[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 45 ... 101 Laatste
Acties:
  • 738.734 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ocf81 schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 23:07:
Misschien ook nog interessant om te melden, er zijn wat nieuwe producten in de early access store verschenen: reddit post

Jammer om te zien dat er nog geen nieuwe USG tussen staat die met 1GbE WAN snelheden om kan gaan.
Die is er wel. Dat is de UDM, Maar denk dat het nog 6maamden kan duren voor dat hij in nl beschikbaar komt en er is behoorlijk wat discussie over.

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexwel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 31-07 19:01
Falcon10 schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 05:59:
[...]

Die switch industrial ben ik wel eens benieuwd naar.
Of ie enkel 220volt aansluiting heeft, of bv ook via 12/24 VDC ofzo kan.
Maar als je die industrial way wil opgaan, dan zouden ze toch wel iets (nuja, veel ) stabieler mogen zijn in hun updates bugfree te krijgen. Meestal hangt er dan toch wel iets gevoeliger apperatuur aan die dingen, waardoor je niet gewoon elke maand weer eens een downgrade van die dingen wil doen omdat er toch weer een vervelend bug in de firmware update zit.
Ik heb ook wel interesse in de industrial switches, ik heb een paar plaatsen waar ik die goed kan gebruiken. Liefst had ik ze nu al, zodat ik niet met switches van andere fabrikanten hoef te werken.

Wellicht waren deze wel wat beter geweest in de edge lijn ipv unifi, ook ivm de updates die je al aangaf.

EDIT: Nog even een groter plaatje opgezocht: https://cdn.shopify.com/s...e_grande.png?v=1553545983

Zijn toch nog best groot, vergeleken met industrial switches van andere fabrikanten. In veel gevallen kan je industrial switches op een DIN rail monteren, maar aan het formaat van de Unifi industrial switch te zien, gaat dat bij deze helaas niet lukken.

Ook geen SFP poort(en) helaas :-(

[ Voor 19% gewijzigd door alexwel op 01-06-2019 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:38

iMars

Full time prutser

Grolsch schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 18:54:
Ik gebruik al een jaar of 2 naar volle tevredenheid een CLOUD KEY CONTROLLER + 3 stuks UniFi AP-AC-Lite.

Nu werkt alles goed, alleen de auto backup loopt niet goed :?

De laatste backup is van januari 2018, terwijl de instellingen wel goed staan volgens mij:

[Afbeelding]
Ja, zo heb ik het ook staan, alleen heb ik de software controller en bij maakt ie wat meer backups...

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Ik heb weer iets raars. Ik heb hier een Raspberry Pi waarop ik de controller wil installeren. Alles werkt prima, maar nu kan ik Cloud Access niet enablen. Ik krijg deze melding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0eAgEg4XolZNeOmB0R3uN4lP/full.png
Maar ik kan wel gewoon op unifi.ubnt.com inloggen met mijn account.

De RPi heeft gewoon verbinding, kan alles pingen/bereiken:
pi@unifi-pi:~ $ ping unifi.ubnt.com
PING d1nwiay2u823x1.cloudfront.net (13.32.223.21) 56(84) bytes of data.
64 bytes from server-13-32-223-21.fra56.r.cloudfront.net (13.32.223.21): icmp_seq=1 ttl=243 time=23.1 ms
64 bytes from server-13-32-223-21.fra56.r.cloudfront.net (13.32.223.21): icmp_seq=2 ttl=243 time=22.5 ms
64 bytes from server-13-32-223-21.fra56.r.cloudfront.net (13.32.223.21): icmp_seq=3 ttl=243 time=20.7 ms
64 bytes from server-13-32-223-21.fra56.r.cloudfront.net (13.32.223.21): icmp_seq=4 ttl=243 time=21.1 ms
64 bytes from server-13-32-223-21.fra56.r.cloudfront.net (13.32.223.21): icmp_seq=5 ttl=243 time=26.3 ms
^C
--- d1nwiay2u823x1.cloudfront.net ping statistics ---
5 packets transmitted, 5 received, 0% packet loss, time 4005ms
rtt min/avg/max/mdev = 20.746/22.799/26.374/1.992 ms
pi@unifi-pi:~ $ ping account.ubnt.com
PING d1zbp0tlpalo9j.cloudfront.net (13.35.247.247) 56(84) bytes of data.
64 bytes from server-13-35-247-247.lhr62.r.cloudfront.net (13.35.247.247): icmp_seq=1 ttl=240 time=22.5 ms
64 bytes from server-13-35-247-247.lhr62.r.cloudfront.net (13.35.247.247): icmp_seq=2 ttl=240 time=20.7 ms
64 bytes from server-13-35-247-247.lhr62.r.cloudfront.net (13.35.247.247): icmp_seq=3 ttl=240 time=28.2 ms
64 bytes from server-13-35-247-247.lhr62.r.cloudfront.net (13.35.247.247): icmp_seq=4 ttl=240 time=20.5 ms
64 bytes from server-13-35-247-247.lhr62.r.cloudfront.net (13.35.247.247): icmp_seq=5 ttl=240 time=19.4 ms
64 bytes from server-13-35-247-247.lhr62.r.cloudfront.net (13.35.247.247): icmp_seq=6 ttl=240 time=19.5 ms
64 bytes from server-13-35-247-247.lhr62.r.cloudfront.net (13.35.247.247): icmp_seq=7 ttl=240 time=21.1 ms
^C
--- d1zbp0tlpalo9j.cloudfront.net ping statistics ---
7 packets transmitted, 7 received, 0% packet loss, time 6009ms
rtt min/avg/max/mdev = 19.479/21.739/28.251/2.830 ms
pi@unifi-pi:~ $ 

Iemand een idee wat ik over het hoofd zie? Of wat ik verkeerd doe?

Debugging aangezet:
[2019-06-01T16:46:11,105] <webapi-32> WARN  api    - failed to authenticate to SSO: java.lang.RuntimeException: Unexpected error: java.security.InvalidAlgorithmParameterException: the trustAnchors parameter must be non-empty
[2019-06-01T16:46:11,106] <webapi-32> INFO  api    - [api] api.err.UbicUnreachable: /api/s/default/cmd/cloudaccess

And Google is your friend:

sudo dpkg --purge --force-depends ca-certificates-java
sudo apt install ca-certificates-java
sudo reboot

[ Voor 11% gewijzigd door iMars op 01-06-2019 16:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

xbeam schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 03:11:
[...]

Die is er wel. Dat is de UDM, Maar denk dat het nog 6maamden kan duren voor dat hij in nl beschikbaar komt en er is behoorlijk wat discussie over.
Als er ook een rack-mountable UDM variant komt (wellicht zonder wifi), dan ben ik ook blij denk ik.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Falcon10

Hit it i would !

alexwel schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 12:00:
[...]

Zijn toch nog best groot, vergeleken met industrial switches van andere fabrikanten. In veel gevallen kan je industrial switches op een DIN rail monteren, maar aan het formaat van de Unifi industrial switch te zien, gaat dat bij deze helaas niet lukken.

Ook geen SFP poort(en) helaas :-(
Ja, heb ook het idee dat het geen DINrail modellen zijn.
Eerder iets van om in een kastje te zetten, en ze zullen beter tegen stof kunnen ofzo, maar verder op het eerste zicht weinig echt "industrial" aan.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexwel
Falcon10 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 18:49:
[...]

Ja, heb ook het idee dat het geen DINrail modellen zijn.
Eerder iets van om in een kastje te zetten, en ze zullen beter tegen stof kunnen ofzo, maar verder op het eerste zicht weinig echt "industrial" aan.
Ik heb een website gevonden waar hij gewoon publiekelijk op staat: https://sumo-market.com/$/store.ubnt.com/uis-8-450w-beta

Het is gewoon 230V energievoorziening:
https://cdn.shopify.com/s...k_grande.png?v=1553545983

Er is inderdaad weinig industrial aan het hele ding.

https://sumo-market.com/$/store.ubnt.com mooie site om in de gaten te houden, beta producten staan hier gewoon met alle afbeeldingen en beschrijvingen op. Vraag me af of Ubiquiti hiervan op de hoogte is, denk niet dat dit hun bedoeling is.

[ Voor 26% gewijzigd door alexwel op 01-06-2019 19:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:58

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Semi ontopic: Hoezo is de zeer populaire USG eigenlijk niet aan dit topic gekoppeld :?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ocf81 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 16:54:
[...]

Als er ook een rack-mountable UDM variant komt (wellicht zonder wifi), dan ben ik ook blij denk ik.
Hier het zelfde. Maar precies dit is ook de discussie op het beta forum.

Ook moet ze de SDN die op UDM is geïnstalleerd verwijderen. Je wil geen controller draaien op je gateway als je een keer de gateway wisselt of er gaat iets fout en je moet hem resetten ben je gelijk je controller met instellingen kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

xbeam schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 20:49:
[...]

