|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
- nero355
- Registratie: Februari 2002
- Laatst online: 28-02 22:21
ph34r my [WCG] Cows :P
- Netwerk switches
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall Pro
- Ubiquiti EdgePoint Router
- Ubiquiti EdgeRouter Infinity
- Amplifi High Density WiFi Router
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Amplifi High Density WiFi System (2 mesh points)
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
:strip_exif()/u/49248/DPCkoeienUD.gif?f=community)
Ik heb kortgeleden zonnepanelen laten installeren. Deze panelen wil ik monitoren, maar dat lukt alleen via WiFi en niet bedraad. Echter het komt regelmatig voor dat de verbinding weg valt. Nu roamt de omvormer van de AP boven naar die van beneden dit terwijl die AP beneden veel verder weg is. WiFi experience is ongeveer 30% met veel retries. Hoe krijg ik het voor elkaar dat de omvormer alleen connect met de AP boven? Iets met een nieuwe SSID aanmaken? En welke opties moet ik dan wel/niet aanvinken bij advanced options en Rate en Beacon Controls?
Oh en nog iets (vast iets noob achtigs). Als ik naar settings ga en naar wireless networks zie ik alleen de naam van de SSID staan die 2.4 GHz uitzend (UBNT). Ik kan ook connecten met 5GHz .. Dat netwerk heet dan ook UBNT_5GHz bij mij, maar staat niet tussen mijn draadloze netwerken in de controller.
Ik krijg trouwens dit te lezen in logboek van mijn omvormer:
Info 6/8/2019 8:44:23 AM SB3.0-1AV-40 070 Webconnect error: Default gateway not configured
Info 6/8/2019 8:44:22 AM SB3.0-1AV-40 070 Time synchronization failed: DNS server not configured
En dit lees ik in de controller bij options van de AP's.
The following settings may cause problems. Please make sure that you understand the risks and that this is the configuration that you need.
Missing Preferred DNS from the Network settings. This may result in the inability to upgrade this device and to synchronize time using NTP.
Heeft ongetwijfeld met elkaar te maken, maar hoe los ik dit op?
[ Voor 25% gewijzigd door JoeZuCK op 08-06-2019 09:52 ]
Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK
Dat klopt. En i see what you did therewimmel_1 schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 23:25:
[...]
Eeeuh... Niet
@ThinkPad gaat over stappen van (duur) glas naar (goedkoper) VDSL volgens dát wat ik er uit begrijp? Op z'n VDSL lijn staat alleen nog geen signaal.....
Ik heb bij mijn glasaansluiting destijds ook een EB V10 gekregen om aan te sluiten op de NTU, maar niet in gebruik genomen. Heb de glasvezel vanaf de FTU in een SFP-module gestopt en die SFP-module weer in de Edgerouter X gedaan. Op die manier bespaar ik stroomverbruik van de NTU en de Experiaboxburne schreef op vrijdag 7 juni 2019 @ 23:28:
[...]
Maar KPN levert (of leverde) klanten een ExperiaBox V10 en een mediaconverter, en de V10 heeft zowel een DSL- als een ethernet WAN aansluiting. Dus, ook al is het ook een xDSL modem, als glasvezelklant gebruik je enkel de router, switch en access points die er in zitten.
[...]
Ik los het nu maar even anders op denk ik. Maak op m'n switch een nieuw VLAN waar ik het modem in hang. Dat VLAN zet ik dan ook door naar een poortje waar ik eth0 op aansluit. Tevens hang ik een VM met een netwerkkaart in dat VLAN, op die manier kan ik dan wel testen of ik uplink naar internet heb (en kan ik gelijk bij de webinterface van het modem).
[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 08-06-2019 10:16 ]
Om te beginnen een DNS invullen. Ergens in de webinterface, meestal bij een kopje 'configuration' of 'settings' is een subkopje 'network settings' te vinden, waar je 1.1.1.1 en 9.9.9.9 als DNS op kunt geven, en daar in de buurt moet ook NTP zitten, en daarvoor gebruik je nl.pool.ntp.org.JoeZuCK schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 09:36:
Info 6/8/2019 8:44:23 AM SB3.0-1AV-40 070 Webconnect error: Default gateway not configured
Info 6/8/2019 8:44:22 AM SB3.0-1AV-40 070 Time synchronization failed: DNS server not configured
De default gateway moet je van je DHCP-server krijgen.
Ondersteunt je omvormer ueberhaupt wel 5GHz?
[ Voor 4% gewijzigd door burne op 08-06-2019 10:10 ]
I don't like facts. They have a liberal bias.
Ik zag wel 9.9.9.9 en 8.8.8.8 staan (niet goed?) De omvormer kan niet overweg met 5GHz naar mijn weten. Maar die vraag over 5GHz stond er ook los van.burne schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 10:08:
[...]
Om te beginnen een DNS invullen. Ergens in de webinterface, meestal bij een kopje 'configuration' of 'settings' is een subkopje 'network settings' te vinden, waar je 1.1.1.1 en 9.9.9.9 als DNS op kunt geven, en daar in de buurt moet ook NTP zitten, en daarvoor gebruik je nl.pool.ntp.org.
De default gateway moet je van je DHCP-server krijgen.
Ondersteunt je omvormer ueberhaupt wel 5GHz?
Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK
New Features:
WLAN Scheduler Enhancements (New Settings).
The experience here is actually the opposite of the prior implementation (found in classic mode). You're actually scheduling the downtime for the SSID(s) instead of the uptime. You can also schedule multiple blocks per day.

https://community.ubnt.co...een-released/ba-p/2809129
[ Voor 11% gewijzigd door ed1703 op 08-06-2019 13:39 ]
Ik zag in 5.11.28 dat dat er al aan zat te komen. Idd beter dan de oude implementatie. Nu nog zoiets op device niveau, zodat je pc's en smartphone's kan schedulen, ipv van zoals ik het nu doe in de firewall.ed1703 schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 13:38:
Unifi Controller 5.11.29 beta is uit:
New Features:
WLAN Scheduler Enhancements (New Settings).
The experience here is actually the opposite of the prior implementation (found in classic mode). You're actually scheduling the downtime for the SSID(s) instead of the uptime. You can also schedule multiple blocks per day.
[Afbeelding]
https://community.ubnt.co...een-released/ba-p/2809129
Idioot trouwens dat die mounts alleen per drie stuks te koop zijn. Ik heb er dus twee over

[ Voor 8% gewijzigd door ephymerous op 08-06-2019 14:36 ]
XXXVI
Waar kan je deze voordelig kopen? Ik ben namelijk ook geïnteresseerd in deze switch.ephymerous schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 14:28:
.... Ik ga ze koppelen aan een 24p POE Edge switch (die kan ik voordeling kopen). ....
Ik heb de post aangepast, kon, ik heb 'm voor een mooi bedrag op Marktplaats gekocht1975Mark30 schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 14:34:
[...]
Waar kan je deze voordelig kopen? Ik ben namelijk ook geïnteresseerd in deze switch.
XXXVI
vanwege blikseminslag heeft mijn oude vertrouwde Airport Extreme het afgelopen week begeven na 8 jaar. (evenals de Ziggo-modem trouwens).
De modem is inmiddels vervangen en ik heb een Unifi AP AC Pro aangeschaft en geinstalleerd.
Ik heb 2 WLANs (2.4 en 5 ghz), maar het vreemde is dat als ik in de admin zit, deze het AP alleen ziet als ik met de 2,4ghz verbonden ben. Op 5ghz vind hij hem niet.
Weet er iemand wat ik fout doe?
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Ik snap niet wat je bedoelt met dat ’admin’ verhaal.RobbieB schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 18:58:
Hallo allen,
vanwege blikseminslag heeft mijn oude vertrouwde Airport Extreme het afgelopen week begeven na 8 jaar. (evenals de Ziggo-modem trouwens).
De modem is inmiddels vervangen en ik heb een Unifi AP AC Pro aangeschaft en geinstalleerd.
Ik heb 2 WLANs (2.4 en 5 ghz), maar het vreemde is dat als ik in de admin zit, deze het AP alleen ziet als ik met de 2,4ghz verbonden ben. Op 5ghz vind hij hem niet.
Weet er iemand wat ik fout doe?
Wat is je bandbreedte (weet zo niet of dat het juiste woord is)? Ik heb, als ik 80 MHz gebruik, dat iOS apparaten niet kunnen verbinden, daarom heb ik 20 of 40 MHz ingesteld. Je zou dat eens kunnen proberen.
Ok, het zit als volgt.TF0 schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 20:54:
[...]
Ik snap niet wat je bedoelt met dat ’admin’ verhaal.
Wat is je bandbreedte (weet zo niet of dat het juiste woord is)? Ik heb, als ik 80 MHz gebruik, dat iOS apparaten niet kunnen verbinden, daarom heb ik 20 of 40 MHz ingesteld. Je zou dat eens kunnen proberen.
Ik heb een Ziggo router, die is bedraad verbonden met het AP.
Op het AP heb ik 2 WLAN's; 1 voor 2.4Ghz en 1 voor 5Ghz.
Als ik op mijn computer verbind met het 2.4Ghz WLAN, dan zie ik hem verschijnen in de Unifi Controller (Web-interface)
Als ik op mijn computer verbind met het 5Ghz WLAN (want: sneller), dan vind de controller hem niet:

- RobertMe
- Registratie: Maart 2009
- Laatst online: 07:38
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Als ik het goed begrijp heb je dus een computer en daarop draait je UniFi Controller? Maar die computer is tegelijkertijd zelf via wifi verbonden met het netwerk?RobbieB schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 22:11:
[...]
