[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 64 ... 101 Laatste
Acties:
  • 738.703 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Oesie schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 17:57:
[...]

Vandaag vakkundig het netwerk om zeep geholpen. Dus zojuist maar even een copy/paste gedaan van je script en nu werkt het. Zal wel weer teveel hebben zitten turen en iets over het hoofd hebben gezien :+

Op naar het volgende klusje. De hostnames van de verschillende vlans inzichtelijk maken in pihole :-)
De script heb ik ook maar gekopieerd ;) het enige wat ik bewerkt heb is eth1 naar eth0+
hier heb ik het netwerk al om zeep geholpen, vandaar nadar de script werkte ben ik er mee gestopt.
het werkt, misschien zou het mooi voor de logs zijn om ook hostnames erbij te krijgen (want niet alle clients zijn zichtbaar bij naam, sommige op ip) maar het gemartel erbij zie ik niet zitten, het doet het.

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Ik lees dat 't niet mogelijk is een client te forceren verbinding te maken met een specifieke AP. Zo nu en dan zie ik een eigenwijze client die, vast met een reden volgens 'm zelf, verbindt met een onlogische AP.

In het verleden was dit wel mogelijk las ik, maar is hierin tegenwoordig middels een andere aanpak nog iets mogelijk? Een apart WLAN aanmaken?

[ Voor 3% gewijzigd door JBS op 07-10-2019 19:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JBS schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 19:56:
Ik lees dat 't niet mogelijk is een client te forceren verbinding te maken met een specifieke AP. Zo nu en dan zie ik een eigenwijze client die, vast met een reden volgens 'm zelf, verbindt met een onlogische AP.

In het verleden was dit wel mogelijk las ik, maar is hierin tegenwoordig middels een andere aanpak nog iets mogelijk? Een apart WLAN aanmaken?
Je kunt inderdaad een apart WLAN aanmaken. Vervolgens geef je daarbij aan dat dat WLAN uit moet staan, en bij dat ene AP zet je het WLAN dan aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 21:58

lier

MikroTik nerd

Blaat schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 19:17:
Dit is hoe het er nu uit ziet na een aantal van jullie tips implementeren.
Mooi zo. Nu alleen nog 2G power zo laag mogelijk zetten (even kijken hoe laag nog steeds dekkend is: ik heb nog maar 1 uap die 2G op LOW aanbiedt).
Bandsteering heb ik geen goede ervaringen mee (en is eigenlijk overbodig als je transmission power goed hebt ingesteld).
O ja, vergeetn connenction monitoring niet. Die heb je alleen nodig als je gebruik maakt van een wireless backhaul.

Ben benieuwd hoe je het gaat ervaren!

[ Voor 10% gewijzigd door lier op 07-10-2019 20:07 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-09 16:24
geenwindows schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 19:45:
[...]

het werkt, misschien zou het mooi voor de logs zijn om ook hostnames erbij te krijgen (want niet alle clients zijn zichtbaar bij naam, sommige op ip) maar het gemartel erbij zie ik niet zitten, het doet het.
Ik ben er nu eigenlijk ook wel een beetje klaar mee, haha. Zou het liefste nog de VLAN's met de hostnames kunnen zien i.p.v. de request van de router. Maar iedere keer lijkt het ook wel een beetje een stap achteruit. Zelfs iets simpels als de hostnames kunnen resolven via de /etc/hosts file lukt niet over het netwerk en ben ik alweer anderhalf uur naar aan het zoeken waar dat in zit :F

[ Voor 6% gewijzigd door Oesie op 07-10-2019 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:18
lier schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 17:25:
[...]

Check even je DHCP server, na een factory reset zal het accesspoint een DHCP request doen.
Na een hoop gezeik het probleem gevonden. Ik heb de NanoHD weer mee naar huis genomen, daar werkte hij binnen 5 minuten weer. Ik heb het acces point thuis van een vast IP adres voorzien en daarna op locatie het subnet omgezet naar 192.168.178.x. Dat hielp alsnog niet.

Na nog meer testen met de computer die wél werkte bleek dat alleen poort 1 en 2 op de ADSL modem een ip adres uitgaven. Na dat te hebben vastgesteld was de oorzaak snel gevonden; poort 3 en 4 voor IP-TV te zijn. Dat krijg je als je 15 jaar Ziggo gebruikt :+ .

Ik heb er snel even een tijdelijke managed switch tussen gehangen die ik nog had liggen. Het netwerk ansich is nu online en de wifi is bruikbaar. Dus dat is al een hele verbetering.

Helaas is de NanoHD nu vanuit mijn controller voor het laatst 2 uur geleden gezien (mogelijk bij mij thuis). Ik vrees dat ik er nog wel wat uurtjes aan moet besteden om dit werkende te krijgen.

Ondertussen maar even googlen naar een POE switch want er zijn wel 3 werkende poorten nodig.

[ Voor 14% gewijzigd door sdk1985 op 07-10-2019 23:41 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-08 19:56
KlaasjeNL schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 19:06:
....

Nu zit ik te denken aan 3x een Ubiquiti Networks UAP-AC-LITE; in de woonkamer, op de slaapkamer en op zolder. Zowel in de woonkamer als op zolder zit een stopcontact bij de netwerkaansluiting. Op de slaapkamer niet. Ik neem aan dat ik de meegeleverde POE injector tussen mijn switch en patch paneel in de meterkast of achter het patch paneel kan aansluiten om de AP in de slaapkamer van stroom te voorzien? Het gaat dan om een afstand van +/- 3 meter.

...
Ik zou maar voorzichtig zijn met die injectors, dat is / was mijn "eerste verdachte" toen ik dit voorbij zag komen.

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
Comp User schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 23:27:
[...]

Ik zou maar voorzichtig zijn met die injectors, dat is / was mijn "eerste verdachte" toen ik dit voorbij zag komen.
Mag hopen dat de meegeleverde PEO injector prima geschikt is voor het apparaat, hij zit er niet voor niets bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sdk1985 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 23:18:
Na een hoop gezeik het probleem gevonden. Ik heb de NanoHD weer mee naar huis genomen, daar werkte hij binnen 5 minuten weer. Ik heb het acces point thuis van een vast IP adres voorzien en daarna op locatie het subnet omgezet naar 192.168.178.x. Dat hielp alsnog niet.

Na nog meer testen met de computer die wél werkte bleek dat alleen poort 1 en 2 op de ADSL modem een ip adres uitgaven. Na dat te hebben vastgesteld was de oorzaak snel gevonden; poort 3 en 4 voor IP-TV te zijn. Dat krijg je als je 15 jaar Ziggo gebruikt :+ .

Ik heb er snel even een tijdelijke managed switch tussen gehangen die ik nog had liggen. Het netwerk ansich is nu online en de wifi is bruikbaar. Dus dat is al een hele verbetering.

Helaas is de NanoHD nu vanuit mijn controller voor het laatst 2 uur geleden gezien (mogelijk bij mij thuis). Ik vrees dat ik er nog wel wat uurtjes aan moet besteden om dit werkende te krijgen.

Ondertussen maar even googlen naar een POE switch want er zijn wel 3 werkende poorten nodig.
Wat zit jij gigantisch te prutsen zeg! _O- :+

Dit is de goedkoopste optie voor zover ik weet : pricewatch: TP-Link TL-SG108PE
De specificaties moet je effe negeren, maar het is gewoon een WebGUI Managed Switch met 802.3af op 4 van de 8 poorten die allen 1 Gbps zijn! :)
Oesie schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 22:47:
Ik ben er nu eigenlijk ook wel een beetje klaar mee, haha. Zou het liefste nog de VLAN's met de hostnames kunnen zien i.p.v. de request van de router. Maar iedere keer lijkt het ook wel een beetje een stap achteruit. Zelfs iets simpels als de hostnames kunnen resolven via de /etc/hosts file lukt niet over het netwerk en ben ik alweer anderhalf uur naar aan het zoeken waar dat in zit :F
Ik krijg flashbacks naar mijn Linux/BSD avonturen 15 jaar geleden grofweg... :+

Maar ehh...
Oesie schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 17:57:
Op naar het volgende klusje. De hostnames van de verschillende vlans inzichtelijk maken in pihole :-)
Zie : nero355 in "[Pi-Hole] Ervaringen & discussie" ;)
JBS schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 19:56:

Als je gewoon de dekking in het hele huis goed afstemt dan zal je dat soort dingen niet meer meemaken! ;)
sdk1985 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 17:08:
Als ik ping krijg ik hele rare resultaten:

C:\Users\Sebas>ping 192.168.1.20

Pinging 192.168.1.20 with 32 bytes of data:
Reply from 85.146.188.1: Destination net unreachable.

Ping statistics for 192.168.1.20:
    Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss)

SSH verbinden alsnog onmogelijk.

Iemand dit ooit meegemaakt?
Dat zou suggereren dat :
- Je aan de WAN kant zit :?
- Of je laptop heeft dat IP direkt op de NIC zitten ?!
Blaat schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 12:03:
Kan het kloppen dat al die opties niet te zien zijn in de android app? :P
Waarom willen mensen hun WiFi vanaf een app regelen, terwijl een telefoon één van de WiFi Clients is :?

Echt... hou eens op! -O- :F

Gebruik gewoon de UniFi Controller op een Raspberry Pi of een Atom NUCje of zo met Linux erop!
Of desnoods Windows op die Atom NUC dan!

Alles is beter dan zo'n %(^_+%#$^ app... |:( 8)7 :(

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
nero355 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 00:15:
[...]

Dat zou suggereren dat :
- Je aan de WAN kant zit :?
- Of je laptop heeft dat IP direkt op de NIC zitten ?!
Wellicht dat het met die tv poorten te maken had.
[...]

Wat zit jij gigantisch te prutsen zeg! _O- :+
Er ging nog wel meer mis. Die managed switch heb ik zonder factory reset gebruikt en had ip numero 4. De DHCP begon met uitdelen op nr2. Dus rara wat gebeurde er toen ik het derde apparaat inschakelde :X . Maar dat had ik in 2 minuten door O-) .
Dit is de goedkoopste optie voor zover ik weet : pricewatch: TP-Link TL-SG108PE
De specificaties moet je effe negeren, maar het is gewoon een WebGUI Managed Switch met 802.3af op 4 van de 8 poorten die allen 1 Gbps zijn!
Mooie prijs voor een 8 port met PEO! Ik heb nu even de unmanaged 5 ports variant maar even besteld. Mijn ervaring met de managed varianten zijn wat minder helaas (tplink had zo nu en dan een timeout en netgear had speed drops). Als mee zit komt hij morgen :).

