig extra's heeft. ingebouwde switch heeft geen PoE, verplichte controller, echt uit beeldvorming van de klant is deze hardware niet ontwikkeld.
Ik ben benieuwd waar UI met dit naartoe gaat, maar mijn eerste indruk is dat dit overduidelijk geen kip met de gouden eieren is en is en daarbij al helemaal geen device voor een tweaker.
Ik heb op het moment een beetje het idee of ze maar alles op de markt gooien en kijken wat blijft hangen. Als ze echt enterprise willen zijn moeten ze eens stoppen met iedere week iets nieuws te releasen, een duidelijke richting kiezen en werken aan het afmaken van alle features die ze overal instoppen. Enterprise bedrijven willen stabiliteit en betrouwbaarheid. Niet iedere week een nieuwe feature die maar 95% af is of weer een nieuw product. Ik hoor om me heen veel veel zorgen over het ontbreken van een duidelijke strategie.ed1703 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 08:34:
[...]
De bedoeling is dus juist dat je alle controllers aan de cloud van UI gaat knopen.
Daarmee zorgt UI gelijk voor het uitschakelen van "concurrentie" zoals hostifi.net...
Overigens zou ik dan over een tijdje ook verwachten dat CK1 en CK2 niet meer verkocht gaan worden, maar die signalen zie ik nergens. Alsmede het niet meer verkopen van de USG, waarvan gezegd moet worden dat de UDM op full-speed IDS na maar weinig extra's heeft. ingebouwde switch heeft geen PoE, verplichte controller, echt uit beeldvorming van de klant is deze hardware niet ontwikkeld.
Ik ben benieuwd waar UI met dit naartoe gaat, maar mijn eerste indruk is dat dit overduidelijk geen kip met de gouden eieren is en is en daarbij al helemaal geen device voor een tweaker.
Het steeds minder communiceren op hun forum en een redelijke keten van fuckups de laatste tijd helpt hier ook niet echt mee (geen communicatie over de USG, het nieuwe forum, call home etc, fixed controller op de UDM). Als ik kijk naar de sfeer in de community en reddit zie ik dat deze de laatste tijd een stuk negatiever is geworden.
[ Voor 13% gewijzigd door m3gA op 14-11-2019 08:49 ]
Wie weet... misschien komt er nog ietsrookie no. 1 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 22:28:
[...]
Dat is best wel zonde; die UDM ziet er zo consument-like uit en de UDM Pro wil je ook niet altijd omdat je gewoon niet voor elke router die je neerzet een built-in controller wilt als je al een centrale controller hebt voor meerdere locaties.
Ik mis de sweet spot bij de nieuwe producten lijn, zoals ook bv. de Gen2 US 24 non-POE met SFP+. Wat moet je nou met 1 gigabit uplink???
Sinds een poosje als bedrijf over aan het stappen naar Unifi, maar maak me een beetje zorgen over de richting van sommige producten.
Gisteren mijn UDM gekregen en geïnstalleerd.
Eerste Ubiquiti apparatuur.
Mijn ervaring tot nu toe: gemengd.
Eerste indruk bij het uit de doos halen, wat voel hij zwaar en solide aan. De stroomkakel straalt ook kwaliteit uit.
De setup ging niet goed, Met smartphone en bluetooth geprobeerd, deed moeilijk, zonder 4G aan te zetten lukte het in begin niet, bleef dan hangen bij speedtest, dan blij voorlaatste stap 9 van 9 bleef hij hangen.
Dan smartphone verbindingen uitgezet en via PC geprobeerd, bij stap 8 van 9 bleef hij hangen, 15 minuten gewacht, dan UDM gereset en setup via PC opnieuw gedaan. Nu wel in orde.
Wat opvalt, niet alle netwerk apparaten worden gededecteerd. Printer bijvoorbeeld niet, dan webpagina van printer geopend en na een tijdje pas kwam printer bij client zichtbaar. Ga nog eens zoeken hoe Unifi juist werkt. Niet bijzonder veel van te vinden op eerste zicht.
In de startgids en op internet wordt het belang van ononderbroken stroom voorziening aangehaald. Hierover heb ik 2 opmerkingen, ik mist een optie om de UDM te kunnen uitschakelen, er is enkel een reboot optie. En ten tweede, zou handig zijn dat als je hem op een UPS hebt hangen dat hij automatisch zou afsluiten bij x minuten zonder stroom, maar geen idee hoe ze dat zouden moeten implementeren.
