Ja klinkt vooral als een hoop frustratie icm met beperkte kennis van het product. Ben het wel eens met zijn kritiek dat de support niet echt top is.DennusB schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 13:47:
[...]
Sorry dat ik het zeg, maar het ligt niet alleen aan de hardware volgens mij. Je bent volgens mij met stoom uit je oren AP's gaan resetten zonder enige vorm van geduld. Een reset duurt nou eenmaal even. Ik heb nergens problemen mee en draai het op meerdere locaties met allemaal soorten AP's, Switches & routers. Werkt als een trein.
Daarnaast zorg ik gewoon dat ik m'n backups op orde heb dat mocht er ooit iets met m'n controller (die als Docker container draait) gebeuren ik zo terug kan.
Nu alles afreageren op Unifi is ook niet helemaal fair vind ik.
Idd ook een mooie switch die ik op zich nog best overwogen zou hebben als ik ruimte had voor 19 inch apparatuur (wat ik helaas niet heb)Tomba schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 13:40:
[...]
Wat dan aangaat is de pricewatch: HP Procurve 1820-24G-PoE+ misschien ook een goede om te noemen, die is namelijk stil (tenzij hij heel warm wordt), werd in dit topic al door @nero355 genoemd.
Stukje duurder maar wel out of ths box stil en levenslang garantie.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
InderdaadFREAKJAM schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 08:08:
De UDM pro is verschenen in de early store:
https://store.ui.com/coll...ess/products/udm-pro-beta
Ben benieuwd wanneer hij wordt aangekondigd.
Iemand op reddit heeft printscreen gemaakt:

Zojuist even een nieuwe controller aangemaakt omdat mijn originele controller op een andere poort draaide dan de originele (6443 ipv 8443) en ik geen zin had om dit terug aan te passen
Nadat hij geïnstalleerd was een backup terug gezet. Liep natuurlijk als een zonnetje. Vervolgens reservering in dhcp aangepast zodat de nieuwe controller hetzelfde ip krijgt als de oude. Oude controller uit, nieuwe rebooten. En alles kwam netjes in de lucht. Alle AP's, switches en USG melden zich netjes aan bij de nieuwe.
Toch wel gaaf spul dan Unifi
Nadat hij geïnstalleerd was een backup terug gezet. Liep natuurlijk als een zonnetje. Vervolgens reservering in dhcp aangepast zodat de nieuwe controller hetzelfde ip krijgt als de oude. Oude controller uit, nieuwe rebooten. En alles kwam netjes in de lucht. Alle AP's, switches en USG melden zich netjes aan bij de nieuwe.
Toch wel gaaf spul dan Unifi
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Nee.DennusB schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 13:47:
[...]
Sorry dat ik het zeg, maar het ligt niet alleen aan de hardware volgens mij. Je bent volgens mij met stoom uit je oren AP's gaan resetten zonder enige vorm van geduld. Een reset duurt nou eenmaal even. Ik heb nergens problemen mee en draai het op meerdere locaties met allemaal soorten AP's, Switches & routers. Werkt als een trein.
Als een AP na 15 minuten wachten niets meer doet en gewoon staat te wachten, volgens `Unifi` gewoon toegevoegd kan worden en ook support aan geeft dat het zou moeten werken, dan ligt het niet aan geduld. Dit is over meerdere dagen en een aantal keer heb ik ook een nacht gewacht.
Je hebt zo te zien mijn verhaal niet gelezen. Probeer het nog een keer.Daarnaast zorg ik gewoon dat ik m'n backups op orde heb dat mocht er ooit iets met m'n controller (die als Docker container draait) gebeuren ik zo terug kan.
Lees mijn verhaal nog een keerNu alles afreageren op Unifi is ook niet helemaal fair vind ik.
Ik snap dat je nog steeds pissig bent, is je goed recht. Maar het lijkt me echt niet te liggen aan Unifi spul, dan had het hier wel volgestaan met dat soort klachten.ArawnofAnnwn schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 14:11:
[...]
Nee.
Als een AP na 15 minuten wachten niets meer doet en gewoon staat te wachten, volgens `Unifi` gewoon toegevoegd kan worden en ook support aan geeft dat het zou moeten werken, dan ligt het niet aan geduld. Dit is over meerdere dagen en een aantal keer heb ik ook een nacht gewacht.
[...]
Je hebt zo te zien mijn verhaal niet gelezen. Probeer het nog een keer.
[...]
Lees mijn verhaal nog een keer
Dus om in jouw termen te blijven : Probeer het nog een keer.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Apparatuur die spontaan uit valt en niet meer functioneert, backups die niet meer teruggezet kunnen worden, dat heeft niets met beperkte kennis te maken. Het is niet goed functionerende apparatuur. Anders lees je het verhaal nog een keer.m3gA schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 13:50:
[...]
Ja klinkt vooral als een hoop frustratie icm met beperkte kennis van het product. Ben het wel eens met zijn kritiek dat de support niet echt top is.
Het zijn redelijk bekende klachten (ubnt forum staat er vol mee), alleen heb ik ze allemaal achter elkaar.DennusB schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 14:12:
[...]
Ik snap dat je nog steeds pissig bent, is je goed recht. Maar het lijkt me echt niet te liggen aan Unifi spul, dan had het hier wel volgestaan met dat soort klachten.
Dus om in jouw termen te blijven : Probeer het nog een keer.
Als ik de kans krijg gooi ik er gewoon fatsoenlijk cisco in, dan werkt het tenminste.
Als je denkt dat dat beter werkt : Gooi alles in de V&A en stap lekker over op (10x zo duur) Cisco spulArawnofAnnwn schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 14:13:
[...]
Het zijn redelijk bekende klachten (ubnt forum staat er vol mee), alleen heb ik ze allemaal achter elkaar.
Als ik de kans krijg gooi ik er gewoon fatsoenlijk cisco in, dan werkt het tenminste.
@ArawnofAnnwn Je frustratie is duidelijk nu.
Het is zakelijk, dus het zal nooit in de V&A komen, maar ik ga zeker een lijst maken van cisco apparatuur om aan te schaffen. Dit is gewoon onbetrouwbaar spul.DennusB schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 14:14:
[...]
Als je denkt dat dat beter werkt : Gooi alles in de V&A en stap lekker over op (10x zo duur) Cisco spulBen benieuwd!
Als het zakelijk is en zo kritisch dan had je o.a. al niet voor een Cloudkey moeten gaan.ArawnofAnnwn schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 14:15:
[...]
Het is zakelijk, dus het zal nooit in de V&A komen, maar ik ga zeker een lijst maken van cisco apparatuur om aan te schaffen. Dit is gewoon onbetrouwbaar spul.
Zorgen dat je backups werken en regelmatig tests hierop uitvoeren, maakt niet uit of het nu UBNT is of ander merk, software of wat dan ook. Niet geteste backups zijn geen backups.
Maar er is nu voldoende over gezegd je hebt je punt gemaakt.
Neem contact op met Cisco kijk of die je wel willen helpen. Maar neem wel €€€ mee want ja, het is Cisco...

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?
Het netwerk draaide al toen ik hier kwam werken. De `Cloud Key` die ik heb aangeschaft is een directe vervanger van de Cloud Key die er was. Aangezien dit een kleinere omgeving is, zou dat geen probleem moeten zijn.Kavaa schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 14:18:
[...]
Als het zakelijk is en zo kritisch dan had je o.a. al niet voor een Cloudkey moeten gaan.
Zorgen dat je backups werken en regelmatig tests hierop uitvoeren, maakt niet uit of het nu UBNT is of ander merk, software of wat dan ook. Niet geteste backups zijn geen backups.
Maar er is nu voldoende over gezegd je hebt je punt gemaakt.