[ Voor 16% gewijzigd door sdk1985 op 08-10-2019 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sdk1985 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 00:32:
Er ging nog wel meer mis. Die managed switch heb ik zonder factory reset gebruikt en had ip numero 4. De DHCP begon met uitdelen op nr2. Dus rara wat gebeurde er toen ik het derde apparaat inschakelde :X . Maar dat had ik in 2 minuten door O-)
Slechte DHCP Server dan, want die hoort zoiets "te onderzoeken" voordat die een IP uitdeelt! :X

Maar uiteraard ook jouw fout! >:) :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sdk1985 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 23:18:
Herinner me even, waar draait je controller en hoe zou de NanoHD je controller moeten vinden? Als je controller thuis draait lijkt het mij niet heel gek dat het niet werkt? :P En welk inform adres staat nu in de NanoHD? Want dat is hoogstwaarschijnlijk dan ook waar het mis gaat.

Comp User schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 23:27:
[...]

Huh? Omdat je bij een gesmolte AP denkt dat het de injector is mogen wij geen injectors meer gebruiken? :o Dat terwijl de oorzaak lag in dat iets het AP afdekte waardoor die zijn warmte niet meer kwijt kon.

[...]

Waarom willen mensen hun WiFi vanaf een app regelen, terwijl een telefoon één van de WiFi Clients is :?

Gebruik gewoon de UniFi Controller op een Raspberry Pi of een Atom NUCje of zo met Linux erop!

Je kunt de APs managen via een app en je kunt de APs managen via een app :+ Als je de controller op een PC (like) apparaat draait of whatever kun je de app laten verbinden naar die controller. Als je een "domme" instelling doet waardoor je niet meer met telefoons op wifi kunt kun je dat dus nog wel steeds via het systeem waarop de controller draait.
Echter bevat de app inderdaad ook een "mini controller" waardoor de app 100% de controle heeft. Daar zou ik inderdaad geen gebruik van maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:17

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

[...]

Hoho, ik draai de Unifi controller gewoon op een Pi 4 bedraad binnen mijn netwerk. Ik gebruik de app om op afstand vanaf mijn werk er verbinding mee te kunnen maken (dit staat letterlijk in mijn posts). Zelfs ik snap dat je controller op de smartphone, die EN draadloos EN niet altijd thuis is, een heel dom idee is.

Voortaan even wat beter lezen voordat je een tantrum afdraait. :P

Edit: Daarnaast mag een beetje begrip naar mensen die nog aan het leren zijn ook wel. Het is geen onwil in mijn geval. Ik wist tot een week geleden niet beter dan dat je een router moest hebben en als je niet genoeg wifi bereik hebt je een acces point (bedraad) moet toevoegen. Laat staan dat ik iets wist over unifi en hun modulaire systeem.

[ Voor 17% gewijzigd door Blaat op 08-10-2019 07:30 ]

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-09 10:05
Blaat schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 07:22:
[...]

Hoho, ik draai de Unifi controller gewoon op een Pi 4 bedraad binnen mijn netwerk. Ik gebruik de app om op afstand vanaf mijn werk er verbinding mee te kunnen maken (dit staat letterlijk in mijn posts). Zelfs ik snap dat je controller op de smartphone, die EN draadloos EN niet altijd thuis is, een heel dom idee is.

Ik snap zijn frustratie ook niet. Zelf connect ik ook altijd van mijn app naar de controller. Geweldige app die je veel inzicht geeft. Natuurlijk is dashboard op de pc groter en overzichtelijker. Maar dat zijn appels en eieren vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-09 16:16

Louw Post

Cerenas

[...]

Die app is ook zo goed als onbruikbaar als je al een UniFi Controller gebruikt. Sommige instellingen zijn staan in de Controller op een totaal andere plek, waardoor (denk ik) sommige waardes gewoon leeg staan in de app. (Voorbeeld is bijv de VLAN op de WAN kant die ik gebruik voor mijn T-Mobile verbinding of de DNS waardes, in de Controller kun je er 4 instellen in de app eentje dacht ik.) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmno31
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-09 20:33
Hé hallo allemaal. Ik zit met een dilemma en ik kom er niet uit wat voor mij nu de beste oplossing is.

2 weken geleden ben ik verhuisd naar mijn nieuwbouwhuis en moet daar uiteraard ook het hele huis van internet en WIFI voorzien. Ons huishouden bestaat uit 2 volwassenen en 3 kinderen van nu 9,7 en 3 jaar oud. We hebben nu het kleinste alles in 1 abonnement van Ziggo.

Mijn grootste ergernis in mijn vorige woning was wel dat mijn telefoon (en alle overige WIFI apparaten) verbonden bleef met het AP wat beneden stond. Hierdoor bijna geen snelheid meer over. Dit ondanks een AP op de eerste verdieping met het zelfde SSID en WW. Iedere keer WIFI uit en weer aan is ook irritant. Hier wil ik dus vanaf.

Zelf zit ik als technisch tekenaar in de bouw en heb dus (nog) niet veel kaas gegeten van het hele instellings gebeuren en ben hier dus ook een beetje huiverig voor. Ik kan en wil een heleboel leren maar de tijd om ergens een paar uur in te duiken is er bijna niet met mijn jonge gezin.

Nu heb ik zitten kijken naar een:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch 8-poorts€ 99,22€ 99,22
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch 24-poorts€ 191,05€ 191,05
2Access pointsUbiquiti UniFi AC In-Wall€ 90,95€ 181,90
1Modems en routersUbiquiti Unifi Security Gateway (USG)€ 107,-€ 107,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 579,17

- Een Rpi voor de cloudkey heb ik nog liggen

Alles bij elkaar ben ik een kleine 600 euro verder. Naar mijn idee heb ik dan wel hele knappe spullen maar ik heb ook het gevoel dat ik de mogelijkheden van de apparatuur helemaal nooit ga gebruiken. En dan is het ook zonde om er zoveel geld aan uit te geven.

Wat ik ook kan doen is onderstaand lijstje. (of iets vergelijkbaars)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesTP-Link TL-SG1016DE€ 66,52€ 66,52
2Access pointsUbiquiti UniFi AC In-Wall€ 90,95€ 181,90
1Modems en routersUbiquiti EdgeRouter X€ 49,95€ 49,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 298,37

Dan ben ik maar 300 euro kwijt maar moet ik waarschijnlijk wel weer steeds van WIFI AP wisselen als ik met mijn telefoon naar boven ga.

Uiteraard wil ik het in 1 keer goed doen en ook voor de toekomst meteen een beetje bestendig zijn. Wat ik ook nog in mijn achterhoofd heb zitten en waar ik wilde plannen mee heb maar onzeker is of dit ooit van de grond komt is het volgende:

- gast netwerk voor familie / vrienden / oppas
- Het bellen via internet (VOIP) wat volgens mij beter gaat met mesh/roaming apparatuur
- Domotica

Mocht je nog meer willen weten om nog beter advies te kunnen geven dan vraag je maar raak.
Als het beter is om hier een eigen toppic voor te starten dan hoor ik dat ook graag, dan kan ik dat gaan doen.

Alvast bedankt voor het lezen van mijn verhaal.

[ Voor 40% gewijzigd door lmno31 op 08-10-2019 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
[...]

Ik krijg flashbacks naar mijn Linux/BSD avonturen 15 jaar geleden grofweg... :+
Lol. Best grappig om terug te kijken hoe je kennis zich ontwikkelt, ook met trail en error. Helaas nooit echt in de netwerk hoek en Linux/cli verdiept waardoor je nu weer in hetzelfde schip zit (met alle frustraties van dien). Een /etc/hosts file is toch een piece of cake zou je zeggen :+
Thanks! Je post heb ik voorbij zien komen maar nog niet geprobeerd. Leek me iets omslachtiger dan de tip van:
darkrain schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 12:14:
[...]
Je moet hiervoor de configuratie in de map /etc/dnsmasq.d aanpassen, mijn advies is om er een extra .conf bestand in te zetten waarin je dan die configuratie maakt. Niet de conf van PiHole aanpassen want dat wordt overschreven... Je kunt één via de webinterface doen en dan die configuratie knippen en plakken in je nieuwe conf bestand waarna je het kunt aanpassen zoals je het wilt hebben.

Oh ja, nadat je het nieuwe bestand er hebt staan even "pihole restartdns" uitvoeren.
Naar aanleiding van:
Zandpad schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 10:57:
Is het mogelijk om meer dan 1 conditional forwarding te maken? Ik gebruik meerdere subnetten (met vlan) om de boel te scheiden. Maar ik kan voor maar 1 subnet de namen van de devices opvragen (in plaats van een IP adres).
Echter ook daarmee nog niet verder gekomen B)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 05:30
lmno31 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 09:12:
Hé hallo allemaal. Ik zit met een dilemma en ik kom er niet uit wat voor mij nu de beste oplossing is.

2 weken geleden ben ik verhuisd naar mijn nieuwbouwhuis en moet daar uiteraard ook het hele huis van internet en WIFI voorzien. Ons huishouden bestaat uit 2 volwassenen en 3 kinderen van nu 9,7 en 3 jaar oud. We hebben nu het kleinste alles in 1 abonnement van Ziggo.

Mijn grootste ergernis in mijn vorige woning was wel dat mijn telefoon (en alle overige WIFI apparaten) verbonden bleef met het AP wat beneden stond. Hierdoor bijna geen snelheid meer over. Dit ondanks een AP op de eerste verdieping met het zelfde SSID en WW. Iedere keer WIFI uit en weer aan is ook irritant. Hier wil ik dus vanaf.

Zelf zit ik als technisch tekenaar in de bouw en heb dus (nog) niet veel kaas gegeten van het hele instellings gebeuren en ben hier dus ook een beetje huiverig voor. Ik kan en wil een heleboel leren maar de tijd om ergens een paar uur in te duiken is er bijna niet met mijn jonge gezin.

- Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG)
- UniFi Switch 24-poorts (meterkast)
- UniFi Switch 8-poorts (TV hoek)
- 2x UniFi AC In-Wall (tbv WIFI)
- Cloudkey via RPi (heb ik nog liggen)

Alles bij elkaar ben ik een kleine 600 euro verder. Naar mijn idee heb ik dan wel hele knappe spullen maar ik heb ook het gevoel dat ik de mogelijkheden van de apparatuur helemaal nooit ga gebruiken. En dan is het ook zonde om er zoveel geld aan uit te geven.

- EdgeRouter X
- TP-Link TL-SG1016DE
- Netgear Prosafe Gigabit Plus GS108Ev3

Dan ben ik maar 300 euro kwijt maar moet ik waarschijnlijk wel weer steeds van WIFI AP wisselen als ik met mijn telefoon naar boven ga.

