[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 101 Laatste
Acties:
  • 737.602 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacey1989
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-06 10:02
Dus wat ik van jullie nu begrijp is dat de USG of EdgeRouter niet uitmaken met hardware offloading aan. Geloof ook niet dat ik die nodig heb, enige potentieel interessante wat ik zie is dat QoS niet ondersteund wordt daarvoor, maar voor alleen internet en 1Gbit mag ik hopen zonder te kunnen.
Daarnaast is een Cloud Key niet verplicht, dus wat overblijft is:

#ProductPrijsSubtotaal
1Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)€ 108,90€ 108,90
2Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)€ 75,-€ 150,-
1Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG)€ 102,50€ 102,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 361,40

In het Tweak ervaring topic geleerd dat er twee VLANs nodig zijn, maar ik ben voorlopig niet van plan televisie af te nemen, dus dat zou ook met 1 kunnen (volgens de tekst is 1 VLAN specifiek voor TV).

Mis ik dan nog iets volgens jullie? En belangrijk natuurlijk, kan ik realistisch verwachten het grootste deel van die Gigabit te kunnen gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-06 16:00
nero355 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 15:36:
@Spacey1989 Ik zou voor een 1Gbps lijntje zoiets aanschaffen en pfSense erop gooien :

https://www.zotac.com/us/product/mini_pcs/ci327-nano
pricewatch: Zotac ZBOX CI327 nano

of deze :
https://www.amazon.com/Ba...ll-pfSense/dp/B06ZYG5ZQX/
(Schijnt ergens een topic over te zijn hier op GoT, maar ik krijg het maar niet gevonden :| )

Maar ik ben een beetje raar :+
Deze?
Zelfbouw project: Firewall / Router / AP
Volgens mij een uit de kluiten gegroeid regulier topic, dus nu min of meer een ervaringen en discussie topic :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Goed ik heb sinds gisteren wat gedoe met mijn setup, bestaande uit:

router (USG 3)
4.4.29.5124210

controller (deb op een ubuntu machine)
UI5.8.30.0

Probleem is dat de router niet meer de router wil adopten. Als ik de router reset, de router in de controller laat 'forgetten' komt na een tijd de router weer in de devices lijst met de mogelijkheid te adopten. Hij blijft dan een hele tijd adopten (als ik op adopt druk) maar krijg dan een adoption failed error. Dit kan rustig 5 minuten duren.

Wat heb ik al gedaan:

- reset van de router via SSH, reset via de resetknop op de hardware.

Als ik de logs ga lezen:

code:
1
2
3
[2018-10-03 17:44:53,681] <ssh> ERROR Promise - <<kex done>> woke to: net.schmizz.sshj.transport.TransportException: [HOST_KEY_NOT_VERIFIABLE] Could not verify `ssh-rsa` host key with fingerprint `19:c7:b3:b5:a1:dc:17:ae:85:bb:cd:df:63:0e:85:b9` for `192.168.1.1` on port 22
[2018-10-03 17:44:53,688] <ssh> INFO  event  - [event] Gateway[f0:9f:c2:c7:38:31] failed ssh host key verification
[2018-10-03 17:44:53,688] <ssh> INFO  dev    -    [Adopt Failed] ip 192.168.1.1 ssh_fingerprint

Okay dat is prima en logisch, maar waar slaat unifi op de controller zijn ssh fingerprints op? Die wil ik dus verwijderen zodat de adoptie weer goed gaat.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laagheim
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12-06 16:40
@Boudewijn Die ssh foutmelding kreeg ik ook maar mijn usg staat gewoon in de controller dus ik denk niet dat het probleem is. (Zelfde controller en firmware als jij). Misschien ben je te snel met forget en resetten? Kan een tijdje duren voor de apparaten in de controller komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nou ja hij staat nu op adoption failed en die SSH key zal zichzelf niet fixen denk ik zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laagheim
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12-06 16:40
Bij mij heeft het key probleem geen invloed gehad op de usg in de controller. Doe gewoon een set inform, adopteer vanuit de app (layer 3 adoptie) en ga een kop koffie drinken. Dat moet hem worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Vaag, een reboot van de controller en een uurtje wachten loste het inderdaad op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kwad
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-04 16:12
Bij deze wil ik met name @xbeam maar ook @TeRRoR! nog hartelijk danken voor het avondje sparren en een werkende json bestand te maken.Ik heb gelezen dat hij bij veel mede tweakers nu werkt en ook bij mij werkt het al een paar dagen als een zonnetje.

Nogmaals dank _o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
Zouden de werkende jsons dan in de startpost opgenomen kunnen worden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-06 12:55
Quakie schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 22:29:
[...]

Ik heb een edgeswitch, geen unifi switch. En ik heb zelfs poort isolatie aan staan.

En ja, heb gezocht naar een oplossing maar het is nogal lastig te omschrijven/ zoek vermoedelijk niet goed.

Op screenshot zie je dat ik op dit moment een HD kanaal aan heb staat.

[Afbeelding: EdgeSwitch]
Gefixt zie hier hoe jij dat ook zou moeten kunnen ook met Firmware 1.8.0 dus >:)

https://d.pr/v/lO9FIe

Ook Credits voor @Jeroen_ae92 voor het mede mogelijk maken van het resultaat O-) _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Kavaa op 03-10-2018 19:59 ]

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-06 22:26
Extra kudo's voor @xbeam!
Ik draaide iets wat ooit als de config van Bas Meerman is begonnen, maar dit is zeker netter!

Nu afwachten of de kpn:kpn login de af en toe benodigde reboot oplost.

dot.blaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shaft8472
  • Laatst online: 19:42
Rostvertol-Mil schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 20:02:
Extra kudo's voor @xbeam!
Ik draaide iets wat ooit als de config van Bas Meerman is begonnen, maar dit is zeker netter!

Nu afwachten of de kpn:kpn login de af en toe benodigde reboot oplost.
Daar ben ik ook erg benieuwd naar, momenteel gebruik ik nog macadres+kpn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 675917

Allen,

Bij mij heeft ales gewerkt (!!), maar ik heb ineens problemen. Als ik het commando "show dhcp client leases interface eth0.4" via Putty draai op mijn USG, dan krijg ik de melding:

xx@UniFiUSG:~$ show dhcp client leases interface eth0.4
interface : eth0.4
last update: Wed Oct 3 23:21:19 CEST 2018
reason : FAIL

Dit resulteert in een F578 error op mijn tv-kastje van XS4all. ter info: De problemen zijn ontstaan na een firmware update van de USG naar versie 4.4.29. IK verwacht niet dat dit de oorzaak is, maar voor de volledigheid post ik het maar wel.

Iemand een idee waar ik het moet zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 675917 schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 23:35:
Allen,

Bij mij heeft ales gewerkt (!!), maar ik heb ineens problemen. Als ik het commando "show dhcp client leases interface eth0.4" via Putty draai op mijn USG, dan krijg ik de melding:

xx@UniFiUSG:~$ show dhcp client leases interface eth0.4
interface : eth0.4
last update: Wed Oct 3 23:21:19 CEST 2018
reason : FAIL

Dit resulteert in een F578 error op mijn tv-kastje van XS4all. ter info: De problemen zijn ontstaan na een firmware update van de USG naar versie 4.4.29. IK verwacht niet dat dit de oorzaak is, maar voor de volledigheid post ik het maar wel.

Iemand een idee waar ik het moet zoeken?
Heb je jou usg al opnieuw op gestart?

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kavaa
En UniFi Protect is ook officieel aangekondigd.

https://unifi-protect.ubnt.com

Enkel is de Software "Nog niet" 100% klaar
van UBNT forum: https://community.ubnt.co...Fi-Protect/m-p/2474802#M1
How can I get UniFi Protect?

UniFi Protect is available on the new UniFi CloudKey G2 Plus hardware: https://store.ubnt.com/co...nifi-cloudkey-gen2-plus-1

Debian and Ubuntu packages for software installs are being tested internally. These will come to the UniFi Protect Beta group first.

[ Voor 9% gewijzigd door Kavaa op 04-10-2018 07:28 ]

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kavaa schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 07:28:

[...]
Als ik het goed zie dus de bestaande hardware (camera's) maar nieuwe (/flink verbeterde) NVR software?

Zag wel dat er 1 nieuwe camera was, maar het zijn in ieder geval geen 100% nieuwe producten dus. Eerder een heel grote major release van de UniFi Video softwrae

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kavaa
RobertMe schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 07:49:
[...]

Als ik het goed zie dus de bestaande hardware (camera's) maar nieuwe (/flink verbeterde) NVR software?

Zag wel dat er 1 nieuwe camera was, maar het zijn in ieder geval geen 100% nieuwe producten dus. Eerder een heel grote major release van de UniFi Video softwrae
De Camera's zijn er al even de nieuwe die je ziet zal de Flex zijn, die is ook al even uit ;)

Betreft NVR Software UniFi Protect.
Ja compleet herschreven is het dus ook compleet anders in de interface etc.

Ze vonden UniFi Protect beter in het straatje passen dan UniFi "Video" en het is nu nog aardig kaal qua functies. Maar ze gebruiken nu een ander Framework etc. waarmee ze sneller nieuwe features kunnen ontwikkelen.
Daar liepen ze bij UniFi Video tegen issues aan, vandaar dus vanaf 0 opnieuw begonnen voor zover ik heb begrepen. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:10
RobertMe schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 07:49:
[...]

Ik hoop dat ze ook 3th party camara's gaan ondersteunen. Ik heb een PTZ camera van Foscam. Ik wil extra camera's gaan aanschaffen om o.a. de voortuin, en de achtertuin in de gaten te houden..

zijn in het afgelopen jaar meerdere inbraken geweest in de wijk.