Hier het zelfde. Maar precies dit is ook de discussie op het beta forum.

Ook moet ze de SDN die op UDM is geïnstalleerd verwijderen. Je wil geen controller draaien op je gateway als je een keer de gateway wisselt of er gaat iets fout en je moet hem resetten ben je gelijk je controller met instellingen kwijt.
Dan zou ik liever zien dat ze de USG-4-HD weer terug in ontwikkeling nemen.
The Eagle schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 19:58:
Semi ontopic: Hoezo is de zeer populaire USG eigenlijk niet aan dit topic gekoppeld :?
En ook de unifi switches (alle varianten) en de USG-4-PRO ontbreken.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
alexwel schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 19:50:
[...]

Ik heb een website gevonden waar hij gewoon publiekelijk op staat: https://sumo-market.com/$/store.ubnt.com/uis-8-450w-beta

https://sumo-market.com/$/store.ubnt.com mooie site om in de gaten te houden, beta producten staan hier gewoon met alle afbeeldingen en beschrijvingen op. Vraag me af of Ubiquiti hiervan op de hoogte is, denk niet dat dit hun bedoeling is.
Aan de beta store is niets geheims en is gewoon openbaar. iedereen kan die inzien en (kopen mits je in de vs woont).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

The Eagle schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 19:58:
Best wel een leuk klusje voor Uwes.... 😉

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 19:58

The Eagle

I wear my sunglasses at night

wimmel_1 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 20:59:
[...]

Best wel een leuk klusje voor Uwes.... 😉
Is dat een user die ik niet ken? Opvallende naam nochthans, klinkt Duits :+
* The Eagle iig geen tijd voor dat soort dingen, net een USG besteld dus binnenkort weer even zoet :Y)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The Eagle schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 21:16:
[...]

Is dat een user die ik niet ken? Opvallende naam nochthans, klinkt Duits :+
* The Eagle iig geen tijd voor dat soort dingen, net een USG besteld dus binnenkort weer even zoet :Y)
Het koppelen van het artikel kost ong. net zo lang als het typen van een reactie dat een artikel niet gekoppeld is. In ieder geval, op de desktop weergave. Op de mobiele/telefoon weergave heb ik de knop om onderwerpen toe te voegen nog niet gevonden.

In ieder geval, een hele tijd terug viel mij al op dat in ieder geval de UniFi switches misten. Deze heb ik toen (proberen) toe te voegen maar volgens mij is dat nooit gelukt. Misschien dat een van de (lurkende) modjes daar op in kan gaan/naar kan kijken? @rens-br bv. Misschien dat dit ook een beperking is? Maximaal aantal gekoppelde artikelen aan een thread?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Nu online

Falcon10

Hit it i would !

alexwel schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 19:50:
[...]

Mja, t is eigenlijk gewoon een passief gekoelde switch, die je kan vastvijzen op één of andere plaat, meer niet.
Om dat dan als industrial te bestempelen.
Nu anderzijds zijn er ook industrial PCs, die gelijkaardig zijn, en eigenlijk ook maar "gewoon" zijn, met enige verschil dat de behuizing de passieve koeling vn het ding is, dus ja.
Discutabel.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexwel
Falcon10 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 22:06:
[...]

Mja, t is eigenlijk gewoon een passief gekoelde switch, die je kan vastvijzen op één of andere plaat, meer niet.
Nu anderzijds zijn er ook industrial PCs, die gelijkaardig zijn, en eigenlijk ook maar "gewoon" zijn, met enige verschil dat de behuizing de passieve koeling vn het ding is, dus ja.
Discutabel.
Ja ok, maar de US-8-150W is net zo goed passief gekoeld, dus dat maakt ook niet echt verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Falcon10 schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 22:06:
[...]

Discutabel.
Voor de PC's die je noemt is dat niet helemaal waar. Die PCs hebben meestal ook een externe voeding waardoor ze goed tegen stof kunnen. Ik heb eens in een fabriek gewerkt waar ze veel met koolstof vezels werken. De oude PCs gingen om de haverklap stuk omdat die problemen kregen met de voeding. Vermoedelijk was dat omdat ze te veel koolstof uit de lucht hapten. Na vervanging met het soort PCs dat jij noemt was dat verleden tijd. Als die switches ook gewoon een powerbrick gebruiken is dat dus weer een extra maatregel die in dat doort omgevingen goed uitpakt. De passieve externe koeling is dus met een reden denk ik.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Die Industrial switch heeft 802.3bt PoE++ (kan tot 100W, denk bv. aan een heavy duty PTZ camera met een heater).
Die weegt 3,85 kg en zal wss gewoon veel beter tegen stof, lage/hoge temperaturen en dergelijke kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexwel
SmokingCrop schreef op zondag 2 juni 2019 @ 11:57:
Die Industrial switch heeft 802.3bt PoE++ (kan tot 100W, denk bv. aan een heavy duty PTZ camera met een heater).
Die weegt 3,85 kg en zal wss gewoon veel beter tegen stof, lage/hoge temperaturen en dergelijke kunnen.
Ja, ik zag in de beschrijving ook staan dat deze voor Ubiquiti's LED panelen gebruikt kan worden, wellicht is hij meer daarvoor gemaakt.

Blijft jammer dat hij zo groot is en niet op een DIN rail gemonteerd kan worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Pff dacht even dat mijn 16-150w Switch weer was overleden.... Maar schijnbaar had deze het ook even warm! Voor het eerst dat ik de Fan's van de switch in actie zie.

UBNT_FAN

Blijft idioot dat dat ding geen Fan control meer heeft... zelfs mij goedkope synology nas heeft het :X Maar voor een switch van 300 euro is dit schijnbaar te moeilijk.

Schijnt te komen omdat ze er fans in hebben gestopt die niet compatible zijn met fan control. Echt welke designer / engineer heeft dat ooit een goed idee gevonden. 8)7

[ Voor 63% gewijzigd door HKLM_ op 02-06-2019 16:19 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-08 19:56
Kan je de fans niet vervangen?

Ik dacht dat je ze kon vervangen door bv Noctua's.

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

HKLM_ schreef op zondag 2 juni 2019 @ 15:33:
Pff dacht even dat mijn 16-150w Switch weer was overleden.... Maar schijnbaar had deze het ook even warm! Voor het eerst dat ik de Fan's van de switch in actie zie.

[Afbeelding: UBNT_FAN]

Blijft idioot dat dat ding geen Fan control meer heeft... zelfs mij goedkope synology nas heeft het :X Maar voor een switch van 300 euro is dit schijnbaar te moeilijk.

Schijnt te komen omdat ze er fans in hebben gestopt die niet compatible zijn met fan control. Echt welke designer / engineer heeft dat ooit een goed idee gevonden. 8)7
Waarom zou JIJ jezelf nog met de temperatuur (en fan-speed) willen kunnen gaan bemoeien als dat apparaat 't zélf net zo goed kan regelen?

Een "sh env" optie is alleen leuk om te zien dát de fans nog een "OK" status hebben en dus niet fysiek stuk zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
wimmel_1 schreef op zondag 2 juni 2019 @ 16:34:
[...]

Waarom zou JIJ jezelf nog met de temperatuur (en fan-speed) willen kunnen gaan bemoeien als dat apparaat 't zélf net zo goed kan regelen?

Een "sh env" optie is alleen leuk om te zien dát de fans nog een "OK" status hebben en dus niet fysiek stuk zijn.
Omdat het voor hardware nooit goed kan zijn om meerdere malen per dag naar 70+ graden te gaan om vervolgens weer te worden gekoelt naar 59.

Als je gewoon constant een fan kan laten draaien die zorgt voor een lucht stroom waardoor de temp niet oploopt is dat veel beter voor je hardware.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

HKLM_ schreef op zondag 2 juni 2019 @ 17:12:
[...]

Omdat het voor hardware nooit goed kan zijn om meerdere malen per dag naar 70+ graden te gaan om vervolgens weer te worden gekoelt naar 59.

Als je gewoon constant een fan kan laten draaien die zorgt voor een lucht stroom waardoor de temp niet oploopt is dat veel beter voor je hardware.
Dat valt serieus heel erg mee. De huidige electronica kan (serieus) veel hebben en is niet meer zo afhankelijk van een 'fixed' temperatuur zoals dat een jaar of 20 geleden nog wel 't geval was.

Af MOETEN schakelen van apparatuur in een datacenter komt tegenwoordig bijna nooit meer voor terwijl dat in 't verleden aan de orde van dag was (doordat er een monteur de zaal op moest om 'iets' te kunnen vervangen). De koelingen draaien daardoor tegenwoordig gelukkig ook een heel stuk minder hard dan dat ze destijds deden.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-09 17:21
HKLM_ schreef op zondag 2 juni 2019 @ 15:33:

[Afbeelding: UBNT_FAN]

De Unifi 16-150w hoor ik weinig goede verhalen over. Geld dat ook voor 24 poorts? Want ben ik op zoek naar een grotere switch ter vervanging van mijn 8 poorts. Maar als ik de verhalen over de 16 poorts hoor moet ik hier ver weg van blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Nu online

Falcon10

Hit it i would !

