Goed genoeg om bij de bushalte 60m verderop nog 5Ghz te hebbennero355 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 22:19:
[...]
Hoe bevalt AP2 - Balkon over het algemeen ?
Dat is deze neem ik aan : pricewatch: Ubiquiti UniFi AC Mesh (1-pack) ?
Zit stiekem eraan te denken om één exemplaar in de tuin te pleuren...
Die krengen halen grote afstanden he
heb 1 AP in trapgat hangen en doet hele huis inc thuis is de LR versie. Misschien ga ik nog investeren in camera gezien ik toch genoeg poe poorten over heb straks. Vraag me alleen af of dat wel zin heeft. Als ze inbreken moet het cloudopslag zijn want denk dat ze me storage ook meegappen dan
Vraagje aangaande dns.
Ik heb een ziggo verbinding 200/20 en gebruikte meestal de dns van google en sinds kort van cloudflare. De performance is ok. Maar kwa privacy zou ik wat meer in de massa willen opgaan. En zou dus graag de dns van de ISP willen gebruiken. Er is echter geen lijstje omdat de IP adressen vaker wijzigen. Hoe configureer ik nu de dns naar ziggo?
https://community.ziggo.n...01/dns-server-ziggo-26740
Ik heb een ziggo verbinding 200/20 en gebruikte meestal de dns van google en sinds kort van cloudflare. De performance is ok. Maar kwa privacy zou ik wat meer in de massa willen opgaan. En zou dus graag de dns van de ISP willen gebruiken. Er is echter geen lijstje omdat de IP adressen vaker wijzigen. Hoe configureer ik nu de dns naar ziggo?
Waar wil je de DNS instellen? Ik heb op de usg van mijn ouders de connectie op DHCP staan en dan gebruik je ook de DNS van ziggo. Mijn devices laat ik als DNS verwijzen naar het ip van mijn router en dan hebben die ook deze DNS.roT- schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 10:59:
Vraagje aangaande dns.
Cloud ☁️
Ok ga ik dat proberen. Stel dat ik er een pihole bij heb, die pihole dus ook instellen dat deze resolved naar de USG?HKLM_ schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 11:05:
[...]
Waar wil je de DNS instellen? Ik heb op de usg van mijn ouders de connectie op DHCP staan en dan gebruik je ook de DNS van ziggo. Mijn devices laat ik als DNS verwijzen naar het ip van mijn router en dan hebben die ook deze DNS.
Op de usg kan je onder het netwerk wat je hebt de DNS dan op auto zetten dan pakt hij het ip van de usg als DNS voor alle clients die op dat netwerk connecten. Voor de pi hole zou dat denk ik ook moeten werken inderdaad.roT- schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 11:08:
[...]
Ok ga ik dat proberen. Stel dat ik er een pihole bij heb, die pihole dus ook instellen dat deze resolved naar de USG?
Cloud ☁️
Voor men unifi AP's en switchen is een firmware update beschikbaar van 4.0.14 naar 4.0.15.
Dacht dat er altijd enkel even updates waren en dat oneven soort beta updates waren ofzo ?
Dacht dat er altijd enkel even updates waren en dat oneven soort beta updates waren ofzo ?
-| Hit it i would ! |-
Het is maar waar je op letFalcon10 schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 11:32:
Voor men unifi AP's en switchen is een firmware update beschikbaar van 4.0.14 naar 4.0.15.
Cloud ☁️
Ben er wel blij mee, niet altijd vind ik het een noodzaak om een beta firmware te installeren, als ik zie wat ze momenteel uitbrengen dan is het op zich niet veel bijzonder als je bijv. een Pro of LR hebt.HKLM_ schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 11:36:
[...]
Het is maar waar je op letVerbaas mij eigenlijk wel dat ze 4.0.15 nog hebben uitgebracht 4.0.16 staat ook al een tijdje in de beta dus had verwacht dat ze deze zouden skippen.
Dan skip ik wel eens een firmware. Wellicht volgens ze zelf ook een bepaalde release sequence waardoor ze een bepaalde versie niet willen overslaan. Kan ook zijn dat 16 niet doorkomt
Met de Cloudkey 2plus ben ik nu wel even wat 'voorzichtiger'
Ben er ook achter dat een firmware upgrade van de cloudkey zelf ervoor zorgt dat heel veel eigen instellingen weer foetsie zijn.
zo had ik even snmp erop gezet, nano gedaan, NFS erop .. alles weer foetsie na de firmware upgrade (niet erg, maar goed)
There are no secrets, only information you do not yet have
Zitten soms best nasty bugs in.. zo had ik op 1 switch waarvan de cloudkey weigerde de poorten uit te lezen. Descriptions waren weg en alle profielen stonden opeens op 'all' (wat helemaal niet kan werken op bepaalde poorten). Op de switch zelf stond in de running-config wel alles correct, daarom werkten alle devices nog gewoon.zeroday schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 12:50:
[...]
Ben er ook achter dat een firmware upgrade van de cloudkey zelf ervoor zorgt dat heel veel eigen instellingen weer foetsie zijn.
zo had ik even snmp erop gezet, nano gedaan, NFS erop .. alles weer foetsie na de firmware upgrade (niet erg, maar goed)
Dus maar een force provision en jawel, toen waren echt alle poort-instellingen foetsie, ook op de switch zelf. Dus kon alles weer opnieuw instellen. Gelukkig stond de uplink wel netjes op all. Nu staat alles weer correct.
Raaaaaarrrr..
Overweeg een TPlink TL-SG108PE te kopen. Komen er eind deze zomer nieuwe accespoints van Ubiquiti? Als de ax standaard een beetje rond is. Vermoed dat deze nog steeds PoE zullen hebben of zullen ze overstappen op PoE+? Vermoed dat het vermogen niet meer zal worden,dus dat PoE nog wel zal voldoen?
[ Voor 9% gewijzigd door Mr_gadget op 12-01-2019 17:47 ]
We kunnen op GoT veel, maar geen half jaar in de toekomst kijken
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
- RobertMe
- Registratie: Maart 2009
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall Pro
- Amplifi High Density WiFi Router
- Ubiquiti EdgeRouter Infinity
- Ubiquiti EdgePoint Router
- Modems en routers
- Netwerkapparatuur
- Netwerk switches
- Amplifi High Density WiFi System (2 mesh points)
- Accesspoints
Dat ligt helemaal aan wat de APs verder kunnen. Hoe krachtiger de chips en hoe meer antennes hoe meer stroom ze zullen verbruiken. Maar gezien het verbruik van de huidige modellen nog steeds maar rond een aantal watt ligt vermoed ik niet dat ze snel over de 15W zullen gaan. Maar uiteraard ligt dat ook weer aan hoeveel extra de 802.11ax chips vragen.Mr_gadget schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 17:47:
Overweeg een TPlink TL-SG108PE te kopen. Komen er eind deze zomer nieuwe accespoints van Ubiquiti? Als de ax standaard een beetje rond is. Vermoed dat deze nog steeds PoE zullen hebben of zullen ze overstappen op PoE+? Vermoed dat het vermogen niet meer zal worden,dus dat PoE nog wel zal voldoen?
De NanoHD heeft nu nog voldoende aan de 15W van 802.3af, maar de HD heeft dat niet (meer CPUs, maar ook Qualcomm vs Mediatek). Het kan dus ook zo zijn dat de NanoHD net onder 15W blijft door bv een simpelere en daardoor zuinigere Mediatek SoC waar die van Qualcomm meer vraagt. Voor nu is het dus koffiedik kijken.
- nero355
- Registratie: Februari 2002
- Laatst online: 28-02 22:21
ph34r my [WCG] Cows :P
- Netwerk switches
- Unifi
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
:strip_exif()/u/49248/DPCkoeienUD.gif?f=community)
OK, maar verder : Stabiliteit, bestendigheid tegen water en dergelijke is allemaal zoals beloofd ?Zandpad schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 22:38:
Goed genoeg om bij de bushalte 60m verderop nog 5Ghz te hebben
Ik zou dit doen : https://docs.pi-hole.net/guides/unbound/roT- schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 11:08:
Ok ga ik dat proberen. Stel dat ik er een pihole bij heb, die pihole dus ook instellen dat deze resolved naar de USG?
Ben je helemaal onafhankelijk van 3rd party DNS Servers
Op mijn oude 2.4 GHz UAP's wil de update maar niet lukken dus ik wacht wel effe op de 4.0.16 update, want op het moment heb ik echt geen tijd of zin om uit te zoeken waar het aan ligtFalcon10 schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 11:32:

Ik zou voorlopig 802.11ax lekker laten voor wat het is en gewoon nog steeds voor 802.11ac kiezen :Mr_gadget schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 17:47:
- Je weet wat je ervan kan verwachten.
- Je weet welke hardware al goed met elkaar samenwerkt!
- Voorlopig is het tevens de veeeel goedkopere optie
Mochten er in de toekomst ineens 802.11ax produkten verschijnen in de € <100 regionen dan kan je altijd nog switchen mocht je dat interessant vinden.
En wil je zowel PoE als PoE+ compatible blijven dan kan je altijd nog zoiets kopen : pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+)
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Hij hangt open en bloot aan de weersomstandigheden. Niks te klagen. Daarnaast wordt hij een paar keer per jaar ingezet bij de sportvereniging op een groot open veld. Abuse genoeg zou je zeggen.nero355 schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 20:54:
[...]
OK, maar verder : Stabiliteit, bestendigheid tegen water en dergelijke is allemaal zoals beloofd ?
Zijn die niet LTS? Dus heb je daar niet de nieuwe 3.8.16 ofzo voor nodig?Op mijn oude 2.4 GHz UAP's wil de update maar niet lukken dus ik wacht wel effe op de 4.0.16 update, want op het moment heb ik echt geen tijd of zin om uit te zoeken waar het aan ligt
[ Voor 25% gewijzigd door Zandpad op 12-01-2019 21:59 ]
Ik heb sinds kort mijn controller geupgrade naar 5.9.29 en ben mijn netwerk een beetje aan het monitoren. Voornamelijk omdat ik rare symptomen heb.
Mijn WiFi valt soms weg en het enige wat helpt is om de Ziggo router te rebooten naar factory default. (gewone reboot helpt niet). Dit terwijl ik niks verander aan de instellingen van de Ziggo router. (behalve radios uitzetten)
Mijn internet is soms even traag.
Afijn, ik was nieuwsgierig naar de volgende meldingen. Iemand een idee wat ze betekenen en of dit normaal is? Lijkt me niet echt normaal, maar ik kan ook verder nergens meer informatie vinden over de foutmeldingen of de oorzaak. Ik zit hier in een rijtjes huis en op het netwerk van 2 APs slechts een device of 10, dus echt verstorende elementen zouden er niet moeten zijn. Ik neem ook aan dat dit gaat over de wireless connectie tussen een AP en de client en niet tussen de AP en de Ziggo router?
Mijn WiFi valt soms weg en het enige wat helpt is om de Ziggo router te rebooten naar factory default. (gewone reboot helpt niet). Dit terwijl ik niks verander aan de instellingen van de Ziggo router. (behalve radios uitzetten)
Mijn internet is soms even traag.
Afijn, ik was nieuwsgierig naar de volgende meldingen. Iemand een idee wat ze betekenen en of dit normaal is? Lijkt me niet echt normaal, maar ik kan ook verder nergens meer informatie vinden over de foutmeldingen of de oorzaak. Ik zit hier in een rijtjes huis en op het netwerk van 2 APs slechts een device of 10, dus echt verstorende elementen zouden er niet moeten zijn. Ik neem ook aan dat dit gaat over de wireless connectie tussen een AP en de client en niet tussen de AP en de Ziggo router?

De range op het WAN interface komt van de upstream router als je DHCP gebruikt. Je kan natuurlijk altijd een statisch adres instellen. Zolang wan en lan maar niet in hetzelfde subnet zitten is er meestal geen probleem.Oesie schreef op maandag 7 januari 2019 @ 19:55:
[...]
Daar heb ik ook nog aan gedacht (want is zeker verwarrend in de controller). De range in de WAN kan je niet instellen en die van de lan is de standaard waarde.
PV: Panasonic HIT Kuro/SolarEdge HD Wave 4.225 kWp verdeeld over 2600 Zuid Oost en 1625 Noord West
- nero355
- Netwerk switches
- Unifi
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Klinkt goed!Zandpad schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 21:57:
Hij hangt open en bloot aan de weersomstandigheden. Niks te klagen. Daarnaast wordt hij een paar keer per jaar ingezet bij de sportvereniging op een groot open veld. Abuse genoeg zou je zeggen.
Op het moment draaien ze 4.0.14 dus ik denk het niet.Zijn die niet LTS? Dus heb je daar niet de nieuwe 3.8.16 ofzo voor nodig?
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Geen woord van gelogen. Heb de USG Pro 4 ook al een tijdje, en recent de fans vervangen (klik om te vergroten):geenwindows schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 13:03:
vanaf vandaag mag ik ook hier mee doen
Heb gekozen voor de UGS pro4, 2x UniFi Switch 8 en 1x UniFi AP-AC-Lite.
...
enkel ga ik nog de fans vervangen, deze hoor ik door de meterkast deur heen komen, en die is voorzien van simpele schuinrubberdemping![]()
...
Toch een heus verschil. Eerder het geluid van een frisse alpenbries, ipv het "mol-in-een-grasmaaier" geluid van voordien
[ Voor 68% gewijzigd door SanderH_ op 13-01-2019 19:26 ]
Ik denk dat ik mij ook zal wagen aan die ubiquiti dingen
Ik zou beginnen met 2x AP AC pro
en dan een router
Alleen twijfel ik nog tussen de USG en de edgerouter X
Ik ken wel iets van pc's maar nu ook geen programmeur. Opzoekwerk levert ook veel op.
Met de edgerouter heb je geen controller nodig (imo een voordeel). Ik bemerk bij nalezen op internet dat de edgerouter wel wat voordelen heeft:
1. Stabieler en krachtiger os
2. Betere HW
3. Goedkopere prijs
4. Meer poorten
4. Beteren meer gedetailleerde monitorring, dus meer grafiekjes
5. Meer functies: vlans, sec features, enz....
6. Niet nodig om ook nog eens een controller te kopen
Nadeel t.o.v. Usg
Iets moeilijker te configureren, maar dit zou met wizards voor het grootste deel verholpen zijn.
YouTube: USG vs. EdgeRouter
Wat zou ik doen?
en dan een router
Ik ken wel iets van pc's maar nu ook geen programmeur. Opzoekwerk levert ook veel op.
Met de edgerouter heb je geen controller nodig (imo een voordeel). Ik bemerk bij nalezen op internet dat de edgerouter wel wat voordelen heeft:
2. Betere HW
3. Goedkopere prijs
4. Meer poorten
Nadeel t.o.v. Usg
Iets moeilijker te configureren, maar dit zou met wizards voor het grootste deel verholpen zijn.
Wat zou ik doen?
Er zijn hier veel meningen over en het komt uiteindelijk toch neer op wat je zoekt en wat je wensen zijn.skank schreef op zondag 13 januari 2019 @ 19:12:
Ik denk dat ik mij ook zal wagen aan die ubiquiti dingen
en dan een router
2. Betere HW
3. Goedkopere prijs
4. Meer poorten
Nadeel t.o.v. Usg
Wat zou ik doen?
Wil je af en toe toch wat meer rommelen en kies je voor meer troubleshooting opties enz. Neem dan een Edgerouter.
Wel je next next finish en draaien neem dan een usg.
Controller hoef je niet te kopen, de software is gewoon gratis.
Wil je 24/7 stats hebben, ja dan moet je controller 24/7 draaien en ook om wijzigingen te doen moet je controller aan staan.
Bij de Edgerouter hoeft dat niet.
Ik zou je enkel niet de X adviseren maar eerder de Lite of nog beter de Edgerouter 4.
Naar de poorten zou ik niet zo kijken, daar heb je switches voor advies is dan ook altijd om Router > Switch > Access points en overige devices te doen. En niet je Router te belasten met het Switching gedeelte.
Maar nogmaals het komt allemaal neer op wat je wensen zijn en wat je ervan verwacht.
