[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 42 ... 101 Laatste
Acties:
  • 738.735 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 12 mei 2019 @ 20:32:
[...]

Dat is inderdaad een goed idee!
Ziet de controller met het nieuwe ip daarna weer gewoon die AP's?
Goed punt. Dat hangt af van de inform URL. Als je deze zelf hebt aangepast moet je deze weer aanpassen (naderhand inloggen en dan een set-inform <nieuwe inform URL> uitvoeren). Heb je de inform URL nooit aangepast en staat die nog op de default van unifi dan werkt het waarschijnlijk in een keer. De huidige inform URL kun je IIRC achterhalen door via SSH in te loggen en dan het info uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wafeltje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-08 12:56
Verwijderd schreef op zondag 12 mei 2019 @ 20:32:
[...]

Dat is inderdaad een goed idee!
Ziet de controller met het nieuwe ip daarna weer gewoon die AP's?
Je moet er voor zorgen dat de APs je controller vinden. Als je dat op basis van DNS geregeld hebt, moet dat geen probleem zijn. Als het op basis van IP is, kun je dat adres in de controller wijzigen waarmee ze moeten verbinden, voordat je het IP-adres van de controller zelf aanpast.

Anders kun je altijd nog via SSH op de APs inloggen en een set-inform geven naar het nieuwe IP-adres, of het IP-adres van je controller terugzetten, en je hebt weer verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:42
grote_oever schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 12:43:
[...]

Owh, grappig. Dacht al dat ik te ingewikkeld dacht. Ga ik even uitzoeken.

Ps was mijn idee trouwens onmogelijk?
Je kunt gewoon 1 ip whitelisten bij een port forward. Als je meerdere ip's wil doen kan ik je wel een voorbeeld laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoshimi
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Zojuist viel me in de controller bij 'Events' op dat de 2 iPhones die we in huis hebben veel van kanaal roamen (5Ghz naar 2.4Ghz en vice versa).
iPhone1 roams from channel 6 to channel 44 at 18:31 13/05/2019
iPhone1 roams from channel 44 to channel 6 at 18:29 13/05/2019
iPhone2 roams from channel 6 to channel 44 at 17:58 13/05/2019
iPhone2 roams from channel 44 to channel 6 at 17:47 13/05/2019
iPhone2 roams from channel 6 to channel 44 at 17:21 13/05/2019
iPhone2 roams from channel 44 to channel 6 at 17:18 13/05/2019

Ik heb het gevoel dat het aan de firmware ligt (momenteel 4.0.21), aangezien ik dit niet eerder opgemerkt heb.
De transmit power staat onveranderd op low voor 2.4Ghz en high voor 5Ghz.
Tijdens het gebruik merk je er weinig van, maar ik vind het gedrag wel vreemd.

Zijn er meer die dit toevallig ook opvalt?
Een andere ingeving zou kunnen zijn dat het toestel in standby gaat (en om stroom te besparen naar een 2.4Ghz kanaal schakelt of iets)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:05

RnB

Onze iPhones roamen van de 5GHz naar de 2.4Ghz en vice versa op de momenten dat ik dat verwacht (5GHz signaal < of > -80dBm), dus dat gaat hier wel goed.

Is het signaal op de locatie waar dit gebeurd misschien net goed, net niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoshimi
  • Niet online
RnB schreef op maandag 13 mei 2019 @ 19:39:
Onze iPhones roamen van de 5GHz naar de 2.4Ghz en vice versa op de momenten dat ik dat verwacht (5GHz signaal < of > -80dBm), dus dat gaat hier wel goed.

Is het signaal op de locatie waar dit gebeurd misschien net goed, net niet goed?
Naar de signaalsterkte moet ik eens kijken, dank je voor de tip. Het gebeurt overigens op het accesspoint dat zich binnen het zichtveld begeeft in dezelfde ruimte (midden woonkamer). Op de momenten dat ik in de controller zelf kijk (en dat is niet zo heel vaak :)), zie ik alle apparaten die 5Ghz ondersteunen ook netjes op die band verbonden. Het roamen op hetzelfde AP valt je zo ook niet echt op, omdat je connectiviteit gewoon prima is en niet onderbroken wordt. Was puur dat ik het dit keer aantrof in de log. Toch nog eens wat nader onderzoeken dus :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@RobertMe en @Wafeltje bedankt voor jullie reacties. Het AP is nu op basis van ip gekoppeld aan de controller. Ik weet wat me te doen staat binnenkort :)

Tnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-09 09:53
Vannacht is mijn ERL3 overleden.
Nu moet ik een nieuwe kiezen, en zoals gewoonlijk zie ik tussen de bomen het bos niet meer.

Ik heb 3 USW, 8 UAP en een ESW-24.

Belangrijkste is dat de prestaties met IPSec en SmartQue overeind blijven.

De ERL liep op zijn tenen, en ik heb begrepen dat de USG het ook niet aan kan.

Nu is mijn keuze tussen de ER-4 en de USG-pro.

De ER is bekend terrein, en goedkoper. CLI is geen probleem, dat heb ik de laatste 5 jaar ook gedaan.

De USG pro past natuurlijk beter tussen de de rest van mijn spullen, en via de controller configureerbaar.

Is er iets wat ik over het hoofd zie?

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-09 07:40
yzf1kr schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 10:15:
Nu moet ik een nieuwe kiezen, en zoals gewoonlijk zie ik tussen de bomen het bos niet meer.

De ER is bekend terrein, en goedkoper. CLI is geen probleem, dat heb ik de laatste 5 jaar ook gedaan.

De USG pro past natuurlijk beter tussen de de rest van mijn spullen, en via de controller configureerbaar.

Ik zou toch kiezen voor de Edgerouter 4 maar ja, dan mis je je mooie stats in de controller. Maar het is maar net wat je wil. >:)

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:36

USG Pro pakken, dan heb je wat je wilt en in de GUI. En sinds de 5.10/11 serie van de controller kan zo goed als alles daarin. Werkt uitstekend! Let wel dat de ventilatoren in dat ding niet echt stil zijn (kun je vervangen door Noctua fans).

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
De ventilatoren maak ik me niet zo druk om.
Hij hangt toch in de kelder, en luider dan de ESW24-250 kunnen ze niet zijn. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Qua specs zou ik voor de ER4 gaan. Goedkoper, en een stuk betere hardware. Zeker als je toch nog niks in controller hebt gedaan qua "router" en de rode bolletjes je niet storen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
Weet iemand of de pole mount voor de UVC-G3 los te krijgen is? Heb hem niet meer en wil hem naar buiten verhuizen en aan een paal hangen. Binnen ga ik hem door een Flex vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/V2ZCCPkHEwZRIlX5BgEi2IgV/full.png

[ Voor 18% gewijzigd door m3gA op 14-05-2019 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:42

Falcon10

Hit it i would !

m3gA schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:25:
Weet iemand of de pole mount voor de UVC-G3 los te krijgen is? Heb hem niet meer en wil hem naar buiten verhuizen en aan een paal hangen. Binnen ga ik hem door een Flex vervangen.

[Afbeelding]
Ja, dacht het wel, als ik goed voor heb, heb ik em toenertijd ook apart besteld voor mijn G3. Was dnek ik eurotje of 5-6.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
Falcon10 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:31:
[...]

Ja, dacht het wel, als ik goed voor heb, heb ik em toenertijd ook apart besteld voor mijn G3. Was dnek ik eurotje of 5-6.
Weet je nog waar je hem gekocht hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Nope, sorry, moet me excuseren, was blijkbaar wall mount voor de nanobeam.
Kwam van DECTdirect in elk geval, maar dus niet voor de G3 camera.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPA
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-09 10:59

TPA

ESET official partner

RobertMe schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:15:
[...]

Qua specs zou ik voor de ER4 gaan. Goedkoper, en een stuk betere hardware. Zeker als je toch nog niks in controller hebt gedaan qua "router" en de rode bolletjes je niet storen.
Ik ben na overleiden van mijn erl3 overgestapt op de er4 en geen seconde spijt. Usg is nice maar het brengt voor mij niks extras 😄 de er4 is sneller en draait stabieler dan de erl3.

ESET software nodig? Let me know 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!
m3gA schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 11:25:

[Afbeelding]
Ik heb wel eventueel een Fast-Mount adapter over van de http://dl.ui.com/guides/UniFi/UniFi_AP-AC-M_QSG.pdf mocht je daar wat aan hebben :?

En anders zou ik gewoon eens kijken of iemand het voor je kan 3D printen :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3gA
nero355 schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 18:01:
[...]