Ik vind het alleen zonde om de PTZ camera die nu nog geen jaar oud is al weg te doen omdat ik een enkel systeem wil om beelden terug te kijken. Liefts bij UBNT te blijven...

Wat ik wel grapig vind.... CK G2+ kost 199 dollar inc 1TB hdd de unifi NVR is 365..
Wat zal de NVR meer en beter kunnen dan de nieuwe CK2+???

[ Voor 7% gewijzigd door To_Tall op 04-10-2018 08:32 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kavaa
To_Tall schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 08:28:
[...]

Ik hoop dat ze ook 3th party camara's gaan ondersteunen. Ik heb een PTZ camera van Foscam. Ik wil extra camera's gaan aanschaffen om o.a. de voortuin, en de achtertuin in de gaten te houden..

Ik vind het alleen zonde om de PTZ camera die nu nog geen jaar oud is al weg te doen omdat ik een enkel systeem wil om beelden terug te kijken. Liefts bij UBNT te blijven...

Wat ik wel grapig vind.... CK G2+ kost 199 dollar inc 1TB hdd de unifi NVR is 365..
Ik denk dat je 3th Party Support toch echt kunt vergeten.
Ze blijven vasthouden aan hun eigen Eco Systeem. En ik geef ze geen ongelijk.
Dan werkt het ten minste ook 100% met de software.

Betreft de CK G2+ het is een nieuw Apparaat en de oude Devices hebben gewoon een hogere inkoop prijs bij Foxxcon. De CK G2+ hebben ze zelf ontwikkeld / eigen design. Dus dan is produceren etc. ook voordeliger. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:10
Kavaa schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 08:54:
[...]

Ik denk dat je 3th Party Support toch echt kunt vergeten.
Ze blijven vasthouden aan hun eigen Eco Systeem. En ik geef ze geen ongelijk.
Dan werkt het ten minste ook 100% met de software.

Betreft de CK G2+ het is een nieuw Apparaat en de oude Devices hebben gewoon een hogere inkoop prijs bij Foxxcon. De CK G2+ hebben ze zelf ontwikkeld / eigen design. Dus dan is produceren etc. ook voordeliger. >:)
Begrijpelijk. Echter hebben ze nog geen PTZ camera, en kan ik sowieso nog niet over.

Ahhh ja ik snap hem.. Waarom ze dat ding dan niet het huis uit schoppen..
iig als hij beschikbaar is NLD. Zal ik de CKG2+ aanschaffen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kavaa
To_Tall schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 09:02:
[...]

Begrijpelijk. Echter hebben ze nog geen PTZ camera, en kan ik sowieso nog niet over.

Ahhh ja ik snap hem.. Waarom ze dat ding dan niet het huis uit schoppen..
iig als hij beschikbaar is NLD. Zal ik de CKG2+ aanschaffen.
Ik heb eerlijk gezegd ook nooit een goed gevoel bij PTZ camera's maar dat is persoonlijk.

Mooie van de UBNT Software is dat je de zones kunt aanmaken etc. met gevoeligheid etc. en als je dan met PTZ gaat schuiven dan klopt je zone niet meer.

Ook met een PTZ als hij op een andere positie staat of als je de camera laat bewegen van links naar rechts.
En de camera is links, en rechts gebeurt wat dan heb je het niet op beeld.

Daarom zou ik eerder kiezen voor 2 camera's op z'n punt. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-06 13:41
Kavaa schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 19:55:
[...]

Gefixt zie hier hoe jij dat ook zou moeten kunnen ook met Firmware 1.8.0 dus >:)

https://d.pr/v/lO9FIe

Ook Credits voor @Jeroen_ae92 voor het mede mogelijk maken van het resultaat O-) _/-\o_
Credit voor beide: @Jeroen_ae92 @Kavaa helaas werkt het niet op 1.8...

Ik heb alle VLANs verwijderd behalve de default 1. Daar staat alles U untagged.

IGMP snooping querier staat disabled

Als ik onder tab 'IGMP Snooping' de multicast forwarding Database IGMP snoopting table clear dan stopt mijn radio (via setopbox ) met spelen.Na een seconde of 2 heb ik weer radio. De database toont 1 mac address. Paar seconden later volgen er nog 4. Als ik via nieuwe interface kijk, heb ik nog op alle poorten de radio stream .

Doe ik iets verkeerds? Of zou ik een downgrade moeten proberen?

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Quakie schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 10:13:
[...]

Credit voor beide: @Jeroen_ae92 @Kavaa helaas werkt het niet op 1.8...

Ik heb alle VLANs verwijderd behalve de default 1. Daar staat alles U untagged.

IGMP snooping querier staat disabled

Als ik onder tab 'IGMP Snooping' de multicast forwarding Database IGMP snoopting table clear dan stopt mijn radio (via setopbox ) met spelen.Na een seconde of 2 heb ik weer radio. De database toont 1 mac address. Paar seconden later volgen er nog 4. Als ik via nieuwe interface kijk, heb ik nog op alle poorten de radio stream .

Doe ik iets verkeerds? Of zou ik een downgrade moeten proberen?
De Video die we gemaakt hebben is van v1.8.0 dus zou moeten werken...
Wellicht heb je meer dingen aangepast voorheen die nu roet in het eten gooien.
Misschien even alles resetten en opnieuw beginnen met instellen van de Switch. >:)

[ Voor 9% gewijzigd door Kavaa op 04-10-2018 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
@Kavaa Ik neem aan dat het instant is dat ik niet hoef te rebooten?

Ik heb geen idee wat ik nog kan proberen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Quakie schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 10:15:
@Kavaa Ik neem aan dat het instant is dat ik niet hoef te rebooten?

Ik heb geen idee wat ik nog kan proberen..
Zou je altijd kunnen proberen, en zoals aangegeven wellicht toch helemaal terug naar 0 op de switch dus Reset. En dan IGMP aanzetten etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
@Kavaa thx, gaan we doen.. ik was te snel met reageren (voor je edit).. Ik ga hem rebooten, resetten...
ik heb inderdaad van alles geprobeerd... en uiteraard niet volledig op de hoogte wat het in houdt:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tayram
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-06 11:30
Weet iemand toevallig hoe ik mijn edgerouter 4 op een simpele manier installeren en port forwarden. Heb kpn glasvezel. Alleen maar internet. Ik had eerst USG en was heel simpel om alles te installeren. Nu met de edgerouter 4 heb ik veel moeite mee. Ik krijg het gewoon niet voor elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kavaa
tayram schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 10:19:
Weet iemand toevallig hoe ik mijn edgerouter 4 op een simpele manier installeren en port forwarden. Heb kpn glasvezel. Alleen maar internet. Ik had eerst USG en was heel simpel om alles te installeren. Nu met de edgerouter 4 heb ik veel moeite mee. Ik krijg het gewoon niet voor elkaar.
Dat kun je gewoon in het Port Forward tab doen zie hier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zEE9URQUJ29sGxq8RHFKO1yt/full.png

[ Voor 14% gewijzigd door Kavaa op 04-10-2018 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:49
To_Tall schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 08:28:
[...]

ik heb een oud pc'tje met http://blueirissoftware.com/ erop, die ondersteunt ongeveer ALLE cameras en kost voor de software ik meen eenmalig 60¢ of zo, best buy ever :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shaggie_NB
Bockelaar schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 13:27:
[...]

ik heb een oud pc'tje met http://blueirissoftware.com/ erop, die ondersteunt ongeveer ALLE cameras en kost voor de software ik meen eenmalig 60¢ of zo, best buy ever :)
Als alternatief is er ook Sighthound die ondersteunt ook ongeveer ALLE cameras en kost ook eenmalig 60$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Kavaa schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 10:16:
[...]

Zou je altijd kunnen proberen, en zoals aangegeven wellicht toch helemaal terug naar 0 op de switch dus Reset. En dan IGMP aanzetten etc.
Helaas,

reboot nog een reset heeft geholpen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Quakie schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 15:40:
[...]

Helaas,

reboot nog een reset heeft geholpen :(
Heel raar, en je had KPN met IPTV?

NTU > Router > Switch > STB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
@kavaa Telfort met IPTV NTU -Edgerouter lite (config via edgerouterconfig.nl ;) ) - EdgeSwitch24Lite - STB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Quakie schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 15:43:
@kavaa Telfort met IPTV NTU -Edgerouter lite (config via edgerouterconfig.nl ;) ) - EdgeSwitch24Lite - STB
:)

Dus...

Je EdgeSwitch heeft firmware 1.8.0
Je EdgeSwitch heeft een reset naar default gehad en je hebt hem daarna vanaf 0 opnieuw ingesteld, en dus geen backup terug gezet?
Je Edgerouter draait op 1.10.7?
Je hebt alles al eens een herstart gegeven?

Kun je eens proberen om enkel; De router, STB en evt. je computer aan te sluiten op de switch en verder niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Kavaa schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 15:48:
[...]

Dus...

Je EdgeSwitch heeft een reset naar default gehad en je hebt hem daarna vanaf 0 opnieuw ingesteld, en dus geen backup terug gezet?

Kun je eens proberen om enkel; De router, STB en evt. je computer aan te sluiten op de switch en verder niets.
Je EdgeSwitch heeft firmware 1.8.0: Ja v1.8.0.5106045
Je EdgeSwitch heeft een reset naar default gehad en je hebt hem daarna vanaf 0 opnieuw ingesteld, en dus geen backup terug gezet? Klopt, niks gewijzigd behalve settings via jouw filmpje
Je Edgerouter draait op 1.10.7? Nee, versie 1.10.1 durf niet up te daten omdat alles nu lekker goed werkt qua iptv enzo.
Je hebt alles al eens een herstart gegeven? Nee,

Zal je suggesties eens proberen, helaas vrouw en kids (weer) thuis waardoor ik dit niet zonder op te vallen kan uitvoeren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-06 15:59

zeroday

There is no alternative!