Neem contact op met Cisco kijk of die je wel willen helpen. Maar neem wel €€€ mee want ja, het is Cisco...
Backups testen is een leuke, een tweede `Cloud Key` is al onderweg, puur om dat te doen.
Ik heb dit zelf helaas niet ingericht. Ik heb in het verleden veel grotere netwerken ingericht, inclusief grote fabrieken. Dat was allemaal met CISCO. Ik ben mij bewust van de prijzen, maar dat zal het probleem zeker niet zijn.
Dat je een netwerk 'erft' van je voorganger wil toch niet zeggen dat je alles klakkeloos over moet nemen? "Ja we bestellen maar een nieuwe cloudkey want er zat er al 1 in, maar heb geen idee of het wel een goed idee is" klinkt niet echt slim.ArawnofAnnwn schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 14:22:
[...]
Het netwerk draaide al toen ik hier kwam werken. De `Cloud Key` die ik heb aangeschaft is een directe vervanger van de Cloud Key die er was. Aangezien dit een kleinere omgeving is, zou dat geen probleem moeten zijn.
Backups testen is een leuke, een tweede `Cloud Key` is al onderweg, puur om dat te doen.
Maar laten we maar terug on-topic gaan

die UDM pro mag hier wel komen, daar weet ik wel raad meeabusimbal schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 14:08:
[...]
Inderdaad
Iemand op reddit heeft printscreen gemaakt: [Afbeelding]
helaas is de Early Acces store enkel voor US en canada beschikbaar...
Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.
Je kan gewoon naar Nederland laten shippen via zo'n doorstuurservice. Heb ik ook ooit gedaan, ging als een treingeenwindows schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 14:39:
[...]
die UDM pro mag hier wel komen, daar weet ik wel raad mee
En tot zover de Ubiquiti vs. Cisco discussie.
Alles heeft zijn prijs en Ubiquiti is zeker niet zaligmakend, ik heb zelf ook mijn USG Pro reeds de deur gewezen maar ook Cisco is zeker niet alles!
Maar bovenal is dit topic niet de plaats om daarover te discussiëren.
@ArawnofAnnwn Graag dubbelposten voorkomen.
Alles heeft zijn prijs en Ubiquiti is zeker niet zaligmakend, ik heb zelf ook mijn USG Pro reeds de deur gewezen maar ook Cisco is zeker niet alles!
@ArawnofAnnwn Graag dubbelposten voorkomen.
www.google.nl
*knip*. Commentaar op de moderatie mag via de DM of via I&N Feedback-topic.MisteRMeesteR schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 14:46:
[mbr]En tot zover de Ubiquiti vs. Cisco discussie.
@ArawnofAnnwn Graag dubbelposten voorkomen.[/mbr]
[ Voor 10% gewijzigd door rens-br op 09-08-2019 09:40 ]
Zit daar nu een dubbele disk in of niet? Dat zie ik zo snel nog niet of ik kijk eroverheen...geenwindows schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 14:39:
[...]
ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?
klinkt leuk, zal denk ik ook wel wat gaan kosten, services kosten en dan nog een de douane...DennusB schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 14:45:
[...]
Je kan gewoon naar Nederland laten shippen via zo'n doorstuurservice. Heb ik ook ooit gedaan, ging als een trein
Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.
Anders hier wel. Mooi ding. Ben met een nieuwe huis bezig en ga mijzelf iig trakteren op een 19" patch kastje. Deze zal daar erg goed instaangeenwindows schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 14:39:
[...]
Ik vond het toen nog wel meevallen : https://www.shipito.com/en/shipito-pricinggeenwindows schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 14:49:
[...]
klinkt leuk, zal denk ik ook wel wat gaan kosten, services kosten en dan nog een de douane...
Zo te zien niet. En dan vindt ik het een behoorlijke faal als je een "pro" apparaat ontwerpt voor video opslag en dan niet minimaal RAID1 biedt...Kavaa schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 14:48:
[...]
Zit daar nu een dubbele disk in of niet? Dat zie ik zo snel nog niet of ik kijk eroverheen...
Wel benieuwd of ze er dan minimaal een redundant voeding in stoppen, dat vergeten ze meestal ook.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Ik moet hier maar eens goed over gaan nadenken, verzendkosten en de douane kosten zijn niet 'weinig', en dan hebben we nog een andere belangrijk dingetje: Garantie, Europa heeft 2 jaar, US niet...DennusB schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 14:50:
[...]
Ik vond het toen nog wel meevallen : https://www.shipito.com/en/shipito-pricing
en dat is toch best wel een risico dingetje voor een early acces/bèta ding...
Precies, of ze moeten externe Storage er snel in hebben. Maar idd dubbele disk is toch echt niet zo spannend.Ethirty schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 14:51:
[...]
Zo te zien niet. En dan vindt ik het een behoorlijke faal als je een "pro" apparaat ontwerpt voor video opslag en dan niet minimaal RAID1 biedt...
Wel benieuwd of ze er dan minimaal een redundant voeding in stoppen, dat vergeten ze meestal ook.
Op het oude UBNT forum wist ik in ieder geval nog waar ik moest klagen, maar dat hebben ze mooi vooraf de kop ingedruktKavaa schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 15:03:
[...]
Precies, of ze moeten externe Storage er snel in hebben. Maar idd dubbele disk is toch echt niet zo spannend.
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Je was vast te veel aan het klagenEthirty schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 15:16:
[...]
Op het oude UBNT forum wist ik in ieder geval nog waar ik moest klagen, maar dat hebben ze mooi vooraf de kop ingedrukt
Ik denk dat misschien die poort op de achterkant gebruikt kan worden om ze een soort van te stacken.
Als dat zo is en je hebt 2 van die units dan is het ook prima te doen.
Ik heb gisteren een IKEA Tradfri bridge gekocht en aan mijn Unifi installatie gehangen. Maar helaas kan ik hem niet vinden in de Ikea Home Smart app. Op de Ikea bridge brandt alleen het power ledje, het netwerkledje blijft uit. De ledjes bij de LAN aansluiting knipperen wel en ik zie dat hij ook een intern IP adres heeft gekregen. Handmatig koppelen met IP, MAC en beveiligingssleutel werkt helaas ook niet.
Uiteraard heb ik al druk gegoogled en bij velen was het geen probleem om de bridge aan te sluiten. Op mijn andere locatie werkt het wel prima. Een belangrijk verschil tussen de locaties is dat ik hier een pricewatch: TP-Link TL-SG1016PE managed switch heb en op de andere locatie waar het wel werkt een pricewatch: Linksys LGS108 unmanaged switch.
Degenen die dit probleem ook hadden en wel een oplossing hebben gevonden, vonden het vaak in M-DNS uitzetten in hun switch maar die optie heb ik niet in mijn TP-Link.
Ik sta op het punt om de unmanaged variant pricewatch: TP-Link TL-SG1016D 16-Port Gigabit Switch te bestellen, deze is ook zonder PoE maar dan gebruik ik de PoE injectors wel.
Of een pricewatch: Linksys LGS116P, deze heeft wel PoE.
Of heeft iemand wellicht de gouden tip voor mij om het werkend te krijgen?
Uiteraard heb ik al druk gegoogled en bij velen was het geen probleem om de bridge aan te sluiten. Op mijn andere locatie werkt het wel prima. Een belangrijk verschil tussen de locaties is dat ik hier een pricewatch: TP-Link TL-SG1016PE managed switch heb en op de andere locatie waar het wel werkt een pricewatch: Linksys LGS108 unmanaged switch.
Degenen die dit probleem ook hadden en wel een oplossing hebben gevonden, vonden het vaak in M-DNS uitzetten in hun switch maar die optie heb ik niet in mijn TP-Link.