Heb geen klachten over de 24 poorts, enige nadeel is het geluid van de ventilators, maar das op te lossen door er noctuas in te zetten :)

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:25
16-150w doet t hier ook al ruim 2-3 jaar helemaal prima. Heb de fans nog nooit gehoord. Switch hangt verticaal tegen de muur in de meterkast en kan naar boven prima “dampen”, blijkbaar is dat voldoende.

Wegens aanhoudend gezeur met een Airport Extreme bij pa thuis toch maar besloten om Unifi in huis te brengen en de bestaande AE met pensioen te sturen. Nu wil de situatie dat er al een kabel naar boven loopt. Ideaal gezien knip ik deze door, 2 stekkers er aan en AP-AC-Pro er tussen. Enige waar ik mee “zit” is de PoE adapter. Voor t oog zou t fijn zijn als ik deze boven zou kunnen plaatsen, maar gaat dat werken?

Router — AP-AC-Pro secondary — AP — AP-AC-pro primary — PoE adapter — Synology wordt dan de setup. Gaat dit werken of moet de adapter voor het AP in de keten (en dus na de router)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

wimmel_1 schreef op zondag 2 juni 2019 @ 17:25:
[...]

Dat valt serieus heel erg mee. De huidige electronica kan (serieus) veel hebben en is niet meer zo afhankelijk van een 'fixed' temperatuur zoals dat een jaar of 20 geleden nog wel 't geval was.
Even nagekeken: een i386 mag een maximale behuizingstemperatuur hebben van 110ºC. Met de voorgeschreven koeling onder maximaal vermogen is de 'die' dan 150ºC. De i9920K wat op dit moment telt als dikke CPU heeft 'on-die' diodes die 'm gaan throttelen op 92ºC. Dat is 58º koeler.

Op zich niet heel onlogisch, een i386 is gebakken met een technologie die we nu 1500nm zouden noemen.

Wat er veranderd is, is dat we dingen als ESD en chemische defecten in elektronica beter begrijpen. Maar chemische defecten komen sowieso vrijwel niet voor.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gastje01 schreef op zondag 2 juni 2019 @ 21:14:
16-150w doet t hier ook al ruim 2-3 jaar helemaal prima. Heb de fans nog nooit gehoord. Switch hangt verticaal tegen de muur in de meterkast en kan naar boven prima “dampen”, blijkbaar is dat voldoende.

Wegens aanhoudend gezeur met een Airport Extreme bij pa thuis toch maar besloten om Unifi in huis te brengen en de bestaande AE met pensioen te sturen. Nu wil de situatie dat er al een kabel naar boven loopt. Ideaal gezien knip ik deze door, 2 stekkers er aan en AP-AC-Pro er tussen. Enige waar ik mee “zit” is de PoE adapter. Voor t oog zou t fijn zijn als ik deze boven zou kunnen plaatsen, maar gaat dat werken?

Router — AP-AC-Pro secondary — AP — AP-AC-pro primary — PoE adapter — Synology wordt dan de setup. Gaat dit werken of moet de adapter voor het AP in de keten (en dus na de router)?
Ik meen dat de secondary port meer als hub dan als switch werkt. Zou mij dus niks verbazen als de uplink dus ook via de secondary poort mag lopen. Weten doe ik het echter niet, en heb ook geen Pro dus kan ook niet testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:25
RobertMe schreef op zondag 2 juni 2019 @ 21:18:
[...]

Ik meen dat de secondary port meer als hub dan als switch werkt. Zou mij dus niks verbazen als de uplink dus ook via de secondary poort mag lopen. Weten doe ik het echter niet, en heb ook geen Pro dus kan ook niet testen.
Als t goed is komt ie dinsdag binnen, dan ga ik t gewoon proberen. Snelheid is niet echt een issue, 50/5 internet lijntje en de Synology ontvangt TimeMachine backups en streamt wat muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvanmegen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:04
En is dat gelukt? Zou ook voor mij een prima oplossing zijn!
wolly_a schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 23:12:
Ik heb een Amplifi HD set met een mesh router en twee extenders. Ik ben hier heel tevreden over. Nu wil ik graag met netwerkje uitbreiden met nog een extra mesh router. Dit moet kunnen. Het zou mooi zijn als ik de netwerkpoorten van deze extra mesh router ook weer kan gebruiken om bedrade apparaten op aan te sluiten. Voor alle duidelijkheid, de extra mesh router moet een extra wifi punt in het mesh netwerk worden en is draadloos verbonden, dus geen wired backhaul, omdat ik op die plek niet kan komen met netwerkkabel. Iemand een idee of dit werkt?

Live today! Nobody promised you tomorrow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexwel
Weet iemand wellicht of je een wireless bridge kan maken met 2 x UAP-AC-M?

Ik moet namelijk een draadloos netwerk in een bedrijf maken, maar ook een camera op een bewegende machine monteren, die via hetzelfde WiFi netwerk verbinding moet maken.
Nu heb ik wel gezocht, maar de een zegt dat het niet kan, en de ander weer wel, dus wordt daar nog niet echt wijs uit.

Eén van de twee UAP-AC-M heeft dus gewoon een vast plaats en zorgt voor de WiFi verbinding voor o.a. mobiele apparaten, en de andere UAP-AC-M zit dan gemonteerd aan de machine, welke mobiel is. Wat ik wil doen is een camera op de machine plaatsen, en deze via WiFi verbinding laten maken met het netwerk.
De camera sluit ik dan dus aan op de AP op de machine, en deze AP maakt dan weer verbinding met de eerste AP.

Dus kort gezegd het volgende:
UAP-AC-M -> UAP-AC-M -> Camera

Gaat dit werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

alexwel schreef op zondag 2 juni 2019 @ 21:48:
Weet iemand wellicht of je een wireless bridge kan maken met 2 x UAP-AC-M?

Ik moet namelijk een draadloos netwerk in een bedrijf maken, maar ook een camera op een bewegende machine monteren, die via hetzelfde WiFi netwerk verbinding moet maken.
Nu heb ik wel gezocht, maar de een zegt dat het niet kan, en de ander weer wel, dus wordt daar nog niet echt wijs uit.

Eén van de twee UAP-AC-M heeft dus gewoon een vast plaats en zorgt voor de WiFi verbinding voor o.a. mobiele apparaten, en de andere UAP-AC-M zit dan gemonteerd aan de machine, welke mobiel is. Wat ik wil doen is een camera op de machine plaatsen, en deze via WiFi verbinding laten maken met het netwerk.
De camera sluit ik dan dus aan op de AP op de machine, en deze AP maakt dan weer verbinding met de eerste AP.

Dus kort gezegd het volgende:
UAP-AC-M -> UAP-AC-M -> Camera

Gaat dit werken?
Ik zie je UseCase eigenlijk niet helemaal.

Als je in die (fabriekshal?) al een WiFi netwerk hebt draaien dan kun je volgens mij beter even een apart SSID mét een eigen VLAN op zetten op dát wat er al aanwezig is aan apparatuur en daar vervolgens een (voor mijn part goedkope FOSCAM) WLAN IP Camera aan knopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexwel
wimmel_1 schreef op zondag 2 juni 2019 @ 21:56:
[...]

Ik zie je UseCase eigenlijk niet helemaal.

Als je in die (fabriekshal?) al een WiFi netwerk hebt draaien dan kun je volgens mij beter even een apart SSID mét een eigen VLAN op zetten waar je vervolgens een (voor mijn part goedkope FOSCAM) WLAN IP Camera aan knoopt?
Ik gebruik liever een Ubiquiti camera. De enige van Ubiquiti die draadloos is, is de micro, maar het moet in dit geval ook outdoor bestendig zijn, dus dat gaat niet werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

alexwel schreef op zondag 2 juni 2019 @ 21:57:
[...]

Ik gebruik liever een Ubiquiti camera. De enige van Ubiquiti die draadloos is, is de micro, maar het moet in dit geval ook outdoor bestendig zijn, dus dat gaat niet werken.
Vertel, vertel.....

Wát is er nú al aanwezig aan (WiFi) apparatuur en wie/wat is daar de "controller"... >:)

Dit soort "vragen" (en dus oplossingen) komen helaas meestal van de werkvloer en niet vanuit een IT afdeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexwel
wimmel_1 schreef op zondag 2 juni 2019 @ 22:00:
[...]

Vertel, vertel.....