Ok, het zit als volgt.
Ik heb een Ziggo router, die is bedraad verbonden met het AP.
Op het AP heb ik 2 WLAN's; 1 voor 2.4Ghz en 1 voor 5Ghz.
Als ik op mijn computer verbind met het 2.4Ghz WLAN, dan zie ik hem verschijnen in de Unifi Controller (Web-interface)
Als ik op mijn computer verbind met het 5Ghz WLAN (want: sneller), dan vind de controller hem niet:
[Afbeelding]
En op het moment dat je die computer verbind met het 5GHz netwerk, i.t.t. het 2,4GHz netwerk, dan gaat het AP naar de disconnected status?
Dat is alles wat ik kan met de karige informatie die je geeft in combinatie met de screenshot. Iets met gesplitste netwerken op 2,4GHz en 5GHz in combinatie met wat lijkt op disconnected AP.
Dat is precies wat er aan de hand is.RobertMe schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 22:19:
[...]
Als ik het goed begrijp heb je dus een computer en daarop draait je UniFi Controller? Maar die computer is tegelijkertijd zelf via wifi verbonden met het netwerk?
En op het moment dat je die computer verbind met het 5GHz netwerk, i.t.t. het 2,4GHz netwerk, dan gaat het AP naar de disconnected status?
Dat is alles wat ik kan met de karige informatie die je geeft in combinatie met de screenshot. Iets met gesplitste netwerken op 2,4GHz en 5GHz in combinatie met wat lijkt op disconnected AP.
Het vreemde is dus dat ik wel verbonden ben, maar de controller een disconnected status geeft. En dat dit bij het 2.4Ghz netwerk geen probleem is.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Zeer grote kans dat de netwerkinstellingen tussen beiden dan niet gelijk zijn. Heb je bij 5GHz al dan niet per ongeluk guest network aangezet, een VLAN ID ingesteld of iets anders afwijkends gedaan?RobbieB schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 22:23:
[...]
Dat is precies wat er aan de hand is.
Het vreemde is dus dat ik wel verbonden ben, maar de controller een disconnected status geeft. En dat dit bij het 2.4Ghz netwerk geen probleem is.
Welk IP adres heb je als je verbonden bent met het 2,4GHz vs het IP adres als je verbonden bent met het 5GHz netwerk? Heb je zelf een set-inform gedaan op het AP op basis van een IP adres?
Staat er nog ergens een WiFi signaal van de ziggo router te brullen, dat zou ook het eea kunnen verklaren.RobertMe schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 22:19:
[...]
Waarom zet je de unifi controller niet op een Raspberry Pi?
Vaste locatie, vast netwerk.
Nope, eerste dat ik gedaan heb toen ik de Unifi werkend had is die uitgezet...Comp User schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 22:38:
[...]
Staat er nog ergens een WiFi signaal van de ziggo router te brullen, dat zou ook het eea kunnen verklaren.
Goed idee, heb er toevallig nog 1 overWaarom zet je de unifi controller niet op een Raspberry Pi?
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Wat ik mij net bedacht dat ook het probleem kan zijn en een stuk aannemelijker is: gebruik je Windows?RobbieB schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 22:23:
[...]
Dat is precies wat er aan de hand is.
Want dan kan het best zijn dat afwijkende firewall instellingen worden gebruikt. Bv dat het ene netwerk is ingesteld als particulier en ander als publiekelijk. Het is namelijk niet zo dat de UniFi Controller de hardware vindt, maar dat de hardware de controller vindt. Als op het 5GHz netwerk vervolgens de poorten dicht staan krijg je dus dit probleem.
Overigens sluit ik mij wel erbij aan dat het in principe een stuk beter is om de Controller te draaien op een systeem met een vaste/bedrade aansluiting. Uiteraard hoeft dat niet perse een RPi te zijn die 24/7 draait. Maar de Controller draaien op een computer die zelf via wifi is verbonden met het netwerk is ook een beetje vragen om problemen. Als je door een foute instelling niet meer kunt verbinden met het AP kun je immers ook niet de instellingen aanpassen etc Of ja, je kunt de instellingen in de Controller wel aanpassen. Maar die kan de instellingen niet meer naar het AP sturen.
Wat ik overigens wel slordig van Ubnt vind is dat de blauwe vierkante leds niet helemaal gelijk van kleur zijn en niet op exact dezelfde plek zitten... Zal mijn OCD wel zijn

Ik had thuis tot een jaar geleden ook zo'n 19" setup draaien maar ben inmiddels ook alle netwerkcomponenten naar 10" aan het 'migreren'. M'n servers (3 stuks HP Proliant DL380 G7) heb ik buiten werking gesteld en probeer nu alles zo energiezuinig én stil mogelijk te krijgen
Draait de CK-G2+ overigens zélf z'n display om op 't moment dat je 'm in die 19" bracket "klikt" en zit die trigger dus 'in' de stekkeraansluiting? (Ik hoop stiekem dat ze bij UBNT ook nog een 10" bracket op de markt gaan brengen.)
Ik zou persoonlijk overigens alle 4 die UBNT devices 1U laten zakken en dan tussen het patchpanel en de glaslade een routeerpaneel monteren zodat de UTP kabels vanuit 't patchpanel netjes te routeren zijn

[ Voor 20% gewijzigd door Will_M op 09-06-2019 10:48 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Scherm zit in de cloud key en in de 19" bracket zit een uitsparing. Alleen de LAN aansluiting voorop is doorgelust naar de CK, en de LED uiteraard.wimmel_1 schreef op zondag 9 juni 2019 @ 10:34:
Ziet er netjes uit @Jeroen V !!!
Ik had thuis tot een jaar geleden ook zo'n 19" setup draaien maar ben inmiddels ook alle netwerkcomponenten naar 10" aan het 'migreren'. M'n servers (3 stuks HP Proliant DL380 G7) heb ik buiten werking gesteld en probeer nu alles zo energiezuinig én stil mogelijk te krijgen
Draait de CK-G2+ overigens zélf z'n display om op 't moment dat je 'm in die 19" bracket "klikt" en zit die trigger dus 'in' de stekkeraansluiting? (Ik hoop stiekem dat ze bij UBNT ook nog een 10" bracket op de markt gaan brengen.)
Edit:
Verkeerd gelezen? Nu je vraag nog eens gelezen en als ik je goed begrijp ligt de CK op zijn kop in de bracket?
[ Voor 6% gewijzigd door RobertMe op 09-06-2019 10:38 ]
Yups, dat ding ligt op z'n kop in de bracketRobertMe schreef op zondag 9 juni 2019 @ 10:37:
[...]
Scherm zit in de cloud key en in de 19" bracket zit een uitsparing. Alleen de LAN aansluiting voorop is doorgelust naar de CK, en de LED uiteraard.
Edit:
Verkeerd gelezen? Nu je vraag nog eens gelezen en als ik je goed begrijp ligt de CK op zijn kop in de bracket?
Ik heb 'm hier nu voorlopig tegen de wand bevestig en daarmee is 't display niet prettig af te lezen..... Die "pivot" werking moet dus ergens door te triggeren zijn, lijkt me.
Misschien een beetje out of the box, maar:JoeZuCK schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 09:36:
Mensen, ik zou jullie om raad willen vragen. Ik ben echt een beginneling, dus graag een beetje geduld als ik iets niet meteen snap![]()
Ik heb kortgeleden zonnepanelen laten installeren. Deze panelen wil ik monitoren, maar dat lukt alleen via WiFi en niet bedraad. Echter het komt regelmatig voor dat de verbinding weg valt. Nu roamt de omvormer van de AP boven naar die van beneden dit terwijl die AP beneden veel verder weg is. WiFi experience is ongeveer 30% met veel retries. Hoe krijg ik het voor elkaar dat de omvormer alleen connect met de AP boven? Iets met een nieuwe SSID aanmaken? En welke opties moet ik dan wel/niet aanvinken bij advanced options en Rate en Beacon Controls?
Oh en nog iets (vast iets noob achtigs). Als ik naar settings ga en naar wireless networks zie ik alleen de naam van de SSID staan die 2.4 GHz uitzend (UBNT). Ik kan ook connecten met 5GHz .. Dat netwerk heet dan ook UBNT_5GHz bij mij, maar staat niet tussen mijn draadloze netwerken in de controller.
Ik krijg trouwens dit te lezen in logboek van mijn omvormer:
En dit lees ik in de controller bij options van de AP's.
The following settings may cause problems. Please make sure that you understand the risks and that this is the configuration that you need.
Missing Preferred DNS from the Network settings. This may result in the inability to upgrade this device and to synchronize time using NTP.
Heeft ongetwijfeld met elkaar te maken, maar hoe los ik dit op?
Je kunt ook een extra WLAN groep aanmaken met een extra SSID speciaal voor je zonnepanelen. Als je deze vervolgens alleen op 1 of beide radio's van het dichtsbijzijnde AP beschikbaar maakt dan kan hij ook niet meer roamen.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Aparte WLAN group is niet nodig. Je kunt ook per AP een WLAN uit zetten (AP => Config => WLAN => en dan Edit bij dat specifieke WLAN). Nu ook even getest wat er gebeurd als je bij de algemene Settings (bij aanmaken / bewerken WLAN in het algemeen) "Enable this wireless network" uit zet, en je kunt dan inderdaad bij een specifiek een (of meerdere) APs het netwerk toch weer aan zetten. Dus WLAN staat dan standaard uit en kun je het op een specifiek AP aan zetten, i.p.v. standaard aan en dan op alle behalve een AP uit zetten.Qlimaxxx schreef op zondag 9 juni 2019 @ 16:29:
[...]