De Controller kun je ook gebruiken met een CloudKey of Hosted ergens afnemen of een VPS etc mogelijkheden zijn eindeloos.
Edgerouter is daarin op zichzelf staand en nergens afhankelijk van.
Controller heb je ook nodig om Stats te verzamelen van je Aps
ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?
- RobertMe
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Modems en routers
- Netwerkapparatuur
- Netwerk switches
- Accesspoints
Zowel de USG als ERX draaien op EdgeOS. Qua stabiliteit doen beiden ook sowieso niet voor elkaar onder. Voordeeltje van de ERX is dat je EdgeOS zelf beheert en dat niet via de (beperkende) tussenlaag van de controller gaat.skank schreef op zondag 13 januari 2019 @ 19:12:
Valt niet echt te vergelijken. De USG is een EdgeRouter Lite in vermomming (zelfde hardware, maar ander/aangepast OS). Wat ik er altijd van begrepen heb is dat de ERX geen hardware offloading heeft maar dat goed maakt door de krachtigere CPU. De USG (en ER Lite) hebben dan weer wel hardware offloading en maken daar dus weer veel mee goed. Afhankelijk van de features die je wilt gebruiken is de USG dus net zo goed. Beiden kunnen gewoon 1Gbit/s routeren (zowel tussen VLANs als WAN <=> LAN).2. Betere HW
Correct3. Goedkopere prijs
Correct. Maar de ERX is dan wel relatief uniek in dat je ook iets aan die poorten hebt. Consumenten routers zijn 3-in-1 apparaten. Access point, (hardware) switch en internet gateway. De meeste routers van Ubiquiti zijn echter alleen het laatste, de internet gateway. Meer poorten heb je dus niet perse veel aan. Dit omdat bij het gecombineerd gebruik van meerdere poorten het verkeer door het OS/CPU moet. Maar zoals gezegd, de ERX is daar relatief uniek in, en deze heeft wel een ingebouwde hardware switch. Dus je kunt daarbij wel 4 poorten aan de LAN kant gebruiken als één netwerk, zonder dat dat een performance impact heeft.4. Meer poorten
Daar durf ik niks over te zeggen. Ik kan alleen zeggen dat de USG in de Controller veel grafiekjes heeft. Of de ERX er meer heeft weet ik niet4. Beteren meer gedetailleerde monitorring, dus meer grafiekjes
De USG ondersteund (uiteraard) ook VLANs, DPI om te zien wat voor verkeer er door de router gaat, optioneel blokkades op basis van DPI, en zelfs IDS/IPS (Intrusion Detection/Prevention System). Dat laatste ontbreekt dan weer op de ER lijn. Maar daarbij hoort dan wel de kanttekening dat IDS/IPS veel van de CPU vraagt en die een flinke bottleneck vormt (en dus je internet trager kan maken dan dat je afneemt bij de provider).5. Meer functies: vlans, sec features, enz....
Controller kopen? De UniFi Controller is gratis. Deze kun je downloaden van de website van Ubiquiti en klaar. Waar je waarschijnlijk op doelt is de CloudKey. Dit is een mini PC van Ubiquiti met als enige doel het draaien van de Controller. Echter kun je de UniFi Controller ook op eigen hardware draaien. En daarin ondersteunen ze vrij veel. Je kunt de Controller draaien op Windows/Linux/Mac OS X, maar daarnaast ook op een Raspberry Pi, Synology NAS, ....6. Niet nodig om ook nog eens een controller te kopen
Daarnaast hoeft de UniFi Controller ook niet perse 24/7 te draaien (wel als je de grafieken wilt). En deze heb je ook nodig voor het configureren van de access points.
De ERX is overigens niet perse een slechte keuze, maar de punten die je noemt ten faveure van de ERX zijn soms te zwart/wit / incorrect. Daarnaast ligt het ook aan de situatie en voornamelijk welke ISP je hebt en wat je daarvan afneemt. De USG is in het geval van *DSL en glasvezel een stuk ingewikkelder te configureren. Dit omdat je dan te maken krijgt met VLANs aan de WAN kant, IPTV, VOIP. Heb je Ziggo is de USG (ik neem aan net zoals de ERX) gewoon plug and play. Heb je dus *DSL / glas in combinatie met IPTV en/of VOIP dan wordt het een vele malen grotere uitdaging en zal de ERX inderdaad makkelijker te configureren zijn.
Overigens v.w.b. de prijs waarbij de ERX een stuk goedkoper is dan de USG. Dat staat uiteraard als een paal boven water. Maar vanwaar dan de keuze voor 2x de AC Pro en niet bv de AC Lite? De AC Pro heeft een 3x3 MIMO antenne setup waardoor je hogere snelheden kuntbehalen. Met de nadruk op kunt, want de client (telefoon/tablet/laptop) moet dan ook 3x3 MIMO ondersteunen. Heb je geen 3x3 clients dan valt het grote voordeel al meteen weg. Je kunt dus relatief makkelijk ongeveer 100 euro besparen door voor 2x de AC Lite te gaan.
Edit:
Wat @Kavaa dus ook zegt.
Inhakende op:
Dat geldt dus niet alleen voor het verzamelen van de statistieken van de APs, maar ook voor het configureren van de APs. Je moet de controller dus sowieso ergens installeren. Waarbij een van de opties is gewoon op je (Windows/Apple) PC installeren en alleen opstarten als dat nodig is.Kavaa schreef op zondag 13 januari 2019 @ 19:33:
Controller heb je ook nodig om Stats te verzamelen van je Aps
[ Voor 5% gewijzigd door RobertMe op 13-01-2019 19:38 ]
Ik heb ze inmiddels ook al vervangen door de zelfde fans als die van jou, enkel heb ik de non-pwm versie. heb de low-noise-adapter er tussen gepropt, stukken stiller zo. temperatuur valt ook mee, is ietsjes koeler dan de stock.SanderH_ schreef op zondag 13 januari 2019 @ 19:05:
[...]
Geen woord van gelogen. Heb de USG Pro 4 ook al een tijdje, en recent de fans vervangen (klik om te vergroten):
Toch een heus verschil. Eerder het geluid van een frisse alpenbries, ipv het "mol-in-een-grasmaaier" geluid van voordien
[ Voor 29% gewijzigd door geenwindows op 13-01-2019 19:46 ]
Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.
Waarom?Kavaa schreef op zondag 13 januari 2019 @ 19:33:
[...]
Ik zou je enkel niet de X adviseren maar eerder de Lite of nog beter de Edgerouter 4.
Naar de poorten zou ik niet zo kijken, daar heb je switches voor advies is dan ook altijd om Router > Switch > Access points en overige devices te doen. En niet je Router te belasten met het Switching gedeelte.
Je doet me nu helemaal twijfelen, ook ivm de AP'sRobertMe schreef op zondag 13 januari 2019 @ 19:34:
[...]
Zowel de USG als ERX draaien op EdgeOS. Qua stabiliteit doen beiden ook sowieso niet voor elkaar onder. Voordeeltje van de ERX is dat je EdgeOS zelf beheert en dat niet via de (beperkende) tussenlaag van de controller gaat.
[...]
Valt niet echt te vergelijken. De USG is een EdgeRouter Lite in vermomming (zelfde hardware, maar ander/aangepast OS). Wat ik er altijd van begrepen heb is dat de ERX geen hardware offloading heeft maar dat goed maakt door de krachtigere CPU. De USG (en ER Lite) hebben dan weer wel hardware offloading en maken daar dus weer veel mee goed. Afhankelijk van de features die je wilt gebruiken is de USG dus net zo goed. Beiden kunnen gewoon 1Gbit/s routeren (zowel tussen VLANs als WAN <=> LAN).
[...]
Correct
[...]
Correct. Maar de ERX is dan wel relatief uniek in dat je ook iets aan die poorten hebt. Consumenten routers zijn 3-in-1 apparaten. Access point, (hardware) switch en internet gateway. De meeste routers van Ubiquiti zijn echter alleen het laatste, de internet gateway. Meer poorten heb je dus niet perse veel aan. Dit omdat bij het gecombineerd gebruik van meerdere poorten het verkeer door het OS/CPU moet. Maar zoals gezegd, de ERX is daar relatief uniek in, en deze heeft wel een ingebouwde hardware switch. Dus je kunt daarbij wel 4 poorten aan de LAN kant gebruiken als één netwerk, zonder dat dat een performance impact heeft.
[...]
Daar durf ik niks over te zeggen. Ik kan alleen zeggen dat de USG in de Controller veel grafiekjes heeft. Of de ERX er meer heeft weet ik niet
[...]
De USG ondersteund (uiteraard) ook VLANs, DPI om te zien wat voor verkeer er door de router gaat, optioneel blokkades op basis van DPI, en zelfs IDS/IPS (Intrusion Detection/Prevention System). Dat laatste ontbreekt dan weer op de ER lijn. Maar daarbij hoort dan wel de kanttekening dat IDS/IPS veel van de CPU vraagt en die een flinke bottleneck vormt (en dus je internet trager kan maken dan dat je afneemt bij de provider).
[...]
Controller kopen? De UniFi Controller is gratis. Deze kun je downloaden van de website van Ubiquiti en klaar. Waar je waarschijnlijk op doelt is de CloudKey. Dit is een mini PC van Ubiquiti met als enige doel het draaien van de Controller. Echter kun je de UniFi Controller ook op eigen hardware draaien. En daarin ondersteunen ze vrij veel. Je kunt de Controller draaien op Windows/Linux/Mac OS X, maar daarnaast ook op een Raspberry Pi, Synology NAS, ....
Daarnaast hoeft de UniFi Controller ook niet perse 24/7 te draaien (wel als je de grafieken wilt). En deze heb je ook nodig voor het configureren van de access points.
De ERX is overigens niet perse een slechte keuze, maar de punten die je noemt ten faveure van de ERX zijn soms te zwart/wit / incorrect. Daarnaast ligt het ook aan de situatie en voornamelijk welke ISP je hebt en wat je daarvan afneemt. De USG is in het geval van *DSL en glasvezel een stuk ingewikkelder te configureren. Dit omdat je dan te maken krijgt met VLANs aan de WAN kant, IPTV, VOIP. Heb je Ziggo is de USG (ik neem aan net zoals de ERX) gewoon plug and play. Heb je dus *DSL / glas in combinatie met IPTV en/of VOIP dan wordt het een vele malen grotere uitdaging en zal de ERX inderdaad makkelijker te configureren zijn.
Overigens v.w.b. de prijs waarbij de ERX een stuk goedkoper is dan de USG. Dat staat uiteraard als een paal boven water. Maar vanwaar dan de keuze voor 2x de AC Pro en niet bv de AC Lite? De AC Pro heeft een 3x3 MIMO antenne setup waardoor je hogere snelheden kuntbehalen. Met de nadruk op kunt, want de client (telefoon/tablet/laptop) moet dan ook 3x3 MIMO ondersteunen. Heb je geen 3x3 clients dan valt het grote voordeel al meteen weg. Je kunt dus relatief makkelijk ongeveer 100 euro besparen door voor 2x de AC Lite te gaan.
Edit:
Wat @Kavaa dus ook zegt.
Inhakende op:
[...]
Dat geldt dus niet alleen voor het verzamelen van de statistieken van de APs, maar ook voor het configureren van de APs. Je moet de controller dus sowieso ergens installeren. Waarbij een van de opties is gewoon op je (Windows/Apple) PC installeren en alleen opstarten als dat nodig is.
Een router is goed in routing en een switch is goed in switching. Het is net als een slager die moet je ook geen brood laten bakken
[ Voor 7% gewijzigd door HKLM_ op 13-01-2019 19:54 ]
Cloud ☁️
Omdat je je router er eigenlijk niet mee wilt belasten.
De X en de PoE hebben dan wel een SwitchBoard maar dan nog. Een betere setup is zoals ik aangaf.
Je wil je router eigenlijk niet ook het switch gedeelte laten afhandelen, dan kom je op het stukje zoals @RobertMe ook aangeeft met consumenten apparatuur wat alles in een doet.
Ja, het kan maar ik zou het niet aanbevelen. En een domme switch heb je ook al voor 2 tientjes, wel zonder PoE maar goed. Dan hoeft je Edgerouter dat stukje niet te doen.
Edit: zoals @HKLM_ ook aangeeft
[ Voor 6% gewijzigd door Kavaa op 13-01-2019 20:03 ]
ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?
- RobertMe
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Modems en routers
- Netwerkapparatuur
- Netwerk switches
- Accesspoints
Goede vergelijking, maar ik zou dan eerder zeggen dat je bij consumenten routers naar de supermarkt gaat en bij Ubiquiti ga je naar de speciaalzaak (slager, bakker en slijterij). De 'dedicated' vorm geeft over het algemeen een betere kwaliteit dan de 'alles in een doosje/onder een dak'. Maar toch zijn er voldoende mensen tevreden met het brood en vlees van de supermarkt, en met de standaard consumenten routers.HKLM_ schreef op zondag 13 januari 2019 @ 19:54:
[...]
Een router is goed in routing en een switch is goed in switching. Het is net als een slager die moet je ook geen brood laten bakkenhet kan wel maar zal nooit perfect zijn.
Ik ben ook niet van plan om die router als switch te gebruikenKavaa schreef op zondag 13 januari 2019 @ 20:01:
[...]
Omdat je je router er eigenlijk niet mee wilt belasten.
De X en de PoE hebben dan wel een SwitchBoard maar dan nog. Een betere setup is zoals ik aangaf.
Je wil je router eigenlijk niet ook het switch gedeelte laten afhandelen, dan kom je op het stukje zoals @RobertMe ook aangeeft met consumenten apparatuur wat alles in een doet.
Ja, het kan maar ik zou het niet aanbevelen. En een domme switch heb je ook al voor 2 tientjes, wel zonder PoE maar goed. Dan hoeft je Edgerouter dat stukje niet te doen.
Edit: zoals @HKLM_ ook aangeefttoch wel fijn dat we vaak op een lijn zitten
Ik heb overigens al een switch
Deze: https://www.webstore.be/product/24-port-switch-compo-sfp
Dan weten we nog niets, is het COAX, ADSL/VDSL etc., Glasvezel etc.skank schreef op zondag 13 januari 2019 @ 20:02:
Ik zit overigens bij orange (België)
Bij de 1e 2 gevallen heb je sowieso je modem van de provider nog nodig om het COAX of ADSL/VDSL signaal om te zetten naar Netwerk
Prima, dan heeft die X niet heel veel meerwaarde.skank schreef op zondag 13 januari 2019 @ 20:04:
[...]
Ik ben ook niet van plan om die router als switch te gebruiken
Ik heb overigens al een switch
Deze: https://www.webstore.be/product/24-port-switch-compo-sfp
Ik zou dan persoonlijk toch gaan voor de Edgerouter 4. Zeker als je straks dingen met IPS/DPI Wil gaan doen. IPS zit nog niet in de Edgerouter zoals de USG maar zal er wel aan komen als het goed uitgewerkt is.
Kabel (zoals telenet)Kavaa schreef op zondag 13 januari 2019 @ 20:04:
[...]
Dan weten we nog niets, is het COAX, ADSL/VDSL etc., Glasvezel etc.
Bij de 1e 2 gevallen heb je sowieso je modem van de provider nog nodig om het COAX of ADSL/VDSL signaal om te zetten naar Netwerk
Ja hun modem heb ik idd nog steeds nodig , (ik zou wel de router functie uitschakelen)
Top, dan een kabeltje van Poortje 1 naar je nieuwe Router en gas erop!skank schreef op zondag 13 januari 2019 @ 20:08:
[...]
Kabel (zoals telenet)
Ja hun modem heb ik idd nog steeds nodig , (ik zou wel de router functie uitschakelen)
Wel idd router functie en wifi van dat ding uitzetten
Als je WIFI aan laat staan, dan kan dat ook weer storen op je UniFi Access Points.
de Lite , de edgerouter 4 of toch de USGKavaa schreef op zondag 13 januari 2019 @ 20:04:
[...]
Dan weten we nog niets, is het COAX, ADSL/VDSL etc., Glasvezel etc.
en de APs, de lite of de pro
De 4 is wel een pak duurder
[ Voor 3% gewijzigd door skank op 13-01-2019 20:12 ]
Ik heb een EdgeRouter 6p - die had ik sneller in huis dan de ER-4, 2x AC Lite icm een Raspberry Pi (de laatste) die via een unmanaged Netgear PoE switch word gevoed.
