RobertMe schreef op woensdag 26 september 2018 @ 18:41:
[...]
Correct, dat kan met UniFi doordat het allemaal losse apparaten zijn, en geen 3-in-1 zoals de meeste consumenten routers.
[...]
Waarom speciek dat je die twee noemt? Het zullen zeker mooie apparaten zijn met hun use-cases, maar de Lite voldoet normaliter ook.
Lite: instapmodel en goed als je geen eisen hebt
LR: kun je IMHO links laten liggen. 'Long Range' is gericht op grote (open) oppervlakten zoals bedrijfshallen. Thuis biedt het geen, of niet veel, meerwaarde.
Pro: door 3x3 MIMO sneller als de Lite (en LR). Maar dat merk je alleen als je ook 3x3 MIMO clients hebt. Anders marginaal beter bereik, maar 2 Lites zijn niet veel duurder en geven gegarandeerd een groter bereik.
NanoHD: MU-MIMO als (unique) selling point. HD staat dan ook voor High Density. Maar MU-MIMO zul je alleen merken als je
veel clients hebt die ook MU-MIMO ondersteunen. Daarnaast schijnt het bereik ook weer beter te zijn als bij de Pro, maar wederom, 2 Lites zullen alsnog een beter bereik geven.
HD/
SHD: 'extremere' varianten van de NanoHD.
Voor thuisgebruik heb je dus waarschijnlijk voldoende aan de Lite. Wil je hogere snelheden en heb je 3x3 (MU-)MIMO clients kan de Pro of NanoHD interessant zijn. Maar aangezien je nu al spreekt over 802.11ax zou ik bijna zeggen dat het nu verstandiger is om voor de Lite of evt. Pro te gaan en later te upgraden. De NanoHD (en eigenlijk Pro ook) hebben nu direct te weinig toekomst gerichte voordelen als je liever naar ax of ad kijkt.
[...]
De Cloud Key is een mini-PC (vergelijkbaar met een RPi) waarop de UniFi Controller draait. Deze kun je echter ook zelf draaien, mogelijk ook op je Synology NAS. Daarnaast valt de CK 'gen 1' niet meer aan ye bevelen nu de
Gen 2 voor de deur staat. Daarnaast kun je de Controller ook op een gewone PC draaien, maar niet aan te bevelen gezien het volgende punt.
[...]
Ja en nee. Er is een UniFi app. In zeer beperkte mate kan die direct de UAPs configureren (note: dus niet de UniFi Switches, noch de USG), dit middels een ingebouwde 'mini controller'. Maar deze kan ook verbinden met een 'echte'/volledige controller en dan heb je veel meer functionaliteit. Het is dus aan te bevelen om de volledige controller te draaien (en vereist als je een USG of USW erbij neemt). Ik zou dus kijken of je Synology NAS de controller kan draaien, en dan daar gebruik van maken. Vervolgens kun je in de Controller cloud access inschakelen waardoor de Ubiquiti servers als proxy dienen en je van over de hele wereld je netwerk kunt beheren. Als alternatief kun je de web interface ook zelf naar buiten toe open zetten en via die weg van overal het netwerk beheren. Dit kan dan dus zowel via de web interface van de controller, als via de app (die je laat verbinden met je controller).
[...]
Mesh is mesh

Ik ken de AmpliFis niet. Maar ik neem aan dat die draadloos onderling verbinden wat een aantal nadelen heeft. Zoals lagere snelheden (mogelijk hebben de AmpliFis een dedicated radio voor mesh? Dan geldt dat niet), hogere latencies, en het belangrijkst, het bereik. Het tweede mesh point moet je zetten op een plek waar het bereik nog goed (genoeg) is. Immers kan deze anders het draadloze signaal niet goed doorgeven omdat deze zelf geen verbinding heeft. Dit betekend dus dat je de mesh points korter bij elkaar moet zetten dan je met reguliere APs kunt doen. Gevolg is dus ook dat je met bedrade APs bv genoeg hebt aan twee stuks, maar bij mesh er 3 of meer nodig hebt.
[...]
Als je voor 2 UAP AC Lites gaat ben je gegarandeerd goedkoper uit dan die AmpliFi set. €150 vs €325. En bij UniFi kun je altijd nog later uitbreiden met een USG en evt UAPs. Die zijn geen vereiste en er zijn er genoeg die de UAPs aan het model/router van de provider hangen. Of juist combineren met een (goedkope)
EdgeRouter X (note: deze integreert niet in de UniFi Controller en heeft een eigen web interface)
[...]
Als je wilt kun je bij UniFi zelfs 4 of 8 SSIDs aanmaken, apart gastnertwek, IoT devices, you name it. En standaard worden alle netwerken/SSIDs netjes op alle UAPs ingesteld.
[...]
UniFi kan dit, mits je de controller 24/7 draait, bv op je NAS zoals gezegd. AmpliFi is daarentegen volgens mij alleen via app en helemaal niet via PC.
[...]
Bedoel je dan alleen op beheer, of externe toegang tot je netwerk? Met een keuze tussen (alleen) UAPs vs AmpliFi valt externe toegang daar namelijk buiten. Omdat de UAPs puur access points zijn. Zoals gezegd zou je dan je modem/router van de provider moeten vervangen/aanvullen met bv een USG of EdgeRouter. Bij beide kun je ook een VPN server opzetten voor toegang tot je netwerk van buitenaf.
AmpliFi is dan geïntegreerde router/AP, en ik vermoed dat deze geen VPN server kan draaien.
Uiteraard zou je ook een VPN server op je NAS kunnen draaien en dan maakt de router helemaal niet meer uit.
[...]
Als je all in UniFi gaat ligt dat eraan, maar ik weet niet hoe dat met AmpliFi zit. Als je nu een glas/xDSL provider hebt met VOIP/IPTV moet je je daar even in verdiepen. Omdat je dan met dingen als PPPoE, VLANs, IGMP etc te maken krijgt als je de modem/router eruit wilt laten. En op de USG werkt dat niet
altijd. Maar ik betwijfel of de AmpliFis dat wel goed kunnen.