Grootste verrassing is de wifi sterkte en snelheid, eerst had ik een FritzBox 7490 die nou niet echt een slechte wifi heeft, maar met de UDM zie ik 866mbit verbinding met mijn Samsung S10+. Download test via wifi op de S10+ is aan max van de lijn 300Mbit.
Ik zal verder mijn ervaringen en opmerkingen delen. Als je vragen heb stel ze maar, maar weet niet of ik alles kan testen en hoeveel tijd ik ervoor heb.
@GioStyle : om de UDM veilig af te sluiten als de stroom uitvalt en hij op UPS zit. Is toch beter dan dat hij uitvalt. Of als je hem wil verplaatsen, of als er werken aan je elektriciteitsnetwerk gaan plaats vinden, zullen nog een paar redenen zijn.
Eerste Ubiquiti apparatuur.
Mijn ervaring tot nu toe: gemengd.
Eerste indruk bij het uit de doos halen, wat voel hij zwaar en solide aan. De stroomkakel straalt ook kwaliteit uit.
De setup ging niet goed, Met smartphone en bluetooth geprobeerd, deed moeilijk, zonder 4G aan te zetten lukte het in begin niet, bleef dan hangen bij speedtest, dan blij voorlaatste stap 9 van 9 bleef hij hangen.
Dan smartphone verbindingen uitgezet en via PC geprobeerd, bij stap 8 van 9 bleef hij hangen, 15 minuten gewacht, dan UDM gereset en setup via PC opnieuw gedaan. Nu wel in orde.
Wat opvalt, niet alle netwerk apparaten worden gededecteerd. Printer bijvoorbeeld niet, dan webpagina van printer geopend en na een tijdje pas kwam printer bij client zichtbaar. Ga nog eens zoeken hoe Unifi juist werkt. Niet bijzonder veel van te vinden op eerste zicht.
In de startgids en op internet wordt het belang van ononderbroken stroom voorziening aangehaald. Hierover heb ik 2 opmerkingen, ik mist een optie om de UDM te kunnen uitschakelen, er is enkel een reboot optie. En ten tweede, zou handig zijn dat als je hem op een UPS hebt hangen dat hij automatisch zou afsluiten bij x minuten zonder stroom, maar geen idee hoe ze dat zouden moeten implementeren.
Grootste verrassing is de wifi sterkte en snelheid, eerst had ik een FritzBox 7490 die nou niet echt een slechte wifi heeft, maar met de UDM zie ik 866mbit verbinding met mijn Samsung S10+. Download test via wifi op de S10+ is aan max van de lijn 300Mbit.
Ik zal verder mijn ervaringen en opmerkingen delen. Als je vragen heb stel ze maar, maar weet niet of ik alles kan testen en hoeveel tijd ik ervoor heb.
@GioStyle : om de UDM veilig af te sluiten als de stroom uitvalt en hij op UPS zit. Is toch beter dan dat hij uitvalt. Of als je hem wil verplaatsen, of als er werken aan je elektriciteitsnetwerk gaan plaats vinden, zullen nog een paar redenen zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door abusimbal op 14-11-2019 23:04 ]
Een aan- en uitknop op een router is in mijn ogen ook een beetje nutteloos? Ik bedoel, in wat voor situatie zou je dat nodig hebben?
De normale UDM is voor Prosumers en kleine bedrijven. Het ondersteunen van een UPS is duurder (software/hardware).abusimbal schreef op donderdag 14 november 2019 @ 10:31:
De Wi-Fi hardware is in principe een NanoHD. En dat zijn echt goede access points.Grootste verrassing is de wifi sterkte en snelheid, eerst had ik een FritzBox 7490 die nou niet echt een slechte wifi heeft, maar met de UDM zie ik 866mbit verbinding met mijn Samsung S10+. Download test via wifi op de S10+ is aan max van de lijn 300Mbit.