Op de R-Pi heb ik de UniFi controller icm PI-Hole draaien.
Vaste locatie, vast netwerk.
Heb je de eerste Post van mij en @RobertMe wel gelezen?skank schreef op zondag 13 januari 2019 @ 20:10:
[...]
de Lite , de edgerouter 4 of toch de USG
en de APs, de lite of de pro
Het is afhankelijk van wat je wil en wat je ermee wil gaan doen etc.
Wellicht goed dat je het nog even rustig door neemt.
Qua APS, zelfde verhaal.
Lite is het basic model, Pro stapje hoger en dan heb je nog de NanoHD en de HD etc. @RobertMe zit op me Phone, wellicht dat jij de vergelijkingslink bij de hand hebt? En kunt posten voor @skank
Maar dus ook bij de APS net wat je wensen/eisen zijn en wel budget dat je hebt.
Ik kan je wel gaan zeggen neem AUB een Edgerouter 4 en vervang je Switch voor een Edgeswitch of UniFi switch, neem een Cloudkey gen2 en neem de HD Access points maar ja, als je budget dat niet toelaat dan gaat het al snel over natuurlijk.
Nogmaals het zal allemaal goed werken en je kunt prima mixen en matchen. Denk hierbij aan AC Pro/ NanoHD op begaande grond en Lite op 1e/2e verdieping etc. Om kosten te sparen. Om maar een voorbeeld te geven
Comp User schreef op zondag 13 januari 2019 @ 20:14:
Ik heb een EdgeRouter 6p - die had ik sneller in huis dan de ER-4, 2x AC Lite icm een Raspberry Pi (de laatste) die via een unmanaged Netgear PoE switch word gevoed.

Ik heb alles gelezen ja.
ik wil qua AP's gewoon goed zitten voor de toekomst. Ok er is prijsverschil per AP maar dat valt eigenlijk nog mee.
Prijsverschil voor router van edge X naar de 4 is wel groot en dat zie ik niet zitten.
Prijs van USG is max voor mij qua router.
Ik snap dat je zegt laat je router niet als switch fungeren dus beter geen X
dan blijf ik tussen de lite, en de USG?
Hebben jullie die video bekeken op youtube ? De vergelijking.?
Voordeel is meer cpu wat dan wenselijk is ook voor vpn?
ik wil qua AP's gewoon goed zitten voor de toekomst. Ok er is prijsverschil per AP maar dat valt eigenlijk nog mee.
Prijsverschil voor router van edge X naar de 4 is wel groot en dat zie ik niet zitten.
[ Voor 13% gewijzigd door skank op 13-01-2019 20:24 ]
Waarom wil je goed zitten met de ap voor de toekomst? Hoelang ga je er mee doen? De Huidige ap’s doen maximaal AC de nieuwe WiFi standaard (WiFi 6) komt eraan. Denk dat binnen 2 jaar ubnt wel nieuwe ap’s uitbrengt die dit ook ondersteunen. Wat ga je dan doen?skank schreef op zondag 13 januari 2019 @ 20:21:
Ik heb alles gelezen ja.
Cloud ☁️
Je spreekt jezelf behoorlijk tegen.skank schreef op zondag 13 januari 2019 @ 20:21:
Ik heb alles gelezen ja.
Zeker nu je ook zegt dat je iets met VPN wil doen dan ga je dat zeker merken met een Edgerouter 4 dat die veel sneller is en dan dus nog sneller dan een USG 4P.
En je zegt niet te willen besparen op de APS maar wel op je Router terwijl dat juist het Core Netwerk component is.
Ik zou dus toch adviseren om te gaan voor De Edgerouter 4 en minimaal de AC Pro Aps.
Maar he, das mijn advies he
[ Voor 3% gewijzigd door Kavaa op 13-01-2019 20:32 ]
- RobertMe
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Modems en routers
- Netwerkapparatuur
- Netwerk switches
- Accesspoints
2x AC Lite bespaar je 2x €50 = €100. Als je dat toevoegt aan het budget voor de router kom je al een heel eind voor de ER4 (€30 te kort ten opzichte van ERX kijkende naar goedkoopste prijzen in de pricewatch).skank schreef op zondag 13 januari 2019 @ 20:21:
Ik heb alles gelezen ja.
En zoals gezegd v.w.b. de APs. Het voornaamste verschil is het aantal antennes dat de Pro sneller maakt. Maar dan moet je ook de clients hebben die dat kunnen. Heb je die niet en ga je die niet 'snel' kopen is het eigenlijk weggegooid geld. Ik acht de kans ook groter dat er dadelijk allemaal 802.11ax apparatuur komt dan dat 3x3 of 4x4 clients gangbaar worden. Dus in die zin ben je dan met een AC Pro net zo slecht voorbereid op de toekomst. Maar ook dat is in de zin van 'over een aantal maanden komt er een nieuwe technologie'. Maar als je daar rekening mee gaat houden kun je beter niks meer kopen van elektronica.
Mijn advies:
2x AC Lite aangevuld met een USG of ER4. Een ER Lite zou ik persoonlijk niet doen in een thuisomgeving waarin een USG eenvoudig te beheren is (geen VLANs aan de WAN kant, geen IPTV, geen VOIP dat de router passeert). Maar de ER4 is qua hardware wel een klap beter, dua als het budget het toestaat en je een echte investering voor de toekomst wilt doen... Blijft jammer dat er geen ER4 in UniFi jasje is, want dat zou voor mij een no-brainer zijn, nu is de USG die ik heb 'goed genoeg'.
- RobertMe
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Modems en routers
- Netwerkapparatuur
- Netwerk switches
- Accesspoints
VPN is op de USG hardware offloaded (mits je L2TP/IPSEC gebruikt). Je kunt dus niet zomaar de nummertjes vergelijken want het kan best dat de ene oplossing/CPU ondanks de lagere kloksnelheid alsnog sneller is. Want bij een oplossing met hardware offloading zijn er minder instructies (en dus kloktikken) nodig om hetzelfde werk te verzetten. Kijk ook naar de huidige generaties CPUs ten opzichte van die jaren geleden. De kloksnelheid is nog steeds ruwweg gelijk (rond de 3GHz) maar toch worden computers steeds sneller, o.a. doordat er steeds meer instructiesets bijkomen en er dus meer werk wordt verzet per cyclus.skank schreef op zondag 13 januari 2019 @ 20:21:
En dan geldt dus ook weer wat @Kavaa al aangaf. Wil je snelheid ga voor de ER4. Ook als je IDS/IPS wilt toepassen, en VPNs, en .... Voor nu is dat zeer zeker de snelste (betaalbare) oplossing van Ubiquiti. De EdgeRouter Infiniti / USG 8 XG dus buiten beschouwing gelaten
Jullie hebben allemaal een punt hoor laat dat duidelijk zijn
Maar het is niet makkelijk
Vooral ook omdat ik langs de ene kant schrik heb om een edgerouter te nemen daar mijn kennis beperkter is
Dat duwt me dan meer richting USG
Ik wil es met vpn experimenteren ook, maar dat is niet de core die ik wil bereiken
ik ben ook meer van: 1 keer instellen en dan afblijven
Dan de AP's is echt moeilijk
hoe sneller hoe liever natuurlijk, maar als ik er nooit gebruik van maak..
hoe weet ik of mn clients dit ondersteunen?
Maar het is niet makkelijk
Vooral ook omdat ik langs de ene kant schrik heb om een edgerouter te nemen daar mijn kennis beperkter is
Dat duwt me dan meer richting USG
Ik wil es met vpn experimenteren ook, maar dat is niet de core die ik wil bereiken
ik ben ook meer van: 1 keer instellen en dan afblijven
Dan de AP's is echt moeilijk
hoe sneller hoe liever natuurlijk, maar als ik er nooit gebruik van maak..
hoe weet ik of mn clients dit ondersteunen?
jij zegt wel pro tov liteKavaa schreef op zondag 13 januari 2019 @ 20:29:
[...]
Je spreekt jezelf behoorlijk tegen.
Zeker nu je ook zegt dat je iets met VPN wil doen dan ga je dat zeker merken met een Edgerouter 4 dat die veel sneller is en dan dus nog sneller dan een USG 4P.
En je zegt niet te willen besparen op de APS maar wel op je Router terwijl dat juist het Core Netwerk component is.
Ik zou dus toch adviseren om te gaan voor De Edgerouter 4 en minimaal de AC Pro Aps.
Maar he, das mijn advies hehoef je niet te volgen
![]()
mm net gevonden https://www.teldat.com/bl...-points-are-not-worth-it/
De meeste GSM's hebben 1 antenne = 150 of 433 Mbps.hoe weet ik of mn clients dit ondersteunen?
Sommige tablets & een redelijk aantal laptops hebben 2 antennes.
3 antennes zie je - bij mijn weten - alleen op PCIe kaarten zoals de Asus PCE-AC68.
Vaste locatie, vast netwerk.
- nero355
- Netwerk switches
- Unifi
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Jij zou toch moeten weten dat de EdgeRouter X wel offloading heeft, maar niet alle offloading, zoals de EdgeRouter LiteRobertMe schreef op zondag 13 januari 2019 @ 19:34:
Wat ik er altijd van begrepen heb is dat de ERX geen hardware offloading heeft maar dat goed maakt door de krachtigere CPU.
Niks geen CPU toestanden dus, maar wel die hardware switch!
2x2 komt ook wel voor hoor, maar ik zou inderdaad van 1x1 uitgaanComp User schreef op zondag 13 januari 2019 @ 21:16:
De meeste GSM's hebben 1 antenne = 150 of 433 Mbps.
Laptops met 3x3 heb je wel, maar of het is een Apple ding of een random merk dat ook veel te duur is!Sommige tablets & een redelijk aantal laptops hebben 2 antennes.
3 antennes zie je - bij mijn weten - alleen op PCIe kaarten zoals de Asus PCE-AC68.
Kabelmodem in Bridge functie dus, waardoor je een IP krijgt via DHCP meteen ?!skank schreef op zondag 13 januari 2019 @ 20:08:
Kabel (zoals telenet)
Maak het je zelf dan niet zo moeilijk en ga gewoon voor een hele UniFi setup i.c.m. de USG !!
- 1x USG
- Een paar UAP's Lite of IW's.
- Leuk 8 poorts of 16 poorts switchje erbij.
Gaan met die banaan!
Echt geweldig hoe onnodig moeilijk sommige mensen het zichzelf kunnen maken in dit topic...
Is echt NERGENS voor nodig!
Er is ook nog zoiets als geld... Je kan het maar één keer uitgeven.
Dus ook jij zou de lite ap's nemen? En de usg? Wat is iw?nero355 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 22:03:
[...]
Jij zou toch moeten weten dat de EdgeRouter X wel offloading heeft, maar niet alle offloading, zoals de EdgeRouter Lite
[...]
2x2 komt ook wel voor hoor, maar ik zou inderdaad van 1x1 uitgaan
[...]
Laptops met 3x3 heb je wel, maar of het is een Apple ding of een random merk dat ook veel te duur is!
[...]
Kabelmodem in Bridge functie dus, waardoor je een IP krijgt via DHCP meteen ?!
Maak het je zelf dan niet zo moeilijk en ga gewoon voor een hele UniFi setup i.c.m. de USG !!
- 1x USG
- Een paar UAP's Lite of IW's.
- Leuk 8 poorts of 16 poorts switchje erbij.
Gaan met die banaan!
Echt geweldig hoe onnodig moeilijk sommige mensen het zichzelf kunnen maken in dit topic...
Is echt NERGENS voor nodig!
- nero355
- Netwerk switches
- Unifi
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Uiteraard, maar 95% van de gebruikers die iets van een kabel ISP hebben die gewoon via DHCP een IP aanlevert hebben aan zoiets genoeg :GioStyle schreef op zondag 13 januari 2019 @ 22:05:
Er is ook nog zoiets als geld... Je kan het maar één keer uitgeven.
- pricewatch: Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG)
- pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)
of een pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+) met als slaves de pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch 8-poorts
- pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)
of de pricewatch: Ubiquiti UniFi AC In-Wall waarbij je aan 2 stuks of 1 op elke verdieping in het huis meer dan genoeg hebt!
Alleen als je een PPPoE of IPTV setup wilt kan je nog eventueel de EdgeRouter Lite nemen i.p.v. de USG en that's it!
Al dat gedoe over IPS en DPI is leuk, maar de meesten hebben het niet nodig of weten niet eens wat ze ermee moeten doen op het moment dat het aanstaat...
Misschien is het ook interessant om een soort "Best Buy Guide" te maken en die ergens in één van de gereserveerde startposts te zetten
De zoveelste keer dezelfde "Wat moet ik kopen ?!" vraag lezen in dit topic met dezelfde antwoorden wordt een beetje een oud versleten verhaal

/EDIT :
Dit bedoel ik nou =>
Gebruikt er nou niemand meer de Search bovenaanskank schreef op zondag 13 januari 2019 @ 22:20:
Dus ook jij zou de lite ap's nemen? En de usg? Wat is iw?
code:
1
| https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1878543?data[filter_keywords]=iw |
[ Voor 8% gewijzigd door nero355 op 13-01-2019 22:26 ]
- RobertMe
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Modems en routers
- Netwerkapparatuur
- Netwerk switches
- Accesspoints
Die hardware switch is een ding, en lost het inter VLAN routering probleem op. Maar doet die ook NAT offloaden? Want dat zou ik niet weten (en mijn enige ervaring met Ubnt bestaat uit m'n eigen thuisnetwerk met USG + USW 8-150W & USW-16-150W en UAP AC LR en AC Lite. Verder ook niet heel veel verdiept in EdgeRouter en zeker niet de X).nero355 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 22:03:
[...]
Jij zou toch moeten weten dat de EdgeRouter X wel offloading heeft, maar niet alle offloading, zoals de EdgeRouter Lite
Veel te duur of gewoon betalen voor features die je niet vaak ziet?[...]
Laptops met 3x3 heb je wel, maar of het is een Apple ding of een random merk dat ook veel te duur is!
En Apple is er ook raar in. Hadden 3x3 MIMO en sinds ze met de touchbar zijn gekomen hebben ze verschillende uitvoeringen met en zonder touchbar, en alleen de versie met touchbar heeft 3x3 en die zonder hebben ze "gedowngrade" naar 2x2 (en ook daarbij dus "veel te duur").
pricewatch: Ubiquiti UniFi AC In-Wallskank schreef op zondag 13 januari 2019 @ 22:20:
[...]
Dus ook jij zou de lite ap's nemen? En de usg? Wat is iw?
Access point wat je in/over een inbouwdoos zet. Bijkomend voordeel is dat deze minimaal 1 extra poort heeft waarop je weer een apparaat kunt aansluiten (of de tweede poort bruikbaar is hangt af van wel of geen PoE etc. Heb hier ook al gelezen dat er een non PoE apparaat erop deden aansluiten en de switch waarop de IW was aangesloten vervolgens PoE deed uitschakelen).
Edit:
Overigens is ook de IW een 2x2 apparaat. Vergelijkbaar met de Lite, alleen een iets ander stralingspatroon en dan de 2 switch poorten. Daarnaast heb je ook nog de IW Pro (AC Pro variant en dus 3x3 MIMO maar nog steeds 2 poorten), en de IW HD (NanoHD variant incl. 4 switch poorten).
[ Voor 6% gewijzigd door RobertMe op 13-01-2019 22:31 ]
Ah ok duidelijk.
Ik neig nu idd meer richting usg en 2x ap lite
Ik neig nu idd meer richting usg en 2x ap lite
- nero355
- Netwerk switches
- Unifi
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
- Kanarie in "[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 2"RobertMe schreef op zondag 13 januari 2019 @ 22:29:
Die hardware switch is een ding, en lost het inter VLAN routering probleem op. Maar doet die ook NAT offloaden? Want dat zou ik niet weten (en mijn enige ervaring met Ubnt bestaat uit m'n eigen thuisnetwerk met USG + USW 8-150W & USW-16-150W en UAP AC LR en AC Lite. Verder ook niet heel veel verdiept in EdgeRouter en zeker niet de X).