Kavaa schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 07:28:

[...]
als de nieuwe controller met HDD onder de 200 euro blijft dan denk ik om over te stappen, alleen al om gebruik te kunnen gaan maken van Protect.

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
RobertMe schreef op woensdag 26 september 2018 @ 18:41:
[...]

Correct, dat kan met UniFi doordat het allemaal losse apparaten zijn, en geen 3-in-1 zoals de meeste consumenten routers.

[...]

Waarom speciek dat je die twee noemt? Het zullen zeker mooie apparaten zijn met hun use-cases, maar de Lite voldoet normaliter ook.
Lite: instapmodel en goed als je geen eisen hebt
LR: kun je IMHO links laten liggen. 'Long Range' is gericht op grote (open) oppervlakten zoals bedrijfshallen. Thuis biedt het geen, of niet veel, meerwaarde.
Pro: door 3x3 MIMO sneller als de Lite (en LR). Maar dat merk je alleen als je ook 3x3 MIMO clients hebt. Anders marginaal beter bereik, maar 2 Lites zijn niet veel duurder en geven gegarandeerd een groter bereik.
NanoHD: MU-MIMO als (unique) selling point. HD staat dan ook voor High Density. Maar MU-MIMO zul je alleen merken als je veel clients hebt die ook MU-MIMO ondersteunen. Daarnaast schijnt het bereik ook weer beter te zijn als bij de Pro, maar wederom, 2 Lites zullen alsnog een beter bereik geven.
HD/SHD: 'extremere' varianten van de NanoHD.

Voor thuisgebruik heb je dus waarschijnlijk voldoende aan de Lite. Wil je hogere snelheden en heb je 3x3 (MU-)MIMO clients kan de Pro of NanoHD interessant zijn. Maar aangezien je nu al spreekt over 802.11ax zou ik bijna zeggen dat het nu verstandiger is om voor de Lite of evt. Pro te gaan en later te upgraden. De NanoHD (en eigenlijk Pro ook) hebben nu direct te weinig toekomst gerichte voordelen als je liever naar ax of ad kijkt.

[...]

De Cloud Key is een mini-PC (vergelijkbaar met een RPi) waarop de UniFi Controller draait. Deze kun je echter ook zelf draaien, mogelijk ook op je Synology NAS. Daarnaast valt de CK 'gen 1' niet meer aan ye bevelen nu de Gen 2 voor de deur staat. Daarnaast kun je de Controller ook op een gewone PC draaien, maar niet aan te bevelen gezien het volgende punt.

[...]

Ja en nee. Er is een UniFi app. In zeer beperkte mate kan die direct de UAPs configureren (note: dus niet de UniFi Switches, noch de USG), dit middels een ingebouwde 'mini controller'. Maar deze kan ook verbinden met een 'echte'/volledige controller en dan heb je veel meer functionaliteit. Het is dus aan te bevelen om de volledige controller te draaien (en vereist als je een USG of USW erbij neemt). Ik zou dus kijken of je Synology NAS de controller kan draaien, en dan daar gebruik van maken. Vervolgens kun je in de Controller cloud access inschakelen waardoor de Ubiquiti servers als proxy dienen en je van over de hele wereld je netwerk kunt beheren. Als alternatief kun je de web interface ook zelf naar buiten toe open zetten en via die weg van overal het netwerk beheren. Dit kan dan dus zowel via de web interface van de controller, als via de app (die je laat verbinden met je controller).

[...]

Mesh is mesh :p Ik ken de AmpliFis niet. Maar ik neem aan dat die draadloos onderling verbinden wat een aantal nadelen heeft. Zoals lagere snelheden (mogelijk hebben de AmpliFis een dedicated radio voor mesh? Dan geldt dat niet), hogere latencies, en het belangrijkst, het bereik. Het tweede mesh point moet je zetten op een plek waar het bereik nog goed (genoeg) is. Immers kan deze anders het draadloze signaal niet goed doorgeven omdat deze zelf geen verbinding heeft. Dit betekend dus dat je de mesh points korter bij elkaar moet zetten dan je met reguliere APs kunt doen. Gevolg is dus ook dat je met bedrade APs bv genoeg hebt aan twee stuks, maar bij mesh er 3 of meer nodig hebt.

[...]

Als je voor 2 UAP AC Lites gaat ben je gegarandeerd goedkoper uit dan die AmpliFi set. €150 vs €325. En bij UniFi kun je altijd nog later uitbreiden met een USG en evt UAPs. Die zijn geen vereiste en er zijn er genoeg die de UAPs aan het model/router van de provider hangen. Of juist combineren met een (goedkope) EdgeRouter X (note: deze integreert niet in de UniFi Controller en heeft een eigen web interface)

[...]

Als je wilt kun je bij UniFi zelfs 4 of 8 SSIDs aanmaken, apart gastnertwek, IoT devices, you name it. En standaard worden alle netwerken/SSIDs netjes op alle UAPs ingesteld.

[...]

UniFi kan dit, mits je de controller 24/7 draait, bv op je NAS zoals gezegd. AmpliFi is daarentegen volgens mij alleen via app en helemaal niet via PC.

[...]

Bedoel je dan alleen op beheer, of externe toegang tot je netwerk? Met een keuze tussen (alleen) UAPs vs AmpliFi valt externe toegang daar namelijk buiten. Omdat de UAPs puur access points zijn. Zoals gezegd zou je dan je modem/router van de provider moeten vervangen/aanvullen met bv een USG of EdgeRouter. Bij beide kun je ook een VPN server opzetten voor toegang tot je netwerk van buitenaf.
AmpliFi is dan geïntegreerde router/AP, en ik vermoed dat deze geen VPN server kan draaien.
Uiteraard zou je ook een VPN server op je NAS kunnen draaien en dan maakt de router helemaal niet meer uit.

[...]

Als je all in UniFi gaat ligt dat eraan, maar ik weet niet hoe dat met AmpliFi zit. Als je nu een glas/xDSL provider hebt met VOIP/IPTV moet je je daar even in verdiepen. Omdat je dan met dingen als PPPoE, VLANs, IGMP etc te maken krijgt als je de modem/router eruit wilt laten. En op de USG werkt dat niet altijd. Maar ik betwijfel of de AmpliFis dat wel goed kunnen.
Sorry...Een wat late reactie. Ten eerste: dank je voor je uitleg!
Ik wil gaan voor de USG (ziggo modem in Bridge> USG erachter), 2 AP-AC lites en 1 AP AC Pro.

Wat ik niet zo goed kan terugvinden, ik vermoed van wel hoor, maar de AP (lite&Pro) die kan je toch ook gewoon via standaard voeding aansluiten? En ook bedraad? Ik wil er 2 bedraad aansluiten en 1 via wifi.

Ik zie staan dat ze weatherproof zijn? Maar buiten aan de gevel hangen lijkt me niet zo'n goed idee?

En nog een laatste vraag...Ik heb een 2 Netgear Gigabyte switches zonder PoE. Maar verder waren ze best prijzig. Die hoef ik toch niet te vervangen voor een Unifi switch? Dat zijn bij mij gewoon domme verdelers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
readytoflow schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 16:29:
Wat ik niet zo goed kan terugvinden, ik vermoed van wel hoor, maar de AP (lite&Pro) die kan je toch ook gewoon via standaard voeding aansluiten? En ook bedraad? Ik wil er 2 bedraad aansluiten en 1 via wifi.
Bij de single packs wordt een PoE injector meegeleverd. Dan krijg je switch => PoE injector => AP en de PoE injector sluit je dan op de stroom aan.
Ik zie staan dat ze weatherproof zijn? Maar buiten aan de gevel hangen lijkt me niet zo'n goed idee?
De Pro kun je beschut hangen. Dus buiten kan, zolang hij maar niet in weer en wind hangt. Dus aan de buitenmuur aan een afdakje kan, maar niet zo aan de buitenmuur. Wil je ze wel in weer en wind buiten hangen kun je beter kijken naar de AC Mesh of AC Mesh Pro. Deze kunnen wel echt gewoon vol in de regen hangen.
En nog een laatste vraag...Ik heb een 2 Netgear Gigabyte switches zonder PoE. Maar verder waren ze best prijzig. Die hoef ik toch niet te vervangen voor een Unifi switch? Dat zijn bij mij gewoon domme verdelers.
Klopt, hoeft niet, kan wel. Als je eenmaal het UniFi virus te pakken hebt zal die Netgear switch snel weg zijn >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
zeroday schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 16:03:
[...]

als de nieuwe controller met HDD onder de 200 euro blijft dan denk ik om over te stappen, alleen al om gebruik te kunnen gaan maken van Protect.
Het is 199$ MSRP dus zal iets duurder worden in Euro. Voor alsnog niets bekend over levertijden etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
Shaggie_NB schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 15:22:
[...]

Als alternatief is er ook Sighthound die ondersteunt ook ongeveer ALLE cameras en kost ook eenmalig 60$
voor de 2 camera versie ja, 250 voor de unlimited

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
Bockelaar schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 17:30:
[...]

voor de 2 camera versie ja, 250 voor de unlimited
Maar wel met uitmuntende vision software die niet gewoon motion detecteert maar ook het verschil ziet tussen mensen, dieren, auto's etc. Verder is het gebruik van zones zeer uitgebreid en is alles configureerbaar met een zeer intuïtieve rule editor. Dus mocht je maar 2 camera's hebben dan is dit echt een van de mooiste stukjes software...

