[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 63 ... 101 Laatste
Acties:
  • 738.704 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:23
Joepla schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 13:44:
Iemand die hier Wifibellen (KPN in mijn geval) gebruikt icm AP AC-Lite's?

Mijn ervaring is dat het gesprek niet lekker loopt, alsof je op het randje van bereik van een GSM mast belt. Juist met Wifibellen zou je dit niet mogen ervaren. Overigens ervaart alleen de andere kant dit, zelf klinkt het bij mij prima. Men zegt vaak dat het gesprek even wegvalt.

Geen idee of het wel met de Ubiquiti-spulletjes te maken heeft, maar op andere locaties, bv. bij iemand die een Experiabox heeft met wifi actief, werkt het met mijn telefoon wel prima (internetverbindingen beiden KPN glasvezel).

Details: afstand tot AP is enkele meters, direct zicht, 5.0 Ghz kanaal, iPhone 8+. Een speedtest komt op >150 Mbps down en up, latency gemiddeld 6 ms. Laatste firmware op telefoon en AP's.
Ik zou zeggen zet wifi op je modem aan en neem de proef op de som :P .

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:20
Goed, nieuws, ik heb internet zonder Airport...

Slecht nieuws, blijkbaar hebben ze bridge uitgezet op het modem :p Heb hem vandaag de hele dag uit gehad, zet hem net aan, alles werkt, maar blijkbaar dus weer met dat ding als router.

Zal eens gaan bellen.
Modem weer in bridge... en werken :-)

Pff... 2 avonden verklooit en vriendin over de zeik :D

[ Voor 15% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 03-10-2019 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:12

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

sdk1985 schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 17:19:
[...]

Ik zou zeggen zet wifi op je modem aan en neem de proef op de som :P .
Wat?! Wifi op de Experiabox gebruiken?!1
Ga ik proberen! ;)

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-08 19:56
Kavaa schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 14:15:
[...]

1TB HDD Opslag voor UniFi Protect Beelden :-D Uitbreidbaar tot 5TB 2.5inch HDD
Dat is toch ook afhankelijk van de - maximale - hoogte; 15mm in een behuizing van 25mm lijkt mij (erg) krap.

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-09 10:59
Comp User schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 18:57:
[...]

Dat is toch ook afhankelijk van de - maximale - hoogte; 15mm in een behuizing van 25mm lijkt mij (erg) krap.
Valt mee, de tray is groot genoeg.
We hebben er 2-3 in gebruik met een 5TB Seagate HDD.
Werkt prima👍

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:07
Getto schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 14:16:
Vandaag is mijn zwager geland met in zijn koffer een Ubiquiti Dreammachine. Vanavond even flink mee spelen.
Zijn er nog mensen geïnteresseerd in een aantal zaken die ik even moet proberen?
OEh, Ja! Ben vooral benieuwd naar het eigen besturingssysteem en fucntionaliteit. Eigenlijk nog niet veel van gezien en met plaatje eerder in deze thread met combi met NVR, UPS en nieuwe switch kriebelt het toch wel.... ;)

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Nu online
Getto schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 14:16:
Vandaag is mijn zwager geland met in zijn koffer een Ubiquiti Dreammachine. Vanavond even flink mee spelen.
Zijn er nog mensen geïnteresseerd in een aantal zaken die ik even moet proberen?
Ik ben wel benieuwd wat de verschillen zijn tussen de usg en de UDM (is het de pro?). Kan je gebruik maken van json files? Kan je ook andere sites toevoegen? Dat soort zaken. Of zijn er in de controller meer opties, andere opties, etc. In grote lijnen moet ie het zelfde kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-09 10:59
MasterMaceMichu schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 20:44:
[...]

OEh, Ja! Ben vooral benieuwd naar het eigen besturingssysteem en fucntionaliteit. Eigenlijk nog niet veel van gezien en met plaatje eerder in deze thread met combi met NVR, UPS en nieuwe switch kriebelt het toch wel.... ;)
Alleen jammer dat die UPS dan weer niet normale stroom aansluitingen heeft die we allemaal kennen en gebruiken. Maar weer eigen interfaces hebben.
Waarom natuurlijk; stukje monitoring en zorgen dat ze het zelf in beheer hebben. Over die poort zal echt niet alleen stroom gaan maar ook data in de zin van shutdown commands wellicht voor als de batterij leeg is enz enz. Stukje monitoring dus. Maar had dat dan via een extra RJ45 poort gedaan ofzo op je devices en dan in de ups of gewoon via het netwerk. Maar nee, laten we een nieuwe connector bedenken👍

Als je dan nog iets anders in je kast hebt liggen zoals je modem en dat wil je ook op de ups zetten dan is het 🖕 Kan nie... of ze moeten weer voor xx verloopkabeltjes gaan maken...

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:37
Vandaag maar eens m’n gast-netwerk omgezet naar vlan. Een van de redenen om een USG aan te schaffen.

Probleem was dat m’n zoon en vriendjes niet bij elkaar op Minecraft kunnen.
Guest wachtwoord is bij al die vriendjes bekend. Dus wou niet alles open gooien (NAS, Camera’s, etc).

Prima met een vlan op kunnen lossen, al had ik me wel een keer buitengesloten en kreeg ik een “adoption failed”, maar opgelost.

Vervolgens al het verkeer van mijn camera’s voor WAN geblokkeerd, ik had al de gateway op de camera’s verwijderd, maar dit is beter.

Al met al een fijn apparaat die USG, had ik veel eerder moeten aanschaffen.

[ Voor 6% gewijzigd door rinkel op 03-10-2019 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPA
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-08 15:31

TPA

ESET official partner

Joepla schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 13:44:
Iemand die hier Wifibellen (KPN in mijn geval) gebruikt icm AP AC-Lite's?

Mijn ervaring is dat het gesprek niet lekker loopt, alsof je op het randje van bereik van een GSM mast belt. Juist met Wifibellen zou je dit niet mogen ervaren. Overigens ervaart alleen de andere kant dit, zelf klinkt het bij mij prima. Men zegt vaak dat het gesprek even wegvalt.

Geen idee of het wel met de Ubiquiti-spulletjes te maken heeft, maar op andere locaties, bv. bij iemand die een Experiabox heeft met wifi actief, werkt het met mijn telefoon wel prima (internetverbindingen beiden KPN glasvezel).

Details: afstand tot AP is enkele meters, direct zicht, 5.0 Ghz kanaal, iPhone 8+. Een speedtest komt op >150 Mbps down en up, latency gemiddeld 6 ms. Laatste firmware op telefoon en AP's.
Ik en geen enkel issue gemerkt en ook geen klachten van de andere 4 in huis.

ESET software nodig? Let me know 😄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Kavaa schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 22:49:
[...]

Alleen jammer dat die UPS dan weer niet normale stroom aansluitingen heeft die we allemaal kennen en gebruiken. Maar weer eigen interfaces hebben.
Waarom natuurlijk; stukje monitoring en zorgen dat ze het zelf in beheer hebben. Over die poort zal echt niet alleen stroom gaan maar ook data in de zin van shutdown commands wellicht voor als de batterij leeg is enz enz. Stukje monitoring dus. Maar had dat dan via een extra RJ45 poort gedaan ofzo op je devices en dan in de ups of gewoon via het netwerk. Maar nee, laten we een nieuwe connector bedenken👍

Als je dan nog iets anders in je kast hebt liggen zoals je modem en dat wil je ook op de ups zetten dan is het 🖕 Kan nie... of ze moeten weer voor xx verloopkabeltjes gaan maken...
Omdat het helemaal geen UPS, maar een RPS is ;)

"The UniFi® SmartPower Redundant Power System, model USP-RPS, is a proprietary redundant power system designed to protect up to six UniFi SmartPower supported devices from sudden power supply module failure. The USP-RPS continually monitors all attached devices. In the event of an internal AC/DC power supply failure, failover is automatic so your network continues to operate with no interruption in service. "

Dit is gewoon voor de mensen die in elk UniFi Pro apparaat een tweede failover voeding willen.
In plaats van een tweede voeding te kunnen steken in elke switch etc, kan je dit op een makkelijke manier doen met maar 1 kabel naar je UPS. En zonder 5 extra stopcontacten nodig te hebben.

[ Voor 29% gewijzigd door SmokingCrop op 04-10-2019 00:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
On UBNT Unifi: upgrade [url]
On Cisco: request platform software package install switch all file [tftp/scp/flash/http/ftp] 7(8)7

Big like UBNT :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:55
ardvark99 schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 21:47:
[...]

Ik ben wel benieuwd wat de verschillen zijn tussen de usg en de UDM (is het de pro?). Kan je gebruik maken van json files? Kan je ook andere sites toevoegen? Dat soort zaken. Of zijn er in de controller meer opties, andere opties, etc. In grote lijnen moet ie het zelfde kunnen.
Ik kan je vanuit het testen van de UDM Pro (Alpha) vertellen dat het een compleet nieuw systeem is. Geen json files of dat soort dingen, men gaat door totdat alles in de nieuwe V2 UI zit. Er is nu al een hoop meer in te stellen via de nieuwe UI dan voorheen, maar development zal denk ik nog steeds wel een paar maanden verder gaan voordat alles zo'n beetje erin zit.