- hermanh in "[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 2"
- Dutch2007 in "[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 2"
- nero355 in "[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 2"
Member ?
Begrijp me niet verkeerd. Ik heb zo’n beetje alles van de UniFi lijn in mijn handen gehad en mijn hele netwerk bestaat uit spul van de UniFi lijn.nero355 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 22:25:
[...]
Uiteraard, maar 95% van de gebruikers die iets van een kabel ISP hebben die gewoon via DHCP een IP aanlevert hebben aan zoiets genoeg :
- pricewatch: Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG)
- pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)
of een pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+) met als slaves de pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch 8-poorts
- pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)
of de pricewatch: Ubiquiti UniFi AC In-Wall waarbij je aan 2 stuks of 1 op elke verdieping in het huis meer dan genoeg hebt!
Alleen als je een PPPoE of IPTV setup wilt kan je nog eventueel de EdgeRouter Lite nemen i.p.v. de USG en that's it!
Al dat gedoe over IPS en DPI is leuk, maar de meesten hebben het niet nodig of weten niet eens wat ze ermee moeten doen op het moment dat het aanstaat...
Misschien is het ook interessant om een soort "Best Buy Guide" te maken en die ergens in één van de gereserveerde startposts te zetten
De zoveelste keer dezelfde "Wat moet ik kopen ?!" vraag lezen in dit topic met dezelfde antwoorden wordt een beetje een oud versleten verhaal
/EDIT :
Dit bedoel ik nou =>
[...]
Gebruikt er nou niemand meer de Search bovenaan
code:
1 https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1878543?data[filter_keywords]=iw
Maar het spul is best prijzig. Als je Ziggo internet hebt, dan is voor 95% van de gebruikers de geleverde Connectbox voldoende. Waarom moet je dan een USG aanschaffen? Dat is toch weer even €100.
‘t Zelfde geldt voor een PoE switch. Dat is weer een andere €100. Is het echt nodig? Ik vind van niet.
Als je een goede WiFi netwerk wil hebben, dan zijn de UniFi accespoints wel een no-brainer.
Die ER-X doet meer offloading dan je zou verwachten voor de prijsRobertMe schreef op zondag 13 januari 2019 @ 22:29:
[...]
Die hardware switch is een ding, en lost het inter VLAN routering probleem op. Maar doet die ook NAT offloaden? Want dat zou ik niet weten (en mijn enige ervaring met Ubnt bestaat uit m'n eigen thuisnetwerk met USG + USW 8-150W & USW-16-150W en UAP AC LR en AC Lite. Verder ook niet heel veel verdiept in EdgeRouter en zeker niet de X).
https://help.ubnt.com/hc/...outer-Hardware-Offloading
Alleen voor sommige zaken is het niet én én.
Het is niet voor niks dat je het ding prima kan gebruiken voor het gemiddelde huishouden met 200-500Mbps internet. Voor tweakers met uitgebreidere wensen loop je wellicht wel tegen beperkingen.
Je kan 1 router in je meterkast van je provider dan ook niet vergelijken met een dekkend Wi-Fi netwerk in huis met een fatsoenlijke router. Wat doen veel mensen als tussenstap? Die kopen een dure all-in-one router en hebben nog steeds dezelfde problemen.GioStyle schreef op zondag 13 januari 2019 @ 22:47:
[...]
Begrijp me niet verkeerd. Ik heb zo’n beetje alles van de UniFi lijn in mijn handen gehad en mijn hele netwerk bestaat uit spul van de UniFi lijn.
Maar het spul is best prijzig. Als je Ziggo internet hebt, dan is voor 95% van de gebruikers de geleverde Connectbox voldoende. Waarom moet je dan een USG aanschaffen? Dat is toch weer even €100.
‘t Zelfde geldt voor een PoE switch. Dat is weer een andere €100. Is het echt nodig? Ik vind van niet.
Als je een goede WiFi netwerk wil hebben, dan zijn de UniFi accespoints wel een no-brainer.
Ik heb thuis een ERX-SFP en een AC LR en voor rond de €150 heb ik nog nooit zo goed en stabiel internet en Wi-Fi in huis gehad.
[ Voor 38% gewijzigd door Ethirty op 13-01-2019 22:52 ]
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Zoiets heb ik al getracht op te zetten in de startpost:nero355 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 22:25:
[...]
[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3
Misschien verder uitbreiden met uitleg edge apparatuur, en de verschillen...Extra bijdragen van: @ardvark99 en @HKLM_
Ubiquiti apparatuur in thuisomgeving.
Zoals hierboven beschreven maakt Ubiquiti netwerk gerelateerde apparatuur, wat ook redelijk betaalbaar is in een thuisomgeving.
Aangezien er vaak bijna dezelfde vragen gesteld worden, volgt hier een uitleg wat voor apparatuur en software is, wat men er mee kan, maar dan vooral over de Ubiquiti UniFi lijn.
... Etc
Ik zie dat de usg ook rackmountavlete verkrijgen is? En deze heft meer cpu dan de gewone. Aanrader?
Je bedoelt de USG pro? Deze heeft inderdaad iets sterkere hardware waardoor de throughout iets hoger (bij somige dingen) verder maakt hij best wat herrie waardoor (iedereen) als eerde de fans vervangt.skank schreef op maandag 14 januari 2019 @ 07:18:
Ik zie dat de usg ook rackmountavlete verkrijgen is? En deze heft meer cpu dan de gewone. Aanrader?
[ Voor 10% gewijzigd door HKLM_ op 14-01-2019 07:54 ]
Cloud ☁️
- RobertMe
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Modems en routers
- Netwerkapparatuur
- Netwerk switches
- Accesspoints
Dus je gaat nu van een €50 router naar een €260 router?skank schreef op maandag 14 januari 2019 @ 07:18:

Probeer even te zoeken. Net als je vraag over de iw is dit ook al 100x besproken hierskank schreef op maandag 14 januari 2019 @ 07:18:
Wmb is de pro veel minder waar voor zijn geld dan de gewone. En je mag de fans vervangen danwel de router buiten gehoorbereik neerzetten. Itt de fanless gewone uitvoering.
[ Voor 22% gewijzigd door Boudewijn op 14-01-2019 09:01 ]
Is er hier iemand die de 1U 16-poorts UniFi switch heeft (deze met 4 x PoE)?
De behuizing lijkt erg op deze van de USG Pro, waardoor ik vermoed dat deze ook dergelijke herriemakers aan boord heeft... Of zijn de fans hier wel te verdragen?
De behuizing lijkt erg op deze van de USG Pro, waardoor ik vermoed dat deze ook dergelijke herriemakers aan boord heeft... Of zijn de fans hier wel te verdragen?
- RobertMe
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Modems en routers
- Netwerkapparatuur
- Netwerk switches
- Accesspoints
Ik heb deze, en durf geen uitspraken te doen over de fans. Dit omdat ten eerste de switch op zolder hangt. Maar daarnaast draaien de fans bij mijn weten ook nooit of maar zelden. Tijdens het opstarten draaien ze in ieder geval, maar de temperaturen moeten wel heel extreem worden willen de fans aan gaan tijdens gebruik. Zelfs afgelopen zomer met op de zolder temperaturen van ik vermoed over de 40 graden (en de switch rond de 70 graden) draaiden de fans niet/vrijwel niet.SanderH_ schreef op maandag 14 januari 2019 @ 09:46:
En soortgelijke ervaringen zijn ook al vaker in dit topic gedeeld door anderen als ik het mij goed herinner. Fans draaien echt maar zelden.
Ik heb deze ook. Fans gaan nooit aan. Er hangt een ac pro en een ck aan. Verder geen PoE. (was ooit de bedoeling om ubnt camera's te gaan gebruiken, nog niet van gekomen)SanderH_ schreef op maandag 14 januari 2019 @ 09:46:
Als het erg warm is gaat de synology die er bovenop staat sneller herrie maken
Nee, dat valt best mee. Ik weet het niet zeker maar ik geloof dat ze 3 standjes hebben en alleen bij het booten gaan ze op volle snelheid. En op de laagste stand is het gewoon geruis.. Moeilijk om het te vergelijken.SanderH_ schreef op maandag 14 januari 2019 @ 10:10:
@RobertMe @Hennie-M
Dat de fans weinig draaien is geruststellend.
Maar ALS ze draaien doen ze dus geen USG Pro cosplay (dat high pitched kabaal waar je oren van gaan bloeden)?
Hier hetzelfde krijg ze ook niet geupdate!Zandpad schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 21:57:
[...]
Hij hangt open en bloot aan de weersomstandigheden. Niks te klagen. Daarnaast wordt hij een paar keer per jaar ingezet bij de sportvereniging op een groot open veld. Abuse genoeg zou je zeggen.
[...]
Zijn die niet LTS? Dus heb je daar niet de nieuwe 3.8.16 ofzo voor nodig?
- nero355
- Netwerk switches
- Unifi
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Wordt mijn "Core Switch" in mijn nieuwe netwerk en is muisstil geweest met een USG, 3x IW AC en US-8 erop aangesloten via PoE/PoE+ in een testopstelling met weinig data over de switches heen, maar vrij realistische hoeveelheden over de IW's heenSanderH_ schreef op maandag 14 januari 2019 @ 09:46:
Ik had deze en de fans sprongen eigenlijk nooit aan. Alleen tijdens een hele warme zomer wilde ze nog wel een aanspringen.SanderH_ schreef op maandag 14 januari 2019 @ 09:46:
Op fanlevel 1 is het prima te doen. Een zacht zoemen.
De fans in de 16-poorts zijn overigens iets kleiner dan in de 24 en hoger. Hierdoor is het *iets* lastiger om een vervangend model voor te vinden. Maar omdat ik er nooit last van had (want: echt extreem zelden dat ze aan sprongen) heb ik me er verder niet in verdiept.
Ik heb deze switch overwogen voor onze nieuwe woning (juist vanwege de stilte), maar ik ga toch voor de 24-poorts 250W i.v.m. de extra capaciteit.
http://www.deyterra.com
Ik heb een Unifi AP AC Lite met kuren uit mijn netwerk gehaald en probeer er nu achter komen wat er met het ding aan de hand is. Na reset na fabrieksinstellingen (wit licht) kan ik met de Unify app (IOS) geen contact maken met de AP de barcode op de achterzijde wordt geïdentificeerd via de camera waarna de melding komt dat het geen geldig mac-adres is. Ook handmatig invoeren van het mac-adres biedt geen oplossing. In beide gevallen volgt de melding dat netwerk 802AA8C0A6EB niet beschikbaar is. Op de router kan ik zien dat er wel een led oplicht voor een ethernet kabel verbinding. De dhcp-server in de router geeft echter geen ip-adres bij het mac-adres op.
Is dit AP overleden of kan ik nog op een andere manier (telnet oid) onderzoek doen?
Is dit AP overleden of kan ik nog op een andere manier (telnet oid) onderzoek doen?
- nero355
- Netwerk switches
- Unifi
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
@archivist Nog garantie ? Zo ja, gewoon terug ermee!
Zie ik nu ook, nee danRobertMe schreef op maandag 14 januari 2019 @ 07:49:
[...]
Dus je gaat nu van een €50 router naar een €260 router?In ieder geval is de USG Pro IMHO geen aanrader. De ER4 is een klap goedkoper en heeft ook nog eens betere hardware. En als je hem in een rack wilt mounten kan dat ook met de los verkrijgbare rack mount kit
Dan maar de usg en2x lite of de Er4 en 2x lite
Alleen vrees ik of ik die er4 wel nodig heb en zelf aankan?
Langs de andere kant zijn die specs vd usg wel laag
Voel je niet aangevallen om complexere situaties alsnog bespreekbaar te maken hier of in je eigen topic. Maar meest gangbare is zeker te vinden in de TS om met Search.
Mag ik dat zo zeggen @rens-br if not correct me please.
Laten we a.u.b. Wel voorkomen dat er 100e topics komen met aankoopadvies over de meest gangbare situaties die je dus makkelijk terug kunt vinden.
Laten we a.u.b. Wel voorkomen dat er 100e topics komen met aankoopadvies over de meest gangbare situaties die je dus makkelijk terug kunt vinden.
Lijkt mij een prima aanvulling op wat al gezegd is.Kavaa schreef op maandag 14 januari 2019 @ 22:27:
Nieuwe Cloudkey Firmware:
UniFi Cloud Key firmware 0.12.2 has been released
Modify CPU/memory usage calculation
Switch to OpenJDK.
Miscellaneous bug fixes and improvements.
UniFi Cloud Key Gen2/Plus firmware 0.8.10 has been released
Fix a rare bug where the device may reset to defaults when in the Rack Mount accessory.
Various fixes for Cloud Key G2 Rack Mount accessory.
Switch to OpenJDK.
Fix a rare bug where the device may reset to defaults when in the Rack Mount accessory.
[ Voor 46% gewijzigd door HKLM_ op 15-01-2019 11:44 ]
Cloud ☁️
Excuses als dit al vaker gevraagd is, maar haalt er iemand met een USG meer dan 220mbit/s in de WAN speedtest in de controller ? Ik lees op het forum van Ubiquiti diverse topics van mensen die er problemen mee hebben en ook weer andere waar dat niet zo is.
Ik heb zelf 400/40 van Ziggo maar haal in die speedtest consistent maar 195-220 down. Ik vraag me af of die speedtest nu gewoon niet goed werkt of dat er daadwerkelijk een probleem is met de doorvoersnelheid van mijn USG. Ervaren anderen dit ook?
Ik heb zelf 400/40 van Ziggo maar haal in die speedtest consistent maar 195-220 down. Ik vraag me af of die speedtest nu gewoon niet goed werkt of dat er daadwerkelijk een probleem is met de doorvoersnelheid van mijn USG. Ervaren anderen dit ook?
De chip kan software matig niet zoveel data verstoken. Hij routeert gewoon 1Gbit maximaal.Stoffel schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 12:00:
Excuses als dit al vaker gevraagd is, maar haalt er iemand met een USG meer dan 220mbit/s in de WAN speedtest in de controller ? Ik lees er op het forum van Ubiquiti diverse topics van mensen die er problemen mee hebben en ook weer andere waar dat niet zo is.
Ik haal gewoon 400/40 via de USG met Ziggo, behalve dat 90% van de tijd de Ziggo connectie zelf timeouts geeft.Stoffel schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 12:00:
Ik ga er vanuit dat zodra de 500/500 glasverbinding er is dit ook gewoon prima gaat werken eigenlijk. USG kan de 400/40 in ieder geval aan, zover weet ik zeker.
Ik heb DPI wel aan staan, maar die nog zwaardere variant niet (die zou wel een performancehit geven).
edit:
Overigens stopt de test in de controller rond de 290 mbit.
[ Voor 4% gewijzigd door Suicyder op 15-01-2019 12:05 ]
hier de usg pro4 met IPS aan, haal met speedtest de 500mbit snelheid. met steam, sabnzb of browser download zit het vaak tegen de 450mbit aan..
volgens mij zit er een bugje in de automatische snelheidtest momenteel, zit nu tegen de 1800mbit aan
(dit klopt niet)
volgens mij zit er een bugje in de automatische snelheidtest momenteel, zit nu tegen de 1800mbit aan
Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.
Die speedtest van de controller klopt inderdaad niet altijd. volgen mij is de planning om vanaf 5.10.x de speedtest te herschrijven en op eigen infra te draaien zodat ze niet meer afhankelijk zijn van derden etc. (of dat het gewenste resultaat heeft moet nog blijkengeenwindows schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 12:40:
hier de usg pro4 met IPS aan, haal met speedtest de 500mbit snelheid. met steam, sabnzb of browser download zit het vaak tegen de 450mbit aan..
volgens mij zit er een bugje in de automatische snelheidtest momenteel, zit nu tegen de 1800mbit aan(dit klopt niet)
Cloud ☁️
Wat is de beste manier om van (privaat IP adres) subnet te switchen op al mijn toestellen?
Momenteel zit ik in de 192.168.1.X range, maar wil naar 10.0.X.X. Later wil ik dan met VLAN's mijn devices gaan opsplitsen en vervolgens toegang verlenen/blokkeren aan bepaalde clients.