Wát is er nú al aanwezig aan (WiFi) apparatuuren en wie/wat is daar de "controller"... >:)

Dit soort "vragen" komen helaas meestal van de werkvloer en niet vanuit een IT afdeling.
Vrijwel alle netwerk apparatuur is Ubiquiti, dus als het even kan wil ik hiervoor ook een Ubiquiti camera voor gebruiken.
Het gaat in dit geval om een kas, waar vocht en stof veel voorkomt, om die reden moet de camera hier ook bestand tegen zijn.

In de kas komen twee UAP-AC-M's voor WiFi voor mobiele apparaten (tablets/telefoons), en daar moet de camera dan ook verbinding mee maken.

Mijn vraag was alleen, of ik met twee UAP-AC-M's een wireless bridge kan maken, de rest doet er naar mijn inziens niet toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

alexwel schreef op zondag 2 juni 2019 @ 22:06:
[...]

>>knip<<

Mijn vraag was alleen, of ik met twee UAP-AC-M's een wireless bridge kan maken, de rest doet er naar mijn inziens niet toe.
Technisch gezien: JÁ, dat kan :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
pvanmegen schreef op zondag 2 juni 2019 @ 21:43:
En is dat gelukt? Zou ook voor mij een prima oplossing zijn!

[...]
Helaas nog geen antwoord gehad en dus ook nog niet geprobeerd. Om er één bij te kopen om daarna te ontdekken dat het niet kan, ging me te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
grote_oever schreef op zondag 2 juni 2019 @ 20:52:
De Unifi 16-150w hoor ik weinig goede verhalen over. Geld dat ook voor 24 poorts? Want ben ik op zoek naar een grotere switch ter vervanging van mijn 8 poorts. Maar als ik de verhalen over de 16 poorts hoor moet ik hier ver weg van blijven.
Onzin : Doet het prima hier al een maand of 5 ongeveer met 3x IW PoE+ en daarachter weer via PoE een USW 8 :)

Zoek maar eens in dit topic anders : Zat positieve verhalen te lezen!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

I have also a 24 Port Switch with Poe, no any issues, but a little loud, but not a problem for me, the switch is far away under me:)

Did anyone buy a Uvc-g4-Pro Camera? The Quality looks nice what i have seen on Youtube. Would love to see any comments about this camera. It is expensive but the Quality looks so more nice then the G3 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19:49

RnB

Falcon10 schreef op zondag 2 juni 2019 @ 21:05:
Heb geen klachten over de 24 poorts, enige nadeel is het geluid van de ventilators, maar das op te lossen door er noctuas in te zetten :)
Maakt ie veel geluid ja?
Vergeleken met mijn Cisco 2960X en de USG Pro is het een stille. :+

Ik heb ook geen klachten met mijn 24 poorts PoE, waar ik wel problemen had met de 16 poorts PoE. Maar her en der lees je dat het voornamelijk oude boards zijn die problemen geven, dus tegenwoordig zal je denk ik weinig problemen meer hebben met de 16 poorts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Verwijderd schreef op maandag 3 juni 2019 @ 08:44:
I have also a 24 Port Switch with Poe, no any issues, but a little loud, but not a problem for me, the switch is far away under me:)

Did anyone buy a Uvc-g4-Pro Camera? The Quality looks nice what i have seen on Youtube. Would love to see any comments about this camera. It is expensive but the Quality looks so more nice then the G3 Pro
Waarom engels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Nu online

Falcon10

Hit it i would !

RnB schreef op maandag 3 juni 2019 @ 08:58:
[...]

Maakt ie veel geluid ja?
Vergeleken met mijn Cisco 2960X en de USG Pro is het een stille. :+
Voor huiselijke sfeer wel ja ;)
Als je'm vergelijkt met een 2960X niet, das ook correct.
En men USG Pro heb ik ook Noctua fans ingezet.

Zoemt als een briesje nu :)

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry:) Ik heb ook een 24-poorts switch met Poe, geen problemen, maar een beetje luidruchtig, maar geen probleem voor mij, de schakelaar is ver weg onder mij :)

Heeft iemand een Uvc-g4-Pro-camera gekocht? De kwaliteit ziet er goed uit, wat ik op Youtube heb gezien. Ik zou blij zijn met opmerkingen over deze camera. Het is duur, maar de kwaliteit ziet er beter uit dan de G3 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llagendijk
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-09 19:34
Comp User schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 23:00:
[...]

Dat ip adres word toch alleen maar door Ziggo gebruikt?

Of gebruiken die AVM Routers het toevallig ook?
Het is inderdaad een Fritzbox. Die heeft zijn eigen adres op de ethernet interface, waarbij de Edgerouter zijn eigen PPPOE interface heeft met het publieke adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvanmegen
wolly_a schreef op zondag 2 juni 2019 @ 22:17:
[...]

Helaas nog geen antwoord gehad en dus ook nog niet geprobeerd. Om er één bij te kopen om daarna te ontdekken dat het niet kan, ging me te ver.
Zou moeten werken maar waar koop je enkel zo'n kastje?

https://www.reddit.com/r/...f3m/2_amplifi_hd_routers/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Hier bijvoorbeeld: https://www.routershop.nl...plifi-hd-router/pid=50247

Ik kan uit het artikel overigens niet lezen dat je de netwerkpoorten op de tweede router weer kan gebruiken voor bedrade apparaten. Dat was mijn bedoeling eigenlijk. Dus een tweede router op een andere plek in de woning gebruiken als meshpoint en daar weer een pc op aansluiten middels netwerkpoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvanmegen
Je moet even klikken op alle antwoorden in dat topic, daar staat dat het werkt.

"Thank you very much! Can I also use the Ethernet ports on the access point router?

Yes, although currently the devices attached that way won't show up in the app. They will work fine though."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wafeltje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-08 12:56
grote_oever schreef op zondag 2 juni 2019 @ 20:52:
[...]

Met de 16 had ik wat issues die na een firmware waren verholpen. Nu heb ik de 24, met 2 nieuwe Noctua fans er in, en geen last van herrie/warmte. De 24 was gisteren in de meterkast, zonder m te horen, 47 graden. Doe ik het voor :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Laatst online: 26-09 22:38
Wafeltje schreef op maandag 3 juni 2019 @ 14:29:
[...]

Met de 16 had ik wat issues die na een firmware waren verholpen. Nu heb ik de 24, met 2 nieuwe Noctua fans er in, en geen last van herrie/warmte. De 24 was gisteren in de meterkast, zonder m te horen, 47 graden. Doe ik het voor :).
Heb de 16-150w hier nu een maand of 4 hangen, nog geen problemen mee gehad. Hangt hier in een air-conditioned server-ruimte, dus temperatuur is niet echt een probleem. Geluid trouwens ook niet, fans maken wel wat herrie, maar dat boeit dus niet.

Hangen iets van 6 PoE devices aan, draait als een zonnetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wafeltje
borft schreef op maandag 3 juni 2019 @ 14:32:
[...]

Heb de 16-150w hier nu een maand of 4 hangen, nog geen problemen mee gehad. Hangt hier in een air-conditioned server-ruimte, dus temperatuur is niet echt een probleem. Geluid trouwens ook niet, fans maken wel wat herrie, maar dat boeit dus niet.

Hangen iets van 6 PoE devices aan, draait als een zonnetje
Draaien die fans überhaupt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

n00b-vraag, ik ben in de markt voor een nieuw access-point (en misschien ook een nieuwe switch) en overweeg Ubiquity, maar het is mij niet duidelijk of ik daar nu een losse controller voor nodig heb of niet.

In de TS staat:
Ubiquiti heeft eigenlijk 2 lijnen voor thuis gebruik, de Edge en de UniFi lijn. Wanneer je thuis alles wilt vervangen en het redelijk makkelijk wil beheren kan je beter voor de UniFi lijn kiezen, hiervoor heeft Ubiquiti een softwarepakket, de UniFi Controller (SDN).
en
De Edge lijn wordt meer gezien voor zakelijke toepassingen, of de veel eisende thuisgebruiker, hiermee kan je geen gebruik maken van de UniFi Controller, de Edge apparatuur moet je per apparaat beheren via een web interface of CLI. De Edge en UniFi apparaten zijn wel met elkaar te gebruiken.
Ik zie echter geen Accesspoints in de Edge-lijn.
Bestaan die niet?
Heb ik dan alsnog UniFi Controller nodig?

PS.
Ik wil geen externe controllers of software draaien en al helemaal niet in de cloud, ook niet eenmalig. Een losse POE-injector is tot daar aan toe, maar alle software moet op het access point zelf draaien. Ik wil niet meer dan een browser of telnet/ssh nodig hebben om het systeem te configureren. Ik ben niet bang voor wat hardcore netwerkconfiguratie.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 18:00:
n00b-vraag, ik ben in de markt voor een nieuw access-point (en misschien ook een nieuwe switch) en overweeg Ubiquity, maar het is mij niet duidelijk of ik daar nu een losse controller voor nodig heb of niet.

In de TS staat:

[...]

en

[...]