Andere sites toevoegen kan op dit moment 'nog' niet. Alle andere dingen wat de USG kon, kan deze ook, zelfs een aantal dingen meer nu al.

[ Voor 7% gewijzigd door tcviper op 04-10-2019 08:22 ]

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
KeRsTmAnNeKe schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 17:43:
Goed, nieuws, ik heb internet zonder Airport...

Slecht nieuws, blijkbaar hebben ze bridge uitgezet op het modem :p Heb hem vandaag de hele dag uit gehad, zet hem net aan, alles werkt, maar blijkbaar dus weer met dat ding als router.

Zal eens gaan bellen.
Modem weer in bridge... en werken :-)

Pff... 2 avonden verklooit en vriendin over de zeik :D
Reminder voor mezelf:
  • De Fritzbox van Trined klaar voor gebruik in de kast zetten

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
tcviper schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 08:21:
[...]

Ik kan je vanuit het testen van de UDM Pro (Alpha) vertellen dat het een compleet nieuw systeem is. Geen json files of dat soort dingen, men gaat door totdat alles in de nieuwe V2 UI zit. Er is nu al een hoop meer in te stellen via de nieuwe UI dan voorheen, maar development zal denk ik nog steeds wel een paar maanden verder gaan voordat alles zo'n beetje erin zit.

Andere sites toevoegen kan op dit moment 'nog' niet. Alle andere dingen wat de USG kon, kan deze ook, zelfs een aantal dingen meer nu al.
Dat ‘nog niet’ heb ik toch wel slechte ervaringen mee als het om Ubiquiti apparatuur gaat. We zullen zien.
Ook mogelijkheden om eea via ssh te configureren of is dat eruit gesloopt door ui?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:12

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

@sdk1985 Korte test gedaan, via wifi op de Experiabox gaat 't goed, via de AP AC-Lites gaat 't vrijwel direct mis. Vreemd...
TPA schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 23:45:
[...]

Ik en geen enkel issue gemerkt en ook geen klachten van de andere 4 in huis.
Thx, mogelijk een bepaalde combinatie telefoon, of misschien is er in mijn netwerk toch iets niet lekker.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
ed1703 schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 09:00:
[...]

Dat ‘nog niet’ heb ik toch wel slechte ervaringen mee als het om Ubiquiti apparatuur gaat. We zullen zien.
Ook mogelijkheden om eea via ssh te configureren of is dat eruit gesloopt door ui?
Op dit moment valt er nog niet veel via SSH te doen ;)
Kunt wel erop inloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Joepla schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 09:38:
@sdk1985 Korte test gedaan, via wifi op de Experiabox gaat 't goed, via de AP AC-Lites gaat 't vrijwel direct mis. Vreemd...

[...]

Thx, mogelijk een bepaalde combinatie telefoon, of misschien is er in mijn netwerk toch iets niet lekker.
Ik heb Vodafone en gebruik ook wifi-bellen omdat gsm bereik binnenshuis echt bedroevend is. Ik moet dus wel.
Ook heb ik de AC-Lite in de woonkamer hangen.
Ik heb nog geen gekke dingen meegemaakt (iPhone7/8), maar ik heb eigenlijk ook nog niks getest. Het is altijd beter dan bellen via gsm/4g in huis.

Ik zal er eens op letten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:27
ardvark99 schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 21:47:
[...]

Nieuwe besturingssysteem is Debian gebaseerd en het was voorheen Vyatta. Onderliggend zijn ze ook van MIPS naar ARM gegaan.

[ Voor 5% gewijzigd door m3gA op 04-10-2019 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:24
Ik heb mezelf ook eindelijk een setjes Ubiquiti hardware besteld. Ik wilde wachten op wifi6 apparaten van Ubiquiti, maar die zullen in eerste instantie vrij duur zijn en de toegevoegde waarde twijfel ik over. Sowieso heb ik vrijwel alles bekabeld in huis en gebruik ik wifi alleen voor mijn werk-laptop, smartphone en Google Home's.

In eerste instantie wilde ik de edgerouter X bestellen, maar dat heb ik toch maar verwisselt met een USG.

Uiteindelijk een USG, PoE switch (USG en X hebben te weinig poorten) en een AP Pro besteld.

Het AP ga ik op de zolder hangen, boven een open trapgat. Ik ben benieuwd of ik daarmee het hele huis van wifi signaal kan voorzien (door 2 lagen laminaat met isolatie laag). Op dit moment lukt het niet om van de meterkast naar de zolder te komen met wifi van mijn ExperiaBox en zelfs op de eerste etage heb ik wat problemen.
Indien nodig komt er gewoon nog een tweede AP beneden. Ik vraag me af of het verstandig is om eventueel een nanoHD op de beganegrond te combineren met een Pro op de zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViperXL
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-02 00:34
Abom schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 10:27:
Ik heb mezelf ook eindelijk een setjes Ubiquiti hardware besteld. Ik wilde wachten tot wifi6 apparaten van Ubiquiti, maar die zullen in eerste instantie vrij duur zijn en de toegevoegde waarde, twijfel ik over. Sowieso heb ik vrijwel alles bekabeld in huis en gebruik ik wifi alleen voor mijn werk-laptop, smartphone en Google Home's.

In eerste instantie wilde ik de edgerouter X bestellen, maar dat heb ik toch maar verwisselt met een USG.

Uiteindelijk een USG, PoE switch (USG en X hebben te weinig poorten) en een AP Pro besteld.

Het AP ga ik op de zolder hangen, boven een open trapgat. Ik ben benieuwd of ik daarmee het hele huis van wifi signaal kan voorzien (door 2 lagen laminaat met isolatie laag). Op dit moment lukt het niet om na de meterkast naar de zolder te komen met wifi van mijn ExperiaBox en zelfs op de eerste etage heb ik wat problemen.
Indien nodig komt er gewoon nog een tweede AP beneden. Ik vraag me af of het verstandig is om eventueel een nanoHD op de beganegrond te combineren met een Pro op de zolder.
De USG is ook bedoeld enkel als router, WAN1 en LAN1 (eventueel kun je LAN2/WAN2 nog gebruiken).
Met de AP Pro zou het moeten kunnen maar is volledig afhankelijk van je huis zoals gewapend beton, boekenkasten, aquariums en allu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-09 09:03
Door onder andere een gruwelijke file en nog wat andere zaken heb ik niet heel veel tijd met de UDM kunnen besteden.

De belangrijkste zaken die mij zijn opgevallen:

- De UDM heeft 2 webinterfaces 1 voor de Unifi Controller en 1 voor de UDM zelf (Zie screenshots onderaan)
- De UDM is serieus veel sneller dan mijn oude USG3, met IPS en IDS heb ik nog steeds mijn volledige internet snelheid (250\25 MBIT) Dit lukt niet met mijn oude USG3

Screenshots UDM web interface

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/ccJMdhQ/1.png
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/0qWppVV/2.png
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/v4VSs4K/3.png
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/bKnBgB5/4.png
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/pZky0WH/5.png

Binnen de Unifi Controller zie je de UDM als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/JqNPBCh/Controller.png

Vanavond ga ik er even wat dieper in duiken om te kijken wat er op de achtergrond is gewijzigd.

[ Voor 21% gewijzigd door Getto op 04-10-2019 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Getto schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 12:48:
Door onder andere een gruwelijke file en nog wat andere zaken heb ik niet heel veel tijd met de UDM kunnen besteden.

- De UDM heeft 2 webinterface 1 voor de Unifi Controller en 1 voor de UDM zelf (Zie screenshots onderaan)
- De UDM is serieus veel sneller dan mijn oude USG3, met IPS en IDS heb ik nog steeds mijn volledige internet snelheid (250\25 MBIT) Dit lukt niet met mijn oude USG3

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vanavond ga ik er even wat dieper in duiken om te kijken wat er op de achtergrond is gewijzigd.
Ik neem aan dat dit de Non-pro versie is? ziet er in ieder geval wel awesome uit!
zelf ben ik meer aan het kijken voor de pro (ook al is het dikke overkill ;) )

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Getto
geenwindows schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 12:57:
[...]

Ik neem aan dat dit de Non-pro versie is? ziet er in ieder geval wel awesome uit!
Klopt, ik heb bewust voor deze gekozen omdat midden in mijn woonkamer de internet aansluiting binnenkomt en deze opzich er nog wel aardig uit ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3gA
geenwindows schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 12:57:
[...]

CPU is hetzelfde. Alleen heeft de Pro 1Gb meer geheugen voor protect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-09 07:50
Getto schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 12:48:

- De UDM heeft 2 webinterfaces 1 voor de Unifi Controller en 1 voor de UDM zelf (Zie screenshots onderaan)

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kan nog weinig info over dit ding vinden, zit je in het beta programma ?

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:33

Ethirty

Who...me?

Heeft het beta programma geen NDA? Anderen zijn altijd heel geheimzinnig met het reviewen van beta spul.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getto
Ethirty schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 13:59:
Heeft het beta programma geen NDA? Anderen zijn altijd heel geheimzinnig met het reviewen van beta spul.
Ehm ik weet dat je er commercieel niks mee mag(reviewen enz). Maar dit valt niet onder commercieel volgens mij.
Cyrus The Virus schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 13:50:
[...]