Ik heb wel eventueel een Fast-Mount adapter over van de http://dl.ui.com/guides/UniFi/UniFi_AP-AC-M_QSG.pdf mocht je daar wat aan hebben :?

En anders zou ik gewoon eens kijken of iemand het voor je kan 3D printen :)
Die is net iets anders. Maar bedankt in ieder geval. Maak wel iets van hout anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yzf1kr
Bedankt voor de reacties.

Ik heb mede wegens de prijzen en levertijden voor een ER4 gekozen.

Ik heb nog een backup van de configuratie uit de ERL. Is die gewoon te uploaden naar de ER4?
Dat zou weer wat uurtjes werk schelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kavaa
yzf1kr schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 20:58:

Ik heb nog een backup van de configuratie uit de ERL. Is die gewoon te uploaden naar de ER4?
Kun je doen idd, extra interface bijmaken als je die nodig hebt is niet zo spannend.

Maar het kan leuker zijn om gewoon vanaf 0 te beginnen dan zit alles ook weer fris in het koppie >:)

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:43
Ik ben aan het rekenen om een 10gbit verbinding te leggen tussen mijn 2 servers. Kaartjes van Mellanox (cx311a) zijn erg goedkoop op ebay etc. Werken die "gewoon" op een ubiquiti switch?

De 550 euro voor een 10gbit switch is wel buiten budget, maar voor een "gewone" moet er ook flink betaald worden :( zijn er alternatieven te verwachten binnen 6 maanden (minder poorten) op dit vlak?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

jantje112 schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 07:50:
Ik ben aan het rekenen om een 10gbit verbinding te leggen tussen mijn 2 servers.
Glasvezel is altijd een ‘kruiskabel’ dus je kunt ze ook direct aan elkaar knopen, zonder switch, en als het je enkel om veel bandbreedte gaat is dat een prima oplossing..

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kavaa
burne schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 07:58:
[...]

Glasvezel is altijd een ‘kruiskabel’ dus je kunt ze ook direct aan elkaar knopen, zonder switch, en als het je enkel om veel bandbreedte gaat is dat een prima oplossing..
Precies dat, werkt prima ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-09 15:22
Net even met Unifi gechat, maar wordt er niet veel wijzer van met hun.

Als ik inlog op de Unifi cloud access portal dan zie ik in de devices view dat ik de USG, Switch en AP's kan upgraden.

Als ik naar de settings => maintenance ga, dan zie ik dat ik een update kan doen voor de cloudkey firmware an cloud key controller.

Wat moet ik in welke volgorde nu updaten/upgraden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:48

lier

MikroTik nerd

YinYang schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 09:15:
Wat moet ik in welke volgorde nu updaten/upgraden?
Persoonlijk zou ik starten met de firmware (waarmee mogelijk ook je controller versie bijgewerkt wordt) en daarna de firmware van de devices.

Welke versies heb je op dit moment?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
CLOUD KEY FIRMWARE
Current VersionUCK.mtk7623.v0.12.0.29a26c9.181001.1444
Available VersionUCK.mtk7623.v0.13.10.e171d89.190327.1752

CLOUD KEY CONTROLLER
Current Version5.9.29-11384-1
Available Version5.10.23-11668-1

UniFi Security Gateway 3P 4.4.29.5124210

UniFi Switch 24 POE-250W 3.9.54.9373

UniFi AP-AC-Lite 3.9.54.9373

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:48

lier

MikroTik nerd

Volgens mij ondersteunt de 5.10.23 geen firmware (van de Unifi) lager dan 4.0.9(?). Dus in dit geval eerst de firmware en daarna de controller.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m3gA
lier schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 10:06:
Volgens mij ondersteunt de 5.10.23 geen firmware (van de Unifi) lager dan 4.0.9(?). Dus in dit geval eerst de firmware en daarna de controller.
Important Notice:
We've updated the UniFi Network controller to improve security. Starting with UniFi Network version 5.10, the required minimum firmware for UAP/USW will be 4.0.9 and for USG will be 4.4.34. Devices on earlier firmware will show in the controller and work as you've configured them, this update doesn't change any of the settings. However, please note you will not be able to modify the device configuration until you update the firmware.

This update contains an upgrade to the overall security of the UniFi platform and its devices, it is highly recommend that everyone upgrades to this version. We will also be preparing 5.6.41 to accommodate 1st gen AC devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Dus als ik hem goed begrijp:
- Cloud Key Firmware update
- Cloud key controller firmware update

Maar vervolgens (AP, USG, switch)? En volgens mij kan ik voor deze 3 devices geen firmware update doen vanuit de Cloud access portal of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jantje112 schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 07:50:
Ik ben aan het rekenen om een 10gbit verbinding te leggen tussen mijn 2 servers. Kaartjes van Mellanox (cx311a) zijn erg goedkoop op ebay etc. Werken die "gewoon" op een ubiquiti switch?

De 550 euro voor een 10gbit switch is wel buiten budget, maar voor een "gewone" moet er ook flink betaald worden :( zijn er alternatieven te verwachten binnen 6 maanden (minder poorten) op dit vlak?
Bij die Mellanox kitjes wordt vaak een SFP+ kabel erbij gepropt dus begin daar eens mee zoals al eerder is voorgesteld :)

En mocht je toch een switch willen kijk dan eens naar deze twee opties : nero355 in "Het grote DIY RAID NAS topic deel 3" ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TPA
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-09 10:59

TPA

ESET official partner

yzf1kr schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 20:58:

Ja kan. Heb ik ook gedaan 😄

ESET software nodig? Let me know 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
YinYang schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 14:46:
Dus als ik hem goed begrijp:
- Cloud Key Firmware update
- Cloud key controller firmware update

Maar vervolgens (AP, USG, switch)? En volgens mij kan ik voor deze 3 devices geen firmware update doen vanuit de Cloud access portal of wel?
Iemand? :$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Beste is dat je vervolgens van achter naar voor begint ( en steeds 1 voor 1, nooit allemaal tegelijk, dus steeds wachten tot de update volledig klaar is en het toestel succesvol herstart ).

Dus eerst je AP's.
Dan de toestellen waar je AP's aanhangen, meestal dus een switch.
En als laatste doe je je USG.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Falcon10 schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 07:38:
[...]

Beste is dat je vervolgens van achter naar voor begint ( en steeds 1 voor 1, nooit allemaal tegelijk, dus steeds wachten tot de update volledig klaar is en het toestel succesvol herstart ).

Dus eerst je AP's.
Dan de toestellen waar je AP's aanhangen, meestal dus een switch.
En als laatste doe je je USG.
Oh dat is een goeie inderdaad!

Ik moet trouwens dan wel eerst beginnen met de Cloud Key Firmware update en erna de Cloud key controller firmware update, wat ik vanuit de settings kan doen, toch?

En dan erna ga ik naar devices en ga vanuit daar van achter naar voren upgraden? Ik weet ook niet of er firmware updates zijn voor de AP's, switch en USG, omdat ik die niet terugvind onder devices (alleen upgrade optie) of in de settings (vind daar alleen cloudkey)? Dus ben er niet 100% zeker van of ik voor die devices altijd alleen de upgrade kan doen of dat er toch nog ergens een firmware update optie verstopt zit, welke ik blijkbaar dus nog niet heb kunnen vinden (of wellicht dat het op een andere manier moet)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:33

Quad

Doof

Cloudkey firmware wordt gelijk met controller firmware geüpdatet.
Na voltooiing hiervan de AP's, switch en USG.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:22

Typhone

Who Dares Wins

Nog heel even dan ligt het systeemplafond - eindelijk - in de garage. Dan komen er drie camera's bij, komt de AP Pro weer terug op zijn plaats en kan eindelijk het alarmsysteem ook afgeconfigureerd / geïnstalleerd worden.
oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Quad schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 08:31:
[...]

Cloudkey firmware wordt gelijk met controller firmware geüpdatet.
Na voltooiing hiervan de AP's, switch en USG.
Oh het zijn wel 2 aparte opties (cloudkey controller + firmware) in de settings?

En als ik het goed begrijp dus direct de upgrade doen voor de AP, switch en USG en dus verder géén firmware update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:33

Quad

Doof

YinYang schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 12:24:
[...]

Oh het zijn wel 2 aparte opties (cloudkey controller + firmware) in de settings?

En als ik het goed begrijp dus direct de upgrade doen voor de AP, switch en USG en dus verder géén firmware update?
Excusé;
Als je de cloudkey firmware upgraded, krijg je gelijk de laatste controller versie mee: https://community.ubnt.co...een-released/ba-p/2744213.
Als je de controller updatet, wordt de firmware niet automatisch geüpgraded.

Ik snap je verdere opmerking niet echt trouwens.
Via de controller kan je vervolgens de rest voorzien van een update.

[ Voor 8% gewijzigd door Quad op 16-05-2019 12:43 ]

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Quad schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 12:43:
[...]

Excusé;
Als je de cloudkey firmware upgraded, krijg je gelijk de laatste controller versie mee: https://community.ubnt.co...een-released/ba-p/2744213.
Als je de controller updatet, wordt de firmware niet automatisch geüpgraded.

Ik snap je verdere opmerking niet echt trouwens.
Via de controller kan je vervolgens de rest voorzien van een update.
Ik denk dat ik nog niet dudelijk heb wat alles betekend en dat je daarom mij ook niet helemaal begrijpt (sorry haha 7(8)7 )

Ik denk zelf in hardware/devices, dus ik heb het volgende:
- Cloudkey
- USG
- Switch
- AP's

En zoals ik 'm begrijp is een upgrade en update ook verschillend, toch? Een update is m.b.t. de firmware, een upgrade is meer m.b.t. een device?

Dan ga ik in mijn hoofd dus alle hardware af en vraag me af of ik daar een upgrade en/of update (firmware) voor moet doen en waar ik dat dan precies doe.

- Cloudkey ==> Dit is de cloudkey controller + firmware, welke ik terugvind bij de settings. Als ik jou begrijp kan ik in de settings dus het beste de Cloudkey firmware updaten, dan neem ik meteen de cloudkey controller mee.

Vervolgens werd geadviseerd om van achter naar voor te upgrade, dus:

- AP's: deze als eerste. Ik vind hiervoor niets terug in de settings, ik kan alléén upgraden vanuit het devices scherm, dus ga er vanuit dat upgraden vanuit daar genoeg is en ik niet op een andere plek (net zoals in de settings voor de cloudkey) een firmware update moet doen?

- Switch: vervolgens zelfde als voor de AP's: alléén upgrade vanuit devices scherm?

- USG: vervolgens zelfde als voor de AP's + switch: alléén upgrade vanuit devices scherm?

Hopelijk ben ik een beetje duidelijker zo... :$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Hoi hoi,

Er is inderdaad een beetje verschil :

Onder Settings/Maintenance heb je inderdaad 2 dingen staan die meestal ( maar niet altijd ) zeggen dat er een update is :
- De cloud key firmware
- De cloud key controller

Normaal als je de firmware update, wordt ook de controllersoftware mee geupdate ( firmware zorgt eigenlijk zo beetje dat je toestel ( in dit geval je controller/cloudkey ) kan opstarten, en de controller update is eigenlijk een soort update van het visuele dat jij te zien krijgt als je aanlogt op de controller/cloudkey. ( hopelijk beetje duidelijk ? ).
Het ene staat dus los van het andere.
Een update van de cloudkey firmware heeft meestal ook als gevolg dat er een update is voor de cloudkey controller.
Maar een update van de cloud key controller kan perfect zonder dat er een update is voor de firmware.

Het beste is in elk geval als er in dit scherm 2 types van updates zijn ( dus de firmware als de controller ), , dat je deze 1 voor 1 uitvoert ( persoonlijke mening ).
Als er iets mis gaat met het update van 1 van de 2 weet je dat het ofwel de firmware is, ofwel de controllerupdate.
Soms moet je wel echter eerst de firmware updaten, voordat je pas de nieuwe controllersoftware kan updaten.

Pas als je controller/cloudkey zijn updates geinstalleerd gekregen hebt, begin je de rest te updaten van je devices. Dit doe je inderdaad vanuit het Devices scherm in je controller/cloudkey.
Als er een update voor een toestel is, staat dat ook erbij.
Het kan zijn dat er hier bij sommige toestellen geen zullen bij staan ( ander type toestel ), het kan zelfs zijn dat voordat je je cloudkey geupdate er geen updates bij de toestellen staat, en als de cloudkey geupdate is er plots wel updates bijstaan.
De update van de toestellen die je start vanuit het Devices scherm, doet eigenlijk beetje zowel de firmware als de update van het toestel ineens. Moet je je dus niets verder aantrekken van een 2de update die je op een toestel moet doen.

Je begint inderdaad dus in het Devices scherm eerst met 1 accesspoint te updaten.
Je zal zien dat als je op update drukt bij dat access point, dat er bij status iets bijkomt van : downloading update, dan installing update, rebooting, dan iets van provisioning dacht ik, en daarna komt ie normaal terug op status connected te staan.
Pas als het accesspoint terug op connected staat begin je aan de update van de 2de accesspoint, dan de 3de, 4de, ..... Hierdoor voorkom je als er iets mis is met de update ( wat altijd kan ), dat al je access points bv opeens niet meer werken.

Na de accesspoints ga je in het Devices scherm hetzelfde doen voor de switchen, je drukt bij de minst kritische switch in je Device list op update. Onder status komt eerst weer iets a la : downloading update, dan installing update, vervolgens rebooting, dan provisioning, en als het gelukt is komt ie terug op status connected.
Pas dan begin je aan de update van de volgende switch, ook hier weer net als bij de accesspoints : 1 voor 1. Nooit allemaal gelijktijdig.
Als ik goed voor heb, blijven de accesspoints verbonden aan de switch via power over ethernet online en actief als de switch reboot om zijn update te installeren. Dus de accesspoints zullen niet mee herstarten als de switch waar ze aanhangen herstart.

Als alle switchen gedaan zijn, dan pas doe je de update bij de USG, ook deze weer vanuit het Devices scherm. Normaal heb je ook altijd maar 1 USG, maar moes tje er meerdere hebben, ook hier weer : 1 voor 1 updaten. In het geval de update hier niet lukt wil zeggen dat je internetverbinding eruit ligt.

Hopelijk allemaal beetje duidelijk, anders horen we het wel.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Falcon10 schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 14:13:
Hoi hoi,

Er is inderdaad een beetje verschil :

Onder Settings/Maintenance heb je inderdaad 2 dingen staan die meestal ( maar niet altijd ) zeggen dat er een update is :
- De cloud key firmware
- De cloud key controller

Normaal als je de firmware update, wordt ook de controllersoftware mee geupdate ( firmware zorgt eigenlijk zo beetje dat je toestel ( in dit geval je controller/cloudkey ) kan opstarten, en de controller update is eigenlijk een soort update van het visuele dat jij te zien krijgt als je aanlogt op de controller/cloudkey. ( hopelijk beetje duidelijk ? ).
Het ene staat dus los van het andere.
Een update van de cloudkey firmware heeft meestal ook als gevolg dat er een update is voor de cloudkey controller.
Maar een update van de cloud key controller kan perfect zonder dat er een update is voor de firmware.

Het beste is in elk geval als er in dit scherm 2 types van updates zijn ( dus de firmware als de controller ), , dat je deze 1 voor 1 uitvoert ( persoonlijke mening ).
Als er iets mis gaat met het update van 1 van de 2 weet je dat het ofwel de firmware is, ofwel de controllerupdate.
Soms moet je wel echter eerst de firmware updaten, voordat je pas de nieuwe controllersoftware kan updaten.

Pas als je controller/cloudkey zijn updates geinstalleerd gekregen hebt, begin je de rest te updaten van je devices. Dit doe je inderdaad vanuit het Devices scherm in je controller/cloudkey.
Als er een update voor een toestel is, staat dat ook erbij.
Het kan zijn dat er hier bij sommige toestellen geen zullen bij staan ( ander type toestel ), het kan zelfs zijn dat voordat je je cloudkey geupdate er geen updates bij de toestellen staat, en als de cloudkey geupdate is er plots wel updates bijstaan.
De update van de toestellen die je start vanuit het Devices scherm, doet eigenlijk beetje zowel de firmware als de update van het toestel ineens. Moet je je dus niets verder aantrekken van een 2de update die je op een toestel moet doen.

Je begint inderdaad dus in het Devices scherm eerst met 1 accesspoint te updaten.
Je zal zien dat als je op update drukt bij dat access point, dat er bij status iets bijkomt van : downloading update, dan installing update, rebooting, dan iets van provisioning dacht ik, en daarna komt ie normaal terug op status connected te staan.
Pas als het accesspoint terug op connected staat begin je aan de update van de 2de accesspoint, dan de 3de, 4de, ..... Hierdoor voorkom je als er iets mis is met de update ( wat altijd kan ), dat al je access points bv opeens niet meer werken.

