Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 66 ... 83 Laatste
Acties:

• zeroday
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 10:35

zeroday

Dream within a dream

HKLM_ schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 18:53:
Is er ondertussen al iets meer bekent over een release van de usw mini :X
ja, hij heeft alweer een andere naam gekregen. Unifi flex mini .. of zoiets.. ;-)
ik zit er ook met smacht op te wachten want ik wil er een paar ..

en die andere de flex is wat meer voor outdoor .. ook wel ok met PoE .. maar dat heb ik niet echt nodig
dus daarom die mini-flex..
en die flex is alwel te koop maar m.i. voor een 5 ports overpriced..

zeroday wijzigde deze reactie 21-10-2019 22:35 (23%)

USG, 2x Unifi AP-LR, 1x Unifi Pro, 4x HP Microserver Gen8 (1x Vmware) 3x OpenMediavault. (en nog veel meer andere meuk)

zeroday schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 22:33:
[...]

ja, hij heeft alweer een andere naam gekregen. Unifi flex mini .. of zoiets.. ;-)
ik zit er ook met smacht op te wachten want ik wil er een paar ..

en die andere de flex is wat meer voor outdoor .. ook wel ok met PoE .. maar dat heb ik niet echt nodig
dus daarom die mini-flex..
en die flex is alwel te koop maar m.i. voor een 5 ports overpriced..
De flex doet PoE via 802.3bt als ik mij niet vergis? Dat is dus een vrij nieuwe, en "zware", PoE standaard. Ik denk daarom niet dat de Flex in die zin overpriced is. Overigens ben ik het wel met je eens dat die, voor thuisgebruik, overkill is :p
Equator schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 18:12:
Herkent iemand dit?

[Afbeelding: 100Mbps of Gbps]

Het AP is aangesloten op 1Gbps, maart na enige tijd vindt hij toch dat het een 100Mbps FD verbinding is.(zie bovenin)

Kabels zijn goed, nieuwe Gb switch (ja een goedkoop ding) maar dat moet niet uitmaken.

Of is de 100Mbps FD de snelheid die door iets anders wordt beperkt ( verderop in de lijn?)
MisteRMeesteR schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 22:14:
Ik heb ook hetzelfde met 1 van mijn AP AC PRO’s, heeft ruim een jaar (en daarvoor een ander AP idem) op Gigabit gedraaid, en nu dus op 100FD. Geen GUI error hier, managed switch geeft het ook aan..

Mijn AP’s hebben btw board revision 26, allemaal.
StruvusMaximus schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 22:30:
Hmm hier ook 1 ac pro AP (van de 4) die sinds laatste update ronde ook ineens 100fd aangeeft.
Terwijl er toch echt niks qua hardware / bekabeling is veranderd.
Één keer gezien/last van gehad en ik geloof dat het na een rebootje weer weg was! :)

Daarna nooit meer gezien...

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• sdk1985
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 23-01 16:46
RobertMe schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 12:39:
[...]

Via SSH kun je in ieder geval
info
doen en krijg je de inform URL + status zien. Dat zou mogelijk dus al een snelle indicatie kunnen geven van wat er mis is.
Ondertussen gedaan.

Ik had hem thuis vastgezet op 192.168.178.150 en de juiste URL er in gebrand. Heb hem daarna op lokatie geinstalleerd. Vervolgens blijk hij op x.36 te zetten en dit is de inform url.

info
Model:       UAP-nanoHD
Version:     4.0.54.10625
...
IP Address:  192.168.178.36
Status:      Unknown[11] (http://192.168.178.37:8080/inform

Heel vreemd!

Opgelost door het set-inform commando te gebruiken. Binnen een minuut herkende de controller op mijn (remote) NAS het AP en die ging daarna direct provisioneren en het adres op x.150 zetten.

Een tweede punt dat mij opviel is dat nu ik een map heb gemaakt dat daarin de NanoHD een veel kleinere range krijgt toebedeeld dan de AC-Pro, AC-Lite en de AC-LR. Dus dat zou mijn matige ervaring tov mijn R7000 eigenlijk ook wel verklaren.

Heb al een Lite liggen ben benieuwd!

sdk1985 wijzigde deze reactie 22-10-2019 01:37 (4%)

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Laagheim
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 22-01 21:42
@sdk1985 Een map aangemaakt in de controller? Dan kan je de range zelf instellen (de dB lager zetten, als ie nu bijv. op -65 staat zet je hem op -70) dus de default waarde zegt niets over de situatie in jouw woning.

• m3gA
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 13:21
Equator schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 18:12:
Herkent iemand dit?

[Afbeelding: 100Mbps of Gbps]

Het AP is aangesloten op 1Gbps, maart na enige tijd vindt hij toch dat het een 100Mbps FD verbinding is.(zie bovenin)

Kabels zijn goed, nieuwe Gb switch (ja een goedkoop ding) maar dat moet niet uitmaken.

Of is de 100Mbps FD de snelheid die door iets anders wordt beperkt ( verderop in de lijn?)
2x gehad en het bleek toch een inferieure kabel te zijn.

• antonlamers
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 31-12-2019
Beste Tweakers,
Ik heb een probleem met HomeKit, hoop dat ik het goed kan verwoorden.
Ik heb een Edgerouter X met 1 LAN netwerk en een unifi controller op een RPi met ook 1 netwerk. op dat netwerk hen ik 3 SSID's waarvan 1 met een VLAN
Nu heb ik ik de Edgerouter een VLAN aangemaakt voor IoT, De IoT apparaten krijgen netjes een ip adres in de range van dat VLAN. Als ik met mijn iPad inlog op dat VLAN kan ik ook internetten voor zover is alles goed (denk Ik).
Waar ik tegenaan loop is, als ik via 4G of vanuit mijn normale WLAN een HomeKit apparaat wil bedienen, dan werkt alleen als mij iPad inglogt is in het IoT VLAN. Ik gebruik mij iPad als HomeKit hub.
Hoe kan ik dit oplossen dat het ook werkt als mij iPad op mijn normale wifi netwerk is ingelogt.

• m3gA
antonlamers schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 11:35:
Beste Tweakers,
Ik heb een Edgerouter X met 1 LAN netwerk en een unifi controller op een RPi met ook 1 netwerk. op dat netwerk hen ik 3 SSID's waarvan 1 met een VLAN
Nu heb ik ik de Edgerouter een VLAN aangemaakt voor IoT, De IoT apparaten krijgen netjes een ip adres in de range van dat VLAN. Als ik met mijn iPad inlog op dat VLAN kan ik ook internetten voor zover is alles goed (denk Ik).
Waar ik tegenaan loop is, als ik via 4G of vanuit mijn normale WLAN een HomeKit apparaat wil bedienen, dan werkt alleen als mij iPad inglogt is in het IoT VLAN. Ik gebruik mij iPad als HomeKit hub.
Hoe kan ik dit oplossen dat het ook werkt als mij iPad op mijn normale wifi netwerk is ingelogt.
Meeste IoT apparatuur werkt met broadcasts. Dus ze werken alleen als de apparaten in het zelfde VLAN zitten. Voor het normale wifi netwerk zou ik eens naar mDNS kijken.

• antonlamers
m3gA schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 12:30:
[...]

Meeste IoT apparatuur werkt met broadcasts. Dus ze werken alleen als de apparaten in het zelfde VLAN zitten. Voor het normale wifi netwerk zou ik eens naar mDNS kijken.
dat had ik al gedaan.
ik hebt eth0 en eth0.20 erin gezet is dit goed? eth0 is mijn WAN. op eth1 zit een andere switch, eth2 is leeg, eth3 raspberry en eth4 wifi AP

antonlamers wijzigde deze reactie 22-10-2019 13:47 (8%)

• sdk1985
Laagheim schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 07:14:
@sdk1985 Een map aangemaakt in de controller? Dan kan je de range zelf instellen (de dB lager zetten, als ie nu bijv. op -65 staat zet je hem op -70) dus de default waarde zegt niets over de situatie in jouw woning.
Zo ver ik kan zien, corrigeer gerust, komt alles standaard op high binnen én in de planning mode komt het ook op 'high' binnen en is dat tegelijk het maximale bereik van het apparaat. Gegeven die aanname concludeer ik dat de NanoHD door Ubiquiti als minder bereik wordt aangegeven dan de andere 3 modellen die ik noemde.