Nu weer ontopic:
Na alles wat ik tot nu toe gelezen heb over Unifi Protect is het wel duidelijk dat het product nog lang niet af is en eigenlijk nog helemaal niet bruikbaar..
Nog niet bruikbaar op andere NVR's alleen de CK2+
Mist nog een hele hoop functie i.v.m.Unifi Video

Maar toch heb ik wel trek in de CK2+ :9 omdat ik dan een dedicated stukje hardware heb voor mijn Unifi spullen...

[ Voor 6% gewijzigd door Shaggie_NB op 04-10-2018 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:33

Ethirty

Who...me?

Wat ik een beetje mis bij de nieuwe controller is plek voor 2 disks. Leuk dat je die ene disk heel makkelijk vervangt, maar als die stuk is ben je dus ook je bewakingsbeelden kwijt. Hopelijk gaan ze de Protect software straks ook weer los uitbrengen, de stap naar een XG server is gelijk weer zo groot.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
Kavaa schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 15:48:
[...]

Dus...

Heel erg apart...

Ik vond het zo raar dat er geen database aangemaakt werd aangezien dat hiervoor wel gemaakt werd.
Toen zag ik de enable stap 1 en enable stap 2 van het filmpje nog op disabled stonden. Erna goede hoop dat het zou werken. Helaas niet het geval.. en toen weer gekeken en weer was het disabled.. Pas bij derde keer activeren (en saven) staat alles enabled wat enabled het ook en werkt het nu dus wel. Het werkt dus op firmware 1.8 ES en op 1.10.1 ER firmware.

@Kavaa en uiteraard ook @Jeroen_ae92 super veel dank voor jullie hulp. Dit scheelt 13Mbit op alle poorten!

Helaas niet zo slim geweest om mijn poort namen op te schrijven.. Ze zijn helaas niet allemaal logisch aangesloten... :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-06 15:59

zeroday

There is no alternative!

Kavaa schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 17:08:
[...]

Het is 199$ MSRP dus zal iets duurder worden in Euro. Voor alsnog niets bekend over levertijden etc.
nah, zien we dan wel weer.

Handleiding ziet er ok uit en ik zie dat er optioneel ook een docking is voor 19" racks
https://dl.ubnt.com/guides/UniFi/UCK-G2-PLUS_QSG.pdf

gaat me 2 VMs schelen en ergenis ;)

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the_cyberspace
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

the_cyberspace

Prutser :)

ironleg schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 20:03:
[...]

Volgens mij kun je de poortnummers niet zomaar aanpassen, tenminste niet naar een poort onder 1024 omdat de controller niet als root draait. Maar wil je de controller echt zonder poortnummer kunnen draaien zul je er een reverse proxy voor moeten zetten.

Waar krijg je exact de foutmelding? Bin het aanvragen van het certificaat? Is poort 80/443 niet in gebruik door iets anders? Welke foutmelding krijg je?
Ik volg deze manual: https://www.john.geek.nz/...quiti-unifi-video-server/

Heb een keer een complete reinstall gedaan van de VM en nu krijg ik netjes een groen sleuteltje _/-\o_

Alleen zie of krijg ik nog steeds de melding "Unable to load "camera naam" live stream" als ik een camera open, ik dacht dat deze zou verdwijnen met een beveiligde verbinding. Niet dus, en dat word weer verder googlen....

"Sommige mensen zeggen dat ik gek ben, maar gekken horen toch thuis in het gekkenhuis, of ben ik nou gek??"

Acties:
  • +1 Henk 'm!
the_cyberspace schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 19:53:
[...]

Ik volg deze manual: https://www.john.geek.nz/...quiti-unifi-video-server/

Heb een keer een complete reinstall gedaan van de VM en nu krijg ik netjes een groen sleuteltje _/-\o_

Alleen zie of krijg ik nog steeds de melding "Unable to load "camera naam" live stream" als ik een camera open, ik dacht dat deze zou verdwijnen met een beveiligde verbinding. Niet dus, en dat word weer verder googlen....
Dat heb ik ook na elke vernieuwing van het cert. Oplossing is de camera herstarten. Dan overleggen ze de sleutel weer ofzow. Dat is het enige nadeel van die java keystore ellende

U+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the_cyberspace
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

the_cyberspace

Prutser :)

Jeroen_ae92 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 20:04:
[...]

Dat heb ik ook na elke vernieuwing van het cert. Oplossing is de camera herstarten. Dan overleggen ze de sleutel weer ofzow. Dat is het enige nadeel van die java keystore ellende
Helaas blijf ik de melding houden na een reboot van de camera.

edit: na het open zetten van poort 7446 is de melding weg..

[ Voor 7% gewijzigd door the_cyberspace op 04-10-2018 20:48 ]

"Sommige mensen zeggen dat ik gek ben, maar gekken horen toch thuis in het gekkenhuis, of ben ik nou gek??"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filthy rich
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-06 09:23

filthy rich

löp wa los

Ik heb zojuist mijn controller op Azure (Ubuntu 16.04 VM) geinstalleerd.

Echter vraag ik mij nu af hoe veilig het is om een publiek ip adres (http://Ipadres:8443) te hebben voor de controller. Heeft iemand dit hier 'opgelost' en hoe (stappenplan)?

[ Voor 3% gewijzigd door filthy rich op 04-10-2018 23:14 ]

en aans löpt wa vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tayram
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-06 11:30
Kavaa schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 10:26:
[...]

Dat kun je gewoon in het Port Forward tab doen zie hier:

[Afbeelding]
Bedankt voor je reactie. Ik zal het proberen in de weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-06 08:44
Onlangs mijn TV deel van mijn KPN abonnement opgezegd, we gebruikten dat in zijn geheel niet en inclusief KPN decoders kostte me dat gewoon 25 euro per maand. Voordeel was dat ik mijn config file leeg kon gooien en alles via de interface van Unifi kan instellen.

Ik draai op dit moment controller versie 5.9.29 en deze heeft beta support voor IPv6. Dus ik wilde dit eens proberen aan te zetten (in mijn configuratie met TV had ik dit er uit gesloopt, om het overzichtelijk te houden). Qua configuratie kan je niet zo heel veel instellen, dus wat ik gedaan heb is:
code:
1
2
Connection type: Using DHCPv6
Prefix Delegation Size: 48
In mijn config.gateway.json heb ik nog dit staan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
"system": {                                                                                                    
    "name-server": [                                                                                           
        "2001:4860:4860::8888",                                                                                
        "2001:4860:4860::8844",                                                                                
        "1.1.1.1",                                                                                             
        "1.0.0.1"                                                                                              
    ],   
}
Echter, wanneer ik naar de IP adressen van mijn ethernet interfaces kijk, zie ik helaas geen IPv6 IP staan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
admin@USG:~$ show interfaces
Codes: S - State, L - Link, u - Up, D - Down, A - Admin Down
Interface    IP Address                        S/L  Description                 
---------    ----------                        ---  -----------                 
eth0         -                                 u/u  WAN                         
eth0.6       -                                 u/u  WAN                         
eth1         192.168.2.254/23                  u/u  LAN                         
eth2         -                                 A/D                              
lo           127.0.0.1/8                       u/u                              
             ::1/128                          
pppoe2       XX.XX.XXX.XXX                    u/u
Op de plek van alle X'en, staat mijn thuis IPv4 adres. Ik had gehoopt dat het een keer simpel zou zijn om iets van KPN aan de gang te krijgen, maar blijkbaar gaat er nog iets mis.

Nogmaals, ik heb dus mijn PPoE verbinding gewoon via de GUI opgezet. Iemand een idee off dit via de interface al werkend te krijgen is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:57
filthy rich schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 23:13:
Ik heb zojuist mijn controller op Azure (Ubuntu 16.04 VM) geinstalleerd.

Echter vraag ik mij nu af hoe veilig het is om een publiek ip adres (http://Ipadres:8443) te hebben voor de controller. Heeft iemand dit hier 'opgelost' en hoe (stappenplan)?
Je kan in Azure een NSG (Network Security Group) maken en dat aan je Azure VM-NIC hangen. In de NSG kan firewall rules plaatsen die door Azure worden uitgevoerd, de firewall zit dan al vóór je VM. Bv dat poort 8443 alleen openstaat voor jou eigen IP en de rest vd wereld dicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:22

rally

Deyterra Consultancy

VHware schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 07:29:
[...]

Je kan in Azure een NSG (Network Security Group) maken en dat aan je Azure VM-NIC hangen. In de NSG kan firewall rules plaatsen die door Azure worden uitgevoerd, de firewall zit dan al vóór je VM. Bv dat poort 8443 alleen openstaat voor jou eigen IP en de rest vd wereld dicht.
Er moeten overigens wel een paar poortjes meer open staan voor een goede werking van de Unifi controller in de cloud ;)

https://help.ubnt.com/hc/...18506997-UniFi-Ports-Used

Wellicht overbodig, maar wellicht kan het wat leed voorkomen :9

http://www.deyterra.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-06 16:16

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Dan zou ik proberen een VPN te leggen tussen thuis en Azure. Dan kan je daar al je controller verkeer over tunnelen.

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeRRoR!
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-06-2024
Even een vraagje voor de mensen die ook de USG 3 hebben ism KPN. Gebruiken jullie ook meerdere STB's tegelijk? Zo ja, hoeveel en welke types? Zo lang ik met mijn 2 4k STB kijk gaat alles prima. Maar wanneer ik een normale STB (HMB2260) inschakel krijg ik overal zap meldingen. Heel bijzonder maar wellicht hebben meer mensen iets vergelijkbaars.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Laatst online: 17-06 19:26
Er moet me toch iets van mijn hart. Hoe gek ik ook op de UniFi producten ben, ik denk er over de USG (3) te verkopen en weer terug te gaan naar pfSense.

