[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 101 Laatste
Acties:
  • 737.597 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zerokill
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-06 08:10
RobertMe schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 15:42:
[...]

Deze combi zal gewoon werken. Enige om eventueel rekening mee te houden is dat als je later naar de IW wilt dat je dan de PoE passthrough officieel niet kunt gebruiken. Dit vereist eigenlijk 802.3at (maximal 30W), waar de USW 8 60W alleen maar 802.3af (maximaal 15W) doet. Zolang het totale PoE verbruik onder de 15W blijft (van IW + apparaat op passthrough poort) is het geen probleem.

Verder zul je de EdgeRouter dus apart moeten beheren. Dat kan dus niet uit de UniFi Controller zoals het bij de USG wel het geval is. Maar zoals je zegt is in combinatie met IPTV de ER wel de veiligere router.

[...]

De EdgeRouter Lite is een wat ouder model, maar niet perse slecht (USG 3P bevat dezelfde hardware). De EdgeRouter X is wat meer budget. Heeft wel een iets snellere CPU, maar doet IIRC geen hardware offloading. Voordeel van de EdgeRouter X is meen ik wel dat alle poorten op een hardware switch zitten en een aparte switch niet vereist is.
Voordeel van de EdgeRouter 4 is dat je daar veel meer op kunt doen. Bv een VPN op de EdgeRouter 4 draaien zal beter/sneller zijn. Daarnaast worden zaken als QoS en smart queues (snelheidsrestricties) door de CPU afgehandeld wat de ER 4 dus een stuk beter/sneller zal kunnen.
Bedankt voor het advies. Ik heb net een aantal dingen besteld!
nero355 schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 16:24:
[...]

Er missen een paar dingen, maar wat 99% van de gebruikers nodig heeft zit er gewoon op ;)

Wat mij de laatste tijd opvalt : Er worden in dit topic voor de zoveelste keer dezelfde dingen gevraagd die in de voorgaande twee delen meerdere keren beantwoord zijn en makkelijk terug te vinden zijn via de Search :o

Misschien een idee om het een en ander in de TS te zetten of één van de extra gereserveerde posts :?
Excuses!

De afgelopen dagen heb ik vooral gezocht naar een "standaard" opstelling op tweakers, reddit, youtube. De meeste opstellingen die ik heb gevonden zijn significant complexer (https://arstechnica.com/i...hree-years-with-pro-gear/ bijvoorbeeld).

De Troy Hunt videos hebben het vooral over USG + USW + AC Lite. Misschien kunnen we een diagrammetje toevoegen van deze opstelling.

[ Voor 41% gewijzigd door zerokill op 07-10-2018 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grindal81
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-05 21:01
@zerokill leuke link van arstechnica... ga ik "effe snel" eens lezen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedboot
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14-07-2024
RobertMe schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 18:25:
[...]

Wifi uitschakelen en weer aanzetten. En bij vaste apparaten kun je waarschijnlijk ook even de kabel uittrekken. Als de link weg is geweest wordt ook weer via DHCP een IP adres opgevraagd. Note: dit moet dan wel de kabel zijn tussen het eindpunt, bv PC, en het eerst volgende apparaat (zijnde een switch, of een router). Je kunt dus niet alle kabels uit de router trekken en dat het daarna werkt. Want als er nog switches tussen zitten is er nog gewoon een link tussen bv PC en de switch.

Edit:
Overigens is er een nog makkelijkere oplossing: wachten. Meestal halverwege de lease tijd vragen apparaten sowieso al op of ze het huidige IP adres mogen behouden. Waarschijnlijk pakken ze dan ook automatisch de nieuwe DNS server op en werkt het dan dus ook.
Even een update.
Het is helemaal gelukt.
Bedankt mede tweakers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el-jorge
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-05 12:25

el-jorge

turn around and feel the vibe

mchl8 schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 13:22:
[...]

Klopt. Je stelt de access points in via de controller (of je scant de QR code via de mobile app) en kunt daarna vooruit :).
Naar welk access point je roamt bepaalt je apparaat overigens, niet je AP (al kun je je AP zodanig instellen dat je daar enig invloed op kan uitoefenen). Vergeet ook niet je kanalen goed in te stellen, evenals je transmit power.
Voor 2.4ghz op low en kanaal 1, 6 of 11.
Voor 5ghz op high. Kanaal kun je het beste afstemmen gebaseerd op de kanaalbreedte die je gaat toepassen. Als je 2 AP’s hebt adviseer ik een channel width van 40 en kanaal 36 en 48.
Ik kwam deze post tegen, en ook voor mij is je antwoordt handig. Van de week mee aan de slag.

Ik heb van het weekend 2 AP-lite geinstalleerd, maar heb ondertussen wat vraagjes ook.

Ik heb er een op de begane grond, en een op de 1e verdieping, om in het hele huis en tuin dekking te hebben.

Nu viel het mij gister op dat er niet geswitched wordt tussen AP's. Ik was gister op de slaapkamer (1e), maar het viel mij op dat die nog op de AP van beneden zat (gezien de snelheid). Kan je ergens aangeven op welke AP je connectie wil maken, of kan je ergens mee switchen (met de app ofzo)?

Ik heb via de PC ingelogd om de AP's te beheren, ook mbt vorige vraag, is het handiger om het via de app te beheren? En ik heb de app al geinstalleerd, en zie de AP's ook, maar kan er nu (nog) niks mee.

Spielerei...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:30

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

job schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 21:58:
[...]

Hoe komen externen zomaar je netwerk binnen? Die begrijp ik niet.
Zeker weten dat je de logs goed leest?

De standaard instellingen van de firewall zijn strict. Verkeer van buiten (wan) kan alleen naar binnen (lan) als de verbinding is opgezet door een client aan je binnenzijde (lan).

[...]

Toevallig getest vanuit je eigen netwerk?

[...]
Ik ga er vanuit dat je de ui van je controller bedoelt? De ui van de usg heb je niets te zoeken, die is zo kaal. In de controller de logging door laten sturen naar syslog server is een mogelijkheid. In je firewall kan je vervolgens per regel logging activeren. In je syslog server zou je dan alle terug moeten vinden.
Zie vreemde logins kan alleen niet uit de logging halen waar het vandaan kom, daarom ben ik nog opzoek naar een goede sylog server met een gui. Iemand sugesties, zie veel combinaties van software met syslog-ng en elastic search.

Inderdaad de controller ui, ga hem vandaag op mijn raspberry bouwen aangezien mijn pc niet altijd aanstaat. Staat al pihole op de raspberry voor dns dus daar kan vast nog wel een controller bij draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-06 17:26
Heeft iemand de nieuwe controller versie al geprobeerd met de JSON van xbeam?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwad
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-04 16:12
wicked_fool schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 12:02:
Heeft iemand de nieuwe controller versie al geprobeerd met de JSON van xbeam?
Ik heb hem vrijdagavond geinstalleerd en IPTV bleef werken. Echter de volgende ochtend klachten van vrouw en dochter dat ze steeds de melding kregen om naar een andere zender te zappen. Toen een herstart van de USG uitgevoerd en sindsdien draait het weer als een zonnetje.

Waarschijnlijk had ik het probleem vrijdagavond al gezien als ik de STB even had uitgeschakeld en weer ingeschakeld. Leermomentje voor de volgende keer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wicked_fool
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-06 17:26
kwad schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 13:18:
[...]
Ik heb hem vrijdagavond geinstalleerd en IPTV bleef werken. Echter de volgende ochtend klachten van vrouw en dochter dat ze steeds de melding kregen om naar een andere zender te zappen. Toen een herstart van de USG uitgevoerd en sindsdien draait het weer als een zonnetje.

Waarschijnlijk had ik het probleem vrijdagavond al gezien als ik de STB even had uitgeschakeld en weer ingeschakeld. Leermomentje voor de volgende keer :)
Top, thx voor de info!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hermanh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-05 10:47
xbeam schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 16:43:
[...]

En misschien is het handig om apart Ubnt IPTV topic te starten. Die vragen zijn ook altijd vrij specifiek maar bijna altijd het zelfde.
+1..

Heb weinig TS ervaring, maar zou graag meehelpen als dat benodigd is..
(Maak gebruik van Routed IPTV, via Tweak met EdgeOS)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:52
Zijn er al mensen die 5.9.29 heeft geinstalleerd op een Ubuntu/Debian omgeving?
Ik probeer nu mijn controller te updaten maar met een apt update zie ik geen nieuwe controller.

Heb de repo ook al opnieuw ingelezen zoals ze zeggen.
(echo 'deb http://www.ubnt.com/downloads/unifi/debian stable ubiquiti' | sudo tee /etc/apt/sources.list.d/100-ubnt-unifi.list & sudo wget -O /etc/apt/trusted.gpg.d/unifi-repo.gpg https://dl.ubnt.com/unifi/unifi-repo.gpg)
Ook voor de zekerheid de oude eerst verwijderd, maar ook dacht mocht niet baten.

Ik draai Ubuntu 16.0.5 LTS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:17

Step

step@tweakers.net#

Dr Pro schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 13:33:
Zijn er al mensen die 5.9.29 heeft geinstalleerd op een Ubuntu/Debian omgeving?
Ik probeer nu mijn controller te updaten maar met een apt update zie ik geen nieuwe controller.

