RonnieB82 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 17:52:
[...]
Als mijn windows server gecrasht is, wil ik nog wel een IP adres kunnen krijgen zodat ik internet heb op mijn clients. (ik heb 8.8.8.8 als secundaire DNS ingesteld staan zodat publiek DNS in zo'n geval blijft werken)
DNS moet (helaas) wel op de windows server, anders werkt active directory niet.
Wacht even terug,
Jij bedoelt dat je Active Directoy Integrated DNS zone hebt op je Server die domeincontroller is.
Je weet dat je DC niet persee de DNS rol nodig heeft?
Dat het makkelijk is, om een DNS suffix mee te geven met je je DHCP scope en de DNS server jouw Domain controller (die ook DNS rol heeft toevallig) is daar los van.
Dat is hoe het werkt he:
DNS zone:
Pietje.local
en die rol installeert gelijk voor je alle benodigde SRV records om je Active Directory functionaliteit te kunnen uitvoeren

.
Op het werk heb ik een pinguins doos met BIND voor de DNS zone.
Grote bedrijven gebruiken een Appliance. (denk aan InfoBlox) - in verband met de security.
Je kunt dus prima op je Ubiquity die dhcp doet, de DNS rol installeren; moet je dus alleen even op zoeken welke records je voor dns zone .pietje.local die je op je ubiquitiy host die nodig zijn voor je AD server

.
Vervolgens kun je per DHCP scop eeen DNS suffix search list erin zetten
Met je eens dat een Domeincontroller met DNS makkelijker is.
Want als je dan je client aan pietje.local wilt toevoegen heeft hij die nameserver al meegekregen via DHCP --> dus kan die hem automatisch vinden en weet die ook de records in die pietje.local zone op te zoeken

En hij registreerd de PC1 die je domein joined --> PC1.pietje.local netjes in de DNS zone.
[
Voor 20% gewijzigd door
3DDude op 04-06-2019 23:30
. Reden: Hierna ren ik weer weg :P ]