Bestaan die niet?

PS.
Ik wil geen externe controllers of software draaien en al helemaal niet in de cloud, ook niet eenmalig. Een losse POE-injector is tot daar aan toe, maar alle software moet op het access point zelf draaien. Ik wil niet meer dan een browser of telnet/ssh nodig hebben om het systeem te configureren. Ik ben niet bang voor wat hardcore netwerkconfiguratie.
De UniFi Controller moet je hebben. Zonder deze kun je helemaal niks. Enige optie die je nog niet hebt afgeschoten is het gebruik van de UniFi Cloud Key. Maar gezien je de PoE injectors al liever kwijt dan rijk bent vermoed ik dat je die ook niet wilt hebben.

Dat de Edge lijn geen access points bevat is ook correct. En ook niet zo heel gek. In het geval van meerdere APs wil je deze ook centraal beheren, want het configureren van losse APs verhoogd de kans op 'fouten' waardoor iets als roaming niet meer kan werken. Daarom dat Ubiquiti toentertijd met de UniFi lijn is gekomen met centraal beheer via de controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Nu online

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

RobertMe schreef op maandag 3 juni 2019 @ 18:24:
De UniFi Controller moet je hebben.
Duidelijk, tnx.
Jammer, het lijkt me mooie apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

CAPSLOCK2000 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 18:26:
[...]

Duidelijk, tnx.
Een PoE injector heeft ook helemaal niks met een controller of management software te maken.
Controller zoals op een Cloudkey of RPI doet meer dan alleen configureren, je kan in 1 browser je hele omgeving managen, dat is toch mooier als elke AP apart te moeten configureren?

Tevens kan je ook eenmalig de controller op een PC installeren en daarmee de AP's configureren, daarna kan de controller uit.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:43
RobertMe schreef op maandag 3 juni 2019 @ 18:24:
De UniFi Controller moet je hebben. Zonder deze kun je helemaal niks.
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 18:26:
Duidelijk, tnx.
@RobertMe: Kun je dat verder onderbouwen? Volgens mij is dit niet helemaal het juiste advies wat je @CAPSLOCK2000 geeft. Ik heb in mijn setup een Edgerouter, Edgeswitch, een AP-AC-PRO, en die laatste werkt prima zonder UniFi Controller (standalone mode).

Zie ook deze pagina van ubnt:

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/YUTxaKY.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Kaspers schreef op maandag 3 juni 2019 @ 18:39:
[...]

[...]

@RobertMe: Kun je dat verder onderbouwen? Volgens mij is dit niet helemaal het juiste advies wat je @CAPSLOCK2000 geeft. Ik heb in mijn setup een Edgerouter, Edgeswitch, een AP-AC-PRO, en die laatste werkt prima zonder UniFi Controller (standalone mode).

[Afbeelding]
Et voila, inderdaad:
[YouTube: UniFi Mobile App & Easy Setup for Standalone AP Configuration]

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Nu online

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Quad schreef op maandag 3 juni 2019 @ 18:34:
[...]

Een PoE injector heeft ook helemaal niks met een controller of management software te maken.
Controller zoals op een Cloudkey of RPI doet meer dan alleen configureren, je kan in 1 browser je hele omgeving managen, dat is toch mooier als elke AP apart te moeten configureren?

Tevens kan je ook eenmalig de controller op een PC installeren en daarmee de AP's configureren, daarna kan de controller uit.
Laten we het niet over PoE-injectors hebben want dat is totaal geen issue.

Alles uit één omgeving configureren klinkt leuk maar is ook een risico, je kan alles in één keer stuk maken.

Hier in huis gaan dingen nog wel eens stuk. Dat heb je nu eenmaal als je overal met je vingers aan wil zitten.
Hoe meer onderdelen, hoe meer er stuk kan gaan. Hoe meer zaken samen moeten werken, een controller, een pc en een access point, hoe meer er mis kan gaan. En als er iets stuk gaat heb ik typisch het netwerk nodig om de boel te herstellen.

Ik weet dat je die controller niet nodig hebt tijdens normaal gebruik, maar ik vind het hele model verkeerd en wil er niet aan beginnen.

Dat klinkt heel goed, ik geloof dat ik toch nog verder kan kijken naar Ubiquiti.
Voor de zekerheid, je gebruikt dus ook geen Controller applicatie op je PC of in de cloud?

[ Voor 22% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 03-06-2019 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
--

[ Voor 255% gewijzigd door Kaspers op 03-06-2019 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 18:44:
Dat klinkt heel goed, ik geloof dat ik toch nog verder kan kijken naar Ubiquiti.
Voor de zekerheid, je gebruikt dus ook geen Controller applicatie op je PC of in de cloud?
Juist. Heb de AC via de mobiele app geconfigureerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Nu online

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Kaspers schreef op maandag 3 juni 2019 @ 18:49:
Juist. Heb de AC via de mobiele app geconfigureerd.
Maar dus wel een app, ook dat wil ik niet. Ik wil geen externe software anders dan telnet/ssh en/of een browser.
Het "very few features" op die overzichtspagina is ook niet echt bemoedigend, ik heb de geavanceerde features nogal eens nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 18:53:
Maar dus wel een app, ook dat wil ik niet. Ik wil geen externe software anders dan telnet/ssh en/of een browser.
Je gebruikt de app louter om het AP eenmalig te configureren:
In the Configuration screen you can change several settings. Change the device's name for easy identification; turn on/off the device's LED; configure the Radios and WLANs; see what version the device is running on and upgrade from here directly. You can also reset the device to factory defaults by clicking on the red Reset button. Don't forget to save your changes by hitting Save on the upper right hand corner on the iOS app or hitting Apply Changes at the very bottom on the Android app.
Meer is t niet. Zie ook deze pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bestaan die niet?
Helaas niet :)
Ja, helaas wel.
PS.
Begrijpelijk wat mij betreft :)

Je zou eens naar de TP-Link accesspoints kunnen kijken : [TP-Link Managed Access Points] Ervaringen & Discussie
Die hebben zowel een eigen WebGUI als een eigen Controller en volgens mij maakt het qua features niet uit welke van de twee je gebruikt!

Dus mocht je zoiets willen dan is dat je beste optie denk ik :Y)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Nu online

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Kaspers schreef op maandag 3 juni 2019 @ 18:58:
Je gebruikt de app louter om het AP eenmalig te configureren:

Meer is t niet. Zie ook deze pagina.
Begrijp ik goed dat ik daarna alle configuratie via een normale browser kan doen? Dat zie ik namelijk niet terug komen op die pagina.

PS. Tnx voor je gerichte antwoorden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 19:11:
Begrijp ik goed dat ik daarna alle configuratie via een normale browser kan doen? Dat zie ik namelijk niet terug komen op die pagina.
Dat is helaas niet mogelijk, er zit in feite geen webconfig 'in' de AP's. Denk dat dat ook de gedachtegang van ubnt is, wil je meer zaken kunnen configureren dan alleen de basics, dan moet je met de controller software aan de slag (waar overigens mijns inziens niks mis mee is).

Edit: wanneer je de controller software draait (beschikbaar voor de meeste platformen), dan heb je uiteraard wel een web-config tot je beschikking. Mocht je toevallig een linux server hebben, dan is deze controller software erg eenvoudig op te zetten in een LXC-container, die je alleen maar hoeft te activeren wanneer je je AP configuratie wilt wijzigen.

[ Voor 33% gewijzigd door Kaspers op 03-06-2019 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wafeltje

In de TS staat:

[...]

en

[...]

Bestaan die niet?

PS.
Ik begrijp je afkeer voor een controller enigszins, maar:
  • Als je maar 1 AP hebt, en die volledig configureert vanuit een controller, kun je ook niet meer dan enkel dat ene AP kapot maken vanuit de controller.
  • Als je ook een switch hebt, en je maakt in je controller een nieuw vlan aan, is die meteen bekend bij alle devices die er mee moeten gaan werken. Of in het geval van meerdere APs, weet je zeker dat ze allemaal exact dezelfde SSIDs hebben met zelfde authenticatie. Wat ik bedoel te zeggen is: Er is minder kans om een misconfiguratie te hebben tussen de verschillende onderdelen.
En zoals hierboven al is aangegeven: De hele Unifi-gedachte is om alles centraal te regelen. Als je dat echt niet wilt, kun je denk beter bij andere vendoren gaan informeren.