Ik sta op het punt om de unmanaged variant pricewatch: TP-Link TL-SG1016D 16-Port Gigabit Switch te bestellen, deze is ook zonder PoE maar dan gebruik ik de PoE injectors wel.
Of een pricewatch: Linksys LGS116P, deze heeft wel PoE.
Of heeft iemand wellicht de gouden tip voor mij om het werkend te krijgen?
[ Voor 7% gewijzigd door robertwebbe op 08-08-2019 16:41 ]
@new_guy Ja, een Unifi Security Gateway 3P, een aantal UniFi AP-AC-Lites en via de andere site wordt deze beheerd door een Cloud Key 1.
@robertwebbe
Werkt onderstaande oplossing? Aanpassen poorten op de Unifi Switch?
https://community.ui.com/...08-4c43-86cf-2bb5e6573635
Werkt onderstaande oplossing? Aanpassen poorten op de Unifi Switch?
https://community.ui.com/...08-4c43-86cf-2bb5e6573635
@Witte8 Ik heb dus geen Unifi switch maar een TP-Link TP-SG1016PE managed switch. En daar zit de gesuggereerde oplossing niet in.
Wat heeft een Ikea device in een ander merk switch dan met Unifi te maken als ik vragen mag? Ik zie het verband niet.robertwebbe schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 16:59:
@Witte8 Ik heb dus geen Unifi switch maar een TP-Link TP-SG1016PE managed switch. En daar zit de gesuggereerde oplossing niet in.
#team_UTC+1
Ik denk idd ook dat je in het verkeerde topic zit.
- nero355
- Registratie: Februari 2002
- Laatst online: 28-02 22:21
ph34r my [WCG] Cows :P
- Netwerk switches
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall Pro
- Ubiquiti EdgePoint Router
- Ubiquiti EdgeRouter Infinity
- Amplifi High Density WiFi Router
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Amplifi High Density WiFi System (2 mesh points)
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
:strip_exif()/u/49248/DPCkoeienUD.gif?f=community)
Voor zover ik het verhaal daar begrijp is het een kwestie van je poorten goed instellen qua tagged/untagged VLAN en dat moet gewoon kunnen met elke Managed Switchrobertwebbe schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 16:59:
Maar sowieso zijn Sonos(-based) apparaten best wel lastig in sommige gevallen dus ik zou zeggen sterkte ermee!
Als je ergens op vastloopt gebruik dan de Search van deze Topic reeks of de algemene Search van heel GoT : Één en al plezier met networkloops/(R)STP problemen en dergelijke...
Ik moet echt spontaanabusimbal schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 14:08:
Inderdaad
Iemand op reddit heeft printscreen gemaakt: [Afbeelding]

Dat soort meuk komt er bij mij niet in!
[ Voor 23% gewijzigd door nero355 op 08-08-2019 19:31 ]
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Hij heet Pro maar is voor MKB.Ethirty schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 14:51:
[...]
Zo te zien niet. En dan vindt ik het een behoorlijke faal als je een "pro" apparaat ontwerpt voor video opslag en dan niet minimaal RAID1 biedt...
- RobertMe
- Registratie: Maart 2009
- Laatst online: 03:43
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
In kunnen stellen. Vooral bij apparaten zonder controller kan het lijkt mij handig zijn als je makkelijk de initiële setup kunt doen zoals de adoption. Of in dit geval mogelijk dat je wat instellingen kunt doen om de initiële LAN setup te doen voordat je hem op het netwerk aansluit.nero355 schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 19:29:
[...]
Ik moet echt spontaanals ik zie dat een apparaat via Bluetooth benaderd kan worden om die vervolgens met een app in te kunnen stellen!
Als het ding draait nog steeds alleen via Bluetooth en app kunnen configureren zou mij inderdaad ook te ver gaan. Maar voor de eerste stappen kan het best handig zijn.
Na het Cisco debacle .... iemand toevallig deze ergens tegengekomen.Falcon10 schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 11:27:
Stomme vraag, ik vind het niet direct meer terug in de Unifi controller, maar heb het ooit eens tegen gekomen :
Je kan op de AP-Pro de tweede netwerkkpoort ( dus niet de main) uitschakelen.
Iemand enig idee waar dat net staat ?
Ik zou denken in de controller bij Devices op het AP klikken, waarna de overview ervan open gaat, waar oa de config en radio settings etc staan, maar ik vind er nergens iets terug van die doorlus netwerkpoort op het AP in of uit te schakelen.
Heb nu ook thuis nog eens gezocht in men settings van me Pro access point, maar ofwel hebben ze het uit een firmware gehaald, ofwel zit ik er als een idioot over te kijken, en ik meen het ooit ergens gezien te hebben.
-| Hit it i would ! |-
nero355 schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 19:29:
[...]
[...]
Ik moet echt spontaanals ik zie dat een apparaat via Bluetooth benaderd kan worden om die vervolgens met een app in te kunnen stellen!

Vaste locatie, vast netwerk.
Ik zit eigenlijk op een fatsoenlijke opvolger voor mijn USG3 te wachten.
Leuk dat in de UDM Pro een switchje zit, die SFP+ poorten zijn ook wel leuk,, maar ik zit niet te wachten op een ingebouwde CloudKey Gen2 Plus. Maak daar dan een module van die je er bij kan plaatsen, zoals de switch eigenlijk ook een module zou moeten zijn. Het lijkt wel een HiFi torentje, waarin alle componenten ingebouwd zijn, en dus niet los te koppelen zijn. In mijn ogen niets met Pro te maken. We mogen blij zijn dat hier ook nog niet een AP ingebouwd zit.
Ubiquiti maakt leuk spul, maar ik kan vaak de keuzes niet volgen in de productlijnen. Neem bijvoorbeeld de US8 150W. Waarom een switch maken die niet actief gekoeld kan worden zoals de US16. En breng een zelfde switch uit zonder POE, maar met de zelfde afmetingen en poorten en SFP's als de US8 150W. Zeg maar het zelfde als de US8 60W en de US8.
- nero355
- Netwerk switches
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Mja, misschien leuk voor al die Google Home troep, maar een router die zogenaamd Enterprise grade hardware isRobertMe schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 20:24:
In kunnen stellen. Vooral bij apparaten zonder controller kan het lijkt mij handig zijn als je makkelijk de initiële setup kunt doen zoals de adoption. Of in dit geval mogelijk dat je wat instellingen kunt doen om de initiële LAN setup te doen voordat je hem op het netwerk aansluit.
Als het ding draait nog steeds alleen via Bluetooth en app kunnen configureren zou mij inderdaad ook te ver gaan. Maar voor de eerste stappen kan het best handig zijn.
Daar hebben we UTP kabels of Seriële poorten voor!
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Tja, dan koop je t toch niet? Ik zou graag zo'n ding kopen iignero355 schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 23:32:
[...]
Mja, misschien leuk voor al die Google Home troep, maar een router die zogenaamd Enterprise grade hardware is
Daar hebben we UTP kabels of Seriële poorten voor!
Aan de hand van deze tip heb ik de oplossing kunnen vinden.nero355 schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 19:29:
[...]
Voor zover ik het verhaal daar begrijp is het een kwestie van je poorten goed instellen qua tagged/untagged VLAN en dat moet gewoon kunnen met elke Managed Switch
Deze heb ik in het Tradfri topic gepost, aangezien dit probleem vaker te vinden was met Google zal het vaker voorkomen.
Het verband is dat ik een Unifi SGS3 en AP-AC-Lite accesspoints heb. Alleen de switch is van een ander merk. En het probleem met de Ikea Tradfri hub leek specifiek met Ubiquiti samen te hangen. En aangezien in dit topic veel Ubiquiti experts te vinden zijn heb ik het hier gevraagd. En dit leidde inderdaad tot het gewenste resultaat.Ethirty schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 18:24:
[...]