Mijn controller heeft een statisch IP adres ingesteld (via /etc/dhcpcd, in Raspbian). De rest van het netwerk ziet er ruwweg als volgt uit:
Modem (publiek IP) > USG > 8P-60W switch -> AP AC + andere devices
Momenteel zit ik in de 192.168.1.X range, maar wil naar 10.0.X.X. Later wil ik dan met VLAN's mijn devices gaan opsplitsen en vervolgens toegang verlenen/blokkeren aan bepaalde clients.
- 10.0.0.X = management VLAN (alle netwerkapparatuur)
- 10.0.1.X = trusted clients (desktops / laptops / smartphone)
- 10.0.2.X = IoT (alsook mijn LG smart TV)
- 10.0.3.X = speciale Telenet VLAN die ik nodig heb om mijn decoder een publiek IP te geven
- 10.0.4.X = guests
Mijn controller heeft een statisch IP adres ingesteld (via /etc/dhcpcd, in Raspbian). De rest van het netwerk ziet er ruwweg als volgt uit:
Je kan in je controller een nieuw netwerk aanmaken in je 10.x range en deze vervolgens koppelen aan de porten op je switch. Als je devices op DHCP staan krijgen die netjes een nieuw IP (eventueel het ip vernieuwen op het device) Als je met vlans gaat werken werkt het net zo eigenlijk.SanderH_ schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 12:54:
Wat is de beste manier om van (privaat IP adres) subnet te switchen op al mijn toestellen?
Momenteel zit ik in de 192.168.1.X range, maar wil naar 10.0.X.X. Later wil ik dan met VLAN's mijn devices gaan opsplitsen en vervolgens toegang verlenen/blokkeren aan bepaalde clients.De setup hierboven is wat ik momenteel zo een beetje in mijn gedachten heb, maar eerst moet ik natuurlijk mijn "netwerkapparatuur" op het andere subnet krijgen.
- 10.0.0.X = management VLAN (alle netwerkapparatuur)
- 10.0.1.X = trusted clients (desktops / laptops / smartphone)
- 10.0.2.X = IoT (alsook mijn LG smart TV)
- 10.0.3.X = speciale Telenet VLAN die ik nodig heb om mijn decoder een publiek IP te geven
- 10.0.4.X = guests
Cloud ☁️
ik heb het voor nu maar uitgezet, het wijkt dus danig af dat het niet meer te volgen is...HKLM_ schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 12:48:
[...]
Die speedtest van de controller klopt inderdaad niet altijd. volgen mij is de planning om vanaf 5.10.x de speedtest te herschrijven en op eigen infra te draaien zodat ze niet meer afhankelijk zijn van derden etc. (of dat het gewenste resultaat heeft moet nog blijken)
Maar mijn controller zit dan nog steeds op het oude subnet (192.168.1.X) en zal alle devices als "DISCONNECTED" tonen? En het is toch trouwens de USG die voor DHCP server speelt?HKLM_ schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 12:56:
[...]
Je kan in je controller een nieuw netwerk aanmaken in je 10.x range en deze vervolgens koppelen aan de porten op je switch. Als je devices op DHCP staan krijgen die netjes een nieuw IP (eventueel het ip vernieuwen op het device) Als je met vlans gaat werken werkt het net zo eigenlijk.
Als ik het goed versta, zou onderstaande moeten werken?
- Nieuw netwerk aanmaken in gewenste 10.0.0.X range (Settings > Networks > LAN)
- In de config van alle devices (USG, Switch & AP) zorgen dat ze via DHCP een adres krijgen, ipv statisch.
- Nieuw IP instellen op mijn controller
- Alle devices een nieuw IP laten vragen (via reboot / power cycle)
Ja ook zoiets hier, ik haal veel meer dan uit de speedtest blijkt. Prima, die test zal me worst wezen.Suicyder schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 12:04:
[...]
Ik haal gewoon 400/40 via de USG met Ziggo, behalve dat 90% van de tijd de Ziggo connectie zelf timeouts geeft.
Ik ga er vanuit dat zodra de 500/500 glasverbinding er is dit ook gewoon prima gaat werken eigenlijk. USG kan de 400/40 in ieder geval aan, zover weet ik zeker.
Ik heb DPI wel aan staan, maar die nog zwaardere variant niet (die zou wel een performancehit geven).
edit:
Overigens stopt de test in de controller rond de 290 mbit.
Ik begrijp dat je jouw netwerk wil opdelen in subnetten om met VLAN's te gaan werken, maar waarom naar 10.0.x.x? (Of je hebt grote uitbreidingsplannen)SanderH_ schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 13:44:
[...]
Maar mijn controller zit dan nog steeds op het oude subnet (192.168.1.X) en zal alle devices als "DISCONNECTED" tonen? En het is toch trouwens de USG die voor DHCP server speelt?
- In de config van alle devices (USG, Switch & AP) zorgen dat ze via DHCP een adres krijgen, ipv statisch.
Je kan toch ook jouw bestaande netwerk gaan subnetten naar 192.168.x.x? Is makkelijker, en minder downtime.
Ja de USG speelt voor de DHCP maar daar maak je de netwerken niet op aan. Dit doe je op de controller die ze weer naar de USG stuurt. Je zal je controller dan uiteraard ook een IP in die range moeten geven.SanderH_ schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 13:44:
[...]
Maar mijn controller zit dan nog steeds op het oude subnet (192.168.1.X) en zal alle devices als "DISCONNECTED" tonen? En het is toch trouwens de USG die voor DHCP server speelt?
En ja de manier die je omschrijft zou moeten werken
[ Voor 3% gewijzigd door HKLM_ op 15-01-2019 14:19 ]
Cloud ☁️
- nero355
- Netwerk switches
- Unifi
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Interessante keuze...HKLM_ schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 11:42:
Nieuwe Cloudkey Firmware:
Switch to OpenJDK.
Straks moet ik nog Oracle Java weghalen op mijn Raspberry Pi en OpenJDK installeren, terwijl ik juist elke keer expres het tegenovergestelde doe!

/EDIT :
Hehehe!HKLM_ schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 16:16:
Ik heb hem net geinstalleerd maar mijn controller komt niet meer opIn de CK start Unifi doet helemaal niks.. Ik zie hem ondertussen ook al op het ubnt forum staan.
[ Voor 13% gewijzigd door nero355 op 15-01-2019 16:23 ]
Ik heb hem net geinstalleerd maar mijn controller komt niet meer opnero355 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 16:15:
[...]
Interessante keuze...
Straks moet ik nog Oracle Java weghalen op mijn Raspberry Pi en OpenJDK installeren, terwijl ik juist elke keer expres het tegenovergestelde doe!
En het werkt weer

Schijnbaar gaat het overzetten naar openjdk nog niet helemaal lekkerOkay so I got it working, apparently /etc/default/unifi had:
JAVA_HOME=/usr/lib/jvm/jdk-8-oracle-arm32-vfp-hflt/jre
so i edited the file over ssh to:
JAVA_HOME=/usr/lib/jvm/java-8-openjdk-armhf/jre/
and the server came right back up. Seems like the move to openJDK broke something and so now things are/were pointing to the wrong place.
[ Voor 40% gewijzigd door HKLM_ op 15-01-2019 16:24 ]
Cloud ☁️
4 weken geleden is deze versie ook in het betaforum gepost en is flarden waar jij nu last van had ook naar voren gekomen.. Stable. hmmm.HKLM_ schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 16:16:
[...]
Schijnbaar gaat het overzetten naar openjdk nog niet helemaal lekker
ed1703 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 16:37:
[...]
4 weken geleden is deze versie ook in het betaforum gepost en is flarden waar jij nu last van had ook naar voren gekomen.. Stable. hmmm.

Naja ik had het verder ook niet gecheckt om heel eerlijk te zijn. Gewoon op upgrade geklikt en we zien het wel
Alleen wel jammer van ubnt dat ze hem dan toch hebben vrijgegeven...
[ Voor 23% gewijzigd door HKLM_ op 15-01-2019 16:44 ]
Cloud ☁️
Volgens mij lost firmware 36 het probleem op.Stoffel schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 12:00:
Excuses als dit al vaker gevraagd is, maar haalt er iemand met een USG meer dan 220mbit/s in de WAN speedtest in de controller ? Ik lees op het forum van Ubiquiti diverse topics van mensen die er problemen mee hebben en ook weer andere waar dat niet zo is.
Speed testen lijken hier goed te gaan en kloppen.

Lesdictische is mijn hash#
Hoi luitjes,
Ik verhuis binnenkort naar een nieuw huis en ga dat allemaal bekabelen met Cat6/Cat6a (waarschijnlijk gewoon Cat6).
Heb op dit moment een Asus consumentenrouter en wil upgraden naar een hoger niveau (heb ik 't echt nodig? waarschijnlijk niet, maar ja, ik ben en blijf een Tweaker).
Anyway, ik heb dan nodig een router en een switch. De router voor verbinding met de buitenwereld, firewall, etc. Op den duur verwacht ik Gigabit Fiber te hebben bij mijn huis (nu nog niet, maar er zijn plannen om het aan te leggen in mijn stad).
Is een Ubiquiti USG router voldoende om gigabit snelheden aan te kunnen? Of moet je dan upgraden naar de USG4?
Daarnaast overweeg ik om ipv een losse router en losse switch te kopen, een EdgeMax Layer 3 switch zoals de EdgeSwitch 24 (250W). Is dat dan voldoende om een goed thuisnetwerk op te zetten en ook als betrouwbare router / H/W firewall te fungeren? Dat zou dan de EdgeSwitch zijn + Ubiquiti AP voor wifi (en ik begrijp dat het dan 2 verschillende interfaces zijn om alles te beheren, maar het is goedkoper dan een losse Unifi router en Unifi switch te kopen, want ik geloof dat de Unifi switches alleen maar Level 2 zijn).
Ik verhuis binnenkort naar een nieuw huis en ga dat allemaal bekabelen met Cat6/Cat6a (waarschijnlijk gewoon Cat6).
Heb op dit moment een Asus consumentenrouter en wil upgraden naar een hoger niveau (heb ik 't echt nodig? waarschijnlijk niet, maar ja, ik ben en blijf een Tweaker).
Anyway, ik heb dan nodig een router en een switch. De router voor verbinding met de buitenwereld, firewall, etc. Op den duur verwacht ik Gigabit Fiber te hebben bij mijn huis (nu nog niet, maar er zijn plannen om het aan te leggen in mijn stad).
Is een Ubiquiti USG router voldoende om gigabit snelheden aan te kunnen? Of moet je dan upgraden naar de USG4?
Daarnaast overweeg ik om ipv een losse router en losse switch te kopen, een EdgeMax Layer 3 switch zoals de EdgeSwitch 24 (250W). Is dat dan voldoende om een goed thuisnetwerk op te zetten en ook als betrouwbare router / H/W firewall te fungeren? Dat zou dan de EdgeSwitch zijn + Ubiquiti AP voor wifi (en ik begrijp dat het dan 2 verschillende interfaces zijn om alles te beheren, maar het is goedkoper dan een losse Unifi router en Unifi switch te kopen, want ik geloof dat de Unifi switches alleen maar Level 2 zijn).
Ja, de USG is genoeg voor symmetrisch gigabit MITS je IPS/IDS uit zet.Sakete schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 18:22:
Bron: ik heb nu gigabit en met IPS aan keldert de snelheid dramatisch (waarschuwen ze in de UI ook voor).
- nero355
- Netwerk switches
- Unifi
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Zie :Sakete schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 18:22:
- rens-br in "[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3"
- Kavaa in "[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3"
Is echt al vaak genoeg besproken...

Of even door sparen voor Usg XG.citruspers schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 18:26:
[...]
Ja, de USG is genoeg voor symmetrisch gigabit MITS je IPS/IDS uit zet.
Bron: ik heb nu gigabit en met IPS aan keldert de snelheid dramatisch (waarschuwen ze in de UI ook voor).
Ik hoop dat hij in prijs gaat zakken. Achter af heb Ik spijt dat ik hem niet in beta heb gekocht voor 999,- dollar.
Ik ben nu ook langzaam aan het sparen voor de USG XG. In de hoop dat hij zakt in prijs of dat er nieuw USG 4 uit komt.
Lesdictische is mijn hash#
Je bent zeker een van die gelukkige die 10Gbit thuis heeft van Tweak of een andere provider in zn mooi test gebied...xbeam schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 19:27:
[...]
Of even door sparen voor Usg XG.
Ik hoop dat hij in prijs gaat zakken. Achter af heb Ik spijt dat ik hem niet in beta heb gekocht voor 999,- dollar.
Ik ben nu ook langzaam aan het sparen voor de USG XG. In de hoop dat hij zakt in prijs of dat er nieuw USG 4 uit komt.
Zal helaas wel niet
Ok, ik kom er niet meer uit. Ik heb een AP en de USG en alles werkt prima, al 2 jaar lang. Aan het begin alles ingesteld met de Unifi Controller op Windows. Nou heb ik ook een Synology NAS (216+II) en probeer ik al een paar maanden de Unifi Controller in Docker aan de praat te krijgen. Functioneel gezien werkt alles, maar het is zo ongelofelijk resourcevretend, dat mijn NAS (álle functies van de NAS) totaal unresponsive is tot ik de Docker-container weer weet uit te zetten.
Ik ben er nu achter dat de disk usage van de container helemaal door het dak gaat en op 100% blijft hangen. Ik ben de logs van /unifi (de gemounte volume van de container) aan het doorkijken en dit valt me op:
server.log
Hier lijkt hij geen connectie met zijn mongodb te krijgen (maar dit zit in de Docker-container dus daar heb ik geen invloed op lijkt me):
mongodb.log
Dit logbestand blijft maar door- en doorgaan. Ik heb er de eerste paar regels gekopieerd, hij lijkt maar bezig met indexen van het één of ander (ook bij een nieuwe Docker-container) (het tijdstip is -1 uur ten opzichte van server.log):
Kijk ik met iotop op de NAS wat er dan zoveel disk usage veroorzaakt is het inderdaad de Docker-container met een boel mongodb-dingen:
Ik run de Docker-container met:
Op het internet kan ik niks vinden over anderen die ditzelfde probleem hebben. De CPU en de RAM zitten niet vol van de NAS (20% CPU en 55% RAM als de Docker-container draait).
Dus wat nu?