Probeer het anders zelf eens in de planning modus. Dat scheelt echt wel 30% ofzo in hoe groot de rode cirkel is en hoe ver de rest komt.

sdk1985 wijzigde deze reactie 22-10-2019 14:13 (6%)

• m3gA
HKLM_ schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 18:53:
Is er ondertussen al iets meer bekent over een release van de usw mini :X
Ik zie heel veel in de early access store verschijnen maar niks in de winkel. Het is wel echt een fijn ding moet ik zeggen. Als ie rond de 30 euro verschijnt hebben ze een hit. Hij is plastic maar de bouwkwaliteit is super en hij is bizar klein.

• Ethirty
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 12:12

Ethirty

Who...me?

Mooi ook hoe van die productfoto's bedacht worden.

Er is toch letterlijk niemand die dit zo doet? _O-

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone 8 64GB

• m3gA
Ethirty schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 15:02:

[Afbeelding]

De switch is zo licht dat de kabels vast rechtop gaan staan met de switch omhoog. Tenzij je hem vast maakt met dubbelzijdige plakband.

• HKLM_
  • Registratie: februari 2009
  • Nu online

HKLM_

www.cloud23.nl

Ethirty schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 15:02:

[Afbeelding]

Ja leuk voor de reclame maar ik dump hem mooi achter de tv als het zo ver is.

Ubiquiti • 2 site’s • 2x Unifi USG 3P • Unifi Switch 16 ports 150w • 2x Unifi AC-LR • 2x Unifi AC-Lite • Unifi CloudKey

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ach, ik heb op mijn bureau een simpele 8 poort switch staan met de meeste poorten aangesloten en de kbels zo naar beneden. Ja, die dondert om, maar niet als je er nog een USB docking ding bovenop zet. Mooi torentje, en handig een extra stekkertje inpluggen zo :)

Dus dat niemand het zo doet...dan ben ik maar niemand :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Jij hangt serieus de kabels voorlangs? :D

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone 8 64GB

• MRE-Inc
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 12:58

MRE-Inc

Copa Mundial de Fútbol de 1982

antonlamers schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 11:35:
Beste Tweakers,
Toeval bestaat niet, ook mee bezig geweest vandaag echter wil ik het werkbaar hebben via vpn naar mijn edge router vanaf een remote locatie. Laat ik het zo zeggen, ik heb op mijn iOS apparaten een always on VPN ingesteld zodat deze direct een vpn verbinding opzetten naar mijn ERL3 zodra ze niet op mijn eigen netwerk zitten.

Op openbare wifi netwerken en 4g netwerk van T-Mobile werkt dat prima zo'n always on vpn, maar ik kan dan niet mijn hue lampen en tado smartthermostaat bedienen via de woning app op mijn iPhone en iPad. Na onderzoek lijkt dat te maken te hebben met het feit dat communicatie via Bonjour gaat en dat dit een multicast protocol is welke niet over vlans/vpn gerouteerd wordt (als iemand het beter weet, hoor ik het wel)

Ik heb op mijn ERL3 in de config tree de mDNS setting verwijderd en via SSH het bestand /etc/avahi/avahi-daemon.conf aangepast.

Iig de eth1 en t2tp interfaces toegevoegd aan allowed interfaces in dat bestand en enable-reflector=yes ingesteld. Letop dat je de # ook verwijdert voor elke instelling in dat bestand. Daarna opgeslagen en de avahi daemon herstart. Op de ERL verder in de firewall poort 5353 open gezet en getest.

Dat lijkt in eerste instantie te werken via 4g. VPN werd opgezet, ik start de woning app en zie na een 10tal seconden dat mijn apparaten zichtbaar zijn zonder melding dat ze niet bereikt kunnen worden. Moet er wel bij zeggen dat ik dat gewoon thuis heb getest en weet dus niet of het zichtbaar zijn van de apparaten in de woning app ook komt omdat ik gewoon in range van de hub zit.

Heb de iPad wel als homekit hub insteld, maar die neem ik ook regelmatig mee naar mijn werk, dus dan wil de de lampen etc wel kunnen bedienden via de woning app op een ander wifi of 4g netwerk.

http://leerspace.com/2015...ction-on-ubiquiti-edgeos/

Kortom: even spelen met die mDNS setting in de config tree of gebruik maken van die avahi daemon op je edge router. Nogmaals, ik heb in de config tree de mDNS opties repeater en reflector verwijderd en heb de avahi-daemon.conf gebruikt.

Zal morgen wel laten weten of ik op het werk nu via vpn ook mijn homekit apparaten kan gebruiken zonder ipad als homekithub.

XBL: MRE Inc | PSN: MRE-Inc | Mixer: MRE-Inc

• ed1703
  • Registratie: januari 2010
  • Nu online

ed1703

I'm still learning...

MRE-Inc schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 00:52:
[...]

Na onderzoek lijkt dat te maken te hebben met het feit dat communicatie via Bonjour gaat en dat dit een multicast protocol is welke niet over vlans/vpn gerouteerd wordt (als iemand het beter weet, hoor ik het wel)
multicast over vlans werkt alleen met een reflector of repeater. Dit is een simpel kroonsteentje tussen 2 vlans.
Wil je dit ook over VPN, dan zal je IPSec met GRE moeten gaan configureren, je zal dit dan ook moeten meenemen in je reflector of repeater.

https://help.ubnt.com/hc/...uter-EoGRE-Layer-2-Tunnel

12x300Wp TrinaSolar black op het westen, SE 3k WaveHD, speelt/werkt met Cisco (ISE, Nexus, Catalyst), Mikrotik, Ubiquiti (edge+unifi), VMWare, RaspBerry PI, Debian, Ubuntu, Domoticz en Synology.

• antonlamers
MRE-Inc schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 00:52:
[...]

Toeval bestaat niet, ook mee bezig geweest vandaag echter wil ik het werkbaar hebben via vpn naar mijn edge router vanaf een remote locatie. Laat ik het zo zeggen, ik heb op mijn iOS apparaten een always on VPN ingesteld zodat deze direct een vpn verbinding opzetten naar mijn ERL3 zodra ze niet op mijn eigen netwerk zitten.

Op openbare wifi netwerken en 4g netwerk van T-Mobile werkt dat prima zo'n always on vpn, maar ik kan dan niet mijn hue lampen en tado smartthermostaat bedienen via de woning app op mijn iPhone en iPad. Na onderzoek lijkt dat te maken te hebben met het feit dat communicatie via Bonjour gaat en dat dit een multicast protocol is welke niet over vlans/vpn gerouteerd wordt (als iemand het beter weet, hoor ik het wel)

Ik heb op mijn ERL3 in de config tree de mDNS setting verwijderd en via SSH het bestand /etc/avahi/avahi-daemon.conf aangepast.

Iig de eth1 en t2tp interfaces toegevoegd aan allowed interfaces in dat bestand en enable-reflector=yes ingesteld. Letop dat je de # ook verwijdert voor elke instelling in dat bestand. Daarna opgeslagen en de avahi daemon herstart. Op de ERL verder in de firewall poort 5353 open gezet en getest.

Dat lijkt in eerste instantie te werken via 4g. VPN werd opgezet, ik start de woning app en zie na een 10tal seconden dat mijn apparaten zichtbaar zijn zonder melding dat ze niet bereikt kunnen worden. Moet er wel bij zeggen dat ik dat gewoon thuis heb getest en weet dus niet of het zichtbaar zijn van de apparaten in de woning app ook komt omdat ik gewoon in range van de hub zit.

Heb de iPad wel als homekit hub insteld, maar die neem ik ook regelmatig mee naar mijn werk, dus dan wil de de lampen etc wel kunnen bedienden via de woning app op een ander wifi of 4g netwerk.

http://leerspace.com/2015...ction-on-ubiquiti-edgeos/

Kortom: even spelen met die mDNS setting in de config tree of gebruik maken van die avahi daemon op je edge router. Nogmaals, ik heb in de config tree de mDNS opties repeater en reflector verwijderd en heb de avahi-daemon.conf gebruikt.

Zal morgen wel laten weten of ik op het werk nu via vpn ook mijn homekit apparaten kan gebruiken zonder ipad als homekithub.
Ik heb dit staan in mDNS.
eth0 is mijn WAN. eth1 zit een switch op. op die switch zit ook weer een switch met een AP. eth0.20 het IoT VLAN. eth4 een AP.
https://tweakers.net/ext/f/xp3tdvIgPOxdDkSfdetNmjYN/thumb.jpg
antonlamers schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:56:
[...]