Heb de repo ook al opnieuw ingelezen zoals ze zeggen.
(echo 'deb http://www.ubnt.com/downloads/unifi/debian stable ubiquiti' | sudo tee /etc/apt/sources.list.d/100-ubnt-unifi.list & sudo wget -O /etc/apt/trusted.gpg.d/unifi-repo.gpg https://dl.ubnt.com/unifi/unifi-repo.gpg)
Ook voor de zekerheid de oude eerst verwijderd, maar ook dacht mocht niet baten.

Ik draai Ubuntu 16.0.5 LTS
De repo's worden altijd later bijgewerkt. Dat kan tot een week na aankondiging duren. Ik draai hem zelf al langere tijd (bij beta install) en dat verliep prima. :)

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
Step schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 13:43:
[...]

De repo's worden altijd later bijgewerkt. Dat kan tot een week na aankondiging duren. Ik draai hem zelf al langere tijd (bij beta install) en dat verliep prima. :)
Aha...wel stom dat ze dat er niet bij zetten bij de release notes. Er staat zelfs in bold dat je je source list moet updaten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:01

Valkyre

Kitesurf FTW!

ik wil eigenlijk een hotspot gaan draaien, ik heb op 1 locatie Unifi AP's en switches draaien, maar op een andere locatie alleen maar Unifi AP's met een ander type switches (op deze locatie test ik momenteel)
En nu vroeg ik mij af na het lezen van deze pagina https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/115000166827 dat je verplicht bent om met Unifi switches te werken? of als ik port isolation op mijn bestaande switches aanzet ben ik er ook?

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robertobadjo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-06 20:20
Dr Pro schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 13:47:
[...]

Aha...wel stom dat ze dat er niet bij zetten bij de release notes. Er staat zelfs in bold dat je je source list moet updaten...
Als je helemaal naar beneden scrolled staat er het toch echt duidelijk.

*This release follows our usual release structure which means it will initially be available via this blog post only. It will be posted to the download site and official repos in the near future. If you aren't familiar with our release structure, please take a moment to read our post HERE. Thanks!

je kan ook gewoon een wget doen van de ubuntu package en dan dpkg -i packagename.

dan upgrade die netjes je oude controller.

Suggesties wat hier te plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Na wat wikken en wegen vandaag besloten om voor ons nieuwe appartement te switchen naar een complete Unifi-omgeving. Aangezien onze meterkast in een gemeenschappelijke hal zit, en daar bijvoorbeeld ook het Ziggo-aansluitingspunt zit, wordt het startpunt van de opstelling. Ik heb ervoor gekozen om daar de USG Router in combinatie met een Unifi Switch 8 150 PoE neer te zetten. Vanuit de meterkast lopen de kabels naar verschillende netwerkpunten in huis.

Voor de wifi hang ik in het midden van het appartement de UAP-NanoHD op. Om het af te maken plug ik er de CloudKey bij. Volgens mij moeten we dan naar hartelust kunnen werken, gamen, streamen etc. :) Ik ben nieuwsgierig naar het installatieproces als de boel ingeplugd is, mooi klusje volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoshimi
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
el-jorge schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 11:10:
[...]

Ik kwam deze post tegen, en ook voor mij is je antwoordt handig. Van de week mee aan de slag.

Ik heb van het weekend 2 AP-lite geinstalleerd, maar heb ondertussen wat vraagjes ook.

Ik heb er een op de begane grond, en een op de 1e verdieping, om in het hele huis en tuin dekking te hebben.

Nu viel het mij gister op dat er niet geswitched wordt tussen AP's. Ik was gister op de slaapkamer (1e), maar het viel mij op dat die nog op de AP van beneden zat (gezien de snelheid). Kan je ergens aangeven op welke AP je connectie wil maken, of kan je ergens mee switchen (met de app ofzo)?

Ik heb via de PC ingelogd om de AP's te beheren, ook mbt vorige vraag, is het handiger om het via de app te beheren? En ik heb de app al geinstalleerd, en zie de AP's ook, maar kan er nu (nog) niks mee.
Ik vermoed dat in jouw geval je AP van beneden op 2.4Ghz zo sterk zendt, dat je apparaat dat je boven gebruikt niet roamt, omdat de signaalsterkte van je AP beneden nog sterk genoeg is. Met name op 2.4Ghz zie je dat. Probeer je transmit power eens naar 'low' te zetten voor die band. 5Ghz kan je op high laten, dan zul je zien dat je apparaten correct roamen en ook je AP boven gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el-jorge

el-jorge

mchl8 schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 18:05:
[...]

Ik vermoed dat in jouw geval je AP van beneden op 2.4Ghz zo sterk zendt, dat je apparaat dat je boven gebruikt niet roamt, omdat de signaalsterkte van je AP beneden nog sterk genoeg is. Met name op 2.4Ghz zie je dat. Probeer je transmit power eens naar 'low' te zetten voor die band. 5Ghz kan je op high laten, dan zul je zien dat je apparaten correct roamen en ook je AP boven gaan gebruiken.
Thanks, ik ga het uitproberen, ik zet dan beide AP op low voor de 2ghz, en de 5ghz op high. Nog wel even als vervolgvraag, het gaat wel grotendeels om iphone of ipad, waarvan ik graag wil dat die op de juiste connectie maken?

Die channel width 40 die je aangeeft, dat is voor de 5GHZ band? Ik heb de 2ghz nu op 20 staan van beide, en de 5ghz op 40 voor beide.

En ik heb voor beide AP's, de channels op beide banden op auto staan, is dat handig dat echt aan te passen?

[ Voor 7% gewijzigd door el-jorge op 08-10-2018 19:44 ]

Spielerei...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 23:05

lier

MikroTik nerd

el-jorge schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 19:21:
Thanks, ik ga het uitproberen, ik zet dan beide AP op low voor de 2ghz, en de 5ghz op high. Nog wel even als vervolgvraag, het gaat wel grotendeels om iphone of ipad, waarvan ik graag wil dat die op de juiste connectie maken?
Komt goed :)
Die channel width 40 die je aangeeft, dat is voor de 5GHZ band? Ik heb de 2ghz nu op 20 staan van beide, en de 5ghz op 40 voor beide.
Voor 5GHz kan je voor 40 of 80MHz kiezen als bandbreedte, even afhankelijk van de interferentie en wat je nodig hebt.
En ik heb voor beide AP's, de channels op beide banden op auto staan, is dat handig dat echt aan te passen?
Auto moet je echt never-nooit gebruiken! Zelf een goede analyse doen en op basis daarvan de kanalen en transmit power handmatig instellen.

Tot slot, als je geen wireless uplink gebruikt (zeg maar mesh), zorg dan dat Connectivity Monitor uit staat.

Als je hier je 'Show System Config' post, dan kunnen we misschien nog meer verbeteringen voorstellen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el-jorge

el-jorge

lier schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 20:06:
[...]

Komt goed :)

[...]

Voor 5GHz kan je voor 40 of 80MHz kiezen als bandbreedte, even afhankelijk van de interferentie en wat je nodig hebt.

[...]

Auto moet je echt never-nooit gebruiken! Zelf een goede analyse doen en op basis daarvan de kanalen en transmit power handmatig instellen.

Tot slot, als je geen wireless uplink gebruikt (zeg maar mesh), zorg dan dat Connectivity Monitor uit staat.

Als je hier je 'Show System Config' post, dan kunnen we misschien nog meer verbeteringen voorstellen.
Ik heb nog wat te leren, en hoe ik de kanalen moet gaan instellen.

Connectivity Monitor ondertussen uitgezet.

Waar vind ik die 'Show System Config'?

Spielerei...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 23:05

lier

MikroTik nerd

Settings, Maintenance (Instellingen, Onderhoud of zoiets)

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:14
Zie net dat er een nieuw dashboard in de app zit. Ziet er prima uit alleen die internet capacity % snap ik nog niet, bij 1,9mbps staat die op 20% terwijl ik een 200/20 lijn heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step
  • Laatst online: 15:17

Step

step@tweakers.net#

Shinji schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 20:44:
Zie net dat er een nieuw dashboard in de app zit. Ziet er prima uit alleen die internet capacity % snap ik nog niet, bij 1,9mbps staat die op 20% terwijl ik een 200/20 lijn heb.
Je zult bij je site instellingen de juiste parameters (Mb/s) moeten opgeven voor de juiste percentage.

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Shinji schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 20:44:
In de controller moet je zelf je maximale snelheden instellen. Ik meen dat dit op de eerste pagina van de Settings staat, maar dat weet ik niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Laatst online: 23:14
Ja, gevonden, maar is wel nieuw lijkt me of heb ik in de oude controller iets over het hoofd gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hermanh schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 13:32:
[...]

+1..

Heb weinig TS ervaring, maar zou graag meehelpen als dat benodigd is..
(Maak gebruik van Routed IPTV, via Tweak met EdgeOS)
Ik heb dus ook geen TS ervaring. Maar we kunnen er wel eens voor gaan zitten.