Ik ben er nu achter dat de disk usage van de container helemaal door het dak gaat en op 100% blijft hangen. Ik ben de logs van /unifi (de gemounte volume van de container) aan het doorkijken en dit valt me op:
server.log
Hier lijkt hij geen connectie met zijn mongodb te krijgen (maar dit zit in de Docker-container dus daar heb ik geen invloed op lijkt me):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
| [2019-01-15 16:40:08,034] <main> WARN system - reload system.properties failed: file not found [2019-01-15 16:40:12,728] <launcher> INFO system - *** Running for the first time, creating identity *** [2019-01-15 16:40:12,732] <launcher> INFO system - UUID: 604ffb19-f69f-4b24-a09b-0dce90e6630a [2019-01-15 16:40:12,733] <launcher> WARN system - reload system.properties failed: file not found [2019-01-15 16:40:12,760] <launcher> INFO system - ====================================================================== [2019-01-15 16:40:12,761] <launcher> INFO system - UniFi 5.9.29 (build atag_5.9.29_11384 - release) is started [2019-01-15 16:40:12,761] <launcher> INFO system - ====================================================================== [2019-01-15 16:40:12,773] <launcher> INFO system - BASE dir:/usr/lib/unifi [2019-01-15 16:40:12,818] <launcher> INFO system - Current System IP: 172.17.0.2 [2019-01-15 16:40:13,005] <launcher> INFO system - Hostname: 711db5cfae33 [2019-01-15 16:40:14,721] <launcher> INFO system - Valid keystore is missing. Generating one ... [2019-01-15 16:40:14,725] <launcher> INFO system - Generating Certificate[UniFi]... please wait... [2019-01-15 16:40:16,754] <launcher> INFO system - Certificate[UniFi] generated! [2019-01-15 16:41:00,360] <launcher> INFO db - waiting for db connection... [2019-01-15 16:41:01,149] <launcher> INFO db - Connecting to mongodb://127.0.0.1:27117 [2019-01-15 16:43:00,977] <launcher> ERROR db - Got error while connecting to db... com.mongodb.MongoTimeoutException: Timed out after 30000 ms while waiting for a server that matches ReadPreferenceServerSelector{readPreference=primary}. Client view of cluster state is {type=UNKNOWN, servers=[{address=127.0.0.1:27117, type=UNKNOWN, state=CONNECTING, exception={com.mongodb.MongoSocketOpenException: Exception opening socket}, caused by {java.net.ConnectException: Connection refused (Connection refused)}}] at com.mongodb.connection.BaseCluster.createTimeoutException(BaseCluster.java:377) at com.mongodb.connection.BaseCluster.selectServer(BaseCluster.java:104) at com.mongodb.binding.ClusterBinding$ClusterBindingConnectionSource.<init>(ClusterBinding.java:75) at com.mongodb.binding.ClusterBinding$ClusterBindingConnectionSource.<init>(ClusterBinding.java:71) at com.mongodb.binding.ClusterBinding.getReadConnectionSource(ClusterBinding.java:63) at com.mongodb.operation.CommandOperationHelper.executeWrappedCommandProtocol(CommandOperationHelper.java:90) at com.mongodb.operation.CommandOperationHelper.executeWrappedCommandProtocol(CommandOperationHelper.java:85) at com.mongodb.operation.CommandReadOperation.execute(CommandReadOperation.java:55) at com.mongodb.Mongo.execute(Mongo.java:836) at com.mongodb.Mongo$2.execute(Mongo.java:823) at com.mongodb.DB.executeCommand(DB.java:729) at com.mongodb.DB.command(DB.java:491) at com.mongodb.DB.command(DB.java:507) at com.mongodb.DB.command(DB.java:449) at com.ubnt.service.OoOO.W.OÒ0000(Unknown Source) at com.ubnt.service.OoOO.W.Õo0000(Unknown Source) at com.ubnt.service.OoOO.W.afterPropertiesSet(Unknown Source) at org.springframework.beans.factory.support.AbstractAutowireCapableBeanFactory.invokeInitMethods(AbstractAutowireCapableBeanFactory.java:1758) at org.springframework.beans.factory.support.AbstractAutowireCapableBeanFactory.initializeBean(AbstractAutowireCapableBeanFactory.java:1695) at org.springframework.beans.factory.support.AbstractAutowireCapableBeanFactory.doCreateBean(AbstractAutowireCapableBeanFactory.java:573) at org.springframework.beans.factory.support.AbstractAutowireCapableBeanFactory.createBean(AbstractAutowireCapableBeanFactory.java:495) at org.springframework.beans.factory.support.AbstractBeanFactory.lambda$doGetBean$0(AbstractBeanFactory.java:317) at org.springframework.beans.factory.support.DefaultSingletonBeanRegistry.getSingleton(DefaultSingletonBeanRegistry.java:222) at org.springframework.beans.factory.support.AbstractBeanFactory.doGetBean(AbstractBeanFactory.java:315) at org.springframework.beans.factory.support.AbstractBeanFactory.getBean(AbstractBeanFactory.java:199) at org.springframework.context.annotation.ConfigurationClassEnhancer$BeanMethodInterceptor.resolveBeanReference(ConfigurationClassEnhancer.java:392) at org.springframework.context.annotation.ConfigurationClassEnhancer$BeanMethodInterceptor.intercept(ConfigurationClassEnhancer.java:364) at com.ubnt.service.AppContext$$EnhancerBySpringCGLIB$$936ec10b.dbService(<generated>) at com.ubnt.service.AppContext.statService(Unknown Source) at com.ubnt.service.AppContext$$EnhancerBySpringCGLIB$$936ec10b.CGLIB$statService$11(<generated>) at com.ubnt.service.AppContext$$EnhancerBySpringCGLIB$$936ec10b$$FastClassBySpringCGLIB$$b5bdd42d.invoke(<generated>) at org.springframework.cglib.proxy.MethodProxy.invokeSuper(MethodProxy.java:228) at org.springframework.context.annotation.ConfigurationClassEnhancer$BeanMethodInterceptor.intercept(ConfigurationClassEnhancer.java:361) at com.ubnt.service.AppContext$$EnhancerBySpringCGLIB$$936ec10b.statService(<generated>) at sun.reflect.NativeMethodAccessorImpl.invoke0(Native Method) at sun.reflect.NativeMethodAccessorImpl.invoke(NativeMethodAccessorImpl.java:62) at sun.reflect.DelegatingMethodAccessorImpl.invoke(DelegatingMethodAccessorImpl.java:43) at java.lang.reflect.Method.invoke(Method.java:498) at org.springframework.beans.factory.support.SimpleInstantiationStrategy.instantiate(SimpleInstantiationStrategy.java:154) at org.springframework.beans.factory.support.ConstructorResolver.instantiateUsingFactoryMethod(ConstructorResolver.java:582) at org.springframework.beans.factory.support.AbstractAutowireCapableBeanFactory.instantiateUsingFactoryMethod(AbstractAutowireCapableBeanFactory.java:1247) at org.springframework.beans.factory.support.AbstractAutowireCapableBeanFactory.createBeanInstance(AbstractAutowireCapableBeanFactory.java:1096) at org.springframework.beans.factory.support.AbstractAutowireCapableBeanFactory.doCreateBean(AbstractAutowireCapableBeanFactory.java:535) at org.springframework.beans.factory.support.AbstractAutowireCapableBeanFactory.createBean(AbstractAutowireCapableBeanFactory.java:495) at org.springframework.beans.factory.support.AbstractBeanFactory.lambda$doGetBean$0(AbstractBeanFactory.java:317) at org.springframework.beans.factory.support.DefaultSingletonBeanRegistry.getSingleton(DefaultSingletonBeanRegistry.java:222) at org.springframework.beans.factory.support.AbstractBeanFactory.doGetBean(AbstractBeanFactory.java:315) at org.springframework.beans.factory.support.AbstractBeanFactory.getBean(AbstractBeanFactory.java:199) at org.springframework.context.annotation.ConfigurationClassEnhancer$BeanMethodInterceptor.resolveBeanReference(ConfigurationClassEnhancer.java:392) at org.springframework.context.annotation.ConfigurationClassEnhancer$BeanMethodInterceptor.intercept(ConfigurationClassEnhancer.java:364) at com.ubnt.service.AppContext$$EnhancerBySpringCGLIB$$936ec10b.statService(<generated>) at com.ubnt.service.AppContext.houseKeeper(Unknown Source) at com.ubnt.service.AppContext$$EnhancerBySpringCGLIB$$936ec10b.CGLIB$houseKeeper$17(<generated>) at com.ubnt.service.AppContext$$EnhancerBySpringCGLIB$$936ec10b$$FastClassBySpringCGLIB$$b5bdd42d.invoke(<generated>) at org.springframework.cglib.proxy.MethodProxy.invokeSuper(MethodProxy.java:228) at org.springframework.context.annotation.ConfigurationClassEnhancer$BeanMethodInterceptor.intercept(ConfigurationClassEnhancer.java:361) at com.ubnt.service.AppContext$$EnhancerBySpringCGLIB$$936ec10b.houseKeeper(<generated>) at sun.reflect.NativeMethodAccessorImpl.invoke0(Native Method) at sun.reflect.NativeMethodAccessorImpl.invoke(NativeMethodAccessorImpl.java:62) at sun.reflect.DelegatingMethodAccessorImpl.invoke(DelegatingMethodAccessorImpl.java:43) at java.lang.reflect.Method.invoke(Method.java:498) at org.springframework.beans.factory.support.SimpleInstantiationStrategy.instantiate(SimpleInstantiationStrategy.java:154) at org.springframework.beans.factory.support.ConstructorResolver.instantiateUsingFactoryMethod(ConstructorResolver.java:582) at org.springframework.beans.factory.support.AbstractAutowireCapableBeanFactory.instantiateUsingFactoryMethod(AbstractAutowireCapableBeanFactory.java:1247) at org.springframework.beans.factory.support.AbstractAutowireCapableBeanFactory.createBeanInstance(AbstractAutowireCapableBeanFactory.java:1096) at org.springframework.beans.factory.support.AbstractAutowireCapableBeanFactory.doCreateBean(AbstractAutowireCapableBeanFactory.java:535) at org.springframework.beans.factory.support.AbstractAutowireCapableBeanFactory.createBean(AbstractAutowireCapableBeanFactory.java:495) at org.springframework.beans.factory.support.AbstractBeanFactory.lambda$doGetBean$0(AbstractBeanFactory.java:317) at org.springframework.beans.factory.support.DefaultSingletonBeanRegistry.getSingleton(DefaultSingletonBeanRegistry.java:222) at org.springframework.beans.factory.support.AbstractBeanFactory.doGetBean(AbstractBeanFactory.java:315) at org.springframework.beans.factory.support.AbstractBeanFactory.getBean(AbstractBeanFactory.java:199) at org.springframework.beans.factory.support.DefaultListableBeanFactory.preInstantiateSingletons(DefaultListableBeanFactory.java:759) at org.springframework.context.support.AbstractApplicationContext.finishBeanFactoryInitialization(AbstractApplicationContext.java:869) at org.springframework.context.support.AbstractApplicationContext.refresh(AbstractApplicationContext.java:550) at org.springframework.context.annotation.AnnotationConfigApplicationContext.<init>(AnnotationConfigApplicationContext.java:88) at com.ubnt.service.B.Oo0000(Unknown Source) at com.ubnt.service.B.Õ00000(Unknown Source) at com.ubnt.ace.Launcher.main(Unknown Source) [2019-01-15 16:48:59,530] <launcher> INFO db - Connecting to mongodb://127.0.0.1:27117 [2019-01-15 16:50:34,507] <launcher> INFO webrtc - WebRTC library version: EvoStream Media Server (www.evostream.com) build v2.0.12 - Gladiator - (built for Debian-7.0.5-x86_64 on 2018-06-03T09:49:27.000) OpenSSL version: 1.0.2n usrsctp version: v0.0.2 libx264 version: v0.0.2-alpha.1 libav version: v0.0.1-alpha.4 compiled on machine: Linux debian-7-0-5-64 3.2.0-4-amd64 #1 SMP Debian 3.2.68-1+deb7u6 x86_64 GNU/Linux [2019-01-15 16:52:49,081] <autoupdate-check> INFO system - update site - timeout [2019-01-15 16:53:12,086] <autoupdate-check> INFO productinfo - firmware[BZ2] new version (4.0.15.9872) is available [2019-01-15 16:53:12,109] <autoupdate-check> INFO productinfo - firmware[BZ2LR] new version (4.0.15.9872) is available [2019-01-15 16:53:12,112] <autoupdate-check> INFO productinfo - firmware[S216150] new version (4.0.15.9872) is available [2019-01-15 16:53:12,115] <autoupdate-check> INFO productinfo - firmware[S224250] new version (4.0.15.9872) is available [2019-01-15 16:53:12,118] <autoupdate-check> INFO productinfo - firmware[S224500] new version (4.0.15.9872) is available [2019-01-15 16:53:12,121] <autoupdate-check> INFO productinfo - firmware[S248500] new version (4.0.15.9872) is available [2019-01-15 16:53:12,124] <autoupdate-check> INFO productinfo - firmware[S248750] new version (4.0.15.9872) is available [2019-01-15 16:53:12,128] <autoupdate-check> INFO productinfo - firmware[S28150] new version (4.0.15.9872) is available [2019-01-15 16:53:12,131] <autoupdate-check> INFO productinfo - firmware[U2HSR] new version (4.0.15.9872) is available [2019-01-15 16:53:12,134] <autoupdate-check> INFO productinfo - firmware[U2IW] new version (4.0.15.9872) is available [2019-01-15 16:53:12,137] <autoupdate-check> INFO productinfo - firmware[U2Lv2] new version (4.0.15.9872) is available [2019-01-15 16:53:12,140] <autoupdate-check> INFO productinfo - firmware[U2O] new version (4.0.15.9872) is available [2019-01-15 16:53:12,143] <autoupdate-check> INFO productinfo - firmware[U2Sv2] new version (4.0.15.9872) is available [2019-01-15 16:53:12,146] <autoupdate-check> INFO productinfo - firmware[U5O] new version (4.0.15.9872) is available [2019-01-15 16:53:12,149] <autoupdate-check> INFO productinfo - firmware[U7EDU] new version (4.0.15.9872) is available [2019-01-15 16:53:12,152] <autoupdate-check> INFO productinfo - firmware[U7HD] new version (4.0.15.9872) is available [2019-01-15 16:53:12,155] <autoupdate-check> INFO productinfo - firmware[U7IW] new version (4.0.15.9872) is available [2019-01-15 16:53:12,158] <autoupdate-check> INFO productinfo - firmware[U7IWP] new version (4.0.15.9872) is available [2019-01-15 16:53:12,170] <autoupdate-check> INFO productinfo - firmware[U7LR] new version (4.0.15.9872) is available [2019-01-15 16:53:12,170] <autoupdate-check> INFO productinfo - firmware[U7LT] new version (4.0.15.9872) is available [2019-01-15 16:53:12,170] <autoupdate-check> INFO productinfo - firmware[U7MP] new version (4.0.15.9872) is available [2019-01-15 16:53:12,170] <autoupdate-check> INFO productinfo - firmware[U7MSH] new version (4.0.15.9872) is available [2019-01-15 16:53:12,170] <autoupdate-check> INFO productinfo - firmware[U7NHD] new version (4.0.15.9872) is available [2019-01-15 16:53:12,170] <autoupdate-check> INFO productinfo - firmware[U7P] new version (4.0.15.9872) is available [2019-01-15 16:53:12,171] <autoupdate-check> INFO productinfo - firmware[U7PG2] new version (4.0.15.9872) is available [2019-01-15 16:53:12,171] <autoupdate-check> INFO productinfo - firmware[U7SHD] new version (4.0.15.9872) is available [2019-01-15 16:53:12,171] <autoupdate-check> INFO productinfo - firmware[UCXG] new version (4.0.15.9872) is available [2019-01-15 16:53:12,171] <autoupdate-check> INFO