Ik heb dit staan in mDNS.
eth0 is mijn WAN. eth1 zit een switch op. op die switch zit ook weer een switch met een AP. eth0.20 het IoT VLAN. eth4 een AP.
[Afbeelding]
Ik kan het plaatje niet zien maar je zou de mdns repeater moeten gebruiken op switch0 en switch0.20. En niet op de losse eth interfaces.

U+

• MRE-Inc
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 12:58

MRE-Inc

Copa Mundial de Fútbol de 1982

ed1703 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 01:42:
[...]
multicast over vlans werkt alleen met een reflector of repeater. Dit is een simpel kroonsteentje tussen 2 vlans.
Wil je dit ook over VPN, dan zal je IPSec met GRE moeten gaan configureren, je zal dit dan ook moeten meenemen in je reflector of repeater.

https://help.ubnt.com/hc/...uter-EoGRE-Layer-2-Tunnel
Ik werk niet met vlans, maar heb gewoon 1 subnet waarin DCHP via de ERL3 loopt en een bepaalde scope heeft voor interne devices. Devices via vpn krijgen van dezelfde DHCP een adres.

De scope voor mijn interne devices is 192.168.1.50 tm 100
De scope voor mijn vpn devices is 192.168.1.210 tm 220
Gaat hier om een 24 bits subnet.

Jouw link verwijst echter naar een site to site vpn. Mijn ERL3 is vpn server en mijn clients op 4g of buitenshuis, connecten daarnaar toe. Dat is dus geen site to site vpn.

Homekit werkt vooralsnog niet bij mij ondanks de aanpassingen in de avahi-daemon.conf.
Mijn interfaces zijn: eth0 (NTU) eth0.34 (Tweak WAN) en eth1 voor LAN

Mijn iphone en ipad die op remote locaties via vpn verbonden zijn, kunnen dus nog geen homekit devices zien.

XBL: MRE Inc | PSN: MRE-Inc | Mixer: MRE-Inc

• antonlamers
Jeroen_ae92 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:04:
[...]

Ik kan het plaatje niet zien maar je zou de mdns repeater moeten gebruiken op switch0 en switch0.20. En niet op de losse eth interfaces.
nu als het goed is wel. heb de losse eth1 en 4 weggehaald. staat alleen nog niet in het screenshot

antonlamers wijzigde deze reactie 23-10-2019 13:22 (11%)

antonlamers schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:20:
[...]

nu als het goed is wel. heb de losse eth1 en 4 weggehaald. staat alleen nog niet in het screenshot
Eth0 en eth0.20 zijn hele andere interfaces dan switch0 en switch0.20. Eth0.20 bestaat niet in jouw configuratie en eth0 is je wan interface. De mdns repeater dient dus enkel en alleen switch0 en switch0.20 te bevatten.

Voor alle anderen, l2tp en mdns gaan niet werken. Er zijn wel 2 alternatieven voor het homekit issue. Neem bijvoorbeeld een AppleTV. Die kan de remote connectivity verzorgen. Dan heb je helemaal geen vpn meer nodig want het werkt gewoon via de Apple iCloud services op basis van je Apple ID. En anders switchen naar OpenVPN waarvan de TAP variant de beste is voor mDNS verkeer.

U+

• antonlamers
Jeroen_ae92 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:53:
[...]

Eth0 en eth0.20 zijn hele andere interfaces dan switch0 en switch0.20. Eth0.20 bestaat niet in jouw configuratie en eth0 is je wan interface. De mdns repeater dient dus enkel en alleen switch0 en switch0.20 te bevatten.
Ik ben nu op het werk, maar ga dit morgen invoeren. Dat ik eth0 en eth0.20 gebruikte kwam door dit filmje.daar hadden ze ook eth gebruikt 8)7
YouTube: IOT Across Subnets with EdgeRouter

antonlamers wijzigde deze reactie 23-10-2019 17:45 (19%)

• grote_oever
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 11:04
De nieuwe switches zijn ook uit early access:

https://store.ui.com/coll...ching/products/usw-16-poe

Wel alleen in Amerikaanse store.

grote_oever wijzigde deze reactie 23-10-2019 18:41 (37%)

• alexwel
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 16-01 15:32
grote_oever schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 18:38:

Geen ervaring met de UI store, ik heb er bij introductie van de EU store naar gekeken, maar het was alleen maar duurder dan webshops in NL op dat moment.

Ik zou graag de Flex mini switch zien, ik heb op dit moment geen grotere switches nodig, maar kan wel een paar van de kleintjes gebruiken.

• Cartman!
  • Registratie: april 2000
  • Niet online
Beetje jammer dat de USW-Pro-24-POE 2 keer zo duur is als de "gewone" USW-24-POE. Verschillen lijken te zijn:

- PRO heeft POE++, gewone alleen POE+
- PRO heeft ook layer 3 switching*
- PRO heeft SFP+ poorten
- PRO heeft actieve cooling; gewone passieve (nadeel van de PRO dus!)

Aangezien t enige dat ik eigenlijk nodig heb POE++ is (voor een USW-FLEX) loont t wel om daar n injector voor te kopen en t bij de USW-24-POE te houden. Layer 3 switch voor een thuis-situatie lijkt totaal zinloos zover ik t verschil begrijp; SFP+ heb ik ook niet echt wat aan gezien alles in m'n woning gigabit is. Hopelijk komen ze snel naar Europa!

offtopic:
*ook pas later met een update, beloven ze...

edit: kan ook m'n 8P 60W gewoon gebruiken ipv flex...die kan aan netstroom en dan hoef ik niks nieuws te kopen.

Cartman! wijzigde deze reactie 23-10-2019 20:14 (18%)

• ocf81
  • Laatst online: 22-01 22:46

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Cartman! schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 19:51:
Beetje jammer dat de USW-Pro-24-POE 2 keer zo duur is als de "gewone" USW-24-POE. Verschillen lijken te zijn:

- PRO heeft POE++, gewone alleen POE+
- PRO heeft ook layer 3 switching*
- PRO heeft SFP+ poorten
- PRO heeft actieve cooling; gewone passieve (nadeel van de PRO dus!)

Aangezien t enige dat ik eigenlijk nodig heb POE++ is (voor een USW-FLEX) loont t wel om daar n injector voor te kopen en t bij de USW-24-POE te houden. Layer 3 switch voor een thuis-situatie lijkt totaal zinloos zover ik t verschil begrijp; SFP+ heb ik ook niet echt wat aan gezien alles in m'n woning gigabit is. Hopelijk komen ze snel naar Europa!

offtopic:
*ook pas later met een update, beloven ze...

edit: kan ook m'n 8P 60W gewoon gebruiken ipv flex...die kan aan netstroom en dan hoef ik niks nieuws te kopen.
Op de productpagina die @grote_oever linkte staat vermeld dat de nieuwe lijn nog steeds enkel over layer 2 capaciteiten beschikt. Helaas ontbreekt in de store een link naar een pagina of document met gedetailleerde specificaties. Hopelijk hebben ze nu wel meer dan 6 linkaggregatiegroepen per switch. Dat is een behoorlijk irritante beperking bij de huidige generatie. Deze beperking zorgt ervoor dat het voor mij interessanter is om twee 24-poorts switches te kopen dan één 48-poorts switch, terwijl de ruimte in mijn rack wel beperkt is en ik liever maar 1U uitgeef aan de switch dan dat ik daar 2U aan ruimte voor moet gebruiken.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Cartman! schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 19:51:
But why? Iedereen hier zit juist te wachten op wat nieuws dat ze kunnen kopen. :+

#team_UTC+1

• GioStyle
  • Laatst online: 13:31
Doe mij maar een UDM Pro + USW-24-POE

Dan kunnen mijn USG, US24, US16-150W en Cloudkey Gen2+ de deur uit.

En dan hopelijk een halvering van het verbruik, maar dat zal wel weer te optimistisch zijn.

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ethirty schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 21:43:
Jij hangt serieus de kabels voorlangs? :D
Dat was me niet eens opgevallen eerlijk gezegd, zie nu pas dat die monitor en de rest van de apparatuur naar voren staat :D

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Cartman!
  • Niet online
Ethirty schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 21:37:
[...]

But why? Iedereen hier zit juist te wachten op wat nieuws dat ze kunnen kopen. :+
Zit ik ook... die USW-24-POE en UDM-PRO! Dan heb ik 2x USW-8-60 over en als ik geen PoE++ heb dan heeft die Flex weinig zin, kan ik net zo goed een bestaande switch ophangen en 100+ euro uitsparen.