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoshimi
  • Niet online
Shinji schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 21:00:
Ja, gevonden, maar is wel nieuw lijkt me of heb ik in de oude controller iets over het hoofd gezien?
Da’s nieuw in 5.9 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
Ik heb het denk ik half gesloopt. M'n backend is nu wel 5.9.29, maar m'n UI is nog 5.8.30
M'n dashboard pagina doet het dus niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Laatst online: 15-06 13:19

job

Dat lijkt me sterk. Zal vast een caching probleem zijn. Paar keer f5-en en het werkt vast weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:43
In ons 'nieuwe' huis loop ik tegen het feit aan dat er in de buurt verschillende wifi-netwerken zijn die voor m'n gevoel een redelijk sterk signaal uitzenden en bovendien red m'n fritzbox in de meterkast het niet om voor een goed bereik op de 1e verdieping en zolder te zorgen.
Ik ben er van overtuigd dat ik met 2 AC Lites de dekking prima op orde krijg.
Ik heb al gebruik gemakat van een tweede fritzbox router om met dezelfde instellingen (ssid, wpa2 enz) wifi aan te bieden. Dit werkt wel, maar ik ben er nog niet helemaal tevreden over. De dekking is toch nog niet optimaal en roamen werkt ook niet altijd vlekkeloos.

De eigenlijke vraag: wordt de situatie beter als ik achter m'n huidige fritzbox router één extra AP (AC Lite) hang? Of biedt dit geen voordelen en kan ik gewoon beter de paar ~€75 extra uitgeven en 2 AC Lites ga gebruiken om wifi-dekking in de woning te optimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:10
Cranberry schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 07:35:
In ons 'nieuwe' huis loop ik tegen het feit aan dat er in de buurt verschillende wifi-netwerken zijn die voor m'n gevoel een redelijk sterk signaal uitzenden en bovendien red m'n fritzbox in de meterkast het niet om voor een goed bereik op de 1e verdieping en zolder te zorgen.
Ik ben er van overtuigd dat ik met 2 AC Lites de dekking prima op orde krijg.
Ik heb al gebruik gemakat van een tweede fritzbox router om met dezelfde instellingen (ssid, wpa2 enz) wifi aan te bieden. Dit werkt wel, maar ik ben er nog niet helemaal tevreden over. De dekking is toch nog niet optimaal en roamen werkt ook niet altijd vlekkeloos.

De eigenlijke vraag: wordt de situatie beter als ik achter m'n huidige fritzbox router één extra AP (AC Lite) hang? Of biedt dit geen voordelen en kan ik gewoon beter de paar ~€75 extra uitgeven en 2 AC Lites ga gebruiken om wifi-dekking in de woning te optimaliseren.
Dan is het nog niet zeker of het helemaal zal werken als jij denkt dat het moet gaan werken.

Probleem 1 is dat je onvoldoende deking hebt in je eigen huis
Oplossing is het WIFI netwerk uitbreiden met extra access points.. Dat heb je al gedaan. in de vorm van een 2e fritzbox

Probleem 2 is het gebruik van WIFI in de buurt. De banden slippen dicht. Daar kan je hellaas niet zo veel aan doen. behalve hopen dat er nog voldoende band over is voor je eigen wifi.

Mogenlijk zal de AP's van unifi wel een deel van je probleem oplossen door de AP's op een juiste manier in te stellen iets wat niet zo precies mogelijk zal lukken op de fritzbox. Je zal dus wat metingen moeten uitvoeren hoeveel ruis er in de lucht hangt en daarop je AP's op instellen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:50

Louw Post

Cerenas

Step schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 20:56:
[...]

Je zult bij je site instellingen de juiste parameters (Mb/s) moeten opgeven voor de juiste percentage.
Ben benieuwd hoe hij het dan laat zien als je erover heen gaat, vaak kom je met een glasvezel verbinding wel iets over je 'limiet'. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:53
Ik heb sinds de laatste controller software problemen met de 'cloud access'. Ik kan niet meer van buitenaf met de app mijn controller vinden.
Ik heb mijn wachtwoord aangepast, alles geprobeerd opnieuw in te voeren, maar nu lijkt 'cloud access' helemaal niet meer met de Unifi proxy servers te linken en zie ik hem helemaal niet meer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Suicyder schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 08:19:
Ik heb sinds de laatste controller software problemen met de 'cloud access'. Ik kan niet meer van buitenaf met de app mijn controller vinden.
Ik heb mijn wachtwoord aangepast, alles geprobeerd opnieuw in te voeren, maar nu lijkt 'cloud access' helemaal niet meer met de Unifi proxy servers te linken en zie ik hem helemaal niet meer....
Met laatste controller bedoel je 5.9? Want hierin hebben ze dingen aangepast m.b.t. de cloud access en de app moest daarvoor worden aangepast. Ik neem aan dat die aangepaste app intussen ook al is uitgebracht (en dan niet meer in beta/test flight is), dus mogelijk dat je maar even de app hoeft te updaten in de store van je telefoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
RobertMe schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 08:22:
[...]

Met laatste controller bedoel je 5.9? Want hierin hebben ze dingen aangepast m.b.t. de cloud access en de app moest daarvoor worden aangepast. Ik neem aan dat die aangepaste app intussen ook al is uitgebracht (en dan niet meer in beta/test flight is), dus mogelijk dat je maar even de app hoeft te updaten in de store van je telefoon?
App is sindsdien al 2 keer geupdate (Android). Ik zit nu plots te denken dat het wellicht met de Android Pie (9) te maken kan hebben. Ik heb een OnePlus 6 met dus android 9 erop. Vermoed dat ik geduld nodig zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:42

Quad

Doof

@Suicyder Kom je wel bij je controller via https://unifi.ubnt.com?

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
As we speak? Nee
Om een of andere reden staat er sinds gisteravond na een restart van de controller "Waiting for device verification". Nu heb ik gisteravond niet heel erg uitgebreid gekeken omdat het al laat was.

Vanavond even alles controleren op updates en een schop geven (reboot), kijken of het iets uithaald. Vreemde is dat ik al grofweg 2 weken niet met de app erbij kan en hij tot gister in de controller "Connected" aangaf. :/

Ik ga nog even puzzelen, lijkt erop dat er nu iets mis gaat in authenticatie/verificatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
To_Tall schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 08:03:
[...]

Dan is het nog niet zeker of het helemaal zal werken als jij denkt dat het moet gaan werken.

Probleem 1 is dat je onvoldoende deking hebt in je eigen huis
Oplossing is het WIFI netwerk uitbreiden met extra access points.. Dat heb je al gedaan. in de vorm van een 2e fritzbox

Probleem 2 is het gebruik van WIFI in de buurt. De banden slippen dicht. Daar kan je hellaas niet zo veel aan doen. behalve hopen dat er nog voldoende band over is voor je eigen wifi.

Mogenlijk zal de AP's van unifi wel een deel van je probleem oplossen door de AP's op een juiste manier in te stellen iets wat niet zo precies mogelijk zal lukken op de fritzbox. Je zal dus wat metingen moeten uitvoeren hoeveel ruis er in de lucht hangt en daarop je AP's op instellen.
De 2e FritzBox heb ik er weer tussenuit gehaald. Met het niet lekker werken, bedoel ik met name dat clients niet snel oversprongen naar van de ene naar de andere FritzBox. Omdat ik in de omgeving vooral 2.4GHz netwerken zie, verwacht ik op 5GHz vooralsnog geen problemen als ik dekking qua 5GHz op orde heb.

Ik vraag me af of een Unifi i.c.m. met een FritzBox beter werkt dan 2 Fritzboxen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slooffmaster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-06 14:41
Gohan-san schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 13:58:
ik wil eigenlijk een hotspot gaan draaien, ik heb op 1 locatie Unifi AP's en switches draaien, maar op een andere locatie alleen maar Unifi AP's met een ander type switches (op deze locatie test ik momenteel)
En nu vroeg ik mij af na het lezen van deze pagina https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/115000166827 dat je verplicht bent om met Unifi switches te werken? of als ik port isolation op mijn bestaande switches aanzet ben ik er ook?
Om de hotspot functie te gebruiken voor wireless devices heb je niet meer nodig dan UniFi access points en een controller die 24*7 draait, liefst met een FQDN en een public SSL certicate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slooffmaster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-06 14:41
Cranberry schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 08:48:
[...]
...
Ik vraag me af of een Unifi i.c.m. met een FritzBox beter werkt dan 2 Fritzboxen.
Nee, althans om het roamen te verbeteren. Daarvoor kun je het beste gewoon twee (of meer) UniFi APs gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderneut
  • Laatst online: 16:49
[...]
De 2e FritzBox heb ik er weer tussenuit gehaald. Met het niet lekker werken, bedoel ik met name dat clients niet snel oversprongen naar van de ene naar de andere FritzBox. Omdat ik in de omgeving vooral 2.4GHz netwerken zie, verwacht ik op 5GHz vooralsnog geen problemen als ik dekking qua 5GHz op orde heb.
Andere 2.4 GHz netwerken zijn geen probleem voor je dekking als ze op dezelfde kanalen zitten als jouw access points. Netwerken op andere kanalen zullen wel voor een slechter bereik zorgen. Maar verwacht van 5 GHz geen wonderen. Met roamen moeten er aardig wat overlap zitten tussen je APs, dus ik denk dat je wel 3 APs nodig hebt. En wat intelligentie in het wifi-netwerk om client naar een beter AP proberen te schoppen. Dat kan met Unifi APs.
Nee, het werkt allebei, vooral met roamen, matig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zolang jij gewoon 2 of meer UAP's koopt en bedraad aansluit op de "hoofd Fritz!" dan komt dat vast wel goed :)

Ik heb nog steeds een :F gevoel bij dat hele "Koppel de eene Fritz! draadloos aan de andere Fritz!" via die Bridge functie die wordt aangeboden op die krengen...
Mensen verwachten namelijk serieus dat het werkt en dat doet het gewoon NIET en als je dan zegt "Koop een paar leuke accesspoint en trek wat kabels door het huis" dan word je heel raar aangekeken, want het moet en zal werken met die Fritz! krengen! :|

/rant mode off

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
@nero355 ik heb de tweede FB wel bedraad aangesloten op m'n FB router.