Kan nog weinig info over dit ding vinden, zit je in het beta programma ?
Iedereen kan lid worden van het beta programma, het device is op dit moment alleen beschikbaar in de US.

[ Voor 35% gewijzigd door Getto op 04-10-2019 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Getto schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 14:08:
[...]

Ehm ik weet dat je er commercieel niks mee mag(reviewen enz). Maar dit valt niet onder commercieel volgens mij.

[...]

Iedereen kan lid worden van het beta programma, het device is op dit moment alleen beschikbaar in de US.
@tcviper en @m3gA zitten voor zover ik weet in het alpha programma, en voor zover ik weet zit daar wel een NDA op. Alhoewel zij volgens mij hier nu niet echt info verspreid hebben dat niet zou mogen. De UDM Pro zijn de specs volgens mij ook redelijk van bekend?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m3gA
Ethirty schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 13:59:
RobertMe schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 14:12:
[...]

@tcviper en @m3gA zitten voor zover ik weet in het alpha programma, en voor zover ik weet zit daar wel een NDA op. Alhoewel zij volgens mij hier nu niet echt info verspreid hebben dat niet zou mogen. De UDM Pro zijn de specs volgens mij ook redelijk van bekend?
Beide UDM's hebben in de early access store (beta store) gestaan en zijn ook zo verkocht aan normale klanten (US). Dus wordt openlijk besproken op het forum. Op reddit en discord zijn trouwens mensen die firmwares etc uitpluizen, de FCC site F5'en en veel informatie vinden die normaal niet bekend hoort te zijn. (Bv de UDM-SE is uitgelekt door een verwijzing in een firmware en een prentje in de firmware voor de normale UDM)

[ Voor 5% gewijzigd door m3gA op 04-10-2019 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
tcviper schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 08:21:

Wat is de kans dat de huidige UniFi Controller GUI door de nieuwe GUI wordt vervangen ?

Want dat is wel iets dat me echt dwars zit bij de USG : Een hoop dingen missen gewoon in de GUI en zelfs de sufste "Gaming Routers" hebben sommige dingen beter voor elkaar! :/
Abom schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 10:27:
Ik heb mezelf ook eindelijk een setjes Ubiquiti hardware besteld. Ik wilde wachten op wifi6 apparaten van Ubiquiti, maar die zullen in eerste instantie vrij duur zijn en de toegevoegde waarde twijfel ik over. Sowieso heb ik vrijwel alles bekabeld in huis en gebruik ik wifi alleen voor mijn werk-laptop, smartphone en Google Home's.
2x2 802.11ac is gewoon prima voor de meesten de komende jaren en WPA3 is onderweg als een update voor de huidige modellen als het goed is! ;)
Ik vraag me af of het verstandig is om eventueel een nanoHD op de beganegrond te combineren met een Pro op de zolder.
OK, gaan we weer :

Waarom denk je die nodig te hebben :?

Waarom koop je niet gewoon een AC Lite of de basis versie van de In-Wall voor elke verdieping ?
Getto schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 12:59:
Klopt, ik heb bewust voor deze gekozen omdat midden in mijn woonkamer de internet aansluiting binnenkomt en deze opzich er nog wel aardig uit ziet.
Ik denk dat een simpele USG op zo'n plek er ook niet verkeerd uitziet :)

Toen ik nog xDSL had zat deze router in de hoek van de woonkamer : pricewatch: DrayTek Vigor 2860n+ Annex A zonder de antennes, want de simpelste versie en zo...
De WiFi deden de oude 2.4 GHz UAP's :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3gA
nero355 schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 14:34:
[...]

Wat is de kans dat de huidige UniFi Controller GUI door de nieuwe GUI wordt vervangen ?

Want dat is wel iets dat me echt dwars zit bij de USG : Een hoop dingen missen gewoon in de GUI en zelfs de sufste "Gaming Routers" hebben sommige dingen beter voor elkaar! :/
Is niks over bekend zover ik weet. Heb persoonlijk wel de indruk dat de meeste aandacht op de UDM ligt. Beide gebruiken trouwens dezelfde UniFi GUI al zie je bepaalde zaken bij de USG niet.
2x2 802.11ac is gewoon prima voor de meesten de komende jaren en WPA3 is onderweg als een update voor de huidige modellen als het goed is! ;)
Klopt is laatst bevestigd op het forum:

https://community.ui.com/...7b-4864-9428-3b5f02630ea5

[ Voor 4% gewijzigd door m3gA op 04-10-2019 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-09 07:50
Getto schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 14:08:
[...]

[...]

Ah op die manier, kon ook nergens een launch date vinden. Ik heb wel interesse in die UDM.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
Cyrus The Virus schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 15:16:
[...]

Ah op die manier, kon ook nergens een launch date vinden. Ik heb wel interesse in die UDM.
Is er ook nog niet. Maar verwacht wel dat het nog een paar maanden kan duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:24
[...]

OK, gaan we weer :

Waarom denk je die nodig te hebben :?

Waarom koop je niet gewoon een AC Lite of de basis versie van de In-Wall voor elke verdieping ?

[...]
Omdat, zoals ik heb begrepen, de HD serie access points beter overweg kunnen met meerdere gelijktijdige 5Ghz verbindingen. Wanneer de Pro op de zolder hangt, verwacht ik dat tenminste het 5Ghz signaal op de beganegrond matig tot slecht zal zijn. Met mijn huidige setup heb ik dus helemaal geen wifi op de zolder, zelfs geen 2.4Ghz.
Maar we wachten het eerst even af. Zo'n in-wall ding kan ook handig zijn voor in de meterkast, want ik heb niet echt een mooie plek aan het plafond in mijn woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Abom schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 16:20:
[...]

Omdat, zoals ik heb begrepen, de HD serie access points beter overweg kunnen met meerdere gelijktijdige 5Ghz verbindingen. Wanneer de Pro op de zolder hangt, verwacht ik dat tenminste het 5Ghz signaal op de beganegrond matig tot slecht zal zijn. Met mijn huidige setup heb ik dus helemaal geen wifi op de zolder, zelfs geen 2.4Ghz.
Maar we wachten het eerst even af. Zo'n in-wall ding kan ook handig zijn voor in de meterkast, want ik heb niet echt een mooie plek aan het plafond in mijn woonkamer.
In een omgeving met maar een paar, waarschijnlijk ook nog eens inactieve, wifi clients ga je het verschil van de (Nano)HD echt niet merken. Bij 'standaard' wifi, zoals op de Lite, Pro etc wordt er altijd time-sharing toegepast. Dit betekent dat alle apparaten om en om data zenden. Op het moment dat je dus bv twee laptops hebt die op de maximale snelheid willen downloaden betekent dat dus dat ze beiden maar tot 50% komen. Als het AP namelijk een volledige seconde continu data zou sturen wordt er 50% van de tijd naar de eerste laptop gestuurd en de overige 50% naar de andere laptop.

Wat de HD modellen vervolgens hebben is ondersteuning voor 802.11ac wave 2, en daarmee ondersteuning voor MU-MIMO, Multi User-MIMO. Hierdoor kan het AP, als de clients dat ook ondersteunen, in een time-slot data sturen naar meerdere apparaten, mits er ongebruikte antennes zijn. Dus als je bv twee laptops hebt met een 2x2 antennesetup en ondersteuning voor MU-MIMO kan het AP in één time slot data sturen naar beide laptops. Daardoor hoeft de data dus niet om en om verstuurd te worden en zou het iets sneller kunnen zijn.

Maar ten eerste zijn er nog steeds maar relatief weinig clients die ondersteuning hebben voor MU-MIMO, wat dus betekent dat je fancy NanoHD niet tot zijn recht kan komen totdat je überhaupt twee clients hebt die MU-MIMO ondersteunen. En daarnaast is het effect alleen merkbaar als he meerdere apparaten hebt die tegelijkertijd veel data willen ontvangen. En ook dat scenario is relatief klein. Hoe vaak zit je nu bv op twee laptops tegelijkertijd een groot bestand te downloaden? En de derde maar MU-MIMO in 802.11ac werkt, zoals je wellicht al begreep uit de eerdere bewoordingen, maar één richting op. Alleen het AP kan data naar meerdere clients tegelijk versturen. Maar andersom dus niet, er kan nog steeds maar één client tegelijk data naar het AP sturen. Dus MU-MIMO kan als je aan alle voorwaarden voldoet beter zijn als je op meerdere clients aan het downloaden bent. Maar als je op meerdere clients tegelijkertijd wil uploaden, helpt MU-MIMO daar niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getto
[...]

[...]

Ik denk dat een simpele USG op zo'n plek er ook niet verkeerd uitziet :)

Toen ik nog xDSL had zat deze router in de hoek van de woonkamer : pricewatch: DrayTek Vigor 2860n+ Annex A zonder de antennes, want de simpelste versie en zo...
De WiFi deden de oude 2.4 GHz UAP's :+
Helaas kwam die simpele USG er niet in op die plek :( (vrouwen). Ik had een USG maar de performance daarvan vond ik wel om te janken als je iets van DPI oid wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Getto
Cyrus The Virus schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 15:16:
[...]