productinfo - firmware[UGW3] new version (4.4.36.5146617) is available [2019-01-15 16:53:12,171] <autoupdate-check> INFO productinfo - firmware[UGW4] new version (4.4.36.5146617) is available [2019-01-15 16:53:12,171] <autoupdate-check> INFO productinfo - firmware[UGWXG] new version (4.4.36.5146617) is available [2019-01-15 16:53:12,171] <autoupdate-check> INFO productinfo - firmware[UHDIW] new version (4.0.15.9872) is available [2019-01-15 16:53:12,171] <autoupdate-check> INFO productinfo - firmware[US16P150] new version (4.0.15.9872) is available [2019-01-15 16:53:12,171] <autoupdate-check> INFO productinfo - firmware[US24] new version (4.0.15.9872) is available [2019-01-15 16:53:12,172] <autoupdate-check> INFO productinfo - firmware[US24P250] new version (4.0.15.9872) is available [2019-01-15 16:53:12,172] <autoupdate-check> INFO productinfo - firmware[US24P500] new version (4.0.15.9872) is available [2019-01-15 16:53:12,172] <autoupdate-check> INFO productinfo - firmware[US24PL2] new version (4.0.15.9872) is available [2019-01-15 16:53:12,172] <autoupdate-check> INFO productinfo - firmware[US48] new version (4.0.15.9872) is available [2019-01-15 16:53:12,172] <autoupdate-check> INFO productinfo - firmware[US48P500] new version (4.0.15.9872) is available [2019-01-15 16:53:12,172] <autoupdate-check> INFO productinfo - firmware[US48P750] new version (4.0.15.9872) is available [2019-01-15 16:53:12,172] <autoupdate-check> INFO productinfo - firmware[US48PL2] new version (4.0.15.9872) is available [2019-01-15 16:53:12,172] <autoupdate-check> INFO productinfo - firmware[US6XG150] new version (4.0.15.9872) is available [2019-01-15 16:53:12,172] <autoupdate-check> INFO productinfo - firmware[US8] new version (4.0.15.9872) is available [2019-01-15 16:53:12,173] <autoupdate-check> INFO productinfo - firmware[US8P150] new version (4.0.15.9872) is available [2019-01-15 16:53:12,176] <autoupdate-check> INFO productinfo - firmware[US8P60] new version (4.0.15.9872) is available [2019-01-15 16:53:12,176] <autoupdate-check> INFO productinfo - firmware[USC8] new version (4.0.15.9872) is available [2019-01-15 16:53:12,176] <autoupdate-check> INFO productinfo - firmware[USXG] new version (4.0.15.9872) is available [2019-01-15 16:53:12,176] <autoupdate-check> INFO productinfo - firmware[UXBSDM] new version (4.0.15.9872) is available [2019-01-15 16:53:12,176] <autoupdate-check> INFO productinfo - firmware[UXSDM] new version (4.0.15.9872) is available [2019-01-15 17:29:24,770] <webapi-103> WARN SessionIdGeneratorBase - Creation of SecureRandom instance for session ID generation using [SHA1PRNG] took [6,007] milliseconds. [2019-01-15 17:29:30,148] <webapi-100> WARN SessionIdGeneratorBase - Creation of SecureRandom instance for session ID generation using [SHA1PRNG] took [6,704] milliseconds. [2019-01-15 17:29:31,023] <webapi-110> WARN SessionIdGeneratorBase - Creation of SecureRandom instance for session ID generation using [SHA1PRNG] took [6,703] milliseconds. |
mongodb.log
Dit logbestand blijft maar door- en doorgaan. Ik heb er de eerste paar regels gekopieerd, hij lijkt maar bezig met indexen van het één of ander (ook bij een nieuwe Docker-container) (het tijdstip is -1 uur ten opzichte van server.log):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
| 2019-01-15T15:43:02.329+0000 I CONTROL [initandlisten] MongoDB starting : pid=899 port=27117 dbpath=/usr/lib/unifi/data/db 64-bit host=711db5cfae33 2019-01-15T15:43:02.402+0000 I CONTROL [initandlisten] db version v3.4.17 2019-01-15T15:43:02.402+0000 I CONTROL [initandlisten] git version: 7c14a47868643bb691a507a92fe25541f998eca4 2019-01-15T15:43:02.402+0000 I CONTROL [initandlisten] OpenSSL version: OpenSSL 1.0.2g 1 Mar 2016 2019-01-15T15:43:02.402+0000 I CONTROL [initandlisten] allocator: tcmalloc 2019-01-15T15:43:02.402+0000 I CONTROL [initandlisten] modules: none 2019-01-15T15:43:02.402+0000 I CONTROL [initandlisten] build environment: 2019-01-15T15:43:02.402+0000 I CONTROL [initandlisten] distmod: ubuntu1604 2019-01-15T15:43:02.402+0000 I CONTROL [initandlisten] distarch: x86_64 2019-01-15T15:43:02.402+0000 I CONTROL [initandlisten] target_arch: x86_64 2019-01-15T15:43:02.402+0000 I CONTROL [initandlisten] options: { net: { bindIp: "127.0.0.1", port: 27117, unixDomainSocket: { pathPrefix: "/usr/lib/unifi/run" } }, storage: { dbPath: "/usr/lib/unifi/data/db" }, systemLog: { destination: "file", logAppend: true, path: "/usr/lib/unifi/logs/mongod.log" } } 2019-01-15T15:43:02.408+0000 I STORAGE [initandlisten] wiredtiger_open config: create,cache_size=256M,session_max=20000,eviction=(threads_min=4,threads_max=4),config_base=false,statistics=(fast),log=(enabled=true,archive=true,path=journal,compressor=snappy),file_manager=(close_idle_time=100000),checkpoint=(wait=60,log_size=2GB),statistics_log=(wait=0),verbose=(recovery_progress), 2019-01-15T15:43:11.406+0000 I CONTROL [initandlisten] 2019-01-15T15:43:11.407+0000 I CONTROL [initandlisten] ** WARNING: Access control is not enabled for the database. 2019-01-15T15:43:11.407+0000 I CONTROL [initandlisten] ** Read and write access to data and configuration is unrestricted. 2019-01-15T15:43:11.407+0000 I CONTROL [initandlisten] 2019-01-15T15:43:11.670+0000 I CONTROL [initandlisten] 2019-01-15T15:43:11.670+0000 I CONTROL [initandlisten] ** WARNING: soft rlimits too low. rlimits set to 3440 processes, 1048576 files. Number of processes should be at least 524288 : 0.5 times number of files. 2019-01-15T15:43:21.267+0000 I FTDC [initandlisten] Initializing full-time diagnostic data capture with directory '/usr/lib/unifi/data/db/diagnostic.data' 2019-01-15T15:43:24.500+0000 I INDEX [initandlisten] build index on: admin.system.version properties: { v: 2, key: { version: 1 }, name: "incompatible_with_version_32", ns: "admin.system.version" } 2019-01-15T15:43:24.500+0000 I INDEX [initandlisten] building index using bulk method; build may temporarily use up to 500 megabytes of RAM 2019-01-15T15:43:25.585+0000 I INDEX [initandlisten] build index done. scanned 0 total records. 1 secs 2019-01-15T15:43:25.625+0000 I COMMAND [initandlisten] setting featureCompatibilityVersion to 3.4 2019-01-15T15:43:26.887+0000 I NETWORK [thread1] waiting for connections on port 27117 2019-01-15T15:43:27.394+0000 I COMMAND [ftdc] serverStatus was very slow: { after basic: 0, after asserts: 0, after backgroundFlushing: 60, after connections: 60, after dur: 70, after extra_info: 395, after globalLock: 395, after locks: 395, after network: 395, after opLatencies: 395, after opcounters: 395, after opcountersRepl: 395, after repl: 395, after security: 395, after storageEngine: 395, after tcmalloc: 395, after transportSecurity: 395, after wiredTiger: 4045, at end: 5146 } 2019-01-15T15:43:29.048+0000 I NETWORK [thread1] connection accepted from 127.0.0.1:43337 #1 (1 connection now open) 2019-01-15T15:43:29.456+0000 I NETWORK [conn1] received client metadata from 127.0.0.1:43337 conn1: { driver: { name: "mongo-java-driver", version: "3.4.2" }, os: { type: "Linux", name: "Linux", architecture: "amd64", version: "3.10.105" }, platform: "Java/Oracle Corporation/1.8.0_181-8u181-b13-0ubuntu0.16.04.1-b13" } 2019-01-15T15:43:29.991+0000 I NETWORK [thread1] connection accepted from 127.0.0.1:43340 #2 (2 connections now open) 2019-01-15T15:43:30.149+0000 I NETWORK [conn2] received client metadata from 127.0.0.1:43340 conn2: { driver: { name: "mongo-java-driver", version: "3.4.2" }, os: { type: "Linux", name: "Linux", architecture: "amd64", version: "3.10.105" }, platform: "Java/Oracle Corporation/1.8.0_181-8u181-b13-0ubuntu0.16.04.1-b13" } 2019-01-15T15:43:36.620+0000 I COMMAND [conn2] command ace command: eval { $eval: "db.serverStatus()", args: [] } numYields:0 reslen:15467 locks:{ Global: { acquireCount: { r: 5, W: 1 } }, Database: { acquireCount: { r: 1 } }, Collection: { acquireCount: { r: 1 } } } protocol:op_query 5454ms 2019-01-15T15:43:36.622+0000 I COMMAND [ftdc] serverStatus was very slow: { after basic: 0, after asserts: 0, after backgroundFlushing: 0, after connections: 0, after dur: 0, after extra_info: 0, after globalLock: 0, after locks: 0, after network: 0, after opLatencies: 0, after opcounters: 0, after opcountersRepl: 0, after repl: 0, after security: 0, after storageEngine: 0, after tcmalloc: 0, after transportSecurity: 0, after wiredTiger: 4619, at end: 4619 } 2019-01-15T15:43:44.862+0000 I COMMAND [conn2] command ace.heatmap command: listIndexes { listIndexes: "heatmap", cursor: { batchSize: 0 } } numYields:0 reslen:128 locks:{ Global: { acquireCount: { r: 2 } }, Database: { acquireCount: { r: 1 } }, Collection: { acquireCount: { r: 1 } } } protocol:op_query 1053ms 2019-01-15T15:43:47.282+0000 I COMMAND [conn2] command ace.privilege command: listIndexes { listIndexes: "privilege", cursor: { batchSize: 0 } } numYields:0 reslen:130 locks:{ Global: { acquireCount: { r: 2 } }, Database: { acquireCount: { r: 1 } }, Collection: { acquireCount: { r: 1 } } } protocol:op_query 307ms 2019-01-15T15:43:50.421+0000 I COMMAND [conn1] command admin.$cmd command: isMaster { ismaster: 1 } numYields:0 reslen:189 locks:{} protocol:op_query 248ms 2019-01-15T15:44:14.663+0000 I INDEX [conn2] build index on: ace.heatmap properties: { v: 2, key: { site_id: 1 }, name: "site_id_1", ns: "ace.heatmap" } 2019-01-15T15:44:15.308+0000 I INDEX [conn2] building index using bulk method; build may temporarily use up to 500 megabytes of RAM 2019-01-15T15:44:16.244+0000 I INDEX [conn2] build index done. scanned 0 total records. 0 secs 2019-01-15T15:44:16.896+0000 I COMMAND [conn2] command ace.$cmd command: createIndexes { createIndexes: "heatmap", indexes: [ { key: { site_id: 1 }, name: "site_id_1", ns: "ace.heatmap" } ] } numYields:0 reslen:113 locks:{ Global: { acquireCount: { r: 1, w: 1 } }, Database: { acquireCount: { W: 1 } }, Collection: { acquireCount: { w: 1 } } } protocol:op_query 20839ms 2019-01-15T15:44:17.955+0000 I INDEX [conn2] build index on: ace.heatmap properties: { v: 2, key: { site_id: 1, map_id: 1 }, name: "site_id_1_map_id_1", ns: "ace.heatmap" } 2019-01-15T15:44:17.956+0000 I INDEX [conn2] building index using bulk method; build may temporarily use up to 500 megabytes of RAM 2019-01-15T15:44:18.100+0000 I INDEX [conn2] build index done. scanned 0 total records. 0 secs 2019-01-15T15:44:18.100+0000 I COMMAND [conn2] command ace.$cmd command: createIndexes { createIndexes: "heatmap", indexes: [ { key: { site_id: 1, map_id: 1 }, name: "site_id_1_map_id_1", ns: "ace.heatmap" } ] } numYields:0 reslen:113 locks:{ Global: { acquireCount: { r: 1, w: 1 } }, Database: { acquireCount: { W: 1 } }, Collection: { acquireCount: { w: 1 } } } protocol:op_query 1179ms 2019-01-15T15:44:19.100+0000 I INDEX [conn2] build index on: ace.heatmap properties: { v: 2, key: { site_id: 1, type: 1 }, name: "site_id_1_type_1", ns: "ace.heatmap" } 2019-01-15T15:44:19.100+0000 I INDEX [conn2] building index using bulk method; build may temporarily use up to 500 megabytes of RAM 2019-01-15T15:44:19.300+0000 I INDEX [conn2] build index done. scanned 0 total records. 0 secs 2019-01-15T15:44:19.300+0000 I COMMAND [conn2] command ace.$cmd command: createIndexes { createIndexes: "heatmap", indexes: [ { key: { site_id: 1, type: 1 }, name: "site_id_1_type_1", ns: "ace.heatmap" } ] } numYields:0 reslen:113 locks:{ Global: { acquireCount: { r: 1, w: 1 } }, Database: { acquireCount: { W: 1 } }, Collection: { acquireCount: { w: 1 } } } protocol:op_query 1195ms 2019-01-15T15:44:23.289+0000 I INDEX [conn2] build index on: ace.voucher properties: { v: 2, key: { site_id: 1 }, name: "site_id_1", ns: "ace.voucher" } 2019-01-15T15:44:23.289+0000 I INDEX [conn2] building index using bulk method; build may temporarily use up to 500 megabytes of RAM 2019-01-15T15:44:23.422+0000 I INDEX [conn2] build index done. scanned 0 total records. 0 secs 2019-01-15T15:44:23.423+0000 I COMMAND [conn2] command ace.$cmd command: createIndexes { createIndexes: "voucher", indexes: [ { key: { site_id: 1 }, name: "site_id_1", ns: "ace.voucher" } ] } numYields:0 reslen:113 locks:{ Global: { acquireCount: { r: 1, w: 1 } }, Database: { acquireCount: { W: 1 } }, Collection: { acquireCount: { w: 1 } } } protocol:op_query 4121ms 2019-01-15T15:44:24.211+0000 I INDEX [conn2] build index on: ace.voucher properties: { v: 2, key: { site_id: 1, code: 1 }, name: "site_id_1_code_1", ns: "ace.voucher" } 2019-01-15T15:44:24.211+0000 I INDEX [conn2] building index using bulk method; build may temporarily use up to 500 megabytes of RAM 2019-01-15T15:44:24.385+0000 I INDEX [conn2] build index done. scanned 0 total records. 0 secs 2019-01-15T15:44:24.386+0000 I COMMAND [conn2] command ace.$cmd command: createIndexes { createIndexes: "voucher", indexes: [ { key: { site_id: 1, code: 1 }, name: "site_id_1_code_1", ns: "ace.voucher" } ] } numYields:0 reslen:113 locks:{ Global: { acquireCount: { r: 1, w: 1 } }, Database: { acquireCount: { W: 1 } }, Collection: { acquireCount: { w: 1 } } } protocol:op_query 956ms 2019-01-15T15:44:25.111+0000 I INDEX [conn2] build index on: ace.voucher properties: { v: 2, key: { site_id: 1, create_time: 1 }, name: "site_id_1_create_time_1", ns: "ace.voucher" } 2019-01-15T15:44:25.111+0000 I INDEX [conn2] building index using bulk method; build may temporarily use up to 500 megabytes of RAM 2019-01-15T15:44:25.200+0000 I INDEX [conn2] build index done. scanned 0 total records. 0 secs 2019-01-15T15:44:25.200+0000 I COMMAND [conn2] command ace.$cmd command: createIndexes { createIndexes: "voucher", indexes: [ { key: { site_id: 1, create_time: 1 }, name: "site_id_1_create_time_1", ns: "ace.voucher" } ] } numYields:0 reslen:113 locks:{ Global: { acquireCount: { r: 1, w: 1 } }, Database: { acquireCount: { W: 1 } }, Collection: { acquireCount: { w: 1 } } } protocol:op_query 811ms 2019-01-15T15:44:28.622+0000 I INDEX [conn2] build index on: ace.admin properties: { v: 2, key: { email: 1 }, name: "email_1", ns: "ace.admin" } 2019-01-15T15:44:28.622+0000 I INDEX [conn2] building index using bulk method; build may temporarily use up to 500 megabytes of RAM 2019-01-15T15:44:28.867+0000 I INDEX [conn2] build index done. scanned 0 total records. 