Cartman! wijzigde deze reactie 23-10-2019 23:18 (24%)

:o HOLY CRAP! wat is de Edge WebGUI veel overzichtelijker dan die van de UniFi lijn en de USG gerelateerde meuk! :+

Kunnen zie die niet overal toepassen ?! :P

/EDIT :
Ethirty schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 00:27:
Dat hebben ze gedaan, in de hele EdgeMax serie :+
Grapjas! :P

nero355 wijzigde deze reactie 24-10-2019 00:28 (21%)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

nero355 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 00:18:
[...]

:o HOLY CRAP! wat is de Edge WebGUI veel overzichtelijker dan die van de UniFi lijn en de USG gerelateerde meuk! :+

Dat hebben ze gedaan, in de hele EdgeMax serie :+
En met UNMS kan je een soort van firmware beheer doen.

Al doet Unifi een aantal zaken beter, het feit dat ik in een webgui een volledige commandline config kan doen vind ik fantastisch :)

#team_UTC+1

• antonlamers
Jeroen_ae92 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:53:
[...]

Je bent een held. Het werkt nu.

• Cartman!
  • Niet online
Ethirty schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 00:27:
Al doet Unifi een aantal zaken beter, het feit dat ik in een webgui een volledige commandline config kan doen vind ik fantastisch :)
Dan heb je t niet over Unifi, dat kan het namelijk niet.

• m3gA
nero355 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 00:18:
[...]

/EDIT :

[...]

Grapjas! :P
Ik heb me altijd al afgevraagd waarom ze er niet gewoon een UniFi skin overheen gooiden. De firewall van de USG/UDM is nog altijd een gedrocht. Die van de Edgemax lijn is geweldig.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Cartman! schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 09:08:
[...]

Dan heb je t niet over Unifi, dat kan het namelijk niet.
Klopt, zie nu dat ik de zin een beetje krom geformuleerd heb.

Unifi doet een aantal zaken beter, maar de webgui om de console van de Edgemax series is goud. Zo duidelijker? :)

#team_UTC+1

• Cartman!
  • Niet online
Ethirty schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 10:18:
[...]

Klopt, zie nu dat ik de zin een beetje krom geformuleerd heb.

Unifi doet een aantal zaken beter, maar de webgui om de console van de Edgemax series is goud. Zo duidelijker? :)
Dat klinkt een stuk logischer ja :D

• m3gA
Ik vraag me trouwens af wat er met de Edgemax serie gaat gebeuren. UniFi gaat richting ARM en Edgemax blijft op MIPS.

Lijkt me dat er uit kostenbesparing een overlap op hardware gebied moet plaatsvinden en het onderliggend OS hetzelfde blijft maar daar hoor je verdacht weinig van.

• c0rneel
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 23-01 10:51
grote_oever schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 18:38:

Ik vind het jammer dat ze niet alle poorten POE maken. Ik heb een USW24 en een zyxel GS1900-8 HPE en die laatste wil ik wel vervangen door een unifi product maar het prijsverschil naar een unifi product met ook 8 POE poorten is nog iets te groot...

• Cartman!
  • Niet online
c0rneel schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 11:03:
[...]

Ik vind het jammer dat ze niet alle poorten POE maken. Ik heb een USW24 en een zyxel GS1900-8 HPE en die laatste wil ik wel vervangen door een unifi product maar het prijsverschil naar een unifi product met ook 8 POE poorten is nog iets te groot...
Die 16 port uit t linkje heeft ook 8 PoE poorten. Voor pakweg 4 tientjes meer heb je t 24 port model met 16 PoE poorten.

• c0rneel
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 23-01 10:51
Cartman! schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 11:31:
[...]

Die 16 port uit t linkje heeft ook 8 PoE poorten. Voor pakweg 4 tientjes meer heb je t 24 port model met 16 PoE poorten.
Klopt maar de Zyxel heeft mij 100 euro ex gekost met 8 POE poorten, als ik een soortgelijke wil van Unifi dan moet ik deze 16 ports kopen met ook 8x POE.

En ik ben wel fan van hun apparatuur qua beheersbaarheid etc maar als je een 8 poorts switch wil dan zit je al gauw dat je POE poorten te kort komt.

• Cartman!
  • Niet online
c0rneel schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 11:36:
[...]

Klopt maar de Zyxel heeft mij 100 euro ex gekost met 8 POE poorten, als ik een soortgelijke wil van Unifi dan moet ik deze 16 ports kopen met ook 8x POE.

En ik ben wel fan van hun apparatuur qua beheersbaarheid etc maar als je een 8 poorts switch wil dan zit je al gauw dat je POE poorten te kort komt.
https://store.ui.com/coll...ducts/unifi-switch-8-150w

Dit geen optie? Niet 19" maar voldoet verder wel aan de eisen en scheelt toch weer ruim 100 euro.

• MewBie
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 11:57
m3gA schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 10:57:
Ik vraag me trouwens af wat er met de Edgemax serie gaat gebeuren. UniFi gaat richting ARM en Edgemax blijft op MIPS.

Lijkt me dat er uit kostenbesparing een overlap op hardware gebied moet plaatsvinden en het onderliggend OS hetzelfde blijft maar daar hoor je verdacht weinig van.
Als ze slim zijn gaan ze naar 1 productlijn die beheerd kunnen worden door software dat een combinatie van UNMS en de Unifi Controller is.
Meerdere nagenoeg gelijke productlijnen met verschillende beheersomgevingen is gewoon een domme line up.

En ze kunnen ook beter tijd en geld stoppen in het bereiken van bovenstaande in plaats van verlichting en zonneenergie meuk te maken.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• alexwel
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 16-01 15:32
MewBie schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 12:27:
[...]

Als ze slim zijn gaan ze naar 1 productlijn die beheerd kunnen worden door software dat een combinatie van UNMS en de Unifi Controller is.
Meerdere nagenoeg gelijke productlijnen met verschillende beheersomgevingen is gewoon een domme line up.

En ze kunnen ook beter tijd en geld stoppen in het bereiken van bovenstaande in plaats van verlichting en zonneenergie meuk te maken.
De reden dat er twee verschillende lijnen zijn, is dat de Unifi lijn meer op eenvoudigere toepassingen gericht is (consumenten en kleinere bedrijven) en de EdgeMax lijn meer op professioneel gebruik gericht is. EdgeMax geeft veel meer configuratie mogelijkheden dan Unifi.

Er zit dus wel wat logica achter de twee verschillende lijnen en ik denk niet dat ze dat moeten samenvoegen in een enkele lijn. Dan zou je óf te moeilijke configuratie krijgen voor minder gevorderde gebruikers / toepassingen óf te weinig mogelijkheden voor professionele gebruikers / toepassingen.

• MewBie
alexwel schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 12:52:
[...]
De reden dat er twee verschillende lijnen zijn, is dat de Unifi lijn meer op eenvoudigere toepassingen gericht is (consumenten en kleinere bedrijven) en de EdgeMax lijn meer op professioneel gebruik gericht is. EdgeMax geeft veel meer configuratie mogelijkheden dan Unifi.

Er zit dus wel wat logica achter de twee verschillende lijnen en ik denk niet dat ze dat moeten samenvoegen in een enkele lijn. Dan zou je óf te moeilijke configuratie krijgen voor minder gevorderde gebruikers / toepassingen óf te weinig mogelijkheden voor professionele gebruikers / toepassingen.
De Unifi lijn draait onderhuids gewoon hetzelfde OS als de EdgeMAX lijn.

Er is geen enkele reden waarom beiden niet gecombineerd zouden kunnen worden in een enkele product lijn.

De configuratie is puur software en makkelijk een oplossing voor te verzinnen.

*beeeeep*

• m3gA
MewBie schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 13:05:
[...]

Er is geen enkele reden waarom beiden niet gecombineerd zouden kunnen worden in een enkele product lijn.

De udm draait niet meer op vyatta/edgeos maar op een debian fork en is volledig herschreven.
MewBie schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 13:05:
[...]

Je bedoelt zoals de Edgeswitch lijn, dus met oude en nieuwe GUI. De oude waarin heel veel mogelijk is, en de nieuwe die super lean is. En dat je simpelweg kan switchen tussen de 2.

U+

• MewBie
Jeroen_ae92 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 18:02:
[...]

Je bedoelt zoals de Edgeswitch lijn, dus met oude en nieuwe GUI. De oude waarin heel veel mogelijk is, en de nieuwe die super lean is. En dat je simpelweg kan switchen tussen de 2.
Ja, hoeft niet meer als een schuifje met expert mode te zijn, en dat is dan de standaard config.
En als je hem dan adopt in de controller wordt die interface uitgeschakelt.

Of als dat de firmware te groot maakt dat je kan kiezen tussen Edge en Unifi firmware.

*beeeeep*

• wimmel_1
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online

wimmel_1

Intentionally Left Blank

MewBie schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 18:27:
[...]

Ja, hoeft niet meer als een schuifje met expert mode te zijn, en dat is dan de standaard config.
En als je hem dan adopt in de controller wordt die interface uitgeschakelt.

Of als dat de firmware te groot maakt dat je kan kiezen tussen Edge en Unifi firmware.
Wat een wensen qua LUXE allemaal....Ik zit op m'n werk nog steeds 't liefst naar een SSH scherm te kijken waarbij ik (misschien) de achtergrondkleur + tekstkleur daar van kan aanpassen aan de hoeveelheid licht :*)

Why do subtitles never really tell you what's going on?

• mrEarthling
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Heeft er iemand ervaring met het overlappen van een (wat) grotere afstand? Binnenkort ga ik verhuizen, maar de glasvezelverbinding is dan nog niet opgeleverd, die laat nog een maand of twee op zich wachten.
Om tijdelijke toch een internetverbinding te hebben ben ik aan het kijken of het mogelijk om een wifi verbinding op te zetten met een punt 75 meter verderop in de straat. Er is redelijk vrij zicht, hooguit een auto die voorbij rijdt.
Mijn idee is om bij beide woningen een UAP-AC-M in de tuin te plaatsen. Volgens de specificaties kunnen ze afstand tot 183 meter aan. Halen ze dit in echte omgeving ook, of halen ze in ieder geval 75 meter, of vraag ik dan teveel van ze? Andere tips, zijn natuurlijk ook welkom!

Gaat je geen reet aan wat voor een Pjoeter ik heb ;)

• JaronStrypsteen
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 14-01 17:06
mrEarthling schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 19:48:
Heeft er iemand ervaring met het overlappen van een (wat) grotere afstand? Binnenkort ga ik verhuizen, maar de glasvezelverbinding is dan nog niet opgeleverd, die laat nog een maand of twee op zich wachten.
Om tijdelijke toch een internetverbinding te hebben ben ik aan het kijken of het mogelijk om een wifi verbinding op te zetten met een punt 75 meter verderop in de straat. Er is redelijk vrij zicht, hooguit een auto die voorbij rijdt.
Mijn idee is om bij beide woningen een UAP-AC-M in de tuin te plaatsen. Volgens de specificaties kunnen ze afstand tot 183 meter aan. Halen ze dit in echte omgeving ook, of halen ze in ieder geval 75 meter, of vraag ik dan teveel van ze? Andere tips, zijn natuurlijk ook welkom!
Waarom geen Nanostation AC? Ik heb het net geinstalleerd op 300m afstand en heb een throughput van 450mbps. Makkelijk te installeren en in te stellen.

JaronStrypsteen wijzigde deze reactie 24-10-2019 19:58 (15%)

• mrEarthling
  • Niet online
JaronStrypsteen schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 19:57:
[...]

Waarom geen Nanostation AC? Ik heb het net geinstalleerd op 300m afstand en heb een throughput van 450mbps. Makkelijk te installeren en in te stellen.
Ook een optie, ik heb voor nu voornamelijk naar de Unifi serie gekeken omdat ik deze makkelijker kan recyclen als de glasvezelverbinding is opgeleverd. Theoretisch zou het volgens mij geen probleem moeten zijn, en omdat het maar een tijdelijke oplossing is het prijskaartje ook niet onbelangrijk.

mrEarthling schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 20:11:
[...]

Ook een optie, ik heb voor nu voornamelijk naar de Unifi serie gekeken omdat ik deze makkelijker kan recyclen als de glasvezelverbinding is opgeleverd. Theoretisch zou het volgens mij geen probleem moeten zijn, en omdat het maar een tijdelijke oplossing is het prijskaartje ook niet onbelangrijk.
Dan huur je toch een setje? Er is vast wel iemand die een (gebruikt) setje heeft liggen en deze wel zou willen uitlenen.

U+

mrEarthling schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 20:11:
Gewoon kopen dat setje en straks als Tuin WiFi gebruiken! Moet helemaal goed komen! :)

/EDIT :
mrEarthling schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 06:55:
Een NanoStation kun je toch niet als (normaal) accespoint gebruiken? Deze ondersteund toch alleen verbindingen naar andere AirMax devices? Later in de tuin heb ik er niks meer aan, daarom ging mijn voorkeur uit naar de UAP-AC-M, die wil ik dan wel voor de tuin gebruiken.
Ik bedoelde dan ook de UAP Mesh AC, want die kan je inderdaad later in de tuin gebruiken! :)

Die gekke kleine dingen zijn echt geweldig!

nero355 wijzigde deze reactie 25-10-2019 17:27 (35%)

• sdk1985
Ben nu de AC-Lite aan het testen. Helaas heb ik tegenwoordig zelf 300 Mbps in plaats van 500 Mbps. Disclaimer: ik moet hier wel bij vermelden dat Netgear het de afgelopen jaren gepresteerd heeft om 4x met firmware te komen die de verbinding instabiel maakte. Dus mijn punt is niet dat de R7000 zaligmakend is, het verschil qua bereik is wel enorm.
Qua accessoires:
NanoHd heeft een kort kabeltje meegeleverd
NanoHd heeft een grotere PoE injector met output 48V 0.5A itt de 24V 0.5A van de Lite.

Info:
Power=high
Channel utilization= 43% op 2G en 4% op 5G

Dichtbij test:
R7000 door muur heen: 303/40.7
Ac-Lite op 1 meter line of sight: 209 / 41
Ac-Lite op 1 meter line of sight 2G: 48.3/ 35.2
NanoHD op 1 meter line of sight: 294 / 40.6

Veraf test:
R7000 via gang met 2 deuren open (andere kamer!): 143/38.4
Ac-lite via gang met 2 deuren open: 17.6 / 14.8
Ac lite via gang met 2 deuren open met alleen 5g: 20.8 / 8.64
Ac lite via gang met 2 deuren open met alleen 2g: 3.62 / 9.14
Nano HD via gang met 2 deuren open: 14.8 / 14.3

Niet mega wetenschappelijk natuurlijk. Kan de AC Lite eventueel wel op exact dezelfde locatie gooien als de R7000. Maar vrees dat dit niet echt gaat helpen. Gevoelsmatig denk ik dat je moet rekenen op 30 tot 40% minder bereik dan met een R7000.

edit: Alsnog Ac Lite even naast de R7000 gelegd (=plat op de kast).

R7000 door muur heen: 303/40.7
Ac Lite door dezelfde muur heen: 50/48
R7000 via gang met 2 deuren open: 143/38.4
Ac Lite via gang met 2 deuren open : 4.17/9.15

Ac-Lite op zijkant gezet:
Ac Lite door dezelfde muur heen 53/35.7
Ac Lite via gang met 2 deuren open: 10.7/5.48 op afstand
TLDR: Ik zou met één ubiquiti product geen 80m2 per verdieping kunnen dekken, daar waar de r7000 dat wel red. Het lijkt erop dat je achter elke ruimte met een flinke muur en deur een nieuwe AP moet hangen.

Ubiquiti heeft wel het voordeel dat je hem vaak wel netter in het midden van een grote ruimte kunt plaatsen dankzij de wall mount. Mijn R7000 staat verstopt bovenop een servieskast in de hoek van een kamer.

Verder moet ik even opmerken dat nu ik eenmaal de boel ken ik de nieuwe Lite letterlijk binnen een minuut via de App aan het updaten en daarna aan het provisioneren was :).

sdk1985 wijzigde deze reactie 25-10-2019 01:35 (66%)

• mrEarthling
  • Niet online
Jeroen_ae92 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 20:20:
[...]

Dan huur je toch een setje? Er is vast wel iemand die een (gebruikt) setje heeft liggen en deze wel zou willen uitlenen.
Ook een idee, ik zal eens kijken wat daar mogelijk is.
nero355 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 21:03:
[...]

Gewoon kopen dat setje en straks als Tuin Wifi gebruiken! Moet helemaal goed komen! :)
Een NanoStation kun je toch niet als (normaal) accespoint gebruiken? Deze ondersteund toch alleen verbindingen naar andere AirMax devices? Later in de tuin heb ik er niks meer aan, daarom ging mijn voorkeur uit naar de UAP-AC-M, die wil ik dan wel voor de tuin gebruiken.

