Bedankt voor het advies. Ik heb net een aantal dingen besteld!RobertMe schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 15:42:
[...]
Deze combi zal gewoon werken. Enige om eventueel rekening mee te houden is dat als je later naar de IW wilt dat je dan de PoE passthrough officieel niet kunt gebruiken. Dit vereist eigenlijk 802.3at (maximal 30W), waar de USW 8 60W alleen maar 802.3af (maximaal 15W) doet. Zolang het totale PoE verbruik onder de 15W blijft (van IW + apparaat op passthrough poort) is het geen probleem.
Verder zul je de EdgeRouter dus apart moeten beheren. Dat kan dus niet uit de UniFi Controller zoals het bij de USG wel het geval is. Maar zoals je zegt is in combinatie met IPTV de ER wel de veiligere router.
[...]
De EdgeRouter Lite is een wat ouder model, maar niet perse slecht (USG 3P bevat dezelfde hardware). De EdgeRouter X is wat meer budget. Heeft wel een iets snellere CPU, maar doet IIRC geen hardware offloading. Voordeel van de EdgeRouter X is meen ik wel dat alle poorten op een hardware switch zitten en een aparte switch niet vereist is.
Voordeel van de EdgeRouter 4 is dat je daar veel meer op kunt doen. Bv een VPN op de EdgeRouter 4 draaien zal beter/sneller zijn. Daarnaast worden zaken als QoS en smart queues (snelheidsrestricties) door de CPU afgehandeld wat de ER 4 dus een stuk beter/sneller zal kunnen.
Excuses!nero355 schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 16:24:
[...]
Er missen een paar dingen, maar wat 99% van de gebruikers nodig heeft zit er gewoon op
Wat mij de laatste tijd opvalt : Er worden in dit topic voor de zoveelste keer dezelfde dingen gevraagd die in de voorgaande twee delen meerdere keren beantwoord zijn en makkelijk terug te vinden zijn via de Search
Misschien een idee om het een en ander in de TS te zetten of één van de extra gereserveerde posts
De afgelopen dagen heb ik vooral gezocht naar een "standaard" opstelling op tweakers, reddit, youtube. De meeste opstellingen die ik heb gevonden zijn significant complexer (https://arstechnica.com/i...hree-years-with-pro-gear/ bijvoorbeeld).
De Troy Hunt videos hebben het vooral over USG + USW + AC Lite. Misschien kunnen we een diagrammetje toevoegen van deze opstelling.
[ Voor 41% gewijzigd door zerokill op 07-10-2018 16:51 ]