Okay. Doordat ik alles op basis van DDNS doe is een ander IP adres geen probleem. Ik denk dat ik het maar zo laat, dat MAC adres kloon ik al een aantal maal en dat moet maar eens ophouden.

Dat ligt eraan wat die Gigaset moet kunnen. De 2e LAN poort is fysiek gescheiden van de 1e LAN poort. Daardoor zullen beiden ook in een eigen subnet zitten etc. Als de LAN2 poort / Gigaset alleen internet toegang nodig heeft en verder niet met je netwerk hoeft te communiceren kan dat dus.
Ik moet er wel bij kunnen om te configureren (al is dat vrijwel nooit nodig), maar daarvoor kan ik dan wel even een port forwarding doen en vanaf buiten configureren. De Gigaset verplaatsen is onhandig, ik moet dan een extra analoge telefoonkabel gaan trekken... En anders kan ik er altijd één van de domme switches die ik straks over heb tussen hangen op LAN1. Dank voor de info!
Als je de UAPs aansluit en adopt in de controller komt dit vanzelf goed

Je hoeft ze dus ook niet de SSIDs toe te kennen aan het AP. Standaard gebeurd dit allemaal al
Tenzij je zelf een WLAN groep hebt aangemaakt en daar de SSIDs in hebt geplaatst, maar daar ga ik niet vanuit.
Ik heb alleen de Wireless Networks aangemaakt in Unifi. Zou dus goed moeten komen. Hoef ik alleen de kanalen per AP nog in te stellen, mooi!
Waarom de UAP AC LR? Deze bied niet echt veel voordelen ten opzichte van de Lite. De LR heeft een extra antenne voor 2,4GHz maar dat wil je waarschijnlijk sowieso al niet gebruiken. Daarnaast zijn de ervaringen met de LR in een thuissituatie ook wisselend. Sommigen zeggen dat deze net iets beter werkt, anderen merken geen verschil.
Ik heb de 5GHz stralingsdiagrammen vergeleken en daar komt de LR beter uit dan de Lite. Ook als ik een LR en Lite vergelijk in de Map, dan zou het bereik van de LR beter zijn.
Overigens had je (of kun je nog steeds?) ook een weg kunnen bewandelen waarbij je eerst een PC (of laptop) offline haalt en die rechtstreeks aan de USG koppelt. Als je dan op die PC de controller hebt kun je de USG inregelen en daarna de USG in het netwerk plaatsen. Evt. kun je dan ook de USG aan de WAN kant aansluiten op je netwerk zodat die al firmware updates kan downloaden en installeren.
Nu zou je dat ook nog kunnen doen, door op je NAS een backup te maken van de controller en dan de controller op een PC installeren en tijdens de initiele setup de backup in te lezen. Ik zou dan overigens wel zorgen dat altijd maar één controller draait om te voorkomen dat je toch per ongeluk in beide verschillende aanpassingen doet. Als de USG dan klaar is kun je de backup weer terug inlezen op de NAS, alles omsteken en klaar.
Hmmm.... daar had ik niet eens aan gedacht... Een laptop met netwerkaansluiting heb ik wel, dus dat zou dan ook nog kunnen. Sterker nog, ik zou de USG wellicht zelfs op de 2e LAN poort van mijn NAS kunnen aansluiten, dan wordt dezelfde Unifi instantie gebruikt. Dat vraagt haast om een experiment.

Ik ga in elk geval de laptop-route proberen, die is eenvoudig en risicoloos. En met een backup van de huidige Unifi op de laptop (die ik daarna moet restoren op mijn NAS uiteraard) kom ik een heel eind qua instellen.
Dank!
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl