Heeft iemand ervaring met meerdere VLAN's op een ethernet poort plaatsen (eigenlijk wil ik 802.1Q).
Ik krijg hier heel erg een router on a stick idee bij, had de boel gisteren werkend dus
Ik had op de router ingesteld (subinterfaces gemaakt op eth1)
eth1.10, VLAN 10: Ip 192.168.10.1
eth1.20, VLAN 20: Ip 192.168.20.1
eth1.30, VLAN 30: Ip 192.168.30.1
en op de Xenserver die ik boven draai waar ik de vlans ook wilde hebben werkte dat. (ik kon vanaf daar de VLANs toevoegen en deze IP adressen pingen).
Dus ik denk mooi dat is dan geregeld. Alleen later heb ik een bridge gemaakt omdat eth 2 t/m 4 in switch0 zitten en je switch0 en eth1 kunt bridgen. Ik wilde immers de management console van de XenServer kunnen bereiken op het Native VLAN.
En dat, deed die niet

uiteindelijk via een DB9/ Console kabel lopen kloten want ik kreeg geen dhcp meer, geen netwerk.. en dus heb ik de boel maar hard gereset -__-'
Iemand ervaring met een 5 poorts, waarbij je dus een switch0, br0 hebt en op een van de ethernet nics, inter vlan routering aan wilt zetten?
Ik zag wel dat je de Switch0 vlan aware kunt maken; maar dan mis ik dus het bridge poort? die is dan niet vlan aware?
Ik wil uiteindelijk dus eigenlijk een 802.1Q op een interface naar de server voor 4 vlans (native - 1, 10, 20 en 30)
Iemand suggesties /ideeen
Of denk ik te moeilijk en gewoon op de switch vlan aware aanvinken:
pvid alles op 1 (in native)
en alleen bij de uplink poort naar server vid 1,10,20,30 toegvoegen

(die bridge zit al standaard in native vlan / valt niet aan te passen? Want daar zit ook mijn gateway adres op welke vorige keer niet bereikbaar was

)
[
Voor 15% gewijzigd door
3DDude op 16-10-2018 11:37
]