• m3gA
MewBie schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 12:27:
[...]

Het gaat me vooral erom dat ze tot nu toe een soortgelijke basis hadden en hierdoor goedkoper konden produceren. Nu UDM naar ARM en UbiOS overgaat is het vreemd dat ze de edgemax serie hier ook niet in meenemen.

• Cartman!
  • Niet online
Gewoon weer last dat m'n 2e switch niet meer terugkomt (disconnected) in de controller nadat ik een port van VLAN heb gewijzigd, kan ik weer terug naar fabrieksinstellingen :{

edit: Nevermind, ik zat te prutsen. Per ongeluk m'n uplink toegewezen aan t verkeerde VLAN :') |:(

Cartman! wijzigde deze reactie 25-10-2019 13:56 (22%)

• ed1703
  • Nu online

ed1703

I'm still learning...

m3gA schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 09:46:
[...]

Het gaat me vooral erom dat ze tot nu toe een soortgelijke basis hadden en hierdoor goedkoper konden produceren. Nu UDM naar ARM en UbiOS overgaat is het vreemd dat ze de edgemax serie hier ook niet in meenemen.
Voor zover mij nu bekend is men met UbiOS nog niet zover dat het edgeos kan vervangen.

Afgezien daarvan of dat zo is of niet krijg je dan de situatie dat UbiOS met UNMS een stuk complexer gaat worden.
Dan krijg je ook:

Edgelijn - 1.10.x - 2.0.x - UbiOS
UniFi - UDM - UbiOS + USG: 4.4.x
Lijkt mij een zeer vervelende situatie qua softwareondersteuning.

UNMS doet ook nog eens meer dan alleen de edgelijn. Ik zou er dan op z’n minst een nieuwe lijn benaming voor starten.

ed1703 wijzigde deze reactie 25-10-2019 18:43 (4%)

12x300Wp TrinaSolar black op het westen, SE 3k WaveHD, speelt/werkt met Cisco (ISE, Nexus, Catalyst), Mikrotik, Ubiquiti (edge+unifi), VMWare, RaspBerry PI, Debian, Ubuntu, Domoticz en Synology.

• ThinClientQ
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 11:21
Hoe kan dit nou!?

2 maal NanoBeam gekocht, draait nog op 24v in plaats van 48v.
Moeten uiteraard netjes op PoE switches draaien .. Nu weer een converter tussen zetten.

Ik dacht dat we hier vanaf waren met de wijziging van de Lite's en LR's naar 48v.

• m3gA
ed1703 schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 18:34:
[...]

Voor zover mij nu bekend is men met UbiOS nog niet zover dat het edgeos kan vervangen.

Afgezien daarvan of dat zo is of niet krijg je dan de situatie dat UbiOS met UNMS een stuk complexer gaat worden.
Dan krijg je ook:

Edgelijn - 1.10.x - 2.0.x - UbiOS
UniFi - UDM - UbiOS + USG: 4.4.x
Lijkt mij een zeer vervelende situatie qua softwareondersteuning.

UNMS doet ook nog eens meer dan alleen de edgelijn. Ik zou er dan op z’n minst een nieuwe lijn benaming voor starten.
UNMS zal vast via een API de software aanspreken. Ik ga er vanuit dat die hetzelfde blijven. Vermoed ook dat UbiOS de toekomt wordt maar dat ze er niet over praten anders gaat iedereen afwachten en kopen ze geen edgemax producten meer.

• sdk1985
Hoe snel hoort een controller een client via minimumrssi te kicken? Heb hem op 70 gezet en zag toch een client met -81 zitten.

• Cartman!
  • Niet online
sdk1985 schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 20:03:
Hoe snel hoort een controller een client via minimumrssi te kicken? Heb hem op 70 gezet en zag toch een client met -81 zitten.
Beter om die optie helemaal niet te gebruiken en je signaalsterktes in plaats daarvan te tweaken.

• sdk1985
Cartman! schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 20:12:
[...]

Beter om die optie helemaal niet te gebruiken en je signaalsterktes in plaats daarvan te tweaken.
Client werkt alleen op 2G dan moet er wel héél erg veel omlaag worden geschroefd vrees ik.

sdk1985 schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 20:03:
Minrssi is eigenlijk een soft-kick. Een client hoeft dit niet te respecteren. Als er bijvoorbeeld geen ander signaal beter is op dat moment, dan zal de client gewoon weer aan het bestaande ap blijven connecten.

U+

• DUX
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 23-01 22:23

DUX

blijft ook nu voor Oranje

edit:
Ik loop te dromen, maakte een verkeerde vergelijking, excuus!

DUX wijzigde deze reactie 26-10-2019 21:40 (92%)

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• m3gA
DUX schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 21:36:
[...]

Let op, de "gewone" 24 heeft ook actieve koeling hoor. Staat hier in huis en ik heb de fans eigenhandig vervangen, so I should know :) Vervangen van de fans is goed te doen trouwens en ben blij dat ik dat gedaan heb.
Of je wacht even op de nieuwe fanloze variant.

• DUX

DUX

m3gA schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 21:38:
[...]

Of je wacht even op de nieuwe fanloze variant.
Ik weet even niet waar ik met mijn hoofd zat. Ik dacht juist die nieuwe te vergelijken met de huidige PRO (waarbij ik de laatste heb). Ik heb mijn post aangepast :)

Ik wacht juist op die fanloze (al zeggen ze "near silent" dus ik denk dat daar toch iets van een fan in zit?) maar ik schrik een beetje van de prijs.

• sdk1985
Jeroen_ae92 schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 21:14:
[...]

Minrssi is eigenlijk een soft-kick. Een client hoeft dit niet te respecteren. Als er bijvoorbeeld geen ander signaal beter is op dat moment, dan zal de client gewoon weer aan het bestaande ap blijven connecten.
Aha heb wel wat grijze bolletjes gezien. Hij zal wel reconnecten naar dezelfde. Kan ik een client ook van één specifieke ap bannen? Het ap het dichtstbij zit hij op 61 ipv 81. (Had de verste ap al 3db lager gezet. )

Zo niet dan zou ik eventueel een aparte SSID voor dat specifieke apparaat kunnen toevoegen.

sdk1985 wijzigde deze reactie 27-10-2019 00:34 (11%)

• m3gA
DUX schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 21:41:
[...]

Ik weet even niet waar ik met mijn hoofd zat. Ik dacht juist die nieuwe te vergelijken met de huidige PRO (waarbij ik de laatste heb). Ik heb mijn post aangepast :)

Ik wacht juist op die fanloze (al zeggen ze "near silent" dus ik denk dat daar toch iets van een fan in zit?) maar ik schrik een beetje van de prijs.
De 16 en 24 poorts hebben geen fan en zijn geheel stil (heb ze beide).

• DUX

DUX

m3gA schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 11:39:
[...]

De 16 en 24 poorts hebben geen fan en zijn geheel stil (heb ze beide).
Je hebt helemaal gelijk voor de non-POE uitvoeringen, inderdaad :)

sdk1985 schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 22:40:
[...]

Aha heb wel wat grijze bolletjes gezien. Hij zal wel reconnecten naar dezelfde. Kan ik een client ook van één specifieke ap bannen? Het ap het dichtstbij zit hij op 61 ipv 81. (Had de verste ap al 3db lager gezet. )

Zo niet dan zou ik eventueel een aparte SSID voor dat specifieke apparaat kunnen toevoegen.
Nee, je kunt niet een client op een specifiek ap weren. Je zou inderdaad een los ssid kunnen aanmaken maarrrr elk ssid verbruikt ook airtime. Dus hoe minder ssid’s hoe beter het is.

Je kan je natuurlijk wel afvragen waarom een device niet roamt en hoe erg het is. Ik heb een Toon die altijd connect met zolder. Geen idee waarom maar gezien die Toon toch niet echt data verbruikt, vinnik het wel best.

Overigens is de overtreffende, botte oplossing, indien minrssi niet werkt, is de lage datarates blokkeren. Een client op -81dB zit zal bijvoorbeeld connecten op 2,4Ghz en kanaalbreedte van 20Mhz, maakt datarate van 6mbps. Je zou dus op het ssid, de accepted datarates kunnen aanpassen. Let wel, dit kan zeker ook ellende opleveren voor devices die gekicked worden alvorens te roamen. Dit is namelijk een hard-kick.

U+

• m3gA
DUX schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 13:45:
[...]