Wat je kan doen is het laten bezorgen in Amerika bij zo'n toko die het voor je doorstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPA
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-08 15:31

TPA

ESET official partner

Joepla schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 09:38:

[...]

Iphone XS en iphone 7

ESET software nodig? Let me know 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Abom schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 16:20:
Maar we wachten het eerst even af.
Zoals @RobertMe al duidelijk heeft uitgelegd : Het voordeel dat je daarmee denkt te halen is zeer beperkt!

En goede ontvangst op 2.4 GHz moet je sowieso niet als een doel zien, maar meer een "voor het geval dat voorziening" ;)
Zo'n in-wall ding kan ook handig zijn voor in de meterkast, want ik heb niet echt een mooie plek aan het plafond in mijn woonkamer.
Kijk eens of je ongebruikte telefoonlijnaansluitingen hebt in huis en check of die niet toevallig met CAT5E zijn aangesloten ;)

Dankzij die krengen heb ik op elke verdieping een In-Wall kunnen plaatsen en heb ik overal prima 5 GHz ontvangst! :Y) 8)
Getto schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 20:44:
Helaas kwam die simpele USG er niet in op die plek :( (vrouwen). Ik had een USG maar de performance daarvan vond ik wel om te janken als je iets van DPI oid wilt.
Tijd voor een upgrade naar Mevr. Getto HD zou ik zeggen! >:) :+

/flauw, maar kon het niet laten...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik ben nu 2 avonden en vanochtend al an het klooien om mijn UBNT in orde te krijgen. Het zou fijn zijn wanneer ik een schop in de goede richting krijg, ik krijg het even niet voor elkaar. Het "adopten" faalt steeds.

Situatie van mijn netwerk:
Modem: 192.168.2.1 (bridgen niet mogelijk, DHCP niet uit te zetten)
USG: 192.168.2.2 (maar die springt steeds terug?)
Switch: krijgt netjes een anders

Op dit moment is het zo aangesloten:
modem -> unmanaged switch -> USG WAN -> USG LAN 1 -> Switch 8 PoE -> AP AC Lite

De unmanaged switch zit er even tussen zodat ik de netwerkkabel makkelijk van de unmanaged switch in de managed switch kan prikken.

Wat mij wel gelukt is in deze uren is het upgraden van de firmware, er is dus verbinding geweest...

Wat mij opvalt is dat ik een het IP-adres van de USG kon instellen, dat was ook gelukt. Daarna kon ik de USG bereiken via de browser. Even later zie ik in de "manage" pagina dat het IP anders is.

EDIT: Instellingen op de USG hieronder toegevoegd.

EDIT: en weer weggehaald. De hele boel even gereset zodat ik even schoon kan beginnen. De reactie hieronder heeft betrekking op de afbeeldingen die hier stonden.

[ Voor 47% gewijzigd door sypie op 05-10-2019 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
sypie schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 10:13:
Ik ben nu 2 avonden en vanochtend al an het klooien om mijn UBNT in orde te krijgen. Het zou fijn zijn wanneer ik een schop in de goede richting krijg, ik krijg het even niet voor elkaar. Het "adopten" faalt steeds.

De unmanaged switch zit er even tussen zodat ik de netwerkkabel makkelijk van de unmanaged switch in de managed switch kan prikken.

Wat mij wel gelukt is in deze uren is het upgraden van de firmware, er is dus verbinding geweest...

Wat mij opvalt is dat ik een het IP-adres van de USG kon instellen, dat was ook gelukt. Daarna kon ik de USG bereiken via de browser. Even later zie ik in de "manage" pagina dat het IP anders is.
Ik zou zelf die switch daar weghalen, maar zou niet hoeven uitmaken.
Als het modem op de USG aan de WAN kant is aangesloten zou deze een WAN-IP van het modem moeten krijgen, tenzij deze op een fixed-ip staat, dat is wat ik zou doen.
Ik zou de USG eens direct op een laptop/pc aansluiten. De pc zou dan een IP van DHCP van de USG moeten krijgen, dan weet je ook het ip van de USG en kun je op de USG inloggen.
Dan kun je op de USG aan de WAN kant een fixed IP instellen.
Als je later probeert te adopten krijgt de USG weer de instellingen van de controller. Stel dat dus ook goed in bij Netwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sypie schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 10:13:

EDIT: Instellingen op de USG hieronder toegevoegd.

Public
Publieke map
[Afbeelding: Ubnt wan][Afbeelding: Ubnt LAN]
Als ik het goed zie gebruik je aan de WAN en LAN kant hetzelfde netwerk/IP range? De USG heeft dus geen idee waar met het netwerk verkeer heen te gaan. Want verkeer naar bv het internet moet dan via 192.168.2.1 lopen, maar waar bevind die zich? Op de WAN of op de LAN poort? Want aan beide kanten draai je 192.168.2.0/24. Stel aan de LAN kant dus eens een ander range in, zoals 192.168.1.1/24 of 192.168.3.1/24 of wat dan ook.

Edit:
Nu ik wat beter kijk, er klopt wel meer niet
Aan de WAN kant heb je 'Router: 192.168.2.2'. Maar router zal staan voor 'default gateway', dit moet dus het IP adres van het modem zijn (192.168.2.1).
En aan de LAN kant gebruik je 192.168.2.1/24 als IP/subnet van de USG. Maar dat IP adres conflicteert dus met het subnet wat je ook aan de WAN kant hebt, en nog erger, conflicteert met de default gateway. Dus als je internet verkeer hebt gaat dat naar de USG, die weet niet hoe dat te routeren dus stuurt het naar de default gateway, die dus 192.168.2.1 moet zijn, maar dat IP adres zit op de LAN poort van je USG, dus dan krijg je een loop.

TL;DR:
WAN => Router moet 192.168.2.1 zijn
LAN => Gateway/subnet moet iets anders zijn, bv 192.168.1.1/24. In ieder geval een ander range.

[ Voor 16% gewijzigd door RobertMe op 05-10-2019 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Ik begin mijn netwerk even opnieuw... (en vul deze post aan)

Modem: 192.168.1.254 (DHCP aan met range van 1 tot 100, unbridged)
USG WAN: DHCP apdres
USG LAN: 192.168.3.1, DHCP uit

-----

Hier stop ik even. Wat ik me net bedenk: als de DHCP op het modem aan staat in de range van 192.168.1.xxx en de USG LAN heeft een range van 192.168.3.xxx krijg ik dan op mijn apparaten wel een IP-adres van het modem?

[ Voor 74% gewijzigd door sypie op 05-10-2019 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:03
sypie schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 10:45:
Ik begin mijn netwerk even opnieuw... (en vul deze post aan)

Modem: 192.168.1.254 (DHCP aan met range van 1 tot 100, unbridged)
USG WAN: DHCP apdres
USG LAN: 192.168.3.1, DHCP uit

-----

Hier stop ik even. Wat ik me net bedenk: als de DHCP op het modem aan staat in de range van 192.168.1.xxx en de USG LAN heeft een range van 192.168.3.xxx krijg ik dan op mijn apparaten wel een IP-adres van het modem?
Dat ligt eraan wat je waar aansluit. Maar wat wil je bereiken?
Maar alles wat je achter je usg aansluit krijgt ook een adres van jhr usg en niet van je modem.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Wat ik wil is eigenlijk heel eenvoudig:

Modem lekker voor modem laten spelen en de rest van mijn netwerk af laten handelen door de USG en andere UBNT spullen.

Gisteren had ik iets gelezen over de modem zo instellen dat er gebruik wordt gemaakt van DMZ, dus alles doorsturen naar 1 IP-adres. Dit omdat er dan géén 2 DHCP servers in 1 netwerk zitten. Klopt dit verhaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
sypie schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 11:14:
Wat ik wil is eigenlijk heel eenvoudig:

Modem lekker voor modem laten spelen en de rest van mijn netwerk af laten handelen door de USG en andere UBNT spullen.

Gisteren had ik iets gelezen over de modem zo instellen dat er gebruik wordt gemaakt van DMZ, dus alles doorsturen naar 1 IP-adres. Dit omdat er dan géén 2 DHCP servers in 1 netwerk zitten. Klopt dit verhaal?
Voordat mijn modem in bridge werd geplaatst heb ik ook een tijdje met de USG in DMZ gewerkt. Gaat prima.
Er mogen idd geen twee DHCP servers in een netwerk zitten, maar omdat het modem aan de WAN kant zit en, als het goed is, in een andere range adressen uitdeelt kan het geen kwaad

modem 192.168.178.1 (DHCP 192.168.178.x) -> WAN USG (192.168.178.10, ip van modem gekregen) -|- LAN USG (DHCP 192.168.1.x) -> switch / LAN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
RobertMe schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 14:12:
[...]

Correct, en daarbij de info van de UDM en Pro versie is allang publiekelijk gemaakt. Wij posten niks wat niet mag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Om de boel overzichtelijk te houden heb ik mijn 3 apparaten even losgekoppeld van mijn internetverbinding. Er is dus even een los netwerk.