Na de accesspoints ga je in het Devices scherm hetzelfde doen voor de switchen, je drukt bij de minst kritische switch in je Device list op update. Onder status komt eerst weer iets a la : downloading update, dan installing update, vervolgens rebooting, dan provisioning, en als het gelukt is komt ie terug op status connected.
Pas dan begin je aan de update van de volgende switch, ook hier weer net als bij de accesspoints : 1 voor 1. Nooit allemaal gelijktijdig.
Als ik goed voor heb, blijven de accesspoints verbonden aan de switch via power over ethernet online en actief als de switch reboot om zijn update te installeren. Dus de accesspoints zullen niet mee herstarten als de switch waar ze aanhangen herstart.

Als alle switchen gedaan zijn, dan pas doe je de update bij de USG, ook deze weer vanuit het Devices scherm. Normaal heb je ook altijd maar 1 USG, maar moes tje er meerdere hebben, ook hier weer : 1 voor 1 updaten. In het geval de update hier niet lukt wil zeggen dat je internetverbinding eruit ligt.

Hopelijk allemaal beetje duidelijk, anders horen we het wel.
Thnx @Falcon10 ! Helemaal duidelijk voor een leek als mij! Erg fijn zo in Jip en Janneke taal, want ik ben een vrij nieuwe gebruiker van Unifi dit is de eerste keer dat ik zoiets moet doen :)

1 puntje wat ik nog heb is dat je onder devices niet "Update" ziet, maar "Upgrade". Dus ik vroeg me af (daarom was ik misschien ook onduidelijk in mijn vorige posts) of dat verschil in benaming nog wat uitmaakt. Niet dat ik leuk denk van ik ga upgraden, maar dat ik ook nog eerst een (firmware) update zou kunnen doen.
op een manier die ik zelf nog niet gevonden had.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

YinYang schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 06:57:
[...]

Thnx @Falcon10 ! Helemaal duidelijk voor een leek als mij! Erg fijn zo in Jip en Janneke taal, want ik ben een vrij nieuwe gebruiker van Unifi dit is de eerste keer dat ik zoiets moet doen :)

1 puntje wat ik nog heb is dat je onder devices niet "Update" ziet, maar "Upgrade". Dus ik vroeg me af (daarom was ik misschien ook onduidelijk in mijn vorige posts) of dat verschil in benaming nog wat uitmaakt. Niet dat ik leuk denk van ik ga upgraden, maar dat ik ook nog eerst een (firmware) update zou kunnen doen.
op een manier die ik zelf nog niet gevonden had.... :)
Ehmmm, nee, ik bedoelde inderdaad met Update Upgrade :) Wist zelf niet meer van buiten wat er stond, en momenteel staat er bij mij niets dus kon het niet checken ;)

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alessandro01
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23-08 17:07
Ik wil in onze nieuwbouwwoning in Almere een bescheiden thuisnetwerk laten aanleggen met accesspoints van Ubiquiti. Weet iemand een betrouwbaar bedrijfje of persoon die dit tegen betaling uitvoert? Ik hoor het graag via PB. Alvast dank.. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07:30
alessandro01 schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 22:16:
Ik wil in onze nieuwbouwwoning een bescheiden thuisnetwerk laten aanleggen met accesspoints van Ubiquiti. Weet iemand een betrouwbaar bedrijfje of persoon die dit tegen betaling uitvoert? Ik hoor het graag via PB. Alvast dank.. _/-\o_
Welke regio? Zou wel handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
ed1703 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 09:36:
[...]
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
{
  "service": {
    "mdns": {
      "repeater": {
        "interface": [
          "eth1.100",
          "eth1.101"
        ]
      }
    }
  }
}
Ik ben inmiddels op USG-beta Firmware-v4.4.41 gaan zitten en heb zelf ook eens de reflector uitgezet en de repeater aangezet via de config.gateway.json (wat inderdaad ook niet meer lekt naar het WAN) De Philips Hue die ook wel wat multicast/mdns lust had met de reflector/igmp-snooping last van het vreemde verschijnsel dat deze bij het aanzetten van m'n iPhone op homekit een spontane reboot ging uitvoeren. Dit is nu met deze config ook opgelost. (vooralsnog met een uptime van 1h28m) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilbert11
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:56
Heeft er iemand ervaring met de combinatie van een AC lite of AC LR i.c.m. met een Nanohd accesspoint?

Ik heb namelijk al een UAP AC LR (en een USG-3P) en ga binnenkort verhuizen naar nieuwbouw woning met 2 verdiepingen.

Mijn idee is om op de begane grond een nanohd accesspoint te plaatsen aan het plafond, op de eerste verdieping de UAP AC LR (die ik dus nu ook al gebruik) en op de tweede verdieping eventueel een UAP AC lite.

Heeft iemand de combinatie van bovenstaande accesspoints?

Zo ja, werkt de handoff van de nanohd naar de AC LR en vice versa dan goed als je met een mobiel device door je huis loopt?

(Ik las namelijk ergens op ubiquiti forum dat wanneer je de zendsterkte op laag zet bij de nanohd deze nog steeds een vrij hoge zendsterkte heeft t.o.v. de UAP AC lijn.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

wilbert11 schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 17:26:
Heeft er iemand ervaring met de combinatie van een AC lite of AC LR i.c.m. met een Nanohd accesspoint?

Ik heb namelijk al een UAP AC LR (en een USG-3P) en ga binnenkort verhuizen naar nieuwbouw woning met 2 verdiepingen.

Mijn idee is om op de begane grond een nanohd accesspoint te plaatsen aan het plafond, op de eerste verdieping de UAP AC LR (die ik dus nu ook al gebruik) en op de tweede verdieping eventueel een UAP AC lite.

Heeft iemand de combinatie van bovenstaande accesspoints?

Zo ja, werkt de handoff van de nanohd naar de AC LR en vice versa dan goed als je met een mobiel device door je huis loopt?

(Ik las namelijk ergens op ubiquiti forum dat wanneer je de zendsterkte op laag zet bij de nanohd deze nog steeds een vrij hoge zendsterkte heeft t.o.v. de UAP AC lijn.)
Waarom heb je die "LR" (Longe Range) versie ooit aangeschaft?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilbert11
wimmel_1 schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 17:42:
[...]

Waarom heb je die "LR" (Longe Range) versie ooit aangeschaft?
Ik twijfelde toen tussen een Lite en LR. LR gekozen vanwege antenne met sterker 5Ghz signaal. De LR bevalt prima, maar misschien was een Lite ook prima geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

wilbert11 schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 17:48:
[...]

Ik twijfelde toen tussen een Lite en LR. LR gekozen vanwege antenne met sterker 5Ghz signaal. De LR bevalt prima, maar misschien was een Lite ook prima geweest.
Op het moment dat je je clients gecontroleerd wil laten "roamen" dan is zo'n LR device eigenlijk altijd een storende factor. Het apparaatje heeft zendvermogen om "U" tegen te zeggen én dus blijft een client verbonden, maar je clients hebben dat zendvermogen helaas niet en daarmee is de weg terug amper / niet meer haalbaar qua signaal.

Die "LR" dingen zijn leuk als "Stand-Alone" site AP's ...

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilbert11
wimmel_1 schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 17:55:
[...]

Op het moment dat je je clients gecontroleerd wil laten "roamen" dan is zo'n LR device eigenlijk altijd een storende factor. Het apparaatje heeft zendvermogen om "U" tegen te zeggen én dus blijft een client verbonden, maar je clients hebben dat zendvermogen helaas niet en daarmee is de weg terug amper / niet meer haalbaar qua signaal.

Dat begrijp ik wanneer je het over meerdere accesspoints op 1 verdieping zou hebben.
Ik had het idee dat er bijna geen signaal door een verdiepingsvloer van een nieuwbouwhuis kan en dat het gebruik van een AC LR t.o.v. een AC Lite niet zoveel uitmaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-08 19:56
De LR heeft een extra 2.4 GHz antenne.

En blijkbaar ook sterkere antennes.

[ Voor 62% gewijzigd door Comp User op 18-05-2019 19:49 ]

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
wimmel_1 schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 17:55:
[...]

Je kunt alle AP's exact op het aantal db's instellen dus dat maakt helemaal niet uit. Je client bepaalt wanneer die over roamed. Dus de instellingen en antennes van je client zijn soms belangrijker dan je AP instellingen.

Wat ik uit ervaring i.i.g. weet is dat wanneer de roaming exact goed is ingesteld voor een iPhone, dit voor een iPad of laptop weer niet perfect is omdat deze weer groter antennes hebben en dus langer blijven plakken. En daarmee is ook het instellen van je AP's ook weer een soort van compromis tussen de verschillende clients die je gebruikt.