IPv6 over PPPoE i.c.m. XS4ALL is namelijk net zoals met 5.8.X ook met controller 5.9.X niet te gebruiken. Via SSH krijg ik IPv6 netjes geactiveerd maar de json die daar uit voortkomt gaat vanwege het benodigde VLAN een niveau te diep waardoor de controller "crashed". Althans dat is het vermoeden.

Specifiek de json vertaling van:

code:
1
2
set interfaces ethernet eth0 vif 6 pppoe 2 dhcpv6-pd pd 0 interface eth1 prefix-id :1
set interfaces ethernet eth0 vif 6 pppoe 2 dhcpv6-pd pd 0 interface eth1 service slaac

Resulteert in:

code:
1
configuration commit error. Error message: { "DELETE" : { "failure" : "0" , "success" : "1"} , "SESSION_ID" : "922f3bce761d9991e16f6abf5e" , "SET" : { "error" : { "interfaces ethernet eth0 vif 6 pppoe 2 dhcpv6-pd pd 0 interface eth1 prefix-id ..." : "invalid prefix ID\n\nValue validation failed\n" , "interfaces ethernet eth0 vif 6 pppoe 2 dhcpv6-pd pd 0 interface eth1 service ..." : "service must be slaac, dhcpv6-stateless or dhcpv6-stateful\n\nValue validation failed\n"} , "failure" : "1" , "success" : "1"}}

IPv6 bevind zich in een alpha status dus ik krijg er (logisch) geen support op. Heb het wel geprobeerd.

Binnen de community komt er geen oplossing. Het probleem wordt niet erkend (geen officiële reactie). En een van de redenen dat ik klant ben bij XS4ALL is vanwege die mooie dual stack verbinding. Nu staat IPv6 simpelweg uit.

Er zit vrees ik niks anders op...

Wellicht een downgrade naar 5.6 besef ik me. Dat is het laatste dat ik kan proberen. Alleen nog even uitzoeken hoe.

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Er is een nieuwe dev firmware voor de USGs. Voornaamste fixes zijn voor IDS/IPS, hoge CPU gebruik o.a., en iets in relatie met de config.gateway.json en de WAN interface:
https://community.ubnt.co...-for-testing/td-p/2517660
Changes since 4.4.29 as follows. Primary interest is knowing whether this resolves all IDS/IPS issues, then we'll get it into a tagged (non-dev) version.

IDS/IPS fixes/improvements
utmdaemon high CPU usage fixed (cause of "heartbeat missed" a few reported).
Added a couple missing signatures to those bundled in firmware so all are immediately available post-upgrade. Some noted spamhaus.rules was only available after signature update.
Suricata version string corrected to reflect specific version.
If no interface with "description WAN" is found (config.gateway.json overwriting the controller-generated config), assume the default interface assignment for that hardware platform, so config_network_wan is included in the inform. That prevents INFORM_ERROR status on controller versions prior to 5.9.28. In 5.9.28 and newer controllers, there is also a change controller-side to not end up in this condition regardless of whether this firmware-side change is available.
USG-XG-8 specific:
With UF-RJ45-1G SFPs, pass through the copper link state to the SFP+ port. Previously they always showed link up in the OS when plugged in regardless of copper link status (was SFP module to SFP slot link), which is problematic if using one for a dynamic IP WAN in some cases, as linkup actions are important.
Zelf ervaarde ik met IDS aan ook het probleem dat die utmdaemon een hoog CPU gebruik gaf. Maar voordat ik update kijk ik nog even de kat uit de boom. Ook omdat het nog een dev versie is en ik geen fallback heb als de USG het niet goed zou doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THM0
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:37
VHware schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 07:29:
[...]

Ik heb alle benodigde poortjes op Azure alleen toegankelijk vanaf mijn thuisnetwerk. En via de Cloud access op ubnt.com kan ik remote inloggen. Of ik VPN naar huis om de controller te managen.
In de app heb ik een directe connectie in het inlogscherm (die werkt alleen vanaf thuis) en een optie om via de Ubiquiti cloud in te loggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:39
Ubnt heeft een stable uitgebracht van de 5.9 controller.

UniFi SDN Controller 5.9.29 Stable has been released

Voor mensen die nog op 5.8 zitten:

New Features:
New Dashboard.
IPS Dashboard.
IPS Signature Suppression.
Add support IPS signature categories control.
Add per radio uplink control.
Add speed and duplex config for USG interfaces.
Add Fallback VLAN support for USW when using 802.1X.
Add local SSO login.
Add Controller HD and Micro SD free space monitoring to admin notification settings.
Analytic Reporting.
New Cloud Access integration.

Tevens is er een update voor de CK
UniFi Cloud Key firmware 0.12.0 has been released

Miscellaneous bug fixes and improvements.

[ Voor 64% gewijzigd door HKLM_ op 05-10-2018 12:26 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HKLM_ schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 12:24:

New Features:
New Dashboard.
IPS Dashboard.
Add local SSO login.
Add Controller HD and Micro SD free space monitoring to admin notification settings.
Analytic Reporting.

Apart, ik meen juist dat er nog een bug was dat bij de controller logs deze als witte tekst, op een witte achtergrond, werden weergegeven. Of ze moeten dat "stiekem" gefixt hebben zonder een nieuwe release te doen. Leek mij in ieder geval een bug die ze eenvoudig kunnen oplossen en wel "belangrijk" is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• robertobadjo
  • Laatst online: 05-06 20:20
HKLM_ schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 12:24:

New Features:
New Dashboard.
IPS Dashboard.
Add local SSO login.
Analytic Reporting.

Net geupdate naar 5.9 en alles werkt nog op het eerste zicht naar behoren.

Ook de tv. Ik gebruik het script van @xbeam (Jij krijgt nog een pilsje van me _/-\o_ )

Nu nog achter de vpn functionaliteit aan.

Suggesties wat hier te plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik heb nu 2-3 maanden 2x een Switch 8, een Switch 8 60W, een switch 24 250W icm een aantal AC Lite's, Pro's en G3 camera's. Alles werkt perfect, behalve 1 x een Switch 8, met op poort 8 een AC Lite. Deze switch is eens in de zoveel tijd niet te benaderen en kort daarna krijg ik een "Computerkamer was restarted" alert. Op deze switch zitten verder een HP Officejet 6700 en 2 PC's. Dit probleem treed soms op terwijl de PC's actief zijn en soms als alles uit staat, behalve de AC Lite die actief is.

Iemand enig idee hoe ik kan achterhalen wat de oorzaak van de restart is? Bij de 24 poorts switch kan ik o.a. de temperatuur monitoren, bij de Switch 8 lukt dat niet. De voeding wordt via PoE/port 1 geregeld. De andere Switch 8 krijgt ook PoE voeding via port 1, maar heeft daarnaast nog link aggregation actief en 2 NAS'en erop, dus heeft het fysiek zwaarder, behalve dat daar geen AC Lite op zit, maar die blijft prima presteren.

[ Voor 13% gewijzigd door Taro op 05-10-2018 22:49 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Taro schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 22:46:
Ik heb nu 2-3 maanden 2x een Switch 8, een Switch 8 60W, een switch 24 250W icm een aantal AC Lite's, Pro's en G3 camera's. Alles werkt perfect, behalve 1 x een Switch 8, met op poort 8 een AC Lite. Deze switch is eens in de zoveel tijd niet te benaderen en kort daarna krijg ik een "Computerkamer was restarted" alert. Op deze switch zitten verder een HP Officejet 6700 en 2 PC's. Dit probleem treed soms op terwijl de PC's actief zijn en soms als alles uit staat, behalve de AC Lite die actief is.

Iemand enig idee hoe ik kan achterhalen wat de oorzaak van de restart is? Bij de 24 poorts switch kan ik o.a. de temperatuur monitoren, bij de Switch 8 lukt dat niet. De voeding wordt via PoE/port 1 geregeld. De andere Switch 8 krijgt ook PoE voeding via port 1, maar heeft daarnaast nog link aggregation actief en 2 NAS'en erop, dus heeft het fysiek zwaarder, behalve dat daar geen AC Lite op zit, maar die blijft prima presteren.
Even een snelle Google tocht er tegenaan gegooid. Logging van de switch zelf is in principe onbruikbaar, omdat deze in memory is en dus door de restart verdwijnt.
Dit geeft je dus 2 opties:
1. Een (eigen) syslog server opzetten en de USW daarnaar laten loggen. Daardoor heb je dus ook nog de logs van voor de reboot
2. Zonder logs proberen te debuggen.

Voor 2. heb je dan weer een aantal opties:
1. Haal de AC Lite helemaal eraf
1.1. Zet PoE passthrough uit en gebruik de AC Lite via een PoE injector
2. Koppel zoveel mogelijk (andere) apparaten los
3. Sluit de switch direct op de stroom aan (kan dat met PoE passthrough? Dat weet ik eerlijk gezegd niet)
4. Plaats een andere switch
4.1. Ruil beide USW 8 switches om. Evt. kun je dit versnellen met de "Copy configuration" optie (onder Config => Manage device). Uiteraard moet je dan wel nog steeds eentje met de hand configureren. Als je A => Copy: B doet kun je daarna uiteraard niet B => Copy: A doen want A is gelijk aan B.

De enige oorzaak die ik me zelf kan bedenken is iets met de PoE. Hoe is deze USW 8 nu aangesloten? Is dat op de USW 8-60W of de USW 24-250W? Want voor PoE passthrough heb je officieel 802.3at nodig (max 30W, waarmee je 15W voor de switch hebt en 15W voor de passthrough). Maar aangezien/zolang de USW 8 + AC Lite combi minder dan 15W gebruikt zou dat alsnog moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@RobertMe Beide Switch 8's worden door PoE voorzien via de 24P 250W. Ik denk dat ik ze eerst inderdaad even omruil. Dan sluit ik al heel veel uit. Als na het omruilen de andere switch het probleem geeft, dan sluit ik die aan met de normale AC Adapter die ook meegeleverd wordt. Dan sluit ik PoE problemen ook uit.