Een van de eisen in de EU, electronische apparaten moeten uit kunnen.GioStyle schreef op donderdag 14 november 2019 @ 10:42:
Een aan- en uitknop op een router is in mijn ogen ook een beetje nutteloos? Ik bedoel, in wat voor situatie zou je dat nodig hebben?
dus kwam er een x aantal jaar geleden een berg routertjes binnen met een licht schakelaar aan de powersupply ..
Wat bedoel je met detecteren?Waarom zou ie uberhaupt apparatuur detecteren? Volgens mij krijg je een lijst van DHCP leases die zijn uitgedeeld (aangevraagd door network devices). Als je printer al op het netwerk zat, en dus een lease had, dan is er geen reden om die te renewen (afhankelijk van je lease length). Het duurt dan een tijdje voordat de lease gaat verlopen, waarna ie een renew doet en in het lijstje komt.abusimbal schreef op donderdag 14 november 2019 @ 10:31:
Wat opvalt, niet alle netwerk apparaten worden gededecteerd. Printer bijvoorbeeld niet, dan webpagina van printer geopent en na een tijdje pas kwam printer bij client zichtbaar. Ga nog eens zoeken hoe Unifi juist werkt. Niet bijzonder veel van te vinden op eerste zicht.
Andere optie is natuurlijk dat ie een lijstje met IP's uit de ARP tabel laat zien. Dan helpt het inderdaad om even verbinding met de printer te maken.
Beste zou zijn als ze hetzelfde implementeren als de cloudkey gen2, die heeft een accu ingebouwd. Zodra de stroom uitvalt, sluit hij hem direct netjes af.abusimbal schreef op donderdag 14 november 2019 @ 10:31:
In principe kan je dan voor verplaatsen of iets dergelijks ook gewoon de stekker er uit trekken, waarna hij netjes afsluit.
[ Voor 6% gewijzigd door alexwel op 14-11-2019 12:11 ]
Ik denk dat hij de Client list bedoelt, binnen de UniFi GUI.borft schreef op donderdag 14 november 2019 @ 11:58:
[...]
Wat bedoel je met detecteren?Waarom zou ie uberhaupt apparatuur detecteren? Volgens mij krijg je een lijst van DHCP leases die zijn uitgedeeld (aangevraagd door network devices). Als je printer al op het netwerk zat, en dus een lease had, dan is er geen reden om die te renewen (afhankelijk van je lease length). Het duurt dan een tijdje voordat de lease gaat verlopen, waarna ie een renew doet en in het lijstje komt.
Andere optie is natuurlijk dat ie een lijstje met IP's uit de ARP tabel laat zien. Dan helpt het inderdaad om even verbinding met de printer te maken.
Clients komen trouwens pas na een tijdje binnen, daar zit wel enige vertraging in. Ook verdwijnen ze met vertraging, dus als het device al disconnected is, kan ie nog een paar minuten in de Client list staan.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Dat bijwerken van de client list lijkt inderdaad een periodieke "bulk" actie te zijn (hardware stuurt elke zoveel minuten die info naar controller).RnB schreef op donderdag 14 november 2019 @ 12:35:
[...]
Ik denk dat hij de Client list bedoelt, binnen de UniFi GUI.
Clients komen trouwens pas na een tijdje binnen, daar zit wel enige vertraging in. Ook verdwijnen ze met vertraging, dus als het device al disconnected is, kan ie nog een paar minuten in de Client list staan.
Maar er zit ook een vertraging in het aan en afmelden. Bij bedrade apparaten zou het nog kunnen op basis van dat de poort disconnected raakt. Maar wifi is natuurlijk niks "fysieks" en als een telefoon buiten bereik gaat kan die zich niet even netjes afmelden. Daardoor dat wifi apparaten ook altijd nog een paar minuten langer op 'verbonden' blijven staan. Als je bv om 12:00 de deur uit loopt dan kan het best dat als je in de controller kijkt daar staat dat de telefoon tot 12:10 verbonden was
Wie een UPS aanraadt in de manual, moet er ook ondersteuning voor bieden.m3gA schreef op donderdag 14 november 2019 @ 11:14:
[...]
De normale UDM is voor Prosumers en kleine bedrijven. Het ondersteunen van een UPS is duurder (software/hardware).
Ik ben het met @abusimbal eens dat dit ook het ontbreken van een safe shutdown heel vreemd is.