Uiteraard wil ik het in 1 keer goed doen en ook voor de toekomst meteen een beetje bestendig zijn. Wat ik ook nog in mijn achterhoofd heb zitten en waar ik wilde plannen mee heb maar onzeker is of dit ooit van de grond komt is het volgende:

- Het bellen via internet (VOIP) wat volgens mij beter gaat met mesh/roaming apparatuur
- Domotica

Mocht je nog meer willen weten om nog beter advies te kunnen geven dan vraag je maar raak.
Als het beter is om hier een eigen toppic voor te starten dan hoor ik dat ook graag, dan kan ik dat gaan doen.

Hoeveel vaste netwerkverbindingen verwacht je nodig te hebben? Misschien voldoet een 16-poorts switch in plaats van de 24-poorts. Dat scheelt al 100 euro. Kun je terug naar 8 poorten dan bespaar je nog eens 90 euro extra.

De 8-poorts bij de TV kan misschien vervallen, indien je voldoende hebt aan de 4-poorten van een AC-In Wall HD (ipv van een In-Wall AC). Dan plaats je het AP in de buurt van je TV. Daarmee bespaar je ca 20 euro.

pricewatch: Ubiquiti UniFi In-Wall HD

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

- EdgeRouter X
- TP-Link TL-SG1016DE

- Domotica

Voor goede roaming, dus het (vrijwel) naadloos wisselen als je je door het huis beweegt, is voornamelijk afhankelijk van dat de APs allemaal exact hetzelfde doen qua naam, wachtwoord etc. Als je allemaal UniFi APs gebruikt komt dat dus vanzelf goed, en het gebruik van UniFi switches en de USG is dus niet nodig voor goede roaming.

Als je later nog met gastenwifi, domotica etc wilt gaan werken raad ik je wel aan om ook VLANs te gebruiken en dus nu al te letten op dat je ook managed switches koopt die met VLANs overweg kunnen. Ik heb niet gecontroleerd of die wat je nu aangeeft ook managed zijn.

De tips van @Joris748 zijn ook goed. Om bv te kijken naar de IW-HD met 4 netwerkpoorten i.p.v. de gewone IW die er maar 2 heeft. Dat kan je evt. die extra switch schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmno31
Joris748 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 09:34:
[...]

Hoeveel vaste netwerkverbindingen verwacht je nodig te hebben? Misschien voldoet een 16-poorts switch in plaats van de 24-poorts. Dat scheelt al 100 euro. Kun je terug naar 8 poorten dan bespaar je nog eens 90 euro extra.

De 8-poorts bij de TV kan misschien vervallen, indien je voldoende hebt aan de 4-poorten van een AC-In Wall HD (ipv van een In-Wall AC). Dan plaats je het AP in de buurt van je TV. Daarmee bespaar je ca 20 euro.

pricewatch: Ubiquiti UniFi In-Wall HD
Als ik even snel tel dan kom ik 13 poorten waarvan er waarschijnlijk 3 niet nodig zijn. Ik kan alleen in de pricewatch de door jou bedoelde 16 poorts switch niet vinden?

De 24poorts switch is +/-€190 euro. ik zie niet hoe je hier 190 euro op kan besparen.

Lastig. Bij de TV. Ik kom nu op 4 poorten (TV, Versterker, Ziggo kastje, Mediaspeler). Dan zit meteen alles vol. Bij een eventuele uitbreiding met bv een spelcosole zal er dan al weer iets moeten sneuvelen.

Ik heb mijn originele post even aangepast met een fatsoenlijk lijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lmno31 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 09:52:
[...]

Als ik even snel tel dan kom ik 13 poorten waarvan er waarschijnlijk 3 niet nodig zijn. Ik kan alleen in de pricewatch de door jou bedoelde 16 poorts switch niet vinden?

De 24poorts switch is +/-€190 euro. ik zie niet hoe je hier 190 euro op kan besparen.

Lastig. Bij de TV. Ik kom nu op 4 poorten (TV, Versterker, Ziggo kastje, Mediaspeler). Dan zit meteen alles vol. Bij een eventuele uitbreiding met bv een spelcosole zal er dan al weer iets moeten sneuvelen.

Ik heb mijn originele post even aangepast met een fatsoenlijk lijstje.
Je gaf niet aan welke specifieke switches je bedoelde. En er zijn minimaal 2 24 poorts modellen, eentje zonder en eentje met Power over Ethernet support. Die zonder is inderdaad een stuk goedkoper.

Van het 16 poorts model is maar een uitvoering, met PoE. Dus de €190 verschil die @Joris748 aangaf was tussen de twee modellen met PoE terwijl jij uit ging van het model zonder PoE.

Zie dus:
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+)
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch 24-poorts
pricewatch: Ubiquiti Unifi Switch (24-poorts, 250W PoE+)

Overigens worden de IW APs meen ik zonder PoE injector geleverd. Deze moet je dus of los aanschaffen of je moet ze alsnog aansluiten op een PoE switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmno31
RobertMe schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 09:44:
[...]

Voor goede roaming, dus het (vrijwel) naadloos wisselen als je je door het huis beweegt, is voornamelijk afhankelijk van dat de APs allemaal exact hetzelfde doen qua naam, wachtwoord etc. Als je allemaal UniFi APs gebruikt komt dat dus vanzelf goed, en het gebruik van UniFi switches en de USG is dus niet nodig voor goede roaming.

Als je later nog met gastenwifi, domotica etc wilt gaan werken raad ik je wel aan om ook VLANs te gebruiken en dus nu al te letten op dat je ook managed switches koopt die met VLANs overweg kunnen. Ik heb niet gecontroleerd of die wat je nu aangeeft ook managed zijn.

De tips van @Joris748 zijn ook goed. Om bv te kijken naar de IW-HD met 4 netwerkpoorten i.p.v. de gewone IW die er maar 2 heeft. Dat kan je evt. die extra switch schelen.
Aha, ik dacht dat voor goede roaming ook de netwerk apparatuur van unifi moest zijn. Dat scheelt weer. Praten de unfi AP ook met elkaar dan om altijd verbonden te zijn met het AP met de beste verbinding? Ik dacht dat de cloudkey hiervoor zorgde.

Ja, de switches die ik nu uit gekozen had zijn (als ik me niet vergis) managed switches. Maar bedankt voor de tip om hier op te blijven letten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06

- EdgeRouter X
- TP-Link TL-SG1016DE

- Domotica

Mijn setup is:

USG
Netgear ProSafe GS108PE
2 Unifi AP-AC-Lite
+ Unifi controller op mijn NAS

Digitale TV laat ik helemaal buiten de USG via de Netgear switches lopen via een eigen vlan.

De AP's, 1 voor de bovenste verdiepingen en 1 voor de begane grond, coveren nagenoeg het hele huis en de roaming werkt naar behoren. Heb zowel voor het gastennetwerk als IoT een eigen vlan gedefinieerd op de USG en Netgear switch.

De 8 poorten voldoen nu nog prima, heb nog wel steeds een unifi switch op mijn verlanglijst (om ook het tv deel via de USG te laten lopen), maar tot dusver kan ik alles nog prima oplossen met de huidige setup.

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lmno31 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 09:59:
[...]

Aha, ik dacht dat voor goede roaming ook de netwerk apparatuur van unifi moest zijn. Dat scheelt weer. Praten de unfi AP ook met elkaar dan om altijd verbonden te zijn met het AP met de beste verbinding? Ik dacht dat de cloudkey hiervoor zorgde.

Ja, de switches die ik nu uit gekozen had zijn (als ik me niet vergis) managed switches. Maar bedankt voor de tip om hier op te blijven letten.
Roaming wordt voor 90% geregeld door de client. Als deze meerdere APs ziet met 100% identieke instellingen voor wat betreft de beveiliging kan/zal deze roamen als het andere AP een beduidend beter signaal geeft..
In de oude situatie heb je waarschijnlijk een mengelmoes aan APs waardoor een van de instellingen net iets afwijkt, bv WPA-PSK vs WPA2-PSK of 2 only vs beide. Met de UniFi hardware hoef je je hier geen zorgen om te maken omdat je alles maar 1x instelt, in de Controller, en dus automatisch alle APs hetzelfde doen/dezelfde instellingen hebben.

Voor roaming is de UniFi Controller software dus ook niet nodig. Uiteraard heb je de software wel nodig om alles in te stellen, dus de RPi daarvoor zou ik gewoon aanhouden. Ondanks dat je voor incidentele configuratie de Controller ook op een PC kunt draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-09 14:35
RobertMe schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 09:59:
[...]

Je gaf niet aan welke specifieke switches je bedoelde. En er zijn minimaal 2 24 poorts modellen, eentje zonder en eentje met Power over Ethernet support. Die zonder is inderdaad een stuk goedkoper.

Van het 16 poorts model is maar een uitvoering, met PoE. Dus de €190 verschil die @Joris748 aangaf was tussen de twee modellen met PoE terwijl jij uit ging van het model zonder PoE.

Zie dus:
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+)
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch 24-poorts
pricewatch: Ubiquiti Unifi Switch (24-poorts, 250W PoE+)
Overigens worden de IW APs meen ik zonder PoE injector geleverd. Deze moet je dus of los aanschaffen of je moet ze alsnog aansluiten op een PoE switch.
En binnenkort komt nog een hele nieuwe reeks switches (nog in early access)

[ Voor 6% gewijzigd door m3gA op 08-10-2019 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
offtopic:
Je quote/reactie ging een beetje verkeerd :p

Ik neem aan dat je dan die Pro / Industrial modellen bedoeld? Volgens mij zijn die niet echt op de prosumer markt gericht?

En daarnaast dan nog die US-Mini, 5 poorts model. Verder is er volgens mij nog niks bekend?
spoiler:
Tenzij jij als alpha tester meer weet :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3gA
RobertMe schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 10:25:
[...]

offtopic:
Je quote/reactie ging een beetje verkeerd :p

Ik neem aan dat je dan die Pro / Industrial modellen bedoeld? Volgens mij zijn die niet echt op de prosumer markt gericht?

En daarnaast dan nog die US-Mini, 5 poorts model. Verder is er volgens mij nog niks bekend?
spoiler:
Tenzij jij als alpha tester meer weet :+
Ja er ging iets mis. is al gewijzigd.
https://store.ui.com/coll.../products/usw-16-poe-beta
https://store.ui.com/coll.../products/usw-24-poe-beta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Voor mijn thuisnetwerk ben ik nog een beetje aan het puzzelen hoe ik buiten een aantal componenten aansluit:Oorspronkelijke plan was om een pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE) in de meterkast te zetten (mijn centrale netwerkkast zit in een andere ruimte). Daar een aantal componenten binnen de meterkast op aan te sluiten en een aantal netwerkaansluitingen naar buiten te trekken voor de eerder genoemde componenten.

