giantgiantus schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 13:37:
Binnenkort krijg ik een nieuw huis. Daar wil ik een mooi netwerk middels Ubiquiti UniFi AC In-Wall aanleggen omdat ik op elke verdieping cat6 heb.
Echter ik wil het graag nu al kopen omdat ik tijdelijk gebruik maak van de ziggo WiFi router en dat is een ramp. Nu heb ik alleen geen netwerkkabel door mijn huidige huis liggen. Mijn vraag is derhalve of je gebruik kan maken van wireless uplink middels de Ubiquiti UniFi AC In-Wall. Dan kan ik die bij tv, Ps4, en pc etc leggen die die bedraad aansluiten.
Dat gaat gewoon werken!
Deze post mag je lekker negeren :
The Eagle schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 13:50:
Ja kan, maar je schiet er vermoedelijk weinig mee op. Als jij wifi gaat bridgen ben je nog steeds afhankelijk van de wireless van je ziggo, en die is brak. Ketting is zo sterk als de zwakste schakel enzo. Als je dit al gaat doen zou ik een van je IW's naast je Ziggo neerleggen en bekabeld verbinden, en dan van daar uit verder wireless.
Wireless Uplink kan je niet eens i.c.m. non-UniFi apparatuur gebruiken!

giantgiantus schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 14:00:
Excuus. Ik denk dat ik niet duidelijk ben geweest. Ik zal proberen te schetsen wat ik nu tijdelijk wil aanleggen voor de aankomende 4 maanden (daarna een nieuw huis waar alles netjes bedraad aangesloten gaat worden)
In de meterkast wil ik het volgende leggen:
- Ziggo modem/router op bridgemodus
- Unifi Security gateway
- Unifi Cloudkey
- UniFi Switch 8 (150W)
- UniFI AC
Bij de TV wil ik dan:
- UniFi In-Wall HD
Die in-WALL HD wil ik dan bedraad aansluiten op TV, SONOS, PS4 en game pc. Echter ik heb daar geen Lan kabel naar toe lopen. Daarom wil ik uplink gebruiken tussen de AC in de meterkast en IN-WALL HD. Kan dit? En zo ja hoe geef ik de IN-WALL HD stroom de aankomende 4 maanden

Gewoon een PoE Injector gebruiken, zoals degene die als het goed is bij een losse UAP zit, afhankelijk van welk model je gaat kopen!
Wil je straks ook goede WiFi in de tuin ? Dan kan je de PoE injector van dit model gebruiken :
pricewatch: Ubiquiti UniFi AC Mesh (1-pack)

Vliegvlug schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 14:29:
Klopt! Zo zit het inderdaad, omdat ik dubbele NAT wilde vermijden.
En waarom zou dat niet mogen?
Dat moet dan iets zijn wat de Edgerouter afdwingt want het is nog steeds een router in die situatie, namelijk routeren tussen het OpenVPN subnet en het LAN.
En als ik zeg de eth2 configureer voor een tweede LAN segment of DMZ dan kan die dat ook routeren.
Met Cisco en Juniper routers heb ik nooit problemen gehad dat ze niet als echte router mogen worden ingezet, maar daar heb ik dan ook nooit OpenVPN server op gedraaid.
Of bedoel je dat dit specifiek alleen geldt voor het OpenVPN subnet?
Oké, dat kan ik natuurlijk ook doen ipv de ziggo modem in bridge laten zetten.
Heb jij een standaard config om dat NAT tussen WAN en LAN in te stellen of wordt dat automatisch ingesteld via de Wizard?
Ik heb namelijk wel de quickstart zo snel mogelijk doorlopen om er vanaf te zijn en daarna de interfaces die ik niet gebruikte en andere overbodige zaken uit de config gehaald.

Ik weet niet wat je allemaal aan het doen bent, maar ik zou eens effe goed kijken naar de handleiding van OpenVPN en de manier waarop je de EdgeRouter hebt ingesteld, want volgens mij ben je helemaal verkeerd bezig en geen idee wat je aan het doen bent
Om je een hint te geven : OpenVPN kan gewoon een extra "NAT Interface" worden in de EdgeRouter en daarna via DHCP aan elke Client een IP geven en die kunnen als het goed is ook onderling communiceren...
Dat is namelijk de standaard configuratie die je krijgt als je PiVPN installeert onder een random Linux distro
OpenVPN heeft namelijk verschillende manieren om met de Clients om te gaan :
- Routed P2P connecties, zoals eerder uitgelegd met elke keer 2 IP's die de server en client gebruiken.
- NAT met DHCP dus, waarbij tun0 geNAT wordt richting WAN en elke Client gewoon steeds het volgende vrije IP krijgt alsof die zich op een LAN bevindt.
- Maar je kan ook de boel Bridged draaien : Elke Client wordt dan onderdeel van het LAN subnet waarmee je de tun0 bridged
Kortom : Eerst flink lezen en daarna pas aan de slag met het geheel!

giantgiantus schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 16:43:
Iets wat ik ook nergens terug kan vinden. Wat gebeurd er als de cloudkey vastgelopen is? Ik vind het prijsverschil tussen gen1 en gen2 met 120 euro erg fors. De enige reden waarom je voor gen2 zou gaan is de batterij, dus ik vraag me af of dat het wel waard is.
De beste UniFi Controller is een Raspberry Pi met een fatsoenlijk kaartje en voeding!
Heb je geld teveel dan koop je de CK Gen2 die dankzij de ingebouwde UPS nooit corrupt zou mogen raken