Maar ik denk ik dat maar gewoon 2 UAPs aanschaf. Dan heb ik het gewoon goed geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:10
Hoe zeer ik ook UNIFI AP's zou aan bevelen, hoeft dit nog niet het probleem op te lossen.
Als @Cranberry zijn fritzbox zend sterkte terug schaal, dan heeft hij best kans dat dit een effectieve oplossing is voor roamen tussen de twee wifi signalen.

Als hij 2x een UNIFI AP ophangt en hij zend standaard uit op high. dan zal het roamen ook niet lekker werken. De client ziet immers dat er nog voldoende signaal is van de AP beneden, als hij boven is.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
To_Tall schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 15:13:
Hoe zeer ik ook UNIFI AP's zou aan bevelen, hoeft dit nog niet het probleem op te lossen.
Als @Cranberry zijn fritzbox zend sterkte terug schaal, dan heeft hij best kans dat dit een effectieve oplossing is voor roamen tussen de twee wifi signalen.

Als hij 2x een UNIFI AP ophangt en hij zend standaard uit op high. dan zal het roamen ook niet lekker werken. De client ziet immers dat er nog voldoende signaal is van de AP beneden, als hij boven is.
Voordeel van Ubiquiti is dan weer wel dat lage link rates zijn uitgeschakeld en de UAPs dus actief die lage link rates weigeren, wat roamen dus ook zal bevorderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:22
ik heb nu in 5.9.29.1 dat de verkeersstatistieken verdwijnen Gisteren de boel gereset en alle categorieën gewist, alles werd weer opnieuw opgebouwd en in de loopt van deze dag moet ik alle categorieën weer aanmaken

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
Even terugkomende op mijn cloud access issues. Ik heb de machine met de controller helemaal gereboot, hielp nog niet.

Maar na het disablen en weer opnieuw toevoegen (en een stapel geduld) is hij weer verbonden met cloud access en toegankelijk, nog geen idee waarom dit mis was echter. Maargoed blij dat het weer werkt.

edit:
Kon ik er gisteravond nog prima bij komen via 4G (ter test), vandaag weer niet. Ik ga de klapperende internetverbinding op locatie tot de oorzaak benoemen. Dat is en blijft een probleem daar (connectbox = }) )

[ Voor 25% gewijzigd door Suicyder op 10-10-2018 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelvank
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-03 22:49
Sinds een paar weken ben ik ook met Unifi-spul begonnen. Een USG Pro en een nanoHD. Als switch functioneert mijn netgear nog prima, ook met VLAN's. Ik ben nog een beetje aan het stoeien met L2TP en misschien heeft iemand tips?

De NAS van mijn broer zet een cliënt-verbinding op zodat we backups naar elkaar kunnen maken. Dat deed ik eerst met OpenVPN en dat werkte prima. Nu werkt het met L2TP ook wel, maar ik kan geen manier vinden om een vast ip-adres toe te wijzen. Hij krijgt meestal het .1 adres, maar als er toevallig bij een reconnect net iemand anders verbonden is, wordt het .2 of .3 en dat is behoorlijk onhandig.

Ik las ergens dat je in je Radius-server een optie per gebruiker kan aanzetten die de vpnserver dan zou moeten overnemen, maar in de standaard Radius-server, kan ik zo'n optie niet vinden. De enige optie is een VLAN toewijzen, maar dat lijkt me ook niet lekker werken i.c.m. de vaste range ip-adressen binnen je L2TP-netwerk. Of wel? Of anders iets met een vaste hostname?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el-jorge

el-jorge

el-jorge schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 19:21:
[...]

lier schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 20:32:
Settings, Maintenance (Instellingen, Onderhoud of zoiets)
Thanks. Vanavond even kijken.

Ik heb voor beide AP's de channels ook handmatig ingesteld (voor 2ghz en 5ghz).

Met de huidige instellingen lijkt er wel beter geswichted te worden. Viel mij wel op dat mijn iphone vaak op een N kanaal zit ipv een AC. En dat zie ik dan in de speedtest ook terug (ik weet niet of ik onzin praat, maar dat viel mij op)?? Kan ik daar wat aan doen?

Met de huidige setting heb ik ook wel een klein probleempje op de zolder. Er ligt nogal een gare ondervloer daar, die veel signaal blokt. Met de huidige setting heb ik weinig bereik daar. Misschien de 2g instelling van het AP boven toch maar op medium zetten ipv low?

Spielerei...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20:52

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

@el-jorge Had hetzelfde issue met oa de chromecast, deze versprong elke minuut van 2.4 naar 5GHz. Heb nu een apart ssid aangemaakt. Gaat beter nu.

Zie nog wel regelmatig veel errors bij de AP stats, wifi staat nu op auto/auto. Is het verlagen van de transmit power de oplossing?

Zojuist de software controller geupdate naar de laatste versie, deze kwam beschikbaar via de debian repo.

[ Voor 16% gewijzigd door Harmen op 10-10-2018 15:14 ]

Whatever.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvermeul
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 28-04 20:09
Eiríkr schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 08:43:
Er moet me toch iets van mijn hart. Hoe gek ik ook op de UniFi producten ben, ik denk er over de USG (3) te verkopen en weer terug te gaan naar pfSense.

IPv6 over PPPoE i.c.m. XS4ALL is namelijk net zoals met 5.8.X ook met controller 5.9.X niet te gebruiken. Via SSH krijg ik IPv6 netjes geactiveerd maar de json die daar uit voortkomt gaat vanwege het benodigde VLAN een niveau te diep waardoor de controller "crashed". Althans dat is het vermoeden.

Specifiek de json vertaling van:

code:
1
2
set interfaces ethernet eth0 vif 6 pppoe 2 dhcpv6-pd pd 0 interface eth1 prefix-id :1
set interfaces ethernet eth0 vif 6 pppoe 2 dhcpv6-pd pd 0 interface eth1 service slaac

Resulteert in:

code:
1
configuration commit error. Error message: { "DELETE" : { "failure" : "0" , "success" : "1"} , "SESSION_ID" : "922f3bce761d9991e16f6abf5e" , "SET" : { "error" : { "interfaces ethernet eth0 vif 6 pppoe 2 dhcpv6-pd pd 0 interface eth1 prefix-id ..." : "invalid prefix ID\n\nValue validation failed\n" , "interfaces ethernet eth0 vif 6 pppoe 2 dhcpv6-pd pd 0 interface eth1 service ..." : "service must be slaac, dhcpv6-stateless or dhcpv6-stateful\n\nValue validation failed\n"} , "failure" : "1" , "success" : "1"}}

IPv6 bevind zich in een alpha status dus ik krijg er (logisch) geen support op. Heb het wel geprobeerd.

Binnen de community komt er geen oplossing. Het probleem wordt niet erkend (geen officiële reactie). En een van de redenen dat ik klant ben bij XS4ALL is vanwege die mooie dual stack verbinding. Nu staat IPv6 simpelweg uit.

Er zit vrees ik niks anders op...

Wellicht een downgrade naar 5.6 besef ik me. Dat is het laatste dat ik kan proberen. Alleen nog even uitzoeken hoe.
Ik heb een USG3P (geen pro zoals jij gebruikt) met VDSL2. De volgende config.gateway.json werkt voor mij met controller 5.8.30 en 5.9.29.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
{
    "interfaces": {
        "ethernet": {
            "eth0": {
                "pppoe": {
                    "0": {
                        "dhcpv6-pd": {
                            "prefix-only": "''"
                        },
                        "ipv6": {
                            "dup-addr-detect-transmits": 1
                        }
                    }
                }
            }
        }
    },
    "system": {
        "task-scheduler":{
            "task":{
                "postprovision":{
                    "executable":{
                        "path":"/config/scripts/post-config.d/dhcp6.sh"
                    },
                    "interval":"1m"
                }
            }
        }
    }
}

Naast de config.gateway.json moet je ook het volgende script op je USG plaatsen (aanpassingen voor USG Pro zullen nodig zijn) in /config/scripts/post-config.d/dhcp6.sh:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
#!/bin/vbash

readonly logFile="/var/log/postprovision.log"

source /opt/vyatta/etc/functions/script-template

configure > ${logFile}

#cronjob löschen, der dieses Script aufgerufen hat
delete system task-scheduler task postprovision >> ${logFile}

# DHCP-PDF auf eth0 Interface entfernen (liegt auf pppoe0)
delete interfaces ethernet eth0 dhcpv6-pd >> ${logFile}
commit
exit

release dhcpv6-pd interface pppoe0
delete dhcpv6-pd duid 
renew dhcpv6-pd interface pppoe0

Hiermee werkt (voor mij) IPv6 op VDSL2 met XS4All.