Wat heeft een Ikea device in een ander merk switch dan met Unifi te maken als ik vragen mag? Ik zie het verband niet.
Ik zit met het volgende...
Ik heb een ubnt netwerk (usg, switch etc) en een Qnap NAS. Op de NAS draaien een aantal dockers (via docker-compose). Deze dockers draaien in bridge mode. M.a.w. ik kan elke docker benaderen op het Ip adres van de NAS (10.0.10.*). Intern hebben deze dockers een 172.29.0.* adres.
Op zich prima. Echter de dockers kunnen elkaar niet benaderen via het 10.0.10.* netwerk enkel via 172.29.0.*. Als ik inlog op een docker kan ik wel gewoon pingen naar het 10.0.10.* netwerk. Dus firewall lijkt me niet het probleem. Heb ook een accept all rule gemaakt in "LAN IN" tussen docker en coorperate lan voor de zekerheid.
Zelf vermoed ik dat dit aan de DHCP server van ubnt ligt. Zie alleen niet hoe ik dit kan oplossen. Kan ik de 172.29.0.* reeks "forwarden" naar 10.0.10.* subnet?
Via DHCP relay? Maar zie niet helemaal hoe dit werkt.
Ik heb een ubnt netwerk (usg, switch etc) en een Qnap NAS. Op de NAS draaien een aantal dockers (via docker-compose). Deze dockers draaien in bridge mode. M.a.w. ik kan elke docker benaderen op het Ip adres van de NAS (10.0.10.*). Intern hebben deze dockers een 172.29.0.* adres.
Op zich prima. Echter de dockers kunnen elkaar niet benaderen via het 10.0.10.* netwerk enkel via 172.29.0.*. Als ik inlog op een docker kan ik wel gewoon pingen naar het 10.0.10.* netwerk. Dus firewall lijkt me niet het probleem. Heb ook een accept all rule gemaakt in "LAN IN" tussen docker en coorperate lan voor de zekerheid.
Zelf vermoed ik dat dit aan de DHCP server van ubnt ligt. Zie alleen niet hoe ik dit kan oplossen. Kan ik de 172.29.0.* reeks "forwarden" naar 10.0.10.* subnet?
[ Voor 3% gewijzigd door lowfi op 09-08-2019 13:04 ]
- nero355
- Netwerk switches
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Dat vind ik raar : Waarom Bridge Mode als je toch 2 verschillende netwerken hebtlowfi schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 12:54:
Je zal wat Static Routes op je NAS en waarschijnlijk ook je USG moeten zetten, maar nogmaals : Waarom gebruik je dan Bridge Mode in Docker ?!Op zich prima. Echter de dockers kunnen elkaar niet benaderen via het 10.0.10.* netwerk enkel via 172.29.0.*. Als ik inlog op een docker kan ik wel gewoon pingen naar het 10.0.10.* netwerk. Dus firewall lijkt me niet het probleem. Heb ook een accept all rule gemaakt in "LAN IN" tussen docker en coorperate lan voor de zekerheid.
Heeft er dus IMHO niks mee te makenZelf vermoed ik dat dit aan de DHCP server van ubnt ligt. Zie alleen niet hoe ik dit kan oplossen. Kan ik de 172.29.0.* reeks "forwarden" naar 10.0.10.* subnet?
Bridge omdat ik de Dockers gewoon op NAS ip (10.0.10.10:port) wil kunnen benaderen. Ik wil niet voor elke docker een nieuw 10.0.10.* of ander adres erbij.nero355 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 16:57:
[...]
Dat vind ik raar : Waarom Bridge Mode als je toch 2 verschillende netwerken hebt
[...]
Je zal wat Static Routes op je NAS en waarschijnlijk ook je USG moeten zetten, maar nogmaals : Waarom gebruik je dan Bridge Mode in Docker ?!
[...]
Heeft er dus IMHO niks mee te maken
172 is een intern docker ip reeks. "onzichtbaar" verder in het netwerk. Dit komt niet van unifi af.
Je kunt dit regelen door statisch vanaf je USG een route op te zetten naar 172.29.x.x/x via gateway 10.0.x.x-adres van je NAS. Bij Synology staat ip forwarding standaard aan en wordt vanaf buiten naar binnen ook toegestaan. Bij Qnap heb ik daar geen weet van. Zelf heb ik het voor Synology ook zo draaien. Alleen bridge ik dan niet.lowfi schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 17:21:
[...]
Bridge omdat ik de Dockers gewoon op NAS ip (10.0.10.10:port) wil kunnen benaderen. Ik wil niet voor elke docker een nieuw 10.0.10.* of ander adres erbij.
172 is een intern docker ip reeks. "onzichtbaar" verder in het netwerk. Dit komt niet van unifi af.
klinkt goed maar waar doe ik dit? Vriend van mij heeft zelfde setup behalve geen unifi. Hij gebruikt de dhcp server van qnap en heeft dit probleem niet...ed1703 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 18:24:
[...]
Je kunt dit regelen door statisch vanaf je USG een route op te zetten naar 172.29.x.x/x via gateway 10.0.x.x-adres van je NAS. Bij Synology staat ip forwarding standaard aan en wordt vanaf buiten naar binnen ook toegestaan. Bij Qnap heb ik daar geen weet van. Zelf heb ik het voor Synology ook zo draaien. Alleen bridge ik dan niet.
lowfi schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 20:03:
[...]
klinkt goed maar waar doe ik dit? Vriend van mij heeft zelfde setup behalve geen unifi. Hij gebruikt de dhcp server van qnap en heeft dit probleem niet...

Default doet docker een /16 configgen als subnetmask.
Als het allemaal niet werkt kun je simpel de route weer verwijderen.
Raar dat het bij je vriend wel werkt zonder statische route, dhcp heeft er niets mee van doen. Voor routes die niet directly-connected op je default-gateway zitten moet je *altijd* routes of een routing protocol configureren.
edit: nu ik erover denk.. je kunt via opties in een dhcp-server wel static-routes meegeven, mogelijk is dat waarom het bij je vriend wel werkt.
[ Voor 24% gewijzigd door ed1703 op 09-08-2019 22:30 ]
MisteRMeesteR schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 08:42:
[...]
Check.
https://community.ui.com/...13-47fb-99c7-fd049af4f8f5
This reflects a hardware revision that has been made to make newer UAP-AC-LITEs and UAP-AC-LRs 802.3af compatible in addition to supporting 24V passive. Any device produced with datecode 1638 (September 2016) and up contains this revision and can be powered by any 802.3af power source like the UniFi Switch.
[...]
Omdat mijn AP een datecode na 1638 heeft heb ik een 24 volt POE voeding besteld. Maar deze geeft niet meer dan 100mb.Kitser schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 09:08:
Die van mij beginnen met 1629. Dus dat is dan alleen passive POE begrijp ik. Dus deze
pricewatch: Ubiquiti POE Injector, 24V, 0.5A
.....

Ik heb de voeding geruild met m'n andere AP. En dan heeft die maar 100mbit en de andere 1gbit..
Dus het ligt wel aan de voeding.
Dus blijkbaar moet ik nu toch een 48v POE voeding hebben. Is dat de juiste conclusie?
100Mb duidt ook vaak op een brakke datakabel.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Daar heb ik ook naar gekeken. Maar bij het wisselen van de voedigen heb ik de kabels bij de AP's gehouden. En dan krijg ik wel 1gbit.Quad schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 17:32:
100Mb duidt ook vaak op een brakke datakabel.