Daarna kijk ik weer verder. Thx voor je reactie.

Edit: Ik zie dat een Synology NAS ook als Syslog server kan dienen, die heb ik hier staan, ga ik als extra optie proberen.

Edit 2: Kan een Cat6 koppelstuk (https://www.allekabels.nl...oppelstuk-cat-6-rj45.html) ook voor deze problemen zorgen? Anders trek ik een nieuwe kabel.

[ Voor 30% gewijzigd door Taro op 05-10-2018 23:36 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 42 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-06 13:19

job

RobertMe schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 10:00:
Er is een nieuwe dev firmware voor de USGs. Voornaamste fixes zijn voor IDS/IPS, hoge CPU gebruik o.a.
Ben benieuwd of dat mijn probleem ook oplost. ik kreeg het voorelkaar om de usg plat te krijgen toen ik ips inschakelde en met 50mbit via usenet ging downloaden. Wanverkeer ging plat, en alle apparaten bleven vervolgens wisselen tussen disconnected en adopting.

Ik heb alle apparaten moeten herstarten: usg, switch en AP's voordat ze weer adopted waren. In de controller kom ik zien dat alle apparatuur een hoge cpu load had (boven de 80%) toen het vast liep.
Wat de oorzaak was weet ik niet. Ik kom de klachten die ik telkens ervaar niet terug bij anderen. En zo bijzonder is mijn config niet. Ik ga eens in de release notes neuzen en als iemand nog een tip heeft? Ik hoor het graag.

Edit: ik slinger maar eens een syslog aan. Misschien dat dat nog iets oplevert.

[ Voor 8% gewijzigd door job op 06-10-2018 01:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slooffmaster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-06 14:41
Taro schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 23:22:
@RobertMe Beide Switch 8's worden door PoE voorzien via de 24P 250W.
...
Edit 2: Kan een Cat6 koppelstuk (https://www.allekabels.nl...oppelstuk-cat-6-rj45.html) ook voor deze problemen zorgen? Anders trek ik een nieuwe kabel.
Dat soort koppelstukjes moet je zoveel mogelijk vermijden en al helemaal met PoE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daantjuuh1992
  • Laatst online: 10-06 22:21
Ik heb nu de setup van @xbeam gevolgd.
Deze werkt super, waarvoor heel veel dank!

Ik loop nu tegen een dingetje aan:
Ik probeer port forwards in de controller te programmeren.
Wanneer ik deze provision blijven de poorten dicht.
Ik heb ze ook in de config json gezet:
"nat": {
"rule": {
"1": {
"description": "Unifi Server",
"destination": {
"port": "8080"
},
"inbound-interface": "pppoe2",
"inside-address": {
"address": "192.168.2.251",
"port": "8080"
},
"protocol": "tcp",
"type": "destination"
},
Wat doe ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:41

mwa

Wellicht dat iemand mij kan helpen met het volgende. Ik heb een Ubiquiti UniFi AC Pro en krijg maar zeer lage RX rates op mijn clients, terwijl de TX rates wel prima liggen.

Zoals op onderstaande screenshots te zien is, heb ik vrijwel geen last van andere AP's in de buurt (we wonen vrij groot) en heb ik alle settings gewoon op standaard staan.

De clients die allen zulke lage RX rates hebben zijn voornamelijk Apple spul, wellicht dat dit er iets te maken heeft?
De AP heeft de nieuwste software versie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/izzBKbzZv97VltiAKDwdJkCN/thumb.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ax3BW4Zq0qMxNCkRn9nuhkUh/thumb.png
Groen is mijn AP bij 2.4
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ywt9gveQthSBucfMpGxW4iu1/thumb.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yoshimi
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
dialmformark schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 11:42:
Wellicht dat iemand mij kan helpen met het volgende. Ik heb een Ubiquiti UniFi AC Pro en krijg maar zeer lage RX rates op mijn clients, terwijl de TX rates wel prima liggen.

Zoals op onderstaande screenshots te zien is, heb ik vrijwel geen last van andere AP's in de buurt (we wonen vrij groot) en heb ik alle settings gewoon op standaard staan.

De clients die allen zulke lage RX rates hebben zijn voornamelijk Apple spul, wellicht dat dit er iets te maken heeft?
De AP heeft de nieuwste software versie

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Groen is mijn AP bij 2.4
[Afbeelding]
Allereerst zou ik zelf vaste kanalen instellen voor zowel 2.4ghz (1, 6 of 11) en voor 5ghz 36 bijvoorbeeld.
Transmit power voor 2.4ghz op low en 5ghz op high.

Daarnaast zie ik dat je device weliswaar op 5ghz verbindt, maar op N snelheid. Dat verklaart wat je ziet. Hoe ver zit je van het AP verwijderd? En welk apparaat is het dat verbonden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedboot
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14-07-2024
Ik heb voor een DNS server een Zero W gehaald en daar Pi-hole opgezet.
Ik ben nu 6 uur bezig geweest om op allerlei manieren mijn netwerk naar de DNS te laten wijzen.
Ik zie op het Ubiquiti forum ook allerlei vragen hierover, maar ik krijg geen goed idee hoe ik het moet prograeren.
Het liefst via GUI, anders CLI.

Bridged Ziggo modem
EdgeRouterX 192.168.31.1
Pihole 192.168.31.4
AC-LR 192.168.31.5

DHCP van 192.168.31.10-100.

In eerste instantie leek het allemaal prima. Mijn PC had geen advertenties meer. De Ipad geen advertenties.
MAAR de volgende morgen bleken de Iphones 6S en 7 geen wifi te hebben, een Nexus 6 geen Wifi.
2 andere Androids hebben wel Wifi.
De Ipad heeft Wifi.
Wat is nu het probleem? IS er een conflict?

Ik heb het volgende gedaan maar dan aangepast naar mijn DHCP range:

Afbeeldingslocatie: https://community.ubnt.com/t5/image/serverpage/image-id/172383iA0F69D0BF74A498C/image-size/large?v=1.0&px=900

Afbeeldingslocatie: https://community.ubnt.com/ubnt/attachments/ubnt/EdgeMAX/208753/1/dns.JPG

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethirty
  • Laatst online: 16:33

Ethirty

Who...me?

Wat doe je ingewikkeld :?

Gewoon alleen in je DHCP scope de DNS naar je Pihole zetten.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedboot
Dankje voor je reactie.
Dat dacht ik ook, maar dat werkt niet. Ik baal daarvan.
Ubiquiti forum staat bol van mensen met dezelfde vraag.

De 1 zegt in System de System Name Server aanpassen.
De ander in de DHCP scope.
De ander in de oplossing hierboven. Die werkt deels bij mij....

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Speedboot schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 17:33:
Ik heb voor een DNS server een Zero W gehaald en daar Pi-hole opgezet.
Ik ben nu 6 uur bezig geweest om op allerlei manieren mijn netwerk naar de DNS te laten wijzen.
Ik zie op het Ubiquiti forum ook allerlei vragen hierover, maar ik krijg geen goed idee hoe ik het moet prograeren.
Het liefst via GUI, anders CLI.

Bridged Ziggo modem
EdgeRouterX 192.168.31.1
Pihole 192.168.31.4
AC-LR 192.168.31.5

DHCP van 192.168.31.10-100.

In eerste instantie leek het allemaal prima. Mijn PC had geen advertenties meer. De Ipad geen advertenties.
MAAR de volgende morgen bleken de Iphones 6S en 7 geen wifi te hebben, een Nexus 6 geen Wifi.
2 andere Androids hebben wel Wifi.
De Ipad heeft Wifi.
Wat is nu het probleem? IS er een conflict?

Ik heb het volgende gedaan maar dan aangepast naar mijn DHCP range:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zoals @Ethirty zegt ben je waarschijnlijk veel te ingewikkeld bezig. Je bent nu bezig met een oplossing om alle DNS verkeer, onafhankelijk van waar het heen gaat, naar je RPi te sturen. Dit terwijl het in 99% van de gevallen voldoende is om de DNS server die via DHCP wordt ingesteld aan te passen. Zolang je geen apparaten hebt die met een handmatig ingestelde DNS server werken (bv omdat ze een statisch IP hebben) gaat dat verder gewoon goed.

De juiste stappen moet ik je echte schuldig blijven. Zelf heb ik geen ER dus ik weet ook niet waar de DHCP instellingen daarop aangepast kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Speedboot schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 18:09:
De 1 zegt in System de System Name Server aanpassen.
Ik vermoed dat dit de DNS server aan de WAN kant aanpast. De ER zal zelf ook DNS gebruiken (bv om te controleren op updates). Daarnaast zal de ER net zoals de USG waarschijnlijk ook een caching DNS server draaien, en ook die zal dan gebruik maken van deze DNS server. Normaliter is dat dus de DNS server van je provider, of alternatieven zoals die van 1.1.1.1 of Google DNS (8.8.8.8 / 8.8.4.4).
De ander in de DHCP scope.
Dit zal lijkt mij de juiste optie zijn, en past dan dus de DNS server aan die in DHCP requests wordt meegestuurd. Als je deze aanpast moet je wel even opnieuw een IP adres opvragen. Op windows kan dit door een combinatie van ipconfig /release en ipconfig /renew. Als je daarna ipconfig /all doet moet je daarin ook de door jou ingestelde DNS server zien staan.
De ander in de oplossing hierboven. Die werkt deels bij mij....
Zie mijn vorige post. Dit zorgt ervoor dat je alle DNS verkeer wat de ER passeert aanpast, en vervolgens naar de RPi stuurt. Normaliter is dit dus niet nodig omdat 99% van de systemen (thuis) gewoon de DNS server zoals doorgegeven middels DHCP gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedboot
RobertMe schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 18:16:
[...]