Bas Vermeulen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-06 19:26
bvermeul schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 15:50:
[...]

Ik heb een USG3P (geen pro zoals jij gebruikt) met VDSL2. De volgende config.gateway.json werkt voor mij met controller 5.8.30 en 5.9.29.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
{
    "interfaces": {
        "ethernet": {
            "eth0": {
                "pppoe": {
                    "0": {
                        "dhcpv6-pd": {
                            "prefix-only": "''"
                        },
                        "ipv6": {
                            "dup-addr-detect-transmits": 1
                        }
                    }
                }
            }
        }
    },
    "system": {
        "task-scheduler":{
            "task":{
                "postprovision":{
                    "executable":{
                        "path":"/config/scripts/post-config.d/dhcp6.sh"
                    },
                    "interval":"1m"
                }
            }
        }
    }
}

Naast de config.gateway.json moet je ook het volgende script op je USG plaatsen (aanpassingen voor USG Pro zullen nodig zijn) in /config/scripts/post-config.d/dhcp6.sh:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
#!/bin/vbash

readonly logFile="/var/log/postprovision.log"

source /opt/vyatta/etc/functions/script-template

configure > ${logFile}

#cronjob löschen, der dieses Script aufgerufen hat
delete system task-scheduler task postprovision >> ${logFile}

# DHCP-PDF auf eth0 Interface entfernen (liegt auf pppoe0)
delete interfaces ethernet eth0 dhcpv6-pd >> ${logFile}
commit
exit

release dhcpv6-pd interface pppoe0
delete dhcpv6-pd duid 
renew dhcpv6-pd interface pppoe0

Hiermee werkt (voor mij) IPv6 op VDSL2 met XS4All.

Bas Vermeulen
Mijn dank is groot! Wellicht kan het nog van meewaarde zijn dit te delen in de community van Ubiquiti?

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 18:33
Vandaag mijn Unifi netwerk in gebruik genomen! 60W 8p switch, usg, 1 AP Pro beneden en een Lite boven. Controller draait in docker op de Synology NAS.
Alles werkt perfect, nog wel eea afwerken en tweaken, alleen Toon van Eneco doet lastig.. wil niet verbinden, blijft aangeven verbinding opbouwen.
Heb met 2,4Ghz en 5Ghz hetzelfde SSID. Ook los gehaald van elkaar, geen verandering. Vast kanaal gepakt i.p.v. auto, werkt ook niet.. Staat ingesteld op HT20 en WPA2 psk. Verder geen apparaten met verbindingsproblemen..
Ik zie hem wel in de Unifi controller op mijn iPhone, echter niet als WLan apparaat, maar als LAN zonder IP adres.
Toon uiteraard gereset en fabrieksinstellingen, maar geen verandering.. op mijn Netgear router heeft hij het altijd Goed gedaan..
Iemand enig idee waar ik het moet zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
ExiZTeNcE schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 21:46:
Vandaag mijn Unifi netwerk in gebruik genomen! 60W 8p switch, usg, 1 AP Pro beneden en een Lite boven. Controller draait in docker op de Synology NAS.
Alles werkt perfect, nog wel eea afwerken en tweaken, alleen Toon van Eneco doet lastig.. wil niet verbinden, blijft aangeven verbinding opbouwen.
Heb met 2,4Ghz en 5Ghz hetzelfde SSID. Ook los gehaald van elkaar, geen verandering. Vast kanaal gepakt i.p.v. auto, werkt ook niet.. Staat ingesteld op HT20 en WPA2 psk. Verder geen apparaten met verbindingsproblemen..
Ik zie hem wel in de Unifi controller op mijn iPhone, echter niet als WLan apparaat, maar als LAN zonder IP adres.
Toon uiteraard gereset en fabrieksinstellingen, maar geen verandering.. op mijn Netgear router heeft hij het altijd Goed gedaan..
Iemand enig idee waar ik het moet zoeken?
Ik heb hier Toon zonder problemen verbonden. Heb wel een apart Wireless Netwerk aangemaakt voor alle devices (Pioneer versterker, Nest Protects, Toon, etc) zodat ik wat opties kan wijzigen zonder de WiFi voor de laptops en telefoons te beïnvloeden, maar geen heel speciale instellingen. Ik kreeg echter de SolarEdge zonnepanelen omvormer en HomeWizard niet werkend met de Ubiquiti spullen. De SE inmiddels bedraad aangesloten en ik denk dat ik de HomeWizard maar weg moet doen en moet vervangen door iets anders. Hij verbindt wel, maar is niet te bereiken.

Edit: Zo dus (Klik voor grote versie):

UnifiDevicesToon

[ Voor 10% gewijzigd door Taro op 10-10-2018 22:26 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
Taro schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 22:08:
[...]

Ik heb hier Toon zonder problemen verbonden. Heb wel een apart Wireless Netwerk aangemaakt voor alle devices, maar geen heel speciale instellingen. Ik kreeg echter de SolarEdge zonnepanelen omvormer en HomeWizard niet werkend met de Ubiquiti spullen. De SE inmiddels bedraad aangesloten en ik denk dat ik de HomeWizard maar weg moet doen en moet vervangen door iets anders. Hij verbindt wel, maar is niet te bereiken.

Edit: Zo dus (Klik voor grote versie):

[Afbeelding: UnifiDevicesToon]
Wel een goed idee extra netwerk voor dit soort spul..
Heb hem net aan de praat gekregen, kennelijk vind Toon het niet fijn als er 2 SSID’s met dezelfde zijn die elkaar ook nog eens overlappen in kanaal (9 en 11).. morgen dat deel maar eens finetunen..
Maar wat een mooi spul verder van Ubiquiti!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja een iot vlan is wel fijn en handig. Moet daar binnenkort ook maar eens een pcap op mee laten lopen. Kan vast met een span poort maar iemand nog een ander/beter plan?

Mijn server heeft maar 1 nic en hangt direct aan het ubiquiti spul dus daar zou best wat moeten kunnen.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-06 15:29
Vraagje, ik wil mijn gebrickte Netgear R6200 gaan vervangen door wat professioneler spul.
Ik heb een Ziggo 200/20 verbinding. Op zich ben ik geen hardcore dataverbruiker of hardcoregamer. Wel merkte ik dat de netgear steeds vaker haperde, harde reset en het was weer even goed.

Hoofdzakelijk gebruik is:
  • Streaming full hd (+4k in toekomst ?)
  • Downloads
  • Online gaming (world of tanks/battlefield)
  • Meestal ook wel gelijktijdig
  • Wellicht in de toekomst VPN
Nou zit ik te twijfelen tussen:
  • 1x Ubiquiti AmpliFi HD Router a +/- €150 euro
  • 1x Ubiquiti USG UniFi Firewall + 1x Ubiquiti UniFi AP-AC = +/- €200-€250
  • 1x Ubiquiti EdgeRouter Lite + 1x Ubiquiti UniFi AP-AC = +/- €175-€225
Huidige netwerkapparatuur
  • Iphone's (6 + 6S + SE)
  • Ipad's (Air 2 + Ipad Pro)
  • Desktop (via Ethernet over Power)
  • Laptopje (WIFI)
  • Nvidia Shield (LAN)
  • HP Printer (WIFI)
  • IP Camera (Ethernet over Power)
  • Synology NAS (LAN)
  • En in de garage (Ethernet over Power Wifi module), raspberry, omvormer solar, controller zonneboiler ) verder nog een rasp in de meterkast en een robotstofzuiger via wifi.
De Desktop zou ik eventueel ook wel willen voorzien van een snelle wifi kaart indien de wifi sneller is dan de ethernet over power.

PS heb wel enige netwerkkennis in huis, maar verkies een gui toch boven cli. Verder is Ubiquiti nieuw voor mij. Ergens ben ik tegenkomen dat het in 1 LAN plaatsen van meerder LAN poorten(=koppelen) een behoorlijke negatieve impact zou hebben op de snelheid, ik kan het alleen niet terug vinden of het nou de USG is of de Edgerouter of wellicht beide? Ik heb op mijn huidige router, 1x WAN en 2x LAN in gebruik. 1 ervan gaat naar een 8P Switch, de ander in de ethernet over power

Iemand die mij kan helpen in de keuze?

[ Voor 8% gewijzigd door Appie Heijn op 10-10-2018 23:50 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Appie Heijn schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 23:43:
Vraagje, ik wil mijn gebrickte Netgear R6200 gaan vervangen door wat professioneler spul.
Ik heb een Ziggo 200/20 verbinding. Op zich ben ik geen hardcore dataverbruiker of hardcoregamer. Wel merkte ik dat de netgear steeds vaker haperde, harde reset en het was weer even goed.

