Na een tijdje lang aan het werk te zijn geweest met het volledig inrichting van mijn unifi setup, wil ik ook graag mijn ervaringen met Ubiquity delen. Ik moet zeggen doorgaans zijn de ervaringen positief, echter USG adoptie was wel een dingetje.
Ten eerste mijn config:
- Tmobile thuis internet (Glas)
- USG van Unifi
- 16port 150W PoE Unifi Switch
- Cloud Key gen 2 Plus (the why kom ik later bij)
- 3 AP-AC in Wall
Ik ben begonnen met de Huawei router van Tmobile en deze direct met de lan kabel op de switch. TV ging direct naar entone middels een eigen Cat5 kabel. Inmiddels is de setup veranderd.
Na vele pogingen om mijn unifi controller op mijn qnap nas mijn USG te laten adopten, heb ik een cloud key gekocht. Ik wilde gewoon weten waar het probleem lag. Ergens onverklaarbaar (ik vermoed poort communicatie naar de nas) bleek het toch aan de nas te liggen. Op de CKG2P werd de USG meteen zonder problemen adopted.
Nadat dit werkte, ben ik me gaan richten op het inrichten van de VLAN tbv doorgifte IPTV en LAN) Uiteindelijk een apart profile gemaakt met daarin VLAN's voor LAN en IPTV samen voor de Cat7 waar de AP AC in wall op zat waar de tweede TV kwam te hangen. Met dat extra profiel toegekent aan de switch poort die naar de specifieke APACIW ging was het mogelijk om na het enablen van VLAN gebruikt op de APACIW, 1 port van Lan te zetten en de andere op IPTV. Nu werkt de tweede TV dus ook.
Als laatste heb ik de fiber-ethernet converter van tmobile uit de setup gehaald en een van de SFP poorten van de switch gebruikt.
Nu nog alles netjes afwerken in de meterkast en Cat7 naar de nas trekken zodat ik in de toekomst eventueel naar 10Gbe kan (zie het meer en meer mainstream worden). Electricien verklaarde me voor gek, ben blij dat ik toch voor Cat7 en Glas ben gegaan voor de nieuwe "backbone" in mijn huis, 10Gbe en 2,5Gbe worden meer en meer gemeengoed. Glas heb ik gebruikt naar de zolder omdat deze lijn naast de nieuwe groep voor de wasmachine en droger is getrokken. Het glas is nu nog niet in gebruikt, maar de zolder wordt kantoor dus ook daar is een goede data verbinding wel handig.
Todo:
- Inrichten Firewall rules.
- Zoeken naar Unifi Switch met WIFI te management met controller (zolder en woonkamer AP functie met switch)
- WIFI signalen optimaliseren voor optimale dekking in huis
- VPN service inrichten op USG