Misschien een beetje out of the box, maar:
Je kunt ook een extra WLAN groep aanmaken met een extra SSID speciaal voor je zonnepanelen. Als je deze vervolgens alleen op 1 of beide radio's van het dichtsbijzijnde AP beschikbaar maakt dan kan hij ook niet meer roamen.
'Probleem' met de meeste solar-invertors (omvormers) is dat er vaak alléén maar een 2,4Ghz. B-G(-N) WiFi adapter in zit en de WiFi Controller alsnog blijft proberen om alles (netjes) op 5Ghz te laten babbelen met elkaar zodat het zo snel mogelijk gaat (is totaal niet relevant voor een omvormer).RobertMe schreef op zondag 9 juni 2019 @ 16:34:
[...]
Aparte WLAN group is niet nodig. Je kunt ook per AP een WLAN uit zetten (AP => Config => WLAN => en dan Edit bij dat specifieke WLAN). Nu ook even getest wat er gebeurd als je bij de algemene Settings (bij aanmaken / bewerken WLAN in het algemeen) "Enable this wireless network" uit zet, en je kunt dan inderdaad bij een specifiek een (of meerdere) APs het netwerk toch weer aan zetten. Dus WLAN staat dan standaard uit en kun je het op een specifiek AP aan zetten, i.p.v. standaard aan en dan op alle behalve een AP uit zetten.
Met thermostaten speelt vaak het zelfde, overigens
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Dat snap ik. Maar maakt in dit geval niet uit. Een aparte WLAN group is niet nodig om één specifiek WLAN maar door één AP op één frequentie laten uit te zenden.wimmel_1 schreef op zondag 9 juni 2019 @ 16:41:
[...]
'Probleem' met de meeste solar-invertors (omvormers) is dat er vaak alléén maar een 2,4Ghz. B-G-N WiFi adapter in zit en de WiFi Controller alsnog blijft proberen om alles (netjes) op 5Ghz te laten babbelen met elkaar zodat het zo snel mogelijk gaat (is totaal niet relevant voor een omvormer).
Met thermostaten speelt vaak het zelfde, overigens
Het WLAN kun je in de default group aanmaken, alleen dan 'Enable this wireless network' uit zetten. Vervolgens open je de eigenschappen van het AP dat het netwerk wel moet uitzenden, en dan Config => WLAN => en onder 2,4GHz klik je op edit bij dat ene WLAN en vink je 'Enable on this AP' aan. Et voila, extra WLAN dat maar op één frequentie door één AP wordt uitgezonden, zonder gebruik te maken van een extra WLAN group waarbij je de overige WLANs ook nog eens moet dupliceren (er vanuit gaande dat dat ene AL ook de overige netwerken moet uitzenden).
Dat je handmatig SSID's uit kon zetten per AP/radio was me wel bekend. Dat is echter bij een stijgend aantal AP's nogal tijdrovend. Dat het andersom kan wist ik niet. Dat is dan inderdaad beter, mits je niet al aan de 4 SSID's zit. Goeie tip!RobertMe schreef op zondag 9 juni 2019 @ 16:57:
[...]
Dat snap ik. Maar maakt in dit geval niet uit. Een aparte WLAN group is niet nodig om één specifiek WLAN maar door één AP op één frequentie laten uit te zenden.
Het WLAN kun je in de default group aanmaken, alleen dan 'Enable this wireless network' uit zetten. Vervolgens open je de eigenschappen van het AP dat het netwerk wel moet uitzenden, en dan Config => WLAN => en onder 2,4GHz klik je op edit bij dat ene WLAN en vink je 'Enable on this AP' aan. Et voila, extra WLAN dat maar op één frequentie door één AP wordt uitgezonden, zonder gebruik te maken van een extra WLAN group waarbij je de overige WLANs ook nog eens moet dupliceren (er vanuit gaande dat dat ene AL ook de overige netwerken moet uitzenden).
Ik hoop niet dat ze dát op m'n werk van me gaan verwachten.... Die 'gekke' controller apparaten daar ondersteunen gewoon 6000 AP's pér controller en daarbij wil ik dus écht niet meer weten welk AP nou eigenlijk precies wát wel/niet mag/kanQlimaxxx schreef op zondag 9 juni 2019 @ 17:02:
[...]
Dat je handmatig SSID's uit kon zetten per AP/radio was me wel bekend. Dat is echter bij een stijgend aantal AP's nogal tijdrovend. Dat het andersom kan wist ik niet. Dat is dan inderdaad beter, mits je niet al aan de 4 SSID's zit. Goeie tip!
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Maar tegen datzelfde probleem loop je ook aan als je bv 2 APs hebt en dan 4 netwerken hebt. Als je dan nog een apart netwerk wilt aanmaken op een van beide APs voor zo'n 2,4GHz only device wil je dat ene AP waarschijnlijk nog steeds 4 + 1 netwerk laten uitzenden en loop je ook tegen de limiet van 4 WLANs aan. Overigens kun je die limiet weer oprekken door de Wireless Uplink feature uit te schakelen, dan kun je 8 WLANs per groep aanmaken.Qlimaxxx schreef op zondag 9 juni 2019 @ 17:02:
Dat is dan inderdaad beter, mits je niet al aan de 4 SSID's zit
[ Voor 5% gewijzigd door RobertMe op 09-06-2019 17:17 ]
Je zou bijvoorbeeld 1 SSID kunnen opofferen op enkel de 2.4GHz radio van 1 AP.RobertMe schreef op zondag 9 juni 2019 @ 17:08:
[...]
Maar tegen datzelfde probleem loop je ook aan als je bv 2 APs hebt en dan 4 netwerken hebt. Als je dan nog een apart netwerk wilt aanmaken op een van beide APs voor zo'n 2,4GHz only device wil je dat ene AP waarschijnlijk nog steeds 4 + 1 netwerk laten uitzenden en loop je ook tegen de limiet van 4 WLANs aan. Overigens kun je die limiet weer oprekken door de Wireless Uplink feature uit te schakelen, dan kun je 8 WLANs per groep aanmaken.
Weer een nuttige tip trouwens over dat wireless uplink verhaal. Kunnen er dan ook meer dan 4 WLAN's actief zijn op 1 radio? Als je nog meer van zulke tips heb zou ik zeggen: kom maar door
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Uiteraard, anders heeft het geen nut dat je ze kunt aanmakenQlimaxxx schreef op zondag 9 juni 2019 @ 17:18:
Weer een nuttige tip trouwens over dat wireless uplink verhaal. Kunnen er dan ook meer dan 4 WLAN's actief zijn op 1 radio?
Thanks! En zoals al door anderen aangegeven is draait de CK inderdaad het schermpje, dus gewoon in de rackmount optie clicken en dat is alles...wimmel_1 schreef op zondag 9 juni 2019 @ 10:34:
Ziet er érg netjes uit @Jeroen V !!!
De ruimte die ik nu nog heb (2U) is 'gereserveerd' voor een UPS, dan is het stapeltje klaarwimmel_1 schreef op zondag 9 juni 2019 @ 10:34:
Ik zou persoonlijk overigens alle 4 die UBNT devices 1U laten zakken en dan tussen het patchpanel en de glaslade een routeerpaneel monteren zodat de UTP kabels vanuit 't patchpanel netjes te routeren zijn![]()
Met dat "Wireless Uplink" wordt gewoon dezelfde functionaliteit bedoeld als dát wat andere merken onder "Mesh Networking" scharen. Ik snap persoonlijk sowieso niet dat UBNT er in al d'r wijsheid voor gekozen heeft om die functionaliteit per-default áán te zetten in de controllerRobertMe schreef op zondag 9 juni 2019 @ 17:23:
[...]
Uiteraard, anders heeft het geen nut dat je ze kunt aanmakenDe limiet van 8 is er dus omdat de radio maar 8 netwerken kan uitzenden. En als je wireless uplink aan hebt staan (en dat dus altijd gebruikt wordt of gebruikt kan worden door de connectivitiy monitor als de wired uplink down is) wordt dat dus gehalveerd. Zal vast iets te maken hebben met dat de wireless uplink een hidden netwerk of iets dergelijks is, en dan dus één per geconfigureerd WLAN.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Volgens mij hebben ze die al een aantal controller versies al uit gezet. Daarnaast is de connectivity monitor eigenlijk een best wel grappige feature. Je netwerk gewoon up houden terwijl de bedrade uplink eruit ligt. Uiteraard dan wel in combinatie mer alerting dat de uplink faalt zodat je ook weet dat ineens je "bedrade" apparaten alsnog via wifi gaan.wimmel_1 schreef op zondag 9 juni 2019 @ 18:53:
[...]
Met dat "Wireless Uplink" wordt gewoon dezelfde functionaliteit bedoeld als dát wat andere merken onder "Mesh Networking" scharen. Ik snap persoonlijk sowieso niet dat UBNT er in al d'r wijsheid voor gekozen heeft om die functionaliteit per-default áán te zetten in de controller
Recent de USG (4.4.41.5193700) geupgrade en ook de AP's (4.0.42.10433) geupgrade. Daarna begon de ellende. Verschillende 2.4ghz apparaten hadden brakke of geen verbinding, handmatig reconnecten gaf ze even wifi maar daarna was het weer weg. Ook op telefoon (OnePlus 7) en laptop (Macbook Pro) viel verbinding regelmatig weg.