In het kader van KISS lijkt de volgende setup me ook niet verkeerd:In beide gevallen kost het me maar één 230 VAC aansluiting in de meterkast en krijg ik een passief gekoelde switch in de meterkast (vlakbij de keuken). Bijkomend voordeel van de USW Flex is dat ik er ook gemakkelijker een overspanningsbeveiliging tussen kan zetten.

Stel dat ik voor de laatste optie ga. Welke PoE injector heb ik dan nodig voor de USW Flex? Ik zie door de bomen het bos niet meer.

https://www.ui.com/accessories/poe-adapters/

Edit: Ubiquiti adviseert deze: pricewatch: Ubiquiti POE-50-60W dat is ook meteen een overspanningsbeveiliging.

[ Voor 7% gewijzigd door Joris748 op 08-10-2019 13:53 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
RobertMe schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 06:52:
[...]

Herinner me even, waar draait je controller en hoe zou de NanoHD je controller moeten vinden? Als je controller thuis draait lijkt het mij niet heel gek dat het niet werkt? :P En welk inform adres staat nu in de NanoHD? Want dat is hoogstwaarschijnlijk dan ook waar het mis gaat.

[...]

Huh? Omdat je bij een gesmolte AP denkt dat het de injector is mogen wij geen injectors meer gebruiken? :o Dat terwijl de oorzaak lag in dat iets het AP afdekte waardoor die zijn warmte niet meer kwijt kon.

[...]

Je kunt de APs managen via een app en je kunt de APs managen via een app :+ Als je de controller op een PC (like) apparaat draait of whatever kun je de app laten verbinden naar die controller. Als je een "domme" instelling doet waardoor je niet meer met telefoons op wifi kunt kun je dat dus nog wel steeds via het systeem waarop de controller draait.
Echter bevat de app inderdaad ook een "mini controller" waardoor de app 100% de controle heeft. Daar zou ik inderdaad geen gebruik van maken.
Controller draait op mijn nas, bereikbaar via een domein dankzij de officiële portforwarding tabel. Ik heb de hele opstelling reeds getest door het simpelweg bij mijn ouders aan te sluiten. Dat werkte direct. Wifi werkte en kon vanaf mijn NAS thuis de boel beheren (muv de STUN waarschuwing).

Echter mijn ouders hebben ook Ziggo. Op locatie, bij t-mobile, ging het lastiger. Vooral doordat ik niet wist dat LAN 3/4 alleen voor tv zijn 8)7 . T-Mobile support had ik wat dat betreft ook niets aan, die vroegen alleen of mijn laptop een vast IP adres had.

Echter nadat ik dat heb opgelost heeft de Nano tot heden nog niet 'ingebeld' bij mijn nas. Dus de remote management werkt niet momenteel. Momenteel zijn er diverse factoren anders dan in de testopstelling
-tmobile adsl modem ipv ziggo cable modem
-static IP ipv DHCP (omdat het eerst leek dat DHCP het probleem was) op de NanoHD
-managed tp link switch (die er later deze week weer uit gaat, is even een tijdelijke oplossing)

Als ik me niet vergis zou je via SSH de error log uit moeten kunnen lezen. Hopen dat ik daar wat wijzer uit wordt.

[ Voor 16% gewijzigd door sdk1985 op 08-10-2019 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sdk1985 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 11:51:
[...]

Controller draait op mijn nas, bereikbaar via een domein dankzij de officiële portforwarding tabel. Ik heb de hele opstelling reeds getest door het simpelweg bij mijn ouders aan te sluiten. Dat werkte direct. Wifi werkte en kon vanaf mijn NAS thuis de boel beheren (muv de STUN waarschuwing).

Echter mijn ouders hebben ook Ziggo. Op locatie, bij t-mobile, ging het lastiger. Vooral doordat ik niet wist dat LAN 3/4 alleen voor tv zijn 8)7 . T-Mobile support had ik wat dat betreft ook niets aan, die vroegen alleen of mijn laptop een vast IP adres had.

Echter nadat ik dat heb opgelost heeft de Nano tot heden nog niet 'ingebeld' bij mijn nas. Dus de remote management werkt niet momenteel. Momenteel zijn er diverse factoren anders dan in de testopstelling
-tmobile adsl modem ipv ziggo cable modem
-static IP ipv DHCP (omdat het eerst leek dat DHCP het probleem was) op de NanoHD
-managed tp link switch (die er later deze week weer uit gaat, is even een tijdelijke oplossing)

Als ik me niet vergis zou je via SSH de error log uit moeten kunnen lezen. Hopen dat ik daar wat wijzer uit wordt.
Via SSH kun je in ieder geval
info
doen en krijg je de inform URL + status zien. Dat zou mogelijk dus al een snelle indicatie kunnen geven van wat er mis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch USW-Flex

Sinds vandaag ook gewoon in de pricewatch, nice! Direct maar bestellen voor in de schuur :) Benieuwd of ik deze werkend kan krijgen met een USW-8 60W. De USW-24-PRO helaas nog steeds maar in early access.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cartman! schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 12:44:

Sinds vandaag ook gewoon in de pricewatch, nice! Direct maar bestellen voor in de schuur :) Benieuwd of ik deze werkend kan krijgen met een USW-8 60W. De USW-24-PRO helaas nog steeds maar in early access.
Volgens de datasheet (wordt naar gelinkt in de Pricewatch bij 'Specs van de fabrikant') kan deze gevoed worden door 802.3af, en houd je dan nog een 8W budget over om extra hardware aan te sluiten met PoE. Dat zou dus gewoon moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
RobertMe schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 12:54:
[...]

Volgens de datasheet (wordt naar gelinkt in de Pricewatch bij 'Specs van de fabrikant') kan deze gevoed worden door 802.11af, en houd je dan nog een 8W budget over om extra hardware aan te sluiten met PoE. Dat zou dus gewoon moeten werken.
Werkend krijgen van de switch zelf lijkt wel te lukken maar de G3 Pro die er aan zou hangen verbruikt max 12.5W en wil er t liefst ook nog een AP (Lite?) op hangen... dat zal ie niet trekken. Er wordt geen injector meegeleverd zo te zien, heb er nog wel een liggen van een nanoHD die er misschien wel op past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Cartman! schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 13:43:
[...]

Werkend krijgen van de switch zelf lijkt wel te lukken maar de G3 Pro die er aan zou hangen verbruikt max 12.5W en wil er t liefst ook nog een AP (Lite?) op hangen... dat zal ie niet trekken. Er wordt geen injector meegeleverd zo te zien, heb er nog wel een liggen van een nanoHD die er misschien wel op past.
Ben ondertussen wat wijzer geworden. In de spec sheet verwijst Ubiquiti naar deze adapter:

pricewatch: Ubiquiti POE-50-60W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Joris748 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 13:51:
[...]

Ben ondertussen wat wijzer geworden. In de spec sheet verwijst Ubiquiti naar deze adapter:

pricewatch: Ubiquiti POE-50-60W
Die heb ik volgens mij ook nog wel liggen van een AP LR :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Cartman! schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 12:44:

Wat hebben ze met die prijs gedaan? We hebben eerder in dit topic over dit model gesproken en toen was de prijs 30 dollar.

Gunner in "[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3"
Cartman! schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 13:57:
[...]

Dat gaat over de Mini, dit is de Flex.
oh toch wel. zat al rondom die posts te kijken en was er al achter.

[ Voor 15% gewijzigd door Gunner op 08-10-2019 13:58 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
Kan iemand me vertellen wat een best practice (voordeel/nadeel) is om per netwerk/vlan een andere Domain Name in te stellen voor thuis gebruik. Het enige wat ik kan bedenken is dat je dan aan de fqdn kan zien welke netwerk/vlan het betreft of zijn er andere redenen om dit juist wel/niet in te stellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Gunner schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 13:56:
[...]

Wat hebben ze met die prijs gedaan? We hebben eerder in dit topic over dit model gesproken en toen was de prijs 30 dollar.

Gunner in "[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3"
Dat gaat over de Mini, dit is de Flex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViperXL
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-02 00:34
Oesie schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 13:57:
Kan iemand me vertellen wat een best practice (voordeel/nadeel) is om per netwerk/vlan een andere Domain Name in te stellen voor thuis gebruik. Het enige wat ik kan bedenken is dat je dan aan de fqdn kan zien welke netwerk/vlan het betreft of zijn er andere redenen om dit juist wel/niet in te stellen?
Reden hiervoor is als je LDAP, Active Directory, Radius e.d. gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cartman! schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 13:52:
[...]

Die heb ik volgens mij ook nog wel liggen van een AP LR :)
Dat lijkt mij niet, gezien de beschikbaarheid sinds 2019 en het feit dat de LR op 802.3af draait, oftewel 15W max i.t.t. de 50? 60W? die deze injector levert.

Daarnaast zou ik persoonlijk de injector van bij een Lite of LR nooit zomaar aansluiten. Deze modellen werken initieel namelijk met passive 24V PoE. De huidige modellen ondersteunen dat ook nog steeds, alleen nu dan ook volgens de 802.3af standaard. Maar welke injector je erbij geleverd krijgt, of dat dus nog steeds passive 24V is, of toch volgens de 802.3af standaard is mij een raadsel. En zo'n passive model wil je dus niet aansluiten omdat die apparatuur wat er niet expliciet geschikt voor is gemaakt doet frituren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
RobertMe schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 14:08:
[...]

Dat lijkt mij niet, gezien de beschikbaarheid sinds 2019 en het feit dat de LR op 802.3af draait, oftewel 15W max i.t.t. de 50? 60W? die deze injector levert.

Daarnaast zou ik persoonlijk de injector van bij een Lite of LR nooit zomaar aansluiten. Deze modellen werken initieel namelijk met passive 24V PoE. De huidige modellen ondersteunen dat ook nog steeds, alleen nu dan ook volgens de 802.3af standaard. Maar welke injector je erbij geleverd krijgt, of dat dus nog steeds passive 24V is, of toch volgens de 802.3af standaard is mij een raadsel. En zo'n passive model wil je dus niet aansluiten omdat die apparatuur wat er niet expliciet geschikt voor is gemaakt doet frituren.
Dank voor de waarschuwing, lijkt er als 2 druppels water op zeg ik uit m'n hoofd maar ben niet thuis om het te checken. Die bij de nanoHD zit is een POE-48-24W-G-WH begrijp ik... zou die wel werken of frituurt die het ding met 48V ipv 24V? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
ViperXL schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 14:01:
[...]