0 secs 2019-01-15T15:44:28.868+0000 I COMMAND [conn2] command ace.$cmd command: createIndexes { createIndexes: "admin", indexes: [ { key: { email: 1 }, name: "email_1", ns: "ace.admin" } ] } numYields:0 reslen:113 locks:{ Global: { acquireCount: { r: 1, w: 1 } }, Database: { acquireCount: { W: 1 } }, Collection: { acquireCount: { w: 1 } } } protocol:op_query 3665ms 2019-01-15T15:44:31.171+0000 I INDEX [conn2] build index on: ace.networkconf properties: { v: 2, key: { site_id: 1 }, name: "site_id_1", ns: "ace.networkconf" } 2019-01-15T15:44:31.171+0000 I INDEX [conn2] building index using bulk method; build may temporarily use up to 500 megabytes of RAM 2019-01-15T15:44:31.589+0000 I INDEX [conn2] build index done. scanned 0 total records. 0 secs 2019-01-15T15:44:31.589+0000 I COMMAND [conn2] command ace.$cmd command: createIndexes { createIndexes: "networkconf", indexes: [ { key: { site_id: 1 }, name: "site_id_1", ns: "ace.networkconf" } ] } numYields:0 reslen:113 locks:{ Global: { acquireCount: { r: 1, w: 1 } }, Database: { acquireCount: { W: 1 } }, Collection: { acquireCount: { w: 1 } } } protocol:op_query 2719ms 2019-01-15T15:44:34.837+0000 I INDEX [conn2] build index on: ace.rogueknown properties: { v: 2, key: { site_id: 1 }, name: "site_id_1", ns: "ace.rogueknown" } 2019-01-15T15:44:34.837+0000 I INDEX [conn2] building index using bulk method; build may temporarily use up to 500 megabytes of RAM 2019-01-15T15:44:34.933+0000 I INDEX [conn2] build index done. scanned 0 total records. 0 secs 2019-01-15T15:44:34.933+0000 I COMMAND [conn2] command ace.$cmd command: createIndexes { createIndexes: "rogueknown", indexes: [ { key: { site_id: 1 }, name: "site_id_1", ns: "ace.rogueknown" } ] } numYields:0 reslen:113 locks:{ Global: { acquireCount: { r: 1, w: 1 } }, Database: { acquireCount: { W: 1 } }, Collection: { acquireCount: { w: 1 } } } protocol:op_query 3311ms 2019-01-15T15:44:38.200+0000 I INDEX [conn2] build index on: ace.privilege properties: { v: 2, key: { admin_id: 1 }, name: "admin_id_1", ns: "ace.privilege" } 2019-01-15T15:44:38.200+0000 I INDEX [conn2] building index using bulk method; build may temporarily use up to 500 megabytes of RAM 2019-01-15T15:44:38.311+0000 I INDEX [conn2] build index done. scanned 0 total records. 0 secs 2019-01-15T15:44:38.311+0000 I COMMAND [conn2] command ace.$cmd command: createIndexes { createIndexes: "privilege", indexes: [ { key: { admin_id: 1 }, name: "admin_id_1", ns: "ace.privilege" } ] } numYields:0 reslen:113 locks:{ Global: { acquireCount: { r: 1, w: 1 } }, Database: { acquireCount: { W: 1 } }, Collection: { acquireCount: { w: 1 } } } protocol:op_query 3375ms 2019-01-15T15:44:41.822+0000 I INDEX [conn2] build index on: ace.radiusprofile properties: { v: 2, key: { site_id: 1 }, name: "site_id_1", ns: "ace.radiusprofile" } 2019-01-15T15:44:41.822+0000 I INDEX [conn2] building index using bulk method; build may temporarily use up to 500 megabytes of RAM 2019-01-15T15:44:41.933+0000 I INDEX [conn2] build index done. scanned 0 total records. 0 secs 2019-01-15T15:44:41.933+0000 I COMMAND [conn2] command ace.$cmd command: createIndexes { createIndexes: "radiusprofile", indexes: [ { key: { site_id: 1 }, name: "site_id_1", ns: "ace.radiusprofile" } ] } numYields:0 reslen:113 locks:{ Global: { acquireCount: { r: 1, w: 1 } }, Database: { acquireCount: { W: 1 } }, Collection: { acquireCount: { w: 1 } } } protocol:op_query 3620ms 2019-01-15T15:44:45.653+0000 I INDEX [conn2] build index on: ace.scheduletask properties: { v: 2, key: { site_id: 1 }, name: "site_id_1", ns: "ace.scheduletask" } 2019-01-15T15:44:48.507+0000 I INDEX [conn2] building index using bulk method; build may temporarily use up to 500 megabytes of RAM 2019-01-15T15:44:50.438+0000 I INDEX [conn2] build index done. scanned 0 total records. 1 secs 2019-01-15T15:44:50.662+0000 I COMMAND [conn2] command ace.$cmd command: createIndexes { createIndexes: "scheduletask", indexes: [ { key: { site_id: 1 }, name: "site_id_1", ns: "ace.scheduletask" } ] } numYields:0 reslen:113 locks:{ Global: { acquireCount: { r: 1, w: 1 } }, Database: { acquireCount: { W: 1 } }, Collection: { acquireCount: { w: 1 } } } protocol:op_query 8725ms 2019-01-15T15:44:57.733+0000 I INDEX [conn2] build index on: ace.setting properties: { v: 2, key: { site_id: 1 }, name: "site_id_1", ns: "ace.setting" } 2019-01-15T15:44:57.733+0000 I INDEX [conn2] building index using bulk method; build may temporarily use up to 500 megabytes of RAM 2019-01-15T15:44:58.123+0000 I INDEX [conn2] build index done. scanned 0 total records. 0 secs 2019-01-15T15:44:58.124+0000 I COMMAND [conn2] command ace.$cmd command: createIndexes { createIndexes: "setting", indexes: [ { key: { site_id: 1 }, name: "site_id_1", ns: "ace.setting" } ] } numYields:0 reslen:113 locks:{ Global: { acquireCount: { r: 1, w: 1 } }, Database: { acquireCount: { W: 1 } }, Collection: { acquireCount: { w: 1 } } } protocol:op_query 7316ms 2019-01-15T15:44:59.033+0000 I INDEX [conn2] build index on: ace.setting properties: { v: 2, key: { site_id: 1, key: 1 }, name: "site_id_1_key_1", ns: "ace.setting" } 2019-01-15T15:44:59.033+0000 I INDEX [conn2] building index using bulk method; build may temporarily use up to 500 megabytes of RAM 2019-01-15T15:44:59.133+0000 I INDEX [conn2] build index done. scanned 0 total records. 0 secs 2019-01-15T15:44:59.133+0000 I COMMAND [conn2] command ace.$cmd command: createIndexes { createIndexes: "setting", indexes: [ { key: { site_id: 1, key: 1 }, name: "site_id_1_key_1", ns: "ace.setting" } ] } numYields:0 reslen:113 locks:{ Global: { acquireCount: { r: 1, w: 1 } }, Database: { acquireCount: { W: 1 } }, Collection: { acquireCount: { w: 1 } } } protocol:op_query 895ms 2019-01-15T15:45:01.877+0000 I INDEX [conn2] build index on: ace.routing properties: { v: 2, key: { site_id: 1 }, name: "site_id_1", ns: "ace.routing" } 2019-01-15T15:45:01.878+0000 I INDEX [conn2] building index using bulk method; build may temporarily use up to 500 megabytes of RAM 2019-01-15T15:45:02.266+0000 I INDEX [conn2] build index done. scanned 0 total records. 0 secs 2019-01-15T15:45:02.267+0000 I COMMAND [conn2] command ace.$cmd command: createIndexes { createIndexes: "routing", indexes: [ { key: { site_id: 1 }, name: "site_id_1", ns: "ace.routing" } ] } numYields:0 reslen:113 locks:{ Global: { acquireCount: { r: 1, w: 1 } }, Database: { acquireCount: { W: 1 } }, Collection: { acquireCount: { w: 1 } } } protocol:op_query 3096ms 2019-01-15T15:45:05.711+0000 I INDEX [conn2] build index on: ace.portconf properties: { v: 2, key: { site_id: 1 }, name: "site_id_1", ns: "ace.portconf" } 2019-01-15T15:45:05.712+0000 I INDEX [conn2] building index using bulk method; build may temporarily use up to 500 megabytes of RAM 2019-01-15T15:45:06.124+0000 I INDEX [conn2] build index done. scanned 0 total records. 0 secs |
Kijk ik met iotop op de NAS wat er dan zoveel disk usage veroorzaakt is het inderdaad de Docker-container met een boel mongodb-dingen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
| Cumulatief Runtime: minstens 10 minuten Total DISK READ: 1019.75 K/s | Total DISK WRITE: 58.51 K/s TID PRIO USER DISK READ> DISK WRITE SWAPIN IO COMMAND 12727 be/4 root 133.01 M 0.00 B 0.23 % 0.96 % dockerd --config-file /var/packages/Docker/etc/dockerd.json 23694 be/4 root 131.80 M 13.77 M 2.55 % 3.22 % bin/mongod --dbpath /usr/lib/unifi/data/db -~god.log --nohttpinterface --bind_ip 127.0.0.1 17807 be/4 root 112.71 M 0.00 B 0.18 % 0.71 % dockerd --config-file /var/packages/Docker/etc/dockerd.json 20736 be/4 root 76.54 M 0.00 B 1.77 % 0.26 % java -Xmx1024M -XX:ErrorFile=/usr/lib/unifi/~nt=true -jar /usr/lib/unifi/lib/ace.jar start 15047 be/4 sickbear 68.86 M 16.27 M 1.99 % 7.36 % python /usr/local/sickbeard-custom/var/SickB~ni --datadir /usr/local/sickbeard-custom/var/ 20737 be/4 root 60.36 M 0.00 B 2.12 % 0.11 % java -Xmx1024M -XX:ErrorFile=/usr/lib/unifi/~nt=true -jar /usr/lib/unifi/lib/ace.jar start 18405 be/4 root 59.35 M 0.00 B 0.06 % 0.36 % dockerd --config-file /var/packages/Docker/etc/dockerd.json 23896 be/4 root 45.68 M 32.00 K 0.38 % 0.38 % bin/mongod --dbpath /usr/lib/unifi/data/db -~god.log --nohttpinterface --bind_ip 127.0.0.1 28673 be/4 root 40.75 M 40.00 K 0.07 % 0.20 % bin/mongod --dbpath /usr/lib/unifi/data/db -~god.log --nohttpinterface --bind_ip 127.0.0.1 15330 be/4 root 40.33 M 0.00 B 0.13 % 0.23 % dockerd --config-file /var/packages/Docker/etc/dockerd.json 12985 be/4 root 39.86 M 0.00 B 0.21 % 0.51 % dockerd --config-file /var/packages/Docker/etc/dockerd.json 23743 be/4 root 33.12 M 8.00 K 0.01 % 0.26 % bin/mongod --dbpath /usr/lib/unifi/data/db -~god.log --nohttpinterface --bind_ip 127.0.0.1 23696 be/4 root 29.82 M 0.00 B 0.05 % 0.15 % dockerd --config-file /var/packages/Docker/etc/dockerd.json 23744 be/4 root 25.93 M 0.00 B 0.00 % 0.33 % bin/mongod --dbpath /usr/lib/unifi/data/db -~god.log --nohttpinterface --bind_ip 127.0.0.1 17939 be/4 root 25.67 M 0.00 B 0.20 % 0.24 % dockerd --config-file /var/packages/Docker/etc/dockerd.json 23494 be/4 root 23.56 M 0.00 B 0.17 % 0.16 % docker-containerd -l unix:///var/run/docker/~ docker-containerd-shim --runtime docker-runc 22710 be/4 root 22.32 M 0.00 B 0.56 % 0.16 % docker-containerd -l unix:///var/run/docker/~ docker-containerd-shim --runtime docker-runc 22557 be/4 root 21.86 M 0.00 B 0.37 % 0.17 % docker-containerd -l unix:///var/run/docker/~ docker-containerd-shim --runtime docker-runc 20730 be/4 root 19.34 M 96.00 K 0.60 % 0.89 % java -Xmx1024M -XX:ErrorFile=/usr/lib/unifi/~nt=true -jar /usr/lib/unifi/lib/ace.jar start 12395 be/4 root 19.23 M 1852.00 K 0.30 % 0.66 % domoticz -www 8084 -wwwroot /usr/local/domot~r/ -dbase /usr/local/domoticz/var/domoticz.db 23833 be/4 root 19.02 M 8.00 K 0.00 % 0.34 % java -Xmx1024M -XX:ErrorFile=/usr/lib/unifi/~nt=true -jar /usr/lib/unifi/lib/ace.jar start 11102 be/4 root 17.25 M 0.00 B 0.21 % 0.13 % docker-containerd -l unix:///var/run/docker/~ docker-containerd-shim --runtime docker-runc 12396 be/4 root 17.25 M 4.03 M 0.17 % 1.22 % domoticz -www 8084 -wwwroot /usr/local/domot~r/ -dbase /usr/local/domoticz/var/domoticz.db 31090 be/4 pimmeh 16.75 M 8.00 K 0.00 % 15.27 % smbd -F 21221 be/4 root 16.27 M 4.00 K 0.45 % 0.62 % java -Xmx1024M -XX:ErrorFile=/usr/lib/unifi/~nt=true -jar /usr/lib/unifi/lib/ace.jar start 21224 be/4 root 16.23 M 0.00 B 0.31 % 0.08 % java -Xmx1024M -XX:ErrorFile=/usr/lib/unifi/~nt=true -jar /usr/lib/unifi/lib/ace.jar start 23695 be/4 root 16.14 M 3.12 M 0.03 % 1.06 % bin/mongod --dbpath /usr/lib/unifi/data/db -~god.log --nohttpinterface --bind_ip 127.0.0.1 15511 be/4 root 13.79 M 0.00 B 0.08 % 0.00 % transmissiond --pid-file /tmp/synodl_transmi~file /var/services/download/transmissiond.log 20326 be/4 root 13.68 M 0.00 B 0.35 % 0.16 % docker-proxy -proto tcp -host-ip 0.0.0.0 -ho~-container-ip 172.17.0.2 -container-port 8080 23741 be/4 root 12.65 M 0.00 B 0.00 % 0.14 % bin/mongod --dbpath /usr/lib/unifi/data/db -~god.log --nohttpinterface --bind_ip 127.0.0.1 23850 be/4 root 10.84 M 8.00 K 0.05 % 0.13 % java -Xmx1024M -XX:ErrorFile=/usr/lib/unifi/~nt=true -jar /usr/lib/unifi/lib/ace.jar start 12525 be/4 root 10.61 M 0.00 B 0.00 % 0.09 % domoticz -www 8084 -wwwroot /usr/local/domot~r/ -dbase /usr/local/domoticz/var/domoticz.db 23849 be/4 root 10.50 M 0.00 B 0.00 % 0.04 % java -Xmx1024M -XX:ErrorFile=/usr/lib/unifi/~nt=true -jar /usr/lib/unifi/lib/ace.jar start |
Ik run de Docker-container met:
code:
1
| sudo docker run --rm --init -itd -p 38080:8080/tcp -p 38443:8443/tcp -p 38843:8843/tcp -p 38880:8880/tcp -p 33478:3478/udp -p 36789:6789/tcp -p 30001:10001/udp -e TZ='Europe/Amsterdam' -v /volume1/docker/unificontroller:/unifi -e RUNAS_UID0='false' -e BIND_PRIV='false' --name unificontroller jacobalberty/unifi:stable |
Op het internet kan ik niks vinden over anderen die ditzelfde probleem hebben. De CPU en de RAM zitten niet vol van de NAS (20% CPU en 55% RAM als de Docker-container draait).
Dus wat nu?

Wat voor versie van de controller draai je?Pimmeh schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 21:19:
Ok, ik kom er niet meer uit. Ik heb een AP en de USG en alles werkt prima, al 2 jaar lang. Aan het begin alles ingesteld met de Unifi Controller op Windows. Nou heb ik ook een Synology NAS (216+II) en probeer ik al een paar maanden de Unifi Controller in Docker aan de praat te krijgen. Functioneel gezien werkt alles, maar het is zo ongelofelijk resourcevretend, dat mijn NAS (álle functies van de NAS) totaal unresponsive is tot ik de Docker-container weer weet uit te zetten.
Dus wat nu?
Wellicht dat je eens een backup kunt maken en een 2e docker container starten met de laatste builds etc. En dan je backup importeren.
Misschien dat het dan alweer werkt?
Sinds vandaag een nieuwe pull gedaan met verse 'install': versie 5.9.29. Maar ook een tijd terug al met 5.5 / 5.6 oid hetzelfde gedoe gehad. Voordat ik uberhaupt bij de pagina kom in de setup-wizard om een backupbestand te importeren ben ik al een goede 40 minuten verder (niet overdreven), dat lijkt me toch niet normaal?Kavaa schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 21:27:
[...]
Wat voor versie van de controller draai je?
Wellicht dat je eens een backup kunt maken en een 2e docker container starten met de laatste builds etc. En dan je backup importeren.
Misschien dat het dan alweer werkt?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen, voor aankoopadvies dient een nieuw topic aangemaakt te worden. Daarnaast is er voor IPTV een los topic: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie.
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen, voor aankoopadvies dient een nieuw topic aangemaakt te worden. Daarnaast is er voor IPTV een los topic: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie.
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.