Ik denk dat je alles wel met CLI zou kunnen doen, maar de CLI is m.i. bij Ubiquity/Unifi niet altijd even goed gedocumenteerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Nu online

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Wafeltje schreef op maandag 3 juni 2019 @ 19:24:
  • Als je maar 1 AP hebt, en die volledig configureert vanuit een controller, kun je ook niet meer dan enkel dat ene AP kapot maken vanuit de controller.
  • Als je ook een switch hebt, en je maakt in je controller een nieuw vlan aan, is die meteen bekend bij alle devices die er mee moeten gaan werken. Of in het geval van meerdere APs, weet je zeker dat ze allemaal exact dezelfde SSIDs hebben met zelfde authenticatie. Wat ik bedoel te zeggen is: Er is minder kans om een misconfiguratie te hebben tussen de verschillende onderdelen.
Je hebt wel een beetje een punt, maar ik wil het aantal onderdelen dat nodig is om mijn netwerk te configureren beperken. Daarnaast heb ik een hekel aan custom software, zodra het eigen protocollen gebruikt dan heb ik er al een afkeer van. Dat heeft er onder andere mee te maken dat ik nogal veel niet-standaard hardware en software gebruik.

(note: ik wil nu één accesspoint en misschien een switch aanschaffen, maar mijn netwerk is groter dan dat).

Als je een app nodig hebt dan ben je al snel gebonden aan Android of Apple en dat wil ik niet. Zelfs als ik nu zo'n apparaat zou hebben dan is er nog geen garantie dat ik daar over 10 jaar nog gebruik van kan maken.

Overigens is het voor mij niet vanzelfsprekend dat je dezelfde vlans op je switch wil als op je access point. Mijn huidige accesspoint krijgt maar een paar vlans toegewezen, en er is een vlan dat ik dubbel gebruik omdat mijn huidige ISP ook vlans gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

[...]

[Afbeelding]
App had ik inderdaad even niet aan gedacht. Maar ook die voldoet niet aan simpel te configureren via telnet/SSH/webUI. En zoals intussen al gebleken is wil @CAPSLOCK2000 daar niet van afzien, dus dan zit er niks anders op dan naar iets anders als Ubiquiti te kijken.

Overigens bevat dus ook die app een mini controller, met een beperkte feature set. Dus echt controller-loos is die ook niet. En bij de app vraag ik me ook af hoe het zit met het verwijderen van de app en later opnieuw installeren, al dan niet op een ander apparaat. Bij de 'gewone' controller moet je dan dus weer alles factory resetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Nu online

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Kaspers schreef op maandag 3 juni 2019 @ 19:14:
Edit: wanneer je de controller software draait (beschikbaar voor de meeste platformen), dan heb je uiteraard wel een web-config tot je beschikking. Mocht je toevallig een linux server hebben, dan is deze controller software erg eenvoudig op te zetten in een LXC-container, die je alleen maar hoeft te activeren wanneer je je AP configuratie wilt wijzigen.
Ik ga er nog eens serieus over nadenken. Ik heb niet één Linux-server maar een heel cluster waarin ik High-Available containers draait, wat dat betreft is er nog wel wat mogelijk. Maar eerlijk gezegd is dat niet echt super stabiel. Dat is ook waarom ik niet met aparte controller-software wil werken, want mijn ervaring is dat bij rampen alles tegelijk stuk gaat. Als mijn Docker-servers niet willen starten omdat het netwerk stuk is dan wordt het lastig. (Al is dat meer van toepassing op de switch dan op het Access Point).

Als de excrementen het rondraaiende luchtverplaatsingselement raken wil ik hands-on m'n netwerk kunnen herconfigureren, en doordat ik een strict gepartitioneerd netwerk draai wordt dat al snel lastig.

Bedankt voor alle antwoorden. Ik snap het als iemand vind dat ik moeilijk loop te doen. :) Ik verwijs dan naar de wet van behoud van computerellend: "De hoeveelheid computerellende die je in leven krijgt is constant, daar kun je niks aan veranderen. Je kan wel invloed hebben op wat voor soort problemen je krijgt. Zorg er dus voor dat je problemen krijgt die je leuk vindt om op te lossen."
Comp User schreef op maandag 3 juni 2019 @ 19:52:
@CAPSLOCK2000 kan toch gewoon de controller op een Raspberry Pi installeren; als die al in gebruik is genomen voor Pi-hole of Domoticz kan het er gewoon naast draaien en het is gewoon via de browser benaderbaar.
Nee, ik wil geen externe afhankelijkheden. Juist dit soort knutselwerk gaat stuk wanneer je het echt nodig hebt.

[ Voor 23% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 03-06-2019 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-08 19:56
@CAPSLOCK2000 kan toch gewoon de controller op een Raspberry Pi installeren; als die al in gebruik is genomen voor Pi-hole of Domoticz kan het er gewoon naast draaien en het is gewoon via de browser benaderbaar.

Vwb het "kapot" gaan; ik heb een dubbele back-up gemaakt, dus als de micro-SD problemen geeft, kan ik er direct een andere in plaatsen.

[ Voor 24% gewijzigd door Comp User op 03-06-2019 19:54 ]

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aangezien @CAPSLOCK2000 aangeeft een complete Linux cluster te draaien in een high availability setup ga ik er niet vanuit dat hij überhaupt zou overwegen om de controller op een RPi te draaien :p

In ieder geval, als het echt om betrouwbaarheid en zo gaat:
Zoals je zelf al zegt is het niet werken van de APs door een foute netwerk setup niet het grootste issue. Niet werkende switches zijn dat eerder. Daarvoor zou je dus ook kunnen gaan voor de EdgeSwitches. Deze kun je dus wel via SSH & web UI beheren. Echter is het gebruik van een UniFi Switch niet uit te sluiten. Ook deze kun je via SSH configureren. Echter gaan deze wijzigingen verloren na een reboot. Maar het stelt je dus wel in staat om fouten (tijdelijk) op te lossen zodat je weer toegang zou kunnen krijgen tot de controller en vice versa.
Daarnaast is een leuke toevoeging op volgens mij alle EdgeSwitches en UniFi Switches met meer dan 8 poorten dat deze een console port hebben. Dus met een seriële kabel (voor een paar euro te bestellen op bv AliExpress) kun je zelfs nog in de switch komen terwijl deze geen toegang meer heeft tot het netwerk. Dus zelfs al heeft bv een UniFi switch geen toegang tot het management VLAN kun je nog altijd via de console port een laptop aansluiten op de switch en configuratie wijzigingen doen.

Edit/toevoeging:
Zie deze eerdere post van mij m.b.t. welke kabel ik heb.

[ Voor 5% gewijzigd door RobertMe op 03-06-2019 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 19:39:
Overigens is het voor mij niet vanzelfsprekend dat je dezelfde vlans op je switch wil als op je access point. Mijn huidige accesspoint krijgt maar een paar vlans toegewezen, en er is een vlan dat ik dubbel gebruik omdat mijn huidige ISP ook vlans gebruikt.
Dat vind ik dus ook een beetje raar bij UniFi, maar voor thuisgebruik kan ik er wel mee leven!

Daarom begrijp ik ook best goed wat jij graag wil bereiken, zoals ik al zei in mijn vorige post : nero355 in "[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:38

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
RobertMe schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 21:42:
Misschien dat een van de (lurkende) modjes daar op in kan gaan/naar kan kijken? @rens-br bv. Misschien dat dit ook een beperking is? Maximaal aantal gekoppelde artikelen aan een thread?
Ben daar eerlijk gezegd niet van op de hoogte. Je zou eens een topic aan kunnen maken in Stoute Bugs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16:44
RobertMe schreef op maandag 3 juni 2019 @ 20:29:

[...knip...]

Ook deze kun je via SSH configureren. Echter gaan deze wijzigingen verloren na een reboot. Maar het stelt je dus wel in staat om fouten (tijdelijk) op te lossen zodat je weer toegang zou kunnen krijgen tot de controller en vice versa.
[...knip...].
Dat is niet helemaal waar, zie een post van mij begin mei:

ardvark99 in "[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3"

Je maakt een config.properties bestand aan op de controller, en je kan per switch extra configuraties maken. De configuraties worden dus na elke reboot of via de controller met provision weer opgehaald.

Niet dat dit de handigste manier is om normaal de configuratie van een switch te maken, maar helaas voor Unifi switches de enigste manier om er nog meer uit te halen dan wat nu met de controller in te stellen is.

Hieronder nog een paar links met uitleg en voorbeelden.
https://help.ubnt.com/hc/...he-config-properties-File
https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/205223330
https://community.ubnt.co...361/highlight/true#M29860

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 19:50:
[...]

Nee, ik wil geen externe afhankelijkheden. Juist dit soort knutselwerk gaat stuk wanneer je het echt nodig hebt.
Wanneer je na elke wijziging keurig een backup maakt en die bewaart op bijvoorbeeld je laptop/pc/nas dan is het toch geen enkel probleem dat knutselwerk kapot gaat. Je installeert de controller op je laptop/pc en gaat met de backup verder. De controller hoeft niet 24/7 in de lucht te zijn.

Vind persoonlijk de flexibiliteit van de controller die los staat van de AP ideaal qua beheer. Heb nu op mijn NAS de controller in Docker draaien, mocht op de één of andere reden deze er mee kappen dan heb ik binnen no-time de controller weer in de lucht via een raspberry pi of mijn laptop.