Reden hiervoor is als je LDAP, Active Directory, Radius e.d. gebruikt.
Deze zet je 'normaliter' in een eigen domein dus. Voor thuisgebruik alle vlan's dus op eenzelfde domain name zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cartman! schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 14:10:
[...]

Dank voor de waarschuwing, lijkt er als 2 druppels water op zeg ik uit m'n hoofd maar ben niet thuis om het te checken. Die bij de nanoHD zit is een POE-48-24W-G-WH begrijp ik... zou die wel werken of frituurt die het ding met 48V ipv 24V? :P
Op deze pagina staat nogal expliciet 'PoE Adapters power Ubiquiti® products that support passive PoE.', ik vermoed dus dat alle injectors, behalve misschien die met 'af' in de naam, passive PoE leveren.

Vraag is vervolgens alleen of het schijnbaar kwaad kan bij die USW-Flex. Want als die losse injector ook (passive) PoE is kan die er blijkbaar mee overweg, moet je alleen kijken of de voltages overeen komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
RobertMe schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 14:17:
[...]

Op deze pagina staat nogal expliciet 'PoE Adapters power Ubiquiti® products that support passive PoE.', ik vermoed dus dat alle injectors, behalve misschien die met 'af' in de naam, passive PoE leveren.

Vraag is vervolgens alleen of het schijnbaar kwaad kan bij die USW-Flex. Want als die losse injector ook (passive) PoE is kan die er blijkbaar mee overweg, moet je alleen kijken of de voltages overeen komen?
Ik zou t eens kunnen navragen bij Ubiquiti of ze compatible zijn natuurlijk, zou verwachten dat zij t weten :) Als ze nou gewoon die USW-24-PRO uitbrengen dan zou ik er ook zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
[...]

Volgens de datasheet (wordt naar gelinkt in de Pricewatch bij 'Specs van de fabrikant') kan deze gevoed worden door 802.11af, en houd je dan nog een 8W budget over om extra hardware aan te sluiten met PoE. Dat zou dus gewoon moeten werken.
Correct

Zie voetnoot 3 op de bijgevoegde sheet:

https://dl.ubnt.com/datasheets/unifi/USW-Flex_DS.pdf

3 Recommended PoE power source: POE-50-60W-WH (sold separately)
(POE-50-60W-WH requires enabling injector mode in UniFi Controller)

Daarmee heb je een PoE budget van 46W. Met PoE AT heb je een budget van 20W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-09 10:05
m3gA schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 10:17:
[...]

En binnenkort komt nog een hele nieuwe reeks switches (nog in early access)
Owh, welke dan? Misschien heb ik dit gemist in eerdere pagina's. Wat is overigens binnenkort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
grote_oever schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 15:39:
[...]

Owh, welke dan? Misschien heb ik dit gemist in eerdere pagina's. Wat is overigens binnenkort?
Staan een aantal linkjes in mijn vorige post. Geen idee hoe snel maar ze zijn al in early access geweest.
SW-16-POE-BETA

The USW-16-POE is a configurable Gigabit Layer 2 switch with sixteen Gigabit Ethernet ports including eight auto-sensing 802.3at PoE+ ports, and two SFP ports. It provides Gigabit PoE links to your RJ45 Ethernet devices and Gigabit fiber uplink options to your enterprise network. The USW-16-POE features a 1.3" touch LCM to provide status information. With a depth of 7.9", the compact fanless design can be easily installed in a SOHO rack cabinet.

Managed and configured by the UniFi Network Controller with UniFi mobile app support, the USW-16-POE offers an extensive suite of advanced Layer 2 switching protocols and features, including operation mode (switching, mirroring, or aggregate) per port. The UniFi Network Controller and mobile app allow admins to configure and monitor virtually all of the switch features in a graphical user interface from anywhere.

$299
USW-24-POE-BETA

The USW-24-POE is a configurable Gigabit Layer 2 switch with twenty-four Gigabit Ethernet ports including sixteen auto-sensing 802.3at PoE+ ports, and two SFP ports. It provides Gigabit PoE links to your RJ45 Ethernet devices and Gigabit fiber uplink options to your enterprise network. The USW-24-POE features a 1.3" touch LCM to provide status information. With a depth of 7.9", the compact fanless design can be easily installed in a SOHO rack cabinet.

Managed and configured by the UniFi Network Controller with UniFi mobile app support, the USW-24-POE offers an extensive suite of advanced Layer 2 switching protocols and features, including operation mode (switching, mirroring, or aggregate) per port. The UniFi Network Controller and mobile app allow admins to configure and monitor virtually all of the switch features in a graphical user interface from anywhere.

$379

[ Voor 73% gewijzigd door m3gA op 08-10-2019 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 06:52:
grote_oever schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 07:25:
Ik snap zijn frustratie ook niet. Zelf connect ik ook altijd van mijn app naar de controller. Geweldige app die je veel inzicht geeft. Natuurlijk is dashboard op de pc groter en overzichtelijker. Maar dat zijn appels en eieren vergelijken.
Mja, of je opent gewoon je UniFi Controller vanaf je tablet of telefoon met een browser, zoals het hoort! >:) :P :+

Al die duizenden apps, waarvan 90% zwaar overbodig is, zolang je ook gewoon een browser hebt die het ook allemaal kan blijf ik maar raar vinden... :/
Blaat schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 07:22:

Maakt niet uit : Gebruik gewoon je browser en alles werkt ALTIJD, zoals het hoort! ;)
Edit: Daarnaast mag een beetje begrip naar mensen die nog aan het leren zijn ook wel. Het is geen onwil in mijn geval. Ik wist tot een week geleden niet beter dan dat je een router moest hebben en als je niet genoeg wifi bereik hebt je een acces point (bedraad) moet toevoegen. Laat staan dat ik iets wist over unifi en hun modulaire systeem.
Dan ben je lekker bezig! d:)b

Ik zit op GoT al sinds 2002 en die hele nieuwe "Vraag maar raak voor een knaak!" generatie begint me een beetje tegen te staan ;)
En jouw reactie neigde daar waarschijnlijk teveel naar... my bad! :$

Ook niet als het je een heleboel geld kan schelen :?

Je hebt namelijk grote kans dat als je de huidige accesspoints goed afstelt je probleem meteen is opgelost! ;)
Een apart Topic is opzich geen gek idee, maar als je toch alles door UniFi wil vervangen dan stel ik zoiets voor :
1x pricewatch: Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG) aangesloten op de :
1x pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+) met daarop direkt de :
3x product: Ubiquiti UniFi AC In-Wall met daarop doorgelinkt de :
3x pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch 8-poorts en op één daarvan deze met zijn eigen PoE Injector :
1x pricewatch: Ubiquiti UniFi AC Mesh (1-pack) - Tuin WiFi :+

Dat heb ik hier draaien en dat werkt prima, maar kost wel ergens tegen de € 950 aan dus denk er goed over na of je zoiets echt nodig hebt! ;)
lmno31 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 09:59:
Praten de unfi AP ook met elkaar dan om altijd verbonden te zijn met het AP met de beste verbinding?
Dat deden de oude 2.4 GHz modellen d.m.v. Zero Handoff Roaming wat ook wel ZHO werd genoemd, maar dat is dood en begraven helaas... :-(

Ik had het vroeger draaien en dat werkte verdomd goed! d:)b
RobertMe schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 10:05:
Met de UniFi hardware hoef je je hier geen zorgen om te maken omdat je alles maar 1x instelt, in de Controller, en dus automatisch alle APs hetzelfde doen/dezelfde instellingen hebben.
Welke accesspoints je ook koopt : Je zal ze altijd moeten afstellen qua zendkracht! :)
Joris748 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 11:39:
en een aantal netwerkaansluitingen naar buiten te trekken voor de eerder genoemde componenten.
Zie hier mijn Mesh AC oplossing : Omdat je ook goede WiFi in de tuin moet hebben!
En als je dan nog een exemplaar aan de andere kant zet en een Bridge tussen de twee maakt heeft je schuur ook weer een verbinding! :+
802.11af :?

Niet gewoon 802.3af ?!
Oesie schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 13:57:
Overzicht en structuur : Wel zo fijn als er wat stuk is! ;)
Cartman! schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 14:10:
Zolang de apparaten over 802.3af of 802.3at onderhandelen is er niks aan de hand! ;)

Passive 24 of 48 Volt echter... ** POEF ** en de rook komt eruit... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
nero355 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 16:31:
[...]

Overzicht en structuur : Wel zo fijn als er wat stuk is! ;)
Ik heb het idee dat er nu juist meer van in de knoop gaat (ook n.a.v. je post in het pi-hole) ;-)

Heb nu onderstaande vlans dezelfde domain name 'inc' gegeven. Aan of af te raden?
- vlan Trusted
- vlan IOT
- vlan Guest
- vlan Management

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Vandaag een Cloud Key Gen 1 overgenomen van iemand. Deze moest nog even gereset worden voor gebruik. Dat heb ik gedaan, de CK wordt gevonden en ik kan 'm benaderen via de weginterface.

Nu wil ik de firmware updaten maar dat wordt niet gedaan. Het proces lijkt iedere keer helemaal doorlopen te worden maar de versie wordt niet bijgewerkt. Wanneer ik handmatig het .BIN bestand selecteer om mee bij te werken doorloopt ook de hele procedure maar verandert er uiteindelijk niks.

Nu vond ik zo her en der de instructies om via SSH de CK bij te werken. Het commando wat ik daarvoor gebruikt heb maar wat ook geen resultaat geeft is dit:
code:
1
ubnt-systool fwupdate https://dl.ui.com/unifi/cloudkey/firmware/UCK/UCK.mtk7623.v1.1.0.aa44aee.190826.2323.bin

Met een ander commando is de Unifi versie bijgewerkt, dat ging prima.

Iemand die hier ervaring mee heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-09 16:30
En daar ben ik weer met mn wlan-schedule.
Weer werkt het niet... Is weer eens niet uit gegaan.
Ben ik nou echt de enige?

Edit,
Ow wacht, geen DNS...
Welllicht is dat de boosdoener...

Edit2
Het lijkt erop...