[ Voor 6% gewijzigd door Shaggie_NB op 18-05-2019 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Shaggie_NB schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 22:08:
Je kunt alle AP's exact op het aantal db's instellen dus dat maakt helemaal niet uit. Je client bepaalt wanneer die over roamed. Dus de instellingen en antennes van je client zijn soms belangrijker dan je AP instellingen.
This ^^^^ :)

Niet te moeilijk denken/doen en gewoon de accesspoints bestellen die je denkt nodig te hebben qua bandbreedte of form factor (of budget!) en gaan met die banaan! :Y)

Zelf zie ik WiFi meer als een noodzakelijk kwaad dat gewoon een goede dekking moet bieden dus heb ik het lekker bij 2x2 IW AC modellen gehouden, maar als je 3x3 laptops of 4x4 Desktop PC's hebt dan kan een duurder model interessant zijn.

Bij mij gaat er dan echter gewoon een lange UTP kabel in! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reinoudkil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-09 20:49
Zelf zie ik WiFi meer als een noodzakelijk kwaad
Helemaal mee eens, bedraad als het kan en WiFi als het moet! Nothing beats UTP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJames
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

Wij zijn sinds kort overgestapt van Ruckus naar Unifi AP's omdat de eerst genoemde merk onbetaalbaar werd. Ruim 50 AP's uitgerold met CloudkeyGen2 over meerdere locaties en er komen er dit jaar nog 50 bij.

Wij hebben op de locaties een simpele netwerk met VPN naar de cloud, en verschillende vlans. Meer doen we eigenlijk niet. Waar zouden we naar kunnen overstappen, USG pro of een Edge router. Maar de edge router is niet vanuit de cloudkey gen 2 te beheren...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kavaa
MrJames schreef op zondag 19 mei 2019 @ 23:20:
Wij zijn sinds kort overgestapt van Ruckus naar Unifi AP's omdat de eerst genoemde merk onbetaalbaar werd. Ruim 50 AP's uitgerold met CloudkeyGen2 over meerdere locaties en er komen er dit jaar nog 50 bij.

Wij hebben op de locaties een simpele netwerk met VPN naar de cloud, en verschillende vlans. Meer doen we eigenlijk niet. Waar zouden we naar kunnen overstappen, USG pro of een Edge router. Maar de edge router is niet vanuit de cloudkey gen 2 te beheren...
Waarom zou je überhaupt het beheer vanuit een CloudKey willen doen?
Als je toch alles in de "Cloud" hebt waarom maak je daar niet een VM aan en laat je daar alle ap's etc. van alle locaties naartoe babbelen.
Dan kun je het ook meteen meenemen in je Backup en dan is het waarschijnlijk ook nog HA (de onderlaag dan (hardware etc.))

Neem niet aan dat je voor iedere locatie een CloudKey gaat inzetten 8)7

Tevens, het is net wat je wil qua Edgerouter of USG daar zijn al meerdere discussies over gevoerd en het is net wat je voorkeur heeft en wat je ermee wilt doen.
Wij doen bijvoorbeeld enkel en alleen Edgerouters 8) , geen USG dat komt omdat we met de Edgerouter een stuk flexibeler zijn. En ja we kennen het ding door en door etc. en houden ervan om op afstand nog dingen te kunnen fixen via 4G of wat dan ook. Dat soort dingen wordt met een USG een stuk lastiger.

Maar als je al een tijdje mee leest hier, dan zie je ook genoeg verhalen waar een USG heel goed werkt. En dat is ook prima, maar nogmaals het is net wat voor usecase je hebt en waar je zelf vertrouwd mee bent.
Jij / Jullie moeten het tenslotte gaan beheren. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

MrJames schreef op zondag 19 mei 2019 @ 23:20:
Wij zijn sinds kort overgestapt van Ruckus naar Unifi AP's omdat de eerst genoemde merk onbetaalbaar werd.
Kun je aanwijzen waar het omslagpunt voor je ligt?

Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/ext/i/?ProduktID=907003&deliveryCountry=NL

Hoe vergelijkt zich dat met

Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/ext/i/?ProduktID=692377&deliveryCountry=NL

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raikkonen_WC
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09 19:51
Goedemorgen!

Een klant kwam afgelopen weekend met een vraag die ik niet direct kon beantwoorden. Hij wil graag zijn Ubiquiti netwerk dat ik binnen zijn boerderij heb aangelegd gaan uitbreiden. Hij heeft een meter of 100 van zijn Woon boerderij een loods staan, en hier wil hij ook een wifi dekking hebben, en een aantal camera's ophangen. De klant heeft reeds 2 G3 Pro camera's bij de boerderij hangen, en een 4 tal AC-PRO accespoints.

Nu het probleem. Richting de loods is het niet mogelijk een kabel te leggen. Dus ik moet in de loods een losse switch gaan hangen met POE voor zowel de Accesspoints en de Camera's. Echter moet ik tussen de woonboerderij en de loods een verbinding zien te krijgen. En in dit stukje ben ik nog niet helemaal thuis.

Heeft iemand ervaringen om dit te doen dmv de MESH oplossingen van Ubiquiti? Of zijn er straal verbindingen mogelijk van ubiquiti tussen de 2 locaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A-star
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-09 19:20
Point 2 point verbinding opzetten.
Bijvoorbeeld met dit: Ubiquiti NanoStation M2 Loco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raikkonen_WC
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09 19:51
A-star schreef op maandag 20 mei 2019 @ 10:40:
Point 2 point verbinding opzetten.
Bijvoorbeeld met dit: Ubiquiti NanoStation M2 Loco
Just to be sure. Ik koppel 1 van deze bij de woonboerderij als "verzend punt", de andere plaats ik bij de loods, als "ontvang punt", koppel deze aan en losse managed switched van ubiquiti waaraan ik dan ook de accesspoints en camera's koppel van de loods. En vanuit de managed switch in de woonboerderij (waar ook de PVR staat) kan ik dan alle apparatuur van de loods zien, configureren en managen? En hoe stel je deze 2 nanostations dan in zodat ze connectie met elkaar maken?

Klant maakt het namelijk niet zoveel uit wat het kost, als het maar stabiel is. Ik zag namelijk ook de Ubiquiti LiteBeam AC Gen2? Is dit dan een betere optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:52

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

100m is wellicht wat veel voor mijn oplossing, maar thuis gebruik ik twee ac pros die aan elkaar gelinkt zijn. (uplink in de controller). Dan kan de netwerk aansluiting gebruikt worden om aan een switch te hangen in de loods.
Maar dat is voor een etage overbrugging en en afstand van ca 10 meter.
Voor de grotere afstanden is de post boven mij wellicht beter geschikt.
Werkt overigens super stabiel!

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Ik heb thuis 2 Nanobeams AC Gen 2 steken.

Eentje tegen de gevel huis, andere aan het tuinhuis. In het tuinhuis switch met daarop een AP en een G3-Pro camera.
Werkt perfect, nog nooit problemen mee ondervonden.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Raikkonen_WC schreef op maandag 20 mei 2019 @ 10:30:
Heeft iemand ervaringen om dit te doen dmv de MESH oplossingen van Ubiquiti? Of zijn er straal verbindingen mogelijk van ubiquiti tussen de 2 locaties?
De MESH modellen kunnen dat wel, maar voor een afstand van 100 meter zou ik eerder naar zoiets grijpen :
https://www.ui.com/products/#airfiber en dan een model dat zo goedkoop en simpel mogelijk is en die zie ik helaas niet meer erbij staan... :)

Het zou kunnen dat ik nu iets heel erg overkill voorstel, maar denk in ieder geval in die richting zou ik zeggen : Point-to-Point straalverbinding met schotels!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:32

Ethirty

Who...me?

nero355 schreef op maandag 20 mei 2019 @ 15:52:
[...]

De MESH modellen kunnen dat wel, maar voor een afstand van 100 meter zou ik eerder naar zoiets grijpen :
https://www.ui.com/products/#airfiber en dan een model dat zo goedkoop en simpel mogelijk is en die zie ik helaas niet meer erbij staan... :)

Het zou kunnen dat ik nu iets heel erg overkill voorstel, maar denk in ieder geval in die richting zou ik zeggen : Point-to-Point straalverbinding met schotels!
AirFiber is van 13-300+km, dat is inderdaad een beetje overkill. :P

2 NanoBeam's of 2 NanoStations zijn meer dan genoeg voor een korte PtP verbinding.
Persoonlijk zou ik denk ik 2 NanoStaion NS-5AC pakken, die kan je met 802.3af PoE voeden, de loco alleen met 24V passive. Rond de 450Mbps zou meer dan zat moeten zijn.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 09:51

tozzke

aka tozzert

burne schreef op zondag 19 mei 2019 @ 23:46:
[...]

