Hierbij mijn ervaring.
Ik ben echt zo klaar met `Ubiquiti`.
Van de ene op de andere dag kon ik niet meer inloggen op mijn `Unifi` omgeving (schijnt een bekend probleem te zijn). Niet meer via de websites, niet meer via `SSH`. Alleen de `Cloud Key` kon ik nog via `SSH` bereiken. Alle wachtwoorden van alle apparaten die gekoppeld waren, zijn niet meer bruikbaar. Na het resetten van de `Cloud Key` (volgens de support de enige optie), zat ik ineens op een oudere firmware dan ik daarvoor gebruikte. Ik maakte netjes wekelijk backups en een server haalde via SSH netjes elke week de backups op om ze veilig te stellen. Dus geen probleem, toch? Toen ging ik de backup terugzetten, maar omdat de firmware ineens een oudere versie had, weigerde de `Cloud Key` de backup terug te zetten. De `Cloud Key` weigerde ook om een nieuwere firmware versie te installeren. Ik ben hier een dag mee bezig geweest, tot het eind verhaal was, een nieuwe `Cloud Key` kopen.
Aangezien de backups niet meer teruggezet konden worden, meteen een nieuwe `USG` erbij gehaald, want ja, je wilt toch door kunnen en de oude `USG` werkte nog wel, ook al kon ik deze niet meer beheren. Dus ik krijg een nieuwe `Cloud Key` en een nieuwe `USG` op mijn bureau. Ik de `Cloud Key` geinstalleerd, ook daar konden de backups niet op teruggezet worden. Dus ik moet vanaf begin beginnen. Fijn maar niet heus.
Dan maar beginnen. Ik heb 6 access points, 4 switches, een `Cloud Key` en een gateway. Niet zo bijzonder, alles opnieuw instellen, configureren, voor de lunch klaar, toch? Jammer.
Het probleem begon met de eerste AP. Je kunt deze opnieuw toekennen, maar dat lukte niet. Dus ik met een trap naar boven en een factory reset geven. Na een kwartier was deze weer in de lucht, maar `Unifi` gaf aan dat deze niet verbonden kon worden. Support benaderd en die zeggen doe nog maar een factory reset. Dus ik weer een factory reset gedaan. Daarna nog een keer, nog een keer, nog een keer, nog een keer. Toen ik zo'n 10 a 15 keer een factory reset heb gedaan, kon deze eindelijk verbonden worden. Fijn. Op naar de volgende, welke hetzelfde probleem heeft. Weer 10 a 15 keer een factory reset geven, voor deze toegevoegd kan worden. Toen ik die had, naar de derde, met hetzelfde verhaal. Ik was nu al "lichtelijk" geirriteerd.
De eerste drie AP's werkte naar behoren. Fijn. Toen door naar de volgende, een ander model. Dat is een outdoor model. Na een te lange tijd tobben, weer support benaderd. Zoals elke keer, 45 minuten moeten wachten voordat er iemand beschikbaar was. Een uur of twee later was het verhaal van de support persoon dat deze niet meer ondersteund werd en dat deze pak en beet 500 Euro kostende AP rijp was voor de container. Leuk, maar ik heb er 2 van, die beide dus de container in zijn gegaan.
Op naar de laatste AP. Deze was redelijk snel in de lucht. Naja, in de lucht. Om het uur start deze AP zichzelf opnieuw op. 1 keer per dag start deze AP niet zichzelf opnieuw op en verliest hij de verbinding waardoor deze nog wel netwerk zat uit te zenden, maar als je er mee verbind heb je geen toegang meer tot het netwerk. Ook wijzigingen worden er niet op doorgevoerd zonder deze meerdere malen opnieuw op te starten vanuit de `Unifi` omgeving. Omdat er geen echte log files zijn, kun je ook niet achterhalen wat er gebeurd. Je ziet alleen het resultaat en hooguit een status wijziging dat de AP zichzelf herstart heeft.
Toen de `hot spot`. Ik heb een nieuwe `hot spot` omgeving gemaakt. Ontzettend makkelijk op te zetten. We werken met vouchers, zodat ik een lijst in de vergaderzaal kan leggen en dan kunnen gasten netjes met de `hot spot` verbinden. Ideaal systeem. Tenminste, als het werkt. Het instellen gaat goed. Alles lijkt goed te staan, maar als je probeert te verbinden vanaf een telefoon, dan krijg je `connected (no internet)` te zien in je scherm. Na het meerdere malen herstarten van alle AP's, werkt de `hot spot` ineens. Naja, dat was gisteren. Toen ik vanmorgen op kantoor aan kwam, werkte de `hot spot` niet meer en konden ook meerdere mensen niet meer met het normale WiFi netwerk verbinden. Alle `Unifi` producten weer meerdere keren opnieuw gestart en spontaan begon het te werken. Naja werken, tenzij je op `Windows 7` zit en met het normale met `Radius` beveiligde netwerk verbind, want dan kun je geen verbinding maken met het netwerk. `IOS` werkt, `Android` werkt, `Linux` werkt, `Windows 10` werkt. Alleen `Windows 7` niet. Niet eens met maar 1 computer, maar met meerdere. Je moet dan de instellingen op elke computer aanpassen om te verbinden met het netwerk.
Ondertussen werkt alles op dit moment wel, alleen kan ik de nieuwe `Cloud Key` niet meer beheren omdat het wachtwoord niet meer werkt. Dit is echt belachelijk.
Het erge is, ik weet niet wat frustrerender is, alle apparaten die maar tegen blijven werken, of de compleet incapabele support medewerkers. Niet alleen zitten ze lijstjes voor te lezen, geven ze links met oplossingen die niets met je situatie te maken hebben, maar ze zijn ook nog eens ontzettend traag. Elke keer dat je een vraag stelt kun je rustig koffie gaan drinken of even naar het toilet gaan, want het duurt elke keer 5 a 10 minuten voordat je een reactie krijgt.
Ik zou het liefst nieuwe apparatuur van een ander merk bestellen en al die `Unifi` rommel zo de container in gooien. Wat een rotzooi. Ik heb het gevoel alsof ik met `Aliexpress` aanbiedings spul zit te werken.