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

JayOne schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 09:17:
[...]

Wanneer je na elke wijziging keurig een backup maakt en die bewaart op bijvoorbeeld je laptop/pc/nas dan is het toch geen enkel probleem dat knutselwerk kapot gaat. Je installeert de controller op je laptop/pc en gaat met de backup verder. De controller hoeft niet 24/7 in de lucht te zijn.

Vind persoonlijk de flexibiliteit van de controller die los staat van de AP ideaal qua beheer. Heb nu op mijn NAS de controller in Docker draaien, mocht op de één of andere reden deze er mee kappen dan heb ik binnen no-time de controller weer in de lucht via een raspberry pi of mijn laptop.
Dit dus! Maar mocht @CAPSLOCK2000 iets betrouwbaars willen, kan ie kijken naar Hostifi
Edit: niet goed gelezen, dit is juist wat hij NIET wil (in de cloud).

[ Voor 4% gewijzigd door iMars op 04-06-2019 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Nu online

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Bedankt voor alle reacties, maar ik wil eigenlijk niet in discussie gaan over manieren om die controller high-available te maken, op een Pi te draaien, te virtualiseren of wat dan ook. Mijn wens dat er geen externe afhankelijkheden zijn en ik alleen standaard protocollen nodig heb om het ding te configureren. Dat gaat blijkbaar in tegen de filosofie van Ubiquiti. Dat vermoedde ik al een beetje, maar omdat die apparatuur zo enorm populair is wilde ik het niet te vroeg afschrijven zonder het even aan de experts te vragen. :)

Met wat gericht geweld kan ik wel vast wel een tussenoplossing vinden, maar dat voelt als tegen de stroom in roeien. Daar begin ik liever niet aan als het niet hoeft. Misschien dat ik er wel OpenWRT op zet, dan heb ik hopelijk goede hardware met software die aan mijn eisen voldoet, maar daar moet ik me nog in gaan verdiepen, geen idee of dat mogelijk is. Ik las al iets over gelockte bootloaders en dat geeft te vrezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Laatst online: 26-09 22:38
Wafeltje schreef op maandag 3 juni 2019 @ 16:46:
[...]

Draaien die fans überhaupt?
Das een goeie, toen ie op mijn bureau lag om te configgen wel, maar nu staan ze uit, iig volgens de unifi interface. Temperatuur wordt gerapporteerd als 51 graden, wel redelijk stabiel. Geen idee of de fans ooit aangaan.
iMars schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 11:27:
[...]

Dit dus! Maar mocht @CAPSLOCK2000 iets betrouwbaars willen, kan ie kijken naar Hostifi
Edit: niet goed gelezen, dit is juist wat hij NIET wil (in de cloud).
Hmm, dingen als roamen tussen AP's is redelijk lastig zonder controller denk ik. Er zijn wel andere oplossingen (niet Ubiquiti), waarbij een AP de rol van controller vervult. Uiteindelijk denk ik, dat als je naar apparatuur kijkt die ontworpen is voor netwerken met meer dan 1 AP/switch, je altijd uitkomt op mechanismes om configuraties centraal te pushen.

[ Voor 47% gewijzigd door borft op 04-06-2019 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

borft schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 11:52:
[...]

Das een goeie, toen ie op mijn bureau lag om te configgen wel, maar nu staan ze uit, iig volgens de unifi interface. Temperatuur wordt gerapporteerd als 51 graden, wel redelijk stabiel. Geen idee of de fans ooit aangaan.

[...]

Hmm, dingen als roamen tussen AP's is redelijk lastig zonder controller denk ik. Er zijn wel andere oplossingen (niet Ubiquiti), waarbij een AP de rol van controller vervult. Uiteindelijk denk ik, dat als je naar apparatuur kijkt die ontworpen is voor netwerken met meer dan 1 AP/switch, je altijd uitkomt op mechanismes om configuraties centraal te pushen.
I know! Kijk naar grote locaties, bijvoorbeeld met high density wifi, daar wil je juist alles centraal managen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
borft schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 11:52:
Zover ik weet kan Unifi prima zonder controller functioneren, ook roaming tussen AP's. Alleen als je gebruik maakt van een gastenportaal voor je gastennetwerk heb je de controller echt nodig, omdat de inrichting hiervan binnen de controller wordt gemaakt.

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 11:38:
Mijn wens dat er geen externe afhankelijkheden zijn en ik alleen standaard protocollen nodig heb om het ding te configureren. Dat gaat blijkbaar in tegen de filosofie van Ubiquiti. Dat vermoedde ik al een beetje, maar omdat die apparatuur zo enorm populair is wilde ik het niet te vroeg afschrijven zonder het even aan de experts te vragen. :)
Even voor de zekerheid: je had inmiddels wel door dat dit niet van toepassing is op de Edge* lineup he? Die apparaten hebben allemaal een webconfig ingebouwd. En (velen met mij waarschijnlijk) ben daar erg over te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Nu online

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Kaspers schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 12:41:
Even voor de zekerheid: je had inmiddels wel door dat dit niet van toepassing is op de Edge* lineup he? Die apparaten hebben allemaal een webconfig ingebouwd. En (velen met mij waarschijnlijk) ben daar erg over te spreken.
Dat was mijn eerste vraag :)
Voor de switch die ik misschien ga kopen is dat wel een goede optie.
Maar aangezien er geen access points in de Edge-lineup zijn heb ik daar wat dat betreft niet veel aan, of heb ik dat verkeerd begrepen?

[ Voor 8% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 04-06-2019 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 12:43:
Maar aangezien er geen access points in de Edge-lineup zijn heb ik daar wat dat betreft niet veel aan, of heb ik dat verkeerd begrepen?
Dat heb je goed begrepen :Y.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Laatst online: 25-09 11:42
Misschien een stomme vraag maar :

Ik heb een Unifi AP bij een vriendin opgehangen die ik via mijn controller thuis beheer.
Nu wil ik dat losweken en zorgen dat die AP niet meer op mijn controller zit.
Ik wil wel dat de settings bewaard blijven en dat ze de AP kan beheren met de Unify APP als ze thuis is.

Hoe doe ik dat zonder dat alle settings verloren gaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:19

lier

MikroTik nerd

Geen stomme vraag...het kan helaas niet.
Zoveel settings kunnen het toch niet zijn!?

Is het niet mooier om haar via de app toegang te geven tot jouw controller? Misschien in een aparte site!?

[ Voor 19% gewijzigd door lier op 04-06-2019 13:05 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Nu online

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

lier schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 13:05:
Geen stomme vraag...het kan helaas niet.
Zoveel settings kunnen het toch niet zijn!?
Maar je zal wel moeten weten welke settings je precies hebt aangepast. Is er geen backup of export mogelijkheid voor de configuratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

CAPSLOCK2000 schreef op maandag 3 juni 2019 @ 19:39:
Je hebt wel een beetje een punt, maar ik wil het aantal onderdelen dat nodig is om mijn netwerk te configureren beperken. Daarnaast heb ik een hekel aan custom software, zodra het eigen protocollen gebruikt dan heb ik er al een afkeer van. Dat heeft er onder andere mee te maken dat ik nogal veel niet-standaard hardware en software gebruik.

(note: ik wil nu één accesspoint en misschien een switch aanschaffen, maar mijn netwerk is groter dan dat).

Als je een app nodig hebt dan ben je al snel gebonden aan Android of Apple en dat wil ik niet. Zelfs als ik nu zo'n apparaat zou hebben dan is er nog geen garantie dat ik daar over 10 jaar nog gebruik van kan maken.
CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 11:38:
Bedankt voor alle reacties, maar ik wil eigenlijk niet in discussie gaan over manieren om die controller high-available te maken, op een Pi te draaien, te virtualiseren of wat dan ook. Mijn wens dat er geen externe afhankelijkheden zijn en ik alleen standaard protocollen nodig heb om het ding te configureren. Dat gaat blijkbaar in tegen de filosofie van Ubiquiti. Dat vermoedde ik al een beetje, maar omdat die apparatuur zo enorm populair is wilde ik het niet te vroeg afschrijven zonder het even aan de experts te vragen. :)
Ligt misschien aan mij hoor, maar denk je niet heel erg moeilijk :?

De controller gebruikt gewoon http(s) en verder ga je geen corporate netwerk oplossingen vinden die gegarandeerd over 10 jaar nog te bedienen zijn: denk maar aan de routers van een paar jaar terug die een IE6 dependency hadden of browsers die alles zonder https straks blokkeren.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09 10:39
CAPSLOCK2000 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 13:13:
[...]

Maar je zal wel moeten weten welke settings je precies hebt aangepast. Is er geen backup of export mogelijkheid voor de configuratie?
Je kan zover ik weet niets in de smartphone app importeren/exporteren, dus helaas niet mogelijk.