Dit zal lijkt mij de juiste optie zijn, en past dan dus de DNS server aan die in DHCP requests wordt meegestuurd. Als je deze aanpast moet je wel even opnieuw een IP adres opvragen. Op windows kan dit door een combinatie van ipconfig /release en ipconfig /renew. Als je daarna ipconfig /all doet moet je daarin ook de door jou ingestelde DNS server zien staan.
DNS 1 aangepast in de Scope.
Dit ipconfig /renew lijkt inderdaad voor mijn pc de oplossing. Ik ga verder testen met de mobile devices en laat het jullie weten.
Dank jullie allemaal zover!

6 uur testen....grrrr...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Speedboot schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 18:23:
[...]

Dit ipconfig /renew lijkt inderdaad voor mijn pc de oplossing. Ik ga verder testen met de mobile devices en laat het jullie weten.

6 uur testen....grrrr...
Wifi uitschakelen en weer aanzetten. En bij vaste apparaten kun je waarschijnlijk ook even de kabel uittrekken. Als de link weg is geweest wordt ook weer via DHCP een IP adres opgevraagd. Note: dit moet dan wel de kabel zijn tussen het eindpunt, bv PC, en het eerst volgende apparaat (zijnde een switch, of een router). Je kunt dus niet alle kabels uit de router trekken en dat het daarna werkt. Want als er nog switches tussen zitten is er nog gewoon een link tussen bv PC en de switch.

Edit:
Overigens is er een nog makkelijkere oplossing: wachten. Meestal halverwege de lease tijd vragen apparaten sowieso al op of ze het huidige IP adres mogen behouden. Waarschijnlijk pakken ze dan ook automatisch de nieuwe DNS server op en werkt het dan dus ook.

[ Voor 14% gewijzigd door RobertMe op 06-10-2018 18:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Wat voor adres krijgen je clients? Want ook de pihole kan voorzien in dhcp. Dus check ook even of de pihole dus geen dhcp server speelt.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
Speedboot schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 18:23:
[...]

DNS 1 aangepast in de Scope.

6 uur testen....grrrr...
je bedoelt in de controller onder stettings - networks - LAN - de waarde "DHCP Name Server" op manual zetten en dan het IP van de pihole meegeven?
Uit ervaring: dat werkt prima voor alle (dhcp) clients uit je netwerk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bockelaar schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 20:41:
[...]

je bedoelt in de controller onder stettings - networks - LAN - de waarde "DHCP Name Server" op manual zetten en dan het IP van de pihole meegeven?
Uit ervaring: dat werkt prima voor alle (dhcp) clients uit je netwerk :)
Die settings zullen niet beschikbaar zijn, of geen effect hebben. Aangezien het in dit geval gaat over een EdgeRouter en niet een UniFi Security Gateway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

slooffmaster schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 10:01:
[...]

Dat soort koppelstukjes moet je zoveel mogelijk vermijden en al helemaal met PoE.
Het koppelstukje bleek gelukkig op een kabel te zitten die direct vanaf de KPN V10 naar de TV Box op de slaapkamer ging :) Dat vind ik niet de moeite waard om te vervangen.

Inmiddels beide switches omgewisseld en de syslog server op een Synology NAS ingeschakeld.

In de syslog zag ik overigens dat een 3e Switch 8 die ik heb met daarin o.a. de TV Box, TV, versterker, NUC, Wii U in de woonkamer iedere keer over een probleem met port 1 zat te zeuren. Ik heb deze nu fixed op 1.000 FDX gezet en dat probleem is weg. Waarschijnlijk kwam dat doordat zowel de TV als KPN Box beide 100 MBit zijn en als enige actief waren. De NUC is bijv. wel 1 GBit, maar staat standaard uit.

Afijn, nu even afwachten of de Switch 8 op zolder gaat resetten, of de Switch 8 op de computerkamer, of dat het probleem nooit meer terugkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:34

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Hoi mede ubiquiti-aren,
Sinds deze week een USG met 2 AP's aangeschaft, controller op mijn desktop en 2 domme netgear switches.

Al met al tevreden maar nog wel wat vragen.
- Zijn de default firewall regels genoeg om te laten draaien tot ik wat meer tijd heb om mezelf erin te verdiepen ? Zag namelijk al reboots en logins op de USG op tijden dat ik niet online was. Deels ligt dan denk ik dat ik via mijn externe ip de USG login interface krijg. Het liefst block ik dit allemaal. Forum post gezien dat je op de WAN firewall een regel aan kan maken om alle IP adressen te blokkeren. 000.000.000.000/1 & 128.000.000.000/1.

- Daarnaast zie ik helemaal geen firewall login in de UI van mijn USG wat ik wel heel graag zou willen. Iemand daar een oplossing voor, heb een Lenovo ix-400d NAS op linux kan ik daar de boel visualiseren ?

- Geen DNS, had al een pi-hole op een rapsi2, heb nog een 3 liggen dus daar ga ik pi-hole op draaien en de USG. Hoe scheid ik hierop de webinterfaces van de pihole en de controller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-06 13:19

job

Zag namelijk al reboots en logins op de USG op tijden dat ik niet online was
Hoe komen externen zomaar je netwerk binnen? Die begrijp ik niet.
Zeker weten dat je de logs goed leest?

De standaard instellingen van de firewall zijn strict. Verkeer van buiten (wan) kan alleen naar binnen (lan) als de verbinding is opgezet door een client aan je binnenzijde (lan).
Deels ligt dan denk ik dat ik via mijn externe ip de USG login interface krijg.
Toevallig getest vanuit je eigen netwerk?
Daarnaast zie ik helemaal geen firewall login in de UI van mijn USG wat ik wel heel graag zou willen. Iemand daar een oplossing voor, heb een Lenovo ix-400d NAS op linux kan ik daar de boel visualiseren ?
Ik ga er vanuit dat je de ui van je controller bedoelt? De ui van de usg heb je niets te zoeken, die is zo kaal. In de controller de logging door laten sturen naar syslog server is een mogelijkheid. In je firewall kan je vervolgens per regel logging activeren. In je syslog server zou je dan alle terug moeten vinden.

[ Voor 160% gewijzigd door job op 06-10-2018 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Check_Mate
  • Laatst online: 12-06 10:02
Hallo,

Ik heb voor thuis een nanoHD accesspoint besteld en vraag me af of ik de controller continue nodig heb om deze en aanstaande extra accesspoints aan te sturen?

Ik overweeg om deze nanoHD op de begane grond te gebruiken en wil vor de verdiepingen 1 of 2 AP-AC-Lite erbij te zetten.

Alvast bedankt voor jullie tips en suggesties ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yoshimi
  • Niet online
Check_Mate schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 11:27:
Hallo,

Ik heb voor thuis een nanoHD accesspoint besteld en vraag me af of ik de controller continue nodig heb om deze en aanstaande extra accesspoints aan te sturen?

Ik overweeg om deze nanoHD op de begane grond te gebruiken en wil vor de verdiepingen 1 of 2 AP-AC-Lite erbij te zetten.

Als je geen gebruik gaat maken van een gasten WiFi met captive portal, dan heb je de controller enkel nodig om instellingen te bekijken/veranderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Check_Mate schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 11:27:
Hallo,

Ter aanvulling op de post van @mchl8. Niet alleen de captive portal is de controller voor vereist, maar ook statistieken en logging is de controller voor nodig.

Overigens kun je de controller op vele soorten systemen installeren, waaronder verschillende NASen (zeker als die Docker ondersteuning hebben), RPi etc. Mogelijk dat je zoiets al hebt staan en daar de controller 24/7 op kunt laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Check_Mate
  • Laatst online: 12-06 10:02
Dus als ik enkel een fatsoenlijk wifi systeem wil zonder logging volstaat enkel de aanschaf van Unifi accesspoints? Wordt roaming tussen de verdiepingen dan automatisch door de AP's geregeld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
daantjuuh1992 schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 11:37:
Ik heb nu de setup van @xbeam gevolgd.
Deze werkt super, waarvoor heel veel dank!

Ik loop nu tegen een dingetje aan:
Ik probeer port forwards in de controller te programmeren.
Wanneer ik deze provision blijven de poorten dicht.
Ik heb ze ook in de config json gezet:

[...]

Wat doe ik verkeerd?
Wat je nu aan doen bent in de json is een nat rule schrijven en geen portforward. Handiger is het om deze portforward gewoon in de controller bij de firewall te doen. Dan maakt de controller ook gelijk alle firewall regels voor je aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
robertobadjo schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 20:08:
[...]

Net geupdate naar 5.9 en alles werkt nog op het eerste zicht naar behoren.

Ook de tv. Ik gebruik het script van @xbeam (Jij krijgt nog een pilsje van me _/-\o_ )

Nu nog achter de vpn functionaliteit aan.
Die heb ik werkende het kan helaas met de json door een bug in de controller die niet toestaat dat l2tp oude-interface DHCP wordt overschreven. Ik moet hier een cronjob voor maken. Ik daar deze week even gaat voor vinden.

Stuur even configs met je aangemaakte l2tp VPN verbinding. Dan kijk ik er even tijdens het zeilen naar en stuur ik je 3 SSH regels terug die in te je terminal kan plakken en dan werkt je VPN.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yoshimi
  • Niet online
Check_Mate schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 12:17:
Dus als ik enkel een fatsoenlijk wifi systeem wil zonder logging volstaat enkel de aanschaf van Unifi accesspoints? Wordt roaming tussen de verdiepingen dan automatisch door de AP's geregeld?
Klopt. Je stelt de access points in via de controller (of je scant de QR code via de mobile app) en kunt daarna vooruit :).
Naar welk access point je roamt bepaalt je apparaat overigens, niet je AP (al kun je je AP zodanig instellen dat je daar enig invloed op kan uitoefenen). Vergeet ook niet je kanalen goed in te stellen, evenals je transmit power.
Voor 2.4ghz op low en kanaal 1, 6 of 11.
Voor 5ghz op high. Kanaal kun je het beste afstemmen gebaseerd op de kanaalbreedte die je gaat toepassen. Als je 2 AP’s hebt adviseer ik een channel width van 40 en kanaal 36 en 48.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertobadjo
xbeam schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 12:40:
[...]