Wat ik nu voor elkaar heb is dat de AP AC Lite en de switch zich laten zien en willen adopten. Ze krijgen ook netjes een IP-adres van de USG in de range die ik heb ingesteld.

Alleen de USG laat zich niet adopten. Iedere keer faalt die. De USG laat zich wel zien en ook met het ingestelde IP-adres. Ik heb al het nodige gezocht en bekeken op YouTube. Helaas nog geen oplossing gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
sypie schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 12:31:
Om de boel overzichtelijk te houden heb ik mijn 3 apparaten even losgekoppeld van mijn internetverbinding. Er is dus even een los netwerk.

Wat ik nu voor elkaar heb is dat de AP AC Lite en de switch zich laten zien en willen adopten. Ze krijgen ook netjes een IP-adres van de USG in de range die ik heb ingesteld.

Alleen de USG laat zich niet adopten. Iedere keer faalt die. De USG laat zich wel zien en ook met het ingestelde IP-adres. Ik heb al het nodige gezocht en bekeken op YouTube. Helaas nog geen oplossing gevonden.
staat de inform url wel naar de controller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
rinkel schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 12:36:
[...]

staat de inform url wel naar de controller?
In de Advanced Adopt staat het volgende:
IP-adres: 192.168.3.1 (wat klopt, zelf ingegeven)
Port: is leeg
Username: zoals die bekend is in "Admins"
Password: zoals die bekend is in "Admins"
Inform URL: http://192.168.3.11:8080/inform (dit is het IP-adres van de laptop waar ik de controller op draai)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
sypie schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 12:46:
[...]

In de Advanced Adopt staat het volgende:
IP-adres: 192.168.3.1 (wat klopt, zelf ingegeven)
Port: is leeg
Username: zoals die bekend is in "Admins"
Password: zoals die bekend is in "Admins"
Inform URL: http://192.168.3.11:8080/inform (dit is het IP-adres van de laptop waar ik de controller op draai)
Ok,
Wat staat er in je controller bij LAN en WAN? Die settings zal de controller op de USG zetten.

En als je naar 192.168.3.1 in de browser gaat? Zie je dan de pagina van de USG? (na de gebruikelijke waarschuwing)

Probeer anders ook eens ubnt/ubnt als user/pw.

[ Voor 13% gewijzigd door rinkel op 05-10-2019 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
rinkel schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 12:52:
[...]

Ok,
Wat staat er in je controller bij LAN en WAN? Die settings zal de controller op de USG zetten.

En als je naar 192.168.3.1 in de browser gaat? Zie je dan de pagina van de USG? (na de gebruikelijke waarschuwing)

Probeer anders ook eens ubnt/ubnt als user/pw.
Wanneer ik naar dat IP-adres in de browser ga krijg ik niks te zien, het duurt te lang voordat die reageert. Pingen werk wel, krijg ik netjes antwoord op. De gebruikelijke pagina over een niet-veilige omgeving heb ik eerder wel gezien maar nu niet meer...

Gebruikersnaam en wachtwoord heb ik op ubnt/ubnt gedaan, net als root/ubnt. Beiden zonder resultaat.

WAN staat zo ingesteld, maar op dit moment nog even niet verbonden:
Nieuwe WAN USG

LAN staat zo ingesteld:
LAN op USG

EDIT: Afbeeldingen klikbaar gemaakt.

[ Voor 9% gewijzigd door sypie op 05-10-2019 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
sypie schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 13:07:
[...]

Wanneer ik naar dat IP-adres in de browser ga krijg ik niks te zien, het duurt te lang voordat die reageert. Pingen werk wel, krijg ik netjes antwoord op. De gebruikelijke pagina over een niet-veilige omgeving heb ik eerder wel gezien maar nu niet meer...

Gebruikersnaam en wachtwoord heb ik op ubnt/ubnt gedaan, net als root/ubnt. Beiden zonder resultaat.

WAN staat zo ingesteld, maar op dit moment nog even niet verbonden:
[Afbeelding]

LAN staat zo ingesteld:
[Afbeelding]
Je hebt enkel de thumbnail gepost zonder de link naar de volledige foto ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
SmokingCrop schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 13:10:
Je hebt enkel de thumbnail gepost zonder de link naar de volledige foto ;)
Fixed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
Dat ziet er wel goed uit. Bij het adopten zal de USG die instellingen krijgen (overschrijven)

Ik zou de USG een harde reset geven.
Via web op 192.168.1.1 inloggen en een hard ipadres geven aan de LAN kant: 192.168.3.1
Dan pas adopten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
rinkel schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 13:36:
Ik zou de USG een harde reset geven.
Via web op 192.168.1.1 inloggen en een hard ipadres geven aan de LAN kant: 192.168.3.1
Dan pas adopten.
Gelukt, super bedankt. Het heeft dus kennelijk te maken met de volgorde van het opbouwen van je netwerk, althans zo lijkt het wel.

Inderdaad de USG een harde reset gegeven, losgekoppeld van de switch, opnieuw ingesteld, weer aangekoppeld aan de switch en daarna ging het zonder problemen.

Deze post is verstuurd via de USG en dergelijke. Dat betekent dat het modem er ook bij tussen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
sypie schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 13:54:
[...]

Gelukt, super bedankt. Het heeft dus kennelijk te maken met de volgorde van het opbouwen van je netwerk, althans zo lijkt het wel.

Inderdaad de USG een harde reset gegeven, losgekoppeld van de switch, opnieuw ingesteld, weer aangekoppeld aan de switch en daarna ging het zonder problemen.

Deze post is verstuurd via de USG en dergelijke. Dat betekent dat het modem er ook bij tussen zit.
Nu nog de USG (WAN-IP) in de DMZ van het modem zetten.
Dan moet je wel eerst dhcp aan de WAN kant van de USG uit zetten (kan in controller) en een vast ip geven (in de ip-range van het modem.

[ Voor 10% gewijzigd door rinkel op 05-10-2019 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
  • Nu online
sypie schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 12:31:

Staat er de laatste firmware op de usg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Ik heb eerst de boel netjes opgehangen in de meterkast, al die zooi op tafel en een lange UTP door de woonkamer is natuurlijk ook geen gezicht...

Ik weet nu in ieder geval dat alles netjes werkt en dat onwetendheid me niet tegenhoudt om met dit soort dingen bezig te gaan.

Binnenkort AP nummer 2 er aan knopen maar dat kan nog wel even wachten. Uiteindelijk gaat het er om dat de boel netjes gaat roamen op het moment dat we met een device door huis verplaatsen.

De DMZ instellen komt later dit weekend. Nu eerst andere belangrijke dingen doen. In ieder geval bedankt voor het geduld en de schop in de goede richting.
ardvark99 schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 14:18:Staat er de laatste firmware op de usg?
Ja, dat was me de afgelopen dagen wel gelukt. Daar lag het dus ook niet aan. Het waren puur de instellingen die even gemaakt moesten worden na een harde reset van de USG.

[ Voor 20% gewijzigd door sypie op 05-10-2019 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
sypie schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 14:20:
Ik heb eerst de boel netjes opgehangen in de meterkast, al die zooi op tafel en een lange UTP door de woonkamer is natuurlijk ook geen gezicht...

Ik weet nu in ieder geval dat alles netjes werkt en dat onwetendheid me niet tegenhoudt om met dit soort dingen bezig te gaan.

Binnenkort AP nummer 2 er aan knopen maar dat kan nog wel even wachten. Uiteindelijk gaat het er om dat de boel netjes gaat roamen op het moment dat we met een device door huis verplaatsen.

De DMZ instellen komt later dit weekend. Nu eerst andere belangrijke dingen doen. In ieder geval bedankt voor het geduld en de schop in de goede richting.

[...]

Ja, dat was me de afgelopen dagen wel gelukt. Daar lag het dus ook niet aan. Het waren puur de instellingen die even gemaakt moesten worden na een harde reset van de USG.
Top dat het werkt!
Een extra ap is met een controller echt supereasy.
Die DMZ zou ik wel redelijk snel gaan bekijken, anders heb je een probleem met je portforwarding en firewall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Ik zit nu even te kijken. Omdat ik net alles spanningsloos heb gehad heeft mijn laptop (=controller) een ander IP-adres gekregen. Dat betekent dat het inform adres niet meer klopt. Daardoor kan ik de boel nu even niet managen totdat ik het weer op dit nieuwe adres inform, of ik moet mijn laptop een vast IP-adres geven en de boel daarheen laten sturen.

Nu snap ik ook meteen de functie van die Cloud Key die ze er bij verkopen. Helaas draait dit niet op mijn NAS, die is te oud en te traag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sypie schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 14:27:
Ik zit nu even te kijken. Omdat ik net alles spanningsloos heb gehad heeft mijn laptop (=controller) een ander IP-adres gekregen. Dat betekent dat het inform adres niet meer klopt. Daardoor kan ik de boel nu even niet managen totdat ik het weer op dit nieuwe adres inform, of ik moet mijn laptop een vast IP-adres geven en de boel daarheen laten sturen.
Koop toch een Raspberry Pi en knal de hele UniFi Controller zooi daarop dan heb je dat probleem ook niet meer! ;)

Maar ehh... ja... je moet effe de laptop een Static IP geven, want anders kunnen ze elkaar niet vinden!