2e site in de controller aanmaken, en dan op dat AP alleen dat SSID broadcasten is "makkelijker".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Nu online

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ethirty schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 13:31:
De controller gebruikt gewoon http(s) en verder ga je geen corporate netwerk oplossingen vinden die gegarandeerd over 10 jaar nog te bedienen zijn: denk maar aan de routers van een paar jaar terug die een IE6 dependency hadden of browsers die alles zonder https straks blokkeren.
Ja, ik denk moeilijk, want gemakzucht is fijn voor de korte termijn maar ellendig op lange termijn.
Dat is precies waarom ik dit soort eisen stel, ik zie dit soort problemen aankomen. 10 jaar is echt wel te overzien als het om netwerkapparatuur gaat. Leveranciers die daar zelf niet over nadenken komen er bij mij niet in. (Sorry als ik een beetje snibbig klink, ik ben hier niet om Ubiquiti af te zeiken, maar hun model past niet bij mij. Zoals ik al zei in wet van behoud van computerellende => kies de problemen die je leuk vindt om op te lossen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kevertje1977 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 13:00:
Misschien een stomme vraag maar :

Ik heb een Unifi AP bij een vriendin opgehangen die ik via mijn controller thuis beheer.
Nu wil ik dat losweken en zorgen dat die AP niet meer op mijn controller zit.
Ik wil wel dat de settings bewaard blijven en dat ze de AP kan beheren met de Unify APP als ze thuis is.

Hoe doe ik dat zonder dat alle settings verloren gaan ?
Dit is nou precies een voorbeeld van waarom ik ook het TP-Link Accesspoints Topic in de gaten houd :

Die hebben dus gewoon een eigen WebGUI naast het Controller gedoe en zijn wat handiger om weg te zetten bij vrienden en kennissen die wat minder kennis hebben van dit soort dingen :)

Daarom stelde ik ook voor dat @CAPSLOCK2000 daar ook naar kijkt, want die is zelfs op zoek naar zoiets!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:38

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
iMars schreef op zaterdag 1 juni 2019 @ 16:43:
Ik heb weer iets raars. Ik heb hier een Raspberry Pi waarop ik de controller wil installeren. Alles werkt prima, maar nu kan ik Cloud Access niet enablen. Ik krijg deze melding:
[Afbeelding]
Wat voor Pi is het? Cloud accces werkt niet op de Pi 1 en Zero, zie ook:
UniFi Cloud access is not supported on ARMv6-based devices, and the presence of this library will stop the UniFi software from starting on these devices.

[ Voor 26% gewijzigd door rens-br op 04-06-2019 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

rens-br schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 13:50:
[...]

Wat voor Pi is het? Cloud accces werkt niet op de Pi 1 en Zero, zie ook:

[...]
Het is een RPi 3, maar opgelost door de ca-certificates-java opnieuw te installeren:
sudo dpkg --purge --force-depends ca-certificates-java
sudo apt install ca-certificates-java
sudo reboot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Ik loop met mijn nieuwe unifi netwerk tegen een uitdaging aan:

- Mijn USG doet DHCP
- Mijn Windows domain controller doet DNS

DNS resolving werkt prima, de USG heb ik gesteld zodat deze de domain controller als primaire DNS server gebruikt. so far so good; domain clients kunnen netjes aanmelden en bij de server.

Helaas worden de clients (zowel domain als non-domain clients) niet in DNS geregistreerd.
Op de USG heb ik netjes mijndomain.local als domain name ingesteld. alle clients krijgen dan ook netjes mijndomain.local als domein naam mee.
Helaas registeren ze zich niet in DNS. (in windows DNS staat unsecure updates, dus ze zouden het wel mogen)
Als ik op windows clients een vinkje zet bij 'DNS achtervoegsel van deze verbinding gebruiken in DNS-registratie', dan registreert de client zich wél netjes op de DNS server.

Helaas heb ik niet alleen maar windows clients in mijn netwerk, en wil ik dan ook graag dat alle clients zich netjes in DNS registreren...
Weet iemand of het te fixen is vanuit de USG DHCP server??

Met windows DHCP kan je ook DNS registratie laten doen (dat werkt naar behoren als ik dat aanzet), maar ik draai mijn DHCP service liever op de USG.

Ik heb al geprobeerd om in de USG 'Register client hostname from DHCP requests in USG DNS forwarder' aan of uit te zetten, helaas maakt dat geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:19

lier

MikroTik nerd

@RonnieB82 Waarom wel DNS maar geen DHCP op je Windows server?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

lier schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 17:44:
@RonnieB82 Waarom wel DNS maar geen DHCP op je Windows server?
Als mijn windows server gecrasht is, wil ik nog wel een IP adres kunnen krijgen zodat ik internet heb op mijn clients. (ik heb 8.8.8.8 als secundaire DNS ingesteld staan zodat publiek DNS in zo'n geval blijft werken)

DNS moet (helaas) wel op de windows server, anders werkt active directory niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

RonnieB82 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 17:52:
[...]

Als mijn windows server gecrasht is, wil ik nog wel een IP adres kunnen krijgen zodat ik internet heb op mijn clients. (ik heb 8.8.8.8 als secundaire DNS ingesteld staan zodat publiek DNS in zo'n geval blijft werken)

Misschien dan béter eens gaan kijken waarom je Domain Controller "Crashed"? Sowieso voer je dát soort apparaten (rollen) redundant uit waarmee je dus ook je DHCP scope altijd (simpel) van een "replicatie partner" kunt voorzien, maar:... Een crashende DC? (Ik werk met dat soort spullen sinds NT3.5 en als er sinds Windows Server 2000 IETS "Rock-Solid" is dan zijn 't wel DC's mét DNS + DHCP).

DHCP Scopes op netwerkdevices hosten is leuk voor lokale (site gebonden) "GUEST Netwerken" met een lokale Internet Break-Out.... Veel méér dan dat moet je er eigenlijk niet mee willen doen in een Microsoft Windows Active Directory (Domein) :+

Iets héél anders: Ik heb zojuist de firmware én controller(s) op m'n CloudKey Gen2+ geüpgrade én...... Het DISPLAY begint nu wat meer "leven" te vertonen. Het aantal apparaten wat een connectie heeft met de SDN controller én de laatst gesignaleerde beweging van de cameras zijn nu zichtbaar oOo

[ Voor 8% gewijzigd door Will_M op 04-06-2019 20:46 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
RonnieB82 schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 17:52:

:o Weer een slachtoffer van het Primary/Secondary DNS Server misverstand :-(

Mocht je het nog niet weten : DNS servers worden RANDOM door een Client aangesproken!
Een Client gaat dus niet eerste de Primary en dan de Secondary DNS Server aanspreken, maar de eene keer de Secondary en de andere keer de Primary DNS Server als eerste ;)

Dus... tijd voor een VRRP DNS setje ?! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:23

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb al mijn access points geupgrade naar de laatste firmware maar nu wilt Toon (eneco thermostaat) niet meer verbinden :(

Weet iemand hoe ik de firmware makkelijk kan downgraden?

Ik zie de firmware versie nog wel gecached staan op mijn controller. Maar zou niet weten hoe ik die terug moet zetten.

[ Voor 24% gewijzigd door Tylen op 04-06-2019 22:26 ]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tylen schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 22:19:
Ik heb al mijn access points geupgrade naar de laatste firmware maar nu wilt Toon (eneco thermostaat) niet meer verbinden :(

Weet iemand hoe ik de firmware makkelijk kan downgraden?
URL van oude firmware opzoeken en dan een custom firmware upgrade doen vanuit de controller (ik meen onder config, of maintenance, dat dat staat. Een van die tabjes bij de device properties).

Alternatief is de auto optimize network feature uit zetten. Deze zorgt voor nogal wat issues, zoals hier ook al vaker is langs gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:23

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

RobertMe schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 22:26:
[...]

URL van oude firmware opzoeken en dan een custom firmware upgrade doen vanuit de controller (ik meen onder config, of maintenance, dat dat staat. Een van die tabjes bij de device properties).

Alternatief is de auto optimize network feature uit zetten. Deze zorgt voor nogal wat issues, zoals hier ook al vaker is langs gekomen.
Auto optimize staat hier al tijden aan zonder issues. HEt is pas gekomen bij de firmware upgraden. Ik ga het toch even proberen. Thanks.

Daarnaast had ik mijn post geupdate ;) De firmware staat nog gecached op de controller. Die wil ik restoren. Ff kijken of ik hem kan vinden.

Edit: Reeds gedownload bij ubiquiti. Raar dat dit niet via de controller kan als hij daar nog opstaat.. ff downgraden ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Tylen op 04-06-2019 22:31 ]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Pagina: 1 ... 45 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen, voor aankoopadvies dient een nieuw topic aangemaakt te worden. Daarnaast is er voor IPTV een los topic: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie.

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.