Je hebt helemaal gelijk voor de non-POE uitvoeringen, inderdaad :)
Ik heb de POE uitvoeringen en daar zit geen fan in. 100% zeker.

https://store.ui.com/coll...ching/products/usw-24-poe
USW-24-POE

The USW-24-POE is a configurable Gigabit Layer 2 switch with twenty-four Gigabit Ethernet ports including sixteen auto-sensing 802.3at PoE+ ports, and two SFP ports. It provides Gigabit PoE links to your RJ45 Ethernet devices and Gigabit fiber uplink options to your enterprise network. The USW-24-POE features a 1.3" touch LCM to provide status information. With a depth of 7.9", the compact fanless design can be easily installed in a SOHO rack cabinet.
sdk1985 schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 22:40:
[...]

Je kunt ook een nieuwe SSID aanmaken en deze op disabled zetten default. Op het AP waarmee het apparaat moet verbinden enable je hem op het AP.

m3gA wijzigde deze reactie 27-10-2019 15:47 (85%)

• sdk1985
Jeroen_ae92 schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 14:53:
[...]

Nee, je kunt niet een client op een specifiek ap weren. Je zou inderdaad een los ssid kunnen aanmaken maarrrr elk ssid verbruikt ook airtime. Dus hoe minder ssid’s hoe beter het is.

Je kan je natuurlijk wel afvragen waarom een device niet roamt en hoe erg het is. Ik heb een Toon die altijd connect met zolder. Geen idee waarom maar gezien die Toon toch niet echt data verbruikt, vinnik het wel best.

Overigens is de overtreffende, botte oplossing, indien minrssi niet werkt, is de lage datarates blokkeren. Een client op -81dB zit zal bijvoorbeeld connecten op 2,4Ghz en kanaalbreedte van 20Mhz, maakt datarate van 6mbps. Je zou dus op het ssid, de accepted datarates kunnen aanpassen. Let wel, dit kan zeker ook ellende opleveren voor devices die gekicked worden alvorens te roamen. Dit is namelijk een hard-kick.
Thanks.

In dit geval is het wel erg want het device haalt 0.5 Mbps wanneer hij op het foute AP zit en dan kun je niet eens naar nu.nl. Via het AP dat op 1.5 meter staat haalt hij gewoon 30/30 Mbps (cpu limited).

Op de verre AP zitten twee sonos boxjes met goed bereik (50 a 60 dB). Hoe letterlijk moet ik die datarate nemen? Volgt die puur uit het bereik of zou zo'n sonos box ook om een tragere verbinding kunnen vragen? (Laatste wat ik wil is die boxjes kicken :P).

sdk1985 schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 16:10:
[...]

Thanks.

In dit geval is het wel erg want het device haalt 0.5 Mbps wanneer hij op het foute AP zit en dan kun je niet eens naar nu.nl. Via het AP dat op 1.5 meter staat haalt hij gewoon 30/30 Mbps (cpu limited).

Op de verre AP zitten twee sonos boxjes met goed bereik (50 a 60 dB). Hoe letterlijk moet ik die datarate nemen? Volgt die puur uit het bereik of zou zo'n sonos box ook om een tragere verbinding kunnen vragen? (Laatste wat ik wil is die boxjes kicken :P).
-50 à -60dB is een data rate van 65Mbps. Wat heeft dat eigenwijze apparaat aan datarate? Dat bepaalt of het haalbaar is. Want 0,5Mbps zou dus een datarate van onder de 6Mbps moeten zijn zijn. Ik weet de stapjes even niet uit het hoofd. Kwestie van proberen denk ik. Eerst bij datarate 1Mbps uitsluiten en na een uurtje een stapje hoger. Naar gelang je succes hebt.

U+

• DUX

DUX

m3gA schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 15:43:

:o
Ik geloof je direct.

De 48-ports heeft "near-silent cooling", en ik wilde kijken of ik naar 48 poorten kon in huis. Hm..

• AkTje
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 15-01 13:33
Vandaag een extra AP toegevoegd aan een bestaand netwerk.. krijg nu op 2 van de 3 ap's (AC-PRO) een melding van 100FDX. Zou te maken hebben met een faulty cable. Wat heb ik al gedaan? (Switch = TL-SG1016PE)
  • Kabels verwisseld
  • AP's verwisseld
  • Firmware downgrade en upgrade
  • Gewisseld van porten op de switch
  • Force 1000mbps in switch
  • Kabel direct in laptop (en deze gaf wel 1000mbps aan)
  • Settings gekopierd van 1000mbps AP naar 100 mbps AP
Lijkt dus ergens een setting te zijn dan kabel of iets in de switch.. ik blijf nog even zoeken..

EDIT: Deze post lijkt te werken voorlopig.. een downgrade (https://community.ui.com/...f3-4a78-891b-7a6c846e8fff)

AkTje wijzigde deze reactie 27-10-2019 21:34 (22%)

• Gizzy
  • Laatst online: 10:23
Na een tijdje lang aan het werk te zijn geweest met het volledig inrichting van mijn unifi setup, wil ik ook graag mijn ervaringen met Ubiquity delen. Ik moet zeggen doorgaans zijn de ervaringen positief, echter USG adoptie was wel een dingetje.

Ten eerste mijn config:
- Tmobile thuis internet (Glas)
- USG van Unifi
- 16port 150W PoE Unifi Switch
- Cloud Key gen 2 Plus (the why kom ik later bij)
- 3 AP-AC in Wall

Ik ben begonnen met de Huawei router van Tmobile en deze direct met de lan kabel op de switch. TV ging direct naar entone middels een eigen Cat5 kabel. Inmiddels is de setup veranderd.

Na vele pogingen om mijn unifi controller op mijn qnap nas mijn USG te laten adopten, heb ik een cloud key gekocht. Ik wilde gewoon weten waar het probleem lag. Ergens onverklaarbaar (ik vermoed poort communicatie naar de nas) bleek het toch aan de nas te liggen. Op de CKG2P werd de USG meteen zonder problemen adopted.

Nadat dit werkte, ben ik me gaan richten op het inrichten van de VLAN tbv doorgifte IPTV en LAN) Uiteindelijk een apart profile gemaakt met daarin VLAN's voor LAN en IPTV samen voor de Cat7 waar de AP AC in wall op zat waar de tweede TV kwam te hangen. Met dat extra profiel toegekent aan de switch poort die naar de specifieke APACIW ging was het mogelijk om na het enablen van VLAN gebruikt op de APACIW, 1 port van Lan te zetten en de andere op IPTV. Nu werkt de tweede TV dus ook.

Als laatste heb ik de fiber-ethernet converter van tmobile uit de setup gehaald en een van de SFP poorten van de switch gebruikt.

Nu nog alles netjes afwerken in de meterkast en Cat7 naar de nas trekken zodat ik in de toekomst eventueel naar 10Gbe kan (zie het meer en meer mainstream worden). Electricien verklaarde me voor gek, ben blij dat ik toch voor Cat7 en Glas ben gegaan voor de nieuwe "backbone" in mijn huis, 10Gbe en 2,5Gbe worden meer en meer gemeengoed. Glas heb ik gebruikt naar de zolder omdat deze lijn naast de nieuwe groep voor de wasmachine en droger is getrokken. Het glas is nu nog niet in gebruikt, maar de zolder wordt kantoor dus ook daar is een goede data verbinding wel handig.

Todo:
  • Inrichten Firewall rules.
  • Zoeken naar Unifi Switch met WIFI te management met controller (zolder en woonkamer AP functie met switch)
  • WIFI signalen optimaliseren voor optimale dekking in huis
  • VPN service inrichten op USG

flickr - WOT Profile - Game PC

• BlackShadow
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 23-01 07:40
Sinds kort al 2 keer een eigenaardig probleem gehad met mijn USG.
Plots geen internet meer, als ik dan de link status van de WAN poort bekijk op de controller web GUI, dan staat deze grijs.
Visueel op de USG is er wel een brandend link ledje.
Kabel uit en in, achterliggende modem herstarten, niets helpt.

LAN kant blijft alles operationeel, enkel een reboot verhelpt het probleem.
Maar nu dus 2e maal voorgevallen op 2 dagen tijd.
Lijkt mij geen bekend probleem te zijn, vind er niks over terug.

Iemand bekend met dit probleem?

• borft
  • Laatst online: 11:07
BlackShadow schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:53:
Plots geen internet meer, als ik dan de link status van de WAN poort bekijk op de controller web GUI, dan staat deze grijs.

nope... heb je in de logs gekeken? wat was de status van de wan interface? had ie wel een IP? kon je vanaf de USG zelf wel naar buiten?