TIP : Bookmark de pagina van de UniFi Controller en zet daarin het juiste IP i.p.v. localhost :Y)
Nu snap ik ook meteen de functie van die Cloud Key die ze er bij verkopen. Helaas draait dit niet op mijn NAS, die is te oud en te traag.
In welke zin is die te oud en te traag :?

Met de juiste tools kan je dat misschien toch nog voor elkaar krijgen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
sypie schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 14:27:

Even je laptop hetzelfde ip geven is zo gepiept, gewoon even in Windows doen. Dan later natuurlijk even via de controller+USG, daar heb je de USG immers voor :)

Wat Nero zegt idd: een raspberry pi halen en daar de controller op zetten. Dat is echt zo gebeurd en draait echt super stabiel.

[ Voor 4% gewijzigd door rinkel op 05-10-2019 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
nero355 schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 14:41:
In welke zin is die te oud en te traag :?

Met de juiste tools kan je dat misschien toch nog voor elkaar krijgen!
Ik heb een Synology DS211j. Gekeken of Docker beschikbaar is via de pakkettenmanager (hoe heet dat ding ook al weer...) die er in zit. Docker wordt in ieder geval niet gevonden. Anders had ik daar de controller wel laten draaien.

Het vastzetten van het IP-adres op mijn laptop komt wel goed. Ik was alleen aan het klooien met die USG. Dat is nu opgelost dus nu kan ik lekker verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
sypie schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 15:25:
[...]
Ik heb een Synology DS211j. Gekeken of Docker beschikbaar is via de pakkettenmanager (hoe heet dat ding ook al weer...) die er in zit. Docker wordt in ieder geval niet gevonden. Anders had ik daar de controller wel laten draaien.

Het vastzetten van het IP-adres op mijn laptop komt wel goed. Ik was alleen aan het klooien met die USG. Dat is nu opgelost dus nu kan ik lekker verder.
Docker is alleen voor de plus modellen .

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
Daarbij vind ik een Raspberry pi veel stabieler dan op een NAS in een docker. Maar dat is mijn ervaring (Qnap)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
rinkel schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 18:18:
Daarbij vind ik een Raspberry pi veel stabieler dan op een NAS in een docker. Maar dat is mijn ervaring (Qnap)
Dat zal dan aan jouw NAS liggen denk ik hoewel ik over Qnap ook nooit slechte verhalen hoor. Hoe vaak ik al geen corrupte SD-kaartjes heb gehad met Raspberry Pi's aan de andere kant... :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Cartman! schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 19:29:
[...]

Dat zal dan aan jouw NAS liggen denk ik hoewel ik over Qnap ook nooit slechte verhalen hoor. Hoe vaak ik al geen corrupte SD-kaartjes heb gehad met Raspberry Pi's aan de andere kant... :{
Op zich werkt de Qnap ook prima, alleen de Dockers krijg ik niet stabiel, en ik heb wekenlang getest.

Die SDkaartjes zijn wel een ding ja.
Ik draai m nu van een usb-stick en heb daar een backup van. Tot op heden gaat het goed. (Weet niet precies hoe lang, zal een paar jaar zijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
[...]
Nog nooit problemen gehad met die populaire goedkope rood/grijze sandisk sd kaartjes. Op werk ook stuk of 10 in gebruik her en der en die werken nog allemaal. Die worden praktisch nooit mooi afgesloten.
Eerst hadden we 2 zwarte random kaartjes, maar die zijn vrij snel in read-only gekomen.

Weet niet welke je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
SmokingCrop schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 20:53:
[...]

Nog nooit problemen gehad met die populaire goedkope rood/grijze sandisk sd kaartjes. Op werk ook stuk of 10 in gebruik her en der en die werken nog allemaal. Die worden praktisch nooit mooi afgesloten.
Eerst hadden we 2 zwarte random kaartjes, maar die zijn vrij snel in read-only gekomen.

Weet niet welke je gebruikt?
Stuk of 5 verschillende merken incl Sandisk en Samsung (originele). Heb ook collega's die regelmatig hebben gehad dat er corruptie optreed. Anyway... ik draai dus juist bij voorkeur alles via Docker (Synology NAS) omdat het super stabiel is, zeker als er nog UPS voor zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat komt omdat men :
- Altijd probeert te besparen op de verkeerde dingen, zoals de voeding :/
- Altijd een of andere cheapass kaartje erin propt i.p.v. zoiets te kopen : https://www.dataio.nl/san...-pro-a1-u3-geheugenkaart/ d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
nero355 schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 23:09:
[...]

Dat komt omdat men :
- Altijd probeert te besparen op de verkeerde dingen, zoals de voeding :/
- Altijd een of andere cheapass kaartje erin propt i.p.v. zoiets te kopen : https://www.dataio.nl/san...-pro-a1-u3-geheugenkaart/ d:)b
Ik heb eigenlijk altijd SanDisk gehad/gebruikt in RPi/camera’s/laptops/etc.
Toch zijn er wel eens een paar stuk gegaan.
De enige die nooit stuk is gegaan is een usb-stick van corsair. Die heb ik echt al jaren (2013) en is vele VMware images meegegaan. Dat ding is echt onverwoestbaar.
Ik heb er nu een SanDisk stick in zitten, wat overigens al een lange tijd goed gaat, maar ik overweeg deze te vervangen door een corsair, gezien de goede ervaringen.
Maar goed n=2 (heb er 2).

Dus de controller op een RPi is mij zeer goed bevallen, beter dan de Cloudkey (gen1). Daarnaast draait er uiteraard PiHole met Unbound op.

Maar dit is eigenlijk voer voor het andere topic

[ Voor 7% gewijzigd door rinkel op 06-10-2019 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zit even iets te zoeken waarvan ik niet weet of het mogelijk is, en de Google results allemaal naar het oude community forum linken en niet gevonden worden op/door het nieuwe forum. Is het mogelijk om de DPI statistieken van een client te verwijderen? Ik heb een hele tijd terug een RPi met Kodi gebruikt, en deze RPi wil ik nu voor andere doeleinden inzetten. Maar in de UniFi controller staan nog allemaal die oude DPI gegevens (zeg maar: veel gelezen vanaf samba shares :+) en die data zou ik graag willen verwijderen en beginnen met een clean slate. Kan dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
RobertMe schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 12:46:
Ik zit even iets te zoeken waarvan ik niet weet of het mogelijk is, en de Google results allemaal naar het oude community forum linken en niet gevonden worden op/door het nieuwe forum. Is het mogelijk om de DPI statistieken van een client te verwijderen? Ik heb een hele tijd terug een RPi met Kodi gebruikt, en deze RPi wil ik nu voor andere doeleinden inzetten. Maar in de UniFi controller staan nog allemaal die oude DPI gegevens (zeg maar: veel gelezen vanaf samba shares :+) en die data zou ik graag willen verwijderen en beginnen met een clean slate. Kan dit?
Ik gebruik zelf geen dpi, dus even een gokje.
Is dat niet wat gedaan wordt met “Compact Database”?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
Ik heb iets vreemds.

Omdat ik mijn VPN van mijn NAS naar de USG wil verplaatsen heb ik een VPN aangemaakt via radius.
Als ik via mijn iPhone verbinding maak (via 4G) werken de meeste zaken prima; ik kan bij mijn nas, unifi, pihole. Maar niet bij mijn camera's.
Ik heb alle rules uitgezet voor deze camera's maar mag niet helpen.
Ook heb ik een static route aangemaakt om het verkeer van de VPN range te sturen naar de ip van een camera. Werkt ook niet.
Ik heb ergens iets over het hoofd gezien, maar wat?

Iemand nog een idee?

[ Voor 5% gewijzigd door rinkel op 06-10-2019 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
rinkel schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 14:24:
Ik heb iets vreemds.

Omdat ik mijn VPN van mijn NAS naar de USG wil verplaatsen heb ik een VPN aangemaakt via radius.
Als ik via mijn iPhone verbinding maak (via 4G) werken de meeste zaken prima; ik kan bij mijn nas, unifi, pihole. Maar niet bij mijn camera's.
Ik heb alle rules uitgezet voor deze camera's maar mag niet helpen.
Ook heb ik een static route aangemaakt om het verkeer van de VPN range te sturen naar de ip van een camera. Werkt ook niet.
Ik heb ergens iets over het hoofd gezien, maar wat?

Iemand nog een idee?
Kan je je camera's bereiken vanuit een ander subnet als je fysiek lokaal achter de USG zit? (subnet/vlan niet specifiek geblokkeerd in de firewall)

Wij hebben hetzelfde voor met Gigaset VoIP dect basisstations (N510 IP PRO).
Je moet op hetzelfde subnet zitten, anders kan je er gewoon niet op.
Weet niet precies waarom eigenlijk, nog niet diep op gezocht.. Maar moest iemand een idee hebben, is dat mooi meegenomen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardvark99
  • Nu online
SmokingCrop schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 15:10:
[...]