Hoofdzakelijk gebruik is:
  • Streaming full hd (+4k in toekomst ?)
  • Downloads
  • Online gaming (world of tanks/battlefield)
  • Meestal ook wel gelijktijdig
  • Wellicht in de toekomst VPN
Nou zit ik te twijfelen tussen:
  • 1x Ubiquiti AmpliFi HD Router a +/- €150 euro
  • 1x Ubiquiti USG UniFi Firewall + 1x Ubiquiti UniFi AP-AC = +/- €200-€250
  • 1x Ubiquiti EdgeRouter Lite + 1x Ubiquiti UniFi AP-AC = +/- €175-€225
Huidige netwerkapparatuur
  • Iphone's (6 + 6S + SE)
  • Ipad's (Air 2 + Ipad Pro)
  • Desktop (via Ethernet over Power)
  • Laptopje (WIFI)
  • Nvidia Shield (LAN)
  • HP Printer (WIFI)
  • IP Camera (Ethernet over Power)
  • Synology NAS (LAN)
  • En in de garage (Ethernet over Power Wifi module), raspberry, omvormer solar, controller zonneboiler ) verder nog een rasp in de meterkast en een robotstofzuiger via wifi.
De Desktop zou ik eventueel ook wel willen voorzien van een snelle wifi kaart indien de wifi sneller is dan de ethernet over power.

PS heb wel enige netwerkkennis in huis, maar verkies een gui toch boven cli. Verder is Ubiquiti nieuw voor mij. Ergens ben ik tegenkomen dat het in 1 LAN plaatsen van meerder LAN poorten(=koppelen) een behoorlijke negatieve impact zou hebben op de snelheid, ik kan het alleen niet terug vinden of het nou de USG is of de Edgerouter of wellicht beide? Ik heb op mijn huidige router, 1x WAN en 2x LAN in gebruik. 1 ervan gaat naar een 8P Switch, de ander in de ethernet over power

Iemand die mij kan helpen in de keuze?
De AmpliFi lijn is v.z.i.w. een mesh oplossing. Een van de nadelen is een verhoogde latency. Dat in combinatie met online gaming lijkt me dus verre van ideaal.

M.b.t. 1 LAN op meerdere poorten. De EdgeRouter Lite en USG (3p) zijn qua hardware identiek (alleen een ander doosje en iets andere software). Beide hebben vervolgens geen ingebouwde hardware switch. Dat betekend dus zoals je al zegt dat je deze twee poorten via software moet bridgen, en dat kost dus inderdaad performance. Als je dus niet in staat bent om die powerline adapter op de 8P switch die je nu al hebt aan te sluiten valt een extra switch aan te bevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
RobertMe schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 07:47:
[...]

De AmpliFi lijn is v.z.i.w. een mesh oplossing. Een van de nadelen is een verhoogde latency. Dat in combinatie met online gaming lijkt me dus verre van ideaal.

M.b.t. 1 LAN op meerdere poorten. De EdgeRouter Lite en USG (3p) zijn qua hardware identiek (alleen een ander doosje en iets andere software). Beide hebben vervolgens geen ingebouwde hardware switch. Dat betekend dus zoals je al zegt dat je deze twee poorten via software moet bridgen, en dat kost dus inderdaad performance. Als je dus niet in staat bent om die powerline adapter op de 8P switch die je nu al hebt aan te sluiten valt een extra switch aan te bevelen.
Soms kan het zo simpel zijn... ik was al aan het kijken naar duurdere edgerouters met switch. Maar kan idd prima het EOP kastje kwijt op de 8P
Dan ga ik denk ik voor de Lite icm een nader te bepalen accesspoint. Indien ik 1 AP van Ubi gebruik dan heb ik toch niet meteen met MESH te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:33

Ethirty

Who...me?

ExiZTeNcE schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 22:27:
[...]

Heb hem net aan de praat gekregen, kennelijk vind Toon het niet fijn als er 2 SSID’s met dezelfde zijn die elkaar ook nog eens overlappen in kanaal (9 en 11).. morgen dat deel maar eens finetunen..
Kanaal 9 en 11 liggen ook veel te dicht bij elkaar. Probeer bij 1, 6 of 11 te blijven.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:39
ExiZTeNcE schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 22:27:
[...]

Ik zou kanaal 9 aanpassen naar 1 of 6 aangezien 1 - 6 - 11 de enige kanalen zijn die elkaar niet overlappen en je dus zonder issues kunt gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://www.metageek.com/inc/images/landingpages/1611/Channels.png

Als je er meer over wilt weten is dit wel een mooi stukje:
https://www.metageek.com/.../why-channels-1-6-11.html

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvermeul
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 28-04 20:09
Eiríkr schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 17:31:
[...]

Mijn dank is groot! Wellicht kan het nog van meewaarde zijn dit te delen in de community van Ubiquiti?
Daar is dat al gedeeld (in het IPv6 topic in het beta forum). IPv6 is nog steeds in beta, jammer genoeg.

Bas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ethirty schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 19:20:
Wat ik een beetje mis bij de nieuwe controller is plek voor 2 disks. Leuk dat je die ene disk heel makkelijk vervangt, maar als die stuk is ben je dus ook je bewakingsbeelden kwijt. Hopelijk gaan ze de Protect software straks ook weer los uitbrengen, de stap naar een XG server is gelijk weer zo groot.
Lees net met verbazing dat ze eigenlijk hun hardware willen doorduwen als je Protect wil gaan gebruiken. Ik heb gewoon een Synolgoy NAS met voldoende capaciteit en zit niet te wachten op een los device :{

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-06 12:55
Cartman! schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 10:13:
[...]

Lees net met verbazing dat ze eigenlijk hun hardware willen doorduwen als je Protect wil gaan gebruiken. Ik heb gewoon een Synolgoy NAS met voldoende capaciteit en zit niet te wachten op een los device :{
De Losse packages komen eraan voor Protect. En dan zullen er ook wel weer Docker Containers komen dus op je NAS kan. Maar de vraag is dan alleen of je dat wilt natuurlijk.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Kavaa schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 10:31:
[...]

De Losse packages komen eraan voor Protect. En dan zullen er ook wel weer Docker Containers komen dus op je NAS kan. Maar de vraag is dan alleen of je dat wilt natuurlijk.
Ubiquiti lijkt erg terughoudend nog als ik t forum lees. Waarom zou ik Protect niet willen draaien op een NAS ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kavaa
Cartman! schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 10:32:
[...]

Ubiquiti lijkt erg terughoudend nog als ik t forum lees. Waarom zou ik Protect niet willen draaien op een NAS ?
Nou nee dat is niet zo.
De losse packages zijn gewoon nog niet klaar.
De Cloud Key Gen2 komt pre-loaded met Protect dus ze hebben een Image dat uitgerold wordt op die dingen.

Betreft de Release Packages zal er nog het een en ander aangepast moeten worden voor diverse distro's en hardware platformen etc.

Dus de packages zullen echt wel komen dat geld ook voor UNMS welke nog in de Beta zit. Daar zijn nog geen losse packages van, enkel Docker wat het voor development makkelijker maakt.

Naja of je het op je NAS wilt draaien of niet, dat licht aan de capaciteit van je NAS natuurlijk.

Persoonlijk zou ik mijn NAS niet met die taken willen belasten maar dat is natuurlijk afhankelijk van je eigen keuzes ;)

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Kavaa schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 10:35:
[...]Persoonlijk zou ik mijn NAS niet met die taken willen belasten maar dat is natuurlijk afhankelijk van je eigen keuzes ;)
Waarom zou je dat niet willen dan? Die NAS doet de hele dag vrijwel niks hier ('s nachts wat backups naar Amazon, Home Assistant... that's it)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kavaa
Cartman! schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 13:02:
[...]

Waarom zou je dat niet willen dan? Die NAS doet de hele dag vrijwel niks hier ('s nachts wat backups naar Amazon, Home Assistant... that's it)
Omdat ik dat liever op een server heb draaien die wat krachtiger is voor het verwerken van de beelden.
Met name het terug kijken van beelden daar heb je bij de "Budget" NAS servers wat issues.
Maar nogmaals het is net wat je wil en welke NAS je hebt.
Dus no offence :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Zeker niet; gewoon nieuwsgierig naar je motivatie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kavaa
Cartman! schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 13:11:
[...]

Zeker niet; gewoon nieuwsgierig naar je motivatie :)
Gewoon alles op los ijzer :D Voor ieder dingetje een Server. Wordt je huis ook lekker warm gestookt...

O nee, daar hebben we VM's voor tegenwoordig >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Kavaa schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 14:21:
[...]
O nee, daar hebben we VM'scontainers voor tegenwoordig >:)
FTFY ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
HKLM_ schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 08:41:
[...]

Ik zou kanaal 9 aanpassen naar 1 of 6 aangezien 1 - 6 - 11 de enige kanalen zijn die elkaar niet overlappen en je dus zonder issues kunt gebruiken.

[Afbeelding]

Ik weet het, stond op auto zo ingesteld, minsten storing. Maar thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:39
ExiZTeNcE schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 16:13:
[...]

Ik weet het, stond op auto zo ingesteld, minsten storing. Maar thanks!
Maar je laat hem niet op auto staan toch?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
HKLM_ schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 16:14:
[...]

Maar je laat hem niet op auto staan toch?
Nee, inmiddels braaf 6 en 11 ;-)
Alleen Toon weigert weer dienst..

Extra Wlan toegevoegd zoals hierboven aangegeven, kreng verbind meteen niks aan de hand..

[ Voor 16% gewijzigd door ExiZTeNcE op 11-10-2018 17:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

[...]

Kavaa schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 10:31:
[...]