Op forum van Unifi kwam ik meer mensen tegen met dezelfde problemen, maar geen oplossing. Dus heb ik de AP's via maintenance de vorige software versie erop gezet en nu vallen verbindingen niet meer uit en ook de 2.4ghz apparaten hebben geen issues meer.
Maar... nu heb ik bij mijn wifi metrix in de controller ineens staan dat ALLE ap's extreem hoge retry rates hebben. Een RF scan geeft aan dat alle channels oranje zijn, maar vorige week was er niks aan de hand.
Iemand een idee wat er gaande is of wat ik eraan kan doen?
Een screenshot:

- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Datzelfde met die retry rates viel mij vandaag ook op bij de APs die nog de oude firmware draaien. Meestal update ik het eerst een AP en een switch en paar weken later het andere AP en switch. Met de nieuwe firmware lijkt dat inderdaad weer weg te zijn.rogiertw schreef op zondag 9 juni 2019 @ 19:17:
Hallo allemaal, al een hele tijd draai ik naar volle tevredenheid een Unifi netwerk. USG als router en een AP-AC-Lite, een AP-AC-Pro en een AC-AP-LR als accespoints. Werkte altijd als een zonnetje nooit problemen.
Recent de USG (4.4.41.5193700) geupgrade en ook de AP's (4.0.42.10433) geupgrade. Daarna begon de ellende. Verschillende 2.4ghz apparaten hadden brakke of geen verbinding, handmatig reconnecten gaf ze even wifi maar daarna was het weer weg. Ook op telefoon (OnePlus 7) en laptop (Macbook Pro) viel verbinding regelmatig weg.
Op forum van Unifi kwam ik meer mensen tegen met dezelfde problemen, maar geen oplossing. Dus heb ik de AP's via maintenance de vorige software versie erop gezet en nu vallen verbindingen niet meer uit en ook de 2.4ghz apparaten hebben geen issues meer.
Maar... nu heb ik bij mijn wifi metrix in de controller ineens staan dat ALLE ap's extreem hoge retry rates hebben. Een RF scan geeft aan dat alle channels oranje zijn, maar vorige week was er niks aan de hand.
Iemand een idee wat er gaande is of wat ik eraan kan doen?
Een screenshot:
[Afbeelding]
Zolang je geen problemen hebt zou ik me in ieder geval geen zorgen er om maken.
Probleem wat je hebt met de nieuwe firmware is overigens waarschijnlijk veroorzaakt door de "Auto optimize network" feature. Als je die uit had gezet was je probleem waarschijnlijk ook opgelost.
Dank! That did the trick. Ook alle ap's weer naar nieuwste firmware geupgrade en het draait weer als een zonnetje.RobertMe schreef op zondag 9 juni 2019 @ 19:30:
[...]
Datzelfde met die retry rates viel mij vandaag ook op bij de APs die nog de oude firmware draaien. Meestal update ik het eerst een AP en een switch en paar weken later het andere AP en switch. Met de nieuwe firmware lijkt dat inderdaad weer weg te zijn.
Zolang je geen problemen hebt zou ik me in ieder geval geen zorgen er om maken.
Probleem wat je hebt met de nieuwe firmware is overigens waarschijnlijk veroorzaakt door de "Auto optimize network" feature. Als je die uit had gezet was je probleem waarschijnlijk ook opgelost.
Weer in het groen en maar 19 association failures.

Deze draait op een RPB (dus Raspbian). Na een apt-get update/upgrade kom ik niet meer aan de webinterface van mijn controller. Na in de logs te duiken zie ik dat er issues zijn met MongoDB, meer dan waarschijnlijk door de eerder genoemde upgrade die blijkbaar de mist is ingegaan.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| [2019-06-10 07:55:38,338] <db-server> ERROR system - unable to exec java.io.IOException: Cannot run program "bin/mongod" (in directory "/usr/lib/unifi"): error=2, No such file or directory at java.lang.ProcessBuilder.start(ProcessBuilder.java:1048) at com.ubnt.ace.C.o00000(Unknown Source) at com.ubnt.ace.C.o00000(Unknown Source) at com.ubnt.service.OoOO.W.Òo0000(Unknown Source) at com.ubnt.service.OoOO.W.o00000(Unknown Source) at com.ubnt.service.OoOO.W$1.run(Unknown Source) at java.lang.Thread.run(Thread.java:748) ... |
Een volledige reinstall vanaf 0 wil ik mij besparen, dus de enige oplossing lijkt mij dan het doorpushen van de upgrade. Enige probleem is dat ik UniFi heb toegevoegd aan de lijst van packages (adhv deze tutorial). Tijdens de upgrade wil hij UniFi dus ook direct upgraden. Zou ik dit wel doen?
Ik heb ondertussen wel alles uit /usr/lib/unifi naar een andere folder gekopieerd. Stel dat er iets verkeerd loopt, kan ik dan uit deze base directory de nodige files halen om mijn configuratie te restoren?
EDIT: misschien is de unifi package excluden (van apt-get upgrade), en vervolgens upgraden ook een optie?
[ Voor 9% gewijzigd door SanderH_ op 10-06-2019 11:59 ]
Alles (behalve de access points) netjes afgewerkt in de meterkast, waar zich tevens de modem en een KaKu ICS-2000 bevindt.
Momenteel is alles aangesloten op een stekkerdoos als deze: http://bb.2ba.nl//Att/401...6f1-9f48-45e35bbe1514.jpg.
Aangezien het 1) best duur materiaal is en 2) allemaal op dezelfde groep hangt, vraag ik me af of het wellicht slimmer is om hier een wat duurdere stekkerdoos met overspanningsbeveiliging tussen te plaatsen?
Ik heb op Tweakers een aantal topics gevonden die hier over gaan, maar de meningen zijn verdeeld (gaat in die topics met name over blikseminslag).
Ik ben benieuwd hoe jullie deze spullen aangesloten hebben en of een dergelijke stekkerdoos ueberhaupt waarde toevoegt
Als je ze aanschaft moet je iets van formulier invullen/het ding registreren, en dan is de apperatuur ook levenslangs verzekerd door hen ( voor een bepaald max bedrag ) tegen vernieling door overspanning.
Of het werkt, geen idee, hoe je moet aantonen dat het door blikseminslag/overspanning was : ook geen idee.
Misschien dat iemand er meer kennis over heeft, of ervaring. Enige ervaring dat ik heb met die dingen is dat elektrische toestellen die op zulke dozen hangen niet defect zijn gegaan op plotse spanningsonderbrekingen en daarna terugkomen van de spanning ( gebouw opeens zonder elektriciteit ), terwijl toestellen die niet op zo'n ding hingen soms wel al eens een defecte voeding hadden ofzo ( al valt dat natuurlijk gelukig niet bij elke spanningsonderbreking voor, er zou nogal wat nieuwe aperatuur soms moeten aangekocht worden
-| Hit it i would ! |-
- nero355
- Netwerk switches
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Ik heb precies dezelfde en ik zou zeggen : Lekker zo laten!Yoshimi schreef op maandag 10 juni 2019 @ 19:03:
Momenteel is alles aangesloten op een stekkerdoos als deze: http://bb.2ba.nl//Att/401...6f1-9f48-45e35bbe1514.jpg.
Dat kreng was irritant genoeg om te monteren...
Voorziet bij mij de volgende dingen van stroom :
- Raspberry Pi
- USG
- USW 16 Poorts 150 Watt POE+
- Dat Genexis onding van mijn ISP

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Kort vraagje, ik heb een USG router en nu had ik de VPN server optie aangezet en kan een werkende verbinding opzetten met mijn mobiel via 4G. Alleen zie ik mijn netwerk apparaten niet zoals bijvoorbeeld mijn NAS waarschijnlijk komt dat omdat ik een andere IP range moest gebruiken 192.168.100.x ipv de normale 192.168.1.x die ik in mijn normale netwerk gebruik. Wat doe ik fout ?
Ik wil de VPN gebruiken zodat als ik ergens anders ben gewoon verbinding heb met mijn thuis netwerk om series/films te kunnen kijken via Kodi.
EDIT: Hmm blijkbaar werkt het wel alleen pingen naar mijn NAS of PC gaat niet, mijn satelliet en AV receiver wel.
[ Voor 11% gewijzigd door Cyrus The Virus op 11-06-2019 18:46 ]
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
Ok dankje!! Ik wist niet dat het zo eenvoudig was.Laagheim schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 18:46:
@Cyrus The Virus Dat je je nas niet ziet is geen probleem, je kunt hem gewoon bereiken vanuit het vpn netwerk door het IP adres in te voeren (ik gebruik ds video met vpn dat werkt prima. Snelheid is ongeveer 20mbs) Als het niet werkt ligt het aan je firewall en moet je even kijken naar het netwerk waar je nas op zit.
Was mijn kop er ook al over aan het breken waarom ik mijn NAS niet zag

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.
Ik kan ook niet pingen naar mijn pc 192.168.1.2 maar rdp naar 192.168.1.2 werkt wel op de laptop.
Maar via mijn oneplus 5 kan ik de nas wel bereiken via VPN en 4G. Dus lijkt aan de laptop te liggen
[ Voor 48% gewijzigd door Cyrus The Virus op 11-06-2019 19:07 ]
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
Wordt ICMP verkeer op die PC misschien ge-dropped door de lokale firewall op die machine en mag RDP verkeer er wél door?Cyrus The Virus schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 18:53:
ja maar als ik het ip adres van mijn NAS invoer in de browser word die niet gevonden. Kodi ziet de NAS dus ook niet.