Kan je je camera's bereiken vanuit een ander subnet als je fysiek lokaal achter de USG zit? (subnet/vlan niet specifiek geblokkeerd in de firewall)

Wij hebben hetzelfde voor met Gigaset VoIP dect basisstations (N510 IP PRO).
Je moet op hetzelfde subnet zitten, anders kan je er gewoon niet op.
Weet niet precies waarom eigenlijk, nog niet diep op gezocht.. Maar moest iemand een idee hebben, is dat mooi meegenomen :P
Je bedoelt niet op de webinterface van de gigaset kunnen komen? Dit kan ook een instelling zijn in de gigaset, wanneer je niet in het zelfde subnet zit, geen toegang. Heb ik ook mee gemaakt met Robin IP intercoms.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
ardvark99 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 15:47:
[...]

Je bedoelt niet op de webinterface van de gigaset kunnen komen? Dit kan ook een instelling zijn in de gigaset, wanneer je niet in het zelfde subnet zit, geen toegang. Heb ik ook mee gemaakt met Robin IP intercoms.
Toch maar eena gegoogled en er is idd blijkbaar een instelling hiervoor nadat je de advanced settings moet aanzetten bij de network settings.
Morgen maar eens proberen 👀

"Allow PCs outside your LAN to connect to the Web configurator."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinkel
Blijf het vreemd vinden. Als ik op VPN binnenkom krijg ik een lokaal adres. Dat is wel in een andere range/subnet. maar het zit niet in een andere VLAN oid.
Ik kan ook gewoon bij mn controller komen.

Even wat extra info
USG-LAN: 192.168.0.1
USG-VPN: 192.168.100.0/24
iPhone op 192.168.100.1 (via VPN)

Controller: 192.168.0.20 - werkt, kan ik bij
NAS: 192.168.0.10 - werkt, kan ik bij
Camera: 192.168.0.31 - werkt niet, kan ik niet bij

Ben het even kwijt...

Edit
@ardvark99
Ik was er natuurlijk even vergeten bij te vertellen dat als ik de VPN op de USG uitzet en op de NAS aan. Dan werkt alles wel, kan ik ook gewoon op de camera's

Als ik op wifi de VPN aanzet dan werkt het wel (ook 192.168.100.1) maar niet op 4G.
Dus het zit ergens aan de WAN kant denk ik dan.

Edit2
Het werkt!
Ik had de gateway op de NVR leeggemaakt. Gateway ingevuld en alles werkt.
Weer wat geleerd.

[ Voor 30% gewijzigd door rinkel op 06-10-2019 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Laatst online: 25-09 20:17

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Ik heb sinds begin afgelopen weekend een nieuwe setup thuis.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenRaspberry Pi 4 Model B (1GB ram)€ 38,13€ 38,13
1Access pointsUbiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)€ 80,-€ 80,-
1Access pointsUbiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)€ 134,90€ 134,90
1Modems en routersUbiquiti Unifi Security Gateway (USG)€ 107,-€ 107,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 360,03

Het is voor mij allemaal nog een beetje nieuw, ik ben nooit super handig geweest met netwerken en/of Linux. De reden om deze boel te kopen was omdat ik het beu was dat in huis roamen tussen access points gewoon niet werkte. Plus het idee van Pi Hole stond mij erg aan.

Alles werkt beter dan voorheen. Ik heb alleen twee mafheden geobserveerd.

1. Als ik stream naar mijn PS Vita (draadloos 2.4GHz) vanaf de PS4 (bedraad) dat krijg ik af en toe gigantische lag spikes. Dat wil zeggen dat het beeld vertraagt voor een paar seconden en dat deze in rap tempo daarna ingehaald worden. Erg prettig is dat niet en soms zorgt dat ervoor dat de PS4 uit voorzorg de verbinding verbreekt. Dit had ik met mijn vorige crappy Asus access point niet. Mis ik misschien iets?
2. Gisteravond viel het internet opeens weg via draadloos, tevens kon ik niet in de unifi controller komen. Na het resetten van de Pi werkte alles weer. Het lijkt erop dat die op de een of andere manier vast was gelopen. Ik zou het erg vervelend vinden als dat regelmatig voor zou komen. Het was juist de bedoeling dat ik met deze voor mij overkill setup van al het gezeik af was.

Ik draai op de pi nu alleen de unifi controller en pi hole waar iets van 1.5m adressen op geblacklist staan. Er wordt iets van 500mb geheugen gebruikt continu en de pi draait eigenlijk continu op een graad of 60. Ik vroeg me af of het ingesteld hebben van de Pi als DNS die latency spikes kan veroorzaken op de vita?

Ben ik de pi aan het overbelasten of is er mee aan de hand? Iemand een idee?

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:11

lier

MikroTik nerd

Blaat schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 09:04:
Ben ik de pi aan het overbelasten of is er mee aan de hand? Iemand een idee?
Dat zou je even moeten bekijken via (bijvoorbeeld) top (vanaf de command line).

Ten aanzien van je WiFi netwerk: hoe heb je alles ingesteld? Auto (voor zowel channel als transmission power) zijn evil >:) , als je het goed wil hebben draaien zorg je dat je alles handmatig instelt. Zou je je 'Show System Config' hier willen posten? Dan kan op basis daarvan verder getweakt worden. Zo helpt het al enorm als je:
  • Auto-optimize uitzet
  • Connection monitoring uitzet
  • Alle Advanced Settings uitzet (om mee te beginnen)

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

lier schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 09:10:
[...]

Ten aanzien van je WiFi netwerk: hoe heb je alles ingesteld? Auto (voor zowel channel als transmission power) zijn evil >:) , als je het goed wil hebben draaien zorg je dat je alles handmatig instelt. Zou je je 'Show System Config' hier willen posten? Dan kan op basis daarvan verder getweakt worden. Zo helpt het al enorm als je:
  • Auto-optimize uitzet
Alles staat op auto inderdaad. Het enige wat ik heb gedaan is handmatig de DNS en DHCP range ingesteld (zodat het IP van de Pi daarbuiten viel).

Ik moet daarvoor wel thuis zijn. Ik kan vanaf mijn werk niet via SSH inloggen op de Pi. Ik ga het vanavond regelen. :)

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-09 16:24
geenwindows schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 10:13:
[...]

dit is mijn werkende script:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
{
    "service": {
        "nat": {
            "rule": {
                "1": {
                    "description": "Redirect DNS requests",
                    "destination": {
                        "port": "53"
                    },
                    "inbound-interface": "eth0+",
                    "inside-address": {
                        "address": "192.168.1.9-192.168.1.10",
                    },
                    "source": {
                        "address": "!192.168.1.9-192.168.1.10"
                    },
                    "log": "disable",
                    "protocol": "tcp_udp",
                    "type": "destination"
                },
                "6000": {
                    "description": "MASQ DNS requests to LAN",
                    "destination": {
                        "address": "192.168.1.9-192.168.1.10",
                    },
                    "log": "disable",
                    "outbound-interface": "eth0+",
                    "protocol": "tcp_udp",
                    "type": "masquerade"
                }
            }
        }
    }
}

let op, ik heb 2 pi-hole draaien (HA) en gebruik de USG Pro4 (eth0+ ipv eth1+ bij de usg non pro)
dig command staat bij mij ook nog de gevraagde dns server, maar de reactie komt toch echt van pi-hole af.
Nog steeds aan het rommelen hier 8)7
Ik neem aan dat je in de query log van Pi-hole de entry ziet staan ondanks dat je een andere DNS hebt aangegeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3gA
Blaat schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 09:23:
[...]

Alles staat op auto inderdaad. Het enige wat ik heb gedaan is handmatig de DNS en DHCP range ingesteld (zodat het IP van de Pi daarbuiten viel).

Ik moet daarvoor wel thuis zijn. Ik kan vanaf mijn werk niet via SSH inloggen op de Pi. Ik ga het vanavond regelen. :)
Als je het gemakkelijk wil doen kies je onder 'map' even auto-channel. Dit werkt alleen als je de access points op de kaart hebt staan, locatie is niet relevant. Zet even onder site - advanced features aan en zet op iedere access point "bandsteering - prefer 5G aan",
En zorg dat onder site "Automatically Optimize Network and WiFi performance" niet aanstaat. Krijg je alleen maar ellende mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

m3gA schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 11:43:
[...]

Als je het gemakkelijk wil doen kies je onder 'map' even auto-channel. Dit werkt alleen als je de access points op de kaart hebt staan, locatie is niet relevant. Zet even onder site - advanced features aan en zet op iedere access point "bandsteering - prefer 5G aan",
En zorg dat onder site "Automatically Optimize Network and WiFi performance" niet aanstaat. Krijg je alleen maar ellende mee.
Kan het kloppen dat al die opties niet te zien zijn in de android app? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3gA
Blaat schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 12:03:
[...]

Kan het kloppen dat al die opties niet te zien zijn in de android app? :P
Klopt. De android app ligt een stukje (lees gigantisch ) achter op de ios app. Gewoon even via de webinterface doen. Er zit ook een hele goede mobiele webinterface op.