- nero355
- Netwerk switches
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Brakke poorten of brakke kabels kan je altijd hebben dus kijk daar effe naar!Kitser schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 17:09:
Omdat mijn AP een datecode na 1638 heeft heb ik een 24 volt POE voeding besteld. Maar deze geeft niet meer dan 100mb.
[Afbeelding]
Ik heb de voeding geruild met m'n andere AP. En dan heeft die maar 100mbit en de andere 1gbit..
Doet de UAP het nu of nog steeds nietDus blijkbaar moet ik nu toch een 48v POE voeding hebben. Is dat de juiste conclusie?
Zo ja, dan is het gewoon een 24 Volt Passive model en is dat je probleem niet...
EDIT :
Ik heb waarschijnlijk het probleem gevonden : Er zijn !! 3 !! verschillende versies van die PoE adapter!

Zie : https://dl.ubnt.com/datasheets/poe/PoE_Adapters_DS.pdf
- 100 Mbps versie.
- 1000 Mbps versie.
- 1000 Mbps versie #2
Dus... ik gok dat @Kitser waarschijnlijk de eerste heeft ontvangen of verkeerd besteld of de winkel de verkeerde heeft opgestuurd...
[ Voor 21% gewijzigd door nero355 op 10-08-2019 18:27 ]
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Nee, niet de juiste conclusie. Ubiquiti heeft zowel passive 24V PoE injectors uitgebracht die met een 100Mbit/s signaal werken als modellen die met een 1Gbit/s signaal werken. Verkeerde injector dus, en niet een probleem met 24V vs 48VKitser schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 17:09:
[...]
[...]
Omdat mijn AP een datecode na 1638 heeft heb ik een 24 volt POE voeding besteld. Maar deze geeft niet meer dan 100mb.
[Afbeelding]
Dus blijkbaar moet ik nu toch een 48v POE voeding hebben. Is dat de juiste conclusie?
Edit:
Late to the party. Blijkbaar was er al een nieuwe pagina met antwoorden
[ Voor 5% gewijzigd door RobertMe op 10-08-2019 18:51 ]
Na 2 jaar en 3 maanden heeft de voeding van mijn USG het begeven... 
Weet iemand wat de afmetingen van de plug zijn. Volgens mij 5.5mm * 2.1mm, waarbij de pin positief is.
Weet iemand wat de afmetingen van de plug zijn. Volgens mij 5.5mm * 2.1mm, waarbij de pin positief is.
nero355 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 18:19:
[...]
Brakke poorten of brakke kabels kan je altijd hebben dus kijk daar effe naar!
[...]
Doet de UAP het nu of nog steeds niet
Zo ja, dan is het gewoon een 24 Volt Passive model en is dat je probleem niet...
EDIT :
Ik heb waarschijnlijk het probleem gevonden : Er zijn !! 3 !! verschillende versies van die PoE adapter!
Zie : https://dl.ubnt.com/datasheets/poe/PoE_Adapters_DS.pdf
- 100 Mbps versie.
- 1000 Mbps versie.
- 1000 Mbps versie #2
Dus... ik gok dat @Kitser waarschijnlijk de eerste heeft ontvangen of verkeerd besteld of de winkel de verkeerde heeft opgestuurd...
AH, shit. Ik heb indd de POE-24-12W besteld.RobertMe schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 18:50:
[...]
Nee, niet de juiste conclusie. Ubiquiti heeft zowel passive 24V PoE injectors uitgebracht die met een 100Mbit/s signaal werken als modellen die met een 1Gbit/s signaal werken. Verkeerde injector dus, en niet een probleem met 24V vs 48V
Edit:
Late to the party. Blijkbaar was er al een nieuwe pagina met antwoorden
En ik heb een POE-24-12W-G of POE-24-12W-G-WH nodig.
Bijzonder dat er nog steeds voedingen voor 10/100mbit verkocht worden.
Ik ga wel kijken of ik hem kan ruilen. Bedankt voor jullie hulp!
Ja klopt helemaal. 12V 1A moest je de voeding al weggegooid hebbenGioStyle schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 19:26:
Er zijn net 2 op marktplaats gezet (POE-24-12W-G)Kitser schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 19:27:
[...]
[...]
AH, shit. Ik heb indd de POE-24-12W besteld.
En ik heb een POE-24-12W-G of POE-24-12W-G-WH nodig.
Bijzonder dat er nog steeds voedingen voor 10/100mbit verkocht worden.
Ik ga wel kijken of ik hem kan ruilen. Bedankt voor jullie hulp!
http://link.marktplaats.n...tm_campaign=socialbuttons
- nero355
- Netwerk switches
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Weet niet waar die referrers allemaal goed of slecht voor zijn, maar dit werkt ook gewoon : http://link.marktplaats.nl/m1444014068caspertje19 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 07:27:
Er zijn net 2 op marktplaats gezet (POE-24-12W-G)
http://link.marktplaats.n...tm_campaign=socialbuttons
Mijn drie stuks pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) geven me op elke verdieping een goed WiFi netwerk. Buiten is 't echter kantje boord, zeker wat verder de tuin in. Ook met 1 van de AP's bij 't raam lukt 't niet om een meter of 10 de tuin in voldoende dekking te realiseren.
Punt is dat ik in de tuin of wat meer richting de tuin in 't huis geen UTP aansluiting heb, dus een vierde AP is helaas niet echt een optie. Ik denk daarom aan iets als een repeater of powerline, met wellicht aan die powerline een AP. Dat wordt dan wel snel een wat prijzige oplossing...
Hoe hebben andere dit opgelost in combinatie met Unifi?
Punt is dat ik in de tuin of wat meer richting de tuin in 't huis geen UTP aansluiting heb, dus een vierde AP is helaas niet echt een optie. Ik denk daarom aan iets als een repeater of powerline, met wellicht aan die powerline een AP. Dat wordt dan wel snel een wat prijzige oplossing...
Heb je wel een stroom aansluiting in de tuin?JBS schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 15:06:
Mijn drie stuks pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) geven me op elke verdieping een goed WiFi netwerk. Buiten is 't echter kantje boord, zeker wat verder de tuin in. Ook met 1 van de AP's bij 't raam lukt 't niet om een meter of 10 de tuin in voldoende dekking te realiseren.
Want dan kan je Idd via poweline adapters iets doen. Of bij de leiding een ethernet kabel erbij trekken.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Is een UniFi AP AC Mesh een optie? Deze kun je dan aan de buitenmuur hangen. En via de Wireless Uplink optie (die op alle UAPs aanwezig is) kan deze dan dienst doen als repeater.JBS schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 15:06:
Uiteraard zijn er ook dan nog twee voorwaarden:
1. Op de plek van de UAP AC Mesh moet nog steeds een UTP kabel komen, maar deze kun je dan wel aansluiten op de PoE injector zonder door te lussen aan je LAN
2. Op de plek waar je de UAP AC Mesh hangt moet je nog steeds een (goede) verbinding hebben met een van je andere UAPs.
@Tylen Stroompunten heb ik inderdaad voldoende in de tuin, ook in het tuinhuisje. Powerline heeft als nadeel dat dit een aparte WiFi netwerk vormt, behalve als ik hieraan een UniFi AP koppel en de WiFi functionaliteit van zo'n Powerline niet gebruik. Totaal wordt dit al snel wat prijzig.
@RobertMe Een UniFi AP AC Mesh is zeker een optie zo lijkt het. Onder de overkapping heb ik nog prima bereik van één van de bestaande UAPs (en stopcontacten). Aangezien dit een overdekte plek is, kan daar eventueel ook nog een pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) hangen wanneer deze ook dienst kan doen als repeater begrijp ik van je. Biedt de UniFi AP AC Mesh een voordeel ten opzichte van de pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) in mijn situatie?