Ik kan ook niet pingen naar mijn pc 192.168.1.2 maar rdp naar 192.168.1.2 werkt wel.
hoe kan ik dat zien, heb nu ook andere laptop met w10 geprobeerd op ander netwerk. RDP werkt wel idd maar pingen niet zelfde als via 4G op de andere laptop.wimmel_1 schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 19:07:
[...]
Wordt ICMP verkeer op die PC misschien ge-dropped door de lokale firewall op die machine en mag RDP verkeer er wél door?
Windows firewall uitschakelen werkt ook niet.
Defineer "op ander netwerk" eens. ICMP is ook op netwerkniveau gewoon te blokkeren (en op een bedrijfsnetwerk is 't ook héél normaal om dat te doen omdat niemand daar de functie "ping'er" heeft en iedereen dus gewoon normaal aan het wérk dient te zijnCyrus The Virus schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 20:24:
[...]
hoe kan ik dat zien, heb nu ook andere laptop met w10 geprobeerd op ander netwerk. RDP werkt wel idd maar pingen niet zelfde als via 4G op de andere laptop.
Windows firewall uitschakelen werkt ook niet.
[ Voor 9% gewijzigd door Will_M op 11-06-2019 20:41 ]
Ben nu bij mijn schoonouders dat bedoel ik met ander netwerkwimmel_1 schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 20:37:
[...]
Defineer "op ander netwerk" eens. ICMP is ook op netwerkniveau gewoon te blokkeren (en op een bedrijfsnetwerk is 't ook héél normaal om dat te doen omdat niemand daar de functie "ping'er" heeft en gewoon normaal aan het wérk moet zijn).
Kijk eens middels de W10 commandline / powershell naar je huidige IP configuratie (ipconfig) .... Als je de "default gateway' kunt pingen dan zit je lokale firewall in ieder geval NIET in de weg.Cyrus The Virus schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 20:41:
[...]
Ben nu bij mijn schoonouders dat bedoel ik met ander netwerkkrijg vanuit hier connectie met de server en kan de webpagina van mijn satelliet ontvanger openen maar de nas word niet gezien. Pingen naar de nas en pc lukt ook niet maar rdp naar de pc dan weer wel.
Met ipconfig /all krijg je (waarschijnlijk) al véél te veel info terug voor nú doordat je ook eventuele virtuele adapters terug gaat krijgen.
Okee, geen netwerk-vraagjes meer van @wimmel_1. Als je denkt dat ICMP geen nut heeft zul je daar blijkbaar op de harde manier achter moeten komen.wimmel_1 schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 20:37:
[...]
ICMP is ook op netwerkniveau gewoon te blokkeren (en op een bedrijfsnetwerk is 't ook héél normaal om dat te doen omdat niemand daar de functie "ping'er" heeft en iedereen dus gewoon normaal aan het wérk dient te zijn).
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
| /* * Definition of type and code field values. */ #define ICMP_ECHOREPLY 0 /* echo reply */ #define ICMP_UNREACH 3 /* dest unreachable, codes: */ #define ICMP_UNREACH_NET 0 /* bad net */ #define ICMP_UNREACH_HOST 1 /* bad host */ #define ICMP_UNREACH_PROTOCOL 2 /* bad protocol */ #define ICMP_UNREACH_PORT 3 /* bad port */ #define ICMP_UNREACH_NEEDFRAG 4 /* IP_DF caused drop */ #define ICMP_UNREACH_SRCFAIL 5 /* src route failed */ #define ICMP_UNREACH_NET_UNKNOWN 6 /* unknown net */ #define ICMP_UNREACH_HOST_UNKNOWN 7 /* unknown host */ #define ICMP_UNREACH_ISOLATED 8 /* src host isolated */ #define ICMP_UNREACH_NET_PROHIB 9 /* prohibited access */ #define ICMP_UNREACH_HOST_PROHIB 10 /* ditto */ #define ICMP_UNREACH_TOSNET 11 /* bad tos for net */ #define ICMP_UNREACH_TOSHOST 12 /* bad tos for host */ #define ICMP_UNREACH_FILTER_PROHIB 13 /* admin prohib */ #define ICMP_UNREACH_HOST_PRECEDENCE 14 /* host prec vio. */ #define ICMP_UNREACH_PRECEDENCE_CUTOFF 15 /* prec cutoff */ #define ICMP_SOURCEQUENCH 4 /* packet lost, slow down */ #define ICMP_REDIRECT 5 /* shorter route, codes: */ #define ICMP_REDIRECT_NET 0 /* for network */ #define ICMP_REDIRECT_HOST 1 /* for host */ #define ICMP_REDIRECT_TOSNET 2 /* for tos and net */ #define ICMP_REDIRECT_TOSHOST 3 /* for tos and host */ #define ICMP_ALTHOSTADDR 6 /* alternate host address */ #define ICMP_ECHO 8 /* echo service */ #define ICMP_ROUTERADVERT 9 /* router advertisement */ #define ICMP_ROUTERADVERT_NORMAL 0 /* normal advertisement */ #define ICMP_ROUTERADVERT_NOROUTE_COMMON 16 /* selective routing */ #define ICMP_ROUTERSOLICIT 10 /* router solicitation */ #define ICMP_TIMXCEED 11 /* time exceeded, code: */ #define ICMP_TIMXCEED_INTRANS 0 /* ttl==0 in transit */ #define ICMP_TIMXCEED_REASS 1 /* ttl==0 in reass */ #define ICMP_PARAMPROB 12 /* ip header bad */ #define ICMP_PARAMPROB_ERRATPTR 0 /* error at param ptr */ #define ICMP_PARAMPROB_OPTABSENT 1 /* req. opt. absent */ #define ICMP_PARAMPROB_LENGTH 2 /* bad length */ #define ICMP_TSTAMP 13 /* timestamp request */ #define ICMP_TSTAMPREPLY 14 /* timestamp reply */ #define ICMP_IREQ 15 /* information request */ #define ICMP_IREQREPLY 16 /* information reply */ #define ICMP_MASKREQ 17 /* address mask request */ #define ICMP_MASKREPLY 18 /* address mask reply */ #define ICMP_TRACEROUTE 30 /* traceroute */ #define ICMP_DATACONVERR 31 /* data conversion error */ #define ICMP_MOBILE_REDIRECT 32 /* mobile host redirect */ #define ICMP_IPV6_WHEREAREYOU 33 /* IPv6 where-are-you */ #define ICMP_IPV6_IAMHERE 34 /* IPv6 i-am-here */ #define ICMP_MOBILE_REGREQUEST 35 /* mobile registration req */ #define ICMP_MOBILE_REGREPLY 36 /* mobile registration reply */ #define ICMP_SKIP 39 /* SKIP */ #define ICMP_PHOTURIS 40 /* Photuris */ #define ICMP_PHOTURIS_UNKNOWN_INDEX 1 /* unknown sec index */ #define ICMP_PHOTURIS_AUTH_FAILED 2 /* auth failed */ #define ICMP_PHOTURIS_DECRYPT_FAILED 3 /* decrypt failed */ |
Ik zit in heel veel enterprise omgevingen en icmp staat overal toch wel open. Ook om zo traceroutes te Kunnen maken om de juiste firewalls open te laten zettenwimmel_1 schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 20:37:
[...]
Defineer "op ander netwerk" eens. ICMP is ook op netwerkniveau gewoon te blokkeren (en op een bedrijfsnetwerk is 't ook héél normaal om dat te doen omdat niemand daar de functie "ping'er" heeft en iedereen dus gewoon normaal aan het wérk dient te zijn).
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Misschien dat ik alles netjes over gescheiden VLan's laat lopen en 't "pingen" dus ook alleen over laat aan de mensen welke toegang hebben tot een management VLan?burne schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 20:48:
[...]
Okee, geen netwerk-vraagjes meer van @wimmel_1. Als je denkt dat ICMP geen nut heeft zul je daar blijkbaar op de harde manier achter moeten komen.
>>knip<<
wimmel_1 schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 20:48:
[...]
Kijk eens middels de W10 commandline / powershell naar je huidige IP configuratie (ipconfig) .... Als je de "default gateway' kunt pingen dan zit je lokale firewall in ieder geval NIET in de weg.
Met ipconfig /all krijg je (waarschijnlijk) al véél te veel info terug voor nú doordat je ook eventuele virtuele adapters terug gaat krijgen.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| PPP adapter Thuis: Connection-specific DNS Suffix . : IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.100.1 Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.255 Default Gateway . . . . . . . . . : 0.0.0.0 Wireless LAN adapter Wi-Fi: Connection-specific DNS Suffix . : home IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.2.35 Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0 Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.2.254 |
Default gateway van mijn router thuis normaal is 192.168.1.1, de VPN server staat op 192.168.100.1
Pingen naar 192.168.1.1 gaat gewoon.
En naar dat 192.168.2.254 adres wat de fysieke gateway van je Wlan NIC is waar je VPN tunnel nu over naar buiten loopt?Cyrus The Virus schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 20:56:
[...]
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 PPP adapter Thuis: Connection-specific DNS Suffix . : IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.100.1 Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.255 Default Gateway . . . . . . . . . : 0.0.0.0 Wireless LAN adapter Wi-Fi: Connection-specific DNS Suffix . : home IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.2.35 Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0 Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.2.254
Default gateway van mijn router thuis normaal is 192.168.1.1, de VPN server staat op 192.168.100.1
Pingen naar 192.168.1.1 gaat gewoon.