[ Voor 28% gewijzigd door rinkel op 08-10-2019 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-09 16:56
Netwerkje hier draait al enkele dagen goed, leuk om te zien wat je aan data verbruikt en welke apparaten dat doen (mijn echo dot op de slaapkamer upload wel erg veel)

Heb alleen nog 1 issue, mijn Raumfeld spulletjes.
Dit zijn streaming muziekspelers, bestaat uit een basisunit welke bekabeld is aangesloten, een streamer waar ook een netwerkkabel in zit en een losse speaker via WiFi.

Het idee is dat ik in de Raumfeld/Teufel app alles gewoon kan regelen, maar sinds ik de Ubiquiti APs heb lijkt de losse speaker het meer niet dan wel te doen en sinds de USG erin zit werkt het helemaal niet meer lekker.

Het lijkt alsof de 2 losse spelers het basisstation niet kunnen vinden.

Heb alle 3 de apparaten al een vast ip gegeven en de riedel compleet gereset, maar het wil gewoon niet werken en de speaker kan ik al helemaal niet meer instellen.

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Laatst online: 23:36

WouterG

Dit is geen ondertitel

KeRsTmAnNeKe schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 22:39:
Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Toevallig “auto optimize” aangezet in de instellingen? Die geeft met veel devices nogal problemen. Ik zou hem even uitschakelen om te kijken of dat de problemen verhelpt.
Staat onder settings > site > AUTO-OPTIMIZE NETWORK
Automatically Optimize Network and WiFi performance

[ Voor 13% gewijzigd door WouterG op 08-10-2019 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WouterG schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 22:50:
[...]

Toevallig “auto optimize” aangezet in de instellingen? Die geeft met veel devices nogal problemen. Ik zou hem even uitschakelen om te kijken of dat de problemen verhelpt.
@KeRsTmAnNeKe, ook als je het niet hebt aangezet, kijk dit even na. Bij nieuwe installaties staat het al een tijdje standaard aan. En zoals Wouter zegt geeft dat inderdaad een redelijke kans op issues.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Auto optimize staat uit. Dat heb ik net gecontroleerd. Die was niet voor mij bedoeld 8)7

Wat ik lees is dat er veel problemen waren met het updaten van firmware 0.8.2. Daar loop ik nu ook tegenaan. Inmiddels al een paar keer wat zaken via SSH geprobeerd, nog geen succes.

EDIT: Opgelost. Ik kwam nog ergens tegen dat ik via SFTP moest inloggen, het firmwarebestand moest hernomen naar fwupdate.bin en deze moest plaatsen in de map /boot. Daarna de CloudKey herstarten en alles is in orde, inclusief de laatste firmware.

[ Voor 38% gewijzigd door sypie op 08-10-2019 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwdtje
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:29
Ik heb al een beetje zitten zoeken in dit topic maar heb nog niet echt een oplossing gevonden voor het volgende:

Ik wil beneden in de woonkamer een Inwall plaatsen, echter zit er op de plek van montage zowel een coax kabel als een netwerk kabel. Is er een goeie manier om wat ruimte te creëeren zodat zowel de Inwall als de coax kabel gebruikt kan worden? Misschien hebben meer mensen hetzelfde dilemma ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05:21
kwdtje schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 07:28:
Ik heb al een beetje zitten zoeken in dit topic maar heb nog niet echt een oplossing gevonden voor het volgende:

Ik wil beneden in de woonkamer een Inwall plaatsen, echter zit er op de plek van montage zowel een coax kabel als een netwerk kabel. Is er een goeie manier om wat ruimte te creëeren zodat zowel de Inwall als de coax kabel gebruikt kan worden? Misschien hebben meer mensen hetzelfde dilemma ;-)
Nee, er moeten echt 2 aparte dozen in de muur zitten om dat goed te maken :) Heb dat bij mij thuis ook uit elkaar moeten halen, anders paste de In Wall buitenkant ook niet meer erop.

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-09 20:38
kwdtje schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 07:28:

Een van de 2 in een apart doosje ernaast. Voor Coax kun je dan eventueel een opbouw nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ubiquiti AP;s hangen en gebruik bellen via WiFI. Nu heb ik een dual sim telefoon en wil ik graag beide providers via WiFi laten bellen. Echter binnen mijn Ubiquiti netwerk kan dat maar met 1 sim tegelijk. Als ik mijn simpele linksys gebruik heb ik wel 2 providers op Wifi.

Iemand een idee wat ik hier aan kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
sdk1985 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 23:40:
[...]

Mag hopen dat de meegeleverde PEO injector prima geschikt is voor het apparaat, hij zit er niet voor niets bij.
Ik zeg / Bedoel ook niet dat ze per definitie "defect" zijn , het kon gewoon een exemplarisch verhaal zijn.

ik gebruik ze iig zo min mogelijk en liever helemaal niet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
Comp User schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 16:20:
[...]

Ik zeg / Bedoel ook niet dat ze per definitie "defect" zijn , het kon gewoon een exemplarisch verhaal zijn.

ik gebruik ze iig zo min mogelijk en liever helemaal niet ;)
Stop nu eens met die onzin... Het is nu al een paar keer uitgelegd dat die AP was afgedekt en daardoor oververhit is geraakt. Jij blijft maar spookverhalen rondsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Thuis hebben we problemen met de wifi op de eerste etage.
In de voorraadkast beneden hangt een Ziggo Connectbox in bridge met daarachter een Linksys router.
Vanaf de router gaat er een kabel naar zolder waar ook een Linksys router staat die dienst doet als AP.
Daaraan gekoppeld zit een vaste pc.
Op de eerste etage is het wifi bereik niet heel best, maar daar heb ik geen kabel naar toe lopen.

Wat zou voor deze situatie de beste oplossing zijn?
Een Unify router met wifi voor beneden
Een AC Pro voor op zolder die mijn vaste pc van internet voorziet. Ik neem aan dat de 2de poort op de Pro een uitgaande lan poort is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
N.a.v. wat mede tweakers nu ook aan het kijken om static DHCP adressen toe te wijzen aan verschillende clients. Wanneer ik in hetzelfde vlan blijft werkt dit prima in de Unifi controller.

Als ik echter een ander netwerk/vlan kies met bijbehorend IP adres dan werkt dat niet. In mijn unifi switch heb ik de port gecontroleerd en die staat op all profiles. Is dit wel de juiste manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Oesie schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 20:18:
N.a.v. wat mede tweakers nu ook aan het kijken om static DHCP adressen toe te wijzen aan verschillende clients. Wanneer ik in hetzelfde vlan blijft werkt dit prima in de Unifi controller.

Als ik echter een ander netwerk/vlan kies met bijbehorend IP adres dan werkt dat niet. In mijn unifi switch heb ik de port gecontroleerd en die staat op all profiles. Is dit wel de juiste manier?
Nee, als de poort op all staat is het een trunk, dus alle vlans behalve het native vlan (vlan1) zijn tagged.
Poort met profile wijzigen naar access en in het juiste vlan plaatsen dus.. (dat moet dus het juiste native vlan zijn, de rest van de vinkjes staan uit)
note: dit dien je uiteraard alleen te wijzigen op poorten met een eind-systeem.

[ Voor 9% gewijzigd door ed1703 op 09-10-2019 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
ed1703 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 20:30:
[...]

Nee, als de poort op all staat is het een trunk, dus alle vlans behalve het native vlan (vlan1) zijn tagged.
Poort met profile wijzigen naar access en in het juiste vlan plaatsen dus.. (dat moet dus het juiste native vlan zijn, de rest van de vinkjes staan uit)
note: dit dien je uiteraard alleen te wijzigen op poorten met een eind-systeem.
Ah that explains, is dat ook van de redenen om de default LAN netwerk niet te gebruiken in het netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Oesie schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 20:38:
[...]

Ah that explains, is dat ook van de redenen om de default LAN netwerk niet te gebruiken in het netwerk?
Het default vlan niet gebruiken heeft meer te maken met security en hardening van elk netwerk, alleen dat staat niet bijster hoog op de agenda van UI. Of dat uberhaupt technisch kan met een vyatta-onderlaag laat ik even in het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
ed1703 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 20:41:
[...]

Het default vlan niet gebruiken heeft meer te maken met security en hardening van elk netwerk, alleen dat staat niet bijster hoog op de agenda van UI. Of dat uberhaupt technisch kan met een vyatta-onderlaag laat ik even in het midden.
Dat laatste gaat me iets te boven de pet B)

Is er overigens ook nog een manier om een profiel toe te wijzen zonder dat dedicated aan een vlan is gekoppeld? Nu ik een beetje aan het rommelen ben wil ik nog wel eens iets anders aansluiten om te testen en als die dan 'vast' op een vlan staat is ook een beetje onhandig :z

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Oesie schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 17:05:
Ik heb het idee dat er nu juist meer van in de knoop gaat (ook n.a.v. je post in het pi-hole) ;-)

Heb nu onderstaande vlans dezelfde domain name 'inc' gegeven. Aan of af te raden?
- vlan Trusted
- vlan IOT
- vlan Guest
- vlan Management
https://www.ionos.com/domains/inc-domain :+

Misschien handig ter inspiratie :
Mijn Management VLAN heet management.thuis.lan en de normale VLAN thuis.lan :)

Dus je zou zoiets kunnen doen :
- trusted.lan
- iot.lan
- guest.lan
- management.lan

of *.thuis.lan natuurlijk! :P
ed1703 schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 20:41:
Het is mogelijk, maar dan moet je wel weten wat je aan het doen bent en er vanaf het begin rekening mee houden! :)

Persoonlijk zou ik het niet achteraf gaan veranderen, want dat is vragen om ellende...

Het kan ook leuk en leerzaam zijn natuurlijk :+
Oesie schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 20:38:
Dat doe je alleen maar omdat anders iedereen die op je WiFi zit zomaar naar je apparatuur toe kan verbinden via SSH ;)

Test het maar eens!
Oesie schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 20:53:
Is er overigens ook nog een manier om een profiel toe te wijzen zonder dat dedicated aan een vlan is gekoppeld?

Nu ik een beetje aan het rommelen ben wil ik nog wel eens iets anders aansluiten om te testen en als die dan 'vast' op een vlan staat is ook een beetje onhandig :z
Je kan gewoon Custom Port Profiles maken die bijvoorbeeld niks Tagged maar wel een Untagged (Native VLAN in Ubiquiti UniFi termen) VLAN heeft :)
Oesie schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 20:18:

Ik heb geen idee wat je bedoelt, maar ik gok op het volgende : Inter-VLAN Communicatie :?

En dat is afhankelijk van welk type VLAN je aanmaakt natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Laatst online: 25-09 16:56
RobertMe schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 22:53:
[...]