Dat bedoelde ik inderdaad, is een tijdje dat dat duurt. Zal nog eens gaan zoeken of daar documentatie voor is.RnB schreef op donderdag 14 november 2019 @ 12:35:
[...]
Ik denk dat hij de Client list bedoelt, binnen de UniFi GUI.
Is het al bekend dat er geen safe shutdown inzit? Of is gewoon niet bekend of het erin zit?FrenzyFreak schreef op donderdag 14 november 2019 @ 13:15:
[...]
Wie een UPS aanraadt in de manual, moet er ook ondersteuning voor bieden.
Ik ben het met @abusimbal eens dat dit ook het ontbreken van een safe shutdown heel vreemd is.
Niet dat ik zo kan vinden om eerlijk te zijn. Maar het kon eerst onder Debian door NUT tools te installeren, maar ik weet niet hoe dat nu gaat onder EdgeOS.Jasper1975 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 16:10:
[...]
Is het al bekend dat er geen safe shutdown inzit? Of is gewoon niet bekend of het erin zit?
Ze zeggen wel meer over hun producten. Vaak met een voetnoot dat het in een toekomstige release pas mogelijk wordt. Ik plak daar tegenwoordig standaard het woord misschien tussen.FrenzyFreak schreef op donderdag 14 november 2019 @ 13:15:
[...]
Wie een UPS aanraadt in de manual, moet er ook ondersteuning voor bieden.
Ik snap in ieder geval al lang niet meer welke kant ze nu op willen. De zakelijke markt of particulier? In beide gevallen zijn de producten niet gebruiksvriendelijk genoeg door het gebruik van custom config files zodra je ook maar iets wil dat niet in de controller zit.
- Een controller die niet compleet is zonder USG, maar er komt geen (betere) opvolger?
- Een Wifi extender voor Unifi dat in feite al een mesh systeem is?
- Een Amplifi mesh systeem met max 1 extra mesh punt?
- Een UDM all-in-one bedenken, maar dan geen PoE in de switch stoppen voor meer het aansluiten van meer access points?
- Een Unifi 4G modem zonder SIM card?
- Een Unifi Flex HD voor aan de muur of plafond, maar dan vormgegeven als een blikje frisdrank? Geldt overigens ook voor de Flex camera. Ergens nog wat consistentie gespot.
- Nu komen ze met een $200 Unifi Protect Viewport om je camera's op een scherm te bekijken, want waarom zou je dat in je NVR inbouwen?
- Ik ga maar niet wéér beginnen over de rommel rondom alle software en dependencies.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
In de nvr kan je gewoon zo’n “view port” maken momenteel.Ethirty schreef op donderdag 14 november 2019 @ 17:39:
[...]
Ze zeggen wel meer over hun producten. Vaak met een voetnoot dat het in een toekomstige release pas mogelijk wordt. Ik plak daar tegenwoordig standaard het woord misschien tussen.
Ik snap in ieder geval al lang niet meer welke kant ze nu op willen. De zakelijke markt of particulier? In beide gevallen zijn de producten niet gebruiksvriendelijk genoeg door het gebruik van custom config files zodra je ook maar iets wil dat niet in de controller zit.¯\_(ツ)_/¯
- Een controller die niet compleet is zonder USG, maar er komt geen (betere) opvolger?
- Een Wifi extender voor Unifi dat in feite al een mesh systeem is?
- Een Amplifi mesh systeem met max 1 extra mesh punt?
- Een UDM all-in-one bedenken, maar dan geen PoE in de switch stoppen voor meer het aansluiten van meer access points?
- Een Unifi 4G modem zonder SIM card?
- Een Unifi Flex HD voor aan de muur of plafond, maar dan vormgegeven als een blikje frisdrank? Geldt overigens ook voor de Flex camera. Ergens nog wat consistentie gespot.
- Nu komen ze met een $200 Unifi Protect Viewport om je camera's op een scherm te bekijken, want waarom zou je dat in je NVR inbouwen?
- Ik ga maar niet wéér beginnen over de rommel rondom alle software en dependencies.
Edit: die viewport is wel een gaaf ding zeg. Ik snap dat wel. Je gaat tenslotte niet een pc continue aanzetten aan een tv met een connectie naar de controller. Dit is goedkoper.