Voordeel van de Powerline optie is overigens wel dat de UAP in het tuinhuisje kan komen, dit voorkomt wat uitdagingen van het netjes wegwerken van een kabel, gootje en PoE injector aan de muur onder de overkapping. Ik begrijp namelijk dat een UTP kabel sowieso nodig is om zo'n UAP te voeden.
De optie om UTP kabel te trekken sluit ik voorlopig overigens uit..
@RobertMe Een UniFi AP AC Mesh is zeker een optie zo lijkt het. Onder de overkapping heb ik nog prima bereik van één van de bestaande UAPs (en stopcontacten). Aangezien dit een overdekte plek is, kan daar eventueel ook nog een pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) hangen wanneer deze ook dienst kan doen als repeater begrijp ik van je. Biedt de UniFi AP AC Mesh een voordeel ten opzichte van de pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) in mijn situatie?
Voordeel van de Powerline optie is overigens wel dat de UAP in het tuinhuisje kan komen, dit voorkomt wat uitdagingen van het netjes wegwerken van een kabel, gootje en PoE injector aan de muur onder de overkapping. Ik begrijp namelijk dat een UTP kabel sowieso nodig is om zo'n UAP te voeden.
De optie om UTP kabel te trekken sluit ik voorlopig overigens uit..
[ Voor 3% gewijzigd door JBS op 11-08-2019 16:19 ]
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
De UAP AC Lite kan inderdaad ook werken met wireless uplink. Alleen is deze officieel niet geschikt voor gebruik buitenshuis. Mogelijk dat je daarmee dus problemen gaat krijgen bij vorst, vochtig weer, etc. De Mesh is echt geschikt om in weer en wind te hangen dus die moet het sowieso 'aan kunnen' onder een overkapping. Voor het prijsverschil van uit mijn hoofd €10 zou ik het risico dus niet lopen en voor de Mesh gaan. Overigens is de UAP AC Pro ook geschikt voor outdoor gebruik, zolang deze beschut hangt. Maar die is dan wel weer fors duurder.JBS schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 16:12:
Goed punt. Ik zie ook dat de PoE injector van de Mesh minder groot, wit en ogenschijnlijk mooier is dan die van de UAP AC Lite en daardoor prima onder de Mesh is te hangen.RobertMe schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 16:22:
[...]
De UAP AC Lite kan inderdaad ook werken met wireless uplink. Alleen is deze officieel niet geschikt voor gebruik buitenshuis. Mogelijk dat je daarmee dus problemen gaat krijgen bij vorst, vochtig weer, etc. De Mesh is echt geschikt om in weer en wind te hangen dus die moet het sowieso 'aan kunnen' onder een overkapping. Voor het prijsverschil van uit mijn hoofd €10 zou ik het risico dus niet lopen en voor de Mesh gaan. Overigens is de UAP AC Pro ook geschikt voor outdoor gebruik, zolang deze beschut hangt. Maar die is dan wel weer fors duurder.
@JBS powerline heb je ook alleen voor ethernet zonder wifi. Die gebruik ik zelf ook al jaren.
Klopt inderdaad. Ik neig naar de pricewatch: Ubiquiti UniFi AC Mesh (1-pack) voor onder de overkapping, maar bedraad via een Powerline heeft ook zo z'n voordelen, mits Powerline in mijn situatie lekker werkt. Wellicht voor de makkelijke (en goedkopere) optie gaan, de Mesh.Tylen schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 16:35:
@JBS powerline heb je ook alleen voor ethernet zonder wifi. Die gebruik ik zelf ook al jaren.
Dank voor je suggesties!lier schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 10:07:
[...]
Er zijn een aantal zaken die je kan controleren:
- vaste kanalen op 2G en 5G
- zendvermogen op LOW voor 2G, MID/HIGH voor 5G
- Connectivity Monitor op OFF
- AI op OFF
Probeer ook zo min mogelijk Advanced zaken te gebruiken, daar kan je in tweede instantie mee werken.
Voorstel voor vaste IP adressen: niet doen! Dat soort middelen heb je helemaal niet nodig bij een goed geconfigureerd Unifi netwerk.
Zorg ook dat je de laaste versie van de software geïnstalleerd hebt:
Firmware: https://dl.ui.com/unifi/f....51.10599.190723.1244.bin
Controller: https://community.ui.com/...18-4d8d-8cd1-094d05287f45
- Zojuist de controller geupdate van 5.10.15 naar 5.10.26. De UAP's draaien op 4.0.42.10433 maar er is sinds kort weer een update beschikbaar, deze heb ik nog niet uitgerold.
- Zendvermogen voor 2G heb ik aangepast naar LOW, voor 5G naar HIGH.
- Connectivity Monitor laat ik nog even ON aangezien dit benodigd is voor uplink zo lees ik, dit wil ik mogelijk gaan inzetten in combinatie met een Mesh.
- AI, waar vind ik die optie?
[ Voor 3% gewijzigd door JBS op 11-08-2019 18:17 ]
Ik denk dat een powerline met ac lite in de garage/schuur goedkoper is dan mesh.JBS schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 17:59:
[...]
Klopt inderdaad. Ik neig naar de Unifi Mesh, maar bedraad via een Powerline heeft ook zo z'n voordelen, mits Powerline in mijn situatie lekker werkt. Wellicht voor de makkelijke (en goedkopere) optie gaan, de Mesh.
[...]
Dank voor je suggesties!Heb je nog een advies voor de optie 'Channel Width, of maakt dit in dit verhaal weinig uit?
- Zojuist de controller geupdate van 5.10.15 naar 5.10.26. De UAP's draaien op 4.0.42.10433 maar er is sinds kort weer een update beschikbaar, deze heb ik nog niet uitgerold.
- Zendvermogen voor 2G heb ik aangepast naar LOW, voor 5G naar HIGH.
- Connectivity Monitor laat ik nog even ON aangezien dit benodigd is voor uplink zo lees ik, dit wil ik mogelijk gaan inzetten in combinatie met een Mesh.
- AI, waar vind ik die optie?
Deze pricewatch: Ubiquiti UniFi AC Mesh (1-pack) voor onder de overkapping kost pakweg 95 euro, een pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) dikke 80 euro. Het eenvoudigste Powerline setje zonder WiFi kost al 40 euro, maakt totaal 120.Tylen schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 18:08:
[...]
Ik denk dat een powerline met ac lite in de garage/schuur goedkoper is dan mesh.
Momenteel in unifi shop europa goedkopere prijzen en free shipping.
Bijv https://eu.store.ui.com/c...ucts/unifi-cloud-key-gen2
158 euro.
158 euro.
Die prijzen zijn exclusief BTWVinales schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 20:21:
158 euro.
ex BTW, dus ietsje duurder dan bijvoorbeeld Azerty...Vinales schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 20:21:
158 euro.

- nero355
- Netwerk switches
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
De muur tussen de woonkamer en de tuin een gaatje geven :JBS schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 15:06:

Ik kan nu al niet meer zonder!
2G op 20Mhz, 5G op 40MHz of 80MHz (zorg dat er geen overlap is tussen de verschillende accesspoints)JBS schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 17:59:
Heb je nog een advies voor de optie 'Channel Width, of maakt dit in dit verhaal weinig uit?
Eerst het probleem, dan de oplossing
Ik heb laatst deze voor mijn overleden voedingsadapter van mijn USG gekocht:GioStyle schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 19:26:
1 STKS15V2A AC 100 V-240 V Converter Adapter DC 15 V 2A 2000mA Voeding EU Plug 5.5mm x 2.1mm
Bij Granado.com. Kost iets van 7,50 euro, maar duurde wel een week of 4 voordat het binnen was. Past perfect en ineens doet de USG het weer naar behoren.