• Alsjemenou
  • Laatst online: 22-01 07:43
m3gA schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 15:43:
[...]

Zijn deze nieuw? Ik heb namelijk de USW-16-150W en deze hebben wel degelijk een fan.

Alsjemenou wijzigde deze reactie 28-10-2019 16:22 (26%)

• m3gA
Alsjemenou schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 16:21:
[...]

Zijn deze nieuw? Ik heb namelijk de USW-16-150W en deze hebben wel degelijk een fan.
Ja dus daarom in de early access store. Nog niet te krijgen in Nederland.

• Alsjemenou
m3gA schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 16:23:
[...]

Ik mis nog wel wat specs van de nieuwe switches. Ik zag op Reddit dat het lijkt dat de 16-poort switches bijvoorbeeld maar 42W te verdelen hebben. Dit is nergens bevestigd of ontkracht, maar dat maakt het geen goed alternatief voor de "oude" 150W switch. Dat schermpje doet me ook niet veel.
BlackShadow schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:53:

Heb je IDS of IPS aan staan? (Dit moet je dan zelf hebben aangezet). Dit vereist veel teveel van de CPU en daardoor trekt die het niet meer en 'loopt alles vol' waardoor de problemen alleen maar erger worden.

Uit mijn hoofd meen ik mij te herinneren dat rond de 100Mbit/s zo ongeveer het maximale is dat de USG (3P) haalt met IDS/IPS aan. En dat is dan voor alle verkeer dat de router passeert, dus ook als je VLANs gebruikt. Heb je bv een NAS in een ander VLAN ben je ook de sjaak.

• GioStyle
Het kan ook een brakke voeding zijn. De mijne heeft het laatst ook begeven. De USG ging gewoon normaal aan, maar zodra er maar ook even flink wat verkeer voorbij kwam ging ie over zijn nek. Bij mij geen spontane reboots, maar wel dat internetverbinding uitviel en dat de USG af en toe niet bereikbaar was.
Alsjemenou schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 16:26:
[...]

Ik mis nog wel wat specs van de nieuwe switches. Ik zag op Reddit dat het lijkt dat de 16-poort switches bijvoorbeeld maar 42W te verdelen hebben. Dit is nergens bevestigd of ontkracht, maar dat maakt het geen goed alternatief voor de "oude" 150W switch. Dat schermpje doet me ook niet veel.
Heb je een link voor mij? Ben ik wel benieuwd naar.

GioStyle wijzigde deze reactie 28-10-2019 17:43 (43%)

• grote_oever
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 11:04
m3gA schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 16:23:
[...]

Ze zijn al uit early access, maar alleen te bestellen in Amerikaanse store. Hebben we dus weinig aan, maar wel teken dat het niet lang duurt. Nu nog de dream machine.

• Cartman!
  • Niet online
grote_oever schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 18:34:
[...]

Ze zijn al uit early access, maar alleen te bestellen in Amerikaanse store. Hebben we dus weinig aan, maar wel teken dat het niet lang duurt. Nu nog de dream machine.
Heb n scriptje die elke ochtend even checkt of de nieuwe USW-24-POE in de europese store staat :) de UDM PRO is in de US helaas ook nog niet uit early access.

• BlackShadow
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 23-01 07:40
borft schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 16:04:
[...]

nope... heb je in de logs gekeken? wat was de status van de wan interface? had ie wel een IP? kon je vanaf de USG zelf wel naar buiten?
Het is nu 2 keer voorgevallen dat er "dringend" terug internet nodig was wegens werken van thuis uit met meerdere personen. Het probleem is op de momenten dus niet uitgebreid bekeken.
Ik stuur de logs naar syslog, maar daar is op dat moment niet te zien.
RobertMe schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 17:04:
[...]

Heb je IDS of IPS aan staan? (Dit moet je dan zelf hebben aangezet). Dit vereist veel teveel van de CPU en daardoor trekt die het niet meer en 'loopt alles vol' waardoor de problemen alleen maar erger worden.

Uit mijn hoofd meen ik mij te herinneren dat rond de 100Mbit/s zo ongeveer het maximale is dat de USG (3P) haalt met IDS/IPS aan. En dat is dan voor alle verkeer dat de router passeert, dus ook als je VLANs gebruikt. Heb je bv een NAS in een ander VLAN ben je ook de sjaak.
Ik heb IDS aan staan, maar ging er vanuit dat IDS geen invloed heeft op de max bandbreedte van de USG, maar enkel IPS. Ik zet IDS uit en wacht af.

Thx!

• Cartman!
  • Niet online
BlackShadow schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 20:46:
[...]

Het is nu 2 keer voorgevallen dat er "dringend" terug internet nodig was wegens werken van thuis uit met meerdere personen. Het probleem is op de momenten dus niet uitgebreid bekeken.
Ik stuur de logs naar syslog, maar daar is op dat moment niet te zien.

[...]

Ik heb IDS aan staan, maar ging er vanuit dat IDS geen invloed heeft op de max bandbreedte van de USG, maar enkel IPS. Ik zet IDS uit en wacht af.

Thx!
In de controller waar je IDS/IPS kunt aanzetten:
Warning: Enabling Threat Management will affect the UniFi Security Gateway 3P maximum throughput (85 Mbps).
Warning: Enabling Threat Management will disable hardware offload.

• GioStyle
Kan iemand de datasheet van de USW-24-POE vinden?

Van de UDM Pro heb ik hem wel gevonden op internet:

https://fccid.io/SWX-UDMPRO

• RichPix
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 23-01 10:32
Sinds vandaag een Unifi CloudKey 2+ in mijn bestaande (goedwerkende) netwerk gehangen. Als ik nu de controller (software mac versie 5.11.50) open dan ligt mijn netwerk eruit. Geen verbinding met mijn andere Unifi apparaten. Log ik daarentegen direct in op de Cloudkey en open vanuit daar mijn controller dan zie ik mijn hele netwerk up and running.

Hoe krijg ik mijn goedwerkende netwerk terug in mijn softwarematige controller?

• maratropa
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
RichPix schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 21:27:
Sinds vandaag een Unifi CloudKey 2+ in mijn bestaande (goedwerkende) netwerk gehangen. Als ik nu de controller (software mac versie 5.11.50) open dan ligt mijn netwerk eruit. Geen verbinding met mijn andere Unifi apparaten. Log ik daarentegen direct in op de Cloudkey en open vanuit daar mijn controller dan zie ik mijn hele netwerk up and running.

2 controllers tegelijk draaien voor 1 config ken toch nie? Waarom wil je uberhaupt nog een controller op de mac?

maratropa wijzigde deze reactie 28-10-2019 21:38 (4%)

specs

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online

Alles uit de CloudKey gooien en opnieuw adopten in de softwarematige controller? De boel kan maar op 1 controller tegelijkertijd ge-adopt zijn.

Nadeel van de softwarematige controller is dat je computer een vast IP-adres moet hebben, anders kan het zijn dat de apparaten niet te beheren zijn omdat het IP-adres van de controller niet meer klopt.

Ik was de eerste week ook met een softwarematige controller bezig te klooien. Daarna een CloudKey aangeschaft en alles lekker op dat ding ingesteld. Draait netjes en scheelt mij weer instellingen maken op mijn laptopje.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

De cloudkey uitzetten en hier gratis weggeven, bij voorkeur aan mij. :+

Maar serieuzer: niet proberen 2 controllers te draaien. Dat kan niet en geeft alleen maar ellende als je het toch probeert.

#team_UTC+1

• Tylen
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 10:53

Tylen

ONK SuperCup 1000 #6

Iemand hier met een Cloud Key Gen2+ welke powered is door USB-C? Ik zoek een adapter met kabel ervoor ;)

A wise man once said: 'Work is not a place."

• RnB
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 12:25
Ik heb hem primair via PoE, maar heb het natuurlijk wel even getest via usb.
Het werkte prima inclusief mijn 29W adapter van Apple.

• Alsjemenou
GioStyle schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 17:41:

Heb je een link voor mij? Ben ik wel benieuwd naar.
https://www.reddit.com/r/...9f3/usw16poe_vs_us16150w/

Neem het vooralsnog met een grote korrel zout. Ik zou graag eerst de spec sheet willen zien voordat ik conclusies trek.

• ViperXL
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 22-01 12:22
Ik ben erg benieuwd of hier ook tweakers zijn met ervaring van de UniFi Security Gateway XG (USG-8-XG).

Iemand?
Pagina: 1 ... 66 ... 83 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True