Kun je aanwijzen waar het omslagpunt voor je ligt?

[Afbeelding]

Hoe vergelijkt zich dat met

[Afbeelding]
Je moet geen appels met peren vergelijken natuurlijk. Hier heb je de minste Ruckus vs de dikste UniFi volgens mij. En werkt Ruckus niet met licenties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kavaa
Ethirty schreef op maandag 20 mei 2019 @ 16:10:
[...]

2 NanoBeam's of 2 NanoStations zijn meer dan genoeg voor een korte PtP verbinding.
Persoonlijk zou ik denk ik 2 NanoStaion NS-5AC pakken, die kan je met 802.3af PoE voeden, de loco alleen met 24V passive. Rond de 450Mbps zou meer dan zat moeten zijn.
2x NanoBeam AC Gen2 zijn perfect hiervoor.

Eentje instellen als station en de andere als Access Point.
Beetje goed richten en Bam! Draadje door de lucht >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Kavaa schreef op maandag 20 mei 2019 @ 18:00:
[...]

Zelfs dat richten moet niet te juist :)
Heb het met de natte vinger gedaan, en nog nooit disconnects gehad/slechte verbinding :)

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kavaa schreef op maandag 20 mei 2019 @ 18:00:

Deze dus : https://www.ui.com/airmax/nanobeam-ac-gen2/ & pricewatch: Ubiquiti NanoBeam 5AC Gen2 (19dBi) :?

Zat ik toch goed : Accesspoints die je kan richten! :Y)
Ethirty schreef op maandag 20 mei 2019 @ 16:10:

Dus... zat gewoon in de verkeerde categorie te kijken... oops! :P :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joarie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:51
Kunnen op die nanobeams ook clients connecten of is het puur een brugverbinding?
Ik zoek iets soortgelijks ook voor mijn vakantiewoning op Terschelling waar een bijgebouw ook internet moet krijgen en ik ook nog een grote blackout zone heb in de tuin door iets te goede isolatie in de muren en dak

The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW151. 3-fasen. HW P1.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Joarie schreef op maandag 20 mei 2019 @ 19:05:
Kunnen op die nanobeams ook clients connecten of is het puur een brugverbinding?
Ik zoek iets soortgelijks ook voor mijn vakantiewoning op Terschelling waar een bijgebouw ook internet moet krijgen en ik ook nog een grote blackout zone heb in de tuin door iets te goede isolatie in de muren en dak
Heb het effe in die van mij gecheckt.
Je kan de Nanobeam in volgende modi zetten :

Access Point PtP ( point to point )
Access Point PtMP airMax AC
Access Point PtPMP airMax Mixed
Station PtP
Station PtMP

Bij mij staat ie op de eerste, geen idee of één er van dient om hem dienst te laten doen als access point voor je laptop ofzo.
Ohja, en naar snelheid toe, bij mij geeft ie aan dat ze'n verbinding momenteel 650 Mbps is.

[ Voor 5% gewijzigd door Falcon10 op 20-05-2019 19:35 ]

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theorganiser
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-09 14:57
Die nanobeam's werken inderdaad top. 1 als zender de ander als ontvanger. Hier achter moet je dan wel eventueel een nieuw netwerk opbouwen. Er kan niet rechtstreeks worden ingelogd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Een beetje overdreven om een heel topic aan te maken, dus toch even hier:

Ik twijfel tussen de ER-12 en de ER-4 + switch. Wat zouden jullie doen in deze?
Minder devices = beter en ik denk ook minder stroomverbruik. POE heb ik niet perse nodig.

Er-12 heeft dus een ingebouwde switch en heb 6-7 porten nodig (en dus precies genoeg). Dus het idee van een alles in één device klinkt goed.

Kan alleen nog niet duidelijk krijgen of ik echt drie gescheiden interfaces kan maken :
(WAN, LAN en Gastennetwerk)

Het idee is om hier 3x AC-LR aan te koppelen (2x aan LAN en 1x aan gastennetwerk), 1x glavezel uplink voor WAN met IPTV.

Ook vraag ik me af of IPTV gaat werken met de ER-12 icm vlantagging/routing (SFP port). Hebben jullie een idee/advies?

[ Voor 8% gewijzigd door Workaholic op 21-05-2019 09:45 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

WTF. Ik kom er net achter dat mijn netwerkstreamer (Denon DNP720) al een hele tijd het zelfde IP heeft als een van mijn AP's. Config foutje, maar zit er al sinds ik ze heb. Betreft wel beiden statische IP's
Vreemde is: ik zie het toevallig, maar dus nergens iets in de logs van IP conflitcs :? Heb een controller die op een Pi draait, verder 3 AP AC Pro's en een 8p switch.
Zou zeggen dat iig het AP wel iets moet roepen. Heb ik ergens een log of loglevel instelling gemist?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riddled
  • Laatst online: 23:24
Workaholic schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 09:44:

Minder devices = beter en ik denk ook minder stroomverbruik. POE heb ik niet perse nodig.

Er-12 heeft dus een ingebouwde switch en heb 6-7 porten nodig (en dus precies genoeg). Dus het idee van een alles in één device klinkt goed.

Kan alleen nog niet duidelijk krijgen of ik echt drie gescheiden interfaces kan maken :

Het idee is om hier 3x AC-LR aan te koppelen (2x aan LAN en 1x aan gastennetwerk), 1x glavezel uplink voor WAN met IPTV.

Ook vraag ik me af of IPTV gaat werken met de ER-12 icm vlantagging/routing (SFP port). Hebben jullie een idee/advies?
Met een switch kan je gelijk in 1 keer PoE voor je 3 AC-LR's voorzien, wat wel makkelijk is.

Interfaces kan je instellen zoals je wil (dus je kan kiezen wat WAN/LAN is).

Om private LAN en guest LAN te scheiden kan je ook VLAN's gebruiken ipv. aparte fysieke poorten. Zo kan je met een access points zowel je private als guest wifi netwerk opzetten (of op alle drie de AP's een guest en private wifi netwerk draaien). Fysiek gaat dat dan over dezelfde kabel gaan, logisch zijn het volledig gescheiden netwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Ik ken het principe van VLAN's inderdaad. Ga ik zeker naar kijken. De vraag is echter of dit ook goed gaat werken icm de ER-12 zonder switch. Ik meen dat de glasvezel uplink (SFP) beperkt of niet gekoppeld kan worden aan de switch (en dus ook geen VLAN tagging kan). Maar dat kan ik dus niet goed terugvinden in de documentatie :(.

Mijn V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riddled
Workaholic schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 09:59:
Ik ken het principe van VLAN's inderdaad. Ga ik zeker naar kijken. De vraag is echter of dit ook goed gaat werken icm de ER-12 zonder switch. Ik meen dat de glasvezel uplink (SFP) beperkt of niet gekoppeld kan worden aan de switch (en dus ook geen VLAN tagging kan). Maar dat kan ik dus niet goed terugvinden in de documentatie :(.
In EdgeOS manage je een SFP poort gewoon zoals een andere poort (op de ER4 gaat dat eth4 ofzo zijn, met de andere poorten eth0-3). Op Link niveau maakt het immers niet uit wat er fysiek onder zit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kavaa
Falcon10 schreef op maandag 20 mei 2019 @ 18:07:
[...]

Zelfs dat richten moet niet te juist :)
Heb het met de natte vinger gedaan, en nog nooit disconnects gehad/slechte verbinding :)
Dat is zeker weten waar >:) Geweldig spul.
Bij de AirFiber dingen komt het wel aardig nauw, maar dan heb je het over hele andere afstanden.
NanoBeam ook hoor over grotere afstanden.
Workaholic schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 09:44:

Losse Switch is in mijn mening altijd beter. Een router is niet echt bedoeld om te switchen.
Ja de 12 zou het kunnen maar ideaal is het niet.
Zou eerder voor een goede switch gaan evt. meteen met PoE dan heb je alles netjes en los zoals het hoort >:)
Falcon10 schreef op maandag 20 mei 2019 @ 19:32:
[...]