@KeRsTmAnNeKe, ook als je het niet hebt aangezet, kijk dit even na. Bij nieuwe installaties staat het al een tijdje standaard aan. En zoals Wouter zegt geeft dat inderdaad een redelijke kans op issues.
Staat idd standaard aan.
Heb het uitgezet, zonder resultaat.

Rare is, de streamer die met een netwerkkabel is aangesloten kon ik niet bedienen vanuit de app, die gaf offline aan, maar spotify connect werkte wel gewoon ...
Lijkt wel alsof ze geen verbinding met de expand/base unit kunnen maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-09 07:50
Nieuw accespoint

https://unifi-flexhd.ui.com/

Website laat ook de dreammachine en volgens mij de nieuwe switch zien.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insehh
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-09 09:54

Insehh

Define good enough.

Dag mannen, vraagje:

Ik ben sinds 2 dagen bezig met het deployen van onze Unifi controller op ons kubernetes cluster.
We gebruiken een onderliggende mount naar de unifi folder waar alle configuratie en lokale DB data instaat.

Het initieel opstarten en configureren lukt, en dingetje werkt prima.
Maar zodra we de pod redeployen, lijkt hij wel de onderliggende data te gebruiken, maar opnieuw herconfiguratie tedoen. Met als gevolg dat we wel een inlogscherm zien, maar de geconfigureerde username/ww niet meer werkt. Iemand ervaring hiermee? :)

De enige ekte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Cyrus The Virus schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 07:05:
Nieuw accespoint

Best een tof design voor een AP! Die zou ik best graag gebruiken, kan ik hem gewoon netjes op m’n bureau zetten :) Hopen dat ie snel naar NL komt!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3gA
Cyrus The Virus schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 07:05:
Nieuw accespoint

Dat is een van de nieuwe switches die ik laatst poste. De andere is een UDM-Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deurstopper
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Goedemiddag,

Wie heeft er hier ervaring met het voeden van een ckg2+ via de usb-c aansluiting? Momenteel is de mijne via poe gevoed, maar lees dat er hierdoor behoorlijke warmteontwikkeling ontstaat. Bij mij momenteel 55grdC. En wellicht gaat een usb-voeding wat lagere temps brengen..?

Heb deze vraag overigens niet in dit topic kunnen vinden, mocht dit wel zo zijn, dan uiteraard mijn excuses..

Alvast bedankt en een goed weekend!

Steam/Epic: Deurstopper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
Deurstopper schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 14:54:
Goedemiddag,

Wie heeft er hier ervaring met het voeden van een ckg2+ via de usb-c aansluiting? Momenteel is de mijne via poe gevoed, maar lees dat er hierdoor behoorlijke warmteontwikkeling ontstaat. Bij mij momenteel 55grdC. En wellicht gaat een usb-voeding wat lagere temps brengen..?

Heb deze vraag overigens niet in dit topic kunnen vinden, mocht dit wel zo zijn, dan uiteraard mijn excuses..

55 graden is toch acceptabel? Er zit een HDD in dus vind het niet heel afwijkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deurstopper
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
m3gA schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 14:57:
[...]

55 graden is toch acceptabel? Er zit een HDD in dus vind het niet heel afwijkend.
Ben benieuwd of het verschil gaat brengen. Lees her en der dat poe veel warmte genereert in ubi apparatuur. Las in de specs dat ik een 9Vdc 2A adapter nodig heb. Dus ga het zelf ook testen, maar misschien was iemand mij hier voor.

Steam/Epic: Deurstopper

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deurstopper schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 14:54:
Goedemiddag,

FYI : Een via microUSB gevoede Raspberry Pi 3B zit ook zo rond de 50 a 55 graden dus heel raar vind ik dat niet echt voor een passief gekoeld dingetje waar ook nog eens een HDD en accu in zit! :)
Insehh schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 13:49:
Dag mannen, vraagje:

Ik ben sinds 2 dagen bezig met het deployen van onze Unifi controller op ons kubernetes cluster.
We gebruiken een onderliggende mount naar de unifi folder waar alle configuratie en lokale DB data instaat.

Het initieel opstarten en configureren lukt, en dingetje werkt prima.
Maar zodra we de pod redeployen, lijkt hij wel de onderliggende data te gebruiken, maar opnieuw herconfiguratie tedoen. Met als gevolg dat we wel een inlogscherm zien, maar de geconfigureerde username/ww niet meer werkt. Iemand ervaring hiermee? :)
Ik zou denken dat je een image/snapshot hebt die op het verkeerde moment is gemaakt zeg maar :?

Zomaar een gokje... Verder geen ervaring mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkTje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-08 22:41
Vandaag mijn 4e set-up geïnstalleerd met 4x AP-Pro's en een keycontrollor (v1.. beetje budget kwestie van mijn broer).. moet zeggen de nieuwe firmware en functies bevallen me wel! Vooral de installatie gaat nu een stuk vlotter en eenvoudiger. Mijn eerste set-up was van 2017 en daarbij was het toch wat ingewikkelder. Ook de functie om 5G voorrang te geven voor snelle apparaten werkt top.. heb zelfs bij een set-up de 2.4ghz uitgezet omdat die voorheen altijd voorrang kreeg op de 5G.

Enige wat me opvalt (gevoelsmatig) is dat de clients niet snel genoeg overspringen naar een AP die dichterbij is.Valt dat nog ergens in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 21:58

lier

MikroTik nerd

AkTje schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 23:41:
Enige wat me opvalt (gevoelsmatig) is dat de clients niet snel genoeg overspringen naar een AP die dichterbij is.Valt dat nog ergens in te stellen?
Geen auto gebruiken (en ook geen auto-optimize). Daarnaast connection monitoring niet gebruiken als alle accesspoints via kabel kunnen communiceren. Band steering is niet nodig als je de transmission power goed instelt.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AkTje schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 23:41:
https://help.ubnt.com/hc/...implementing-minimum-RSSI
https://help.ubnt.com/hc/...662107-UniFi-Fast-Roaming

Even zoeken op roaming op de Ubiquiti site en je vindt meer docs. Waarop heb je 4x AP gebaseerd? Weet je iets over RSSI?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2019 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lier schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 23:48:
Daarnaast connection monitoring gebruiken als alle accesspoints via kabel kunnen communiceren.

Band steering is niet nodig als je de transmission power goed instelt.
Vooral dat laatste is heel belangrijk en ik zou zeggen begin eens met 2.4 GHz op Low en 5 GHz op High :)

Connection Monitoring staat hier uit en het roamen gaat zonder enig probleem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Even voor de zekerheid; klopt het dat een dergelijke switch al deze pricewatch: TP-Link TL-SG1005P op alles PoE zet en dus niet te gebruiken is om ook een desktop op aan te sluiten? (Nog nooit eerder met PoE gewerkt, als ik de documentie lees lijkt het er wel op. Er is ook een model dat het over detecteren heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sdk1985 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 16:53:
Even voor de zekerheid; klopt het dat een dergelijke switch al deze pricewatch: TP-Link TL-SG1005P op alles PoE zet en dus niet te gebruiken is om ook een desktop op aan te sluiten? (Nog nooit eerder met PoE gewerkt, als ik de documentie lees lijkt het er wel op. Er is ook een model dat het over detecteren heeft).
PoE volgens de 802.3af en 802.3at standaard detecteert of het aangesloten apparaat via PoE werkt en levert alleen dan stroom. Volgens de pricewatch voldoet deze switch aan 802.3af en dus kun je deze gewoon gebruiken om alle soorten apparaten op aan te sluiten.

Het is dus niet zoals sommige Ubiquiti switches die passive PoE hebben. Dat wordt niet gedetecteerd en de switch zet dan gewoon continu stroom op de kabel. Overigens moet je dan wel nog steeds in de management omgeving van de switch PoE op passive aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
RobertMe schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 17:10:
[...]

PoE volgens de 802.3af en 802.3at standaard detecteert of het aangesloten apparaat via PoE werkt en levert alleen dan stroom. Volgens de pricewatch voldoet deze switch aan 802.3af en dus kun je deze gewoon gebruiken om alle soorten apparaten op aan te sluiten.

Het is dus niet zoals sommige Ubiquiti switches die passive PoE hebben. Dat wordt niet gedetecteerd en de switch zet dan gewoon continu stroom op de kabel. Overigens moet je dan wel nog steeds in de management omgeving van de switch PoE op passive aanzetten.
Ok duidelijk verhaal.

Vind het nog wel een beetje eng want in de documentatie maken ze wel erg duidelijk onderscheid tussen de PoE apparaten en een andere switch waar de PC op zit: https://www.tp-link.com/nl/support/download/tl-sg1005p/

Bij deze wordt op de marketing pagina het detecteren vermeld https://www.tp-link.com/n...-smart-switch/tl-sg108pe/ In de handleiding zie je daar onderscheid tussen de eerste 4 poorten voor PoE devices en die andere 4 voor de PC.

[ Voor 12% gewijzigd door sdk1985 op 12-10-2019 18:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

sdk1985 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 18:13:
[...]

Ok duidelijk verhaal.

Vind het nog wel een beetje eng want in de documentatie maken ze wel erg duidelijk onderscheid tussen de PoE apparaten en een andere switch waar de PC op zit: https://www.tp-link.com/nl/support/download/tl-sg1005p/

Bij deze wordt op de marketing pagina het detecteren vermeld https://www.tp-link.com/n...-smart-switch/tl-sg108pe/ In de handleiding zie je daar onderscheid tussen de eerste 4 poorten voor PoE devices en die andere 4 voor de PC.
Apparaatje voldoet volgens de spec's van de fabrikant ook gewoon aan de 802.3af standaard dus mag (én kan) geen stroom leveren als het apparaat aan de andere kant van de kabel daar niet om vraagt.
Wat er vaak gebeurd is dat een switch op een beperkt aantal poorten PoE (802.3af) óf PoE+ (802.3at) ondersteund maar dat is alléén maar doordat de voeding van zo'n apparaatje niet genoeg vermogen heeft om op ALLE poorten de spec's te kunnen halen. Poorten zonder PoE(+) leveren dan gewoon géén stroom.

P.S. Kijk voordat je ook maar 'iets' aanschaft via een link in de PW hier ook altijd even de site van de fabrikant na.... Er staan ooit onjuiste spec's in de PW vermeldt (helaas).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
wimmel_1 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 18:34:
[...]

Apparaatje voldoet volgens de spec's van de fabrikant ook gewoon aan de 802.3af standaard dus mag (én kan) geen stroom leveren als het apparaat aan de andere kant van de kabel daar niet om vraagt.
Wat er vaak gebeurd is dat een switch op een beperkt aantal poorten PoE (802.3af) óf PoE+ (802.3at) ondersteund maar dat is alléén maar doordat de voeding van zo'n apparaatje niet genoeg vermogen heeft om op ALLE poorten de spec's te kunnen halen. Poorten zonder PoE(+) leveren dan gewoon géén stroom.