Een losse nabestellen, of een identieke dichterbij en/of tweedehands of iets dergelijks heb ik niet kunnen vinden....of ouderwets de stekker om solderen zou kunnen
[ Voor 12% gewijzigd door ChUcKiE op 12-08-2019 09:05 ]
Even laptopje op de kabel prikken en je data jattennero355 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 23:55:
[...]
De muur tussen de woonkamer en de tuin een gaatje geven :
[Afbeelding: Omdat je ook goede WiFi in de tuin moet hebben!]
![]()
![]()
Ik kan nu al niet meer zonder!
Kan je eigenlijk op MAC adres filteren in een Unifi switch? Dat op een bepaalde poort slechts 1 MAC adres geaccepteerd wordt?
#team_UTC+1
Verwijderd
Ben benieuwd wat je laptop lan input gaat vinden van een passieve 24volt. (Er van uitgaande dat je de 24volt permanent aan kan zetten ongeacht wat er op aangesloten gaat worden)Ethirty schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:44:
[...]
Even laptopje op de kabel prikken en je data jatten![]()
Kan je eigenlijk op MAC adres filteren in een Unifi switch? Dat op een bepaalde poort slechts 1 MAC adres geaccepteerd wordt?
Heb ooit mijn obd poort van de auto voorzien van wat stroom,. ( In de tijd dat diefstal met gebruik van de obd poort een item was. Laptop en kabel vinden het niet zo grappig). Was een beetje vergelijkbaar met een USB pc killer.
Ja dat kan, in beta volgens mij nu nog..Ethirty schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:44:
[...]
Een access point is een bridge, dus noopt dit soort zaken om met een andere oplossing te komen. Met de nieuwere firmware en controller is er Mac Address Security, wat per poort is in te stellen. Met een access point heb je dus meerdere macadressen op dezelfde poort.Ethirty schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:44:
[...]
Hmm, niet aan gedacht inderdaad. Dan heeft op poortniveau in je Unifi switch filteren sowieso al geen nut.ed1703 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 12:05:
[...]
Een access point is een bridge, dus noopt dit soort zaken om met een andere oplossing te komen. Met de nieuwere firmware en controller is er Mac Address Security, wat per poort is in te stellen. Met een access point heb je dus meerdere macadressen op dezelfde poort.
#team_UTC+1
Passive 24V op een niet POE poort zetten betekend meestal een opgeblazen ethernet-poort.Verwijderd schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:51:
Ben benieuwd wat je laptop lan input gaat vinden van een passieve 24volt. (Er van uitgaande dat je de 24volt permanent aan kan zetten ongeacht wat er op aangesloten gaat worden)
Verwijderd
Goede beveiliging tegen iemand die daar ongewenst iets inplugt dus😄😄rens-br schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:11:
[...]
Passive 24V op een niet POE poort zetten betekend meestal een opgeblazen ethernet-poort.
Maar geen echte beveiliging natuurlijk. volgende keer weet hij dat het poe is en dan zorgt hij ervoor dat hij een nic heeft die dat aankan.Verwijderd schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:27:
[...]
Goede beveiliging tegen iemand die daar ongewenst iets inplugt dus😄😄
kan iemand al bevestigen dat firmware 4.0.54.10625 wel oké is? niet dat de problemen van .42 nog aanwezig zijn...
- nero355
- Netwerk switches
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Tijdens vakanties en dergelijken gaat die kabel gewoon los aan de kant van de PoE adapter en zal sowieso alles uitgeschakeld staan dus ik wens de beste meneer daar heel veel succes mee!Ethirty schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:44:
Even laptopje op de kabel prikken en je data jatten

En zelfs al staat het netwerk er zoals het er staat is er 0,0 data om te jatten, want alle PC's staan uit!
Blijkbaar dus wel met de laatste firmware en UniFi Controller, maar dan de vraag :Kan je eigenlijk op MAC adres filteren in een Unifi switch? Dat op een bepaalde poort slechts 1 MAC adres geaccepteerd wordt?
Wat is de laatste firmware versie die ECHT STABIEL is voor zowel de USG als de USW's en UAP'sgeenwindows schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:48:
kan iemand al bevestigen dat firmware 4.0.54.10625 wel oké is? niet dat de problemen van .42 nog aanwezig zijn...
* nero355 heeft een beetje "updatevrees" gekregen na al dat WiFi gezeur van laatst...
hmm ja ok, updates breken soms wel eens wat meer dan je lief is.nero355 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 17:41:
[...]
Wat is de laatste firmware versie die ECHT STABIEL is voor zowel de USG als de USW's en UAP's
* nero355 heeft een beetje "updatevrees" gekregen na al dat WiFi gezeur van laatst...
De AP Lite hier draai momenteel nog op .21 en deze ga ik pas updaten als deze nieuwere firmware daadwerkelijk verbetering geeft... de usg pro4 en de switch 8 zijn hier wel geupdated naar de laatste firmware, wordt de komende dagen ff in de gaten houden.
voor de usg zit in de laatste firmware wat security fixes...
Ik heb thuis m'n AP's (4 x Nano HD) en switches (3 x 8POE-150W) geüpgrade naar 4.0.54.10625 en ben sindsdien Ein-De-Lijk weer verlost van "Association Time-Outs" op de WiFi omgeving 
USG-3P draait op 4.4.44.5213844
USG-3P draait op 4.4.44.5213844
[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 12-08-2019 17:59 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Er zijn wel oplossingen voor dit probleem, bijvoorbeeld geen untagged verkeer op die poort toelaten, of het untagged netwerk geen toegang geven tot de rest van het netwerk, of geen DHCP server op het untagged VLAN etc...Ethirty schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 14:02:
[...]
Hmm, niet aan gedacht inderdaad. Dan heeft op poortniveau in je Unifi switch filteren sowieso al geen nut.
- nero355
- Netwerk switches
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Het is een Tagged poort, maar dat heb je zo opgelost met een simpel tcpdump commando als het goed ismathias82 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 18:05:
Er zijn wel oplossingen voor dit probleem, bijvoorbeeld geen untagged verkeer op die poort toelaten, of het untagged netwerk geen toegang geven tot de rest van het netwerk, of geen DHCP server op het untagged VLAN etc...
nero355 schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 18:19:
[...]
Het is een Tagged poort, maar dat heb je zo opgelost met een simpel tcpdump commando als het goed is
vconfig add eth0 700
ifconfig eth0.700 10.100.10.7/24
route add ...

Het beste in dit geval (want ubnt heeft hier niet echt een oplossing voor) is een schaar

In de woonkamer heb ik een AC Pro hangen en op een kamer op de 1e verdieping een AC Lite, in de garage ook een AC Lite. 1 meter boven de AC Pro hangt een Toon thermostaat.
De Toon verbindt alleen met de AC Pro als ik de andere 2 AP's uitschakel. Ik heb al wat gespeeld met het 2.4 GHz niveau, maar als ik die boven op low zet en de Pro op high, dan nog wisselt de Toon erg vaak. Op de gang en overloop heb ik 2x een Nest Protect (deze hangen eigenlijk achter en daarnaast schuin boven de AC Pro) en die verbinden wel met de AC Pro.
Ik vermoed dat de oorzaak is dat de antenne van de AC Pro niet recht naar boven kan stralen, als ik het ontwerp zie op de Ubiquiti website kan ik mij dat ook wel voorstellen. De AC Lite's hangen 4 meter en 11 meter ver weg en zijn richting de Toon gericht.
De AC Pro verplaatsen kan, maar, nu zit hij direct tegen de achterkant van de meterkast aan, waardoor directe verbinding met de hoofd switch mogelijk is, dus weinig latency, PoE, etc.