Heb het effe in die van mij gecheckt.
Je kan de Nanobeam in volgende modi zetten :

Access Point PtP ( point to point )
Access Point PtMP airMax AC
Access Point PtPMP airMax Mixed
Station PtP
Station PtMP

Bij mij staat ie op de eerste, geen idee of één er van dient om hem dienst te laten doen als access point voor je laptop ofzo.
Ohja, en naar snelheid toe, bij mij geeft ie aan dat ze'n verbinding momenteel 650 Mbps is.
Die dingen hebben eerst een Default IP daarmee stel je hem in en het is ook het beste om ze beide een Static IP in je eigen Range te geven.
De eerste wordt dan Station PtP en de andere (Remote) Wordt Access Point PtP
Als je PtMP wil doen dan heb je een Station en daarop kun je dan meerdere clients naartoe laten stralen. :)
Joarie schreef op maandag 20 mei 2019 @ 19:05:
Het is puur om een "Draadje" door de lucht te maken dus normale devices ga je daar dus niet op krijgen.
Het is ook het beste om het SSID hidden te maken o.a. voor de veiligheid. Als je gaat scannen dan zie je hem echt wel, maar het maakt het voor een normaal iemand een stuk moeilijker. >:)

[ Voor 90% gewijzigd door Kavaa op 21-05-2019 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Helder! Mijn collega gaf nog aan dat het wellicht niet zo handig was om de EdgeRouter te combineren met de Unify AP's als het gaat om eenvoud. Je hebt twee verschillende beheerpunten.

Waarom dan niet alles van één merk. Wat vinden jullie? USG-4 Pro, cloud key, 8p POE switch en unify Ap's? Of juist edgerouter spul + switch + Aircube APs?

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Workaholic schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 13:46:
Helder! Mijn collega gaf nog aan dat het wellicht niet zo handig was om de EdgeRouter te combineren met de Unify AP's als het gaat om eenvoud. Je hebt twee verschillende beheerpunten.

Waarom dan niet alles van één merk. Wat vinden jullie? USG-4 Pro, cloud key, 8p POE switch en unify Ap's? Of juist edgerouter spul + switch + Aircube APs?
Het is net wat je wil, lees even terug hier bijvoorbeeld: Kavaa in "[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3"

Het is al vaker aan bod gekomen hoor. Als je het topic even door leest.
Je kunt gewoon alles door elkaar gebruiken, maar het is net wat je fijn vindt persoonlijk.
Wij gebruiken enkel Edgerouters en Edgeswitches en heel soms de kleine US-8 PoE Switches en dan natuurlijk de UniFi Access Points.
De kleine UniFi Switches zijn dan vaak als desktop switch dus niet kritisch.
In de Core / belangrijke componenten zijn bij ons altijd EdgeRouters of EdgeSwitches en geen UniFi.
Kwestie van ervaring, workflow, troubleshooting enz. enz.

Nogmaals het ligt er compleet aan wat je wil en wie het moet gaan beheren en hoe handig je ermee bent, ook dat is al vaak genoeg besproken. >:)

Aircubes zou ik niet gebruiken... Die zijn meer voor CPE's wat je in buitenland veel ziet met straalverbindingen enz. of OLT fiber dingen.
Access Points gewoon houden op UniFi :)

[ Voor 6% gewijzigd door Kavaa op 21-05-2019 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
theorganiser schreef op maandag 20 mei 2019 @ 19:32:
Die nanobeam's werken inderdaad top. 1 als zender de ander als ontvanger. Hier achter moet je dan wel eventueel een nieuw netwerk opbouwen. Er kan niet rechtstreeks worden ingelogd
Hoe bedoel je dat precies :?

Ze worden toch gewoon onderdeel van het netwerk op Layer 2 lijkt me net als de gewone accesspoints ?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riddled
Workaholic schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 13:46:

Zelf gebruik ik een ER-X met Unifi Switch en 2x AP's en dat is niet echt een probleem. In de Unifi controller manage je dan vooral layer 2 gebeuren (welke VLAN op welke switch poort & WiFi netwerken), op de router al het layer 3 en hoger gebeuren (DHCP & DNS, firewall, QoS, routing, ...). Met een beetje planning van je netwerk voordat je begint (vooral: welke VLANs ga je gebruiken) kan je ze zelfs los van elkaar configureren. Daarna ga je vooral in 1 van de 2 bezig zijn en zo goed als nooit op beiden.

Met maar 4 poorten op je ER ga je er zelfs nog minder last van hebben: 1x WAN, 1x LAN naar de switch, nog maar twee poorten over waar je iets op moet steken dat niet te veel aanpassing qua switching nodig heeft (aannemende dat je ze zelfs nodig hebt voor iets omdat er te weinig poorten op je switch zijn).

Kijk dus vooral naar prijs/kwaliteit, gebruiksgemak en waar je welke features wil (omdat een Edgerouter wel wat meer kan dan een Unifi router maar Unifi af en toe iets makkelijker te gebruiken is), minder naar 'alles van 1 merk'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Riddled schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 14:34:
[...]

Zelf gebruik ik een ER-X met Unifi Switch en 2x AP's en dat is niet echt een probleem. In de Unifi controller manage je dan vooral layer 2 gebeuren (welke VLAN op welke switch poort & WiFi netwerken), op de router al het layer 3 en hoger gebeuren (DHCP & DNS, firewall, QoS, routing, ...). Met een beetje planning van je netwerk voordat je begint (vooral: welke VLANs ga je gebruiken) kan je ze zelfs los van elkaar configureren. Daarna ga je vooral in 1 van de 2 bezig zijn en zo goed als nooit op beiden.

Met maar 4 poorten op je ER ga je er zelfs nog minder last van hebben: 1x WAN, 1x LAN naar de switch, nog maar twee poorten over waar je iets op moet steken dat niet te veel aanpassing qua switching nodig heeft (aannemende dat je ze zelfs nodig hebt voor iets omdat er te weinig poorten op je switch zijn).

Kijk dus vooral naar prijs/kwaliteit, gebruiksgemak en waar je welke features wil (omdat een Edgerouter wel wat meer kan dan een Unifi router maar Unifi af en toe iets makkelijker te gebruiken is), minder naar 'alles van 1 merk'.
Het idee van één interface voor alles lijkt me juist erg prettig (heb nu pfsense met meerdere accesspoints van Asus en engenius. Enige nadeel wat ik nu zie is dat een USG Pro 4 (daarmee heb ik alles van Unify) maar tot 250mbit IPS/IDS aankan. Dat is wel jammer met een glasvezel verbinding van 500mbit. Maar dat zal niet anders zijn dan bij de edgerouter en mening ander device in deze prijsreeks.

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Workaholic schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 14:40:
[...]

Het idee van één interface voor alles lijkt me juist erg prettig (heb nu pfsense met meerdere accesspoints van Asus en engenius. Enige nadeel wat ik nu zie is dat een USG Pro 4 (daarmee heb ik alles van Unify) maar tot 250mbit IPS/IDS aankan. Dat is wel jammer met een glasvezel verbinding van 500mbit. Maar dat zal niet anders zijn dan bij de edgerouter en mening ander device in deze prijsreeks.
De ER4 is wel een stuk nieuwer device. En (daardoor) heeft deze ook een stuk meer horsepower. Enige nadeel van de ER lijn is dan weer dat daar uberhaupt nog geen IDS/IPS voor is uitgebracht (of in ieder geval niet ingebakken) :P.

Wat bij betreft is de keuze tussen een ER4 en USG (Pro) een no brainer. De ER4 is zoveel beter/krachtiger, en dan ook nog eens goedkoper dan een USG Pro dat het IMO nogal raar zou zijn om toch voor de USG Pro te gaan. En ja, je levert dan wel in op dat niet alles in een omgeving zit. Maar dat is dan wel maar een ding wat buiten de centrale omgeving zit, in vergelijking met wat je nu hebt met allemaal aparte access points die je stuk voor stuk moet beheren heb je dus nog steeds een groot voordeel uit Unifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Workaholic schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 14:40:
Enige nadeel wat ik nu zie is dat een USG Pro 4 (daarmee heb ik alles van Unify) maar tot 250mbit IPS/IDS aankan. Dat is wel jammer met een glasvezel verbinding van 500mbit. Maar dat zal niet anders zijn dan bij de edgerouter en mening ander device in deze prijsreeks.
Vraag jezelf af : Wat ga ik daarmee precies doen ?

De meesten doen er eerst moeilijk over dat het snel moet gaan en erop moet zitten om vervolgens in dit topic te komen vragen wat ze nou eigenlijk ermee moeten/kunnen doen... _O- :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
ik heb volgens mij in dit topic al eens aangegeven dat de USG Pro 4 wel wat meer kan dan 250mbit, zie hier:
ziggo speedtest 14-09 19:00u

dit is op een 600mbit ziggo lijntje, 32 van de 42 categorieën aan.