[ Voor 5% gewijzigd door Tylen op 14-11-2019 17:45 ]
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Inderdaad, daar zal het voor gemaakt zijn. Een PC of een recorder met HDMI uitgang in de buurt van een scherm is niet altijd mogelijk, wenselijk of te duur. Zo'n product als de viewport is daar dan ideaal voor.Tylen schreef op donderdag 14 november 2019 @ 17:43:
[...]
In de nvr kan je gewoon zo’n “view port” maken momenteel.
Edit: die viewport is wel een gaaf ding zeg. Ik snap dat wel. Je gaat tenslotte niet een pc continue aanzetten aan een tv met een connectie naar de controller. Dit is goedkoper.
Maar was het punt niet dat ze een NVR hadden met video output die niks deed?

Om deze vervolgens te vervangen door een NVR zonder video output met nu een optionele video streamer.

Om deze vervolgens te vervangen door een NVR zonder video output met nu een optionele video streamer.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Ja de recorders van ubiquiti konden zo en zo al niet rechtstreeks op een scherm aangesloten worden. De viewport lijkt mij juist een ideale oplossing daarvoor, gezien je niet altijd de recorder bij het scherm wilt hebben.Ethirty schreef op donderdag 14 november 2019 @ 18:10:
Maar was het punt niet dat ze een NVR hadden met video output die niks deed?
[Afbeelding]
Om het nog erger te maken.. alle 'config.gateway.json'-mogelijkheden die er al waren zijn er gewoon uitgesloopt en het is nog maar de vraag of die opties ooit nog zullen terugkeren. Handig, hoe gaat men IPTV configureren? Dat is dus onmogelijk?Ethirty schreef op donderdag 14 november 2019 @ 17:39:
[...]
• Een controller die niet compleet is zonder USG, maar er komt geen (betere) opvolger?
Een UDM bedenken wat een opvolger is (is dat eigenlijk wel zo in de markt gezet door UI?) en nog minder kan dan de voorganger.Een UDM all-in-one bedenken, maar dan geen PoE in de switch stoppen voor meer het aansluiten van meer access points?[/li]

Komt iemand eigenlijk nog uit de enorme lijst van devices met de beta-software?Ik ga maar niet wéér beginnen over de rommel rondom alle software en dependencies. [/li]
UAP-AC-Lite/LR/Pro/EDU/M/M-PRO/IW/IW-Pro | md5sum | sha256sum
UAP-HD/SHD/XG/BaseStationXG | md5sum | sha256sum
UAP-nanoHD/IW-HD/FlexHD/BeaconHD | md5sum | sha256sum
UAP, UAP-LR, UAP-OD, UAP-OD5 | md5sum | sha256sum
UAP-v2, UAP-LR-v2 | md5sum | sha256sum
UAP-IW | md5sum | sha256sum
UAP-Pro | md5sum | sha256sum
UAP-OD+ | md5sum | sha256sum
U-LTE | md5sum | sha256sum
US-8/16/24/48/###W | md5sum | sha256sum
US-L2-POE | md5sum | sha256sum
US-16-XG | md5sum | sha256sum
US-XG-6POE/USW-Pro/USW-Pro-POE | md5sum | sha256sum
UIS-8-450W/USC-8 | md5sum | sha256sum
USW-Flex/USP-RPS | md5sum | sha256sum
USW-POE | md5sum | sha256sum
USW-Multi | md5sum | sha256sum
*Gelukkig kun je nu beta's ook aanzetten in de controller.
niet dat ik de costum config sjon file veel gebruikte maar denk dat ik dit wel zal gaan missen, maar misschien dat ze de functies die men nu gebruik gaat integreren in de ui...ed1703 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 18:22:
[...]
Om het nog erger te maken.. alle 'config.gateway.json'-mogelijkheden die er al waren zijn er gewoon uitgesloopt en het is nog maar de vraag of die opties ooit nog zullen terugkeren. Handig, hoe gaat men IPTV configureren? Dat is dus onmogelijk?
[...]
(al het dns verkeer geforceerd doorsturen naar een adres)
Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen, voor aankoopadvies dient een nieuw topic aangemaakt te worden. Daarnaast is er voor IPTV een los topic: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie.
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen, voor aankoopadvies dient een nieuw topic aangemaakt te worden. Daarnaast is er voor IPTV een los topic: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie.
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.