Waarom ik dit zo belangrijk vind? Eigenlijk niet, maar, ik zie 49% connectie en veel packet drops vanaf de Toon, ik wil gewoon alle clients op >95% hebben
Iemand suggesties over hoe ik ervoor kan zorgen dat de Toon wel goed verbindt of komt het inderdaad door de plaatsing recht erboven?
De Toon verbindt alleen met de AC Pro als ik de andere 2 AP's uitschakel. Ik heb al wat gespeeld met het 2.4 GHz niveau, maar als ik die boven op low zet en de Pro op high, dan nog wisselt de Toon erg vaak. Op de gang en overloop heb ik 2x een Nest Protect (deze hangen eigenlijk achter en daarnaast schuin boven de AC Pro) en die verbinden wel met de AC Pro.
Ik vermoed dat de oorzaak is dat de antenne van de AC Pro niet recht naar boven kan stralen, als ik het ontwerp zie op de Ubiquiti website kan ik mij dat ook wel voorstellen. De AC Lite's hangen 4 meter en 11 meter ver weg en zijn richting de Toon gericht.
De AC Pro verplaatsen kan, maar, nu zit hij direct tegen de achterkant van de meterkast aan, waardoor directe verbinding met de hoofd switch mogelijk is, dus weinig latency, PoE, etc.
Waarom ik dit zo belangrijk vind? Eigenlijk niet, maar, ik zie 49% connectie en veel packet drops vanaf de Toon, ik wil gewoon alle clients op >95% hebben
Iemand suggesties over hoe ik ervoor kan zorgen dat de Toon wel goed verbindt of komt het inderdaad door de plaatsing recht erboven?
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP
Helaas is de WiFi van de Toon (neem aan dat je net als ik de eerste versie hebt?) niet best. Om hem te dwingen naar je AC pro zou je een dedicated SSID aan kunnen maken die alleen door de Pro wordt uitgezonden.Taro schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 08:52:
In de woonkamer heb ik een AC Pro hangen en op een kamer op de 1e verdieping een AC Lite, in de garage ook een AC Lite. 1 meter boven de AC Pro hangt een Toon thermostaat.
Waarom ik dit zo belangrijk vind? Eigenlijk niet, maar, ik zie 49% connectie en veel packet drops vanaf de Toon, ik wil gewoon alle clients op >95% hebben![]()
Ja, heb de eerste versie. Zou als laatste redmiddel idd een extra SSID kunnen aanmaken, alleen is dan dus de vraag of de verbinding er beter van wordt, anders zou de Toon waarschijnlijk zelf al wel met de AC Pro hebben verbonden. Ik ga het gewoon even proberen.Tomba schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 09:13:
[...]
Helaas is de WiFi van de Toon (neem aan dat je net als ik de eerste versie hebt?) niet best.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen | 3xMHI WP
Daar is de WiFI echt slecht van helaas. Bij mij zit er alleen een (dun) muurtje tussen mijn Toon en een Unify AP (dus niet de AC maar de 802.11n versie) en de WiFi Experience is 67%Taro schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 09:26:
[...]
Ja, heb de eerste versie. Zou als laatste redmiddel idd een extra SSID kunnen aanmaken, alleen is dan dus de vraag of de verbinding er beter van wordt, anders zou de Toon waarschijnlijk zelf al wel met de AC Pro hebben verbonden. Ik ga het gewoon even proberen.
Heb inmiddels je suggestie geprobeerd. De Toon staat nu op 100% in het Clients overzicht, maar geeft zelf aan niet te kunnen verbinden. Ik zal Eneco wel even bellen.Tomba schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 09:32:
[...]
Daar is de WiFI echt slecht van helaas. Bij mij zit er alleen een (dun) muurtje tussen mijn Toon en een Unify AP (dus niet de AC maar de 802.11n versie) en de WiFi Experience is 67%
Ja dat kan ik je bevestigen: 4.0.54 is stabiel. Hebben em inmiddels overal draaien bij alle klanten en draai em zelf al een tijdje thuis.geenwindows schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:48:
PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields
Heb eigenlijk bijna hetzelfde... maar dan de AC-LR beneden en de AC-Lite boven. Hij wil persé connecten met de Lite en niet met de LR.Taro schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 08:52:
Waarom ik dit zo belangrijk vind? Eigenlijk niet, maar, ik zie 49% connectie en veel packet drops vanaf de Toon, ik wil gewoon alle clients op >95% hebben![]()
Momenteel zit ik met mijn handen in het (spreekwoordelijke) haar...
Afgelopen dagen heb ik een aantal kabels vanuit de meterkast getrokken, patchpanel aangesloten en een Unifi Switch (80w POE) toegevoegd aan mijn huidige netwerk. Getrokken kabels zijn overig nog niet aangesloten. Betekent dat ik de volgende setup heb: Modem (Ziggo bridge) -> Unifi USG -> Unifi Switch-> AP AC PRO & AP AC LR. Ik kan mij niet voorstellen dat er in de infrastructuur iets niet juist is aangesloten. Cloud key heb ik vervangen door een VM die goed te benaderen is.
Nu heb ik het het probleem dat mijn apparatuur de ene keer wel en de andere keer geen verbinding kan maken met het draadloze netwerk. Laptop connect sporadisch niet automatisch en wanneer ik het handmatig probeer lukt dit niet, het is net alsof er een verkeerde wachtwoord wordt ingevoerd. Soms krijg ik een verbinding wanneer ik mijn laptop opnieuw opstart.
Zelf al gekeken naar het volgende:
- Conflicterende netwerken (niet aan de orde, rustige buurt qua wifi)
- Controller instellingen (vrijwel standaard op de wifi naam na)
- Andere apparaten geprobeerd (telefoons, laptops enz)
- Laatste firmware
Heeft iemand suggesties waar dit probleem mee te maken kan hebben?
Afgelopen dagen heb ik een aantal kabels vanuit de meterkast getrokken, patchpanel aangesloten en een Unifi Switch (80w POE) toegevoegd aan mijn huidige netwerk. Getrokken kabels zijn overig nog niet aangesloten. Betekent dat ik de volgende setup heb: Modem (Ziggo bridge) -> Unifi USG -> Unifi Switch-> AP AC PRO & AP AC LR. Ik kan mij niet voorstellen dat er in de infrastructuur iets niet juist is aangesloten. Cloud key heb ik vervangen door een VM die goed te benaderen is.
Nu heb ik het het probleem dat mijn apparatuur de ene keer wel en de andere keer geen verbinding kan maken met het draadloze netwerk. Laptop connect sporadisch niet automatisch en wanneer ik het handmatig probeer lukt dit niet, het is net alsof er een verkeerde wachtwoord wordt ingevoerd. Soms krijg ik een verbinding wanneer ik mijn laptop opnieuw opstart.
Zelf al gekeken naar het volgende:
- Conflicterende netwerken (niet aan de orde, rustige buurt qua wifi)
- Andere apparaten geprobeerd (telefoons, laptops enz)
- Laatste firmware
Sjaak de Beer escort-service, mag ik uw bestelling alstublieft?
- nero355
- Netwerk switches
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Standaard instellingen kunnen weleens juist het probleem zijn!SjaakDeBeer schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 17:31:
Begin eens met het uitschakelen van de "WiFi Experience" meuk en kijk daarna eens naar de sterkte van het signaal van elke accesspoint en wat er allemaal nog meer in de buurt hangt!
Verder natuurlijk naar de VLAN settings op elke poort en dergelijke...
Loop gewoon eens rustig alles na
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen, voor aankoopadvies dient een nieuw topic aangemaakt te worden. Daarnaast is er voor IPTV een los topic: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie.
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen, voor aankoopadvies dient een nieuw topic aangemaakt te worden. Daarnaast is er voor IPTV een los topic: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie.
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.