192.168.2.254 is de router van mijn schoonouders waar ik nu zit die kan ik gewoon pingen nu met en zonder vpn actief. Ook kan ik de inlog pagina gewoon openen.wimmel_1 schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 20:57:
[...]
En naar dat 192.168.2.254 adres wat de fysieke gateway van je Wlan NIC is waar je VPN tunnel nu over naar buiten loopt?
Dan kun je zónder die VPN tunnel nu waarschijnlijk ook de 'hele wereld' pingen....Cyrus The Virus schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 21:03:
[...]
192.168.2.254 is de router van mijn schoonouders waar ik nu zit die kan ik gewoon pingen nu met en zonder vpn actief. Ook kan ik de inlog pagina gewoon openen.
Je VPN tunnel heeft géén 'default gateway' ingesteld staan in het schermpje wat je gepost hebt dus als je die tunnel eenmaal opgezet hebt dan kom je ook niet meer UIT dat netwerk.
Microsoft Direct Access / Always-On VPN kan dat wél vanwege een "split-brain" DNS.... Maar ik ga er niet vanuit dat je dát zelf hebt opgezet.
[ Voor 11% gewijzigd door Will_M op 11-06-2019 21:09 ]
welk schermpje ? want had geen screenshot gepost. Bij de het aanmaken van de VPN verbinding op de windows PC kan ik niks instellen van gateway adres.wimmel_1 schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 21:07:
[...]
Dan kun je zónder die VPN tunnel waarschijnlijk ook de 'hele wereld' pingen....![]()
Je VPN tunnel heeft géén 'default gateway' ingesteld staan in het schermpje wat je gepost hebt dus als je die tunnel eenmaal opgezet hebt dan kom je ook niet meer UIT dat netwerk.
Microsoft Direct Access / Always-On VPN kan dat wél vanwege een "split-brain" DNS.... Maar ik ga er niet vanuit dat je dát zelf hebt opgezet.
heb deze links gebruikt om USG in te stellen:
https://eye-vision.homeip...-server-unifi-controller/
https://help.ubnt.com/hc/...ng-L2TP-Remote-Access-VPN
ICMP wordt vooral gebruikt om informatie over het netwerk en diverse problemen op het netwerk te signaleren naar de verzender. Als je dat allemaal blokkeert loop je tegen allerlei rare problemen aan. Sites die voor jou onbereikbaar zijn, VPN's die niet werken of juist sites die je via VPN prima kunt bereiken maar via het lokale netwerk niet.wimmel_1 schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 20:53:
[...]
Misschien dat ik alles netjes over gescheiden VLan's laat lopen en 't "pingen" dus ook alleen over laat aan de mensen welke toegang hebben tot een management VLan?
Internet Control Message Protocol.
Wat is de beste oplossing? Ik kom bijvoorbeeld iets tegen als onderstaande; is dat toepasbaar en heeft iemand hier ervaring mee of zijn er betere oplossingen? Past dit goed op een normale inbouwdoos? Het lijkt er op dat dit artikel bij sommige access points meegeleverd wordt?
UniFi Professional Mounting System

Nadeel is dat deze niet met alle typen access points te gebruiken lijkt.
Ik weet dat er "in wall" access points zijn echter vind ik die nog niet heel erg mooi of goed toepasbaar gezien deze behoorlijk uitsteken buiten de muur.
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Waarom in het plafond inbouwdozen voorzien?Bor schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 21:56:
Ik mag over een tijdje een nieuw netwerk aanleggen in een nieuwbouw woning en wil hierbij voor Ubiquiti gaan. Iets wat simpel klinkt maar waar ik niet genoeg informatie over kan vinden is de montage van access points. Er kunnen in het pand loze leidingen worden aangelegd, ook in het plafond maar volgens mij past een standaard Ubiquiti niet direct op een inbouwdoos. Ik wil echter onnodig boren en schroeven voorkomen.
Wat is de beste oplossing? Ik kom bijvoorbeeld iets tegen als onderstaande; is dat toepasbaar en heeft iemand hier ervaring mee of zijn er betere oplossingen? Past dit goed op een normale inbouwdoos? Het lijkt er op dat dit artikel bij sommige access points meegeleverd wordt?
[Afbeelding]
Ik weet dat er "in wall" access points zijn echter vind ik die nog niet heel erg mooi of goed toepasbaar gezien deze behoorlijk uitsteken buiten de muur.
Je kunt voor de AP's voldoen met een 16mm buisje die uit het plafond komt, daar de kabel (1 stuks) door naar je centrale aansluitpunt (meterkast??) en dan gewoon de standaard bijgeleverde ring gebruiken.
Gebruik wel goede kabel en connectoren (ja ik zet zelf voor AP's altijd een standaard RJ45 plugje op solid kabel, wel juiste plugjes voor solid kabel gebruiken).
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Ik heb begrepen dat men inbouwdozen heeft laten plaatsen welke eventueel later ook als lichtpunt gebruikt kunnen worden en welke bij niet gebruiken netjes kunnen worden afgedekt. Op welke standaard ring voor montage doel je?Annuk schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 22:26:
[...]
Waarom in het plafond inbouwdozen voorzien?
Je kunt voor de AP's voldoen met een 16mm buisje die uit het plafond komt, daar de kabel (1 stuks) door naar je centrale aansluitpunt (meterkast??) en dan gewoon de standaard bijgeleverde ring gebruiken.
Gebruik wel goede kabel en connectoren (ja ik zet zelf voor AP's altijd een standaard RJ45 plugje op solid kabel, wel juiste plugjes voor solid kabel gebruiken).
[ Voor 3% gewijzigd door Bor op 11-06-2019 22:37 ]
Volgens mij wordt bij iedere AP (iig de Lite, LR en Pro) een gewone kunststof ring mee geleverd die je op je plafond plaatst (om de doos heen) waar je je AP op vast draait (net als bij rookmelders, misschien is zoiets je bekend).Bor schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 22:36:
[...]
Ik heb begrepen dat men inbouwdozen heeft laten plaatsen welke eventueel later ook als lichtpunt gebruikt kunnen worden en welke bij niet gebruiken netjes kunnen worden afgedekt. Op welke standaard ring voor montage doel je?
Bij de HD, SHD en de XG weet ik niet of er zo'n ring mee geleverd wordt maar mag er toch vanuit gaan van wel.
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Bij de AP's van UBNT zit ál het montagemateriaal bijgeleverd en dus ook een montage/base plate.Bor schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 22:36:
[...]
Ik heb begrepen dat men inbouwdozen heeft laten plaatsen welke eventueel later ook als lichtpunt gebruikt kunnen worden en welke bij niet gebruiken netjes kunnen worden afgedekt. Op welke standaard ring voor montage doel je?
Tip van Flip: 'Oefen' even met het weer los kunnen maken van een AP ván zo'n Base-Plate op het moment dat je 't spul nog niet aan 't plafond bevestigd hebt (ongeacht 't merk / type AP's welke je uiteindelijk gaat aanschaffen).
Het probleem is inmiddels opgelost. RPi geinstalleerd met controller erop en werkt prima nu. Thanks voor al het advies!RobertMe schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 23:11:
[...]
Wat ik mij net bedacht dat ook het probleem kan zijn en een stuk aannemelijker is: gebruik je Windows?
Want dan kan het best zijn dat afwijkende firewall instellingen worden gebruikt. Bv dat het ene netwerk is ingesteld als particulier en ander als publiekelijk. Het is namelijk niet zo dat de UniFi Controller de hardware vindt, maar dat de hardware de controller vindt. Als op het 5GHz netwerk vervolgens de poorten dicht staan krijg je dus dit probleem.
Overigens sluit ik mij wel erbij aan dat het in principe een stuk beter is om de Controller te draaien op een systeem met een vaste/bedrade aansluiting. Uiteraard hoeft dat niet perse een RPi te zijn die 24/7 draait. Maar de Controller draaien op een computer die zelf via wifi is verbonden met het netwerk is ook een beetje vragen om problemen. Als je door een foute instelling niet meer kunt verbinden met het AP kun je immers ook niet de instellingen aanpassen etc Of ja, je kunt de instellingen in de Controller wel aanpassen. Maar die kan de instellingen niet meer naar het AP sturen.
Hoe heb je VPN ingesteld op Windows ?wimmel_1 schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 20:48:
[...]
Kijk eens middels de W10 commandline / powershell naar je huidige IP configuratie (ipconfig) .... Als je de "default gateway' kunt pingen dan zit je lokale firewall in ieder geval NIET in de weg.
Krijg je wel je externe op adres van thuis?
ESET software nodig? Let me know 😄
- nero355
- Netwerk switches
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Dat valt reuze mee en zal niet veel meer of minder zijn dan een UAP die aan de muur hangtBor schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 21:56:
En bij mij zijn ze alle drie zelfs niet eens te zien, omdat ze achter houten kastjes staan!
Dat vraag je aan mij? 😇TPA schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 23:44:
[...]
Hoe heb je VPN ingesteld op Windows ?
Krijg je wel je externe op adres van thuis?
Ik heb alle normale types gehad behalve de XG. Alleen de S-HD had deze plaat standaard in de doos. Maar met de standaard plastic ringen kom je een heel eind.Bor schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 21:56:
Ik mag over een tijdje een nieuw netwerk aanleggen in een nieuwbouw woning en wil hierbij voor Ubiquiti gaan. Iets wat simpel klinkt maar waar ik niet genoeg informatie over kan vinden is de montage van access points. Er kunnen in het pand loze leidingen worden aangelegd, ook in het plafond maar volgens mij past een standaard Ubiquiti niet direct op een inbouwdoos. Ik wil echter onnodig boren en schroeven voorkomen.