[ Voor 10% gewijzigd door m3gA op 07-10-2019 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspertje19
  • Laatst online: 10:57
m3gA schreef op maandag 30 september 2019 @ 16:39:
[...]

Dat was vroeger zo. Sinds +/- 1 jaar hebben ze journaling aanstaan. Tenzij je dat handmatig uitzet is de kans op corruptie nihil.
En toch was de gen 1 CK bij mij van het weekend corrupt geworden.....geen powerloss gehad, had hem opnieuw opgestart via UI toen ik zag dat de statistieken niet klopte....daarna kwam ie wel online maar moest ik opnieuw de configuratie doen...ik denk,blij dat ik dagelijks een backup heb, geeft hij aan tot de.cpfige controller versie backups dat het een invalide backup file is....na hem te hebben gedowngrade inclusief firmware kon ik een backup van een vorige versie controller terug zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Ok even een kleine tegenvaller. Ik had mijn NanoHD op afstand getest door hem bij iemand anders te zetten. Dat ging in 1x goed. Echter nu op de echte locatie gaat het niet. Ik vermoed dat dit komt doordat in de test beide huizen 192.168.178.x gebruikten terwijl op de echte locatie de boel op 192.168.1.x draait.

Iemand een idee hoe ik nu leven in de boel krijg? De tmobile interface is niet top, maar het lijkt erop dat hij nu uberhaupt geen ip heeft geclaimed. Dus SSH is dan ook geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

sdk1985 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 15:07:
Iemand een idee hoe ik nu leven in de boel krijg? De tmobile interface is niet top, maar het lijkt erop dat hij nu uberhaupt geen ip heeft geclaimed. Dus SSH is dan ook geen optie.
Het accesspoint heeft een default IP adres 192.168.1.20. Je zou, als het echt geen IP adres heeft gekregen, kunnen kijken of het accesspoint daarop benaderbaar is. Welke kleur heeft de ring? Op basis hiervan kan je afleiden of hij geconfigureerd is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Oesie schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 10:27:
[...]

Nog steeds aan het rommelen hier 8)7
Ik neem aan dat je in de query log van Pi-hole de entry ziet staan ondanks dat je een andere DNS hebt aangegeven?
jup, alles wat niet pi-hole gebruikt, wordt via de USG door gestuurd naar pi-hole, in de query log zie ik dat het van de USG komt (in de eerste uren zag pi-hole de daadwerkelijk client maar de laatste tijd enkel nog USG.
het draait hier prima zo, merk geen problemen, zelf de gasten zijn tevreden :*)
(man, wat is PlexMedieServer toch een spammer, blijft syncen met Plex.direct (plex DDNS)

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
lier schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 15:13:
[...]

Het accesspoint heeft een default IP adres 192.168.1.20. Je zou, als het echt geen IP adres heeft gekregen, kunnen kijken of het accesspoint daarop benaderbaar is. Welke kleur heeft de ring? Op basis hiervan kan je afleiden of hij geconfigureerd is.
Hij was wel blauw. Helaas ook niet benaderbaar op 192.168.1.20

Ik heb net geprobeerd via de tmobile gateway het subnet gewoon even om om te zetten van 192.168.1.1 naar 192.168.178.1. Dat lijkt gelukt (op basis van desktop) echter merk ik net dat mijn laptop via de ethernetkabel ook geen verbinding krijgt. Als ik bij ipconfig kijk dan zie ik

Ethernet adapter Ethernet:

Connection-specific DNS Suffix  . :
   Autoconfiguration IPv4 Address. . : 169.254.77.24
   Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.0.0
   Default Gateway . . . . . . . . . :

Het lijkt er op dat er hier een ander apparaat is dat DHCP aan het doen is naast het t-mobile (=vodafone) modem. Echter heb ik nu de twee sonos boxen en fritz repeat losgetrokken en alsnog krijg ik met mijn laptop geen ip adres toebedeeld in de 192.168.178.x range. Verbind ik via Wifi dan gaat het in 1 keer goed! Als iemand het nog snapt... 8)7 . Verwacht dat de NanoHD last heeft van hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Blijkbaar worden er geen DHCP requests afgehandeld via het bekabelde netwerk. Je hebt nu een APIPA te pakken (wordt door je OS toegewezen). Dat verklaart inderdaad dat de UAP ook zonder IP bleef zitten. Als je dat probleem oplost dan kan je ook weer bij je UAP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
lier schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 16:03:
Blijkbaar worden er geen DHCP requests afgehandeld via het bekabelde netwerk. Je hebt nu een APIPA te pakken (wordt door je OS toegewezen). Dat verklaart inderdaad dat de UAP ook zonder IP bleef zitten. Als je dat probleem oplost dan kan je ook weer bij je UAP.
Voor het eerst dat ik van die mogelijkheid hoor.

De enige optie die ik in de gateway (HG659) tegen kom is bij LAN-interface>DHCP server en dan staat daar:
ingeschakeld: ja
start 2
eind 254
CPE fungeert als de DNS-proxy (alternatieve optie: handmatig de DS server voor LAN apparaten configureren)
Leaseduur 1 uur
modus voor adrestoewijzing wan-zijde normaal
Verder staat de ipv6 DHCP uit (maar uitzetten van ipv6 op mijn ethernet adapter lost niks op)

Verder bleek de enige desktop die het deed in de WAN poort te zitten ipv in de LAN poort. Dat heb ik rechtgezet maar die kreeg daarna gewoon netjes 192.168.178.2 en dat is windows 10 1809. Mijn laptop is 1903.

Heeft het zin om de gateway te resetten?

Update: De gateway is gereset. Ik krijg nu netjes op mijn laptop een ipadres. De NanoHD heb ik nog steeds niet voorbij zien komen binnen het DHCP systeem van t-mobile. Hij wordt nog steeds blauw en de Wifi is ook in de lucht. Verbinden gaat niet ivm geen IP adres uitgedeeld melding.

Nu is even de vraag of de NanoHD zelf zijn ip adres gaat wijzigen, of dat ik beter opnieuw het subnet kan omzetten. Waarbij dat laatste in theorie een probleem kan veroorzaken. Wellicht kan ik ook de NanoHD een factory reset geven en dan proberen met de App zon remote aanmelding te doen bij mijn hosted controller. Zou dat wat zijn?

[ Voor 22% gewijzigd door sdk1985 op 07-10-2019 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Heb de nanohd ondertussen maar een factory reset gegeven, tot het licht uit ging en hij wit ging branden.

Vervelend genoeg komt de app hem alsnog niet tegen... Als ik ping krijg ik hele rare resultaten:

C:\Users\Sebas>ping 192.168.1.20

Pinging 192.168.1.20 with 32 bytes of data:
Reply from 85.146.188.1: Destination net unreachable.

Ping statistics for 192.168.1.20:
    Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss)

SSH verbinden alsnog onmogelijk.

Iemand dit ooit meegemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Check even je DHCP server, na een factory reset zal het accesspoint een DHCP request doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oesie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-09 16:24
geenwindows schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 15:18:
[...]

jup, alles wat niet pi-hole gebruikt, wordt via de USG door gestuurd naar pi-hole, in de query log zie ik dat het van de USG komt (in de eerste uren zag pi-hole de daadwerkelijk client maar de laatste tijd enkel nog USG.
het draait hier prima zo, merk geen problemen, zelf de gasten zijn tevreden :*)
(man, wat is PlexMedieServer toch een spammer, blijft syncen met Plex.direct (plex DDNS)
Vandaag vakkundig het netwerk om zeep geholpen. Dus zojuist maar even een copy/paste gedaan van je script en nu werkt het. Zal wel weer teveel hebben zitten turen en iets over het hoofd hebben gezien :+

Op naar het volgende klusje. De hostnames van de verschillende vlans inzichtelijk maken in pihole :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-09 11:06
Even een vraag: na flink wat problemen met (oudere) KPN-AP's wordt het tijd voor vervanging. Ik zat te denken aan een mesh-netwerk met Orbi's, maar dat is onzin met het vaste CAT7-netwerk dat ik op elke verdieping heb liggen.

Nu zit ik te denken aan 3x een Ubiquiti Networks UAP-AC-LITE; in de woonkamer, op de slaapkamer en op zolder. Zowel in de woonkamer als op zolder zit een stopcontact bij de netwerkaansluiting. Op de slaapkamer niet. Ik neem aan dat ik de meegeleverde POE injector tussen mijn switch en patch paneel in de meterkast of achter het patch paneel kan aansluiten om de AP in de slaapkamer van stroom te voorzien? Het gaat dan om een afstand van +/- 3 meter.

Verder zoek ik gewoon een stabiel draadloos netwerk met in het hele huis een enkele SSID voor 2.4ghz en een andere SSID voor 5ghz, dus geen gewissel van SSID als ik van beneden naar zolder loop. Zit ik dan goed met deze AP's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

lier schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 09:10:
[...]

• Auto-optimize uitzet
Dit is hoe het er nu uit ziet na een aantal van jullie tips implementeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/w439Yy7nF7yTmN6Va38H1y5r/full.png

Pagina: 1 ... 63 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen, voor aankoopadvies dient een nieuw topic aangemaakt te worden. Daarnaast is er voor IPTV een los topic: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie.

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.