Deze video van Wispapalooza speekt vanaf 10:45 over deze situatie.
[YouTube: What's NEW with Ubiquiti @ Wispapalooza 2018]
Voorlopig blijven UniFi video en Protect naast elkaar draaien en er is vooralsnog geen vrij installeerbare Protect software gepland. Dus of een CK plus, of een server XG. Wil je meer camera's dan de hardware aankan, dan heb je gewoon pech. 8)7

Ubiquiti heeft dit nou al een paar keer geflikt: beginnen met software die zodanig in elkaar is gezet dat het op een gegeven moment niet meer te fixen is, om vervolgens opnieuw te beginnen met een ander product dat gewoon minder biedt en misschien over 2-3 jaar af is. Wordt eens tijd dat ze daar een lange termijn visie gaan aannemen ipv een hoop resources te steken in 1 lamp en schakelaar en wat beta software. :')

Verder wel een paar leuke nieuwe Edge en UniFi producten, maar niet heel veel speciaals.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-06 15:59

zeroday

There is no alternative!

[...]

zover ik begrepen heb komt er een docker container, en zover ik heb terug kunnen lezen zijn ze niet 1-2-3 van plan om bijv. een losse debian package te maken. het is docker of nix.

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • +1 Henk 'm!
zeroday schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 21:20:
[...]

zover ik begrepen heb komt er een docker container, en zover ik heb terug kunnen lezen zijn ze niet 1-2-3 van plan om bijv. een losse debian package te maken. het is docker of nix.
Toch vind ik dat van de ene kant niet zo gek. Kom je met een Debian package zit je met een berg dependencies waar je geen invloed op hebt. Kijk bv naar de UniFi Controller die (nog) niet werkt met de nieuwste MongoDB versie, die o.a. in Ubuntu 18.04 zit. Met Docker hebbem ze totale controle over alle dependencies en kunnen ze een correcte werking garanderen. Daarnaast is Docker ook al redelijk ingeburgerd.

Maar nadeel blijft natuurlijk dat je wel Docker ervoor moet hebben en als je een dedicated server/VM wilt opzetten voor UniFi Protect is het natuurlijk weer raar om dat extra Docker laagje te vereisen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
[...]

Docker is precies wat ik wil dus mijn use case zou daarmee mogelijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

RobertMe schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 21:30:
[...]

Toch vind ik dat van de ene kant niet zo gek. Kom je met een Debian package zit je met een berg dependencies waar je geen invloed op hebt. Kijk bv naar de UniFi Controller die (nog) niet werkt met de nieuwste MongoDB versie, die o.a. in Ubuntu 18.04 zit. Met Docker hebbem ze totale controle over alle dependencies en kunnen ze een correcte werking garanderen. Daarnaast is Docker ook al redelijk ingeburgerd.

Maar nadeel blijft natuurlijk dat je wel Docker ervoor moet hebben en als je een dedicated server/VM wilt opzetten voor UniFi Protect is het natuurlijk weer raar om dat extra Docker laagje te vereisen.
Dat eerste is ook het argument wat gebruikt wordt, ze krijgen daardoor veel minder support vragen binnen omdat er gewoon een werkend containertje wordt afgeleverd

in het beta forum geven ze ook aan dat zowel protect als de 'normale' versie van de video software ondersteund blijft worden en dat er ook twee teams aan werken

Voormezelf heb ik besloten om de nieuwe plus controller te gaan aanschaffen zodat ik en een VM met de controller kwijt ben en de VM met video software en dat ik dan lekker op een gewoon ondersteunende platform kan 'blijven' werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:04
Hmmm ik heb het probleem met mijn EdgeRouter Lite dat hij het niet overleeft als hij spanningsloos wordt gemaakt. Ook niet als ik hem vooraf netjes afsluit.

Als hij spanningsloos is geweest vind hij opeens de USB stick niet meer :? Ik krijg dan het volgende bericht:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
U-Boot 1.1.1 (UBNT Build ID: 4493936-g009d77b) (Build time: Sep 20 2012 - 15:48:51)

BIST check passed.
UBNT_E100 r1:2, r2:14, serial #: DC9FDB801B5D
Core clock: 500 MHz, DDR clock: 266 MHz (532 Mhz data rate)
DRAM:  512 MB
Clearing DRAM....... done
Flash:  4 MB
Net:   octeth0, octeth1, octeth2

USB:   (port 0) scanning bus for devices...
      USB device not responding, giving up (status=0)
1 USB Devices found
       scanning bus for storage devices...
No device found. Not initialized?                                             0
** Can't read from device 0 **

** Unable to use usb 0:1 for fatload **
argv[2]: coremask=0x3
argv[3]: root=/dev/sda2
argv[4]: rootdelay=15
argv[5]: rw
argv[6]: rootsqimg=squashfs.img
argv[7]: rootsqwdir=w
argv[8]: mtdparts=phys_mapped_flash:512k(boot0),512k(boot1),64k@3072k(eeprom)
## No elf image at address 0x09f00000

Ik heb al gebprobeerd de adapter te vervangen, maar dit mocht niet baten. De USB is nog goed (vandaag geplaatst) dus daar kan het ook niet aan liggen. Ik kan wel de EdgeRouter opnieuw installeren via de EMRK methode en dan ziet hij de USB stick weer als normaal... Maar zodra de spanning eraf is dan begint het relaas weer opnieuw.

In de originele log kun je op lijn 509 zien dat ik een reboot doe om de oude config er terug in te laden. Dit overleeft hij wel gewoon en kan dan gewoon weer opstarten. https://pastebin.com/1K0bs3vK

Ik ben even helemaal de weg kwijt waar dit nu aan kan liggen. Is iemand een keer tegen dezelfde problemen aangelopen en heeft hier misschien een oplossing voor kunnen vinden?

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LanTao
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
De installatiemethode van UNMS is momenteel ongeveer curl http://ubnt[.]com/somescript | sudo sh waarbij een hele set commando's wordt uitgevoerd die een volledige Docker install voor je doen. Het zou me niets verbazen als Protect die kant ook op zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

LanTao schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 00:36:
[...]

De installatiemethode van UNMS is momenteel ongeveer curl http://ubnt[.]com/somescript | sudo sh waarbij een hele set commando's wordt uitgevoerd die een volledige Docker install voor je doen. Het zou me niets verbazen als Protect die kant ook op zal gaan.
Ik heb het UNMS projectje al weer een tijdje geleden verlaten omdat mijn Edgeroutertje vervangen is voor een Unifi, maar als dat inderdaad op die manier al gedaan wordt dan denk ik dat bovenstaande zeer aannemelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderneut
chickpoint schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 23:32:
Hmmm ik heb het probleem met mijn EdgeRouter Lite dat hij het niet overleeft als hij spanningsloos wordt gemaakt. Ook niet als ik hem vooraf netjes afsluit.

Als hij spanningsloos is geweest vind hij opeens de USB stick niet meer :? Ik krijg dan het volgende bericht:

code:
1
2
3
4
5
U-Boot 1.1.1 (UBNT Build ID: 4493936-g009d77b) (Build time: Sep 20 2012 - 15:48:51)
...
USB:   (port 0) scanning bus for devices...
      USB device not responding, giving up (status=0)
...
Als je de foutmelding in google stopt vind je deze url:
https://community.ubnt.co...compatibility/td-p/850744. Daar staat een workaround in beschreven die denk ik ook op jouw situatie van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
jvanderneut schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 08:23:
[...]

https://community.ubnt.co...compatibility/td-p/850744. Daar staat een workaround in beschreven die denk ik ook op jouw situatie van toepassing is.
Thanks voor je input, ik was deze post inderdaad ook al tegen gekomen. Maar helaas haalde het niet veel uit bij mijn EdgeRouter als ik een usb reset deed. Ik kan vanavond wel nog even proberen om dit mee te nemen bij het opstarten.

Waar ik net aan dacht was dat het vanaf 1.10.7 natuurlijk ook mogelijk is om de bootloader te updaten, dat ga ik vanavond ook nog even proberen aangezien er een nieuwe klaar staat!

code:
1
2
3
4
5
6
7
The system currently has the following boot image installed:
Current boot version: UNKNOWN
Current boot md5sum : e1f9c4841de42a92f005e629cc5d28de

New uboot version is available: boot_e102_001_6e3d0.tar.gz
New boot md5sum : 0715c8f25831c871776736d1dde4e615
Run "add system boot-image" to upgrade boot image.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderneut
chickpoint schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 08:39:
[...]

Waar ik net aan dacht was dat het vanaf 1.10.7 natuurlijk ook mogelijk is om de bootloader te updaten, dat ga ik vanavond ook nog even proberen aangezien er een nieuwe klaar staat!

[..]
Dat is zeker een goed idee. Als dat ook niet werkt zou ik een andere usb-stick proberen. Ik heb met een oude
HP microserver wel eens gehad dat ie niet wou booten van een USB 3.0 stick, maar wel van gewone 2.0
versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
jvanderneut schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 08:54:
[...]

Dat is zeker een goed idee. Als dat ook niet werkt zou ik een andere usb-stick proberen. Ik heb met een oude
HP microserver wel eens gehad dat ie niet wou booten van een USB 3.0 stick, maar wel van gewone 2.0
versie.
Dan moet ik nieuwe USB-sticks gaan halen, dit is al de 2e die hij opgegeten heeft :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het kan hard gaan als je veel writes hebt op de stick.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

LanTao schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 00:36:
[...]