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realstiner
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-06 20:16
Even advies nodig; heb momenteel de EdgeRouter-X staan, met een gewone Netgear unmanaged switch die voorlopig zijn dienst doet om alles van internet te voorzien.

Nu heb ik mijn zolder afgewerkt en heb ik 7 ethernet poorten bij, maar mijn switch zit vol dus moet ik wat anders voorzien (grotere switch dan zoals bv de Ubiquiti 16p switch).

Heb ook nog een AP Pro hangen beneden voor WiFi, ga er nu boven ook 1 hangen op zolder.

Kan ik dat aan met mijn huidige EdgeRouter-X? Er komt ook een cloud key bij te hangen zodat ik de twee APs kan beheren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kavaa
realstiner schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 17:07:
Even advies nodig; heb momenteel de EdgeRouter-X staan, met een gewone Netgear unmanaged switch die voorlopig zijn dienst doet om alles van internet te voorzien.

Nu heb ik mijn zolder afgewerkt en heb ik 7 ethernet poorten bij, maar mijn switch zit vol dus moet ik wat anders voorzien (grotere switch dan zoals bv de Ubiquiti 16p switch).

Heb ook nog een AP Pro hangen beneden voor WiFi, ga er nu boven ook 1 hangen op zolder.

Kan ik dat aan met mijn huidige EdgeRouter-X? Er komt ook een cloud key bij te hangen zodat ik de twee APs kan beheren.
Je Edgerouter X zorgt enkel voor de routeringen het is wat je er verder nog op instelt wat problemen kan veroorzaken met snelheid etc.

Het ligt er ook aan welke internet provider je hebt, maar ik verwacht niet al te veel problemen.
Je hebt geen super groot netwerk dus dat zit wel goed. En zolang dat jij niet meer verwacht van de Edgerouter X dan wat die kan, dan zijn er geen problemen en zal het prima werken.
Je Switch gaat in dit geval het verkeer verder verdelen.
Ik zou je dan ook het volgende adviseren.

Modem / Internetpunt -> Edgerouter X WAN > Edgerouter X LAN (1 Kabeltje) naar de Switch en dan de Switch de verdere verdeling laten doen.
Zo belast je de Edgerouter het minste >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Klein vraagje, ik heb momenteel mijn Unifi controller op een thin client draaien met Ubuntu 18.04.

Elke keer als ik ingelogd ben dan krijg ik het scherm met 'Wat is er nieuw in deze versie' Dit heb ik meermaals uitgezet in de instellingen maar zodra ik een andere dag oid weer inlog krijg ik het scherm weer. Iemand ervaring hiermee? Die instellingen worden toch op de controller opgeslagen en niet op de PC.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:17
rikadoo schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 19:13:
Klein vraagje, ik heb momenteel mijn Unifi controller op een thin client draaien met Ubuntu 18.04.

Elke keer als ik ingelogd ben dan krijg ik het scherm met 'Wat is er nieuw in deze versie' Dit heb ik meermaals uitgezet in de instellingen maar zodra ik een andere dag oid weer inlog krijg ik het scherm weer. Iemand ervaring hiermee? Die instellingen worden toch op de controller opgeslagen en niet op de PC.
Yes ik heb die ook regelmatig... draai een CK gen1 ook na een controller update komt die terug..

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
HKLM_ schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 19:17:
[...]

Yes ik heb die ook regelmatig... draai een CK gen1 ook na een controller update komt die terug..
Ik verwijder aan het einde van de dag mijn cookies etc van de PC, nu lees ik dat het cookies opslaat, mar dit lijkt me erg raar zou gewoon op de controller zelf opgeslagen moeten worden lijkt me. Ik vind het wel storend zo.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoshimi
  • Niet online
rikadoo schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 19:19:
[...]

Ik verwijder aan het einde van de dag mijn cookies etc van de PC, nu lees ik dat het cookies opslaat, mar dit lijkt me erg raar zou gewoon op de controller zelf opgeslagen moeten worden lijkt me. Ik vind het wel storend zo.
Die instellingen worden inderdaad in een cookie op je pc opgeslagen. Als je je cookies wist dan gaan ook je ingestelde waarden verloren en zal je die daarna opnieuw moeten instellen, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realstiner
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-06 20:16
Kavaa schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 18:09:
[...]

Je Edgerouter X zorgt enkel voor de routeringen het is wat je er verder nog op instelt wat problemen kan veroorzaken met snelheid etc.

Het ligt er ook aan welke internet provider je hebt, maar ik verwacht niet al te veel problemen.
Je hebt geen super groot netwerk dus dat zit wel goed. En zolang dat jij niet meer verwacht van de Edgerouter X dan wat die kan, dan zijn er geen problemen en zal het prima werken.
Je Switch gaat in dit geval het verkeer verder verdelen.
Ik zou je dan ook het volgende adviseren.

Modem / Internetpunt -> Edgerouter X WAN > Edgerouter X LAN (1 Kabeltje) naar de Switch en dan de Switch de verdere verdeling laten doen.
Zo belast je de Edgerouter het minste >:)
Ok duidelijk. Ja veel doe ik er nog niet mee inderdaad.
Wil in de toekomst wel kijken om wat zaken anders te doen qua beheer (NAS bv) en security camera's.

Nu komt mijn internet inderdaad aan op eth0 van de Edgerouter X, eth4 gaat (PoE) naar de AP beneden en eth1 gaat naar de switch nu.

[ Voor 6% gewijzigd door realstiner op 21-05-2019 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rikadoo schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 19:19:
Ik vind het ook maar een beetje raar : Er is een (Admin) account, maar de preferences van dat account worden niet opgeslagen! 8)7

Maar goed... zo vaak zit ik niet in de UniFi Controller gelukkig, want alles werkt verder gewoon zoals het hoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexwel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 31-07 19:01
Ik ben van plan om een In-Wall AP aan te schaffen. Nu weet ik dat deze via PoE van stroom voorzien moeten worden, maar daar kan ik dan toch ook wel een PoE adapter voor gebruiken als ik geen switch heb die PoE ondersteund?

Dus de In-Wall op een inbouwdoos monteren en dan in de meterkast, tussen de betreffende kabel en de non-PoE switch een PoE adapter aansluiten?

Welke PoE adapter kan ik hier het beste voor gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:07

job

POE+ is handig als de in-wall ook zelf weer een poe apparaat moet voeden. Als dat niet het geval is kan je ook voldoen met een poe injector zonder +. Die zijn wat goedkoper.

Mocht je een van ubiquiti zelf willen kopen, zorg er dan voor dat de juiste (recente) aanschaft.
Ze hebben een aantal passieve injectors te koop. Schaf een die zich aan de 802.3af of 802.3at standaard houdt.

[ Voor 37% gewijzigd door job op 22-05-2019 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexwel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 31-07 19:01
Niet een van Ubiquiti zelf?
job schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 08:19:
POE+ is handig als de in-wall ook zelf weer een poe apparaat moet voeden. Als dat niet het geval is kan je ook voldoen met een poe injector zonder +. Die zijn wat goedkoper.

Mocht je een van ubiquiti zelf willen kopen, zorg er dan voor dat de juiste (recente) aanschaft.
Ze hebben een aantal passieve injectors te koop. Schaf een die zich aan de 802.3af of 802.3at standaard houdt.
Hij hoeft verder geen apparaten te voeden, dus het is alleen voor de AP zelf.

Heb je wellicht een modelnummer van Ubiquiti welke hier het beste voor zal zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09 10:39
RobertMe schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 14:52:
[...]

De ER4 is wel een stuk nieuwer device. En (daardoor) heeft deze ook een stuk meer horsepower. Enige nadeel van de ER lijn is dan weer dat daar uberhaupt nog geen IDS/IPS voor is uitgebracht (of in ieder geval niet ingebakken) :P.

Wat bij betreft is de keuze tussen een ER4 en USG (Pro) een no brainer. De ER4 is zoveel beter/krachtiger, en dan ook nog eens goedkoper dan een USG Pro dat het IMO nogal raar zou zijn om toch voor de USG Pro te gaan. En ja, je levert dan wel in op dat niet alles in een omgeving zit. Maar dat is dan wel maar een ding wat buiten de centrale omgeving zit, in vergelijking met wat je nu hebt met allemaal aparte access points die je stuk voor stuk moet beheren heb je dus nog steeds een groot voordeel uit Unifi.
de ER3 en ER4 heeft gewoon een IPS.... network analysis O-) |:( 8)7

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/50FSy0b.png
Pagina: 1 ... 42 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen, voor aankoopadvies dient een nieuw topic aangemaakt te worden. Daarnaast is er voor IPTV een los topic: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie.

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.