[Afbeelding]

https://www.reddit.com/r/...ziqml/new_udmpro_spotted/
Leuk speelgoed. UDM-Pro. Ben benieuwd naar de specs.
[ Voor 8% gewijzigd door m3gA op 12-06-2019 10:12 ]
Passen de standaard ringen op een inbouwdoos?m3gA schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 09:56:
[...]
Ik heb alle normale types gehad behalve de XG. Alleen de S-HD had deze plaat standaard in de doos. Maar met de standaard plastic ringen kom je een heel eind.
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Ik gok zomaar 600+. Als die glaspoortjes SFP+ zijn, gooit 99% van de LVT (leuk voor thuis)-gebruikers geld in de sloot en zal de prijs nog wel hoger zijn..?ocf81 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 12:55:
Nu maar hopen dat die UDM pro voor een schappelijk bedrag in de schappen komt te liggen.
[ Voor 5% gewijzigd door ed1703 op 12-06-2019 13:13 ]
Vermoed dat er ook wel een vervanger komt voor de USG-3P, Als ze de routing hardware al uit de normale UDM in een doosje doen ben ik blij. Al is er ook een kans dat de normale UDM hier voor staat.ed1703 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 13:11:
[...]
Ik gok zomaar 600+. Als die glaspoortjes SFP+ zijn, gooit 99% van de LVT (leuk voor thuis)-gebruikers geld in de sloot en zal de prijs nog wel hoger zijn..?
[ Voor 6% gewijzigd door m3gA op 12-06-2019 14:30 ]
De default gateway (glasvezel) router kan ik wel pingen op 192.168.100.1 als ik verbonden met de VPN maar de inlogpagina is niet bereikbaar als de VPN actief is.
Ik heb geen idee hoe ik dit nu verder fix
EDIT:
Zojuist een ping app op mijn telefoon gezet als ik VPN aanzet kan ik pingen naar 192.168.1.1 (zonder VPN niet) maar ik kan niet pingen naar mijn NAS ondanks dat ik wel op sonarr kom die op mijn NAS draait.
[ Voor 19% gewijzigd door Cyrus The Virus op 12-06-2019 13:56 ]
waarom wil je zo graag pingen? het zou me neit verbazen als icmp echo requests ergens geblokkeerd worden (ook afhankelijk van je NAT instellingen, mogelijk dat ze de weg terug niet weten). Heb je al eens met iets als tcpdump gekeken of je NAS de ping requests uberhaupt krijgt?Cyrus The Virus schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 13:34:
Ben nu weer op een ander adres aan het testen, op mijn android telefoon kan ik mijn NAS thuis gewoon bereiken. Maar op de windows 10 laptop blijft hij het niet doen de default gateway (USG) thuis kan ik gewoon bereiken op 192.168.1.1.
De default gateway (glasvezel) router kan ik wel pingen op 192.168.100.1 als ik verbonden met de VPN maar de inlogpagina is niet bereikbaar als de VPN actief is.
EDIT:
Zojuist een ping app op mijn telefoon gezet als ik VPN aanzet kan ik pingen naar 192.168.1.1 (zonder VPN niet) maar ik kan niet pingen naar mijn NAS ondanks dat ik wel op sonarr kom die op mijn NAS draait.
Daarnaast, wat heb je voor firewall/routering/nat rules ingesteld op de USG? Je probeert van een netwerk naar een ander te komen, dan moet er dus gerouteerd, en mogelijk ook geNAT worden.
- nero355
- Netwerk switches
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Dit kan zoveel oorzaken hebben dat het IMHO buiten dit topic valt :Cyrus The Virus schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 13:34:
Ben nu weer op een ander adres aan het testen, op mijn android telefoon kan ik mijn NAS thuis gewoon bereiken. Maar op de windows 10 laptop blijft hij het niet doen de default gateway (USG) thuis kan ik gewoon bereiken op 192.168.1.1.
EDIT:
- Windows gezeik met de prioriteit van netwerken ?
- Firewall gedoe op je NAS die alleen bepaalde subnets toegang geeft ?
- Toch nog ergens een Static Route vergeten aan te maken ?
Kortom : Loop alles eens netjes na en ga stap voor stap testen wat er wel of niet werkt, want dat is de enige manier waarop je erachter gaat komen wat het probleem is
Dat klinkt als een 1x1 Client die verbonden is met je 3x3 UAP AC ProAkTje schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 16:03:
Bij drie verschillende Unifi Pro AP's geinstalleerd en die werken top.
Nu op mijn zakelijk adres een AP geinstalleerd en die is maximaal 150 mbps terwijl de verbinding 500 mbps is.. (ook via WiFi van de Ziggo Router direct is hij 500mbps). Ik heb geen guest control of beperking aanstaan.. iemand die hetzelfde heeft?
Verder zou ik zeggen lekker zo laten : Als je maar overal goed bereik hebt!
[ Voor 19% gewijzigd door nero355 op 12-06-2019 16:57 ]
Op welke frequentie ben je verbonden? 2.4 of 5GHz? Met welke snelheid is je apparaat verbonden? (kun je zien in de controller)?AkTje schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 16:03:
Bij drie verschillende Unifi Pro AP's geinstalleerd en die werken top. Nu op mijn zakelijk adres een AP geinstalleerd en die is maximaal 150 mbps terwijl de verbinding 500 mbps is.. (ook via WiFi van de Ziggo Router direct is hij 500mbps). Ik heb geen guest control of beperking aanstaan.. iemand die hetzelfde heeft?
Wellicht helpt het om even een "reconnect" te doen?
http://www.deyterra.com
Zowel 2.4 Ghz als 5Ghz hebben maximaal 150 mbps. Ik heb 2.4 uitgezet en 5 uitgezet.. heb tevens beide op high gezet en andere kanalen geprobeerd, heel vreemd.. op de andere 3 locaties geen problemen mee. Ook geprobeerd om "WiFi Optimize" uit te zetten en vervolgens weer aan.. ook hard reset.. argh haha!rally schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 17:02:
[...]
Op welke frequentie ben je verbonden? 2.4 of 5GHz? Met welke snelheid is je apparaat verbonden? (kun je zien in de controller)?
Wellicht helpt het om even een "reconnect" te doen?
Zojuist nog een test gedaan, ethernet 550 mbps en WiFi van ziggo router ook 500 mbps. Kom nu met de Unifi niet verder dan 100 mbps.
Ik heb exact hetzelfde met mijn Pro en LR. Ik haal 170 via de kabel maar met de wifi maximaal 80-100. Ik zit dan op 3 meter van het AP af.AkTje schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 16:03:
Bij drie verschillende Unifi Pro AP's geinstalleerd en die werken top. Nu op mijn zakelijk adres een AP geinstalleerd en die is maximaal 150 mbps terwijl de verbinding 500 mbps is.. (ook via WiFi van de Ziggo Router direct is hij 500mbps). Ik heb geen guest control of beperking aanstaan.. iemand die hetzelfde heeft?
Ik heb hetzelfde al geprobeerd als @AkTje
[ Voor 3% gewijzigd door Heijmenberg99 op 12-06-2019 18:07 ]
Ook laatste firmware? De andere UniFi’s van mij zijn wel allemaal 1 jaar oud en deze pas 1 maand.. misschien een bug in de laatste firmware?Heijmenberg99 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 18:06:
[...]
Ik heb exact hetzelfde met mijn Pro en LR. Ik haal 170 via de kabel maar met de wifi maximaal 80-100. Ik zit dan op 3 meter van het AP af.
Yess ook de laatste firmware (4.0.42.10433). Ik heb de laatste software op mn controller, USG, Switch en APs.AkTje schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 18:18:
[...]
Ook laatste firmware? De andere UniFi’s van mij zijn wel allemaal 1 jaar oud en deze pas 1 maand.. misschien een bug in de laatste firmware?
Een paar weken en firmware's geleden werkten ze nog wel op volle snelheid.
[ Voor 8% gewijzigd door Heijmenberg99 op 12-06-2019 18:23 ]
USG staat standaard toch gewoon dichtgetimmerd? Ik heb dat ding aangezet, geadopteerd in de controller, werd provisioned en toen heb ik er de wan kant op gehangen. Restart en werken. Moest iknou nog wat dichttimmeren? Dat was het toch?
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Er kan idd enkel maar gerelateerd en reeds established verkeer naar binnen geraken. (op de wan in)The Eagle schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 18:49:
Stomme vraag maar ik stel hem toch![]()
USG staat standaard toch gewoon dichtgetimmerd? Ik heb dat ding aangezet, geadopteerd in de controller, werd provisioned en toen heb ik er de wan kant op gehangen. Restart en werken. Moest iknou nog wat dichttimmeren? Dat was het toch?
Hopelijk heeft die nog steeds dual WAN.. anders is er niet veel "pro" aan.m3gA schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 09:56:
[...]
https://www.reddit.com/r/...ziqml/new_udmpro_spotted/
Leuk speelgoed. UDM-Pro. Ben benieuwd naar de specs.
Er is zo te zien een RJ45 en een SFP WAN port, maar hoeft daarom nog niet gecombineerd te kunnen worden..