Dat is helemaal geen slecht idee, omdat de software vervolgens ook zichzelf kan updaten zonder nog op de commandline iets te hoeven doen. Als ze dan ook nog Letsencrypt standaard inbouwen is het helemaal prima.

Nu alleen nog de features. :P

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
Jeroen_ae92 schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 12:21:
Het kan hard gaan als je veel writes hebt op de stick.
Als het goed is krijgt de stick niet zo veel writes voor de kiezen, Heb expres al DPI uitgezet. Als je weet welke andere opties ook nog veel writes veroorzaken hoor ik het graag, dan ga ik er eens naar kijken wat daar in te snijden valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
chickpoint schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 16:48:
[...]

Als het goed is krijgt de stick niet zo veel writes voor de kiezen, Heb expres al DPI uitgezet. Als je weet welke andere opties ook nog veel writes veroorzaken hoor ik het graag, dan ga ik er eens naar kijken wat daar in te snijden valt.
O.a. de hostfile-update functie maar ook de size van je dns cache. Maar er zijn natuurlijk ook die Add-block packages die je erop kunt zetten. En als laatste logging. Bij elke firewall rule heb je de mogelijkheid om te loggen maar ook op de ruleset zelf. En dan heb je het ook nog op de NAT rules.
Logging is handig maar hoeft niet bij elke rule aan te staan.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
jvanderneut schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 08:23:
[...]

Hmmm... heb het geprobeerd, maar zowel de nieuwe bootloader evenals dit lijkt niet te werken. Als ik de sleep ervoor zijn en een "saveenv" wil doen krijg ik een error terug.

code:
1
2
3
4
Octeon ubnt_e100# setenv bootcmd 'sleep 10;usb reset;fatload usb 0 $loadaddr vmlinux.64;bootoctlinux $loadaddr coremask=0x3 root=/dev/sda2 rootdelay=15 rw rootsqimg=squashfs.img rootsqwdir=w mtdparts=phys_mapped_flash:512k(boot0),512k(boot1),64k@3072k(eeprom)'
Octeon ubnt_e100# saveenv
Saving Environment to Flash...
Error: start and/or end address not on sector boundary

Even nagekeken wat het was en het zou het flashgeheugen moeten zijn... maar als ik een flinfo doe dan krijg ik geen errors...

Gelukkig is hij wel zo ver dat als ik nu een usb reset doe, dat hij weer de USB stick ziet. Nu dus alleen de router nog zo ver krijgen om het ook automagisch te doen!
Jeroen_ae92 schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 18:44:
[...]

O.a. de hostfile-update functie maar ook de size van je dns cache. Maar er zijn natuurlijk ook die Add-block packages die je erop kunt zetten. En als laatste logging. Bij elke firewall rule heb je de mogelijkheid om te loggen maar ook op de ruleset zelf. En dan heb je het ook nog op de NAT rules.
Logging is handig maar hoeft niet bij elke rule aan te staan.
Hmmm dat heb ik er allemaal niet op staan, ik denk wel dat ik heel even mijn firewall rules na ga kijken. Kan me herinneren dat ik ooit een keer logging aan heb gehad op WAN_IN, maar weet nu niet zeker meer of ik deze toentertijd ook uit had gezet. Ga ik gelijk controleren, thanks voor de suggestie!!

[ Voor 4% gewijzigd door chickpoint op 12-10-2018 18:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ethirty schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 18:58:
[...]

[...]

Deze video van Wispapalooza speekt vanaf 10:45 over deze situatie.
[YouTube: What's NEW with Ubiquiti @ Wispapalooza 2018]
Voorlopig blijven UniFi video en Protect naast elkaar draaien en er is vooralsnog geen vrij installeerbare Protect software gepland. Dus of een CK plus, of een server XG. Wil je meer camera's dan de hardware aankan, dan heb je gewoon pech. 8)7

Ubiquiti heeft dit nou al een paar keer geflikt: beginnen met software die zodanig in elkaar is gezet dat het op een gegeven moment niet meer te fixen is, om vervolgens opnieuw te beginnen met een ander product dat gewoon minder biedt en misschien over 2-3 jaar af is. Wordt eens tijd dat ze daar een lange termijn visie gaan aannemen ipv een hoop resources te steken in 1 lamp en schakelaar en wat beta software. :')

Verder wel een paar leuke nieuwe Edge en UniFi producten, maar niet heel veel speciaals.
Er was weken terug een discussie over.
Maar ze gaan het heroverwegen.
https://community.ubnt.co...20746/highlight/true#M679

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkheksloot
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:22
Met veel plezier dit forum teruggelezen en goed om te zien dat IPTV ook op de USG-3P werkt met KPN.

Echter heb ik iptv van Telfort en die gebruiken geen pppoe begreep ik, dus voor Telfort is er een iets andere methode nodig lijkt me?

Is er iemand die iptv van Telfort werkend heeft op de USG en mij op weg wil helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Zojuist is de kogel door de kerk gegaan...
Ubiquiti EdgeRouter Lite + Unifi nanoHD zojuist besteld, ben erg benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelvank
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-03 22:49
jelvank schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 13:54:
Nu werkt het met L2TP ook wel, maar ik kan geen manier vinden om een vast ip-adres toe te wijzen. Hij krijgt meestal het .1 adres, maar als er toevallig bij een reconnect net iemand anders verbonden is, wordt het .2 of .3 en dat is behoorlijk onhandig.

Ik las ergens dat je in je Radius-server een optie per gebruiker kan aanzetten die de vpnserver dan zou moeten overnemen, maar in de standaard Radius-server, kan ik zo'n optie niet vinden.
Met wat hulp via live-chat (aardige gasten), de oplossing is een json maken met dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
{
        "service": {
                "radius-server": {
                        "user": {
                                "RADIUSUSERNAME": {
                                        "ip-address": "VAST IP-ADRES",
                                }
                        }
                },
        },
}

Waarbij RADIUSUSERNAME uiteraard een bestaande user moet zijn in je radius-service en VAST IP-ADRES binnen de range moet liggen van ip-adressen die je hebt toegewezen aan je L2TP-netwerk. :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

xbeam schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 20:32:
[...]

Er was weken terug een discussie over.
Maar ze gaan het heroverwegen.
https://community.ubnt.co...20746/highlight/true#M679
Tot 20 HD streams op een enkele HD? Heb moeite om dat te geloven.
once the solution is solid.
In mijn ogen gaat dat nog wel even duren. ;)
UCRM en UNMS zijn denk ik een goed voorbeeld hoe langzaam het soms gaat. En die moeten ooit ook nog eens samengevoegd worden.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ethirty schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 22:39:
[...]

Tot 20 HD streams op een enkele HD? Heb moeite om dat te geloven.

[...]

In mijn ogen gaat dat nog wel even duren. ;)
UCRM en UNMS zijn denk ik een goed voorbeeld hoe langzaam het soms gaat. En die moeten ooit ook nog eens samengevoegd worden.
En de juiste firmware voor de Airfiber 5XHD... die zou 12x zijn maar tot op heden is dat nog niet “af”.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
henkheksloot schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 22:20:
Met veel plezier dit forum teruggelezen en goed om te zien dat IPTV ook op de USG-3P werkt met KPN.

Echter heb ik iptv van Telfort en die gebruiken geen pppoe begreep ik, dus voor Telfort is er een iets andere methode nodig lijkt me?

Is er iemand die iptv van Telfort werkend heeft op de USG en mij op weg wil helpen?
Neem aan dat je Telfort glas hebt?
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/54602763

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkheksloot
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:22
Klopt. Thanks voor de link maar ik zou het liever routed voor elkaar krijgen. Ik had een draadje op het Telfort forum gevonden maar dat is al wat ouder en met die Json herkent de controler de USG niet meer (maar schijnt wel te werken).

Misschien heeft iemand hier inmiddels meer succes met een werkende Telfort routed IPTV setup op de USG-3P?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheNameIsBart
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
henkheksloot schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 08:52:
[...]

Klopt. Thanks voor de link maar ik zou het liever routed voor elkaar krijgen. Ik had een draadje op het Telfort forum gevonden maar dat is al wat ouder en met die Json herkent de controler de USG niet meer (maar schijnt wel te werken).

Misschien heeft iemand hier inmiddels meer succes met een werkende Telfort routed IPTV setup op de USG-3P?
Gebruik de zoekfunctie in dit topic (en anders het vorige deel van dit topic) eens, er zijn een aantal slimme Tweakers die ‘t voor elkaar hebben gekregen en dit heel duidelijk beschreven hebben. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaft8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:42
HKLM_ schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 08:41:
[...]

[Afbeelding]

Mooie website met een helder uitleg inderdaad.
Ik vraag me echter al een tijdje af waarom kanaal 12 en 13 niet gebruikt zouden kunnen worden. Niet alle WiFi apparatuur heeft deze mogelijkheid maar de AP's van Ubiquiti wel.

Iemand enig idee?
Pagina: 1 ... 6 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen, voor aankoopadvies dient een nieuw topic aangemaakt te worden. Daarnaast is er voor IPTV een los topic: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie.

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.