P.S. Kijk voordat je ook maar 'iets' aanschaft via een link in de PW hier ook altijd even de site van de fabrikant na.... Er staan ooit onjuiste spec's in de PW vermeldt (helaas).
Bedankt voor de tips.

Dat overloaden stond er inderdaad duidelijk bij, inclusief een scenario beschrijving dat een bepaalde poort (4) zou stoppen bij x vermogen en er zit ook een lampje op om dat aan te geven. Echter in mijn geval is het nu 1x 10W en wordt het nooit meer dan 2x 10W dus deze zou op basis daarvan ruim volstaan. Maar heb de desktop er dus nog niet op durven aansluiten... Zal wel even een mailtje naar tp-link sturen voor de zekerheid.

[ Voor 4% gewijzigd door sdk1985 op 12-10-2019 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkTje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-08 22:41
Verwijderd schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 23:50:
[...]

Even zoeken op roaming op de Ubiquiti site en je vindt meer docs. Waarop heb je 4x AP gebaseerd? Weet je iets over RSSI?
Thnx. Het is een oude boerderij met hele dikke mergel muren, waardoor ik toch echte meerdere AP's moet installeren (1x keuken, 1x kantoor, 1x slaapkamer, 1x poolhouse). Vergelijkbaar bij mijn ouders waar ik er ook 4 heb geinstalleerd (twee jaar geleden), daar zijn de muren nog iets dikker waardoor ik tussen kantoor en keuken (enkel een hal van 2 meter tussen ligt, maar 2 dikke mergel muren) in beide ruimtes een AP moet hangen helaas..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 23:50:
[...]

Het gebruik van de RSSI functie kan zeer nadelig werken indien niet correct ingesteld. Daarnaast is het een soft kick en hoeft de client zich hier niet aan te houden.
Do note that this is a soft approach. This works by sending a de-authentication packet to the STA, similar to the reconnect button found in the controller UI. It is up the STA to find a better AP to connect to. It may connect back to the same AP, especially if it is the only one within range. In its current form, it will not prevent an STA from reconnecting to the same AP (even multiple times).
AkTje schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 20:40:
[...]
Thnx. Het is een oude boerderij met hele dikke mergel muren, waardoor ik toch echte meerdere AP's moet installeren (1x keuken, 1x kantoor, 1x slaapkamer, 1x poolhouse). Vergelijkbaar bij mijn ouders waar ik er ook 4 heb geinstalleerd (twee jaar geleden), daar zijn de muren nog iets dikker waardoor ik tussen kantoor en keuken (enkel een hal van 2 meter tussen ligt, maar 2 dikke mergel muren) in beide ruimtes een AP moet hangen helaas..
Ik zou eerder de “steer to 5G” uitzetten en dan bezien of het roamen wat beter gaat. Daarnaast zou je ook nog eens de 2G naar medium kunnen zetten. De 5G uiteraard laten staan. Dit doe je per AP en kun je dus per cel/ruimte bekijken. Veel rondlopen en waardes noteren, noteren in welke gebieden je roaming issues ervaart en hierop je aanpassingen plannen. Dit zouden dan idd RSSI aanpassingen kunnen betekenen.

[ Voor 16% gewijzigd door Jeroen_ae92 op 12-10-2019 22:23 ]

U+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis
  • Laatst online: 22:20
Ik ging gisteren de Unifi controller op mijn RPi3 updaten. Naar versie 5.6.42 ging uitstekend, maar de update daarna naar 5.12 niet. De software lijkt te starten, maar de server.log geeft allerlei errors (CrashOnOutOfMemoryError). In dit topic is daar al iets over voorbij gekomen maar de update naar java8 hielp niet. Ook een reïnstall hielp niet.

Op internet lees ik mensen die zeggen dat de RPi3 niet geschikt is voor de nieuwere versies van de controller software, maar een ander leek te suggereren dat hij het werkend heeft gekregen. Ook lijkt er iets te zijn met de MongoDB versie die niet op die RPi3 ondersteund wordt.

Is er iemand die het wel werkend heeft gekregen? Ik overweeg anders om een Cloud Key aan te schaffen, maar de eerste versie wordt ook niet altijd even positief over gesproken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captain007
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-09 14:47
Dennis schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 10:09:
Ik ging gisteren de Unifi controller op mijn RPi3 updaten. Naar versie 5.6.42 ging uitstekend, maar de update daarna naar 5.12 niet.
5.12 is wel de unstable release versie. Ik zou zelf voor de 5.11 versie gaan. Die draait bij mij al tijden stabiel op een RPi3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comp User
Moest je niet eerst Java updaten voordat je de controller naar 5.8+ kon updaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:03
Ok, schiet mij maar lek. Ik ben even de weg kwijt in wat een simpele eerste setup zou moeten zijn van een Ubiquiti camera aan mijn netwerk.

Setup:
wireless G3-micro camera
Unifi video 3.10.8 (win 10)
Unifi video docker (Synology)
Unifi video app Android
Ubiquiti Device Discovery Tool (Chrome App)

Probleem:
Welke vorm van Unifi Video ik ook laat draaien, ik kom niet verder dan de default login scherm alwaar ik met geen enkele combinatie kan inloggen. Ik vind het vreemd dat ik zowel op de docker als op de win NVR geen vraag krijg hoe ik de NVR wil opzetten en welke accounts ik wil aanmaken om verder te kunnen.
Ik kan op de Android app wel inloggen met mijn algemene Unifi account, maar vervolgens zie ik wel de NVR die ik heb draaien maar kan nog steeds niet inloggen met elke willekeurige combinatie.
Dat is dus allemaal als ik via de lokale webinterface ga. Als ik via de cloud zoek https://video.ui.com/nvr-discovered met Chrome (alle blockers uitgeschakeld) dan kan krijg ik steeds de Unable to Locate NVR. Met de chrome-app en standalone tool zie ik de NVR(s) wel gewoon.

Wat doe ik fout?

edit
De G3 micro zend ook geen SSID uit die ik kan oppikken om het handmatig aan mijn netwerk te koppelen. Ook niet na het hard resetten. Frustrerend dit.

edit2
ik krijg dus niet de setup wizard als ik Unifi Video opstart. Als ik in de system.properties wil gaan zoeken naar de code om dit te triggeren dan stuit ik op een lege property file. Heel raar dat het op 2 verschillende omgevingen (NAS / Win10) gebeurt.

edit3
Ok, oude versie 3.1.5 binnengeharkt en geinstalleerd. Hier krijg je wel een setup wizard bij de eerste poging. Lekkere update jongens! 8)7

edit4
En we hebben beeld!
Eens kijken of ik op mijn NAS dan ook maar een oudere docker-file moet binnenharken. Vooralsnog even vreugde dat het werkt en kijk ik eerst eens of ik hem kan koppelen aan Surveillance station

[ Voor 39% gewijzigd door Joarie op 13-10-2019 22:08 ]

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik kwam op reddit dit tegen
In mijn zoektocht naar een controller via docker ( wat me nog steeds niet gelukt is ;) )

https://www.reddit.com/r/...ntroller_in_oracle_cloud/

https://community.ui.com/...67-4e59-8af3-fdc68949008d

En het origineel ( github )

https://github.com/MallocArray/Unifi-OracleCloud

Misschien dat iemand er wat mee kan, de mijne draaide na 15 minuten.
( wel eerst het controllerIP in de provisioning zetten, en daarna de backup 'online' importeren )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insehh
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-09 09:54

Insehh

Define good enough.

FreshMaker schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 19:25:
Ik kwam op reddit dit tegen
In mijn zoektocht naar een controller via docker ( wat me nog steeds niet gelukt is ;) )

https://www.reddit.com/r/...ntroller_in_oracle_cloud/

https://community.ui.com/...67-4e59-8af3-fdc68949008d

En het origineel ( github )

https://github.com/MallocArray/Unifi-OracleCloud

Misschien dat iemand er wat mee kan, de mijne draaide na 15 minuten.
( wel eerst het controllerIP in de provisioning zetten, en daarna de backup 'online' importeren )
Zoals ik al eerder aangaf zijn wij hiermee bezig in k8s, niet in Docker, maar maakt voor het hele verhaal niet zoveel uit. Thx voor de link.

De enige ekte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:19

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik heb net een setup van 2 AP-AC-Lites geinstalleerd om de wifi in huis (4 verd) goed verdeeld te krijgen. Ik zie veel van die coverage maps op internet en vroeg me af hoe je die maakt om te voorkomen dat je teveel overlappende dekkingsgebeiden krijgt. Is daar software voor of zou dat uit de controller software moeten komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04:41

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

superduper schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 08:15:
Ik heb net een setup van 2 AP-AC-Lites geinstalleerd om de wifi in huis (4 verd) goed verdeeld te krijgen. Ik zie veel van die coverage maps op internet en vroeg me af hoe je die maakt om te voorkomen dat je teveel overlappende dekkingsgebeiden krijgt. Is daar software voor of zou dat uit de controller software moeten komen?
die coverage maps in de unifi controller kan je wel vergeten. dat is niet iets wat werkbaar is.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3gA
https://www.ekahau.com/products/heatmapper/overview/

Je moet een site survey gaan uitvoeren maar vind het persoonlijk een beetje overkill voor thuis. Plaat ze een beetje logisch en doe een een autochannel via de map of liever Radio AI straks.

[ Voor 7% gewijzigd door m3gA op 14-10-2019 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mijn beste vriend voor dat soort gedoe : https://play.google.com/s...com.farproc.wifi.analyzer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04:41

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Iemand hier welke unifi cameras heeft?

Ben met een nieuw huis bezig in wil gelijk tijdens de bouw camera's plaatsen. Wil eigenlijk die van ubiquiti hebben maar zoeken even een origineel video bestand van de verschillende modellen.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Tylen schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 18:00:
Iemand hier welke unifi cameras heeft?

Ben met een nieuw huis bezig in wil gelijk tijdens de bouw camera's plaatsen. Wil eigenlijk die van ubiquiti hebben maar zoeken even een origineel video bestand van de verschillende modellen.
Ik had ze maar was er niet echt over te spreken, slecht beeld als je het vergelijkt met een Hikvision/Dahua in dezelfde prijs categorie.
Pagina: 1 ... 64 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen, voor aankoopadvies dient een nieuw topic aangemaakt te worden. Daarnaast is er voor IPTV een los topic: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie.

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.