[ Voor 30% gewijzigd door SmokingCrop op 12-06-2019 20:26 ]
Het is dan te hopen dat de UDM pro hogere snelheden dan 1Gbps goed kan afhandelen met IDS ingeschakeld. Voorlopig kan je nog goed uit de voeten met 1Gbps, maar als straks 5G om de hoek komt zullen de thuisaansluitingen niet achter willen blijven denk ik. Tevens is 10GbE welkom om de VLANs in mijn netwerk te kunnen switchen.ed1703 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 13:11:
[...]
Ik gok zomaar 600+. Als die glaspoortjes SFP+ zijn, gooit 99% van de LVT (leuk voor thuis)-gebruikers geld in de sloot en zal de prijs nog wel hoger zijn..?
Gelukkig hoor ik niet bij de 99% van de gebruikers voor wie 10GbE nutteloos is.
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Nog enkele weken, dan kan ik naar mijn nieuwe huis verhuizen.
Momenteel is het netwerk niet slecht, maar kan een stapje beter. En wil het nieuwe huis daar als startpunt van maken.
Diverse onderdelen zijn al aangeschaft.
Maar moet nog de switch vervangen. Veelal zie ik de ubiquiti unifi switch 8-150W gebruikt worden.
Omdat ik al een ubiquiti AP gebruik, zou dit mogelijk een logische keuze kunnen zijn.
Maar hoe zit het met de warmte ontwikkeling van deze switch?
De apparatuur komt in een patchkast, in de meterkast.
Ventilatoren wil ik graag vermijden. Maar een switch van 150W in een kastje bouwen, is dat dan wel wijs?
Momenteel heb ik 4 PoE devices in gebruik, maar op losse PoE injectors waar ik vanaf wil.
Met 1 switch kom ik niet weg, moeten sowieso 2 switches worden, wil het ook nog in een 10 inch kast passen.
2x 150W ubiquiti of 1x 150W + 1x 60W ubiquiti of 2x 55W netgear.
Het ubiquiti spul ziet er wel mooi uit, maar wil geen oven creëren van mijn meterkast.
Iemand tips en/of ervaring?
Kan je zien welke snelheid de verbinding is? Dus niet met een test meten die afhankelijk is van je uplink, maar gewoon welke linksnelheid voor up en down er onderhandeld is tussen client en AP. Dat zou op 5GHz gewoon 866Mbps moeten zijn (bij 802.11ac en 2x2 en goed bereik)AkTje schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 17:48:
[...]
Zowel 2.4 Ghz als 5Ghz hebben maximaal 150 mbps. Ik heb 2.4 uitgezet en 5 uitgezet.. heb tevens beide op high gezet en andere kanalen geprobeerd, heel vreemd.. op de andere 3 locaties geen problemen mee. Ook geprobeerd om "WiFi Optimize" uit te zetten en vervolgens weer aan.. ook hard reset.. argh haha!
Zojuist nog een test gedaan, ethernet 550 mbps en WiFi van ziggo router ook 500 mbps. Kom nu met de Unifi niet verder dan 100 mbps.
Als je aan Unifi begint, zou ik alle switches van Unifi nemen, anders werkt het niet lekker met provisionen (je moet dan alsnog met de hand vlan's gaan configgen op andere switches). de 150W switch heeft sowieso ingebouwde fans (alhoewel die bij mij nooit aan lijken te gaan). Afhankelijk van hoe warm je meterkast is moet dat wel goedkomen denk ik. Echter, als je bv een 100W server ernaast hangt, en ook nog stadsverwarming hebt, waardoor het sowieso al warm is, dan zou het een probleem kunnen worden. meten == wetenhoeby schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 07:34:
Ventilatoren wil ik graag vermijden. Maar een switch van 150W in een kastje bouwen, is dat dan wel wijs?
Het ubiquiti spul ziet er wel mooi uit, maar wil geen oven creëren van mijn meterkast.
Hoeveel vermogen verbruiken je PoE apparaten bv? en welke verbruikers komen er nog meer te hangen?
[ Voor 4% gewijzigd door borft op 13-06-2019 10:54 ]
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Dat die fans nooit aan gaan klopt. De USW 8-150W waar @hoeby naar vraagt heeft namelijk geen fans en is volledig passief gekoeld.borft schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 10:54:
de 150W switch heeft sowieso ingebouwde fans (alhoewel die bij mij nooit aan lijken te gaan)
Waarschijnlijk bedoel jij de 16-150W? Die heeft wel fans, en draaien inderdaad zelden tot nooit (behalve bij opstarten).
ah jah, I stand corrected, ik bedoelde inderdaad de 16-150W. Moet er ook bij zeggen dat die van mij in een gekoelde serverruimte hangt. Maar als ik naar de PoE verbruikers kijk, dan is het opgenomen vermogen vrij laag. Ik vermoed dus dat de warmteafgifte wel meevalt in de praktijk.RobertMe schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 11:02:
[...]
Dat die fans nooit aan gaan klopt. De USW 8-150W waar @hoeby naar vraagt heeft namelijk geen fans en is volledig passief gekoeld.
Waarschijnlijk bedoel jij de 16-150W? Die heeft wel fans, en draaien inderdaad zelden tot nooit (behalve bij opstarten).
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
dat heb ik ook gelezen, maar volgens mij is dat pas bij >70 graden. Bij mij is de temperatuur stabiel op 51 graden, en fans lijken altijd op off te staanGunner schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 11:05:
Gaan die fans nooit aan? sinds de laatste FW update heb ik op het ubnt forum daar wel veel klachten over gelezen dat ze ineens gehoord werden.
Als je van plan bent de 8-150w te stapelen kan ik je uit de droom helpen, dat mag met die switches niet. En zelf even uitgetest, als je ze stapelt schieten ze van 60+ (zomertemp) naar ruim 70+. Dus je zal altijd minimaal 1u tussen de 2 switches moeten hebben. Kortom, dan zou ik voor een 16 of 24 poorts-model gaan.hoeby schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 07:34:
Een vraagje aan de ervaren specialisten.
Nog enkele weken, dan kan ik naar mijn nieuwe huis verhuizen.
Momenteel is het netwerk niet slecht, maar kan een stapje beter. En wil het nieuwe huis daar als startpunt van maken.
Diverse onderdelen zijn al aangeschaft.
Maar moet nog de switch vervangen. Veelal zie ik de ubiquiti unifi switch 8-150W gebruikt worden.
Omdat ik al een ubiquiti AP gebruik, zou dit mogelijk een logische keuze kunnen zijn.
Maar hoe zit het met de warmte ontwikkeling van deze switch?
Momenteel heb ik 4 PoE devices in gebruik, maar op losse PoE injectors waar ik vanaf wil.
Met 1 switch kom ik niet weg, moeten sowieso 2 switches worden, wil het ook nog in een 10 inch kast passen.
@Heijmenberg99 oplossing: 5G op VHT80 gezet en transmit power op High.. haal nu het maximaleHeijmenberg99 schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 18:06:
[...]
Ik heb exact hetzelfde met mijn Pro en LR. Ik haal 170 via de kabel maar met de wifi maximaal 80-100. Ik zit dan op 3 meter van het AP af.
Hier werkt het ookAkTje schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 13:43:
[...]
@Heijmenberg99 oplossing: 5G op VHT80 gezet en transmit power op High.. haal nu het maximale
Een 16 of 24 poorts gaat niet lukken. Dat past niet in een 10 inch patchkast.ed1703 schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 13:43:
[...]
Als je van plan bent de 8-150w te stapelen kan ik je uit de droom helpen, dat mag met die switches niet. En zelf even uitgetest, als je ze stapelt schieten ze van 60+ (zomertemp) naar ruim 70+. Dus je zal altijd minimaal 1u tussen de 2 switches moeten hebben. Kortom, dan zou ik voor een 16 of 24 poorts-model gaan.
De ruimte tussen de switch is zeker 1u, er zit minmaal een rangeerstrook tussen.
Maar als ik zou willen kan ik ze nog verder uit elkaar zetten. Bijvoorbeeld 1 bovenin en 1 onderin. Er tussen in zitten dan wat legplanken en patchpanelen.
Ben aan het denken om dan toch een ventilator onderin en bovenin te zetten. Desnoods op halve kracht laten draaien, zodat lawaai minimaal is. Maar er wel een continu luchtstroom door de kast gaat.
Je kan ook zoals je zelf al aangaf voor een combi gaan met US8-150 en de US8-60, heb ik zelf ook en kun je ook op elkaar zetten. (Ik zie dan ook geen temperatuurproblemen) Als alles AF is kun je ook nog voor 2x US8-60 gaan? Ben je alleen wel poortjes kwijt om ze door te lussen, voor de 150-watt heb je nog de keuze voor SFP.hoeby schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 14:43:
[...]
Een 16 of 24 poorts gaat niet lukken. Dat past niet in een 10 inch patchkast.
De ruimte tussen de switch is zeker 1u, er zit minmaal een rangeerstrook tussen.
Maar als ik zou willen kan ik ze nog verder uit elkaar zetten. Bijvoorbeeld 1 bovenin en 1 onderin. Er tussen in zitten dan wat legplanken en patchpanelen.
Ben aan het denken om dan toch een ventilator onderin en bovenin te zetten. Desnoods op halve kracht laten draaien, zodat lawaai minimaal is. Maar er wel een continu luchtstroom door de kast gaat.
[ Voor 5% gewijzigd door ed1703 op 13-06-2019 14:50 ]
Dit topic is gesloten.
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen, voor aankoopadvies dient een nieuw topic aangemaakt te worden. Daarnaast is er voor IPTV een los topic: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie.
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.