Die heb ik werkende het kan helaas met de json door een bug in de controller die niet toestaat dat l2tp oude-interface DHCP wordt overschreven. Ik moet hier een cronjob voor maken. Ik daar deze week even gaat voor vinden.

Stuur even configs met je aangemaakte l2tp VPN verbinding. Dan kijk ik er even tijdens het zeilen naar en stuur ik je 3 SSH regels terug die in te je terminal kan plakken en dan werkt je VPN.
is een show config in een ssh terminal genoeg voor je of wil je puur and sec mijn json?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerokill
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-06 08:10
Ik wil graag mijn thuisnetwerk gaan verbeteren met Ubiquiti producten. Na veel googlen, youtube videos bekijken en dit topic doorlezen ben ik op de volgende setup gekomen:

Thuis situatie
3 woonlagen, totaal woon oppervlakte circa 130m2. Geen bedrade ethernet poorten :(. Een enkele apple time capsule centraal in de woonkamer. Signaal hiervan op de eerste verdieping is matig (-80 dBm), signaal op tweede verdieping is effectief niet aanwezig.

Internet is ADSL van KPN. Waarschijnlijk geen glasvezel mogelijk voor de komende paar jaar. Er zijn een stuk of 10 apparaten die ik graag verbind met het internet via wifi. Ik ben niet van plan om een belachelijke hoeveelheid aan IoT apparaten te kopen / aan te sluiten.

Mijn plan
1 Edge router X aangesloten op xperia box
1 USW 8 port 60w
2 AP AC Lite

De tweede AP wil ik voorlopig in wireless uplink mode zetten op de eerste verdieping om te kijken of ik bereik kan creëren op de tweede verdieping.

Na het lezen van dit topic begrijp ik dat de cloud key binnenkort vervangen gaat worden. Daarom ben ik van plan om voorlopig een RPi te gebruiken om alles te besturen.

De USG valt in ieder geval af omdat ik in de toekomst wil kijken of ik mijn KPN IPTV aan de praat kan krijgen via dit geheel. Uit dit topic komt naar voren dat USG en KPN IPTV niet geweldig met elkaar samenwerken.

Situatie wordt dan dus:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5tXN7fE.png

Toekomst
Netwerk kabels trekken door het huis naar de eerste en tweede verdieping. Wanneer de kabels getrokken zijn kan ik eventueel de in wall producten nemen om alles netjes af te werken. Alles wil ik dan in ieder geval aansluiten via PoE.

Nou mijn vraag: Is dit een logische oplossing? Gaat dit allemaal netjes met elkaar samenwerken?

Verder twijfel ik nog wel over de edgerouter. Ik begrijp nog niet helemaal hoe de edgerouter X, lite en 4 van elkaar verschillen. De edgerouter 4 is een stuk krachtiger maar ook een stuk duurder maar het lijkt me dat dit apparaat overkill is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
robertobadjo schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 13:45:
[...]

is een show config in een ssh terminal genoeg voor je of wil je puur and sec mijn json?
code:
1
mca-ctrl -t dump-cfg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertobadjo
xbeam schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 15:33:
[...]

code:
1
mca-ctrl -t dump-cfg
ik stuur je een pb ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:05

lier

MikroTik nerd

zerokill schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 15:22:
Mijn plan
1 Edge router X aangesloten op xperia box
1 USW 8 port 60w
2 AP AC Lite

Nou mijn vraag: Is dit een logische oplossing? Gaat dit allemaal netjes met elkaar samenwerken?
Gaat prima samenwerken, maar logisch is het niet:

- je hebt al een router, Edge router biedt geen toegevoegde waarde
- switch is zonde, kan je beter een goedkope 8-poorts switch zonder PoE nemen (voor een accesspoint zou ik het in ieder geval niet doen)
- het is superzonde om een accesspoint via een wireless uplink te laten werken. Als je het echt goed wil, trek je een kabel (bijvoorbeeld naar zolder)

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Deze combi zal gewoon werken. Enige om eventueel rekening mee te houden is dat als je later naar de IW wilt dat je dan de PoE passthrough officieel niet kunt gebruiken. Dit vereist eigenlijk 802.3at (maximal 30W), waar de USW 8 60W alleen maar 802.3af (maximaal 15W) doet. Zolang het totale PoE verbruik onder de 15W blijft (van IW + apparaat op passthrough poort) is het geen probleem.

Verder zul je de EdgeRouter dus apart moeten beheren. Dat kan dus niet uit de UniFi Controller zoals het bij de USG wel het geval is. Maar zoals je zegt is in combinatie met IPTV de ER wel de veiligere router.
Verder twijfel ik nog wel over de edgerouter. Ik begrijp nog niet helemaal hoe de edgerouter X, lite en 4 van elkaar verschillen. De edgerouter 4 is een stuk krachtiger maar ook een stuk duurder maar het lijkt me dat dit apparaat overkill is.
De EdgeRouter Lite is een wat ouder model, maar niet perse slecht (USG 3P bevat dezelfde hardware). De EdgeRouter X is wat meer budget. Heeft wel een iets snellere CPU, maar doet IIRC geen hardware offloading. Voordeel van de EdgeRouter X is meen ik wel dat alle poorten op een hardware switch zitten en een aparte switch niet vereist is.
Voordeel van de EdgeRouter 4 is dat je daar veel meer op kunt doen. Bv een VPN op de EdgeRouter 4 draaien zal beter/sneller zijn. Daarnaast worden zaken als QoS en smart queues (snelheidsrestricties) door de CPU afgehandeld wat de ER 4 dus een stuk beter/sneller zal kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 15:42:
De EdgeRouter X is wat meer budget. Heeft wel een iets snellere CPU, maar doet IIRC geen hardware offloading. Voordeel van de EdgeRouter X is meen ik wel dat alle poorten op een hardware switch zitten en een aparte switch niet vereist is.
Er missen een paar dingen, maar wat 99% van de gebruikers nodig heeft zit er gewoon op ;)

Wat mij de laatste tijd opvalt : Er worden in dit topic voor de zoveelste keer dezelfde dingen gevraagd die in de voorgaande twee delen meerdere keren beantwoord zijn en makkelijk terug te vinden zijn via de Search :o

Misschien een idee om het een en ander in de TS te zetten of één van de extra gereserveerde posts :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Jongens ik vind het heel lief allemaal
Maar mijn PM box loopt over van het bier.
En mijn sponsor van de AAA heeft me inmiddels aan de kant gezet en daardoor kan ik weer beginnen met tellen. Maar als het zo door gaat sta ik volgende jaar nog op 1 dag.

Nogmaals super lief bier hoeft echt niet.
IK WIL WIJN !!!!!!!! 😄🤪🤪🤪

Nee grapje bier is prima

[ Voor 9% gewijzigd door xbeam op 07-10-2018 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally
  • Laatst online: 22:22

rally

Deyterra Consultancy

Ik wil graag mijn thuisnetwerk gaan verbeteren met Ubiquiti producten. Na veel googlen, youtube videos bekijken en dit topic doorlezen ben ik op de volgende setup gekomen:

Thuis situatie
3 woonlagen, totaal woon oppervlakte circa 130m2. Geen bedrade ethernet poorten :(. Een enkele apple time capsule centraal in de woonkamer. Signaal hiervan op de eerste verdieping is matig (-80 dBm), signaal op tweede verdieping is effectief niet

...

De tweede AP wil ik voorlopig in wireless uplink mode zetten op de eerste verdieping om te kijken of ik bereik kan creëren op de tweede verdieping.
Als je een COAX aanuiting hebt op de verdieping, dan kun je een MOCA overwegen.
Dan creeer je iig een netwerkaansluiting boven en is betrouwbaarder en sneller dan een repeater (=wireless uplink)

Ik gebruik hiervoor nu een INCA 1G van Hirschmann. Werkt perfect.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • +5 Henk 'm!
nero355 schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 16:24:
[...]

Er missen een paar dingen, maar wat 99% van de gebruikers nodig heeft zit er gewoon op ;)

Wat mij de laatste tijd opvalt : Er worden in dit topic voor de zoveelste keer dezelfde dingen gevraagd die in de voorgaande twee delen meerdere keren beantwoord zijn en makkelijk terug te vinden zijn via de Search :o

Misschien een idee om het een en ander in de TS te zetten of één van de extra gereserveerde posts :?
En misschien is het handig om apart Ubnt IPTV topic te starten. Die vragen zijn ook altijd vrij specifiek maar bijna altijd het zelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertobadjo
xbeam schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 16:29:
Jongens ik vind het heel lief allemaal
Maar mijn PM box loopt over van het bier.
En mijn sponsor van de AAA heeft me inmiddels aan de kant gezet en daardoor kan ik weer beginnen met tellen. Maar als het zo door gaat sta ik volgende jaar nog op 1 dag.

Nogmaals super lief bier hoeft echt niet.
IK WIL WIJN !!!!!!!! 😄🤪🤪🤪

Nee grapje bier is prima
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ *O* *O* *O*

Pagina: 1 ... 5 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen, voor aankoopadvies dient een nieuw topic aangemaakt te worden. Daarnaast is er voor IPTV een los topic: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie.

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.